Repairability (in pricewatch)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +72 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 20:47
Aanleiding
Laatst ging de accu van m'n fiets kapot (na 7 jaar). Na een korte Google-search bleek al snel dat dezelfde accu (nieuw) kopen een slecht idee zou zijn: er zijn een groot aantal partijen die je oude accu kunnen refurbishen voor een best schappelijke prijs, ongeveer de helft van een nieuwe. Uiteindelijk heb ik zelf een partij in de buurt gekozen en met de nieuwe cellen en BMS systeem erin presteert de accu bijna beter dan ooit tevoren.

Tegelijk ging ook de accu van een kruimeldief kapot (na 2 jaar). De zuiger werkte nog prima, maar na 20 seconden zat er totaal geen puf meer in. Na met de leverancier te hebben gesproken bleek vervangen de enige optie. Want alleen de batterij vervangen? Nee, dat was echt onmogelijk. Uit de reviews die over die kruimeldief gingen bleek ik niet de enigste te zijn die dat was opgevallen nadien. Doordat er constant nieuwe types uitkomen ziet alleen niemand dat, want als je nu een kruimeldief gaat kopen dan lees je vooral dat ze goed werken (wat ze ook doen, 2 jaar lang).

Repairability
Ik stond er eigenlijk verbaast van dat een kruimeldief na 2 jaar al volledig afschreven is, doordat een klein onderdeel, dat eigenlijk vervangbaar moet zijn, het begeeft.

Pricewatch “repareerbaarheidsscores”
Nu ben ik vast niet de enige die echt serieus voor alles wat hij koopt toch altijd even de pricewatch en het consumentenbond oordeel checkt. En daarom dacht ik: zou het geen idee zijn om een Repairability-score op te gaan nemen in de pricewatch?. Wat vindt jij daarvan?

Idee? Denk mee wat je zou willen teruglezen
Voor smartphones lijkt https://nl.ifixit.com/smartphone-repairability al een mooie database te bevatten.
Ook voor wasmachines, laptops, televisies, zelfs grasmaaiers lijkt er in Frankrijk al een kant en klare database beschikbaar: https://www.indicereparabilite.fr/appareils/

En voor andere apparaten zou, op den duur, wellicht een wat simpeler systeem al voldoen, zoals:
* Is de accu vervangbaar? [ja, zelf 5 punten / via reparatieprogramma - 2 punten / nee - 0 punten]
* Soort accu [flexibel (systeem bv. 1500MaH lithium aaa batterijen, maar specs staan ook 2300mAh gewoon toe 7 punten / goed verkrijgbaar (AA-lithium,etc.) maar wel specifiek 5 punten / bijzonder (specifieke knoopcel, 2 punten) / zelf ontwikkeld 0 punten]
* Handleidingen voor zelf reparatie beschikbaar? [ ja - 5 punten / nee - 0 punten ]

[ Voor 11% gewijzigd door willyb op 21-07-2023 15:17 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Omdat dit om een featurerequest in de PW gaat, schop km het topic ook richting het PW-forum. Daar zien de juiste personen het sneller als hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:11

Mooijekind

Manager Product Content
Het idee is goed maar helaas niet uitvoerbaar voor ons bij Tweakers.

Afgelopen jaar hebben we meer dan 25.000 nieuwe producten toegevoegd aan de pricewatch. Natuurlijk niet alles repareerbaar maar het geeft een beetje zicht op de aantallen. Qua aantallen is het voor ons dus niet te doen om zelf te gaan bepalen of iets te repareren valt.
Aangezien we de meeste producten niet in handen krijgen kunnen we niet bepalen of een accu vervangbaar is, of er een handleiding voor reparatie bij zit, enz.
Daarnaast kan bv een accu vervangbaar zijn maar moet er wel een vervangende accu verkrijgbaar zijn. Ook dat zal niet altijd zo zijn.
De normale specificaties krijgen we van 1 externe partner aangeleverd welke zijn data van de verschillende fabrikanten krijgt en vervolgens harmoniseert. Idealiter zou dat voor ons de bron moeten zijn voor de repareerbaarheid van een product echter zal een fabrikant dit niet snel doorgeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• willyb
Zijn er geen fabrikanten die meteen zouden meedoen als ze dat gevraagd wordt? In Frankrijk worden ze het al verplicht, dus die scores hebben ze toch al.

Als alleen al de groep die heel goed scoort meedoet, weet je dus qua keuze wat in ieder geval goed is.

Ook is klein beginnen niet erg: begin bij producten waar er wel lijsten van zijn (die mobieltjes) en neem het bij eigen testen ook meteen mee.

Misschien dat de marketeers happy worden als je het grotere accu kan erin “de tweak-ability” noemt?

[ Voor 52% gewijzigd door willyb op 10-04-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

willyb schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:13:
Zijn er geen fabrikanten die meteen zouden meedoen als ze dat gevraagd wordt?

Als alleen al de groep die heel goed scoort meedoet, weet je dus qua keuze wat in ieder geval goed is.

Ook is klein beginnen niet erg: begin bij producten waar er wel lijsten van zijn (die mobieltjes) en neem het bij eigen testen ook meteen mee.

Misschien dat de marketeers happy worden als je het grotere accu kan erin “de tweak-ability” noemt?
Nope. Massaproductie van consumentengoederen. Producenten zijn er meer bij gebaat dat ze een vervangend product verkopen dan bij reparatie. Productiekosten zijn meestal minder dan de helft van de consumentenprijs en door de snelheid waarmee de techniek gaat schrijft het allemaal supersnel af, totaal niet interessant.

Daarbij: reparatie is al snel prijzig. Pak bruingoed: onderzoekskosten ca 50 en dan uurtarief aan reparatie. Je zou er een lijstje van kunnen mken van wat de gemiddelden zijn, maar het is echt voor niemand interessant.

Ik snap waar je heen wilt en je bedoeling is goed. Het snijdt alleen geen hout als je standaardprijzen neer gaat zetten, en dat is wel wat je in dit geval zou moeten doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• willyb
Massaproductie is niet het probleem.
Kijk naar auto’s: ook daar kun je een accu en een lampje prima zelf vervangen.

Tot een aantal jaar geleden was het ook normaal bij veel consumentenapparatuur dat je de accu (penlites) kon vervangen. Bv de nest protect heeft dat nog steeds, zitten gewone bij de supermarkt verkrijgbare accus in. Terwijl vele andere brandmelders een vaste accu hebben.

En bij mobieltjes zijn de scores er dus al: een eerste test daarmee?
Of laptops: https://nl.ifixit.com/laptop-repairability

De rest volgt echt vanzelf: https://www.ecologie.gouv.fr/indice-reparabilite

Op apple.fr staan de score inmiddels al: https://www.apple.com/fr/shop/buy-mac/macbook-pro/13-pouces

(Sterretje erbij dat dat dan de score is die ze in. Frankrijk geven is toch eenvoudig ;)).

Of bv alleen al vragen hoe mede tweakers denken dat de repairability in hun ogen is bij elke review? Dat levert al een bron aan data op voor een nieuwe koper.

Standaardprijzen noemen is ongeveer 30 iteraties verder een leuk idee, maar veel te lastig om mee te beginnen. Een score om mee te beginnen is genoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door willyb op 08-04-2021 07:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Op zich wel een goed idee. Er kan inderdaad begonnen worden met een categorie waar een externe partij al data over verzameld heeft.

Misschien helpt het ook als alleen fabrikanten die data leveren, een score krijgen. Fabrikanten die geen score willen delen, hebben m.i. een assortiment waarbij duurzaamheid geen speerpunt is. (Immers, waarom wil je verbergen dat jouw producten goed te repareren zijn?) Als mensen vooral modellen kopen met een repareerbaarheidsscore, komt er hopelijk vanzelf een prikkel bij fabrikanten om de repareerbaarheid ook te delen en misschien zelfs beter te maken.

Overigens worden er nu door @Mooijekind alleen belemmeringen benoemd. Het werkt veel constructiever als je op basis van de beperkingen gaat kijken wat wel kan. Ik snap dat alle producten zelf testen niet te doen is. Dan kun je gaan nadenken hoe er wel een score gegeven kan worden. Bijvoorbeeld door derden te gebruiken of in ieder geval alle nieuwe producten die gereviewd worden, een score te geven.

Ik geef even een voorbeeld van hoe in oplossingen IPV in problemen denken tot een goed resultaat kan leiden:

Bij mijn wielervereniging hebben we altijd op maandag en donderdag training. Doordat wielrennen op straat moet en niet op locatie kan, geldt de regel "dat samen sporten onder de 27 jaar mag" niet. Het bestuur is eerst gaan kijken of er door de betreffende gemeentes een uitzondering gemaakt zou kunnen worden. Dat heeft tot niets geleid. Toen zijn ze met de duo-training gekomen. Je kunt je online opgeven om met z'n tweeën te gaan trainen. Vervolgens wordt er random iemand aan jou gekoppeld. De duo-training is natuurlijk iets anders dan in een groep trainen. Maar tot nu toe, heb ik me iedere week prima vermaakt. De duo-training is op een andere manier leuk, dan een gewone training in een groep.

Had het bestuur direct gezegd dat het niet kan, waren de duo-trainingen nooit van de grond gekomen en hadden we een hoop gemist. Juist door telkens weer te kijken wat er wel mogelijk is, is er een hoop gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
Is het anders een idee deze post te verplaatsen naar Geachte Redactie ;).
Als het alleen al in redactionele artikelen terugkomt is dat al meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervdstar
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik meen mij te herinneren dat ik een keer een apparaat in de vergelijker bekeek en er een - stond bij een ja/nee optie. Ben vergeten wat en waar, maar zoiets zou wat mij betreft prima kunnen. Voor mij is het belangrijk, maar (nog) niet de eerste selectievoorwaarde. Dus als ik apparaat a met apparaat b vergelijk en ze zijn gelijkwaardig, en een heeft een reparatiescore en de ander niet, dan zal ik zelf wel even op het web kijken of ik wat kan vinden, doe ik nu ook al. Als ze beiden zo'n score hebben dan wordt mijn zoektocht makkelijker. Ik begrijp helemaal dat het meer werk zal zijn, maar dit is wel een waardeverhogende eigenschap voor de tweakers database. De meeste andere gegevens zijn ook wel op vergelijkers van webshops of fabrikanten te vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door pietervdstar op 10-07-2021 15:12 . Reden: typo fix ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:50
Kwam via een nieuwsartikel hier terecht. Ik ben het eens met @willyb , je kan in principe direct de Franse repareerbaarheids index overnemen, het zit er bovendien aan te komen dat dit over de gehele EU word uitgesmeerd.

Zeker op een website als Tweakers, lijkt me dit een belangrijk aankoopargument. Genoeg mensen die zelf wel hun schijfje of geheugen, etc willen kunnen vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietervdstar
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09-2024
Misschien zou in een review, naast de sterbeoordeling, ook een schroevendraaier beoordelingtoegevoegd kunnen worden? Krijg je toch een beetje een indicatie, en zou je zelfs bedrijven kunnen rangschikken op repaareerbaarheid van producten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:21
Ik wilde iets vergelijkbaars voorstellen, maar dat is dus al gedaan.

Met alle respect maar Tweakers plaatst vaak nieuwsberichten over het gebrek aan repareerbaarheid en dergelijke, en de reacties zijn ook vaak verontwaardigd, maar doen we er zelf aan?

Een repareerbaarheids-index-cijfer kan natuurlijk niet voor 25.000 producten door tweakers.net zelf worden bepaald, maar wél door de gebruikers!

Nu kun je een review schrijven bij een product, maar dat doen vooral mensen die kort geleden dat product hebben aangeschaft…

Maar op deze manier kom je er pas na 2 jaar achter dat (bijvoorbeeld) je koffiemachine peperduur is om te repareren en daardoor een soort van wegwerp-product is.

• Het zou al veel schelen als er bij elk product review een vaste optie zou zijn / cijfer gegeven kan worden qua repareerbaarheid.

• Nodig reviewers jaarlijks uit de review aan te vullen met hoeveel reparaties / kosten er waren / of het product nog leeft.

• Zet bij elk product automatisch een knop naar een forum-draadje om tips en trucs uit te wisselen qua reparatie, onderdelen, how-to’s, video’s, vergelijkbare producten etc. Nu moet je zelf op zoek en vind je die soms niet terwijl ze er wel zijn. Dit schept helderheid.

Het lijkt me dat dit allemaal opties zijn die niet al te ingewikkeld zijn om te implementeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:35

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@laptopleon Goede suggesties. Puntje 3 (zet bij elk product een knop naar een forumdraadje) bestaat al, het is mogelijk om vanuit een forumtopic een koppeling te maken met een product, zie bijvoorbeeld hier uitvoering: Samsung Galaxy A54 5G, 128GB opslag Zwart.

Verder verplaats ik dit topic naar Mooie Features, hier mogen mijn collega's van Product en Development naar kijken, er wordt om zaken gevraagd die nu nog niet mogelijk zijn binnen de Pricewatch.
Pagina: 1