Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:50
Matched: vloermodel
Maxwp schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:47:
[...]

is het buitendeel van de MHI ( vergleijkbaar model ) dan zoveel groter?
Andere design keuzes. Het scheelt niet eens heel veel in cm. Daikin kan het wel, de RXM42 is prima, en de 2MXM40 ook.

De RXM35, daar moet je mee oppassen. Die is voor verwarmen maar 0.05 kW beter dan de RXM25, dat is heel bijzonder. Dat geldt dus voor de perfera, vloermodel, stylish etc, in single split.

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Deze week zijn bij mij 2 Daikin Perfera airco's geïnstalleerd:

- Woonkamer begane grond: Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R .
- Kantoor (voorheen slaapkamer) 1e verdieping: Daikin Perfera (wandmodel) 2 kW FTXM20R + buitenunit RXM20R9.

De airco's zelf werken perfect. Maar de afstandsbediening en de Onecta app werken niet goed samen. Als ik iets verander via de afstandsbediening (bijv temperatuur hoger/lager of ventilatorsnelheid) neemt de Onecta app de wijzigingen netjes over met een delay van plm 20 seconden. Maar andersom werkt het niet. Dus als ik in de app iets verander, verandert het niet op de afstandsbediening. Het is dus eenrichtingverkeer. De airco zelf reageert wel op de app, maar de afstandsbediening dus niet.

Daarnaast heb ik gemerkt dat als ik in de Onecta app bijvoorbeeld de temperatuur verander, dan springt hij in de app soms na een paar seconden terug op de eerdere temperatuur of helemaal op een andere temperatuur die ik nooit heb ingesteld.

Is er een verklaring voor deze 2 dingen? Heeft iemand anders deze ervaring ook?

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Jammie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 00:20:
Deze week zijn bij mij 2 Daikin Perfera airco's geïnstalleerd:

- Woonkamer begane grond: Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R .
- Kantoor (voorheen slaapkamer) 1e verdieping: Daikin Perfera (wandmodel) 2 kW FTXM20R + buitenunit RXM20R9.

De airco's zelf werken perfect. Maar de afstandsbediening en de Onecta app werken niet goed samen. Als ik iets verander via de afstandsbediening (bijv temperatuur hoger/lager of ventilatorsnelheid) neemt de Onecta app de wijzigingen netjes over met een delay van plm 20 seconden. Maar andersom werkt het niet. Dus als ik in de app iets verander, verandert het niet op de afstandsbediening. Het is dus eenrichtingverkeer. De airco zelf reageert wel op de app, maar de afstandsbediening dus niet.

Daarnaast heb ik gemerkt dat als ik in de Onecta app bijvoorbeeld de temperatuur verander, dan springt hij in de app soms na een paar seconden terug op de eerdere temperatuur of helemaal op een andere temperatuur die ik nooit heb ingesteld.

Is er een verklaring voor deze 2 dingen? Heeft iemand anders deze ervaring ook?
Het 1ste klopt, de afstandsbediening is 1weg verkeer en neemt niets van de app over. Van het moment dat je op 1 knop drukt van de afstandsbediening stuurt hij alle instellingen door die op de display zichtbaar zijn.

Het 2de is een bug in de app, connectie met de server.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

In mijn woonkamer heb ik sinds deze week een Daikin Perfera 5 kW (vloermodel FVXM50A + buitenunit RXM50R). Het lijkt alsof de airco de temperatuur op de stand verwarmen constant hoger houdt dan ik wil (ik bedoel niet de offset). Het verlagen van de set temperatuur heeft geen zin.

Voorbeeld: als ik de werkelijke temperatuur in mijn woonkamer op 20 graden wil hebben, moet ik de set temperatuur van de airco op 17 graden zetten. De werkelijke kamertemperatuur bereikt vrij snel (half uurtje of zo) de gewenste 20 graden. Maar na plm 2 uur stijgt de kamertemperatuur toch steeds naar 20,5 graden en blijft vervolgens stabiel. Om de temperatuur te laten dalen zet ik het set point op bijvoorbeeld 15 graden, maar de kamertemperatuur blijft 20,5 graden en daalt niet meer, tenzij ik de airco helemaal uit zet.

Kan dit te maken hebben met het feit dat de 5 kW misschien te groot is voor mijn (matig geïsoleerde) woonkamer van 130 m3 en kan ik hier met vraagbesturing misschien iets aan doen?

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Jammie schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:42:
In mijn woonkamer heb ik sinds deze week een Daikin Perfera 5 kW (vloermodel FVXM50A + buitenunit RXM50R). Het lijkt alsof de airco de temperatuur op de stand verwarmen constant hoger houdt dan ik wil (ik bedoel niet de offset). Het verlagen van de set temperatuur heeft geen zin.

Voorbeeld: als ik de werkelijke temperatuur in mijn woonkamer op 20 graden wil hebben, moet ik de set temperatuur van de airco op 17 graden zetten. De werkelijke kamertemperatuur bereikt vrij snel (half uurtje of zo) de gewenste 20 graden. Maar na plm 2 uur stijgt de kamertemperatuur toch steeds naar 20,5 graden en blijft vervolgens stabiel. Om de temperatuur te laten dalen zet ik het set point op bijvoorbeeld 15 graden, maar de kamertemperatuur blijft 20,5 graden en daalt niet meer, tenzij ik de airco helemaal uit zet.

Kan dit te maken hebben met het feit dat de 5 kW misschien te groot is voor mijn (matig geïsoleerde) woonkamer van 130 m3 en kan ik hier met vraagbesturing misschien iets aan doen?
De unit is blijkbaar te groot, vraagbesturing heeft geen effect op de uiteindelijke temperatuur alleen de weg ernaartoe is langer waardoor het langer duurt voordat je dat setpoint bereikt ( in jouw geval inclusief overshoot)

Als je terug gaat naar 15 setpoint en je kamer blijft op temperatuur dan kun je met het minimaal afgegeven vermogen dan je kamer warm houden dus je unit te groot.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:20
Jammie schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:42:

Normaal gesproken zou de airco uit moeten gaan als je de setpoint al laag hebt staan(en al 2c afwijkt), tenminste hier wel, halve graden is lastig bij airco,s niet allemaal trekt daar wat van aan.

Maar met dit weer heeft zo beetje elke airco last van het minimaal vermogen, vanmiddag kon ik net zo goed de deur open zetten want het was aardig warm op buiten, hier sloeg de airco wel automatisch af en bleef de helemiddag uit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:13
Goedemorgen,

Ik overweeg om een vloermodel-airco aan te schaffen om mijn (rijtjes)huis in de winter mee te verwarmen en zo wat van mijn overschot aan zonnestroom in te zetten. (De verwachte opbrengst van mn panelen is ongeveer 2600 kwh, terwijl mn verbruik op +- 2000 schommelt, dus heel veel is het niet, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen toch?)

De bedoeling is dat de airco vooraan in de woonkamer komt (staat nog een open keuken voor), en de buitenunit in de voortuin. Heb inmiddels een offerte gehad en ben nog eigenlijk benieuwd naar drie dingen:

- Ik had gehoopt dat de condens via de afvoer van de wasbak in de keuken kon worden gedaan. Maar volgens de installateur is een condenspomp onvermijdelijk omdat er geen afschot kan worden gemaakt (kennelijk zit de leiding bij zon vloermodel echt laag?)
- Hij zei echter dat de pomp inactief is als er verwarmt wordt, omdat de condensatie dan buiten plaatsvindt. Klinkt plausibel. Maar wil wel zeker weten dat dat ding toch niet stationair draait dan, weten jullie dat?
- Ik heb her en der gelezen dat buitenunits van airco's hard geluid kunnen maken tijdens verwarmen. Dat wil ik echt voorkomen. De keuze voor de voortuin lijkt me redelijk veilig, omdat de buren daar zelf nooit zitten en hun keukens daaraan grenzen, niet de woonkamer. Maar zou dat geluid zo hard kunnen zijn dat het door hun buitenmuren heen komt? Wat is jullie ervaring? Ik neig naar een Daikin (FVXM35A) of Mitsubishi (KT35VG / SUZ-M35VA) van 3.5 kwh.

En beetje offtopic:
- De reden waarom ik voor een airco kies, is omdat ons gasverbruik al vrij laag is (+- 500 kuub per jaar) en de investering van een hybride warmtepomp echt niet te rechtvaardigen is. Een Quatt of DeWarmte AO hebben wel mijn interesse, maar vrees daar support een beetje als die ballon ooit klapt. Dan zit je daar met een apparaat van duizenden euro's terwijl geen monteur weet wat voor type dat is.
Ik denk zelfs dat een airco financieel lastig rendabel te maken is, met ons huidige verbruik. Want ik vrees dat de besparing niet meer wordt dan 300 euro per jaar, tel daar een onderhoudscontract van 200 per jaar bij op en je houdt nog maar bar weinig over. :( Maar wil graag iets doen voor het milieu, dus denk dat dit dan de snelste quick win is toch?

Samengevat:
- Goed geïsoleerd rijtjeshuis uit 2008. Woonkamer is ongeveer 125 m3.
- Stroomverbruik van 2000, opwekken uit panelen 2600
- Gasverbruik +- 500 euro per jaar
- Investering airco straks: 3000 euro inclusief installatie?

Motivatie:
- Gasverbruik verder verminderen (voor milieu, en fijn om minder afhankelijk te zijn bij extreme prijsstijging)
- Mijn teveel aan zonnestroom nuttig te gebruiken
- Verwarmen nu eigenlijk alleen de woonkamer, dus airco klinkt logisch
- Eigenlijk liever hybride warmtepomp, zodat alle kamers verwarmd kunnen worden. Maar die investering lijkt me totaal niet rendabel. Toch?

Grootste zorgen:
- Geluid?
- Condenspomp, hoor ik die?

Oke tis nogal lange post geworden, ben benieuwd of jullie me wat nieuwe inzichten kunnen geven :-D Alvast bedankt!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Remuzzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:39:
Goedemorgen,

Ik overweeg om een vloermodel-airco aan te schaffen om mijn (rijtjes)huis in de winter mee te verwarmen en zo wat van mijn overschot aan zonnestroom in te zetten. (De verwachte opbrengst van mn panelen is ongeveer 2600 kwh, terwijl mn verbruik op +- 2000 schommelt, dus heel veel is het niet, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen toch?)

De bedoeling is dat de airco vooraan in de woonkamer komt (staat nog een open keuken voor), en de buitenunit in de voortuin. Heb inmiddels een offerte gehad en ben nog eigenlijk benieuwd naar drie dingen:

- Ik had gehoopt dat de condens via de afvoer van de wasbak in de keuken kon worden gedaan. Maar volgens de installateur is een condenspomp onvermijdelijk omdat er geen afschot kan worden gemaakt (kennelijk zit de leiding bij zon vloermodel echt laag?)
- Hij zei echter dat de pomp inactief is als er verwarmt wordt, omdat de condensatie dan buiten plaatsvindt. Klinkt plausibel. Maar wil wel zeker weten dat dat ding toch niet stationair draait dan, weten jullie dat?
- Ik heb her en der gelezen dat buitenunits van airco's hard geluid kunnen maken tijdens verwarmen. Dat wil ik echt voorkomen. De keuze voor de voortuin lijkt me redelijk veilig, omdat de buren daar zelf nooit zitten en hun keukens daaraan grenzen, niet de woonkamer. Maar zou dat geluid zo hard kunnen zijn dat het door hun buitenmuren heen komt? Wat is jullie ervaring? Ik neig naar een Daikin (FVXM35A) of Mitsubishi (KT35VG / SUZ-M35VA) van 3.5 kwh.

En beetje offtopic:
- De reden waarom ik voor een airco kies, is omdat ons gasverbruik al vrij laag is (+- 500 kuub per jaar) en de investering van een hybride warmtepomp echt niet te rechtvaardigen is. Een Quatt of DeWarmte AO hebben wel mijn interesse, maar vrees daar support een beetje als die ballon ooit klapt. Dan zit je daar met een apparaat van duizenden euro's terwijl geen monteur weet wat voor type dat is.
Ik denk zelfs dat een airco financieel lastig rendabel te maken is, met ons huidige verbruik. Want ik vrees dat de besparing niet meer wordt dan 300 euro per jaar, tel daar een onderhoudscontract van 200 per jaar bij op en je houdt nog maar bar weinig over. :( Maar wil graag iets doen voor het milieu, dus denk dat dit dan de snelste quick win is toch?

Samengevat:
- Goed geïsoleerd rijtjeshuis uit 2008. Woonkamer is ongeveer 125 m3.
- Stroomverbruik van 2000, opwekken uit panelen 2600
- Gasverbruik +- 500 euro per jaar
- Investering airco straks: 3000 euro inclusief installatie?

Motivatie:
- Gasverbruik verder verminderen (voor milieu, en fijn om minder afhankelijk te zijn bij extreme prijsstijging)
- Mijn teveel aan zonnestroom nuttig te gebruiken
- Verwarmen nu eigenlijk alleen de woonkamer, dus airco klinkt logisch
- Eigenlijk liever hybride warmtepomp, zodat alle kamers verwarmd kunnen worden. Maar die investering lijkt me totaal niet rendabel. Toch?

Grootste zorgen:
- Geluid?
- Condenspomp, hoor ik die?

Oke tis nogal lange post geworden, ben benieuwd of jullie me wat nieuwe inzichten kunnen geven :-D Alvast bedankt!
Wij zaten qua verbruik tussen 550-600m2 woning uit 1987 met een grote open woonkamer nu is dat naar schatting 200m2. Gezien de gas prijs destijds hebben we de airco aangeschaft en deze heeft zich voor 75% terug verdiend van oktober tot nu als ik reken met het gas verbruik uit 2021. Echter hebben wij zelf de airco binnen en buiten unit aangeschaft en het installeren uitbesteed waardoor we deze net onder de 1000 euro hebben kunnen plaatsen. In jou situatie lijkt het me logischer om naar een Monoblock L/W pomp te kijken en eventueel wat panelen bij te leggen zeker omdat je voorlopig nog met het prijsplafond zit.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Remuzzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:39:
Ik heb zelf sinds 2 weken een Daikin Perfera 5 kW (vloermodel) FVXM50A in mijn woonkamer op de begane grond in een rijtjeshuis. De buitenunit RXM50R staat achter in mijn achtertuin, tegen de wand van de schuur. Afschot was geen issue, volgens mijn installateur. Hij vroeg me om vooraf een geul te graven van plm 20x20 cm diep vanaf de achtergevel tot aan de schuur, die ik na installatie weer heb dichtgegooid. Ik heb gezien dat er een zwart slangetje in de geul loopt, waarin het condenswater wegvloeit. Waarschijnlijk loopt dat gewoon in de bodem weg. Geen idee of dat de juiste manier is, maar de airco werkt voortreffelijk.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-04 21:51

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Jammie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Ik heb zelf sinds 2 weken een Daikin Perfera 5 kW (vloermodel) FVXM50A in mijn woonkamer op de begane grond in een rijtjeshuis. De buitenunit RXM50R staat achter in mijn achtertuin, tegen de wand van de schuur. Afschot was geen issue, volgens mijn installateur. Hij vroeg me om vooraf een geul te graven van plm 20x20 cm diep vanaf de achtergevel tot aan de schuur, die ik na installatie weer heb dichtgegooid. Ik heb gezien dat er een zwart slangetje in de geul loopt, waarin het condenswater wegvloeit. Waarschijnlijk loopt dat gewoon in de bodem weg. Geen idee of dat de juiste manier is, maar de airco werkt voortreffelijk.
Condensvorming gebeurt pas bij koelen, niet verwarmen, in de zomer weet je het pas.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 07:49
[...]

Dat ligt dan wel een beetje aan je ondergrond. In de zomer worden er liters vocht afgevoerd. Zolang de drainage goed genoeg is zal dat geen probleem zijn. Je kan voor de zekerheid wat dieper uitgraven een een flinke laag grind/kiezels erin doen en dan pas de slang en daarover grond.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:13
Thanks voor jullie reacties allemaal!
[...]

Klinkt als een goede oplossing wel, als het water wegloopt lijkt het afschot me goed toch? Ik denk alleen dat bij mij de situatie wellicht iets anders is, omdat de airco tegen een zijmuur komt te staan, en de leidingen dan eerst over de grond achter de keuken moeten lopen en daarna pas door de muur naar buiten kunnen.

Zal bij een volgende offerte nog eens vragen hoe een andere installateur daarover denkt. Hoe is het geluid van de buitenunit van die Daikin?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
[...]

Loopt je condensafvoer in de grond? :? Geheid dat je dan een probleem krijgt want op de condensafvoer staat geen enkele druk en ben je afhankelijk van het afschot. Tevens wil deze als je je lekbak van je binnenunit niet regelmatig ontsmet al wat lastiger gaan vloeien en zelfs uiteindelijk dicht gaan zitten. Fingers crossed met een vochtige klamme zomer. NB: afvoer van de buitenunit is ook drukloos.

@Remuzzz Je condensafvoer hoeft niet met je koelleidingen te lopen. Die kan je op de kortste weg van je binnenunit naar buiten afvoeren waar dan ook. En geluid is subjectief. De een vindt het stil buiten (ik buiten wel, binnen niet) de ander klaagt altijd (eventueel een jaloerse buurman 8) ).

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 16:41 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-04 06:58
Tommie12 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:17:
[...]

Heb je daar al wat langer naar gekeken?
Ik heb de 9kW versie, en zie ook regelmatig wat rijp, maar dat varieert dan. De ene keer bovenaan, dan weer onderaan, en bij vriesweer af en toe een defrost. Ik heb de indruk dat bij de grote units de ww telkens in stukjes gebruikt wordt, en dat er op die manier geprobeerd wordt om defrosts te vermijden.
Ja. Heb dit wel eens langer geobserveerd. Er heeft nog nooit rijp gezeten op het bovenste 2/5 deel. Het varieert dus niet.
Servee schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:18:
[...]

Geen idee, bij mij als de buitenunit echt bevriest is de hele achter en zijkant spierwit maar in beginsel en bij lichte aangroei is ook dat gedeelte als eerste aan gevroren . Dat is ook precies het luchtstroom gedeelte dus denk ik ergens ook wel logisch dat die als eerste gaat bevriezen. Kan ook dat jouw unit niet veel meer nodig heeft? Er zit een gemeten temperatuur én tijdvak gebonden aan defrosts.
Binnenunit betreft een FVXM35A (vloermodel dus). Die heeft deze winter soms echt wel hard aan de bak gemoeten om de woonkamer op temperatuur te houden. Maar ook dan was slechts het onderste 3/5 deel wit. Lijkt het alsof niet de gehele w.w. wordt "ingezet"..

Installateur heeft nu wel aangeboden om bij volgende servicebeurt het koelmiddel eruit te pompen, te wegen, en weer met goede hoeveelheid te vullen. Om uit te sluiten dat er te weinig koelmiddel in zit. Hij kon verder niet bevestigen of ontkennen dat dit een probleem is.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• MotorBeast
nMad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:29:
[...]

Ja. Heb dit wel eens langer geobserveerd. Er heeft nog nooit rijp gezeten op het bovenste 2/5 deel. Het varieert dus niet.
[...]

Binnenunit betreft een FVXM35A (vloermodel dus). Die heeft deze winter soms echt wel hard aan de bak gemoeten om de woonkamer op temperatuur te houden. Maar ook dan was slechts het onderste 3/5 deel wit. Lijkt het alsof niet de gehele w.w. wordt "ingezet"..

Installateur heeft nu wel aangeboden om bij volgende servicebeurt het koelmiddel eruit te pompen, te wegen, en weer met goede hoeveelheid te vullen. Om uit te sluiten dat er te weinig koelmiddel in zit. Hij kon verder niet bevestigen of ontkennen dat dit een probleem is.
Koelmiddel eruit pompen en wegen? :? Hij kan gewoon meten met de juiste apparatuur of de druk voldoende is en eventueel bijvullen. Lijkt me stug dat dat het probleem is want dan had je het niet meer warm gekregen volgens mij bij echte koude. Ik heb het verschijnsel ook wel eens gezien bij mijn multi.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[b]nMad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:29:[/

Bij te weinig koel middel zou je verwachten dat juist de buitenunit snel dichtvriest omdat bij die vraag deze juist harder moet werken. Heb je vraagbesturing en/of buitenunit stil soms dan ook aanstaan? Dan beperkt je de buitenunit in vermogen en zal dan ook maar een deel van de capaciteit gebruiken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• nMad
Servee schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:29:
[...]

Bij te weinig koel middel zou je verwachten dat juist de buitenunit snel dichtvriest omdat bij die vraag deze juist harder moet werken. Heb je vraagbesturing en/of buitenunit stil soms dan ook aanstaan? Dan beperkt je de buitenunit in vermogen en zal dan ook maar een deel van de capaciteit gebruiken.
Alle beperkende functies staan uit. Installatie werkt verder ook wel prima zover ik kan inschatten.

Maar vind het wel een bijzonder fenomeen dat slechts een deel van de warmtewisselaar wordt "ingezet". Lijkt mij de efficiëntie niet ten goede komen.

Als ik er op dit forum nog iemand is met Daikin Perfera 3.5 kW vloermodel met RXM35 buitendeel hoor ik zijn/haar observeringen graag :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-04 22:09

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

nMad schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:09:
[...]

Alle beperkende functies staan uit. Installatie werkt verder ook wel prima zover ik kan inschatten.

Maar vind het wel een bijzonder fenomeen dat slechts een deel van de warmtewisselaar wordt "ingezet". Lijkt mij de efficiëntie niet ten goede komen.

Als ik er op dit forum nog iemand is met Daikin Perfera 3.5 kW vloermodel met RXM35 buitendeel hoor ik zijn/haar observeringen graag :)
Niet hetzelfde model maar ervaar wel hetzelfde met mijn unit voor de woonkamer (Emura 3 wandmodel FTXJ25A + RXJ25A)
Zou dit nog gaan onderzoeken maar nog niet aan toegekomen, unit werkt naar behoren ook geen opvallend gedrag qua stroomverbruik en defrosts etc.

Opvallend is dat mijn unit voor de slaapkamer dat niet heeft, daar enkele keren verwarming aangehad zag toen dat alle pipes gebruikt werden.
Allebei exact zelfde model trouwens. (tegelijk besteld)

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
[...]

Bij welke buitentemperatuur is die foto genomen? Bij mijn perfera 35 zie je vanaf rond de 3 gr geen ijsvorming.

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-03 10:16
[...] Als ik er op dit forum nog iemand is met Daikin Perfera 3.5 kW vloermodel met RXM35 buitendeel hoor ik zijn/haar observeringen graag :)
Ik heb sinds november de Daikin FVXM-35A + RXM35R combinatie (ze hebben bij mij ook hard moeten werken deze winter). De ijsvorming op de buitenunit is echter wel op de gehele zijkant te zien, niet zoals bij jou maar een deel....

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

invriespartroon is vrij normaal voor dit model. bovenste deel word als het goed is gebruikt vloeibaar koudemiddel verder af te koelen.

afhankelijk van model en type kan het zo zijn dat bepaalde delen eerder invriezen. bij andere modellen krijg je vaak eerst 2 stroken ijs voor die helemaal dichtvriest.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-10-2025
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:16:
[...]

als men bij daikin wilt blijven pak dan een duo split met 2 FVXM-A binnendelen. die zet je gewoon op de plek van een radiator aan beide kanten van het huis, dus 1 in de keuken en de andere in de woonkamer. geen lelijke puist aan de muur maar gewoon een radiator die ook over de vloer kan blazen. als je hoogte beperkt is onder ramen kan je de F versie pakken. stiller en VEEL comfortabeler.
Daikin is zeker niet een must. Dat is een optie welke is geboden door een installateur.

Vloermodel zou evt kunnen (ipv gashaard in de woonkamer en ik de keuken is ook wel plek) maar weet niet of ze twee units extra op de grond willen. Alle radiatoren welke er staan gaan zeker niet bij voorbaat weg....

Verder is zo'n duo split vloermodel (bijv. https://www.climasense.nl...lti-split-buitenunit.html) flink wat duurder (zonder installatiekosten) als de aangeboden sensira van 5kw.
Zelfde geldt ook een duo split met 2 wandmodellen, bijv. https://www.climasense.nl...lti-split-buitendeel.html (weke dan wel weer iets goedkoper is dan het vloermodel).

Zelf geloof ik best dat 2 kleine units iets beter gaat werken maar de vraag is gaat een single split sensira 5kw (of evt. een iets recentere variant of evt. een airco van een ander merk), welke op een laag vermogen kan draaien (Verbruik Verwarmen, kW 1,07 (0,28-1,57)), "werken" of gaat dat in zo'n situatie een grote teleurstelling zijn en kom je er bij wijze van spreken niet onderuit om bijv. een multi split variant aan te schaffen (welke sowieso duurder is).
Dat het bijv. in de woonkamer iets minder aangenaam is qua temperatuur is denk ik nog niet zo'n ramp. Belangrijkste is dat de airo op een laag vermogen kan verwarmen en de keuken (waar men veel verblijft) op temperatuur houdt en daarbij ook nog warmte afgeeft in de woonkamer (via de open deur).

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn1981 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:28:
[...]

Daikin is zeker niet een must. Dat is een optie welke is geboden door een installateur.

Vloermodel zou evt kunnen (ipv gashaard in de woonkamer en ik de keuken is ook wel plek) maar weet niet of ze twee units extra op de grond willen. Alle radiatoren welke er staan gaan zeker niet bij voorbaat weg....

Verder is zo'n duo split vloermodel (bijv. https://www.climasense.nl...lti-split-buitenunit.html) flink wat duurder (zonder installatiekosten) als de aangeboden sensira van 5kw.
Zelfde geldt ook een duo split met 2 wandmodellen, bijv. https://www.climasense.nl...lti-split-buitendeel.html (weke dan wel weer iets goedkoper is dan het vloermodel).

