Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 58 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jeronimo88 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:21:

Iemand die soorgelijke opstelling heeft staan, adviezen etc. zijn meer dan welkom!
Ja, maar dan een 25A op de input en een 32A op de output en enkel aan het begin van een kabel een automaat, niet aan beide zijdes.

Dus netvoeding > 4P-B25A automaat > lange kabel > 4P schakelaar > Korte kabel naar omvormer > korte kabel uit omvormer > 4P-B32A automaat > Lange kabel > omschakelaar in groepenkast > rest de bestaande groepenkast.

• water_escape
  • Laatst online: 12-06 19:48
sjigo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:30:
Ik wil een thuisaccu aanschaffen en op dynamisch overgaan. Hierbij twijfel ik tussen Victron en Deye. De situatie is:

Momenteel 15 panelen met micro-omvormers. Er komen 14 grote (~600 wp) panelen bij op een nog te bouwen schuur, afstand tot huis ca. 10 meter. Tevens komen er 2 of 4 panelen bij op een aanbouw met micro-omvormers.

Mijn voorkeur gaat uit naar Deye. De enige vraag luidt; is de Deye in staat om tegelijk van zowel de DC van de panelen, als AC uit het net (afkomstig uit de micro-omvormers) de accu opladen? Bij voorbaat dank!
waarom gaat je voorkeur uit naar Deye? ik twijfel ook nog, maar begrijp dat het standby verbruik van Deye erg hoog ivm de andere. Dat verhoogt het stroomverbruik alleen maar nog meer. Victron of AlphaESS ben ik ook nog aan het bekijken. jij?

Water-Escape

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:55
thomvh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Yes, je sluit je micro-omvormers aan op de gen poort, of de AC poort maakt volgens mij in theorie niet denderend veel uit zolang je maar de ct clamps of de eastron in je meterkast aansluit. Hij trekt dan gewoon alles naar binnen zo als je hem instelt.
Het ging me om de "gewone" AC-poort. Een extra kabel trekken voor de gen gaat helaas niet lukken.

Het wordt de Deye, bedankt!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:55
water_escape schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:21:
[...]

waarom gaat je voorkeur uit naar Deye? ik twijfel ook nog, maar begrijp dat het standby verbruik van Deye erg hoog ivm de andere. Dat verhoogt het stroomverbruik alleen maar nog meer. Victron of AlphaESS ben ik ook nog aan het bekijken. jij?
Omvang van de installatie, gemak van het installeren, aanschafprijs. Ik begreep juist dat de Deye efficiënter is dan de Victron. Ik heb alleen naar Deye en Victron gekeken, verder niet. Omdat het me qua prijs/kwaliteit prima lijkt en vanwege tijdgebrek om verdere systemen te onderzoeken.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:31
[...]
3 fase Deye zou je eigenlijk met Victron Multi RS moeten vergelijken,
Wordt nogal veel vergeleken met Multiplus versie van Victron met elk ~30W stand-by verbruik voor automatische noodstroom (3-fase ~90W),
Door het opgeven van de automatische noodstroom (back up bij stroomuitval) en alleen in ondersteunde configuratie kun je als accu niet gebruikt, 2 uitschakelen en 1 van 3 tot 10W reduceren.
(Vergelijkbaar met een Deye met alleen verbruikers aan de gridzijde en geen enkele op load uitgang)
Om toch noodstroom te hebben met de Victron MP, hebben vele een handmatige 1-0-2 schakelaar geplaatst om verbruikers van gridzijde naar achter de Victron MP's te verplaatsen.
Deye 3 fase hybride kent nog steeds niet de low power mode zoals van de 1 fase Deye's of welke Sunsynk gebruikt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

[...]

Hier zit ik in een sortgelijk dilemma. Ik wil ook kiezen tussen Victron ($$$) of Deye ($$). Wij hebben al een AlphaESS installatie (T10+22kWh Batterij+40 panelen en een T6 met 24 panelen. Alle panelen zijn 500Wp). Ik vind de AlphaESS installatie zelf best fijn en met wat googlewerk vond ik ook daar een "idle" verbruik van ca 100w. Dus ik zou je hier niet teveel door laten leiden. De Multiplussen in drievoud zitten ook op 100w. Mijn AlphaESS T10 omvormer is warm genoeg dat de katten er graag op zitten :)

Helaas heb ik nog de "oude" 3.8s batterijen. En deze uitbreiden is een kostbare zaak. Ik wou van 22 naar 44kWh maar de prijzen zijn duurder dan een complete Victron/Deye installatie ernaast met een 32kWh batterij.

Ik ben daarom de volgende scenario's aan het uitwerken:
  1. Batterijen van m'n T10 naar m'n T6 verplaatsen. 3x Nieuwe 9.1 batterijen voor m'n T10 halen. Dit heeft blijkbaar wat beperkingen aan de AlphaESS kant die nog uitgezocht worden. De omvormers kunnen in elk geval niet samenwerken. Als ze niet kunnen samenwerken moet ik in Home Assistant dit zelf gaan regelen via modbus. Voordeel: 10 jaar garantie en ondersteuning.
  2. De T6 vervangen door een Victron Multi RS systeem. Nadeel: van 3 naar 1 fase en m'n PV wordt geknepen naar 3kW piek aan het begin van de dag (de MPTTs zijn 16 en 8 panelen).
  3. Victron MultiPlus en losse MPTT omvormers gebruiken. Helaas werken de AlphaESS en Victron niet goed samen, dus zal ik ook dit via Home Assistant moeten gaan regelen.
  4. De T6 vervangen door een Deye 12kW en deze aansturen. Hier neig ik sterk na want de installatie complexiteit is het kleinst. Ik heb hier wel een aantal zaken die ik goed wil uitzoeken:
    1. Ik moet via m'n Home Assistant het systeem goed kunnen aansturen.
    2. De Deye mag de batterij laden op vol vermogen (12kW), maar de net injectie moet beperkt worden op 6kW.
    3. De PV productie moet stopgezet kunnen worden. Het minimum schijnt 400 of 1000w te zijn bij Deye, maar dat is wel te overkomen.
    4. Ik moet de Deye dusdanig kunnen instellen dat hij ontlaad/laad met een specifiek vermogen. Als ik bijvoorbeeld in de nacht wil laden mag dat maximaal met 6 of 12kWh afhankelijk van de SoC van de AlphaESS.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:35
Luckeh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Hier zit ik in een sortgelijk dilemma. Ik wil ook kiezen tussen Victron ($$$) of Deye ($$). Wij hebben al een AlphaESS installatie (T10+22kWh Batterij+40 panelen en een T6 met 24 panelen. Alle panelen zijn 500Wp). Ik vind de AlphaESS installatie zelf best fijn en met wat googlewerk vond ik ook daar een "idle" verbruik van ca 100w. Dus ik zou je hier niet teveel door laten leiden. De Multiplussen in drievoud zitten ook op 100w. Mijn AlphaESS T10 omvormer is warm genoeg dat de katten er graag op zitten :)

Helaas heb ik nog de "oude" 3.8s batterijen. En deze uitbreiden is een kostbare zaak. Ik wou van 22 naar 44kWh maar de prijzen zijn duurder dan een complete Victron/Deye installatie ernaast met een 32kWh batterij.

1. Batterijen van m'n T10 naar m'n T6 verplaatsen. 3x Nieuwe 9.1 batterijen voor m'n T10 halen. Dit heeft blijkbaar wat beperkingen aan de AlphaESS kant die nog uitgezocht worden. De omvormers kunnen in elk geval niet samenwerken. Als ze niet kunnen samenwerken moet ik in Home Assistant dit zelf gaan regelen via modbus. Voordeel: 10 jaar garantie en ondersteuning.
  2. De T6 vervangen door een Victron Multi RS systeem. Nadeel: van 3 naar 1 fase en m'n PV wordt geknepen naar 3kW piek aan het begin van de dag (de MPTTs zijn 16 en 8 panelen).
  3. Victron MultiPlus en losse MPTT omvormers gebruiken. Helaas werken de AlphaESS en Victron niet goed samen, dus zal ik ook dit via Home Assistant moeten gaan regelen.
  4. De T6 vervangen door een Deye 12kW en deze aansturen. Hier neig ik sterk na want de installatie complexiteit is het kleinst. Ik heb hier wel een aantal zaken die ik goed wil uitzoeken:
    2. De Deye mag de batterij laden op vol vermogen (12kW), maar de net injectie moet beperkt worden op 6kW.
    3. De PV productie moet stopgezet kunnen worden. Het minimum schijnt 400 of 1000w te zijn bij Deye, maar dat is wel te overkomen.
    4. Ik moet de Deye dusdanig kunnen instellen dat hij ontlaad/laad met een specifiek vermogen. Als ik bijvoorbeeld in de nacht wil laden mag dat maximaal met 6 of 12kWh afhankelijk van de SoC van de AlphaESS.
Meerdere opties voor, Solar Assistant, Dongles, Deye Cloud.
De Deye mag de batterij laden op vol vermogen (12kW), maar de net injectie moet beperkt worden op 6kW.
Max Grid Charge instellen op 6kW.
De PV productie moet stopgezet kunnen worden. Het minimum schijnt 400 of 1000w te zijn bij Deye, maar dat is wel te overkomen.
Kan je dit niet direct op je andere inverter?
Ik moet de Deye dusdanig kunnen instellen dat hij ontlaad/laad met een specifiek vermogen. Als ik bijvoorbeeld in de nacht wil laden mag dat maximaal met 6 of 12kWh afhankelijk van de SoC van de AlphaESS.
Daar heb je de ToU instellingen voor. Of de Max Grid Charge waardes.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:02
Luckeh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Ik en velen hier, gebruiken GBBoptimizer. dat doet alles automatisch :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:31
@thomvh Je hebt ook nog "max sell power" waarmee exact de teruglevering op +/- 10W kunt sturen
@Luckeh Als je de teruglevering van AlphaESS in HA hebt kan je "poll state" gebruiken in node red om deze van de teruglever instelwaarde af te trekken elke x seconden (instelbaar) en wat overblijft wegschrijven naar de "max sel power" parameter
Als ook dat je nog "when battery full" kunt uitvinken, als je PV opwek op MPPT's verder wilt reduceren

