Jawel, AC doet het wel maar te traag voor als je onderweg bent. Leuk voor bij het hotel of appartement en je de hele nacht kan laden.BEV9 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:06:
[...]
Wat bedoel je met "aan de weinige AC laadpunten heb je dan eigenlijk niets"? Ik vermoed qua laadsnelheid? Neem aan dat ze wel gewoon hun werk doen toch?
Wie heeft er al dakdragers gekocht voor de Kia Ev9, of heeft iemand wellicht iets te koop? Ik ga lekker surfen deze zomer, en die passen niet in een trekhaakkoffer
Ik heb hetzelfde probleem met IONITY, er staan wat te proberen tips een paar pagina’s terug. Ik hoop dat ik deze week weer in de buurt ben van een IONITY om ze te testen.Nestorix schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Overigens kreeg ik IONITY op geen enkele manier aan de praat, bij meerdere locaties en bij de diverse palen per locatie niet. Overigens was ik niet de enige, ook sommige andere auto's (van andere merken) leken daar een probleem te hebben. Misschien net een ander merk connector (vergeten te kijken) want die van de wel werkende palen waren vooral van PHOENIX CONTACT.
wjvd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:20:
Heeft iemand al ervaring met het zo goed als leeg rijden <5% al dan niet gepland ?
Hoever zou je nog komen na 0% ?
YouTube: I Drove So Far Below 0% In This Kia EV9 70-MPH Highway Range Test! G...
De video hierboven geeft aan dat er best een aardige veiligheidsmarge opzit...
:strip_exif()/f/image/Gmt4jZVTrNwY8bnUIKmtWv9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren, ong 150km 170km/h gereden in Duitsland en 120-130km/h in NL. Ik zou met ong 5% thuis aankomen maar ze hadden de afslag bij ons afgesloten en moest omrijden. Was wel even billen knijpen:)
Ik heb in Frankrijk 2x probleemloos kunnen laden met mijn GT-Line bij een IONITY.
In maart ik 8 keer in Frankrijk bij Ionity zonder problemenMichel67 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:35:
Ik heb in Frankrijk 2x probleemloos kunnen laden met mijn GT-Line bij een IONITY.
Ja, bij mij ook, al vanaf het begin. Eerste paar dagen ook nog gepiep er bij dat de gordel om moest, maar dat is daarna verdwenen.DarkGodMaster schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:55:
Daarnaast heb ik bij opstarten van de auto altijd een rood lampje terwijl er niemand / niks op de stoel zit.
Iemand hier ook last van gehad?
Dealer heeft er nog niets mee gedaan, alleen "moeten ze maar een keer naar kijken".
Nu stoort het me ook niet zo, heb liever dat ze de problemen met trillende banden en bestuurdersstoel oplossen.
Ja, ik heb dat ook … maar inderdaad geen gepiep. Ik zal het eens proberen met iemand die er gaat zitten zonder gordel en dan kijken wat er gebeurt.DarkGodMaster schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:55:
Daarnaast heb ik bij opstarten van de auto altijd een rood lampje terwijl er niemand / niks op de stoel zit.
Zit de bestuurdersstoel alleen los of gaat bij jou ook de stoelverwarming automatisch aan (zonder dat dit in de deur of infotainment systeem op aan staat)?tvdoc schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:37:
[...]
Ja, bij mij ook, al vanaf het begin. Eerste paar dagen ook nog gepiep er bij dat de gordel om moest, maar dat is daarna verdwenen.
Dealer heeft er nog niets mee gedaan, alleen "moeten ze maar een keer naar kijken".
Nu stoort het me ook niet zo, heb liever dat ze de problemen met trillende banden en bestuurdersstoel oplossen.
Ja dat lampje heb ik ook. die gaat wel weg na rijden.DarkGodMaster schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:55:
[Afbeelding]
Stoelverwarming automatisch aan ? Nee, dat heb ik nog niet meegemaakt. Er zit beweging in de stoel aan de rechterkant in de hoek, meestal te voelen als je een bocht naar links maakt.Janse schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:03:
Zit de bestuurdersstoel alleen los of gaat bij jou ook de stoelverwarming automatisch aan (zonder dat dit in de deur of infotainment systeem op aan staat)?
Als je de instellingen van de stoelzitting en rugleuning een paar keer veranderd is het weer een tijdje beter, maar na een paar dagen komt het toch weer terug.
Probleem is al bekend bij KIA, dealer had me al een filmpje laten zien wat in het KIA systeem stond waaruit bleek dat in dit geval waarschijnlijk het stoelframe vervangen moest worden. Maar daarvoor moet eerst de stoelbekleding er af en moeten ze een filmpje maken van het probleem en daarna kan KIA beslissen of het frame vervangen mag worden.
Maar dat willen ze doen als ze mijn banden gaan vervangen, dus ik hoop dat dat dit jaar nog een keer gaat gebeuren
Ik heb hetzelfde probleem met mijn stoel. Ook rechtsachter in de hoektvdoc schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:17:
[...]
Stoelverwarming automatisch aan ? Nee, dat heb ik nog niet meegemaakt. Er zit beweging in de stoel aan de rechterkant in de hoek, meestal te voelen als je een bocht naar links maakt.
Als je de instellingen van de stoelzitting en rugleuning een paar keer veranderd is het weer een tijdje beter, maar na een paar dagen komt het toch weer terug.
Probleem is al bekend bij KIA, dealer had me al een filmpje laten zien wat in het KIA systeem stond waaruit bleek dat in dit geval waarschijnlijk het stoelframe vervangen moest worden. Maar daarvoor moet eerst de stoelbekleding er af en moeten ze een filmpje maken van het probleem en daarna kan KIA beslissen of het frame vervangen mag worden.
Maar dat willen ze doen als ze mijn banden gaan vervangen, dus ik hoop dat dat dit jaar nog een keer gaat gebeuren
1 van deze instellingen lijkt het probleem op te lossen:djwb schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:16:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem met IONITY, er staan wat te proberen tips een paar pagina’s terug. Ik hoop dat ik deze week weer in de buurt ben van een IONITY om ze te testen.
- plug en charge uit
- auto lock cable aan
Nu in nl getest en ging in 1 keer goed. Gevoel zegt dat dat plug en charge niet goed werkt daar moet natuurlijk wat meer informatie heen en weer gezonden worden tussen paal en auto
Staat ook in manual. Middelste zitting op de midden rij heeft geen druksensor blijkbaar. Daarom altijd rood bij vertrek. Verdwijnt na 20 sec ofzobiggerfoot schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:04:
[...]
Ja dat lampje heb ik ook. die gaat wel weg na rijden.
Nice, ik mag donderdag!blinded schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:51:
Morgen mag ik de ev9 afhalen?
Enige dingen die ik direct bij de dealer kan checken?
