Wij zijn voornemens richting het Zuiden van Frankrijk te rijden komende zomer. Deze tips zijn nuttig. Je zegt dus eigenlijk; altijd vergrendelen aanzetten? Of juist uitzetten? Plug & charge lees ik meer over dat dit vaak niet werkt of voor problemen zorgt. Mijn idee was ook deze functie uit te zetten.sloddervos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:57:
Heb je altijd vergrendelen aan?
Staat charge en go ( of zoiets) uit?
Dat was de truc voor mij. Eerste keer ionity lukte niet nadat ik bij een tesla charger was geweest. Hierna nooit meer problemen
Bij mij staat het altijd aan en nooit problemen gehad. Juist 1 keer bij een oude laadpaal moest ik de stekker vasthouden tot hij vergrendeldBEV9 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:00:
[...]
Wij zijn voornemens richting het Zuiden van Frankrijk te rijden komende zomer. Deze tips zijn nuttig. Je zegt dus eigenlijk; altijd vergrendelen aanzetten? Of juist uitzetten? Plug & charge lees ik meer over dat dit vaak niet werkt of voor problemen zorgt. Mijn idee was ook deze functie uit te zetten.
Op altijd vergrendelen zetten, anders vergrendeld de auto pas als er geladen wordt en de snellader gaat pas laden als er vergrendeld is.Wij zijn voornemens richting het Zuiden van Frankrijk te rijden komende zomer. Deze tips zijn nuttig. Je zegt dus eigenlijk; altijd vergrendelen aanzetten? Of juist uitzetten? Plug & charge lees ik meer over dat dit vaak niet werkt of voor problemen zorgt. Mijn idee was ook deze functie uit te zetten.
Bij snelladers even de stekker vasthouden tot je hoort dat de auto de stekker vergrendeld en dan komt het bij mij nu altijd goed. Ik heb geen viltjes in de poort nodig gehad.
Ben in de meivakantie naar avignon gereden, toen echt 0 problemen gehad. Combinatie van Fastned, Ionity en Total. Heb always locked aan staan.BEV9 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:00:
[...]
Wij zijn voornemens richting het Zuiden van Frankrijk te rijden komende zomer. Deze tips zijn nuttig. Je zegt dus eigenlijk; altijd vergrendelen aanzetten? Of juist uitzetten? Plug & charge lees ik meer over dat dit vaak niet werkt of voor problemen zorgt. Mijn idee was ook deze functie uit te zetten.
Viel me trouwens erg mee hoeveel snelladers erbij zijn gekomen in Frankrijk! Was 5 jaar geleden echt wel anders.
Italië ook, veel laders en veel ook bij bij benzine pompen. Maar mag nog wel wat meer. ABRP is i.i.g. hier overbodig was mijn conclusie.KrullenO schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:19:
[...]
Ben in de meivakantie naar avignon gereden, toen echt 0 problemen gehad. Combinatie van Fastned, Ionity en Total. Heb always locked aan staan.
Viel me trouwens erg mee hoeveel snelladers erbij zijn gekomen in Frankrijk! Was 5 jaar geleden echt wel anders.
Gisteren na een navigatie-ritje bij aankomst voor het eerst de vraag gekregen "Vind je de navigatie goed werken?" (ja/nee knop) en daarna een samenvatting van de rit. Dat heb ik nog nooit gehad. Jullie wel?
Ook al af en toe eens die vraag gekregen. Ik vind de navi niet altijd logisch vergeleken met Waze.Gies123 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:40:
Gisteren na een navigatie-ritje bij aankomst voor het eerst de vraag gekregen "Vind je de navigatie goed werken?" (ja/nee knop) en daarna een samenvatting van de rit. Dat heb ik nog nooit gehad. Jullie wel?
MIjn auto is nu binnen bij Carglass voor een nieuwe voorruit. Voor de kalibratie van de camera moet de wagen terug naar de Kia-dealer (Carglass kan dit nog niet), en ook daar hebben ze dit nog nooit gedaan bij een EV9, ben benieuwd.
Heb je lang moeten wachten op de voorruit? Ook ik moet een nieuwe, maar wacht al een aantal weken.karel_vdv schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:09:
[...]
Ook al af en toe eens die vraag gekregen. Ik vind de navi niet altijd logisch vergeleken met Waze.
MIjn auto is nu binnen bij Carglass voor een nieuwe voorruit. Voor de kalibratie van de camera moet de wagen terug naar de Kia-dealer (Carglass kan dit nog niet), en ook daar hebben ze dit nog nooit gedaan bij een EV9, ben benieuwd.
[ Voor 10% gewijzigd door Chainsaw2002 op 29-05-2024 10:55 ]
Ook mijn EV9 heeft last van een paar kinderziektes; buiten dat natuurlijk supertevreden.
- Wieldoppen die los zitten; deze worden onder garantie vervangen.
- Steenslag komt veel voor; dit komt door de vorm van de auto. Goed afstand houden dus; kost mij een nieuwe voorruit en zoals in mijn vorig bericht is dat lang wachten.
- "Loszittende" bestuurdersstoel; bij een flinke bocht naar links voel je een soort knak. Bij mijn dealer niet bekend, zijn er mensen met dezelfde ervaring die al een oplossing kennen?
- Trillende banden; meeting gedaan via de dealer, beslissing ligt nu bij Continental. De trilling is flink afgenomen na ca. 10.000km en nu vooral voelbaar bij 120km/u+.
- Dorpelplaat openstaande kier; deze heb ik hier nog niet voorbij zien komen, maar mij viel het op dat de dorpelplaat aan de linkerkant omhoog staat. Het is ook niet terug te klikken. Heeft nog iemand van jullie dit?
- Steenslag komt veel voor; dit komt door de vorm van de auto. Goed afstand houden dus; kost mij een nieuwe voorruit en zoals in mijn vorig bericht is dat lang wachten.
- "Loszittende" bestuurdersstoel; bij een flinke bocht naar links voel je een soort knak. Bij mijn dealer niet bekend, zijn er mensen met dezelfde ervaring die al een oplossing kennen?
