Duurzaamheidsscore en Privacyscore bij smartphones

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +445 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter

TL;DR:

De ene smartphone krijgt 10 jaar support van de fabrikant en de community. De ander kan je na een jaar wel weggooien als je nog veilig bankzaken wilt doen. De ene kan je volledig anoniem gebruiken; bij de ander moet je inloggen en wordt je conform algemene voorwaarden volledig getracked in alles wat je doet. Kunnen we dit enorme verschil beter inzichtelijk maken?

Stem op deze feature door rechtsboven "thumbs-up" te geven, zodat hij in de top 10 meest gewenste features komt.

edit:
Wegens de populariteit van deze mooie feature wordt de lijst met meest gewenste features niet langer geüpdatet. De oorspronkelijke tekst van dit feature request staat onderaan. Omdat feature requests nu moeten worden gedaan in deze nieuwe stijl, eerst kort antwoord op de 4 vragen nieuwe stijl:
Welk probleem ervaar je?
De belangrijkste informatie bij het vergelijken van smartphones ontbreekt:
  1. Is de bootloader te unlocken?
  2. Welke privacy-bewuste custom ROMs worden er ondersteund?
  3. Hoe lang wordt er door de fabrikant ondersteuning gegeven?
  4. Hoe duurzaam is deze smartphone?
Alsook de algemene aandacht voor privacy bij elk artikel over nieuwe features van een bedrijf dat bekend staat om privacy-schendingen en de noodzaak dat mee te nemen bij de afweging om er gebruik van te maken.
Waarom is dat een probleem?
Dit zijn dealbreakers. Deze informatie bepaalt of een smartphone voor mij de moeite waard is. Nu moet ik dus voor elke smartphone op DuckDuckGo gaan zoeken naar deze informatie.
Hoe vaak loop je er tegenaan?
Elke keer als ik iets over smartphones wil weten. Ik kom eigenlijk niet meer naar de Pricewatch voor het vergelijken van smartphones. In plaats daarvan bezoek ik bijvoorbeeld lineageosdevices.com.
Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Aandacht voor bovenstaande 4 punten in de kenmerken van elke smartphone waardoor ze op die punten te vergelijken en te filteren zijn in de price watch, en een soort privacy-informatiebalk of -waarschuwing bij elk nieuwsartikel over een product van een bedrijf waarbij dat relevant is.

Hieronder volgt de oorspronkelijke mooie feature tekst.

Mooie Feature:

E-waste is de grootste en snelst groeiende milieuvervuiler ter wereld. De laatste 10 jaar is de smartphone steeds prominenter in beeld gekomen op Tweakers.net. Nieuws, reviews, pricewatch, vergelijkingen, best buy guide, etc.

Waar in deze artikelen op Tweakers.net nog weinig tot geen aandacht voor is, is duurzaamheid en privacy, terwijl daar in de reacties steeds vaker om gevraagd wordt.

Kunnen we misschien fabrikanten in het algemeen en specifieke smartphones in het bijzonder beoordelen op hun beleid in de praktijk? Dat kan op verschillende meer of minder ingrijpende manieren. Bijvoorbeeld:
  • De totaalprijs uitdrukken als prijs per maand gedurende de ondersteunde periode; of
  • scorelabels met punten voor verschillende aspecten van privacy en duurzaamheid; of
  • kwalificerende sleutelwoorden noemen; of
  • bootloader unlock policy en ROM support informatie geven,
en deze structureel te noemen bij artikelen.

Fairphone 5 (/e/OS versie):
Privacy: 5/5
Duurzaamheid: 5/5
Bootloader unlock: ja
Officiële ROMs: Fairphone OS (Google), /e/OS (deGoogled), LineageOS (Vanilla)

Een anekdote:
71 percent of of Millennials and Gen Z adults value environmental sustainability more than economic growth. That being said, it comes as a surprise that young people are mostly to blame for planet earth's large amounts of un-recycled e-waste.

Young adults aren't recycling, and we don't know why.

Duurzaamheid
Er zijn 3 momenten waarop je een smartphone weg wilt doen. In hoeverre heb je een keus? Dat zou kunnen meewegen in de duurzaamheidsscore, bijvoorbeeld van 0 tot 5.

