Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 38 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-07 09:40
Andre24 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:06:
[...]

Zijn dit de af fabriek banden of heb je er zelf andere onder laten leggen? Ik zie dat dit Contintal Sportcontact is ipv de Premium Contact die er AG fabriek onder zaten bij mij.

Nog last van de trillende banden gehad?
Met de af-fabriek banden heb ik minder dan 100Km gereden en er snel afgegooid. Het gerammel was niet van de lucht. Sowieso had ik de andere velgenset met banden al liggen voordat de auto geleverd werd ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-07 11:51
Hi, zijn er hier mensen met PPF folie bescherming? Hoe valt de steenslag bij jullie mee?

Thanks,

P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-07 12:34
Gies123 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:10:
[...]

Met de af-fabriek banden heb ik minder dan 100Km gereden en er snel afgegooid. Het gerammel was niet van de lucht. Sowieso had ik de andere velgenset met banden al liggen voordat de auto geleverd werd ;)
Is dit iets om vooraf met de dealer bespreekbaar te maken (ik overweeg de EV9 ergens dit jaar).

optie 1: andere banden en gelijk all seasons
optie 2: 19 inch velgen ipv de 21 inch

of dit nog niet echt een erkend probleem door Kia. Deze berichten over trillingen ed. houden mij wel wat tegen (wat ik ook tegen die tijd met de dealer zal bespreken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-05 21:30
Andre24 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Nee hoor. Sommige instellingen onthoud ie wel gewoon zoals bijvoorbeeld de dode hoek waarschuwing bij inhalen en weer invoegen. Die staat veel te ruim afgesteld waardoor ie ook mekkert als je al bijna 2 auto lengtes voorbij de ingehaalde auto gaat invoegen. Daar was ik dit weekend klaar mee dus staat nu permanent uit tot er misschien een keer een update voor komt die wat minder ruim meet...
Waar ergens schakel je die uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 08:39
Ruvetuve schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:35:
[...]

Is dit iets om vooraf met de dealer bespreekbaar te maken (ik overweeg de EV9 ergens dit jaar).

of dit nog niet echt een erkend probleem door Kia. Deze berichten over trillingen ed. houden mij wel wat tegen (wat ik ook tegen die tijd met de dealer zal bespreken)
Tegen dat je de auto nu hebt zijn we 7 maand verder, dan zijn alle kinderziekte er wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:27

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ruvetuve schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:35:
[...]

De trillingen zitten in de banden van EV9's die te lang stil hebben gestaan. De productie voor Europa was in de zomer van 2023 al gestart en sommige auto's hebben 2 maanden op een parkeerterrein bij de Koreaanse fabriek gestaan voordat ze werden verscheept.

Het is niet automatisch zo dat álle EV9's dus dit trillende banden probleem hebben. Alleen de auto's die lang stil gestaan hebben. Sterker nog, het lijkt me niet aannemelijk dat Kia nu nog steeds deze "stilstaan" fout maakt met de huidige productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Gasoline1234 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:07:
[...]

De trillingen zitten in de banden van EV9's die te lang stil hebben gestaan. De productie voor Europa was in de zomer van 2023 al gestart en sommige auto's hebben 2 maanden op een parkeerterrein bij de Koreaanse fabriek gestaan voordat ze werden verscheept.

Het is niet automatisch zo dat álle EV9's dus dit trillende banden probleem hebben. Alleen de auto's die lang stil gestaan hebben. Sterker nog, het lijkt me niet aannemelijk dat Kia nu nog steeds deze "stilstaan" fout maakt met de huidige productie.
Ah check dat wist ik niet. Nu bestelde auto’s zullen dat dan inderdaad niet hebben tenzij ze uit voorraad precies jouw eisen hebben staan (aldus de dealer).

Het checken waard bij de dealer. Want de voorraad kan ook even stilstaan in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Laatst online: 03-07 12:31

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ruvetuve schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Ah check dat wist ik niet. Nu bestelde auto’s zullen dat dan inderdaad niet hebben tenzij ze uit voorraad precies jouw eisen hebben staan (aldus de dealer).

Er is ook hier en daar het vermoeden dat het een combinatie is tussen staan, spanning en banden merk voor Europa. De forums over de in de USA geleverde auto’s praten er niet over. Daar staan ze op een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ruvetuve schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Voorraad die in Nederland stil staat lijkt me geen probleem. Er staan gaan opslagterreinen vol met EV9's in Nederland. De meeste onverkochte auto's staan bij dealers, en die auto's worden wel eens verplaatst, zodat de banden niet aan één zijde plat worden.
Wel zou ik extra letten op de banden bij de Launch Editions van de eerste levering, daar zijn er nog enkele van te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

FlyingDutchMike schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:34:
[...]

Er is ook hier en daar het vermoeden dat het een combinatie is tussen staan, spanning en banden merk voor Europa. De forums over de in de USA geleverde auto’s praten er niet over. Daar staan ze op een ander merk.
De temperatuur in de zomer in Zuid Korea, toen onze EV9's langdurig stil stonden, zal vast ook een rol hebben gespeeld. USA leveringen zijn pas in de winter gestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
  • Laatst online: 16:12
Zelf heb ik een RWD en die is vanuit de fabriek geleverd met NEXEN banden. Ik heb geen last gehad van trillingen tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.R.
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-12-2024
Koffiekopmelding: hoe zet je dit rotding uit?

4x op een rit van om en bij de 15km... steeds gedurende een minuut of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:52
Heb er een trip opzitten van 950km naar Bordeaux regio. Na 4000km nog altijd irritant geluid van de banden bij 100kmu en trillingen bij hogere snelheid dan 100kmu. Maandag 25 gaat hij binnen.
Heb op de trip 4 keer die koffiebeker gehad wat serieus op mijn zenuwen werkt. Kan je dat sowieso afzetten proactief en als het zich voordoet?
Adaptive CC in bochtige snelwegen doet soms raar in het voorbijsteken. Hij denkt dat er een auto voor mij rijdt terwijl hij op de het andere rijbaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Heb gemerkt dat de trillingen minder zijn bij nat wegdek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-07 13:30
reistier schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:57:
Zelf heb ik een RWD en die is vanuit de fabriek geleverd met NEXEN banden. Ik heb geen last gehad van trillingen tijdens het rijden.
Hier hetzelfde, lijkte een AWD dingetje te zijn.
J.R. schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:57:
Koffiekopmelding: hoe zet je dit rotding uit?

4x op een rit van om en bij de 15km... steeds gedurende een minuut of zo.
Even zoeken in dit topic. Een stukje tape over de sensor lijkt wonderen te doen. Heb er zelf nog geen last van gehad (maar heb de auto ook pas gisteren opgehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:39
@Phusebox

Is het een idee om vooraan de “known issues” te zetten? We zien nu er steeds meer nieuwe gebruikers komen dezelfde vragen verschijnen:

- trillende continental banden op launch edition AWD
- koffiekopje
- black screen mediacenter
- piepjes veiligheid
- kia connect
- losse bestuurders stoel?

150 pagina’s aan reacties wordt wat lastig zoeken lijkt het 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-07 16:36
KrullenO schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Hier hetzelfde, lijkte een AWD dingetje te zijn.

[...]

Even zoeken in dit topic. Een stukje tape over de sensor lijkt wonderen te doen. Heb er zelf nog geen last van gehad (maar heb de auto ook pas gisteren opgehaald).
Voor koffiekopje moet je een update hebben (ze stellen de timer langer in) daarmee is het grootste probleem opgelost. Al weken op mijn rit van 32km geen koffiekopje gezien.
Ik heb het ook getest. Als je je ogen meerdere keren paar seconden dicht doet dan begint het te piepen en stopt ook niet. In zo een geval even met je hand de sensor afdekken en het stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
sloddervos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:35:
@Phusebox

Is het een idee om vooraan de “known issues” te zetten? We zien nu er steeds meer nieuwe gebruikers komen dezelfde vragen verschijnen:

- trillende continental banden op launch edition AWD
- koffiekopje
- black screen mediacenter
- piepjes veiligheid
- kia connect
- losse bestuurders stoel?

150 pagina’s aan reacties wordt wat lastig zoeken lijkt het 😊
Wellicht gewoon in de Google Sheet?

Handig als we deze kunnen laten zien als je een reactie schrijft, let op! known issue lijst hier voor de replied, oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:57
Gasoline1234 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:45:
[...]

De temperatuur in de zomer in Zuid Korea, toen onze EV9's langdurig stil stonden, zal vast ook een rol hebben gespeeld. USA leveringen zijn pas in de winter gestart.
Mijn wagen is enkele dagen na productie in september op de boot gezet (dus helemaal niet lang daar op de parking blijven staan).
Wel in Antwerpen een 3tal weken...
Morgen mijn banden wisselen en dan zal ik terug weten wat het verschil is 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 06:08

Bever!

3

De EV9 is besteld! Helaas vanwege nog lopende model 3 pas in december levering, maar tzt waarschijnlijk alle hick-ups en piepjes gefixt in de software als ik hem dan mag ontvangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
Bever! schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:25:
De EV9 is besteld! Helaas vanwege nog lopende model 3 pas in december levering, maar tzt waarschijnlijk alle hick-ups en piepjes gefixt in de software als ik hem dan mag ontvangen :)
die piepjes betwijfel ik, toch echt wel wetgeving. Maar is mee te leven door snelkoppeling op het stuur.
Je gaat er geen spijt van krijgen, het is en blijft een heerlijke bak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
Stephanos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Voor koffiekopje moet je een update hebben (ze stellen de timer langer in) daarmee is het grootste probleem opgelost. Al weken op mijn rit van 32km geen koffiekopje gezien.
Ik heb het ook getest. Als je je ogen meerdere keren paar seconden dicht doet dan begint het te piepen en stopt ook niet. In zo een geval even met je hand de sensor afdekken en het stopt.
Ik heb het 2 keer gehad, maar stopte na 10 sec. vanzelf en kwam niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 23:19

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

karel_vdv schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:44:
[...]

Waar ergens schakel je die uit?
Had een paar dagen niet gereden maar net even gekeken (ik heb dat menu onder de favorieten toets op het stuur gezet dus moest even zoeken):

Setup- Voertuig- Bestuurdershulp en dan Rijveiligheid. De te vroege inhaal waarschuwing zet je uit door Dodehoekveiligheid uit te vinken en dat onthoud ie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Ik heb die behoefte nog niet eerder gehad bij eerdere auto's maar een koffie-meet ergens centraal is misschien wel leuk, zeker voor de foto's en bundelen van krachten voor eventuele acties richting KIA om wat sneller passende oplossingen aan te dragen. AutoVisie of Autoweek vinden dat ook vast interessant.

Is hier wellicht een Poll oid te draaien zoals in Whatapp bijvoorbeeld? Ben nog geen IT expert hier...
Handig om de interesse te toetsen en een datum / locatie te kiezen.

Wellicht beginnen met een Duimpje hierop als je interesse hebt?
Met 3 duimpjes tot nu toe lijkt de animo nie heel groot😅 Dan toch maar gewoon via dit forum blijven communiceren en hopen dat Kia NL inmiddels zelf ook meeleest wat ik mijn dealer en Kia NL wel heb gehint omdat je hier de ervaringen uit de eerste hand leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

[/quote]
Andre24 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Met 3 duimpjes tot nu toe lijkt de animo nie heel groot😅 Dan toch maar gewoon via dit forum blijven communiceren en hopen dat Kia NL inmiddels zelf ook meeleest wat ik mijn dealer en Kia NL wel heb gehint omdat je hier de ervaringen uit de eerste hand leest.
Nee, die animo valt nog een beetje tegen… :Z
Misschien moet ik wat Marketing termen erin gooien zoals Gratis Updates of ‘Met persoonlijke Instellingen-Assistent…’
Gratis koffie bij vier EV9’s kan ook nog wel maar dan moeten er niet ineens 500 man komen… <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:05:
[/quote]

[...]

Nee, die animo valt nog een beetje tegen… :Z
Misschien moet ik wat Marketing termen erin gooien zoals Gratis Updates of ‘Met persoonlijke Instellingen-Assistent…’
Gratis koffie bij vier EV9’s kan ook nog wel maar dan moeten er niet ineens 500 man komen… <+:)
Als er 500 man komen, regelt Kia, Autoweek of AutoVisie vast de koffie 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-07 16:36
karel_vdv schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 00:30:
[...]

Ik heb het 2 keer gehad, maar stopte na 10 sec. vanzelf en kwam niet meer terug.
Dat had ik na de eerste update ook (stoppen na 10sec) maar na de 2de update komt de gepiep veel later maar als die komt dan stop die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Stephanos schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Dat had ik na de eerste update ook (stoppen na 10sec) maar na de 2de update komt de gepiep veel later maar als die komt dan stop die niet.
Het hangt er in mijn geval vanaf hoe wat je dat rode oogjes waarschuwingslampje al hebt gehad. Ik was laatst net iets teveel met de omgeving bezig en had dat rode lampje/piepje wat genegeerd en toen deed ie het langer dan 10 seconden. En toen ik m daarna ging pesten door m'n ogen een paar seconden dicht te doen, was ie er helemaal klaar mee en bleef een minuut lang piepen🤭

Maar mijn ervaring is dus wel dat die koffiepieper pas af gaat als je het er zelf naar hebt gemaakt door idd niet steeds op te letten.
Ben wel benieuwd of dit toch per auto verschillend is al blijft het natuurlijk ook lastig wat je verstaat onder "het ernaar gemaakt hebben"🙃

Wel heb ik vanmiddag de automatische rem functie (en dus ook de waarschuwing want dat is bij Kia helaas niet gescheiden, verbeterpuntje vind ik) die de auto zelf stilzet als je achteruit rijdt en er is verkeer in de buurt uitgezet. Ook die slaat veel te vroeg aan. Als op de andere rijbaan een fietser aan diens rechterkant van de weg rijdt en jij wil achteruit juist in tegenovergestelde richting jouw rijbaan voorzichtig en rustig oprijden, stampt ie alsnog vol op de rem met als gevolg dat het juist gevaarlijk wordt omdat jij middenop jouw rijbaan dan opeens stilstaat tot je auto denkt dat de kust weer veilig is🙄 Hopelijk is dit ook zo'n functie uit blijft als je hem uit hebt gezet en niet de volgende keer weer aan gaat want er brand dan wel een lampje op je dashboard dat ie uit staat... ik zal het de volgende trip wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
tja bij mij is die koffiepieper echt veel te random en te snel. Dat ligt echt niet aan niet opletten. (natuurlijk als ik mijn ogen dichtdoe gaat hij ook af, in die zin werkt het wel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:20
FlyingDutchMike schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:05:
[/quote]

[...]

Gratis koffie genoeg. iedere paar minuten in de EV9 :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EVJB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 12:19
voog schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Gratis koffie genoeg. iedere paar minuten in de EV9 :+
Heb de laatste update t.a.v. de koffiepieper nu ff ruim een week en heb er geen last meer van gehad. Dus als het een frustratie is, ga naar dealer laat de laatste updates uitvoeren, het helpt. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Laatst online: 21:51
Goedemorgen, bij mij heeft de recente update geen resultaat gehad mbt de koffiepieper en ook draadloos Carplay krijg ik niet aan de praat. Wanneer ik nu zelf de (koffie)camera aan de binnenzijde afplak wat is dan het resultaat qua meldingen; krijg je dan steeds een foutmelding?
Apple Carplay; moet je eerst je bedrade telefoon nu eerst afmelden en opnieuw aanmelden om draadloos te krijgen ofwel wat is dan de procedure? Vreemd dat de dealer hier geen antwoord op kan geven….
Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Karel de Grote schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:50:
Goedemorgen, bij mij heeft de recente update geen resultaat gehad mbt de koffiepieper en ook draadloos Carplay krijg ik niet aan de praat. Wanneer ik nu zelf de (koffie)camera aan de binnenzijde afplak wat is dan het resultaat qua meldingen; krijg je dan steeds een foutmelding?
Apple Carplay; moet je eerst je bedrade telefoon nu eerst afmelden en opnieuw aanmelden om draadloos te krijgen ofwel wat is dan de procedure? Vreemd dat de dealer hier geen antwoord op kan geven….
Dank alvast.
Je moet inderdaad eerst je telefoon afmelden in de auto en dan opnieuw aanmelden om over te kunnen stappen op draadloze carplay. Even voor de zekerheid: je moet wel een iPhone 5 of nieuwer hebben maar ik ga er vanuit dat dat wel zo zal zijn.

Ik heb geen ervaring met afplakken van de camera en ik zou daar ook niet aan beginnen. Er is een update waardoor die pieper niet meer onnodig af gaat. Als hij bij jou nog wel onnodig afgaat is het dus terug naar de dealer om het te laten oplossen. Je hebt garantie én het is een bekend probleem dus ze moeten het gewoon oplossen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Hoe is jullie ervaring met parkeerplaatsen en parkeergarages icm de grote van de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Ruvetuve schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:28:
Hoe is jullie ervaring met parkeerplaatsen en parkeergarages icm de grote van de auto?
Het is een hele grote auto met een grote draaicirkel dus het ligt aan de garage waar je parkeert, welk vak je daarin kiest (als je rekening houd met hoe (beroerd) mogelijke auto's naast je zouden kunnen parkeren en daar je eigen vak op uitkiest) en je eigen rijvaardigheden hoe lastig dat kan zijn...

Er is dus geen concreet antwoord op te geven maar als je vaak in krappe parkeergarages komt zou ik wel goed nadenken of een auto van 5 meter lengte de juiste keuze is 😅

Ik was laatst in P2 onder de RAI in Amsterdam en was blij dat ik een medepassagier had die uit kon stappen om te kijken of ik de letterlijk 3 centimeter aan beide kanten goed aanhield toen ik me langs een precies op een onhandige hoek geparkeerde net zo dikke Range Rover en aan de andere kant een muur moest passeren 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Andre24 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Je moet inderdaad eerst je telefoon afmelden in de auto en dan opnieuw aanmelden om over te kunnen stappen op draadloze carplay. Even voor de zekerheid: je moet wel een iPhone 5 of nieuwer hebben maar ik ga er vanuit dat dat wel zo zal zijn.

Ik heb geen ervaring met afplakken van de camera en ik zou daar ook niet aan beginnen. Er is een update waardoor die pieper niet meer onnodig af gaat. Als hij bij jou nog wel onnodig afgaat is het dus terug naar de dealer om het te laten oplossen. Je hebt garantie én het is een bekend probleem dus ze moeten het gewoon oplossen voor je.
Plak alvorens aan de binnenkant af te plakken even iets op de buitenkant, dan kun je het een eenvoudig ervaren wat het doet. Volgens mij het boze rode oog met hooguit eenmalig een paar piepjes en daarna niet meer. Heb van de winter de sensor afgedekt met een handschoen en dat was het resultaat.

Toch vreemd dat updates niet bij iedereen eenzelfde resultaat geven, toch geeft het mij ook een gevoel dat niet in alle situaties de updates daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Te meer je dit zelf ook niet kunt controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Iemand anders ook al benaderd door Kantar over een enquête mbt ervaringen aanschaf nieuwe KIA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:41
EVJB schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:57:
Iemand anders ook al benaderd door Kantar over een enquête mbt ervaringen aanschaf nieuwe KIA?
Volgens mij wel (kan ook een andere partij zijn geweest).

Wat een gedoe, ben vrij snel afgehaakt, ik moest de halve handleiding van de auto over typen voor mijn gevoel. Dan hadden ze toch ook gewoon naar het merk type en uitvoering auto kunnen vragen en het zelf kunnen uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Nou inderdaad, daarnaast vragen ze nogal wat in mijn ogen niet relevante zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbydc
  • Laatst online: 13-04-2024
Gisteren sprong tijdens het rijden deze rode SOS melding aan. Handleiding gezocht: blijkt een probleem te zijn met de SOS functie. Deze dus getest: kwam netjes bij de 112 uit 😅melding gaat wel niet meer weg. Dealer ook nog geen idee wat dit kan zijn. Iemand dit ook al gehad? En een eventuele fix?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-GnKqka9jMqKpBHbB19-VnnyKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNSMJ80sGwmCIBRfRbhQRWsA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-07 23:43
Het is zeker een tank om te parkeren. In veel parkeerplekken (in garages en op straat) is de lengte van meer dan 5 meter gewoon te veel voor het vak. Ook de breedte is wel een uitdaging.

Laatst bij terugkomst in de garage stond mijn KIA Tank toch redelijk strak ingeparkeerd door de auto's er naast. Het had wel gelukt om er in te komen, maar wat een genot om de auto dan uit zichzelf uit de parkeerplek te laten "kruipen". Super. Kon makkelijk instappen en wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
EVJB schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:25:
[...]
Toch vreemd dat updates niet bij iedereen eenzelfde resultaat geven, toch geeft het mij ook een gevoel dat niet in alle situaties de updates daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Te meer je dit zelf ook niet kunt controleren.
Het opvallende is dat het boze rode oog bij mijn vrouw eerder de kop opsteekt dat bij mij. Ik ben zelf iemand die altijd vaak in zijn achteruitkijkspiegel en buitenspiegels kijkt, ook als daar niet direct een nut/noodzaak voor is. Altijd prettig om te weten of er ondertussen een politieauto achter me rijdt of zo.

Ik heb zelf geprobeerd op een lange rechte weg in de polder met cruise control, auto-stuur, etc allemaal aan een beetje te kijken alsof ik staarde ... dus wel naar voren op de weg kijken, maar weinig knipperen, niet echt bewegen met de ogen, etc. Toen begon het boze rode oog ook behoorlijk snel (binnen een paar minuten) te jengelen. Met "nee" schudden was het weer weg 😀

Op diezelfde weg in dezelfde situatie meer "bewust" bezig zijn met de weg, totaal geen boos rood oog.

Het lijkt dus redelijk "pro-actief" naar je te kijken. Ik kan me voorstellen dat als je te lang achter het stuur zit, je inderdaad gaat staren en niet meer zo actief met je gezicht en ogen beweegt en knippert. Precies wat de detectie moet doen dus.

Ik vind het dus prima werken. Precies waar het voor bedoeld is volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Yep, ik heb de gelegenheid maar weer aangegrepen om de aankoopdealer te beoordelen. 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik heb meer dan een half uur besteed aan deze enquête. Die moeite wilde ik wel nemen vanwege de levering door Kia met trillende banden.
Het moet ze toch duidelijk gemaakt worden dat ze dat nooit meer zo moeten doen. Via een enquête komen die klachten wellicht duidelijker bij de directie dan via een individuele service-medewerker die gewend is klachten af te wimpelen. Die enquête is niet echt nuttig voor mij zelf, maar misschien voor iedereen die in de toekomst een zware Kia EV geleverd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Bobbydc schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:43:
Gisteren sprong tijdens het rijden deze rode SOS melding aan. Handleiding gezocht: blijkt een probleem te zijn met de SOS functie. Deze dus getest: kwam netjes bij de 112 uit 😅melding gaat wel niet meer weg. Dealer ook nog geen idee wat dit kan zijn. Iemand dit ook al gehad? En een eventuele fix?
[Afbeelding]
Ja, die rode SOS melding heb ik ook gehad. Ik wist ook niet wat het was, dus dan denk je toch "rood = serieus", en "SOS = lijkt me ook wel serieus, wat nu?".

Maar na een paar uur was het weg.
En is niet meer teruggekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik check voor vertrek op Google Maps de reviews van de parkeergarage. Daar kun je meestal wel lezen hoe krap die is. Indien slechte ervaringen van mensen met grote auto's, dan kies ik een andere garage of ik ga aan de straat parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Je moet er wel echt even rekening mee houden. Maar in de meeste enigzins moderne garages past het prima.

Het is een grote auto, maar ook weer niet zo uitzonderlijk groot. Een Xc90, X5, Q7, i5, A6 etron, model S etc zijn ook allemaal om en nabij 5 meter.

Edit: Ik heb trouwens gisteren de eerste OTA update gekregen. Met onder andere wireless carplay. Werkt prima.

[ Voor 10% gewijzigd door KrullenO op 22-03-2024 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJL
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

Wb trillen van de continental banden (waarop de auto getransporteerd wordt), ik begrijp van mijn dealer dat ze een test hebben gedaan met de banden oppompen tot 1,5 bar, 5min mee gereden, en daarna opgepompt tot 6 bar en een nachtje laten staan... dit verhielp het trillen. Ze zijn wat huiverig om dit breder toe te passen (kunnen die banden wel 6 bar aan..) en wachten momenteel op bevestiging van de bandenleverancier. Heb zelf momenteel Pirelli Scorpion Winter 2 eronder en dat bevalt prima, maar zal binnenkort toch aan de Continentals moeten geloven..

Mocht iemand overwegen om de lampen met Kia logo in de voorportieren als accessoire toe te voegen, dan kan het inbouwen wat tijd kosten.. (ben de auto een paar dagen kwijt geweest). Lukte mijn dealer niet om er voldoende spanning (12v) op te krijgen en het werkt momenteel nog niet aan de bestuurderskant. Schijnt iets met een onderdeel van een deurgreep te zijn wat vervangen moet worden. Dit zal bij de eerst volgende afspraak worden meegenomen. Verlichting in de achterklep (ook als extra accessoire) was geen probleem overigens.

Tot slot - ik ben erg enthousiast nu na c. 2 maanden bezit en 1700km te hebben gereden; het is een zalige auto. Vanwege camera's en sensoren is inparkeren meer dan goed te doen, en anders is de RSPA 2 nog altijd een handige mocht je te strak geparkeerd staan. Snelheid en rode ogen piepjes uitzetten bij start werkt ook prima met de programmeerbare knop op het stuur, en maar 2x gratis koffie gezien ;). Ik kan tot dusver nog niets vinden van wat er aan deze auto ontbreekt (GT line launch). De after sales bij de dealer is tot dusver ook goed wat zeker een pre is. En laatst met een stroomstoring het haspeltje uitgerold en zaten we niet in het donker m.b.v. de V2L adapter - had het langer geduurd dan had ik de koelkast en vriezer er ook op laten draaien. Kortom, tot dusver geen moment spijt van deze keuze gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

JJL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:31:
Wb trillen van de continental banden (waarop de auto getransporteerd wordt), ik begrijp van mijn dealer dat ze een test hebben gedaan met de banden oppompen tot 1,5 bar, 5min mee gereden, en daarna opgepompt tot 6 bar en een nachtje laten staan... dit verhielp het trillen. Ze zijn wat huiverig om dit breder toe te passen (kunnen die banden wel 6 bar aan..) en wachten momenteel op bevestiging van de bandenleverancier. Heb zelf momenteel Pirelli Scorpion Winter 2 eronder en dat bevalt prima, maar zal binnenkort toch aan de Continentals moeten geloven..
Ik ben wel benieuwd of het echt weg gaat blijven. Ik heb sinds 2 weken nieuwe Continental Sportcontacts gekregen van de Kia en zelfs deze banden trillen na een nachtje stilstaan de eerste paar kilometers nog/weer. En vandaag nu het regent en kouder is duurde het zelfs bijna 10 km voor de trillingen weg waren.

Ik had het tot nu maar geaccepteerd ivm het hoge gewicht van de auto (kan me herinnering dat mijn Dodge Ram het ook de 1e paar kms had (die woog met 2.900 kg nog net wat meer), maar nu het vandaag bijna 10 km duurde vind ik het toch wat te gortig en dus maar weer in pen naar de dealer.. ps: mijn banden staan op 3 bar koud al vanaf het begin (ook de af fabriek PremiumContacts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Andre24 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Wel heb ik vanmiddag de automatische rem functie (en dus ook de waarschuwing want dat is bij Kia helaas niet gescheiden, verbeterpuntje vind ik) die de auto zelf stilzet als je achteruit rijdt en er is verkeer in de buurt uitgezet. Ook die slaat veel te vroeg aan. Als op de andere rijbaan een fietser aan diens rechterkant van de weg rijdt en jij wil achteruit juist in tegenovergestelde richting jouw rijbaan voorzichtig en rustig oprijden, stampt ie alsnog vol op de rem met als gevolg dat het juist gevaarlijk wordt omdat jij middenop jouw rijbaan dan opeens stilstaat tot je auto denkt dat de kust weer veilig is🙄 Hopelijk is dit ook zo'n functie uit blijft als je hem uit hebt gezet en niet de volgende keer weer aan gaat want er brand dan wel een lampje op je dashboard dat ie uit staat... ik zal het de volgende trip wel zien.
Helaas die automatische rem functie gaat gewoon weer aan bij de volgende rit. Kan me niet voorstellen dat dat EU regelgeving is dus zal es navragen bij de dealer of ze die permanent uit ipv aan kunnen zetten want vandaag al weer op een onhandig moment vol in de ankers waardoor verkeer achter me onnodig moest remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Andre24 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:45:

Ik ben wel benieuwd of het echt weg gaat blijven. Ik heb sinds 2 weken nieuwe Continental Sportcontacts gekregen van de Kia en zelfs deze banden trillen na een nachtje stilstaan de eerste paar kilometers nog/weer. En vandaag nu het regent en kouder is duurde het zelfs bijna 10 km voor de trillingen weg waren.

Ik had het tot nu maar geaccepteerd ivm het hoge gewicht van de auto (kan me herinnering dat mijn Dodge Ram het ook de 1e paar kms had (die woog met 2.900 kg nog net wat meer), maar nu het vandaag bijna 10 km duurde vind ik het toch wat te gortig en dus maar weer in pen naar de dealer.. ps: mijn banden staan op 3 bar koud al vanaf het begin (ook de af fabriek PremiumContacts)
Gaat lekker dan, dus nieuwe conti's is ook niet de oplossing.
Ik zit nog steeds te wachten op nieuwe banden. Ze hebben die van mij uitgemeten, en er zijn 2 van de 4 die buiten de specificaties vallen, dus die gaan vervangen worden. Maar zoals ik nu begrepen heb, is de vertegenwoordiger van continental die dat moet regelen niet bereikbaar, dus gebeurt er weer niets nu. Lekker afschuifsysteem. Fantastische service van KIA |:(
Maar goed, we zijn pas 2,5 maand bezig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
sloddervos schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Yep, ik heb de gelegenheid maar weer aangegrepen om de aankoopdealer te beoordelen. 👎🏻👎🏻👎🏻
Ja, heb datzelfde in overweging genomen, maar doordat het allemaal zo "geanonimiseerd" is, vermoed ik dat een en ander nergens toe leidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Dat de banden van een EV de eerste kilometers een beetje trillen, vind ik niet zo'n groot probleem. Dat had mijn Tesla Model X ook na een weekend stilstaan.
Het grote probleem van de Conti's zoals die op de EV9 geleverd zijn is dat de trillingen - altijd - erg merkbaar zijn vanaf 60-70 km/u. Ook als je een uur of langer rijdt.

Als dat opgelost kan worden met nieuwe banden die soms de eerste kilometers een beetje trillen ben ik wel tevreden, hoewel niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
tvdoc schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Gaat lekker dan, dus nieuwe conti's is ook niet de oplossing.
Ik zit nog steeds te wachten op nieuwe banden. Ze hebben die van mij uitgemeten, en er zijn 2 van de 4 die buiten de specificaties vallen, dus die gaan vervangen worden. Maar zoals ik nu begrepen heb, is de vertegenwoordiger van continental die dat moet regelen niet bereikbaar, dus gebeurt er weer niets nu. Lekker afschuifsysteem. Fantastische service van KIA |:(
Maar goed, we zijn pas 2,5 maand bezig :(
Oh dat is slim, dus niet over trillen beginnen bij Continental, maar via kwaliteitsmelding. Moet je dus wel 4 banden hebben die onder de norm zitten. Al neemt bij 2 banden het trillen misschien wel met de helft af. Zou ze in ieder geval voor plaatsen, die voel je eerder op het stuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrullenO
Ik heb inmiddels ook mijn eerste week (750km) met de EV9 (RWD launch edition) erop zitten. Het was (en is) wel even flink wennen komende vanaf een model 3. Maar ook ik ervaar het als een heel fijn en comfortabel rijdende auto.

