Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 46 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 20:58

Wiebbe

<none />

Blijkbaar kreeg je alleen de KiaCharge Plus / Premium als je een bestelling hebt geplaatst aan het einde van vorige jaar. Heb het even gevraagd bij de klantenservice:
Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Nederland.

Om in aanmerking te komen voor deze actie was de periode voor het plaatsen van de bestelling van 1 oktober tot en met 31 december 2023.
Helaas valt jouw bestelling buiten deze actieperiode.

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wens je eel rijplezier in jouw Kia EV9.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus Antonius
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-01 14:51
Andre24 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:33:
Iemand interesse in een set Contintal Sportcontact 6 21 inch banden?

Zoals ik eerder postte heb ik deze onder garantie gekregen ipv de trillende af fabriek Premiumcontacts en ze bevallen op zich prima (alleen de 1e paar kms een beetje trillen als ze koud zijn). Alleen zijn dit echte sportbanden met heel veel grip, maar ook met bijbehorend C energie label en ook zijn het met 75db niet de stilste banden (1 db meer dan de Premium contacts). Ik vind dat onder een niet sportieve EV zo energie zuinig en stil mogelijke banden horen.

Ik laat ze aanstaande woensdag dan ook vervangen door Bridgestone Turanza T006 (triple A label) banden en heb de Sportcontacts in principe ingeruild. Maar als iemand er belang bij heeft hoor ik het graag.
Hoe bevallen deze banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubvan82
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik heb ondertussen een afspraak gekregen op 17 juni voor nieuwe deur hendels en een aantal updates. Ik heb hem nu een maand en tot nu toe geen last van iets. Ik duim dat het zo blijft. Het is een fantastische auto om mee te rijden. Ook al eens een trip van 400 km gedaan en dat ging goed. Ik heb een laadpas van Pluginvest (via Kia geregeld) en ik heb een pas genomen bij chargemap. Zeer goede app heeft chargemap vind ik. Het enige minpunt tot nu toe is dat de passagierszetel vooraan geen geheugenstand heeft. Ik heb een gt line awd dus. Heerlijk om eens vollen bak door te trekken. Al rijd ik meestal in eco stand. Ik ben nu wat aan het testen wanneer ik het zuinigste kan rijden: ipedal stand of level 0, en coasten zoals ze dat noemen. Wat zijn jullie ervaringen op dat vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:02
rubvan82 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:37:
Ik heb ondertussen een afspraak gekregen op 17 juni voor nieuwe deur hendels en een aantal updates. Ik heb hem nu een maand en tot nu toe geen last van iets. Ik duim dat het zo blijft. Het is een fantastische auto om mee te rijden. Ook al eens een trip van 400 km gedaan en dat ging goed. Ik heb een laadpas van Pluginvest (via Kia geregeld) en ik heb een pas genomen bij chargemap. Zeer goede app heeft chargemap vind ik. Het enige minpunt tot nu toe is dat de passagierszetel vooraan geen geheugenstand heeft. Ik heb een gt line awd dus. Heerlijk om eens vollen bak door te trekken. Al rijd ik meestal in eco stand. Ik ben nu wat aan het testen wanneer ik het zuinigste kan rijden: ipedal stand of level 0, en coasten zoals ze dat noemen. Wat zijn jullie ervaringen op dat vlak?
Ik heb de indruk dat ipedal meer verbruikt dan level 3...
de andere levels gebruik ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBRES
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik rijd eigenlijk altijd in de auto stand voor recuperatie. En haal daarmee hele nette verbuikscijfers. Nu zo rond de 20-21 KWH/100KM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBreedijk
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-06 21:27
ze gaan zo ook op MP.

4stuks KIA EV9 GT-Line velgen 21".
er is 1660 km mee gereden.

complete set EX banden.
velgen
kunststof deksel
dop
sensoren
moeren
anti-diefstal moeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaFy4RtLdjWGMQr0eh6UD-C-i6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZFEKMz86uFZhUZpAixs8Anq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQhi-OVSB4DSNW9hXTgrBvO7F8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlMnTL8WL2HDt0Xk7Rwa8Fzy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0YGtjBKzQP4KwovOIPBzLLpnkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZuve5gr3oj9MF9rBM88XYHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vi-1Ui-taVEhE1GQkFIb3VcZRdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZAmWp3h6cuX8iMk2aKtfEc4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqtGur_2CEoheaTMSos2PQjGKNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9WWmPjZIndvhZZJdwCuwOin.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-10 17:39
Crupa schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Ik heb de indruk dat ipedal meer verbruikt dan level 3...
de andere levels gebruik ik niet
Theoretisch is laten uitrollen het zuinigst. Op voorwaarde dat je heel goed vooruit kijkt en daardoor dus je rempedaal zo min mogelijk hoeft te gebruiken.

Maar ipedal rijdt zoveel lekkerder en logischer. Alleen jammer dat je het elke rit weer opnieuw moet aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:25
KrullenO schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:09:
[...]

Theoretisch is laten uitrollen het zuinigst. Op voorwaarde dat je heel goed vooruit kijkt en daardoor dus je rempedaal zo min mogelijk hoeft te gebruiken.

Maar ipedal rijdt zoveel lekkerder en logischer. Alleen jammer dat je het elke rit weer opnieuw moet aanzetten...
De EV3 krijgt als eerste een nieuwe versie van ipedal... hopelijk krijgen wij die ook en blijft die inderdaad actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Gies123 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:22:
[...]

Ik kan je hierin bijvallen. Ik heb er sinds november 12.000Km opzitten zonder grote problemen. De 12volt heb ik wel gehad, maar dat kwam omdat de wrapper de frunk en de deuren open had laten staan. Qua gebruikersgemak is Tesla beter, maar qua rijgedrag, comfort en HDA (Autopilot) is Kia (veel) beter.
De punten waarop Tesla beter scoort zouden allemaal softwarematig opgelost kunnen worden, maar de vraag is of dat ook gebeurt (ik heb tot nu toe 0 OTA updates gezien). Ik heb geen losse stoelen, zwarte schermen of op holgeslagen koffiepiepers (die heb ik namelijk vakkundig afgeplakt).

Als ik opnieuw moest kiezen, zou ik dezelfde keuze maken.
Software is bij Kia een ondergeschoven kindje... Dat roep ik al sinds ik mijn eerste kilometers maakte in de EV6 en helaas is dat nog niet veranderd. Maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 13-10 13:32
arjola schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:44:
[...]

Heb nu een Skoda Enyaq First Edition... voor mij de rest van m'n hele leven geen VAG auto meer.
Hiervoor 2 keer Passat geleased dus al 10 jaar achter elkaar VAG gereden.
Op enkele kleine dingen na die telkens opgelost zijn geworden heb ik alleen een postief gevoel gehad bij de Passats.

Maar net omdat ik al 10 jaar Passat heb gehad wil ik wel eens iets anders.
Offerte is naar de leasing opgestuurd voor een Earth RWD met business pack.

Het zal er een beetje om spannen want het budget was helemaal op met die business pack optie.
Zelf bijleggen is helaas niet mogelijk, dus nu afwachten op goedkeuring, of later deze week toch naar VW rijden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 11:52
saikoboarder schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:11:
[...]

Hiervoor 2 keer Passat geleased dus al 10 jaar achter elkaar VAG gereden.
Op enkele kleine dingen na die telkens opgelost zijn geworden heb ik alleen een postief gevoel gehad bij de Passats.

Maar net omdat ik al 10 jaar Passat heb gehad wil ik wel eens iets anders.
Offerte is naar de leasing opgestuurd voor een Earth RWD met business pack.

Het zal er een beetje om spannen want het budget was helemaal op met die business pack optie.
Zelf bijleggen is helaas niet mogelijk, dus nu afwachten op goedkeuring, of later deze week toch naar VW rijden ...
Ik zou dus nooit een first edition kopen van een nieuw model :D
De meeste autos bouwen verder op iets dat ervoor komt, nu met vele elektrische wagens koop je de eerste elektrische wagen van een merk of soms de eerste op dat platform.

Ik ga er nu wel vanuit dat de ev9 verder bouwt op de lessen van de ev6 en dus niet vol kinderziektes gaat zitten. Zeker wanneer je hem nu pas geleverd krijgt aangezien ze al even van de band rollen. O+
De huidige enyaqs zijn ook een pak beter maar idd die laatste software zal niet doordringen op die eerste modellen en dat is zonde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
KrullenO schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:09:
[...]

dat uitbollen is alleen maar mogelijk als je rustig verkeer hebt en dus ver vooruit kunt anticiperen...
In de drukke ochtend en avondspits gaat dat moeilijk.
Level 3 lijkt voor mij het comfortabelst :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 14-10 08:59
https://www.hln.be/mobiliteit/waarom-we-sneller-wagenziek-worden-in-een-elektrische-auto-en-hoe-je-dat-kan-voorkomen~a419b726/

Is dit ook het geval in de EV9, heeft er iemand daar soms ervaring mee (met kinderen)? En welke instelling zou dan het beste zijn om te voorkomen dat de jonge passagiers onder ons niet of minder snel wagenziek worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
Stijn_Gallet schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:23:
https://www.hln.be/mobiliteit/waarom-we-sneller-wagenziek-worden-in-een-elektrische-auto-en-hoe-je-dat-kan-voorkomen~a419b726/

Is dit ook het geval in de EV9, heeft er iemand daar soms ervaring mee (met kinderen)? En welke instelling zou dan het beste zijn om te voorkomen dat de jonge passagiers onder ons niet of minder snel wagenziek worden?
zonder het artikel te kunnen lezen:
ik ben er deze winter de bergen mee ingereden en niemand is misselijk geworden (waar mijn dochter daar soms wel last van heeft op de bergpas).

Maar volgens mij hangt dit gewoon van je rijstijl af.
Een EV met bv regeneratie en/of die krachtiger is (en dus sneller optrekt) rijdt nu eenmaal anders.
Het is aan de chauffeur om te zorgen dat het comfortabel blijft voor de passagiers.
Als je in een tractor zit, ga je ook misselijk worden als je je rijstijl niet aanpast... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost

Het virtuele motorgeluid kan helpen misselijkheid te voorkomen. Hier heb ik dat niet in gebruik en niemand wordt misselijk maar we rijden ook al een ruime tijd elektrisch. Ken wel mensen die zeggen misselijk te worden, mogelijk door het geluidloos versnellen, je hebt geen motorgeluid wat (onbewust) gekoppeld is aan versnellen/vertragen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Een FUD-artikel. Het punt van afwezig motorgeluid wordt niet eens genoemd door de schrijver.
Ik ben van mening dat een electrische auto juist mínder snel wagenziekte veroorzaakt. Omdat er geen versnellingsbak is, is de versnelling en vertraging van de auto veel geleidelijker. De bewegingen die het lichaam waarneemt zijn daardoor minder onverwacht en minder volatiel.

Verder ligt het vooral aan de bestuurder. Rustig optrekken, afstand houden, anticiperen en rustig remmen. Zet desnoods de Eco modus aan, als je je zelf niet goed kan beheersen en er zitten kinderen achterin.

De EV9 heeft op de 3e zitrij trouwens een groot zijraam. Groter dan bij veel andere 7-zitters.
Ideale electrische reisauto dus, ook met kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 04:30
Wij rijden vaak met drie kinderen. Soms op de 2e en 3e rij, soms alle drie op de 2e rij. Ook langere reizen. Met een feestje ook wel eens met 6 kinderen gereden. Nooit problemen gehad met wagenziekte. Nou hadden we dat ook niet in de Touran die we hiervoor hadden, maar geen klachten gehoord na de switch naar elektrisch.

Heb trouwens het artikel gelezen en vind het niet erg sterk. Tuurlijk kan een elektrische auto sneller reageren, maar dat is ook afhankelijk van de bestuurder. Het is echt niet alsof je altijd op de max moet rijden. Zelfde geldt voor het punt over zelfrijdende auto's. Als ik HDA op de snelweg aan heb, dan rij je volgens mij zelfs regelmatiger. Mijn koffiekopje gaat in ieder geval minder vaak af met HDA aan dan met HDA uit (met trekhaakkoffer).

[ Voor 41% gewijzigd door AgeOfPanic op 05-06-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Laatst online: 12-10 22:37

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ik ben inmiddels fan geworden van de automatische stand van de regeneratie. Rechterflipper paar seconden ingetrokken houden. Ook die heeft dan weer een paar werk standen van veel naar weinig invloed. Hij remt helaas niet uit zichzelf tot stilstand op tijd maar wel situatie en voorganger afhankelijke regeneratie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Stephanos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:37:
Sinds paar weken nieuwe handels en software update gehad. Ik ben nu 4 dagen weg (auto is opslot en niet bewogen) en al bijna 15% laading verloren. Auto staat continu op connected. Binnenkort eens langs om te laten onderzoeken.
Updates horen auto beter te maken, maar bij Kia begint het op een loterij te lijken:)
Ik heb helaas geen update versie nummers, maar mijn vroege EV9 raakte in het begin 1kWh per dag kwijt in stilstand. Na een dode 12V accu en een dealer-check daarna is er iets ge-update voor de interne lader maar nog niet de updates voor de mogelijk stroom-verbruikende koplampen.
Hij heeft nu geen zwart-scherm probleem meer bij opstarten en verbruikt bij stilstand juist GEEN stroom meer (of nauwelijks nog wat, toe te rekenen aan KIA Connect activiteit wellicht. Minimaal.

Dus afhankelijk van de updates kan er van alles wel of niet veranderen… helaas.
Ps. De koffiekop is nog steeds te gevoelig na deze update dus de sticker maar weer terug geplakt.

Sinds vanmiddag zomerbanden nieuw, productie week 33/2023 dus dit kunnen niet mijn eigen originele zomerbanden zijn. Helaas ook trillingen maar ik heb nog hoop op een tweede balanceer poging.
Het zijn wel de bekende Conti’s maar niet die van de eerste boot ladingen waar zoveel problemen mee zijn.

Zijn er nog mensen die recent trillingen bij nieuw (recent) geleverde EV9’s met 21” ervaren, liefst van een recente boot, niet die van oktober 2023?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuAw6JHTgOo-UDeajACLKtfctHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5wVlui4cD3KMRUu3cwM8uS9.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren zijn mijn banden eindelijk onder garantie vervangen, nu heerlijk rustig en soepel over de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:46
Michel67 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:56:
[Afbeelding]

Gisteren zijn mijn banden eindelijk onder garantie vervangen, nu heerlijk rustig en soepel over de weg.
Hoeveel km had je gereden voordat ze gingen vervangen?

Ik heb nu 20k op de teller waarvan nu denknik bijna 5k met de zomerbanden. Ik heb bijna geen trillingen meer, denk ik, alleen bij snelheden boven de 120km/u denk ik…. In ieder geval lastiger te voelen merk ik. Of ik wen er aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 10:29
Michel67 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:56:

Mooi dat het eindelijk opgelost is, ik mag er ook wel weer eens achteraan gaan. Laatste keer dat ik de dealer gesproken heb ( ergens half mei) waren er volgens conti geen EV banden beschikbaar in deze maat, eind van de maand zouden ze naar verwachting een oplossing hebben. Ook die termijn is inmiddels voorbij, maar natuurlijk weer niets gehoord. Nu bijna 10000 km gereden, maar trillen is nog steeds aanwezig, zeker bij 120/130 km/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:32
Ik had net 7000KM erop zitten, maar had nog steeds last van de trillingen. De dealer (Vaneman Amsterdam) heeft zelfstandig besloten om de banden te vervangen, want van KIA moesten eerst allerlei andere stappen eerst genomen worden. En met deze banden is de rij-ervaring echt stukken beter en ben zeer blij dat ze vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:06

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zelf hier ook 2 keer een weekend de EV9 meegehad.
Ik kom van BMW uit een generatie waar HMI nog een belangrijk thema voor hun was.

In het kort: de auto is voor deze prijs geweldig, rijdt super zacht en comfortabel.

maar enkele minpunten, die ik opmerkte. Sommige zijn misschien te verhelpen met een software update.
Hadden jullie dit ook opgemerkt?

Cruise control:
De ACC heeft de neiging om het te volgen voertuig snel uit het oog te verliezen in een bocht. mijn bmw had dit probleem niet, zelfs niet op een rotonde.

de schakelaar van de ACC mist een SET knop en de schakelaar om de snelheid te verzetten mist een 2de klik voor 10km/h.

tijdens het manoeuvreren moet je de rem indrukken om van R naar D te gaan en omgekeerd, bij andere merken gaat dit terwijl je bolt tussen de 8 en 3km/h.

Volume van de radio is moeilijk regelbaar. Ik zit altijd tussen level 2 en 3 te schakelen. het verschil tussen levels is gewoon te groot.

Park Assist 2 was gewoon slecht, hij draait niet kort genoeg in. Na een tijdje klungelen geeft ie het op.
In de ID buzz was dit erg goed en dit was zonder een camera pakket.

De adaptieve lichten zijn pover... het is enkel een systeem met high-beam assistant en selectieve beam (matrix)
Er is geen actieve of passieve bochtverlichting.

Vooral het laatste vind ik echt jammer, aangezien het een wagen is die veel mensen uit de topklasse kan aanspreken.

Hoe zit het ook met de duurzaamheid van de zetels en dashboard materialen?
Bij een dealer had ik al een scheurtje in het ''leder'' van het dashboard gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door alexke1988 op 06-06-2024 11:50 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Kijk, dat is tenminste een actieve dealer. De procedure die Kia voorschrijft is inderdaad belachelijk en ook nog een keer een afschuifsysteem, want ze weten dat het probleem er in zit maar laten klanten gewoon aanmodderen en dan maar hopen dat ze er aan wennen en niet meer er over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

alexke1988 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:46:
Zelf hier ook 2 keer een weekend de EV9 meegehad.
Ik kom van BMW uit een generatie waar HMI nog een belangrijk thema voor hun was.

In het kort: de auto is voor deze prijs geweldig, rijdt super zacht en comfortabel.

maar enkele minpunten, die ik opmerkte. Sommige zijn misschien te verhelpen met een software update.
Hadden jullie dit ook opgemerkt?

Cruise control:
De ACC heeft de neiging om het te volgen voertuig snel uit het oog te verliezen in een bocht. mijn bmw had dit probleem niet, zelfs niet op een rotonde.

de schakelaar van de ACC mist een SET knop en de schakelaar om de snelheid te verzetten mist een 2de klik voor 10km/h.

tijdens het manoeuvreren moet je de rem indrukken om van R naar D te gaan en omgekeerd, bij andere merken gaat dit terwijl je bolt tussen de 8 en 3km/h.

Volume van de radio is moeilijk regelbaar. Ik zit altijd tussen level 2 en 3 te schakelen. het verschil tussen levels is gewoon te groot.

Park Assist 2 was gewoon slecht, hij draait niet kort genoeg in. Na een tijdje klungelen geeft ie het op.
In de ID buzz was dit erg goed en dit was zonder een camera pakket.

De adaptieve lichten zijn pover... het is enkel een systeem met high-beam assistant en selectieve beam (matrix)
Er is geen actieve of passieve bochtverlichting.

Vooral het laatste vind ik echt jammer, aangezien het een wagen is die veel mensen uit de topklasse kan aanspreken.

Hoe zit het ook met de duurzaamheid van de zetels en dashboard materialen?
Bij een dealer had ik al een scheurtje in het ''leder'' van het dashboard gezien.
SET bij ACC: de tuimelschakelaar kan ook worden ingedrukt. Om snelheid ACC tijdelijk te annuleren of om een nieuwe snelheid vast te leggen, Omhoog of Omlaag bewegen. Inderdaad minder intuïtief maar werkt allemaal prima als je het weet.

Verlichting: Ik heb een GTLine intro met alles erop: die heeft toch echt actieve verlichting waarbij toekomend verkeer uit de bundel wordt gehouden maar inderdaad geen extra lamp voor in de bocht in de straten.

Inparkeren: Te vaak met de Model S van TESLA voor joker gestaan met een auto die niet meer voor- of achteruit wilde dus dat parkeren doe ik liever zelf… heen en weer rijden een klein stukje via de afstandbediening gaat wel prima, maar ook weer als je alle stappen goed uitvoert en niets overslaat.

volume: Ik kom niet onder de 6… :-)

Bekleding: geen enkel probleem. En nep kale kippenleer zit tegenwoordig ook in je BMW tenzij je de buidel trekt voor een stevige upgrade…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Tot hoe hoog kan jullie volume?

Bij mij staat ie (wel op carplay, weet niet of dat uit maakt) rond de 20.
Kan denk ik tot 50 ofzo? Ik zit onder de helft van het balkje.
met 2 of 6 hoor ik helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
jongf7 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:21:
Tot hoe hoog kan jullie volume?

Bij mij staat ie (wel op carplay, weet niet of dat uit maakt) rond de 20.
Kan denk ik tot 50 ofzo? Ik zit onder de helft van het balkje.
met 2 of 6 hoor ik helemaal niets.
Carplay inderdaad rond de 20.
Gewone radio of DAB is ander systeem en is inderdaad ergens ts 2à3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:05
Ik las onlangs op autovisie.nl dat er een EV9 Standard Range komt met eena ccupakket van 76,1 kWh. Nu leverbaar in andere landen, maa rnog niet in NL. Iemand die daar al iets over heeft opgevangen of deze inderdaad ook in NL komt?

Reden om hiervoor te gaan is dat de huidige (LR) versie net buiten leasebudget ligt en de SR waarschijnlijk net binnen. Dan kan ik nog even wachten om de keuze te gaan maken tussen een e-5008 of een EV9 SR (of een andere ruime 7zits die er tegen dat moment is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Even over het gebruik van de trekhaak, wat wordt er nu allemaal uitgeschakeld?

HDA maar bijvoorbeeld ook LFA en LKA? En blijft de dode hoek detectie wel werken?

Het plan was een bagage box op de trekhaak te kopen voor de vakantie maar ik twijfel nu wel. Dakkoffer geeft wel een hoger verbruik en er kan minder in. Voor de hond is ook lastiger met in en uit stappen tijdens de pauzes.

[ Voor 40% gewijzigd door Freezhost op 06-06-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Ik zou je hond ook niet in de dakkoffer doen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
sloddervos schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:30:
Ik zou je hond ook niet in de dakkoffer doen 🤣
Zo kun je het ook lezen ja :D maar bedoel het uit de kofferbak komen met een bagagedrager gemonteerd.

Net even zitten zoeken maar een dakkoffer schijnt relatief veel extra verbruik op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heeft iemand al eens het probleem gehad dat de auto zegt dat de accu 100% vol zit maar dat ik vermoed dat hij maar 80% geladen is? Hij zat ineens vol namelijk terwijl ik verwachtte dat hij nog 4 uur moest laden met 5kw per uur. Hij zegt ook dat ik in ECO maar 380km kan rijden met 100% accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik was op zoek naar een granny charger voor de vakantie. Heeft iemand ervaring met deze ‘officiele’ kia lader? https://webshop.kia.nl/ac...n/0/ZKPCD032&modelid=175/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYzQGfLxYQOqLk0CcVySLHq2uxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyGOfy38tgTTflX3PGaWsF5O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-10 19:05

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Heel goed! Niet altijd helemaal trillingvrij als ie wat langer heeft stilgestaan, maar dat duurt maar een paar km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 21:10
Freezhost schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:32:
Even over het gebruik van de trekhaak, wat wordt er nu allemaal uitgeschakeld?

HDA maar bijvoorbeeld ook LFA en LKA? En blijft de dode hoek detectie wel werken?

Het plan was een bagage box op de trekhaak te kopen voor de vakantie maar ik twijfel nu wel. Dakkoffer geeft wel een hoger verbruik en er kan minder in. Voor de hond is ook lastiger met in en uit stappen tijdens de pauzes.
Alles gerelateerd aan in de baan blijven en zelf sturen gaat uit.
Waardeloos voor de vakantierit.. ik overweeg om de trekhaak box gewoon niet aan te sluiten 🤫

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkGodMaster
  • Laatst online: 02-10 18:40
Gister eindelijk mijn Kia EV9 GT line met side steps en rubberen matten opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dfG5qMzxAAxekYpUwW7RoCDQRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjLlSDREzn7sqRjH2UvSi2HE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44qMU5RUKIDSWOGWFyPdU_s1tQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAou7BdI1kMKtKWPVIIG9sNb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKy5sIYqls0rZwFR1GmnGHZofP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOzZPzNv633TpiM9Et3dKc8o.jpg?f=fotoalbum_large

Trekhaak wordt augustus geïnstalleerd en ben nog opzoek naar een goede dashcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

DarkGodMaster schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:13:
Gister eindelijk mijn Kia EV9 GT line met side steps en rubberen matten opgehaald.
De sidesteps zien er prachtig uit!
Mijn sidesteps worden a.s. dinsdag gemonteerd.

Klopt die ruimte tussen de sidestep en de carrosserie? Is dat aan de rechterzijde van de auto ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7IKvSm2HHtpqUGZ88o7RCbad2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Noh3qxb5AzGGafjwPJX6aLee.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Bubblestorm schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:59:
Ik was op zoek naar een granny charger voor de vakantie. Heeft iemand ervaring met deze ‘officiele’ kia lader? https://webshop.kia.nl/ac...n/0/ZKPCD032&modelid=175/

[Afbeelding]
Mijn enige ervaring is dat hij prima in de frunk past…
Nee, nog niet geprobeerd. Maar zal wel prima werken toch?
Het is eerder de stoppen-kast die het moet volhouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

[Afbeelding]
Lijkt heel erg op deze die ik heb gekocht:

https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFqQBKEB2S2JpmEWUKdB3YiQLjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUgPmJicRhkHIR3YmCvtkVax.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt perfect, goed in te stellen in verschillende amperages (voor als het stopcontact het niet trekt) en tijdvertraging. Topding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

henkie32 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Alles gerelateerd aan in de baan blijven en zelf sturen gaat uit.
Waardeloos voor de vakantierit.. ik overweeg om de trekhaak box gewoon niet aan te sluiten 🤫
Gaan dan niet constant de parkeersensoren piepen? Of zelfs zorgen voor een rem actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 21:10
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:21:
[...]

Gaan dan niet constant de parkeersensoren piepen? Of zelfs zorgen voor een rem actie?
Dat merken we vanzelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:21:
[...]

Ja en zijn je richtingaanwijzers dan nog wel zichtbaar? En wat als je een ongeluk krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Mijn enige ervaring is dat hij prima in de frunk past…
Nee, nog niet geprobeerd. Maar zal wel prima werken toch?
Het is eerder de stoppen-kast die het moet volhouden.
Ja zal zeker werken!
baldbelow schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Lijkt heel erg op deze die ik heb gekocht:

https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details

[Afbeelding]

Werkt perfect, goed in te stellen in verschillende amperages (voor als het stopcontact het niet trekt) en tijdvertraging. Topding.
Dan ga ik deze ook kopen, is praktisch dezelfde en scheelt weer 70euro. Thanks voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 04:30
Ik zou zelf niet kiezen voor startuitstel en instellen van amperage. Dat kan ook prima vanuit de app van Kia. Vond dat zelf fijner werken. Een een kabel zonder scheelt nog weer meer.

[ Voor 13% gewijzigd door AgeOfPanic op 07-06-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-10 17:39

[Afbeelding]
Yep, ik heb dezelfde. Ligt vooral in de frunk als back-up "in geval van nood". Samen met een goede kwaliteit verlengkabel van 20m.

Maar toevallig in de meivakantie de hele week gebruikt om de auto te laden bij een vakantiehuis in de middle of nowhere. Duurt een eeuwigheid maar gaat verder prima. Zet hem meestal op 8 of 10A om zeker de zijn dat de stoppen er niet door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Hoelang zou het nog duren voor er weer een OTA update komt van de navigatie etc?

Vanaf de komst van de EV6 was twee keer per jaar gebruikelijk, eind van de lente/begin van de zomer en in het najaar nog een keer. Nu heb ik wel het idee dat ze aan een grotere update werken dan gebruikelijk maar dat is puur op basis van de enquêtes die ze hebben gehouden en de berichten over de aanstaande EV3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 13-10 13:32
KrullenO schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Yep, ik heb dezelfde. Ligt vooral in de frunk als back-up "in geval van nood". Samen met een goede kwaliteit verlengkabel van 20m.

Maar toevallig in de meivakantie de hele week gebruikt om de auto te laden bij een vakantiehuis in de middle of nowhere. Duurt een eeuwigheid maar gaat verder prima. Zet hem meestal op 8 of 10A om zeker de zijn dat de stoppen er niet door gaan.
misschien offtopic, maar had het vakantiehuis hier bepaalde regels voor?
kan me voorstellen dat dit extra verbruik niet echt in de geraamde kosten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
saikoboarder schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:39:
[...]

misschien offtopic, maar had het vakantiehuis hier bepaalde regels voor?
kan me voorstellen dat dit extra verbruik niet echt in de geraamde kosten zit.
Je kan ook met 4 mensen 4 keer per dag onder de douche staan.

Meeste verhuurders vermijden de discussie als je niet buiten proportioneel gebruik maakt van water, warmte en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:34

OMX2000

By any means necessary...

Net een proefrit gehad. Ik rij nu een Model X. Degene die ik meekreeg was, denk ik, de Launch Edition RWD.

Maar tot nu toe is mijn eerste indruk van de Kia dealert echt KLOTE. Vorige week woensdag proefrit aanvraag gedaan. Donderdag telefonisch contact gehad met een assistente. Die gaf aan dat ik vandaag dus om 14:00 zou kunnen, maar een verkoper zou mij terugbellen voor een bevestiging.

En natuurlijk niet teruggebeld. Dus voor de zekerheid eergisteren gebeld. “Ik laat u terugbellen”. Vandaag nog niet gebeld. Ik heb om 13:00 contact gezocht, en aangegeven dat ik sowieso om 14:00 langs kom, gewoon om te kijken. En toen mocht de assistente mij wel een auto meegeven. Maar voor 30-45 minuten, en ik zou achteraf door een verkoper eventueel bijgepraat worden over de auto. Maar na de proefrit had de verkoper geen tijd. Zat met oortjes in “iets” te doen.

Mijn indruk. Van binnen ruim! Achterin voor de passagiers meer ruimte dan in de X. Wel minder bagageruimte wanneer 3 zitrijen bezet zijn. Auto was een stuk trager dan de X. Dus ik denk dat ik een Launch Edition RWD mee heb gekregen (opgezocht via kenteken).

Vraag voor mensen hier. Wat is het verschil in interieur afwerking tussen de Launch Edition en de GT? Het zonnedak kan ik me wel bedenken, maar is er ook ander materiaalgebruik of zo?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@OMX2000 Wat uitrusting en verschillen betreft even in de prijslijst kijken. Daar kun je goed het verschil zien ook qua interieur.

Wat betreft de dealer, direct afscheid van nemen.... graag of helemaal niet denk ik dan. Er zijn gelukkig ook dealers die wel willen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Toch jammer dat er zoveel nare ervaringen zijn bij Kia dealers, blijkbaar zijn ze nog niet dit segment gewend ( werd toegegeven ) hiervoor zat ik bij de Volvo dealer , nooit problemen gehad. De dealer waarbij ik mijn AW DGT heb gekocht ( landelijke dekking) snapte helaas ook geen reet van. Nu zit ik bij een Kia dealer dichter in de buurt. Meer een soort familiebedrijf, helemaal top. Nu ga ik wachten tot ze de ev3 kunnen leveren en bij hun afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 14-10 08:59
OMX2000 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:35:

Vraag voor mensen hier. Wat is het verschil in interieur afwerking tussen de Launch Edition en de GT? Het zonnedak kan ik me wel bedenken, maar is er ook ander materiaalgebruik of zo?
Dakrails en koplampen zijn verschillend tussen de Launch Edition en GT, alsook de pedalen. Het panoramisch dak is er niet in de Launch Edition en de velgen zijn bij de ene 19 inch en de andere 21 inch.

Qua interieur zie ik precies niets in de prijslijst dat écht verschilt tenzij de hemelbekleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Stijn_Gallet schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:18:
[...]

Dakrails en koplampen zijn verschillend tussen de Launch Edition en GT, alsook de pedalen. Het panoramisch dak is er niet in de Launch Edition en de velgen zijn bij de ene 19 inch en de andere 21 inch.

Qua interieur zie ik precies niets in de prijslijst dat écht verschilt tenzij de hemelbekleding.
Dat heb ik ook niet echt kunnen zien. In de auto waarin ik proef had gereden, leek het wel dat er al wel wat slijtage te zien was. Rubberlaagje bij wireless charging vlak al wat vaal te zijn geworden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobHop
  • Laatst online: 06-04 09:25
Best gaaf geworden al zeg ik het zelf!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpRXorSnbCbAKi_5wEgPqAtdFpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qF3E132OjwHnEvPjBjy3pdQC.jpg?f=fotoalbum_large
RobHop schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:57:
Inmiddels 1 velg geheel gewrapt.. van vinden jullie? Ik moet zeggen dat ik het best stoer vind!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Laatst online: 09-10 11:27
alexke1988 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:46:

Voor 10 km erbij moet je de schakelaar naar boven duwen en even vasthouden, maar niet te lang want dan komt de volgende 10 km er ook snel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Gasoline1234 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:14:
[...]

De sidesteps zien er prachtig uit!
Mijn sidesteps worden a.s. dinsdag gemonteerd.

Klopt die ruimte tussen de sidestep en de carrosserie? Is dat aan de rechterzijde van de auto ook zo?

[Afbeelding]
Foto’s gemaakt voor je, links en rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA_dsspRQxRVzVgmE3pvZZJdO_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKDTh1aAZYJ7EXnLqKPL2E2V.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhkWfZ6Ac_IfIbt1sfU1LbYQLJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B8T8U6drf1MVwjSgQymHRK5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

DarkGodMaster schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:36:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt. Die ruimte ertussen hoort blijkbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
DarkGodMaster schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:36:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi,
Maakt dat de auto niet heel veel breder?

Ziet er wel stoer uit.
Lijkt me nog nuttig om kids en oudere mensen makkelijker te laten instappen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
  • Laatst online: 05-06 22:25
Mijn rechter infotainmentscherm is uitgevallen. Een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Janse schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:35:
Even het reset knopje indrukken met iets als een paperclip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-10 07:43
Freezhost schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:50:
[...]
Even het reset knopje indrukken met iets als een paperclip
En als dit vaker gebeurt, direct naar de garage voor systeem updates omdat dit een signaal lijkt te zijn voor een aankomend 12V lege accu situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
surfonce schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Mooi,
Maakt dat de auto niet heel veel breder?

Ziet er wel stoer uit.
Lijkt me nog nuttig om kids en oudere mensen makkelijker te laten instappen….
Verbazend niet breden omdat het vooral onder de deur zit en in lijn met de banden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV91bx5XFcFwUJ9CgelVAbPaTy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7LjTANXFdzOCd9UvZ6pqbcR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biMzxerokrA_lb1rgS2YZzG-iT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwTTOMyH2klSGwhL7OUJTSoL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Mijn vrouw en kinderen vinden de side steps top, oma uiteraard ook. Maakt het instappen een stuk makkelijker voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Janse schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:35:
Helaas wel… harde reset met paperclip/pennetje in het gaatje onder/in de buurt van de volumeknop in het midden.

Ik heb iets van een update gekregen onlangs en nu is het niet meer voor gekomen maar daarvoor 6 maanden regelmatig een zwart scherm als hij te lang had gestaan.

Let ook op eventueel verbruik bij stilstand. Was bij mij 1 kWh per dag en uiteindelijk een dode 12V accu.
Is ook iets voor gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door FlyingDutchMike op 08-06-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

tvdoc schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Gaat lekker dan, dus nieuwe conti's is ook niet de oplossing.
Ik zit nog steeds te wachten op nieuwe banden. Ze hebben die van mij uitgemeten, en er zijn 2 van de 4 die buiten de specificaties vallen, dus die gaan vervangen worden. Maar zoals ik nu begrepen heb, is de vertegenwoordiger van continental die dat moet regelen niet bereikbaar, dus gebeurt er weer niets nu. Lekker afschuifsysteem. Fantastische service van KIA |:(
Maar goed, we zijn pas 2,5 maand bezig :(
Deze week de zomerbanden op eigen velgen laten monteren. Daar had ik nog niet op gereden.
Moest tweemaal laten balanceren en de banden laten draaien op de velg om de hoogteslag & trillingen te minimaliseren. Niet gelukt…
Na de tweede keer wel iets beter maar vanaf 70 km/u kan je de hoogteslag al horen en vanaf 100 km/u zijn de trillingen bij mij goed te zien in het stuur etc.
Linksvoor was de slechtste volgens Profile, en dat kan je goed merken als in een lange rechter doordraaier alle gewicht op de linker voorband komt. Dan schud zelfs de middenconsole mee.
Deze (al met een andere EV9 verwisselde) set komt uit productieweek 33 2023 dus kan bijna niet mijn set uit Korea zijn. Maar toch ook heeft deze ‘nieuwere’ set dus slechte rondheid, hoogteslag en veel balanceer gewicht nodig om een beetje in de spec te komen.

Leasemaatschappij heeft nu KIA gesommeerd om met een goede oplossing te komen, liefst vóór mijn lange rit eind volgende week… wordt vervolgt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
  • Laatst online: 28-10-2024
Iemand deze al eens gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiXLwdDW2ok-fMUI4NQfSDt1-bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5JNQFWYvoygrmgao0yCStzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Had al een vermoeden dat er iets mis was omdat hij van 80% naar 100% springt tijdens AC laden. Maar nu aan de snellader bij 70% dus deze melding en wil dus niet meer verder laden aan de snellader.
Maandag maar naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
FlyingDutchMike schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:41:

Leasemaatschappij heeft nu KIA gesommeerd om met een goede oplossing te komen, liefst vóór mijn lange rit eind volgende week… wordt vervolgt…
Kia doet er waarschijnlijk niets aan, ik ben al vanaf dag 1 na levering bezig. elke keer hebben ze een andere smoes.
Eerst moest er 3000 km mee gereden worden, want 'waarschijnlijk gaat het probleem vanzelf over' . Niet dus, het werd alleen iets minder na zo'n 500 km.
Toen moest er een speciale drukmeting uitgevoerd worden. Bij mij bleken 2 van de 4 banden buiten de toegelaten specs te vallen, dus zou 2 nieuwe banden krijgen, maar moest continental regelen, dus dealer mocht het uitzoeken met continental
Toen bleek er 1 iemand te zijn bij continental die zoiets mocht regelen/beslissen, maar die was of niet bereikbaar of ziek of op vakantie of had het te druk.
Uiteindelijk mochten er 2 banden besteld worden, maar die waren niet meer leverbaar van dit type. ( gelukkig maar, want denk niet dat met zon zelfde band het probleem verhopen is).
Toen moesten er van KIA maar 4 nieuwe banden geregeld worden en dat duurde weer een tijd voordat continental daarmee accoord was.
Nu blijkt er geen goede alternatieve band bij Contintal op voorraad te zijn in deze maat die geschikt is voor EV.
Dus nu moet er met de Kia fabriek overlegd worden of er eventueel een alternatief op mag.
Ik weet niet wanneer het KIA smoezenboek volgeschreven is, maar ik denk zo langzamerhand dat mijn eerste set versleten is voordat ik nieuwe banden krijg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
  • Laatst online: 05-06 22:25
[quote]Nestorix schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:06:
[...]

En als dit vaker gebeurt, direct naar de garage voor systeem updates omdat dit een signaal lijkt te zijn voor een aankomend 12V lege accu situatie.
[/

Werkt, bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Janse op 08-06-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus Antonius
sloddervos schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:36:
[...]

Op altijd vergrendelen zetten, anders vergrendeld de auto pas als er geladen wordt en de snellader gaat pas laden als er vergrendeld is.

Bij snelladers even de stekker vasthouden tot je hoort dat de auto de stekker vergrendeld en dan komt het bij mij nu altijd goed. Ik heb geen viltjes in de poort nodig gehad.
Waar zet je de auto op altijd vergrendelen? Dit zie ik alleen voor AC….?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Vanaf het moment dat ik deze instelling activeerde nadat ik vrij irritante problemen bij een Ionity laadpaal had in frankrijk met 60 km op de teller, kon ik eindelijk laden zonder dat dit laadproces stopte. Misschien dat de auto wat sneller vergrendeld als dit ingesteld staat ongeacht AC of DC. Heb nu nooit meer problemen gehad bij dc laden. Even de stekker vasthouden tot je de vergrendeling hoort pakken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero45
  • Laatst online: 01-12-2024
Van de week kreeg ik een aantal keer een zwart entertainment scherm, dit was op te lossen door deze te resetten ( elke keer ).

Nu reageert de auto totaal niet meer op de sleutel etc...
De deur manueel opengekregen ( naar rechts draaien )

Vermoedelijk de 12v die leeg/kapot is ?

[ Voor 14% gewijzigd door Zero45 op 09-06-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:50
Zero45 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:31:
Van de week kreeg ik een aantal keer een zwart entertainment scherm, dit was op te lossen door deze te resetten ( elke keer ).

Heb je toevallig een km stand van ergens tussen de 7000 en 8000 ??

Bij mij begon het ook met opeens smorgens zwart entertainment scherm en na 4 dagen een lege accu. Rond de 7k km, volgens mij meer hier die rond die km stand hetzelfde ervaarden.

Sindsdien heb ik de noodsleutel maar aan de normale sleutel gehangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tuuan op 09-06-2024 22:17 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zero45
Tuuan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:16:
[...]

Heb je toevallig een km stand van ergens tussen de 7000 en 8000 ??

Bij mij begon het ook met opeens smorgens zwart entertainment scherm en na 4 dagen een lege accu. Rond de 7k km, volgens mij meer hier die rond die km stand hetzelfde ervaarden.

Sindsdien heb ik de noodsleutel maar aan de normale sleutel gehangen.
Nog net geen 10k.
Had het niet meer verwacht aangezien anderen het al veel vroeger ervaren.

Heb de dealer vrijdag nog aan de lijn gehad.
Er staan nog 4 updates open die door de dealer moeten gebeuren. ( mijn banden moeten ook nog altijd getest worden )

Hij had me toch even mogen waarschuwen dat binnen de korste tijd de batterij eraan ging gaan 8)7

Sta niet echt te poppelen om nog een noodsleutel aan de sleutelbos te hangen.
Leuke auto maar wel wat begin mankementen die ik elders nog niet heb meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baldbelow
Zero45 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:31:

Hier gisteren precies hetzelfde. Na wat gepruts met het slot en een booster op de 12v accu, de wagen weer tot leven gebracht.

KM stand is net geen 4000...

3 maanden geen enkel probleem en nu opeens dit, pffffff

Deze week afspraak bij de dealer, hopelijk zijn er updates die dit verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-10 07:43
baldbelow schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:38:
[...]
Deze week afspraak bij de dealer, hopelijk zijn er updates die dit verhelpen.
De dealers weten ondertussen dondersgoed dat die systeem software updates nodig zijn om problemen en stil komen te staan met een lege 12V accu te voorkomen. In het begin was het misschien even wennen of aftasten, maar nu niet meer lijkt me.

Ik vind het bizar dat men niet preventief alle EV9 bezitters uitnodigt om langs te komen om deze updates te doen. Je kan dit toch veel beter gecoördineerd en gepland willen doen dan elke keer een boze/teleurgestelde klant acuut te moeten helpen? Scheelt ook nog eens kosten bij KIA met de pechhulp die mogelijk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-10 09:08
Nestorix schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:20:
[...]

De dealers weten ondertussen dondersgoed dat die systeem software updates nodig zijn om problemen en stil komen te staan met een lege 12V accu te voorkomen. In het begin was het misschien even wennen of aftasten, maar nu niet meer lijkt me.

Ik vind het bizar dat men niet preventief alle EV9 bezitters uitnodigt om langs te komen om deze updates te doen. Je kan dit toch veel beter gecoördineerd en gepland willen doen dan elke keer een boze/teleurgestelde klant acuut te moeten helpen? Scheelt ook nog eens kosten bij KIA met de pechhulp die mogelijk nodig is.
Volledig mee eens. Ik verwacht mijn auto de komende week, wellicht de week erop, op te kunnen halen (uitlevering). Ik ga er vanuit dat alles up to date is, maar gezien bovenstaande berichten ga ik dat toch nog maar even na bij mijn dealer. Eerder in het proces van de aankoop vroeg ik hem al wel; ik kan er vanuit gaan dat de auto volledig geupdate de klant tegemoet gaat bij uitlevering? Toen was het antwoord volmondig; ja uiteraard, anders lever je geen service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Die 12v problemen zijn toch gewoon beschamend voor een auto van 65K+.
Misschien moet dit probleem maar eens iets bekender worden.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-10 09:08
Dinictus208 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:42:
Die 12v problemen zijn toch gewoon beschamend voor een auto van 65K+.
Misschien moet dit probleem maar eens iets bekender worden.
Ik vermoed dat iedere bezitter van een EV hier weet van heeft. Bij KIA is / was dit ook een bekend probleem bij de EV6. Hyundai heeft vergelijkbare problemen (gekend). Ik kom zelf van Tesla, nooit enig probleem gehad, maar ik weet wel dat ook Tesla niet vrij is van 12V issues. Maar veel minder frequent lijkt het dan de hierboven genoemde merken.

Het lijkt echter wel, ben ik met je eens, of het weinig prioriteit heeft bij de dealers. Vermoed dat dit ook mede komt doordat de oorzaak niet eenduidig is en verschillende "problemen" met de auto's kunnen leiden tot drainage van de 12V accu.

[ Voor 17% gewijzigd door BEV9 op 10-06-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Kan je ergens, bv in de app, je 12V systeem monitoren? Dan zou al een hoop schelen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-10 08:32
Echt ... dit soort software/hardware problemen zijn common bij alle EVs, uitgezonderd Tesla wellicht maar die hebben dan weer andere ongemakken.

Nadeel van een nieuw model kopen in de huidige autowereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Echt wat?

12v problemen waardoor je onderweg stil komt te staan moeten we echt niet gaan normaliseren.
Koop je een gloednieuwe auto van 65K plus, moet je het geen probleem vinden dat je 12v af en toe ff dood is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44
sly___ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:33:
Echt ... dit soort software/hardware problemen zijn common bij alle EVs, uitgezonderd Tesla wellicht maar die hebben dan weer andere ongemakken.

Ehh, mijn M3 is onlangs afgesleept door een niet meer werkende 12V batterij... PTC heater moest ook vervangen worden, dat is trouwens ook een duur grapje. Nu maar hopen dat de inkomende EV9 met de belangrijkste software updates afgeleverd gaat worden. Ik zal het nog maar eens navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Dinictus208 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:35:
Kan je ergens, bv in de app, je 12V systeem monitoren? Dan zou al een hoop schelen.
Via Home Assistant. Op Reddit zijn wel topics te vinden hoe dit te doen. Het is mij gelukt in elk geval (had HA al wel draaien, dus ging alleen om de Kia toevoegen.)

Mijn 12v zit eigenlijk altijd tussen de 80% en 90% nu al een aantal weken (zolang ik het monitor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIn0gp8gwtytw-9718J9x0UjokU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xIjrzhLo8kQACA8xljYh2Utm.png?f=user_large

In december heb ik ook het zwarte schermen en dode 12v gehad, maar na de beruchte dealer update geen problemen meer gelukkig.

[ Voor 15% gewijzigd door jongf7 op 10-06-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

sly___ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:33:

Dit is toch niet een probleem wat we moeten accepteren. Tesla heeft ook dat 12V batterij probleem gehad, en dat hebben ze in latere modellen opgelost. Hyundai/Kia hebben dit probleem wel onderkend, en de EV9 heeft kennelijk een e-AGM 12V batterij, die beter geschikt is voor een "deep discharge". Daarmee lijken ze het probleem onderkend te hebben, en vermoed ik dat het nu een software probleem is.

Wat ik wel denk is dat Hyundai/Kia mijlenver achterloopt op Tesla qua software updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baldbelow
Helemaal mee eens dat problemen zoals met de 12v accu niet zouden mogen gebeuren bij wat voor een auto dan ook. Kia kan er inderdaad preventief voor zorgen dat dit zo spoedig mogelijk opgelost wordt.

Ik heb gelukkig een 12v booster in de auto liggen, anders had ik niks gekund. Sta je daar.

Hoe kan ik trouwens ergens zien wat de nieuwste updates zijn?
Als ik in de auto kies voor software bijwerken wil hij een USB stick hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Persoonlijk pas ik er echt voor om een nieuwe auto te kopen en meteen een 12v booster erbij te moeten nemen. Not acceptable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Laatst online: 09-10 11:27
Zero45 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:48:
[...]

Nog net geen 10k.

Heb de dealer vrijdag nog aan de lijn gehad.
Er staan nog 4 updates open die door de dealer moeten gebeuren. ( mijn banden moeten ook nog altijd getest worden )

Hij had me toch even mogen waarschuwen dat binnen de korste tijd de batterij eraan ging gaan 8)7

Sta niet echt te poppelen om nog een noodsleutel aan de sleutelbos te hangen.
Leuke auto maar wel wat begin mankementen die ik elders nog niet heb meegemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P21qgQfGynZlQMcuSkhYODFV8GQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ieOg6XyaoQUXgWJRx13xl9gP.jpg?f=user_large

Wellicht deze 4 updates...

Sindsdien geen problemen meer gehad met blackscreen/koffiekop/12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus Antonius
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:28:
[...]

Ik nu dus wel, gisteren was hij dood, en heb ondertussen al weken alle mogelijke zaken al UIT staan, inclusief de QI lader in de middenconsole, de OBD dongle eruit, vinger sensor, digi key, de dashcam eruit etc..
Ik zie wel dat ze ook met hele andere en onverwachte modules aan het rommelen zijn (koplamp CU’s) omdat die ongewenst in actieve, stroom verbruikende modus gaan. Blijft het nog een vraag waarom de 12V dan niet gewoon goed en vroeg genoeg ondersteund wordt vanuit de hoofd accu en/of de laadpaal.
Hoe zet je die Qi lader uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-10 10:49
Hoi allemaal,

Even om even gedag te zeggen, dit lijkt een enorm en informatief topic te worden.

We hebben net getekend voor onze EV9 GT-Line 7p vandaag... het is het grijze exemplaar bij Virena in Stadskanaal.

We hopen hem over ongeveer 2 weken op te halen.

We zijn dol op de auto, maar het hele proces om een ​​'op voorraad' voertuig te kopen is verschrikkelijk geweest.

Het lijkt erop dat veel KIA-dealers de auto niet kennen of er niets om geven, en geen idee hebben hoe ze met klanten om moeten gaan. De landelijk KIA NL klantenservice is gewoon incompetent. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJL
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

FYI https://www.jedlix.com/ne...ctional-charging-services

Aldus de dealer (c 4 wkn geleden) zou een bidirectionele laadpaal in tweede helft van dit jaar beschikbaar moeten komen. Bedrag dat genoemd werd voor de paal was nog geen tientje per maand, aldus een interne mailing. Eerst zien dan geloven.. en ben benieuwd naar het verdienmodel voor Kia en wat dit voor de eigenaar van de auto betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-10 22:12
Zero45 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:48:
[...]

Nog net geen 10k.
Wat was jou leverings/productie datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero45
biggerfoot schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Wat was jou leverings/productie datum?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rmqxBjo40lnV4nvd1YcVBJezsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N4VR4Er09pg3q7xT0F6TuCEn.png?f=user_large

Heb deze op voorraad/showroom gekocht bij de dealer in December.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

JJL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:24:
FYI https://www.jedlix.com/ne...ctional-charging-services

Aldus de dealer (c 4 wkn geleden) zou een bidirectionele laadpaal in tweede helft van dit jaar beschikbaar moeten komen. Bedrag dat genoemd werd voor de paal was nog geen tientje per maand, aldus een interne mailing. Eerst zien dan geloven.. en ben benieuwd naar het verdienmodel voor Kia en wat dit voor de eigenaar van de auto betekent.
De kennis van V2G is bij autodealers over het algemeen minimaal tot volledig afwezig. Is ook wel iets bij voor te stellen, want energie en smart grids is buiten hun kennisdomein. Als je geluk hebt is er 1 medewerker bij de de dealer die een keer een cursus van 1 dagdeel heeft mogen volgen. De stand van zaken rondom V2H en V2G verandert echter snel, dus de informatie uit de cursus is al weer snel verouderd.

De uitspraak van "nog geen tientje per maand" is ongetwijfeld een gevalletje klok-en-klepel. 10 euro in de maand zijn wellicht de abonnementskosten op een digitale smart-grid dienst. De laadpaal zelf en installatie gaan duizenden euro's kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Zelf heb ik nu ruim 3200 km met de zomerbanden gereden en de trillingen blijven, ondanks eerste actie Kia dealer, onverminderd aanwezig.
Goed dat er inmiddels al veel sets zomerbanden zijn vervangen.

Ik vraag me af waar deze bandenleverancier z'n DEMO banden vandaan heeft... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNPQGRwu4dXq_Z7aiQWPaLuUZQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNTpdzOAemV9Q8B1m3W8ALZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

BEV9 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Volledig mee eens. Ik verwacht mijn auto de komende week, wellicht de week erop, op te kunnen halen (uitlevering). Ik ga er vanuit dat alles up to date is, maar gezien bovenstaande berichten ga ik dat toch nog maar even na bij mijn dealer. Eerder in het proces van de aankoop vroeg ik hem al wel; ik kan er vanuit gaan dat de auto volledig geupdate de klant tegemoet gaat bij uitlevering? Toen was het antwoord volmondig; ja uiteraard, anders lever je geen service.
Ze zitten allemaal tot ver achter hun oogbollen vol met werk...
Ik hoorde tijdens een eerder bezoek dat iemand met een afgebroken motorsteun een afspraak kreeg over 2 maanden en naar huis werd gestuurd.
Nu zit ik al 15 min te wachten op de centralist die iemand van een bepaalde vestiging aan de lijn wil. Ze kunnen dus zelfs elkaar niet meer normaal bellen.
Ik kon eind mei een afspraak maken om, naast andere zaken zoals de 6 maanden late trekhaak, de zomerbanden te komen wisselen: ergens in augustus... Dan sneeuwt het al weer!
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Wie maakt er hier gebruik van een hondenbench? Ik wil een hondenbench op één van de achterste stoelen plaatsen maar je zit al snel met de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Remco45 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:25:
Zelf heb ik nu ruim 3200 km met de zomerbanden gereden en de trillingen blijven, ondanks eerste actie Kia dealer, onverminderd aanwezig.
Goed dat er inmiddels al veel sets zomerbanden zijn vervangen.

Ik vraag me af waar deze bandenleverancier z'n DEMO banden vandaan heeft... :+

[Afbeelding]
Voor mij had KIA ook 'een compleet nieuwe set' klaar gelegd.
Maar ja, toch ook hoogteslag. Dus misschien komen ze ook wel beroerd uit de banden-fabriek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Freezhost schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:47:
Wie maakt er hier gebruik van een hondenbench? Ik wil een hondenbench op één van de achterste stoelen plaatsen maar je zit al snel met de breedte.
Ik... maar niet op de achterste rij.
Dat was ook lastig met erin/eruit. Pastte alleen een kleine TRIXIE.

Ze zitten bij mij nu op de 2de rij met z'n allen.

Ik gebruik diverse items van DoctorBark (Duits superspul) waarop de bench 80x70 staat en waarin 1 van de honden zit in het veiligheidstuig.

Hangt ook een beetje van de maat hond af misschien, en hoeveel je er hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
Leuk dat de kofferklep automatisch open gaat als je er met de sleutel achter staat.

Alleen minder leuk dat de koffer dus ook automatisch open gaat als er iets aan de trekhaak hangt.

Voorbeeld fietsendrager op de trekhaak. Zowel de knop (sleutel of binnenin auto) als app laten de koffer open gaan met als gevolg dat het kofferdeksel tegen de fietsendrager botst met mogelijke lakschade als gevolg.

Mijn vorige auto (BMW) detecteerde als de stekker voor de stroom van aanhangwagen of fietsendrager instak en blokkeerde zo het opengaan van de koffer.

Iemand een idee of je dat bij de EV9 ook ergens kan activeren?
Pagina: 1 ... 46 ... 93 Laatste