Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 53 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:09
Gisteren ontdekte ik een flinke beschadiging op de kunststof panelen bij de derde rij. We hebben er al weken niet gezeten en niets vervoerd dus we vermoeden dat het bij de dealer is gebeurd. :(

Ze hebben aan de stoelen gewerkt achterin en de trekhaak gemonteerd, de voorstoel hebben ze ook bekeken en daar tref ik een vergelijkbare kras aan.

Net 200 euro gespendeerd om maar kofferbak te beschermen tegen krassen omdat je zuinig bent op je spullen en dan komt je dit tegen. Ik denk niet dat ze er iets mee kunnen, na de vakantie moet ik even langs om te kijken wat ze er mee kunnen :-(

Kleine paneeltjes kunnen ze nog wel vervangen maar dit ding is enorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxWVAsLoR2ZYZr3Tzk6IJbUz1IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrLofn0SGWkEwVTzzYaHlEd4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal het netjes houden maar dit voelt echt zwaar ....

[ Voor 7% gewijzigd door Freezhost op 02-08-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:28

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

FlyingDutchMike schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:07:
[...]

Dat klinkt inderdaad erg gemakkelijk. Maar heb je dan niet snel een lege telefoon in je zak als je, zoals ik regelmatig, een rit van meerdere uren moet navigeren?
Als ik Flitsmeister ook nog aan heb, loopt het apparaatje toch echt vlot leeg. De lader in de EV9 kookt de iPhone binnen no-time tot hoge temperatuur waardoor hij uit gaat.
Plus een extra scherm in zicht met alle waarschuwingen erop over verkeer files en flitsers vind ik toch ook wel fijn.
Met Android Auto (AA) actief verliest mijn telefoon ongeveer 10% batterijlading per uur. Dat is eigenlijk alleen op lange vakantieritten een probleempje, als we bijvoorbeeld 10 uur op 1 dag rijden. Dan leg ik hem tussendoor een keertje aan de USB-lader, en dan komt de telefoon de dag wel door. De wireless phone charger van de Kia doet de telefoon oververhitten, dus die gebruik ik niet meer (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Rammboy schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:55:
[...]

Bij mij werkt die enkel als we rijden?
Als de auto 'Aan" staat en de batterij boven 20% State of Charge (Soc) is, dan werkt de 220v. Tijdens rijden én bij stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammboy
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 07:12
Gasoline1234 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Als de auto 'Aan" staat en de batterij boven 20% State of Charge (Soc) is, dan werkt de 220v. Tijdens rijden én bij stilstand.
Klopt, zo is het. Maar de wagen kan geen stroom blijven leveren als je bvb aan het laden bent en de wagen op slot gaat terwijl je een kopje koffie neemt? Of mss wel met 1 of ander trucje met de kampeerstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Rammboy schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Klopt, zo is het. Maar de wagen kan geen stroom blijven leveren als je bvb aan het laden bent en de wagen op slot gaat terwijl je een kopje koffie neemt? Of mss wel met 1 of ander trucje met de kampeerstand?
Nee, inderdaad. Tijdens het laden heb je geen 220v mogelijkheid.
Dat is wel jammer, want de Nespresso -machine die ik achterin heb staan wil je juist tijdens het laden gebruiken. Tijdens de vakantieritten had ik me dan maar voorgenomen om bij een laadstop eerst de koffie te maken, en dan pas de laadsessie te starten.
Ook dat feestje gaat niet door, want meestal kom je bij het laadstation aan met een State of Charge (Soc) ruim onder de 20%. Dan werkt V2L (220v) sowieso niet.

V2x leek zo leuk, vooraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 15:08
Ik vertrok daarnet en voelde tot 30 km/h alsof iets slijpte, alsof er een handrem vasthing. Even gereden en op alle knoppen gehuwd en nu is het weg. Het is hier wel 38 graden, verder niet speciaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-06 21:18

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1mNYHVkO5IV--roaDpAdwDhtnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cx0CzTnljJKrRQ1QopPzcS6H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iENePV88lxm7OJr7zQPqJOvZOpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EscZkwEnbCjF0oyDSqSdMSNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren maar weer eens met de trillende bende aan de slag.
Zonder enkel resultaat overigens. De boel trilt nog steeds even hard na de vierde Road Force poging.

Toen de wielen eraf lagen viel mij de achter-remschijf Rechts op: daar raakt het remblok maar half. De andere foto toont Links. Die is wel 100% glimmend.
Merk er niets van uiteraard maar geeft misschien wel aan dat niet alles op de EV9 recht is en recht zit.

Volgende week naar Lisse voor een extra secure sessie bij iemand met de nieuwste apparatuur en veel verstand van zaken voor een goed meetrapport en dan zet ik hem bij KIA voor de deur totdat het is opgelost… Trillingen én uitlijning, plus alle updates die telkens worden ‘vergeten’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:42
Vandaag op de camping de EV9 opgeladen. De laadpaal is geen 3fase 11kW paal maar een Mercedes EQB haalde voor mij toch een nette 6,9kw. Mijn EV9 wil echter niet sneller laden dan 3,5kW. En in de app heb ik de AC laadsnelheid toch echt op 100% staan.
Jullie enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:00
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren maar weer eens met de trillende bende aan de slag.
Zonder enkel resultaat overigens. De boel trilt nog steeds even hard na de vierde Road Force poging.

Toen de wielen eraf lagen viel mij de achter-remschijf Rechts op: daar raakt het remblok maar half. De andere foto toont Links. Die is wel 100% glimmend.
Merk er niets van uiteraard maar geeft misschien wel aan dat niet alles op de EV9 recht is en recht zit.

