Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 43 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-10 07:43
karel_vdv schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:20:
Na 7800 km heb ik er nu ook mee te maken:
- sinds zondag iedere morgen een black screen, na reset daarna in de dag niet meer
- de koffiekop gaat plots zonder aanleiding onbedaard piepen, en stopt niet voor je de wagen stopt

Bizar want tot zondag nooit last van gehad, en in tussentijd ook geen updates ontvangen.
Ik had precies hetzelfde ... en toen een week later een dode 12V accu. Ik zou de noodsleutel in ieder geval maar alvast altijd bij je hebben als je op pad bent.

Beter nog om misschien preventief bij de dealer langs te gaan en te verzoeken een aantal 12V gerelateerde updates zo snel mogelijk te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:30
Crupa schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:00:
Iemand al ervaring met het rijden van een langere afstand met fietsrek of box op de trekhaak?

Ik heb vorige week voor de eerste keer met fietsrek gereden en het theoretische bereik ging automatisch ferm naar beneden (-50% ?)
Weet iemand of dit terug gecorrigeerd wordt als je er een tijdje mee rijdt?

We gaan op vakantie met een box op de trekhaak (wat maar ene minieme impact zou mogen hebben op de range), en het lijkt me vervelend als die geschatte range er telkens volledig naast zit...
Wij zijn nu op vakantie met een trekhaak koffer. Ik rij zelf met abrp verbonden met de auto via een obd module. Ben niet helemaal tevreden over abrp wat betreft live updates en accu verbruik van de telefoon, maar verder werkt dit wel goed.
Je kan in de instellingen van de EV9 aanpassen hoeveel hij bereik moet aanpassen in aanhanger modus. Dit heb ik uitgezet voor mijn trekhaak koffer, omdat het verbruik hier nauwelijks door stijgt. Had daarvoor wel gemerkt dat hij bereik aanpast op basis van echte ipv verwachte verbruik in de aanhanger modus. Weet niet hoe de ingebouwde navigatie daarmee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-10 17:39
Nestorix schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Ik had precies hetzelfde ... en toen een week later een dode 12V accu. Ik zou de noodsleutel in ieder geval maar alvast altijd bij je hebben als je op pad bent.

Beter nog om misschien preventief bij de dealer langs te gaan en te verzoeken een aantal 12V gerelateerde updates zo snel mogelijk te installeren.
Idem. 6500km nergens last van, en nu om de haverklap koffiekopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:50
karel_vdv schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:20:
Na 7800 km heb ik er nu ook mee te maken:
- sinds zondag iedere morgen een black screen, na reset daarna in de dag niet meer
- de koffiekop gaat plots zonder aanleiding onbedaard piepen, en stopt niet voor je de wagen stopt

Bizar want tot zondag nooit last van gehad, en in tussentijd ook geen updates ontvangen.
Dit exacte heb ik dus sinds 2 weken geleden. Met +/- 7500Km's :?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:53

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gasoline1234 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:22:
[...]

Ik denk niet dat er stiekem, zonder melding, Over The Air software-updates geïnstalleerd worden. Thuis of waar dan ook. Mogelijk is er sprake van een software-bug die optreedt na een bepaalde periode van gebruik of kilometrage na de laatste koude start van de systemen. Bijvoorbeeld door vollopend geheugen of counters die nooit gereset worden. Dit verklaart ook dat het koffiepieperprobleem vaak (altijd?) gepaard lijkt te gaan met het zwarte infotainment scherm probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 06:42
Ik ga hout vasthouden, 8150km en geen zwart scherm of koffiebekers en platte 12v.
Cross the fingers 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-10 22:12
hier na anderhalve maand ook 6400 km op de teller en driftig aan het bidden :-)

wel kopjes koffie, maar die gaan ook weer weg na een paar seconde, de rest nog geen issues behalve bij snel laders de stekker optillen bij start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
biggerfoot schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:32:
hier na anderhalve maand ook 6400 km op de teller en driftig aan het bidden :-)

wel kopjes koffie, maar die gaan ook weer weg na een paar seconde, de rest nog geen issues behalve bij snel laders de stekker optillen bij start.
Die snelladers heb in dan weer geen last van... Maar heb hem wel op always lock staan.

Blijft toch vaag allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 11:52
Zijn er nog mensen die levering verwachten in Juni?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Elke auto zal we iets hebben, maar wij zijn ons aan het oriënteren en hebben binnenkort een proefrit. Al deze klachten gaan we wel opsommen en is zien wat de dealer ervan vind.
  • koffie kopje te vaak aan en soms alleen uit te schakelen door de auto te stoppen
  • leeg lopen van 12v accu
  • zwart infotainment scherm (gerelateerd aan accu?
  • trillende banden (nogsteeds geen oplossing voor?)
  • Viltjes nodig om de lader locked te houden in een snellader
Wellicht iets voor de Google sheet in de OP. Zal er doorheen lopen en updaten waar nodig

[ Voor 6% gewijzigd door Ruvetuve op 08-05-2024 09:24 . Reden: items toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:08
blinded schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:15:
Zijn er nog mensen die levering verwachten in Juni?
Ja, ik verwacht de mijne in juni. Volgens dealer half juni om precies te zijn. Bestelling eind febr/begin maart gedaan. Zwart GT-line. Zeszitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BEV9
Ruvetuve schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:34:
Elke auto zal we iets hebben, maar wij zijn ons aan het oriënteren en hebben binnenkort een proefrit. Al deze klachten gaan we wel opsommen en is zien wat de dealer ervan vind.
  • koffie kopje te vaak aan en soms alleen uit te schakelen door de auto te stoppen
  • leeg lopen van 12v accu
  • zwart infotainment scherm (gerelateerd aan accu?
  • trillende banden (nogsteeds geen oplossing voor?)
Wellicht iets voor de Google sheet in de OP. Zal er doorheen lopen en updaten waar nodig
Aanvullend zou u wellicht een balletje kunnen opgooien over de "lock" van de snelladers. Je leest toch veel dat dit niet vlekkeloos werkt tgv het uitzakken van de kabel. Viltjes lijken dan een tijdelijke oplossing, maar het komt op mij toch over als een constructiefoutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:32
De dealer gaat dat downplayen....t zijn verkopers. Het is al eerder aangehaald, elke nieuwe EV heeft dit soort dingen. Software is voor iedereen,buiten Tesla wellicht, de bottleneck.
Als je daar niet tegen kan moet je wegblijven bij een EV voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Nu online
sly___ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:26:
De dealer gaat dat downplayen....t zijn verkopers. Het is al eerder aangehaald, elke nieuwe EV heeft dit soort dingen. Software is voor iedereen,buiten Tesla wellicht, de bottleneck.
Als je daar niet tegen kan moet je wegblijven bij een EV voorlopig.
Ben ik het wel mee eens. Ik verwacht ook wel dat een aantal zaken met updates worden recht getrokken. Maar ze zouden wel skin in the game moeten laten zien, of partnership voor zaken als trillende banden en loszittende stoel(en) + laadstekker issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
BEV9 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Ja, ik verwacht de mijne in juni. Volgens dealer half juni om precies te zijn. Bestelling eind febr/begin maart gedaan. Zwart GT-line. Zeszitter.
Exact hetzelfde maar dan de 7zit.
Ook toevallig in België?
Heb jij soms een poging gedaan om de boot te tracken of aan een vin te geraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
blinded schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Exact hetzelfde maar dan de 7zit.
Ook toevallig in België?
Heb jij soms een poging gedaan om de boot te tracken of aan een vin te geraken?
Nederland. Boot schijnt (volgens dealer) ca 24-25 mei aan te komen in haven. Verwachting uitlevering bij dealer ca half juni. Echter moet er bij mij ook nog een trekhaak op (afneembaar, al tijd terug besteld) en behandeling van de lak overheen (gewoon aan te vinken in de KIA online store). Dus ben erg benieuwd wanneer ik de auto daadwerkelijk naar huis zal rijden.

Zelf nog geen VIN/chassisnummer, maar dit kun je gemakkelijk bij de dealer opvragen vermoed ik. Ik weet via mijn dealer dat mijn bestelling ca half april een chassisnummer toegekend heeft gekregen. Verder niet de moeite genomen dat op te vragen en zelf te tracken (indien dat kan); gaat weinig veranderen aan de uiteindelijke leverdatum. Ik wacht het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:45
Michel67 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:20:
Heeft er al iemand een kapje voor de koffie-sensor op een 3D printer gemaakt ?
Zo die zou ik ook direct kopen :)

Wie heeft er een tip voor een goede 230 volt lader? Ik heb bij de auto 2 normale laadkabels gekregen, eentje moet ik er nog verkopen. Maar een 230 volt lader was bij mijn vorige auto op vakantie altijd wel fijn om erbij te hebben (ook al gaat het langzaam, vaak wel snel genoeg om bij een huisje oid te laden).

Ik wil ook nog zon starter bestellen voor als de 12volt toch een keer leeg is. tot nu toe na 9000 km nog geen last van gehad, maar je weet nooit, en vooral op vakantie is het toch wel fijn. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus als iemand met een goede ervaringen heeft gehad dan hoor ik het graag.

[ Voor 63% gewijzigd door DarkShadow op 08-05-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkGodMaster
  • Laatst online: 02-10 18:40
DarkShadow schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Ik wil ook nog zon starter bestellen voor als de 12volt toch een keer leeg is. tot nu toe na 9000 km nog geen last van gehad, maar je weet nooit, en vooral op vakantie is het toch wel fijn. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus als iemand met een goede ervaringen heeft gehad dan hoor ik het graag.
Zelf fijne ervaring met Noco maar wel duur 300-350 euro, wordt ook vaak door garages gebruikt, beetje overkill voor thuis:
GB150 Boost PRO 3000A UltraSafe Lithium Jump Starter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:48
Michel67 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:20:
Heeft er al iemand een kapje voor de koffie-sensor op een 3D printer gemaakt ?
Ik zal eens een poging wagen...

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CBreedijk
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-06 21:27
Dan hou ik me ook aanbevolen voor een exemplaar @Gies123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
DarkGodMaster schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Zelf fijne ervaring met Noco maar wel duur 300-350 euro, wordt ook vaak door garages gebruikt, beetje overkill voor thuis:
GB150 Boost PRO 3000A UltraSafe Lithium Jump Starter
Oei, dat vind ik een beetje teveel van het goede. Ik hoopte op iets van rond de 100 eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
DarkShadow schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Oei, dat vind ik een beetje teveel van het goede. Ik hoopte op iets van rond de 100 eu.
https://www.winparts.nl/m...heden/c52-462-253234.html

Kun je beter meteen een hele nieuwe 12V accu voor je bak kopen. Dat komt uit op ca 100 euro! Bizar eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Wat een megaverschillen tussen laadkabels op 230 volt. Ik zie ze gerust voor 300 eu per stuk, maar ook deze voor 119 euro: laadkabel 119 eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
DarkShadow schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Zo die zou ik ook direct kopen :)

Wie heeft er een tip voor een goede 230 volt lader? Ik heb bij de auto 2 normale laadkabels gekregen, eentje moet ik er nog verkopen. Maar een 230 volt lader was bij mijn vorige auto op vakantie altijd wel fijn om erbij te hebben (ook al gaat het langzaam, vaak wel snel genoeg om bij een huisje oid te laden).

Ik heb onze auto een paar maanden exclusief met kabel van dit merk opgeladen: https://evplug.eu/collect...-lader-type-2-naar-schuko

Ik heb de duurdere gekozen met instellen laadsnelheid en uitgesteld laden, maar dit kan je prima instellen vanuit de Kia Connect app. Ik zou dus voor een simpele versie gaan.
Starter heb ik wel gekocht. Van merk Baseus, maar nog niet hoeven gebruiken, dus kan niks over de kwaliteit zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-10 11:27
Nestorix schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:57:
De Plus, Launch Edition en Launch Edition GT-Line zouden een subwoofer moeten hebben volgens de uitrustingslijst: "Meridian® Premium Sound system, 14 speakers (centerspeaker, versterker en subwoofer)"

Iemand al gevonden waar die subwoofer precies zit?
In het rechterpaneel van de kofferruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
Nestorix schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:29:
[...]

En zijn deze alledrie opgelost geraakt met de updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
AgeOfPanic schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb de duurdere gekozen met instellen laadsnelheid en uitgesteld laden, maar dit kan je prima instellen vanuit de Kia Connect app. Ik zou dus voor een simpele versie gaan.
Starter heb ik wel gekocht. Van merk Baseus, maar nog niet hoeven gebruiken, dus kan niks over de kwaliteit zeggen.
Bedoel je degene die ik daar linkte? (Grannylader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Nee, ik bedoelde meer die ik zelf gelinkt heb. Dat is de eenvoudigere uitvoering van de kabel die ik zelf gekocht heb. Die van jou ziet er ook goed uit, maar weet niet hoe de kwaliteit daarvan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
AgeOfPanic schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:48:
Nee, ik bedoelde meer die ik zelf gelinkt heb. Dat is de eenvoudigere uitvoering van de kabel die ik zelf gekocht heb. Die van jou ziet er ook goed uit, maar weet niet hoe de kwaliteit daarvan is.
Ik zie alleen je link niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-10 07:43
karel_vdv schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:09:
[...]
En zijn deze alledrie opgelost geraakt met de updates?
De 12V accu doet het tot nu nog steeds hoewel ik registreer dat hij tussen 80% en 85% vol is.

Het navigatiescherm heb ik niet meer hoeven resetten.

Het koffiekopje gejengel is er nog wel af en toe en stopt dan ook wel (tijdens het rijden) na zo'n 20 tot 30 seconden. Dat is dus al een verbetering met het probleem dat ik de auto echt stil moest zetten aan de kant om het gejengel te laten stoppen (erg lastig als je op een snelweg rijdt en de volgende afslag is er pas over 10 minuten).

Dus op zich klinkt dat goed. Feit is wel dat ik de eerste 5000 km geen van deze problemen had, dus met 6500 km nu op de teller ben ik op mijn hoede of de problemen nu echt wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Nestorix schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:33:
[...]

De 12V accu doet het tot nu nog steeds hoewel ik registreer dat hij tussen 80% en 85% vol is.
Waar lees je dat af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Excuses, ik zie dat een deel van mijn reactie in de quote terecht is gekomen.

Ik heb onze auto een paar maanden exclusief met kabel van dit merk opgeladen:

https://evplug.eu/collect...-lader-type-2-naar-schuko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
De GT-Line is niet meer in de online Kia showroom te vinden. Iets verandered?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
Holiday look.
Ideaal weer voor een nachtje in de daktent.
Geniet van het lange weekend allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ikWFEb1aYW27wUOtamJvIqD-Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kl817zluMRK8FeuxL9IPga1N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rYhNkG9GX2Ov0gEH8R88D7yJ98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6HqZbmCfcUOU36MMbi8mJjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFX2wMhZLCPmVyNbVPBFFKOPzPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3iY2Tko3RNFfPG1GhW2KuXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Leuk @surfonce , zit er in die daktentbox eigenlijk ook een matras? Zoja, opblaasbaar of een echte matras?

[ Voor 3% gewijzigd door Gasoline1234 op 09-05-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
En wat kost zo’n ding? Vind het er heel gaaf uitzien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
Gasoline1234 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:57:
Leuk @surfonce , zit er in die daktentbox eigenlijk ook een matras? Zoja, opblaasbaar of een echte matras?
In een daktent zit er meestal standaard een matras. De ene al van betere kwaliteit dan de andere. Zoek eens op Roofnest. Dat is het merk dat wij ook hebben, die had voor ons de beste kwaliteit matras.

Weet dat thule ondertussen ook “daktenten “ heeft voor op de koffer.

Wij hebben die van ons als demo model gekocht met 50% korting vorig jaar maar normaal betaal je voor een kwalitatieve daktent toch al snel 4-6000 euro.

Maar het maakt reizen wel wat avontuurlijker, ideaal voor een nachtje ergens overnachten. Auto parkeren en 2 min later staat je slaapplek klaar.

In zo’n daktent is geen extra opberg ruimte dus je kussens, slaapzakken etc moeten nog wel in de koffer.

Wij hebben type condor roofnest xl. Ondertussen is er een versie 2 van uitgekomen.
Vorig jaar 2 weken met volle tevredenheid mee gekampeerd in de Franse alpen en tussendoor nog wat weekendjes weg.

Toch heerlijk wakker worden zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFTS8QICNnFfTMjZZ-b5muFrNEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXMESdehqPsLkQ3MTz5tHMwN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Is de Kia Connect service down?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:46
even een weer een reiservaring delen voor mogelijk nieuwe eigenaren :)

Ben net terug van heen en weer Spanje met 7 passagiers. Enkele maanden geleden had ik laadproblemen onderweg nadat ik een Tesla lader had geprobeerd ( zie eerdere posts). Dit maal geen enkel probleem met snelladen. Even de stekker vasthouden tot je hoort dat de auto hem lockt en laden maar. ( ik heb geen viltjes in de poort geplakt)

Ik vind ABRP nog steeds niet een betere routeplanner... Ik rij toch liever op chargemap, met als nadeel dat je af en toe de telefoon moet checken of de laders vrij zijn.

Ik heb op de terugweg weer af en toe het koffiekopje gehad, net als de vorige keer ( ik denk dat de stand van de zon in je sensor het koffiekopje gevoeliger maakt, want heen weg geen koffiekopje gezien, net als de vorige keer) Maar omdat ik in januari de toen beschikbare updates heb gehaald ging het kopje vanzelf binnen een minuut weg. Het kopje startte op zich wel adequaat want ik keek naar mijn kinderen dus niet random terwijl ik naar de weg keek.

Verder weer fantastische rij ervaring. Betere autopilot dan mijn vorige auto, glijdt over de weg, iedereen happy in de auto met hun eigen laadvoorziening voor de schermpjes :)

Overigens trillen de banden niet meer zo, alleen het begin van wegrijden na een laadstop. Hier in Nederland maar weer ervaren of het echt weg is.

NB als het goed is hebben alleen de eerste lichting AWD last van trillingen, want lang in Korea en op de boot gestaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
Het valt mij op dat veel mensen een externe app gebruiken mbt (snel)laders onderweg bij lange reizen richting het buitenland. Is dit noodzakelijk? Pakt het navigatie systeem van de EV9 dit niet goed op mbt tot adviezen qua laden? Of lijken er veel laadmogelijkheden te ontbreken in het navigatie systeem die op de verscheidene apps wel zichtbaar zijn?

Ik rij momenteel Tesla, dus dan heb je daar minder mee te maken ivm supercharger netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:47
sloddervos in "Het grote Kia EV9 Topic"

NB als het goed is hebben alleen de eerste lichting AWD last van trillingen, want lang in Korea en op de boot gestaan....
Mijn AWD eerste lichting heeft maar enkele dagen moeten wachten na productie om op de de boot te vertrekken. In Antwerpen heeft ie 2tal weken gestaan en dan uitgeleverd.
En dat bleek heel snel te zijn voor Kia (Dealer was trots dat het de eerste verkochte EV9 op de weg was in België).
Dus in vergelijking met een andere Kia of recenter geproduceerde EV9 kan dat niet het verschil zijn...

Ofwel is het een ander type banden, ofwel worden ze met een andere bandenspanning getransporteerd (meer of minder) lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
BEV9 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:32:
Het valt mij op dat veel mensen een externe app gebruiken mbt (snel)laders onderweg bij lange reizen richting het buitenland. Is dit noodzakelijk? Pakt het navigatie systeem van de EV9 dit niet goed op mbt tot adviezen qua laden? Of lijken er veel laadmogelijkheden te ontbreken in het navigatie systeem die op de verscheidene apps wel zichtbaar zijn?

Ik rij momenteel Tesla, dus dan heb je daar minder mee te maken ivm supercharger netwerk.
Heb de Kia navigatie gebruikt naar Bordeaux en enkel als filter Ionity en dat viel goed mee. Het rare is wel dat hij veel herberekend en het soms van vb 5 uur rijden naar 6u rijden springt.
Ik checkte meestal zelf nog manueel welke snellader ik ging nemen. Dus de voorgestelde skippen en de volgende nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
BEV9 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:32:

De kia navigatie wil dat je altijd naar 100% laadt, je kan niets instellen, bijv wanneer je wil laden ( 20% of zo) , tot hoe ver je wil laden, hoe vaak je wil laden, welke laders, ook als je de laders bekijkt dan hebben ze geen recente update of ze vrij zijn, alleen of ze werken. ( “
Laatse update 6 uur geleden”)

Dus gebruik ik 3 planner tegelijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

sloddervos schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:40:
[...]

De kia navigatie wil dat je altijd naar 100% laadt, je kan niets instellen, bijv wanneer je wil laden ( 20% of zo) , tot hoe ver je wil laden, hoe vaak je wil laden, welke laders, ook als je de laders bekijkt dan hebben ze geen recente update of ze vrij zijn, alleen of ze werken. ( “
Laatse update 6 uur geleden”)

Dus gebruik ik 3 planner tegelijk:)
Als je de DC laadlimiet instelt op 80% dan wil de Kia navigatie altijd dat je naar 80% laadt. Ook niet ideaal, maar beter dan die 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
  • Laatst online: 12:28
Zo! Vandaag even flink geschrokken van het daadwerkelijke verbruik van de EV9 RWD.

Ik ben een rustige rijder en sinds de temperaturen omhoog zijn gegaan is mijn verbruik structureel (ruim) onder de 20kwh/100km - volgens de boordcomputer. Maar aangezien ik de auto vanaf half december rijd is mijn gemiddelde verbruik over de 9100km volgens diezelfde boordcomputer nog altijd 21,1kwh/100 km.
Maar vandaag heb ik gekeken naar hoeveel stroom er vanuit mijn prive Zappi-laadpaal (11 kw-lader) in de Kia is gegaan. Dan kom ik uit op een gemiddeld verbruik over 9100 km van 24,1 kwh/100km!

Dat is dus >10% dan wat de boordcomputer zelf aangeeft. Ben toch wel erg benieuwd waar dat verschil vandaan komt. Laadverliezen? Hoog stroomverbruik als de auto stilstaat? Afwijkende boordcomputer?

Iemand anders die deze rekensom al gemaakt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Aanvulling: het blijkt dat laadverliezen van ca. 10% heel gebruikelijk zijn voor elektrische auto's. De AC/DC converter is waarschijnlijk de belangrijkste boosdoener is.

Bron:
https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
https://go-e.com/nl-nl/magazine/laadverlies-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:22

The Legend

*Plop*

Was het ook niet zo dat de auto verbruik voor verwarming niet meerekent?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:04
Laadverlies is heel normaal... wat je zappi verbruik gaat niet 1 op 1 je auto in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Laadverlies van 10% is inderdaad heel normaal, weet ik na 7 jaar Tesla rijden. Bij DC Snelladen nog wel meer.
En stroomverbruik bij stilstand (P) rekent de auto niet mee in het ritgemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 19:46
Heeft iemand al iets gehoord van de V2H lader? Ik heb gehoord dat die in Q3 uit zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik heb begin dit jaar via Kia charge een offerte voor een laadpaal aangevraagd. Het bedrijf dat ze daarvoor inhuren liet toen vrij duidelijk blijken dat zij niet verwachtten dat het dit jaar nog zou kunnen. Helemaal zeker is dat natuurlijk niet. Bovendien moet ook je energieleverancier er klaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
reistier schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:59:
De afgelopen dagen op vakantie in België met veel 70km/u wegen. Dat gecombineerd met aangenaam weer zorgt voor een mooi rijbereik! [Afbeelding]
Vraagje: hoe stel je in dat de weergaven hebt op kWh / 100km? Bij mij staat deze op km / kWh... Geen idee waar ik dit aanpas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShadow
Wie mist er nog meer een prullenbak in de auto? Benieuwd hoe jullie dat oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
RobHop schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Vraagje: hoe stel je in dat de weergaven hebt op kWh / 100km? Bij mij staat deze op km / kWh... Geen idee waar ik dit aanpas.
Het zit ergens diep in de menus verstopt. Ik kan het ook zo niet even opnoemen. Maar je kan wel via de zoek functie zoeken naar Fahrenheit/Celsius. Die instelling zit namelijk in hetzelfde menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Iemand een snelle manier om de muziek op pauze te zetten en daarna weer op play te krijgen?

Voor bij een podcast vind ik het soms handig om even te pauzeren met gekwetter achterin.

Geluid aan/uit wel gevonden natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
reistier schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Het zit ergens diep in de menus verstopt. Ik kan het ook zo niet even opnoemen. Maar je kan wel via de zoek functie zoeken naar Fahrenheit/Celsius. Die instelling zit namelijk in hetzelfde menu.
Gevonden! Setup -> Algemeen -> Eenheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
DarkShadow schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:54:
Wie mist er nog meer een prullenbak in de auto? Benieuwd hoe jullie dat oplossen.
Bekerhouder prullenbak met plastic vuilniszakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
biggerfoot schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:42:
Iemand een snelle manier om de muziek op pauze te zetten en daarna weer op play te krijgen?

Voor bij een podcast vind ik het soms handig om even te pauzeren met gekwetter achterin.

Geluid aan/uit wel gevonden natuurlijk
Ja, soort van passenger functie die geluid even dempt. Kan je mappen op bv sterretje op het Dashboard. Je kan ook de volume knop induwen, dan is het helemaal stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Gasoline1234 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:00:
Laadverlies van 10% is inderdaad heel normaal, weet ik na 7 jaar Tesla rijden. Bij DC Snelladen nog wel meer.
En stroomverbruik bij stilstand (P) rekent de auto niet mee in het ritgemiddelde.
Dat klopt niet, hoe lager de laadsnelheid hoe hoger het verlies. Thuislader (granny charger) is heel erg dan zit je soms tegen 15-17% helemaal al je een kabelhaspel gebruikt oid. Voor een goede AC lader zit je rond de 7-10% afhankelijk van de aderdikte.

Snelladers rond de 5% hangt af van snelheid en type kabels. Het laadverlies komt altijd voor rekening van de afnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubvan82
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-08-2024
Ondertussen een dikke week verder en nog niet niets van de garage gehoord ivm de terugroepactie van de deurhendels. Ze gingen me nochtans begin deze week contacteren. Afwachten wat dat geeft. Ondertussen nog maar een goeie 400km gereden maar geen noemenswaardige problemen. Gelukkig maar. Zou ook wel heel erg snel zijn. Ik blijf het hier volgen en hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
rubvan82 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:03:
Ondertussen een dikke week verder en nog niet niets van de garage gehoord ivm de terugroepactie van de deurhendels. Ze gingen me nochtans begin deze week contacteren. Afwachten wat dat geeft. Ondertussen nog maar een goeie 400km gereden maar geen noemenswaardige problemen. Gelukkig maar. Zou ook wel heel erg snel zijn. Ik blijf het hier volgen en hou jullie op de hoogte.
Ik wacht al maanden op de portiergrepen, maar ik heb er zelf nog helemaal geen hinder van ondervonden (wat is er eigenlijk mis mee?!) :) Ik heb liever dat ze hun tijd nuttig besteden aan het op orde brengen van de softwarematige functionaliteit zoals het automatisch afsluiten van de deuren bij verlaten van de auto en het sluten van het schuifdak (die vergeet iedereen hier dicht te doen en kan vreemd genoeg niet vanuit de app) en het kiezen van het bestuurdersprofiel middels de vingerafdrukscanner, etc. etc.

Maar als hij rijdt, is het een geweldige reiswagen!

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Vaevictis_ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Dat klopt niet, hoe lager de laadsnelheid hoe hoger het verlies. Thuislader (granny charger) is heel erg dan zit je soms tegen 15-17% helemaal al je een kabelhaspel gebruikt oid. Voor een goede AC lader zit je rond de 7-10% afhankelijk van de aderdikte.

Snelladers rond de 5% hangt af van snelheid en type kabels. Het laadverlies komt altijd voor rekening van de afnemer.
Dat klopt niet.
Als je een vergelijking tussen AC en DC snelladen maakt dan moet je in beide gevallen wel meten vanaf de stroommeter. Als je zegt dat het laadverlies bij snelladen slechts 5% is dan laat je de high voltage, high amperage AC-DC omvorming buiten beschouwing. Die moet je wel meetellen als je een efficiency-vergelijking maakt met AC slow-charging, want daar tel jij dat laadverlies wel mee.

Doordat er veel meer hitte ontstaat bij DC snelladen, ook in de omvormer, en kabels en batterijen actief gekoeld moeten worden, kom je uit op een hoger totaal laadverlies dan bij 11 kW AC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.R.
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-12-2024
mijn laatste bevindingen na nu toch ongeveer een 7.500km met de wagen

- Velgen en originele banden (GT Launch edition) liggen bij de dealer, werken aan een oplossing & voorlopig dus met 19' velgen / banden op de baan
- Deurgrepen terugroep, is dit voor iedereen? Mijn wagen is gewrapped, dus flinke streep door de €€€ rekening indien ik dit nogmaals dien te laten uitvoeren...
- Wagen heel erg vaak problemen de laatste tijd om in versnelling D of R te krijgen bij opstart. We dienen de wagen dan volledig uit te schakelen (soms verschillende malen), gekend probleem?
- 220 volt in koffer lijkt niet te werken, of dien je dit op de een of andere manier te activeren?

Los van KIA, maar een goede EV-app die ook nog eens accuraat rekening houdt met actueel verkeer hebben we nog niet gevonden. Na een ritje IT tot de conclusie gekomen dat ze maar al te vaak steken laten vallen helaas (ABRP, Kia Charge, Chargemap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:09
Volgens mij moet je eerst de campingmode activeren voordat de 220 werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.R.
  • Laatst online: 10-12-2024
Michel67 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:42:
Indien dit zou kloppen, dan kan er dus in feite tijdens het rijden geen gebruik worden gemaakt hiervan? Enkel de 12V sigarettenaansteker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

J.R. schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:17:

- 220 volt in koffer lijkt niet te werken, of dien je dit op de een of andere manier te activeren?
Check in ieder geval even of je minimale laadniveau voor V2L niet te hoog staat. Het laagste niveau dat je kunt instellen is 20%. Als je batterijniveau dan boven de 20% is zou de V2L wandcontactdoos in de kofferruimte een groen lampje moeten tonen als het contact is ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Michel67 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:42:
De wagen gewoon aanzetten, niet accessoire modus, is ook goed. Je moet de stekker wel een paar keer insteken en uittrekken.
Ik doe het zo om hem te stofzuigen 😁

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 20:58

Wiebbe

<none />

De tank is geleverd. Hij is door Louwman Kia Goes aan huis geleverd (via een externe partij, chaffeur die hem hier heen kwam rijden) dus er is niet echt sprake van een ontvangstervaring.

Het is een witte GT-Line. Meteen maar even op een proefrit genomen naar Luxemburg om een weekendje op de camping te staan.

Eerste rit ervaringen:
  • Hij rijdt echt heerlijk. Uiteraard wel proefgereden maar na 2x een rit van 500km+ ben ik alleen maar blijer. De Hud is fantastisch, integratie met Google Maps is ook erg fijn.
  • Piepjes. Hij voorzien van alle laatste updates en heb eigenlijk helemaal geen last gehad van overmatige piepjes tijdens het rijden. Natuurlijk wel de snelheidswaarschuwing elke keer uitzetten, maar ik kan nu via de ster knop direct op het scherm komen waar ik alles uit kan zetten, dus aantal keer klikken valt erg mee.
  • De snelweg assistent (HDA2) werkt ook super. Houdt netjes afstand, kan aardig banen wisselen (wel te langzaam voor druk verkeer) en werkt ook in de files super.
  • Verbruik (inclusief bergen op en af was ongeveer 23 kw/h voor beide dagen. Veel op HDA2 rond de 100 km/u gereden.)
  • Geen enkele trilling gemerkt tijdens het rijden. Dus daar lijk ik geen last van te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbVP7A5B2mIjalyUWxPoMjCuqwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJeviyD2zOHv7e6GRU6sR4R1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv7IODIfc4nOgKXF948ezcTWdCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVrNtYZEnNYBmGoSWoq8Fmox.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik wel heel vervelend vond is dat de dealer nog op sommige plekken plastic heeft laten zitten, volgens de dealer was dat vooral Kia en niet zij? Vond het maar een wazig verhaal. Mag natuurlijk nooit op een auto van €75k. Verder was hij ook er stoffig, maar ik denk dat dat vooral komt omdat hij er al maanden stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMd_H6-wcSBYjPunkcF5yAOodIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikeofxfpOnwbvfn6KYlR9lXD.jpg?f=fotoalbum_large

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Afgelopen week weer een stukje plastic gevonden, na 10000 km 😅.

