Ik ga volgende week met de EV9 naar Frankrijk en overweeg een accu-starter te kopen om te voorkomen dat ik, met de kinderen op de achterbank, ergens halverwege strand vanwege de accu-problemen. Ik heb zelf nog geen problemen ervaren, maar ook pas 2500km op de teller. Met welke accu-starters hebben jullie ervaring? Waar zou ik qua capaciteit en vermogen in ieder geval op moeten letten?
Wat betreft het bandenverhaal:
Deze week worden als het goed is 2 van mijn trillende banden vervangen, na 1/2 jaar zeuren en 12k km verder Dealer had ze eindelijk binnengekregen. Nog geen idee welk type er onder komt, maar ik verwacht er eigenlijk niet veel van, gezien ze nu maar weer 2 van de 4 willen vervangen.
Deze week worden als het goed is 2 van mijn trillende banden vervangen, na 1/2 jaar zeuren en 12k km verder Dealer had ze eindelijk binnengekregen. Nog geen idee welk type er onder komt, maar ik verwacht er eigenlijk niet veel van, gezien ze nu maar weer 2 van de 4 willen vervangen.
Bedankt voor de tip. Ik zou echter niet weten wat ik onder de zware kabel zou kunnen zetten om hem te ondersteunen. Een stoeltje ofzo, maar die heb ik niet bij me.Janse schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:49:
[...]
Bij sommige IONITY laders breekt het laden inderdaad snel af. Ik hou in eerste instantie ook altijd de stekker omhoog, maar als de zware kabel naar beneden hangt (10cm boven de grond) dan breekt hij hem vaak af. Ik zet er dan iets onder zodat de kabel ondersteund wordt. Als ik dat doe dan gaat het wel goed. Zie er raar uit maar werkt wel.
Ik heb nog wel nut gehad van een Shell laaddruppel (zo'n NFC ding voor aan je sleutelbos). Die heb ik onder de laadstekker geklemd, zodat de laadstekker ondersteund werd. Dat hielp.
Kia moet gewoon al die laadpoorten op de EV9's vervangen.
Carlux Krachtige 12V Jumpstarter - 16.000 Mah / 1600A - 7in1 Startkabels Met Powerbank - Starthulp Voor Auto’s Met LED- en SOS Noodlicht- Incl. OpbergcaseParadise schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:08:
Ik ga volgende week met de EV9 naar Frankrijk en overweeg een accu-starter te kopen om te voorkomen dat ik, met de kinderen op de achterbank, ergens halverwege strand vanwege de accu-problemen. Ik heb zelf nog geen problemen ervaren, maar ook pas 2500km op de teller. Met welke accu-starters hebben jullie ervaring? Waar zou ik qua capaciteit en vermogen in ieder geval op moeten letten?
€ 94,95
Deze heb ik. Uit keuzestress (de keuze is reuze) maar gewoon eentje gekozen. Reviews waren wel aardig. Je kunt dit product gewoon "bollen" via bol.com.
Dat betaal ik in eerste instantie zelf, ik heb namelijk andere velgen er onder dus ik vraag dat pas terug als de banden niet kloppen.DarkGodMaster schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:36:
[...]
Het 3d meten, betaal je dat zelf of wordt het via de dealer vergoed / gedaan?
Misschien verbeeld ik me de trilling, ik had dat bij mijn vorgie volvo ook…
Goeie tip van dat pasje.Gasoline1234 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:07:
[...]
Bedankt voor de tip. Ik zou echter niet weten wat ik onder de zware kabel zou kunnen zetten om hem te ondersteunen. Een stoeltje ofzo, maar die heb ik niet bij me.
Ik heb nog wel nut gehad van een Shell laaddruppel (zo'n NFC ding voor aan je sleutelbos). Die heb ik onder de laadstekker geklemd, zodat de laadstekker ondersteund werd. Dat hielp.
Kia moet gewoon al die laadpoorten op de EV9's vervangen.
Ik had zo’n Tupperware bakje van een cm of 10 hoog onder de kabel gezet, maar zo’n pasje ertussen klemmen is wel zo handig
Begrijp ik het goed dat je die onder de stekker bij de laadpoort op de auto zelf? Dat die stekker omhoog blijft zodat er genoeg contact is om te gaan laden?Janse schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:14:
[...]
Goeie tip van dat pasje.
Ik had zo’n Tupperware bakje van een cm of 10 hoog onder de kabel gezet, maar zo’n pasje ertussen klemmen is wel zo handig
Mijn (toekomstige) dealer zegt dat je inderdaad de kabel even moet vasthouden tot hij locked. Dat is dus niet voldoende?
Dat is niet voldoende, nee. Locken heeft ook weinig te maken met de 2 data-pinnen die contact moeten houden met de stekker. Locken zorgt er alleen maar voor dat je de stekker er niet uit kan trekken. Het is niet zo dat de stekker dan steviger in de laadpoort zit en de pinnen beter contact maken. Door het gewicht van de laadkabel kantelt de stekker naar beneden en in sommige gevallen verliezen de datapinnen dan contact.Ruvetuve schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:55:
[...]
Begrijp ik het goed dat je die onder de stekker bij de laadpoort op de auto zelf? Dat die stekker omhoog blijft zodat er genoeg contact is om te gaan laden?
Mijn (toekomstige) dealer zegt dat je inderdaad de kabel even moet vasthouden tot hij locked. Dat is dus niet voldoende?
Wel zal het laden nooit starten als locken niet gelukt is. Maar na het locken gaat het bij mij vaak nog steeds fout.
Dank voor de uitleg! Dat is toch belachelijk dat je elke keer bij het laden maar moet hopen dat het werkt. En dan viltjes plakken bij een auto van 80k (ja zo denk ik dan..). Maar dit lijkt dan weer niet zo grootschalig probleem te zijn dan Kia NL in gaat grijpenGasoline1234 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:58:
[...]
Dat is niet voldoende, nee. Locken heeft ook weinig te maken met de 2 data-pinnen die contact moeten houden met de stekker. Locken zorgt er alleen maar voor dat je de stekker er niet uit kan trekken. Het is niet zo dat de stekker dan steviger in de laadpoort zit en de pinnen beter contact maken. Door het gewicht van de laadkabel kantelt de stekker naar beneden en in sommige gevallen verliezen de datapinnen dan contact.
Wel zal het laden nooit starten als locken niet gelukt is. Maar na het locken gaat het bij mij vaak nog steeds fout.
Bij mij is het de airco die stevig gaat brommen, steviger dan de warmtepomp thuis op hoge temperaturen. Ook als de DC lader er in gaat gaat de stekker eveneens meteen trillen van het koelsysteem. Nog iemand?Chainsaw2002 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:13:
Het is mij opgevallen dat bij warme dagen soms een brommend en vibrerend geluid optreedt bij afremmen op level 3 en/of I-pedal. Ik kan het niet goed reproduceren, maar het gebeurd enkel op warme dagen. Herkennen meer mensen dit?
Ja, bij DC snelladen gaat de stekker licht trillen, maar dat komt niet van het koelsysteem van de auto, maar van de koeling van de laadkabel. Door die kabel wordt onder hoge druk koelvloeistof gepompt.Rammboy schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 01:19:
[...]
Bij mij is het de airco die stevig gaat brommen, steviger dan de warmtepomp thuis op hoge temperaturen. Ook als de DC lader er in gaat gaat de stekker eveneens meteen trillen van het koelsysteem. Nog iemand?
Bij mij is de 12 volt accu vervangen, en is alles doorgemeten en voor de zekerheid alle updates uitgevoerd. Dat moet helpen! Overmorgen naar Frankrijk
Zomaar een melding en tip uit warm Italië!