Zelf geloof ik best dat 2 kleine units iets beter gaat werken maar de vraag is gaat een single split sensira 5kw (of evt. een iets recentere variant of evt. een airco van een ander merk), welke op een laag vermogen kan draaien (Verbruik Verwarmen, kW 1,07 (0,28-1,57)), "werken" of gaat dat in zo'n situatie een grote teleurstelling zijn en kom je er bij wijze van spreken niet onderuit om bijv. een multi split variant aan te schaffen (welke sowieso duurder is).
Dat het bijv. in de woonkamer iets minder aangenaam is qua temperatuur is denk ik nog niet zo'n ramp. Belangrijkste is dat de airo op een laag vermogen kan verwarmen en de keuken (waar men veel verblijft) op temperatuur houdt en daarbij ook nog warmte afgeeft in de woonkamer (via de open deur).
Als die mensen alleen de BG verwarmen zal je met een duo split 90% van het gasverbruik af kunnen halen. Die extra uitgave (plus het comfort van airco in de zomer) "betaalt" zich dan weer terug in het feit dat de cv dan alleen nog gebruikt word voor het douchen en einde der tijden winters.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-04 15:28
BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:43:
[...]

Ben ook zeer benieuwd wat er loos is en of er na veranderingen ook nog verbeteringen komen, zeker t.a.v. het verbruik. Ondanks de 'strenge' winter, beperkte isolatie, een woonkamer unit die 24u per dag ingeschakeld was i.c.m. en een relatief inefficiënte 6.8kW buitenunit vind ik 2.100kW aan opgenomen vermogen sinds medio november toch fors aan de hoge kant. Op voorhand gingen wij ervan uit dit op jaarbasis te verbruiken... Wordt vervolgd dus!
2100KW is echt bizar veel heb vergelijkbare Daikin (perferra) setup (4.2 woonkamer 2 slaapkamer en 2.5 zolder (vloermodel)) op de 6.8kW buitenunit en november en december was rond de 250-300 KWH voor verwarmen in een huis uit 1953....
In Januari werd het al fors minder. Ten opzichte van vorig jaar met gas stoken heb ik bijna 300 euro bespaard per maand met de toen geldende tarieven.

Als ik in de Daikin App kijkt heb ik sinds Juli 2022 (dus ook koelen) zo'n 1100 KWH totaal verbruikt.

Er zit dus iets niet helemaal lekker lijkt mij bij jouw....

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik heb het geld bij elkaar voor een 2e warmtepomp, woensdag komt er eindelijk iemand langs voor de beste plaatsing en vermogen boven.

Beneden gebruik ik een 3,5kW voor 31m2, boven hoeven eigenlijk maar 2 slaapkamers verwarmd te worden en in de zomer alleen de slaapkamer aan de zuid kant gekoeld, maar er mag natuurlijk best wel wat warmte naar de overige slaapkamers sijpelen zodat er helemaal geen gas meer nodig is.

Het gaat om ongeveer 20m2, maar als hij op de overloop komt zit je wel met het trapgat, ben benieuwd naar het advies van de expert, het is een collega van mijn moeder dus zal niet zomaar de duurste aanbevelen.

In het geval dat het het handigste is in de hoofd slaapkamer aan de zuid kant is het nog de vraag of het een wandmodel of vloermodel gaat worden. Het plafond is 2,40m boven dus een wandmodel zou wel erg laag komen, zou nog net niet mijn hoofd stoten denk ik.

Alleen is een een vloermodel duurder en je kan nooit je bed verplaatsen of een kast ofzo op die plek plaatsen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• mr_evil08
@JDx Een vloermodel kun je op de plek van de radiator neerzetten ofwel voor het raam daar staan doorgaans geen andere objecten.

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:43:
@JDx Een vloermodel kun je op de plek van de radiator neerzetten ofwel voor het raam daar staan doorgaans geen andere objecten.
Die radiator is alleen nog niet weg en hij komt dan achter het gordijn, dat is ook niet echt handig, dan zou hij net zo goed bovenin de hoek tegen het raam kunnen, scheelt ook weer 250 omdat het een wandmodel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxEInBc0_978f2wj9uuafL6iLTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7IjgBw3t6XEHraOIRwZHBJi.png?f=fotoalbum_large

Zou het liefst een vloermodel zien links van de TV, dan kan hij ook makkelijker de overloop en slaapkamer aan de overzijde een beetje verwarm/verkoelen.

[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 27-04-2023 13:24 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Woensdag komt iemand kijken wat het beste past bij mij boven.

- slaapkamer of overloop
- 2,5kW of 3,5kW
- vloer of wand

Ik denk dat ik wel genoeg heb aan 2,5 in de slaapkamer, maar op de overloop is 3,5 misschien handiger om het echt krachtig de slaapkamers in te krijgen.

In de slaapkamer zou ik graag een vloermodel willen omdat het mooier is, maar of dat die extra 300 euro nou waard is voor een kamer waar je alleen maar slaapt.

Voor de prijs van een 2,5kW vloer heb je een 3,5kW wand. Wil sowieso een Daikin omdat ik die al heb. Kan je ze eigenlijk in de app ook koppelen? Dat de ene uit gaat als de ander aan gaat bijvoorbeeld?

Edit: voordeel van de overloop is bij mij ook dat de buitenunit in de voortuin kan, heb ik er niet 2 in de achtertuin. Of eventueel op het dak, weet niet of dat lukt met de zonnepanelen. De zonnepanelen staan zo ver mogelijk naar achteren en als de buitenunit er voor komt zit je met schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U11klPJ.png

Op groen staat al een buitenunit, op het terras zeg maar.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 01-05-2023 09:18 ]

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:57:
Woensdag komt iemand kijken wat het beste past bij mij boven.

- slaapkamer of overloop
- 2,5kW of 3,5kW
- vloer of wand

Ik denk dat ik wel genoeg heb aan 2,5 in de slaapkamer, maar op de overloop is 3,5 misschien handiger om het echt krachtig de slaapkamers in te krijgen.

In de slaapkamer zou ik graag een vloermodel willen omdat het mooier is, maar of dat die extra 300 euro nou waard is voor een kamer waar je alleen maar slaapt.

Voor de prijs van een 2,5kW vloer heb je een 3,5kW wand. Wil sowieso een Daikin omdat ik die al heb. Kan je ze eigenlijk in de app ook koppelen? Dat de ene uit gaat als de ander aan gaat bijvoorbeeld?

Edit: voordeel van de overloop is bij mij ook dat de buitenunit in de voortuin kan, heb ik er niet 2 in de achtertuin. Of eventueel op het dak, weet niet of dat lukt met de zonnepanelen. De zonnepanelen staan zo ver mogelijk naar achteren en als de buitenunit er voor komt zit je met schaduw.

[Afbeelding]

Op groen staat al een buitenunit, op het terras zeg maar.
3,5 is zinloos. Je kan niet krachtiger koelen/verwarmen dan dat je referentieruimte toelaat. Een overloop is klein (neem ik aan) dus een zo klein mogelijke unit hangen anders pendelt hij als een gek. Ik doe hier 40m2 boven met een 2 Daikin Perfera.

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-04 22:14
Heeft het plaatsen van een vloermodel nog een voordeel wat de warme ervaring tegenover een hoger wand model? Je zit dichter bij de warmte, maar die stijgt alsnog dus heb je eigenlijk alleen maar meer last van de luchtstroom op zithoogte. Ik vraag me af of hoog wandmodel dan niet de voorkeur heeft. Je moet misschien langer verwarmen om de temperatuur comfortabel op zithoogte te krijgen, maar je voelt minder luchtverplaatsing lijkt mij.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:14
Geen ervaring mee, maar ik denk dat een vloermodel comfortabeler is wat betreft de luchtstroom bij verwarmen; dankzij natuurlijke convectie hoeft de unit minder hard te blazen en als je voeten warm zijn dan voelt het al snel comfortabel.

• flippy
  • Niet online

flippy

KoenVW76 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:53:
Heeft het plaatsen van een vloermodel nog een voordeel wat de warme ervaring tegenover een hoger wand model? Je zit dichter bij de warmte, maar die stijgt alsnog dus heb je eigenlijk alleen maar meer last van de luchtstroom op zithoogte. Ik vraag me af of hoog wandmodel dan niet de voorkeur heeft. Je moet misschien langer verwarmen om de temperatuur comfortabel op zithoogte te krijgen, maar je voelt minder luchtverplaatsing lijkt mij.
vloermodellen hebben een groot voordeel in comfort juist omdat je niet in de directe luchtstroming zit en dus ook veel minder tot geen last hebt van temperatuurschommelingen als de unit onvermijdelijk begint te pendelen.

je hebt ook vloermodellen die kunnen omdraaien en de warme luchtstroom via de onderkant uitblazen over de vloer.

• tomuitrotterdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-04 22:45
KoenVW76 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:53:
Ik dan weer geen ervaring met wandmodel, dus kan geen vergelijking maken.

Ik hier een Daikin vloermodel, en vraag me dit ook af: de luchtstroom gaat toch redelijk snel weer omhoog (ook als je flow over grond laat lopen), en het is niet zo dat de vloer (ver) rondom de unit erg warm wordt.

Ik denk persoonlijk dat een goede flow belangrijker is dan waar hoe hoog de unit hangt, een wand heeft als voordeel dat deze verder de ruimte in zal blazen, omdat er (over het algemeen ;) ) minder aan plafond hangt dan op de grond staat, dus wellicht beter voor die flow.

Voor de momenten dat je even in de warmte wil bijkomen van de kou buiten is het toch beetje mwah: de lucht uit de A2A is natuurlijk anders dan de warmte van een straalkachel of hoge temperatuur radiator, en weet niet hoe die vergelijking is met onder wandmodel staan, volgens mij vergelijkbaar.

Je angst om in directe luchtstroom te zitten is volgens mij eentje die uitgaat van de aanname dat je A2A op je gericht moet zijn: maar dat lijkt me bij beide hoogtes niet echt de bedoeling, de flow in de ruimte zorgt voor een goede temperatuur van de gehele ruimte, het is geen stralingswarmte.

Hier een paar maanden geleden gekozen voor vloermodel omdat ik geen fatsoenlijke plaats voor wandmodel kon aanwijzen, en dat wel kon voor vloermodel, dus dat hier de afweging en geen spijt van overschakeling naar A2A.
(ik kwam van COP1 (terras-/bouwheaters) omdat ik met een kapotte CV en geen besluit kon nemen/redelijk alternatief in A2W kon vinden)

• toxictooms
  • Laatst online: 11:30
gAzu schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Waar moet je dan van uitgaan bij je keuze als je de specs niet kan vertrouwen?

Er is geen uitgebreide tabel met testresultaten inclusief context van gedrag van mensen, gebouwen en installaties van alle tweakers hier.

120W laaglast draaien klinkt iig heel netjes. Keer 3 units is 360W.
Zou mooi zijn als je dat de hele dag zo kan laten reutelen :)
Hier sinds een paar jaar airco's op de 2 slaapkamers (2.5kW) en 1 daikin vloermodel in de woonkamer sinds vorig jaar.(5Kw)
Ik heb voor Daikin gekozen, mijn ervaringen tot nu toe zijn positief.
Vooral het verbruik valt heel erg mee in ons geval.
Voor koelen verbruiken de units echt heel weinig stroom, hier draait alles op fluisterstand de hele nacht door. De waardes zoals hierboven kan ik zeker bevestigen.
Mijn verbruik is meer dan gehalveerd.
Ook het vloermodel in de woonkamer doet perfect zijn werk om te koelen en te verwarmen.
Bij ons dient het als hoofdverwarming ter vervanging van accumulatieverwarming.
Enkele opmerkingen bij verwarmen: defrosts moet je wel rekening mee houden, ook het geluid kan als hinderlijk ervaren worden. Ik vind het meevallen maar compleet stil is het niet.
Bij vriestemperaturen draait de unit in de woonkamer 24/7 om alles op een comfortabele temperatuur te houden.
Ik ben blij met mijn keuzes. Laat de hete zomers maar komen...

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:40
Puddi Puddin schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Dan zou de voorkeur naar de muur gaan inderdaad. Welke unit gaat er gemonteerd worden? Wij hebben er eentje van LG en die is echt een stuk stiller dan de Qlima van onze buren. 55 vs 48 decibel.
Heb de details staan in m'n topic van enkele dagen geleden: flippy in "Airco Panasonic/Daikin: vermogen, lawaai & condensatiepomp"

Uiteindelijk zal het dit worden:

Slaapkamer 59m3, 1e verdieping, één raam op het oosten
Bureau 59m3, 1e verdieping, 2 ramen op het westen
Zolder 100m3, zes velux ramen (3 keer 95x95, 3 keer 60x75, helft west helft oost), goed geïsoleerd dak met zonnepanelen er op.

Slaapkamer: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
Bureau: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
Zolder: Panasonic CS-Z35UFEAW (3,5 kW vloermodel)
Externe unit: Panasonic Free Multi CU-3Z52TB (5,2 kW)

De buiten unit zit aan 47 decibel.
De installateur vond de 3,5 kw voor de zolder misschien iets te nipt, die zou een 5 kw aanraden, die is dan een stukje minder zuinig en luider, maar heeft ook als gevolg dat we buiten unit het 6,8 kw model zou zijn, en die maakt 51 decibel ipv 47.

Gaat enkel om koelen trouwens, verwarmen boeit niet zo.

Hopelijk halen we het met die 3,5 kw op zolder. Ik ben sowieso van plan om op die 6 velux ramen nog zonwerende folie aan te brengen aan de buitenkant.
Omdat we met één vloermodel zitten waar nog geen ingebouwde wifi voor bestaat hebben we daar een externe wifi module bijgenomen, 100 euro extra, op die manier zien we alle 3 units in de app ipv slechts 2.
Net wel zo handig omdat die 3e op zolder staat, veel trappen ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door phobosdeimos op 20-06-2023 12:37 ]

• zubidingasir
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-04 09:45
Ik ben zelf een airco monteur met f gassen categorie 1. Mocht iemand adviezen willen dan kan die altijd een pm sturen.
Ik zie een paar keer het vloermodel naar voren komen, houd er aub rekening mee dat deze modellen heel vaak een condensafvoerpomp nodig hebben, dat zijn extra kosten, meer lawaai en zeker niet onderhoudsvriendelijk. Mocht zo een pompje er een keer mee ophouden en je hebt het niet door en de unit gaat niet in beveiliging, ben je je garantie kwijt. Wees aub kritisch in het advies wat je krijgt en ga niet zomaar blind op in verkoop praatjes. Genoeg cowboys die zonder papieren dingen verkopen voor een prikkie. Vaak genoeg leidingen met knikken erin gezien, dan heb je een 5kw gekocht die slecht wordt geïnstalleerd, en dan heb je uiteindelijk door de slechte installatie niet eens een 2.5kw aan vermogen.

• flippy
  • Niet online

flippy

Janpietertje89 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Is het echt zo makkelijk als je voordoet? Waarom worden er dan nog zoveel airco's en zo weinig l/w icm fancoils verkocht? Wel een erg interessant idee, zal het fancoil topic eens door gaan lezen want ik zit in een vergelijkbare situatie.
omdat het de norm is in grote panden, niet bij particuleren waarbij het "wat de boer niet kent" extreem sterk aanwezig is. mensen zijn ook zeer merkgevoelig ongeacht of die objectief ook wel de beste zijn. net als dat iedereen denkt aan een airco ook alleen maar denkt aan zon lelijke witte puist aan de muur maar nooit aan een vloermodel of zoiets wat in woningen een veel betere oplossing is.
en fancoils kan je in zoveel geuren, kleuren en maten krijgen dat het veel makkelijker is om een WAF vriendelijke oplossing te vinden...

als je aan een installateur die alleen maar particulier werk doet vraag om een ruimte te koelen pakken ze de optie die de meeste marge heeft (dus een uitverkoop-special van de wasco) en met een mooiste marketinglulverhaal eromheen. de installateur voor de commericele markt zal kijken naar hoeveel vermogen je nodig hebt en het koelsysteem daarop aanpassen.
immers een airco in elke ruimte gaat een zure cent kosten. een warmtepomp die warm/koud water maakt en een pallet vol met fancoils ben je voor een fractie van het geld klaar voor hetzelfde effect. de particulere installateur ziet zijn marge dan wel verdampen dus die gaat dat niet installeren voor je en snapt ie toch niet, want ook bij hem vreet ie niet wat ie niet snapt.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 01-07-2023 15:30 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-04 22:22
Hallo,

Een vraag voor de techneuten op dit forum :)
Ik heb een ca. 15 jaar oude ME vloermodel airco die we in onze slaapkamer gebruiken.
Dit model heeft uiteraard nog geen wifi en alles moet worden bediend via de remote control, of enkele knoppen achter het rooster aan de voorkant van de airco.
Is er een manier te bedenken en realiseren om deze airco wel op afstand te kunnen bedienen?
Een slimme schakelaar zoals de Ecoswitch of HomeWizard werken niet want waar die wel het apparaat aanzetten gaat dit dan in stand-by vermoed ik, en is verder koeling en verwarming niet aan te zetten of in te stellen.
Ben benieuwd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
EVfan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:12:
Hallo,

Ik heb een ca. 15 jaar oude ME vloermodel airco die we in onze slaapkamer gebruiken.
Dit model heeft uiteraard nog geen wifi en alles moet worden bediend via de remote control, of enkele knoppen achter het rooster aan de voorkant van de airco.
Is er een manier te bedenken en realiseren om deze airco wel op afstand te kunnen bedienen?
Een slimme schakelaar zoals de Ecoswitch of HomeWizard werken niet want waar die wel het apparaat aanzetten gaat dit dan in stand-by vermoed ik, en is verder koeling en verwarming niet aan te zetten of in te stellen.
Ben benieuwd.
Tado misschien?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hallo,

Ben benieuwd.
Ook geen CN105 connector in dat model?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• EVfan
LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Ik kan het stekkertje van de module voor je aanpassen, dan is het ook plug en play. :)
Werkt het niet, dan kan je altijd het stekkertje van de module weer simpel origineel maken.
@LED-Maniak
Dank voor je aanbod, maar de vloermodel airco openmaken is me nog even teveel experimenteren.
Dat ga ik met de wand airco waarvan ik je het typenummer had gestuurd wel doen, lijkt relatief straightforward, maar dit vloermodel is minder inzichtelijk (voor mij dan toch) vooral hoe de dunne luchtgeleiding strippen los kunnen.
Heb net de Tado v3 besteld, is voor mij als elektronische leek een fijne plug en play oplossing.
Nu hopen dat deze oude airco herkend wordt en de functies beschikbaar zijn.
W’ll see.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14
Hallo,

Ben benieuwd.
Bestel een broadlink… dat werkt meestal prima!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:40
Ik heb ondertussen m'n Panasonic airco multi-split hangen sinds afgelopen woensdag:
  • Slaapkamer: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
  • Bureau: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
  • Zolder: Panasonic CS-Z35UFEAW (3,5 kW vloermodel)
  • Externe unit: Panasonic Free Multi CU-3Z52TB (5,2 kW)
Tot nu toe erg tevreden, qua koelvermorgen ruim voldoende!

Echter het toestel wat in de bureau hangt heeft een probleem, namelijk een "nare" geur.
Een soort van zure / muffe geur die het toestel verspreidt bij het koelen.
Het rare is dat de 2 andere units dit niet doen.
Enige verschil tussen slaapkamer en bureau is dat de bureau unit met een labelgoot + condensatiepomp is aangesloten terwijl de slaapkamer unit rechtstreeks door de muur naar buiten gaat.

Morgen even de installateur bellen maar wilde hier al even informeren wat de oorzaak zou kunnen zijn dat een nieuwe airco een rare geur meebrengt.
De unit is nu 4 dagen in gebruik, enkele uurtjes per dag.

• toxictooms
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:06:
[...]

dat lijkt geen multi. Dus de RXM50 voor de woonkamer en nog een andere multisplit voor de andere binnenunits?
Idd, een multi voor de 2 units op de beide slaapkamers.
En 1 buitenunit voor het Daikin vloermodel van 5kW in de woonkamer.
Het vloermodel is ter vervanging van accumulatie verwarming. We hebben geen gasaansluiting.

• w00key
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Alleen als je spreekt over de wandunit,s van Daikin bij de vloerunit,s in combi met buitenunit is dat niet het geval.
Daikin gaat er niet vanuit dat je wandunit,s als hoofdverwarming gebruikt.
Objection!

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724436

Vloermodel wordt aan dezelfde RXM35A buitenunit gekoppeld. Die is de bottleneck. Zie bivalent point en lage design capacity for heating van 2.8 kW.

• mr_evil08
w00key schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:11:
[...]

Objection!

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724436

Vloermodel wordt aan dezelfde RXM35A buitenunit gekoppeld. Die is de bottleneck. Zie bivalent point en lage design capacity for heating van 2.8 kW.
Vloerunit,s zitten doorgaans op een andere buitenunit(multisplit met maar 1 poort in gebruik) die "magische" -10 spec staren mensen teveel blind op.

Voorbeeld Daikin Perfera FVXM25A/ RXM25R
Minimaal vermogen Koelen 1,3 kW / Verwarmen 1,3 kW
Nominaal vermogen Koelen 2,4 kW / Verwarmen 3,4 kW

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 21:13 ]

• toxictooms
Servee schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:55:
Grondunits trekken altijd koude(re) lucht van de vloer op, de warme uitgeblazen lucht stijgt meteen weer op. De buitenunit zal dus langer moeten buffelen om de gehele kamer op temperatuur te krijgen. Mogelijk is het wel comfortabeler in sommige situaties. Met koelen is het vechten tegen de bierkaai. Ik zou er nooit voor kiezen, ik prefereer een wand unit.
Hier geen enkel probleem met ons daikin vloermodel, zowel voor koelen en verwarmen werkt het perfect.
Voorlopig nog geen enkel nadeel ondervonden.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:42
Ik heb even (toepasselijk voor mij) twee units vergeleken van Mitsubishi Heavy Industries. De SRK25ZS-W en de SRF25ZS-W (deze heb ik reeds binnen, binnenkort aansluiten) @flippy :)

Vloermodel SCOP: 4.1. SEER: 6.7
Wandmodel SCOP: 4.7. SEER: 8.5

Waar dit verschil in mag zitten mag joost weten.

Verwijderd

TereZz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:26:
Ik heb even (toepasselijk voor mij) twee units vergeleken van Mitsubishi Heavy Industries. De SRK25ZS-W en de SRF25ZS-W (deze heb ik reeds binnen, binnenkort aansluiten) @flippy :)

Vloermodel SCOP: 4.1. SEER: 6.7
Wandmodel SCOP: 4.7. SEER: 8.5

Waar dit verschil in mag zitten mag joost weten.
Dat wordt dus Wandmodel SCOP: 4.7. SEER: 8.5 op 0,5m van de grond hangen en klaar ;-)
Waarschijnlijk nog goedkoper ook!

• nMad
Ik zou ook graag mijn ervaring willen delen als onderdeel van de vloer- vs wandmodel "discussie" :)

Wij hebben in de woonkamer een Daikin 3,5 kW vloermodel en op zolder (sportruimte & thuiskantoor) een 2,5 kW wandmodel. Dus beide types ervaar ik elk een paar uur per dag zowel in de zomer als in de winter.

Persoonlijk ben ik echt een groot voorstander van een vloermodel, want:

-Stiller (ik verwacht door grotere behuizing waar een grotere ventilator in past = minder RPM bij dezelfde luchtverplaatsing)
-Warme lucht uitblazen over vloer is heel fijn qua comfort
-Esthetisch mooier
-Hogere efficiëntie bij verwarmen want zuigt de koudste lucht van de vloer

Nadelen:
-Plaatsing kan lastiger zijn i.v.m. meubilair in de kamer die luchtstromen blokkeren
-Bij koelen zal een wandmodel weer efficiënter werken omdat de warmte lucht bovenin hangt. Maar het koelseizoen duurt hier slechts een fractie van het verwarmseizoen.

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 03-08-2023 19:48 ]

• mr_evil08
@JBS Gezien je hoofdzakelijk mee wil verwarmen, is een vloermodel aan te raden.
Zoals deze, het extra geld is het waard, deze levert wel 4kw warmte omdat die achter een ander buitenunit zit.
https://www.climasense.nl...kw-100-m3-vloermodel.html

De wandmodellen kunnen snel koude voeten/onderbenen geven ondanks goede vloerisolatie, een vloermodel kan stralingswarmte simuleren, zijn stiller dan wandmodellen.

En blijf weg bij de 4,2kw wandmodellen van Daikin vanwege veel herrie in verwarmbedrijf, alleen de fluisterstand is bruikbaar waardoor je weer verwarmingscapaciteit inlevert, de 3,5kw wandmodel is een stuk stiller maar helaas wel minder verwarmcapaciteit.

Hoe weet ik dat?
Zelf heb ik een 3,5kw en mijn ouders een 4.2kw en daar zit een wereld van verschil in kwa geluid en comfort,
Ondanks een opgewarmd huis ging de 4.2kw behoorlijk tochten over de vloer(koude lucht) wat afkomstig is van de ventilatieroosters in huis.

Als ik het over kon doen werd het een vloermodel ipv wandmodel en is die extra geld wel waard.
@w00key Als je niks om comfort geeft bij verwarmen zou ik inderdaad een 4.2kw wandmodel nemen.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2023 09:22 ]

• nMad
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:04:
Zoals deze, het extra geld is het waard, deze levert wel 4kw warmte omdat die achter een ander buitenunit zit.
Volgens mij klopt dit niet. Zowel de 3,5 kW wand- als vloermodel gebruiken dezelfde RXM35R als buitenunit.

Eens wat betreft voordelen vloermodel t.o.v. wandmodel zoals ik laatst ook eens in een post hier heb omschreven.

Als ik het nog eens over mocht doen: een 3,5 kW vloermodel gekoppeld aan een 4 of 5 kW buitenunit :)

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 14-08-2023 10:00 ]

• mr_evil08
nMad schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Zowel de 3,5 kW wand- als vloermodel gebruiken dezelfde RXM35R als buitenunit.

Eens wat betreft voordelen vloermodel t.o.v. wandmodel zoals ik laatst ook eens in een post hier heb omschreven.

Als ik het nog eens over mocht doen: een 3,5 kW vloermodel gekoppeld aan een 4 of 5 kW buitenunit :)
Het vloermodel knopen ze achter een multisplit met 1 poort in gebruik, dat is een ander model dan de RXM35R.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:50
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:04:

De wandmodellen kunnen snel koude voeten/onderbenen geven ondanks goede vloerisolatie, een vloermodel kan stralingswarmte simuleren, zijn stiller dan wandmodellen.

En blijf weg bij de 4,2kw wandmodellen van Daikin vanwege veel herrie in verwarmbedrijf, alleen de fluisterstand is bruikbaar waardoor je weer verwarmingscapaciteit inlevert, de 3,5kw wandmodel is een stuk stiller maar helaas wel minder verwarmcapaciteit.

Hoe weet ik dat?
Zelf heb ik een 3,5kw en mijn ouders een 4.2kw en daar zit een wereld van verschil in kwa geluid en comfort,
Ondanks een opgewarmd huis ging de 4.2kw behoorlijk tochten over de vloer(koude lucht) wat afkomstig is van de ventilatieroosters in huis.

Als ik het over kon doen werd het een vloermodel ipv wandmodel en is die extra geld wel waard.
@w00key Als je niks om comfort geeft bij verwarmen zou ik inderdaad een 4.2kw wandmodel nemen.
Volgens Daikin zelf zou een 3,5 en 4,2kW evenveel geluid produceren :')

• nMad
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Het vloermodel knopen ze achter een multisplit met 1 poort in gebruik, dat is een ander model dan de RXM35R.
Oh, bijzonder. Want in de specificaties en in de "titel" op deze website staat heel duidelijk:

Buitenunit: Type nummer RXM35R

• nMad
Bestaat de, wat betreft verwarmingscapaciteit "superieure", MHI ZSX lijn ook als vloermodel en zo ja, zijn er ook gebuikers hiervan in dit topic?

• TereZz
nMad schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:24:
Bestaat de, wat betreft verwarmingscapaciteit "superieure", MHI ZSX lijn ook als vloermodel en zo ja, zijn er ook gebuikers hiervan in dit topic?
Zover ik kan zien bestaat de SRF50ZSX-W. De 25 en 35 heb ik niet gezien in de ZSX-lijn. Ik heb sinds kort de SRF25ZS-W. Daarover binnenkort meer :)

• elektriekert
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Misschien eens met wat minder comfort tevreden zijn.
Een aantal uren per dag in 15 graden is aangetoond erg gezond! Ik doe dat altijd al en als ik dan voel dat het iets te koud wordt aan het einde van de dag, pas dan gaat de temperatuur omhoog. Je lichaam went letterlijk en je kan veel beter tegen iets lagere temperatuur dan anderen.
Ik verwarm ook echt alleen mijn woonkamer, de rest ben ik kort of ik slaap er heerlijk onder een deken in zo koud mogelijk.

Voor het verwarmen van water heb ik een boiler van 80L met WiFi, ingesteld op de uren dat de zon schijnt en hij dus zo goed als 100% eigen stroom verbruikt. Een warmtepomp boiler krijg ik nooit terugverdiend, zeker niet met het idee dat als je hem dan na vele vele jaren terugverdiend hebt dat hij zijn 1e nukken buiten de garantie gaat krijgen.

Al met al, goedkope oplossing en weinig tot geen verbruik met 1 grote zware airco in de erg grote woonkamer niet bij het plafond, maar wat lager aan de muur zodat hij vooral koudere lucht inzuigt i.p.v. de warme lucht die al boven bij het plafond hangt.
Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je het huis af laat koelen tot 15 graden en je vervolgens de Airco aanzet deze op standje orkaan gaat tenzij je hem om een schema zet om langzaam te temperatuur te verhogen.

Of de 15 graden nou gezond is of niet, als je het kan (en wil) betalen om meer comfort te hebben zie ik het probleem niet.

Op welke hoogte ga je de unit nu laten hangen?
Ik heb bij ons de wandunit (Perfera) zo'n 20 cm lager dan het plafond gehangen (i.p.v. de minimale ruimte van 5cm).
Ik zou het niet zien zitten om deze als een vloermodel op te hangen aangezien deze behoorlijk ver uit steekt.
Hij is ook open vanaf de bovenkant en ziet er niet uit.

Maar dat is mijn mening uiteraard :)

• toxictooms
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:01:
[...]

Iedereen heeft andere comfort wensen maar wapperende tafelkleden/gordijnen/planten gaat mij te ver oneacht hoe de uitblaasklep staat, gevoel van luchtstromingen is dan overduidelijk aanwezig met grotere unit,s(zelf ervaar ik dat als de fan handmatig heel hoog staat).
Ik heb hier sinds vorig jaar een daikin vloermodel van 5KW staan als hoofdverwarming.
Deze staat in een hoek waar daarvoor een accumulatiekachel stond.
De ruimte die verwarmt moet worden is 8x4 en een kleine bijkeuken.
De woning zelf is van 1965.
Wij zijn heel tevreden over het verwarmen met een L/L wp ipv accumulatie.
De unit heeft de hele winter alles met gemak op 22 graden kunnen houden op fluisterstand.
Wanneer het onder de 2 graden was buiten draaide de wp 24/7 maar wel 's nachts op 20 gr.
Zodat alles mooi op temperatuur bleef.

Dat de ventilator hier zou blazen als een orkaan ondervind ik hier niet. Geluid is echt iets persoonlijk, je hoort de wp uiteraard wel maar wanneer er achtergrondgeluid is stoort het niet.

Het verbruik is hier ook een meevaller, zeker omdat in het tussenseizoen de wp werkt op stroom van de zonnepanelen.

• TereZz
toxictooms schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:04:
[...]

Ik heb hier sinds vorig jaar een daikin vloermodel van 5KW staan als hoofdverwarming.
De unit heeft de hele winter alles met gemak op 22 graden kunnen houden op fluisterstand.
Wanneer het onder de 2 graden was buiten draaide de wp 24/7 maar wel 's nachts op 20 gr.

Dat de ventilator hier zou blazen als een orkaan ondervind ik hier niet. Geluid is echt iets persoonlijk, je hoort de wp uiteraard wel maar wanneer er achtergrondgeluid is stoort het niet.

Het verbruik is hier ook een meevaller, zeker omdat in het tussenseizoen de wp werkt op stroom van de zonnepanelen.
Waarom draaide je onder de 2 graden 24/7 ? Was dat voor het comfort, of omdat de unit het anders in de ochtend niet kon bijbenen?

• mr_evil08
toxictooms schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:04:
[...]

Dat is het verschil tussen wand en vloerunit.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 02-09-2023 11:01 ]

Verwijderd

elektriekert schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:17:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je het huis af laat koelen tot 15 graden en je vervolgens de Airco aanzet deze op standje orkaan gaat tenzij je hem om een schema zet om langzaam te temperatuur te verhogen.

Of de 15 graden nou gezond is of niet, als je het kan (en wil) betalen om meer comfort te hebben zie ik het probleem niet.

Op welke hoogte ga je de unit nu laten hangen?
Ik heb bij ons de wandunit (Perfera) zo'n 20 cm lager dan het plafond gehangen (i.p.v. de minimale ruimte van 5cm).
Ik zou het niet zien zitten om deze als een vloermodel op te hangen aangezien deze behoorlijk ver uit steekt.
Hij is ook open vanaf de bovenkant en ziet er niet uit.

Maar dat is mijn mening uiteraard :)
Ik ga altijd voor langzaam verwarmen, efficiënter en heel persoonlijk, maar ik vind dat niet nodig.

Zeg ik ergens dat je dat niet mag, als jij comfort wil, lekker doen ;-)

Ik verwacht hem op een halve meter van de grond te hangen en daar iets boven een mooie plank te plaatsen met leuke dingen er bovenop. Je kan er iets leuks van maken. Of je nou een arico daar ophangt of zo'n mega groot vloermodel, dan ga ik toch weer liever voor een normale arico, stiller, zuiniger, kleiner, enz... Vloermodel steekt nog verder uit, dus airco is prima.

Meningen zijn persoonlijk, dus niemand hoeft het hier mee eens te zijn toch ;-)

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:18
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 01:01:
[...]

Ik ga altijd voor langzaam verwarmen, efficiënter en heel persoonlijk, maar ik vind dat niet nodig.

Ik verwacht hem op een halve meter van de grond te hangen en daar iets boven een mooie plank te plaatsen met leuke dingen er bovenop. Je kan er iets leuks van maken. Of je nou een arico daar ophangt of zo'n mega groot vloermodel, dan ga ik toch weer liever voor een normale arico, stiller, zuiniger, kleiner, enz... Vloermodel steekt nog verder uit, dus airco is prima.

Je gaat een wandmodel net boven de vloer hangen? Dat ding is daar toch helemaal niet op gebouwd qua uitstroom en flappen etc?
Dat klinkt niet goed, maar wie weet werkt het :)

• elektriekert
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 01:01:
[...]

Bij een Perfera is een wand model 4cm dieper dan een vloer model, maar ik heb geen idee hoe dit bij andere merken is.

Tuurlijk mag je een andere mening hebben :) .

Ik ben benieuwd naar de resultaten wanneer je hem hebt draaien.

• renzo4000
Discussie voeren over een wand of vloer model heeft denk ik alleen zin als je onder dezelfde omstandigheden en dezelfde capaciteit/cop/seer etc te maken hebt.

Ik geloof best dat een vloermodel qua verwarmen een voordeel heeft maar tegelijkertijd weer een nadeel met koelen.

Wat ik vooral interessant vind is het hoe het met de aanzuiging van stofdeeltjes e.d. gaat. Die zijn iets boven de vloer vele malen meer aanwezig dan op plafondhoogte. Als ik zo wat berichten lees op Reddit e.d. klagen mensen met een vloermodel daar regelmatig over. Kortom wil je dat voorkomen zul je dus vaker moeten reinigen anders heeft dit direct impact op de efficiëntie...iets om rekening mee te houden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• toxictooms
renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:47:
Discussie voeren over een wand of vloer model heeft denk ik alleen zin als je onder dezelfde omstandigheden en dezelfde capaciteit/cop/seer etc te maken hebt.

Ik geloof best dat een vloermodel qua verwarmen een voordeel heeft maar tegelijkertijd weer een nadeel met koelen.

Wat ik vooral interessant vind is het hoe het met de aanzuiging van stofdeeltjes e.d. gaat. Die zijn iets boven de vloer vele malen meer aanwezig dan op plafondhoogte. Als ik zo wat berichten lees op Reddit e.d. klagen mensen met een vloermodel daar regelmatig over. Kortom wil je dat voorkomen zul je dus vaker moeten reinigen anders heeft dit direct impact op de efficiëntie...iets om rekening mee te houden.
Hier sinds 2 jaar een Daikin vloermodel. Ik moet dingen die jij zegt toch ontkennen.
Het vloermodel koelt de woonkamer met de vingers in de neus. Staat hier op fluisterstand en geen enkel probleem om alles op 22 graden te houden.
Ook de hoeveelheid stof in de filters heb ik geen last van.
Wij kuisen de filters iedere maand eens af. Maar heel vuil worden ze niet.

• mr_evil08

Vloermodellen kunnen ook prima koelen, enige nadeel wat ze kennen is ze maken iets meer geluid tijdens koelen, wat een wandmodel tijdens verwarmen doet zeg maar.
Het enige nadeel dat vloermodellen kennen bij koelen is dat er bovenin de kamer warmer is dan onder, maar of je dat nou als nadeel moet zien...

Stofdeeltjes is ook een non issue dat heeft vooral te maken hoe in huis geleefd wordt en hoe het aangekleed is.

Mensen die roken of met huisdieren of kinderen die heen en weer rennen zullen eerder last hebben van regelmatig filters schoonmaken, een situatie wat ze er nooit bij vertellen op Reddit(of gewoon ranzig zijn en het huis niet schoonmaken).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 22:11 ]

• renzo4000
toxictooms schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:02:
[...]

Hier sinds 2 jaar een Daikin vloermodel. Ik moet dingen die jij zegt toch ontkennen.
Het vloermodel koelt de woonkamer met de vingers in de neus. Staat hier op fluisterstand en geen enkel probleem om alles op 22 graden te houden.
Ook de hoeveelheid stof in de filters heb ik geen last van.
Wij kuisen de filters iedere maand eens af. Maar heel vuil worden ze niet.
Dat is goed om te horen, ik heb zelf geen ervaring met vloermodellen dus kan er ook niet over oordelen in de praktijk. Maar zoals bekend zakt de koude lucht dus ben ik vooral benieuwd hoe die koude stroom ervaren wordt.

Als er gepraat wordt over verwarmen wordt er gesteld door sommige dat een wandmodel inferieur zou zijn tov een vloermodel, maar dat zou met koelen dan andersom moeten zijn? Of valt het allemaal wel mee?