[ Voor 22% gewijzigd door BEV9 op 24-06-2024 09:53 ]
Eigenlijk is alleen het checken van schades op lak en interieur echt noodzakelijk. Al het overige zal met garantie worden opgelost. Schades waar je een dag na levering pas achter komt worden door veel dealers afgedaan met "heeft u zelf veroorzaakt".blinded schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:51:
Morgen mag ik de ev9 afhalen?
Enige dingen die ik direct bij de dealer kan checken?
Als de banden trillen bij 90 km/u en hoger dan zou ik na afhalen direct terugrijden en vragen of iemand even mee rijdt.
De systeem software bestaat uit meerdere losse componenten en dus updates. Twee maanden geleden zijn bij mij de volgende updates geïnstalleerd en controles uitgevoerd (en handgrepen zijn als gevolg daarvan aangepast/verbeterd). Het betreft een GT-line, andere modellen misschien niet alle updates van toepassing.BEV9 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Nice, ik mag donderdag!Wat is de huidige software versie die erop zou moeten staan met alle updates tot op heden? Of is dat niet zo eenvoudig als 1 versie?
- VCU UPGRADE: EV9 (MV1) EWP OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-16-E051-MV1 | Service Action - ICC UPGRADE: MV1 ICC OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-92-E180-MV1 | Service Action - VCU UPGRADE: OPERATION LOGIC IMPROVEMENT FOR 12V BATTERY
KCE23-16-E162-MV1 | Service Action - PSM UPGRADE: POWER SEAT MODULE (PSM) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E910-MV1 | Service Action - PDC UPGRADE: POWERNET DOMAIN CONTROL (PD) JUDGMENT LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E740-MV1 | Service Action - BDC UPGRADE: BODY DOMAIN CONTROLLER(BDC) RESET LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E721-MV1 | Service Action - SCM UPGRADE: STEERING COLUMN MODULE (SCM) TILT MOTOR OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
- KCE23-92-E700-MV1 | Service Action[/li]
- SCU UPGRADE: SHIFTING AND DIAGNOSTIC LOGIC IMPROVEMENT (P106900, P28E812)
KCE23-52-E070-MV1 | Service Action - PTGM UPGRADE: MV1 PTGM (POWER TAIL GATE MODULE) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E760-MV | Service Action - ILCU UPGRADE: MV1 INTEGRATED LED HEADLAMP CONTROL UNIT (ILCU) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-92-240-MV1 | Service Action
Ik mag hopen dat de KIA dealers dit ondertussen standaard en zonder vragen uitvoeren.
Wel erg benieuwd of er ondertussen nog meer systeem updates zijn.
De navigatie/entertainment versie moet van minimaal 23 oktober 2023 zijn.
Direct na afhalen staat een rit van 1 - 1,5 uur op de planning (veelal snelweg) met op de terugweg een paardentrailer achter de wagen. Dus op alle vlakken direct een mooie test. Bij problemen ben ik diezelfde dag nog terug bij de dealer, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat alles gewoon prima verloopt. Beetje positiviteit in deze tijden kan geen kwaadGasoline1234 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:53:
[...]
Eigenlijk is alleen het checken van schades op lak en interieur echt noodzakelijk. Al het overige zal met garantie worden opgelost. Schades waar je een dag na levering pas achter komt worden door veel dealers afgedaan met "heeft u zelf veroorzaakt".
Als de banden trillen bij 90 km/u en hoger dan zou ik na afhalen direct terugrijden en vragen of iemand even mee rijdt.
Lijkt mij ook dat dit gewoon standaard wordt uitgevoerd voor aflevering. Bedankt voor de gegevens in ieder geval!Nestorix schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:59:
[...]
De systeem software bestaat uit meerdere losse componenten en dus updates. Twee maanden geleden zijn bij mij de volgende updates geïnstalleerd en controles uitgevoerd (en handgrepen zijn als gevolg daarvan aangepast/verbeterd). Het betreft een GT-line, andere modellen misschien niet alle updates van toepassing.Vooral deze laatste update schijnt het leeglopen van de 12V accu tegen te gaan.
- VCU UPGRADE: EV9 (MV1) EWP OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-16-E051-MV1 | Service Action- ICC UPGRADE: MV1 ICC OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-92-E180-MV1 | Service Action- VCU UPGRADE: OPERATION LOGIC IMPROVEMENT FOR 12V BATTERY
KCE23-16-E162-MV1 | Service Action- PSM UPGRADE: POWER SEAT MODULE (PSM) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E910-MV1 | Service Action- PDC UPGRADE: POWERNET DOMAIN CONTROL (PD) JUDGMENT LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E740-MV1 | Service Action- BDC UPGRADE: BODY DOMAIN CONTROLLER(BDC) RESET LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E721-MV1 | Service Action- SCM UPGRADE: STEERING COLUMN MODULE (SCM) TILT MOTOR OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
- KCE23-92-E700-MV1 | Service Action[/li]
- SCU UPGRADE: SHIFTING AND DIAGNOSTIC LOGIC IMPROVEMENT (P106900, P28E812)
KCE23-52-E070-MV1 | Service Action- PTGM UPGRADE: MV1 PTGM (POWER TAIL GATE MODULE) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E760-MV | Service Action- ILCU UPGRADE: MV1 INTEGRATED LED HEADLAMP CONTROL UNIT (ILCU) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-92-240-MV1 | Service Action
Ik mag hopen dat de KIA dealers dit ondertussen standaard en zonder vragen uitvoeren.
Wel erg benieuwd of er ondertussen nog meer systeem updates zijn.
De navigatie/entertainment versie moet van minimaal 23 oktober 2023 zijn.
Deze zomer ga ik met de EV9 naar Toscane, ik maak me geen zorgen om het laden onderweg - maar voor de zekerheid zou ik het Tesla netwerk willen gebruiken als back-up. Het is alleen lastig te achterhalen in de Tesla app welke Versie hun laders zijn in Europa. Heeft iemand hier ervaring mee of al Tesla chargers gebruikt in EU?FlyingDutchMike schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:57:
[...]
PS. Over TESLA - Netwerk: de meningen verschillen… Ik denk een goed alternatief om achter de hand te hebben, vooral op drukke vakantiedagen vanwege de vele laadpalen per locatie (wachttijd) maar denk er wel aan dat de EV9 NIET aan de Versie3 en 4 kan laden vooralsnog (die met 1 CCS aansluiting) en ALLEEN bij oudere V2 stations (met elk 2 kabels) tot max 86 kW vermogen kan laden en niet met de 200-215 kW die je bij andere stations zoals IONITY en Fastned KAN halen (maar ook niet altijd haalt, afh. van de bezetting op het station en allerlei andere factoren…).
Ja, zie hier mijn instructie:Bubblestorm schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:31:
[...]
Deze zomer ga ik met de EV9 naar Toscane, ik maak me geen zorgen om het laden onderweg - maar voor de zekerheid zou ik het Tesla netwerk willen gebruiken als back-up. Het is alleen lastig te achterhalen in de Tesla app welke Versie hun laders zijn in Europa. Heeft iemand hier ervaring mee of al Tesla chargers gebruikt in EU?
Gasoline1234 in "Het grote Kia EV9 Topic"
Thanks - je kan het dus niet in de app zien maar enkel op de webversie.Gasoline1234 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:37:
[...]
Ja, zie hier mijn instructie:
Gasoline1234 in "Het grote Kia EV9 Topic"
Onderstaande in Trente, Italie is dus de V2 variant als ik het goed begrijp.
:fill(white):strip_exif()/f/image/vJmDkw1GNKyetpmR1n1Tsb40.png?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Bubblestorm op 24-06-2024 11:48 ]
Is dat dezelfde plug and charge zoals bij FastNed? want dat is wel heel fijn in gebruik (na 10 seconde wat lichte druk op de stekker).djwb schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:11:
[...]
1 van deze instellingen lijkt het probleem op te lossen:
- plug en charge uit
- auto lock cable aan
Nu in nl getest en ging in 1 keer goed. Gevoel zegt dat dat plug en charge niet goed werkt daar moet natuurlijk wat meer informatie heen en weer gezonden worden tussen paal en auto
https://maps.app.goo.gl/PUFD5i6vjgknH3J97Bubblestorm schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:47:
[...]
Thanks - je kan het dus niet in de app zien maar enkel op de webversie.
[Afbeelding]
De foto op Google Maps laat duidelijk de twee kabels in het laadstation zien dus als dit redelijk recent is dan is dit nog een V2.
Wie heeft ervaring met de mobiel als sleutel. Ik kreeg van Kia dit:
Om de DK2 aan te melden, moet de portemonnee in de telefoon van de volgende merken zijn:
* Apple met Apple portemonnee
* Samsung met Samsung portemonnee
* Google met Google Wallet
In Nederland wordt Samsung Wallet niet ondersteund, daarom kan DK2 niet werken op Samsung toestellen. Als je een Samsung-telefoon met Google Wallet hebt, kunt u DK2 niet installeren. Meer informatie vindt je op de onderstaande website:
https://connect.kia.com/eu/product-information/digital-key/
Wat raar, een samsung is ook aan android telefoon met google wallet. Heeft iemand het wel werkend op een samsung?
Hoe kan je zien of de OTA updates werken? De hoofdsoftware versie is nog steeds van oktober 2023 en als er maar 2x perjaar updates komen dan is dat nu dus weer!?
Om de DK2 aan te melden, moet de portemonnee in de telefoon van de volgende merken zijn:
In Nederland wordt Samsung Wallet niet ondersteund, daarom kan DK2 niet werken op Samsung toestellen. Als je een Samsung-telefoon met Google Wallet hebt, kunt u DK2 niet installeren. Meer informatie vindt je op de onderstaande website:
Wat raar, een samsung is ook aan android telefoon met google wallet. Heeft iemand het wel werkend op een samsung?
Hoe kan je zien of de OTA updates werken? De hoofdsoftware versie is nog steeds van oktober 2023 en als er maar 2x perjaar updates komen dan is dat nu dus weer!?
Klopt. V2.Bubblestorm schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:47:
[...]
Thanks - je kan het dus niet in de app zien maar enkel op de webversie.
[Afbeelding]
Ik heb daar wel eens geladen (met de Tesla). In het hotel aan de overkant kunt je een coffee-to-go bestellen.
Ik gebruik doordeweeks naar werk alleen mijn telefoon, iphone 14 pro max.
Als de telefoon op de oplaadplek ligt start de auto meteen, als de telefoon in mijn zak zit dan moet ik met de vingerafdrukscanner eerst de auto ontgrendelen.
Als de telefoon op de oplaadplek ligt start de auto meteen, als de telefoon in mijn zak zit dan moet ik met de vingerafdrukscanner eerst de auto ontgrendelen.
Goed nieuws van de dealer. Ipv midden aug kan ik mijn EV9 GT Line al maandag 15 juli ophalen.
Kortom ipv net na de vakantie toe nu net voor de vakantie.
Oftewel: maandag ophalen, zaterdag vertrekken richting Zuid West Frankrijk, ruim 1.200km (incl overnachting ergens tussen in, nu hotel zoeken mét laadpunt).
Eerste keer elektrisch…
Met een kleine week prep, toch wel spannend.
Updates zouden gefixed moeten zijn dan en de wielen/banden zouden ook goed moeten zijn aldus de dealer. Benieuwd of het standaard all season banden zijn… dan moet ik dat nog fixen naar zomerbanden…
Alvast nu mede op basis van posts hier:
Ga iig de starter alvast regelen en een dik verlengsnoer ihkv granny lader (onbekend of dealer die meelevert).
Hopelijk passen mijn Thule dakdragers voor de dakkoffer die nu op mijn Kodiaq passen ook op de EV9 GT-line… vraag staat uit bij de dealer om even te kijken of ik dat kan bekijken.
Extra laadpas, waarbij ik van de dealer (Kia) 1 krijg en wil nog de Shell Recharge als backup hebben naast de laadpaal van MTC via de lease maatschappij.
Nog andere tips wat ik nu alvast moet uitzoeken/regelen? Dank jullie wel alvast!
Oh ja… op zoek naar nog een potje geduld!
Al was 1 van de 4 kinderen wel happy met de wat vakere stops en 2 van de 4 (de derde rij) blij dat de auto voor de vakantie komt ipv erna :-D
Oftewel: maandag ophalen, zaterdag vertrekken richting Zuid West Frankrijk, ruim 1.200km (incl overnachting ergens tussen in, nu hotel zoeken mét laadpunt).
Eerste keer elektrisch…
Updates zouden gefixed moeten zijn dan en de wielen/banden zouden ook goed moeten zijn aldus de dealer. Benieuwd of het standaard all season banden zijn… dan moet ik dat nog fixen naar zomerbanden…
Ga iig de starter alvast regelen en een dik verlengsnoer ihkv granny lader (onbekend of dealer die meelevert).
Hopelijk passen mijn Thule dakdragers voor de dakkoffer die nu op mijn Kodiaq passen ook op de EV9 GT-line… vraag staat uit bij de dealer om even te kijken of ik dat kan bekijken.
Extra laadpas, waarbij ik van de dealer (Kia) 1 krijg en wil nog de Shell Recharge als backup hebben naast de laadpaal van MTC via de lease maatschappij.
Nog andere tips wat ik nu alvast moet uitzoeken/regelen? Dank jullie wel alvast!
Al was 1 van de 4 kinderen wel happy met de wat vakere stops en 2 van de 4 (de derde rij) blij dat de auto voor de vakantie komt ipv erna :-D
[ Voor 3% gewijzigd door PoloShark op 24-06-2024 22:52 ]
Even oefenen met de “one-way intercom” voor de derde rij … handig als de kids doen alsof ze je niet verstaan vanaf de eerste rijPoloShark schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:31:
Het principe is hetzelfde. Inpluggen en automatisch afrekenen zonder tussenkomst van pas of app.biggerfoot schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Is dat dezelfde plug and charge zoals bij FastNed? want dat is wel heel fijn in gebruik (na 10 seconde wat lichte druk op de stekker).
Plug and charge van Fastned werkt alleen bij hun eigen laders en je betaalt dan via je Fastned account. Plug and charge van de ev9 werkt via Kia Charge. Ik weet niet wat er gebeurt als je plug and charge van beide partijen aan zet en je inplugt bij een Fastned lader.
Een granny lader zat er bij mij niet bij. Ik zou een instelbare doen, dat heb ik zelf niet, maar dan wil het nog wel eens voorkomen dat je een stopcontact overbelast, niet iedereen wordt blij van 16 ampere.PoloShark schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:31:
Goed nieuws van de dealer. Ipv midden aug kan ik mijn EV9 GT Line al maandag 15 juli ophalen.
Eerste keer elektrisch…
Antwoord is neePoloShark schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:31:
https://www.thule.com/nl-nl/roof-rack
Als je al een wingbar hebt kan je wel een langere erbij bestellen. Aangezien je een open rail hebt verwacht ik dat de voeten wel gewoon passen.
Ik zag een evo wingbar 135 voor 80 eu op marktplaats
Ik zag een evo wingbar 135 voor 80 eu op marktplaats
Wellicht een "domme" vraag, maar ik haal donderdag mijn GT-line zwart op. In "mijn KIA" staat inmiddels de auto al in het scherm. Vermoedelijk een standaard plaatje. Zie bijgevoegde foto.
Nou ben ik in de veronderstelling dat onder een GT-line standaard andere velgen dan op dat plaatje zitten toch? Als in die "vierkante vierspaaks velgen". Weet even niet hoe het anders te noemen
Nou ben ik in de veronderstelling dat onder een GT-line standaard andere velgen dan op dat plaatje zitten toch? Als in die "vierkante vierspaaks velgen". Weet even niet hoe het anders te noemen
:strip_exif()/f/image/zN1BSaLxWY6DD1asbF1oJAsH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door BEV9 op 25-06-2024 14:20 ]
Dat is idd een standaard afbeelding. Dat is zo in de app en op het scherm bij 360 cameraBEV9 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:17:
Wellicht een "domme" vraag, maar ik haal donderdag mijn GT-line zwart op. In "mijn KIA" staat inmiddels de auto al in het scherm. Vermoedelijk een standaard plaatje. Zie bijgevoegde foto.
Nou ben ik in de veronderstelling dat onder een GT-line standaard andere velgen dan op dat plaatje zitten toch? Als in die "vierkante vierspaaks velgen". Weet even niet hoe het anders te noemen![]()
[Afbeelding]
Vandaag iets vreemds meegemaakt. Voor het eerst een erg warme dag waarbij de auto de hele dag in de zon heeft gestaan. Toeval of niet dat opeens mijn laadklep niet dichtging na drukken knop. Moest het een paar keer proberen en uiteindelijk ging het dicht. Tevens werkt mijn schuifdak niet meer. Noch via de knop, noch via de stemsturing. Krijg dan een melding dat de functie niet werkt.
Ken dat fenomeen van Tesla ook; bij erg warm weer en auto die lang in de zon heeft gestaan melding dat camera's zichzelf uitschakelen. Mogelijk bescherming van de electra? Krijg deze melding echt alleen bij weersomstandigheden zoals nu (25-30C).Chainsaw2002 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:14:
Vandaag iets vreemds meegemaakt. Voor het eerst een erg warme dag waarbij de auto de hele dag in de zon heeft gestaan. Toeval of niet dat opeens mijn laadklep niet dichtging na drukken knop. Moest het een paar keer proberen en uiteindelijk ging het dicht. Tevens werkt mijn schuifdak niet meer. Noch via de knop, noch via de stemsturing. Krijg dan een melding dat de functie niet werkt.
Sinds ik alarm klasse 3 heb laten installeren kan ik op afstand de auto niet meer naar voren of achteren laten rijden zonder dat het alarm afgaat.
Als een klein kind mis ik dit stiekem toch wel een beetje.
Is dat bij iedereen met alarm klasse 3? Zijn er oplossingen?
Edit; op de afstandsbediening staat: Vodafone Automotive 2772
[ Voor 10% gewijzigd door michiel-123 op 25-06-2024 16:53 ]
Ik heb geïnformeerd bij een bedrijf en daar gaven ze aan dat het wel kon, zolang de sleutel maar in de buurt van de auto is. Overigens heb ik gekozen voor een volgsysteem want ik zag die tweede tag niet zo zittenmichiel-123 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:39:
Sinds ik alarm klasse 3 heb laten installeren kan ik op afstand de auto niet meer naar voren of achteren laten rijden zonder dat het alarm afgaat.
Volgens de dealer is het volgsysteem niet meer leverbaar. Dat verbaast me een beetje. Meer mensen die dat nu te horen krijgen?
Bij de dealer misschien maar je kunt dit overal in laten bouwen zolang je maar een TV01 certificaat hebtTwiek-San schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:42:
Volgens de dealer is het volgsysteem niet meer leverbaar. Dat verbaast me een beetje. Meer mensen die dat nu te horen krijgen?
Mijn kinderen lijkt het een fantastisch idee om eens in de auto te kamperen. Zojuist even geprobeerd en een 140x200cm matras krijg je er redelijk makkelijk achterin, dus we gaan het gewoon eens proberen!
Al iemand ervaring met kamperen in de auto? Tips zijn welkom!
Al iemand ervaring met kamperen in de auto? Tips zijn welkom!
Ik heb volgens mij de Thule SquareBar Evo.voog schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Antwoord is nee, op de site van Thule, kodiaq heeft een 118cm stang voor de wingbar en de EV9 een van 135cm, dan zal een Edge ook niet passen, en een ander type drager wil je vermoedelijk niet ivm windruis en verbruik.
https://www.thule.com/nl-nl/roof-rack
Best nog wat ruimte aan beide zijden maar zal krap worden begrijp ik dus.
Dakkoffer is overigens een Thule Motion XT XXL 😇
Ik ga denk ik geen zuinigheidsrecords verbreken (althans, negatief wellicht..)
:strip_exif()/f/image/v2jpt6WSCljF22TVZrzOMErL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door PoloShark op 25-06-2024 23:08 ]
Misschien kun je proberen als je de rijmodus geactiveerd hebt de auto van het slot te halen en dan pas naar voren of achter laten rijden. Dat werkt bij mij, maar ik heb moeite met de juiste volgordemichiel-123 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:39:
Dus op slot drukken, hold knop inhouden tot groene lampje knippert, van slot halen en dan pas naar voren rijden.
Bij mij wordt het alarm niet meer geactiveerd en rijdt de auto wel naar voren.
Blijft bijzonder met een auto van 80k dat je er geen granny bij krijgt…DarkShadow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:28:
[...]
Een granny lader zat er bij mij niet bij. Ik zou een instelbare doen, dat heb ik zelf niet, maar dan wil het nog wel eens voorkomen dat je een stopcontact overbelast, niet iedereen wordt blij van 16 ampere.
Eerder in dit topic (thnx, vergeten wie het was) heb ik deze lader voorbij zien komen, ook instelbaar.
https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details
volgens dit filmpje heb je NFC nodig om hem te openen door de telefoon tegen de portier te houden.Sjoerdeaux schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:16:
Wie heeft ervaring met de mobiel als sleutel. Ik kreeg van Kia dit:
of UWB als je de telefoon in je zak wil laten zitten.
YouTube: Auto flush door handle - Digital key|The Kia EV9
Samsung heeft een aantal UWB phones maar in het algemeen vind ik de lijst best wel kort.
Zelf vind ik het een mooi excuse om een google pixel aan te schaffen, al weet ik niet wat mijn vrouw er van vindt
Wikipedia: List of UWB-enabled mobile devices
Wel de Pro versie en die is wel aan de prijs... voor mij reden om maar gewoon de sleutel te gebruiken.saikoboarder schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:01:
[...]
Zelf vind ik het een mooi excuse om een google pixel aan te schaffen, al weet ik niet wat mijn vrouw er van vindt
Had aanvankelijk deze instelbare, maar heb ik teruggestuurd ivm een onaangenaam hard tikkend geluid bij stoppen laden en een stop die er ook een keer op dat moment uit sloeg. Op andere plek (vakantiehuisje schoonouders) sloeg de ketel in storing (toeval?) op moment dat ik ging laden. Was de 8 jaar daarvoor nooit gebeurt en sindsdien ook niet meer.PoloShark schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:15:
[...]
Blijft bijzonder met een auto van 80k dat je er geen granny bij krijgt…
Eerder in dit topic (thnx, vergeten wie het was) heb ik deze lader voorbij zien komen, ook instelbaar.
https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details
https://www.accu-machine....l?id=244850951&quantity=1
————-
Nu deze: duidelijk betere kwaliteit, instelbaar en geen problemen met de elektrische installaties waar hij gebruikt is. Wel paar tientjes duurder
https://evplug.eu/product...ie?variant=43046173376765
Iemand ervaring met de granny lader van Tesla op de EV9? Die zit nog steeds in het cellofaan na 5 jaar Teslagustavson schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:12:
[...]
Had aanvankelijk deze instelbare, maar heb ik teruggestuurd ivm een onaangenaam hard tikkend geluid bij stoppen laden en een stop die er ook een keer op dat moment uit sloeg. Op andere plek (vakantiehuisje schoonouders) sloeg de ketel in storing (toeval?) op moment dat ik ging laden. Was de 8 jaar daarvoor nooit gebeurt en sindsdien ook niet meer.
————-
Nu deze: duidelijk betere kwaliteit, instelbaar en geen problemen met de elektrische installaties waar hij gebruikt is. Wel paar tientjes duurder
Hoe voeg je best een 2de gebruiker toe inc gsm app? Via uitnodiging auto delen of via nieuwe user in de auto?
Ja dit wil ik ook weten, ik krijg dat tweede profiel niet gekoppeldblinded schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:07:
Hoe voeg je best een 2de gebruiker toe inc gsm app? Via uitnodiging auto delen of via nieuwe user in de auto?
Ik ook. Hier krijgen we het niet werkend...blinded schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:07:
Ja, de Tesla Universal Mobile Charger (UMC) gebruik ik nu ruim een half jaar zonder problemen met de EV9.BEV9 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:15:
[...]
Iemand ervaring met de granny lader van Tesla op de EV9? Die zit nog steeds in het cellofaan na 5 jaar Tesla. Pak 'm gewoon in voor vakantie, maar nog nooit geprobeerd. Neem aan dat dat gewoon werkt naar behoren, ook op andere EV's?
Overigens wel de oude UMC die zowel 1-fase als 3-fasen 16A ondersteunt. Ik gebruik hem in 3-fase, en de EV9 haalt dan een stabiele laadsnelheid van 10.5 kW.
Nogal verschil in bedragen van +/- 150 naar +/- 240 naar €299 met 10m kabel.gustavson schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:12:
[...]
Had aanvankelijk deze instelbare, maar heb ik teruggestuurd ivm een onaangenaam hard tikkend geluid bij stoppen laden en een stop die er ook een keer op dat moment uit sloeg. Op andere plek (vakantiehuisje schoonouders) sloeg de ketel in storing (toeval?) op moment dat ik ging laden. Was de 8 jaar daarvoor nooit gebeurt en sindsdien ook niet meer.
————-
Aan de andere kant toch best K als het niet werkt..
Eens, maar je moet wel vertrouwen hebben in dit soort spul. En de auto was >70.000 euro, alles is relatiefPoloShark schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:28:
[...]
Nogal verschil in bedragen van +/- 150 naar +/- 240 naar €299 met 10m kabel.
Aan de andere kant toch best K als het niet werkt..
Je bent dan eventueel goedkoper uit met de Kia lader
199
https://webshop.kia.nl/ac...n/0/ZKPCD032&modelid=175/
199
https://webshop.kia.nl/ac...n/0/ZKPCD032&modelid=175/
is deze auto een beetje te leasen? als ik online kijk duikt hij snel boven de 1100 euro (leuke variant met wat opties) pm
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik ben momenteel in Noorwegen. Het land waar elektrisch rijden meer dan normaal is. Er zijn voldoende snelladers. De prijzen liggen hier lager dan ik gewend ben in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Hier is het overigens net als elders opletten welke betaaldienst je gebruikt bij een laadpaal want de prijzen zijn niet gelijk.
Met de min-of-meer in Nederland gebruikelijke passen (ANWB en Shell) kun je hier soms helemaal niet laden. Ik had mijn huiswerk gedaan en diverse laadapps die in Noorwegen gebruikelijk zijn op mijn telefoon gezet. Je hebt dan geen passen nodig. Alles gaat via de app. Soms kun je ook met je creditcard afrekenen (duurder).
Bij laadstations kom je regelmatig mensen tegen die niet voorbereid zijn. Soms rijden ze in een huurauto en hebben ze er blijkbaar voor gekozen het laden zelf te regelen in plaats van dat het via het verhuurbedrijf gaat. Daar staan ze dan met de handen in de lucht. Niets werkt en soms wordt de kabel door de auto geblokkeerd en weten ze niet hoe ze dat moeten oplossen.
Ga je naar Noorwegen: Zorg dan dat je de betreffende apps van te voren op je telefoon zet en koppelt met je betaalkaart!
Met de min-of-meer in Nederland gebruikelijke passen (ANWB en Shell) kun je hier soms helemaal niet laden. Ik had mijn huiswerk gedaan en diverse laadapps die in Noorwegen gebruikelijk zijn op mijn telefoon gezet. Je hebt dan geen passen nodig. Alles gaat via de app. Soms kun je ook met je creditcard afrekenen (duurder).
Bij laadstations kom je regelmatig mensen tegen die niet voorbereid zijn. Soms rijden ze in een huurauto en hebben ze er blijkbaar voor gekozen het laden zelf te regelen in plaats van dat het via het verhuurbedrijf gaat. Daar staan ze dan met de handen in de lucht. Niets werkt en soms wordt de kabel door de auto geblokkeerd en weten ze niet hoe ze dat moeten oplossen.
Ga je naar Noorwegen: Zorg dan dat je de betreffende apps van te voren op je telefoon zet en koppelt met je betaalkaart!
Mooie tip, welke app gebruik je het meest? Vind dat super irritant trouwens, dat alle landen met eigen apps gaan werken, lijkt me zeer onwenselijk. Ik wil het liefst gewoon 1 pas of 1 app die overal werkt.
Werkt de KIA chargepass ook niet dan? Dat lijkt me toch vreemd (en niet lekker). :-)Skieur schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:21:
Ik ben momenteel in Noorwegen. Het land waar elektrisch rijden meer dan normaal is. Er zijn voldoende snelladers. De prijzen liggen hier lager dan ik gewend ben in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Hier is het overigens net als elders opletten welke betaaldienst je gebruikt bij een laadpaal want de prijzen zijn niet gelijk.
Hmmm, vandaag en gisteren s'ochtends een zwart scherm gehad.. nog niet eerder gezien.
Momenteel 7,5K km op de teller.
Is dit nu een voorbode van het 12V issue? We gaan over een week op vakantie
.
Is dit nu een voorbode van het 12V issue? We gaan over een week op vakantie
[ Voor 8% gewijzigd door henkie32 op 27-06-2024 10:08 ]
Ik heb 3 maanden geen enkel probleem gehad en toen plotseling begon het zwarte scherm te komen (4K op de teller). Bijna elke dag voor een week en toen was de auto dood, 12v probleem.henkie32 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:08:
Hmmm, vandaag en gisteren s'ochtends een zwart scherm gehad.. nog niet eerder gezien.
Is dit nu een voorbode van het 12V issue? We gaan over een week op vakantie.
Zelf de auto opengemaakt en de 12v accu gejumpstart met een booster, toen ging alles weer.
Daarna naar de garage en daar hebben ze een hoop updates erop gezet.
Sindsdien geen enkel probleem meer.
Dus zeker als je ermee op vakantie gaat, zou ik eerst even langs de garage gaan!
Ja, kwestie van tijd. Dode accu kan nu een paar dagen of een paar weken zijn.henkie32 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:08:
Is dit nu een voorbode van het 12V issue? We gaan over een week op vakantie.
Laat in ieder geval voor je vakantie de updates erop zetten die met de 12V te maken hebben. Vooral die update voor de koplampen schijnt het probleem op te lossen (moeten ze overigens 2 keer doen, één keer voor de linkerkoplamp en één keer voor de rechterkoplamp).
Lukken de updates niet voor je vakantie, vergeet niet de noodsleutel mee te nemen op vakantie.
Ik blijf het bizar vinden dat de KIA dealers de EV9 niet preventief hiervoor terugroepen. Ik snap dat het geen veiligheidsissue is (waarbij dat wel verplicht is) maar dit is toch bijna moreel verplicht om te doen.
Met Bilkraft en Elton kun je bijna overal terecht.DarkShadow schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:32:
Mooie tip, welke app gebruik je het meest? Vind dat super irritant trouwens, dat alle landen met eigen apps gaan werken, lijkt me zeer onwenselijk. Ik wil het liefst gewoon 1 pas of 1 app die overal werkt.
Die werkt eigenlijk alleen bij IONITY.biggerfoot schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:32:
[...]
Werkt de KIA chargepass ook niet dan? Dat lijkt me toch vreemd (en niet lekker). :-)
Yes, je kunt dit voor AC en DC laden afzonderlijk instellen.blinded schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:13:
Kan je in de app de laad doelstelling instellen in %?
.
Hier inmiddels sinds enkele weken trotse bezitter van een Kia EV9 AWD Plus! Nu 2.500 km op de teller en naar volle tevredenheid, met uitzondering van een schuddende middenconsole zo rond de 125 km/h.
Standaard procedure via de dealer is eerst 3.000 km rijden (ga ik dit weekend volmaken) en dan een nacht met hoge bandenspanning op de brug. Als dat niet helpt dan specialistisch balanceren en anders nieuwe banden aanvragen (er van uitgaande dat het probleem in de banden zit...)
Standaard procedure via de dealer is eerst 3.000 km rijden (ga ik dit weekend volmaken) en dan een nacht met hoge bandenspanning op de brug. Als dat niet helpt dan specialistisch balanceren en anders nieuwe banden aanvragen (er van uitgaande dat het probleem in de banden zit...)
:strip_exif()/f/image/CHt9rsuRCUpa4t4ag4k9dlik.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga deze zomer ook naar Noorwegen op roadtrip en dat zou wel een tegenvaller zijn.
Gezien het laadtegoed dat ik nog op mij Kia kaart heb staan.
In de Kia Charge app staan er toch heel wat niet Ionity laders als beschikbaar in Noorwegen. Maar die zouden dan toch niet werken?
Ok, die zal ik uit voorzorg installeren, bedankt voor de tip!Skieur schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:13:
[...]
Met Bilkraft en Elton kun je bijna overal terecht.
Crupa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:24:
[...]
Ik ga deze zomer ook naar Noorwegen op roadtrip en dat zou wel een tegenvaller zijn.
In de Kia Charge app staan er toch heel wat niet Ionity laders als beschikbaar in Noorwegen. Maar die zouden dan toch niet werken?
Ik heb IONITY ingesteld via het filter. Ik betaal daar (met Kia abonnement en zo) 4,00 NOK (€ 0,35) per kWh. Als je alle stations toelaat dan zie je er inderdaad meer. Met hogere tarieven en soms een starttarief. Voorbeeld: Starttarief 6,65 NOK en 5,50 NOK per kWh. Nog steeds goedkoop als je het met Nederland en aanliggende landen vergelijkt.Crupa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:24:
[...]
voor het koppelen van de uitgenodigde account in de app aan bestuurder 2 staat er nu "registratie in uitvoering... en ongenblik geduld"
moet ik iets doen in de auto misschien?
moet ik iets doen in de auto misschien?
ok, gezien het gratis laadtegoed (en ik anders toch altijd thuis kan laden, dus dat niet gebruik), is de prijs geen issue...Skieur schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:39:
[...]
[...]
Ik heb IONITY ingesteld via het filter. Ik betaal daar (met Kia abonnement en zo) 4,00 NOK (€ 0,35) per kWh. Als je alle stations toelaat dan zie je er inderdaad meer. Met hogere tarieven en soms een starttarief. Voorbeeld: Starttarief 6,65 NOK en 5,50 NOK per kWh. Nog steeds goedkoop als je het met Nederland en aanliggende landen vergelijkt.
Eind augustus kan ik jullie laten weten of de Kia Charge app goed werkt :-)
Waar, had dit nog niet gevonden, of gaat dat via de app?soap schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Yes, je kunt dit voor AC en DC laden afzonderlijk instellen.
Is dit dan zelf te herstellen met zo’n draagbare kickstarter? Of is de accu compleet dood.Nestorix schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:26:
[...]
Ja, kwestie van tijd. Dode accu kan nu een paar dagen of een paar weken zijn.
Laat in ieder geval voor je vakantie de updates erop zetten die met de 12V te maken hebben. Vooral die update voor de koplampen schijnt het probleem op te lossen (moeten ze overigens 2 keer doen, één keer voor de linkerkoplamp en één keer voor de rechterkoplamp).
Lukken de updates niet voor je vakantie, vergeet niet de noodsleutel mee te nemen op vakantie.
Ik blijf het bizar vinden dat de KIA dealers de EV9 niet preventief hiervoor terugroepen. Ik snap dat het geen veiligheidsissue is (waarbij dat wel verplicht is) maar dit is toch bijna moreel verplicht om te doen.
Update: Ik heb de auto net binnengereden bij de dealer, ze zetten de updates er meteen op ondanks de vakantiedrukte. De chef werkplaats bevestigde inderdaad dat de koplampen update heel belangrijk is voor het 12V issue.
Thanks voor de bevestiging hier op t forum
[ Voor 13% gewijzigd door henkie32 op 27-06-2024 13:42 ]
Heel mooi! Wel apart dat je trillende banden hebt bij de awd plus (ik heb ook awd plus). We dachten dat trillingen alleen voorkwamen bij 21” GT line banden?Roodoeht schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:22:
Hier inmiddels sinds enkele weken trotse bezitter van een Kia EV9 AWD Plus! Nu 2.500 km op de teller en naar volle tevredenheid, met uitzondering van een schuddende middenconsole zo rond de 125 km/h.
[Afbeelding]
Mijn accu was niet dood, alleen in een diepe winterslaap terecht gekomen 😀henkie32 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Is dit dan zelf te herstellen met zo’n draagbare kickstarter? Of is de accu compleet dood.
De man van de sleepdienst had de auto in een paar seconden aan met een draagbare booster (nadat ik de deur en frunk open had gemaakt, hij wist het niet want nog geen EV9 gehad, maar dus wel een goede oefening).
Dus ondanks dat ik na de updates geen problemen met de 12V gehad heb, heb ik toch maar de NOCO Booster X GBX75 gekocht en in de frunk gelegd als “verzekering”. Mocht het weer gebeuren dan heb ik de auto in 2 minuten open en in 2 minuten gestart. Beter dan 2 uur (of langer) wachten op een sleepdienst met een accubooster.
Ik zou zeker een keer oefenen met het openen van de deur en de frunk. De eerste keer (met de service man erbij) kostte het toch een 10 minuten prutsen, gelukkig op mijn eigen erf. Als je ergens in een drukke straat staat of dat het donker is, een stuk lastiger om het voor de eerste keer te doen.
Dat dacht ik ook inderdaad, ik heb ook een booster in de frunk liggen voor het geval dat.Nestorix schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:11:
[...]
Mijn accu was niet dood, alleen in een diepe winterslaap terecht gekomen 😀
De man van de sleepdienst had de auto in een paar seconden aan met een draagbare booster (nadat ik de deur en frunk open had gemaakt, hij wist het niet want nog geen EV9 gehad, maar dus wel een goede oefening).
Dus ondanks dat ik na de updates geen problemen met de 12V gehad heb, heb ik toch maar de NOCO Booster X GBX75 gekocht en in de frunk gelegd als “verzekering”. Mocht het weer gebeuren dan heb ik de auto in 2 minuten open en in 2 minuten gestart. Beter dan 2 uur (of langer) wachten op een sleepdienst met een accubooster.
Ik zou zeker een keer oefenen met het openen van de deur en de frunk. De eerste keer (met de service man erbij) kostte het toch een 10 minuten prutsen, gelukkig op mijn eigen erf. Als je ergens in een drukke straat staat of dat het donker is, een stuk lastiger om het voor de eerste keer te doen.
Kom net terug van de dealer en de bandencentrale. Laat je niets wijs maken, dit komt niet goed! Na 3000 km ben je misschien gewend aan het trillen. Heb exact hetzelfde gehad. Banden 3d laten balanceren, conclusie: bij alle vier hoogteslag buiten de toleranties. Dealer deed niet moeilijk (wel het verhaaltje dat het ze een hoop geld kost, maar dat kan mij niets schelen want ik had van tevoren al gezegd dit niet te accepteren). Zojuist ook gelijk weer laten 3d balanceren, van de vier banden had er nog eentje hoogteslag maar dat hebben ze eruit kunnen halen binnen de toleranties. Ik heb wel andere banden gekregen: af fabriek Continental PremiumContact CRoodoeht schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]
285/45 R21 113 V. Ze hebben er nuContinental SportContact 6
285/45 R21 113 Y onder gelegd.
Trouwens e.e.a. al aan de dealer doorgegeven bij paar honderd kilometer. Een vierkante band kun je niet rond maken
[ Voor 3% gewijzigd door PKZ op 27-06-2024 14:39 ]
Ja, ik ga ook wel een keer oefenen, zeker nu de vakantie aan komt. Was er niet een filmpje van Kia van?Nestorix schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:11:
[...]
Mijn accu was niet dood, alleen in een diepe winterslaap terecht gekomen 😀
Hier in ieder geval het openen van de deur: YouTube: When the smart key battery is discharged | The Kia EV9
Ik heb mijn Mode knop op de rechterkant van het stuur ingesteld om naar telefoonprojectie te gaan, met de gedachte snel CarPlay te kunnen openen zonder het via het touchscreen te hoeven doen. Maar als ik hem indruk reageert hij nergens op.
deze vond ik:DarkShadow schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:07:
[...]
Ja, ik ga ook wel een keer oefenen, zeker nu de vakantie aan komt. Was er niet een filmpje van Kia van?
Hier in ieder geval het openen van de deur: YouTube: When the smart key battery is discharged | The Kia EV9
Ik heb mijn Mode knop op de rechterkant van het stuur ingesteld om naar telefoonprojectie te gaan, met de gedachte snel CarPlay te kunnen openen zonder het via het touchscreen te hoeven doen. Maar als ik hem indruk reageert hij nergens op.
https://www.youtube.com/shorts/lw4U-hrmk9Q
Wat is de ervaring van de laatst geleverde EV9’s mbt trillingen van de GTLine?Roodoeht schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]
Mijn auto komt dus vrijdag 15 juli en zaterdag 20 juli vertrekken we naar Zuid Frankrijk met 4 kinderen, 2 volwassenen en een 610L grote dakkoffer. Niet veel tijd om in te rijden etc
Reactie van mijn dealer is over trillingen en of de zomerbanden de banden van de boot zijn:
“Ja dat zijn de standaard banden waarmee ze van de boot komen. Sporadisch gebeurt het blijkbaar nog. Maar het is zeker niet het geval met elke ev9”
Tja, ik had het ook niet verwacht. Voel er weinig van in het stuur, het is vooral de middenconsole die flink gaat trillen. Kan haast niet anders dan dat het van de banden is?Bubblestorm schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:54:
[...]
Heel mooi! Wel apart dat je trillende banden hebt bij de awd plus (ik heb ook awd plus). We dachten dat trillingen alleen voorkwamen bij 21” GT line banden?
Ik heb blijkbaar de eerste 2000 km erg rustig gereden (op een aantal keer vol opentrekken na..PKZ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:20:
[...]
Kom net terug van de dealer en de bandencentrale. Laat je niets wijs maken, dit komt niet goed! Na 3000 km ben je misschien gewend aan het trillen. Heb exact hetzelfde gehad. Banden 3d laten balanceren, conclusie: bij alle vier hoogteslag buiten de toleranties. Dealer deed niet moeilijk (wel het verhaaltje dat het ze een hoop geld kost, maar dat kan mij niets schelen want ik had van tevoren al gezegd dit niet te accepteren). Zojuist ook gelijk weer laten 3d balanceren, van de vier banden had er nog eentje hoogteslag maar dat hebben ze eruit kunnen halen binnen de toleranties. Ik heb wel andere banden gekregen: af fabriek Continental PremiumContact C
285/45 R21 113 V. Ze hebben er nuContinental SportContact 6
285/45 R21 113 Y onder gelegd.
Trouwens e.e.a. al aan de dealer doorgegeven bij paar honderd kilometer. Een vierkante band kun je niet rond maken
Ik heb best wel wat kinderziektes met de ev9 gtline. Buiten bovenstaand nu ook soms bij afremmen op recuperatie een brommend geluid. Allemaal sinds dinsdag. Heel raar. Dinsdag naar de dealer en alle punten bespreken, maar het drukt wel de pret moet ik zeggen.Chainsaw2002 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:14:
In Frankrijk lukte laden met ionity niet, dus vanavond in Nederland ook geprobeerd. 3X mislukt, helpdesk gebeld die zien niets.
Uiteindelijk de plug and charge uitgeschakeld in het voertuig en toen laden hij ineens wel. 2x getest en 2x goed.
Ergens is bij ionity iets verkeerds gegaan in de plug and charge koppeling met mijn Kia of Kia pas.
Iemand een geniaal idee?
Ook nog bij mijn Kia contract de plug and charge koppeling gemaakt met de juiste pcid nummer. Maar werkt weer niet. Lijkt wel alsof de combinatie ionity en het plug and charge optie van de Kia fout gaat.
Erna nog bij Fastned zowel met plug and charge als los met de app geladen
Uiteindelijk de plug and charge uitgeschakeld in het voertuig en toen laden hij ineens wel. 2x getest en 2x goed.
Ergens is bij ionity iets verkeerds gegaan in de plug and charge koppeling met mijn Kia of Kia pas.
Iemand een geniaal idee?
Ook nog bij mijn Kia contract de plug and charge koppeling gemaakt met de juiste pcid nummer. Maar werkt weer niet. Lijkt wel alsof de combinatie ionity en het plug and charge optie van de Kia fout gaat.
Erna nog bij Fastned zowel met plug and charge als los met de app geladen
[ Voor 27% gewijzigd door biggerfoot op 27-06-2024 22:33 ]
Moet zeggen dat ik na 5 BMWs nooit kinderziektes heb gehad met van de stomme problemen waar je om de haverklap naar de dealer moet.
Bij mij valt het mee nu, eigenlijk niks van problemen, van de problemen, na de vele en slechte ervaring bij levering.
Heb gehoord dat het bij Volvo ook een probleem is met kinderziektes
Bij mij valt het mee nu, eigenlijk niks van problemen, van de problemen, na de vele en slechte ervaring bij levering.
Heb gehoord dat het bij Volvo ook een probleem is met kinderziektes
In de app zit het onder "EV Service" en dan "Target charge level".DarkShadow schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:37:
[...]
Waar, had dit nog niet gevonden, of gaat dat via de app?
In de auto zelf zit het onder het EV menu, maar heb die nu niet bij de hand maar heb het daar ook in kunnen stellen.
[ Voor 6% gewijzigd door soap op 28-06-2024 09:15 ]
.
Ik gebruik nu wel Autocharge bij Fastned. Dat werkt wel erg prettig moet ik zeggen. Ook twee keer meteen goede verbinding zonder vasthouden van de laadkabel (Phoenix). Nog geen Plug and Charge van Kia zelf, omdat Kia niet altijd de goedkoopste optie is en ik eigenlijk alleen in het buitenland bij een ander bedrijf dan Fastned laad.
Via het quick control scherm, dus naar beneden swipenT B spl schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:44:
Hoe activeer je de one-way intercom?
Ik krijg de auto geregeld niet dicht met het aanraken van de deurklink. Hebben meer mensen hier last van of hebben jullie trucs hoe dit het best te doen zodat het wel in 1 keer reageert?
Eigenlijk lock ik de auto om deze reden al maanden met de sleutel, maar met het goede weer laat ik die liever thuis en gebruik ik de telefoon nu als sleutel.
De deuren gaan eigenlijk wel altijd in 1 keer open met aanraken, dus heb niet het idee dat het een probleem met de sensoren is.
Eigenlijk lock ik de auto om deze reden al maanden met de sleutel, maar met het goede weer laat ik die liever thuis en gebruik ik de telefoon nu als sleutel.
De deuren gaan eigenlijk wel altijd in 1 keer open met aanraken, dus heb niet het idee dat het een probleem met de sensoren is.
Ik had de neiging om er te hard op te willen duwen.jongf7 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:49:
Ik krijg de auto geregeld niet dicht met het aanraken van de deurklink. Hebben meer mensen hier last van of hebben jullie trucs hoe dit het best te doen zodat het wel in 1 keer reageert?
Licht met de vinger ertegen (op het streepje) blijkt bij mij voldoende
(ik heb wel al de terugroepactie van de deurklink gehad, dus misschien is dat wel verbeterd...)