1. Er komen geen beveiligingsupdates meer van de fabrikant.

Veel mensen vervangen dan hun smartphone, maar sommigen installeren een professionele en volwassen Custom ROM als LineageOS (Google, Sony), LOS-MicroG of /e/OS (Murena, Fairphone). Om dit te doen moet je de bootloader unlocken. Sommige fabrikanten maken dit heel makkelijk, andere fabrikanten maken dit heel moeilijk. Er zijn dus twee factoren die de duurzaamheid van een smartphone beïnvloeden:

- a. Hoe lang voorziet de fabrikant in updates? +1 punt per jaar.
- b. In hoeverre helpt de fabrikant met het unlocken van de bootloader? +1 of -1.

Op punt b scoort bijvoorbeeld Google heel goed. Ze staan al 10 jaar bekend, sinds de Google Nexus 7 uit 2013, als zeer developer-vriendelijke smartphones. Sony scoort met het Open Device beleid vrij goed. Niet alle, maar "veel" telefoons worden van goede duidelijke broncode en unlock-opties voorzien.

Xiaomi bijvoorbeeld scoort redelijk. Ze bieden wel de optie om je bootloader via de cloud te unlocken zonder dat je moet jailbreaken, maar je moet wel een week op de unlock wachten. +0,5 dus. En dan nog kan het alleen via een Mi-account, en alleen via een dataverbinding, niet via Wi-Fi. Je moet dus verplicht je telefoonnummer, IMEI, ICCID en IP-adres aan Xiaomi verkopen voor een unlock. Op privacygebied scoren ze dus slecht; privacyscore -1.

2. De Custom ROM wordt niet meer geüpdatet omdat de broncode van de fabrikant te onbruikbaar of onbeschikbaar is om te porteren naar nieuwere Android-versies.

Veel overgebleven mensen vervangen dan hun smartphone, maar sommigen gaan nu een "unofficial build" draaien, bijvoorbeeld met een verouderde kernel of verouderde drivers.

Voor mij is de beschikbaarheid van broncode essentieel, een beslissende factor bij het kopen, dus mag het wat mij betreft een score op zich krijgen. Voor veel tweakers zal het ook van belang zijn, maar over het bredere publiek is dit niet zo belangrijk. Een simpel +1 tot -1 dus.

- c. Is de broncode van de laatste kernel beschikbaar? +1 of -1.

3. De hardware is kapot.

Sommige telefoons zijn bewust moeilijk te repareren (-1), terwijl je bij anderen best makkelijk een accu kunt vervangen (+0,5). De FairPhone blinkt uit (+1).

Privacy
Je kunt hier een topic over openen, maar het mag duidelijk zijn dat je ook hier kunt scoren van zeer slecht (0) tot zeer goed (5). Daarnaast, als de broncode wel gewoon beschikbaar is, dan kan het privacy onvriendelijke OS vervangen worden door een privacyvriendelijke custom ROM (+1).

Alle telefoons met Google Mobile Services bijvoorbeeld zouden 2 punten kunnen scoren. +1 als de bootloader makkelijk te unlocken is, en +1 als de broncode goed aanwezig is. Een Google Pixel heeft dan een score van 4 punten.

Als daarbovenop nog telemetrie van andere partijen ingebakken zit is dat -1, voor geotracking -1, en als er bloatware met onnodig invasieve permissies opstaat weer -1. Samsung heeft dan bijvoorbeeld 3 punten, Xiaomi (EU) 1 en Xiaomi (import) 0. Het mag van mij allemaal nog wat strenger, maar ik probeer zo mainstream mogelijk te zijn en niet meteen alles 5 punten aftrek te geven.

Custom ROMs
Als dat allemaal te veel werk is, dan zouden we op zijn minst in de specificaties van smartphones kunnen noemen of één van de bekendere custom ROMs officieel ondersteund worden op deze smartphone. Bijvoorbeeld de bekendste vanilla-ROM LineageOS, de bekendste degoogled rom /e/OS, of de bekendste security-ROM GrapheneOS.

Andere mooie features om op te stemmen:

[ Voor 32% gewijzigd door Sando op 16-12-2023 19:21 ]

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietervdstar
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09-2024
duimpje van mij, maar wil ook even doorverwijzen naar een draadje met een vergelijkbaar verzoek: Repairability (in pricewatch). Dat gaat alleen over de repareerbaarheid, niet over privacy.