Ik heb het idee dat het een beetje geneuzel in de ruimte is hier in dit topic. Mijn ervaring met verwarmen met een wandmodel is namelijk prima en ervaar het als comfortabel.

• renzo4000
mr_evil08 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:06:
[...]

Vloermodellen kunnen ook prima koelen, enige nadeel wat ze kennen is ze maken iets meer geluid tijdens koelen, wat een wandmodel tijdens verwarmen doet zeg maar.
Het enige nadeel dat vloermodellen kennen bij koelen is dat er bovenin de kamer warmer is dan onder, maar of je dat nou als nadeel moet zien...

Stofdeeltjes is ook een non issue dat heeft vooral te maken hoe in huis geleefd wordt en hoe het aangekleed is.

Mensen die roken of met huisdieren of kinderen die heen en weer rennen zullen eerder last hebben van regelmatig filters schoonmaken, een situatie wat ze er nooit bij vertellen op Reddit(of gewoon ranzig zijn en het huis niet schoonmaken).
Ik zeg toch ook niet dat ze niet prima kunnen koelen? Maar zoals hierboven beschreven kan het wel anders zijn qua ervaring, net zo goed als er gesteld wordt dat verwarmen met een wandunit minder goed zou presteren tov een vloermodel. Is dat met koelen dan niet vice versa? Maar nogmaals, ik heb geen ervaring met een vloermodel.

Wat betreft stof heeft dit zeker te maken met de intensiteit van kinderen, huisdieren etc. Dat is hier namelijk ook het geval en ja dat hangt ook zeker af van hoe goed de boel wordt schoon gehouden. Ik durf mijn handen wel in het vuur te steken dat het bij ons schoner is dan bij de gemiddelde huishouding zonder kinderen en huisdieren. Feit blijft dat er altijd stof in huis aanwezig is en dat stof zakt en eerder aangezogen wordt laag aan de grond dan op plafondhoogte hoogte.

• toxictooms
renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:50:
[...]

Dat is goed om te horen, ik heb zelf geen ervaring met vloermodellen dus kan er ook niet over oordelen in de praktijk. Maar zoals bekend zakt de koude lucht dus ben ik vooral benieuwd hoe die koude stroom ervaren wordt.

Als er gepraat wordt over verwarmen wordt er gesteld door sommige dat een wandmodel inferieur zou zijn tov een vloermodel, maar dat zou met koelen dan andersom moeten zijn? Of valt het allemaal wel mee?

Ik heb het idee dat het een beetje geneuzel in de ruimte is hier in dit topic. Mijn ervaring met verwarmen met een wandmodel is namelijk prima en ervaar het als comfortabel.
Hier hangt het vloermodel in de hoek van de kamer, op de plaats waar voorheen een accumulatie kachel stond. Dit was de enige mogelijke plaats ivm het leidingwerk.

Als je vlak voor de unit gaat staan is het uiteraard koud en voel je de luchtstroom.
Maar ik ervaar niets van tocht of zo als ik in de zithoek zit.

Op die plaats hoor ik de unit ook bijna niet.
Moest de unit vlak naast mijn zitplaats hangen, zou ik'het geluid wel als storend ervaren.

Maar voorlopig heel tevreden. Al 2 zomers gekoeld en 1 "winter" als hoofdverwarming.
Gebruikt.

Verwarmen vraagt iets meer aandacht om het juiste stookgedrag te vinden.
Ik heb ondervonden dat ik beter 24/7 de unit laat draaien wanneer het ongeveer onder 2 graden zakt.

Zo blijft de unit rustiger zijn werk doen.
Het grote voordeel is dat ik nu koel op de stroom van de panelen en ook in het tussenseizoen kan ik hiermee indien nodig alles warm houden met de stroom van mijn panelen.

Wat voordelig is aangezien wij hier in BE niet meer mogen salderen.

• morse75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik ben ook van plan binnenkort een vloermodel te installeren in mijn woonruimte met als hoofdtaak te verwarmen. Ruimte ongeveer 170 m3
Momenteel verwarm ik met accumulatoren tijdens nachttarief. Op koudste dagen is verbruik rond de 50-55kWh/nacht wat aangenaam is in de woonruimte. Tegen de avond wordt het wel frisser tijdens echte vorstdagen en kan de temp toch 1.5 graden lager zijn dan 's ochtends

Zijn er merken die een voorkeur genieten qua vloermodel? Dalkia, General electric, Mitsubishi, Panasonic?

Alvast bedankt

• toxictooms
morse75 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:27:
Ik ben ook van plan binnenkort een vloermodel te installeren in mijn woonruimte met als hoofdtaak te verwarmen. Ruimte ongeveer 170 m3
Momenteel verwarm ik met accumulatoren tijdens nachttarief. Op koudste dagen is verbruik rond de 50-55kWh/nacht wat aangenaam is in de woonruimte. Tegen de avond wordt het wel frisser tijdens echte vorstdagen en kan de temp toch 1.5 graden lager zijn dan 's ochtends

Zijn er merken die een voorkeur genieten qua vloermodel? Dalkia, General electric, Mitsubishi, Panasonic?

Ikzelf heb een Daikin vloermodel.
Als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik idd een gekend merk nemen... Daikin , Mitsubishi.

Koelen is voor de meeste merken niet echt een probleem. Verwarmen lees ik toch meer problemen mee.

Het moeilijkste is het bepalen hoe zwaar de unit moet zijn.
Hier staat een 5kW model dat met gemak de woonkamer 8x4 en de kleine bijkeuken warm of koel maakt.

Maar misschien kon een lichter model ook?
Verbruik valt heel erg mee,zeker in vergelijking met accumulatie verwarming.

Onze woning is van de jaren 60, dus niet volgens de hedendaagse normen geïsoleerd.

Je moet wel rekening houden met een aantal dingen.

*Defrosts
*Geluid ( kan op hogere standen wel als storend ervaren worden. )

Ik zou wel aanraden om een model/merk te kiezen dat je met de app kan bedienen.
Ikzelf vind dit heel handig.

Alvast bedankt

• morse75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2024
Bedankt voor info

Denk dat het 5kW model wel de norm zal zijn voor mijn woonkamer met open keuken (13x6)
Heeft u enig idee wat de installatiekost en richtprijs is voor een merk als Dalkia (buitenunit en vloermodel)?

• toxictooms
morse75 schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:58:
Bedankt voor info

Denk dat het 5kW model wel de norm zal zijn voor mijn woonkamer met open keuken (13x6)
Heeft u enig idee wat de installatiekost en richtprijs is voor een merk als Dalkia (buitenunit en vloermodel)?
Ik heb 2 jaar geleden 2800€ betaald voor een Daikin vloermodel van 5kW inclusief plaatsing

Verwijderd

Jij hebt het dus ook niet gelezen ;-)
Wandmodel heeft luchtinlaat boven, niet onder zoals een vloermodel.
Er ligt meer op de vloer, maar zweeft er bij het plafond niet gewoon net zo veel als op een meter hoogte, want je hangt hem dan niet OP de grond...

Als je hem laagt hangt, dan heeft de SEER dus totaal geen waarde meer, want je gebruikt hem vooral voor verwarmen, niet (of nauwelijks) om te koelen... Verder is de SEER van bijvoorbeeld een airco die zéér efficiënt is met verwarmen meestal ook erg hoog, dus alsnog geen probleem, maar ik had dus al lang laten weten dat vloermodellen minder zuinig zijn dan een gewone airco en groter en duurder en ... Dus ook hierom zou een airco lager hanger interessant zijn.

Lees gewoon even terug voor je verder reageert, er is al veel over gezegd.

Verwijderd

renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:50:
[...]

Kijk naar de SCOP, vind maar eens een vloermodel met een net zo hoge SCOP als de betere wandmodellen.
Daarom zou ik eerder die laag hogen dan zo'n groot log duurder wandmodel.

https://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/happening/heatcharge-energy-charge-system/
SCOP van 6,2 terwijl het beste vloermodel eind 4, begin 5 zit. Dan is dit wandmodel wel ff tot 20% zuiniger terwijl het vloermodel waarschijnlijk nog altijd duurder is. Tevens kan je het wandmodel dus ook gewoon lager hangen...

Verwijderd

toxictooms schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:12:
[...]

Hier hangt het vloermodel in de hoek van de kamer, op de plaats waar voorheen een accumulatie kachel stond. Dit was de enige mogelijke plaats ivm het leidingwerk.
Dit lees ik wel vaker, maar vaak onzin. Ik zeg dus niet dat dat bij jou het geval is...
Hang hem op daar waar je wil en letterlijk aan de andere kant van de muur de buitenunit. Geen kabels, geen goten, gewoon 1 gat en een kabel binnen naar een stopcontact. Verder niets...

Jij verwarmt er in de winter mee als hoofdverwarming, dan had je hem ook laag of halverwege op 1 of 2 meter hoogte kunnen hangen, dan was hij voor verwarmen ook nog zuiniger geweest omdat hij koelere lucht in kan zuigen en nog beter zijn warmte afgifte kan regelen.

Bij mijn buren konden ze afkijken bij mij, maar ongelooflijk lelijk opgehangen allemaal. Vele meters aan kabelgoten, kabels langs de muur, enz... terwijl ze bij mij konden zien dat het gewoon volledig zonder kon!

Heel vaak zie je lelijke oplossingen, zoooo zonde van je aanzicht van het huis!

Verwijderd

morse75 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:27:

Alvast bedankt
Waarom niet een goedkopere, zuinigere, kleiner wandmodel?
Hang die laag en hij doet het beter dan een vloermodel.
Laag omdat hij daar dan koelere lucht inzuigt en dus zuiniger zal zijn (dat lijkt logica, maar het is nog niet getest).
Ik zag bij klanten, zakelijk en particulier dat ze voor verwarmen de airco laag opgehangen hebben, ik wacht op wat zekerheid omdat ik nog wel een winter kan overbruggen op hout, maar schat zo in dat ik hem ook laag ga hangen.

Kijk eens naar deze: https://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/happening/heatcharge-energy-charge-system/
SCOP van 6,2! Ongekend hoog...

Hier een overzicht en daar zie je dat Daikin iets lager zit op SCOP 5,9.
Prijs doet er ook toe, dus misschien komt de Daikin er alsnog interessanter uit, dat durf ik niet te zeggen.
https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

• toxictooms
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:37:
[...]

Dit lees ik wel vaker, maar vaak onzin. Ik zeg dus niet dat dat bij jou het geval is...
Hang hem op daar waar je wil en letterlijk aan de andere kant van de muur de buitenunit. Geen kabels, geen goten, gewoon 1 gat en een kabel binnen naar een stopcontact. Verder niets...

Jij verwarmt er in de winter mee als hoofdverwarming, dan had je hem ook laag of halverwege op 1 of 2 meter hoogte kunnen hangen, dan was hij voor verwarmen ook nog zuiniger geweest omdat hij koelere lucht in kan zuigen en nog beter zijn warmte afgifte kan regelen.

Bij mijn buren konden ze afkijken bij mij, maar ongelooflijk lelijk opgehangen allemaal. Vele meters aan kabelgoten, kabels langs de muur, enz... terwijl ze bij mij konden zien dat het gewoon volledig zonder kon!

Heel vaak zie je lelijke oplossingen, zoooo zonde van je aanzicht van het huis!
Ons huis is een half open bebouwing (woonkamers aan elkaar) dus kon ik het vloermodel niet zomaar in het midden van de woonkamer plaatsen. Want dan zouden de leidingen door de halve woonkamer lopen op de muur.
Nu heb ik niets van kabelgoten of leidingen lopen.
Juist een gat naar buiten waar de leidingen dan onder het terras lopen naar de buitenunit die een paar meter verder uit het zicht staat.

Ik zit als hoofdverwarming tijdens de koudste maanden op gemiddeld 210kWh/maand
Ik verwarm tot 22/23 graden wat voor ons een aangename temperatuur is.

• renzo4000
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:23:
[...]

Er ligt meer op de vloer, maar zweeft er bij het plafond niet gewoon net zo veel als op een meter hoogte, want je hangt hem dan niet OP de grond...

Als je hem laagt hangt, dan heeft de SEER dus totaal geen waarde meer, want je gebruikt hem vooral voor verwarmen, niet (of nauwelijks) om te koelen... Verder is de SEER van bijvoorbeeld een airco die zéér efficiënt is met verwarmen meestal ook erg hoog, dus alsnog geen probleem, maar ik had dus al lang laten weten dat vloermodellen minder zuinig zijn dan een gewone airco en groter en duurder en ... Dus ook hierom zou een airco lager hanger interessant zijn.

Ik ging in op überhaupt een vloermodel vs wandmodel (nog even los gezien van jouw insteek om een wandmodel als vloermodel te gebruiken, dat is mij om het even). Jij gaat er vanuit in JOUW situatie dat je nauwelijks gaat koelen als je van een laag geplaatste unit uit gaat maar ik vermoed dat de meeste mensen met een L/L ook echt wel koelen dus is de SEER nog steeds erg relevant toch? Als ik voor mezelf spreek koel ik in de periode van april/mei t/m september en ga ik daarna langzaam over richting verwarmen.