Een van de beste opties van de ev9 nu is remote airco aanzetten. 1 druk op de knop in de app en de temp in de auto is heerlijk als je aankomt! Wordt door de familie erg gewaardeerd! 👍 (de smalle straatjes hier aan de bloemen Rivièra zijn soms wel uitdaging. )
Een van de beste opties van de ev9 nu is remote airco aanzetten. 1 druk op de knop in de app en de temp in de auto is heerlijk als je aankomt! Wordt door de familie erg gewaardeerd! 👍 (de smalle straatjes hier aan de bloemen Rivièra zijn soms wel uitdaging. )
[moet even hart luchten]
Geen idee wat de Engelsen voor de Brexit met de EU-subsidies hebben gedaan. Maar in ieder geval niet in het secundaire wegennet geïnvesteerd. Geasfalteerde gatenkaas met heel veel putten erin. Waarschijnlijk de wegen destijds door Belgen laten aanleggen. En nu het onderhoud onderaan het lijstje gezet.
[voelt zich alweer wat beter]
De laadinfra voor 200+ kW loopt toch wel achter bij de EU. Waar bijvoorbeeld in Frankrijk de laders als paddenstoelen uit de grond schieten, gaat dat hier wat langzamer. De prijzen per kWh zijn, afgezien van Tesla, knap hoog.
Vandaag een lader die met de EV9 eraan het bij 85% opgaf. Out of order. Kan gebeuren, maar toch.
Gelukkig is het vakantie, dus we hebben de tijd.
Geen idee wat de Engelsen voor de Brexit met de EU-subsidies hebben gedaan. Maar in ieder geval niet in het secundaire wegennet geïnvesteerd. Geasfalteerde gatenkaas met heel veel putten erin. Waarschijnlijk de wegen destijds door Belgen laten aanleggen. En nu het onderhoud onderaan het lijstje gezet.
De laadinfra voor 200+ kW loopt toch wel achter bij de EU. Waar bijvoorbeeld in Frankrijk de laders als paddenstoelen uit de grond schieten, gaat dat hier wat langzamer. De prijzen per kWh zijn, afgezien van Tesla, knap hoog.
Vandaag een lader die met de EV9 eraan het bij 85% opgaf. Out of order. Kan gebeuren, maar toch.
Soms vergeten we in NL hoe goed de wegen en laad infra zijn. En ook hoe goedkoop! Vandaag in Italië aan de kust bij een 10kw lader 1 euro per kWh afgetikt. Tja het is vakantie dus maakt het me niet veel uit en de snelladers op de snelweg zijn goedkoper, maar toch!Twiek-San schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:24:
[moet even hart luchten]
Nl is zo gek nog niet 👍
Een oprechte vraag: Is dit je eerste keer in Engeland of valt de kwaliteit van de weg (of vooral het gebrek daaraan) nu pas met de EV9 je op?Twiek-San schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:24:
[moet even hart luchten]
Vanmiddag de FitcamX geïnstalleerd in de EV9. Leuk en eenvoudig om te doen. Inclusief achtercamera kostte het me ongeveer 1,5 uur.
:strip_exif()/f/image/9QNp1sIzUiRmFqjB99YIJPWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R2Jw3gWFWg25AcTuQ42teE7c.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maar hopen dat ze de 12volt niet leegtrekken. Geen idee wat zo iets verbruikt.
Eerder deze week alle updates bij de dealer laten installleren dus daar kan het niet aan liggen.
:strip_exif()/f/image/9QNp1sIzUiRmFqjB99YIJPWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R2Jw3gWFWg25AcTuQ42teE7c.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maar hopen dat ze de 12volt niet leegtrekken. Geen idee wat zo iets verbruikt.
Eerder deze week alle updates bij de dealer laten installleren dus daar kan het niet aan liggen.
@Gies123 ziet er goed uit, was het wegwerken van de bedrading naar achter goed te doen of niet?
Ging prima. De kabel vanaf de binnenspiegel onder de hemelbekleding gestopte daarna aan de rechterkant onder het hemeltje naar achteren. Was weinig werk, dus wat dat betreft een aanrader.Freezhost schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:31:
@Gies123 ziet er goed uit, was het wegwerken van de bedrading naar achter goed te doen of niet?
Vandaag voor banden controle geweest op de hunter roadforce…
Alleen mijn linkervoorband was veel te plat, de rest binnen de marges. Door de band opnieuw om de velg te doen volgens de instructie van de metingen door de roadforce is die onbalans verdwenen. De banden van de voorwielen zijn naar achteren gegaan en visaversa.
Heb nog niet hard op de snelweg gereden maar ik merkte het verschil direct: voelt als met de winterbanden rijden
Nu het raport en rekening mailen naar de dealer en eisen dat Kia.nl wat tegemoed gaat komen
:strip_exif()/f/image/rBcWnkyxz7B0XimxKcKxuLxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BN1C3PDGPFdKJcjgFciiRKxr.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen mijn linkervoorband was veel te plat, de rest binnen de marges. Door de band opnieuw om de velg te doen volgens de instructie van de metingen door de roadforce is die onbalans verdwenen. De banden van de voorwielen zijn naar achteren gegaan en visaversa.
Heb nog niet hard op de snelweg gereden maar ik merkte het verschil direct: voelt als met de winterbanden rijden
Nu het raport en rekening mailen naar de dealer en eisen dat Kia.nl wat tegemoed gaat komen
:strip_exif()/f/image/rBcWnkyxz7B0XimxKcKxuLxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BN1C3PDGPFdKJcjgFciiRKxr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kLi78f5eEy1rLgMs40VMLjx9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij ook bij Vaneman (Hoofddorp) besteld. Konden ook niks in detail zeggen over levering. Kwam uiteindelijk paar weken eerder tot vlak voor de vakantie en uiteindelijk 2 weken voor de vakantie naar Frankrijk. Helaas de dinsdag voor de levering op vrijdag gebeld dat ze een fout(je) gemaakt hadden. Ipv een 6zits stond er een 7zits 🤦🏼♂️Bubblestorm schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:38:
[...]
Ik had ook bij Vaneman besteld, kreeg alleen - zoals bij jou - een globale aflevertijd te horen, deze werd een paar keer een week naar achteren verplaatst en ongeveer 2/3 weken van te voren kreeg ik een definitieve week te horen.
Eind augustus zou wel dus gaan kloppen, wellicht kan het nog 1/2 weken eerder/later worden (wordt meestal later)
Moest toen even schakelen, geen EV9 mee naar Zuid West Frankrijk, kinderen (4) teleurstellen (vooral de 2 die op de derde rij zitten. Nu drie maanden wachten…
Zie ze weinig rijden hier, omgeving Messanges. Toevallig vandaag een NL mat blauwe gezien.
Onderweg veel laadpalen gezien, hier op de camping maar 2 geloof ik. Wel iemand gezien die gewoon met granny lader zijn Volvo oplaad bij het huisje. (Was ook mijn idee).
Nee, zeker niet de eerste keer. Kom elk jaar wel een keertje in Zuid-Engeland, ook binnendoor. Wel de eerste keer met de EV9. Heb er nu in totaal nu iets meer dan 1000 mijl mee gereden. Het hangt ook af van waar je rijdt. De M-wegen zijn vrij goed. Wordt aan gewerkt, waardoor veel files. De A-wegen variëren enorm. Van “goed te rijden tot “man-mam-man, wat een brol”. De EV9 is op filesnelheid over de verbindingsnaden van asfalt-/betonplaten erg stug. Als de snelheid omhoog gaat verdwijnt dat gelukkig.Nestorix schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:51:
[...]
Een oprechte vraag: Is dit je eerste keer in Engeland of valt de kwaliteit van de weg (of vooral het gebrek daaraan) nu pas met de EV9 je op?
De EV9 maakt de beleving van de weg wel anders. Alles lijkt al snel smal en door de breedte rijd je krapper langs de kant. En daar zitten nog meer putten en gaten dan in het midden. Op wegen met (te) smalle stroken rijdt het zonder de stuurhulpsystemen het prettigst.
Vandaag op advies van Google Maps een stuk file omzeild. Dat ging ineens over een weggetje tussen 2 hagen waar de auto net tussen paste. Hoe dat met tegenliggers had gemoeten….
Ben altijd bang dat ik clipjes sloop en dan iets niet meer vast krijgGies123 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:24:
[...]
Ging prima. De kabel vanaf de binnenspiegel onder de hemelbekleding gestopte daarna aan de rechterkant onder het hemeltje naar achteren. Was weinig werk, dus wat dat betreft een aanrader.
En hoe is de beeldkwaliteit? En werkt die app een beetje?
Moest je hier nog veel panelen voor losmaken?Gies123 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:24:
[...]
Ging prima. De kabel vanaf de binnenspiegel onder de hemelbekleding gestopte daarna aan de rechterkant onder het hemeltje naar achteren. Was weinig werk, dus wat dat betreft een aanrader.
We hebben onze EV9 nu ongeveer een maand en hebben er al 4000 km op de teller, inclusief een retourtje naar de Ardèche.
We hebben af en toe een kleine trilling bij ongeveer 120 km/u, de stereo is gek geworden (één keer), maar deed het na ongeveer 30 minuten weer. Voor de rest is het prima!
Het opladen is een paar keer in Frankrijk geweigerd (geen herkenbaar patroon), maar uiteindelijk werkte het altijd. Laadsnelheden van ongeveer 200-220 op de DC-laders lijken normaal.
Alleen de stomme waarschuwing over de koffiekop blijft ons dagelijks dwarszitten.
De leverende dealer heeft ons een keer gecontacteerd, een week na het ophalen.... ik informeerde over de kinderziektes en we hebben nooit meer iets van hem gehoord... KIA-dealers zijn gewoon niet in staat om auto's van € 83.000 te verkopen, zo simpel is het. Ze hebben nog een lange weg te gaan.
We zijn over het algemeen erg blij met de auto. Ik kan op mijn werk opladen voor 10 cent per kWh en we hebben thuis een dynamisch energiecontract (Tibber) met netbeloningen... dus de besparing ten opzichte van onze vorige 2,5T benzineauto is aanzienlijk.
We hebben af en toe een kleine trilling bij ongeveer 120 km/u, de stereo is gek geworden (één keer), maar deed het na ongeveer 30 minuten weer. Voor de rest is het prima!
Het opladen is een paar keer in Frankrijk geweigerd (geen herkenbaar patroon), maar uiteindelijk werkte het altijd. Laadsnelheden van ongeveer 200-220 op de DC-laders lijken normaal.
Alleen de stomme waarschuwing over de koffiekop blijft ons dagelijks dwarszitten.
De leverende dealer heeft ons een keer gecontacteerd, een week na het ophalen.... ik informeerde over de kinderziektes en we hebben nooit meer iets van hem gehoord... KIA-dealers zijn gewoon niet in staat om auto's van € 83.000 te verkopen, zo simpel is het. Ze hebben nog een lange weg te gaan.
We zijn over het algemeen erg blij met de auto. Ik kan op mijn werk opladen voor 10 cent per kWh en we hebben thuis een dynamisch energiecontract (Tibber) met netbeloningen... dus de besparing ten opzichte van onze vorige 2,5T benzineauto is aanzienlijk.
Mocht de KIA ev 9 rijder die mij net zijn laadplek aanbood aan de Aire de Roussilon bij een overvolle laadplaats geheel toevallig op dit forum zitten, mijn dank is groot! 😎
[ Voor 12% gewijzigd door BEV9 op 27-07-2024 21:13 ]
Dit angst had ik ook maar uiteindelijk heb ik voor het hemeltje geen clips los hoeven te maken. Alleen de hard-kunststof afdekkap bij de achterwisser moest er wel af om de kabel netjes door de bestaande rubbers van de achterklep heen te voeren. Maar die kap trek je er heel makkelijk af en klik je er zo weer op met een stuk of zes grote clips die echt niet afbreken.Freezhost schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:33:
[...]
Ben altijd bang dat ik clipjes sloop en dan iets niet meer vast krijg![]()
En hoe is de beeldkwaliteit? En werkt die app een beetje?
Qua beeldkwaliteit: ik vind het meer dan prima. De camera’s van Fitcamx zijn 4K dus goed genoeg. Er staan ook wel wat reviews online.
Wel was het meegeleverde splitter kabeltje voor bij de regensensor niet in orde. Daar moest ik 2 kabeltjes (rood en zwart) wisselen om de boel te laten werken. De support vanuit Fitcam is erg snel en vriendelijk. Tot zover een positieve ervaring. Overigens neemt hij niet 24x7 op zoals mogelijk is bij Tesla maar alleen als de auto aan staat (wel jammer). anderzijds: geen zorgen over het leegtrekken van de 12v accu 😁.
Vandaag bij een Fastned het afbreken van het laden ervaren. Stekker zit er ook niet echt strak in. Stekker liften en dan werkt het. Een tijdje. En dan weer een tijdje. Toen gaf de lader een “defecte stekker” fout. De stekker ernaast genomen en door de zwenkarm te verplaatsen de kabel wat hoger gedraaid. En toen werkte het.
Maar Kia heeft daar toch wel werk te doen. Net als met het Tesla V3 lader probleem.
Kent iemand het ouderwets KLM-gevoel nog? Je staat in een vaag land en op de al even vage luchthaven zie je een “blauwe KLM-vogel”. En dan ben je gevoelsmatig al thuis. Fastned heeft ongeveer hetzelfde effect. Snelle en werkende laders. Als de auto meewerkt, tenminste.
Maar Kia heeft daar toch wel werk te doen. Net als met het Tesla V3 lader probleem.
Kent iemand het ouderwets KLM-gevoel nog? Je staat in een vaag land en op de al even vage luchthaven zie je een “blauwe KLM-vogel”. En dan ben je gevoelsmatig al thuis. Fastned heeft ongeveer hetzelfde effect. Snelle en werkende laders. Als de auto meewerkt, tenminste.
[ Voor 25% gewijzigd door Twiek-San op 27-07-2024 19:39 ]
Ik zie dat er in de prijslijst nieuwe “edities” zijn. En in sommige lease configurators staan sommige modellen als uitlopend.
Er is qua interieur als ik me goed herinner bij de GT-line ook een navy kleur te kiezen.
Er is qua interieur als ik me goed herinner bij de GT-line ook een navy kleur te kiezen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Bedankt!Remco45 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:28:
Dit is de KIA-Nederland procedure voor het trillingsprobleem.
Onderaan staan drie opties voor andere Continentals.
[Afbeelding]
Wie heeft met bovenstaande banden ervaringen?
Welke andere merken banden en typen geven geen trillingen?
Ik ben me bewust van de constatering dat de banden blijkbaar kunnen verdraaien op de velgen bij krachtig accelereren.
Ik moet wel zeggen dat 80Nm toch echt nog geen hele fijne beleving zal opleveren…
Het kan echt veel lager als de zet echt goed is.
Ben nu 3x bij verschillende road force Hunters geweest, met Goodyear F1 asymmetric 5 MO (Mercedes codering) EV ready in 21” nadat de Conti’s bewezen onrond waren verklaard bij Profile.
We gaan nu nog 1x controleren of er weer wat is verschoven tov de velgen maar anders moet de KIA terug naar de dealer voor verder onderzoek naar de aandrijflijn.
Het is nu zo dat KIA zegt dat er ‘geen EV banden’ onder zouden zitten… maar deze GYears zijn dat wel.
Dus dat wordt nog wat…
Aangekomen in de Ardeche. Paar snelladers: 0 problemen. Geen haperende of vroegtijdig gestaakte laadsessies. Vlot geladen en weer door. Keurig verbruik ook. Heel tevreden. Laadkosten (vertrek met 100% volle accu) en rit van 1100 km: 110 euro afgerond.
Uiteindelijk de initiële plannen volledig overboord gegooid wegens het overweldigende aanbod aan laders in Frankrijk. Camping zelfs gratis laden.
Uiteindelijk de initiële plannen volledig overboord gegooid wegens het overweldigende aanbod aan laders in Frankrijk. Camping zelfs gratis laden.
Hoe was je gevoel bij de expertise van deze balanceer-expert?sloddervos schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:36:
Vandaag voor banden controle geweest op de hunter roadforce…
De Hunter kan veel maar niet iedereen kan er mee werken zoals het hoort…
Ik kan komende week mijn bestelde EV9 ophalen. Hoe kan ik controleren of de dealer de laatste updates erop heeft gezet? Kan ik dat ergens terugvinden?
Het zou vervelend zijn om te stranden met een lege 12v accu, terwijl dat misschien voorkomen kan worden.
Het zou vervelend zijn om te stranden met een lege 12v accu, terwijl dat misschien voorkomen kan worden.
Vooraf melden dat je wil dat ze dit expliciet checken. Ofwel bij aflevering alle updates erop!maikeld124 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:46:
Ik kan komende week mijn bestelde EV9 ophalen. Hoe kan ik controleren of de dealer de laatste updates erop heeft gezet? Kan ik dat ergens terugvinden?
[ Voor 3% gewijzigd door biggerfoot op 27-07-2024 23:16 ]
Best kundige indruk! Dit is wel hun core bussiness. Ze deden het er niet bij 😁FlyingDutchMike schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:24:
[...]
Hoe was je gevoel bij de expertise van deze balanceer-expert?
De Hunter kan veel maar niet iedereen kan er mee werken zoals het hoort…
Ik rijd al een maand rond met navy Blue interieur in mijn gt..OMX2000 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:42:
Ik zie dat er in de prijslijst nieuwe “edities” zijn. En in sommige lease configurators staan sommige modellen als uitlopend.
Vandaag had ik het probleem dat de EV9 niet ging laden op de ingestelde tijd van 12:00.
Wat bleek? Mijn vrouw had gisteren als laatste erin gereden en daarom stond de auto nog op haar profiel ... maar in haar profiel stond niet ingesteld dat het zomertijd was, dus was het nog pas 11:15 (i.p.v. 12:15).
Dit was natuurlijk snel opgelost ... maar ik vond het wel bijzonder dat de tijd (en zomertijd) instelling dus een profiel afhankelijke instelling is. Zie daar het nut niet zo van in ...
Misschien handig om te weten voor anderen als je rare dingen ziet ... misschien een andere instelling bij het andere profiel.
Wat bleek? Mijn vrouw had gisteren als laatste erin gereden en daarom stond de auto nog op haar profiel ... maar in haar profiel stond niet ingesteld dat het zomertijd was, dus was het nog pas 11:15 (i.p.v. 12:15).
Dit was natuurlijk snel opgelost ... maar ik vond het wel bijzonder dat de tijd (en zomertijd) instelling dus een profiel afhankelijke instelling is. Zie daar het nut niet zo van in ...
Misschien handig om te weten voor anderen als je rare dingen ziet ... misschien een andere instelling bij het andere profiel.
Vandaag ook de FitcamX geïnstalleerd. Dank aan @Gies123 voor de installatie tips en het wijzigen van de kabeladers.
Overigens: De dashcam behoudt wél stroom als hij geparkeerd en op slot staat. Schakel in de app dan de Parkeermodus in. De dashcam bewaart dan bij parkeerschade de opgenomen video. Gevoeligheid van de aanrijding is in te stellen.
Overigens: De dashcam behoudt wél stroom als hij geparkeerd en op slot staat. Schakel in de app dan de Parkeermodus in. De dashcam bewaart dan bij parkeerschade de opgenomen video. Gevoeligheid van de aanrijding is in te stellen.
Zelfde ervaring hier, zei het met een wat minder verbruik ivm dakkoffer en surfplanken (gemiddeld 26 kWh/100 km, maar als ik 120 km/u rijd gaat het gemakkelijk naar de 30 kWh/100 km.BEV9 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:08:
Aangekomen in de Ardeche. Paar snelladers: 0 problemen. Geen haperende of vroegtijdig gestaakte laadsessies. Vlot geladen en weer door. Keurig verbruik ook. Heel tevreden. Laadkosten (vertrek met 100% volle accu) en rit van 1100 km: 110 euro afgerond.
Ook geen enkele issue met IONITY, zelfs via Kia abbo genomen (7,50 voor 1 maand) en laad daar nu voor 40 cent per kWh.
:strip_exif()/f/image/ehz0oaYX00ehpsOeBBaqdC7w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u6gsfkL7SpAiPxDWg588NS07.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door DarkShadow op 28-07-2024 20:17 ]
Gasoline1234 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:50:
Vandaag ook de FitcamX geïnstalleerd. Dank aan @Gies123 voor de installatie tips en het wijzigen van de kabeladers.
/f/image/7ry2htVwnzbfUSQwclC3Nggk.png?f=fotoalbum_large)
Heb je dan bovenstaande extra kabel besteld en aangesloten om de parkeermodus mogelijk te maken? Of is dat denk je al mogelijk met alleen de aansluiting in de achteruitkijkspiegel? Ik zit hem ook te overwegen.
Ik heb dit besteld:gustavson schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:31:
[...]
[Afbeelding]
Heb je dan bovenstaande extra kabel besteld en aangesloten om de parkeermodus mogelijk te maken? Of is dat denk je al mogelijk met alleen de aansluiting in de achteruitkijkspiegel? Ik zit hem ook te overwegen.
:strip_exif()/f/image/y3cg1RWgMnZM7zEx8uzIRNaD.jpg?f=fotoalbum_large)
De parkeermodus zit standaard in de software.
Ik zou die parkeermodus graag aanzetten, maar heeft iemand een idee wat het doet met de 12V? Durf jij het aan, @Gasoline1234 ?Gasoline1234 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:50:
Voor mensen die twijfelen over de staat van hun 12V accu; als je Home Assistant gebruikt en de voertuiginformatie uitleest, kan je ook de staat van de 12V accu inzien. Geen garantie voor wat er mee gebeurt natuurlijk, maar mocht je bijvoorbeeld de parkeermodus van je dashcam willen gebruiken en inzien wat er met je accu gebeurt, dan kan je hiermee wellicht zien of het inderdaad een energieslurper is of niet.
/f/image/CBBgLIsN16yzC4UbonAxCUwc.png?f=fotoalbum_large)
Paradise schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:17:
Voor mensen die twijfelen over de staat van hun 12V accu; als je Home Assistant gebruikt en de voertuiginformatie uitleest, kan je ook de staat van de 12V accu inzien. Geen garantie voor wat er mee gebeurt natuurlijk, maar mocht je bijvoorbeeld de parkeermodus van je dashcam willen gebruiken en inzien wat er met je accu gebeurt, dan kan je hiermee wellicht zien of het inderdaad een energieslurper is of niet.
[Afbeelding]
Nee dat hoeft niet, de Kia/Hyundai integratie raadpleegt de KIA API waar de auto eens per 15/30 minuten de data naartoe publiceert. Ik had hiervoor een Mercedes en die publiceerde de data veel vaker, maar je kan hiermee in ieder geval een redelijk beeld van je 12V accu krijgen, ook als die niet voor de deur staat :-)
Ik heb de parkeermodus getest door hem aan te zetten, de auto te sluiten, en de sleutel 20 meter verderop te leggen. Na 10 minuten was de dashcam nog steeds actief, ik kon live de beelden zien op mijn telefoon, etc.Gies123 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:47:
[...]
Ik zou die parkeermodus graag aanzetten, maar heeft iemand een idee wat het doet met de 12V? Durf jij het aan, @Gasoline1234 ?
Ik heb geen extra kabeltje aangeschaft. Op zich inderdaad wel bijzonder dat de 12v van de regensensor, die de dashcam voedt, op spanning blijft.
