Dan ga ik het nog een keer proberen… met een andere vinger misschien... ThnxsEVJB schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:06:
[...]
Ja gebruik hem iedere dag en heeft me nog niet in de steek gelaten. Heb wel slechts 1 profiel in gebruik, is misschien van invloed, al zou dat niet moeten mogen natuurlijk.
Was je misschien de grens over geweest?Zero45 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:17:
[...]
Ikzelf heb dit ook gehad. Reset etc hielp niet.. Na 3-4 dagen werkte alles terug vanzelf en tot nu toe geen last meer gehad.
Hoop dat het iets eenmalig was 🙏
Het tijdstip bij mij waarop de App het contact verloor komt overeen met het terugkomen vanuit België naar NL.
Ik heb gelezen dat je de auto ook met je vingerafdruk zou moeten kunnen starten... iemand enig idee hoe?EVJB schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:06:
[...]
Ja gebruik hem iedere dag en heeft me nog niet in de steek gelaten. Heb wel slechts 1 profiel in gebruik, is misschien van invloed, al zou dat niet moeten mogen natuurlijk.
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Als je maar 1 profiel gebruikt, waar heb je de vingerafdruk dan voor nodig?EVJB schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:06:
[...]
De nieuwe Cybertruck is wel 800V en de v4 oplader van Tesla is daarvoor geschikt, dus misschien wordt de compatibiliteit met de EV9 dan ook beter?
Als er uiteindelijk echte volledige v4 laders komen hopelijk wel. Maar tot nu toe zijn het alleen nog v4 palen met v3 infrastructuur erachter. Dus dat duurt nog heel wat jaartjes.AgeOfPanic schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:50:
[...]
Als je maar 1 profiel gebruikt, waar heb je de vingerafdruk dan voor nodig?
De nieuwe Cybertruck is wel 800V en de v4 oplader van Tesla is daarvoor geschikt, dus misschien wordt de compatibiliteit met de EV9 dan ook beter?
Kortom, het lijkt erop dat het Tesla netwerk voor de EV9 helaas redelijk nutteloos is...
Bij mij is er dan een 4-cijferige code in te voeren als alternatief.AgeOfPanic schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:50:
[...]
Als je maar 1 profiel gebruikt, waar heb je de vingerafdruk dan voor nodig?
@FlyingDutchMike Die kun je ook verwijderen, het is niet verplicht je profiel te beveiligen. Scheelt weer een handeling
Ja laatste contact was bij de grens van Belgie naar Nederland toen.FlyingDutchMike schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:51:
[...]
Was je misschien de grens over geweest?
Het tijdstip bij mij waarop de App het contact verloor komt overeen met het terugkomen vanuit België naar NL.
Nadien nog een paar keer de grens gepasseerd maar voorlopig blijft het probleem weg
Probleem is dat de EV9 zelf de spanning van de lader met een DC-DC omvormer moet opwerken naar de spanning van de battery pack, die omvormer is dan de bottleneck voor de laadsnelheid.
De Cybertruck heeft trouwens een switch waarmee de accupack geconfigureerd kan worden op zowel 400v nominaal als 800v nominaal, door 4x 200v nominaal in serie of parallel aan elkaar te knopen. Daarmee kan de cybertruck ook gewoon op 400v werken op de 400v Tesla laders. Volgens mij gebruikt Rivian ook een soortgelijke oplossing.
Met het e-GMP platform van o.a. de EV9 kun je de Tesla Superchargers gewoon beter skippen of eventueel als last-resort gebruiken, het werkt in het geheel niet of relatief traag.
De Cybertruck heeft trouwens een switch waarmee de accupack geconfigureerd kan worden op zowel 400v nominaal als 800v nominaal, door 4x 200v nominaal in serie of parallel aan elkaar te knopen. Daarmee kan de cybertruck ook gewoon op 400v werken op de 400v Tesla laders. Volgens mij gebruikt Rivian ook een soortgelijke oplossing.
Met het e-GMP platform van o.a. de EV9 kun je de Tesla Superchargers gewoon beter skippen of eventueel als last-resort gebruiken, het werkt in het geheel niet of relatief traag.
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Ik heb net (met de voucher) de side-steps besteld (1077,67 + 17 vouchers voor montage 170 + restbetaling 2,33). (1250 totaal gemonteerd)
ze staan (eindelijk) in de webshop.
Na montage nog wel ff die chromen strip laten wrappen.
(of mits mogelijk in overleg met de dealer van te voren).
Ik zou de KIA logo's graag in t zwart willen.
Weet iemand of dat deze en andere (jammere) bagdes achterop makkelijk te verwijderen zijn?
De EV9 heeft al een waxoil behandeling gehad.
Weet iemand of dat deze en andere (jammere) bagdes achterop makkelijk te verwijderen zijn?

Duidelijk gevalletje: teveel al ermee gereden, maar nog te weinig onderzocht… thanks!Freezhost schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:41:
@FlyingDutchMike Die kun je ook verwijderen, het is niet verplicht je profiel te beveiligen. Scheelt weer een handeling
Gaaf die sidesteps zien er wel stoer uit... wat betreft het logo je kan ook overwegen om ze met plastidip zwart te makenCBreedijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:49:
Ik heb net (met de voucher) de side-steps besteld (1077,67 + 17 vouchers voor montage 170 + restbetaling 2,33). (1250 totaal gemonteerd)
Heel benieuwd naar de foto’s eens ze erop staan.CBreedijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:49:
Ik ook eigenlijk. Weinig foto’s van.surfonce schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:20:
[...]
Heel benieuwd naar de foto’s eens ze erop staan.
Ik ga het ook proberen! De Kia EV9
.
Eerst proberen mijn Volvo XC40 te verkopen en ondertussen informeren naar beschikbaarheid. Zou fijn zijn als ik hem binnen een maand kan rijden, maar ligt natuurlijk aan voorraad etc
.
Ik zie dat er inmiddels ook een air is, ipv launch edition. Ik wil vooral een wat langere range, dus de GT lijn valt voor mij af. Wat zijn de concessies die gedaan zijn voor de air?
Eerst proberen mijn Volvo XC40 te verkopen en ondertussen informeren naar beschikbaarheid. Zou fijn zijn als ik hem binnen een maand kan rijden, maar ligt natuurlijk aan voorraad etc
Ik zie dat er inmiddels ook een air is, ipv launch edition. Ik wil vooral een wat langere range, dus de GT lijn valt voor mij af. Wat zijn de concessies die gedaan zijn voor de air?
[ Voor 28% gewijzigd door DarkShadow op 27-12-2023 22:58 ]
Heeft iemand al een flink zware aanhanger getrokken met een AWD? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.
Gaat regeneratief remmen helemaal uit? Wat is de invloed op de range?
Dit is de eerste redelijk betaalbare elektrische trekauto, en voor mij dus de eerste waarmee ik de overstap naar elektrisch aan zou durven. 6/7 stoelen is mij teveel van het goede, maar de ruimte komt goed van pas. Ik rijd nu constant rond met de 2e rij plat, dat zou dan niet meer hoeven.
Dit is de eerste redelijk betaalbare elektrische trekauto, en voor mij dus de eerste waarmee ik de overstap naar elektrisch aan zou durven. 6/7 stoelen is mij teveel van het goede, maar de ruimte komt goed van pas. Ik rijd nu constant rond met de 2e rij plat, dat zou dan niet meer hoeven.
Ben benieuwd of er uberhaupt al iemand is met een gemonteerde trekhaak, trekhaakcentrum gaf aan dat men nog wacht op de eerste levering trekhaken.Raling schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:27:
Heeft iemand al een flink zware aanhanger getrokken met een AWD? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.
De eerste 1000km in een EV9 RWD Launch Edition zitten erop. Een korte opsomming van mijn ervaringen:
+Positief verrast over het onderstel. Het is niet niets om met 2,5ton onderweg te zijn maar ik vind dat de EV9 er op een goede manier mee omgaat.
+'premium' ervaring. Iedereen die in de auto stapt is onder de indruk.
+De Ocean Blue Metallic kleur
+De stilte aan boord ... heerlijk!
-De richtingaanwijzer schiet terug als je een rotonde naar links wil pakken. Voor de rotonde geef ik al richting aan naar links, maar na de eerste stuurbeweging naar rechts schiet de richtingaanwijzer weer terug naar neutraal.
-Het naar voren/achter rijden met de knopjes op de sleutel heb ik nog niet werkend gekregen.
-Tijdens een stevige regenbui wilde ik achteruit mijn oprit oprijden en tot twee keer toe ging de auto in noodstop om een botsing te voorkomen. Ik ben zelf uitgestapt om te kijken of ik niet iets over het hoofd had gezien.
-Als je een auto volgt met adaptieve cruisecontrol op een bochtige weg dan denkt de EV9 regelmatig dat de voorligger verdwenen is met acceleratie tot gevolg. Als de bocht echter voorbij is moet die alleen weer in de remmen om de juiste afstand te bewaren.
-Vettige vingers tekenen wel in het interieur.
+Positief verrast over het onderstel. Het is niet niets om met 2,5ton onderweg te zijn maar ik vind dat de EV9 er op een goede manier mee omgaat.
+'premium' ervaring. Iedereen die in de auto stapt is onder de indruk.
+De Ocean Blue Metallic kleur
+De stilte aan boord ... heerlijk!
-De richtingaanwijzer schiet terug als je een rotonde naar links wil pakken. Voor de rotonde geef ik al richting aan naar links, maar na de eerste stuurbeweging naar rechts schiet de richtingaanwijzer weer terug naar neutraal.
-Het naar voren/achter rijden met de knopjes op de sleutel heb ik nog niet werkend gekregen.
-Tijdens een stevige regenbui wilde ik achteruit mijn oprit oprijden en tot twee keer toe ging de auto in noodstop om een botsing te voorkomen. Ik ben zelf uitgestapt om te kijken of ik niet iets over het hoofd had gezien.
-Als je een auto volgt met adaptieve cruisecontrol op een bochtige weg dan denkt de EV9 regelmatig dat de voorligger verdwenen is met acceleratie tot gevolg. Als de bocht echter voorbij is moet die alleen weer in de remmen om de juiste afstand te bewaren.
-Vettige vingers tekenen wel in het interieur.
@DarkShadow In de prijslijst staat een mooi overzicht, dan zie je de verschillen tussen de modellen https://www.kia.com/nl/prijslijst/#/ de intelligente parkeerassistentie voor, zij en achter en RSPA2 kun je eventueel via de Kia store aanschaffen. Denk dat de eerste wel prettig is met z'n dikke wagen.
@Raling Trekhaken zijn nog niet leverbaar, zelf wil ik de elektrische variant en die schijnt sowieso later beschikbaar te komen. Regeneratie blijft beschikbaar maar wel op maximaal level 1
@Raling Trekhaken zijn nog niet leverbaar, zelf wil ik de elektrische variant en die schijnt sowieso later beschikbaar te komen. Regeneratie blijft beschikbaar maar wel op maximaal level 1
Je kunt ook richting aangeven door hem licht in te drukken, het aantal keer knipperen kun je instellen tot max 7 keer. Misschien een alternatief?reistier schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:50:
Wat betreft naar rijden met de sleutel, eerste de auto op slot doen en dan op de hold knop drukken en ingedrukt houden tot het ledje knippert.
En loopt jou oprit schuin of vlak, bij een schuine oprit kan de auto remmen als je volgens de auto te hard gaat.
er zijn trekhaken beschikbaar afhankelijk van besteldatum.henkie32 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:19:
[...]
Ben benieuwd of er uberhaupt al iemand is met een gemonteerde trekhaak, trekhaakcentrum gaf aan dat men nog wacht op de eerste levering trekhaken.
mijn trekhaak ik bijna bij de dealer, maar nu zijn de side-steps net besteld.
Dus ik wacht tot die er zijn en dan alles in 1 keer laten monteren.
@Freezhost @henkie32 @CBreedijk
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zie op Gaspedaal één demo staan die al een trekhaak heeft. Wil alleen geen witte, dus ik zal nog maar eventjes afwachten dan. Trekhaak is essentieel voor mij, de aanhangers die ik wil trekken hebben een eigen gewicht van zo'n 1000kg. Huidige diesel auto mag 2700kg trekken.
Net wel een rondje in een demo gereden, ik ben erg onder de indruk. Ben er al wel vrij zeker van dat dit m'n eerste EV gaat worden, al weet ik nog niet wanneer.
Ik zie op Gaspedaal één demo staan die al een trekhaak heeft. Wil alleen geen witte, dus ik zal nog maar eventjes afwachten dan. Trekhaak is essentieel voor mij, de aanhangers die ik wil trekken hebben een eigen gewicht van zo'n 1000kg. Huidige diesel auto mag 2700kg trekken.
Net wel een rondje in een demo gereden, ik ben erg onder de indruk. Ben er al wel vrij zeker van dat dit m'n eerste EV gaat worden, al weet ik nog niet wanneer.
[ Voor 3% gewijzigd door Raling op 28-12-2023 10:23 ]
Dit had ik laatst ook ja, kon uiteindelijk pas de oprit op na het schoonvegen van de camera.reistier schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:50:
Zou verwachten dat de noodstop eerder op basis van de radar dan de camera gaat, dus misschien was het toeval.
Wel vervelend, stond midden op straat stil en kon gewoon echt niet achteruit.
Even 2 a 3 seconden de rem ingedrukt houden en je moet weer verder kunnen...jongf7 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:46:
[...]
Dit had ik laatst ook ja, kon uiteindelijk pas de oprit op na het schoonvegen van de camera.
Zou verwachten dat de noodstop eerder op basis van de radar dan de camera gaat, dus misschien was het toeval.
Wel vervelend, stond midden op straat stil en kon gewoon echt niet achteruit.
Voor mij ook, wil wel voor de niet GT gaan, heeft een stuk lager trekgewicht, maar hoef er eigenlijk ook alleen maar een karretje achteraan te trekken. Als je dan toch over dat trekgewicht gaat met een paar honderd kg (incidenteel), zou dat veel uitmaken?Raling schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:23:
@Freezhost @henkie32 @CBreedijk
Sinds deze ochtend werkt mijn cruise control niet meer. Ik krijg telkens de melding ‘voorwaarden scc niet voldaan’…
Heeft altijd netjes gewerkt, sensor vooraan is helemaal proper en instellingen staan allemaal goed/normaal.
Iemand de gouden tip?
Heeft altijd netjes gewerkt, sensor vooraan is helemaal proper en instellingen staan allemaal goed/normaal.
Iemand de gouden tip?
Remote parking assist: de dealer vertelde mij dat het best werkt als je eerst de auto ‘op slot’ zet en dan met de remote start knop begint, ingedrukt houden totdat in de zijspiegels het rode waarschuwingslichtje oplicht. Daaraan zie je dat hij gestart is (op het dashboard zie je dat ook uiteraard) en kan je op ‘vooruit’ of ‘achteruit’ drukken (ingedrukt houden) om de Tank in beweging te zetten.reistier schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:50:
De eerste 1000km in een EV9 RWD Launch Edition zitten erop. Een korte opsomming van mijn ervaringen:
Er is online een enorme handleiding met alle beperkingen etc., meer nog dan in de papieren manual.
Ergens hierboven is er naar deze gelinkt, maar je kan hem ook opvragen via de auto, een QR code is dan te scannen.
Boven heeft een berijder ook naar een Facts & Figures document gelinkt. Ook erg handig.
Veel plezier en veilige kilometers!
Ik heb het onderweg wel een paar keer gehad. De HDA wordt dan oranje met allerlei botsauto symbooltjes maar bij mij werkt de basis dan nog wel gewoon gek genoeg. Verdwijnt dan ook weer vanzelf.Bobbydc schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:16:
Sinds deze ochtend werkt mijn cruise control niet meer. Ik krijg telkens de melding ‘voorwaarden scc niet voldaan’…
Iemand de gouden tip?
Misschien een reset via het gaatje naast de volume knop? Baadt het niet dan schaadt het niet zeggen we in NL nog weleens… :-)
Vandaag bericht van de KIA Connect Support helpdesk mbt de weggevallen GSM verbinding: “Tech support ziet dat de SIM verbinding volledig is verloren sinds 23 dec (toen ik terug uit België kwam dus) zonder duidelijke reden of probleem. Ze hebben de SIM status vernieuwd en de auto moet nu gestart om te zien of de verbinding weer terug is.”Zero45 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:12:
[...]
Ja laatste contact was bij de grens van Belgie naar Nederland toen.
Nadien nog een paar keer de grens gepasseerd maar voorlopig blijft het probleem weg
Alternatief: terug naar de dealer voor een netwerkreset in dealer modus … (!)
Straks even naar buiten dan maar; ben benieuwd… de App ziet hem nu nog steeds niet in elk geval…
UPDATE: Starten heeft na deze remote reset niets geholpen. Naar de dealer dus helaas voor een NETWERK reset in DEALER MODUS…
[ Voor 7% gewijzigd door FlyingDutchMike op 28-12-2023 13:13 ]
Voor zover ik weet heeft de RWD een trekgewicht van 900kg en de AWD van 2500kg. De GT Line is te krijgen als RWD en AWD.DarkShadow schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:58:
[...]
Voor mij ook, wil wel voor de niet GT gaan, heeft een stuk lager trekgewicht, maar hoef er eigenlijk ook alleen maar een karretje achteraan te trekken. Als je dan toch over dat trekgewicht gaat met een paar honderd kg (incidenteel), zou dat veel uitmaken?
De auto heeft meer dan genoeg vermogen om meer te trekken. Een BMW verkoper vertelde mij dat het toegestane trekgewicht vastzit op de WLTP rating. Je moet 5% van de afstand met het maximale trekgewicht afleggen. Doordat fabrikanten een hogere WLTP belangrijker vinden dan een auto met hoog trekgewicht, zijn er dus nauwelijks auto's met hoog trekgewicht in de markt.
De auto kan prima meer trekken, maar het mag niet. Staan uiteraard boetes op. En bij een zakelijke rit is het een economisch delict.
haha wat een absurde situatie. Dus omdat je WLTP rating te ver naar beneden gaat wordt je trekgewicht lager en zou het een economisch delict zijn als ik met een karretje 1300 kg trek, terwijl de auto het prima kan hebben.Raling schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:54:
[...]
Voor zover ik weet heeft de RWD een trekgewicht van 900kg en de AWD van 2500kg. De GT Line is te krijgen als RWD en AWD.
De auto heeft meer dan genoeg vermogen om meer te trekken. Een BMW verkoper vertelde mij dat het toegestane trekgewicht vastzit op de WLTP rating. Je moet 5% van de afstand met het maximale trekgewicht afleggen. Doordat fabrikanten een hogere WLTP belangrijker vinden dan een auto met hoog trekgewicht, zijn er dus nauwelijks auto's met hoog trekgewicht in de markt.
De auto kan prima meer trekken, maar het mag niet. Staan uiteraard boetes op. En bij een zakelijke rit is het een economisch delict.
Is dit iemand al gelukt? En zo ja, hoe? Lijkt mij erg makkelijk om de auto te kunnen starten met alleen je vingerafdruk... of moet je vervolgens altijd nog de startknop op de hendel bij het stuur indrukken?Pierke S. schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:05:
[...]
Ik heb gelezen dat je de auto ook met je vingerafdruk zou moeten kunnen starten... iemand enig idee hoe?
Als je de auto instapt met je digitale sleutel en je plaatst niet je telefoon in de oplader, dan kun je met de vingerafdruk de startvergrendeling ontgrendelen en kan je met de ev-knop je auto starten
Welke afstand? Weet je dat?Raling schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:54:
[...]
. Je moet 5% van de afstand met het maximale trekgewicht afleggen..
Als t 5% van de WLTP is, wat mag ie dan max verbruikt hebben?
En volgens mijn dealer werkt Kia er aan dat de startknop overbodig wordt maar je direct naar de D of R kan. Geen idee of het klopt maar mijn dealer is over het algemeen heel goed ingelicht.sloddervos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:23:
Als je de auto instapt met je digitale sleutel en je plaatst niet je telefoon in de oplader, dan kun je met de vingerafdruk de startvergrendeling ontgrendelen en kan je met de ev-knop je auto starten
Het is ook absurd. Maar dat zou wel een verklaring zijn voor de hogere WLTP van de RWD. Het voelt bij mij niet logisch dat wanneer je met dezelfde bouw en accupakket (afgezien van gewichtsbesparing van geen FWD) zoveel meer range hebt.DarkShadow schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:06:
[...]
haha wat een absurde situatie. Dus omdat je WLTP rating te ver naar beneden gaat wordt je trekgewicht lager en zou het een economisch delict zijn als ik met een karretje 1300 kg trek, terwijl de auto het prima kan hebben.
Met een lager trekgewicht bereik je volgens mij veel sneller een hogere WLTP.
Gewoon een marketing ding dus. Kopers willen hoge WLTP, daarmee kiest de markt dus voor laag trekgewicht.
Economisch delict is natuurlijk alleen van toepassing bij zakelijke rit. Zolang je aan kan tonen dat je privé spullen/aankopen vervoert, is de boete flink wat milder.
De WLTP afstand. De test waarmee het bereik wordt bepaald. Van de in totaal gereden afstand zou dan minimaal 5% met maximaal trekgewicht gereden moeten worden (bron: BMW verkoper).CBreedijk schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:51:
[...]
Welke afstand? Weet je dat?
Als t 5% van de WLTP is, wat mag ie dan max verbruikt hebben?
Max verbruik wordt er niet mee bepaald.
Vandaag winterbanden eronder en... Trillingen weg.
Heerlijk.
Km-stand is nu rond de 3500km, dus dat t over zou zijn bij 3000km ging bij mij in elk geval niet op.
Met nieuwe banden dus wel.
Nu helemaal blij met de auto
Heerlijk.
Km-stand is nu rond de 3500km, dus dat t over zou zijn bij 3000km ging bij mij in elk geval niet op.
Volgende week donderdag mag die van mij terug binnen voor alle updates, die hij niet gekregen heeft bij de aflevering dus geen KIA connect en relax zetel werk niet, en ze gaan de wielen balanceren.
De vervanging van het deurpaneel en speaker, door hun beschadiging, is in bestelling bij de fabriek.
Nu een andere vraag. Na het voorval met het deurpaneel vertrouw ik de dealer niet meer. Bij aflevering zou ik dus van alle kanten binnen en buiten van de wagen foto's trekken en filmen op de parking van de garage.
Wat denken jullie daarvan?
De vervanging van het deurpaneel en speaker, door hun beschadiging, is in bestelling bij de fabriek.
Nu een andere vraag. Na het voorval met het deurpaneel vertrouw ik de dealer niet meer. Bij aflevering zou ik dus van alle kanten binnen en buiten van de wagen foto's trekken en filmen op de parking van de garage.
Wat denken jullie daarvan?
toch ook wel weer raar/apart.Raling schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:33:
De WLTP afstand. De test waarmee het bereik wordt bepaald. Van de in totaal gereden afstand zou dan minimaal 5% met maximaal trekgewicht gereden moeten worden (bron: BMW verkoper).
Max verbruik wordt er niet mee bepaald.
WLTP is 505 km. Volgens de uitleg (of beter gezegd: mijn interpretatie) is van die 505 KM minimaal 5% met een aanhanger van 2500 KG gereden.
dat zou dan toch in moeten houden dat het rijden zonder aanhanger tot een hogere range dan 505 KM zou leiden ?!?!
(please correct me if i'm wrong)
Dat WLTP verhaal van jouw BMW verkoper komt uit de categorie Broodje Aap.
Er wordt in de testcycli niet met een aanhanger gereden. Ook niet 5%.
Er wordt in de testcycli niet met een aanhanger gereden. Ook niet 5%.
Hi, hoe werken de parkeersensoren op de ev9? Reageren ze een beetje snel ten opzichte van de ev6? Mijn ervaring bij de laatste is dat we een kleine vertraging in zit en das met parkeren soms best onhandig
[ Voor 3% gewijzigd door djwb op 29-12-2023 07:18 ]
Je hebt het gered tot Italië? In het hoogseizoen? Ben erg benieuwd hoe het snellader onderweg is gegaan! Welk netwerk heb je gebruikt? En welke snelheden haalde je? Ben nog steeds een beetje zenuwachtig dat we straks voor de wintersport het Tesla netwerk niet meer kunnen gebruiken...
Toch moeten we hier wel iets mee gaan doen hoor, als het niet weg gaat binnen zoveel kilometer, kan echt niet. Ik ga eind maart weer verder op de zomerbanden, is nu net zo'n 300 kilometer mee gereden, dus het zal voor mij niet eerder dan half mei zijn dat ik de 3000 aantik.tjbrits schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:25:
Vandaag winterbanden eronder en... Trillingen weg.
Heerlijk.
Zal half januari al even met de dealer bellen hoe we het gaan oplossen als het niet weg gaat of toch wel erg lang duurt.
Voordeel is dat er tegen die tijd alleen maar meer nieuwe rijders zijn met het probleem en wellicht dat KIA dan zelf met iets komt.
Ja, Italië is prima gelukt, heb op 1 stop na alleen Ionity gebruikt en dat werkt heel goed, gewoon 200 kw geladen. Bij Shell Recharge ging het ietsje langzamer maar dat was ook een 150 kw laadpunt. Zalige reisauto!KrullenO schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:56:
[...]
Je hebt het gered tot Italië? In het hoogseizoen? Ben erg benieuwd hoe het snellader onderweg is gegaan! Welk netwerk heb je gebruikt? En welke snelheden haalde je? Ben nog steeds een beetje zenuwachtig dat we straks voor de wintersport het Tesla netwerk niet meer kunnen gebruiken...
Ik had er nooit zo bij stil gestaan maar bij de EV6 zit er inderdaad iets vertraging in. Tijdens mijn proefritten heb ik dat niet opgemerkt bij de EV9. Nu zit hier ook andere hardware in dan bij de EV6, het is op basis van NVIDIA en sowieso sneller dan in de EV6.djwb schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:18:
Hi, hoe werken de parkeersensoren op de ev9? Reageren ze een beetje snel ten opzichte van de ev6? Mijn ervaring bij de laatste is dat we een kleine vertraging in zit en das met parkeren soms best onhandig
[ Voor 5% gewijzigd door Freezhost op 29-12-2023 09:47 ]
Even afgezien van het feit dat er geen aanhanger in de WLTP zit zoals @Gasoline1234 al aangeeft, wordt er ook geen 505 km gereden. Die 505 is een extrapolatie van de rollerbanktest die ongeveer een half uur duurt over allerlei verschillende “wegtypen” met verschillende snelheden.CBreedijk schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:45:
[...]
toch ook wel weer raar/apart.
WLTP is 505 km. Volgens de uitleg (of beter gezegd: mijn interpretatie) is van die 505 KM minimaal 5% met een aanhanger van 2500 KG gereden.
dat zou dan toch in moeten houden dat het rijden zonder aanhanger tot een hogere range dan 505 KM zou leiden ?!?!
(please correct me if i'm wrong)
Inclusief het stilstaan (waar stop/start bij ICE motoren voor is uitgevonden, want dat helpt het verbruik omlaag) is de totale afstand van de test 23 km.
Vervelend te horen maar een bekende ervaring met dat locken… Omhoog houden totdat de boel vrienden wordt is bij mij tot nu toe het enige dat werkt.sloddervos schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:09:
Yo, voor het eerst problemen met het vergrendelen van de laadkabel bij snelladen gehad.
Toen ik bij Ionity in Frankrijk stond met 17% nadat het bij de tesla charger ook niet gelukt was. Bij de 5e lader pakte de conector wel. Toen stond ik al 45 min te kutten en waren alle laders inmiddels vrij..
Ik had toen maar plug&charge uitgezet en de vergrendeling van de lader op altijd gezet. Toen pakte die, eindelijk. Wat een stress. Ben nu in Spanje, na de kerst maar op zoek naar stukjes vilt…
Ik rijd op abrp en op de kia navigatie tegelijkertijd, dat werkt als je eerst de abrp in carplay aanzet en daar na de kia navigatie. Abrp heb ik nog niet kunnen afstellen, volgens abrp loopt mijn batterij veel sneller leeg. Iemand tips? Ik heb mijn verbruik in de app aangepast maar dat scheelt niets.
Voor ABRP heb ik een OBDLINK CX dongle gekocht zoals zij dat voorstellen maar ook daarmee krijg ik nog geen verbinding en is het EV9 profiel so wie so nog niet geschikt voor Life Data momenteel.
Ik probeer aan ABRP aan te geven dat ik ze graag van data wil voorzien voor een beter profiel maar helaas geen duidelijke antwoorden hierop. Alleen dat de CX de juiste dongle is en ik tijdelijk met een EV6 profiel kan proberen. Onzin natuurlijk.
Het referentie verbruik in ABRP is voor mijn AWD GT Line bij lange na niet geschikt… althans niet zoals ik de auto gebruik. Dus de planning is 9 van de 10 keer onbruikbaar nog helaas.
Handmatig wijzigen werkt niet echt. Het is duidelijk nog BÈTA.
SUC6 in Spanje met de EV9!
Ben benieuwd naar je laad-ervaringen daar.
En of je dataverbinding het blijft doen bij alle grens passages.
Ik heb sinds België op 23 Okt geen contact meer met de EV9 en hij niet met het internet…
Net te horen gekregen dat mijn auto volgende week bij de dealer wordt verwacht. Ik denk niet dat het gaat lukken om hem volgende week al op te halen maar wie weet... In ieder geval voorgesteld te helpen met verwijderen van folie en plastic
Zeker vragen dat ze alle updates installeren en de wielkasten checken voor vocht 😉Freezhost schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:21:
Net te horen gekregen dat mijn auto volgende week bij de dealer wordt verwacht. Ik denk niet dat het gaat lukken om hem volgende week al op te halen maar wie weet... In ieder geval voorgesteld te helpen met verwijderen van folie en plastic
Veel plezier bij het afhalen
In Oostenrijk rijden nog geen EV9's, net "belaagd" door een horde(6 plus) taxichauffeurs bij vliegveld Innsbruck, waren zeer geïnteresseerd in de auto. 😎
Komt goed, dat van die updates hoef ik niet eens te vragen, dat is bij deze dealer vanzelfsprekend.juakali schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:34:
[...]
Zeker vragen dat ze alle updates installeren en de wielkasten checken voor vocht 😉
Misschien handig om een checklist te maken voor de ev9 voor nieuwe eigenaren die komende weken en maanden auto gaan ophalen.juakali schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:34:
[...]
Zeker vragen dat ze alle updates installeren en de wielkasten checken voor vocht 😉
Dat zei de verkoper bij mij ook 🙃Freezhost schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:22:
[...]
Komt goed, dat van die updates hoef ik niet eens te vragen, dat is bij deze dealer vanzelfsprekend.
Welke versie ga je hebben en kleur?
GT-line AWD Iceberg Greenjuakali schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:58:
[...]
Dat zei de verkoper bij mij ook 🙃
Welke versie ga je hebben en kleur?
Dit is één van de oudste Kia dealer van Nederland al 30 jaar lang. Mijn EV6 komt er ook vandaan net als de e-Niro die hievoor tijdelijk heb gereden.
De voucher van 2000 heb ik helaas nog steeds niet ontvangen. Ik had goede hoop toen ik hier het goede nieuws las.
Zijn er meer die wachten? Of heeft iedereen het inmiddels ?
Bij mij zat hij in mijn spam...michiel-123 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:32:
De voucher van 2000 heb ik helaas nog steeds niet ontvangen. Ik had goede hoop toen ik hier het goede nieuws las.
Ook ontvangen en mijn dealer heeft mijn voucher verrekend met Kia Nederland, zodat de factuur 2.000,- verlaagd kon worden. Kia deed wat moeilijk maar toch uiteindelijk gelukt.michiel-123 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:32:
Onderweg naar CH. 1e maal met EV.
Want is het zalig cruisen met de EV9!
Jammergenoeg met de dakkoffer omdat de trekhaak nog niet beschikbaar was. Dus extra laadbeurt moeten inplannen.
Lekker veel vrije snelladers onderweg (0,3€/kWu met Freshmiles kaart) tot 75 makkelijk aan 175kW, zelfs zonder veel voorwarmen van de batterij.
Morgen 2e deel van rit.
:strip_exif()/f/image/KAbMTbZjENBznjugko2On99v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PN73wX27MSxirCxsaokF46Hz.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammergenoeg met de dakkoffer omdat de trekhaak nog niet beschikbaar was. Dus extra laadbeurt moeten inplannen.
Lekker veel vrije snelladers onderweg (0,3€/kWu met Freshmiles kaart) tot 75 makkelijk aan 175kW, zelfs zonder veel voorwarmen van de batterij.
Morgen 2e deel van rit.
:strip_exif()/f/image/KAbMTbZjENBznjugko2On99v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PN73wX27MSxirCxsaokF46Hz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z7h6E2YG6GdzcSeXWJlupbMW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem ook niet ontvangen nog.michiel-123 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:32:
Morgen maar eens de dealer mailen.
Fijne vakantie gewenst.Crupa schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:31:
Onderweg naar CH. 1e maal met EV.
Morgen 2e deel van rit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Merk je veel verschil in verbruik met de dakkoffer?
Hier ook een dakkoffer en ook een daktent die we pas vanaf april gaan installeren op onze wagen.
Verder al een 3 tal weken zeer tevreden van de EV9 GT.
Zal in afwachting al maar beginnen met de dakdragers aan te passen.
Welke had jij genomen? En hoe breed heb je de dakbaren ? Kom van een BMW 3 touring (nieuwste model) en had daar op aanraden van de dakdrager winkel al wat bredere dakdragers genomen voor onze daktent. Dacht 122 cm lang(breed) ongeveer. De zwarte van thule die wat steviger zijn dan de aero versie. Voor een dakkoffer maakt dat niet zoveel uit maar voor een daktent die leeg al 75kg weegt wel.
Zwaargeladen met dakkoffer kom ik nu op 31,5kwu/100km (wel door ardennen ook) dus die +20/25% zal kloppen.surfonce schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:06:
[...]
Fijne vakantie gewenst.
Merk je veel verschil in verbruik met de dakkoffer?
Hier ook een dakkoffer en ook een daktent die we pas vanaf april gaan installeren op onze wagen.
Verder al een 3 tal weken zeer tevreden van de EV9 GT.
Zal in afwachting al maar beginnen met de dakdragers aan te passen.
Welke had jij genomen? En hoe breed heb je de dakbaren ? Kom van een BMW 3 touring (nieuwste model) en had daar op aanraden van de dakdrager winkel al wat bredere dakdragers genomen voor onze daktent. Dacht 122 cm lang(breed) ongeveer. De zwarte van thule die wat steviger zijn dan de aero versie. Voor een dakkoffer maakt dat niet zoveel uit maar voor een daktent die leeg al 75kg weegt wel.
122 is te klein. 135cm is ok (hier nordauto). Wel de fout gemaakt om beugelbreedte niet te checken. Ochtend van vertrek bleken de dragers te breed voor mijn dakkoffer bevestiging 🤦♂️, dus vlug nog smaller model gaan kopen 😀
Je moet het alleen elke rit weer opnieuw doen 🤦SDal schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:24:
Goedemorgen, ik lees dat veel mensen klagen over de sensor op het stuur die je constant in de gaten houdt. Ik zag op youtube een Duitse video en hier werd dit uitgezet. Misschien het proberen waard.
[
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het probleem van die DAW sensor was dat ie al na een kwartier rijden ging piepen dat je pauze moest nemen. Dat piepen met koffiekopje symbool hield niet meer op, tot je de auto (vrijwel) stil zet.
De setting in bovenstaande screenshots had daar geen enkele invloed op. Aan/uit, maakt niet uit. Geen enkele setting had invloed op deze software bug.
Alleen die sensor afplakken, of een software update door de dealer lost dat probleem op.
De setting in bovenstaande screenshots had daar geen enkele invloed op. Aan/uit, maakt niet uit. Geen enkele setting had invloed op deze software bug.
Alleen die sensor afplakken, of een software update door de dealer lost dat probleem op.
Vraagje: mijn achterruitenwisser maakt geen 180 graden draai, hoogstens 120 graden. Hierdoor bereikt hij niet het laatste stuk waar de camera zit. Gevolg is dat de camera altijd door een vieze ruit moet kijken en ik een onscherp beeld heb.
Is dat bij alle EV9's het geval?
Is dat bij alle EV9's het geval?
Volgens mij zit de camera niet achter het raam toch?
Dus de ruitenwisser komt hier hoe dan ook niet langs.
Klopt, camera zit aan de buitenkant maar er zijn ook reviewers die dit als commentaar hadden dus mogelijk was dit wel het geval bij het pre productie model?jongf7 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:13:
oh, dat had ik even moeten checken voordat ik mijn vraag stelde. Ik was in de veronderstelling dat de camera binnen, achter het raam zit.jongf7 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:13:
Blijft toch nog mijn vraag staan of de ruitenwisser bij iedereen geen "180" doet.
Bij mij ook rond de 120 inderdaad.Gasoline1234 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:47:
[...]
oh, dat had ik even moeten checken voordat ik mijn vraag stelde. Ik was in de veronderstelling dat de camera binnen, achter het raam zit.
Blijft toch nog mijn vraag staan of de ruitenwisser bij iedereen geen "180" doet.
Bij 180 zou die ook tegen de camera komen trouwens, die zit daar aan de buitenkant in de weg 🙂
@Remco45 nice, echt heel mooi! Wat was je kwaad voor die glascoating als ik vragen mag?
Wow! Heel erg mooi! 😎Remco45 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:09:
Zo, het weer is eindelijk goed genoeg voor enkele foto's.
Bij deze de Flare Red; net terug met een Gyeon Q2 MOHS EVO glas coating.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door EVJB op 30-12-2023 18:25 ]
Ik heb alleen de lak laten doen en dat kostte 937,75 incl. BTW.
Behandeling bestond uit afspuiten, ontijzeren, 2-emmer wassen, kleien waar nodig, 2-stap polijsten, ontvetten, de Gyeon glas coating en tot slot de Gyeon Cure.
Afgelopen woensdag gebracht en zaterdag na 12:00 kon ik 'm weer ophalen.
De lak voelt werkelijk spiegelglad aan
Behandeling bestond uit afspuiten, ontijzeren, 2-emmer wassen, kleien waar nodig, 2-stap polijsten, ontvetten, de Gyeon glas coating en tot slot de Gyeon Cure.
[ Voor 6% gewijzigd door Remco45 op 30-12-2023 19:59 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
@Remco45 hoelang blijft die glascoating intact? Heb je daar een bepaalde garantie op. Denk er over om het ook te doen, de lak is namelijk boterzacht...
Beschermt dit ook tegen krassen en waskringen?Remco45 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:57:
Ik heb alleen de lak laten doen en dat kostte 937,75 incl. BTW.
Wil je het adresje van wie dit gedaan heeft ook delen met ons? Mooie prijs wel
Iemand een idee als de vingerafrdukscanner niet werkt wat dan de pincode is en belangrijker hoe die te resetten want het is niet dezelfde pincode (meer) als in de connect app waar je de pincode wel kunt resetten
Nu in Zweden met EV9, de laadpunten in de navigatie zijn oud en vele nieuwe high speed chargers kent de auto niet. En als je onderweg op de kia navigatie vertrouwd brengt het je naar meest waardeloze plekken.
Op de terugweg zal ik mijn eigen laadplan maken, ik ben benieuwd of dat gaat helpen.
Bij super chargers van Tesla ook proberen te laden. App gedownload en payment methode toegevoegd. Je selecteert een laadpunt in de app en het begint te laden maar paar seconden later krijg je een foutmelding en het stopt met laden. Meerdere keren geprobeerd met zelfde resultaat. Begon in NL met 100% geladen accu en we hebben rond 400km kunnen rijden maar bij lagere temperaturen later kwam de range niet boven 300km.
Op de terugweg zal ik mijn eigen laadplan maken, ik ben benieuwd of dat gaat helpen.
Bij super chargers van Tesla ook proberen te laden. App gedownload en payment methode toegevoegd. Je selecteert een laadpunt in de app en het begint te laden maar paar seconden later krijg je een foutmelding en het stopt met laden. Meerdere keren geprobeerd met zelfde resultaat. Begon in NL met 100% geladen accu en we hebben rond 400km kunnen rijden maar bij lagere temperaturen later kwam de range niet boven 300km.
Voor mijn Kia EV9 ben ik op zoek naar een ipadhouder voor achter de voorstoel. Iemand een idee, omdat de stoel nog wat aan de achterkant omhoog loopt kan er volgens mij niet een standaard houder worden gemonteerd.
Volgens de fabrikant tot 36 maanden/40.000 km mits normaal onderhouden (wassen met 2 emmer systeem, goede shampoo).Freezhost schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:27:
@Remco45 hoelang blijft die glascoating intact? Heb je daar een bepaalde garantie op. Denk er over om het ook te doen, de lak is namelijk boterzacht...
Het is voor mij de eerste keer dat ik een glas coating heb laten aanbrengen.Bobbydc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:45:
[...]
Beschermt dit ook tegen krassen en waskringen?
Wil je het adresje van wie dit gedaan heeft ook delen met ons? Mooie prijs wel
Tot nu toe heb ik de auto('s) wel altijd zelf gewassen en wax aangebracht met een poetsmachine, maar verder geen detailing. En voor het inruilen de lak een goede polijstbeurt geven en in de was zetten heeft me altijd een aardige verhoging van het inruilaanbod gebracht
Er zitten voor- en nadelen aan een glascoating. Daarover is op internet veel info te vinden.
De vuilafstotende werking is het grootste voordeel: zie b.v. https://www.youtube.com/watch?v=KY-8KyRrOuE
Omdat de laag vrij dun is (0,5 tot 0,2 micron), is de bescherming tegen krassen beperkt. Als dat echt nodig is, geeft wrappen een betere bescherming.
Website detailer in PB: ik heb daar verder geen enkel persoonlijk belang bij of voordeel aan.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
ABRP er naast gebruiken, onze grote vriend Bjorn is daarmee bij de poolcirkel gekomen, dus moet jou ook helpen. 😃Stephanos schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:04:
Nu in Zweden met EV9, de laadpunten in de navigatie zijn oud en vele nieuwe high speed chargers kent de auto niet. En als je onderweg op de kia navigatie vertrouwd brengt het je naar meest waardeloze plekken.
Ik heb inmiddels een betere ervaring met de app chargemap voor de planning van de reis. Mijn zwager is net met zijn volle rdw met 4 x laden 1500 km terug van Spanje gereden. Abrp wil dat je 7-8x gaat laden…
Ook ik wacht nog steeds op mijn voucher, probleem lijkt bij KIA te liggen. Ben er al 2/3 weken mee bezig.
Identiek hier in België met dat platinum pak (laadpaal of laadpas 10k km of 3 jaar onderhoud). KIA was totaal niet voorbereid op de actie en het bedrijf voor het plaatsen van de laadpaal ook niet. Wacht ook al x weken op info over wanneer en hoe plaatsen van de paal.Michel67 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:52:
Ook ik wacht nog steeds op mijn voucher, probleem lijkt bij KIA te liggen. Ben er al 2/3 weken mee bezig.
Gisteren 2e deel van de rit door zwisterland
We hebben ervoor gekozen om 2 keer te laden, dus nooit stress natuurlijk dat we platte batterij zouden hebben.
Nu wel 2 keer moeten aanschuiven om te laden (10min en 20min). Achteraf daar beter niet gekozen voor een aire met veel plaatsen. Op kleinere stops met 2/4 plaatsen leek er altijd wel een plaatsje.
Laadsnelheid (2x Ionity) was altijd 150-175kWu. Je kunt op die schermpjes ook zien hoe traag de andere auto’s laden 😂. Geen enkele boven de 100, meestal maar 40-60
Dus 👍🏻 voor de EV9
We hebben ervoor gekozen om 2 keer te laden, dus nooit stress natuurlijk dat we platte batterij zouden hebben.
Nu wel 2 keer moeten aanschuiven om te laden (10min en 20min). Achteraf daar beter niet gekozen voor een aire met veel plaatsen. Op kleinere stops met 2/4 plaatsen leek er altijd wel een plaatsje.
Laadsnelheid (2x Ionity) was altijd 150-175kWu. Je kunt op die schermpjes ook zien hoe traag de andere auto’s laden 😂. Geen enkele boven de 100, meestal maar 40-60
Dus 👍🏻 voor de EV9
ABetterRoutePlanner is momenteel inderdaad vrij waardeloos voor gebruik met de EV9. Het lijkt wel alsof de kWh capacity van het batterypack verkeerd is ingesteld. Want ABRP wil dat je na 175km al gaat laden, ook als je plant met "weinig stops, langer laden".sloddervos schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:40:
Ik heb inmiddels een betere ervaring met de app chargemap voor de planning van de reis. Mijn zwager is net met zijn volle rdw met 4 x laden 1500 km terug van Spanje gereden. Abrp wil dat je 7-8x gaat laden…
Ja, dat begrijp ook niet geheel, maar ik heb op een gegeven moment gewoon "alternatief" gekozen en eentje verder weg genomen.
Vraag, geeft Chargemap de realtime beschikbaarheid van de laadpaal aan?
Je kan ook nog spelen of je vaker en korter wilt stoppen of minder en langer wilt stoppen bij ABRP.Gasoline1234 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:50:
[...]
ABetterRoutePlanner is momenteel inderdaad vrij waardeloos voor gebruik met de EV9. Het lijkt wel alsof de kWh capacity van het batterypack verkeerd is ingesteld. Want ABRP wil dat je na 175km al gaat laden, ook als je plant met "weinig stops, langer laden".
Nee, je transporteert de route naar google of apple maps ( iphone)EVJB schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:58:
Ja, dat begrijp ook niet geheel, maar ik heb op een gegeven moment gewoon "alternatief" gekozen en eentje verder weg genomen.
Voor mijn terugweg ga ik de stops in de kia navigatie plannen en kijken of die realtime bezetting weergeeft. Of anders abrp…. Met de planning van chargemaps 🤟🏻
Oh eenmalig transport via Google Maps naar Android Auto of Apple CarPlay.
Krijg het met KIA niet lekker voor elkaar om een route in te plannen met uitsluitend Ionity laadpunten. Heeft te maken met mijn geduld en de zeer intuïtieve bediening. Zou mooi zijn als je in KIA connect app alles al zou kunnen invoeren i.p.v. maar 1 punt als bestemming.
Krijg het met KIA niet lekker voor elkaar om een route in te plannen met uitsluitend Ionity laadpunten. Heeft te maken met mijn geduld en de zeer intuïtieve bediening. Zou mooi zijn als je in KIA connect app alles al zou kunnen invoeren i.p.v. maar 1 punt als bestemming.
Hier ook inderdaad nog helemaal geen nieuws over dat befaamde platinum pack.juakali schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:09:
[...]
Identiek hier in België met dat platinum pak (laadpaal of laadpas 10k km of 3 jaar onderhoud). KIA was totaal niet voorbereid op de actie en het bedrijf voor het plaatsen van de laadpaal ook niet. Wacht ook al x weken op info over wanneer en hoe plaatsen van de paal.
Wel 3 weken geleden mailtje gekregen om ook mijn keuze te maken en de laadpas gekozen, maar dan weer complete stilte. De dealer zit er enorm achter bij KMB maar daar weten ze zelf precies niet goed wat ze moeten doen
Mooie rijtest door Out Of Spec Reviews.
Haalt met de EV9 AWD GT-Line 430km op de snelweg (112 km/u). En dat bij koud weer.
YouTube: I Drove So Far Below 0% In This Kia EV9 70-MPH Highway Range Test! G...
In deze video wordt ook nog een keer bevestigd dat de EV9 over 99,8 kWh bruikbare battery capacity beschikt. Ongeveer 106 kWh total capacity.
Haalt met de EV9 AWD GT-Line 430km op de snelweg (112 km/u). En dat bij koud weer.
YouTube: I Drove So Far Below 0% In This Kia EV9 70-MPH Highway Range Test! G...
In deze video wordt ook nog een keer bevestigd dat de EV9 over 99,8 kWh bruikbare battery capacity beschikt. Ongeveer 106 kWh total capacity.
Heb deze ook gezien en er is ook al een nieuwer filmpje over een wat meer realistische test waarbij ze vanaf 10% een 15 minuten laden en vervolgens ongeveer 160 km rijden terug tot 10%. Wel met 130 km/u en rondom het vriespunt. Ook een mooie laadcurve die in ieder geval tot 55% rond de 200 kWh blijft.In jouw filmpje rijden ze van 100% helemaal tot 0.Gasoline1234 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:47:
Mooie rijtest door Out Of Spec Reviews.
De link: YouTube: The Kia EV9 Will Be A Great Road Tripper! 10% Challenge w/ This Elec...
[ Voor 11% gewijzigd door AgeOfPanic op 01-01-2024 16:22 ]
Ik vind 112 km/u eigenlijk wel een heel realistische test, voor Nederland.
In Duitsland haal je die snelheid trouwens gemiddeld ook nauwelijks, vanwege alle Baustellen.
Wel begreep ik dat de gereden route in Colorado vrij hoog lag, waardoor je door de ijlere lucht minder luchtweerstand hebt.
In Duitsland haal je die snelheid trouwens gemiddeld ook nauwelijks, vanwege alle Baustellen.
Wel begreep ik dat de gereden route in Colorado vrij hoog lag, waardoor je door de ijlere lucht minder luchtweerstand hebt.
Eindelijk iemand die snapt hoe je een EV moet testen in afwachting van Bjorn's video's. Werd al helemaal hopeloos van al dat geneuzel met oplezen van het persbericht en hoe "de auto je betrekt bij het rijden". Hier gaat het tenminste over voltages en amperages 😁
Ik bedoelde meer dat je nooit tot 0% doorrijdt op een lange reis. Dus die 400 km tussen twee stops red je niet. Verder inderdaad wel een goede test. En het is onderdeel van een serie.Gasoline1234 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:30:
Ik vind 112 km/u eigenlijk wel een heel realistische test, voor Nederland.
Gisteravond de auto weer opgeladen (succesvol), daarna laat die de lock van de kabel los waarna deze niet goed meer zit.
Nadat de lading 1 procent is gezakt wilde die die procent weer laden maar nu met slecht aangesloten kabel.
Net zo lang tot de gewone accu leeg was ben ik bang, auto reageert nergens meer op 🙁
In vijf jaar tesla lang niet zoveel gedoe gehad als in een maand deze auto.
/f/image/wyOCJCPVg4GLj2qumGKxEAwi.png?f=fotoalbum_large)
Edit:
Pech hulp komt hem nu weer proberen te starten. Maar hoe kan ik de 12v batterij daarna verder laden tot normaal niveau ?
Moet ik ermee gaan rondrijden ? En hoe lang dan ongeveer ?
Of gewoon de auto aanzetten op de oprit een tijdje ?
Nadat de lading 1 procent is gezakt wilde die die procent weer laden maar nu met slecht aangesloten kabel.
Net zo lang tot de gewone accu leeg was ben ik bang, auto reageert nergens meer op 🙁
In vijf jaar tesla lang niet zoveel gedoe gehad als in een maand deze auto.
/f/image/wyOCJCPVg4GLj2qumGKxEAwi.png?f=fotoalbum_large)
Edit:
Pech hulp komt hem nu weer proberen te starten. Maar hoe kan ik de 12v batterij daarna verder laden tot normaal niveau ?
Moet ik ermee gaan rondrijden ? En hoe lang dan ongeveer ?
Of gewoon de auto aanzetten op de oprit een tijdje ?
[ Voor 40% gewijzigd door jongf7 op 02-01-2024 09:36 ]