In de regel zweeft stof inderdaad door alle lagen van je huis maar zal in de meeste gevallen neerslaan op de grond, dus hoe lager de unit hangt hoe groter de kans dat stof aangezogen kan worden. Is dat een groot probleem? Niet persé, maar ik verwacht dat je iets vaker je filters moet schoonmaken tov hooggeplaatste units.

Tot slot nog even een vriendelijk verzoek om niet zo belerend te reageren op posts, daar wordt niemand wijzer van en verstoort m.i. een gezonde discussie. Het zou zonde als er weer gemodereerd moet worden. :>

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:14
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:30:
[...]

Kijk naar de SCOP, vind maar eens een vloermodel met een net zo hoge SCOP als de betere wandmodellen.
Daarom zou ik eerder die laag hogen dan zo'n groot log duurder wandmodel.
Hoe zou dat komen, laag verwarmen zou toch efficienter moeten zijn dan hoog verwarmen? Of telt de vrije plaatsing van een wandmodel harder dan het temperatuurvoordeel van een vloermodel?
Ik zou niet graag een wandmodel lager dan 2 m hangen. De binnenunit is toch vrij fragiel en een keer per ongeluk er tegenaan lopen is zo gebeurd.

Verwijderd

Martin7182 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:58:
[...]

Hoe zou dat komen, laag verwarmen zou toch efficienter moeten zijn dan hoog verwarmen? Of telt de vrije plaatsing van een wandmodel harder dan het temperatuurvoordeel van een vloermodel?
Ik zou niet graag een wandmodel lager dan 2 m hangen. De binnenunit is toch vrij fragiel en een keer per ongeluk er tegenaan lopen is zo gebeurd.
Die dingen kunnen echt wel wat hebben hoor.
Hang er een mooie plank boven, zet er een leuk kastje overheen, als boven maar genoeg aanzuigruimte overblijft is het prima.
Heb je ook meteen een leuk plekje voor wat accessoires neer te zetten en je kan er niet meer tegen aan stoten.

• mr_evil08
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:23:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat de temperatuurregeling zal doen als je dat wil, daarnaast een wandunit kan niet naar boven blazen, de hoogste stand is nog altijd iets meer dan 45 graden of je moet de uitblaasklep eraf gaan slopen want hoe wil die redelijk ver de kamer inblazen.

Je kan hem nog beter op de kop hangen en laag maar dan kan je niet koelen vanwege condensafvoerbak.

Stof is geen probleem bij vloermodellen, heb hier heteluchtverwarming gehad waarbij de aanzuiging ook aan de vloer zit, filters schoonmaken viel reuze mee.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2023 21:43 ]

• toxictooms
martijn22222 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:11:
Maakt het veel uit of je de airco in het midden van de woonkamer hang of in een hoek? Voorkeur gaat uit naar een minder opvallende hoek en airco wordt gebruikt om te verwarmen in de winter.
Denk dat het in een kleine woonkamer zoals die van ons (8x4) niet uitmaakt. Hier hangt ons daikin vloermodel in de hoek van de woonkamer. Dit is zo omdat er anders een kabelgoot door de halve woonkamer zou lopen.
Nu is er niets van leidingen zichtbaar.
Hou wel rekening met waar je de unit hangt in functie van het geluid, als ik de unit vlak naast mijn zitplaats zou hebben. Zou ik mij wel storen aan het geluid.
Maar op de plaats waar hij nu hangt stoort het geluid ons niet.

• toxictooms
Volgens mij moet dit perfect lukken, als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik zeker eens kijken voor een vloermodel. Bij mijn model kan je de uitblaasrichting onderaan aanpassen.

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-04 10:11
toxictooms schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:39:
[...]

Volgens mij moet dit perfect lukken, als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik zeker eens kijken voor een vloermodel. Bij mijn model kan je de uitblaasrichting onderaan aanpassen.
Hij kan links van die kast zoals nu ingetekend maar ook rechts tussen kast en zithoek in. Echter rechts van de kast hangt ie midden in het zicht en links van de kast (vooraanzicht) valt ie niet op en kan hem ongeveer 0,5 meter van de zijmuur af houden. Ik ga er dan dus wel vanuit dat ie de ruimte in zijn geheel opwarmt en niet alleen de richting luchtstroom....

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
w00key schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:27:
@Durant ik zou gewoon enkel doen. Ik verwarm op de 1e verdieping slaapkamer van 20 m2 en neem met een open deur de badkamer, vide/hal/werkkamer mee via open deuren. Totaal 50 m2. Ik stook tot 21/22 graden en onverwarmde ruimtes blijven steken op 19/20.

2.5 kW voor minder dan 50 m2 en lage temperatuur eis is makkelijk te doen. Hou er rekening mee dat de verwarmde kamer 2 graden warmer is met deuren open en dat het niet werkt als je alle deuren dicht hou. Dus 18 graden woonkamer, misschien 15 slaapkamer wat prima is.
Doe jij het met 2,5 kW? Ik moet er rekening mee houden dat het wel genoeg is voor 21 graden, ook al doe ik dat niet.

MHI single split is voordeliger dan ME en heeft lagere nom. heat cap.(0,9 kW). Bij 3,5 kw buitenunit idem.
Bij ME 1,3 (2,5 kW) resp. 1,1 (3,5 kW). Panasonic beide 0,85 kW maar het vloermodel blaast alleen schuin naar beneden bij verwarmen. MHI en ME naar boven en beneden dacht ik.

In de douche heb ik een 250W keramisch IR paneel. Zonder de douche en hal is het 48,5 m2, maar wel op een vrije hoek richting ZW.

• toxictooms
Robinnoord schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:27:
[...]

Ik heb dat bericht destijds ook gelezen en daardoor gaan nadenken.

Oktober 2022 een MHI ZSX 25 in de woonkamer geïnstalleerd. (2 onder 1 kap woning uit 1989)
L vormige woonkamer 38m2 waarbij de airco vanaf de voorzijde in de lengterichting naar achteren rechtdoor kan blazen.
In de keuken, 15 m2 met open verbinding naar woonkamer een MHI ZS 20 opgehangen.

Een ruime tijd in de winter verschillende standen geprobeerd om de warme lucht zo goed mogelijk door de kamer te krijgen.
Zodra ik op de bank zat (laag) merkte je goed dat het daar een stuk frisser was dan wanneer ik in de kamer stond.
Een tijd lang met thermometer gemeten en kwam er toen achter dat het zo'n 20 cm boven de vloer 18 graden is, terwijl het langs het plafond rond de 24/25 was.

Begin februari een omkasting gemaakt van mdf, waarbij ik de omkasting ook om de boekenkast heen heb gemaakt. De boeken kast heb ik ook wat naar voren gezet, zodat er een ruime lucht toevoer is naar de airco van zo'n 20 cm boven de vloer en ook aanzuigt onder de kast door.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het aantal cm2 van aanzuigen is gelijk aan de ruimte aan de bovenkant/voorkant airco waar de lucht binnen komt zodat de airco geen moeite heeft met aanzuigen.
Sindsdien is de warmte in de kamer veel beter verdeeld. Ik heb nu 20 cm boven de vloer een temperatuur van 20 graden en bij het plafond 22, veel comfortabeler.
Heb wel de temperatuur offset terug gezet, nu is 21 graden ook 21 graden op 1,5 meter hoogte.

Het enige is nu wel dat indien je op een koude winter dag lang bent weg geweest en de airco niet hebt aan gehad, dat hij eerst bijvoorbeeld een uur lang vol gas staat te draaien voordat hij warmere lucht aan gaat zuigen en terug moduleert. Omdat hij vanaf laag aanzuigt duurt dat nu langer
Waarom heb je dan niet gekeken naar een vloermodel? Ik ervaar hier voor zowel verwarmen als koelen geen enkel probleem.
Hier dient de L/L wp als hoofdverwarming maar voorlopig heel tevreden.

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-02 01:16
Heb destijds inderdaad ook naar het MHI vloermodel gekeken.
Om net zoveel verwarmings capaciteit te krijgen als de ZSX 25 die ik nu heb, moest ik de 35 variant vloermodel nemen.
Die heeft dan weer als nadeel dat hij destijds € 2.000 was ipv de € 1.400,- voor de ZSX 25 en dat alle ventilator standen aanzienlijk meer decibel geluid geven. Tevens is de COP van de ZSX beduidend beter.

Voor mijn gevoel moet iedereen met een airco die hoog aan de muur hangt een temperatuur verschil hebben tussen de vloer en plafond (alleen meet niemand dat als het niet als oncomfortabel voelt)

Misschien is het temperatuur verschil tussen plafond/vloer minder bij een moderner huis of een huis met betere vloerisolatie (hier betonnen vloer en dacht ik 4 cm piepschuim, bj 1989)

• toxictooms
Robinnoord schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:06:
Heb destijds inderdaad ook naar het MHI vloermodel gekeken.
Om net zoveel verwarmings capaciteit te krijgen als de ZSX 25 die ik nu heb, moest ik de 35 variant vloermodel nemen.
Die heeft dan weer als nadeel dat hij destijds € 2.000 was ipv de € 1.400,- voor de ZSX 25 en dat alle ventilator standen aanzienlijk meer decibel geluid geven. Tevens is de COP van de ZSX beduidend beter.

Voor mijn gevoel moet iedereen met een airco die hoog aan de muur hangt een temperatuur verschil hebben tussen de vloer en plafond (alleen meet niemand dat als het niet als oncomfortabel voelt)

Misschien is het temperatuur verschil tussen plafond/vloer minder bij een moderner huis of een huis met betere vloerisolatie (hier betonnen vloer en dacht ik 4 cm piepschuim, bj 1989)
Hier was het 2800€ voor een Daikin vloermodel van 5kW
Maar doet alles wat we er van verlangen. Denk zelfs dat een model lichter voldoende zou geweest zijn in ons huis (1964)
Het enige wat ik moet doen is de temperatuur wat hoger instellen op de app omdat de sensor/airco aan de andere kant van de woonkamer staat dan onze zithoek.
Maar daar stoor ik mij niet echt aan.
Ons woonkamer voelt comfortabel warm aan, de unit draait bijna uitsluitend op fluisterstand of stand 1.
Voor ons is 22/23 graden comfortabel.
En dat lukt zonder probleem.

• flippy
  • Niet online

flippy

Cass schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:47:
Ik orienteer mij op de MHI SRK50ZSX. De installateur beveelt me de MHI SRK60ZSX aan, gezien de groote van de woonkamer en keuken. Zijn er hier ook forumleden die de 60 hebben? Ik dacht die niet te zijn tegengekomen.

Het gaat om de woonkamer van een oud herenhuis (hoekwoning) met dubbel glas uit 1890 van 60m2 en 3 meter hoogte en een open keuken van 12 m2 en 2,5 hoogte. De aanschaf van de airco is om het overschot aan zonne energie op te maken (ik hoef niet van het gas af). Een beetje extra capaciteit kan voor mij geen kwaad, maar zoekende op "ZSX" op dit draadje kreeg ik de indruk dat voor velen hier de MHI SRK50ZSX voor de woonkamer al ruim voldoende was en de SRK60ZSX ben ik dacht ik hier nog niet tegen gekomen?
dat ga je niet met 1 binnendeel lukken. vermogen is niet het probleem, het krijgen van de warmte waar het wezen moet gaat niet lukken met 1 binnendeel. je moet er minstens 2 hebben, liever 3. 3x 2.5kW zal beter resultaat opleveren dan 1x 6. bonuspunten als je voor de binnendelen een vloermodel geburikt

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-10-2023 22:12 ]

• TereZz
Nét voor de plotselinge kou in Nederland aangewaaid is merkte ik op dat mijn nieuwe MHI SRF25ZS-W vloermodel airco lek was. Twee maal afgeslagen vanwege een compressor overheat. Al snel kwam @flippy (thanks!) langs om de boel op te lossen: Een lekkage op een flare-koppeling bij de buitenunit.
Mijn 2kw heatertje draaide inmiddels overuren (40kwh op één dag? Zeker!), waarbij de hoeveelheid warmte best tegenvalt. Nu de MHI weer up en running is en het buiten koud is merk ik pas wat een beest dit is. Bij deze buitentemperaturen volgens de databook max 3.48 kW, maar het voelt eerder als 5-6kW.

Wat wel jammer is: ik had verwacht dat omdat de temperatuursensor zo laag hangt (op leefniveau) van een vloermodel, dat de temperatuur in huis gewoon het ingestelde zou worden. Bij MHI denken ze daar anders over: Bij verwarmen gaat er altijd 2 graden bovenop, aldus de handleiding. Bij koelen niet. Weet iemand of het bij dit model ook uit te schakelen is? Ik lees er niets over in de service manual of databook. Ook het inhouden van de aan/uit knop doet niets. Slapen bij 18 graden vind ik prima, maar 20,5 vind ik net iets teveel van het goede ;)
In het ergste geval kan ik de eco modus inschakelen, die doet na 2 uur een offset van -2.5.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:18
TereZz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:13:
Nét voor de plotselinge kou in Nederland aangewaaid is merkte ik op dat mijn nieuwe MHI SRF25ZS-W vloermodel airco lek was. Twee maal afgeslagen vanwege een compressor overheat. Al snel kwam @flippy (thanks!) langs om de boel op te lossen: Een lekkage op een flare-koppeling bij de buitenunit.
Mijn 2kw heatertje draaide inmiddels overuren (40kwh op één dag? Zeker!), waarbij de hoeveelheid warmte best tegenvalt. Nu de MHI weer up en running is en het buiten koud is merk ik pas wat een beest dit is. Bij deze buitentemperaturen volgens de databook max 3.48 kW, maar het voelt eerder als 5-6kW.

Wat wel jammer is: ik had verwacht dat omdat de temperatuursensor zo laag hangt (op leefniveau) van een vloermodel, dat de temperatuur in huis gewoon het ingestelde zou worden. Bij MHI denken ze daar anders over: Bij verwarmen gaat er altijd 2 graden bovenop, aldus de handleiding. Bij koelen niet. Weet iemand of het bij dit model ook uit te schakelen is? Ik lees er niets over in de service manual of databook. Ook het inhouden van de aan/uit knop doet niets. Slapen bij 18 graden vind ik prima, maar 20,5 vind ik net iets teveel van het goede ;)
In het ergste geval kan ik de eco modus inschakelen, die doet na 2 uur een offset van -2.5.
Hier varieert het effect van die 2 graden er bovenop (mhi multisplit). Als wij nu zouden verwarmen zou de airco inderdaad hoger verwarmen dan wij aangegeven op de afstandbediening. Wanneer het kouder is, rond het vriespunt, dan trekt die 2 graden hier bij naar bijna gelijk. Hoe kouder het wordt, hoe meer dat verschil recht trekt of zelfs andersom gaat.

Om die reden laten wij de normale instelling staan. Wij zijn snel gewend geraakt er aan

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
TereZz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:13:

zie ook weer het MHI topic: JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
het heeft wat oefening nodig, maar op den duur moet het lukken. Verderop in dat topic staan nog wat tips hierover.
(Ik heb overigens af en toe nog wel halve tot hele graad verschil, wat zich naderhand weer recht trekt, maar dat schijnt nu eenmaal voor te komen bij AC verwarmen)

[ Voor 8% gewijzigd door mvrhrln op 19-10-2023 10:30 ]

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-03 22:52
Hallo tweakers.

Ik zit met zen vraag waar ik al ff mee bezig ben en nog steeds geen duidelijkheid over heb.

Ik heb vorig jaar een panasonic etherea 5kw gekocht voor onze woonkamer eetkamer en keuken op te warmen.

Vorig jaar heb ik de hele winterperiode de airco aangehad, echter bleef de airco heel veel bevriezen. Wat ook opliep in een hoog verbruik tijdens de winter a 25/27 kw per dag.

Omdat ik mijn gasverbruik wil verlagen hebben we daarom ook gekozen voor airco systeem.

Nu heb ik met een collega gepraat en deze hebben dit maar slechts 1/2 keren per dag in de winter enkel bij een opstart en voor de rest de hele dag door draait zonder problemen ook eenmaal 5kw panasonic en eenmaal 4.2 panasonic vloermodel.

Airco is vorig jaar geïnstalleerd en volledig nieuw, ik ga er dus niet vanuit dat er iets kapot is.

Koelmiddel is ook nagekeken en was ook genoeg.

Ik weet ook dat als de binnenunit aan het warmen is dan koelt de buitenunit af waardoor er vocht op de condensator komt als het buiten dan koeler is kan deze gaan bevriezen.

Vandaag is de installateur nog eens langsgekomen en hebben we nog eens samen zitten denken.
In bijlage is de plattegrond van onze woning.

Blauw is waar de airco momenteel hangt.

Recht tegenover de airco heb ik in de eetkamer een open trapgat naar boven (deze kan ik niet van onder dichtmaken) en is momenteel nog open.

Ik ga deze wel vanboven dicht maken zodat daar de warmte al niet meer verloren kan gaan.

Volgens de installateur is het mogydat de airco bevriest omdat deze niet genoeg capaciteit heeft voor een oppervlakte wat hij moet warmen omdat de warmte continue naar boven gaat.

We gaan een verbouwing doen en de airco ga ik verplaatsen naar de muur langs het trapgat zo hangt de airco centraal en kan alles kamers warm blazen ook weg van het trapgat.

Hij had als optie gegeven om er nog eentje bij te hangen (want we gaan een ruimte erbij bouwen) en de warmtevraag wat te overdimensioneren waardoor de aircos de temperaturen makkelijker halen (ipv op "volle kracht" te blijven draaien) waardoor de buitenunit minder kans krijgt op vocht via de condensator en deze dan op een eco stand kunnen blijven draaien de hele winterperiode door.

Klopt deze redenatie dat deze airco dan minder zou moeten bevriezen ?

Ik ben mij ervan bewust dat de airco nu momenteel heel slecht hangt op deze plaats en het open trapgat waarschijnlijk ook wel een grote factor zal meespelen hierin.

Bedankt alvast voor het meedenken met mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R0P6MzadmHqIuY9p99_XhvdUcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mOhDulTGR3MSGI7hntkPQIvm.png?f=fotoalbum_large

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Philtjens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:02:
Hallo tweakers.

Ik zit met zen vraag waar ik al ff mee bezig ben en nog steeds geen duidelijkheid over heb.

Ik heb vorig jaar een panasonic etherea 5kw gekocht voor onze woonkamer eetkamer en keuken op te warmen.

Vorig jaar heb ik de hele winterperiode de airco aangehad, echter bleef de airco heel veel bevriezen. Wat ook opliep in een hoog verbruik tijdens de winter a 25/27 kw per dag.

Omdat ik mijn gasverbruik wil verlagen hebben we daarom ook gekozen voor airco systeem.

Nu heb ik met een collega gepraat en deze hebben dit maar slechts 1/2 keren per dag in de winter enkel bij een opstart en voor de rest de hele dag door draait zonder problemen ook eenmaal 5kw panasonic en eenmaal 4.2 panasonic vloermodel.

Airco is vorig jaar geïnstalleerd en volledig nieuw, ik ga er dus niet vanuit dat er iets kapot is.

Ik weet ook dat als de binnenunit aan het warmen is dan koelt de buitenunit af waardoor er vocht op de condensator komt als het buiten dan koeler is kan deze gaan bevriezen.

Vandaag is de installateur nog eens langsgekomen en hebben we nog eens samen zitten denken.

Recht tegenover de airco heb ik in de eetkamer een open trapgat naar boven (deze kan ik niet van onder dichtmaken) en is momenteel nog open.

Ik ga deze wel vanboven dicht maken zodat daar de warmte al niet meer verloren kan gaan.

Volgens de installateur is het mogydat de airco bevriest omdat deze niet genoeg capaciteit heeft voor een oppervlakte wat hij moet warmen omdat de warmte continue naar boven gaat.

We gaan een verbouwing doen en de airco ga ik verplaatsen naar de muur langs het trapgat zo hangt de airco centraal en kan alles kamers warm blazen ook weg van het trapgat.

Hij had als optie gegeven om er nog eentje bij te hangen (want we gaan een ruimte erbij bouwen) en de warmtevraag wat te overdimensioneren waardoor de aircos de temperaturen makkelijker halen (ipv op "volle kracht" te blijven draaien) waardoor de buitenunit minder kans krijgt op vocht via de condensator en deze dan op een eco stand kunnen blijven draaien de hele winterperiode door.

Ik ben mij ervan bewust dat de airco nu momenteel heel slecht hangt op deze plaats en het open trapgat waarschijnlijk ook wel een grote factor zal meespelen hierin.

[Afbeelding]
Je moet niet verder zoeken.
Als je 25 kWh nodig hebt per dag om de boel wat warm te houden, dan betekent dat inderdaad dat een 5kW unit (zie op max vermogen zowat 1.4kW gaat opnemen) de hele dag op nagenoeg vol vermogen moet draaien. En ja, dan heb je op koude vochtige dagen heel dikwijls een 'defrost'.
Het kan niet anders dan dat al die warmte via je trapgat gewoon naar boven verdwijnt.

Een tweede unit hangen gaat niet zo veel maken, behalve dan nog een pak extra verbruik.
De enige manier om echt meer comfort in je woning te krijgen is om de isolatie boven aan te pakken.
Is je dak geisoleerd? Staan de deuren van zolder en kamers de hele dag open? Hoe zit het met de luchtdichtheid etc?
Dat zijn de belangrijkste vragen die je moet stellen.

Liever een paar duizend euro aan isolatie en luchtdichtheid uitgeven dan aan een tweede airco unit!

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 09:26
Hallo tweakers.

[Afbeelding]
Met een open trap zal warme lucht altijd naar boven stijgen, waar je de unit ook hangt. Als je dan toch gaat verbouwen is het dan een idee om de trap dicht te maken? Zie onderstaand voorbeeld ter inspiratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNM22U98EN_zepJ1VzqOYAM1bDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjMsbNhxDvYlXJzQCvLOU6kk.jpg?f=fotoalbum_large

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-04 17:19
Hallo tweakers.

[Afbeelding]
Recht tegenover de airco een trapgat. Daar zeg je het eigenlijk al grotendeels mee.

Warme lucht stijgt op, een wandmodel zit bovenaan de muur en blaast over het algemeen warme lucht recht voor zich uit, dus je warmt zo je bovenverdieping op.

25kWh = ca. 100kWh aan ketel warmte --> 100/8=12m3 gas per dag. Dat kan wel voor een heel huis, dat had ik ook op koude winterdagen nodig met mijn huis vorig jaar.

Als al je warmte naar boven schiet en je probeert het beneden op te warmen dan blijf je 'stoken'

Logisch dat de airco dan buiten dichtvriest, want die moet heel de tijd keihard werken! Kan je niet je trapgat dichtmaken, of wil je dat bewust niet?

En isolatie is ook een belangrijke, in het proces van zonnepanelen leggen, multi split installeren in mijn huis heb ik ook het platdak van goede isolatie voorzien en de vloer geisoleerd - op hoop van zegen :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• w00key
Hallo tweakers.

[Afbeelding]
Stap 1 bij verbruik optimaliseren is aansluiten op een live energie meter / stopcontact met een goede app.

Stap 2 is uitvogelen wat je setpoint wel moet zijn, mijn LG vindt setpoint op kamertemperatuur -1 fijn, -1.5 - 2 geeft minimum vermogen van ~300W. Dus als de unit 18 graden meet zet je hem op 17-19. Niet 21, dan gaat het zeker vriezen buiten. Kijk in de app om live te zien wat temperatuur hoger of lager zetten doet.

In je airco specsheet staat opgenomen vermogen verwarming 0,23 - 2,39 kW, dan wil je waarschijnlijk op 1.2 kW max draaien en vervangt het ~14 m3 gas. (1.2 kW x 4 COP x 24 uur / 8 kWh per m3 gas = 14.4 m3. Je wilt de temperatuur zo instellen dat het mooi op ~1200W blijft, of lager als het kan zonder dat het binnen te koud wordt.

Stap 3 is dan de rest lekker met de CV ketel aanvullen.

Met deze tempeaturen buiten hoor je met dat apparaat echt makkelijk te kunnen stoken, anders krijg je het nog veel zwaarder in dec-feb.

• EVfan
Twan dz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Ik lees veel over externe sensoren en koppelingen met bijvoorbeeld 10 euro bluetooth thermostaten van Xiaomi ect.

Is er voor een leek ook relatief simpel een externe thermostaat aan een mhi te hangen?

Vorig jaar een airco laten plaatsen bij mijn moeder.

SCM60ZS-W icm in de woonkamer SRK50ZS-W en boven op de gang een SRK35ZS-W.

Met huidige temperaturen heb ik het idee dat er een 'bel' aan warme lucht rond de binnen unit blijft hangen (zie pendelen/opgenomen vermogen).

Binnen unit hangt in het midden van een kamer van 10 meter diep bij 4 breedt. Wel boven de deur naar boven. Maar die zit dicht. Uitblaas richting links rechts 45° naar beneden en de boven unit op ventileren (tip van mede tweakers)

Dit alles wordt aangestuurd via tado. Zie foto. Doet er uur of 2 over van 17 naar 20 graden. Ondanks dat tado de unit een temperatuur mee geeft van 23 graden.

Tips hoe ik dit pendel gedrag kan voorkomen?

Ik zat te denken aan een externe sensor van de binnen unit op de plaats waar er gezeten wordt.

https://ibb.co/X2wN5xH
https://ibb.co/3FC7GF3
Ik heb geen ervaring met MHI controller en sensoren.
Ik gebruik ook wel een Tado voor mijn oude ME vloermodel in de slaapkamer. Maar dat is een controller die de RC vervangt, en dus feitelijk one-way communiceert, ofwel er is geen controle. Dus die Tado bij mij helpt met remote aan en uitzetten, maar niet met het voorkomen van pendelen.
Overigens, de fan op een hogere stand zal denk ik pendelen ook minder problematisch maken, als ik het zo inschat op mijn ervaring.

Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic