Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Houd bij het direct willen aansturen van de Xtend wel rekening met het volgende:
- Het aantal compressor starts moet nite boven het aantal uur in bedrijf uitkomen. De compressor heeft ongeveer een gelijk aantal bedrijfsuren als starts wat deze aankan. Je wilt het aantal starts niet boven het aantal bedrijfsuren hebben om de levensduur niet onnodig te verkorten.
- Een warmtepomp even nodig heeft om zijn maximale efficiëntie te bereiken. Je ziet dat de Xtend als hij aangaat even naar de 65Hz toe gaat met de compressor (en bijbehorend stroomverbruik). Dit is naast nodig voor de compressor (deze moet voor de levensduur af en toe, om de paar uur, even op/boven de 65Hz draaien), dus per kwartier gaan schakelen levert een lagere COP op omdat je de Xtend alweer hebt uitgezet voordat deze het efficiënst werkt.
- Het niet zo eenvoudig en zwart/wit is om het meest efficient te werken. Kun je bij een lagere stroomprijs beter de Xtend even wat harder laten werken om een wat hogere watertemperatuur te bereiken zodat je de gasketel helemaal niet nodig hebt het uurtje dat de stroomprijs door het dak gaat? Er zijn dus meerdere mogelijkheden en niet alleen Xtend of ketel.

Ik heb een dynamisch contract nooit begrepen met een warmtepomp. Ik heb 1 jaar geleden de aanbieding van VEH genomen en betaal nog 2.5 jaar gewoon 17 ct/kwh, ik ben daar in de winter (als de warmtepomp weer 3500 kWh verbruikt) gewoon veel goedkoper mee uit dan elk uur op de dag dynamisch. Daar kan de extra winst van de zonnepanelen echt niet tegenop.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-11 22:02
Chielp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:27:
- Het aantal compressor starts moet niet boven het aantal uur in bedrijf uitkomen. De compressor heeft ongeveer een gelijk aantal bedrijfsuren als starts wat deze aankan. Je wilt het aantal starts niet boven het aantal bedrijfsuren hebben om de levensduur niet onnodig te verkorten.
Je zal denk ik iets van een hysterese nodig hebben, inderdaad, voor die tijden dat je in de buurt van het 'kantelpunt' zit. Het zou overigens best eens mee kunnen vallen, zeker als je niet zo vaak in de buurt van het kantelpunt komt. Want de echte pieken in de stroomprijzen zijn vrij stijl, en komen in principe ook niet vaker dan een paar keer per dag voor.
- Het niet zo eenvoudig en zwart/wit is om het meest efficient te werken. Kun je bij een lagere stroomprijs beter de Xtend even wat harder laten werken om een wat hogere watertemperatuur te bereiken zodat je de gasketel helemaal niet nodig hebt het uurtje dat de stroomprijs door het dak gaat? Er zijn dus meerdere mogelijkheden en niet alleen Xtend of ketel.
Ja, dat is waar ik ook op doelde. Niet alleen energieprijzen (elektriciteit vs gas), ook de temperatuur, zon- en windvoorspelling, en de aanwezigheid (planning) en beleving (wel of niet behoefte aan een warme badkamer 's morgens vroeg) van de bewoners spelen een rol. En dan is ieder huis anders, niet alleen qua gevoeligheid voor wind en zon, maar ook qua afgiftesysteem.

Ik denk dus dat dit typisch iets is waar AI goed zou kunnen werken, mits het 'toegang' krijgt tot de aansturing van de Xtend.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-11 17:40
Chielp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:27:
Ik heb een dynamisch contract nooit begrepen met een warmtepomp.
Daar begin ik nu ook achter te komen, maar het is wel een vergelijking met meerdere onbekenden. We hebben een redelijke overcapaciteit aan zonnepanelen (3.600 Watt piekvermogen) en ik combinatie met terugleverkosten, terugleververgoedingen en salderingsregels is het geen gemakkelijk sommetje. Afgelopen jaar (aug-jul) hielden we nog geld over aan onze stroom.
Anyhow: van het bovenstaande leer ik als eerste dat je niet bij het eerste kwartier met stroomprijzen boven de 70ct aan de instellingen van je wp wilt rommelen.

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:42
Hi All,

Ik probeer mijn Xtend te updaten van V0.60 naar de laatste versie.
Heb hem verbonden met mijn wifi zodat er internet toegang is, ben naar de xtend-updates website gegaan (https://xtend-updates.orion.intergas.nl/) maar na een hele ochtend wachten geen update.

Iemand een tip?

• Chielp
  • Nu online
Hencksch schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:05:
[...]
Daar begin ik nu ook achter te komen, maar het is wel een vergelijking met meerdere onbekenden. We hebben een redelijke overcapaciteit aan zonnepanelen (3.600 Watt piekvermogen) en ik combinatie met terugleverkosten, terugleververgoedingen en salderingsregels is het geen gemakkelijk sommetje. Afgelopen jaar (aug-jul) hielden we nog geld over aan onze stroom.
Anyhow: van het bovenstaande leer ik als eerste dat je niet bij het eerste kwartier met stroomprijzen boven de 70ct aan de instellingen van je wp wilt rommelen.
Een zomertijd dynamisch wintertijd vast contract zou ik om die reden ook omarmen... Dan haal ik ook wat meer uit de zonnepanelen.

Wat ik de laatste paar dagen doe als de zonnepanelen weer gaan terugleveren (ik heb nu Vandebron, met teruglever staffels, en ik zit nog 15kWh van de volgende grens dus wil de laatste paar maanden eigenlijk niets meer terugleveren) is de temperatuur voor binnen heel hoog zetten. Ik dacht eerst met "simpel" aansturen de Xtend in service menu op MAX te zetten, maar dan gaat de compressor op 85Hz draaien. Dat is iets wat ik hem bij normaal bedrijf nooit heb zien doen en dat leek me voor langere runs niet de bedoeling. Met het binnen verwarmen zorg ik er in ieder geval voor dat de warmtepomp vervolgens savonds voor lange tijd uit blijft omdat je de warmte al in huis hebt (ik verwarm hele huis naar 22 graden, heeft het Evohome systeem nog een beetje zin want eigenlijk staat dat nu voor beneden gewoon permanent op 20 graden). Ook heb ik een aantal kleine/grote IR panelen die ik met slimme schakelaars kan schakelen. Omdat deze 100, 250, 500, 800 watt zijn kan ik via Domoticz om de 10 sec uitlezen wat de combinatie van aan/uit is om zo min mogelijk terug te leveren en krijg ik toch nog wat extra warmte in huis.

Maar in feite is dit gewoon energieverspilling (en dat gaat me dus heel erg aan het hart)

Wel kan ik me voorstellen dat Intergas nooit een rechtstreekse sturing van de warmtepomp mogelijk maakt. Hoe zit het bijvoorbeeld als je een foutje maakt en de compressor zo'n 4x/uur laat schakelen... In 100 dagen zit je dan al aan het gemiddeld aantal schakelingen van de compressor wat deze maximaal aan kan en is de Xtend in feite total loss. En als je dan garantie gaat claimen...

