Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 42 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-10 22:37

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

sly___ schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 05:00:
Wat is nou in t algemeen de reactie van dealers op t 12V probleem? Jump starten kan toch geen oplossing zijn?
Bij mij was het afslepen / opladen en langs de dealer laten brengen. (Of zelf komen als je kan jumpstarten).
Er moet van alles worden uitgelezen om de oorzaak en de conditie van de 12V te controleren.
De helpdesk suggereerde dat er zelfs al een HV accupakket was gewisseld na een dode 12V maar dat lijkt me onzin…

Maar aangezien ze allemaal zo druk zijn ben je zo 3-4 weken verder en rijd je met een 1.0 3-cilinder picanto rond…

Mijn dode EV9 is, na succesvol jumpstarten en van de laadpaal halen, nu na 24 uur voor de deur geparkeerd gestaan te hebben 4 (!) kWh kwijt aan ‘niks’ doen en ging zojuist wel gewoon met de AB open.
Ik hoop dat deze 4 kWh nu in de 12V zitten.

Iemand een idee hoe ik dat kan checken?
De spanning meten lukt prima, 12,5V als de boel uit staat, 13,8V met ‘de motor aan’, maar dat zegt niet alles over de nu beschikbare capaciteit lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 21:30

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wat bedoel je precies met "serieus niet pluis"?
Dat er stiekem OTA updates worden geïnstalleerd door Kia? Zonder melding of toestemming? Niet vooraf en niet achteraf?

Daar geloof ik niet in. Tijdens zo'n update is de auto onbruikbaar. Dat doet Kia nooit zonder akkoord, want stel dat je net naar de spoedeisende hulp moet? En nooit heeft iemand gemeld dat de de auto onbeschikbaar was omdat ie geheel uit zichzelf aan het updaten was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-10 11:27
Nestorix schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:24:
Ik had al een afspraak staan voor het uitvoeren van updates (omdat dat OTA niet schijnt/lijkt te werken). Net een paar dagen voor die afspraak heb ik een lege 12V accu. Dit gebeurde nadat 2/3 weken geleden de auto plotsklaps met problemen kwam (koffiekopje, zwart scherm, etc) die ik de eerste 5000 km niet had.

De onderstaande lijst is de lijst van updates die er sinds 5 februari zijn (dat is de datum waarom de dealer vlak voor de levering alle toen beschikbare updates erop gezet had waardoor toen het koffiekopje probleem voorbij was en ook wireless Apple Carplay beschikbaar was).

Het is dus een flinke lijst en ik zie zeker een paar dingen erop staan die gerelateerd aan de problemen lijken te zijn. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom bij mij (en anderen op dit forum) de problemen 2 tot 3 weken geleden plotseling begonnen: Is dit een mislukte OTA update van KIA geweest? Is dit het gevolg van een bijna lege accu als gevolg van een ander probleem? Is dit een software bug met overlopende tellers of zoiets? Niet duidelijk.

De auto staat nu nog bij de dealer dus ik ben benieuwd of er nog meer updates bij zijn gekomen ondertussen.

Ik had geprinte versies gekregen van de dealer dus de onderstaande tekst is met foto-tekst herkenning overgezet. Ik heb het niet uitgebreid gecontroleerd op fouten.

Opvallend is dat er op de laatste TSB een Nederlandse tekst bijstaat om duidelijk te maken dat de update voor de linker en de rechter koplamp moet gebeuren. Blijkbaar vond KIA Nederland het niet duidelijk genoeg voor onze Nederlandse monteurs. Overigens bijzonder dat elke koplamp zijn eigen software update nodig heeft.

De lijst tot nu toe (vanaf +- 5 februari):

VCU UPGRADE: EV9 (MV1) EWP OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-16-E051-MV1 | Service Action

BACKGROUND
This bulletin provides information on the Vehicle Control Unit (VCU) upgrade procedure to improve the EWP (Electric Water Pump) operation logic when AC charging.
There is a deviation between the practical temperature and sensing temperature inside the ICCU (Integrated Charging Control Unit) that increases in cold weather.
* Condition: Deviation between the practical temperature and sensing temperature is too high during AC charging in cold weather.
* Correction: VCUS/W upgrade by KDS.

ICC UPGRADE: MV1 ICC OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-92-E180-MV1 | Service Action

BACKGROUND
This bulletin provides procedures for an In-Cabin Camera (ICC) software upgrade to EV 9 (MVI) vehicles that relaxes the conditions for dismissing driver drowsiness warning notifications.
* Correction: Progress the In-Cabin Camera (ICC) upgrade via the KDS 2.0 diagnostic device.

VCU UPGRADE: OPERATION LOGIC IMPROVEMENT FOR 12V BATTERY
KCE23-16-E162-MV1 | Service Action

BACKGROUND
This bulletin provides instructions for updating the VCU (Vehicle Control Unit) software to correct an issue whereby the EV9 (MV1) may remain in charge mode after charging is complete if "Start Charging" is pressed repeatedly via the Kia Connect app during a full charge, resulting in the 12V battery discharging during extended parking.

- For the stocked vehicle by OTA failure, please progress the upgrade using Automatic Mode, the same as the original way.
- For the EV9 (MVI) vehicle in which ECU upgrade is successfully completed, "OTA initialization" must be progressed after the ECU upgrade. For service details, please refer to "SERVICE PROCEDURE AFTER UPGRADE"
* Use OTA control version update ONLY when replacing the OTA controller with a new one.

PSM UPGRADE: POWER SEAT MODULE (PSM) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E910-MV1 | Service Action

BACKGROUND
This bulletin provides instructions for the Power Scat Module (PSM) upgrade procedure to improve the behaviour of Easy Assist and Leg Rest on EV9 (MV1) vehicles.

PDC UPGRADE: POWERNET DOMAIN CONTROL (PD) JUDGMENT LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E740-MV1 | Service Action

BACKGROUND
This bulletin provides the POWERNET DOMAIN CONTROL (PDC) S/W upgrade procedure which ensures that 12V battery diagnosis on EV9 (MV1) can complete from the diagnostic equipment.

- For the stocked vehicle by OTA failure, please progress the upgrade using Automatic Mode. the same as the original way:
- For the EV9 (MVI) vehicle in which ECU upgrade is successfully completed, "OTA initialization" must be progressed after the ECU upgrade. For the service details, please refer to
"SERVICE PROCEDURE AFTER UPGRADE"
* Use OTA control version update ONZY when replacing the OTA controller with a new one.

BDC UPGRADE: BODY DOMAIN CONTROLLER(BDC) RESET LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E721-MV1 | Service Action

This bulletin provides the BODY DOMAIN CONTROLLER(BDC) S/W upgrade procedure that instructs door lock/unlock function operating well by smartphone (digital key) on EV9 (MVI) vehicles.

- Please be sure to connect an external power bank to your vehicle before proceeding with this software upgrade.
- For the stocked vehicle by OTA failure, please progress the upgrade using Automatic Mode, the same as the original way.
- For the EV9 (MVI) vehicle in which ECU upgrade is successfully completed, "OTA initialization" must be progressed after the ECU upgrade. For the service details, please refer to
* Use OTA control version update ONLY when replacing the OTA controller with a new one.

SCM UPGRADE: STEERING COLUMN MODULE (SCM) TILT MOTOR OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E700-MV1 | Service Action

This bulletin provides a STEERING COLUMN MODULE (SCM) S/W upgrade procedure to resolve the issue that the steering wheel didn't keep to the setting location when getting on some EV9 (MVI) vehicles.

