Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 40 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:49

Wiebbe

<none />

Kogel is er door, EV9 is in aantocht. Een witte, GT-Launch edition 7-seater die ze nog op voorraad hadden bij Louwman Kia. Financiering is vandaag rond gekomen, helaas kunnen ze hem pas begin mei op kenteken zetten (iets met lijsten naar Kia ivm kentekens die ze aan het begin van de maand opsturen?). Dat komt eigenlijk wel goed uit met het opzeggen van mijn Lynk & Co die pas per mei is.

Twijfel nog of ik de trekhaak & all-season banden meteen wil laten installeren en ook de verzekering is nog een dingetje, ik heb geen zin in het Kia alarm-systeem, met een extra zender. Dan ben je meteen de optie om alleen je telefoon / vingerafdruk te gebruiken kwijt.

InShared lijkt mij nu de meeste voordelige optie waarbij je niet meteen een alarm hoeft te hebben, maar ik zoek nog even rustig door.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJL
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

Wiebbe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:44:
Kogel is er door, EV9 is in aantocht. Een witte, GT-Launch edition 7-seater die ze nog op voorraad hadden bij Louwman Kia. Financiering is vandaag rond gekomen, helaas kunnen ze hem pas begin mei op kenteken zetten (iets met lijsten naar Kia ivm kentekens die ze aan het begin van de maand opsturen?). Dat komt eigenlijk wel goed uit met het opzeggen van mijn Lynk & Co die pas per mei is.

Twijfel nog of ik de trekhaak & all-season banden meteen wil laten installeren en ook de verzekering is nog een dingetje, ik heb geen zin in het Kia alarm-systeem, met een extra zender. Dan ben je meteen de optie om alleen je telefoon / vingerafdruk te gebruiken kwijt.

InShared lijkt mij nu de meeste voordelige optie waarbij je niet meteen een alarm hoeft te hebben, maar ik zoek nog even rustig door.
Gefeliciteerd! Ik wou inderdaad ook niet iets extra's aan mijn sleutelbos en gebrek aan die functionaliteit. Ben zelf uiteindelijk voor de Kia verzekering met moving intelligence gegaan zodat alles via de dealer kon, vond het maar gedoe met andere partijen en de leverdatum kwam steeds dichterbij. Maar er zijn ws. betere deals zonder of i.c.m. lo-jack (kosten MI inbouw 650 incl + c. 30 activatie + jaarlijks 130...).

Wb trekhaak wacht ik nog steeds op de elektrische maar denk dat het binnenkort de afneembare wordt, is toch wel erg praktisch een te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:00
Heb nu een OBDlink CX module binnen. Al gelinkt aan ABRP. Dat ging erg soepel. Binnenkort eerste ritje maken om te kijken of het werkt. ABRP vind ik tot nu toe niet ideaal. Draait traag op mijn Pixel 6 Pro en lijkt erg veel accu te gebruiken, maar geeft wel goede adviezen. Hopelijk krijgen apps binnen Android Auto binnenkort direct toegang tot de accu status en starten van conditioneren van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 12:19
Dat klinkt interessant, ik weet niet beter dan dan de EV9 nog altijd geen live connection heeft met ABRP, net voor de zekerheid nog even de site gecheckt en daar staat het ook niet op. Ben heel benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJL
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

EVJB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:39:
Dat klinkt interessant, ik weet niet beter dan dan de EV9 nog altijd geen live connection heeft met ABRP, net voor de zekerheid nog even de site gecheckt en daar staat het ook niet op. Ben heel benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. 😊
Heb ook de OBD CX i.c.m. een iPhone en ABRP (abonnement) lijkt gewoon live data op te pikken. Kan wel zijn dat je bij iedere start de module er even kort uit moet halen zodat een nieuwe connectie kan worden gemaakt (idem bij Car Scanner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-05 21:30
FlyingDutchMike schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:04:
[...]

De enige werkende behandeling was van een rally expert die in een make-shift bandenwarmer met een hittekanon de banden had verwarmd. Geen idee hoe lang en tot welke temp. Maar met een beetje rotondes rijden worden ze niet warm genoeg. Zou juist verwachten dat eerst rijden met een lage spanning beter zou werken.
Was mijn dealer, 80 graden gedurende 4 uur als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Laatst online: 13-05 21:30
Stephanos schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Dit is de simpele versie (€1500)[Afbeelding]
De elektrische trekhaak komt er (helaas) zeker niet voor juni...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
JJL schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:25:
[...]

Heb ook de OBD CX i.c.m. een iPhone en ABRP (abonnement) lijkt gewoon live data op te pikken. Kan wel zijn dat je bij iedere start de module er even kort uit moet halen zodat een nieuwe connectie kan worden gemaakt (idem bij Car Scanner).
Sowieso raden ze aan om de obd module er elke keer uit te halen, omdat je in theorie de auto over kan nemen als je verbinding kan maken met de module. Ik denk dat het in de praktijk mee zal vallen, maar de poort is makkelijk te bereiken en ik ga het waarschijnlijk alleen gebruiken bij langere trips.

Hier is een korte aankondiging:
https://www.reddit.com/r/...vailable_for_the_kia_ev9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
JJL schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:12:
[...]

Gefeliciteerd! Ik wou inderdaad ook niet iets extra's aan mijn sleutelbos en gebrek aan die functionaliteit. Ben zelf uiteindelijk voor de Kia verzekering met moving intelligence gegaan zodat alles via de dealer kon, vond het maar gedoe met andere partijen en de leverdatum kwam steeds dichterbij. Maar er zijn ws. betere deals zonder of i.c.m. lo-jack (kosten MI inbouw 650 incl + c. 30 activatie + jaarlijks 130...).

Wb trekhaak wacht ik nog steeds op de elektrische maar denk dat het binnenkort de afneembare wordt, is toch wel erg praktisch een te hebben.
Wat is de prijs ongeveer via Kia verzekering per maand? Ik ben ook nog op zoek naar een verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 20:36
AgeOfPanic schreef op donderdag 4 april 2024 @ 00:03:
[...]

Sowieso raden ze aan om de obd module er elke keer uit te halen, omdat je in theorie de auto over kan nemen als je verbinding kan maken met de module. Ik denk dat het in de praktijk mee zal vallen, maar de poort is makkelijk te bereiken en ik ga het waarschijnlijk alleen gebruiken bij langere trips.

Hier is een korte aankondiging:
https://www.reddit.com/r/...vailable_for_the_kia_ev9/
Ik haal hem er vooral uit omdat ik bang ben voor 12V drain... Is dat terecht?

En gebruik het sowieso alleen voor lange ritten waarbij ik onderweg moet snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet zeker, maar zal altijd wat stroom gebruiken. Dat doet Kia Connect natuurlijk ook, dus het zal wel wat meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 09:32
Hoe doet de Kia navigatie het eigenlijk met laadstops en de weg vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik heb het nog niet heel veel gebruikt, maar volgens mij wel redelijk. Grootste nadeel daarvan vond ik dat hij altijd uitgaat van opladen tot het percentage dat je zelf als doel voor DC laden hebt ingesteld. Dus als je een half uur voordat je thuis komt nog even moet laden, dan plant hij een laadstop in tot 80 procent. Verder gebruik ik voor de rest altijd Android Auto, dus dan is het handiger om daar ook te navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
Weet iemand of het mogelijk is om de hoofdsteun wat naar achteren te verstellen? Zo ja hoe?

Ik vind hem namelijk net te ver naar voren zitten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:01
RobHop schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:22:
Weet iemand of het mogelijk is om de hoofdsteun wat naar achteren te verstellen? Zo ja hoe?