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-11 17:44
GoTHaan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:48:
Hi All,

Heb hem verbonden met mijn wifi zodat er internet toegang is, ben naar de xtend-updates website gegaan (https://xtend-updates.orion.intergas.nl/) maar na een hele ochtend wachten geen update.

Iemand een tip?
Heb je de goede link?
https://www.intergas-verw.../download-xtend-software/

• GoTHaan
Denk van wel. Met jouw link kom ik uit op de link in mijn post. Heb nu de installatie even los gehaald van de stroom, opnieuw opgestart en probeer het nog een keer.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-11 13:24

Aldmar

Niks...

Hi All,

Iemand een tip?
Welke voordelen zitten in deze upgrade?

Ik zit ook op V0.60. Op zich werkt het hier allemaal prima en heb weinig behoefte om iets wat werkt kapot te maken, wat nog wel eens wil gebeuren met een upgrade... ;) Maar als er significante verbeteringen doorgevoerd worden zijn zou ik de gok willen wagen. :)

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:13
Hi All,

Iemand een tip?
heeft de xtend verbinding met internet ?

• GoTHaan
De Xtend is op versie V0.86! Denk dat het opnieuw starten en dan de update nogmaals aanvragen heeft gewerkt.
Aldmar schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:38:
[...]

Welke voordelen zitten in deze upgrade?

Ik zit ook op V0.60. Op zich werkt het hier allemaal prima en heb weinig behoefte om iets wat werkt kapot te maken, wat nog wel eens wil gebeuren met een upgrade... ;) Maar als er significante verbeteringen doorgevoerd worden zijn zou ik de gok willen wagen. :)
Niet perse voordelen maar hij is bij mij relatief nieuw (garantie) dus nu graag bij zodat ik de installateur nog terug kan aankloppen.

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:12
Chielp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:32:
[...]

Een zomertijd dynamisch wintertijd vast contract zou ik om die reden ook omarmen... Dan haal ik ook wat meer uit de zonnepanelen.

Wat ik de laatste paar dagen doe als de zonnepanelen weer gaan terugleveren (ik heb nu Vandebron, met teruglever staffels, en ik zit nog 15kWh van de volgende grens dus wil de laatste paar maanden eigenlijk niets meer terugleveren) is de temperatuur voor binnen heel hoog zetten. Ik dacht eerst met "simpel" aansturen de Xtend in service menu op MAX te zetten, maar dan gaat de compressor op 85Hz draaien. Dat is iets wat ik hem bij normaal bedrijf nooit heb zien doen en dat leek me voor langere runs niet de bedoeling. Met het binnen verwarmen zorg ik er in ieder geval voor dat de warmtepomp vervolgens savonds voor lange tijd uit blijft omdat je de warmte al in huis hebt (ik verwarm hele huis naar 22 graden, heeft het Evohome systeem nog een beetje zin want eigenlijk staat dat nu voor beneden gewoon permanent op 20 graden). Ook heb ik een aantal kleine/grote IR panelen die ik met slimme schakelaars kan schakelen. Omdat deze 100, 250, 500, 800 watt zijn kan ik via Domoticz om de 10 sec uitlezen wat de combinatie van aan/uit is om zo min mogelijk terug te leveren en krijg ik toch nog wat extra warmte in huis.

Maar in feite is dit gewoon energieverspilling (en dat gaat me dus heel erg aan het hart)

Wel kan ik me voorstellen dat Intergas nooit een rechtstreekse sturing van de warmtepomp mogelijk maakt. Hoe zit het bijvoorbeeld als je een foutje maakt en de compressor zo'n 4x/uur laat schakelen... In 100 dagen zit je dan al aan het gemiddeld aantal schakelingen van de compressor wat deze maximaal aan kan en is de Xtend in feite total loss. En als je dan garantie gaat claimen...
Wat mij heel mooi lijkt is een enorm buffervat onder de vloer met warm water. Overdag zorgt de Xtend dat deze warm wordt gemaakt, 's avond verwarmt het buffervat mijn huis.
Ik ben bang (of ik weet het wel zeker) dat deze oplossing te complex is en daarom niet haalbaar. Maar wie weet ooit.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:26
Ik denk dat een water-water warmtepomp(geothermisch) al snel financieel een stuk interessanter is en die heeft geen last van de buiten temperatuur, en kan dus gewoon efficiënt draaien wanneer je hem nodig hebt. Je hebt dan nog geen buffer voor wanneer de stroomprijs hoog is, al is ook de vraag hoe rendabel dat is met de verliezen die je sowieso gaat hebben.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:18
Oinken schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Wat mij heel mooi lijkt is een enorm buffervat onder de vloer met warm water. Overdag zorgt de Xtend dat deze warm wordt gemaakt, 's avond verwarmt het buffervat mijn huis.
Ik ben bang (of ik weet het wel zeker) dat deze oplossing te complex is en daarom niet haalbaar. Maar wie weet ooit.
Gewoon vloerverwarming en dan het liefst met 15cm dekvloer erop. Prachtige warmtebuffer.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• a2aan
Hoe zit het bijvoorbeeld als je een foutje maakt en de compressor zo'n 4x/uur laat schakelen... In 100 dagen zit je dan al aan het gemiddeld aantal schakelingen van de compressor wat deze maximaal aan kan en is de Xtend in feite total loss.
Ineens vroeg ik me af of je hier geen rekenfoutje maakr: 4x per uur is 96x per dag, en dus 9.600x in 100 dagen. Dacht dat zo'n compressor ontworpen was voor 100.000 (factor 10 meer). Nou is je punt natuurlijk nog steeds valide, maar ik zou het toch toejuichen als Intergas 'iets' van slimme aansturing mogelijk gaat maken, waarbij zijzelf uiteraard hun beveiligingen erop mogen hebben/houden, om hun product te beschermen, en de garantie blijven geven.

• Hencksch
[...]
Een vast contract heeft in mijn ervaring een looptijd van tenminste een jaar, maar een variabel maandelijks opzegbaar contract voor de donkere maanden zou een optie kunnen zijn.
En natuurlijk het huis extra verwarmen als de zonnepanelen terugleveren. In de winter zijn dat maar een paar uurtjes per dag, maar alles is meegenomen.

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05:08
Beste allen,
In het plaatje is te zien wanneer de wp aan gaat. De wp werkt ongeveer 15/20 minuten en slaat dan weer af.
1. Is het schadelijk voor de wp. dat deze steeds korte runs maakt?
2. Waarom werkt de wp bijv. niet op lager vermogen en langer achter elkaar?
3. Zou ik daar zelf voor kunnen zorgen door instellingen aan te passen en zo ja, welke parameters zou ik dan evt. moeten aanpassen?

Het systeem is voorzien van een buffervat, beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLfpI3rq-bGCRXMZIfLjpyceMK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJkEfIFCXR6s9EX6iHbkKoIe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door miepet op 23-10-2025 12:22 ]

• GroundBreaking
@miepet welke thermostaat gebruik je?