Volgende week naar Lisse voor een extra secure sessie bij iemand met de nieuwste apparatuur en veel verstand van zaken voor een goed meetrapport en dan zet ik hem bij KIA voor de deur totdat het is opgelost… Trillingen én uitlijning, plus alle updates die telkens worden ‘vergeten’.
Ik ben bij vd Wagt in Lisse geweest.. zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:56
reistier schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:51:
Vandaag op de camping de EV9 opgeladen. De laadpaal is geen 3fase 11kW paal maar een Mercedes EQB haalde voor mij toch een nette 6,9kw. Mijn EV9 wil echter niet sneller laden dan 3,5kW. En in de app heb ik de AC laadsnelheid toch echt op 100% staan.
Je hebt de instelling in je app per ongeluk op 50% gezet?
Op mijn monofase laadpaal thuis haal ik wel 6,9kwh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
hoe trek je die kappen eigenlijk van de wielen op de gt? gewoon een ruk aan geven ?
ik wil eventueel wel eens kijken of er daar niets geblokkeerd zit, ga binnen een paar uur 1000 km rijden _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door blinded op 02-08-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

blinded schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:00:
hoe trek je die kappen eigenlijk van de wielen op de gt? gewoon een ruk aan geven ?
ik wil eventueel wel eens kijken of er daar niets geblokkeerd zit, ga binnen een paar uur 1000 km rijden _/-\o_
Er is een "haaksleuteltje" meegeleverd bij de auto. Zou in de bagageruimte onder de afdekplaat moeten zitten in een speciale uitsparing.

De wieldoppen (kappen) zijn overigens vrij lastig terug te plaatsen. Ze zijn niet symmetrisch.
Dus, tenzij je precies weet wat je doet, kun je ze beter laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
Crupa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:58:
[...]

Je hebt de instelling in je app per ongeluk op 50% gezet?
Op mijn monofase laadpaal thuis haal ik wel 6,9kwh...
In mijn app kan je het geen eens naar 50% zetten. Het minimum is 60%. En die staat dus netjes op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
reistier schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:51:
Dit zou aan de dikte van je laadkabel kunnen liggen.
Heb je een 16A (dunne) of 32A (dikke) laadkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Gasoline1234 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Er is een "haaksleuteltje" meegeleverd bij de auto. Zou in de bagageruimte onder de afdekplaat moeten zitten in een speciale uitsparing.

De wieldoppen (kappen) zijn overigens vrij lastig terug te plaatsen. Ze zijn niet symmetrisch.
Dus, tenzij je precies weet wat je doet, kun je ze beter laten zitten.
Bon ik bel de assistance wel als we vastkomen te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
AnjaT850 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Dit zou aan de dikte van je laadkabel kunnen liggen.
Heb je een 16A (dunne) of 32A (dikke) laadkabel?
Gewoon de laadkabel die bij de Kia is geleverd. Volgens mij is dat een dikke kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

sloddervos schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Ik ben bij vd Wagt in Lisse geweest.. zeer tevreden.
Ik had je review gezien denk ik en ben even langs gereden. Goed gesprek. Maandag rommelen met de wielen bij hem.
Heb vertrouwen in een goed advies en rapport waarmee ik evt terug naar KIA kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

reistier schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Gewoon de laadkabel die bij de Kia is geleverd. Volgens mij is dat een dikke kabel?
Max 11 kW in 3 fasen is 3,5 in 1 fase.
Dat matched met 16 Ampere per fase
De Merc accepteert misschien 32 A per fase, 2x zoveel dan dus.
Kan inderdaad ook aan de kabel liggen.
Wellicht kan die geen 32 A overbrengen maar slechts 16A per fase.
Maar de auto accepteert ook geen 32A; dan zouden we met 22kW hebben kunnen laden bij 3 fasen.

Denk ik…. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Max 11 kW in 3 fasen is 3,5 in 1 fase.
Dat matched met 16 Ampere per fase
De Merc accepteert misschien 32 A per fase, 2x zoveel dan dus.
Kan inderdaad ook aan de kabel liggen.
Wellicht kan die geen 32 A overbrengen maar slechts 16A per fase.
Maar de auto accepteert ook geen 32A; dan zouden we met 22kW hebben kunnen laden bij 3 fasen.

Denk ik…. :?
Ik laad thuis 1 fase aan 7kwh dus 32A,
Maar de ev9 kan wel max 11kwh
Maar wat de botleneck is weet ik ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 19:37
Gies123 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb ook de Homey Pro (briljant ding) en gisteren ook verbinding gemaakt met de EV9. Daar kan je diverse dingen uitlezen, waaronder de 12V. Zie ook hieronder. Ik zal de dashcam eens aanzetten om te zien wat het resultaat is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: je kunt zelfs via de Homey een alarm zetten als de accu onder een bepaald percentage komt.

[Afbeelding]

Dat is handig. Staat standaard op 50% maar ik denk dat die op 65 zet. Zou de EV9 dan nog starten? Weet iemand dat?
Heb jij iets bijzonders moeten doen? Ik krijg een time out melding. Als de credentials niet kloppen krijg ik foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
goed thuisgeraakt van frankrijk maar een aantal snelladers gehad die niet wouden starten tenzij er iemand tegen de laadkabel duwde terwijl ik het proces doorliep op de terminal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:58
biggerfoot schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:41:
[...]

Heb jij iets bijzonders moeten doen? Ik krijg een time out melding. Als de credentials niet kloppen krijg ik foutmelding.
Niets bijzonders. Kia Connect credentials ingevuld en het werkte direct eigenlijk.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:40
Crupa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:11:
[...]
De EV9 doet 3x16A (3 fase) maximaal, dus +- 10.8kW. Als je maar 1 fase hebt die wel 32A kan leveren, dan gaat de EV9 maar 16A gebruiken (3,6kW)

Sommige EV’s laden AC op 3x32A maximaal. Als je dan 1 fase hebt met 32A dan kan je op 7,2kW laden.

Weer andere EV’s hebben 1x32A (zoals de eerste Hyundai Kona EV’s, latere modellen werden 3x16A).

Overigens moet inderdaad de kabel geschikt zijn voor 3 fases. Je hebt 1 fase 16A, 1 fase 32A, 3 fase 16A en 3 fase 32A kabels (om het makkelijk te maken is er geen echt makkelijke eenduidige manier om dat onderscheid te zien, maar hoe dikker en stugger de kabel, hoe beter over het algemeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-06 20:19
Gasoline1234 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Nee, inderdaad. Tijdens het laden heb je geen 220v mogelijkheid.
Dat is wel jammer, want de Nespresso -machine die ik achterin heb staan wil je juist tijdens het laden gebruiken. Tijdens de vakantieritten had ik me dan maar voorgenomen om bij een laadstop eerst de koffie te maken, en dan pas de laadsessie te starten.
Ook dat feestje gaat niet door, want meestal kom je bij het laadstation aan met een State of Charge (Soc) ruim onder de 20%. Dan werkt V2L (220v) sowieso niet.