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 20-05-2026 22:40 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Jeronimo88
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-06 12:15
ybos schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Het lijkt me stug dat je met bijna 30kWh aan accu nog geen 8kW kan ontladen :?
Grofweg wil je met max 0,5C laden/ontladen, bij 30kWh is dat 15kW. Dus ik zou zeggen koop minimaal een 10 of 12kW Deye, mede omdat je dan ook wat meer "marge" hebt bij wat scheefbelasting (toevallig op 1 fase tegelijk wasmachine en een ander "zwaar" toestel).
Ja, de accu specificatie geeft aan dat de max discharge current 7.68KW is, zie jij dit anders? (2 accus moeten parallel aangesloten worden volgens de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlTYQGNBqGRE-82KC-w4JTdNoco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/buoRkZNEQrj0kTiZeFU6uDju.png?f=fotoalbum_large

• Jeronimo88
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-06 12:15
jadjong schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:39:
[...]

Ja, maar dan een 25A op de input en een 32A op de output en enkel aan het begin van een kabel een automaat, niet aan beide zijdes.

Dus netvoeding > 4P-B25A automaat > lange kabel > 4P schakelaar > Korte kabel naar omvormer > korte kabel uit omvormer > 4P-B32A automaat > Lange kabel > omschakelaar in groepenkast > rest de bestaande groepenkast.
Bedankt! Nog even extra informatie inwinnen - de deye schakelt zelf automatisch binnen ?20ms? dacht ik als de grid wegvalt naar de batterij.

Als de omschakelaar in groepenkast ( een 3 standen schakelaar) dan moet je dit handmatig doen. kan dit ook automatisch(of hoe zou doet moeten werken), want dat is wel het doel/idee achter de "back-up" functie(voor mij)

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:32
Jeronimo88 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Ja, de accu specificatie geeft aan dat de max discharge current 7.68KW is, zie jij dit anders? (2 accus moeten parallel aangesloten worden volgens de handleiding.

[Afbeelding]
Je er gewoon aan houden, kan eenvoudig met de Deye's. Ik zou zelfs zorgen dat hij met minder vermogen per batterij ontlaadt voor de levensduur van de batterij. Ik heb er 4 parallel staan die ieder met 0.2c ongeveer laden/ontladen (300Ah cellen, ontladen per accu met 60A max, Deye 12K doet max totaal 240A).

Jij met 2 accu's parallel kan dus max 15,36 kW ontladen in theorie, de 12K Deye kan dat niet overigens, met 240A max zal je zo rond de 115A per accu netto ontladen en zit je dus safe binnen de spec's van je batterijen.

[ Voor 12% gewijzigd door rvdgaag op 21-05-2026 09:15 ]

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• jadjong
  • Niet online
Jeronimo88 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Bedankt! Nog even extra informatie inwinnen - de deye schakelt zelf automatisch binnen ?20ms? dacht ik als de grid wegvalt naar de batterij.

Als de omschakelaar in groepenkast ( een 3 standen schakelaar) dan moet je dit handmatig doen. kan dit ook automatisch(of hoe zou doet moeten werken), want dat is wel het doel/idee achter de "back-up" functie(voor mij)
Die omschakelaar is voor de gevallen wanneer de omvormer in rook op gaat of je het ding wilt updaten, dan schakel je het hele huis direct naar grid in plaats van door de omvormer heen.

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Dank voor de terugkoppelingen (ook @PCJR en @Domba). Ik ga me verder inlezen.

Een groot voordeel van de Deye is de ingebouwde MPTT + 3-fase oplossing in 1 doos. Dat scheelt een hoop complexiteit tov de Victron. Ik heb de zonnepanelen overgedimensioneerd op het dak liggen (32kWp totaal) omdat wij veel stroom gebruiken en ik zoveel mogelijk opbrengst wou. In vergelijking met de accu installatie waren de zonnepanelen een stuk betaalbaarder.
thomvh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:20:
[...]
De PV productie moet stopgezet kunnen worden. Het minimum schijnt 400 of 1000w te zijn bij Deye, maar dat is wel te overkomen.
Kan je dit niet direct op je andere inverter?
Op de AlphaESS T10 kan ik de PV compleet uitzetten via modbus. Bij negatieve energieprijzen dit jaar al een paar keer gedaan. Dat is dit jaar wanneer de prijs <-11 cent is; maar omdat je energiebelasting saldering stopt volgend jaar moet dit al eerder gebeuren (en dus vaker).

De max grid charge is belangrijk omdat ik maar een 3x25A aansluiting heb en de andere (10kw) omvormer makkelijk 13kW haalt op delen van de dag. Als al m'n warmtepompen, airco's, EV etc uitstaan springt anders de hoofdstop eruit.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
Luckeh schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:08:

Een groot voordeel van de Deye is de ingebouwde MPTT + 3-fase oplossing in 1 doos. Dat scheelt een hoop complexiteit tov de Victron. Ik heb de zonnepanelen overgedimensioneerd op het dak liggen (32kWp totaal) omdat wij veel stroom gebruiken en ik zoveel mogelijk opbrengst wou. In vergelijking met de accu installatie waren de zonnepanelen een stuk betaalbaarder.

[...]

Op de AlphaESS T10 kan ik de PV compleet uitzetten via modbus. Bij negatieve energieprijzen dit jaar al een paar keer gedaan. Dat is dit jaar wanneer de prijs <-11 cent is; maar omdat je energiebelasting saldering stopt volgend jaar moet dit al eerder gebeuren (en dus vaker).

De max grid charge is belangrijk omdat ik maar een 3x25A aansluiting heb en de andere (10kw) omvormer makkelijk 13kW haalt op delen van de dag. Als al m'n warmtepompen, airco's, EV etc uitstaan springt anders de hoofdstop eruit.
Als je bij Deye "Grid peak-shaving" enabled, "Grid peak-shaving power" op 17,25 kW zet en "Asymmetric phase feeding" enabled dan zal de Deye nooit meer dan 17,25 kW vanuit het grid pakken en elke fase precies evenveel belasten. Dan klapt je hoofdzekering er nooit uit.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06 15:19
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Als je bij Deye "Grid peak-shaving" enabled, "Grid peak-shaving power" op 17,25 kW zet en "Asymmetric phase feeding" enabled dan zal de Deye nooit meer dan 17,25 kW vanuit het grid pakken en elke fase precies evenveel belasten. Dan klapt je hoofdzekering er nooit uit.
Wel in het achterhoofd houden, peak shaving moet uit als je wil terugleveren/verkopen aan het net. Anders werkt terugleveren niet. Overbelasting tijdens terugleveren voorkom je dan met max sell power (in het geval dat je meer zou kunnen terugleveren dan dat de hoofdzekering aan kan)

• water_escape
  • Laatst online: 12-06 19:48
Luckeh schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:08:

[...]

Maar zet je het dan compleet uit? Of schakelen je panelen uit om precies de opwek gelijk aan verbruik te hebben? Dus niet terugleveren. Dat is denk ik wat je wil behalen, maar welke combinatie kan dit?

Water-Escape

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

arjenhiemstra schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Goed punt. Mijn AlphaESS T10 systeem (Garage) heeft nu CT-klem meter in de hoofdmeterkast en er loopt een UTP kabel hiervoor samen met de stroomkabel naar de garage. Dan zou ik nog een vermogensmeter moeten aanleggen in de hoofdmeterkast en deze naar de Deye moeten trekken. Ik kom dan een netwerkkabel tekort. En eentje aanleggen is nogal complex. De reden dat ik geen backup box wil is dat ik geen extra (stroom)kabel naar de garage wil aanleggen (dat was nogal een drama de vorige keer).

Ik heb in totaal 4 meterkasten op ons netwerk, zie een 5-minuten plaatje hieronder. De Deye moet de T6 in de garage gaan vervangen. Wat ik wil voorkomen dat de AlphaESS en de Deye systemen onafhankelijk op mekaar gaan reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXZFA4CAuRCV68Dikn9RVGDJE30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WTvrKIhSPf6GebHqyNV7EuZk.png?f=fotoalbum_large
water_escape schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Maar zet je het dan compleet uit? Of schakelen je panelen uit om precies de opwek gelijk aan verbruik te hebben? Dus niet terugleveren. Dat is denk ik wat je wil behalen, maar welke combinatie kan dit?
Dit kan ik dus nu wel. Ik zet m'n T6 omvormer geheel uit en de T10 doet de "load" volgen wanneer de batterij vol is. Maar die use-case is zeer beperkt. Als in 2027 de stroomprijs negatief is wil je gelijk PV helemaal kunnen afschakelen of minimaliseren en van het net gaan trekken.