Eerlijk gezegd durf ik het ook niet aan om de parkeermodus dan maar altijd aan te laten staan. Gezien de vele gevallen van EV9's met lege 12v accu's. De mijne nog nooit, trouwens. Inmiddels 24.000 km gereden.
Ik zal het thuis een keer een paar uur proberen, om er wat vertrouwen in te krijgen. En de 12v booster alvast klaarleggen.
Nadeel van het live uitlezen van deze dashcam is dat je moet connecten met zijn eigen wifi kanaal waarvan de range uiteraard beperkt is. Het loopt niet via de Cloud oid. Of zie ik die optie over het hoofd?😊
(Cameraatjes worden trouwens aardig warm terwijl hij niet in de zon staat. Dat duidt m.i. op energieverlies😁)
(Cameraatjes worden trouwens aardig warm terwijl hij niet in de zon staat. Dat duidt m.i. op energieverlies😁)
[ Voor 21% gewijzigd door Gies123 op 29-07-2024 10:29 ]
Kan zijn dat dit is om de ramen te sluiten als er regen gedetecteerd wordt, wanneer deze nog open zouden staan als de auto niet meer op contact staat.Gasoline1234 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:21:
[...]
Op zich inderdaad wel bijzonder dat de 12v van de regensensor, die de dashcam voedt, op spanning blijft.
Ik heb geregeld dat de koplampen niet meer op auto staan (zelf niet veranderd), waardoor ze dus niet in het donker automatisch aangaan. Hebben meer mensen daar last van ?
Inderdaad, en ook best irritant dat het wifi-netwerk van Android Auto (AA) continu mijn wifi-verbinding met de Dashcam probeert weg te nemen en daar ook in slaagt totdat je Vergeet Netwerk hebt gebruikt. Dat AA-netwerk wordt overigens na verloop van tijd ook weer ongevraagd toegevoegd door Android Auto.Gies123 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:27:
Nadeel van het live uitlezen van deze dashcam is dat je moet connecten met zijn eigen wifi kanaal waarvan de range uiteraard beperkt is. Het loopt niet via de Cloud oid. Of zie ik die optie over het hoofd?😊
Dat zou dan een mooie hidden feature zijn, die we niet hebben op de EV9.Paradise schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:37:
[...]
Kan zijn dat dit is om de ramen te sluiten als er regen gedetecteerd wordt, wanneer deze nog open zouden staan als de auto niet meer op contact staat.
Ik zie dat de regensensor achter dezelfde zekering zit als de alarmlichten en alarm-sensors. Die hebben altijd 12v beschikbaar, ook als de auto uit staat. De regensensor vervult vaak ook de rol van lichtsensor. Misschien is de lichtsensor benodigd voor de coming-home functie van de koplampen.
Pak de tuinslang zou ik zeggen en even proberen...Paradise schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:37:
[...]
Kan zijn dat dit is om de ramen te sluiten als er regen gedetecteerd wordt, wanneer deze nog open zouden staan als de auto niet meer op contact staat.
Met de auto bedoel je de stand van de draaiknop op de hendel? Of bedoel je de auto stand die je activeert door die hendel naar voren te duwen?Michel67 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:42:
Ik heb geregeld dat de koplampen niet meer op auto staan (zelf niet veranderd), waardoor ze dus niet in het donker automatisch aangaan. Hebben meer mensen daar last van ?
Zijn er al mensen die met een dakkoffer op vakantie zijn geweest? Is het verbruik veel hoger of valt het mee?
Net even de bijgeleverde bandenpomp gebruikt, jammer dat die klemmen heeft en geen aansluiting op de 12V plug, dat was met de pomp die bij de EV6 zat wel het geval. Nu moet je een stuk moeilijker doen om even je banden bij te pompen in geval van nood.
Net even de bijgeleverde bandenpomp gebruikt, jammer dat die klemmen heeft en geen aansluiting op de 12V plug, dat was met de pomp die bij de EV6 zat wel het geval. Nu moet je een stuk moeilijker doen om even je banden bij te pompen in geval van nood.
Ik heb dezelfde vraag, ga woensdag de wagen afhalen. Heb uiteraard gevraagd aan de dealer om te zorgen dat de wagen up to date is, maar zou dat ook graag kunnen controleren. Kan iemand uitleggen waar we versie nummers zien en wat de courante versies zijn? Ik veronderstel dat KIA in de fabriek ook wel al een ander doet, dus moet sowieso software van dit jaar zijn, maar zou het toch graag controleren bij levering ook.maikeld124 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:46:
Je kunt het voorkomen door bij het wifi netwerk 'automatisch verbinden' uit te zetten. Nadeel is dan weer dat'ie niet automatisch verbindt...Gasoline1234 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Inderdaad, en ook best irritant dat het wifi-netwerk van Android Auto (AA) continu mijn wifi-verbinding met de Dashcam probeert weg te nemen en daar ook in slaagt totdat je Vergeet Netwerk hebt gebruikt. Dat AA-netwerk wordt overigens na verloop van tijd ook weer ongevraagd toegevoegd door Android Auto.
Zelf heb ik Apple carplay uitgezet omdat ik primair wil gaan navigeren op de Kia navigatie (zodat de HUD ook werkt) en daarnaast als backup ABRP gebruiken op m'n telefoon (met OBD dongle).
Hoe gaat de Kia navigatie om met het huidige verbruik? Stel ik plan een route dan stelt hij laadpalen voor en ik ga rijden met dakkoffer en verbruik meer dan verwacht. Past hij de laadpunten/route dan aan op basis van het verbruik en percentage of houdt hij vast aan de planning?
Hier met de dakkoffer en 6 personen naar midden Frankrijk gereden, zo’n 1000km. GT-line. Verbruik is mij wel meegevallen, gemiddeld 22-23 kWh, bij snelheden tussen 100-110 km per uur. Tijdje harder gereden, maar dan schiet het verbruik ook hard omhoog richting de 30.Freezhost schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:16:
Zijn er al mensen die met een dakkoffer op vakantie zijn geweest? Is het verbruik veel hoger of valt het mee?
Helaas, Android Auto (AA) zet Automatisch Verbinden direct weer aan. Netwerk Vergeten was het enige dat (tijdelijk) werkt.Gies123 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:04:
[...]
Je kunt het voorkomen door bij het wifi netwerk 'automatisch verbinden' uit te zetten. Nadeel is dan weer dat'ie niet automatisch verbindt...![]()
Zelf heb ik Apple carplay uitgezet omdat ik primair wil gaan navigeren op de Kia navigatie (zodat de HUD ook werkt) en daarnaast als backup ABRP gebruiken op m'n telefoon (met OBD dongle).
Ondersteuning voor de Head Up Display werkt dan weer wel goed met AA navigatie.
To be sure als je de data uitleest via de api gaat Kia niet een request doen bij de auto? Dus geen effect op de auto accu?Paradise schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:21:
Nee dat hoeft niet, de Kia/Hyundai integratie raadpleegt de KIA API waar de auto eens per 15/30 minuten de data naartoe publiceert. Ik had hiervoor een Mercedes en die publiceerde de data veel vaker, maar je kan hiermee in ieder geval een redelijk beeld van je 12V accu krijgen, ook als die niet voor de deur staat :-)
Ik heb homey pro en zag ook z’n module dus ga deze week eens proberen.
Ik gebruik de navigatie van Kia helemaal niet op vakantie. Heb de abrp gebruikt met Apple car. Zeker voor langere ritten stuk handiger, geeft aan hoeveel plekken er nog vrij zijn etc. Kia stuurde me af en toe bijna de snelweg af naar een 100kw laderFreezhost schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:13:
Hoe gaat de Kia navigatie om met het huidige verbruik? Stel ik plan een route dan stelt hij laadpalen voor en ik ga rijden met dakkoffer en verbruik meer dan verwacht. Past hij de laadpunten/route dan aan op basis van het verbruik en percentage of houdt hij vast aan de planning?