V2x leek zo leuk, vooraf...
Inderdaad jammer dat het dan niet werkt. Koelbox koelt dan ook niet meer actief. Of je moet er 1 met een accu hebben, maar dan ben je weer behoorlijk wat geld kwijt. Gelukkig sta je meestal niet zo heel lang bij een snellader. Koelbox (Igloo ICF 32) gekocht en getest en het bleef een half uur aardig op temperatuur zonder actieve stroomverbinding.
Ik durf de 12V aansluiting (in de kofferbak) eigenlijk niet te gebruiken omdat ik bang ben dat het de 12v accu leeg trekt. Of haalt die aansluiting niet z'n stroom uit de 12v accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus Antonius
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-01 14:51
Weet iemand of er standaard een alarm op zit wat uit gezet kan worden als de auto op de ferry gaat? Vaak wordt het alarm namelijk geactiveerd als een auto op een boot staat….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Gies123 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

Niets bijzonders. Kia Connect credentials ingevuld en het werkte direct eigenlijk.
Weird, ik krijg hem nog niet aan de praat. Blijft een account time-out geven. Als ik fout wachtwoord geef een keurige foutmelding, verkeerde pin maakt niet uit, lijkt hij niet bij aan te komen.

Weke homey heb jij? Ik hier de early 2023 en app 3.1.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
Ketser schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:11:
[...]
Ik durf de 12V aansluiting (in de kofferbak) eigenlijk niet te gebruiken omdat ik bang ben dat het de 12v accu leeg trekt. Of haalt die aansluiting niet z'n stroom uit de 12v accu?
De 12V accu wordt bijgeladen vanuit de drive battery zodra je aan het rijden bent (de auto op READY staat). Anders zou je 12V accu ook leeglopen door het entertainment system, de verlichting, etc tijdens een (lange) rit.

Ook als de EV9 "uit" staat laadt hij de 12V accu bij maar ik begrijp dat als de software vindt dat het te vaak en te lang moet gebeuren, hij uit bescherming van de drive battery hiermee stopt (en daardoor de lege 12V accu's in het verleden, die bleef bijgeladen worden als gevolg van een software bug in de verlichting).

Ik zou wel even controleren (zelf nog niet gedaan) of die 12V aansluiting in de kofferbak uit gaat als je de auto uit zet. Want anders krijg je hetzelfde probleem als met die software bug met de verlichting en sta je leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
biggerfoot schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:32:
[...]

Weird, ik krijg hem nog niet aan de praat. Blijft een account time-out geven. Als ik fout wachtwoord geef een keurige foutmelding, verkeerde pin maakt niet uit, lijkt hij niet bij aan te komen.

Weke homey heb jij? Ik hier de early 2023 en app 3.1.3
Ik heb precies dezelfde config. Early 2023 en app versie 3.1.3. Vervelend dat het niet werkt. Kan best een zoekplaatje zijn.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Nestorix schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:40:
[...]
Ik zou wel even controleren (zelf nog niet gedaan) of die 12V aansluiting in de kofferbak uit gaat als je de auto uit zet. Want anders krijg je hetzelfde probleem als met die software bug met de verlichting en sta je leeg.
Ja, die 12v aansluiting staat uit als de auto uit is.
Toevallig vandaag tegenaan gelopen toen ik een luchtbed met een 12v pompje wilde oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Gies123 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Ik heb precies dezelfde config. Early 2023 en app versie 3.1.3. Vervelend dat het niet werkt. Kan best een zoekplaatje zijn.
thanks! ik ga de maker eens contacten. Het is een timeout, ook in de logging zie ik het staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBZ5fIhKTkJ10NZRNl__3OMtuE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uKPUmRvvQSRZY0GYPWKpW0gu.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ketser
  • Laatst online: 02-06 20:19
Vandaag mijn eerste aanrijding te pakken. Ik had haaientanden en stond te wachten op een hele horde fietsers (die daar voorrang hebben) om rechtsaf te slaan. Knalt er een Lynk vol op m'n achterkant. Ze gaf toe er niet met haar aandacht bij te zijn. Waarschijnlijk op haar mobiel bezig. Ik begrijp niet hoe je zo'n grote rode auto niet kunt zien.

Achtersensor werkt niet meer. Camera gelukkig nog wel, wat wel fijn is voor het achteruit inparkeren. Kofferbak gaat ook nog open. Ben benieuwd wat de kostenpost wordt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNiRXb2zSUc1TWcpXIfJ_tE0Cgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5LFPe0Qu8oSt6EfSLiNfxOk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haMpwS6NIBNMLfaG98KoqN2mkoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TO3ElxtD5mHUIikPQHE5vcQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ooknqg43SSgHTfGqIc8-GIZz0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdvZ70VZxu6UvrZIlB1EfzIQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evrPm4ZEnVUWHBRe21nKS8UamoI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8JSJANne8MOBFianSkT5Wad.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Nestorix schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

De EV9 doet 3x16A (3 fase) maximaal, dus +- 10.8kW. Als je maar 1 fase hebt die wel 32A kan leveren, dan gaat de EV9 maar 16A gebruiken (3,6kW)

Sommige EV’s laden AC op 3x32A maximaal. Als je dan 1 fase hebt met 32A dan kan je op 7,2kW laden.

Weer andere EV’s hebben 1x32A (zoals de eerste Hyundai Kona EV’s, latere modellen werden 3x16A).
Ik heb 32A monofase thuis en laad wel degelijk aan 7kwh.
Dus de limiet voor 3 fase en mono fase blijkt verschillend te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ketser schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:17:
Vandaag mijn eerste aanrijding te pakken. Ik had haaientanden en stond te wachten op een hele horde fietsers (die daar voorrang hebben) om rechtsaf te slaan. Knalt er een Lynk vol op m'n achterkant. Ze gaf toe er niet met haar aandacht bij te zijn. Waarschijnlijk op haar mobiel bezig. Ik begrijp niet hoe je zo'n grote rode auto niet kunt zien.

Achtersensor werkt niet meer. Camera gelukkig nog wel, wat wel fijn is voor het achteruit inparkeren. Kofferbak gaat ook nog open. Ben benieuwd wat de kostenpost wordt...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hè, zonde… SUC6 met de schadeafhandeling. De onderdelen zullen inmiddels toch wel op voorraad zijn mag ik hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Crupa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:11:
[...]

Bijzonder… als je naar de laadtijden kijkt, klopt dat dan ook met 7kWh?
Ik heb nog een 1-fase 32A kabel liggen.
Zal hier op de publieke palen eens kijken wat hij daarmee laden wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
Crupa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:26:
[...]

Ik heb 32A monofase thuis en laad wel degelijk aan 7kwh.
Dus de limiet voor 3 fase en mono fase blijkt verschillend te zijn?
Dat is wel onverwacht. Ik had begrepen dat het maar 16A per fase is wat de EV9 kan laden. Misschien dat jouw laadpaal de 32A verdeeld over 2x 16A naar de auto toe.

Dus je laadt je EV9 in pak ‘em beet 14 uur op van 10% naar 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
FlyingDutchMike schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Bijzonder… als je naar de laadtijden kijkt, klopt dat dan ook met 7kWh?
Ik heb nog een 1-fase 32A kabel liggen.
Zal hier op de publieke palen eens kijken wat hij daarmee laden wil.
ja, het zit altijd net onder of op 7kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Nestorix schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:10:
[...]

Dat is wel onverwacht. Ik had begrepen dat het maar 16A per fase is wat de EV9 kan laden. Misschien dat jouw laadpaal de 32A verdeeld over 2x 16A naar de auto toe.

Dus je laadt je EV9 in pak ‘em beet 14 uur op van 10% naar 100%?
zou het kunnen dat er in de EV9 een converter zit die 3x16A omzet naar 1x 48A
(ik heb er zelf nie veel verstand van ;) )
Als ik het goed begrepen heb, heeft de batterij DC nodig.
En lijkt er dus een beperking te zitten op de AC-DC omvormer van de EV9 die max 11kw kan omzetten (wat aantal fases ook is).

[ Voor 16% gewijzigd door Crupa op 05-08-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
reistier schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Wij zijn van het weekend vanuit Tsjechië weer naar huis gereden met de EV9.

De statistieken:

Start: Zuid-Tsjechië met 99% accu (ca. 96kwh netto accu capaciteit)
Laadstop 1 (328km): Ionity Dresden Tor Nord, 10 min geladen (30,5kwh).
Laadstop 2: (189km) Ionity Sangerhausen, 48min geladen (94kwh). Hier ook gelijk bij avondeten gehaald bij de McDonalds.
Laadstop 3: (398km): Ionity Hamminkeln, 18 min geladen (53 kwh).
Thuis (155km met nog 18% accu)
Totale afstand 1080km

Totale energieverbruik volgens boordcomputer: 248,7kwh (gem 23,02 kwh/100km)
Totale energieverbruik obv Ionity: 256,9 kwh (laadverlies van ca. 3-4%)

Totale reistijd 12hr15min
Totale stoptijd ( incl 2min per stop voor inparkeren, inpluggen, uitpluggen etc) 1hr16min

Gemiddelde snelheid excl stops 98km/h
Gemiddelde snelheid incl stops 88km/h

Het hogere verbruik op de terugweg t.o.v. de heenweg komt denk ik met name door windrichting/windkracht en de hogere snelheid die we hebben gereden waar het kon.
Overigens heeft de auto zich uitmuntend gehouden. Ondanks zware belading en weinig rust gewoon 0 problemen gehad. Wel ben ik wat eigenwijs geweest door geen viltjes mee te nemen. Dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGgHz2pCcPaxBzu_pchuKanJ9T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HO3Lo2F19qkEASduT9LDYiGr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
reistier schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Overigens heeft de auto zich uitmuntend gehouden. Ondanks zware belading en weinig rust gewoon 0 problemen gehad. Wel ben ik wat eigenwijs geweest door geen viltjes mee te nemen. Dit was het resultaat:
[Afbeelding]
Was dat nodig? Ik heb veel snelladen gedaan, ik hield de stekker lichtjes vast bij de initiatie fase en als alles klikte en ik kreeg een melding op Kia Connect dat laden gestart was, losgelaten en ging gewoon prima laden. 0 x een issue gehad bij verschillende soorten laadkabels/palen. Zowel Ionity, Engie, eigenlijk alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Laatst online: 21:11
biggerfoot schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Was dat nodig? Ik heb veel snelladen gedaan, ik hield de stekker lichtjes vast bij de initiatie fase en als alles klikte en ik kreeg een melding op Kia Connect dat laden gestart was, losgelaten en ging gewoon prima laden. 0 x een issue gehad bij verschillende soorten laadkabels/palen. Zowel Ionity, Engie, eigenlijk alles.
Als er eenmaal een lock is, dan is dit probleem er niet meer toch? of kan halverwege een laadsessie opeens de connectie wegvallen? Dacht alleen bij het starten&locken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Nee, bij mij kan die ook de connectie verbreken als de lock al gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Laatst online: 21:11
reistier schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:45:
Mag ik vragen wat de dealer daaraan heeft gedaan of gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

reistier schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:45:
Inderdaad, bij mij kan de laadsessie ook na de lock nog stuk gaan. Meestal niet halverwege, maar binnen een paar minuten.
Meestal gaat het na de lock goed, maar te vaak ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
Ruvetuve schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Mag ik vragen wat de dealer daaraan heeft gedaan of gaat doen?
Ik heb het nog niet bij de dealer aanhangig gemaakt. Deze vakantierit was mijn eerste lange rit met meerdere keren snelladen. Maar ik ga het zeker aankaarten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-06 13:46
Ik heb nu een aantal keer gehad dat de laadpoort niet open wou. Niet met de knop naast het stuur, niet door op het klepje te duwen en ook niet via de app. Auto geeft verder geen melding oid. Heb het geprobeerd met de auto open, op slot, aan, uit, accessory mode, maar niets werkt. Toen maar handmatig open geforceerd en daarna werkte het weer.

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten VDP
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-02 16:46
Iemand al zelf een trekhaak gëinstalleerd? Ik zie heel wat aanbieders online en heb het vroeger voor andere autos gedaan, maar geen idee hoe realistisch dit is voor een recente auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
KrullenO schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:42:
Ik heb nu een aantal keer gehad dat de laadpoort niet open wou. Niet met de knop naast het stuur, niet door op het klepje te duwen en ook niet via de app. Auto geeft verder geen melding oid. Heb het geprobeerd met de auto open, op slot, aan, uit, accessory mode, maar niets werkt. Toen maar handmatig open geforceerd en daarna werkte het weer.

Herkent iemand dit?
Niet hetzelfde maar mijn klep ging niet meer goed dicht, stak wat uit. Duw het nooit zelf dicht, altijd elektronisch. Heeft de dealer gemaakt toen ik de trekhaak liet plaatsen. Weet niet wat er mis was, maar het mechanisme kan dus relatief snel stuk….( was wel makkelijk te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
Crupa schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

zou het kunnen dat er in de EV9 een converter zit die 3x16A omzet naar 1x 48A
(ik heb er zelf nie veel verstand van ;) )
Als ik het goed begrepen heb, heeft de batterij DC nodig.
En lijkt er dus een beperking te zitten op de AC-DC omvormer van de EV9 die max 11kw kan omzetten (wat aantal fases ook is).
De info aan de laadklep blijkt dit te bevestigen: AC 32A - DC 48A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqjVyf6rrOI4zG_Z9TwCK9Nb16I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LM931U5nw2sdpG3J6tpo79V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
KrullenO schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:42:

Herkent iemand dit?
nee nog nooit meegemaakt; ook niet na initiatiefase stoppen van snelladen. Lijkt me een harde fail en teruggaan naar de dealer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31
Crupa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]
32 A is dan 1 fase, 48 A 3 fase ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
Crupa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]
Beiden zijn AC. Het lijkt dus inderdaad 32A (7.2kW) op een 1 fase laadpunt te zijn en 3x 16A = 48A (10.8kW) op 3 fasen laadpunt.

DC laden zijn enorme niet te omvatten getallen wat mij betreft. Om 210kW te kunnen laden op 400V heb je volgens mij 525A nodig. Er wordt gesproken dat de EV9 800V zou doen, dat is dan dus nog steeds 262A maar ik begrijp ook dat de 800V iets van 2x 400V is of zo, snap het niet helemaal. In ieder geval, dat is gewoon heel veel stroom en dus veel warmte ontwikkeling in kabels. De kabels van de DC laadpunten schijnen vloeistof gekoeld te zijn tot aan de stekker bij je auto. Het valt me mee dat de KIA zelf niet wegsmelt bij dit soort stromen 😀

Je ziet wel eens zo’n laadpalen locatie met 20 of 30 laadpalen van 300kW per stuk. Ik vind het bijzonder dat er niet meteen een hoogspanningsmast bij zo’n locatie staat 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
alberthakvoort schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

32 A is dan 1 fase, 48 A 3 fase ;)
klopt, 'k was iets te snel

geen fases bij DC denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:31

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Hier in UK op de Fastned een bordje met “Sorry, we kunnen niet boven de 100kW laden omdat de infrastructuur vanuit de energiemaatschappij nog aangepast moet worden”

Gisteren bij een Shell Recharge die maximaal 150kW is, toch met 175kW geladen: 627V -279A. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
Nestorix schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

DC laden zijn enorme niet te omvatten getallen wat mij betreft. Om 210kW te kunnen laden op 400V heb je volgens mij 525A nodig. Er wordt gesproken dat de EV9 800V zou doen, dat is dan dus nog steeds 262A maar ik begrijp ook dat de 800V iets van 2x 400V is of zo, snap het niet helemaal. In ieder geval, dat is gewoon heel veel stroom en dus veel warmte ontwikkeling in kabels. De kabels van de DC laadpunten schijnen vloeistof gekoeld te zijn tot aan de stekker bij je auto. Het valt me mee dat de KIA zelf niet wegsmelt bij dit soort stromen 😀
Eens! Overigens meende ik gezien te hebben dat de KIA EV9 in de praktijk rond de 600v kan laden (DC), dus als je dan op 210 kW laadt is 350 A.

Dacht dat ik eea hier had gezien qua voltages, maar kan het zo snel niet meer vinden.

https://www.autoblog.nl/n...ten-het-uit-video-6905334

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

SooK schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Eens! Overigens meende ik gezien te hebben dat de KIA EV9 in de praktijk rond de 600v kan laden (DC), dus als je dan op 210 kW laadt is 350 A.

Dacht dat ik eea hier had gezien qua voltages, maar kan het zo snel niet meer vinden.

https://www.autoblog.nl/n...ten-het-uit-video-6905334
Ik denk dat dit klopt. 600 - 630V als maximum, ook tijdens rijden bij gevulde accu. In elk geval geen 800V.
Naarmate de accu leeg raakt loopt het voltage dat beschikbaar is uit alle cellen samen, af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-06 22:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFk4QGMxWBCPChHpJF9xAIhO7oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOKrmXAVzgHmuG6FWFuznlUs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeWiEqMmitQh6LbCrSwZXfIipxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGioNttXEXo8oGIjPjQhgqYt.jpg?f=fotoalbum_large

Met de Kia naar Genua geweest. Ik maakte mij vooraf een beetje zorgen om de laadinfrastructuur in Italië, maar dat is prima gegaan. Kia navigatie stuurt je wel vaak naar “vage” oplaadpunten die in theorie 300kw zouden moeten laden, maar in de praktijk niet verder komen dat 75kw en dan duurt het lang. Daarna zelf maar de oplaadpunten gekozen. Boven op de Brennerpas is een topplek (niet verder vertellen) . 16 IONITY laders en direct daarnaast een outlet shopping center. We moesten versneld door het winkelcentrum omdat de auto alweer vol was (100%). En je wilt de laadpunten niet bezet houden. Gelukkig waren er nog een paar vrij. Het bereik stond op 603km. Had ik nog nooit gezien. Nadeel van volladen is dat de auto bij de afdaling naar Italië aangaf dat hij niet kom bijladen tijdens het remmen omdat de accu al vol was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBRES
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e49t-ddVNYO_CxrM5k-p454FTRE=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/nhJCy5FhwO2huQ2y7nKRPOSu.webp?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat het "Hold" knopje voor dient bij de laadpoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

