Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 54 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 15:08
5V1NA70G schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:18:
[...]

USB-c stick.

Update is nu klaar hier :D
Ik heb helemaal geen USB c stick 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 18:04
blinded schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

USB C stick lenen/kopen of een dealer afspraak!
Of uitzoeken of je direct op je EV9 de update kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:47
blinded schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Hij komt uiteindelijk ook via OTA binnen... alleen moet je dan wat geduld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 23:45
Michel67 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:49:
Update gedownload, update loopt nu. Mocht er iets bijzonders zijn dan zal ik het melden.
Moest je dit activeren? of kwam het gewoon op het scherm? Mute knop indrukken voor deactivatie is wel fijn, nu de eye sensor nog erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 06:44
Hier ook de nieuwe software zonder problemen geïnstalleerd, auto nachtje aan laten staan op de oprit met deuren op slot via Kia Connect.
Fijn dat er nieuwe software is, maar inhoudelijk idd wel mager. Eigenlijk het enige voor mij bruikbare (en zeer welkom) is het uitzetten van de snelheidswaarschuwing. Maar de DAW die ik ook altijd bij vertrek uitzet dan weer niet… moet dus nog steeds het menu in.

Wishlist:
-DAW onder hetzelfde knopje op stuur uit
-integratie SOC in Apple maps of Google maps zodat er een fatsoenlijke routeplanning komt. Die van Kia zelf is voor mij echt ondermaats en na aantal pogingen gebruik ik hem nooit.
-spotify, Apple Music en YouTube toevoegen.
- aandacht voor het koffiekopje, ondanks alle software updates ook via de dealer wordt ik nog steeds dagelijks lastig gevallen met dit gepiep. Mijn vrouw nooit, dus zal wel aan mijn hoofd / ogen / bril liggen.
-snellere autoparking. Te langzaam nu voor praktisch gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door gustavson op 10-08-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Freezhost schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Hij komt uiteindelijk ook via OTA binnen... alleen moet je dan wat geduld hebben
Ah dan wacht ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Freezhost schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Ah dan wacht ik wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgwQOODK0WLk4gRgx4a3_F4xjBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJBha1TOOpTllPCuiq9AUWJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand anders nog 1 miljoen krassen in de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windwal
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik heb een Kia EV9 van december 2023. De auto heeft ongeveer 3000km gereden en sinds kort ondervind ik wat problemen.

Het eerste probleem was een trilling in het stuur. Dit gebeurde met de originele wielen en winterbanden en de nieuwe 22" velgen met zomerbanden. Door een stukje roadbalancing van beide sets is dit probleem nagenoeg verholpen.

Dan de andere twee problemen. Het eerste is de stuurstand. Om rechtuit te kunnen rijden staat het stuur iets naar rechts. Het andere is dat bij het insturen naar rechts ik meer stuuruitslag moet maken dan naar links. Of wel een linkerbocht stuurt directer dan een rechter bocht.

De auto is ruim een week bij de dealer geweest maar het probleem is niet verholpen.

Ik ben benieuwd of meer gebruikers hier last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-06 17:40
blinded schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:02:
[...]
Ik heb ook een zwarte en ziet er prima uit (veel vaak wassen want op dat zwart zie je alles). Maar dit van jouw foto ziet er wel erg uit zeg ... lijkt wel op de poetser van de dealer met een schuurschijf bezig is geweest ... of haal je je auto door de wasstraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Nestorix schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Ik heb ook een zwarte en ziet er prima uit (veel vaak wassen want op dat zwart zie je alles). Maar dit van jouw foto ziet er wel erg uit zeg ... lijkt wel op de poetser van de dealer met een schuurschijf bezig is geweest ... of haal je je auto door de wasstraat?
Is nog maar 2 keer gewassen. één keer zelf en één keer in de handcarwash dus volgens mij is hij redelijk zo van bij de dealer gekomen.
Uiteraard benadrukt deze foto het wel erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
blinded schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Is nog maar 2 keer gewassen. één keer zelf en één keer in de handcarwash dus volgens mij is hij redelijk zo van bij de dealer gekomen.
Ik ben zeker geen expert in autolak en in wassen of poetsen maar dit ziet er in ieder geval niet normaal uit, ongeacht hoe de zon erop schijnt.

Misschien is het zo simpel als niet uitgepoetste wax maar misschien is het ook echt beschadigingen. Zou er zeker nog even achteraan gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:00
EV9 GT (zwart) met afneembare trekhaak: besteld!

Kan ik binnenkort ook is iets toevoegen in dit topic ipv vragen 😂

Dank voor alle antwoorden afgelopen maanden! Nu kan de voorpret beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:45

OMX2000

By any means necessary...

Ruvetuve schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:52:
EV9 GT (zwart) met afneembare trekhaak: besteld!

Kan ik binnenkort ook is iets toevoegen in dit topic ipv vragen 😂

Dank voor alle antwoorden afgelopen maanden! Nu kan de voorpret beginnen
Ik moet de knoop ook maar doorhakken ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHV
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-09-2024
Hoe geraak je aan +600km range, ik ben al blij met 480... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-06 13:46
WouterHV schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Hoe geraak je aan +600km range, ik ben al blij met 480... 😅
Boven op een berg beginnen en dan met 30km/uur naar beneden rijden. Zo had ik ooit 750km. Dat bereik is gebaseerd op recent verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 12:17
Ik denk dat ons eerste bezoek aan de dealer nodig zal zijn.....

De trillingen tussen 105-125 km/u worden erger (tot het punt van ernstige irritatie, sleutels en smintboxen rammelen en vallen om etc., kinderzitjes achterin trillen).

De vervelende koffiekopwaarschuwing blijft

en nu

dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnpDTV_-nKkAVG4lmZhSb4mI1To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMitBXmzYQ7Se1lJlwUkQ8ce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKGyFYr55Cfz3gy6lg8-Y3lFXbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LY3REjAeDqvyv8ONWupa2x6P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN5Rt1oPQUYCNhqydmI7iaz3YsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rntAVb5SQPcnPV4X9gPqk60G.jpg?f=fotoalbum_large

om de 5 km verschijnt, geen idee wat het probleem is, want het verdwijnt en komt dan weer terug.

2 maanden oud, 4000 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-06 08:31

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Is dit met lane assist aan of uit? Zijn de camera’s allemaal schoon? (voor/achter/links/rechts en de zone midden op de voorruit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
Alle camera's zijn schoon (vandaag schoongemaakt). Ik rij bijna altijd met de lane assist uit. Dus de fout is met de assist uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Ik vroeg het omdat dit ook wel voorkomt door vuile camera’s. Vooral die onder de spiegels en het vlak in de voorruit.
Als de dealer het weet op te lossen, wil je dan laten weten wat het was? Áls ze het weten en niet enkel een reset o.i.d. doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 16:42
Vraagje voor de EV9-rijders die ook bij aanschaf gratis 2 jaar een Ionity Power abonnement cadeau kregen.
Deze is bij mij actief maar afgelopen vakantie zag ik dat ik voor elke kWh nu EUR0,54 betaal i.p.v. 0,69kWh. De korting zou dan komen vanwege het Power-abo.
Maar als ik zelf via Ionity een Power -abo afsluit kan je laden voor 0,39/kWh. Heeft iemand al contact opgenomen met Kia Charge hoe dit precies zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06 12:21
reistier schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:13:
Vraagje voor de EV9-rijders die ook bij aanschaf gratis 2 jaar een Ionity Power abonnement cadeau kregen.
Deze is bij mij actief maar afgelopen vakantie zag ik dat ik voor elke kWh nu EUR0,54 betaal i.p.v. 0,69kWh. De korting zou dan komen vanwege het Power-abo.
Maar als ik zelf via Ionity een Power -abo afsluit kan je laden voor 0,39/kWh. Heeft iemand al contact opgenomen met Kia Charge hoe dit precies zit?
KIA charge lijkt in vergelijking met andere aanbieders onevenredig duur te zijn. Ik heb geen zicht op alle aanbieders (uiteraard), maar viel mij wel op. Ik heb de pas geactiveerd, maar nog niet gebruikt. Laatste twee weken veel gebruik gemaakt van snelladers in het buitenland en dan bevalt Chargemap mij erg goed (ook goede dekking Nederland). Heldere app en duidelijke vermelding tarieven. Inclusief de tarieven als je te lang aan een paal blijft hangen (lang niet altijd van toepassing).

Ik had voor 1 maandje Ionity abbo afgesloten via Chargemap en 1x (89 kwh) geladen bij lader in Frankrijk. Netjes 0,39 eurocent en 1 maandje abbo kostte mij 7,90 euro. Had ik er dus met 1x laden bij Ionity uit.

Voordeel van Chargemap vind ik ook dat gebruikers continue in de gelegenheid worden gesteld laadstations te beoordelen of commentaar achter te laten. Idem voor foto's van de laadstations.

Laadbon volgt direct in de email (letterlijk bij het stoppen van de laadsessie soms) en factuur overzichtelijk 1x maand via app / email. Handig als "ie" op de zaak staat.

Overigens zullen er vast ook hele fijne andere aanbieders zijn qua laadpassen en apps. Ik heb verder geen aandelen bij Chargemap 🤣😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:14

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

reistier schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:13:
Ja, dit was mij een tijdje geleden al opgevallen en ik heb hier vragen over gesteld bij Kia Charge.
Na 3x ze aan mijn vraag herinnerd te hebben kreeg ik uiteindelijk na een maand onderstaand antwoord.

Allereerst willen wij onze excuses aanbieden voor de vertraging in onze reactie. We ervaren momenteel een ongewoon hoog aantal telefoontjes en e-mails, wat onvermijdelijk onze gebruikelijke reactietijden heeft vertraagd. Wij danken u voor uw voortdurende geduld.

Ik heb uw verzoek geëscaleerd naar onze interne afdeling voor een reactie.

U heeft een oude IONITY_C -pakket en niet het nieuwe IONITY_D-pakket dat momenteel beschikbaar is om te boeken. Dit betekent dat de u nog steeds de oude voorwaarden heeft, met de korting van -15eur/kWh (in plaats van -20eur/kWh wat u ziet in website).

We vinden jammer dat we u niet anders kunnen informeren dan dat alles in orde is met de prijs van uw oplaadsessie, wat betekent dat u geen restitutie kan krijgen.

Het D-pakket kan andere basistarieven en energieprijzen hebben dan de pakket u momenteel heeft.

Als u huidige pakket willen behouden, dat kan. Als u het nieuwe pakket willen boeken, is nodig dat u bestaande pakket annuleren en zelf het nieuwe pakket boeken .

Als u dat doen, kunt u het oude pakket dat u heeft niet meer opnieuw boeken en verliest u mogelijke vouchers of promoties.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met Vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Dus:
- wij krijgen minder korting dan nieuwe abonnees
- wij krijgen die korting over een ander (lees: hoger) tarief
- wisselen van abonnement kan mogelijk je voucher (tegoed?) doen verliezen.

Fraai.
Maar goed, ik zal maar niet klagen na dat kado van 2.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:13
blinded schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

wat bedoel je met handcarwash? Zo'n washok en je hebt die bezem gebruikt waar water uit komt?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Vandaag weer een rit van 1000km gedaan, met buitentemperaturen van 33-34 graden.
Bij de eerste keer snelladen viel mij op dat de laadsnelheid al bij 57% sterk omlaag ging. Waarschijnlijk werden de batterijcellen te heet.

Ik had de airco in de auto aan staan. Weet iemand of dit ten koste van je laadsnelheid gaat? Ik zou denken dat de batterijkoeling altijd voorrang moet krijgen boven interieurkoeling.

Voor de 2e stop had ik het laadpunt als bestemming in de Kia navigatie opgegeven. Een tijdje vóór aankomst zag ik dat de batterijen voorgekoeld gingen worden, ter voorbereiding op het snelladen. Te herkennen aan een ventilatorsymbool in het batterijsymbool. Had ik nog niet eerder gezien, wel voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Kees_frl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

wat bedoel je met handcarwash? Zo'n washok en je hebt die bezem gebruikt waar water uit komt?
Neen 3 pakistanen die je auto met professionele producten wassen maar mogelijks wat belastingen ontduiken :9
nu moet ik zeggen dat er na een dag al weer een dun laagje stof op de auto zit waardoor die zonne weerkaatsing weg is en je dus weer geen krassen ziet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:22
blinded schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

Neen 3 pakistanen die je auto met professionele producten wassen maar mogelijks wat belastingen ontduiken :9
nu moet ik zeggen dat er na een dag al weer een dun laagje stof op de auto zit waardoor die zonne weerkaatsing weg is en je dus weer geen krassen ziet ..
Uuuh. Zou ik mijn auto toch niet snel aan toevertrouwen…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 16:11
biggerfoot schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

Moest je dit activeren? of kwam het gewoon op het scherm? Mute knop indrukken voor deactivatie is wel fijn, nu de eye sensor nog erbij :)
Je hoeft niks te activeren, gewoon op PC downloaden naar USB, en dan via USB je EV9 updaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:27
Wij zijn gisteren teruggekomen van vakantie. Auto drie en halve week geparkeerd bij het vliegveld. Was erg benieuwd hoe ik hem zou aantreffen. Was bang voor lege 12V accu of andere problemen, maar ging helemaal goed. In die periode was de batterij wel met ongeveer 10 procent gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madevill
  • Laatst online: 06-06 14:18
Ik heb inmiddels 1.000 km gereden met mijn GT Line. Voorlopig nog niets van problemen gehad. Wat betreft de banden viel het mij wel op dat ze bij levering op 3.3 bar stonden (en nog steeds), terwijl de aangewezen druk volgens de sticker in de deur 2.6 is. Toch een opvallend verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-06 21:18

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

AgeOfPanic schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:14:
Wij zijn gisteren teruggekomen van vakantie. Auto drie en halve week geparkeerd bij het vliegveld. Was erg benieuwd hoe ik hem zou aantreffen. Was bang voor lege 12V accu of andere problemen, maar ging helemaal goed. In die periode was de batterij wel met ongeveer 10 procent gedaald.
Bij mij was het vóór de updates soms wel 1% per dag maar na enkele relevante updates verbruikt hij nu bijna niks meer bij stilstand. Dus 10% bij 24 dagen zou voor mij toch reden zijn om het in de gaten te houden omdat een plots lege 12v tzt dan niet onmogelijk is IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

madevill schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:10:
Ik heb inmiddels 1.000 km gereden met mijn GT Line. Voorlopig nog niets van problemen gehad. Wat betreft de banden viel het mij wel op dat ze bij levering op 3.3 bar stonden (en nog steeds), terwijl de aangewezen druk volgens de sticker in de deur 2.6 is. Toch een opvallend verschil.
Welk merk en type banden zitten er bij jou onder?
Helemaal geen trillingen, ook niet tussen 120-130? Of maar een klein beetje?

Ps. Na mijn laatste sessie bij een werkelijk sublieme banden-expert in Lisse hebben we geconstateerd dat zelfs de (nieuwe versie van de) 21” wieldoppen nog 15 gr onbalans kunnen brengen in elk wiel. Dus na-gebalanceerd met doppen erop.
Helaas is het dan nog steeds niet weg tussen 110-130 km/u maar wel weer iets verbeterd door alle inspanningen en met verstand van zaken banden draaien en positie wisselen. Net zoals bij een ander hier op het forum.
Bij de nu gemeten eindwaarden van de road force mag, volgens deze expert, de EV9 vanuit de bandenset geen trillingen meer ervaren. Die moeten dus ergens anders vandaan komen…

Verder nog rijders die al veel hebben gedaan maar nog steeds trillen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chainsaw2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 21:35
blinded schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Ah dan wacht ik wel
[Afbeelding]

Ik heb er ook last van. Erg krasgevoelig. Vooral in de zon goed te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
Zojuist de update gedaan. Het duurde even, maar ik ben blij met de nieuwe mute-knop voor de snelheidswaarschuwingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
madevill schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:10:
Was bij mij ook; soort truc van de dealer/importeur om wellicht vierkante banden rond te krijgen als ze een tijdje op de boot hebben gestaan ofzo. Inmiddels heb ik na 3 maanden de banden op 2,6-2,9 gezet (hangt af van het weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Heb geprobeerd om via de Navigation Updater software een USB stick te maken om de update uit te voeren. De auto zegt vervolgens dat er geen ondersteunde bestanden gevonden zijn. Op de stick staan een aantal .enc, .zip, .jason en .ver bestanden. Zou iemand bij het wel gelukt is kunnen kijken of dat klopt?

Update: ik heb gevonden dat een van de redenen voor deze foutmelding zou kunnen zijn dat ik een andere versie van de ev9 heb dan bedoeld is voor deze update. In de software kun je alleen ev9 selecteren. Zijn er andere mensen met een non GT editie die via usb de update hebben geïnstalleerd?

[ Voor 32% gewijzigd door AgeOfPanic op 14-08-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@AgeOfPanic
Staan de bestanden in de root van je stick? Is de stick geformateerd in fat32?

Welke model je hebt maakt niets uit, de software is hetzelfde

[ Voor 25% gewijzigd door Freezhost op 14-08-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Freezhost schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:14:
@AgeOfPanic
Staan de bestanden in de root van je stick? Is de stick geformateerd in fat32?

Welke model je hebt maakt niets uit, de software is hetzelfde
Bestanden staan in de root. De usb stick is geformatteerd door de software in exfat tijdens het maken. Er staan wel een aantal niet uitgepakte .zip bestanden tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@AgeOfPanic dan zou het gewoon moeten werken. Staat de schakelaar van de usb poort wel op data en niet op alleen laden?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Freezhost
Iedereen hier weet hoe mooi de EV9 is maar deze foto vind ik wel de moeite waard om te delen :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lysd74G-7wmjrkLOJ64HCvStoQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwuVZydtKO5Q1Fdrm7TrwFSH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Freezhost schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:51:
@AgeOfPanic dan zou het gewoon moeten werken. Staat de schakelaar van de usb poort wel op data en niet op alleen laden?
Ik weet het ook niet. Usb poort staat goed. Krijg dus ook melding dat er geen ondersteunde bestanden gevonden zijn, dus de stick wordt gezien. De auto moet binnenkort voor een recall terug naar de garage, dus misschien kunnen zijn de update doen of anders wachten op OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 15:00
Die melding van de stick kreeg ik in eerste instantie ook, maar toen ik naar de instellingen ging pikte hij hem op als update. Dan draait ie lang (> 1,5 uur) om hem up te loaden. Vervolgens meldt ie dat hij klaar is voor de update en kan je de auto uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
AgeOfPanic schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:13:
Heb geprobeerd om via de Navigation Updater software een USB stick te maken om de update uit te voeren. De auto zegt vervolgens dat er geen ondersteunde bestanden gevonden zijn. Op de stick staan een aantal .enc, .zip, .jason en .ver bestanden. Zou iemand bij het wel gelukt is kunnen kijken of dat klopt?

Update: ik heb gevonden dat een van de redenen voor deze foutmelding zou kunnen zijn dat ik een andere versie van de ev9 heb dan bedoeld is voor deze update. In de software kun je alleen ev9 selecteren. Zijn er andere mensen met een non GT editie die via usb de update hebben geïnstalleerd?
Je moet nog de update starten door in het menu naar update te gaan.

De foutmelding die je nu krijgt is dat hij geen audio bestanden kan vinden volgens mij want je kan een USB stick ook als opslag voor audio gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Freezhost schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:52:
Iedereen hier weet hoe mooi de EV9 is maar deze foto vind ik wel de moeite waard om te delen :*)

[Afbeelding]
Welke kleur is dit? 🤩

Heel wat anders, hoe bevalt mensen de enorme omvang van deze auto?? Hoe gaat het in de praktijk om daar mee om te gaan?

Ik kom van een Skoda Kodiaq en dat vind ik een zeer hanteerbare auto. Maar deze vakantie kregen wij als upgrade in de verhuur een Hyundai Santa Fe wat natuurlijk in een aantal opzichten heel erg dezelfde auto is als de ev9. Tenminste qua parkeerhulpen, camera’s, software en dat soort dingen.

Maar ik vind het echt een ongelofelijk onoverzichtelijke auto. Ik heb de hele tijd het idee dat ik nergens tussendoor pas en vraag me bij parkeren af of ik ergens niet tegen aan zit. Amper te zien (met je ogen, en de parkeerhulpen vind ik behoorlijk overgevoelig tov wat ik bij de Skodiaq gewend ben). Hij voelt ‘bulky’. Het is natuurlijk heel ander body work? In de vele reviews op YouTube van de ev9 wordt juist als positief punt benoemd dat hij niet te groot voelt en goed overzichtelijk is.

Hij wordt sowieso binnen de komende twee weken geleverd dus ik doe er niks meer aan ha ha maar ik ben gewoon benieuwd naar de praktijkervaringen 😃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Dat klinkt logisch. Heb nu via menu geprobeerd om te starten, maar dan krijg ik een melding: controleer het opslagapparaat en probeer opnieuw. Heb geen problemen met de stick onder Windows. Zal kijken of ik nog een andere heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-06 13:46
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Welke kleur is dit? 🤩

Heel wat anders, hoe bevalt mensen de enorme omvang van deze auto?? Hoe gaat het in de praktijk om daar mee om te gaan?

Ik kom van een Skoda Kodiaq en dat vind ik een zeer hanteerbare auto. Maar deze vakantie kregen wij als upgrade in de verhuur een Hyundai Santa Fe wat natuurlijk in een aantal opzichten heel erg dezelfde auto is als de ev9. Tenminste qua parkeerhulpen, camera’s, software en dat soort dingen.

Maar ik vind het echt een ongelofelijk onoverzichtelijke auto. Ik heb de hele tijd het idee dat ik nergens tussendoor pas en vraag me bij parkeren af of ik ergens niet tegen aan zit. Amper te zien (met je ogen, en de parkeerhulpen vind ik behoorlijk overgevoelig tov wat ik bij de Skodiaq gewend ben). Hij voelt ‘bulky’. Het is natuurlijk heel ander body work? In de vele reviews op YouTube van de ev9 wordt juist als positief punt benoemd dat hij niet te groot voelt en goed overzichtelijk is.

Hij wordt sowieso binnen de komende twee weken geleverd dus ik doe er niks meer aan ha ha maar ik ben gewoon benieuwd naar de praktijkervaringen 😃.
Ik kom van een model 3 dus moest in het begin enorm wennen. Maar moet zeggen dat het erg snel went, zeker dankzij de camera's. Heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat hij ergens niet in/door pastte. Vooral de neus is korter dan je denkt.

Het is natuurlijk een flinke auto, maar hij ziet er ook groter uit dan hij echt is vanwege de vorm en de korte neus. Hij is natuurlijk "maar" 5 meter lang en bijna 2 meter breed. Een tesla model S, XC90, X5, 5 serie, etc zijn allemaal net zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
[...]

Welke kleur is dit? 🤩

Iceberg Green en dat is echt een gave kleur

Ik vind de EV9 niet groot aanvoelen, je rijdt er zo mee weg maar ik kom van een EV6 en die is ook al vrij breed dus dat verschil is minimaal. Draaicirkel is wel flink groot en dat merk je wel in parkeergarages maar waar ik ben geweest ging het goed. In smalle straatjes is het soms ff lastig maar over het algemeen geen problemen. Ik woon wel in de bommelerwaard met een eigen oprit en kom amper in de stad maar wel veel op smalle dijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
KrullenO schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

Ik kom van een model 3 dus moest in het begin enorm wennen. Maar moet zeggen dat het erg snel went, zeker dankzij de camera's. Heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat hij ergens niet in/door pastte. Vooral de neus is korter dan je denkt.

Het is natuurlijk een flinke auto, maar hij ziet er ook groter uit dan hij echt is vanwege de vorm en de korte neus. Hij is natuurlijk "maar" 5 meter lang en bijna 2 meter breed. Een tesla model S, XC90, X5, 5 serie, etc zijn allemaal net zo groot.
Ik vermoed(de) al dat de neus het punt is. Ten voordele van de ev9 en ten nadele van de Santa Fe. Die neus is echt - ja hoe zal ik dat zeggen - bonkig. Breed en bol en denk niet super kort. Iig zie je niet echt er over/langs heen waar je bent.

Mijn conclusie, Santa Fe is gewoon een stomme auto. Voor wat het waard is. Kan niet wachten op de ev9.

[ Voor 5% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 14-08-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 14:55
[...]

Van alle grote auto's die ik gereden heb is dit één van de best handelbare. De neus is inderdaad kort en het zicht rondom, icm alle camera's, vind ik prima. Niet in de laatste plaats vanwege de achteruitkijkspiegel die altijd beschikbaar is. Mijn kinderen (nog niet zo lang rijbewijs) rijden er ook probleemloos in rond en dat zegt wel wat. Ze pakken net zo lief de EV9 als onze mini...

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Die digi-achteruitkijkspiegel is inderdaad goud! Altijd zicht en geen dode hoek meer bij inhalende auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

AgeOfPanic schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:57:
Dat klinkt logisch. Heb nu via menu geprobeerd om te starten, maar dan krijg ik een melding: controleer het opslagapparaat en probeer opnieuw. Heb geen problemen met de stick onder Windows. Zal kijken of ik nog een andere heb.
Ik moest, na exact deze meldingen, alle files vanuit de EV9-map waar ze op de HDD na download in stonden, naar de root van de stick verplaatsen.

Nu pakt hij ze wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
Wat raar, ik heb gewoon via de downloader de stick laten formatten en de bestanden werden daar automatisch opgezet. Gewoon in de usb stoppen en de update starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Michel67 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:22:
Wat raar, ik heb gewoon via de downloader de stick laten formatten en de bestanden werden daar automatisch opgezet. Gewoon in de usb stoppen en de update starten?
Bij mij liep de stap in de software om naar de USB stick te kopiëren op niks uit.
Ik heb de stick gewist, en zelf alle files vanuit de EV9 map naar de root van de stick gekopieerd.

Stick in de linker USB poort, kleurtje moet oranje zijn, en in het menu naar Software en dan BIJWERKEN.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:10
Goeie morgen!Er zijn slechtere plaatsen om je EV9 aan de snellader te hangen 😎
Groetenn uit de Noorse fjorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8wZXBJ6yAx78R7JyJO9Cf1IytI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2Mv2CJPR0iqg4LuWxdGH3dy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG6T0MKJrsCcH1aFSK01S6No00w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5A3UdMQ3YbOcHMGLA0q9wWXr.jpg?f=fotoalbum_large

• Michel67
FlyingDutchMike schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:19:
[...]

Bij mij liep de stap in de software om naar de USB stick te kopiëren op niks uit.
Ik heb de stick gewist, en zelf alle files vanuit de EV9 map naar de root van de stick gekopieerd.

Stick in de linker USB poort, kleurtje moet oranje zijn, en in het menu naar Software en dan BIJWERKEN.
Denk dan dat dit weer een wonderlijke bug is, of misschien volgende keer de download vanaf een andere pc proberen, misschien dat het daar mis gaat ?

• AgeOfPanic
De stick maken via de software verloopt goed. Bestanden staan aan het eind netjes op de stick in de root geformatteerd in ExFAT. Hij wil alleen de update niet starten. Heb eens een nieuwe stick van 8 euro besteld om te zien of daar het probleem ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik ga de update nu ook installeren, moet je de auto aanlaten staan gedurende de update?

Edit: ik heb de auto nu in accessorie mode gezet en de deuren op slot via de app gedaan. Klopt dit of kan je de auto ook uitzetten?

Edit 2 21:09u: update is geslaagd. auto moet aan blijven staan, accessory mode kan niet want dan gaat de auto vanzelf uit. Update duurde ongeveer 1.5uur inderdaad. Goed om een keer zelf geïnstalleerd te hebben.

Ik heb een sandisk usb-C gebruikt, en via de kia software de data overgezet van de pc naar de usb stick. Werkte prima.

Het muten van de snelheidswaarschuwingen is welkom, maar alsnog moet ik elke keer in het menu de attentie/oogje waarschuwingen uitzetten. Hopelijk komt daar ook een shortcut voor uiteindelijk.

[ Voor 99% gewijzigd door Bubblestorm op 15-08-2024 21:13 ]

• Twiek-San

Twiek-San

Ik heb het topic doorzocht op “feature request” maar geen antwoord gevonden. Waar kun je feature requests indienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Nieuwe stick en de update start meteen. Ik weet niet wat het issue was, want de oude stick leek in Windows prima te werken en kreeg ook geen foutmelding. Bedankt voor alle tips.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:08
Gasoline1234 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:50:
Vandaag ook de FitcamX geïnstalleerd. Dank aan @Gies123 voor de installatie tips en het wijzigen van de kabeladers.

Overigens: De dashcam behoudt wél stroom als hij geparkeerd en op slot staat. Schakel in de app dan de Parkeermodus in. De dashcam bewaart dan bij parkeerschade de opgenomen video. Gevoeligheid van de aanrijding is in te stellen.
Ter info: Ik heb de Fitcam inmiddels 2 weken 24x7 aan staan zonder 12V issues.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ketser
  • Laatst online: 02-06 20:19
Op dit moment zijn we aan het roadtrippen door Denemarken en de EV9 houdt zich helemaal prima. Laadfaciliteiten hier zijn goed. Tot nu toe altijd een snellader kunnen vinden waarmee ik met mijn Laadpas (Shell Recharge) kon laden. Voor de zekerheid heb ik apps gedownload van Clever en Maingrau, maar nog geen enkele keer nodig gehad. Kabels blijven overigens prima zitten zonder viltjes of andere hulpmiddelen. Er rijden er nog heel weinig in DK, dus de EV9 heeft veel bekijks.

Ik wissel een beetje tussen Google Maps en de ingebouwde navigatie en het werkt beide prima. Hoewel beiden niet altijd helemaal up to date zijn met de beschikbare laadstations (en type laders). Dubbelcheck met de Shell Recharge app is wel handig.

Uiteraard ieder z'n ding, maar het verbaast me wel een beetje dat ik lees dat veel mensen veel veiligheidswaarschuwingen uit willen hebben. De snelheidswaarschuwing is zeker irritant, dus die zet ik ook op 'informatie'. De overige systemen blijven aan. Lane safety (en following) werken heel fijn. Ik zet het hier in DK wel tijdelijk uit wanneer ik over wegen rijd en waar nauwelijks/geen lijnen zijn. Heb al meegemaakt dat de auto in de war raakt en rare moves maakt, maar daarna gaat het weer aan en werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ketser schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:46:
Op dit moment zijn we aan het roadtrippen door Denemarken en de EV9 houdt zich helemaal prima. Laadfaciliteiten hier zijn goed. Tot nu toe altijd een snellader kunnen vinden waarmee ik met mijn Laadpas (Shell Recharge) kon laden. Voor de zekerheid heb ik apps gedownload van Clever en Maingrau, maar nog geen enkele keer nodig gehad. Kabels blijven overigens prima zitten zonder viltjes of andere hulpmiddelen. Er rijden er nog heel weinig in DK, dus de EV9 heeft veel bekijks.

Ik wissel een beetje tussen Google Maps en de ingebouwde navigatie en het werkt beide prima. Hoewel beiden niet altijd helemaal up to date zijn met de beschikbare laadstations (en type laders). Dubbelcheck met de Shell Recharge app is wel handig.

Uiteraard ieder z'n ding, maar het verbaast me wel een beetje dat ik lees dat veel mensen veel veiligheidswaarschuwingen uit willen hebben. De snelheidswaarschuwing is zeker irritant, dus die zet ik ook op 'informatie'. De overige systemen blijven aan. Lane safety (en following) werken heel fijn. Ik zet het hier in DK wel tijdelijk uit wanneer ik over wegen rijd en waar nauwelijks/geen lijnen zijn. Heb al meegemaakt dat de auto in de war raakt en rare moves maakt, maar daarna gaat het weer aan en werkt het prima.
De front driver assist whatever die roept wanneer je wegkijkt zet ik ook niet altijd af hoor.
Maar vind wel dat als je 2 seconde naar je infotainment kijkt dat hij al snel gaat roepen. Mogelijks is dat ook gewoon terecht want je kijkt niet op de baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
blinded schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

De front driver assist whatever die roept wanneer je wegkijkt zet ik ook niet altijd af hoor.
Maar vind wel dat als je 2 seconde naar je infotainment kijkt dat hij al snel gaat roepen. Mogelijks is dat ook gewoon terecht want je kijkt niet op de baan.
Helemaal mee eens in een drukke stad met voetgangers, fietsers, etc.

Maar op een rustige snelweg met alle andere rijhulpsystemen aan en actief ... dan zou die ogencontrole best een tandje minder mogen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 14:55
Ben ik de enige die denkt te merken dat de vingerafdruk scanner veel beter werkt na de update? Eerder moest ik het meerdere keren proberen of werkte het helemaal niet, nu pakt hij hem doorgaans in één keer. Weer een ergernis minder 😊

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
Ik heb tot op heden nul problemen met de auto. Zag op ander kanaal dat toch enkele rijders (mei / juni 2024 uitgifte) weer 12V problemen ervaren. Volgens mijn dealer zijn alle updates erop gezet voordat ik die van mij ophaalde 27/6 jl.

Zie foto's: kan iemand bevestigen dat dat klopt? Ik begrijp dat de persoon die nu met 12V probleem kamt zn auto ook juni dit jaar heeft opgehaald. Bleek niet voorzien te zijn van de nodige updates bij aflevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKRLWLQ3-p7F5Ui6GLROHVyhqZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaNsiuQOEL6mSFA0kXoxouZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDgNgSyXOmtDRV-GzLpZH7WEgsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mip777nb2RTw87fEtKW5lSVy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nl in berichten op dit forum van jan/feb/mrt/april dezelfde soft en firmware versies voorbijkomen dan die ik nu op mijn scherm zie.

Klopt dat dan wel wat mijn dealer aangeeft? Want voor zover ik het begrijp zijn er dan sinds begin dit jaar geen grote updates meer doorgevoerd op mijn auto?

[ Voor 7% gewijzigd door BEV9 op 17-08-2024 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@Ketser Dat kan ik inderdaad bevestigen, ben net terug uit Denemarken (was graag gebleven :*) ) en laden ging prima. Wel was er een snellader die mijn passen niet accepteerde maar na het installeren van de juiste app is het toch gelukt.

Op de terugweg wel een raar moment, we zouden bij de mac laden daar waren we al twee keer geweest maar de palen waren verdwenen, alles lag open en er stond een joekel van een graafmachine. Was ff schrikken met 8 procent maar er stond gelukkig verderop een lader die mijn creditcard accepteerde.

Volgende week de auto goed wassen en de update installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
@Freezhost Misschien was jij dan die ene EV9 die wij zagen rijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-06 09:11
@BEV9 Wel veel 'vingers' op je scherm. Ik heb dit ook aan de hand, heeft er misschien iemand een goeie tip voor een handig (brillen)doekje om het scherm (op reis) te kunnen reinigen zodat de (vette) vingers weggeveegd kunnen worden zonder het scherm te beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ketser schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:45:
@Freezhost Misschien was jij dan die ene EV9 die wij zagen rijden :D
Dat zou kunnen, waar was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
Freezhost schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Dat zou kunnen, waar was dat?
Op de dam richting Rømø.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Stijn_Gallet schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:56:
@BEV9 Wel veel 'vingers' op je scherm. Ik heb dit ook aan de hand, heeft er misschien iemand een goeie tip voor een handig (brillen)doekje om het scherm (op reis) te kunnen reinigen zodat de (vette) vingers weggeveegd kunnen worden zonder het scherm te beschadigen?
Monello Picolo Nero (zachte microvezeldoek).
En wanneer het heel erg is eerst eens met AutoFinesse Cristal Glass Cleaner erover.
Maar 9/10 is alleen erover gaan met de microvezeldoek al voldoende.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
Hallo, ik heb heel wat beklag hier gelezen over het koffie piepje en zwarte schermen. Ik dacht de dans te ontspringen maar nu na 12.000km op de teller krijg ik in eens deze kuren! Ik heb niets geüpdatet aan de software. Gezien dit aan de orde was heb ik wel de laatste nieuwe update er opgezet maar nog steeds die vervelende koffie pieper. Voorheen had ik hem ook wel eens maar ging hij weer uit. Nu niet meer en moet ik onder de 10kmh komen om hem uit te laten gaan.

Iemand enig idee wat te doen? Weet iemand welke update instructies ik mee moet geven aan mijn dealer?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

RobHop schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:32:
Hallo, ik heb heel wat beklag hier gelezen over het koffie piepje en zwarte schermen. Ik dacht de dans te ontspringen maar nu na 12.000km op de teller krijg ik in eens deze kuren! Ik heb niets geüpdatet aan de software. Gezien dit aan de orde was heb ik wel de laatste nieuwe update er opgezet maar nog steeds die vervelende koffie pieper. Voorheen had ik hem ook wel eens maar ging hij weer uit. Nu niet meer en moet ik onder de 10kmh komen om hem uit te laten gaan.

Iemand enig idee wat te doen? Weet iemand welke update instructies ik mee moet geven aan mijn dealer?

Alvast bedankt!
Software update nodig die alleen de dealer kan doen.
Wat je ook kunt proberen is de auto uitzetten en de 12v accu even loshalen. Dat zorgt voor een gehele "koude herstart" van de systemen. Dat kan soms tijdelijk een oplossing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ketser schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

Op de dam richting Rømø.
Iceberg Green met dakkoffer? Zo ja dat was ik want ik heb net twee weken om Rømø doorgebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot

Alvast bedankt!
Bij mij ook wat meer koffie piepjes de laatste week; gaat wel weg als ik actief van baan wissel en dan na 30-50 seconde houd het wel op.

Zou een mooie feature zijn als die hele koffie controle weg kan :-) of veel heel veel minder scherp kan worden afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

De afgelopen week heb ik veel in de bergen gereden, met prachtig warm zomerweer.
Na 1-2 uur rijden valt mij op dat er een bromgeluid ontstaat, waarvan de toonhoogte varieert met hoe hard je versnelt / vertraagt. Ik heb de indruk dat dit alleen gebeurt op echt warme dagen.

Het is me niet gelukt om de bron/oorzaak van het geluid vast te kunnen stellen. De airco uitschakelen heeft geen invloed. Het geluid treedt op bij zowel gas (watt) geven als afremmen (re-genereren). De dag erna is het geluid weg. Ik neem aan omdat de motoren/inverter/alles afgekoeld is.

Komt dit bij jullie bekend voor?
Ik heb begin september mijn eerste 30.000 km servicebeurt, maar dan is het geluid er natuurlijk niet, en zal de werkplaats ongetwijfeld zeggen "kunnen probleem niet vaststellen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 15:00

.

Alvast bedankt!
De navigatie updates hebben niets met de koffiepieper te maken. Dat zijn de updates die je dealer er opzet. Als je nog geen updates hebt gedaan via de dealer dan krijg je hetzelfde als mijn zwager: 18 updates wat 48 uur gaat duren 😁
Heb je het “rooie oogje” uitstaan? Want als de koffiepieper niet uitgaan wil het aanzetten van het rode oogje helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
sloddervos schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

De navigatie updates hebben niets met de koffiepieper te maken. Dat zijn de updates die je dealer er opzet. Als je nog geen updates hebt gedaan via de dealer dan krijg je hetzelfde als mijn zwager: 18 updates wat 48 uur gaat duren 😁
Heb je het “rooie oogje” uitstaan? Want als de koffiepieper niet uitgaan wil het aanzetten van het rode oogje helpen
Ik heb het rode oogje zowel aan als uit gehad, helpt niets. Sterker nog, ik rijd zo netjes dat ik niet eens een rood oogje kreeg maar wel gewoon een koffie kopje. Erg vervelend. Ik ben bang dat de mijne dan zo’n 48uur aan de updates moet! Joepie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 05-06 08:59
RobHop schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Ik heb het rode oogje zowel aan als uit gehad, helpt niets. Sterker nog, ik rijd zo netjes dat ik niet eens een rood oogje kreeg maar wel gewoon een koffie kopje. Erg vervelend. Ik ben bang dat de mijne dan zo’n 48uur aan de updates moet! Joepie!
Zou je foto kunnen maken van de software versie voor en na de updates?
De vraag welke versie erop zou moeten staan is hier volgens mij al paar keer gesteld maar niemand kan hierop antwoorden (of ik heb er over gelezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
saikoboarder schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
Zou je foto kunnen maken van de software versie voor en na de updates?
De vraag welke versie erop zou moeten staan is hier volgens mij al paar keer gesteld maar niemand kan hierop antwoorden (of ik heb er over gelezen)
De huidige consensus is dat je alleen de software versie van het navigatie/entertainment systeem kan bekijken. Echter, zoals opgemerkt, zijn zaken zoals de koffiekopjes die je om de oren vliegen en leeglopende accu's het gevolg van fouten (ook wel features) in de systeem software.

De versies van die systeem software zijn niet zelf te bekijken (in principe) en hiervoor moet je dus bij de dealer zijn en hopen dat ze zin hebben om het te bekijken en in het goede systeem kijken.

Er schijnt een methode te zijn om in het dealer menu te komen waar je wellicht mere kan zien, zie deze video in het Pools maar is op zich wel te volgen: YouTube: Kia EV9 - Modem reset, Kia Connect application in the car activate p...

De video gaat specifiek om het resetten van het modem in de auto als je auto geen verbinding maakt met KIA Live. Maar je kan ook andere dingen zien (en mogelijk zelfs veranderen, dus dit is volledig op eigen risico).

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Grofweg is het:
  1. Radio op FM zetten
  2. Ga naar Settings dan naar General
  3. Blijf op het Software info/update scherm
  4. Zet het volume op 7 en druk dan rechts onder op het scherm (rechterknop misschien)
  5. Zet het volume op 3 en druk dan rechts onder op het scherm (rechterknop misschien)
  6. Zet het volume op 1 en druk dan rechts onder op het scherm (rechterknop misschien)
  7. Nu komt er een scherm waar je een code moet opgeven, type hier 2400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Gasoline1234 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:33:
De afgelopen week heb ik veel in de bergen gereden, met prachtig warm zomerweer.
Na 1-2 uur rijden valt mij op dat er een bromgeluid ontstaat, waarvan de toonhoogte varieert met hoe hard je versnelt / vertraagt. Ik heb de indruk dat dit alleen gebeurt op echt warme dagen.

Het is me niet gelukt om de bron/oorzaak van het geluid vast te kunnen stellen. De airco uitschakelen heeft geen invloed. Het geluid treedt op bij zowel gas (watt) geven als afremmen (re-genereren). De dag erna is het geluid weg. Ik neem aan omdat de motoren/inverter/alles afgekoeld is.

Ik heb begin september mijn eerste 30.000 km servicebeurt, maar dan is het geluid er natuurlijk niet, en zal de werkplaats ongetwijfeld zeggen "kunnen probleem niet vaststellen".
Zou het koeling van de accu kunnen zijn? Bij mij is vanwege een soortgelijk geluid bij de EV6 een keer een pompje vervangen.

Ik heb ook zoiets vaags, mij valt namelijk op dat mijn auto staat te bromen en er lucht uit de ventilatierooster komt terwijl de auto uit staat en niet vergrendelt is. Afgelopen weken stond ik regelmatig op het strand en dan liggen al mijn spullen in de auto met de deur en kofferbak open en dan staan die flaps open en komt er lucht uit de roosters voor. Tijdens het stofzuigen bij het huisje had ik iets soortgelijks, alsof de accu gekoeld wordt? Gaf mij niet z'n fijn idee gezien de 12 volt problemen dus ik deed hem toen toch maar iedere keer op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
Nestorix schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

De huidige consensus is dat je alleen de software versie van het navigatie/entertainment systeem kan bekijken. Echter, zoals opgemerkt, zijn zaken zoals de koffiekopjes die je om de oren vliegen en leeglopende accu's het gevolg van fouten (ook wel features) in de systeem software.

De versies van die systeem software zijn niet zelf te bekijken (in principe) en hiervoor moet je dus bij de dealer zijn en hopen dat ze zin hebben om het te bekijken en in het goede systeem kijken.

Er schijnt een methode te zijn om in het dealer menu te komen waar je wellicht mere kan zien, zie deze video in het Pools maar is op zich wel te volgen: YouTube: Kia EV9 - Modem reset, Kia Connect application in the car activate p...

De video gaat specifiek om het resetten van het modem in de auto als je auto geen verbinding maakt met KIA Live. Maar je kan ook andere dingen zien (en mogelijk zelfs veranderen, dus dit is volledig op eigen risico).

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Grofweg is het:
  1. Radio op FM zetten
  2. Ga naar Settings dan naar General
  3. Blijf op het Software info/update scherm
  4. Zet het volume op 7 en druk dan rechts onder op het scherm (rechterknop misschien)
  5. Zet het volume op 3 en druk dan rechts onder op het scherm (rechterknop misschien)
  6. Zet het volume op 1 en druk dan rechts onder op het scherm (rechterknop misschien)
  7. Nu komt er een scherm waar je een code moet opgeven, type hier 2400
Duidelijk. Bedankt voor je bericht / antwoord. Is ook mijn vraag mee "opgelost". Ik ga er maar gewoon vanuit dat alle updates er bij mij al opgezet zijn dus zoals de dealer aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodoeht
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-06 16:55
Gasoline1234 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:33:

Ja, die brom heb ik ook gehad maar voornamelijk bij erg warm weer in Zuid Frankrijk. De eerste keer gaf de thermometer 45 graden aan dus ik ben er wel vanuit gegaan dat het voor de koeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
Gies123 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

Ter info: Ik heb de Fitcam inmiddels 2 weken 24x7 aan staan zonder 12V issues.
Hi,

zouden jullie de fitcam aanraden?

knip

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 20-08-2024 15:18 . Reden: Elkaar groeten is niet nodig op Tweakers, zie https://gathering.tweakers.net/forum/faq/6#reageren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
pepperke schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Hi,

zouden jullie de fitcam aanraden?

Thanks,

P.
…en zo ja, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Zou het koeling van de accu kunnen zijn? Bij mij is om die rede bij de EV6 een keer een pompje vervangen.

Ik heb ook zoiets vaags, mij valt namelijk op dat mijn auto staat te bromen en er lucht uit de ventilatierooster komt terwijl de auto uit staat en niet vergrendelt is. Afgelopen weken stond ik regelmatig op het strand en dan liggen al mijn spullen in de auto met de deur en kofferbak open en dan staan die flaps open en komt er lucht uit de roosters voor. Tijdens het stofzuigen bij het huisje had ik iets soortgelijks, alsof de accu gekoeld wordt? Gaf mij niet z'n fijn idee gezien de 12 volt problemen dus ik deed hem toen toch maar iedere keer op slot.
Het zou de koeling van de accu kunnen zijn, maar wel vreemd dat de toonhoogte van het gebrom varieert met de versnelling en vertraging van de auto. Als ik even stil sta (stoplicht) dan hoor ik het ook niet. Het is ook niet hetzelfde geluid als het geluid van de koeling tijdens het snelladen op 215 kw.
Dus ik denk zelf meer aan motorkoeling. Ik neem tenminste aan dat motorkoeling ook bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Roodoeht schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Ja, die brom heb ik ook gehad maar voornamelijk bij erg warm weer in Zuid Frankrijk. De eerste keer gaf de thermometer 45 graden aan dus ik ben er wel vanuit gegaan dat het voor de koeling was.
Herkenbaar dus. Hopelijk kan het bromgeluid geen kwaad. Het klinkt wel alsof het gebrom niet goed is, maar gaat tot nu toe wel altijd weer weg, als de auto is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Gasoline1234 Ja motorkoeling zou ook kunnen, ik merk het soms ook bij een bepaalde snelheid volgens mij eerder bij lage snelheid dan bij hogere snelheid want natuurlijk zou kunnen doordat de motor bij hogere snelheid afdoende gekoeld worden door de luchtstromen. Bij lage snelheid zou er dan een ondersteuning nodig zijn van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:36:
@Gasoline1234 Ja motorkoeling zou ook kunnen, ik merk het soms ook bij een bepaalde snelheid volgens mij eerder bij lage snelheid dan bij hogere snelheid want natuurlijk zou kunnen doordat de motor bij hogere snelheid afdoende gekoeld worden door de luchtstromen. Bij lage snelheid zou er dan een ondersteuning nodig zijn van de warmtepomp?
Ja, bij lage snelheid is het gebrom inderdaad opvallender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Vandaag problemen met laden in Duitsland met CSS station met Mobility+ stikker, de CSS kabel herkend de auto niet en de kabel vast/omhoog houden resulteert in dat de auto de kabel niet los laat maar het station de auto niet herkend.

Ionity België en Fastnet Frankrijk geen problemen met CSS stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Voordeel van Fitcam is mooie installatie die passend it gemaakt op het model.

Betere sensoren/dashcams met meer features zijn beschikbaar van andere merken zoals Vantrue Nexus N5 maar daar heb je wel een “los” apparaat aan de ruit plakken.

Voor veel mensen zal de fit am genoeg kwaliteit en features hebben.

Wat vind je belangrijker, form, fit, feature set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
DarkGodMaster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Voordeel van Fitcam is mooie installatie die passend it gemaakt op het model.

Betere sensoren/dashcams met meer features zijn beschikbaar van andere merken zoals Vantrue Nexus N5 maar daar heb je wel een “los” apparaat aan de ruit plakken.

Voor veel mensen zal de fit am genoeg kwaliteit en features hebben.

Wat vind je belangrijker, form, fit, feature set?
Dankjewel! Ik vraag me zelfs nog af waarom überhaupt een dashcam. Wel gehad; en ook een keer na een aanrijding voordeel van gehad. Maar das dan 1x in 10 jaar…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop

Alvast bedankt!
als kers op de taart ook in eens een dode 12v!! Gelukkig was ik door dit forum goed voorbereid met een jumpstarter. Iemand enig idee hoe ik er weer wat stroom in krijg en hoe lang ik dat dan moet doen? Rondje rijden, contact aan laten staan? Hellup!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
RobHop schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:11:
[...]
als kers op de taart ook in eens een dode 12v!! Gelukkig was ik door dit forum goed voorbereid met een jumpstarter. Iemand enig idee hoe ik er weer wat stroom in krijg en hoe lang ik dat dan moet doen? Rondje rijden, contact aan laten staan? Hellup!!
Ja, hij moet “aan” staan … ik weet niet hoe lang maar zou het zeker een uurtje doen om zeker te zijn.

Dus ik zou gewoon lekker even een rondje gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
RobHop schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Of even aan de laadpaal hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
Freezhost schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:05:
[...]
Of even aan de laadpaal hangen
Dat laadt niet de 12V accu zomaar op.

Mijn dode accu gebeurde in de nacht terwijl de EV9 aan de laadpaal stond en een volle (of 80% of zo) drive battery had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Waarom beste Kia dekt de hoedenplank niet alles af?
Heb nu met een handdoek de koffers afgedekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0fi11DXaOOp7IutH-oyu3UKqI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAJu6Frzkbh4PUmcKy3bPIdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Ro-Maniak2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:07:
[...]

Dankjewel! Ik vraag me zelfs nog af waarom überhaupt een dashcam. Wel gehad; en ook een keer na een aanrijding voordeel van gehad. Maar das dan 1x in 10 jaar…..
Kosten-baten afweging ivm met aanrijdingen, je zou het met een alles jou fout naar een volledig niet fout met ene EV9 snel kunnen terugverdienen.
Daarnaast wel leuk voor filmpjes van rare situaties voor op verjaardagen of youtube.

Andere dashcams met binnen functie is handig met meerdere kinderen.
“Hij deed, nee zij zei, maar die sloeg.”
Dashcam terug kijken, opvoed les enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Nestorix schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:22:
[...]

Dat laadt niet de 12V accu zomaar op.

Mijn dode accu gebeurde in de nacht terwijl de EV9 aan de laadpaal stond en een volle (of 80% of zo) drive battery had.
Als hij helemaal plat is niet mee maar zolang er nog wat power inzit zou dat wel moeten. Mogelijk is het voor de ev9 softwarematig aangepast maar bij de ev6 werkt dit wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

DarkGodMaster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:46:
Waarom beste Kia dekt de hoedenplank niet alles af?
Omdat de achterbank anders niet verder achterover kan?
Pagina: 1 ... 54 ... 84 Laatste