Ik vind hem namelijk net te ver naar voren zitten..
Zeker, je kunt hem gewoon naar voren trekken. Na de voorste stand schiet hij weer terug naar de achterste stand.

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:24
sloddervos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:35:
@Phusebox

Is het een idee om vooraan de “known issues” te zetten? We zien nu er steeds meer nieuwe gebruikers komen dezelfde vragen verschijnen:

- trillende continental banden op launch edition AWD
- koffiekopje
- black screen mediacenter
- piepjes veiligheid
- kia connect
- losse bestuurders stoel?

150 pagina’s aan reacties wordt wat lastig zoeken lijkt het 😊
Hi all,

zijn er al mede EV9 rijders die de losse bestuurdersstoel hebben kunnen fixen? Die van mij is binnen geweest en het is even kort weggeweest maar komt terug.

Alle andere punten zijn nu ok bij mij, de linkerbuiten spiegel wordt wel volledig vervangen wegens niet meer inklappen.

Gemiddeld verbruik van de laatste maand is 21,12 kWh/100km.

Thanks,

P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:06
Ik ga ff klagen over mijn EV9 dus hou je vast:
Voordat ik wegrij eerst via de favorietknop de snelheid uitzetten en daarna de “gezichtscamera” ondanks ik deze heb afgeplakt.
Dan de lane assist want ik woon op een smal landweggetje met strepen en de auto wil mij het liefst een tegemoet komende fietser laten rammen omdat hij mij dwingt tussen de strepen te blijven.
Na 10 min. rijden krijg ik de 1e koffiemelding terwijl ik thuis al een bakkie op heb.
Daarna blijft het een verrassing hoeveel koffiemeldingen ik krijg, meestal een stuk of 4 per uur ondanks een update 3 weken geleden.
Ook verrassend is wanneer de auto een noodstop doet want hij ziet obstakels die er niet zijn, als voorbeeld:
bij een wegversmalling laat ik de tegemoet komende auto voorgaan en wanneer ik wegrij scherp instuur en om de versmalling heen wil rijden ziet hij het bord op de versmalling als een obstakel en gaat vol in de remmen….
Bij achteruit rijden tijdens hevige regen ziet hij de hoeveelheid druppels als een obstakel en wederom een noodstop. Je schrikt je bijna een ongeluk met dat gekloot en diegene die achter je rijdt ook.
De spiegel dodehoek kan je gelukkig permanent uitzetten want je krijgt nog gepiep als je er al 2 wagenlengtes voorbij bent.
Trillingen door de banden heb ik ook en Kia is er mee bezig ofwel je hoort er niets meer van.
Ik heb een vaste trekhaak en de oplossing voor de (wegklapbare) stekkerdoos is een drama want deze is alleen bereikbaar door bijna onder de auto te gaan liggen, lekker als je veel met een hanger rijdt en het buiten nat is…
En ja de auto rijdt lekker op het getril na maar niet zo lekker dat ik het bovenstaande blijf accepteren.
Ik wacht, misschien tegen beter weten in, nog een paar maandjes op mogelijke oplossingen en komen die er niet dan gaan we maar inruilen voor een ander merk. Kost een paar centen vrees ik maar elke keer die irritaties daar pas ik voor.
Zo ik ben mijn frustratie weer even kwijt, dank.

[ Voor 4% gewijzigd door Karel de Grote op 05-04-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:42
pepperke schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:28:
[...]

Hi all,

zijn er al mede EV9 rijders die de losse bestuurdersstoel hebben kunnen fixen? Die van mij is binnen geweest en het is even kort weggeweest maar komt terug.
Mijn stoel zit ook af en toe beweging in, maar heb het idee dat het te maken heeft met de massagekussens die er inzitten, want als ik wat instellingen aanpas is het probleem weer weg of zit het op een andere plaats in de zitting of rugleuning.
Had het ook gemeld bij de dealer, maar die hebben er verder nog geen werk van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 17:40
Karel de Grote schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:38:
....
.....
Heftige ervaringen.

Ik heb nu 1200 km erop zitten en herken een aantal dingetjes, maar niet in die emotie die jij hebt.

De kopjes koffie die heb ik ook, net als de piepjes als ik niet vooruit kijk, maar dat komt (bij mij) omdat ik naar andere dingen aan het kijken ben. Kopjes koffie als die echt gaat piepen houd het na 30 seconde wel weer op (gelukkig) dus de auto nog niet aan de kant moeten zetten.

De lane assist heb ik op normale wegen geen last van, boeren weggetjes soms wat getrek en getril.

Geen trillingen in de banden, geen trekhaak en geen nood ingrepen gehad, behalve toen het moest (en een fiets achter me sneakte).

Systemen uitzetten (met een speciale code) zou wel tof zijn, al kan dan de verzekering wel gaan piepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
Pierke S. schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:50:
[...]

Zeker, je kunt hem gewoon naar voren trekken. Na de voorste stand schiet hij weer terug naar de achterste stand.
Zo simpel kan het zijn! Ik zat naar een knopje te zoeken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:46
Voordat ik wegrij eerst via de favorietknop de snelheid uitzetten en daarna de “gezichtscamera” ondanks ik deze heb afgeplakt.
Dan de lane assist want ik woon op een smal landweggetje met strepen en de auto wil mij het liefst een tegemoet komende fietser laten rammen omdat hij mij dwingt tussen de strepen te blijven.
Na 10 min. rijden krijg ik de 1e koffiemelding terwijl ik thuis al een bakkie op heb.
Daarna blijft het een verrassing hoeveel koffiemeldingen ik krijg, meestal een stuk of 4 per uur ondanks een update 3 weken geleden.
Ook verrassend is wanneer de auto een noodstop doet want hij ziet obstakels die er niet zijn, als voorbeeld:
bij een wegversmalling laat ik de tegemoet komende auto voorgaan en wanneer ik wegrij scherp instuur en om de versmalling heen wil rijden ziet hij het bord op de versmalling als een obstakel en gaat vol in de remmen….
Bij achteruit rijden tijdens hevige regen ziet hij de hoeveelheid druppels als een obstakel en wederom een noodstop. Je schrikt je bijna een ongeluk met dat gekloot en diegene die achter je rijdt ook.
De spiegel dodehoek kan je gelukkig permanent uitzetten want je krijgt nog gepiep als je er al 2 wagenlengtes voorbij bent.
Trillingen door de banden heb ik ook en Kia is er mee bezig ofwel je hoort er niets meer van.
Ik heb een vaste trekhaak en de oplossing voor de (wegklapbare) stekkerdoos is een drama want deze is alleen bereikbaar door bijna onder de auto te gaan liggen, lekker als je veel met een hanger rijdt en het buiten nat is…
En ja de auto rijdt lekker op het getril na maar niet zo lekker dat ik het bovenstaande blijf accepteren.
Ik wacht, misschien tegen beter weten in, nog een paar maandjes op mogelijke oplossingen en komen die er niet dan gaan we maar inruilen voor een ander merk. Kost een paar centen vrees ik maar elke keer die irritaties daar pas ik voor.
Ik begrijp je helemaal, Karel, de piepjes en noodstoppen kunnen gekmakend en zelfs gevaarlijk zijn (de pieper van de achterklep heb ik laten verwijderen, dat scheelt weer). Zelf heb ik de sensor op het stuur afgeplakt en dat scheelt ook veel, maar elke rit (tijdens het rijden...) de snelheidspieper en de lane-assist uitzetten is wel een dingetje. Wat mij trouwens opviel toen ik recent in een nieuwe EV6 reed dat daar geen snelheidswaarschuwing inzit. Heerlijk, even geen domme piepjes maar gewoon gassen. Toch was ik weer blij toen ik de EV9 weer kon ophalen eerlijk gezegd. Rijdt echt veel beter. Ik hoop heel erg dat er een software update komt die het mogelijk maakt deze instellingen permanent in je profiel op te slaan. Laten we dit allemaal adresseren bij onze dealers, wellicht krijgen we het voor elkaar. En mochten we op een andere manier hier druk op kunnen zetten dan hoor ik het graag.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15
Die piepjes zit in elke nieuwe auto....zal je mee moeten leven. Of een oude auto kopen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:04
Ja allemaal dankzij EU wetgevingen en geloof mij maar dit is niet het eindstation wat dit betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik herken het probleem van de vele noodstops gelukkig niet. Wel natuurlijk de frustratie van of veel piepjes of steeds de systemen handmatig uitzetten.
De lane change assist zou inderdaad wat vlotter mogen kunnen. Zowel in reactie op het aanzetten van knipperlicht als na het inhalen. Gek genoeg ziet het systeem bij mij vrachtwagens juist veel minder goed bij het inhalen.
Dan een positieve noot. Vandaag terug uit het werk op een rit van 90 km voor het eerst onder de 20 kWh per 100 km gebleven. Dit met een redelijk stuk snelweg met 105 km/u en bij 16 graden. Dit terwijl ik gemiddeld rond de 23 zit voor alle km die ik tot nu toe heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:52
Ik sta nu bij een bouwmarkt en wil een eindje rijden met de achterklep iets open. Maar dit ding begint als een achterlijke idioot te piepen. Kan ik daar iets aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:41
DarkShadow schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:02:
Ik sta nu bij een bouwmarkt en wil een eindje rijden met de achterklep iets open. Maar dit ding begint als een achterlijke idioot te piepen. Kan ik daar iets aan doen.
Is dat knopje links achter in de kofferbak daar niet voor? Met zo’n klepje ervoor en ‘hold’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Je vergeet nog het feit dat je elke rit opnieuw de rij modus moet selecteren en regeneratie moet instellen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggerfoot
KrullenO schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:44:
[...]

Je vergeet nog het feit dat je elke rit opnieuw de rij modus moet selecteren en regeneratie moet instellen 😉
regenereren blijft bij mij netjes op auto staan in de juiste setting.

Afgelopen donderdag (met wind mee) 160 km in een rit gereden met 100 km/h en een verbruik van 18.5 Kwh/100Km. Terug was 23. Dus stressvrij 350-400km is redelijk mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 12:19
Moet niet gekker worden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg2hyoeg0PbojIA8LFmwe3kt0DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIQzjKEiAP2AFHe4puSKr1au.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:51

Bever!

3

DaWayne schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:09:
Ik ga vrijdag een proefrit in de EV9 maken. Ben in het najaar aan de beurt om te wisselen en deze staat hoog op de lijst. De verkoper bij de lokale dealer kon me alleen niet vertellen welke configuraties er straks beschikbaar zijn, aangezien deze week (volgens hem) de launch editions worden geschrapt.
Of een Plus, met schuif/kanteldak en 6 stoelen dan nog mogelijk is, kon hij niet aangeven.
Best wel bijzonder toch?
Hm interessant punt, ik heb een launch rwd in bestelling staan met een lock vanuit de leasemaatschappij tot december. Ben benieuwd wat ik dan krijg? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24
  • Laatst online: 18-05 08:56

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Iemand interesse in een set Contintal Sportcontact 6 21 inch banden?

Zoals ik eerder postte heb ik deze onder garantie gekregen ipv de trillende af fabriek Premiumcontacts en ze bevallen op zich prima (alleen de 1e paar kms een beetje trillen als ze koud zijn). Alleen zijn dit echte sportbanden met heel veel grip, maar ook met bijbehorend C energie label en ook zijn het met 75db niet de stilste banden (1 db meer dan de Premium contacts). Ik vind dat onder een niet sportieve EV zo energie zuinig en stil mogelijke banden horen.

Ik laat ze aanstaande woensdag dan ook vervangen door Bridgestone Turanza T006 (triple A label) banden en heb de Sportcontacts in principe ingeruild. Maar als iemand er belang bij heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Hallo! Vandaag voor de eerste keer vanuit stopcontact willen laden met deze lader:

https://www.accu-machine....l?id=245450704&quantity=1

en dat doet hij dus niet; groen lampje knippert snel. Heb hem op 13A gezet om te starten.

Ik ga de verkoper er ook over mailen, maar ben wel benieuwd of en hoe mensen hun KIA eventueel aan stopcontact laden en of dat succesvol was.

[ Voor 4% gewijzigd door biggerfoot op 07-04-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Heb mijn auto een maand of wat elke dag uit een stopcontact opgeladen. Geen problemen mee gehad. Heb je in de Kia connect app gekeken of je misschien een schema hebt ingesteld of een gewenst laadniveau onder het huidige niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
AgeOfPanic schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:33:
Heb mijn auto een maand of wat elke dag uit een stopcontact opgeladen. Geen problemen mee gehad. Heb je in de Kia connect app gekeken of je misschien een schema hebt ingesteld of een gewenst laadniveau onder het huidige niveau?
In de connect app staan geen bijzonderheden; welke laadoplossing heb jij gebruikt?

Auto was ergens rond de 30% vol, dus niet in de 80%-100% zone.

Lampje knikkerde groen, wat betekent "CP error"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:00
Paar maanden geleden 2 ev9 een week aan de grannylader gehad. Geen problemen, behalve dat je de oven niet aan moest zetten want dan klapte de stoppenkast er uit…

Maar dat lag aan het huis natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
biggerfoot schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:09:
[...]

In de connect app staan geen bijzonderheden; welke laadoplossing heb jij gebruikt?

Auto was ergens rond de 30% vol, dus niet in de 80%-100% zone.

Lampje knikkerde groen, wat betekent "CP error"
Dit is het laadstation dat ik heb gebruikt: https://evplug.eu/product...d-laden-en-memory-functie

Achteraf had ik niet voor de optie uitgesteld laden en aanpassen laadsnelheid gekozen. Dat kun je ook allemaal regelen via de Kia Connect app en scheelt toch weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
vraagje, gaan de stoelen aan het stuur naar voor en achter bij instappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-05 16:09
blinded schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:57:
Bij mij wel (AWD-GTline)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

blinded schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:57:
Dat kan je instellen.

Vreemde is wel dat de stoel na het uitstappen ook meteen weer terug gaat naar de laatste instelling on vervolgens weer naar achteren te gaan als je weer instapt. Niet heel logisch en ook zonde van de stroom wat dat onnodig heen en weer schuiven kost. En als je met de motor aan uitstapt schuift ie niet naar achteren... er valt dus nog wel wat aan te tweaken door Kia in een update zou ik zeggen🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Andre24 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:35:
[...]

Dat kan je instellen.

Vreemde is wel dat de stoel na het uitstappen ook meteen weer terug gaat naar de laatste instelling on vervolgens weer naar achteren te gaan als je weer instapt. Niet heel logisch en ook zonde van de stroom wat dat onnodig heen en weer schuiven kost. En als je met de motor aan uitstapt schuift ie niet naar achteren... er valt dus nog wel wat aan te tweaken door Kia in een update zou ik zeggen🙃
In de categorie tweaken, continue +-500 watt voor de electronica van de auto (niet klimaat) vind ik ook wat fors. Een pentium, wat sensoren, een camera, stereoinstallatie en (LED)lampjes. Moet dat 500 watt zijn?

Ik snap dat het niet met 1 raspberry Pi kan :-) Maar 500 watt vind ik wat fors. Iemand een idee wat een Tesla in base energy doet aan electronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Laatst online: 21:23

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

biggerfoot schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:02:
[...]

In de categorie tweaken, continue +-500 watt voor de electronica van de auto (niet klimaat) vind ik ook wat fors. Een pentium, wat sensoren, een camera, stereoinstallatie en (LED)lampjes. Moet dat 500 watt zijn?

Ik snap dat het niet met 1 raspberry Pi kan :-) Maar 500 watt vind ik wat fors. Iemand een idee wat een Tesla in base energy doet aan electronica?
Dat is tijdens rijden?

De Model S met alle camera's op de continu bewakingsstand liep ook aardig rap leeg maar nooit een berekening voor gemaakt. Was wel zo fors dat ik de functie (waarbij de hoofdcomputer aan diende te blijven) na een paar pogingen niet meer gebruikte.

Maar ook bij mijn EV9 heb ik zo'n 1kWh per etmaal verlies aan het een of ander... bij gewoon stil staan. Geen alarm of dashcam, Alleen Links-voor zacht zoemen te horen als ik erin zit met alles uit.

1000 Wh / 24 uur is 42 Watt als continu verbruik. Kan een zuinige PC module zijn wellicht?
Lijkt me toch ook niet iets om de 12V accu mee op capaciteit te houden. Zou die kleine 12V accu zo slecht zijn??!

42W is nu ook weer niet zo heel veel natuurlijk maar voor iets dat niets staat te doen...

De iX3 van BMW kan weken still staan zonder ook maar enig verlies in de grote accu.
Of daar zit misschien meer 'verborgen' capaciteit in de accu die ze gebruiken tijdens stilstand zodat de rijder geen verlies ziet...

De wondere wereld van de EV...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pepperke
tvdoc schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:08:
[...]

Mijn stoel zit ook af en toe beweging in, maar heb het idee dat het te maken heeft met de massagekussens die er inzitten, want als ik wat instellingen aanpas is het probleem weer weg of zit het op een andere plaats in de zitting of rugleuning.
Had het ook gemeld bij de dealer, maar die hebben er verder nog geen werk van gemaakt.
HI, ik heb het probleem zelf kunnen oplossen door de stoel eens maximaal in alle richting te bewegen, de stoel helemaal naar boven brengen zorgde ervoor dat er precies 2 motors terug synchroon waren. Let's hope dat het goed blijft maar is al 500 km in orde. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:42
O, bedankt voor de tip, ga ik eens proberen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:48

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Het leeglopen van de 12v accu, wat bij de eerste EV9's vaak gebeurd is, schijnt veroorzaakt te worden door de Wireless Phone charger. Die kan op onbedoelde momenten zichzelf inschakelen en de 12v leegtrekken.
Er is een Over The Air Software Update beschikbaar.

Zie Technical Service Bulleting SA561.
https://owners.kia.com/co...ireless_Phone_Charger.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Vorige week reed ik in een bocht met een oneffenheid in het asfalt en ik merkte dat de achterkant van de EV9 voor een fractie van een seconde zijn grip verloor. De weg was niet nat en ik reed niet heel hard.
Iemand van ons die dit ook al eens heeft meegemaakt?

Het voelde niet veilig aan. Onder gladde omstandigheden lijkt het me ook daadwerkelijk onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Gasoline1234 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:09:
Vorige week reed ik in een bocht met een oneffenheid in het asfalt en ik merkte dat de achterkant van de EV9 voor een fractie van een seconde zijn grip verloor. De weg was niet nat en ik reed niet heel hard.

Het voelde niet veilig aan. Onder gladde omstandigheden lijkt het me ook daadwerkelijk onveilig.
Misschien is het een kwestie van aangepaste snelheid wanneer je met 2.7 ton kolos op de baan bent? Of reed je traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost

Rwd of Awd? Met de EV6 en RWD gleed ik de bochten door als het wat nat of glad was. Voor mij was dat de reden dat ik een AWD heb gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:45:
[...]

Rwd of Awd? Met de EV6 en RWD gleed ik de bochten door als het wat nat of glad was. Voor mij was dat de reden dat ik een AWD heb gekozen
AWD GT-Line.
Ik reed niet traag, ook niet snel, misschien 70 km/u. Het gevoel was dat de achterwielen wegschoven, of even geen grip meer hadden door die oneffenheid in het asfalt, terwijl de weg niet nat was.

In de Engelse forums lees ik dat veel EV9's af-fabriek niet goed uitgelijnd zijn. Te veel camber in de achterwielen. Dat zou ook door Kia zo bedoeld kunnen zijn, omdat er rekening wordt gehouden met een mogelijk zware belading.
Als dat de oorzaak is dan zou ik de camber liever laten aanpassen, want ik neem bijna nooit zware belading mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skieur
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-05 12:59
Gasoline1234 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:54:
Het leeglopen van de 12v accu, wat bij de eerste EV9's vaak gebeurd is, schijnt veroorzaakt te worden door de Wireless Phone charger. Die kan op onbedoelde momenten zichzelf inschakelen en de 12v leegtrekken.
Ik heb nog nooit een Over The Air update gezien. Ik heb een keer meegemaakt dat de 12V accu leeg was en wil dit niet nog een keer meemaken.

Ik heb even gebeld met de garage. Ik ben op 18 maart geweest voor de terugroepactie voor de deuren en toen zijn er al diverse updates gedaan. Nu blijken er weer updates beschikbaar te zijn (…). Volgende week mag ik de auto weer brengen om de updates uit te laten voeren. Misschien dat de update voor de draadloze oplader van de telefoon erbij zit.

Tevens heb ik gevraagd naar de status van mijn verzoek voor andere zomerbanden i.v.m. de trillingen. De garage heeft dat bij Kia Nederland neergelegd en nog geen reactie gekregen. Wordt vervolgd...

[ Voor 34% gewijzigd door Skieur op 09-04-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123

Ik heb iets soortgelijks gehad maar met nat wegdek. Er zat een diagonale oneffenheid in het asfalt waardoor de achterwielen duidelijk even gingen schuiven. De passagiers merkten het zelf ook. Door de oneffenheid kwam er op de achterwielen minder druk te staan en omdat de oneffenheid schuin was, schoof de koets met de achterkant duidelijk een stukje op. Een heel apart (naar) gevoel, maar het liep goed af. Het betrof hier een viaduct met van die metalen/rubberen delen die de krimp/uitzetting moeten opvangen. Vaak zitten die metalen stukken haaks op de rijrichting, maar deze zaten dus 'scheef'. Ik reed er wel iets harder overheen dan toegestaan (ik denk 65-70Kmh). De auto (ook GT-AWD) was 'zwaar' geladen want we zaten er met 6 personen in.

[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 09-04-2024 15:11 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik herken dit gedrag wel van VAG producten op basis van met MQB platform van een aantal jaar terug. Zowel de Audi A3 als de Skoda Superb hadden er last van. Je hebt het gevoel dat de achterkant een stap opzij doet, omdat de wielen onvoldoende contact met het asfalt houden. De truuk is om bij dat soort voegen op het juiste moment even iets minder in te sturen. Als je het stuk dagelijks rijd heb je gauw door waar dat punt zit. Dus binnenbocht tegen de lijn nemen (je hebt wat ruimte nodig om dit te kunnen doen), op het moment van de voeg even iets uitsturen en als de achterwielen over de voeg heen zijn weer insturen.

Het kan overigens beter, want zowel de Renault Scenic, Ford Focus als Ford Galaxy zijn onverstoorbaar in deze situatie. Het zit ergens in de afstemming van het onderstel.

[ Voor 3% gewijzigd door Parody op 09-04-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Parody schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:14:
Ik herken dit gedrag wel van VAG producten op basis van met MQB platform van een aantal jaar terug. Zowel de Audi A3 als de Skoda Superb hadden er last van. Je hebt het gevoel dat de achterkant een stap opzij doet, omdat de wielen onvoldoende contact met het asfalt houden. De truuk is om bij dat soort voegen op het juiste moment even iets minder in te sturen. Als je het stuk dagelijks rijd heb je gauw door waar dat punt zit. Dus binnenbocht tegen de lijn nemen (je hebt wat ruimte nodig om dit te kunnen doen), op het moment van de voeg even iets uitsturen en als de achterwielen over de voeg heen zijn weer insturen.

Het kan overigens beter, want zowel de Renault Scenic, Ford Focus en Ford Galaxy zijn onverstoorbaar in deze situatie. Het zit ergens in de afstemming van het onderstel.
Ik denk dat het feit dat de EV9 een goeie 1.000kg meer weegt dan de Scenic, Focus en Galaxy vooral de reden is dat hij gaat glijden op dit soort momenten. Je rijdt zelfs zonder passagiers feitelijk met een volgeladen bestelbus. Daar zul je helaas je rijstijl op aan moeten passen. Als je met een echte bestelbus op pas gaat, pas je je rijstijl (neem ik aan 🙃) ook vanzelf aan.

Het is eigenlijk een heel groot compliment aan Kia dat je je eigenlijk helemaal niet bewust bent van het gigantische gewicht van deze auto's tot je in dit soort specifieke situaties terecht komt.

Als je er nog net wat meer zekerheid uit wilt halen, kan je overwegen een sportievere band eronder laten zetten. Zoals ik een paar dagen geleden postte heeft Kia mijn trillende af fabriek banden vervangen door Contintal Sportcontact 6 banden. Deze plakken nog een tandje beter, maar dat gaat wel ten kostte van het verbruik en ook iets meer bandenlawaai. Daarom laat ik die van mij morgen op eigen kosten vervangen door triple A klasse banden waarbij ik me ervan bewust ben dat ik daarmee in sommige situaties nog net wat meer op het mega gewicht moet letten. Maar de besparing in verbruik en geluidscomfort vind ik veel belangrijker. Als ik een keer wil raggen, pak ik m'n ICE Abarth 595 wel 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Andre24 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat het feit dat de EV9 een goeie 1.000kg meer weegt dan de Scenic, Focus en Galaxy vooral de reden is dat hij gaat glijden op dit soort momenten. Je rijdt zelfs zonder passagiers feitelijk met een volgeladen bestelbus. Daar zul je helaas je rijstijl op aan moeten passen. Als je met een echte bestelbus op pas gaat, pas je je rijstijl (neem ik aan 🙃) ook vanzelf aan.

Het is eigenlijk een heel groot compliment aan Kia dat je je eigenlijk helemaal niet bewust bent van het gigantische gewicht van deze auto's tot je in dit soort specifieke situaties terecht komt.

Als je er nog net wat meer zekerheid uit wilt halen, kan je overwegen een sportievere band eronder laten zetten. Zoals ik een paar dagen geleden postte heeft Kia mijn trillende af fabriek banden vervangen door Contintal Sportcontact 6 banden. Deze plakken nog een tandje beter, maar dat gaat wel ten kostte van het verbruik en ook iets meer bandenlawaai. Daarom laat ik die van mij morgen op eigen kosten vervangen door triple A klasse banden waarbij ik me ervan bewust ben dat ik daarmee in sommige situaties nog net wat meer op het mega gewicht moet letten. Maar de besparing in verbruik en geluidscomfort vind ik veel belangrijker. Als ik een keer wil raggen, pak ik m'n ICE Abarth 595 wel 😆
Kia verdient weliswaar complimenten voor deze prachtige auto, maar de Tesla die ik hiervoor reed gleed niet zo snel weg met de achterwielen.
Het is inderdaad een zware auto, maar dat gewicht wordt wel verdeeld over extra brede banden van 285mm per stuk. Het gewicht per cm2 rubber lijkt me de relevante maatstaf.
Welk merk en type zijn die Triple A klasse banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Gasoline1234 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:01:
[...]

Kia verdient weliswaar complimenten voor deze prachtige auto, maar de Tesla die ik hiervoor reed gleed niet zo snel weg met de achterwielen.
Het is inderdaad een zware auto, maar dat gewicht wordt wel verdeeld over extra brede banden van 285mm per stuk. Het gewicht per cm2 rubber lijkt me de relevante maatstaf.
Welk merk en type zijn die Triple A klasse banden?
Ik weet niet welke Tesla je reedt, maar een model S weegt nog altijd zo'n 5 tot 600 kg minder..

Ik krijg de Bridgestone Turanza T006.

Als iemand nog interesse heeft in de grippy nagenoeg trillingsvrije (alleen de 1e paar km als t koud weer is) Contintal Sportcontact 6 met maar 1.500km, laat maar weten. Je hebt nog tot morgen ochtend om me daarover te berichten 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
  • Laatst online: 19-05 06:43
Mijn x5 2145kg droog verzette zich niet in de bochten bij nat of droog en hobbelig of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

juakali schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:43:
Mijn x5 2145kg droog verzette zich niet in de bochten bij nat of droog en hobbelig of niet
Dat is toch nog altijd 500kg minder dan de EV9 weegt, dat is bijna een kwart X5. Vergis je niet in het gewicht ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Andre24 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:26:
[...]

Ik weet niet welke Tesla je reedt, maar een model S weegt nog altijd zo'n 5 tot 600 kg minder..
Tesla Model X. Dat gewicht scheelt niet zo veel met de EV9 en bandenmaat bij de Tesla was iets smaller.
BMW staat erom bekend dat ze de wegligging beter voor elkaar hebben dan andere merken. Kia scoort op dat punt waarschijnlijk gewoon iets minder goed. Het is overigens wel een comfortabel onderstel, maar een veilig gevoel is ook wat waard.
Ik ben toch nog wel benieuwd of de uitlijning van de EV9 wel goed is. Als ik een keer tijd kan maken dan wil ik dat wel eens laten meten bij een uitlijn-specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
op andere fora lees ik over mensen die komen van een x5 en de ev9 de hemel in prijzen op vlak van wegligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus Antonius
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-01 14:51
Andre24 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:26:
[...]

Ik krijg de Bridgestone Turanza T006.

Als iemand nog interesse heeft in de grippy nagenoeg trillingsvrije (alleen de 1e paar km als t koud weer is) Contintal Sportcontact 6 met maar 1.500km, laat maar weten. Je hebt nog tot morgen ochtend om me daarover te berichten 🙃
Ik ben heel benieuwd hoe die banden bevallen. Als je wat ervaringen kan delen graag (verbruik/comfort...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Marcus Antonius schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:35:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe die banden bevallen. Als je wat ervaringen kan delen graag (verbruik/comfort...).
Verbruik zal lastig inschatten zijn omdat het nu steeds wat beter weer is en het verbruik daardoor ook al veel beter is. Dat kan ik pas vergelijken als het in het najaar weer langer onder de 10 graden is.

Maar comfort en weggedrag (beter energie label is meestal ook wat minder grip bij sportiever rijden) zal ik laten weten als ik er de nodige kms mee heb gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met de wegligging. Dit met de RWD op de Nexen banden. Volgens mij met normaal rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:45

Helaas herken ik dit ook. Vrijwel exact dezelfde situatie. Afrit snelweg, met relatief lage snelheid bocht met daarin een soort dwarse 'dilatatiestrip' oid. Ook bij mij schoof de achterkant een beetje weg, zeer kort en zal max paar cm geweest zijn, maar het voelt zeker niet veilig. Rijdt een GT-line op 21 inch op de geleverde continental banden. Standaard in eco-mode, dus dat is alleen RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

gustavson schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:46:
[...]

Helaas herken ik dit ook. Vrijwel exact dezelfde situatie. Afrit snelweg, met relatief lage snelheid bocht met daarin een soort dwarse 'dilatatiestrip' oid. Ook bij mij schoof de achterkant een beetje weg, zeer kort en zal max paar cm geweest zijn, maar het voelt zeker niet veilig. Rijdt een GT-line op 21 inch op de geleverde continental banden. Standaard in eco-mode, dus dat is alleen RWD.
Veel herkenning, merk ik. Ik rijd op Falken All Season banden, overigens.
Ik rijd in Normal mode, niet in Eco mode. Maar ook Normal mode is RWD tenzij je matig tot veel Watts geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

gustavson schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:46:
[...]

Hier is echt niets geks aan hoor met het gewicht van de EV9 en op dat soort voegen en metalen strips. Heb ik ook en had ik ook met m'n 7 serie van maar 1900kg.

En na die paar cm glijden stopt het ook meteen weer dus t is even wennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Marcus Antonius schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:35:
[...]

De eerste rit van een kleine 20 km leert dat de Bridgestone banden in ieder geval veel stiller zijn dan de Contintal Sportcontact 6.
En gevoelsmatig rollen ze ook makkelijker door als je met regeneratie op 0 doorrolt, maar dat kan ook tussen m'n oren zitten 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Andre24 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:21:
[...]

Hier is echt niets geks aan hoor
Wat ik opmerkelijk vind is dat het "schuiven" sneller dan ik gewend ben gebeurt.

Een gladde ribbel in een scherpe bocht kan natuurlijk altijd tot schuiven leiden, als je maar snel genoeg rijdt. Bij de EV9 lijkt dit al bij lagere snelheden te gebeuren.

Het gewicht alleen vind ik onvoldoende verklaring voor dit verschijnsel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:54:

Zie Technical Service Bulleting SA561.
https://owners.kia.com/co...ireless_Phone_Charger.pdf
Thanks!
Ik heb deze al een poosje UIT staan en niet meer in gebruik en hoewel ik nog geen compleet lege 12V heb meegemaakt zie ik regelmatig de 12v als gele waarschuwing in m'n App. En bijna altijd als hij aan de paal staat. De laadpoort verlichting blijft bij mij dan ook vrolijk branden de hele nacht, en na enkele uren VOL te zijn geweest gaat hij ineens weer even kort paar minuten laden. Daar gaat de 12V waarschuwing overigens niet door weg. Dat verdwijnt pas als ik gestart ben.
Het is die onzekerheid waar je geen prettig gevoel aan overhoudt. "Doet tie het of doet tie het niet"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Bever! schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:25:
[...]

Hm interessant punt, ik heb een launch rwd in bestelling staan met een lock vanuit de leasemaatschappij tot december. Ben benieuwd wat ik dan krijg? }:O
Misschien deze Ex-Hertz, uit de vorige post, met 18.000 op de teller... |:(
Maar alle gekheid, ik hoop dat je special edition er dan nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

.

[ Voor 117% gewijzigd door FlyingDutchMike op 10-04-2024 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:53:
[...]

Thanks!
Ik heb deze al een poosje UIT staan en niet meer in gebruik en hoewel ik nog geen compleet lege 12V heb meegemaakt zie ik regelmatig de 12v als gele waarschuwing in m'n App. En bijna altijd als hij aan de paal staat. De laadpoort verlichting blijft bij mij dan ook vrolijk branden de hele nacht, en na enkele uren VOL te zijn geweest gaat hij ineens weer even kort paar minuten laden. Daar gaat de 12V waarschuwing overigens niet door weg. Dat verdwijnt pas als ik gestart ben.
Het is die onzekerheid waar je geen prettig gevoel aan overhoudt. "Doet tie het of doet tie het niet"...
Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel verschil er is tussen de diverse EV9's. En ook hoe de updates worden verspreid. De update voor de 12V problemen is al in januari uitgerold en die zou elke EV9 nu toch zo onderhand moeten hebben ontvangen als je in de tussentijd bij de dealer bent geweest.

Mijn auto is eind januari afgeleverd met alle toen aanwezige updates waaronder die 12V en ik heb zowel digital key als wireless charging al vanaf het begin aan staan en nog nooit een 12V melding of lege accu (even afkloppen...😅) gehad (wel een kleine booster in de frunk die ik voor de zekerheid af en toe even bijlaadt voor de zekerheid).

Ik snap niet dat Kia er niet pro actief voor zorgt dat alle uitgeleverd wagen met dezelfde software rijden 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
Hi all, hoe ervaren jullie de stoelventilatie? Met de eerste lente dagen al een paar keer aangezet maar ik had er zelf meer van verwacht?

PS: vandaag wordt mijn linker spielgel netjes onder garantie vervangen.
PS2: zetel blijft vastzitten

Prettige dag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CBreedijk
  • Laatst online: 02-05 22:59
eergisteren is mijn afneembare trekhaak gemonteerd.
ik ben er tevreden mee, wel erg benieuwd naar de verbruikscijfers.

dat gaat 1 op 1 worden denk ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jhc_ODg8p66jMeyGeUAhJciEdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvEzHcAcJN4xAGy28h2wjNHd.jpg?f=fotoalbum_large
(dit is archieffoto van de t oude trekpaard)

zijn er al Emuk EV9-spiegels beschikbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sossienl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-08-2024
Hier vorige week de knoop doorgehakt en de EV9 GT-Line AWD Zwart in de private lease genomen.

Via de ANWB (LeasePlan) een offerte voor een Plus AWD laten maken. Maar kort daarop een betere aanbieding gevonden: de GT-Line AWD (7 zitter)

Ze hadden bij Janssen Kerres een zwarte staan die als demo/proef-rijden model werd gebruikt. Daardoor - met 4.000 km op de teller - tegen een lager maandtarief dan een nieuwe Plus AWD kunnen vastzetten.

Bijkomend voordeel is dat ik geen 20-24 weken hoef te wachten en de auto waarschijnlijk over 1-2 weken kan ophalen.

Ben overigens al 10jr Private Lease gebruiker, werkgever biedt geen lease aan. Alleen (een riante) vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

pepperke schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:13:
Hi all, hoe ervaren jullie de stoelventilatie? Met de eerste lente dagen al een paar keer aangezet maar ik had er zelf meer van verwacht?

PS: vandaag wordt mijn linker spielgel netjes onder garantie vervangen.
PS2: zetel blijft vastzitten

Prettige dag!
In vergelijking met m'n 7 serie is de stoelkoeling van de EV9 een stuk beter zelfs vind ik. De 7 serie merkte je bijna niks van, maar in de EV9 kreeg ik een koude kont 🙃 Het hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoeveel kleding je aan hebt. Met een jas of trui merk je minder dan bijv een t shirt🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
Andre24 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:39:
[...]

In vergelijking met m'n 7 serie is de stoelkoeling van de EV9 een stuk beter zelfs vind ik. De 7 serie merkte je bijna niks van, maar in de EV9 kreeg ik een koude kont 🙃 Het hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoeveel kleding je aan hebt. Met een jas of trui merk je minder dan bijv een t shirt🤷‍♂️
Morgen verlof en ook in short :-) ik zal nog eens evalueren. De stoel zuigt koude lucht van onder de stoel aan dan?