DBRES schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:41:
[Afbeelding]

Weet iemand wat het "Hold" knopje voor dient bij de laadpoort?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx3yc_6RUAvUB01gPyGJuUssojg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2YNFoSyK4lLpwQzjZCZOdf5y.png?f=user_large

Dus 2 sec. ingedrukt houden om het laden te stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gasoline1234 op 06-08-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBRES
  • Laatst online: 20-08-2024
Gasoline1234 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

[Afbeelding]

Dus 2 sec. ingedrukt houden om het laden te stoppen.
THX, duidelijk...kon het niet vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madevill
  • Laatst online: 06-06 14:18
Ik geloof dat indien de wagen niet aan het laden is omdat er een specifiek uur is geprogrammeerd je hem ook kan dwingen om meteen te beginnen laden op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

madevill schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:35:
Ik geloof dat indien de wagen niet aan het laden is omdat er een specifiek uur is geprogrammeerd je hem ook kan dwingen om meteen te beginnen laden op deze manier.
Inderdaad. Handig. Bedankt voor de aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
madevill schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:35:
Dat wist ik nog niet.
Net uitgeprobeerd en werkt!
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
sloddervos schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Niet hetzelfde maar mijn klep ging niet meer goed dicht, stak wat uit. Duw het nooit zelf dicht, altijd elektronisch. Heeft de dealer gemaakt toen ik de trekhaak liet plaatsen. Weet niet wat er mis was, maar het mechanisme kan dus relatief snel stuk….( was wel makkelijk te maken)
Heb ik dus ook gehad. Hij sloot opeens niet meer recht. Stak een beetje uit aan een kant. Er zit sinds deze week een nieuwe laadklep in en sluit weer heel netjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roodoeht
  • Laatst online: 06-06 16:55
Inmiddels 8500 km gereden, inclusief een weekend Engeland en 3 weken Zuid Frankrijk.

Engeland was qua laden prima te doen maar je moet wel even zoeken. De EV9 is wel wat breed in de shuttle trein...

Naar frankrijk met de vouwwagen erachter gereden. Bij 100 km/h was het verbruik zo'n 25 kw/h per 100 km. Bij 110 liep het al oprichting de 29 kw/h per 100 km.

Voor de laadstops hebben we de Kia navigatie gebruikt. Niet de hele route uitgestippeld maar telkens 100 km van te voren even gekeken. Daarbij ook even online gekeken hoe de palen geplaatst zijn zodat we de vouwwagen niet hoeven af te koppelen. Dat lukte vaak wel. We reden 's nachts dus konden ook nog wel eens dwars over 5 vakken staan...
Je kan in het systeem prima de snelheid van de lader filteren.

Ik had plug en charge per ongeluk aan staan waardoor een aantal keer Ionity niet werkte. Na dat uit gezet te hebben ging dat ook goed. Stekker even vasthouden tot hij vast klikt en dan gaat het verder goed.

In Frankrijk hadden we een schroef in de achterband. Niet te repareren maar weinig druk verlies dus konden er een paar dagen mee doorrijden. Dat was maar goed ook want nieuwe banden vinden (19 inch) is een hele uitdaging... Uiteindelijk een set Pirelli Scorpion all seazon banden gekregen. Later even proberen of het trillen bij 130 km/h over is...

Minpunten:
Geen lane assist door aanhanger
Koffiekopje als je een keer de streep raakt. Had het al 5 keer in de eerste 50km. Maar toen ik een keer moe was kwam het weer niet.

Pluspunten:
Heerlijke reisauto
Veel bekijks en positieve reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
De Belgen zijn ons voor!
YouTube: Maak van je elektrisch voertuig een thuisbatterij met iLucharge 2

Waarom hebben wij dit nog niet in NL..?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
bidirectioneel laden is dom en wie zijn auto daar wil aan verslijten nog dommer.
Een batterij systeem op zich is al bijna niet rendabel waarom denken mensen dan dat het een goed idee is om hun auto hier aan te verkloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
blinded schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:25:
bidirectioneel laden is dom en wie zijn auto daar wil aan verslijten nog dommer.
Een batterij systeem op zich is al bijna niet rendabel waarom denken mensen dan dat het een goed idee is om hun auto hier aan te verkloten?
Onderbouw je reactie eens, waarom is het dom wat slijt er en waarom denk je dat het je auto verkloot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
Freezhost schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Onderbouw je reactie eens, waarom is het dom wat slijt er en waarom denk je dat het je auto verkloot?
Bijna het enige dat echt slijt en duur is om te vervangen in een elektrische wagen is de batterij. Het is niet makkelijk om deze batterij uit de auto te halen waardoor de kost oploopt alsook kan je niet kiezen uit 12 merken van batterijen.

Een thuis batterij die knal je gewoon in de kelder/garage/tegen de muur en er zijn 20 soorten. Als deze degradeert kan je ze gewoon verder gebruiken zelfs met lagere capaciteit.

Stel je trekt 150 dagen per jaar 20kwh van overdag er 's nachts weer uit dat is bijna het equqivalent van 15.000 km per jaar.. op 6jaar en een beetje heb je zo maar 100.000 km extra gereden om 2000 euro te besparen aan electriciteit. (het verschil tussen injecteren en weer afnemen OF opslaan is amper 10 cent)

[ Voor 4% gewijzigd door blinded op 08-08-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ben het wel met je eens dan het financieel niet heel interessant is maar als salderen vervalt en de terugleveringkosten blijven dan kan het wel degelijk aantrekkelijk worden.

Maar die 15.000 kilometers kun je niet stellen toch? De accu is geschikt om enorme (piek) vermogens te leveren met hoge voltages zowel tijdens rijden als het snelladen. Bij ontladen voor huiselijk gebruik zijn die pieken er nauwelijks en zijn zowel het voltage, temperatuur en amperage veel lager. Dat zou dan ook minder slijtage moeten opleveren lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Edit dit laadpalen zijn sowieso te duur, verdien je nooit terug.