- For the stocked vehicle by OTA failure, please progress the upgrade using Automatic Mode, the same as the original way:

SCU UPGRADE: SHIFTING AND DIAGNOSTIC LOGIC IMPROVEMENT (P106900, P28E812)
KCE23-52-E070-MV1 | Service Action

This bulletin provides the S/W upgrade procedure of SCU that improves the shifting by clearly identifying the shift lever in P-position on EV9 (MV1) vehicles.

PTGM UPGRADE: MV1 PTGM (POWER TAIL GATE MODULE) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE23-92-E760-MV | Service Action

This bulletin provides the upgrade procedure for operation logic improvement of PTGM (POWER TAIL GATE MODULE)S/W on EV9 (MV1) vehicles.

- This campaign event does not provide an OTA update. Please proceed with the upgrade using the auto mode (manual mode) of KDS same as the original way.

ILCU UPGRADE: MV1 INTEGRATED LED HEADLAMP CONTROL UNIT (ILCU) OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-92-240-MV1 | Service Action

Let op! Het is dus de bedoeling dat je zowel de linker als rechter unit een update geeft. Je doet dus voor deze Service Action 2 updates op 1 voertuig.

This bulletin provides an integrated LED headlamp control Unit (ILCU) Upgrade procedure which ensures that unnecessary electricity consumption of 12V battery is not made on EV9 (MV1) vehicles.
* Condition: Integrated LED Headlamp Control Unit (ILCU) controller consumes unnecessary electricity on Standby mode by switching to active mode.
* Correction: Perform the integrated LED headlamp control Unit (ILCU) Upgrade (#1110, #1111) through KDS 2.0 diagnostic device.

CAUTION
- Integrated LED headlamp Control Unit (ILCU) Upgrade is needed to progress two times for LH (#1110) and RH (#1111).
Ik heb mijn EV9 opgehaald op 29 februari, de laatste update vermeld is van 9 februari, dus vermoedelijk moeten de hier geposte updates er bij mij ook nog op.

Tot op heden na 6000 km geen problemen met 12v, koffiekopjes (als ie afgaat, is het terecht en zwijgt ie na 5 sec. terug), zwarte schermen of wat dan ook.

Ik zou zelfs die updates er momenteel niet op willen, bang dat er dan wel bepaalde zaken kunnen worden getriggerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

karel_vdv schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb mijn EV9 opgehaald op 29 februari, de laatste update vermeld is van 9 februari, dus vermoedelijk moeten de hier geposte updates er bij mij ook nog op.

Tot op heden na 6000 km geen problemen met 12v, koffiekopjes (als ie afgaat, is het terecht en zwijgt ie na 5 sec. terug), zwarte schermen of wat dan ook.

Ik zou zelfs die updates er momenteel niet op willen, bang dat er dan wel bepaalde zaken kunnen worden getriggerd...
Dat gevoel van liever-geen-updates-want-alles-is-nu-goed, herken ik.
Echter, na 7 weken en 6000km (jouw situatie) is het nog te vroeg om te concluderen dat alles inderdaad in orde is. Het zwarte-scherm probleem lijkt niet te vermijden met de huidige software. Maar het kan even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
Gasoline1234 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:41:
[...]

Dat gevoel van liever-geen-updates-want-alles-is-nu-goed, herken ik.
Echter, na 7 weken en 6000km (jouw situatie) is het nog te vroeg om te concluderen dat alles inderdaad in orde is. Het zwarte-scherm probleem lijkt niet te vermijden met de huidige software. Maar het kan even duren.
Ja hé.
Ik heb geen issues (enkel de banden int begin, maar nu verwaarloosbaar)
2 weken geleden eerste checkup op 15.000km en wat updates gekregen (met een klein hartje)
Maar we zijn weer 2.500km verder en alles nog ok als voorheen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:29:
[...]

Ja hé.
Ik heb geen issues (enkel de banden int begin, maar nu verwaarloosbaar)
2 weken geleden eerste checkup op 15.000km en wat updates gekregen (met een klein hartje)
Maar we zijn weer 2.500km verder en alles nog ok als voorheen :*)
Houden zo d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10 10:59
Hier inmiddels 7000k gereden. Geen noemenswaardige problemen tot op heden. Weinig tot geen last van de trillende 21 inch banden gehad en geen zwarte schermen, lege accu's of andere heftige problemen.
Opvallend vind ik wel dat laatste week ik een stuk vaker de koffie melding krijg. Idd software probleem of iets met bijv de zon te maken die feller wordt. Ben bril-dragend, zou dat nog uitmaken?
Zal binnenkort eens een afspraak bij de dealer plannen. Ik wil de bovengenoemde updates eigenlijk wel hebben. Hopelijk maakt dat de koffiemelding weer minder irritant en voorkomt het dat ik 12v problemen ga krijgen. (voor zekerheid wel jumpstarter in frunk liggen)

Nog ander punt: vind de ev9 opvallend gevoelig voor steenslag op de motorkap (flare-red) en hoor ook VEEL vaker dan in onze vorige auto (mazda 6 sportbreak) harde tikken tegen de voorruit. Ik heb de afstand bij ACC standaard op 3 staan en houd totaal niet van bumperkleven. Gelukkig tot op heden geen schade aan de voorruit, maar de motorkap heeft zeker al 3-4 kleine lakschades. Die zijn bij flare-red ook goed zichtbaar, omdat de onderliggende grondlaag wit is. Anderen ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:32
Fijn dat er toch ook positieve verhalen zijn. Steenslag lees je vaker inderdaad.

Mensen nog update rond recente levertijden? Mijn dealer zegt 5 mnd...een andere zegt op voorraad 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
gustavson schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:38:
Hier inmiddels 7000k gereden. Geen noemenswaardige problemen tot op heden. Weinig tot geen last van de trillende 21 inch banden gehad en geen zwarte schermen, lege accu's of andere heftige problemen.
Opvallend vind ik wel dat laatste week ik een stuk vaker de koffie melding krijg. Idd software probleem of iets met bijv de zon te maken die feller wordt. Ben bril-dragend, zou dat nog uitmaken?
Zal binnenkort eens een afspraak bij de dealer plannen. Ik wil de bovengenoemde updates eigenlijk wel hebben. Hopelijk maakt dat de koffiemelding weer minder irritant en voorkomt het dat ik 12v problemen ga krijgen. (voor zekerheid wel jumpstarter in frunk liggen)

Nog ander punt: vind de ev9 opvallend gevoelig voor steenslag op de motorkap (flare-red) en hoor ook VEEL vaker dan in onze vorige auto (mazda 6 sportbreak) harde tikken tegen de voorruit. Ik heb de afstand bij ACC standaard op 3 staan en houd totaal niet van bumperkleven. Gelukkig tot op heden geen schade aan de voorruit, maar de motorkap heeft zeker al 3-4 kleine lakschades. Die zijn bij flare-red ook goed zichtbaar, omdat de onderliggende grondlaag wit is. Anderen ook last van?
Ik heb helaas vorige vrijdag een steen in de voorruit gehad, met put en direct uitlopende barst als gevolg.
Volgende week gaat ie bij Carglass binnen voor een nieuwe voorruit, gelukkig in verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 22-09 15:33
karel_vdv schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:48:
[...]

Ik heb helaas vorige vrijdag een steen in de voorruit gehad, met put en direct uitlopende barst als gevolg.
Volgende week gaat ie bij Carglass binnen voor een nieuwe voorruit, gelukkig in verzekering.
Ik heb vorige week een steentje op de zwarte sierstrip gekregen en er is een brokje af. Even afwachten wat de garage zegt, 340 euries om het stuk volledig te vervangen maar mss kunnen ze het herstellen.

Ik overweeg om PPF te laten installeren want idd heel erg gevoelig voor steenslag. :'(

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ_OACxgeVMSw7g2U_1mgQ67Bbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGP1hmsKx0ayqWze4zqMt6qF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

pepperke schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:16:
[...]

Ik heb vorige week een steentje op de zwarte sierstrip gekregen en er is een brokje af. Even afwachten wat de garage zegt, 340 euries om het stuk volledig te vervangen maar mss kunnen ze het herstellen.

Ik overweeg om PPF te laten installeren want idd heel erg gevoelig voor steenslag. :'(

.[Afbeelding]
Balen, zeg. Heel zichtbaar. Ben benieuwd of het te herstellen is, en zoja, hoe duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 06:42
pepperke schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:16:
[...]

.[Afbeelding]
Die plastic wielkasten heb ik van het begin al goedkoop en fragiel gevonden. Toen die vochtplekken er onder zaten had ik er eens over gewreven en er zaten direct krassen op.
Die zwarte lijsten aan de deuren zijn van hetzelfde materiaal en bij het polishen had ik ook al een kras ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:46
Heeft iemand tips voor een dakkoffer?

Ik moet er deze zomer aan gaan geloven…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:53
sloddervos schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:38:
Heeft iemand tips voor een dakkoffer?

Ik moet er deze zomer aan gaan geloven…
Ik ga zelf voor een trekhaakkoffer, zuiniger in verbruik en veel makkelijker met laden. Maar dan moet je wel over een trekhaak beschikken.

Dakkoffer heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

sly___ schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 05:00:
Wat is nou in t algemeen de reactie van dealers op t 12V probleem? Jump starten kan toch geen oplossing zijn?
Gisteren is mijn 12V doorgemeten na een 'dood' moment.
Niets mee aan de hand kennelijk. Hij is weer opgeladen en is niet beschadigd.

Ik kreeg daarbij de indruk dart ze in het duister tasten over de oorzaak en dat het er op lijkt dat er verschillende oorzaken zijn die, al dan niet samen, voor deze leegloop kunnen zorgen.
Het gaat 9x goed, en dan 1x is er een extra voorwaarde niet en gaat het mis.

Mij werd, als nieuw advies - nog niet eerder gelezen, geadviseerd om in elk geval de auto NIET te parkeren met de verlichting op DIM licht maar altijd op AUTO.
Dit lijkt verband te houden met het vermoeden dat de CU van de beide koplampen tijdens parkeren toch ongewenst naar een actieve stand kan schakelen. Het gaat daarbij niet om de lampen zelf maar om de regelunits. Er is nu een update voor, 1 voor links en 1 voor rechts. Die heb ik nog niet gekregen omdat hij niet wist hoe lang het zou duren en ik geen tijd genoeg had... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 11:52
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:32:
[...]

Gisteren is mijn 12V doorgemeten na een 'dood' moment.
Niets mee aan de hand kennelijk. Hij is weer opgeladen en is niet beschadigd.

Ik kreeg daarbij de indruk dart ze in het duister tasten over de oorzaak en dat het er op lijkt dat er verschillende oorzaken zijn die, al dan niet samen, voor deze leegloop kunnen zorgen.
Het gaat 9x goed, en dan 1x is er een extra voorwaarde niet en gaat het mis.

Mij werd, als nieuw advies - nog niet eerder gelezen, geadviseerd om in elk geval de auto NIET te parkeren met de verlichting op DIM licht maar altijd op AUTO.
Dit lijkt verband te houden met het vermoeden dat de CU van de beide koplampen tijdens parkeren toch ongewenst naar een actieve stand kan schakelen. Het gaat daarbij niet om de lampen zelf maar om de regelunits. Er is nu een update voor, 1 voor links en 1 voor rechts. Die heb ik nog niet gekregen omdat hij niet wist hoe lang het zou duren en ik geen tijd genoeg had... :-(
Eigenlijk is het dus mogelijks gwn een dom bugje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-10 07:43
blinded schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:45:
Eigenlijk is het dus mogelijks gwn een dom bugje
De vraag is of het een software of een hardware bug is.

Na alle updates lijkt het koffiekop probleem weg (zoals het ook de eerste 5000km was, en geen verklaring waarom dat opeens naar voren kwam).

Ik ben er nog niet overtuigd van dat het 12V accu probleem is opgelost. Ik zie het accu percentage in een halve dag geparkeerd staan, zonder aan de lader te staan, terugvallen van 93% naar 82%. Ik verwacht wel dat de drive battery de 12V accu zal bijladen, maar ik vind die 12V terugval in iets meer dan een halve dag wel wat veel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybwp1qwfsIVgKFT-yE8MxHTxtqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPv1iTgG9MSt1w1uptOJHogn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us6IlYtfLYPP4Mt81BL8lvlVXC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeLbeDHIUKaXTWoOELBT4HyL.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het eerst onze daktent op de EV9 gezet. Vooral om eens te testen wat onze daktent als extra verbruik gaat geven. Deze week 150 km heen en dagje later weer terug van het Hageland naar Zeeland.
Ben benieuwd. We vinden ze alvast zelf wel stoer staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
  • Laatst online: 02-10 18:40
surfonce schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag voor het eerst onze daktent op de EV9 gezet. Vooral om eens te testen wat onze daktent als extra verbruik gaat geven. Deze week 150 km heen en dagje later weer terug van het Hageland naar Zeeland.
Gaaf!
Fotos van uitgeklapt / open zouden ook gewaardeerd zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 22-09 15:33
surfonce schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Cool! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:12
Ben benieuwd naar het verbruik.

Gisteren teruggereden vanuit Oost frankrijk (Grand Est, +-640 Km) en verbruik was meestal rond de 22/23 Kwh/100Km. we reden gemiddeld 99 Km/h (en dus meestal 110/120 Km/h. Best prima te doen in 2 stops (fastned) van 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sossienl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 04:58
Eigenaren met kinderzitjes; hebben jullie ook dat de auto aangeeft dat de gordel niet vast zit op de plek van kinderzitje (op isofix)? Heel irritant immers het er voor zorgt dat je de gordel er in moet klikken en daardoor weer een extra (onhandige) actie hebt om op de achterste rij te komen.

Iemand een fix / idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 21:10
sossienl schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:29:
Eigenaren met kinderzitjes; hebben jullie ook dat de auto aangeeft dat de gordel niet vast zit op de plek van kinderzitje (op isofix)? Heel irritant immers het er voor zorgt dat je de gordel er in moet klikken en daardoor weer een extra (onhandige) actie hebt om op de achterste rij te komen.

Iemand een fix / idee?
Jep, heel bekend. Vooral op de 3e zitrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-10 17:39
sossienl schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:29:

Iemand een fix / idee?
Yep!

Dit werkt prima: https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
  • Laatst online: 02-10 18:40
Tenzij je een kinderzit hebt op isofix waar de kinderen een gordel vast zetten.
5 jaar en ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:59
Gisteren kreeg ik een melding dat de bandenspanning RA met 2,3 ipv 2,7 bar te laag was. Deze dus bij een pomp weer op spanning gebracht en sindsdien blijft die op spanning.Vandaag toch maar even de band zelf geïnspecteerd en ik zag in het loopvlak een steentje zitten. Hebben jullie dit al meegemaakt? Zo ja, betekent dit gelijk een nieuwe band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
reistier schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:06:
Gisteren kreeg ik een melding dat de bandenspanning RA met 2,3 ipv 2,7 bar te laag was. Deze dus bij een pomp weer op spanning gebracht en sindsdien blijft die op spanning.Vandaag toch maar even de band zelf geïnspecteerd en ik zag in het loopvlak een steentje zitten. Hebben jullie dit al meegemaakt? Zo ja, betekent dit gelijk een nieuwe band?
even naar een lokale bandenboer gaan, als hij lek is, kunnen ze vaak een plug erin zetten en kan je weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggerfoot
Hoi! Ik duik graag en dan neem ik liever niet mijn mobiel mee in mijn droogpak of een sleutel van de Kia.

Nu zie ik dat je ook een NFC card kan koppelen. Dat is niet z'n ramp als die nat wordt.

Dit is tweakers :-), dus kom maar op, welke NFC card kan ik hiervoor inzetten?

De keuze is nogal reuze:
https://www.nfc-nederland-shop.nl/cards/

en van reddit: https://www.reddit.com/r/...ital_nfc_key_works_great/

[ Voor 27% gewijzigd door biggerfoot op 28-04-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-10 18:14
DarkGodMaster schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:02:
[...]

Tenzij je een kinderzit hebt op isofix waar de kinderen een gordel vast zetten.
5 jaar en ouder.
Daarbij is er toch geen issue met het niet dragen van een gordelmelding? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spoedpleeg
  • Laatst online: 05-10 20:17
Dag,

Op de eerdere vraag die gesteld is over de dashboardcamera > beeldkwaliteit is prima. Instellen van de camera is wat ongemakkelijk, display is klein en zit ver weg van de stoel.

Banden: na een officiële ingebrekestelling brief met het verzoek dit binnen 14 dagen op te lossen zijn binnen een week de banden alle vier gewisseld naar nieuwe all season banden Vredestein Quatrac Pro +.

Afgelopen week naar midden Italië gereden met gebruikmaken van KiaCharge kaart. Bij Ionity Duitsland 0,54 cent per KwH, in Zwitserland en Italië 0,65 cent maar ben ook een laadpaal bij het hotel in Italie tegengekomen van 1,60 euro/ kwH en bij een supermarkt in Italie voor 0,82 cent KwH. In beide gevallen kwam ik de laadpaal ook niet tegen op de Shell Recharge app dus had onraad kunnen ruiken |:(
Snelheid gemiddeld 125 km per uur met volle belading, verbruik 28KwH per 100 km. Absoluut geen laadstress! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Bestaat er een magische all season band die stil en zuinig is ?
Hebben de nieuw geleverde wagens ook trillingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Spoedpleeg schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:47:
Dag,

Op de eerdere vraag die gesteld is over de dashboardcamera > beeldkwaliteit is prima. Instellen van de camera is wat ongemakkelijk, display is klein en zit ver weg van de stoel.

Banden: na een officiële ingebrekestelling brief met het verzoek dit binnen 14 dagen op te lossen zijn binnen een week de banden alle vier gewisseld naar nieuwe all season banden Vredestein Quatrac Pro +.

Afgelopen week naar midden Italië gereden met gebruikmaken van KiaCharge kaart. Bij Ionity Duitsland 0,54 cent per KwH, in Zwitserland en Italië 0,65 cent maar ben ook een laadpaal bij het hotel in Italie tegengekomen van 1,60 euro/ kwH en bij een supermarkt in Italie voor 0,82 cent KwH. In beide gevallen kwam ik de laadpaal ook niet tegen op de Shell Recharge app dus had onraad kunnen ruiken |:(
Snelheid gemiddeld 125 km per uur met volle belading, verbruik 28KwH per 100 km. Absoluut geen laadstress! :)
Wie heb je in gebreke gesteld, Kia of de dealer?
En was dit in Nederland of België?
En is er eerst nog iemand de mate van bandentrillingen in jouw auto komen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:46
Mijn banden zijn dus een nacht op de brug extra hard opgepompt en ben nu 1500km verder naar Spanje gereden

Waar ik in Nederland dacht de meeste trillingen kwijt te zijn, durf ik dat nu niet meer zeker te weten terwijl ze nu “ gekneed” zouden moeten zijn…

Volgende week terug, ben benieuwd of deze banden rond te krijgen zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoedpleeg
  • Laatst online: 05-10 20:17
Gasoline1234 schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:30:
[...]

Wie heb je in gebreke gesteld, Kia of de dealer?
En was dit in Nederland of België?
En is er eerst nog iemand de mate van bandentrillingen in jouw auto komen checken?
Ik heb de dealer in gebreke gesteld, immers, bij hem heb ik ook de auto gekocht. Ze bekijken intern maar wie dit oppikt. Dit was in Nederland.
Ja op de dag dat ik langs kwam om de banden te wisselen ging ik een proefrit maken met hun demo met de Vredestein banden en een aftersales manager van de overkoepelende dealerorganisatie heeft een stuk in mijn auto gereden. Hij gaf ruiterlijk toe dat de auto fors trilde.

Overigens heb ik in de weken ervoor ook de auto een keer weggebracht voor de truc: lage spanning >> stukje rijden >> nacht bandjes van de vloer >> keihard oppompen etc. Niets geholpen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfonce
DarkGodMaster schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:17:
[...]

Gaaf!
Fotos van uitgeklapt / open zouden ook gewaardeerd zijn!
De uitgeklapte versie komt er een van deze wel aan.

Resultaat van het verbruik over 135 km.
Vnl snelweg aan 125km/u in België en 130/135 km/u in NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BksmeiiZ2QBchEb38a_Hyyat2C8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DKRJa2w9M5uRt293yhnqGvFx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:04
surfonce schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:26:
[...]

De uitgeklapte versie komt er een van deze wel aan.

Resultaat van het verbruik over 135 km.
Vnl snelweg aan 125km/u in België en 130/135 km/u in NL

[Afbeelding]
Dat is geen verkeerd verbruik met een AWD plus dakkoffer. En normaal doorgereden. Valt mij mee, dank voor het delen!

Inmiddels al 739 EV9's op kenteken in NL. Van mij mag de verkoop wel stoppen anders zie je ze straks op alle hoeken van de straat zoals de Tesla Model 3 ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gies123 op 01-05-2024 08:13 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:58
Heeft iemand een linkje naar de update die koffiemeldingen zou moeten verhelpen? Iets met stuurkolom? Volgens m’n dealer is die update er niet.

Ik wacht nu al maanden op een oplossing voor probleem met connectie maken, moest een nieuw onderdeel voor verzonden worden. Maar communicatie gaat erg traag via Kia Mossel Zwolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
DarkShadow schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:41:
Heeft iemand een linkje naar de update die koffiemeldingen zou moeten verhelpen? Iets met stuurkolom? Volgens m’n dealer is die update er niet.

Ik wacht nu al maanden op een oplossing voor probleem met connectie maken, moest een nieuw onderdeel voor verzonden worden. Maar communicatie gaat erg traag via Kia Mossel Zwolle.
Deze update moet je volgens mij hebben:

ICC UPGRADE: MV1 ICC OPERATION LOGIC IMPROVEMENT
KCE24-92-E180-MV1 | Service Action

BACKGROUND
This bulletin provides procedures for an In-Cabin Camera (ICC) software upgrade to EV 9 (MVI) vehicles that relaxes the conditions for dismissing driver drowsiness warning notifications.

Ik had eerst 5000 km lang geen last, toen (vlak voor een dode 12V accu) kreeg ik last dat het koffiekopje kwam en bleef piepen totdat ik tot stilstand kwam (beetje lastig als je op de snelweg rijdt). Na deze update (en 9 andere updates) nog geen probleem gezien.

Overigens kreeg ik het koffiekopgepiep soms wel op een moment dat ik ook daadwerkelijk dacht: "Ik snap wel dat ie nu piept". Bijvoorbeeld 's nachts in de Flevoland polders, lange rechte wegen, geen auto achter je (dus niet in je spiegels kijken) en in de verte een auto voor je waar je toch redelijk op 'focust' of 'staart' ... dan gaat ie piepen en dat snap ik wel. Als je dan even je ogen beweegt, in je spiegels kijkt, etc, gaat het ook weer zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
Weet iemand trouwens of je er achter kan komen op welke boot je auto zit en wanneer deze aankomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:50
Na vorige week opeens iedere morgen een zwart multimedia scherm... En de koffie cup from hell... Vandaag een lege accu. Na ruim 7500 tevreden en trillingsvrije kilometers... Nu wachten op de pechhulp :(

Toevoeging:

Dit lijkt me ook geen normaal verloop van een accu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0jsI6JGULh63j_JdzH_EHwb5CE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tUH3VpKv0SpSimQbn0MrgcG0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Tuuan op 01-05-2024 14:08 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@Tuuan Nee dat is niet best, die accu is defect dat kan niet anders. Dit is die van mij 79% als laagste de afgelopen maand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTHwUOMNtMQXHGe_b6eEgMQjQmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XR8bxeNrWJceob9en0jqkReg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Oei, dat is balen zeg @Tuuan, hopelijk snel een betere 12V accu erin.
Hoe/waarmee houden jullie de spanning in de 12V in de gaten? Lijkt me ook wel verstandig om te doen ;-)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
Gies123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:05:
[...]

Dat is geen verkeerd verbruik met een AWD plus dakkoffer. En normaal doorgereden. Valt mij mee, dank voor het delen!

Inmiddels al 739 EV9's op kenteken in NL. Van mij mag de verkoop wel stoppen anders zie je ze straks op alle hoeken van de straat zoals de Tesla Model 3 ;)
Heeft niet elke dealer er al een of twee staan op kenteken? Nog maar een tegen gekomen in real life 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hekkie73
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
Hekkie73 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:37:
[...]

Komende donderdag gaat mijn EV9 voor een dagje terug naar de dealer! Ik zal eens vragen welke updates erop gaan en bijhouden wat de mogelijke effecten gaan zijn.
Inmiddels heb ik de EV9 weer terug en hebben ze onderzocht waarom ik met grote regelmaat de melding "Controleer het bestuurdershulpsysteem" kreeg. Naar nu blijkt zit er in de stuurkolom een sensor en die geeft de storing. Vraag staat nu uit bij de importeur om deze sensor te vervangen, want dit kan alleen door gehele stuur te vervangen.

Daarnaast zijn alle updates erop gezet en heb ik gevoelsmatig minder last van het "koffiekopje"

Banden trillen na 2000km nog steeds alhoewel het merkbaar afhankelijk is van de snelheid en de staat van het asfalt.

Tot slot zit er nog een aparte tik in de berijdersstoel die je voelt in bochten naar links en bij verkeersdrempels. De garage kon dit niet thuisbrengen of waarnemen. Zijn we dus nog over in gesprek.

Kortom we komen steeds dichter bij de perfecte auto, want verder zeer tevreden en goed geholpen door een meedenkende dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
sly___ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Heeft niet elke dealer er al een of twee staan op kenteken? Nog maar een tegen gekomen in real life 😁
Dat denk ik ook inderdaad. Ik ben er inmiddels 3 tegen gekomen

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:08
Gies123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:05:
[...]

Er rijden er in ons dorp al 3 rond (2 blauw, 1 pebble grey). Mijn zwarte versie verwacht ik half / eind juni (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
Bubblestorm schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:58:
Weet iemand trouwens of je er achter kan komen op welke boot je auto zit en wanneer deze aankomt?
Deze vraag heb ik ook. Volgens mij kan dat wel mits je een chassisnummer / VIN nummer hebt. Begreep van mijn dealer dat dat nummer al wel is toegekend aan de wagen. Verwachte levering in de haven eind mei. Uitlevering half / eind juni. Bestelling eind febr / begin maart gedaan. GT-line. Zwart. 6 zitter.

[ Voor 7% gewijzigd door BEV9 op 01-05-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
-seagull- schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:31:
Je kan hier zoeken welke boten van Pyeongtaek, South Korea vertrekken naar bijvoorbeeld Zeebrugge.
Dan kan je hier de locatie van de boot (zoek op vehicles carrier) volgen.
De boot vertrekt blijkbaar 2 tot 7 dagen na de productiedatum.
Met je VIN kan je blijkbaar de productiedatum te weten komen.
Blijft wel veel natte vingerwerk. :)

Edit: Je dealer kan de levering volgen op de Kia dealer portal.
Zie hier

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Gies123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:11:
Oei, dat is balen zeg @Tuuan, hopelijk snel een betere 12V accu erin.
Hoe/waarmee houden jullie de spanning in de 12V in de gaten? Lijkt me ook wel verstandig om te doen ;-)
Met home assistant kun je dit monitoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuuan
Freezhost schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:55:
[...]

Wat hij zegt ... Hahaha _/-\o_

Via HACS integratie

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
Ok thanks, blijft inderdaad natte vingerwerk. Ik heb in december besteld en zou half mei bij de dealer moeten zijn. Ik heb geen vin of dergelijke, dus ik wacht nog wel even (ongeduldig) af 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:55:
[...]

Hhmmmmm, en Home Assistant is dan misschien juist wel degene die de 12v accu leegtrekt doordat ie 24/7 de auto wakker houdt voor zijn monitoring....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
Gasoline1234 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Hhmmmmm, en Home Assistant is dan misschien juist wel degene die de 12v accu leegtrekt doordat ie 24/7 de auto wakker houdt voor zijn monitoring....
Nope. Voor zover ik de plugin begrijp, haalt deze de gegevens op van de servers van Kia, waar de auto sowieso al zijn data al periodiek naar toe stuurt. Het is niet dat je op de minuut nauwkeurig de gegevens van de auto kan ophalen.

Mijn eerste 8000km en 4 maanden dat ik de auto heb geen problemen gehad met het ophalen van de gegevens, dus vermoed dat dat inderdaad niet het probleem is.

Coffee cup from Hell, zwart entertainment scherm en vandaag lege accu (en rare verloop van ontladen daarvan) zijn pas sinds vorige week maandag ... mogelijk een stiekeme OTA update van Kia ??? O-)

[ Voor 26% gewijzigd door Tuuan op 01-05-2024 21:55 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Gasoline1234 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Ik gebruik het al jaren, eerst met de Ev6 en nu met de Ev9 en nooit een lege accu gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdeaux
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 16:21
Bij wie is de Head up display al eens uitgevallen en hoe krijg je die weer werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:17:
[...]

Ik gebruik het al jaren, eerst met de Ev6 en nu met de Ev9 en nooit een lege accu gehad
Als de 12v accu altijd tijdig bijgeladen wordt door de high-voltage accu, dan zal die monitoring inderdaad nooit een probleem hoeven geven. Het probleem is nu juist dat de EV9 in sommige gevallen niet tijdig de 12v accu oplaadt.

Maar goed, als Home Assistant (HA) zijn data uit de Kia cloud haalt, zónder dat de Kia server daarvoor de EV9 vaker wakker moet maken, dan is er niks aan de hand. Wat is de poll interval van deze 12v accu data in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Sjoerdeaux schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:38:
Bij wie is de Head up display al eens uitgevallen en hoe krijg je die weer werkend?
Wel eens meegemaakt, ja. De auto geparkeerd, en een dag later deed de Head Up display weer alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Gasoline1234 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Als de 12v accu altijd tijdig bijgeladen wordt door de high-voltage accu, dan zal die monitoring inderdaad nooit een probleem hoeven geven. Het probleem is nu juist dat de EV9 in sommige gevallen niet tijdig de 12v accu oplaadt.

Maar goed, als Home Assistant (HA) zijn data uit de Kia cloud haalt, zónder dat de Kia server daarvoor de EV9 vaker wakker moet maken, dan is er niks aan de hand. Wat is de poll interval van deze 12v accu data in HA?
Dat is instelbaar, als de data ouder is dan x minuten wordt er een force update gedaan dus haalt hij de gegevens van de auto op. Dit alleen binnen een bepaalde tijd dus niet 's nachts wat dat is zinloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubvan82
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-08-2024
Hallo iedereen! Ik ben Ruben en ik heb mij begin februari een KIA EV9 gekocht. Deze namiddag mag ik hem gaan ophalen. Ik volg hier graag mee om op de hoogte te blijven van eventuele problemen die opduiken. Zelf zal ik jullie uiteraard ook op de hoogte houden van mijn ervaringen. Hopelijk niet al te veel problemen, fingers crossed! Zijn er zaken waar ik moet op letten? Enige tips? Vragen die ik misschien best al aan de garage stel?

[ Voor 13% gewijzigd door rubvan82 op 03-05-2024 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nestorix
rubvan82 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:43:
Hallo iedereen! Ik ben Ruben en ik heb mij begin februari een KIA EV9 gekocht. Deze namiddag mag ik hem gaan ophalen. Ik volg hier graag mee om op de hoogte te blijven van eventuele problemen die opduiken. Zelf zal ik jullie uiteraard ook op de hoogte houden van mijn ervaringen. Hopelijk niet al te veel problemen, fingers crossed! Zijn er zaken waar ik moet op letten? Enige tips? Vragen die ik misschien best al aan de garage stel?
Gefeliciteerd met deze geweldige lekkere en grote auto. Je zal er zeker de aandacht mee trekken. Het is echt een zalige auto, voor korte en lange stukken.

Ik zou zeggen, probeer vast te stellen of de dealer daadwerkelijk de meest recente updates ook echt geïnstalleerd heeft. De meest recente updates zouden moeten / lijken de grootste problemen (12V accu probleem en "koffiekopje" gejengel probleem) op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:30
Welkom Ruben. Het is een geweldige auto. Je gaat er zeker veel plezier van hebben.
Wij hebben een RWD. Toen ik vanochtend door de wasstraat wilde, kon ik de knop voor de bijbehorende modus niet vinden. Ik weet zeker dat ik deze eerder wel heb gebruikt. Weten jullie waar deze in het menu te vinden moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

AgeOfPanic schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:24:
Welkom Ruben. Het is een geweldige auto. Je gaat er zeker veel plezier van hebben.
Wij hebben een RWD. Toen ik vanochtend door de wasstraat wilde, kon ik de knop voor de bijbehorende modus niet vinden. Ik weet zeker dat ik deze eerder wel heb gebruikt. Weten jullie waar deze in het menu te vinden moet zijn?
De wasstraatmodus knop staat op het beginscherm van het infotainmentscherm :) .

Als je Carplay of Android Auto (AA) gebruikt, en je verlaat Carplay of AA dan toont het beginscherm standaard de 2e pagina. Even naar rechts swipen om in de 1e pagina van het beginscherm te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Gasoline1234 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:46:
[...]

De wasstraatmodus knop staat op het beginscherm van het infotainmentscherm :) .

Als je Carplay of Android Auto (AA) gebruikt, en je verlaat Carplay of AA dan toont het beginscherm standaard de 2e pagina. Even naar rechts swipen om in de 1e pagina van het beginscherm te komen.
En daar staat hij bij mij dus niet meer. Heb nog wel de valet modus en nog een aantal opties, maar wasstraat staat er niet meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

AgeOfPanic schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:51:
[...]

En daar staat hij bij mij dus niet meer. Heb nog wel de valet modus en nog een aantal opties, maar wasstraat staat er niet meer tussen.
Even de auto in Neutraal (N) zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Gasoline1234 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:54:
[...]

Even de auto in Neutraal (N) zetten.
Bedankt voor de tips, maar dat werkt ook niet. Misschien is het een optioneel iets? Ik kan in het instellingenmenu ook niets hierover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEjrX4V5jMsGlvG90s0eUJgytgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eBZSRm5XOACyiy15OdKlD20.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf4EwXR7ncUcDsqcf3ypL9Njy2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gs2q5zh6AXTQqw4BjGjTg7Zx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDaxkPewSUhlOSmL906J1UXgyik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyffEiikVYkgtausMOViM1i8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFxuhe6JbkvTUACUsg1lHhdqx38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0fWLIiSV7w8nIEdvC1roipO.jpg?f=fotoalbum_large

De zomerbanden staan er weer op. Dit keer op 21 inch originele Kia Totale velgen….

Ik merkte helaas op de autostrade toch al direct de eerste trillingen bij snelheid over 110km/u maar we wachten nog even af.

Er werden ook een aantal updates geïnstalleerd. Heb een foto van de logs genomen maar die zijn weinig zeggend… er zou wel eentje bij zijn voor het koffiekopje waar ik zelf tot nu toe geen last van had. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-K7RCUddjOLq-gWR5B-s_gI9B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ERWV5jqPqPgPrh68IJikJrc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
De afgelopen dagen op vakantie in België met veel 70km/u wegen. Dat gecombineerd met aangenaam weer zorgt voor een mooi rijbereik! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Eav_oSNf08OdMjOH_jvtHAcSsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d36yk9wC5XjcU0HfhJTkRoMe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Overigens krijg ik nu geen verbinding meer via de Kia Connect app. Iemand een tip hoe de modem te resetten? Via de dealer modus (tip van YouTube) lukt het mij niet, en de 12v batterij kan ik wel benaderen maar ik weet niet hoe ik die kan loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
  • Laatst online: 05-06 22:25
Pierke S. schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:55:
[...]

Ja, ik heb er al eerder over gelezen op dit forum volgens mij, we zijn niet de enigen. Vasthouden zodat hij vast kan klikken en dan maar hopen dat hij het goed blijft doen. Meer mensen met dit probleem? Hier moet Kia wat mee volgens mij...
Ik heb hetzelfde probleem met mijn ev9. In meer dan 8 van de 10 keer werkt het snelladen niet. Vaak start hij helemaal niet of het laadstation leest wel de accu status uit (bijvoorbeeld 14%), maar de laadsessie wordt dan alsnog afgebroken. Erg stressvol als je met je gezin op wintersport bent. Is er al een oplossing voor dit probleem? Ik kan over 2 weken bij mijn garage terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
pepperke schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:28:
[...]