[ Voor 0% gewijzigd door pietervdstar op 27-02-2023 07:54 . Reden: ontbrekende spatie ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 20:52
1/2. Ik zou wel wat terughoudend zijn om mensen /e/OS aan te raden. Ze zijn notoir voor hun focus op marketing, terwijl daadwerkelijke development en support enorm achterblijft. Dit leidt o.a. tot flinke beveiligingsissues. Zo lopen bijvoorbeeld hun browser (tragere rebranded Bromite) en Android WebView regelmatig vele maanden achterstand op, waardoor je telefoon lang vatbaar blijft voor bekende en actief gebruikte exploits, via iedere app die WebView gebruikt. Bron: https://divestos.org/misc/ch-dates.txt

Voor een completere analyse van /e/OS, zie https://divestos.org/misc/e.txt

Je kunt voor Pixels nog wel GrapheneOS aanraden en voor oudere modellen DivestOS (LineageOS + hardening + backported kernel security patches).

Waar is de score van 2 voor alle telefoons met Google Mobile Services dan precies op gebaseerd? Is dat een soort baseline of geef je daarmee aan dat je Google Mobile Services privacyvriendelijk vindt? 🙈

[ Voor 9% gewijzigd door guillaume op 27-02-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Onderwater
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-07-2024
puil idee zo een score
Privacy een goed punt
Duurzaam zou ik idd opsplitsen in
Repareerbaarheid
Software Ondersteuning
Verder of het een gewone OS installatie is of dat er veel bloatware standaard meekomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brammetje1994
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-04 15:38
Sando schreef op maandag 27 februari 2023 @ 02:31:

Privacy
Je kunt hier een topic over openen, maar het mag duidelijk zijn dat je ook hier kunt scoren van zeer slecht (0) tot zeer goed (5). Daarnaast, als de broncode wel gewoon beschikbaar is, dan kan het privacy onvriendelijke OS vervangen worden door een privacyvriendelijke custom ROM (+1).

Alle telefoons met Google Mobile Services bijvoorbeeld zouden 2 punten kunnen scoren. +1 als de bootloader makkelijk te unlocken is, en +1 als de broncode goed aanwezig is. Een Google Pixel heeft dan een score van 4 punten.

Als daarbovenop nog telemetrie van andere partijen ingebakken zit is dat -1, voor geotracking -1, en als er bloatware met onnodig invasieve permissies opstaat weer -1. Samsung heeft dan bijvoorbeeld 3 punten, Xiaomi (EU) 1 en Xiaomi (import) 0. Het mag van mij allemaal nog wat strenger, maar ik probeer zo mainstream mogelijk te zijn en niet meteen alles 5 punten aftrek te geven.
Prima idee wat mij betreft om dit meer centraal naar voren te laten komen.

Wat betreft privacy is dit wel wat eenvoudig gedacht. De link die jij hangt aan 'zeer slecht' verwijst enkel naar een artikel wat enkele apparaten heeft gekocht in China en vervolgens elders gebruikt. Wat is het verschil tussen Samsung en Xiaomi (EU)? Ik vind bloatware en privacy niet inherent verbonden. De definitie van bloatware verschilt ook erg per persoon. De mogelijkheid tot privacy vriendelijke roms zou ik ook niet meenemen, aangezien dit het gros van de mensen niet zal raken en de fabrikant het niet verdient hiermee extra te 'pronken'.

Wat ik zelf graag zou zien is dat als Tweakers dit wilt integreren, dat ze hier daadwerkelijk een testprocedure voor opzetten en er vooral goed getest wordt of er (extra) data wordt verzameld. Zo krijgen we echt een goed beeld over welke telefoon out-of-the-box privacy vriendelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
brammetje1994 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:04:
Wat betreft privacy is dit wel wat eenvoudig gedacht.
Ja dat ben ik wel met je eens. Dat bedoelde ik eigenlijk met "Je kunt hier een topic over openen". Het is ter illustratie, een suggestie voor Tweakers om aandacht aan te besteden.