Het vermogen valt me allerzins mee. Zelfs komende vanaf een Model 3 dual motor kom ik eigenlijk geen vermogen tekort. Tuurlijk, het is geen raket bij het stoplicht zoals de model 3 maar genoeg om vlotjes door het verkeer te gaan.

Nog geen noemenswaardige problemen ervaren (ook geen kopjes koffie e.d.), alleen alle handelingen die je telkens opnieuw moet uitvoeren vind ik erg irritant.
1. Aanzetten (waarom zou een EV een aan/uit knop nodig hebben?). Wat mij betreft: ongrendelen=aan, vergrendelen=uit.
2. Snelheidswaarschuwing uit.
3. Bestuurdersalertheid uit.
4. Lane assist uit (met knop op stuur).
5. I-pedal aan.
Dat is toch wel wennen als je vanaf een Tesla komt waarbij het een kwestie is van pookje omlaag en gaan met die banaan...

Heb dit (samen met een paar andere dingen uit de Google Sheet) ook bij de dealer aangekaart.

Ik heb ook iets te vroeg gejuicht wat betreft de trillingen in de banden. Het is niet extreem, maar rond de 120km/uur voel ik wel een trilling. Weet niet zeker of dat het bekende issue is (heb de 19 inch Nexen banden) of dat dit een kwestie van balanceren is.

Wat ik ook irritant vind is dat bij achteruit rijden I-pedal niet mogelijk is waardoor hij zelf begint te rollen zodra je de rem loslaat. Heeft iemand al kunnen vinden waar je dat uit kunt zetten?

Edit: verbruik zit op 21,8kwh/100km. Vooral snelweg met 125km/u op HDA (in praktijk natuurlijk een stuk langzamer ivm verkeer)

[ Voor 4% gewijzigd door KrullenO op 22-03-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

JJL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:31:
Zeer geïnteresseerd in het vervolg.
Ik heb met KIA NL contact gezocht, voorafgaand aan het op de originele zomerbanden wisselen binnenkort, waarin ik aangaf geenszins van plan te zijn, na alle ervaringen tot nu toe, om ook maar 1 km met een trillende EV op pad te gaan.
Ook alle andere ongemakken genoemd maar de reactie was een algemene 'Bedankt en succes met je dealer...'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:28:
Zeer geïnteresseerd in het vervolg.
Ik heb met KIA NL contact gezocht, voorafgaand aan het op de originele zomerbanden wisselen binnenkort, waarin ik aangaf geenszins van plan te zijn, na alle ervaringen tot nu toe, om ook maar 1 km met een trillende EV op pad te gaan.
Ook alle andere ongemakken genoemd maar de reactie was een algemene 'Bedankt en succes met je dealer...'.
Zo ging het bij mij ook ongeveer. Had een mail naar KIA gestuurd, maar die waren er niet van onder de indruk. Reactie was zoiets als : "we hebben de dealer gebeld en die is er mee bezig. We gaan er vanuit dat het zo spoedig mogelijk opgelost wordt door de dealer "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
EVJB schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Oh dat is slim, dus niet over trillen beginnen bij Continental, maar via kwaliteitsmelding. Moet je dus wel 4 banden hebben die onder de norm zitten. Al neemt bij 2 banden het trillen misschien wel met de helft af. Zou ze in ieder geval voor plaatsen, die voel je eerder op het stuur.
Je hebt de wagen bij de dealer gekocht hij is verantwoordelijk voor de garantie dus hem stel je schriftelijk in gebreke geeft dit niet het gewenste resultaat dan is het de gerechtelijke weg en stel jezelf burgelijke partij.

Is het een lease dan moeten zij zorgen dat je wagen in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

oldie127 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:20:
[...]

Is het een lease dan moeten zij zorgen dat je wagen in orde is.
Is ook zo natuurlijk en ik heb ook al bij de Lease aangeklopt met het banden-verhaal.
Die keken toch ook een beetje als een aap in een roestig horloge...
En wijzen ook al snel naar de dealer of bandenexpert-partner (die hier z'n vingers niet snel aan branden wil want ze zijn nieuw en garantie en.. bla bla).
Ik krijg het ook wel opgelost uiteindelijk maar loop liefst niet in de voetstappen van anderen over 'de bekende weg' met veel verspilling van tijd- en moeite...
Helaas is het zo dat met deze 4 specifieke zomerbanden, rechtstreeks met de EV9 vanuit Korea naar de bandenopslag gegaan, nog geen meter echt is gereden. Het is voor mijn dealer dus veel speculatie vooralsnog. en zoals de andere dealer hier in de buurt durfde te zeggen: 'ik heb er al verschillende rijden en geen trillingen'... Bewijs zijn ongelijk maar eens...

Daarom blijf ik geïnteresseerd in elke 'officiële' actie van dealers of Bandenmerk zodat ik daar naar kan blijven verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:20
Ik bedenk met trouwens dat de test auto bij onze dealer er ook andere velgen en banden onder had. Zal niet alleen voor de looks zijn dus.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 17:23
Vandaag opgehaald bij Gilcon in Heverlee, België.
GT-line Launch Edition, interieur grijs/navy blauw.
Alvast geen trillende banden gevoeld. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9RN8izr2fLALw_LsDX8OTKpScY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypDIR7juUhWKcxvc84jQaMA0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-06 14:06
-seagull- schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:35:

[Afbeelding]
Succes ermee. Die van mij komt ook van daar. Sympathieke mensen daar. Zelfde kleur, ook GT, wel voor het lichte interieur gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Gisteren terug gereden van de Bordeaux streek 950km. Gemiddeld verbruik van 27kw aan 120 in de regen.
2 maal het koffiebekertje gehad voor 10 seconden ofzo.
Heb een maximale lading van 215kw gezien bij Ionity 💪🏻
Trillingen in de banden kan ik kop nog staart aan krijgen. In de regen voel je niks en soms in het droge wel en soms ook niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -seagull-
Op verzoek enkele foto's van het interieur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu19avpl9ShBFK4K_Qt8abBl6H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrC1qUKTEvy4Go02OoThPUUv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SALFe7XZK3MUgzVt4IH5gEeUgmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CgcQjaH9FhfJjClEiSiqlxt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvx9mmU89FvW5h_zZEPo9vQ7LrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXE0K2ximG7dl0E0XmJCpupk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Even een detail-vraag. Wij hebben op dit moment een Ford Galaxy, met isofix kinderstoeltjes op de 2e zitrij. Als je naar de 3e zitrij gaat, klapt de stoel inclusief zitting om een scharnierpunt aan de voorzijde van de stoel, waardoor de isofix kinderstoeltjes netjes op hun plek blijven zitten en je ruimte hebt om naar de 3e zitrij te gaan.

Veel auto's (o.a. de Sorento, maar ook de 7-zitters uit het VAG-concern) hebben tegenwoordig een systeem waarbij alleen de achterleuning omklapt en de stoel naar voren schuift. Dat werkt dus niet als er een kinderstoeltje geplaatst is, want dan wordt de achterleuning op z'n plaats gehouden door het kinderstoeltje.

Welk systeem zit er in de EV9? Op foto's en filmpjes lijkt het op het systeem in de Galaxy (hele stoel klapt om), maar is dat ook echt zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
De 2e rij klapt 1/3 ( rechts) of 2/3 ( links) naar voren.

Het zitgedeelte kantelt dan naar voren met een stukje over de rails naar voren schuivend.

Het is makkelijker instappen naar de 3e rij dan in de volvo xc90

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Hier zowel een Galaxy als een EV9 in bezit. Het rechter (1/3e) gedeelte kantelt wel geheel om (dus geen invloed op isofix). Het 2/3 gedeelte kantelt alleen de zitting en schuift de onderzijde over de rails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:25
Inderdaad, volgens mij kun je met stoeltjes op de 2e rij alleen naar de 3e zitrij aan de passagierskant. Wat ons betreft prima mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Da's heel mooi! Dan is het zowaar de eerste EV die ons zou passen... Even doorsparen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
Parody schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:28:
Even een detail-vraag. Wij hebben op dit moment een Ford Galaxy, met isofix kinderstoeltjes op de 2e zitrij. Als je naar de 3e zitrij gaat, klapt de stoel inclusief zitting om een scharnierpunt aan de voorzijde van de stoel, waardoor de isofix kinderstoeltjes netjes op hun plek blijven zitten en je ruimte hebt om naar de 3e zitrij te gaan.

Veel auto's (o.a. de Sorento, maar ook de 7-zitters uit het VAG-concern) hebben tegenwoordig een systeem waarbij alleen de achterleuning omklapt en de stoel naar voren schuift. Dat werkt dus niet als er een kinderstoeltje geplaatst is, want dan wordt de achterleuning op z'n plaats gehouden door het kinderstoeltje.

Welk systeem zit er in de EV9? Op foto's en filmpjes lijkt het op het systeem in de Galaxy (hele stoel klapt om), maar is dat ook echt zo?
Ik heb de zes sits, als ik daar de stoelen naar voren zet kun je er makkelijk achterlangs naar de achterste rij. Ze hoeven dan helemaal niet ingeklapt te worden verder.

Daarnaast kunnen kinderen ook makkelijk tussen de twee stoelen door naar achter, dat is bij ons meestal hoe het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
Is er een beetje onderhandlingsruimte in prijs voor deze EV9, enige ervaringen? Mag ook in DM

[ Voor 5% gewijzigd door Ruvetuve op 23-03-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Nu snap ik wat mensen bedoelen met te blauw, maar in het echt zal het wel meevallen zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.R.
  • Laatst online: 10-12-2024
Jullie ervaringen verbruik ?

Hier awd versie.
Vandaag na net iets meer dan 300 zo goed als leegereden… 75% daarvan was autostrade aan Max 120km/u
Teleurstellend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
J.R. schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:22:

Hier awd versie.
Vandaag na net iets meer dan 300 zo goed als leegereden… 75% daarvan was autostrade aan Max 120km/u
Teleurstellend
Idem hier maar in de regen dan. Verbruik was 27kw per100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:06
J.R. schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:22:

Hier awd versie.
Teleurstellend
Het regende of was het droog? En stond er wind? Hier wel een flinkke wind zelfs en dat scheelt een slok op een borel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Laatst online: 28-06 23:41

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Dit weekend een EV9 earth als tester meegekregen.

Dat aan uit zetten is echt wel een beetje ouderwets, zelfs met mijn i3S uit 2018 kan ik uitstappen en de auto afsluiten zonder hem eerst uit te zetten.

Buiten dat heb ik eigenlijk een ´´belangerijke´´ vraag van mijn vriendin...
ZIt hier park assist op? (zelf inparkeren) De ID Buzz had dat en ze was er zeer over te spreken.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
-seagull- schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:35:

[Afbeelding]
Belgische Kia dealer ook ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:25
alexke1988 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 06:24:
Dit weekend een EV9 earth als tester meegekregen.

Dat aan uit zetten is echt wel een beetje ouderwets, zelfs met mijn i3S uit 2018 kan ik uitstappen en de auto afsluiten zonder hem eerst uit te zetten.

Buiten dat heb ik eigenlijk een ´´belangerijke´´ vraag van mijn vriendin...
ZIt hier park assist op? (zelf inparkeren) De ID Buzz had dat en ze was er zeer over te spreken.
In dit filmpje wordt die functie uitgelegd:
YouTube: Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) Full Version | The Kia EV9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
Ik heb het idee dat de park assist niet echt werkt bij parkeervakken waar er "stippellijn" lijnen zijn, bijvoorbeeld gemaakt van witte klinkers in het wegdek. De EV9 lijkt de parkeervakken dan niet echt te herkennen. Pas als er aan auto's staan aan beide kanten van een lege plek of als de lijnen ononderbroken zijn herkent ie het vak.

Daarnaast vind ik het allemaal wel wat lang duren en traag gaan. Je wilt eigenlijk park assist gebruiken om snel in te parkeren als het parkeerterrein behoorlijk vol is en druk is met auto's maar mede weggebruikers hebben nauwelijks geduld. Als de parkeerplaats vrijwel leeg is en het is rustig, kan je net zo goed de auto zelf parkeren.

Ben wel benieuwd hoeveel mensen met een auto met park assist dit ook daadwerkelijk (regelmatig) gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -seagull-
Nu snap ik wat mensen bedoelen met te blauw, maar in het echt zal het wel meevallen zeker
... de coloribus et gustibus non disputandum est ...

Maar in de kleine lettertjes van mijn huwelijkscontract staat nu eenmaal dat mijn vrouw de kleuren mag kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Nestorix schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:31:
Ik heb het idee dat de park assist niet echt werkt bij parkeervakken waar er "stippellijn" lijnen zijn, bijvoorbeeld gemaakt van witte klinkers in het wegdek. De EV9 lijkt de parkeervakken dan niet echt te herkennen. Pas als er aan auto's staan aan beide kanten van een lege plek of als de lijnen ononderbroken zijn herkent ie het vak.

Daarnaast vind ik het allemaal wel wat lang duren en traag gaan. Je wilt eigenlijk park assist gebruiken om snel in te parkeren als het parkeerterrein behoorlijk vol is en druk is met auto's maar mede weggebruikers hebben nauwelijks geduld. Als de parkeerplaats vrijwel leeg is en het is rustig, kan je net zo goed de auto zelf parkeren.

Ben wel benieuwd hoeveel mensen met een auto met park assist dit ook daadwerkelijk (regelmatig) gebruiken.
Op mijn Focus ST nooit gebruikt. Ik kijk er juist naar uit om een 360 camera te hebben ipv park assist! 360 lijkt mij veel toe te voegen met parkeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karel_vdv
Ruvetuve schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Op mijn Focus ST nooit gebruikt. Ik kijk er juist naar uit om een 360 camera te hebben ipv park assist! 360 lijkt mij veel toe te voegen met parkeren
Ik had op mijn XC90 geen camera's, en dit maakt echt wel het verschil: parkeren lukt nu beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 02-07 16:09
Heeft iemand een vergelijkende studie kunnen doen tussen de gewatteerde en niet-gewatteerde zetels? Is er een groot verschil tussen beide qua comfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
blinded schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:03:
[...]

Belgische Kia dealer ook ?
Ja: er staat "Vandaag opgehaald bij Gilcon in Heverlee, België."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
Vast al eens voorbij gekomen hier, maar kan iemand met een RWD launch wat printscreens delen van de beschikbare upgrades in de Connect store en bijbehorende prijzen? Ben vooral benieuwd naar de rspa 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
RobHop schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:53:
Vast al eens voorbij gekomen hier, maar kan iemand met een RWD launch wat printscreens delen van de beschikbare upgrades in de Connect store en bijbehorende prijzen? Ben vooral benieuwd naar de rspa 2.0.
Staan maar 2 upgrades:

1. RSPA2: gratis voor 12 maanden
2. Amazon music: gratis voor 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
KrullenO schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:07:
[...]

Staan maar 2 upgrades:

1. RSPA2: gratis voor 12 maanden
2. Amazon music: gratis voor 3 jaar
Ook 12 maanden gratis voor RWD launch edition? Dat zou mooi zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
RobHop schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Ook 12 maanden gratis voor RWD launch edition? Dat zou mooi zijn
Yup, heb ook een RWD launch edition. Nog niet geprobeerd overigens. In mijn ervaring zijn dit soort systemen behoorlijk onbruikbaar omdat ze veel te langzaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJL
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

karel_vdv schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Ik had op mijn XC90 geen camera's, en dit maakt echt wel het verschil: parkeren lukt nu beter!
Ja helemaal mee eens, sta er af en toe van te kijken waar ik de EV9 zoal geparkeerd krijg. En vind de sensoren aan de zijkant ook behulpzaam plus de camera positie op de voorwielen mocht je even niet goed kunnen zien hoe het precies bij de stoeprand zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
  • Laatst online: 16:12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-07 23:29
Vraag, je kan je iPhone koppelen aan de auto. Kan dat ook met een willekeurige rfid pas?

Ik duik graag met droogpak en zou tof zijn als ik de auto kan openen met creditcard/rfid card. (Ik heb een hoesje voor ow, kan mijn iPhone ook meenemen in mijn droogpak. Maar doe toch liever iets low cost, mocht het pak toch vollopen/crushen.

Wat is de waterdichtheid klassificatie van de sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Misschien kan ik mijn GT line bestelling nog omzetten naar gt😶‍🌫️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Gisteren de wagen binnen gedaan voor de relaxation Seat achter de bestuurder en de trillingen in de banden.
Hij was er om 8 uur en om 4 uur belden ze dat de zetel gewoon werkt en of er een technieker met de wagen naar huis mag rijden voor de banden.
Wtf, vroeg hen hoe het zit met verzekering als hij ergens tegen rijdt en ook hoe ik ga bewijzen dat het van hem is en niet van mij. Na mijn ervaring met het deurpaneel.
Ze hebben aan de zetel niks gedaan. Het is de stand van de bestuurdersstoel die bepaald of het werkt. 🤪
Dus de stoel wat 5cm naar voor schuiven, terwijl er plaats genoeg is, en de zetel klapt in of gaat in relaxation. 4 techniekers hebben er naar gekeken 😂
De banden is dus niks. Ze willen dus niet tijdens de werk uren met de wagen een stukje autoweg doen.
Of het moet tijdens eens vakantie dat het minder druk is.
Wel veel betere service bij de garage tot nu toe 😊

[ Voor 6% gewijzigd door juakali op 26-03-2024 06:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nestorix
JJL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:38:
[...]
Ja helemaal mee eens, sta er af en toe van te kijken waar ik de EV9 zoal geparkeerd krijg. En vind de sensoren aan de zijkant ook behulpzaam plus de camera positie op de voorwielen mocht je even niet goed kunnen zien hoe het precies bij de stoeprand zit :)
Ik vind het vooral superhandig dat de buitenspiegels naar beneden kantelen zodra je de achteruit versnelling activeert. Dan is de stoep of andere objecten super goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Moet je dat ergens aanzetten? Ik mis dat juist van mijn Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
jongf7 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:03:
zonder de auto te hebben, volgens mij moet je spiegelknop naar rechts of links staan ipv in het midden voor dat gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
jongf7 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:03:
De knop van de spiegels met L en R idd indrukken naar de kant dat de spiegel moet aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ah cool! Dat moet je ook maar net weten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

WiFi - Hotspot
Ik heb gezocht hier en in de handleiding maar niets gevonden dus sorry als dit een uitbehandeld item al is maar ik zie een KIA-wifi in m’n EV zonder dat ik daar verder in de auto ook maar iets over heb kunnen vinden om er op in te loggen.
Iemand bekend met de mogelijkheden?
Pagina: 1 ... 38 ... 87 Laatste