Zeer herkenbaar voor Italië: bijna 1 euro /kwh voor zo´n trage lader en dan 6 a 15 euro per uur na 60 minuten verbonden te zijn. En dan mag je van geluk spreken dat ie werkt en bereikbaar is, meer dan de helft van die straatladers heeft ICE wagens op de parkeerplaats staan.biggerfoot schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:32:
[...]
Soms vergeten we in NL hoe goed de wegen en laad infra zijn. En ook hoe goedkoop! Vandaag in Italië aan de kust bij een 10kw lader 1 euro per kWh afgetikt. Tja het is vakantie dus maakt het me niet veel uit en de snelladers op de snelweg zijn goedkoper, maar toch!
Nl is zo gek nog niet 👍
Heb jij abrp met of zonder OBD dongle gebruikt?biggerfoot schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:35:
[...]
Ik gebruik de navigatie van Kia helemaal niet op vakantie. Heb de abrp gebruikt met Apple car. Zeker voor langere ritten stuk handiger, geeft aan hoeveel plekken er nog vrij zijn etc. Kia stuurde me af en toe bijna de snelweg af naar een 100kw lader
Je kan in Home Assistant instellen hoe vaak de plugin data van de server ophaalt (refresh) en direct uit de auto (force refresh), dus de impact op de auto kan minimaal blijven.biggerfoot schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:32:
[...]
To be sure als je de data uitleest via de api gaat Kia niet een request doen bij de auto? Dus geen effect op de auto accu?
:fill(white):strip_exif()/f/image/3gfQ3BIQ6VRrh4oZdVx6GX9O.png?f=user_large)
Ik heb ook de Homey Pro (briljant ding) en gisteren ook verbinding gemaakt met de EV9. Daar kan je diverse dingen uitlezen, waaronder de 12V. Zie ook hieronder. Ik zal de dashcam eens aanzetten om te zien wat het resultaat is.biggerfoot schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:32:
[...]
To be sure als je de data uitleest via de api gaat Kia niet een request doen bij de auto? Dus geen effect op de auto accu?
/f/image/jkXgdd4on9S8d1XA0SHYBYjQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r9sfRQHDCaUyZ4KAbb7hY3ZC.png?f=fotoalbum_large)
Edit: je kunt zelfs via de Homey een alarm zetten als de accu onder een bepaald percentage komt.
:strip_exif()/f/image/UyoE4plNuNbyH7Gy5NZeBefZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is handig. Staat standaard op 50% maar ik denk dat die op 65 zet. Zou de EV9 dan nog starten? Weet iemand dat?
[ Voor 19% gewijzigd door Gies123 op 30-07-2024 10:36 ]
Dat zou heel raar zijn, zelfs met 25% zou de auto nog moeten functioneren. Er zit geen startmotor of iets in dus geen enorme stroompiek ofzo. Probleem zit hem niet in een lage percentage maar het zijn gewoon slechte accu's, eenmaal een laag percentage is direct einde verhaal.
Waarom zou een EV9 niet aan kunnen gaan met met minder dan 75% accu?
[ Voor 10% gewijzigd door Freezhost op 30-07-2024 11:38 ]
Ik gebruik een bekabelde verbinding naar de iPhone en gebruik het schakelaartje van de USB-C poort om snel zelf te kiezen of AirPlay wel of niet beschikbaar moet zijn op de EV9. Werkt snel en trefzeker, ook bij 130 km/u… Standaard staat het uit maar in sommige gevallen kan Google of Apple Navi een betere navigatie opleveren en dan is met 1 klik de airplay beschikbaar door van Alleen Stroom voor Laden naar Stroom & DATA om te schakelen op de linker USB-C poort. (Kleurt dan van wit naar oranje denk ik).Gasoline1234 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:36:
[...]
Helaas, Android Auto (AA) zet Automatisch Verbinden direct weer aan. Netwerk Vergeten was het enige dat (tijdelijk) werkt.
Ondersteuning voor de Head Up Display werkt dan weer wel goed met AA navigatie.
Briljant idee, zo ga ik het ook doen!FlyingDutchMike schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:57:
[...]
Ik gebruik een bekabelde verbinding naar de iPhone en gebruik het schakelaartje van de USB-C poort om snel zelf te kiezen of AirPlay wel of niet beschikbaar moet zijn op de EV9. Werkt snel en trefzeker, ook bij 130 km/u… Standaard staat het uit maar in sommige gevallen kan Google of Apple Navi een betere navigatie opleveren en dan is met 1 klik de airplay beschikbaar door van Alleen Stroom voor Laden naar Stroom & DATA om te schakelen op de linker USB-C poort. (Kleurt dan van wit naar oranje denk ik).
Ik heb ABRP met en zonder dongle gebruikt op onze verre reizen. Voordeel van de dongle is dat je onderweg niet de state of charge handmatig hoeft aan te passen, zodat ABRP de route aan gaat passen als dat gewenst is. Mijn ervaring is dat ARBP vaak te pessimistisch is. Ik hoop eerlijk gezegd wel dat Google Maps snel uit gaat komen met navigeren met laadstops, omdat ik die qua navigatie beter vindt.Freezhost schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:17:
[...]
Heb jij abrp met of zonder OBD dongle gebruikt?
Nadeel van Kia navigatie is dat die altijd uitgaat van het laden van de auto tot 80% (als je dat zo hebt ingesteld). Voordeel is dat je niet handmatig het conditioneren van de accu hoeft aan te zetten.
Dus als je meer of minder nodig hebt dan die 80% gaat de Kia navigatie toch door of stopt eerder?AgeOfPanic schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:48:
[...]
Ik heb ABRP met en zonder dongle gebruikt op onze verre reizen. Voordeel van de dongle is dat je onderweg niet de state of charge handmatig hoeft aan te passen, zodat ABRP de route aan gaat passen als dat gewenst is. Mijn ervaring is dat ARBP vaak te pessimistisch is. Ik hoop eerlijk gezegd wel dat Google Maps snel uit gaat komen met navigeren met laadstops, omdat ik die qua navigatie beter vindt.
Nadeel van Kia navigatie is dat die altijd uitgaat van het laden van de auto tot 80% (als je dat zo hebt ingesteld). Voordeel is dat je niet handmatig het conditioneren van de accu hoeft aan te zetten.
Je hebt wel een punt, met een ICE is er veel meer piekvermogen nodig. Wellicht kan ie idd wel met een veel lager percentage af.Freezhost schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:38:
Dat zou heel raar zijn, zelfs met 25% zou de auto nog moeten functioneren. Er zit geen startmotor of iets in dus geen enorme stroompiek ofzo. Probleem zit hem niet in een lage percentage maar het zijn gewoon slechte accu's, eenmaal een laag percentage is direct einde verhaal.
Ik ben juist erg blij met mijn wireless Android Auto verbinding met de auto. Ik heb een paar maanden met een kabeltje moeten werken omdat mijn vorige Xiaomi telefoon ongeschikt bleek te zijn voor wireless Android Auto.FlyingDutchMike schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:57:
[...]
Ik gebruik een bekabelde verbinding naar de iPhone en gebruik het schakelaartje van de USB-C poort om snel zelf te kiezen of AirPlay wel of niet beschikbaar moet zijn op de EV9. Werkt snel en trefzeker, ook bij 130 km/u… Standaard staat het uit maar in sommige gevallen kan Google of Apple Navi een betere navigatie opleveren en dan is met 1 klik de airplay beschikbaar door van Alleen Stroom voor Laden naar Stroom & DATA om te schakelen op de linker USB-C poort. (Kleurt dan van wit naar oranje denk ik).
Heb speciaal voor wireless AA een Samsung Galaxy S24+ gekocht en dat vind ik het geld zeker waard.
Bij het instappen in de auto hoef ik nu nergens over na te denken. Geen telefoon uit mijn broekzak halen (lastig als je al zit), geen kabeltje aansluiten, niet hoeven wachten, Spotify gaat vanzelf spelen en de Google Maps kaart verschijnt direct. Ik kan direct praten met "Hey Google, navigeer naar dit of dat" en zelfs de HUD werkt prima.
Ik vind dit draadloze gemak erg fijn, want er zijn al (te)veel handelingen te verrichten bij het starten van de auto (snelheidswaarschuwingen uit, DAW uit, etc.).
De vraag is een beetje wat dat percentage zegt. Is het een percentage van de (maximum) voltage of een percentage van de (maximum) capaciteit?Paradise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:57:
[...]
Je hebt wel een punt, met een ICE is er veel meer piekvermogen nodig. Wellicht kan ie idd wel met een veel lager percentage af.
Als het voltage van de accu onder de 11V of zo zakt (al is er nog uren genoeg om 9 tot 10V te leveren) dan kan het zijn dat diverse electronica het niet meer doet.
Beetje als met een AA of AAA batterij. Als je die in een zaklantaarn doet (met een traditionele tungsten gloeilampje erin), zie je dat die zaklantaarn steeds minder licht gaat geven tot uiteindelijk je het gloeidraadje licht ziet oplichten en de batterijen helemaal plat leeg zijn. Maar electronica (ook zaklantaarns met een LED lampje) gaat onder een bepaald voltage gewoon uit. Dat is het klaar en over ondanks dat je nog gewoon 1.1V meet op de batterijen.
Daarom is alkaline en zeker li-ion ook beter dan bijv. oplaadbare batterijen. Bij alkaline en helemaal bij li-ion blijft het voltage lange tijd hoog totdat de batterij vrijwel leeg is en dan dropt het voltage heel snel naar heel laag.
Bij een oplaadbare batterij (en ook bij auto accu's) is er een geleidelijke voltage verval.
Vermoed dat dat ook het probleem is met de EV9 accu. Ik had van het Amerikaanse forum begrepen dat 70% echt wel de ondergrens is waar je nog enigszins kan vertrouwen dat de boel tot leven komt.
De kia nav deed mij wel eens laden wanneer ik nog op ruim 50% zat, weird
Iemand al geprobeerd om tijdens het laden met een fast charger het laadproces te onderbreken via de Connect app of ergens via de settings van de auto?
Vandaag in Italië bij een Ionity lader geladen. Lcd scherm van de lader zelf stond volle bak in de zon en reageerde niet meer. Manuele knoppen op de laadpaal waren er niet. Laadkaart voor de rfid houden hielp ook niet.
Gelukkig hadden we tijd om te wachten tot de auto 100% was en unlockte hij vanzelf.
Iemand dit nog al voor gehad? En een oplossing gevonden?
Gelukkig blijft Ionity na 80% laden nog aan een redelijke snelheid (40kwh) verder laden. Bij Fastned in Zwitserland zakte het laadvermogen na 80 pct ineens onder de 10 kWh.
Vandaag in Italië bij een Ionity lader geladen. Lcd scherm van de lader zelf stond volle bak in de zon en reageerde niet meer. Manuele knoppen op de laadpaal waren er niet. Laadkaart voor de rfid houden hielp ook niet.
Gelukkig hadden we tijd om te wachten tot de auto 100% was en unlockte hij vanzelf.
Iemand dit nog al voor gehad? En een oplossing gevonden?
Gelukkig blijft Ionity na 80% laden nog aan een redelijke snelheid (40kwh) verder laden. Bij Fastned in Zwitserland zakte het laadvermogen na 80 pct ineens onder de 10 kWh.
Onmogelijk volgens mij, al een paar keer gehad bij IONITY (voordat ik Plug & Charge uitgezet had). Eén keer werkte het met auto op slot en van slot, maar de andere keren hielp dat niet.surfonce schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:02:
Iemand al geprobeerd om tijdens het laden met een fast charger het laadproces te onderbreken via de Connect app of ergens via de settings van de auto?
Gelukkig kan je het vrij makkelijk handmatig los krijgen. In de kofferruimte, direct achter de laadklep zit een ‘draaiknop deksel’. Als je die losdraait zit er een touwtje waar je aan kan trekken en dan komt de kabel los. Wel een klusje voor twee man eigenlijk. En je moet je kofferbak dus open kunnen doen. Ik probeer bij het parkeren bij laadpunten altijd voldoende ruimte over te houden om de kofferbak open te krijgen.
@surfonce
Als je met de connect app het te bereiken DC laadpercentage terugzet onder het al bereikte laadniveau, stopt het laden.
Ik zet nu onderweg het percentage steeds op 100%. En als ik weer bij de auto terug ben, zet ik het omlaag om het laden te stoppen.
Als je met de connect app het te bereiken DC laadpercentage terugzet onder het al bereikte laadniveau, stopt het laden.
Ik zet nu onderweg het percentage steeds op 100%. En als ik weer bij de auto terug ben, zet ik het omlaag om het laden te stoppen.
Dit is de manier die ik ook heb toegepast op winterverlof toen een veel te trage laadpaal niet wou stoppen.Twiek-San schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:21:
@surfonce
Ik volg deze thread al een tijdje en de positieve ervaringen hebben me een tijd geleden doen besluiten bij de leasemaatschappij de Model Y te cancellen en voor de EV9 te gaan. Sinds 3 weken heb ik een rode Launch Edition en geen spijt van! De kinderen zijn er ook helemaal blij mee. Hebben alle 3 nog een kinderstoel nodig en dat past prima op de 2e rij.
Koffiecup melding heb ik tot nu toe nog niet gehad. Wel af en toe een melding van DAW, die vrij snel (maar waarschijnlijk terecht) piept.
Net als de meesten hier zet ik ook de snelheidsmelding uit en staat het onder de snelkoppeling op het stuur.
Vorige week nog even een dubbelcheck door de dealer (Virena) of ik alle updates heb omdat we er binnenkort mee op vakantie gaan. Lijkt vooralsnog allemaal goed te gaan.
Heeft 1 van jullie ervaring met een koelbox in de auto? Zo ja, sluit je die dan in de kofferbak aan op de 12V of 230 aansluiting (tijdens het rijden).
Is er iemand die een goede plek weet voor een brandblusser en hoe die te bevestigen? Is een sommige landen namelijk verplicht. Mogelijk is het al een keer hier besproken en heb ik het gemist.
Koffiecup melding heb ik tot nu toe nog niet gehad. Wel af en toe een melding van DAW, die vrij snel (maar waarschijnlijk terecht) piept.
Net als de meesten hier zet ik ook de snelheidsmelding uit en staat het onder de snelkoppeling op het stuur.
Vorige week nog even een dubbelcheck door de dealer (Virena) of ik alle updates heb omdat we er binnenkort mee op vakantie gaan. Lijkt vooralsnog allemaal goed te gaan.
Heeft 1 van jullie ervaring met een koelbox in de auto? Zo ja, sluit je die dan in de kofferbak aan op de 12V of 230 aansluiting (tijdens het rijden).
Is er iemand die een goede plek weet voor een brandblusser en hoe die te bevestigen? Is een sommige landen namelijk verplicht. Mogelijk is het al een keer hier besproken en heb ik het gemist.
:strip_exif()/f/image/AtlUkOr30EdF3eyRfjL6qlee.jpg?f=fotoalbum_large)
De Kia navigatie plant altijd een laadstop met laden tot het percentage dat je het hebt ingesteld. Als sta je 50 km van huis en heb je maar 10% nodig om thuis te komen. Als je vervolgens zelf besluit om de laadsessie af te breken, zal de navigatie het oorspronkelijke plan wel aanpassen. Ik vond het alleen vervelend dat ik zelf moest bedenken hoeveel ik nog nodig zou hebben om thuis te komen. Dit was ook lastig te zien binnen de Kia navigatie.Freezhost schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:16:
[...]
Dus als je meer of minder nodig hebt dan die 80% gaat de Kia navigatie toch door of stopt eerder?
Als je een lange reis maakt is dit nog vervelender, want je wil eigenlijk alleen maar laden wat je nodig hebt om het volgende laadpunt te bereiken. Dat is het meest efficiënt, maar zo plant de Kia navigatie dat dus niet ( of ze moeten inmiddels een update hebben uitgeleverd).
@AgeOfPanic Dankje, eigenlijk een waardeloos systeem dus. Ik zag wel op YouTube dat er een update is in o.a. Australië waarin de online route berekening is aangepast maar ik ga de route wel eens plannen en vergelijken met Abrp
Vandaag van de EV expert bij de KIA dealer het advies gekregen om gebruik te maken van ABRP of dergelijke en niet teveel te vertrouwen op het ingebouwde systeem wat betreft laadstops.
@Ketser de 230 volt vanachter werkt volgens mij enkel wanneer de wagen stilstaat.
@Ketser de 230 volt vanachter werkt volgens mij enkel wanneer de wagen stilstaat.
230v werkt ook tijdens het rijden.madevill schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:58:
Vandaag van de EV expert bij de KIA dealer het advies gekregen om gebruik te maken van ABRP of dergelijke en niet teveel te vertrouwen op het ingebouwde systeem wat betreft laadstops.
Ik rijd nu nog een Skoda Enyaq en en op dit moment op vakantie in Noorwegen. Voor de lange(re) vakantieritten sluit ik ook altijd een maandabonnement op ABRP en PUMP af, geen gedoe met dongles maar gewoon rechtstreeks koppelen via de API’s.madevill schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:58:
Straks met m’n EV9 ga ik waarschijnlijk weer precies hetzelfde doen 👍🏻
Wat ik nu doe is gewoon rijden, en even in een app kijken welke volgende lader (in dit geval meestal IONITY omdat dat goedkoper voor mij is) handig zou zijn.
Werkt eigenlijk wel prima, er zijn zoveel laders. Vind ABRP niet de fijnste navigatie.
Werkt eigenlijk wel prima, er zijn zoveel laders. Vind ABRP niet de fijnste navigatie.
Begrijp ik het juist dat je met de betaalversie van ABRP gegevens kunt binnenhalen van de EV9 zonder dongle?arjola schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:19:
[...]
Ik rijd nu nog een Skoda Enyaq en en op dit moment op vakantie in Noorwegen. Voor de lange(re) vakantieritten sluit ik ook altijd een maandabonnement op ABRP en PUMP af, geen gedoe met dongles maar gewoon rechtstreeks koppelen via de API’s.
Ik ben niet zo mee in die dingen

Van de EV9 weet ik het nog niet want die krijg ik (pas) eind oktober, maar m’n Enyaq gaat rechtstreeks via de API.Crupa schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:33:
[...]
Begrijp ik het juist dat je met de betaalversie van ABRP gegevens kunt binnenhalen van de EV9 zonder dongle?
Ik ben niet zo mee in die dingen
PUMP kan ik koppelen zie ik, ABRP lijkt nog niet zo ver te zijn… maar misschien dat iemand die ABRP gebruikt met z’n EV9 dat kan bevestigen of ontkennen (?)
kan je pump of abrp dan rechtstereks info delen van de wagen?arjola schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:19:
[...]
Ik rijd nu nog een Skoda Enyaq en en op dit moment op vakantie in Noorwegen. Voor de lange(re) vakantieritten sluit ik ook altijd een maandabonnement op ABRP en PUMP af, geen gedoe met dongles maar gewoon rechtstreeks koppelen via de API’s.
Pump is alleen voor iOS maar zowel Pump al ABRP kunnen niet via de api gegevens opvragen bij de EV9. Dat kan voor zover ik weet alleen dmv een Bluetooth ODB dongle (bij ABRP)
Op termijn moet Android Auto toegang krijgen tot de soc van de auto. Dan wordt het pas interessant want dan kunnen die apps zonder gedoe en koppelingen informatie van de auto uitlezen
Op termijn moet Android Auto toegang krijgen tot de soc van de auto. Dan wordt het pas interessant want dan kunnen die apps zonder gedoe en koppelingen informatie van de auto uitlezen
De betaalde versie van PUMP kan ik koppelen door (Kia) username en password op te geven, net gecontroleerd… maar kan het pas testen als ik m’n EV9 hebFreezhost schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:39:
Pump is alleen voor iOS maar zowel Pump al ABRP kunnen niet via de api gegevens opvragen bij de EV9. Dat kan voor zover ik weet alleen dmv een Bluetooth ODB dongle (bij ABRP)
Dat is mooi en zou bruikbaar kunnen zijn maar wat is dan de interval van uitwisseling? Weet jij dat?arjola schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:17:
[...]
De betaalde versie van PUMP kan ik koppelen door (Kia) username en password op te geven, net gecontroleerd… maar kan het pas testen als ik m’n EV9 heb
Dat mag namelijk niet te vaak zijn anders krijg je een blokkade op de Kia API dus hoe actueel zijn dan die gegevens. Helaas kan ik dat niet zo snel vinden maar ik ben ook niet thuis in PUMP want ik heb geen iOS.
Connecten met de KIA API werkt, maar hij lijkt nog geen accustand door te geven..arjola schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:17:
[...]
De betaalde versie van PUMP kan ik koppelen door (Kia) username en password op te geven, net gecontroleerd… maar kan het pas testen als ik m’n EV9 heb
:strip_exif()/f/image/G2i3XMck59vOw2M0QQvCPvbM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice! Welk level gebruik je in de bergen ‘Max’? Ik gebruik in italie eigenlijk altijd lvl3, maar weet niet het beste is?BEV9 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Route des Gorges de l'ardeche! Ook in de bergen topauto! Verbruik nagenoeg 0 met I-pedal aan.
Dat klinkt inderdaad erg gemakkelijk. Maar heb je dan niet snel een lege telefoon in je zak als je, zoals ik regelmatig, een rit van meerdere uren moet navigeren?Gasoline1234 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:28:
[...]
Ik ben juist erg blij met mijn wireless Android Auto verbinding met de auto. Ik heb een paar maanden met een kabeltje moeten werken omdat mijn vorige Xiaomi telefoon ongeschikt bleek te zijn voor wireless Android Auto.
Heb speciaal voor wireless AA een Samsung Galaxy S24+ gekocht en dat vind ik het geld zeker waard.
Bij het instappen in de auto hoef ik nu nergens over na te denken. Geen telefoon uit mijn broekzak halen (lastig als je al zit), geen kabeltje aansluiten, niet hoeven wachten, Spotify gaat vanzelf spelen en de Google Maps kaart verschijnt direct. Ik kan direct praten met "Hey Google, navigeer naar dit of dat" en zelfs de HUD werkt prima.
Ik vind dit draadloze gemak erg fijn, want er zijn al (te)veel handelingen te verrichten bij het starten van de auto (snelheidswaarschuwingen uit, DAW uit, etc.).
Als ik Flitsmeister ook nog aan heb, loopt het apparaatje toch echt vlot leeg. De lader in de EV9 kookt de iPhone binnen no-time tot hoge temperatuur waardoor hij uit gaat.
Plus een extra scherm in zicht met alle waarschuwingen erop over verkeer files en flitsers vind ik toch ook wel fijn.
Probeer misschien ook eens de stand AUTOmatic.Bubblestorm schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:34:
[...]
Nice! Welk level gebruik je in de bergen ‘Max’? Ik gebruik in italie eigenlijk altijd lvl3, maar weet niet het beste is?
Ook die stand heeft meerdere niveaus om te kiezen maar past zich aan aan de situatie op de weg incl voorgangers. Voelt voor mij erg natuurlijk aan. Wel gek dat hij net niet op tijd stopt bij een voorganger en dat je soms nog echt even moet bijremmen tot stilstand.
Dat kan ook met de linker flipper. Komt tie mooier mee tot stilstand dan met de voetrem. Hij schudt minder.
Bij mij werkt die enkel als we rijden?