• Rocky86
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-06 20:59
Goedemorgen,

Ik ben sinds gisteren ook troste eigenaar van een Deye omvormer 20kw met een 80kw accupakket incl. noodstroomvoorziening. Kan niet anders zeggen dat de kwaliteit van materiaal en aansturingsgemak erg goed is. Ik ga het pakket in de zomermaanden gebruiken voor het actief handelen. In de wintermaanden heb ik nodig voor peak shaving aangezien ik nogal wat zware verbuikers heb (warmtepomp 24kw, 3x elektrische vloerverwarming, 2x boiler 2.3/7.5kw). Zeker ook met het oog op elektrisch rijden in de toekomst was dit geen overbodige luxe.

Ik heb veel partijen gesproken en merkte dat enig onderzoek geen overbodige luxe is om goede keuzes te maken. PV Energy Systems is bij mij de installateur geweest waarbij ik erg te spreken ben over zijn communicatie, service en kennis. Zowel in het voortraject als daarna is hij continu bereikbaar voor vragen en service.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaEpk4Tq9od97G10a9KXSSBFoNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3osg0xyGmu50tyVG1RiMLoZw.jpg?f=fotoalbum_large

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:14
Rocky86 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:22:
Goedemorgen,

Ik ben sinds gisteren ook troste eigenaar van een Deye omvormer 20kw met een 80kw accupakket incl. noodstroomvoorziening. Kan niet anders zeggen dat de kwaliteit van materiaal en aansturingsgemak erg goed is. Ik ga het pakket in de zomermaanden gebruiken voor het actief handelen. In de wintermaanden heb ik nodig voor peak shaving aangezien ik nogal wat zware verbuikers heb (warmtepomp 24kw, 3x elektrische vloerverwarming, 2x boiler 2.3/7.5kw). Zeker ook met het oog op elektrisch rijden in de toekomst was dit geen overbodige luxe.

Ik heb veel partijen gesproken en merkte dat enig onderzoek geen overbodige luxe is om goede keuzes te maken. PV Energy Systems is bij mij de installateur geweest waarbij ik erg te spreken ben over zijn communicatie, service en kennis. Zowel in het voortraject als daarna is hij continu bereikbaar voor vragen en service.

[Afbeelding]
Dit ziet er erg netjes uit. Wat kost een dergelijke installatie in totaal?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• Rocky86
Dit was 24k all-in. Snelle levering en het hele elektrotechnische stuk wordt uitgevoerd door kundige elektriciens van een installatiebedrijf. Wat ik met name ook belangrijk vind is nette mensen over de vloer die naast kundig zijn ook netjes werken.

• rvdgaag
Rocky86 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:13:
Dit was 24k all-in. Snelle levering en het hele elektrotechnische stuk wordt uitgevoerd door kundige elektriciens van een installatiebedrijf. Wat ik met name ook belangrijk vind is nette mensen over de vloer die naast kundig zijn ook netjes werken.
Keurige installatie, ga je veel gemak en voordeel van hebben !

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40
Goedemorgen,

[Afbeelding]
Gewoon een vraagje waarom 2x een busbar van Victron? Is een niet voldoende?

• Rocky86
genesisfm schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd. Daar heb ik te weinig verstand van. Waarschijnlijk met het oog op uitbreiding in de toekomst.

• genesisfm
Rocky86 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd. Daar heb ik te weinig verstand van. Waarschijnlijk met het oog op uitbreiding in de toekomst.
Zou je de kapjes durven openen en er een foto van willen maken? Ik denk links de accu rechts de omvormer?

• rvdgaag
genesisfm schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:38:
[...]

5 accu's individueel aangesloten (en hopelijk individueel afgezekerd) op de busbar (Victron heeft 4 aansluitingen) dus doorgeluste busbar en dan de omvormer er nog op.

• arjenhiemstra
Goedemorgen,

[Afbeelding]
Is dat stapeltje accu's 80 kWh??

• FireFlash
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:12

FireFlash

need a light?

arjenhiemstra schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Is dat stapeltje accu's 80 kWh??
Zo te zien 5x Deye SE-F16-C 16 kWh op zijn kant. Die zijn lekker compact.

If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.

• arjenhiemstra
FireFlash schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Net even opgezocht: Afmetingen (B × H × D) [mm]: 400 × 708 × 233

wow, heel nice! Ik heb zo'n stapeltje (ok ok die is 20 cm minder breed) maar dan komt ie maar tot 18 kWh.

Heel mooi dit!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 13:02
Ik wil een accu omvormer aanschaffen die ik met HA of EVCC kan aansturen. Belangrijk hierbij is dat de EV’s leidend zijn. Deze reageren echter trager dan de thuisaccu. Dit hoeft niet erg te zijn, maar ik wil voorkomen dat de thuisaccu gaat flapperen in laden / ontladen / laden, etc.

Is het mogelijk om de Deye omvormer in een modus te zetten dat hij alleen maar laadt wat er aan pv beschikbaar is, maar niet mag ontladen?

Voorbeeld EV snoept al 12A PV-output op, er komt 1A PV-output bij, Deye pikt dit meteen op, EV volgt iets later waarna Deye weer stopt met laden. Andersom (11A PV-output) moet er niks gebeuren tussen het moment dat de zon wegvalt, en de EV terugschakelt in vermogen.

Ook de tussenstapjes (EV kan alleen in stappen van 1A / 230w omhoog) moet de thuisaccu opvangen.

• rvdgaag
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:57:
Ik wil een accu omvormer aanschaffen die ik met HA of EVCC kan aansturen. Belangrijk hierbij is dat de EV’s leidend zijn. Deze reageren echter trager dan de thuisaccu. Dit hoeft niet erg te zijn, maar ik wil voorkomen dat de thuisaccu gaat flapperen in laden / ontladen / laden, etc.

Is het mogelijk om de Deye omvormer in een modus te zetten dat hij alleen maar laadt wat er aan pv beschikbaar is, maar niet mag ontladen?

Voorbeeld EV snoept al 12A PV-output op, er komt 1A PV-output bij, Deye pikt dit meteen op, EV volgt iets later waarna Deye weer stopt met laden. Andersom (11A PV-output) moet er niks gebeuren tussen het moment dat de zon wegvalt, en de EV terugschakelt in vermogen.

Ook de tussenstapjes (EV kan alleen in stappen van 1A / 230w omhoog) moet de thuisaccu opvangen.
Ja de Deye kan dat eenvoudig, doe je met een automation in HA. Zorg wel dat je een modbus meter voor de Deye op je hoofdaansluiting hebt of installeer de CT klemmen die meegeleverd worden. Let wel het schakelen van de Deye kost iets van 30 seconden dus je moet het ook weer niet te complex maken.

• fRiEtJeSaTe
rvdgaag schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ja de Deye kan dat eenvoudig, doe je met een automation in HA. Zorg wel dat je een modbus meter voor de Deye op je hoofdaansluiting hebt of installeer de CT klemmen die meegeleverd worden. Let wel het schakelen van de Deye kost iets van 30 seconden dus je moet het ook weer niet te complex maken.
Maar dan staat hij dus in een modus: alleen PV laden bij overschot en niks terugleveren? Geen NOM praktijken?

• Rocky86
arjenhiemstra schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:04:
[...]

Net even opgezocht: Afmetingen (B × H × D) [mm]: 400 × 708 × 233

wow, heel nice! Ik heb zo'n stapeltje (ok ok die is 20 cm minder breed) maar dan komt ie maar tot 18 kWh.

Heel mooi dit!
Ik heb diverse systemen bekeken, ook hoog voltage. Ik kwam uiteindelijk op dit pakket wat modulair uit te breiden is en alsnog geen groot volume is. Dit zou letterlijk nog in een kast geplaatst kunnen worden.

Ondertussen haal ik de afgelopen dagen al met gemak 15-20 euro per dag teruggave met geen bijzondere bijzondere dynamische tarieven. Op piekuren op voldoende gebruikers dus ook kosten, maar vind de opbrengst niet tegenvallen.

Aanvullend is de prijs/kwh hierbij laag.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Om de Deye vanuit HomeAssistant aan te sturen qua laad/ontlaad stroom, klopt het dat dat via de TimeOfUse tabel gaat? En dan één tijdvak van 00:00 - 23:59?

Of is er een "directer" modbusregister beschikbaar?

• ybos
FireFlash schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:54:
[...]

@hamsteg

(blader ook ff paar posts terug)

• rvdgaag
dingo35 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:29:
Om de Deye vanuit HomeAssistant aan te sturen qua laad/ontlaad stroom, klopt het dat dat via de TimeOfUse tabel gaat? En dan één tijdvak van 00:00 - 23:59?

De Deye heeft 6 tijdsloten, die kan je natuurlijk tot 1 grote maken voor de hele dag. Naast de opties van de TOU tabel zijn er nog een hoop andere parameters die gezet kunnen worden, hieronder zie je mijn dashboard voor mijn Deye inverter die ik stuur met een ESP modbus unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s79_tDjVR74IEouK2zMK-S5WmJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/imyb8fG7vmjKUusz0yB9eQDV.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik zelf GBB optimizer, een SAAS service van een Pools programmeur, die kan via zijn server direct met mijn netwerkdongle op de Deye praten via MQTT en kan zo de Modbus registers van Deye rechtstreeks aanspreken.

Hier onder een voorbeeld van een stuk van de log van de opdrachten die iedere uur (of kwartier afhankelijk van je dynamische energie contract) worden gestuurd.