- Trillende banden; meeting gedaan via de dealer, beslissing ligt nu bij Continental. De trilling is flink afgenomen na ca. 10.000km en nu vooral voelbaar bij 120km/u+.
- Dorpelplaat openstaande kier; deze heb ik hier nog niet voorbij zien komen, maar mij viel het op dat de dorpelplaat aan de linkerkant omhoog staat. Het is ook niet terug te klikken. Heeft nog iemand van jullie dit?
Heb je hier een foto van? Dan zal ik een vergelijking maken met de mijne.Chainsaw2002 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:00:
Wij hebben over twee weken een proefrit en mogen de EV9 drie uurtjes meenemen!
Hebben jullie nog tips en trucs waar we op moeten letten?
Uiteraard gaan we samen en zullen we:
- Verschillende wegen proberen: snelweg, stad.
- De parkeergarage van de Lidl inrijden.
- De auto op onze oprit inparkeren.
- Controleren of onze vier kinderen comfortabel kunnen zitten.
- Er vooral van genieten!
28 november kreeg ik een ster in mijn voorruit (auto was net een paar weken op de weg) en 29 januari is (door de dealer) de vervangende ruit geplaatst.Chainsaw2002 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:55:
[...]
Heb je lang moeten wachten op de voorruit? Ook ik moet een nieuwe, maar wacht al een aantal weken.
Trillende banden heb ik geen last van gehad omdat ik direct andere wielen en banden eronder heb gezet. Waar ik wel last van heb is dat mijn achterbanden na 11.000Km nog maar 2.3mm profiel hebben

Loszittende dorpelplaat herken ik (nog) niet. Wel wacht ik nog op andere portiergrepen.
Gasoline1234 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:17:
[...]
Heb je hier een foto van? Dan zal ik een vergelijking maken met de mijne.
:strip_exif()/f/image/J5mpiA4y2y5DmYxWbFst3qP2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/7odUx4NlDfCUyKcJ818l8rvW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Chainsaw2002 op 29-05-2024 11:22 ]
Duidelijk. Nee, die dorpelplaat zit bij mij strak vast.
De parkeergarage test zal je waarschijnlijk niet zo goed bevallen, maar realiseer je dat dit dan de eerste keer is dat je in deze auto rijdt. En met een geleende auto ben je misschien nóg meer op je hoede voor schade dan met je eigen auto.Ruvetuve schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:17:
Wij hebben over twee weken een proefrit en mogen de EV9 drie uurtjes meenemen!
- Verschillende wegen proberen: snelweg, stad.
- De parkeergarage van de Lidl inrijden.
- De auto op onze oprit inparkeren.
- Controleren of onze vier kinderen comfortabel kunnen zitten.
- Er vooral van genieten!
Als je eenmaal eigenaar bent en de auto iedere dag gebruikt, dan gaan de breedte en lengte van de auto vanzelf wennen. De meeste parkeergarages zijn dan goed te doen.
wow! Duur grapje ook.Gies123 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:18:
[...]
Waar ik wel last van heb is dat mijn achterbanden na 11.000Km nog maar 2.3mm profiel hebben
Dan zal ik mijn profiel ook maar eens moeten gaan meten. Na 17.000km heb ik er eigenlijk nog niet aan gedacht om het profiel eens te controleren.
Is het profiel wel "netjes" evenveel over de breedte van de band afgesleten? Mijn Tesla had altijd het probleem dat het binnenste deel van het loopvlak veel sneller afsleet dan het buitenste deel. Als het buitenste deel nog 5mm profiel had kon het binnenste deel al een gladde ring zijn. Ik ga ervan uit dat de Kia dit probleem niet heeft, want geen luchtvering met verschillende hoogtestanden.
Weet iemand of de EV9 ergens te huren is? Ik kan zo snel niets vinden in NL. We zouden hem graag een zomer maand uitproberen op vakantie, aangezien dat de echte stresstest is.
https://diks.net/voertuig...=07-05-2024+08%3A00&from=tsandfort schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:44:
Weet iemand of de EV9 ergens te huren is? Ik kan zo snel niets vinden in NL. We zouden hem graag een zomer maand uitproberen op vakantie, aangezien dat de echte stresstest is.
Kost maar 174 euro per dag. Ben ook even zo vrij geweest een maand huur te berekenen; 1000 km rijden in een maand; kosten > 3000 euro
Volgens mij weinig andere aanbieders als ik zo snel zoek. Ik heb wel een foto voorbij zien komen waarbij op de achterzijde van de auto een HERTZ sticker geplakt was, maar daar zal het niet veel goedkoper zijn vermoed ik.
Klopt, mijn Model S had daar ook last van. Op een gegeven moment dacht ik zelf dat het tijd was om de banden te vervangen en toen haalde de monteur zich open aan de staaldraden die aan de binnenkant van de band er al uit kwamenGasoline1234 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:20:
[...]
wow! Duur grapje ook.
Dan zal ik mijn profiel ook maar eens moeten gaan meten. Na 17.000km heb ik er eigenlijk nog niet aan gedacht om het profiel eens te controleren.
Is het profiel wel "netjes" evenveel over de breedte van de band afgesleten? Mijn Tesla had altijd het probleem dat het binnenste deel van het loopvlak veel sneller afsleet dan het buitenste deel. Als het buitenste deel nog 5mm profiel had kon het binnenste deel al een gladde ring zijn. Ik ga ervan uit dat de Kia dit probleem niet heeft, want geen luchtvering met verschillende hoogtestanden.

De EV9 slijt netjes af (net even gekeken) alleen een tikkie snel
Welke bandenmerk/type heb je eronder liggen dan?Gies123 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:18:
[...]
28 november kreeg ik een ster in mijn voorruit (auto was net een paar weken op de weg) en 29 januari is (door de dealer) de vervangende ruit geplaatst.
Trillende banden heb ik geen last van gehad omdat ik direct andere wielen en banden eronder heb gezet. Waar ik wel last van heb is dat mijn achterbanden na 11.000Km nog maar 2.3mm profiel hebben. Ligt uiteraard aan mijn rijstijl, maar hier zie je dus wel dat de combinatie van ruim 2600Kg en heel veel koppel banden vreet. Het rijdt zó soepel, eigenlijk te soepel.
Loszittende dorpelplaat herken ik (nog) niet. Wel wacht ik nog op andere portiergrepen.
Oh, schijntje! Nee ff serieus, voor dat geld kan je hem beter kopen en later weer doorverkopen. Hmm, eerst maar eens een testritje dan en niet gelijk mee op vakantie.BEV9 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:12:
[...]
https://diks.net/voertuig...=07-05-2024+08%3A00&from=
Kost maar 174 euro per dag. Ben ook even zo vrij geweest een maand huur te berekenen; 1000 km rijden in een maand; kosten > 3000 euro![]()
Volgens mij weinig andere aanbieders als ik zo snel zoek. Ik heb wel een foto voorbij zien komen waarbij op de achterzijde van de auto een HERTZ sticker geplakt was, maar daar zal het niet veel goedkoper zijn vermoed ik.
Continental SPORTCONTACT 6 285/35R23 107Y EXTRALOADsly___ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:50:
[...]
Welke bandenmerk/type heb je eronder liggen dan?
Aha, kijk daar heb ik geen verstand van. Welke banden zijn wat harder, weet jij dat? Uiteraard wel met normale grip maar dit is geen gooi ende smijtbaksly___ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:30:
Dat zijn vrij zachte bandjes ook...gemaakt om op te roken 😁
https://www.vesselfinder.com/nl/vessels/details/9312822
Zo een boot met ev9's komt zo binnen!
Het zou interessant zijn mochten we eens een tabel maken met gangbare EV9 banden met voor en nadelen.
Ik ken er niks van
Zo een boot met ev9's komt zo binnen!
Het zou interessant zijn mochten we eens een tabel maken met gangbare EV9 banden met voor en nadelen.
Ik ken er niks van
23" velgen 😮.. zie ik dat nou goed? Heb je daar een foto van?Gies123 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:58:
[...]
Continental SPORTCONTACT 6 285/35R23 107Y EXTRALOAD
Tuurlijk (er staan al diverse foto's op dit forum hoor):arjola schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:35:
[...]
23" velgen 😮.. zie ik dat nou goed? Heb je daar een foto van?
:strip_exif()/f/image/sAlA8Tlt50fEkS38TT6TrJL2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 29-05-2024 16:46 ]
Custom velgen beuken wel in op je rangesly___ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:52:
Dat blijft een schitterende combi.
Twijfel zelf tussen t concaver design of toch meer spaaks zoals dit:[Afbeelding]
Er zijn sowieso weinig voorbeelden te vinden. Denk dat de EV9 doelgroep over t algemeen niet aan dit soort aanpassingen doet 😁
Ik zou zelf wel de 21 inch velgen van de GT line onder mijn niet GT versie willen, maar ik doe aan private lease en dan moet ik waarschijnlijk gaan bijbetalen voor de grotere banden.
Terwijl ik grote spaakvelgen mooi vind, heb Breytons 19” op de z4, vind ik dit niet passend op het design van de ev9. Door zijn design en die plastic wielen ziet hij er anders en futuristisch uit. Met die velgen een standaard Kia met dikke velgen. 😉sly___ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:52:
Twijfel zelf tussen t concaver design of toch meer spaaks zoals dit:[Afbeelding]
Er zijn sowieso weinig voorbeelden te vinden. Denk dat de EV9 doelgroep over t algemeen niet aan dit soort aanpassingen doet 😁
Maar iedereen zijn smaak. 👍🏻
Zelfde gevoel hier een beetje, alhoewel ik plastic wel lelijk vind. Had liever zelfde gezien met metalen platen.juakali schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:09:
[...]
Terwijl ik grote spaakvelgen mooi vind, heb Breytons 19” op de z4, vind ik dit niet passend op het design van de ev9. Door zijn design en die plastic wielen ziet hij er anders en futuristisch uit. Met die velgen een standaard Kia met dikke velgen. 😉
Maar iedereen zijn smaak. 👍🏻
Toch een setje velgen, verlagen en wat zwart wrappen van accenten. Dan is t toch een dikke bak 😁
Dat verbruik is toch best netjes zo!
Ik kijk net naar een review van de EV9 en hierin bespreekt de recensent de gevoeligheid van de voorruit voor steenslag. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik heb al berichten gezien over steenslag op de kunststof delen.
YouTube: 1700 KM in de Kia EV9 AWD | mini-duurtest door sneeuw en ijs Vanaf 6min 50s
YouTube: 1700 KM in de Kia EV9 AWD | mini-duurtest door sneeuw en ijs Vanaf 6min 50s
Jouw gemiddeld verbruik zit beter dan mijn gemiddelde met een id4Gies123 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:46:
[...]
Dat dacht ik ook maar het valt me eigenlijk alles mee, (zeker gezien de nu al versleten achterbanden)
[Afbeelding]

Ik hoop dat mijn ev9 dat ook gaat doen
nu 21.500 km en 1 kleine inslag in het zicht van de chauffeur, maar zo klein dat je het echt moet zoeken.Ruvetuve schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:21:
Ik kijk net naar een review van de EV9 en hierin bespreekt de recensent de gevoeligheid van de voorruit voor steenslag. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik heb al berichten gezien over steenslag op de kunststof delen.
Maar ook 1 grotere, helemaal langs de zijkant van het raam, net naast de carrosserie, dus niet zichtbaar langs binnen en zonder 'uitlopers'
Is een uitgebreide ruit verzekering verstandig in dit geval? InShared geeft bij all risk geen eigen risico voor reparatie, €125~ eigen risico bij vervangingCrupa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:38:
[...]
nu 21.500 km en 1 kleine inslag in het zicht van de chauffeur, maar zo klein dat je het echt moet zoeken.
Maar ook 1 grotere, helemaal langs de zijkant van het raam, net naast de carrosserie, dus niet zichtbaar langs binnen en zonder 'uitlopers'
ik zou zeker die optie 'glasbraak' erbij nemen als dat er nog niet in zit.
Mocht die grote inslag zichtbaar geweest zijn, had ik het al laten vervangen via mijn verzekering
Mocht die grote inslag zichtbaar geweest zijn, had ik het al laten vervangen via mijn verzekering
Die 20,60 kWh per 100km is het energieverbruik van uitsluitend de aandrijving, dus zonder electronica en airco. Het werkelijke verbruik ligt dus minstens 8% hoger in dit voorbeeld (exclusief verbruik bij stilstand en laadverliezen).sly___ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:25:
Bij vergelijkingen met andere EVs moeten de juiste verbruikscijfers met elkaar vergeleken worden. Het WLTP verbruik is wel geschikt om vergelijkingen te maken (maar niet geschikt om te hanteren als het werkelijke te verwachten verbruik).
Mijn 21" GT-Line geeft in de app 18,64 kWh per 100km aan, voor de afgelopen maand. Dat is zo'n 10% lager dan de 23".
Maar ook deze vergelijking is onzuiver, want misschien heb ik me wel meestal aan de max snelheid van 100 km/u gehouden en hanteert Gies alvast de 130 km/u die binnenkort weer is toegestaan.
Gasoline1234 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:41:
[...]
Mijn 21" GT-Line geeft in de app 18,64 kWh per 100km aan, voor de afgelopen maand. Dat is zo'n 10% lager dan de 23".
Maar ook deze vergelijking is onzuiver, want misschien heb ik me wel meestal aan de max snelheid van 100 km/u gehouden en hanteert Gies alvast de 130 km/u die binnenkort weer is toegestaan.

Ik was ook enorm verbaasd over deze cijfers. Ik denk dat ik uiteindelijk ergens tussen de 23 en 27kWh per 100Km zit en dat is nog steeds helemaal prima wat mij betreft
Sinds paar weken nieuwe handels en software update gehad. Ik ben nu 4 dagen weg (auto is opslot en niet bewogen) en al bijna 15% laading verloren. Auto staat continu op connected. Binnenkort eens langs om te laten onderzoeken.
Updates horen auto beter te maken, maar bij Kia begint het op een loterij te lijken:)
Updates horen auto beter te maken, maar bij Kia begint het op een loterij te lijken:)
Oei dat is gewoon rotslecht, ik denk dat mijn id4 1% kwijst is per week. Die gaat in diepe slaap na 24 uur.Stephanos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:37:
Sinds paar weken nieuwe handels en software update gehad. Ik ben nu 4 dagen weg (auto is opslot en niet bewogen) en al bijna 15% laading verloren. Auto staat continu op connected. Binnenkort eens langs om te laten onderzoeken.
Begin mei op vakantie geweest en tijdens de 8 dagen stilstaan was maar 1% verloren. Dit is zeker een bug, hopelijk makkelijk te verhelpenblinded schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:09:
[...]
Oei dat is gewoon rotslecht, ik denk dat mijn id4 1% kwijst is per week. Die gaat in diepe slaap na 24 uur.
vanaf eind maart tot nu 9000 km gereden,Ruvetuve schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:21:
0 steenslag,
0x 12V incident gehad,
0x fataal kopje koffie gehad
0x zwart scherm
100000x stekker moeten optillen bij fastned/snelladers om hem aan de praat te krijgen :-)
Iedereen heeft wel iets.
twee banden vragen, hopelijk weet iemand het:
1. Kan je straffeloos (even los van design) 21 inch banden/velgen vervangen voor 19 inch banden/velgen
2. Wat is de zuinigste combinatie voor de winter? (dan neem ik 19 inch winterbanden+velg).
Ben wat vroeg nu, maar dan weten we het maar alvast voor alle zomer/herfst rijders
thanks voor het meedenken!
1. Kan je straffeloos (even los van design) 21 inch banden/velgen vervangen voor 19 inch banden/velgen
2. Wat is de zuinigste combinatie voor de winter? (dan neem ik 19 inch winterbanden+velg).
Ben wat vroeg nu, maar dan weten we het maar alvast voor alle zomer/herfst rijders
Ja zelf ook veel last van steentjes ondanks dat ik afstand houd etc. Lijkt wel erger doordat de ruit wat meer recht op staat.Ruvetuve schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:21:
Dealer laat weten dat de auto in de haven is 👊
Heb drie maanden rondgereden met niet functionerende knoppen voor ramen, spiegels en kinderslot bij de bestuurder. De garage van de keten waar ik de auto lease gaf aan dat er een schakelaar stuk was en dat die besteld moest worden. Daarna nooit meer wat gehoord.
Vandaag naar een andere Kia garage geweest, omdat het mij te lang duurde. Bleek een vastgelopen systeem te zijn. Hard reset en nu doet alles het weer. Daarnaast drie updates gehad. Hendels hoefden niet vervangen te worden.
Vandaag naar een andere Kia garage geweest, omdat het mij te lang duurde. Bleek een vastgelopen systeem te zijn. Hard reset en nu doet alles het weer. Daarnaast drie updates gehad. Hendels hoefden niet vervangen te worden.
Loszittende bestuurdersstoel heb ik ook. Moet nog langs garage. Heb dus nog geen oplossingChainsaw2002 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:00:
Ook mijn EV9 heeft last van een paar kinderziektes; buiten dat natuurlijk supertevreden.
Wow, erg mooi 👍Gies123 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:46:
[...]
Tuurlijk (er staan al diverse foto's op dit forum hoor):
[Afbeelding]
Dat van plug & charge ga ik testen
Waar vind ik die andere instelling van het altijd vergrendelen?
Ik heb gisteren van mijn dealer bericht gehad; "auto is binnen. Staat nu in de werkplaats voor het klaarmaken en installatie accessoires."blinded schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:48:
Dealer laat weten dat de auto in de haven is 👊
Gisteren de trekhaak laten monteren, meteen fietsendrager erop gezet en inderdaad.. alle hulpsystemen uitgeschakeld behalve cruise control.
Damn, dat is balen voor de vakantie
.
Damn, dat is balen voor de vakantie
Bij mij was het niet verbinding kunnen maken met Kia connect, bleek uiteindelijk een kapotte modem te zijn. Ook 3 maanden geduurd voordat dat verholpen kon worden. Verder trouwens geen issues, behalve dan dat ik het koffiekopje wel heel vaak vind komen. Op vakantie zelfs regelmatig als de sensor bedekt was. Hij kijkt dus niet alleen naar je ogen, maar ook naar of je over strepen van de weg heen gaat (en bij de vele wegwerkzaamheden in Duitsland was het dus vaak raak).biggerfoot schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:21:
[...]
vanaf eind maart tot nu 9000 km gereden,
0 steenslag,
0x 12V incident gehad,
0x fataal kopje koffie gehad
0x zwart scherm
100000x stekker moeten optillen bij fastned/snelladers om hem aan de praat te krijgen :-)
Iedereen heeft wel iets.
Ja, had dat ook bij mijn Volvo XC40, alhoewel hij daar nog wel de lane assist had.henkie32 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:34:
Gisteren de trekhaak laten monteren, meteen fietsendrager erop gezet en inderdaad.. alle hulpsystemen uitgeschakeld behalve cruise control.
Damn, dat is balen voor de vakantie.
Het lijkt mij dat het softwarematig ook verminderd moet kunnen werken. Je blokkeert enkel een paar sensoren aan de achterkant. Automatisch inhalen kan ik begrijpen dat dat niet werkt, maar bij het meeste lijkt mij de input aan de voorkant vooral essentieel.
Exact, ik heb ergens gelezen dat de EV6 dit nog wel heeft.DarkShadow schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:38:
[...]
Ja, had dat ook bij mijn Volvo XC40, alhoewel hij daar nog wel de lane assist had.
Het lijkt mij dat het softwarematig ook verminderd moet kunnen werken. Je blokkeert enkel een paar sensoren aan de achterkant. Automatisch inhalen kan ik begrijpen dat dat niet werkt, maar bij het meeste lijkt mij de input aan de voorkant vooral essentieel.
Ja, zonde dan dat ze dat niet doorgezet hebben. Ik vind het een van de grootste nadelen van de auto op het moment (als vakantie bak). Eigenlijk alsnog maar een klein nadeel, maar tochhenkie32 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:05:
[...]
Exact, ik heb ergens gelezen dat de EV6 dit nog wel heeft.
Dat is ook raar, waarom i-pedal niet? Zelf niet getest trouwens, vind dat erg fijn, maar merk dat ik het toch niet gebruik omdat ik het meestal vergeet te gebruiken (instellingen blijven niet staan).Freezhost schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:59:
@henkie32 ahh balen... mijn EV6 schakelde alleen I-pedal uit de rest bleef gewoon werken. Dit is wel een afknapper voor de vakantieritten zeker omdat ik alleen maar een bagagekoffer gebruik en geen kar ofzo
Die van mij vertelde mij dat ze de auto enkel konden afroepen op een maandag dus dat ze dat dan gingen doen..BEV9 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:49:
[...]
Ik heb gisteren van mijn dealer bericht gehad; "auto is binnen. Staat nu in de werkplaats voor het klaarmaken en installatie accessoires."
Misschien omdat hij niet kan bepalen hoeveel gewicht hij moet opvangen, kan mij zo voorstellen dat met een zwaardere trailer je remweg langer is dus in dat opzicht is het logisch dat i-pedal niet correct werkt en ze het daarom gewoon uitschakelen.DarkShadow schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:16:
[...]
Dat is ook raar, waarom i-pedal niet? Zelf niet getest trouwens, vind dat erg fijn, maar merk dat ik het toch niet gebruik omdat ik het meestal vergeet te gebruiken (instellingen blijven niet staan).
Het is in ieder geval een stuk logischer dan HDA want binnen de lijnen blijven heeft niets met dat extra gewicht te maken.
Even een vraag, net mijn nieuwe EV9 GT-Line opgehaald.
Apple Carplay verbind alleen met snoertje en lukt me niet om draadloos te verbinden.
Dealer wist het ook even niet. Iemand hier zelfde probleem gehad?
Apple Carplay verbind alleen met snoertje en lukt me niet om draadloos te verbinden.
Wss heb je niet alle updates, de update die draadloos carplay inschakeld kan je zelf installeren. Volgens mij staat de instructie ergens in dit topic.Marcus Antonius schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:15:
Even een vraag, net mijn nieuwe EV9 GT-Line opgehaald.
In het EV menu:djwb schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:41:
[...]
Dat van plug & charge ga ik testen
Waar vind ik die andere instelling van het altijd vergrendelen?
:strip_exif()/f/image/6Zv3lRJP50Nt6FIDsu2zO0jv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s4YASFhnuvjlkD1hgYqEgIWq.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorruit was voorzien voor begin mei, maar is uiteindelijk uitgesteld naar 29/05. Moet wel nog terug naar de dealer voor sensors/camera's in voorruit te herkalibreren, bij Carglass kon dit nog niet.Chainsaw2002 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:55:
[...]
Heb je lang moeten wachten op de voorruit? Ook ik moet een nieuwe, maar wacht al een aantal weken.
Bestuurdersstoel heb ik exact hetzelfde, bij een bocht naar links voel je een knik aan de rechterkant van de zetel. Ik vind dat het erger wordt en nu ook soms bij een bocht rechts voorkomt.
Hmmm….kan het nergens vinden. Iemand een idee? Het is gelukt. Kwam een update automatische drie uur nadat ik hem had opgehaald uit de garage....henkie32 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:16:
[...]
Wss heb je niet alle updates, de update die draadloos carplay inschakeld kan je zelf installeren. Volgens mij staat de instructie ergens in dit topic.
[ Voor 13% gewijzigd door Marcus Antonius op 31-05-2024 21:57 ]
Mooi werk 👍RobHop schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:36:
Zojuist zelf aan Chrome delete gedaan op mijn launch edition, best goed gelukt voor een amateur al zeg ik het zelf
Ik zet er aan te denken om de lichte stukken van mijn velgen ook te wrappen, wat vinden jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Had je een tutorial op youtube gevolgd? Ik zit ook aan chrome delete te denken voor die raamlijst maar een carwrap bedrijf dat ik erom had gevraagd wilde er niet aan beginnen want het rubber zou bij Kia te dicht op het chrome zitten wat geen mooie afwerking zou geven 🤓
.
Heb wat filmpjes gekeken en goede (3M) wrap aangeschaft. Is goed te bewerken folie. Het klopt dat het bij de rubbers wat prullen is. Dat zie je ook van heel dichtbij, maar vind ik niet storen bij het totale resultaat.
soap schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:57:
[...]
Mooi werk 👍
Had je een tutorial op youtube gevolgd? Ik zit ook aan chrome delete te denken voor die raamlijst maar een carwrap bedrijf dat ik erom had gevraagd wilde er niet aan beginnen want het rubber zou bij Kia te dicht op het chrome zitten wat geen mooie afwerking zou geven 🤓
Leuk om de foto's te zien zonder chrome. Misschien dat ik dit ook nog zou willen doen. Velgen vind ik lastig inschatten met maar 1 vlak afgeplakt.
De nieuwe zomerset 21”sly___ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:52:
:strip_exif()/f/image/K79mhPBSfpvpee0TyOsrZA1g.jpg?f=fotoalbum_large)
En de winterset 19”
:strip_exif()/f/image/ybmxtc0a8tzlL8EKSL5Jtdzk.jpg?f=fotoalbum_large)
En als kicker.
De originele zijn te koop met sensoren, deksel, bouten en slotbouten
Dit is mijn 19 winter/all-season combibiggerfoot schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:24:
twee banden vragen, hopelijk weet iemand het:
/f/image/kLpIpC530iCjLNjq7WuSliFs.png?f=fotoalbum_large)
Het verschil berekend tov de 21 en de 19” Kia originele set is verwaarloosbaar volgens Willtheyfit.com
Ter info: gisteren 170 km gereden van regio Gorinchem terug naar huis (we wonen zelf in België dus combi van NL en BE wegen)
EV9 GT line met dus 21 inch velgen. Originele velgen gebruiken we met winterbanden op dus dit zijn de originele zomerbanden met 21 inch Totale (originele Kia velgenset)
Daktent op wagen en kar erachter die geladen was met een zware tafel (dus ik gok 400 a 500 trekgewicht)
De aanhangwagen was even een test voor het verbruik, 2e hands tafel via marktplaats gekocht. Idee is om alle bagage in de koffer te krijgen als we deze zomer gaan kamperen.
Verbruik voor deze rit zat op 26 kw/100 km.
Wel in eco stand gereden en op snelweg gewoon de Max snelheid gereden (100 in NL en 120 in BE)
Trouwens een mooi nieuw Ionity laadpark in Gorinchem: 22 laders
Vind dat dat verbruik dus nog wel meevalt.
:strip_exif()/f/image/ZJisBV5QjbxKK5IbbsQB0yed.jpg?f=fotoalbum_large)
EV9 GT line met dus 21 inch velgen. Originele velgen gebruiken we met winterbanden op dus dit zijn de originele zomerbanden met 21 inch Totale (originele Kia velgenset)
Daktent op wagen en kar erachter die geladen was met een zware tafel (dus ik gok 400 a 500 trekgewicht)
De aanhangwagen was even een test voor het verbruik, 2e hands tafel via marktplaats gekocht. Idee is om alle bagage in de koffer te krijgen als we deze zomer gaan kamperen.
Verbruik voor deze rit zat op 26 kw/100 km.
Wel in eco stand gereden en op snelweg gewoon de Max snelheid gereden (100 in NL en 120 in BE)
Trouwens een mooi nieuw Ionity laadpark in Gorinchem: 22 laders
Vind dat dat verbruik dus nog wel meevalt.
:strip_exif()/f/image/ZJisBV5QjbxKK5IbbsQB0yed.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/86xatEJvM78X9rjMJtW47Ns2.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben vandaag langs de KIA dealer gegaan om de EV9 te bekijken en aangenaam verrast.
Maar nadat ik dit topic heb doorgenomen hebben de kinderziektes me precies wel wat afgeschrikt.
De mensen die al even een EV9 hebben (met kinderziektes): hebben jullie spijt en zouden jullie andere wagen gekozen hebben?
Daarnaast nog een andere vraag: aan het twijfelen tussen RWD en langere range tegenover AWD met minder range. Is het rijgenot van de AWD de 50 km minder waard?
Maar nadat ik dit topic heb doorgenomen hebben de kinderziektes me precies wel wat afgeschrikt.
De mensen die al even een EV9 hebben (met kinderziektes): hebben jullie spijt en zouden jullie andere wagen gekozen hebben?
Daarnaast nog een andere vraag: aan het twijfelen tussen RWD en langere range tegenover AWD met minder range. Is het rijgenot van de AWD de 50 km minder waard?
Eerste vraag kan ik beantwoorden, totaal geen twijfel, 100% zelfde keuze. Vrijwel iedere nieuwe auto heeft wel kinderziektes, en hoewel dat soms vervelend is, valt het in het niet bij het comfort en het rijplezier. Hier met de RWD, heb de AWD nooit gehad dus kan ik niet over spreken. Ik had hiervoor wel een xc40 p8, het enige wat ik daar van mis is het snellere optrekken. Als geld geen issue was had ik waarschijnlijk wel de AWD om die reden gekozen.
In het begin bij de levering heb ik wat problemen gehad met wagen en dealer. Dan dacht ik van ik rij hem pertotal en koop een BMW.JanVDS0 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:01:
Ik ben vandaag langs de KIA dealer gegaan om de EV9 te bekijken en aangenaam verrast.
Maar nu alles opgelost is is het een droom van een auto. Geen problemen meer, juist de service bij Kia is een pak lager dan bij BMW.
Ik heb voor de gt gekozen voor de design buiten en binnen, de de wit grijze zetels, en als derde de acceleratie.
Die 50km extra heb je ook met de gt als je rijdt als een bompa. Heb dat eens gedaan in eco en actieradius was in eco 565km 😁
Die 50 km boeit misschien alleen met vakantie. Maar dan is je auto toch volgeladen en maakt het niet uit…
Ik heb awd, mijn zwager rwd. Heen en weer Spanje, we laden evenveel. Denk dat snelweg kilometers niet veel verschillen.
Snel optrekken/ handelen is lekker, awd met nat wegdek of sneeuw nog lekkerder
Ik baal zelfs dat de EV3 alleen maar voorwiel aandrijving heeft… de awd versie daarvan komt pas in 2026…
( de baby ev9 komt er ook, ja 😁)
Ik heb awd, mijn zwager rwd. Heen en weer Spanje, we laden evenveel. Denk dat snelweg kilometers niet veel verschillen.
Snel optrekken/ handelen is lekker, awd met nat wegdek of sneeuw nog lekkerder
Ik baal zelfs dat de EV3 alleen maar voorwiel aandrijving heeft… de awd versie daarvan komt pas in 2026…
( de baby ev9 komt er ook, ja 😁)
Ik heb de EV9 GT-line, AWD dus. De bekende problemen gehad (en met een dode 12V accu gestaan), maar na de updates lijkt dit opgelost. Alleen de stoel beweegt nog iets naar links en rechts, de dealer heeft aangeboden om het te onderzoeken maar ik wil wachten tot het meer duidelijk is wat het is en dat ze het in één keer kunnen fixen (het stoort me niet te erg en niet zoveel zin in 'trial-and-error' onderzoeken).JanVDS0 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:01:
Voor de rest ... zalige auto ... was al bekend met full EV (Hyundai Kona) maar dit is weer next level comfortabel en enorm ruim. Dus als je het je kan veroorloven: DOEN!! En ook de AWD nemen. De gemiddelde BMW-er er even uittrekken blijft leuk 😀
Als je rustig rijdt (in ECO mode en in ieder geval geen i-Pedal gebruikt) dan worden alleen de achterwielen aangedreven en schijnt het verbruik gelijk te zijn met de RWD versie.
Uiteraard zijn diverse veiligheidssystemen soms wat irritant met piepen maar dat is een fijne verplichting vanuit dat vreselijke Brussel die denkt alles beter te weten (hallo nutteloze en door iedereen direct weggeclickte cookie meldingen) en is KIA niet te verwijten.
Top! Bedankt voor de inzichten. En ik ga ervan uit dat de laatste updates direct op een nieuwe wagen gaan zitten. Dus hopelijk al wat minder last van kinderziektes.
Hm dat is geen garantie 😉.
Ik heb na er 10.000km geen last van te hebben gehad na de laatste update ineens problemen met het "koffiekopje" dat om de 10 min begint te piepen...
Ik heb na er 10.000km geen last van te hebben gehad na de laatste update ineens problemen met het "koffiekopje" dat om de 10 min begint te piepen...
Misschien toch nog een vraag wegens geen ervaring met grotere auto's. Hebben jullie veel last om uit te stappen in krappe parkeerplaatsen?
Of gebruiken jullie dan die functie om de auto vanzelf achteruit te laten rijden?
Of gebruiken jullie dan die functie om de auto vanzelf achteruit te laten rijden?
Ik was er wel een beetje bang voor (kom van een model 3) maar tot nu toe is het me heel erg mee gevallen. Heb het nog niet mee gemaakt dat het echt niet pastte.JanVDS0 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:46:
Misschien toch nog een vraag wegens geen ervaring met grotere auto's. Hebben jullie veel last om uit te stappen in krappe parkeerplaatsen?
Vorige week zaterdag een positieve proefrit gehad in de GT-line AWD, waarop ik woensdag een 24uurs proefrit heb aangevraagd.
Even goed testen, project bezoek doen van Rotterdam - Vlissingen, en een aanhanger ophalen van 1200kilo om terug naar de zaak te brengen.
Momenteel rij ik een tesla model 3, ruimtegebrek en het missen van een trekhaak zullen ruim worden goedgemaakt met de EV9
Aangezien ik de afgelopen 4 jaar enkel bij Tesla superchargers en aan de laadpaal op kantoor heb geladen, vraag ik mij af hoe jullie de EV9 laden ?
Ik heb dus geen pasjes oid van andere aanbieders, ik heb mij wel aangemeld bij Fastned en kon met iDeal koppelen ?
Even goed testen, project bezoek doen van Rotterdam - Vlissingen, en een aanhanger ophalen van 1200kilo om terug naar de zaak te brengen.
Momenteel rij ik een tesla model 3, ruimtegebrek en het missen van een trekhaak zullen ruim worden goedgemaakt met de EV9
Aangezien ik de afgelopen 4 jaar enkel bij Tesla superchargers en aan de laadpaal op kantoor heb geladen, vraag ik mij af hoe jullie de EV9 laden ?
Ik heb dus geen pasjes oid van andere aanbieders, ik heb mij wel aangemeld bij Fastned en kon met iDeal koppelen ?
Ik mag een nieuwe firmawagen kiezen.
De Ev9 en de ID7 staan op de shortlist.
Beide gaan testrijden dit weekend.
Bij de ID7 mag ik alles aanduiden op de optielijst.
Bij de Kia stopt het bij de RWD met het business pack.
hiervoor 2 keer 5 jaar een passat gehad, dus de ID7 was beetje thuiskomen.
De kia is qua afwerking een stapje minder en ik heb wat schrik van de ACC en Lane assist.
Deze werkten niet zo goed als op de ID7.
De massage zetels van de ID7 waren ook echt een pluspunt.
Maar toch hel ik wat meer naar de Kia omdat het eens iets anders is.
Luxe problemen ...
De kia is qua afwerking een stapje minder en ik heb wat schrik van de ACC en Lane assist.
Luxe problemen ...
Van een klein gelukske gesproken:
Zo'n beest parkeren is niet altijd evident, maar bij de decatlon in Anderlecht hebben ze toch 2 parkings voor elektrische voertuigen, De lengte was niet voldoende, maar de parkeerplaats alleszins breed genoeg... en er was er eentje vrij vlak bij de ingang.
Het binnenrijden in de -1 was wel spannend omdat zo'n parkeergarages niet echt voorzien zijn op 'langere - bredere' auto's.
Kleine tip aan de decatlon, ... voorzie misschien ook dadelijk en laadpaal en niet enkele een groen vak.
Zo'n beest parkeren is niet altijd evident, maar bij de decatlon in Anderlecht hebben ze toch 2 parkings voor elektrische voertuigen, De lengte was niet voldoende, maar de parkeerplaats alleszins breed genoeg... en er was er eentje vrij vlak bij de ingang.
Het binnenrijden in de -1 was wel spannend omdat zo'n parkeergarages niet echt voorzien zijn op 'langere - bredere' auto's.
Kleine tip aan de decatlon, ... voorzie misschien ook dadelijk en laadpaal en niet enkele een groen vak.
:strip_exif()/f/image/ZfJEy6vIuIQ414STF95KJe4e.gif?f=fotoalbum_large)
Nou, je had hem nog wel 30 centimeter verder naar voren kunnen rijden volgens mij ... dan had het net gepast denk ik 😀T B spl schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:38:
De lengte was niet voldoende, maar de parkeerplaats alleszins breed genoeg... en er was er eentje vrij vlak bij de ingang.
Haha, mooiKleine tip aan de decatlon, ... voorzie misschien ook dadelijk en laadpaal en niet enkele een groen vak.
Lijkt mij juist ideaal, een vak voor elektrische auto's waar je niet hoeft te laden.
Ik gebruik die plekken nooit omdat ik laden zo'n gedoe vind (kan thuis).
Inmiddels 1 velg geheel gewrapt.. van vinden jullie? Ik moet zeggen dat ik het best stoer vind!
:strip_exif()/f/image/E6MJ72BbkK22VBCmEPzcR2vH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WCJkxyjRMbSG4aJg5xrhCJmL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E6MJ72BbkK22VBCmEPzcR2vH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WCJkxyjRMbSG4aJg5xrhCJmL.jpg?f=fotoalbum_large)
RobHop schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:36:
Zojuist zelf aan Chrome delete gedaan op mijn launch edition, best goed gelukt voor een amateur al zeg ik het zelf
Ik zet er aan te denken om de lichte stukken van mijn velgen ook te wrappen, wat vinden jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb nu een Skoda Enyaq First Edition... voor mij de rest van m'n hele leven geen VAG auto meer.saikoboarder schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:12:
Ik mag een nieuwe firmawagen kiezen.
Luxe problemen ...
Voor elk automerk is wel iemand die dat roept....
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Vertel....arjola schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:44:
[...]
Heb nu een Skoda Enyaq First Edition... voor mij de rest van m'n hele leven geen VAG auto meer.
Je bent op en veilige plek
Hoe duur is dat? Doe je dat helemaal zelf?RobHop schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:57:
Inmiddels 1 velg geheel gewrapt.. van vinden jullie? Ik moet zeggen dat ik het best stoer vind!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
€50,- voor voldoende goede folie (3M) en een paar YouTube filmpjes kijken en vervolgens een vaste hand bij het aanbrengen en afsnijden 
Om het beeld van de problemen met de EV9 een klein beetje te nuanceren: Ik rijd de EV9 GT-Line sinds november en hij heeft mij tijdens 18.000 fijne kilometers nooit in de steek gelaten. De 12v accu heeft nooit problemen gegeven. Ook de stoel zit gewoon goed vast.JanVDS0 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:01:
Van de EV9 bezitters zonder problemen lees je hier natuurlijk weinig.
Het 12v probleem is (was?) wel een reëel probleem voor teveel rijders, dat wil ik verder niet bagatelliseren.
Mijn enige kinderziekte was de never-ending-koffiekoppieper, maar die houdt zich nu al weer 2 maanden koest.
Edit: Oh, en de krasgevoeligheid van het kunststof in het midden van het stuur is dramatisch. Door er naar te kijken komen er al krassen op. Wat een flutmateriaal. Zonde.
[ Voor 7% gewijzigd door Gasoline1234 op 03-06-2024 16:12 ]
Ziet er inderdaad goed uit. Zeker als je de rest van de chrome accenten al zwart hebt gemaakt.RobHop schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Nadat je de update hebt gehad moet je je telefoon helemaal verwijderen via de instellingen in je auto. Daarna opnieuw koppelen, zonder draad, en dan werkt het.henkie32 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:16:
[...]
Wss heb je niet alle updates, de update die draadloos carplay inschakeld kan je zelf installeren. Volgens mij staat de instructie ergens in dit topic.
😂... na aflevering in de eerste 5 kilometer al zoveel storingen dat ik de auto gelijk weer in kon leveren voor een week of 6, software is een drama, beloftes bij aanschaf niet nagekomen (accuverwarming later toevoegen via software update bijvoorbeeld), hardware is na 3 jaar al dusdanig verouderd (en traag) dat Skoda alleen versie 4 van de software nog verder ontwikkeld... modeljaar 2024 schijnt daarentegen wel goed te zijn.
Ik kan je hierin bijvallen. Ik heb er sinds november 12.000Km opzitten zonder grote problemen. De 12volt heb ik wel gehad, maar dat kwam omdat de wrapper de frunk en de deuren open had laten staan. Qua gebruikersgemak is Tesla beter, maar qua rijgedrag, comfort en HDA (Autopilot) is Kia (veel) beter.Gasoline1234 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:09:
[...]
Om het beeld van de problemen met de EV9 een klein beetje te nuanceren: Ik rijd de EV9 GT-Line sinds november en hij heeft mij tijdens 18.000 fijne kilometers nooit in de steek gelaten. De 12v accu heeft nooit problemen gegeven. Ook de stoel zit gewoon goed vast.
Van de EV9 bezitters zonder problemen lees je hier natuurlijk weinig.
Het 12v probleem is (was?) wel een reëel probleem voor teveel rijders, dat wil ik verder niet bagatelliseren.
Mijn enige kinderziekte was de never-ending-koffiekoppieper, maar die houdt zich nu al weer 2 maanden koest.
Edit: Oh, en de krasgevoeligheid van het kunststof in het midden van het stuur is dramatisch. Door er naar te kijken komen er al krassen op. Wat een flutmateriaal. Zonde.
De punten waarop Tesla beter scoort zouden allemaal softwarematig opgelost kunnen worden, maar de vraag is of dat ook gebeurt (ik heb tot nu toe 0 OTA updates gezien). Ik heb geen losse stoelen, zwarte schermen of op holgeslagen koffiepiepers (die heb ik namelijk vakkundig afgeplakt).
Als ik opnieuw moest kiezen, zou ik dezelfde keuze maken.