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-11 10:22
@miepet wat je ziet is al de laagste last die de Xtend aan kan. Omdat dat blijkbaar nog teveel is moet hij wel pendelen, anders wordt het te warm. In de instellingen kan er een start vertraging worden ingesteld waardoor het wat langer duurt voordat hij inschakelt (en hij dus wat langer mag draaien op het moment dat hij aan gaat).

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05:08
De Intergas Comfort Touch

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:18
Komt het huis wel op temperatuur? Heb je alle radiatoren open staan? Kan zijn dat je te weinig afgifte vermogen hebt waardoor de wamrtepomp afslaat omdat deze boven de ingestelde aanvoer temperatuur komt. Oplossingen kunnen zijn afgifte vergroten = meer radiatoren open en/of meer flow door de radiatoren (eigenlijk gewoon goed waterzijdig inregelen) of de stooklijn omhoog zetten.

Ik lees ook vloerverwarming, gebruik je die met of zonder pomp? Indien met, zo instellen dat deze minimaal bijmengt en zo veel mogelijk direct de vloer in of een pomploze/hybride verdeler installeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 23-10-2025 13:30 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• a2aan
Volgens mij is het zo simpel als @DaanTriple7 zegt. Met de huidige, hoge, buitentemperaturen, produceert de Xtend relatief veel warmte op minimaal vermogen (250W met een COP van 8 is 2kW), terwijl je huis misschien wel helemaal niet zoveel warmte verliest.

Bij mij thuis is dat in ieder geval wel zo, waardoor ik een vergelijkbaar patroon zie qua verbruik van de Xtend.

• Oinken
Ik heb een deels vergelijkbare setup als miepet en ook een vergelijkbaar patroon.
De Xtend krijgt heel gemakkelijk het huis warm. Met een bij mij ook hoge COP bij deze temperaturen.

• Oinken
Volgens mij is het patroon niet iets om je druk om te maken.

Ik heb ooit gelezen dat Intergas misschien met een optie komt om op 15 hz de Xtend te laten draaien, dat zou het patroon nog iets kunnen verbeteren schat ik in.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-11 15:25
miepet schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:20:
Beste allen,
In het plaatje is te zien wanneer de wp aan gaat. De wp werkt ongeveer 15/20 minuten en slaat dan weer af.
1. Is het schadelijk voor de wp. dat deze steeds korte runs maakt?
2. Waarom werkt de wp bijv. niet op lager vermogen en langer achter elkaar?
De Xtend heeft een minimum vermogen, wat afhankelijk is van de buitentemperatuur en de watertemperatuur. Bij de huidige temperaturen zal dat ongeveer 2 kW zijn. Als je huis minder nodig heeft om warm te blijven, dan kan de Xtend niet constant blijven werken. Daar kan de wp prima tegen, ik heb in de bijna 2 jaar dat de Xtend hier nu draait 2211 compressorstarts gehad en 9363 draaiuren. Die kan dus nog wel even mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQb9n56rPVrkY3MU3ZuSZoua6n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WorCOekbdnU6UEGo02ByuHaK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 23-10-2025 15:33 ]

• Hencksch
Wat kunnen jullie na een of twee winters zeggen over de reductie van het gasverbruik en de toename van je electriciteitsverbruik?

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:35
Hier is het rond de 3000/3500 kWh extra op WP.
Vermindering gas is ong 1000m.
Waar we vorige maand alle ramen hebben vervangen voor HR++.
Ben heel benieuwd wat het nu gaat worden met alle extra isolaties die zijn uitgevoerd afgelopen jaar.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06:16
Over anderhalve maand is mijn xtend 2 jaar.
Denk dat ik best tevreden mag zijn.

Gasverbruik is bij ons lastig te pijlen, sinds de huidige woning gelijk gestart met de xtend, dus geen vergelijkingen.

Verwarmen cv vanaf 01-12-23:

Cv Verbruik: 2619 kWh
Geleverde Energie Cv: 13449 kWh
COP: 5,1

Tapwater sinds eerste week Juni 2025 :

Stroomverbruik Tapwater: 129 kWh
Geleverde Energie Tapwater: 709 kWh
COP: 5,5

[ Voor 24% gewijzigd door Krissiejj op 23-10-2025 19:41 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Oinken
COP 4,4
Gas van ongeveer 1600 naar kleine 500.
Verbruik Xtend ongeveer 2400/2500.
(het is niet helemaal zuiver te zeggen, we hebben in maart drie weken storing gehad, goed opgelost door Intergas overigens)

• Chielp
  • Nu online
Xtend heeft van jan-dec 2024 ongeveer 3100 kWh verbruikt.
Gasverbruik is van jan-dec 2021 : 2200 m3 naar '22 :1845 m3 (met EvoHome, alleen verwarmen werkkamer overdag) naar '24 :615 m3 gegaan.

Kanttekening daarbij: De woonkamer, keuken, hal zijn nu permanent 20 graden en de badkamer permanent 24.

Verder is het huis een oud huis uit 1926, 240m2 groot dus een best wel redelijk groot oppervlak. Naast de Xtend hebben we ook alle radiatoren (24 stuks) voorzien van Danfoss Dynamic valve kranen (doorstroming altijd gelijk onafhankelijk van aantal openstaande radiatoren) en de vloerverwarmingsverdeler vervangen door een hybride (mengverhouding afhankelijk van aangeboden temperatuur)

Vorig jaar nog alles verwarmd "op de zonnepanelen", contract liep dit jaar februari af en nu de VEH aanbieding van september vorig jaar (0,16 per kWh en 1,17 gas)

Je kunt niet zomaar winters met elkaar vergelijken, maar als ik dat toch doe zou ik uitkomen op:
2021: 2186 m3 gas, elec 6180 kWh elec = 3546 euro
2022: 1845 m3 gas, elec netto verbruik (zonnepanelen) 1155 kWh = 2343 euro
2024: 615 m3 gas, elec netto verbruik 5263 = 1561

Besparing ongeveer 780 euro, en een permanent verwarmde benedenverdieping.

Daarbij heb ik wel ongeveer 9000 euro uitgegeven (inclusief subsidie) voor de aanpassingen aan de CV installatie. Ook met het afschaffen van de salderingsregeling gaat dit jaar er weer heel anders uit zien (minder besparing)

De Xtend kan dit huis niet in zijn uppie warmhouden, maar maakt het gasverbruik wel een heel stuk lager (ik schat 200m3 warm water en 400m3 aan verwarming ipv 1600m3 aan verwarming) maar verbruikt als record wel 33,9 kWh per dag ( 19 feb 2025, temp hele dag net boven de defrost grens, max vermogen voor 23 uur en 40 minuten naast de dagelijkse 20 minuten sensortest)

• Lecenten
Hencksch schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:08:
Wat kunnen jullie na een of twee winters zeggen over de reductie van het gasverbruik en de toename van je electriciteitsverbruik?
Mijn gegevens over bijna 2 jaar (Xtend geinstalleerd in november 2023), berekend met deze spreadsheet:
https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947

3302 m3 gas bespaard door
7372 extra kWh stroom
79% van de warmte geleverd door de Xtend
4,03 gemiddelde COP
Financiele besparing € 2473
Netto investering na aftrek van subsidie was € 3668 dus in 3 jaar terugverdiend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Spz40cwBza_DBWEPJYO7ANJl00=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2tqaBZP48CvxsaFtZuUlF0UI.png?f=user_large

• Lecenten
Krissiejj schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:18:
Over anderhalve maand is mijn xtend 2 jaar.
Denk dat ik best tevreden mag zijn.

