Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jeronimo88 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:21:

Iemand die soorgelijke opstelling heeft staan, adviezen etc. zijn meer dan welkom!
Ja, maar dan een 25A op de input en een 32A op de output en enkel aan het begin van een kabel een automaat, niet aan beide zijdes.

Dus netvoeding > 4P-B25A automaat > lange kabel > 4P schakelaar > Korte kabel naar omvormer > korte kabel uit omvormer > 4P-B32A automaat > Lange kabel > omschakelaar in groepenkast > rest de bestaande groepenkast.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
sjigo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:30:
Ik wil een thuisaccu aanschaffen en op dynamisch overgaan. Hierbij twijfel ik tussen Victron en Deye. De situatie is:

Momenteel 15 panelen met micro-omvormers. Er komen 14 grote (~600 wp) panelen bij op een nog te bouwen schuur, afstand tot huis ca. 10 meter. Tevens komen er 2 of 4 panelen bij op een aanbouw met micro-omvormers.

Mijn voorkeur gaat uit naar Deye. De enige vraag luidt; is de Deye in staat om tegelijk van zowel de DC van de panelen, als AC uit het net (afkomstig uit de micro-omvormers) de accu opladen? Bij voorbaat dank!
waarom gaat je voorkeur uit naar Deye? ik twijfel ook nog, maar begrijp dat het standby verbruik van Deye erg hoog ivm de andere. Dat verhoogt het stroomverbruik alleen maar nog meer. Victron of AlphaESS ben ik ook nog aan het bekijken. jij?

Water-Escape

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:39
thomvh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Yes, je sluit je micro-omvormers aan op de gen poort, of de AC poort maakt volgens mij in theorie niet denderend veel uit zolang je maar de ct clamps of de eastron in je meterkast aansluit. Hij trekt dan gewoon alles naar binnen zo als je hem instelt.
Het ging me om de "gewone" AC-poort. Een extra kabel trekken voor de gen gaat helaas niet lukken.

Het wordt de Deye, bedankt!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:39
water_escape schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:21:
[...]

waarom gaat je voorkeur uit naar Deye? ik twijfel ook nog, maar begrijp dat het standby verbruik van Deye erg hoog ivm de andere. Dat verhoogt het stroomverbruik alleen maar nog meer. Victron of AlphaESS ben ik ook nog aan het bekijken. jij?
Omvang van de installatie, gemak van het installeren, aanschafprijs. Ik begreep juist dat de Deye efficiënter is dan de Victron. Ik heb alleen naar Deye en Victron gekeken, verder niet. Omdat het me qua prijs/kwaliteit prima lijkt en vanwege tijdgebrek om verdere systemen te onderzoeken.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
[...]
3 fase Deye zou je eigenlijk met Victron Multi RS moeten vergelijken,
Wordt nogal veel vergeleken met Multiplus versie van Victron met elk ~30W stand-by verbruik voor automatische noodstroom (3-fase ~90W),
Door het opgeven van de automatische noodstroom (back up bij stroomuitval) en alleen in ondersteunde configuratie kun je als accu niet gebruikt, 2 uitschakelen en 1 van 3 tot 10W reduceren.
(Vergelijkbaar met een Deye met alleen verbruikers aan de gridzijde en geen enkele op load uitgang)
Om toch noodstroom te hebben met de Victron MP, hebben vele een handmatige 1-0-2 schakelaar geplaatst om verbruikers van gridzijde naar achter de Victron MP's te verplaatsen.
Deye 3 fase hybride kent nog steeds niet de low power mode zoals van de 1 fase Deye's of welke Sunsynk gebruikt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

[...]

Hier zit ik in een sortgelijk dilemma. Ik wil ook kiezen tussen Victron ($$$) of Deye ($$). Wij hebben al een AlphaESS installatie (T10+22kWh Batterij+40 panelen en een T6 met 24 panelen. Alle panelen zijn 500Wp). Ik vind de AlphaESS installatie zelf best fijn en met wat googlewerk vond ik ook daar een "idle" verbruik van ca 100w. Dus ik zou je hier niet teveel door laten leiden. De Multiplussen in drievoud zitten ook op 100w. Mijn AlphaESS T10 omvormer is warm genoeg dat de katten er graag op zitten :)

Helaas heb ik nog de "oude" 3.8s batterijen. En deze uitbreiden is een kostbare zaak. Ik wou van 22 naar 44kWh maar de prijzen zijn duurder dan een complete Victron/Deye installatie ernaast met een 32kWh batterij.

Ik ben daarom de volgende scenario's aan het uitwerken:
  1. Batterijen van m'n T10 naar m'n T6 verplaatsen. 3x Nieuwe 9.1 batterijen voor m'n T10 halen. Dit heeft blijkbaar wat beperkingen aan de AlphaESS kant die nog uitgezocht worden. De omvormers kunnen in elk geval niet samenwerken. Als ze niet kunnen samenwerken moet ik in Home Assistant dit zelf gaan regelen via modbus. Voordeel: 10 jaar garantie en ondersteuning.
  2. De T6 vervangen door een Victron Multi RS systeem. Nadeel: van 3 naar 1 fase en m'n PV wordt geknepen naar 3kW piek aan het begin van de dag (de MPTTs zijn 16 en 8 panelen).
  3. Victron MultiPlus en losse MPTT omvormers gebruiken. Helaas werken de AlphaESS en Victron niet goed samen, dus zal ik ook dit via Home Assistant moeten gaan regelen.
  4. De T6 vervangen door een Deye 12kW en deze aansturen. Hier neig ik sterk na want de installatie complexiteit is het kleinst. Ik heb hier wel een aantal zaken die ik goed wil uitzoeken:
    1. Ik moet via m'n Home Assistant het systeem goed kunnen aansturen.
    2. De Deye mag de batterij laden op vol vermogen (12kW), maar de net injectie moet beperkt worden op 6kW.
    3. De PV productie moet stopgezet kunnen worden. Het minimum schijnt 400 of 1000w te zijn bij Deye, maar dat is wel te overkomen.
    4. Ik moet de Deye dusdanig kunnen instellen dat hij ontlaad/laad met een specifiek vermogen. Als ik bijvoorbeeld in de nacht wil laden mag dat maximaal met 6 of 12kWh afhankelijk van de SoC van de AlphaESS.

iRacing Profiel

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:10
Luckeh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Hier zit ik in een sortgelijk dilemma. Ik wil ook kiezen tussen Victron ($$$) of Deye ($$). Wij hebben al een AlphaESS installatie (T10+22kWh Batterij+40 panelen en een T6 met 24 panelen. Alle panelen zijn 500Wp). Ik vind de AlphaESS installatie zelf best fijn en met wat googlewerk vond ik ook daar een "idle" verbruik van ca 100w. Dus ik zou je hier niet teveel door laten leiden. De Multiplussen in drievoud zitten ook op 100w. Mijn AlphaESS T10 omvormer is warm genoeg dat de katten er graag op zitten :)

Helaas heb ik nog de "oude" 3.8s batterijen. En deze uitbreiden is een kostbare zaak. Ik wou van 22 naar 44kWh maar de prijzen zijn duurder dan een complete Victron/Deye installatie ernaast met een 32kWh batterij.

1. Batterijen van m'n T10 naar m'n T6 verplaatsen. 3x Nieuwe 9.1 batterijen voor m'n T10 halen. Dit heeft blijkbaar wat beperkingen aan de AlphaESS kant die nog uitgezocht worden. De omvormers kunnen in elk geval niet samenwerken. Als ze niet kunnen samenwerken moet ik in Home Assistant dit zelf gaan regelen via modbus. Voordeel: 10 jaar garantie en ondersteuning.
  2. De T6 vervangen door een Victron Multi RS systeem. Nadeel: van 3 naar 1 fase en m'n PV wordt geknepen naar 3kW piek aan het begin van de dag (de MPTTs zijn 16 en 8 panelen).
  3. Victron MultiPlus en losse MPTT omvormers gebruiken. Helaas werken de AlphaESS en Victron niet goed samen, dus zal ik ook dit via Home Assistant moeten gaan regelen.
  4. De T6 vervangen door een Deye 12kW en deze aansturen. Hier neig ik sterk na want de installatie complexiteit is het kleinst. Ik heb hier wel een aantal zaken die ik goed wil uitzoeken:
    2. De Deye mag de batterij laden op vol vermogen (12kW), maar de net injectie moet beperkt worden op 6kW.
    3. De PV productie moet stopgezet kunnen worden. Het minimum schijnt 400 of 1000w te zijn bij Deye, maar dat is wel te overkomen.
    4. Ik moet de Deye dusdanig kunnen instellen dat hij ontlaad/laad met een specifiek vermogen. Als ik bijvoorbeeld in de nacht wil laden mag dat maximaal met 6 of 12kWh afhankelijk van de SoC van de AlphaESS.
Meerdere opties voor, Solar Assistant, Dongles, Deye Cloud.
De Deye mag de batterij laden op vol vermogen (12kW), maar de net injectie moet beperkt worden op 6kW.
Max Grid Charge instellen op 6kW.
De PV productie moet stopgezet kunnen worden. Het minimum schijnt 400 of 1000w te zijn bij Deye, maar dat is wel te overkomen.
Kan je dit niet direct op je andere inverter?
Ik moet de Deye dusdanig kunnen instellen dat hij ontlaad/laad met een specifiek vermogen. Als ik bijvoorbeeld in de nacht wil laden mag dat maximaal met 6 of 12kWh afhankelijk van de SoC van de AlphaESS.
Daar heb je de ToU instellingen voor. Of de Max Grid Charge waardes.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:00
Luckeh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Ik en velen hier, gebruiken GBBoptimizer. dat doet alles automatisch :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
@thomvh Je hebt ook nog "max sell power" waarmee exact de teruglevering op +/- 10W kunt sturen
@Luckeh Als je de teruglevering van AlphaESS in HA hebt kan je "poll state" gebruiken in node red om deze van de teruglever instelwaarde af te trekken elke x seconden (instelbaar) en wat overblijft wegschrijven naar de "max sel power" parameter
Als ook dat je nog "when battery full" kunt uitvinken, als je PV opwek op MPPT's verder wilt reduceren

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 20-05-2026 22:40 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste