Goedemorgen,
Ik overweeg om een
vloermodel-airco aan te schaffen om mijn (rijtjes)huis in de winter mee te verwarmen en zo wat van mijn overschot aan zonnestroom in te zetten. (De verwachte opbrengst van mn panelen is ongeveer 2600 kwh, terwijl mn verbruik op +- 2000 schommelt, dus heel veel is het niet, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen toch?)
De bedoeling is dat de airco vooraan in de woonkamer komt (staat nog een open keuken voor), en de buitenunit in de voortuin. Heb inmiddels een offerte gehad en ben nog eigenlijk benieuwd naar drie dingen:
- Ik had gehoopt dat de condens via de afvoer van de wasbak in de keuken kon worden gedaan. Maar volgens de installateur is een condenspomp onvermijdelijk omdat er geen afschot kan worden gemaakt (kennelijk zit de leiding bij zon
vloermodel echt laag?)
- Hij zei echter dat de pomp inactief is als er verwarmt wordt, omdat de condensatie dan buiten plaatsvindt. Klinkt plausibel. Maar wil wel zeker weten dat dat ding toch niet stationair draait dan, weten jullie dat?
- Ik heb her en der gelezen dat buitenunits van airco's hard geluid kunnen maken tijdens verwarmen. Dat wil ik echt voorkomen. De keuze voor de voortuin lijkt me redelijk veilig, omdat de buren daar zelf nooit zitten en hun keukens daaraan grenzen, niet de woonkamer. Maar zou dat geluid zo hard kunnen zijn dat het door hun buitenmuren heen komt? Wat is jullie ervaring? Ik neig naar een Daikin (FVXM35A) of Mitsubishi (KT35VG / SUZ-M35VA) van 3.5 kwh.
En beetje offtopic:
- De reden waarom ik voor een airco kies, is omdat ons gasverbruik al vrij laag is (+- 500 kuub per jaar) en de investering van een hybride warmtepomp echt niet te rechtvaardigen is. Een Quatt of DeWarmte AO hebben wel mijn interesse, maar vrees daar support een beetje als die ballon ooit klapt. Dan zit je daar met een apparaat van duizenden euro's terwijl geen monteur weet wat voor type dat is.
Ik denk zelfs dat een airco financieel lastig rendabel te maken is, met ons huidige verbruik. Want ik vrees dat de besparing niet meer wordt dan 300 euro per jaar, tel daar een onderhoudscontract van 200 per jaar bij op en je houdt nog maar bar weinig over.

Maar wil graag iets doen voor het milieu, dus denk dat dit dan de snelste quick win is toch?
Samengevat:
- Goed geïsoleerd rijtjeshuis uit 2008. Woonkamer is ongeveer 125 m3.
- Stroomverbruik van 2000, opwekken uit panelen 2600
- Gasverbruik +- 500 euro per jaar
- Investering airco straks: 3000 euro inclusief installatie?
Motivatie:
- Gasverbruik verder verminderen (voor milieu, en fijn om minder afhankelijk te zijn bij extreme prijsstijging)
- Mijn teveel aan zonnestroom nuttig te gebruiken
- Verwarmen nu eigenlijk alleen de woonkamer, dus airco klinkt logisch
- Eigenlijk liever hybride warmtepomp, zodat alle kamers verwarmd kunnen worden. Maar die investering lijkt me totaal niet rendabel. Toch?
Grootste zorgen:
- Geluid?
- Condenspomp, hoor ik die?
Oke tis nogal lange post geworden, ben benieuwd of jullie me wat nieuwe inzichten kunnen geven :-D Alvast bedankt!