Operation: DongleDirect

2026-05-24 10:00:23: Current forecast hour: 10, CurrSOC=13,0000, EndBatterySOC=21
2026-05-24 10:00:23: TimeOfUse0: Time=1000, Normal: IsGridCharge=False, Charge=0, Power=12480, SOC=10, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False, Inverters=1
2026-05-24 10:00:23: TimeOfUse1: Time=1300, Charge: IsGridCharge=True, Charge=1, Power=12480, SOC=95, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False, Inverters=1
2026-05-24 10:00:23: TimeOfUse2: Time=1400, Charge: IsGridCharge=True, Charge=1, Power=12480, SOC=74, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False, Inverters=1
2026-05-24 10:00:23: TimeOfUse3: Time=1500, Normal: IsGridCharge=False, Charge=0, Power=12480, SOC=10, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False, Inverters=1
2026-05-24 10:00:23: TimeOfUse4: Time=1800, Charge: IsGridCharge=True, Charge=1, Power=12480, SOC=95, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False, Inverters=1
2026-05-24 10:00:23: TimeOfUse5: Time=1900, Discharge: IsGridCharge=False, Charge=0, Power=12480, SOC=10, V=, IsSellingFirst=True, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False, Inverters=1
2026-05-24 10:00:23: Modbus: WriteRegisters: 148=1000 149=1300 150=1400 151=1500 152=1800 153=1900 154=12480 155=12480 156=12480 157=12480 158=12480 159=12480 160=0 161=0 162=0 163=0 164=0 165=0 166=10 167=95 168=74 169=10 170=95 171=10 172=0 173=1 174=1 175=0 176=1 177=0
2026-05-24 10:00:23: ModBus-Deye: DONE!

De modbus adressen zijn door Deye redelijk gedocumenteerd, echter voor 1 fase en 3 fase omvormers zijn ze daadwerkelijk verschilend, de 3 fase versie heb ik voor je als je wilt.

• fRiEtJeSaTe
rvdgaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:03:
[...]

De Deye heeft 6 tijdsloten, die kan je natuurlijk tot 1 grote maken voor de hele dag. Naast de opties van de TOU tabel zijn er nog een hoop andere parameters die gezet kunnen worden, hieronder zie je mijn dashboard voor mijn Deye inverter die ik stuur met een ESP modbus unit.
ik zie bij je tijdslots een switch staan voor charge. Ik neem aan dat dit betekent of hij mag opladen of niet. Kun je ook aangeven dat hij niet mag ontladen?

• rvdgaag
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:25:
[...]

ik zie bij je tijdslots een switch staan voor charge. Ik neem aan dat dit betekent of hij mag opladen of niet. Kun je ook aangeven dat hij niet mag ontladen?
Ja charge is om grid charge te starten gerelateerd aan het percentage van gewenste accu load, met control mode geef je aan of hij de stroom van PV naar de grid wil terugvoeren, naar de accu of naar de load uitgang. Daarnaast kan je ook nog het vermogen aangeven hoeveel er binnen komt en uitgaat.

Die TOU tabel is niet eenvoudig en vraagt wat gewenning en kennis hoe de Deye logica werkt en zoals een goede Chinees het betaamt is de handleiding heel compact op dit topic.

[ Voor 18% gewijzigd door rvdgaag op 24-05-2026 10:44 ]

• genesisfm
rvdgaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:03:
[...]
De modbus adressen zijn door Deye redelijk gedocumenteerd, echter voor 1 fase en 3 fase omvormers zijn ze daadwerkelijk verschilend, de 3 fase versie heb ik voor je als je wilt.
Ik heb wel interesse in de 3 fase modbus adressen, bedankt alvast.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Hier ook!

@rvdgaag EDIT: Fraai dashboardje!!

[ Voor 68% gewijzigd door dingo35 op 24-05-2026 12:05 ]

• fRiEtJeSaTe
rvdgaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Ja charge is om grid charge te starten gerelateerd aan het percentage van gewenste accu load, met control mode geef je aan of hij de stroom van PV naar de grid wil terugvoeren, naar de accu of naar de load uitgang. Daarnaast kan je ook nog het vermogen aangeven hoeveel er binnen komt en uitgaat.

Die TOU tabel is niet eenvoudig en vraagt wat gewenning en kennis hoe de Deye logica werkt en zoals een goede Chinees het betaamt is de handleiding heel compact op dit topic.
Dus als je wilt dat hij alleen maar PV overschot van de grid mag nemen, maar niet terug mag leveren, kies je ‘Zero export to CT’ en zet je het uitgaand vermogen op 0?

Ik ga de omvormer niet gebruiken voor zonnepanelen, deze hangen achter een eigen Solaredge. Puur batterijopslag dus, en op gezette tijden terugleveren aan het huis (via ac-in).

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 24-05-2026 11:46 ]

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:34
Hallo mede tweakers,

Ik heb laatste week een relais gemonteerd om een N-PE koppeling te maken bij offgrid modus op de load uitgang dat deed het interne relais niet ( als die erin zit volgens de handleiding wel maar ik denk van niet )

Het gaat om een SUN-8K-SG01LP1-EU.

nu ben ik offgrid aan het testen en zie dat de mppt geblokkeerd is en mijn vermogen alleen uit mijn batterij wordt gehaald ? load first optie aanstaan.

Ik zie ook een freqency shift naar 52hz , blokkeerd die daarmee de interne mppt ? dacht dat die functie was voor AC gekoppelde PV

wanneer gaat de pv weer werken moet daarvoor de SOC van de batterij eerst omlaag ? kan daar geen instellingen voor vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_ZGJzk2m3_9YzkU7IIsqXRgWIc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3qEzG3YUFknXqqSUOXrAXoiR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DW1GO_RK41FPUgKubJYva7LGfsY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YM4GIhGF0XYl8UFyDbFYpp2m.png?f=user_large

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

vlaario schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:01:
Hallo mede tweakers,

Ik heb laatste week een relais gemonteerd om een N-PE koppeling te maken bij offgrid modus op de load uitgang dat deed het interne relais niet ( als die erin zit volgens de handleiding wel maar ik denk van niet )

Het gaat om een SUN-8K-SG01LP1-EU.

nu ben ik offgrid aan het testen en zie dat de mppt geblokkeerd is en mijn vermogen alleen uit mijn batterij wordt gehaald ? load first optie aanstaan.

Ik zie ook een freqency shift naar 52hz , blokkeerd die daarmee de interne mppt ? dacht dat die functie was voor AC gekoppelde PV

wanneer gaat de pv weer werken moet daarvoor de SOC van de batterij eerst omlaag ? kan daar geen instellingen voor vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde omvormer en deze gaat nadat de batterij (JK BMS) op 100% is geweest eerst de batterij ontladen naar 99 of 98%. Hier blijft hij dan op hangen en dan wordt ook de PV opwek weer verbruikt. Ik ben ook zoveel mogelijk offgrid, omdat ik m'n opgewekte energie niet kan verkopen.

Het klopt dat de LP1 serie geen koppeling heeft tussen N en PE bij eiland gebruik, dat is alleen bij de nieuwere modellen zo. Ik heb het opgelost met een enkelpolige 63A automaat.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:28

zalkc

cvz.eu

SpongeRob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Ik heb exact dezelfde omvormer en deze gaat nadat de batterij (JK BMS) op 100% is geweest eerst de batterij ontladen naar 99 of 98%. Hier blijft hij dan op hangen en dan wordt ook de PV opwek weer verbruikt. Ik ben ook zoveel mogelijk offgrid, omdat ik m'n opgewekte energie niet kan verkopen.
Van JK is het een bekend euvel dat de SOC niet superzuiver is. De RCV is bij mij 55.2V (3.45V) en dat is ook zijn SOC=100 (3.41V), daarna gaat hij na 60 minuten naar de RFV van 54.4V (3.4V). Door spanningsverlies op de kabel zit er nog wel eens iets ruimte tussen. Wat de JK aangeeft en de wat de omvormer aangeeft zit een klein verschil, 0,2V zou het bij moeten zijn op basis van 2 meter 95mm kabel

Mocht dat veel meer worden dan moet je even kijken waar de extra weerstand in zit, stel dat je 2V verliest op 150A zit er ergens iets in je systeem 300W op te stoken en dat kan tot problemen leiden, vaak is een slechte verbinding de oorzaak. Dus als je langere tijd geen 100% ziet verschijnen zou ik eens de warmtebeeldcamera erbij pakken ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
state:
  translated: 99%
  raw: "99"
  last_changed: "2026-05-24T10:02:23.811Z"
  last_updated: "2026-05-24T11:10:32.223Z"
attributes:
  state_class: measurement
  Nominal Voltage: 48
  Life Cycle Rating: 6000
  Corrected Capacity: 219
  BMS SOC: 99
  BMS Current: 36
  BMS Voltage: 54.87
  BMS Other Symbol: 0
  BMS Charging Voltage: 55.2
  BMS Discharging Voltage: 0
  BMS Charging Current: 298
  BMS Discharging Current: 298
  BMS Max Charging Current: 318
  BMS Max Discharging Current: 318
  unit_of_measurement: "%"
  device_class: battery
  friendly_name: Inverter Battery

[ Voor 28% gewijzigd door zalkc op 24-05-2026 13:11 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• rvdgaag
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Dus als je wilt dat hij alleen maar PV overschot van de grid mag nemen, maar niet terug mag leveren, kies je ‘Zero export to CT’ en zet je het uitgaand vermogen op 0?

Ik ga de omvormer niet gebruiken voor zonnepanelen, deze hangen achter een eigen Solaredge. Puur batterijopslag dus, en op gezette tijden terugleveren aan het huis (via ac-in).
Ja je kan ook gewoon solar sell uitzetten

• rvdgaag
dingo35 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:03:
Hier ook!

@rvdgaag EDIT: Fraai dashboardje!!
Ik kan de YAML posten als je wilt, voor het Modbus docje even een PM met je email adres sturen dan mail ik hem aan je.

• rvdgaag
genesisfm schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Ik heb wel interesse in de 3 fase modbus adressen, bedankt alvast.
Ik voor het Modbus docje even een PM met je email adres sturen dan mail ik hem aan je.

• rvdgaag
Op verzoek de YAML voor het Deye dashboard wat ik enige post terug plaatste, bestaat uit 3 delen:
type: entities
entities:
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_battery_capacity
    name: SOC Batterysystem
    icon: mdi:battery-30
  - entity: sensor.yambms_yambms_1_power
    name: Batterij power
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_battery_voltage
    name: Voltage Batterysystem
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_solar_sell
    name: Solar_sell
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_grid_charge
    name: Grid_Charge
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_of_use
    name: Time of Use
  - entity: switch.deye_hybrid_grid_peak_shaving
    name: Grid Peak Shaving
  - entity: switch.deye_hybrid_export_asymmetry
    name: Export Asymmetry
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_production
    name: Daily Production
  - entity: sensor.deye_hybrid_microinverter_energy_today
    name: MicroInverters vandaag
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_battery_temperature
    name: Battery Temperature
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_heat_sink_temperature
    name: Sink Temperature
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_energy_sold
    name: Daily Energy Sold
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_energy_bought
    name: Daily Energy Bought
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_total_charge_of_the_battery
    name: Total charge of the battery
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_total_discharge_of_the_battery
    name: Total discharge of the battery
  - entity: sensor.modbus_total_system_power_huis
    name: Totaal Huis vermogen
title: Deye 12K Hybrid
show_header_toggle: false

• rvdgaag
Deel 2:
entities:
  - entity: select.esphome_web_26bda4_sun8k_energy_priority
    name: Energy priority
  - entity: select.esphome_web_26bda4_sun8k_limit_control_mode
    name: Limit control mode
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_max_solar_power
    name: Max Solar Power
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_max_solar_sell_power
    name: Max Solar Sell Power
  - entity: number.deye_hybrid_grid_peak_shaving
    name: Peak Shaving
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_maximum_battery_charge_current
    name: Maximum battery charge current
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_maximum_battery_discharge_current
    name: Maximum battery discharge current
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_maximum_battery_grid_charge_current
    name: Maximum battery_grid charge current

• rvdgaag
entities:
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_charge_enable
    type: custom:multiple-entity-row
    name: Timeslot 1
    toggle: true
    state_header: Charge
    state_color: true
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_start
        name: From
        format: precision0
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_start
        name: To
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_power
        name: Power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_capacity
        name: SOC
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_charge_enable
    name: Timeslot 2
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_capacity
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_charge_enable
    name: Timeslot 3
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_capacity
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_charge_enable
    name: Timeslot 4
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_capacity
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_charge_enable
    name: Timeslot 5
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_capacity
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_charge_enable
    name: Timeslot 6
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_capacity
        type: ""

• Rocky86
Qua aansturing gebruik ik de EMS van Yownec. Ik ben redelijk technisch, maar merk ook dat gemak in dit soort gevallen ook zinvol is. In slechts luttele seconden laat je het systeem laden, ontladen, 0-regeling voor maximaal Vermogen etc.

• rvdgaag
Rocky86 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:59:
Qua aansturing gebruik ik de EMS van Yownec. Ik ben redelijk technisch, maar merk ook dat gemak in dit soort gevallen ook zinvol is. In slechts luttele seconden laat je het systeem laden, ontladen, 0-regeling voor maximaal Vermogen etc.
Ja de opdracht kan je in enkele seconden laten berekenen, de Deye heeft wel ff tijd nodig om te schakelen, door de bank genomen 30 seconden om van modus te wisselen

• Rocky86
rvdgaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Ja de opdracht kan je in enkele seconden laten berekenen, de Deye heeft wel ff tijd nodig om te schakelen, door de bank genomen 30 seconden om van modus te wisselen
Dat merk ik in het gebruik idd ook al. Ik probeer de logica achter de voorgestelde laad/ontlaad cyclus ook al wat meer te begrijpen. Zie dat hij nu per dag op 5 uurtjes met een maximaal vermogen van 13kw gaat laden maar dan haalt hij het niet om 100% vol te raken bij 5 uurtjes ontladen met 15kw tot 20% capaciteit. Zal ongetwijfeld aan de eerste master instellingen liggen vermoed ik.

• vlaario
  • Laatst online: 08:34
SpongeRob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Het klopt dat de LP1 serie geen koppeling heeft tussen N en PE bij eiland gebruik, dat is alleen bij de nieuwere modellen zo. Ik heb het opgelost met een enkelpolige 63A automaat.
bey spongebob bedankt voor je reactie, Heb jij ook dat hij niet naadloos overschakeld als grid wegvalt of weer bijkomt ? toch een knipper op een lampje

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 21:42
rvdgaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:24:
Op verzoek de YAML voor het Deye dashboard wat ik enige post terug plaatste, bestaat uit 3 delen:
entities:
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_battery_capacity
    name: SOC Batterysystem
    icon: mdi:battery-30
  - entity: sensor.yambms_yambms_1_power
    name: Batterij power
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_battery_voltage
    name: Voltage Batterysystem
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_solar_sell
    name: Solar_sell
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_grid_charge
    name: Grid_Charge
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_of_use
    name: Time of Use
  - entity: switch.deye_hybrid_grid_peak_shaving
    name: Grid Peak Shaving
  - entity: switch.deye_hybrid_export_asymmetry
    name: Export Asymmetry
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_production
    name: Daily Production
  - entity: sensor.deye_hybrid_microinverter_energy_today
    name: MicroInverters vandaag
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_battery_temperature
    name: Battery Temperature
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_heat_sink_temperature
    name: Sink Temperature
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_energy_sold
    name: Daily Energy Sold
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_energy_bought
    name: Daily Energy Bought
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_total_charge_of_the_battery
    name: Total charge of the battery
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_total_discharge_of_the_battery
    name: Total discharge of the battery
  - entity: sensor.modbus_total_system_power_huis
    name: Totaal Huis vermogen
show_header_toggle: false
Bedankt, had geen zin om alle sensors af te gaan en aan te passen naar mijn eigen dus heb ik als test hiervoor de "HA Vibecode Agent" gebruikt en ben niet ontevreden. Zonder ook maar zelf iets aan te passen heb ik via Codex de wijzigingen op mijn HA instantie laten doorvoeren en de yaml laten aanpassen naar mijn eigen sensors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80UTLq_-B7VikVnUAZmScuuR3rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jaXjK4B8MFny0GpY3s2Bz5GV.png?f=fotoalbum_large

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

vlaario schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:50:
[...]

bey spongebob bedankt voor je reactie, Heb jij ook dat hij niet naadloos overschakeld als grid wegvalt of weer bijkomt ? toch een knipper op een lampje
Ik merk het inderdaad aan de verlichting die heel even knippert bij het inschakelen van het net, dat komt waarschijnlijk door het synchroniseren van de netfrequentie.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• thomvh
dingo35 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:29:

Je kunt ook overal 00:00 invullen. Dan werkt alleen Timeslot 6 kwam ik achter.

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:51
Bedankt, voor alle duidelijkheid, dat YAML gebeuren is voor GBB, niet voor HA?

TOU is inderdaad wat lastig. Ik denk dat ik nu een heel eind ben. Peakshaven is voorlopig nog een lastige, dat geeft soms hele rare reacties van Deye.

En parallel werkt goed, weergave in HA is raar. Vermogen wat uit batterij gehaald wordt is ok, vermogen van de omvormer naar grid export/import is nog steeds de waarde van een enkele omvormer...Iemand soortgelijke ervaring/probleem?

• rvdgaag
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:42:
Bedankt, voor alle duidelijkheid, dat YAML gebeuren is voor GBB, niet voor HA?

TOU is inderdaad wat lastig. Ik denk dat ik nu een heel eind ben. Peakshaven is voorlopig nog een lastige, dat geeft soms hele rare reacties van Deye.

En parallel werkt goed, weergave in HA is raar. Vermogen wat uit batterij gehaald wordt is ok, vermogen van de omvormer naar grid export/import is nog steeds de waarde van een enkele omvormer...Iemand soortgelijke ervaring/probleem?
Die YAML boel die hiervoor door my gepost is is voor een HA dashboard.

Peakshaven is simpel werkt alleen als je laadt of niet laadt om je maximale grid vermogen te beschermen tegen over belasting op een 3x 25A staat hij bij mij op 17250 Watt.

Parallel heb ik nog niet, ik twijffel om een 2e omvormer erbij te zetten of dat ik een 20kW omvormer koop om alles op 1 apparaat te houden. Let wel je grid instelling voor een enkele 12K omvormer is 13200 en solar export max 13200. Dat krijg je niet netto uit de accu door interne weerstanden van bekabeling etc en de omvormer verliezen. Ik haal gemiddeld max 235A uit de accu's (4 parallel) met een vermogen uit de omvormer rond de 10,5 kW.

• kawarider
Ok. Als je voor peakshaven kiest dan gaat solar gewoon het net op tot de ingestelde peak waarde en daarna gaat het batterij in en andersom bij gebruik? Wat staat er dan verder, sell first ipv zero to ct? Ik heb er wat mee zitten spelen maar kreeg het idee dat peakshaven alleen in de weg zit. Mijn aansluiting is nu nog 50 A maar moet terug naar 25, dan is mijn spielerij nog enigszins financieel te verantwoorden.

Thanks voor de yaml. Voor mij begint nu ook dat hoofdstuk in beeld te komen. Hardware doet ongeveer wat het moet doen. Twee Deye en 75 kWh in werkplaats en een Balansenergie in de garage, alles op een aansluiting. Blijft leuk.

[ Voor 20% gewijzigd door kawarider op 25-05-2026 11:13 ]

• rvdgaag
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:10:
Ok. Als je voor peakshaven kiest dan gaat solar gewoon het net op tot de ingestelde peak waarde en daarna gaat het batterij in en andersom bij gebruik? Wat staat er dan verder, sell first ipv zero to ct? Ik heb er wat mee zitten spelen maar kreeg het idee dat peakshaven alleen in de weg zit. Mijn aansluiting is nu nog 50 A maar moet terug naar 25, dan is mijn spielerij nog enigszins financieel te verantwoorden.

Thanks voor de yaml. Voor mij begint nu ook dat hoofdstuk in beeld te komen. Hardware doet ongeveer wat het moet doen. Twee Deye en 75 kWh in werkplaats en een Balansenergie in de garage, alles op een aansluiting. Blijft leuk.
Peakshaving aan voorkomt het ontladen van je accu dus dat wil je niet. De positieve kant is dat het vanuit je accu de maximale belasting van je aansluiting in de gaten houdt en zonodig de batterij extra ontlaadt om niet boven je max gebruik op je grid te komen.

Sell first betekent dat je omvormer maximaal (naar ingesteld vermogen ) naar de grid gaat ontladen, de PV stroom en ook de accu indien deze nog capaciteiot heeft. Zero export to CT houdt in dat hij je gridaansluiting op "0" houdt (ongeveer 20 watt) met behulp van de accu of pv stroom en verder primair de PV stroom in je accu stopt.

• kawarider
Ok. Kan peakshaven ook voorkomen dat er teveel PV het net op gaat?
Stomme vragen. Ik probeer de denkwijze van de Deye tot me te laten komen en een strategie te bedenken voor na salderen.

Edit. Er komt nu 19 kW van het dak af😂. De twee Deye s hebben daar al moeite mee maar er staan alweer paneeltjes klaar om bij te plaatsen. Laden staat nu ongeveer op 0,2 C, behoudend dus. Balanssysteem heeft nu dus ook al iets te doen. Maar als aansluiting 25 A wordt en er nog meer van het dak komt terwijl de accu vol is, gaat dit serieus problemen geven.

[ Voor 49% gewijzigd door kawarider op 25-05-2026 12:22 ]

• thomvh
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:04:
Ok. Kan peakshaven ook voorkomen dat er teveel PV het net op gaat?
Stomme vragen. Ik probeer de denkwijze van de Deye tot me te laten komen en een strategie te bedenken voor na salderen.

Edit. Er komt nu 19 kW van het dak af😂. De twee Deye s hebben daar al moeite mee maar er staan alweer paneeltjes klaar om bij te plaatsen. Laden staat nu ongeveer op 0,2 C, behoudend dus. Balanssysteem heeft nu dus ook al iets te doen. Maar als aansluiting 25 A wordt en er nog meer van het dak komt terwijl de accu vol is, gaat dit serieus problemen geven.
Dat kun je door de max sell power in te stellen voorkomen. Deze staat bij mij op 17250 aangezien dat mijn aansluiting is. De rest doet de deye vanzelf. Hij zal ook de PV omlaag sturen als die dat ondersteunt (weet niet precies hoe het aangesloten is).

• kawarider
PV zit nog gewoon op grid. Deze zal naar gen geplaatst moeten worden. Ivm BalansE in de garage staat max sell nu op 8 kW, pv rekent Deye niet mee en gaat gewoon door. Bij zero export ct gaat het nu wel goed. Zero export load vloog het ook gewoon doorheen. Het heeft zo zijn eigenaardigheden.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:13

fmb

Goedemorgen,

[Afbeelding]
Waarom is de Deye omvormer gecombineerd met Victron componenten?

Ik kijk naar beide merken, maar neig naar Deye omdat dat met 3fase toch wel een stuk eenviudiger is. Maar de combinatie was ik niet niet tegengekomen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Daan_96
  • Laatst online: 09:02
Het lijkt erop dat die alleen de victron gebruikt heeft voor de busbar / het aansluiten van de verschillende DC componenten.

Eerlijk gezegd zou ik het denk ik zelf ook zo doen als ik voor deye ga.

Ik twijfel ook nog steeds tussen beide maar nijg toch langzaam naar de deye 20kw varriant.

Scheelt een boel componenten tov een 3 fase multi rs systeem

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• thomvh
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:07:
PV zit nog gewoon op grid. Deze zal naar gen geplaatst moeten worden. Ivm BalansE in de garage staat max sell nu op 8 kW, pv rekent Deye niet mee en gaat gewoon door. Bij zero export ct gaat het nu wel goed. Zero export load vloog het ook gewoon doorheen. Het heeft zo zijn eigenaardigheden.
Je kunt solar sell uitzetten. Maar deye kan alleen op de CT dan aansturen niet direct op de gen poort. Daar zit die bij mij wel op. Gaat super momenteel.

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 16:50
Heb besloten om mijn panelen (dit jaar) uit te breiden met 14 stuks 475 WP. Mijn huidige 12kW kan dit niet aan en die wordt vervangen door een 20kW versie. Wil vooral in het voor- en naseizoen minder afhankelijk zijn vanaf het net (2027 stop salderen) en het gewoon "mooi" vind om hier mee bezig te zijn
Krijg dan op de MPPT1: 2x11 panelen zuid van 430 WP, op MPPT2 komen met een y-connector 2x14 panelen (430 WP oost en 475WP west). Alle panelen zijn/worden voorzien van Tigo omvormers. Verder zijn er 5 Seplos bakken V3 op aangesloten met elk 16x MB31 EVE grade A cellen (NKON)

Nu heb ik een aantal vragen over deze upgrade:
- Heeft de 20 kW versie de zelfde modbus/can adressen als de 12 kW of dien ik de esp-home software aan te passen
- Het mooist zal natuurlijk zijn dat ik dat één-op-één kan overzetten en alles gelijk kan houden in HA
- Dien in elk geval de maximale laad/ontlaad stromen van het grid te begrenzen op 17250 Watt
- tevens zal ik de laadstromen van de accu verlagen naar maximum 250-275 ampère (per bak zal het dan 50 á 55 ampère zijn), wil de temperatuur en stroom zo laag mogelijk houden
- De voeding naar de busbar's worden vervangen van 95mm2 = 120mm2
- Wat zijn eventueel nog meer "do's en don'ts"

• rvdgaag
Noordhorn schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:32:
Heb besloten om mijn panelen (dit jaar) uit te breiden met 14 stuks 475 WP. Mijn huidige 12kW kan dit niet aan en die wordt vervangen door een 20kW versie. Wil vooral in het voor- en naseizoen minder afhankelijk zijn vanaf het net (2027 stop salderen) en het gewoon "mooi" vind om hier mee bezig te zijn
Krijg dan op de MPPT1: 2x11 panelen zuid van 430 WP, op MPPT2 komen met een y-connector 2x14 panelen (430 WP oost en 475WP west). Alle panelen zijn/worden voorzien van Tigo omvormers. Verder zijn er 5 Seplos bakken V3 op aangesloten met elk 16x MB31 EVE grade A cellen (NKON)

Nu heb ik een aantal vragen over deze upgrade:
- Heeft de 20 kW versie de zelfde modbus/can adressen als de 12 kW of dien ik de esp-home software aan te passen
- Het mooist zal natuurlijk zijn dat ik dat één-op-één kan overzetten en alles gelijk kan houden in HA
- Dien in elk geval de maximale laad/ontlaad stromen van het grid te begrenzen op 17250 Watt
- tevens zal ik de laadstromen van de accu verlagen naar maximum 250-275 ampère (per bak zal het dan 50 á 55 ampère zijn), wil de temperatuur en stroom zo laag mogelijk houden
- De voeding naar de busbar's worden vervangen van 95mm2 = 120mm2
- Wat zijn eventueel nog meer "do's en don'ts"
Leuke uitbreiding, zeker doen. Ik kan jij uit ervaring aanraden om een YAMBMS ertussen te zetten om de Seplosjes beter samen te laten werken (ik doe het met 4).

Yambms on github

• ybos
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:07:
Geen mogelijkheid om de PV rechstreeks op de Deye te zetten :? Dan kan de Deye actief wat met de zon doen. Als je je PV op de GEN zet, kan je er nog steeds niets mee, behalve aan en uit schakelen, maar te vaak zal je PV omvormer niet zo fijn vinden (aan/uitzetten in de vorm van schakelen tussen gen input, pv omvormer doet niets en MI input, dan kan de PV omvormer leveren)

• kawarider
Ja dat zou best kunnen, is ook het plan. Extra kabel ligt er al. Ik twijfel nog of ik hier gen ingang voor ga gebruiken of echt gen in de winter. En ik weet niet goed hoe dit werkt. De frequentie wordt omhoog gezet totdat de omvormer eruit klapt of zo? Het wordt niet geregeld?

Ook nog geen nood, er liggen twee verwarmingselementen klaar om de buffer te verwarmen op overschot. Elk 9 kW, dus dat fikt ook nogal. En dan hoef ik ook niet meer met hout te zeulen in de zomer.

• ybos
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:44:
Ja dat zou best kunnen, is ook het plan. Extra kabel ligt er al. Ik twijfel nog of ik hier gen ingang voor ga gebruiken of echt gen in de winter. En ik weet niet goed hoe dit werkt. De frequentie wordt omhoog gezet totdat de omvormer eruit klapt of zo? Het wordt niet geregeld?

Ook nog geen nood, er liggen twee verwarmingselementen klaar om de buffer te verwarmen op overschot. Elk 9 kW, dus dat fikt ook nogal. En dan hoef ik ook niet meer met hout te zeulen in de zomer.
Gen input met setting MI: Deye levert een spanning op de aansluitklemmen -> PV omvormer ziet spanning en zal dus gaan leveren.

Gen input met setting Gen: Deye verwacht een spanning, de Gen aansluitklemmen zijn dus spanningsloos -> PV omvormer ziet geen net en zal dus geen opwek kunnen leveren.

Met de Gen input kan je dus alleen opwek aan/uit regelen: accu's vol en je wil niet terugleveren? Dan de gen input op setting gen schakelen want dan staat er geen spanning meer op de aansluitklemmen. Maar hier een PV omvormer vaak mee schakelen is niet zo best voor de apparatuur. Als die PV omvormer 10kW levert en de spanning valt ineens weg, levert een schakelpiek op, niet lekker.

De frequentie regelt de Deye alleen in off grid situatie. In on grid situatie is dit niet mogelijk. De netvoeding en de Gen input hangen dan aan elkaar via een gedeelde AC bus.

• SnarfB
  • Laatst online: 12-06 19:37
rvdgaag schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Leuke uitbreiding, zeker doen. Ik kan jij uit ervaring aanraden om een YAMBMS ertussen te zetten om de Seplosjes beter samen te laten werken (ik doe het met 4).

Yambms on github
Mag eens ik eens vragen wat die Yambms nú eigenlijk precies doet, ook begrijp ik de schematische aansluiting niet helemaal ik heb nu 2 Seplos V4 kits deze zitten op de RS 485 poort doorgelust eigenlijk en master gaat naar de Deye. Als het schema van Yambms begrijp gaan ze allemaal afzonderlijk naar ESP interface.

Maar dat is ook weer afhankelijk lijkt het welke ESP inteface je pakt, want als jedit ESP interface kaart pakt heb 4 RS485 poorten, maar pak je de waveshare heb je maar een poort.

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 16:50
rvdgaag schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Yambms on github
Zal mij daar eens in gaan verdiepen. Zie nog niet direct de reden om het te doen, ze werken nu ook perfect met elkaar en minimale verschillen. Gebruik nu "BLE Battery Management System" voor het uitlezen i.c.m. een ESP-Home "Bluetooth-proxy"

In elk geval bedankt voor de suggestie _/-\o_

• rvdgaag
SnarfB schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:58:
[...]

Mag eens ik eens vragen wat die Yambms nú eigenlijk precies doet, ook begrijp ik de schematische aansluiting niet helemaal ik heb nu 2 Seplos V4 kits deze zitten op de RS 485 poort doorgelust eigenlijk en master gaat naar de Deye. Als het schema van Yambms begrijp gaan ze allemaal afzonderlijk naar ESP interface.

Maar dat is ook weer afhankelijk lijkt het welke ESP inteface je pakt, want als jedit ESP interface kaart pakt heb 4 RS485 poorten, maar pak je de waveshare heb je maar een poort.
Mijn redenen om de YAMBMS er tussen te zetten waren er meerdere, oa de Seplos BMS's en rammen door tot het allerlaatste moment van Max Soc, met de YB (yambms afgekort) wordt het vertraagd, scheelt veroudering van de cellen. Daarnaast heeft de YB ook een mechanisme wat de laadstroom beperkt mbt de temperatuur. De YB geeft ook alle individuele cell informatie, hierdoor kon de rotte bluetooth ESP oplossing eruit.

De YB sluit je aan op de Modbus poort van je master batterij, gewoon de normale daisy chain van modbus met meerdere accu's, de CAN van de YB gaat naar je Deye omvormer. De Waveshare heb ik geen ervaring mee, ik heb een LiliGO t-connect board genomen zodat ik later eventueel een andere BMS systeem op het geheel kan integreren eventueel. Zou ik dat niet bedacht hebben dan had ik voor de eenvoud van de Waveshare gekozen want Waveshare heb ik goede ervaring mee.

Hier wat screens van de YAMBMS integratie in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovX8coJeR7SvAgtpz42kYNHFkvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dK38qAvGh0SbT5EomXUuRJIN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEwLQ0eVPs9q9z05uxikTHvv1Po=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9DEbcZLgOPzujdoOFJDKFp6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AxA8_xBL7wXhYuDPDxKusYmxIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OeAgB9Z7P1g8eVxSvH1WeikV.png?f=fotoalbum_large

• thomvh
Vandaag knallen de zonnepanelen er een paar keer uit met de melding dat het grid voltage te hoog is. Echter hangen deze achter een Deye op de Grid input ingesteld als Micro Inverter. Ik was op dat moment niks aan het terug leveren / maar zelfs aan het laden. Is er een manier in de Deye om het voltage op de grid poort wat lager te houden. Ik zie in mijn overzicht namelijk sowieso dat er een klein verschil zit tussen de Grid voltage en de Auxilary PV voltage op de Deye. Ik ben hier beetje einde raad, ik snap waarom de netbeheerders het doen. Maar als ik zelf niks terug lever is het een beetje irritant. Ik weet dat de zonnepanelen op DC zetten dit zou fixen, maar deze panelen kunnen nu eenmaal niet op de DC poort van de Deye door de optimizers die eronder zitten.

• ybos
thomvh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:50:
Vandaag knallen de zonnepanelen er een paar keer uit met de melding dat het grid voltage te hoog is. Echter hangen deze achter een Deye op de Grid input ingesteld als Micro Inverter. Ik was op dat moment niks aan het terug leveren / maar zelfs aan het laden. Is er een manier in de Deye om het voltage op de grid poort wat lager te houden. Ik zie in mijn overzicht namelijk sowieso dat er een klein verschil zit tussen de Grid voltage en de Auxilary PV voltage op de Deye. Ik ben hier beetje einde raad, ik snap waarom de netbeheerders het doen. Maar als ik zelf niks terug lever is het een beetje irritant. Ik weet dat de zonnepanelen op DC zetten dit zou fixen, maar deze panelen kunnen nu eenmaal niet op de DC poort van de Deye door de optimizers die eronder zitten.
een van de opties om te kunnen laden is om off grid te gaan, maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt. Dan "maakt" de Deye zijn eigen net en is de spanning van de MI input prima.

• thomvh
ybos schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:25:
[...]

een van de opties om te kunnen laden is om off grid te gaan, maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt. Dan "maakt" de Deye zijn eigen net en is de spanning van de MI input prima.
Ik was de auto aan het laden met PV en Grid samen. Wil dat liever niet uit de batterij doen.

Ik zat ook te denken. Dit moet volgend jaar ook fout gaan zelfs wanneer we eigenlijk zelfvoorzienend zijn. Dat de grid gewoon voltage omhoog gaat en de zonnepanelen doei zeggen. Waardoor we stroom moeten gaan inkopen.

• kawarider
Off grid en slimme lader zou dat op moeten lossen. Het feit dat je nu ziet dat t fout gaat, gaat ervoor zorgen dat je dat volgend jaar niet gebeurt 😀

• thomvh
kawarider schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:52:
Off grid en slimme lader zou dat op moeten lossen. Het feit dat je nu ziet dat t fout gaat, gaat ervoor zorgen dat je dat volgend jaar niet gebeurt 😀
Ik heb een slimme lader. Hij dacht hey surplus aanwezig en gaan. Alleen als het grid voltage zo hoog gaat. Dan kan ik er weinig aan doen... Momenteel speelt het weer. Voltage gaat over de 252V heen. Het enige wat ik kan doen is alleen op noodstroom gaan zetten voorlopig. Maar dat was eigenlijk ook niet mijn planning...

• zalkc

zalkc

cvz.eu

thomvh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb een slimme lader. Hij dacht hey surplus aanwezig en gaan. Alleen als het grid voltage zo hoog gaat. Dan kan ik er weinig aan doen... Momenteel speelt het weer. Voltage gaat over de 252V heen. Het enige wat ik kan doen is alleen op noodstroom gaan zetten voorlopig. Maar dat was eigenlijk ook niet mijn planning...
Tja, de omvormer doet wat die zou moeten doen. Je kunt ook kijken of je op de laadpaal op de (smart)load wil aansluiten.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• rvdgaag
thomvh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:50:
Speel eens met de MI input settings, wellicht als je MI aan de AC kant met de load laat verbinden ipv de Grid side dat het goed gaat, je kan ook de ac koppling uit proberen, geen idee wat die dan doet eerlijk gezegd.

• thomvh
zalkc schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Tja, de omvormer doet wat die zou moeten doen. Je kunt ook kijken of je op de laadpaal op de (smart)load wil aansluiten.
Dat is die al, er zit een ATS tussen. Dus kan het geheel in eiland bedrijf nemen als ik wil.

• thomvh
rvdgaag schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Speel eens met de MI input settings, wellicht als je MI aan de AC kant met de load laat verbinden ipv de Grid side dat het goed gaat, je kan ook de ac koppling uit proberen, geen idee wat die dan doet eerlijk gezegd.
Het is niet echt een MI, het is een volledige inverter die op de Gen port zit met daar MI als setting. Ik kan hem op de load kant proberen te zetten maar ik weet niet in hoeverre de deye daar input leuk vind. Dat is iets om uit te vogelen I guess.

Hoe bedoel je AC koppeling?

• zalkc

zalkc

cvz.eu

thomvh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Dat is die al, er zit een ATS tussen. Dus kan het geheel in eiland bedrijf nemen als ik wil.
Die ATS sluit je van het net af, dat is ook niet direct wat je wil, het houd wel je PV in stand.

• thomvh
zalkc schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Die ATS sluit je van het net af, dat is ook niet direct wat je wil, het houd wel je PV in stand.
Niet perse. Als ik daar nu de switch hadmatig omgooi. Valt de Grid verbinding op de Inverter niet weg. De ATS zit namelijk alleen tussen de Grid/Inverter en het huis. Maar de Inverter en de Grid zitten aangesloten zonder ATS daartussen.

• rvdgaag
thomvh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Het is niet echt een MI, het is een volledige inverter die op de Gen port zit met daar MI als setting. Ik kan hem op de load kant proberen te zetten maar ik weet niet in hoeverre de deye daar input leuk vind. Dat is iets om uit te vogelen I guess.

Hoe bedoel je AC koppeling?
Kijk effe in het settings menu van de GEN ingang van je Deye, als die op MI staat dan zijn er 3 settings mogelijk waaronder die ik noemde.

• thomvh
rvdgaag schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Kijk effe in het settings menu van de GEN ingang van je Deye, als die op MI staat dan zijn er 3 settings mogelijk waaronder die ik noemde.
Ik ga dat eens proberen! Thanks

• rvdgaag
thomvh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Ik ga dat eens proberen! Thanks
Zeker doen, gaat het makkelijkste via Deye cloud, laat even weten wat het resultaat is, leren we hier ook wat van.

• thomvh
rvdgaag schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Zeker doen, gaat het makkelijkste via Deye cloud, laat even weten wat het resultaat is, leren we hier ook wat van.
Helaas zit die van mij niet aan Deye cloud maar aan Solar Assistant. Die lijkt die instelling niet te pushen. Dus moet het vanavond thuis even doen.

Het is wel feest op het stroomnet in de wijk... Hele tijd die panelen die uit gaan :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfRlHiZJX5AFGXAOq60Ao18vggM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/54FeIaWe7xR3I7SgeqjqRGCJ.png?f=user_large

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-06 21:09
thomvh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Helaas zit die van mij niet aan Deye cloud maar aan Solar Assistant. Die lijkt die instelling niet te pushen. Dus moet het vanavond thuis even doen.

Het is wel feest op het stroomnet in de wijk... Hele tijd die panelen die uit gaan :'(
[Afbeelding]
Hier ook regelmatig vol stroomnet, maar doordat de panelen via DC op de Deye aangesloten zitten, wordt dan alsnog de accu geladen, dat werkt erg mooi.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

MarcoPolet schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Hier ook regelmatig vol stroomnet, maar doordat de panelen via DC op de Deye aangesloten zitten, wordt dan alsnog de accu geladen, dat werkt erg mooi.
Even een begripsvraag, dat de Deye een DC stroom kan afschakelen is bekend, maar waarom kan hij dat niet met een AC stroom? Een generator zal die ook kunnen aansturen lijkt me. En als je de AC coupling uitzet, maakt dat nog verschil?

• thomvh
zalkc schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Even een begripsvraag, dat de Deye een DC stroom kan afschakelen is bekend, maar waarom kan hij dat niet met een AC stroom? Een generator zal die ook kunnen aansturen lijkt me. En als je de AC coupling uitzet, maakt dat nog verschil?
Ik ben vooral benieuwd hoe die de AC gaat ontkoppelen. Of die dan een eigen net gaat maken op de Gen port of niet. Ben er gister avond helaas door omstandigheden niet meer aan toe gekomen om erin te duiken. Maar zal later vandaag even kijken of ik hem kan ontkoppelen van de Grid AC.

• rvdgaag
thomvh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:43:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe die de AC gaat ontkoppelen. Of die dan een eigen net gaat maken op de Gen port of niet. Ben er gister avond helaas door omstandigheden niet meer aan toe gekomen om erin te duiken. Maar zal later vandaag even kijken of ik hem kan ontkoppelen van de Grid AC.
Ja dat kan, hij heeft hiervoor interne relais is aanstuurbaar met een modbus opdracht.

• thomvh
rvdgaag schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Ja dat kan, hij heeft hiervoor interne relais is aanstuurbaar met een modbus opdracht.
Moet alleen even uitvogelen hoe ik die modbus opdracht verstuur. Solar Assistant zet maar een gelimiteerde lijst om naar MQTT namelijk.

• ybos
thomvh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Moet alleen even uitvogelen hoe ik die modbus opdracht verstuur. Solar Assistant zet maar een gelimiteerde lijst om naar MQTT namelijk.
Volgens mij kan je via solar assistent wel tijden de grid instellingen aanpassen zodat de Deye offgrid gaat.

Stel, normaal zijn de netsettings van 190 - 253V, als je dan via Solar assistent deze settings aanpast naar 260 - 270V zal de Deye "zien" dat het net buiten zijn specs valt en in offgrid modus gaan.

Als je dat instelt op de probleemtijden met het net in je regio, zullen de panelen wel je accu laden mits ze op de Gen input zitten in MI instelling.

Maar, en dat is volgens mij al eens eerder besproken hier, er zijn dan relais die continu klikken (tenminste, je hoort wat schakelen) en de vraag is hoe goed dit is voor de levensduur van het geheel.

GBB heeft ook de optie om in offgrid modus te gaan via zo'n soort weg, en daarmee daalt het eigen gebruik ook flink, maar als dat impact heeft op de levensduur, dan is de vraag of je daadwerkelijk wat bespaart (maar óf het impact heeft op de levensduur is dus maar de vraag)

• thomvh
ybos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:29:
[...]

Volgens mij kan je via solar assistent wel tijden de grid instellingen aanpassen zodat de Deye offgrid gaat.

Stel, normaal zijn de netsettings van 190 - 253V, als je dan via Solar assistent deze settings aanpast naar 260 - 270V zal de Deye "zien" dat het net buiten zijn specs valt en in offgrid modus gaan.

Als je dat instelt op de probleemtijden met het net in je regio, zullen de panelen wel je accu laden mits ze op de Gen input zitten in MI instelling.

Maar, en dat is volgens mij al eens eerder besproken hier, er zijn dan relais die continu klikken (tenminste, je hoort wat schakelen) en de vraag is hoe goed dit is voor de levensduur van het geheel.

GBB heeft ook de optie om in offgrid modus te gaan via zo'n soort weg, en daarmee daalt het eigen gebruik ook flink, maar als dat impact heeft op de levensduur, dan is de vraag of je daadwerkelijk wat bespaart (maar óf het impact heeft op de levensduur is dus maar de vraag)
Wacht dus in off grid modus klikken er constant relais?

Ja ik verlies liever wat kWh dan een kapotte omvormer. Het is gewoon de afgelopen dagen heel erg hier. Heb wel het idee dat de meeste op oost west liggen dan valt die namelijk het vaakst uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9Og8xV6GvogJYFBMidxj-S4aKI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LuAHHdEhHe5z0YBCfSyN6JXI.png?f=user_large

• ybos
thomvh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Ja ik verlies liever wat kWh dan een kapotte omvormer. Het is gewoon de afgelopen dagen heel erg hier. Heb wel het idee dat de meeste op oost west liggen dan valt die namelijk het vaakst uit.

[Afbeelding]
Hoho, enige nuance :P

Als je de netgrenzen aanpast zal de Deye regelmatig een check doen. Ik zeg hierbij niet dat direct de levensduur achteruit vliegt, want dat weten we niet. Het zou een mogelijke impact kunnen hebben.

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-06 21:09
thomvh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]
Oost-west afschakelen is volgens mij wel bijzonder, dan is er meestal de meeste vraag en het minste pv aanbod. Misschien ook even kijken of je in de P1 meter (en evt. ook Deye) voltage data ook ziet dat een fase boven de 253 komt (als je die beschikbaar hebt natuurlijk)? Wellicht is er iets anders aan de hand?

• thomvh
MarcoPolet schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Oost-west afschakelen is volgens mij wel bijzonder, dan is er meestal de meeste vraag en het minste pv aanbod. Misschien ook even kijken of je in de P1 meter (en evt. ook Deye) voltage data ook ziet dat een fase boven de 253 komt (als je die beschikbaar hebt natuurlijk)? Wellicht is er iets anders aan de hand?
Zeker. Dat was het eerste wat ik gecheckt heb. De Deye heeft ook een CT meter van Eastron die zat ook al op de rand. Maar ook mijn OG van dit hele verhaal de Slimmelezer zegt dat die erboven / erop is geweest best wel significant en dus later op de dag. Gister en vandaag. Gister viel die ook voor de lunch uit. Vandaag niet. Maar je ziet ironisch genoeg alles zakken gedurende de piek zonneopwek.

Als ik het goed begrijp als de P1 poort zo rond de 250V zegt dan heeft de inverter niet genoeg ruimte om daar voltage bovenop te gooien om alles terug te gaan leveren dus dan schakelt die af. Maar dat is even mijn basis kennis van hoe de omvormers werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4lel91sluopX6G6wJ4EBExkIko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t3RGoRukeesphEkYZal5XcAi.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook melding gemaakt bij Enexis. We gaan wel zien of ze er iets mee gaan doen. Ze zeggen namelijk op de website van niet... Of pas over 5 tot 10 jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door thomvh op 28-05-2026 21:47 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 60 Laatste