Mis je de BMW 7 nog niet? Compleet andere auto lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:00
CBreedijk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:29:
eergisteren is mijn afneembare trekhaak gemonteerd.
ik ben er tevreden mee, wel erg benieuwd naar de verbruikscijfers.

dat gaat 1 op 1 worden denk ik
[Afbeelding]
(dit is archieffoto van de t oude trekpaard)

zijn er al Emuk EV9-spiegels beschikbaar?
Erg benieuwd naar de cijfers, jij denkt 1kwh op 1 km? Dus max 100km op een volle accu?

Wij willen er een caravan mee trekken die tot 1800kg mag wegen (2.70m hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBreedijk
Ruvetuve schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:08:
[...]

Erg benieuwd naar de cijfers, jij denkt 1kwh op 1 km? Dus max 100km op een volle accu?

ik denk dat t wel 1,5 tot max 2 km op 1 kwh wordt met de aanhanger die van de foto
3,00 mtr hoog
huifopbouw
rolt makkelijk (schamel) maar vangt ook verschrikkelijk veel wind
met de Skoda diesel ga ik van 1 op 15 naar 1 op 8
over afstand van 50 km

een caravan is nl veel meer gestroomlijnd en harde opbouw, dat scheelt wel aanzienlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

pepperke schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:49:
[...]

Morgen verlof en ook in short :-) ik zal nog eens evalueren. De stoel zuigt koude lucht van onder de stoel aan dan?

Mis je de BMW 7 nog niet? Compleet andere auto lijkt me?
Nee stoelkoeling zuigt juist lucht door de stoel aan en blaast het er onder weer uit zodat de warmte van je lichaam wordt afgevoerd. Het is dus ook niet echt actieve koeling, maar ventilatie, maar het werkt altijd prettig als 't warm is😁

Ik mis de 7 serie niet hoor. Zo gek veel comfort verschil zit er niet tussen beide en de EV9 heeft veel meer en geavanceerdere gimmicks dan de 7 serie (2018) had. Dus ik ben dik tevreden op het niet permanent uit kunnen zetten van de lane keeping assist (dat is EU wetgeving) en de idioot veel te vroeg ingrijpende rem acties bij achteruit uit een parkeerplaats wegrijden (geen EU wetgeving en toch elke rit weer opnieuw uitzetten😮‍💨) na dan.
Het uitzetten van de snelheid waarschuwing is in 2 tellen elke rit gedaan dus dat stoort me niet. Maar die andere 2 en vooral dat domme remmen bij uitparkeren moet je meerdere stappen door het menu ondanks de snelkoppeling en dat begint me wel meer en meer te irriteren. Zal Kia NL eens mailen of ze dat aan Korea door kunnen geven. Hoe meer geïrriteerde gebruikers dat doen, hoe groter de kans ze t een keer gaan fixen dat je niet verplichtte zaken permanent uit kunt zetten en de wel verplichtte makkelijker elke rit uit kunt zetten bijvoorbeeld door een apart menuutje oid....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pepperke
Auto net terug met een nieuwe goed werkende spiegel!

Ook terug 3 updates geïnstalleerd sinds mijn laatste bezoek vorige week op 20/3.

Mijn auto bleef nu wel melding maken dat de koffiekop sensor afgeplakt was, dus nu even zonder gereden zonder biepjes. Morgen eens test als ik wat langer onderweg ben. Hopelijk is het afplakken niet meer nodig en kunnen we nog afplakken zonder melding om de 5 min dat de sensor niet beschikbaar is :/

Blijft een feest na dagje rijden in een KIA CEED _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CBreedijk
Ruvetuve schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:08:
[...]

ik heb net mijn aanhanger even achter de EV9 gehad
dan wordt gelijk de aanhangermodus geactiveerd.
in het menu kun je dan kiezen wat voor een modus je wilt gebruikt
- automatisch (207 km)
- zwaar (171 km)
- licht (281 km)

- zonder aanhanger 376 km.

tip: opletten met de plaatsing van caravan spiegels
ik heb er nu even Milenco's op gehad met de spiegel "verticaal" dan raakt ie met de spiegels ingeklapt, net NIET de deuren ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbObA5G4LflB0Z9F6duJPXetuhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLs50SLUWN7p5WNK5pAe52Dx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sam2QlXOvo1tlvhwMvrWI6g3SLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5ueyD3IRoeGaVtAGVa6o6S0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asVx4a64SCI_ydb-t4zW1X9Y5oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpI69JQaTmnG9z7Z7Tj9ierL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFujs2Bej8b7hgIiOOgesKWI18g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6wIkeeMYo8ZzkeM3mudqxeG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWqhfsN2UfWtvY7sybvJnNA6nNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHX1Mb0KCUZlaIV3MDJHjCB0.jpg?f=fotoalbum_large

zou een dakkoffer zin hebben om de luchtstroom op de kop van de aanhanger te "breken"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:47
Eindelijk bevestiging van de leasemaatschappij!

Iceberg Green RWD Launch Edition, 19 inch Gaori velgen, en afneembare trekhaak in de bestelling voor 3 juli

*O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15
Nu bestellen en in juli leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:47
sly___ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:10:
Nu bestellen en in juli leveren?
Bestelling is al in december gedaan, maar een hele tijd niet te vinden door de dealer en daarmee onzeker of er op tijd geleverd kon worden Nu eindelijk de gegevens van de (nieuwe) LM ook daadwerkelijk ontvangen en de bevestiging dat de auto daadwerkelijk voor productie gepland staat.

tldr: Wagenparkbeheerder die niet communicatief vaardig is, en het al vaker heeft laten afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Vandaag bij tesla super charger in middelburg aan de lader gepoogd te hangen. Tot twee keer toe startte de laadsessie, liep vermogen op naar 35kw en toen stopte hij ermee.

In de Kia app staat dc laden gestart en daarna (1 min later) opladen volgens schema voltooid.

De batterij was 9% vol, dus niet echt vol volgens schema.

Iemand anders dit wel eens meegemaakt met tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

biggerfoot schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:12:
Vandaag bij tesla super charger in middelburg aan de lader gepoogd te hangen. Tot twee keer toe startte de laadsessie, liep vermogen op naar 35kw en toen stopte hij ermee.

In de Kia app staat dc laden gestart en daarna (1 min later) opladen volgens schema voltooid.

De batterij was 9% vol, dus niet echt vol volgens schema.

Iemand anders dit wel eens meegemaakt met tesla?
Ja. Laden werkt alleen stabiel (op 86 kW) op een oude v2 Tesla Supercharger, te herkennen aan 2 kabels aan de laadstall.
Jij hebt ongetwijfeld een Supercharger gebruikt met 1 kabel aan de stall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:17

The Legend

*Plop*

sossienl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:41:
Hier vorige week de knoop doorgehakt en de EV9 GT-Line AWD Zwart in de private lease genomen.

Via de ANWB (LeasePlan) een offerte voor een Plus AWD laten maken. Maar kort daarop een betere aanbieding gevonden: de GT-Line AWD (7 zitter)

Ze hadden bij Janssen Kerres een zwarte staan die als demo/proef-rijden model werd gebruikt. Daardoor - met 4.000 km op de teller - tegen een lager maandtarief dan een nieuwe Plus AWD kunnen vastzetten.

Bijkomend voordeel is dat ik geen 20-24 weken hoef te wachten en de auto waarschijnlijk over 1-2 weken kan ophalen.

Ben overigens al 10jr Private Lease gebruiker, werkgever biedt geen lease aan. Alleen (een riante) vergoeding.
Wat betaal je dan per maand?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Gasoline1234 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:48:
[...]

Ja. Laden werkt alleen stabiel (op 86 kW) op een oude v2 Tesla Supercharger, te herkennen aan 2 kabels aan de laadstall.
Jij hebt ongetwijfeld een Supercharger gebruikt met 1 kabel aan de stall.
Correct! de keer dat ik het eerder geprobeerd hebt en sucessvol was idd met twee kabels aan de oplader!

Thanks voor de tip! erg gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
CBreedijk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:57:
[...]

ik heb net mijn aanhanger even achter de EV9 gehad
dan wordt gelijk de aanhangermodus geactiveerd.
in het menu kun je dan kiezen wat voor een modus je wilt gebruikt
- automatisch (207 km)
- zwaar (171 km)
- licht (281 km)

- zonder aanhanger 376 km.

tip: opletten met de plaatsing van caravan spiegels
ik heb er nu even Milenco's op gehad met de spiegel "verticaal" dan raakt ie met de spiegels ingeklapt, net NIET de deuren ;-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zou een dakkoffer zin hebben om de luchtstroom op de kop van de aanhanger te "breken"?
Gave foto's! Puur op gevoel denk ik dat een dakkoffer niet veel gaat helpen met de stroomlijning omdat de dissel best lang is. Wel een heel stoer gezicht zo, de EV9 met een joekel van een aanhanger.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:00
Gies123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:38:
[...]

Gave foto's! Puur op gevoel denk ik dat een dakkoffer niet veel gaat helpen met de stroomlijning omdat de dissel best lang is. Wel een heel stoer gezicht zo, de EV9 met een joekel van een aanhanger.
Wat is zwaar\licht etc in dit geval? zal 1800kg onder zwaar vallen. EV9 kan 2500kg trekken.

Ik zou graag is een paar 100km rijden met de caravan om dit te meten, mijn enige vrees bij een EV(9) is dat we elke 100km moeten bijladen.

Dealer gaf al aan dat proefrit modellen vaak zonder trekhaak komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBreedijk
Ruvetuve schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:15:
[...]

Wat is zwaar\licht etc in dit geval? zal 1800kg onder zwaar vallen. EV9 kan 2500kg trekken.

Ik zou graag is een paar 100km rijden met de caravan om dit te meten, mijn enige vrees bij een EV(9) is dat we elke 100km moeten bijladen.

Dealer gaf al aan dat proefrit modellen vaak zonder trekhaak komen.
mijn inschatting
light - tot 1000 kg
medium - tot 1800 kg
heavy - tot de (max) 2500 kg

Ik heb toch maar dakdragers besteld (koffer heb ik al)
en ga t dan toch maar proberen met koffer als de aanhanger er achter hangt.
t verbruik wordt dan toch al waardeloos
beter dan maar NOG meer opbergruimte >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pepperke
Gisteren zien passeren, er komt een nieuw cluster update met thema's zo te zien/lezen :-).

https://www.facebook.com/...Cfo9VoUKLUsw&__tn__=-UK-R

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9vX6gwurckMfZwxeVKQwW2lGUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JP2sVxMrunuAFtubyJHVyZSh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I86YB3vbAhXTQuKrhFkXuAmRhg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r678JQ4sE7qRejD43lxkLWQe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJwdH4cefP-WWxCQMlLhyZw-16A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x7znX2sv1bB1jFbMPqmLsfR7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

pepperke schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:17:
Gisteren zien passeren, er komt een nieuw cluster update met thema's zo te zien/lezen :-).

https://www.facebook.com/...Cfo9VoUKLUsw&__tn__=-UK-R

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Display themes.... leuk, maar liever zie ik wat video apps toegevoegd worden (YouTube, Prime Video, Disney, etc.)
edit: en Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-10-2024
Heb enkele vraagje:

1. Die Led verlichting in de gril, zit die ook in de Europese versie? Ik zie dit enkel terug in Youtube filmpjes van de US/Asia.
2. Bij het achter uit rijden maakt hij een "spacy" geluid blijkbaar - kan je dit afzetten?

Tx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:02:
[...]

Display themes.... leuk, maar liever zie ik wat video apps toegevoegd worden (YouTube, Prime Video, Disney, etc.)
Of dat het scherm eerst maar eens gewoon aan gaat bij het starten van de auto... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrullenO
FlyingDutchMike schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:37:
[...]

Of dat het scherm eerst maar eens gewoon aan gaat bij het starten van de auto... 8)7
Of een shortcut om in 1 klik:
- de juiste rijmodus te selecteren
- lane assist uit te zetten
- ipedal aan te zetten
- snelheidswaarachuwing uit te zetten
- alertheidswaarschuwing uit te zetten

Scheelt toch weer 14x klikken elke f*cking keer dat ik instap. Nog gevaarlijk ook, want het systeem start zo langzaam op dat ik daar natuurlijk niet op ga zitten wachten op het oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

raey schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:26:
Heb enkele vraagje:

1. Die Led verlichting in de gril, zit die ook in de Europese versie? Ik zie dit enkel terug in Youtube filmpjes van de US/Asia.
2. Bij het achter uit rijden maakt hij een "spacy" geluid blijkbaar - kan je dit afzetten?

Tx in advance
Die starlights in de grille zijn door de EU verboden. Dus geen enkele EV9 in de EU heeft ze. Jammer, inderdaad, er werd rondom de lancering wel veel reclame mee gemaakt door Kia. Ook de Lidar sensors hebben we niet gekregen.

De starlight grille wordt in de USA wel geleverd, maar ik lees dat het materiaal erg kwetsbaar is. Een klein steentje brengt al veel schade aan dat paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
pepperke schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:17:
Gisteren zien passeren, er komt een nieuw cluster update met thema's
Vrij nutteloos, ze snappen bij Kia niet waar het om draait zo te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Iemand recent nog OTA updates gekregen?
Buiten de navigatie update die ik zelf installeerde via USB-c en updates in de garage die ze bij de dealer installeerden toen ik mijn winterbanden liet plaatsen nog niet veel gezien….

Je kan precies ook nergens zoeken naar updates forceren….
Niet dat ik momenteel ergens klachten over heb na bijna 5000k op de vele piepjes die je altijd moet uitzetten na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caI7BT-EGb4fdkoOaEqRMPCzIIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuJrb2AwVrNCLB7tgiUYdAFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L43SKLLXt6-qgZZjUcG4eAu_i7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1Us2WKg4jipGG4kG89y22Ix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGO_2FaencYLxKDPaUnKkWXMowc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zao3dpouBl7iqBBR0Bun5IZA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-10-2024
Gasoline1234 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:00:
[...]

Die starlights in de grille zijn door de EU verboden. Dus geen enkele EV9 in de EU heeft ze. Jammer, inderdaad, er werd rondom de lancering wel veel reclame mee gemaakt door Kia. Ook de Lidar sensors hebben we niet gekregen.

De starlight grille wordt in de USA wel geleverd, maar ik lees dat het materiaal erg kwetsbaar is. Een klein steentje brengt al veel schade aan dat paneel.
Ook weer belachelijk.. na wat opzoekwerk is dit de reden:
"no pixel headlights in EU, as they fear it might affect their Euro NCAP score", maar waarom dit dan de rating verlaagd is mij een raadsel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Gasoline1234 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:02:
[...]

100% mee eens. al werkt spotify ook wel via carplay, maar native is toch mooier
Pagina: 1 ... 40 ... 83 Laatste