Gasverbruik is bij ons lastig te pijlen, sinds de huidige woning gelijk gestart met de xtend, dus geen vergelijkingen.
Je weet hoeveel kWh warmte de Xtend heeft geproduceerd, als je dat deelt door 9 heb je een hele goede schatting van de bespaarde m3 gas.

• Krissiejj
Lecenten schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Je weet hoeveel kWh warmte de Xtend heeft geproduceerd, als je dat deelt door 9 heb je een hele goede schatting van de bespaarde m3 gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_g6oAHHAhG5AzdHOQ8QNwTmrIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDWeoclsOwQ0WYPNwpIg6MeI.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens het lijstje moet dit het dan zijn.
Kosten waren iets van €4500 dan nog subsidie eraf is €2100. (Heb alles zelf gedaan dus kosten iets lager dan gemiddeld)
Zou betekenen dat ik hem over 2 jaar heb terugverdiend (totaal 4 jaar)

[ Voor 26% gewijzigd door Krissiejj op 24-10-2025 17:09 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Oinken
Wat voor aanvoertemperatuur haalt jullie Xtend?
Het waait vanavond behoorlijk, 7 graden buiten, is bij mij voor het eerst dat de Xtend even moet werken.
Een korte periode met een opname van 1132 watt en thermisch vermogen van 5104 watt. COP van 4,5.
De opbouw naar aanvoertemperatuur van 39 graden gaat vrij snel, maar daarna door naar de streefwaarde van 42,3 dat duur wel even.
Hoe is dat bij anderen?

• GroundBreaking
@Oinken Dat is heel erg afhankelijk van het afgifte systeem en de instellingen.
Zo vind mijn Xtend het al best een klus om de 35 graden te halen bij lage buiten temperaturen. Maar dat is met 20l/min pomp volume en minimaal 3 graden delta T inplaats van de standaard 15l/min en 5 graden. Dus bij lage aanvoer temperatuur kan de Xtend wel veel vermogen kwijt.

Opzich is het voor de Xtend, en elke warmtepomp, het best om een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te hebben, dan is hij het efficiëntst, dus ik zou me niet ten doel stellen om die hoger te krijgen.

• Oinken
@GroundBreaking : dank voor het antwoord. Wij hebben in de keuken vloerverwarming, in de woonkamer radiatoren. Om het op de bank behaaglijk te hebben is rond de 40/42 graden door de radiatoren wel fijn (we hebben speciaal een radiator achter de bank laten plaatsen). Hoger hoeft ook niet overigens, zelfs niet met vrieskou, dan is de Xtend gewoon continue aan met een temperatuur van dik 40 graden.

Het viel me gisteren op dat laatste stap wel even duurt. Gewoon interesse, ik maak me geen zorgen over de werking van de warmtepomp of zo.

En als de warmtepomp het behaaglijk heeft gekregen, kan hij ook prima terug gaan naar 35 graden aanvoertemperatuur overigens.

• GroundBreaking
Begrijp ik hieruit dat je niet op constante temperatuur stookt maar met een programma?

• Oinken
Ja, met een programma, voor het comfort, het is fijn als 's avonds na het eten de radiatoren nog even aan gaan. Ik weet dat het niet goed is, maar wel fijn. Na het eten maakt het programma een stap van 0,5 graden. Precies genoeg om alles even lekker warm te maken op de bank.

Maar je stipt wel een terecht punt aan hoor, hij maakt dan de stap van 19,5 naar 20. En dat is net het moment dat hij er even aan moet trekken. Ook omdat het dan buiten juist wat afkoelt.

[ Voor 25% gewijzigd door Oinken op 26-10-2025 08:47 ]

• Oinken
Ik heb zo wel ‘s nachts minder geluid zonder de stille modus te gebruiken. Om half elf gaat hij terug naar 19 graden. Overdag om half twee naar 19,5 en begin van de avond naar 20.

Sluit ook aan bij hoe het menselijk lichaam warmte nodig heeft. In de morgen heb je het sneller warm.

• GroundBreaking
Maar dan begrijp ik inderdaad meer dan je iets van een hogere temperatuur aan water zou willen. Al denk ik eigenlijk dat als je het opnieuw zou moeten inrichten dat een infrarood paneel voor dat gevoel misschien een betere oplossing zou zijn, om dat warme gevoel te creëren en toch het continue temperatuur schema voor de warmtepomp.
Maar ik ben benieuwd hoe het in de winter gaat als het echt koud wordt of je dan niet elke avond de ketel er bij aan gaat zien.

• Oinken
Achterna was een infraroodpaneel een goede optie geweest.

Het werkt nu zo ook. En in de winter helpt de cv ketel heel eventjes en dan doet de warmtepomp het verder. Is nog geen 0,1 m3 aan gas wat hij dan in de avond gebruikt.

• Krissiejj
Hebben hier mensen ook de installatie met een parallel buffervat.

Via de inlog xtend met nr 20 heb je een specificatie waar je een sensor in het buffer kan doen zodat deze het buffer zou moeten opwarmen volgens een bepaald temperatuur. Bijvoorbeeld 40 graden?(correct me if i’m wrong)
Mijn externe pomp zou dan pas aangaan als er vraag is.

Ik heb ongeveer 620m vloerverwarming buis in huis wat meestal open staat, dit is ongeveer 75 liter water en dat moet mijn mijn buffervat van 100L meer dan goed moeten zijn.

Vraag me af of er meerdere zijn mijn zoiets, en of het bevalt?

• Oinken
Intergas heeft zelf een whitepaper geschreven dat een buffervat vaak niet nodig is. Is het idee van een parallel buffervat met sensor om overdag te stoken en ‘s avonds de warmte in het vat te gebruiken?

• Krissiejj
Oinken schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:24:
Intergas heeft zelf een whitepaper geschreven dat een buffervat vaak niet nodig is. Is het idee van een parallel buffervat met sensor om overdag te stoken en ‘s avonds de warmte in het vat te gebruiken?
Dat ligt aan de situatie natuurlijk;)

Maar het is dan de bedoeling om de buffer te verwarmen naar bijvoorbeeld 35/40 graden en idd wanneer er vraag is via de naregeling de externe pomp te laten draaien.

• Oinken
Zeker. Ik vind het wel een interessante vraag hoor. Met zonnepanelen en de xtend een buffervat overdag warm maken en daar ‘s avonds op terugvallen. Dat zou mijn ideaal zijn.

• a2aan
Om 100l water te verwarmen van 20 tot 45 graden (wat aan de hoge kant is, voor de Xtend) heb je een kleine 3kWh (thermisch) nodig. Dat is afhankelijk van je COP 0,3 tot zo'n 1kWh elektrisch. Zet dus weinig zoden aan de dijk.

Een thuisbatterij van 2,5kWh heb je dan meer aan, als je overdag pv-overschot hebt. En die 15-30% efficiëntieverlies is dan gewoon verwarming met COP 1 (mits je batterij binnen staat).

• Krissiejj
a2aan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:04:
Om 100l water te verwarmen van 20 tot 45 graden (wat aan de hoge kant is, voor de Xtend) heb je een kleine 3kWh (thermisch) nodig. Dat is afhankelijk van je COP 0,3 tot zo'n 1kWh elektrisch. Zet dus weinig zoden aan de dijk.

Een thuisbatterij van 2,5kWh heb je dan meer aan, als je overdag pv-overschot hebt. En die 15-30% efficiëntieverlies is dan gewoon verwarming met COP 1 (mits je batterij binnen staat).
Verwarmen doe je niet in de zomer. Dus een thuis batterij is niet ter sprake.

Gaat me er meer om of het rendabel is. Ik stook nu met de temperaturen van dit weekend gemiddeld op 250/300w. a 15 uur is 3,5/5kw.

Dan suddert je wp de gehele dag door. Maar als ik mijn buffer 35/40 graden dus niet tot 45 graden opwarm. En daar bijvoorbeeld 4/5 uur mee kan verwarmen, en daarmee maar 2kw verbruik.

Dit zorgt meer rust voor je wp en voor mijn situatie, ook tijd om eens een tapwater run als het koud is te doen.

• a2aan
@Krissiejj Als je je buffer tot 35 graden opwarmt (vanaf 20), dan is dat nog geen 1,8kWh (thermisch), dat je 'buffert'. Met een COP van 6 is dat 0,3kWh elektrisch, ofwel één uur Xtend tijd, dat je 'verplaatst'.

Als je zo'n buffervat al hebt, dan is het wel een manier om hem (nuttig) te gebruiken. En als je het zelfs op koude winterdagen met alleen de Xtend nét redt, is het inderdaad een manier om óók nog wat tapwater te kunnen verwarmen.

Maar ik zie een buffervat dan toch meer als een hobby, dan iets dat echt veel waarde toevoegt.

• a2aan
Oh, en op dagen dat het minimumvermogen van de Xtend eigenlijk te hoog is, helpt zo'n buffervat mooi om de Xtend wat langere slagen te laten maken, terwijl de aanvoertemperatuur naar je afgiftesysteem wel netjes constant blijft.

Dus de Xtend afwisselend 2 uur aan, 1 uur uit, in plaats van 40min aan, 20min uit, bij wijze van spreken. Dat levert denk ik wel merkbare winst op, maar of het na een heel stookseizoen onderaan de streep nog steeds significant is waag ik te betwijfelen.

• Krissiejj
a2aan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:00:
Oh, en op dagen dat het minimumvermogen van de Xtend eigenlijk te hoog is, helpt zo'n buffervat mooi om de Xtend wat langere slagen te laten maken, terwijl de aanvoertemperatuur naar je afgiftesysteem wel netjes constant blijft.

Dus de Xtend afwisselend 2 uur aan, 1 uur uit, in plaats van 40min aan, 20min uit, bij wijze van spreken. Dat levert denk ik wel merkbare winst op, maar of het na een heel stookseizoen onderaan de streep nog steeds significant is waag ik te betwijfelen.
Het hoeft niet perse voordeliger te zijn, zolang het verschil maar niet extreem is. En de comfort moet natuurlijk niet achteruit gaan. Maar weet dus niet of er meerdere mensen zijn met diezelfde setup.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-11 10:22
Hencksch schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:08:
2500kWh meer verbruik,
100% minder gasverbruik.

• teo1966
De wintertijd van xtend is bij mij niet automatische aangepast zag ik net meer mensen last van ?
ingelogd via de xtend webinterface zag ik dit

• ErnstvV
  • Niet online
Op zich wel logisch dat die dat niet doet, je stelt immers alleen dag plus tijd in, geen maand of datum. Zonder die info kan die ook niet weten wanneer het tijd is voor zomertijd.

• Chielp
  • Nu online
teo1966 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:05:
De wintertijd van xtend is bij mij niet automatische aangepast zag ik net meer mensen last van ?
ingelogd via de xtend webinterface zag ik dit
Hopelijk was dit de laatste keer, en neemt de EU nu eindelijk een wet aan om de onzinnige zomertijd te stoppen. En in dat geval is het handig dat je niet een omgekeerd probleem introduceert.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:41
ErnstvV schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:27:
Op zich wel logisch dat die dat niet doet, je stelt immers alleen dag plus tijd in, geen maand of datum. Zonder die info kan die ook niet weten wanneer het tijd is voor zomertijd.
In de App stond dit weekend een hele duidelijke melding dat er automatisch overgeschakeld wordt naar wintertijd, mits de Xtend op internet is aangesloten.

• Oinken
Bij ons automatisch aangepast via Comfort Touch app.

• teo1966
bij mij is alles verbonden zie foto ik had alleen nog gekeken op de xtend webinterface
daar zag ik dat de tijd niet goed stond heb toen bij instellingen op de ( Tijd van browser overnemen ) geklikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z82OOHW-IdcLTH62bgpDVEBQ_6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xvv54vmqj6MW4FRmD94sB9Jj.png?f=fotoalbum_large

• a2aan
Toen ik zondagochtend inlogde op de Xtend was de tijd niet automatische aangepast, dus dat heb ik handmatig gedaan (ging echt supersnel/-simpel). Mijn Xtend hangt wel aan het internet, maar niet via een Gateway, en ik gebruik ook niet de Comfort Touch app.

@Chielp ik ben het met je eens dat zomertijd iets onzinnigs is, maar vrees dat én de discussie welke van de twee tijden de permanente moet worden (geografisch hadden we eigenlijk GMT moeten hebben!), én ik ben bang dat er te veel apparaten zijn waarvan je de automatische omschakeling niet uit kan zetten, waardoor ik betwijfel of het ooit afgeschaft gaat worden...

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Oinken schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:32:
Bij ons automatisch aangepast via Comfort Touch app.
Dat dacht ik ook, omdat ik een melding in de app kreeg. Maar heb net ingelogd op de Xtend en bleek toch niet aangepast, dus heb ik het daar handmatig gedaan.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• GroundBreaking
Nou denk ik dat voor veel mensen de tijd in de Xtend niet uit maakt, al is het voor de mensen met stille modus geactiveerd misschien wel een ding.

• a2aan
GroundBreaking schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 06:13:
Nou denk ik dat voor veel mensen de tijd in de Xtend niet uit maakt, al is het voor de mensen met stille modus geactiveerd misschien wel een ding.
Als je dagstatistieken van de Xtend wil vergelijken met een andere bron (in mijn geval een HomeWizard Energy Socket) is het ook wel handig als de daggrens gelijk staat.

• GoTHaan
Hi All,

Dit is de eerste koude periode die ik heb met de Xtend (hybride met CV) en ik merk dat hij vaak aanspringt om de temperatuur (19.5) stabiel te houden beneden.

Hij springt nu om het half uur 15min aan (verbruik tot 400w) is dit normaal of zit ik helemaal mis kwa afstelling.
Weet ook niet zo goed waar ik op moet zoeken in het topic of internet om hier meer inzicht in te krijgen.

• Lecenten

• GoTHaan
Check thanks. Enige wat wel opmerkelijk is dat ik zie dat er 198 compressor starts zijn met 86 draaiuren.
Als ik dat vertaal naar jouw aantallen dan kom ik al aan die 2000 starts met maar 1000 draaiuren. Daar zit wel een enorm verschil dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YozKnYlO9v-cwa-HM1mJ2hdrt-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MGLYIRmBdtw1gGaktkGtawbl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door GoTHaan op 28-10-2025 12:58 ]

• Lecenten
Dat komt doordat dit blijkbaar je eerste stookseizoen is met de Xtend. Nu in het najaar gaat de Xtend vaak aan/uit, maar als het straks kouder wordt dan draait de Xtend uren achter elkaar of zelfs constant. Dan heb je uiteindelijk minder compressorstarts dan draaiuren.

• WillemD61
Op basis van de beschikbare Home Assistant integraties voor de Xtend heb ik een tijd geleden ook een Domoticz plugin ontwikkeld. ( https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin )

Nu doe ik ervaring op met de waardes die daaruit beschikbaar komen en ik maak grafieken e.d. (binnenkort ook op github)

Ik probeer nog steeds een goede indicator te vinden waarmee ik kan zien dat de gasketel bijgeschakeld wordt voor de verwarming van het huis. Sensor 843a lijkt daarvoor de meest aangewezen sensor. Die komt ook voor in de HA integraties zonder echter een duidelijk definitie van de waardes die daaruit naar voren komen.
Ik zie waardes 0 (=UIT), 2 , 4, 8, 10, 12 (=DHW), dus de betekenis van 2,4,8,10 zijn nog onduidelijk voor mij.
2 en 10 lijken de waardes te zijn als de gasketel aktief is.

Wie heeft meer info/ervaring over de betekenis van de waardes uit deze sensor?

Ik denk zelf dat we het binair moeten zien:
0 = 0000 = UIT
2 = 0010 = ? verwarming ?
4 = 0100 = ? DHW ?
8 = 1000 = ?
10 = 2+8 = 1010 = ? verwarming ?
12 = 4+8 = 1100 = DHW
Geeft het 2e bit aan dat de gasketel aan is voor verwarming en het 3e bit voor heet water (DHW) ?

[ Voor 14% gewijzigd door WillemD61 op 28-10-2025 23:16 ]

• ewh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09

ewh

Vraagje:
Ik heb hier een Xtreme, Xtend en Xtore gekoppeld staan. Werkt goed.
Alleen nu merk ik dat de ketel tijdens het douchen om de haverklap even start (vlammetje op de ketel gaat branden, je hoort iets van een mechanisme iets doen) en dan meteen weer uit. soms om de minuut, soms vaker, geen vast patroon lijkt.
Als ik nu kijk naar het aantal burner starts, lijkt me dit best wel hoog (gevoelsmatig, niet onderbouwd) als de ketel pas in maart 2025 is opgehangen. Vooral omdat de ketel tijdens douchen continue even aan en dan meteen weer uit gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzAKwzE2V6qGtqeY8QMJwIgf36A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BorC2R5hlQEO3rNTa3IbeSya.png?f=user_medium

Weten jullie of dit normale aantallen zijn, of gaat er iets mis?

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-11 19:50
Wat is de ingestelde tapwater temperatuur op de CV-ketel en de XTEND?

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• GroundBreaking
@ewh De Xtreme serie kan de warmtewisselaar warm houden, om zo sneller warm tapwater te leveren. Als die stand nog aan staat dan zou me dat aantal starts niet verbazen. Elk half uur een keer de ketel aan zo ongeveer voor de tijd dat je hem hebt, dat matcht wel met wat ik zie. Al heb ik hem op ECO gezet, en dan word het dus wel echt een stuk minder.
Info over hoe en wat vind je hier: https://www.intergas-verw...ngsvoorschrift-Xtreme.pdf
Kopje Tapwater Menu 2.3.2

• a2aan
@ewh weet je hoe warm het water in de Xtore is? Als ik me niet vergis gaat het water vanaf de Xtore nog door de ketel om, indien nodig, naverwarmd te worden. Ik kan me voorstellen dat als het water van de Xtore 'op het randje' is, qua temperatuur, dat de Xtreme zijn (minimum) vermogen niet lekker kwijt kan, en dat je daardoor dit pendelgedrag krijgt.

Kan je eens testen wat er gebeurt als je de douche harder of warmer zet, of als je nog een andere warme kraan erbij opent? Gaat dan de Xtreme wellicht langer (of zelfs continu) aan?

Er zijn vast allemaal parameters die hier invloed op hebben, zowel op de Xtend/Xtore als de Xtreme, maar ik zou inderdaad vooral kijken naar de ingestelde temperatuur van de Xtreme. Maar hoe zou die, idealiter moeten staan? Op 60 graden zal de Xtreme altijd bijverwarmen, lijkt me (wat me niet wenselijk lijkt), maar als 'ie op 45 graden staat, en het water in de Xtore 40 graden is, dan kan 'ie zijn vermogen niet kwijt.

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dit hoort te werken!

• ewh

ewh

GroundBreaking schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:26:
@ewh De Xtreme serie kan de warmtewisselaar warm houden, om zo sneller warm tapwater te leveren. ...........
hij staat off, dus het warmhouden is geen item

• ewh

ewh

Japyo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:04:
Wat is de ingestelde tapwater temperatuur op de CV-ketel en de XTEND?
op de ketel staat hij op 50graden. Van de Xtend (Xtore) is de streefwaarde ook 50 graden.

wat me opviel in de settings, is dat de waarde p078 dhw_boiler_mode op uit staat. Die zou ik aan verwachten.
En de waarde xtreme_boiler_ot_dhw_temperature. Is die van de Xtore?

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-11 20:22
Hoi allemaal. 2 weken geleden is de xtend bij ons geinstalleerd. Na de installatie ervaarde de buren echter geluidsoverlast, wij zelf konden het ook horen als we bij het verste raam stond, maja wij zijn minder gevoelig en vallen makkelijker in slaap dan de buren. De installateur is langs geweest en had de volgende maatregelen uitgevoerd:

-Hij was zo ingesteld dat die op 100% vermogen draaide, dat hebben ze verlaagd, wat zou verschillen met 3 db als die op z'n hardst ga. We hebben een goedgeisoleerd A-woning, dus dit zou geen probleem zijn
-Nachtmodus is ook ingesteld
-En zoneregeling is eruit gegooid, want hij ging ook zo vaak aan omdat die pendelt (en voor nog meer geluidsoverlast zorgde).

De Xtend staat 8-9 meter van de erf met de buren, ventilator tegen een garage muur met struiken. (zie afbeelding). Installateur had ons gegarandeerd dat het nu echt na toebehoren moet draaien zonder geluidsoverlast.

De aanpassingen heeft inderdaad gewerkt en nu is het fluiterstil, je moet echt direct naast de WP gaan staan om hem te horen, maar het is echter ook nog zacht herfstweer nu, dus ik maak me zorgen dat als het straks vriest.