Hi all,

zijn er al mede EV9 rijders die de losse bestuurdersstoel hebben kunnen fixen? Die van mij is binnen geweest en het is even kort weggeweest maar komt terug.

Alle andere punten zijn nu ok bij mij, de linkerbuiten spiegel wordt wel volledig vervangen wegens niet meer inklappen.

Gemiddeld verbruik van de laatste maand is 21,12 kWh/100km.

Thanks,

P.
Bij mij zit de bestuurdersstoel ook los en het “kraakt”. Het is ook net of hij erachter niet goed meer zit. Is het bij jou nu opgelost?
Koffiekopje is inderdaad ook een ergernis. Kan je vast niet uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-10 18:14
Gebruikt iedereen met een dakkoffer (of tent ;) ) hier de Thule wingbars? Of evt een alternatief?

Wij hebben de gesloten dakrails, trouwens.

[ Voor 19% gewijzigd door voog op 04-05-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfonce
voog schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:07:
Gebruikt iedereen met een dakkoffer (of tent ;) ) hier de Thule wingbars? Of evt een alternatief?

Wij hebben de gesloten dakrails, trouwens.
Hier de thule squarebars (wel met open dakrails) omdat dat type dakdragers volgens de verkoper steviger waren (meer draagvermogen).
Ze maken wel meer lawaai doordat ze minder aero zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubvan82
  • Laatst online: 03-08-2024
Nestorix schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:58:
[...]

Gefeliciteerd met deze geweldige lekkere en grote auto. Je zal er zeker de aandacht mee trekken. Het is echt een zalige auto, voor korte en lange stukken.

Ik zou zeggen, probeer vast te stellen of de dealer daadwerkelijk de meest recente updates ook echt geïnstalleerd heeft. De meest recente updates zouden moeten / lijken de grootste problemen (12V accu probleem en "koffiekopje" gejengel probleem) op te lossen.
Ondertussen de eerste km's gereden en idd, een fantastische auto. Ik ben super tevreden van mijn keuze. Je trekt er idd wel wat aandacht mee. Veel mensen bij mij in de buurt hebben er nog nooit eentje gezien, denk ik. Ik weet er ook geen 2de rondrijden hier in de buurt. Ik heb wel bij de afhaling de melding gekregen dat ik volgende week een afspraak moet maken voor een grote update en een terugroepactie. De deurgrepen worden allemaal vervangen en er gaan wat updates uitgevoerd worden. Welke updates dat zijn, weet ik niet. Ik hou jullie op de hoogte. De terugroepactie zou algemeen zijn voor de deurgrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:25
Klopt het dat het zonnedak niet compleet open schuift, er blijft een stukje zichtbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
Janse schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met mijn ev9. In meer dan 8 van de 10 keer werkt het snelladen niet. Vaak start hij helemaal niet of het laadstation leest wel de accu status uit (bijvoorbeeld 14%), maar de laadsessie wordt dan alsnog afgebroken. Erg stressvol als je met je gezin op wintersport bent. Is er al een oplossing voor dit probleem? Ik kan over 2 weken bij mijn garage terecht.
Viltjes ;)

Voor zekerheid een pakje in je auto bewaren. Heeft mij geholpen bij een paar snelladers. Probleem is dat stekker dan zakt en hierdoor geen verbinding wil maken.

De viltjes zijn ook handig om de coffee cup from hell af te plakken (als nood oplossing) :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Tuuan op 04-05-2024 15:58 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Laatst online: 09-09 12:34
Net terug van 2 weken Italië. Snelladen eigenlijk altijd goed gegaan. Had al filtjes omdat de 12v een keer leeg is getrokken toen de kabel thuis niet goed zat (auto stond op gepland laden en kon de kabel niet goed grijpen en bleef dit net zo lang proberen tot het niet meer wilde).
Ik hou de kabel wel altijd even omhoog tot het laden daadwerkelijk is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
  • Laatst online: 02-09 00:10
reistier schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:59:
De afgelopen dagen op vakantie in België met veel 70km/u wegen. Dat gecombineerd met aangenaam weer zorgt voor een mooi rijbereik! [Afbeelding]
Ik had ook last van verlies van Kia Connect verbinding na een update. Opgelost met een nieuwe update.

6,4 KWp Zuid/ SMA Tripower 5kW / HW P1 + / 1x Marstek Venus 5,12 KWh V153 / Kia EV9 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
  • Laatst online: 02-09 00:10
Janse schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Als je de snellader bij het vergrendelen in de laadpoort even omhoog duwt, lukt het quasi altijd.

6,4 KWp Zuid/ SMA Tripower 5kW / HW P1 + / 1x Marstek Venus 5,12 KWh V153 / Kia EV9 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Michel67 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:29:
Klopt het dat het zonnedak niet compleet open schuift, er blijft een stukje zichtbaar ?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vila
  • Laatst online: 24-05-2024
Ik heb de EV9 nu 3 maanden, en met 7000 kilometers heb ik een beetje dezelfde problemen als iedereen.
- Ik had een lege 12V batterij de dag nadat ik de auto had opgehaald, met exact 17km op de teller. Nu lach ik erom maar toen niet.
- Ik heb geen last van trillende banden (gt launch edition)
- Het uitzetten van de veiligheidsvoorzieningen is een standaard handeling geworden. Ik vraag me af of er iemand is die dit aan laat want het werkt echt zo slecht.
- Koffie kopje heb ik geen last van.
- Ik moet idd de lader om hoog duwen zodat die 'm pakt bij het laden. Ik lees tips over viltjes, maar waar moeten die dan geplakt worden ?
- Waanzin, tot borderline crimineel, vind ik de voorwaarden voor online voice recognition:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SVBbkYu8Wc_8wiObxqot8R0Qrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2kJZcqbvbsK5EmGPiF6SXlCb.png?f=user_large

Verder is het echt een heerlijke auto om in te rijden. Na een leven lang diesel rijden heb ik wel wat aan te merken op de chaos van het opladen onderweg, maar dat kan ik kia niet aan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
Tuuan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Viltjes ;)

Voor zekerheid een pakje in je auto bewaren. Heeft mij geholpen bij een paar snelladers. Probleem is dat stekker dan zakt en hierdoor geen verbinding wil maken.

De viltjes zijn ook handig om de coffee cup from hell af te plakken (als nood oplossing) :*)
Hoe plak je die viltjes dan, enkel op de onderkant van de laadpoort zodat hij wat omhoog staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 08:59
henkie32 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Hoe plak je die viltjes dan, enkel op de onderkant van de laadpoort zodat hij wat omhoog staat?
Ergens in dit forum staat een foto van iemand die de viltjes geplakt heeft onderaan de plug waardoor die lader niet (veel) naar beneden kan zakken tijdens het laden. Weet niet of dit de beste oplossing is en vermits er (op de foto) een hele reeks op geplakt is, lijkt mij het ook maar een tussenoplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
  • Laatst online: 09-09 12:34
Ik heb de foto hier op het forum na gemaakt, 2 filtjes en het werkt al sinds december prima.
Uiteraard dom dat het nodig is, maar voor een (hopelijk) tijdelijke oplossing is het erg makkelijk te doen en werkt het goed.

Hier een foto van mijn laadpoort, maar uiteraard credits aan de originele poster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9oO4MfKya-c2Nf8a1gop_pyo3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6rTJ3hiNtnudlFoUsz2vEMu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:25
Heeft er al iemand een kapje voor de koffie-sensor op een 3D printer gemaakt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuuan
henkie32 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Ja dat. Was wel een nood ingreep.
Stijn_Gallet schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Ergens in dit forum staat een foto van iemand die de viltjes geplakt heeft onderaan de plug waardoor die lader niet (veel) naar beneden kan zakken tijdens het laden. Weet niet of dit de beste oplossing is en vermits er (op de foto) een hele reeks op geplakt is, lijkt mij het ook maar een tussenoplossing.
Dat was mijn foto ;) ... was inderdaad een nood oplossing. Na 4 keer proberen was ik het zat. De stekker bleef zo wel "zitten". Daarvoor ging laden voor paar tellen goed, met stekker vasthouden, tot je de stekker los liet.

Voor mij is het niet zo'n probleem, kan iedere avond de auto aan mijn eigen station hangen. Gebruik de snel laders enkel als ik op vakantie ga.

De manier zoals op de foto 2 posts hierboven kan ook, maar toen ik dat probeerde verdwenen de viltjes naar achter in het contact en kon ze er bijna niet meer uithalen (met de middelen die ik op dat moment voor handen had naast een snellader :+ ) dus ze toen maar onder de stekker "opgestapeld"

[ Voor 12% gewijzigd door Tuuan op 06-05-2024 13:35 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie32
Tuuan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Ja dat. Was wel een nood ingreep.

[...]

Dat was mijn foto ;) ... was inderdaad een nood oplossing. Na 4 keer proberen was ik het zat. De stekker bleef zo wel "zitten". Daarvoor ging laden voor paar tellen goed, met stekker vasthouden, tot je de stekker los liet.

Voor mij is het niet zo'n probleem, kan iedere avond de auto aan mijn eigen station hangen. Gebruik de snel laders enkel als ik op vakantie ga.

De manier zoals op de foto 2 posts hierboven kan ook, maar toen ik dat probeerde verdwenen de viltjes naar achter in het contact en kon ze er bijna niet meer uithalen (met de middelen die ik op dat moment voor handen had naast een snellader :+ ) dus ze toen maar onder de stekker "opgestapeld"
Thanks, dat gaan we dan maar proberen.

Even zoeken naar viltjes die blijven zitten in weer en wind, deze er uit pielen als je ergens onder weg bent zit je ook niet op te wachten natuurlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
Iemand al ervaring met het rijden van een langere afstand met fietsrek of box op de trekhaak?

Ik heb vorige week voor de eerste keer met fietsrek gereden en het theoretische bereik ging automatisch ferm naar beneden (-50% ?)
Weet iemand of dit terug gecorrigeerd wordt als je er een tijdje mee rijdt?

We gaan op vakantie met een box op de trekhaak (wat maar ene minieme impact zou mogen hebben op de range), en het lijkt me vervelend als die geschatte range er telkens volledig naast zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKZ
  • Laatst online: 07-02 10:31

PKZ

Zit net even op de Kia online showroom te kijken. Lijkt erop dat de EV9 GT niet meer met 6 stoelen te bestellen is. Ook kun je nu de accessoires kiezen op de site zoals velgen e.d.dit kon voorheen niet. Levertijden zijn weer betrekkelijk kort zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Iemand al iets vernomen van de elektrische trekhaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
Bedankt. Blijft natuurlijk een rare oplossing om er iets onder te moeten zetten of er iets tussen te plakken maar nood breekt wet.

Waar zit de sensor voor het koffiekopje? Achter het stuur?

[ Voor 27% gewijzigd door Janse op 06-05-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuuan
Janse schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:44:
Waar zit de sensor voor het koffiekopje? Achter het stuur?
Boven op de stuurkolom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtffPXVZAEDF2opPw19vdlkYzno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZkSjZESVEfVLIZu2FiO0Drgg.jpg?f=user_large

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
PKZ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:21:
Zit net even op de Kia online showroom te kijken. Lijkt erop dat de EV9 GT niet meer met 6 stoelen te bestellen is. Ook kun je nu de accessoires kiezen op de site zoals velgen e.d.dit kon voorheen niet. Levertijden zijn weer betrekkelijk kort zo te zien.
De hele GT-line lijkt verwijderd te zijn als ik nu kijk. Daar komt vermoedelijk gewoon de GT versie voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

rubvan82 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:31:
[...]

...een terugroepactie. De deurgrepen worden allemaal vervangen en er gaan wat updates uitgevoerd worden. Welke updates dat zijn, weet ik niet. Ik hou jullie op de hoogte. De terugroepactie zou algemeen zijn voor de deurgrepen.
Mijn dealer weet tot op de dag van vandaag niet wanneer de hendels beschikbaar komen. Zelfs de leverancier kan het niet zeggen. Wacht erop sinds eind feb hoewel ik nog steeds niet weet waarom ze eruit moeten...

Bij u zijn ze dan nu al wel op voorraad en beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Laatst online: 14-09 06:42
BEV9 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:54:
[...]

De hele GT-line lijkt verwijderd te zijn als ik nu kijk. Daar komt vermoedelijk gewoon de GT versie voor terug.
In België staat hij er nog op. GT is voor begin 2025.
Kan mij niet voorstellen dat ze de gt line zouden schrappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
PKZ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:21:
Levertijden kloppen blijkbaar niet....3 wkn geleden bestelt, 5 mnd wachten ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
juakali schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:27:
[...]

In België staat hij er nog op. GT is voor begin 2025.
Kan mij niet voorstellen dat ze de gt line zouden schrappen
I had er onlangs bij geïnformeerd bij de dealer of ik nog kon upgraden na mijn bestelling en de gt zagen ze idd dit jaar niet op het toneel verschijnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammboy
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 07:12
FlyingDutchMike schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:12:
[...]

Mijn dealer weet tot op de dag van vandaag niet wanneer de hendels beschikbaar komen. Zelfs de leverancier kan het niet zeggen. Wacht erop sinds eind feb hoewel ik nog steeds niet weet waarom ze eruit moeten...

Bij u zijn ze dan nu al wel op voorraad en beschikbaar?
In mijn wagen blijft 1 van de hendels af en toe hangen terwijl de andere 3 het wel goed doen. Ik vermoed dat er dus nog een probleem mee zal zijn gezien de wagen pas vorige maand geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
De Plus, Launch Edition en Launch Edition GT-Line zouden een subwoofer moeten hebben volgens de uitrustingslijst: "Meridian® Premium Sound system, 14 speakers (centerspeaker, versterker en subwoofer)"

Iemand al gevonden waar die subwoofer precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-10 12:53
Rammboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:11:
[...]

In mijn wagen blijft 1 van de hendels af en toe hangen terwijl de andere 3 het wel goed doen. Ik vermoed dat er dus nog een probleem mee zal zijn gezien de wagen pas vorige maand geleverd is.
Ik heb vrijdag een afspraak om de hendels te vervangen. Heb ong 2 maanden op moeten wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
Na 7800 km heb ik er nu ook mee te maken:
- sinds zondag iedere morgen een black screen, na reset daarna in de dag niet meer
- de koffiekop gaat plots zonder aanleiding onbedaard piepen, en stopt niet voor je de wagen stopt

Bizar want tot zondag nooit last van gehad, en in tussentijd ook geen updates ontvangen.
Pagina: 1 ... 42 ... 93 Laatste