Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 44 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-05 16:24

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

AgeOfPanic schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:28:
[...]

Een keer drukken op de volumeknop op het dashboard. Dan gaat geluid op mute en springt het afspelen op pauze bij mij. Nog een klik en het gaat weer verder. Of zoek je een knop op het stuur?
Kan je de reactie van de volume knop niet ergens instellen, tussen mute en pauze?
Meen zoiets ooit ergens in een setup gezien te hebben.
Even zoeken misschien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Heeft iemand hier de ‘koplamp’ updates links en rechts al uitgevoerd gekregen? Mijn dealer had het nog niet eerder gedaan en kon niet aangeven hoe lang het zou duren.

Goede ervaringen? Enig idee hoeveel werk het was? Ze moeten links en rechts apart uitvoeren.

De controllers kunnen kennelijk in de actief stand komen waardoor ze stroom gaan verbruiken tijdens geparkeerd staan. Het is 1 van de acties om stroomverbruik en dode 12V tegen te gaan naar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54
Ik moet over twee weken naar de garage voor de knoppen van de raambediening en kinderslot. Zou deze week, maar ze hadden meer tijd nodig omdat er ook een aantal updates klaar zouden staan. Weet niet precies welke, maar blijkbaar wordt de bulk van de updates niet OTA aangeboden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Sowieso voelt het hele update systeem wel wat outdated aan, naar de garage voor een usb stick en heel onduidelijk wat er precies wordt uitgevoerd. Was bij de Volvo wel een stukje duidelijker.

Nu in midden Italië met de auto. Eerst naar noord Italië gereden met 3x laden, viel alles mee. Verbruik met trekhaak koffer en een volgeladen auto met 3 volwassenen en 4 kinderen, was tot de Alpen 22 kWh/100 km, en daarna nog maar 18 (laatste etappe van 6 uur).

Vind snelladers vinden wel wat gedoe met de app van Kia, sowieso werkt die map niet goed. ABRP ook niet fantastisch, beetje traag soms. Meestal vind ik even handmatig zoeken op de phone nog het fijnst.

De auto roept veel reacties op, veel meer nog dan m’n Volvo xc40 destijds. Letterlijk regelmatig mensen die hun duim opsteken of hun nek verdraaien terwijl ik met m’n spaceship langs cruise.

Even nog een plaatje, want zo zie ik de auto wel heel graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLBSSL6dNAvx0T9ZjgN_WKpWX2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9IFVKT7WiRLuNlGRPqFqoQC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door DarkShadow op 18-05-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-05 15:16
Welke kleur is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ivory silver. Erg fijn kleurtje imho, nog niet eerder tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Hoe zijn de mogelijkheden tot laden in Italië? Heb tot nu toe net name ervaring in Duitsland en daar was het geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:21
AgeOfPanic schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:27:
Hoe zijn de mogelijkheden tot laden in Italië? Heb tot nu toe net name ervaring in Duitsland en daar was het geweldig.
Heb je 5+ aantal passen nodig om te laden in Duitsland of kan je met de Kia pas overal snel laden? Ik ben echt een n00b in laden (overwegen de EV9). Of kan je via het tesla netwerk?

We gaan namelijk voornamelijk naar Duitsland en Oostenrijk. Dus jouw ervaring klinkt hoopvol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-05 09:12
FlyingDutchMike schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:27:
Heeft iemand hier de ‘koplamp’ updates links en rechts al uitgevoerd gekregen? Mijn dealer had het nog niet eerder gedaan en kon niet aangeven hoe lang het zou duren.

Goede ervaringen? Enig idee hoeveel werk het was? Ze moeten links en rechts apart uitvoeren.

De controllers kunnen kennelijk in de actief stand komen waardoor ze stroom gaan verbruiken tijdens geparkeerd staan. Het is 1 van de acties om stroomverbruik en dode 12V tegen te gaan naar zeggen.
Met 9 software updates (waaronder de koplampen update) en het controleren en vervangen van de mechaniek van de handgrepen ben ik de EV9 3 dagen kwijt geweest. Ze hebben 1 dag verspeeld omdat ze de handgreep-onderdelen te laat op de eerste dag besteld hadden (pas rond 16:00) en toen duurde de levering een dag langer (was normaal gesproken 'next business day' volgens de dealer). Of ze op die 'wachtdag' er nog aan geklust hebben weet ik niet.

Hoeveel uur ze fysiek ermee bezig zijn geweest weet ik niet. Ik denk dat het vooral wachten op de software update is die mogelijk niet heel snel gaat. Of ze ondertussen wat anders kunnen/gaan doen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Nestorix schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Met 9 software updates (waaronder de koplampen update) en het controleren en vervangen van de mechaniek van de handgrepen ben ik de EV9 3 dagen kwijt geweest. Ze hebben 1 dag verspeeld omdat ze de handgreep-onderdelen te laat op de eerste dag besteld hadden (pas rond 16:00) en toen duurde de levering een dag langer (was normaal gesproken 'next business day' volgens de dealer). Of ze op die 'wachtdag' er nog aan geklust hebben weet ik niet.

Hoeveel uur ze fysiek ermee bezig zijn geweest weet ik niet. Ik denk dat het vooral wachten op de software update is die mogelijk niet heel snel gaat. Of ze ondertussen wat anders kunnen/gaan doen weet ik niet.
Thanks!
Ik wacht al maanden op die handgrepen (& de trekhaak overigens) en zelfs de leverancier zou niet weten wanneer ze beschikbaar komen. Dat is dus onzin als ze deze kunnen bestellen voor levering next day / dezelfde week...
Lichtelijk onbetrouwbaar georganiseerd clubje, dat KIA.
Doet beetje afbreuk aan de verder erg fijne auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ruvetuve schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:24:
[...]

Heb je 5+ aantal passen nodig om te laden in Duitsland of kan je met de Kia pas overal snel laden? Ik ben echt een n00b in laden (overwegen de EV9). Of kan je via het tesla netwerk?

We gaan namelijk voornamelijk naar Duitsland en Oostenrijk. Dus jouw ervaring klinkt hoopvol!
Mijn ervaring: zeker alternatieven op zak hebben, voor nood. Bijv. Shell Recharge (voorheen New Motion) of een Duitse / Oostenrijkse aanbieder zoeken die bijvoorbeeld kortingen geeft op snelladen bij partners. Dan betaal je aanzienlijk minder per beurtje. Kan zelfs een maand-abo voordelig zijn maar dat hangt van de frequentie van reizen af.
Er is een website die je veel info geeft over de tarieven van de verschillende opties:
Laadpastop10 is er zo een. Kijk ook eens bij TAP Electric.
Ik heb een zakelijke MTC laadpas die niet goedkoop zal zijn maar wel bijna overal werkt. Alleen voor privé niet verkrijgbaar denk ik. Maar ook daarmee sta je wel eens met lege handen omdat het (even?) niet werkt op een bepaalde paal. Dan is het goed een alternatief op zak te hebben, zelfs als het niet de voordeligste optie is op dat moment. Helaas heb ik de KIA Charge nog niet vaak geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ruvetuve schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:24:
[...]

PS. Over TESLA - Netwerk: de meningen verschillen… Ik denk een goed alternatief om achter de hand te hebben, vooral op drukke vakantiedagen vanwege de vele laadpalen per locatie (wachttijd) maar denk er wel aan dat de EV9 NIET aan de Versie3 en 4 kan laden vooralsnog (die met 1 CCS aansluiting) en ALLEEN bij oudere V2 stations (met elk 2 kabels) tot max 86 kW vermogen kan laden en niet met de 200-215 kW die je bij andere stations zoals IONITY en Fastned KAN halen (maar ook niet altijd haalt, afh. van de bezetting op het station en allerlei andere factoren…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:56

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Over Kia Charge gesproken: Volgens.mij hebben alle vroege kopers een gratis Kia Charge Plus abonnement met een Ionity Power contract. 2 jaar geen abonnementskosten. Fijn, maar ik vind het kWh tarief in dit abonnement niet bepaald voordelig. Iemand van ons al eens uitgezocht om dat Ionity Power abonnement te vervangen/upgraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkShadow
AgeOfPanic schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:27:
Wat minder fijn dan Duitsland en Oostenrijk, maar wel weer stukken beter dan 3 jaar geleden. Ik heb nu ABRP amper gebruikt, gewoon rond de 20% gekeken wat er dicht in de buurt is. Enige nadeel van Italië is dat je nog meer dan in Duitsland laders van de snelweg af hebt. Verder eigenlijk weinig problemen met laadpassen. Kia charge werkt tot nu toe altijd, van laadkompas een keer niet. Snelladers tot nu toe altijd volle snelheid gehaald (200 kw), en een heel fijne laadcurve volgens mij, want iedere keer veel sneller vol dan ik gewend was bij de Volvo en dus altijd langer wachten op vrouw en kinderen dan op de auto.

Een keer bij IONITY gehad dat hij bij de eerste paal niet ging laden. Tweede wel. De rest van alle laadbeurten geen probleem. Vandaag een keer een ac lader bij een supermarkt geprobeerd, maar die reageerde nergens op en de aansluiting waar ik mijn kabel in moest doen ging niet open (van enel x) Plaatsje verderop was een snellader van zelfde merk, die deed het wel. (50 kw, dus even lekker plaatsje bezocht en geluncht). Nu een huisje waarbij de grannylader beetje lastig te gebruiken is, in Oostenrijk gewoon op de grannylader bij huisje geladen. Ook wel lekker!

Samengevat: na 2 keer laden nul stress. Eerste twee keer vond ik nog even spannend, want vrijwel geen snelladers hoeven te gebruiken tot nu toe en beetje bang van verhalen met slecht connecten. Had zelfs viltjes meegenomen voor geval dat. Vind de poort en de stekker idd wat losjes aanvoelen, maar met even vasthouden voel je hem locken en gaat het hier prima.

[ Voor 19% gewijzigd door DarkShadow op 19-05-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
FlyingDutchMike schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Thanks!
Ik wacht al maanden op die handgrepen (& de trekhaak overigens) en zelfs de leverancier zou niet weten wanneer ze beschikbaar komen. Dat is dus onzin als ze deze kunnen bestellen voor levering next day / dezelfde week...
Lichtelijk onbetrouwbaar georganiseerd clubje, dat KIA.
Doet beetje afbreuk aan de verder erg fijne auto.
Wat is er mis met de handgrepen? Is dat voor iedere ev9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

DarkShadow schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:52:
[...]

Wat is er mis met de handgrepen? Is dat voor iedere ev9?
Ik heb werkelijk geen idee, maar het klinkt wel alsof een groot deel van series ervoor in aanmerking komt.
Bij mij al sinds eind feb. Maar ‘geen beschikbaarheid’ tot nog toe.
Dinsdag maar weer een keer bellen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PoloShark
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:32
FlyingDutchMike schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Mijn ervaring: zeker alternatieven op zak hebben, voor nood. Bijv. Shell Recharge (voorheen New Motion) of een Duitse / Oostenrijkse aanbieder zoeken die bijvoorbeeld kortingen geeft op snelladen bij partners. Dan betaal je aanzienlijk minder per beurtje. Kan zelfs een maand-abo voordelig zijn maar dat hangt van de frequentie van reizen af.
Er is een website die je veel info geeft over de tarieven van de verschillende opties:
Laadpastop10 is er zo een. Kijk ook eens bij TAP Electric.
Ik heb een zakelijke MTC laadpas die niet goedkoop zal zijn maar wel bijna overal werkt. Alleen voor privé niet verkrijgbaar denk ik. Maar ook daarmee sta je wel eens met lege handen omdat het (even?) niet werkt op een bepaalde paal. Dan is het goed een alternatief op zak te hebben, zelfs als het niet de voordeligste optie is op dat moment. Helaas heb ik de KIA Charge nog niet vaak geprobeerd.
Mijn EV9 (helemaal zwart, net als iemand anders hier (naam vergeten)) is ook besteld. Kleur was uit een poll met het gezin. Donker grijs of zwart met een nipte overwinning voor zwart. Komt eind augustus (hopelijk). Zijn we wel helaas terug van vakantie in Zuid/West Frankrijk bij de Spaanse grens. Al heb ik jaren benzine gereden, dus niet erg om de laatste vakantie trip met de Skoda Kodiaq te doen. Auto was sinds maart 2021 bij ons en is zeer goed bevallen. Wilden alleen nog iets groter ivm onze 4 kinderen van 11, 12 en 2x 15.

Heb dit forum helemaal uitgelezen en blijf! Thnx iedereen voor alle info en foto’s!

Ik rij ook zakelijk en dus een MTC. Ook met mijn huidige auto tank ik gewoon met de pinpas als het een keer ergens niet lukt (zoals 2 weken terug op weg naar Zwitserland). Even gemeten toen en Elke 2u/2,5u stoppen voor koffie, plas en eetpauze te doen en dan zit je ook zo op 20mins.
Tevens gekeken naar laadpalen op onze bestemming (en ook al even teruggezocht naar onze wintersport locatie in Livigno hoe het zit qua palen). Livigno zeer beperkt. Zwitserland prima. En in de zomervakantie lijkt het ook prima te zijn. Afgelopen weekend in de Ardennen geweest waarbij een tesla mee was en die hebben we uiteindelijk via de slaapkamer geladen :-) Sowieso dus altijd een granny lader mee.

Stiekem hoop ik dat die palen ook overgaan van tankpassen naar ook gewoon kunnen betalen met pinpas. Net als met Ov-Kaart… al zit hier nog wel een verdien model achter de laadpaal passen..

@FlyingDutchMike welke laadpas heb jij er naast? Die van Shell en Kia zelf? Net als ik kun jij waarschijnlijk gewoon declareren bij MTC als MTC niet werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door PoloShark op 20-05-2024 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
In Duitsland laden wij met name bij Aral Pulse. Die heb ik als favoriet gezet in ABRP. Daar gebruik ik meestal de Freshmile pas vanwege de hoge laadsnelheden die je haalt.
Ionity ook goede ervaringen mee. Daar gebruik ik dan de Ionity app. Fastned met de Fastned app, omdat Freshmile daar op een of andere manier niet werkt. Bij de andere aanbieders meestal Kia Charge.

Bedankt voor de ervaringen in Italië. Goed om tw horen dat het daar ook beter werkt. Aral Pulse is meestal ook iets van de snelweg af, maar vind ik niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

PoloShark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Mijn EV9 (helemaal zwart, net als iemand anders hier (naam vergeten)) is ook besteld. Kleur was uit een poll met het gezin. Donker grijs of zwart met een nipte overwinning voor zwart. Komt eind augustus (hopelijk). Zijn we wel helaas terug van vakantie in Zuid/West Frankrijk bij de Spaanse grens. Al heb ik jaren benzine gereden, dus niet erg om de laatste vakantie trip met de Skoda Kodiaq te doen. Auto was sinds maart 2021 bij ons en is zeer goed bevallen. Wilden alleen nog iets groter ivm onze 4 kinderen van 11, 12 en 2x 15.

Heb dit forum helemaal uitgelezen en blijf! Thnx iedereen voor alle info en foto’s!

Ik rij ook zakelijk en dus een MTC. Ook met mijn huidige auto tank ik gewoon met de pinpas als het een keer ergens niet lukt (zoals 2 weken terug op weg naar Zwitserland). Even gemeten toen en Elke 2u/2,5u stoppen voor koffie, plas en eetpauze te doen en dan zit je ook zo op 20mins.
Tevens gekeken naar laadpalen op onze bestemming (en ook al even teruggezocht naar onze wintersport locatie in Livigno hoe het zit qua palen). Livigno zeer beperkt. Zwitserland prima. En in de zomervakantie lijkt het ook prima te zijn. Afgelopen weekend in de Ardennen geweest waarbij een tesla mee was en die hebben we uiteindelijk via de slaapkamer geladen :-) Sowieso dus altijd een granny lader mee.

Stiekem hoop ik dat die palen ook overgaan van tankpassen naar ook gewoon kunnen betalen met pinpas. Net als met Ov-Kaart… al zit hier nog wel een verdien model achter de laadpaal passen..

@FlyingDutchMike welke laadpas heb jij er naast? Die van Shell en Kia zelf? Net als ik kun jij waarschijnlijk gewoon declareren bij MTC als MTC niet werkt.
Veel plezier straks met je uitstekende keuze!
4 kids… dat zijn vast hele verhuizingen als je op vakantie gaat.

Ik heb inderdaad de KIA geactiveerd als backup, omdat het gratis was, en daarnaast nog diverse passen actief, als nood en voor de privé-EV’s: ECOTAP gebruik ik in eerste instantie, paal-prijs met kleine opslag per kWh dus voor Den Haag goedkope optie, zeker sinds Shell Recharge hier en daar blokkeer kosten is gaan rekenen. Recharge wel handig voor dure steden zoals Utrecht want is een vaste prijs (te hoog imo maar in elk geval vast) van 59 ct o.i.d. per kWh ongeacht de paalprijs. Maar zoals gezegd dat is meer voor de privé EV’s; in NL gaat de MTC altijd wel goed voor de EV9. Alleen de rapportage daarvan loopt jankend ver achter in tijd dat ik niet meer weet wat waar was dus ik ben gestopt met mij druk te maken over de kosten per paal. Vanuit de werkgever was er ook geen animo voor allerlei goedkopere alternatieven voor m’n Duitse snellaad sessies, ‘je hebt toch een MTC?’ dus basta. Voor Privé is dat toch iets anders maar die zijn de grens nog niet over geweest… :)

[ Voor 11% gewijzigd door FlyingDutchMike op 20-05-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 14:10

Wiebbe

<none />

Gasoline1234 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:00:
Over Kia Charge gesproken: Volgens.mij hebben alle vroege kopers een gratis Kia Charge Plus abonnement met een Ionity Power contract. 2 jaar geen abonnementskosten. Fijn, maar ik vind het kWh tarief in dit abonnement niet bepaald voordelig. Iemand van ons al eens uitgezocht om dat Ionity Power abonnement te vervangen/upgraden?
Helaas niet meer, mijn auto is 10 mei geleverd en daar zit die Kia Charge al niet meer bij. Heel specifiek nog om gevraagd bij de Dealer. Maar die zei dat het was tot eind april.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 16:22
Iemand dit al gehad? Voorheen ging het tijdens de rit of na opnieuw starten weg, maar nu niet meer…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH3au0r0ER0QkbfvHASQix2MdpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxOURR2QrvkNpAs0dcKzC9Cs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u-inF0kIu6zO3e2hxPHIIWNVMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5azsAClWOp6ilmfEiqnO3hod.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 17:40
Zit je tegen de bosjes aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 23:39
Nee, maar ik had vanmiddag wel ineens dat ik achter een soort van bonk hoorde, ineens alle alarmen afgingen. Meteen aan de kant gezet, maar niks kunnen ontdekken en daarna ook gewoon, zonder alarmen de weg kunnen vervolgen. Echt heel raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
FlyingDutchMike schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:02:
[...]

Veel plezier straks met je uitstekende keuze!
4 kids… dat zijn vast hele verhuizingen als je op vakantie gaat.

Ik heb inderdaad de KIA geactiveerd als backup, omdat het gratis was, en daarnaast nog diverse passen actief, als nood en voor de privé-EV’s: ECOTAP gebruik ik in eerste instantie, paal-prijs met kleine opslag per kWh dus voor Den Haag goedkope optie, zeker sinds Shell Recharge hier en daar blokkeer kosten is gaan rekenen. Recharge wel handig voor dure steden zoals Utrecht want is een vaste prijs (te hoog imo maar in elk geval vast) van 59 ct o.i.d. per kWh ongeacht de paalprijs. Maar zoals gezegd dat is meer voor de privé EV’s; in NL gaat de MTC altijd wel goed voor de EV9. Alleen de rapportage daarvan loopt jankend ver achter in tijd dat ik niet meer weet wat waar was dus ik ben gestopt met mij druk te maken over de kosten per paal. Vanuit de werkgever was er ook geen animo voor allerlei goedkopere alternatieven voor m’n Duitse snellaad sessies, ‘je hebt toch een MTC?’ dus basta. Voor Privé is dat toch iets anders maar die zijn de grens nog niet over geweest… :)
Klopt, vwb vakanties. Zonder onze dakkoffer van ~600L (Thule Motion XT XXL, black glossy, dus past mooi bij de auto) komen we nergens. Met de EV9 iets meer kofferbak, echter blijven de koffer nodig hebben vrees ik. Het extra verbruik is dan pech. Rijden toch altijd al met hotelletje onderweg.

Thnx voor de passen. Heb nog even te gaan, echter probeer beetje bij te houden wat handig is.

Nu vooral afwachten, wat altijd (te) lang duurt 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Nee, ik sta op mijn oprit :)

Maar ik heb dit nu de hele tijd…. Cruise controll doet het nu niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkShadow
PoloShark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Je snapt het al helemaal. Ga je geen spijt van krijgen. Enige auto waar je 4 pubers best lekker kwijt kan.

Ik ben wel benieuwd hoeveel range een dakkoffer zou kosten. Want vind de trekhaak heel fijn, maar het kost je wel automatisch sturen, en dat is op lange trips met veel snelweg juist wel fijn.

Omdat de auto toch ruim zit qua range denk ik dat ik het niet heel erg vind als ik 50km moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wiebbe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Helaas niet meer, mijn auto is 10 mei geleverd en daar zit die Kia Charge al niet meer bij. Heel specifiek nog om gevraagd bij de Dealer. Maar die zei dat het was tot eind april.
Jammer dat de besteldatum niet leidend is, want op de leverdatum hebben we maar weinig invloed.

Maar, zoals gezegd, het is niet een heel voordelig abonnement. Ik denk dat er betere (Ionity) abonnementen zijn, dus ik ga maar eens wat rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
DarkShadow schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Je snapt het al helemaal. Ga je geen spijt van krijgen. Enige auto waar je 4 pubers best lekker kwijt kan.

Ik ben wel benieuwd hoeveel range een dakkoffer zou kosten. Want vind de trekhaak heel fijn, maar het kost je wel automatisch sturen, en dat is op lange trips met veel snelweg juist wel fijn.

Omdat de auto toch ruim zit qua range denk ik dat ik het niet heel erg vind als ik 50km moet inleveren.
Het is inderdaad jammer dat hij alleen nog adaptive cruise control wil doen met een trekhaak koffer. Ik vraag me wel af of het bij 50 km blijft met een dakkoffer. Ik hoor het graag van andere gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkGodMaster
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 20:15
Iemand al een dashcam voor en achter geïnstalleerd?

Kwam deze video’s (shorts) tegen voor handige referentie

B pillar removal
YouTube: Kia EV9 A Pillar Removal for dash cam installation
Fuse
YouTube: How to test fuse taps for a dash camera installation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-10-2024
Wiebbe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Ik heb vorige week mijn ev9 opgehaald en had nog wel de kia charge kaart gekregen… wel in december besteld, wellicht daar iets mee te maken?

Ander vraagje, ik heb 2 laadkabels erbij gekregen, volgens mij zijn ze identiek. Weet iemand waarom je er 2 krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe

Wiebbe

<none />

Bubblestorm schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:07:
[...]

Ik heb vorige week mijn ev9 opgehaald en had nog wel de kia charge kaart gekregen… wel in december besteld, wellicht daar iets mee te maken?

Ander vraagje, ik heb 2 laadkabels erbij gekregen, volgens mij zijn ze identiek. Weet iemand waarom je er 2 krijgt?
Heel apart. De tekst is wel weg van de Kia Charge website overigens (stond een stukje daarover). De dealer zei dat het normaal een optie was die ze konden aanklikken bij de bestelling / bon opmaken die nu niet meer beschikbaar was. Mijn bestelling is (als het goed is...) geplaatst in maart. Omdat ik perse nog de 3.99% rente wilde hebben. Deze actie was uiteindelijk verlengt naar april+ maar goed..

Er klopte wel meer niet aan de levering dus ik sta niet gek te kijken dat ze (nog) een foutje hebben gemaakt.

Ik heb ook gevraagd hoe het zat met die laadkabels, ik kreeg er eentje in zo'n net Kia tasje en een in een gewone plastic zak die gesealed was. Ze zijn even lang en functioneel hetzelfde. De dealer wist ook niet zo goed waarom, maar dat is wat ze vanuit Kia mee zouden hebben gekegen.

Liever een Granny charger + kabel gehad om eerlijk te zijn. Of een 8m en een 5m kabel. Want de kabels die er nu bij zitten zijn echt kort :'(

[edit]

Dit is de lijst met "accessoires " die ik erbij heb gekregen op mijn maart overeenkomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUo6_4T8Kb5VvtrrPes1clk2glE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7wDtbcwGftRcORk8xpAcK7mg.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Wiebbe op 21-05-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
@Wiebe ik kreeg maar één kabel mee maar er lag er inderdaad nog één. Daar was wat verwarring over maar die heb ik niet meegekregen. Hopelijk heb ik dan de goede meegekregen en doet die het wel, zal hem binnenkort eens testen want ik gebruik die kabel alleen op vakantie.

Die Kia charge actie gaat volgens mij op basis van het VIN nummer, ik ga eens kijken of ik het nog kan registreren. Heb er bewust mee gewacht omdat ik het alleen op vakanties gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-05 15:21
sloddervos schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:31:
[...]

Nee, ik sta op mijn oprit :)

Maar ik heb dit nu de hele tijd…. Cruise controll doet het nu niet
Is Je radar netjes soms kunnen papiertjes insecten etc storing geven heeft er niemand zijn trekhaak in geparkeerd. Heb hier ook een gescheurde behuizing zag het bij het schoonmaken een zijkant los gelukkig geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik zou inderdaad eerst eens alle sensoren schoonmaken, want dit is ook de reacties als daar bijvoorbeeld sneeuw op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjong
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-11-2024
Hi,

Ik ben de EV9 aan het overwegen mede omdat ik het volgende artikel tegenkwam:
https://tweakers.net/nieu...aalbeheerplatform%20Road.

Nu kan ik hier weinig concrete updates over vinden en wanneer dit daadwerkelijk mogelijk zal zijn. Heeft iemand hier wat meer info over?

Dit is met het afschaffen van de salderingsregeling in 2027 natuurlijk wel een leuke optie om erbij te hebben.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebbe

Wiebbe

<none />

Stjong schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:39:
Hi,

Ik ben de EV9 aan het overwegen mede omdat ik het volgende artikel tegenkwam:
https://tweakers.net/nieu...aalbeheerplatform%20Road.

Nu kan ik hier weinig concrete updates over vinden en wanneer dit daadwerkelijk mogelijk zal zijn. Heeft iemand hier wat meer info over?

Dit is met het afschaffen van de salderingsregeling in 2027 natuurlijk wel een leuke optie om erbij te hebben.

Alvast bedankt.
Voor zover ik weet is er alleen 1x een demo geweest van Kia over een laadpaal die V2G mogelijk zou moeten maken. Verder is er niks bekend over een roadmap of uberhaupt of het nog in Nederland gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Freezhost schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:20:
@Wiebe ik kreeg maar één kabel mee maar er lag er inderdaad nog één. Daar was wat verwarring over maar die heb ik niet meegekregen. Hopelijk heb ik dan de goede meegekregen en doet die het wel, zal hem binnenkort eens testen want ik gebruik die kabel alleen op vakantie.

Die Kia charge actie gaat volgens mij op basis van het VIN nummer, ik ga eens kijken of ik het nog kan registreren. Heb er bewust mee gewacht omdat ik het alleen op vakanties gebruik
Ben wel benieuwd of ik er als leaser ook gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-05 10:20
DarkShadow schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:36:
[...]

...
...
Dat wist ik niet. Dus als je de trekhaak gebruikt met een trekhaakkoffer o.i.d. erop, dan heb je geen autopilot/HDA meer? Dat zou echt beroerd zijn bij lange vakantieritten en dan zou ik denk ik toch de dakkoffer erop doen. Juist de HDA is ideaal op de snelwegen!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Yes, wel nog adaptive cruisecontrol, de rest niet meer (ook niet lane assist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
DarkShadow schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:58:
Dank voor het snelle antwoord. Dat wordt dus de dakkoffer van 680 liter 8) . Dus zeg maar doei tegen de range denk ik :'(

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06:07
Gies123 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Dank voor het snelle antwoord. Dat wordt dus de dakkoffer van 680 liter 8) . Dus zeg maar doei tegen de range denk ik :'(
Tijdens winterverlof grote dakkoffer meegenomen (want nog geen trekhaak) en was +- 20% meerverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Weet je dit echt zeker want bij de EV6 werkt alleen regeneratie anders, overige systemen blijven gewoon werken. Zie ook niet in waarom dat niet zou kunnen maar ik ga eens zoeken in de handleiding.

Ik wil namelijk geen dakkoffer maar een trekhaakkoffer, veel makkelijker met beladen en minder verbruik.

Edit: uit de handleiding |:(
bestuurdersassistentiesystemen automatisch uit (indien van toepassing)
Wanneer de aanhanger is aangekoppeld, gaan de bestuurdersassistentiesystemen
van uw voertuig uit, als de bedradingsset trekhaak erop zit of originele voertuigconnectoren
en een multifunctionele aanhangermodule geïnstalleerd zijn. In dit geval
kunt u geen hulp krijgen van Highway Driving Assist. Rijd steeds voorzichtig.

[ Voor 43% gewijzigd door Freezhost op 21-05-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Crupa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Tijdens winterverlof grote dakkoffer meegenomen (want nog geen trekhaak) en was +- 20% meerverbruik
Dank! Ik teken voor 20% extra verbruik ;-)
(Of misschien even kijken naar een ultra-gestroomlijnde dakkoffer..)

[ Voor 11% gewijzigd door Gies123 op 21-05-2024 14:46 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Gies123 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Dank! Ik teken voor 20% extra verbruik ;-)
(Of misschien even kijken naar een ultra-gestroomlijnde dakkoffer..)
Het toch best een uitdaging om die dakkoffer te bevestigen en te vullen gezien de hoogte van de auto. Hoe zien jullie dat voor je of hoe doen jullie dat?

Kan er nog steeds niet over uit dat HDA niet beschikbaar is zelfs niet met een fietsendrager... ik ga het navragen bij de dealer.

[ Voor 5% gewijzigd door Freezhost op 21-05-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
AgeOfPanic schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:34:
Ik zou inderdaad eerst eens alle sensoren schoonmaken, want dit is ook de reacties als daar bijvoorbeeld sneeuw op zit.
Na de regenbuien van gisteren doet alles het weer…

Voorheen was de ruit schoonmaken voldoende maar nu zat er ergens anders blijkbaar een kapot insectje…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
Freezhost schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:54:
[...]

Het toch best een uitdaging om die dakkoffer te bevestigen en te vullen gezien de hoogte van de auto. Hoe zien jullie dat voor je of hoe doen jullie dat?

Kan er nog steeds niet over uit dat HDA niet beschikbaar is zelfs niet met een fietsendrager... ik ga het navragen bij de dealer.
jarenlange dakkoffer ervaring:
- gebruik 'car bags' of grote sportzakken. zo weet je iedere keer opnieuw hoeveel er in je dakkoffer kan en is hij op 2 minuten ingeladen en uitgeladen (regen...). 1 van de car bags was afgerond, speciaal voor de neus van de dakkoffer.
- ik gebruikte zo'n opstapje wat je kan vastmaken langs de binnenkant van een open deur (in de beugel waar je deurslot in vergrendelt). Door je eigen gewicht komt hier wel wat kracht op, dus kan zijn dat dit voor een kleine deuk zorgt langs de binnenkant van de deur (dus niet echt zichtbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
Wiebbe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:13:
[...]

Heel apart. De tekst is wel weg van de Kia Charge website overigens (stond een stukje daarover). De dealer zei dat het normaal een optie was die ze konden aanklikken bij de bestelling / bon opmaken die nu niet meer beschikbaar was. Mijn bestelling is (als het goed is...) geplaatst in maart. Omdat ik perse nog de 3.99% rente wilde hebben. Deze actie was uiteindelijk verlengt naar april+ maar goed..

Er klopte wel meer niet aan de levering dus ik sta niet gek te kijken dat ze (nog) een foutje hebben gemaakt.

Ik heb ook gevraagd hoe het zat met die laadkabels, ik kreeg er eentje in zo'n net Kia tasje en een in een gewone plastic zak die gesealed was. Ze zijn even lang en functioneel hetzelfde. De dealer wist ook niet zo goed waarom, maar dat is wat ze vanuit Kia mee zouden hebben gekegen.

Liever een Granny charger + kabel gehad om eerlijk te zijn. Of een 8m en een 5m kabel. Want de kabels die er nu bij zitten zijn echt kort :'(

[edit]

Dit is de lijst met "accessoires " die ik erbij heb gekregen op mijn maart overeenkomst:
[Afbeelding]
Dat is wel vreemd inderdaad, wellicht heb ik al een VIN toegewezen gekregen in december en op basis daarvan de pas gehad? Ik vind de korting op Ionity ivm vakantie wel fijn, scheelt toch 20cent per kwh

Wat betreft de laadkabels, helemaal eens - had liever een granny charger gehad. Kost toch al gauw 200€.

Verder wel een hele fijne auto, rijdt echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Grappig, ik zou nooit 20-25% range willen inleveren om dan wel die Driving Assist te kunnen gebruiken. Heb nooit het nut gezien om van baan te wisselen met de richtingaanwijzer. Dat wisselen gaat eigenlijk nooit zoals ik het wil (te laat, te langzaam, etc.).

Autosteer is wel leuk, maar gebruik ik eigenlijk alleen als ik een keer een flesje water wil openen. Dan heb ik 2 handen nodig.

De Adaptive Cruise control waardeer ik wel. Zeker op lange vakantieritten.

Maar goed, ieder heeft zo zijn voorkeur en dat is prima.

In juli gaan we met zijn zessen en de trekhaakkoffer naar Oostenrijk. 2 korte stops onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Leuk, Kia wil weten welke entertainment features toegevoegd moeten worden. Zoals YouTube, grafische thema's, etc. Het lijkt erop dat het daadwerkelijk gaat komen.