[ Voor 88% gewijzigd door Freezhost op 08-08-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Gies123 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:17:
Waarom hebben wij dit nog niet in NL..?
Dit is typisch Nederland, verzanden in regelgeving, het net even anders (moeilijker) willen doen dan andere. En misschien wel omdat ze het helemaal niet willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Freezhost schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:13:
Ben het wel met je eens dan het financieel niet heel interessant is maar als salderen vervalt en de terugleveringkosten blijven dan kan het wel degelijk aantrekkelijk worden.

Maar die 15.000 kilometers kun je niet stellen toch? De accu is geschikt om enorme (piek) vermogens te leveren met hoge voltages zowel tijdens rijden als het snelladen. Bij ontladen voor huiselijk gebruik zijn die pieken er nauwelijks en zijn zowel het voltage, temperatuur en amperage veel lager. Dat zou dan ook minder slijtage moeten opleveren lijkt mij?
Ik weet niet hoe "salderen" exact gaat vervallen in nederland maar in belgië is het al zo.
Dat wil zeggen 1kw afnemen kost me bvb 15 cent(en 12 cent taxen)) en eentje terugleveren brengt me 7.5 cent op.
Zelfs met dat verschil ertussen zijn batterijen financieel gezien geen goed idee.
Ze zijn nauwelijks rendabel en de levensduur is onzeker.

Als je dat zelfde geld in bvb extra zonnepanelen of gewoon op een ETF op de beurs zet hou je meer over met minder zorgen.

De tijd van de thuisbatterijen komt misschien nog wel als deze drastisch in prijs zakken en niet gewoon gekocht worden voor hype of hebbeding door tech enthousiasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

blinded schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Ik weet niet hoe "salderen" exact gaat vervallen in nederland maar in belgië is het al zo.
Dat wil zeggen 1kw afnemen kost me bvb 15 cent(en 12 cent taxen)) en eentje terugleveren brengt me 7.5 cent op.
Zelfs met dat verschil ertussen zijn batterijen financieel gezien geen goed idee.
Ze zijn nauwelijks rendabel en de levensduur is onzeker.

Als je dat zelfde geld in bvb extra zonnepanelen of gewoon op een ETF op de beurs zet hou je meer over met minder zorgen.

De tijd van de thuisbatterijen komt misschien nog wel als deze drastisch in prijs zakken en niet gewoon gekocht worden voor hype of hebbeding door tech enthousiasten.
Een apart aan te schaffen, dure thuisbatterij is inderdaad niet rendabel voor teruglevering aan het net
Maar een gratis thuisbatterij (in de vorm van een EV) en de stroom direct zelf gebruiken (bijv. voor warmtepomp-airco's) is wel heel rendabel.

De slijtage van de batterij is verwaarloosbaar bij 10-20 kWh gebruik per dag op een batterijcapaciteit van 100 kWh, met een piekverbruik van 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Gasoline1234 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Een apart aan te schaffen, dure thuisbatterij is inderdaad niet rendabel voor teruglevering aan het net
Maar een gratis thuisbatterij (in de vorm van een EV) en de stroom direct zelf gebruiken (bijv. voor warmtepomp-airco's) is wel heel rendabel.

De slijtage van de batterij is verwaarloosbaar bij 10-20 kWh gebruik per dag op een batterijcapaciteit van 100 kWh, met een piekverbruik van 3kW.
dat je die auto al betaalt hebt maakt hem niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 21:05
Freezhost schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Dat is mooi en zou bruikbaar kunnen zijn maar wat is dan de interval van uitwisseling? Weet jij dat?

Dat mag namelijk niet te vaak zijn anders krijg je een blokkade op de Kia API dus hoe actueel zijn dan die gegevens. Helaas kan ik dat niet zo snel vinden maar ik ben ook niet thuis in PUMP want ik heb geen iOS.
Goed punt, een collega van me met een eNiro kreeg een paar jaar geleden op een gegeven moment een mail van Kia met het verzoek om minder vaak de API aan te roepen. Als hij dat niet zou doen dan zou z'n account vanuit Kia beperkt gaan worden

PS. hij gebruikte Home Assistant om de status van z'n eNiro regelmatig uit te lezen

Maar zal dat ondertussen niet aangepast zijn? De Volkswagen/Skoda/Audi infrastructuur voor het MEB-platform en de bijbehorende app zijn kwalitatief uitermate teleurstellend, toch heb ik nooit een verzoek gehad om het uitlezen van mijn Enyaq (ook via Home Assistant) te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 21:05
Yay, chassisnummer en aankomstdatum (5-10) in haven Rotterdam van m'n EV9 Plus AWD zijn bekend... moet alleen nog wachten tot eind oktober voordat ik van de leasemaatschappij naar de dealer mag om de EV9 op te halen

PS. wilde geen open dak dus geen GT-line 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 16:11
Freezhost schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Met de auto bedoel je de stand van de draaiknop op de hendel? Of bedoel je de auto stand die je activeert door die hendel naar voren te duwen?
Hendel naar voren inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Dat werkt alleen boven een bepaalde snelheid en bij opnieuw starten en schakelen wordt het uitgeschakeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-06 21:50
Hopelijk heeft de EV9 net z’on goede accu als de eNiro….

Uit het leven gegrepen: je koopt een tweedehands elektrische auto en de verkopende partij zegt dat het accupakket nog in orde is. Dat moet je dan https://www.autoweek.nl/a...99-460-km-accudegradatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 05-06 08:59
20 juni een Ev9 in België besteld.
Kreeg als leverdatum doorgeven dat hij er 5 december zou zijn.
Gisteren telefoon gekregen met de vraag of ik volgende week tijd heb om hem af te halen.

Ben nu aan het kijken naar accessoires.
Iemand tips voor leuke hebben dingen?

Deze heb ik al besteld
https://disskin.com/kia-ev9/

En een bakje voor onder de middenconsole.

De fitcamx komt er waarschijnlijk ook wel in.

En dan nog rubberen matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
Freezhost schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

Dat werkt alleen boven een bepaalde snelheid en bij opnieuw starten en schakelen wordt het uitgeschakeld
Oh sorry,haalde even 2 dingen door elkaar, dit is via de draaiknop, dus de stand staat op auto, maar spontaan gaat die op een dag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Michel67 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Oh sorry,haalde even 2 dingen door elkaar, dit is via de draaiknop, dus de stand staat op auto, maar spontaan gaat die op een dag uit.
En dan staat de hendel nog wel op auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
Freezhost schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

En dan staat de hendel nog wel op auto?
Ja, maar ik zal het in de gaten houden, want misschien dat mijn vriendin dit soms per ongeluk veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pepperke
Hi,

zijn er al mensen die de nieuwe nav update hebben geïnstalleerd?

https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/wHlL9a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
pepperke schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:53:
Hi,

zijn er al mensen die de nieuwe nav update hebben geïnstalleerd?

https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/wHlL9a
Hehe eindelijk... snelheid waarschuwing uitschakelen door de mute knop in gedrukt te houden. Waarom dit zo lang moest duren....

Helaas te laat voor onze vakantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Freezhost op 09-08-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
Update gedownload, update loopt nu. Mocht er iets bijzonders zijn dan zal ik het melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
Freezhost schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:13:
[...]
Hehe eindelijk... snelheid waarschuwing uitschakelen door de mute knop in gedrukt te houden. Waarom dit zo lang moest duren....
Nou, dat uitschakelen van die waardeloze EU snelheid waarschuwing, vind ik de update nogal magertjes. De vorige versie was van 9 maanden geleden … je zou zeggen met de snelheid van technische ontwikkelingen op het gebied van UI, EV’s, etc er toch wel meer uitgebreid, aangepast en verbeterd zou zijn.

Ik had ook graag gezien dat systeem software via OTA updates zouden kunnen en niet alleen de entertainment software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten VDP
Aantal pagina's terug gezocht maar vond niet direct de info.

Voor AC laden, ik heb de laadstroom op 60% ingesteld, maar blijft gewoon tegen 10.7 kw laden. Iemand tips om dit trager te laten gaan?

En het automatisch parkeren/vooruit en achteruit rijden. Ik heb de indruk dat ik ergens nog iets moet installeren in de wagen, maar geen idee hoe of waar. (volgens de Kia connect app heb ik deze functie gratis voor een jaar). Wie kan zeggen wat ik mis?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Nestorix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Nou, dat uitschakelen van die waardeloze EU snelheid waarschuwing, vind ik de update nogal magertjes. De vorige versie was van 9 maanden geleden … je zou zeggen met de snelheid van technische ontwikkelingen op het gebied van UI, EV’s, etc er toch wel meer uitgebreid, aangepast en verbeterd zou zijn.

Ik had ook graag gezien dat systeem software via OTA updates zouden kunnen en niet alleen de entertainment software update.
Ik hoop al sinds mijn eerste Kia EV op betere software... dat was destijds een e-Niro. De EV6 was iets beter maar ook maar twee updates per jaar met als hoogtepunt de laadplanning verder onzin zoals extra rustgevende geluiden...

En ook de EV9 loopt ook hopeloos achter qua software... dat gaat ook echt niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Maarten VDP schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:23:
Aantal pagina's terug gezocht maar vond niet direct de info.

Voor AC laden, ik heb de laadstroom op 60% ingesteld, maar blijft gewoon tegen 10.7 kw laden. Iemand tips om dit trager te laten gaan?

En het automatisch parkeren/vooruit en achteruit rijden. Ik heb de indruk dat ik ergens nog iets moet installeren in de wagen, maar geen idee hoe of waar. (volgens de Kia connect app heb ik deze functie gratis voor een jaar). Wie kan zeggen wat ik mis?

Alvast bedankt!
Heb je niet opladen op AC tot 60% ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekkersp
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:14
SoundCloud vs Amazon Music

Gisteren mijn nieuwe EV9 Launch Edition in ontvangst mogen nemen, komende vanuit een Skodiaq 7-zitter.

Kreeg gelijk melding van de hierboven al genoemde updates: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PXilV8

Naast Amazon Music ondersteunt Kia nu ook SoundCloud. Ik neem aan dat SC ook high-res audio levert. Ik heb geen ervaring met beide streaming services, maar welke heeft over het algemeen de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten VDP
Freezhost schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Heb je niet opladen op AC tot 60% ingesteld?
Jawel, maar hij blijft tegen 10.7 kw laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Maarten VDP schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Jawel, maar hij blijft tegen 10.7 kw laden
Ik bedoel maximaal opladen tot een percentage van 60% maar wel met vol vermogen. Staat de AC laadstroom in de app en in de auto op 60%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten VDP
Freezhost schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

Ik bedoel maximaal opladen tot een percentage van 60% maar wel met vol vermogen. Staat de AC laadstroom in de app en in de auto op 60%?
Aah =). Maar inderdaad, effectief laadstroom op 60%, niet oplaadpercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Nestorix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Mogelijk zit er veel meer in deze update, zoals YouTube, Spotify en thema's, maar wordt dit time-released pas beschikbaar gesteld. Bijvoorbeeld zodra de Kia app en backoffice is geüpdatet zodat je die nieuwe diensten kan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:56
Hoe lang duurt de update bij jullie?
Bij mij staat het erg lang op "update voorbereiden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Net als de vorige update dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
5V1NA70G schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:30:
Hoe lang duurt de update bij jullie?
Bij mij staat het erg lang op "update voorbereiden"
Duurt heel lang.... was bij de vorige ook. Kan zo 1,5 uur duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
dekkersp schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:54:
SoundCloud vs Amazon Music

Gisteren mijn nieuwe EV9 Launch Edition in ontvangst mogen nemen, komende vanuit een Skodiaq 7-zitter.

Kreeg gelijk melding van de hierboven al genoemde updates: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PXilV8

Naast Amazon Music ondersteunt Kia nu ook SoundCloud. Ik neem aan dat SC ook high-res audio levert. Ik heb geen ervaring met beide streaming services, maar welke heeft over het algemeen de voorkeur?
ik heb hiervoor een sd kaart nodig ?? 8)7
of een usb stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:56
blinded schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

ik heb hiervoor een sd kaart nodig ?? 8)7
of een usb stick
USB-c stick.