Ik ben geen autoriteit op dit gebied, maar als Tweakers de community vraagt om te brainstormen over een privacylabel, dan kunnen we vast een soort goed doordachte afvinklijst samenstellen.
Wat is het verschil tussen Samsung en Xiaomi (EU)?
Persoonlijk vind ik ROMs van fabrikanten niet interessant meer, want ik gooi ze er al een jaar of 5 meteen af. Maar voor die tijd vroeg Xiaomi stelselmatig, (ook) in Europa, in tegenstelling tot Samsung, absurd veel onnodige en invasieve permissies bij haar eigen apps, zoals je complete adresboek, locatie en belgeschiedenis voor een infrarood-afstandsbedieningsapp. Maar het kan ook zo simpel zijn als: Koreaans bedrijf versus Chinees bedrijf. Slechts één van die twee landen verplicht een "state party cell" in elk beursgenoteerd bedrijf die kan controleren of het bedrijf voldoet aan hun plicht mee te werken met staatsinlichtingendiensten. Datzelfde land wordt vaak betrapt op spionage in Nederland. Niet alleen spionage op bedrijven, maar ook (vooral eigen) burgers in Nederland. De AIVD heeft gewaarschuwd dat ze specifiek de Oeigoerse gemeenschap in Nederland bespioneren en infiltreren.
De mogelijkheid tot privacy vriendelijke custom roms zou ik ook niet meenemen, aangezien dit het gros van de mensen niet zal raken en de fabrikant het niet verdient hiermee extra te 'pronken'.
Hier ben ik het mee oneens. Een smartphone die telemetrie verstuurt en privégegevens verzameld, maar waar je geen andere ROM op kunt zetten, zou nooit 5 sterren mogen scoren op privacyvriendelijkheid.
Wat ik zelf graag zou zien is dat als Tweakers dit wilt integreren, dat ze hier daadwerkelijk een testprocedure voor opzetten en er vooral goed getest wordt of er (extra) data wordt verzameld. Zo krijgen we echt een goed beeld over welke telefoon out-of-the-box privacy vriendelijk is.
Dat zou ideaal zijn, maar dat is als eerste stap niet realistisch (te veel werk, dus te duur). Dan kan Tweakers zich beter (als in haalbaarder) beroepen op bestaande kennis en externe bronnen die hier meer tijd aan hebben besteed. Denk ik. :)
guillaume schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:59:
Ik zou wel wat terughoudend zijn om mensen /e/OS aan te raden. Ze zijn notoir voor hun focus op marketing, terwijl daadwerkelijke development en support enorm achterblijft.
Interessant. Als echte tweaker gebruik ik natuurlijk niet de standaardbrowser en ook niet de standaard app store, maar dat WebView dingetje is wel een punt om even op te letten. Wel denk ik dat het van je smartphone en je channel (dev/stable/test/unofficial) afhangt. Volgens mij kreeg ik met dev om de week wel een OTA update, en zover ik weet hebben ze door repo sync gewoon altijd de laatste upstream security patches van LineageOS.

Overigens gebruik ik sinds kort als daily driver alleen nog maar LineageOS-MicroG. Die laatste staat dichterbij de bron maar dan moet je alles zelf instellen en downloaden. /e/OS is zo handig omdat het kant en klaar is out of the box, dus die zou ik niet-tweakers aanraden. Het is jammer als de ondersteuning voor bepaalde telefoons ondermaats is.
Waar is de score van 2 voor alle telefoons met Google Mobile Services dan precies op gebaseerd? Is dat een soort baseline of geef je daarmee aan dat je Google Mobile Services privacyvriendelijk vindt? 🙈
2/5 als een soort baseline, omdat het eigenlijk gewoon 0/5 is, maar 72% van de telefoons heeft GMS en de rest heeft grosso modo AMDS (of hoe de Apple-variant ook heet). Je kan moeilijk 95% van de telefoons 0 punten geven. Door het op 2 te zetten is de score betekenisvoller omdat je dan nog 2 punten aftrek kunt krijgen voor andere privacy-invasieve toestanden of bonuspunten voor het unlocken van de bootloader. Google (en Apple) zijn erg invasief maar "ze verkopen je privégegevens in ieder geval niet"™.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaume
Sando schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:49:

Interessant. Als echte tweaker gebruik ik natuurlijk niet de standaardbrowser en ook niet de standaard app store, maar dat WebView dingetje is wel een punt om even op te letten. Wel denk ik dat het van je smartphone en je channel (dev/stable/test/unofficial) afhangt. Volgens mij kreeg ik met dev om de week wel een OTA update, en zover ik weet hebben ze door repo sync gewoon altijd de laatste upstream security patches van LineageOS.

Overigens gebruik ik sinds kort als daily driver alleen nog maar LineageOS-MicroG. Die laatste staat dichterbij de bron maar dan moet je alles zelf instellen en downloaden. /e/OS is zo handig omdat het kant en klaar is out of the box, dus die zou ik niet-tweakers aanraden. Het is jammer als de ondersteuning voor bepaalde telefoons ondermaats is.
Het probleem van de (op Bromite gebaseerde) browser en WebView geldt helaas ongeacht welk update channel of device je met /e/OS gebruikt: aan de ene kant is Bromite zelf zéér onregelmatig met updates releasen en anderzijds komt er vaak nog een flinke delay overheen door de /e/OS-developers. Qua veiligheid van het WebView-component zit je dus beter bij LineageOS, al voert die niet de patches t.b.v. privacy etc. door die Bromite wel heeft. Andere zaken zijn te vinden in https://divestos.org/misc/e.txt
2/5 als een soort baseline, omdat het eigenlijk gewoon 0/5 is, maar 72% van de telefoons heeft GMS en de rest heeft grosso modo AMDS (of hoe de Apple-variant ook heet). Je kan moeilijk 95% van de telefoons 0 punten geven. Door het op 2 te zetten is de score betekenisvoller omdat je dan nog 2 punten aftrek kunt krijgen voor andere privacy-invasieve toestanden of bonuspunten voor het unlocken van de bootloader. Google (en Apple) zijn erg invasief maar "ze verkopen je privégegevens in ieder geval niet"™.
Jup, snap 't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaume
brammetje1994 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:04:
Een eerste kleine stap zou kunnen zijn dat Tweakers wat meer inzicht geeft d.m.v. het rapporteren van resultaten uit zoiets als https://f-droid.org/en/pa...ig.missioncontrol.fdroid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
guillaume schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:06:

Het probleem van (...) WebView geldt helaas ongeacht welk update channel of device je met /e/OS gebruik
Wat stom. Het is niet zo slim als ze werkelijk een verouderde versie als default gebruiken. Wel kan je normaliter in ROMs die signature spoofing ondersteunen (zoals /e/OS) zelf bepalen welke WebView je installeert. Als je bijvoorbeeld liever upstream Bromite webview gebruikt, dan installeer je die en kies je hem als standaard. Ik heb daar eigenlijk nooit op gelet toen ik nog /e/OS gebruikte. Met LOS voel ik me wel veilig.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

1. Welk probleem ervaar je?
Bij het zoeken naar een nieuwe telefoon wil ik deze keer ook de ondersteuning van updates door de fabrikant mee in rekening nemen. Deze info is niet beschikbaar in de pricewatch.

2. Waarom is dat een probleem?
De ondersteuning is uniek per toestel. Voor elk toestel moet ik dus naar nieuwsartikels zoeken waar deze info in vermeld staat.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Bij zowat elke telefoon

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Net zoals de technische specificaties opgelijst zijn, nog een extra veldje voor beloofde software updates en eentje voor beloofde beveiligingsupdates. Een filter waarin je de minimumtijd en/of datum je kan selecteren. En deze velden moeten ook zichtbaar zijn in de vergelijking.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:18

jelle.

Product Owner
@Big Womly Ik heb jouw topic even samengevoegd met deze, aangezien dat een zeer vergelijkbare wens is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaume
Sando schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:27:
[...]

Wat stom. Het is niet zo slim als ze werkelijk een verouderde versie als default gebruiken. Wel kan je normaliter in ROMs die signature spoofing ondersteunen (zoals /e/OS) zelf bepalen welke WebView je installeert. Als je bijvoorbeeld liever upstream Bromite webview gebruikt, dan installeer je die en kies je hem als standaard. Ik heb daar eigenlijk nooit op gelet toen ik nog /e/OS gebruikte. Met LOS voel ik me wel veilig.
Klopt, zelf zit ik omdat ik DivestOS draai op Mulch WebView (da's met een hoop anti-features uitgeschakeld en een set security patches van Vanadium).

In LOS zit naar mijn weten een WebView library zonder verdere patches t.b.v. privacy en ungoogling.

Bromite wordt overigens ook totaal niet meer geüpdatet sinds december 2022, maar uazo is gelukkig bezig met een actieve fork: https://github.com/uazo/cromite

Ik heb deze post in februari blijkbaar helemaal gemist, sorry.

[ Voor 14% gewijzigd door guillaume op 22-09-2023 19:58 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

guillaume schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:50:
In LOS zit naar mijn weten een WebView library zonder verdere patches t.b.v. privacy en ungoogling.
Dat geldt voor heel LineageOS over het algemeen, tenzij de "developer" van de Custom ROM daar toevallig aandacht aan heeft besteed... :| :/

"Developer" want ik ben een aantal keren tegen een zeer lakse maintainer van de Custom ROM aangelopen die niks anders dan een student met teveel talent en te weinig interesse bleek te zijn... :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Update: sinds eind vorig jaar wordt op de Kenmerken-tab van een smartphone extra informatie weergegeven over softwareondersteuning en duurzaamheidsaspecten zoals materiaal en verpakking. Hierop kun je ook filteren in de Pricewatch. Vanuit het Reviewteam is het plan om deze informatie ook mee te gaan nemen in de smartphone-reviews in een los blokje, vergelijkbaar met zoals dat bij tv's gebeurt (voorbeeld).

De behoefte rondom custom ROMs en privacyscores is meer gericht aan de redactie en het Productcontent-team. Indien zij daar de toegevoegde waarde van inzien en die informatie als specificatie beschikbaar gesteld kan worden, kan het ook als filter in de Pricewatch getoond worden. Dus daarvoor verplaats ik dit topic naar het Pricewatch-forum :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Om het op een zelfde manier filterbaar en vergelijkbaar te maken, zou ik dergelijke attributen toevoegen:

Software Ondersteuning
  • Fabrieksondersteuning tot
    • <jaartal>
  • Bootloader unlock
    • 🔘 Ja
    • 🔘 Op aanvraag
    • 🔘 Met een hack
    • 🔘 Nee
  • Officiële Custom ROMs
    • ☑️ /e/OS
    • ☑️ GrapheneOS
    • ☑️ LineageOS
    • ☑️ DivestOS
Bij voorkeur is er een manier om een link te geven naar de specifieke build pagina van een custom ROM die bij een telefoon hoort. Anders krijg je dat mensen in de toekomst zeggen dat er bijvoorbeeld geen ondersteuning voor LineageOS is, terwijl er in de werkelijkheid misschien wel ondersteuning was voor LineageOS 21 maar niet langer voor 22.

Ik zou niet alle custom ROMs onder de horizon toevoegen, maar alleen de bekendere gerenommeerde ROMs die iets toevoegen en een geautomatiseerd build roster hebben.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
@Sando CalyxOS dan nog mss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd :?

Ik zou eerder de volgende toevoegen :
- (UBPorts) Ubuntu Touch
- Jolla SailFish
- PostmarketOS
- Eventueel Droidian ook.

:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@guillaume @nero355 van mij mag het allemaal hoor. De reden dat ik in eerste instantie een beperkte selectie voorstel is als volgt:

1. Dit topic krijgt zo goed als geen feedback van Tweakers. Vermoedelijk leeft het niet bij de redactie en is het te ingewikkeld. Daarom probeer ik zo'n simpel mogelijke suggestie te doen in de hoop dat iemand dat wel aan het formulier wil toevoegen.

2. Er moeten ook vrijwilligers zijn die het allemaal gaan lopen invullen. Voor elke ondersteunde telefoon is er op Tweakers wel iemand die LineageOS of GrapheneOS heeft geprobeerd. Maar Droidian of Sailfish? Dat is best zeldzaam.

Het zou mooi zijn als in ieder geval de ROMs waar Tweakers zelf af en toe over heeft geschreven beschikbaar zijn, zodat bij een volgend artikel met een linkje gezocht kan worden naar telefoons die het ondersteunen.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sando schreef op zondag 28 januari 2024 @ 01:20:
Voor elke ondersteunde telefoon is er op Tweakers wel iemand die LineageOS of GrapheneOS heeft geprobeerd.

Maar Droidian of Sailfish? Dat is best zeldzaam.
Ehh...

Het mini Jolla Topic

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ik kan bij een product, bijvoorbeeld een smartphone, niet filteren op hoe lang er updates voor dat product gegarandeerd zijn.
omdat dat een overweging bij aankoop is.
altijd.
filter toevoegen :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
evilution schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:21:
ik kan bij een product, bijvoorbeeld een smartphone, niet filteren op hoe lang er updates voor dat product gegarandeerd zijn.
omdat dat een overweging bij aankoop is.
altijd.
filter toevoegen :)
Ik heb je topic samengevoegd met dit bestaande topic :) Bij smartphones is een dergelijke specificatie beschikbaar, of daar ook een filter van gemaakt kan worden is iets voor mijn collega's in dit forum.
Pagina: 1