Aangezien Thema's in de USA al beschikbaar zijn, kan het ook zijn dat alle software al klaar is, maar dat Kia vooral wil weten hoeveel we er bereid zijn voor te betalen. Dat moet je namelijk invullen in de enquête. Mooi dat het eraan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiNsz_Za9xoiC6X4F_a4eD3PGPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sb7D6knauJId2iVba91CRG8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-05 14:50
Naar mijn weten is 18/5 een "vehicle carrier" aangekomen in de haven van Zeebrugge. Vanuit Zuid-Korea. In de omliggende havens van Nederland / België worden geen aankomsten verwacht voor half / eind juni. Mijn dealer geeft aan half juni de auto vermoedelijk uit te kunnen leveren (slag om de arm). Betreft een Nederlandse dealer.

Je zou dan de conclusie kunnen trekken dat mijn auto op die boot staat / stond? Een overbrugging van ca 4 weken van schip naar dealer lijkt mij ook wel een normale / acceptabele periode.

Mensen hier die daar meer van weten of meer verstand van hebben?

Gewoon nieuwsgierig en tikkeltje ongeduldig om "the beast" in ontvangst te nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 12:50
BEV9 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:02:
Naar mijn weten is 18/5 een "vehicle carrier" aangekomen in de haven van Zeebrugge. Vanuit Zuid-Korea. In de omliggende havens van Nederland / België worden geen aankomsten verwacht voor half / eind juni. Mijn dealer geeft aan half juni de auto vermoedelijk uit te kunnen leveren (slag om de arm). Betreft een Nederlandse dealer.

Je zou dan de conclusie kunnen trekken dat mijn auto op die boot staat / stond? Een overbrugging van ca 4 weken van schip naar dealer lijkt mij ook wel een normale / acceptabele periode.

Gewoon nieuwsgierig en tikkeltje ongeduldig om "the beast" in ontvangst te nemen!
Haha, die ongeduldigheid is herkenbaar, had ik ook! Ik probeerde ook te achterhalen op welke boot hij stond, maar dat bleek een lastige puzzel uiteindelijk. Mijn dealer gaf mij ook een indicatieweek aan wanneer de auto geleverd kon worden, en die klopte precies uiteindelijk. Ik heb de EV9 nu een paar dagen in bezit en het is een geweldige auto en meer dan het wachten waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:27

soap

diskoers.

Hij kan ook op de Morning Concert staan, die komt 30/5 aan in Antwerpen, is nu thv de Canarische eilanden zo te zien 😄

De dealer in België gaf aan 10 werkdagen vanaf lossen in de haven tot hun locatie.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:27
Dat is toch wel erg vreemd, ik ga er van uit dat je dit zelf ervaren hebt? Nogal een showstopper voor een trekhaak koffer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 11:14
soap schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Hij kan ook op de Morning Concert staan, die komt 30/5 aan in Antwerpen, is nu thv de Canarische eilanden zo te zien 😄

De dealer in België gaf aan 10 werkdagen vanaf lossen in de haven tot hun locatie.
Daar zou de mijne ook kunnen opzitten :D
spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
henkie32 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Dat is toch wel erg vreemd, ik ga er van uit dat je dit zelf ervaren hebt? Nogal een showstopper voor een trekhaak koffer idd.
Kan het ook bevestigen. Aan de ene kant wel logisch dat hij niet automatisch wil sturen met een zware caravan er achter. Je blokkeert natuurlijk ook een deel van de sensoren. Ik weet niet hoe andere merken dat aanpakken. Het zou al een stuk schelen dat HDA wel beschikbaar blijft, maar lane change assist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:27
AgeOfPanic schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Kan het ook bevestigen. Aan de ene kant wel logisch dat hij niet automatisch wil sturen met een zware caravan er achter. Je blokkeert natuurlijk ook een deel van de sensoren. Ik weet niet hoe andere merken dat aanpakken. Het zou al een stuk schelen dat HDA wel beschikbaar blijft, maar lane change assist niet.
Klopt inderdaad met een caravan, een trekhaakkoffer zou niet zo'n probleem moeten zijn zou je zeggen.. HDA en lane assist gebruik je juist op die lange stukken naar de costa brava :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
henkie32 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Ja eigen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 19:13
Vandaag auto voor software updates en deurhendel vervanging weggebracht. Net opgehaald, nog weinig kunnen testen. Hopelijk van dat irritante koffiekopje af. Over paar weken nog een keer terug ivm terugroepactie deurpanelen binnenzijde die recent uit is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

gustavson schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:28:
Vandaag auto voor software updates en deurhendel vervanging weggebracht. Net opgehaald, nog weinig kunnen testen. Hopelijk van dat irritante koffiekopje af. Over paar weken nog een keer terug ivm terugroepactie deurpanelen binnenzijde die recent uit is gezet.
Wat is er aan de hand met de deurpanelen binnenzijde? Deze terugroepactie is nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik hoor sowieso niets over terugroepacties. Lijkt mij stug dat mijn auto nergens voor terug hoeft, morgen toch eens informeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 19:13
Gasoline1234 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Wat is er aan de hand met de deurpanelen binnenzijde? Deze terugroepactie is nieuw voor mij.
Geen idee, geen details gehoord. Hier of op reddit EV9 forum wel gelezen over raamknoppen die op een gegeven moment niet meer werkten. Misschien is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded

Je kan natuurlijk altijd eens naar de dealer bellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Laatst online: 05:25
Vorig weekend een koppel meegereden in de captain Seats achteraan en ook onze koffer bewonderd.
Positieve commentaar maar vooral wat GROOT hij is en comfort. En ook veel de opmerking wat een tank 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
  • Laatst online: 06-05 18:50
Ik weet niet of veel mensen de digitale sleutel via hun iPhone al gebruiken, maar dat werkt natuurlijk echt super handig. Ik heb sinds afgelopen weekend ook een Apple Watch. Je kunt via de digitale sleutel van Kia in je wallet deze doorsturen via mail naar je Apple Watch en hem daar dan installeren. Super handig als je ergens heen gaat en geen spullen mee wilt nemen (hardlopen in het bos, zwemmen e.d.). Je kan de auto openen en gewoon starten met je horloge. Kan ongetwijfeld ook met Android ga ik vanuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
2 van mijn plastic wieldoppen/covers zit op 1 plaats los.
Ik durf er niet te veel kracht op zetten.
Iemand dat ook al voorgehad en een tric om dat terug op zijn plaats te krijgen?
Voordat ik er mee langs de kia-dealer moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 17:23
Ik heb dit ook 2 maal gemerkt.
Met een tik kwamen de wieldoppen terug op hun plaats.
Ik dacht dat ik misschien een borduur (BE) / stoeprand (NL) graakt had of zo, maar ik ga het nu beter opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
-seagull- schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:26:
Ik heb dit ook 2 maal gemerkt.
Met een tik kwamen de wieldoppen terug op hun plaats.
Ik dacht dat ik misschien een borduur (BE) / stoeprand (NL) graakt had of zo, maar ik ga het nu beter opvolgen.
en tik helpt jammer genoeg niet bij mij :|
ik duw toch al redelijk hard vind ik, maar klikt niet terug op zijn plaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Janse schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:32:
Ik weet niet of veel mensen de digitale sleutel via hun iPhone al gebruiken, maar dat werkt natuurlijk echt super handig. Ik heb sinds afgelopen weekend ook een Apple Watch. Je kunt via de digitale sleutel van Kia in je wallet deze doorsturen via mail naar je Apple Watch en hem daar dan installeren. Super handig als je ergens heen gaat en geen spullen mee wilt nemen (hardlopen in het bos, zwemmen e.d.). Je kan de auto openen en gewoon starten met je horloge. Kan ongetwijfeld ook met Android ga ik vanuit
Ik heb deze setup sinds december, en dat werkt inderdaad over het algemeen prima, alleen wanneer je de auto op slot wilt doen moet je op de deurgreep duwen en dat is een van mijn grootste irritatiepunten... Waarom gaat 'ie niet vanzelf op slot als de digitale sleutel ver genoeg buiten de auto is...? Het werkt wel wanneer de deuren ontgrendelen maar niet open gedaan worden, maar zodra een deur open is geweest vergrendelen de deuren zich niet meer. Onbegrijpelijk 8)7

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Crupa schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:30:
[...]

en tik helpt jammer genoeg niet bij mij :|
ik duw toch al redelijk hard vind ik, maar klikt niet terug op zijn plaats...
Platte schroevendraaier induwen werkte bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-05 09:12
Gies123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:59:
[...]

Ik heb deze setup sinds december, en dat werkt inderdaad over het algemeen prima, alleen wanneer je de auto op slot wilt doen moet je op de deurgreep duwen en dat is een van mijn grootste irritatiepunten... Waarom gaat 'ie niet vanzelf op slot als de digitale sleutel ver genoeg buiten de auto is...? Het werkt wel wanneer de deuren ontgrendelen maar niet open gedaan worden, maar zodra een deur open is geweest vergrendelen de deuren zich niet meer. Onbegrijpelijk 8)7
Ik vind het eigenlijk juist lekker dat de auto niet op slot gaat als ik wegloop van de auto. Als hij op mijn oprit staat (achter een schuifhek) dan is het wel handig dat ook mijn vrouw de auto kan helpen lossen of laden en dat ie dus niet vanzelf op slot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Nestorix schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:38:
[...]

Ik vind het eigenlijk juist lekker dat de auto niet op slot gaat als ik wegloop van de auto. Als hij op mijn oprit staat (achter een schuifhek) dan is het wel handig dat ook mijn vrouw de auto kan helpen lossen of laden en dat ie dus niet vanzelf op slot gaat.
In dat geval kun je de deur op een kiertje laten. Dan gaat hij niet op slot bij een walk-away-lock functie.

Ik mis die functie ook nog steeds. Helemaal als ik ook nog vergeten ben de auto uit te zetten. Dan krijg je hem zelfs helemaal niet op slot. Ach, het zal wel een keertje wennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Gasoline1234 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:03:
[...]

In dat geval kun je de deur op een kiertje laten. Dan gaat hij niet op slot bij een walk-away-lock functie.

Ik mis die functie ook nog steeds. Helemaal als ik ook nog vergeten ben de auto uit te zetten. Dan krijg je hem zelfs helemaal niet op slot. Ach, het zal wel een keertje wennen.
Dit heeft volgens mij te maken met regelgeving in Korea. Er zit ook een alarm op dat als er nog iemand op de achterbank zit en je doet de deur op slot de auto enorm veel lawaai gaat maken.

En stel het regent maar je moet even een pakketje afgeven maar je kinderen zitten achterin. Door de regen laat je de deur niet open, loopt weg... auto op slot de kinderen bewegen en hoppa daar begint het getoeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
blinded schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:23:
[...]

Je kan natuurlijk altijd eens naar de dealer bellen :D
Het antwoord word ik niet veel wijzer van; "wij alleen kunnen globaal zien welke status de auto heeft." Verwachting is half juni binnen bij de dealer, maar dit kan nog afwijken, aldus de dealer.

Dit antwoord kreeg ik overigens enkele weken geleden. Tot op heden nog geen tegenbericht ontvangen. Ik vind het ook niet nodig om de dealer nogmaals met deze vraag lastig te vallen. Daar bereik ik namelijk weinig mee en de auto zal er niet sneller door geleverd worden vermoed ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
BEV9 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:24:
[...]

Het antwoord word ik niet veel wijzer van; "wij alleen kunnen globaal zien welke status de auto heeft." Verwachting is half juni binnen bij de dealer, maar dit kan nog afwijken, aldus de dealer.

Dit antwoord kreeg ik overigens enkele weken geleden. Tot op heden nog geen tegenbericht ontvangen. Ik vind het ook niet nodig om de dealer nogmaals met deze vraag lastig te vallen. Daar bereik ik namelijk weinig mee en de auto zal er niet sneller door geleverd worden vermoed ik zo :)
Ze kunnen wel zien wanneer hij normaal aankomt in de haven, maar niet met zekerheid hoe snel hij dan bij de dealer geraakt. Ik had mezelf ook voorgenomen om niet teveel te bellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 17:40
Janse schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:32:
zeker handig! zit je alleen nog met de vraag, wat als de 12v accu leeg is. Dan moeten je die kleine key ook meenemen.

Zijn er al mensen die de KIA-creditcard hebben? Ik zit in de watersport en een Iphone meenemen vind ik wat onhandig; een KIA-NFC-card is dan prettiger (kleiner en kan beter tegen water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
sloddervos schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Platte schroevendraaier induwen werkte bij mij
en waar aan de wieldop duw je dan met de schroevendraaier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Tja, hoe leg ik dat uit…

Bij mij zat er een zwart verhakings “lipje” die voorkwam dat bij drukken of slaan de wieldop weer terugklikte. Dus met schroevendraaier op het lipje geduwd en naar binnengewipt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:52:
[...]
... auto op slot de kinderen bewegen en hoppa daar begint het getoeter
Dat is inderdaad waar. Is met de Tesla wel eens gebeurd. Getoeter en het orkest van Wagner (of was het Heavy Metal?) op maximaal volume toen ik weggelopen was en vrouw en kinderen zaten nog in de auto. Kleine kinderen kunnen er een trauma aan overhouden.
Sindsdien de deur op een klein kiertje als ik wegloop. Dat werkte in de regen ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:43
BEV9 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:24:
[...]

Ligt het aan mij of is de service van Kia dealers überhaupt maar bedroevend? Vind het bij mijn dealer ook verder ondermaats... Had ik net zo goed Tesla kunnen blijven rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

KrullenO schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Ligt het aan mij of is de service van Kia dealers überhaupt maar bedroevend? Vind het bij mijn dealer ook verder ondermaats... Had ik net zo goed Tesla kunnen blijven rijden
Ik ben best tevreden over Kia Van Mossel Hengelo.
Per Kia-vestiging zijn er ongetwijfeld behoorlijke verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
[...]