Maar niet echt top service, vind daar trouwens ook wel het nodige van. Ik kon geen contact maken met Kia Connect. Heb toch bijna 3 maanden gewacht voordat dat opgelost was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow

- Velgen en originele banden (GT Launch edition) liggen bij de dealer, werken aan een oplossing & voorlopig dus met 19' velgen / banden op de baan
- Deurgrepen terugroep, is dit voor iedereen? Mijn wagen is gewrapped, dus flinke streep door de €€€ rekening indien ik dit nogmaals dien te laten uitvoeren...
- Wagen heel erg vaak problemen de laatste tijd om in versnelling D of R te krijgen bij opstart. We dienen de wagen dan volledig uit te schakelen (soms verschillende malen), gekend probleem?

Los van KIA, maar een goede EV-app die ook nog eens accuraat rekening houdt met actueel verkeer hebben we nog niet gevonden. Na een ritje IT tot de conclusie gekomen dat ze maar al te vaak steken laten vallen helaas (ABRP, Kia Charge, Chargemap)
Dat van die deurgrepen heb ik ook gemist? Wat is daarmee. Valt me vooral op dat het zo random is, ene keer met uitstapppen overal eruit, dan weer niet. Vind het maar rare dingen.

Wat betreft aan en uit zetten, als je de auto start, heb je dan je voet op de rem? Als je dat niet hebt krijg je dit probleem i.i.g. Ik had dit in het begin ook, maar sinds ik de auto las aanzet als m’n voet al op de rem zit, letterlijk nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:32
Heeft er iemand hier de deurgrepen alleen zwart laten wrappen? Moet daarvoor alles los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
DarkShadow schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Ja, soort van passenger functie die geluid even dempt. Kan je mappen op bv sterretje op het Dashboard. Je kan ook de volume knop induwen, dan is het helemaal stil.
Thanks voor je reactie; ik zoek een pauze functie, geen mute functie terwijl de podcast doorloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammboy
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 07:12

-> hier jammer genoeg ook regelmatig en het blijft koppig weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
biggerfoot schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Thanks voor je reactie; ik zoek een pauze functie, geen mute functie terwijl de podcast doorloopt
Een keer drukken op de volumeknop op het dashboard. Dan gaat geluid op mute en springt het afspelen op pauze bij mij. Nog een klik en het gaat weer verder. Of zoek je een knop op het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
biggerfoot schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Als ik het volume wieltje indruk dan pauzeer ik muziek en podcast in carplay…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Nu online
Zal het regelmatig trekken van een caravan van 1800 kg, bijvoorbeeld vijf tot zes keer per jaar en 400 km per trip, een grote impact hebben op de levensduur van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ruvetuve schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:28:
Zal het regelmatig trekken van een caravan van 1800 kg, bijvoorbeeld vijf tot zes keer per jaar en 400 km per trip, een grote impact hebben op de levensduur van de accu?
Waarom? De batterij is puur opslag, je zal wat meer dan gemiddeld vermogen ervan vragen, maar lijkt me echt geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Volgens mij zijn de laatste berichten dat snelladen niet zo heel slecht is door de betere koeling. 400 km misschien 1 of 2 keer laden? Hangt ook af hoe veel km je daarbuiten maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Nu online
Bedankt voor jullie perspectief.

Ik ga proberen een testrit te krijgen met de EV9 die een trekhaak heeft. Ik ben erg benieuwd naar het verbruik met 1500/1800 kg achter de auto. Onze caravan is vrij hoog, dus dat telt extra zwaar mee.

Ik hoor dat de actieradius ongeveer halveert, maar ik vrees dat het erger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ruvetuve schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:43:

Ik ga proberen een testrit te krijgen met de EV9 die een trekhaak heeft. Ik ben erg benieuwd naar het verbruik met 1500/1800 kg achter de auto. Onze caravan is vrij hoog, dus dat telt extra zwaar mee.

ja caravans en EV's zijn geen match made in heaven. Ook opladen in het buitenland is soms lastig, omdat je soms caravan moet afkoppelen. Dat is niet leuk om om de 200 km te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blinded
DarkShadow schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:51:
[...]

ja caravans en EV's zijn geen match made in heaven. Ook opladen in het buitenland is soms lastig, omdat je soms caravan moet afkoppelen. Dat is niet leuk om om de 200 km te doen.
https://www.cnet.com/road...elf-pulls-its-own-weight/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:04
Heel gaaf maar niet voor iedereen een optie
The Pebble Flow is expected to hit the open road in late 2024 starting at $109,000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Is er hier al iemand die V2G gebruikt? Of kan dat überhaupt nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Freezhost schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:47:
[...]