Geen ervaringen met de KIA dealer verder, dus daar kan ik verder nog weinig over zeggen. Met Tesla, buiten een garantie dingetje, nooit van doen gehad met de service. Nooit wat aan die auto gemankeerd. Rijdt nog als een zonnetje. Gaat over naar mijn vrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
  • Laatst online: 05:25
[...]

Van 20 jaar BMW rijden en service moet ik zeggen dat KIA service maar brak is.
Misschien door het personeel tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
De dealer waar ik de auto kocht was ruk.

De dealer waar ik mijn onderhoud doe is top. Helaas hoorde die niet bij de eerste dealers die de ev9 mochten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
biggerfoot schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:50:
[...]

zeker handig! zit je alleen nog met de vraag, wat als de 12v accu leeg is. Dan moeten je die kleine key ook meenemen.

Zijn er al mensen die de KIA-creditcard hebben? Ik zit in de watersport en een Iphone meenemen vind ik wat onhandig; een KIA-NFC-card is dan prettiger (kleiner en kan beter tegen water)
Idd zo’n nfc card wil ik ook graag, of beter nog: een nfc ring. Had ik mij mijn model 3 ook als backup. Mocht je er achter komen welk soort nfc kaart we nodig hebben dan hoor ik het graag..!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammboy
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 07:12
De Kia EV3 brengt een heuse primeur voor Kia met zich mee. Het is namelijk de eerste die aan V2G- en V2H-laden doet. Het wordt straks dus mogelijk om met de EV3 stroom terug te leveren aan het net, maar ook om je huis van stroom te voorzien. V2L, dat we al wel kennen bij het merk, is er ook bij.
https://www.ad.nl/auto/me...30-wel-inpakken~a2fcdae2/

Begrijp ik dat de EV9 uiteindelijk geen v2g en v2h zal krijgen, of zou het een vergissing van het AD zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59

Bever!

3

Rammboy schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Begrijp ik dat de EV9 uiteindelijk geen v2g en v2h zal krijgen, of zou het een vergissing van het AD zijn?
grappig ding, zou de ev9 ook deze extra infotainment krijgen denken jullie? Zou toch wat scheef zijn als het flagship model achter loopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
Rammboy schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Tja benieuwd, vind het tot nu toe niet echt indrukwekkend qua updates. Maar mooie bak die ev3, wel vrij traag qua snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Bever! schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:32:
[...]

grappig ding, zou de ev9 ook deze extra infotainment krijgen denken jullie? Zou toch wat scheef zijn als het flagship model achter loopt
Dat denk ik wel, we hebben niet voor niets een vragenlijst daarover gehad. Denk ook niet dat de EV3 op andere/nieuwere software draait dan de EV9.

En hopelijk komt die vernieuwde i-pedal ook naar de EV9, of zal dat andere hardware nodig hebben?

Wie weet gaat mijn schoonvader voor een EV3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Laatst online: 08-04 08:50
Freezhost schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Dat denk ik wel, we hebben niet voor niets een vragenlijst daarover gehad. Denk ook niet dat de EV3 op andere/nieuwere software draait dan de EV9.

En hopelijk komt die vernieuwde i-pedal ook naar de EV9, of zal dat andere hardware nodig hebben?

Wie weet gaat mijn schoonvader voor een EV3
Goed nieuws! Er zit op de EV3 een shortcut om de snelheidsbeeps uit te zetten, en die gaat via een update ook op de EV9 beschikbaar komen.

Zie onderstaande first review vanaf 15:02
YouTube: Kia EV3 first REVIEW - a small EV9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
karel_vdv schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Goed nieuws! Er zit op de EV3 een shortcut om de snelheidsbeeps uit te zetten, en die gaat via een update ook op de EV9 beschikbaar komen.

Zie onderstaande first review vanaf 15:02
YouTube: Kia EV3 first REVIEW - a small EV9 ?
Meer details?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Laatst online: 08-04 08:50
De volumeknop 4 sec. lang indrukken, en 'speed limit warning sound is off', kijk naar de review vanaf 15:02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Hopelijk met de oogsensor te koppelen!

Maar liever gewoon aan mijn gebruikersprofiel zodat alleen de vingerafdrukscan voldoende is.

Wat een doorgeschoten eu regels zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Stap in de goede richting, maar ik hoopte eigenlijk ook dat je meer zaken aan je gebruikersprofiel kon gaan koppelen.
Had trouwens gisteren rondom wegwerkzaamheden dat de HDA mij ineens de vangrail in wilde sturen, omdat er nog een paar vage lijnen op de weg aanwezig waren van een eerdere omleiding. Ook had ik laatst bij een redelijke scherpe bocht dat het systeem halverwege ineens uit sloeg en dan draait het stuur meteen recht. Het systeem werkt an sich heel prettig, maar dit levert soms wel gevaarlijke situaties op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:43
sloddervos schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:03:
Hopelijk met de oogsensor te koppelen!

Maar liever gewoon aan mijn gebruikersprofiel zodat alleen de vingerafdrukscan voldoende is.

Wat een doorgeschoten eu regels zeg
En dan nog automatisch profiel selecteren obv telefoon, ipedal onthouden, start/stop knop afschaffen en automatisch de versnelling kiezen.

En dan kunnen we eindelijk gewoon simpelweg instappen en wegrijden ipv eerst 15 acties te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
Ik heb met mijn ev9 veel problemen met IONITY laders en de Kia charge app. Meer mensen hier last van? Het ligt niet aan het optillen, dat probleem kende ik al met mijn ev6 maar dat lijkt hier niet het probleem te zijn.

Thuis en andere laders werken goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
djwb schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:07:
Ik heb met mijn ev9 veel problemen met IONITY laders en de Kia charge app. Meer mensen hier last van? Het ligt niet aan het optillen, dat probleem kende ik al met mijn ev6 maar dat lijkt hier niet het probleem te zijn.

Thuis en andere laders werken goed
Geen last van gehad op reis.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Heb je altijd vergrendelen aan?
Staat charge en go ( of zoiets) uit?

Dat was de truc voor mij. Eerste keer ionity lukte niet nadat ik bij een tesla charger was geweest. Hierna nooit meer problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
De eerste twee instellingen ken ik niet en heb inmiddels een rit naar Italië op en neer erop zitten waarbij ik IONITY op een gegeven moment maar ben gaan mijden. Dat maakte de reis een stuk complexer en duurder dan onze eerdere tripjes die kant op met de ev6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

sloddervos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:57:
Heb je altijd vergrendelen aan?
Staat charge en go ( of zoiets) uit?

Dat was de truc voor mij. Eerste keer ionity lukte niet nadat ik bij een tesla charger was geweest. Hierna nooit meer problemen
Plug & Charge heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Wij hebben twee keer geladen bij Ionity, maar dan via de Ionity app en niet via Kia charge. Wel 1 keer wat moeite om aangekoppeld te raken, maar uiteindelijk wel gelukt.
Pagina: 1 ... 44 ... 82 Laatste