Heel gaaf maar niet voor iedereen een optie

[...]
misschien komen er in de toekomst nog dingen die wat aerodynamischer zijn of gelijkaardige concepten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ik heb een theorie dat hier mijn ev9 opstaat

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9519145
https://www.marinetraffic...5/vessel:MORNING_CORNELIA

zou op Antwerpen, Belgium 2024-06-28 aankomen

[ Voor 10% gewijzigd door blinded op 15-05-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
KrullenO schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:10:
Is er hier al iemand die V2G gebruikt? Of kan dat überhaupt nog niet?
Nee, niemand schijnt dit nog te kunnen gebruiken. Er zijn nu ook geen laders (en blijkbaar ook geen energie maatschappijen) die dit ondersteunen. Ik begin een onderbuik gevoel te krijgen dat als het mogelijk is ik alweer naar een nieuwe auto aan het kijken ben. Had nog wel hoop dat KIA Charge een interessant aanbod kon brengen voor stroom, warmtepomp, laders etc maar ook daar komt voorlopig weinig nieuws van. Toevallig vandaag een "persoonlijk" aanbod van KIA Charge gehad bij Vattenfall (waar ik nu ook zit) en dit was een flink stukje duurder dan mijn huidige contract (ik heb nu geen vast contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Ruvetuve schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:28:
Nee hoor, eerder op je banden, remmen etc. Maar ook dat zal mee vallen. Je kunt beter rustig met een caravan rijden dan continue volgas bij ieder stoplicht wegtrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen

Klopt, kan dit bevestigen ongeveer gedeeld door 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zero45
  • Laatst online: 01-12-2024

YouTube: Kia EV9 med 2t husvagn (0 grader) - Hööög förbrukning | Elbilsmagasinet

Deze test heeft een verbruik van 47,9kwh/100km als ik het goed zie met die zweedse mijl 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:47
het was mij ook al opgevallen, dat regenweer het verbruik van mijn EV9 ferm deed stijgen...
https://www.hln.be/auto/f...eer-dan-gedacht~ad100a00/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
Net zoals Nestorix voorspelde, na de black screen en de koffiekops, had ik dinsdagavond een platte 12v. Tijdens een wasbeurt kreeg ik hem plots niet meer open. Gelukkig kreeg ik de auto met de manuele sleutel wel vlot open, want voor de man van de depannagedienst was het de eerste EV9.

Ook even info gevraagd voor een snelstarter en hij sprak van een Noco (min. 2000 A).

De wagen gaat op 24/05 binnen voor de nodige updates. Blijkbaar is OTA enkel voor navigatie en infotainment en niet voor systeemupdates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Nu online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 08:59
Hier nog een video waar wat features worden toegelicht, sommige die ik hier op dit forum (nog) niet tegengekomen ben oa hoe je die fingerprint activeerd.

YouTube: 2024 KIA EV9 GT-LINE Tips & Tricks, Hidden Features!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Stijn_Gallet schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:17:
Hier nog een video waar wat features worden toegelicht, sommige die ik hier op dit forum (nog) niet tegengekomen ben oa hoe je die fingerprint activeerd.

Ha eindelijk het schuifdak gevonden 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Stijn_Gallet schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:17:

Het filmpje klopt wat betreft de vingerafdruksensor niet. Ik heb dat ding al heel lang geactiveerd voor 'Start Vehicle' en 'Unlock Profile' maar het werkt gewoon niet. De auto start niet wanneer ik de sensor gebruik. Ik krijg alleen de melding dat mijn afdruk herkend is, en dat ik de auto kan starten (alsnog met de aan/uit knop dus). Had ik net zo goed gelijk kunnen doen want dat werkt ook. Ook gaat mijn stoel niet naar de stand die gekoppeld is aan driver profile 1.

Kortom: óf de fingerprintscanner is (nog steeds) een verkoop gimmick óf ik begrijp het niet óf er is iets mis met mijn auto.

Ik ben heel benieuwd of iemand al de toegevoegde waarde van die sensor heeft gevonden?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkShadow
Gimmick. Een auto zelf aanzetten gaat altijd gemakkelijker zijn zonder zo’n sensor. Een FaceTime achtige oplossing zou wel meerwaarde hebben imho

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CBreedijk
Zero45 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:20:
[...]

YouTube: Kia EV9 med 2t husvagn (0 grader) - Hööög förbrukning | Elbilsmagasinet

Deze test heeft een verbruik van 47,9kwh/100km als ik het goed zie met die zweedse mijl 🤣
Met mijn aanhanger (1100 kg leeg, schamel, 275 hoog 230 breed) dit verbruik
Met dakkoffer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Cbbr2NpYxZzLmpmCa4u8yzkM7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWu08c422qlOHpo1yD8suJzT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hXCsxTbfCVQMZ_KAUrgF7OXZrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfrjDhaPUw4QLXGyHRXYCMtB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Nu online
CBreedijk schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Met dakkoffer

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even zien of ik het goed begrijp dat is een gemiddelde van 39,2 kWh per 100km gemeten over een rit van 43km met aanhanger.

Ik hoorde in de Engelse variant van dat Zweedse YT filmpje dat de Kia vrij accuraat is in de verwachtte range met een aanhanger omdat hij het gewicht kan meten.

Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-10 16:44
CBreedijk schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Met dakkoffer

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke variant Thule dakkoffer is dat? Ziet er strak uit zo! Ik heb zelf de Iceberg Green en overweeg een zwarte van Thule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBreedijk
XT 500 geloof ik

Heb m tweedehands (ongebruikt) overgenomen
Ik had destijds liever een zwarte. Maar voor nu matcht t zeer prima.
Pagina: 1 ... 43 ... 93 Laatste