Heeft iemand soortgelijke opstelling, namelijk:
-Goed Geisoleerd A-woning
-Verwarming met alleen gewone radiatoren (dus geen ltv, alles staat wel opengedraaid voor maximale verwarming oppervlakte)
-Xtend staat op de grond op rubberblokken

En die me kan vertellen hoeveel meer herrie die zal maken rond het vriestpunt? Of zou de CV al bijspringen voordat het zover komt?

Ik kan hem, zoals je kan zien, nog altijd een kwartslag draaien zodat die verstopt zit in een hoek, maar dan moet ik wel een boompje en andere struikjes verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQh99aY2Kh0siHtmlatuyZq4x6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHyxeh5yMj5xxesFGJandr6U.jpg?f=fotoalbum_large

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:03
GoTHaan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

Check thanks. Enige wat wel opmerkelijk is dat ik zie dat er 198 compressor starts zijn met 86 draaiuren.
Als ik dat vertaal naar jouw aantallen dan kom ik al aan die 2000 starts met maar 1000 draaiuren. Daar zit wel een enorm verschil dan.

[Afbeelding]
Over het algemeen is dit wel de rotste periode voor pendelen (afhankelijk van je isolatie natuurlijk). Vorige week was het kouder en kon de Xtend continu blijven draaien, maar gisteren is hij gedurende de dag 11x uit en aan gesprongen, omdat het warmteverlies dan net niet genoeg was om aan te blijven, maar wel teveel om langer uit te blijven. Vandaag heeft hij gewoon weer lekker de hele dag zitten snorren (tot de zon op de raampartij kwam en de temperatuur in de woonkamer waar de thermostaat zit op liep). Ik zou daarin wat kunnen fine-tunen, maar dan zal het op andere dagen weer een probleem zijn. Verschilt natuurlijk per woning bij welke dagen/temperaturen dit precies is, maar als het af en toe is zou ik me er niet te druk om maken.

Overigens gister voor het eerst sinds plaatsing eind Maart van dit jaar even de opbrengst gecheckt met de welbekende Google-sheet van dit forum en met een COP van 7.0 mag ik tot nu toe niet klagen. Ben benieuwd hoe lang hij het zonder CV ketel gaat vol houden.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieB op 30-10-2025 15:33 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• GoTHaan
RobbieB schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Over het algemeen is dit wel de rotste periode voor pendelen (afhankelijk van je isolatie natuurlijk). Vorige week was het kouder en kon de Xtend continu blijven draaien, maar gisteren is hij gedurende de dag 11x uit en aan gesprongen, omdat het warmteverlies dan net niet genoeg was om aan te blijven, maar wel teveel om langer uit te blijven. Vandaag heeft hij gewoon weer lekker de hele dag zitten snorren (tot de zon op de raampartij kwam en de temperatuur in de woonkamer waar de thermostaat zit op liep). Ik zou daarin wat kunnen fine-tunen, maar dan zal het op andere dagen weer een probleem zijn. Verschilt natuurlijk per woning bij welke dagen/temperaturen dit precies is, maar als het af en toe is zou ik me er niet te druk om maken.

Overigens gister voor het eerst sinds plaatsing eind Maart van dit jaar even de opbrengst gecheckt met de welbekende Google-sheet van dit forum en met een COP van 7.0 mag ik tot nu toe niet klagen. Ben benieuwd hoe lang hij het zonder CV ketel gaat vol houden.
Ja helder punt inderdaad. Nieuw in de warmtepomp wereld en dan ga je snel misrekenen en dingen bedenken die niet perse waar zijn.

Gisteren heeft de WP 25x gedraaid voor korte/en soms iets langere perioden. Is het nog slim om terug te schakelen snachts? Dacht juist dat het verstandig was om een vaste temperatuur aan te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XHsCGRI9cEavP76ACMH75_jcjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZWqXMWMmTvUqcw7DCjgtKrcf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoMGkf0tmNfYkNmme8C4aAYb7as=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YuqcO1foU87cZUDW1579udFy.png?f=fotoalbum_large

• Lecenten
TonyW schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:15:

En die me kan vertellen hoeveel meer herrie die zal maken rond het vriestpunt? Of zou de CV al bijspringen voordat het zover komt?

Ik kan hem, zoals je kan zien, nog altijd een kwartslag draaien zodat die verstopt zit in een hoek, maar dan moet ik wel een boompje en andere struikjes verwijderen.
Hij gaat lawaai maken bij het ontdooien, dat zal bij buitentemperaturen rond een graad of 4 graden en lager beginnen. Als het echt koud wordt, dan ontdooit hij elke 25 minuten.

Kun je de Xtend niet een kwartslag draaien zodat deze naar de openbare weg wijst ? Het lijkt me dat nu de garage het geluid weerkaatst, ook in de richting van de buren.

• Hencksch
Wat doen jullie met de kamerthermostaat als je een weekendje weggaat (van vrijdag tot maandag)?
En wat als je een week weggaat van zaterdag tot zaterdag?

De installateur zegt steevast: niks doen en niet aanraken. Vaste temperatuur aanhouden. Is dat ook jullie ervaring?

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:38
Hencksch schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:11:
Wat doen jullie met de kamerthermostaat als je een weekendje weggaat (van vrijdag tot maandag)?

De installateur zegt steevast: niks doen en niet aanraken. Vaste temperatuur aanhouden. Is dat ook jullie ervaring?
Dit hangt af van je setup. Heb je langszame / laagtermperatuur verwarming zoals vloerverwarming of veel radiatoren ? Daarnaast hoe goed of slecht is het huis geisoleerd? Bij een goed geisoleerd huis in combinatie met vloerverwarming dan zou ik de thermostaat een fractie lager zetten maar niet al teveel. Slecht geisoleerd en nog veel radiatoren dan zou ik hem terugzetten om niet onnodig stroom te verbruiken.

• Oinken

Ik zet hem terug naar 17. En op de dag dat ik terug naar huis ga, zet ik hem op afstand om 11.00 weer aan.
Dan kan ik mooi de stroom van de zonnepanelen gebruiken om het huis weer te laten opwarmen van 17 naar 19/19,5 graden.

Zo heb ik een jaar geleden ook ontdekt dat bij koud en vochtig weer dit niet altijd werkt. De warmtepomp heeft het dan echt zwaar en wordt een klomp ijs. Volgens mij heb ik toen parameter P131 naar 20 graden gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door Oinken op 31-10-2025 14:55 . Reden: aanvulling. ]

• Hencksch
We hebben een goed geïsoleerd huis met klassieke plaatradiatoren en zonder vloerverwarming.

• Krissiejj

Met vloerverwarming lekker aan laten of max 1 graad laten zakken.
Met alleen radiatoren lekker 2-3 graden terugzetten.

• Ronald_B
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 15:43
Het valt mij op dat ik regelmatig het koudemiddel hoor stromen door de leiding tussen de binnen- en buitenunit. Is dit normaal?

• Krissiejj
Ronald_B schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:37:
Het valt mij op dat ik regelmatig het koudemiddel hoor stromen door de leiding tussen de binnen- en buitenunit. Is dit normaal?
Dat kan tijdens een opstart fase zeker hoorbaar zijn.

• WillemD61
WillemD61 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Inderdaad alleen als ik bij de buitenunit sta en alleen als deze aktief is.

Ik weet niet of het uitmaakt voor het geluid hoe hard die draait. De Xtend is deze dagen slechts licht aktief door de temperaturen.

Enkele gegevens tijdens aktiviteit:
Pomp percentage 65% met enkele korte uitschieters naar 100 %
Flow 7 l/min met enkele uitschieters naar 13 l/min
Fan 350 rpm
Suction pressure 10 bar
Discharge pressure 21 bar
Compressor frequentie 25 Hz met enkele uitschieters naar 65 Hz
COP ongeveer 6
Supply temp 33 graden, Return temp 27 graden

Hier is een bestand met het geluid. Opgenomen op 10 cm afstand.

https://youtu.be/xqb7BRyPJjo
Ter info, het suizende en borrelende geluid is door de leverancier verholpen door het koudemiddel bij te vullen.

Daarna had ik nog flinke brom bij vol vermogen. Dit bleek resonantie te zijn van de kunststof afdekkap aan de zijkant van de buitenunit. Ik heb er als voorlopige oplossing een klein plankje onderaan tegen aangeplakt met ducttape. Trilling is weg. Morgen even kijken naar een nettere oplossing.

Nu klinkt de unit gewoon als een ventilator, zonder bijgeluiden.

• japiesa
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-11 09:53
Waar hebben jullie p175 op ingesteld? Ik heb nu zo'n 300 compressorstarts en 170 x is de carter verwarming aangegaan. Wellicht moet ik dit nog anders instellen of is dat normaal?

• WillemD61
japiesa schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:26:
Waar hebben jullie p175 op ingesteld? Ik heb nu zo'n 300 compressorstarts en 170 x is de carter verwarming aangegaan. Wellicht moet ik dit nog anders instellen of is dat normaal?
Staat hier op default 1, blijft max 24 uur aan. Compressor starts per dag 2 tot 10. Huis met alleen radiatoren.
Op sensor 7e51 zie ik status crankheating in oktober 4 keer. Alleen na langdurige stilstand.

Aanvulling: in xtend scherm gekeken, daar zie ik crank heater starts 253, crank heater hours 24, compressors starts 122, runtime 177 hours
Mijn Xtend is in october voor het eerst opgestart

[ Voor 34% gewijzigd door WillemD61 op 01-11-2025 23:01 ]

• WillemD61
a2aan schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

Is het opslaan van (aangepaste) parameters niet 'gewoon' een HTTP POST? Lijkt mij niet een hele moeilijke uitbreiding op de bestaande HA (of Demoticz) integratie. Disclaimer: ik heb heel weinig verstand, en nog minder ervaring met home automation...
Ik heb met wireshark gekeken en inderdaad is dit een eenvoudige HTTP post, waarbij
P100 op 3 gezet wordt, dit is economische modus
P144 op de prijs van gas in eurocent
P142 op prijs van elektriciteit, laag tarief, in eurocent
P140 op prijs van elektirciteit, hoog tarief, in eurocent.
URL is de intergas URL met "/api/params/values" er achter.
Voor degene die het aandurft (ik niet) .... (zie eerdere opmerkingen in dit forum over risico's)

• Lecenten
Voordat je dat gaat doen zou ik me eerst eens afvragen hoeveel dat gaat opleveren.

Reken voor gas eens 1,25 per m3. Bij 9 kWh per m3 en een COP van 4 is dat even duur als stoken met de Xtend voor 56 cent per kWh. Volgens Grok komt een hogere kWh prijs dan 56 cent ongeveer 6% van de tijd in het stookseizoen voor. Nog veel hogere prijzen komen bijna nooit voor en de besparing die je zal halen op die uren is denk ik niet heel groot. Extreem hoge prijzen en negatieve prijzen trekken veel aandacht, maar het effect over het hele jaar is gering.

Nu zal in de winter de COP lager worden dan 4 als het koud is, maar dat is dan ook precies de periode dat de dynamische gasprijzen hoog zijn.

Wat je ook zou kunnen doen is proberen de dure uren te vermijden door de Xtend dan niet te laten stoken, bij een goed geisoleerd huis moet dat wel kunnen. Eventueel zou je voor die dure uren iets kunnen opstoken. Zo gebruik je het huis als warmtebuffer. Dat kan met Home Assisant door de ingestelde temperatuur via de Gateway integratie te manipuleren.

[ Voor 19% gewijzigd door Lecenten op 02-11-2025 15:58 ]

• WillemD61
Volgens mij staan er twee kleine foutjes op de pagina's die je krijgt als je direct verbinding maakt met de XTEND (firmware V0.86, web-app v0.5.1)

Op het scherm onder Statistics, Summary zie je staan "Domestic hot water pump hours" en "Domestic hot water pump starts". De getallen die er bij staan lijken meer op "Pump hours" en "Pump starts", dus niet voor Domestic Hot Water maar totaal voor de warmtepomp (en sowieso wordt bij mij DHW geleverd door de boiler).

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:16

_Apache_

For life.

Homewizard kWh meter voor de WP.
En de intergas gateway app op de telefoon.

Zie je veel verbruik, stel je hem een graadje naar benee. Niet te moeilijk over doen. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• a2aan
WillemD61 schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:12:
Volgens mij staan er twee kleine foutjes op de pagina's die je krijgt als je direct verbinding maakt met de XTEND (firmware V0.86, web-app v0.5.1)

Op het scherm onder Statistics, Summary zie je staan "Domestic hot water pump hours" en "Domestic hot water pump starts". De getallen die er bij staan lijken meer op "Pump hours" en "Pump starts", dus niet voor Domestic Hot Water maar totaal voor de warmtepomp (en sowieso wordt bij mij DHW geleverd door de boiler).
Die twee getallen lijken mij ook 'fout' (gebruik de Xtend ook niet voor warm water), maar ik heb er nog geen logische verklaring voor kunnen bedenken. Bij mij is het getal bij "Domestic hot water pump hours" iets minder dan de helft van "Hours on Power", en zo'n 40% hoger dan "Runtime". Die laatste twee 'kloppen' volgens mij met het totaal aantal uren dat de Xtend aan staat, en het totaal aantal uren dat de compressor actief is geweest (of aantal uren dat er warmtevraag was?). "Domestic hot water pump starts" is bij mij zo'n 10% lager dan "Compressor Starts".

Overigens zijn dit statistieken van de buitenunit, die wel gewoon door blijven tellen als je de buitenunit vervangt. Fijn voor de continuïteit van de statistieken, maar het geeft dus geen zuiver beeld van het aantal starts van het fysieke compressor exemplaar.

• WillemD61
a2aan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:21:
[...]
Overigens zijn dit statistieken van de buitenunit, die wel gewoon door blijven tellen als je de buitenunit vervangt. Fijn voor de continuïteit van de statistieken, maar het geeft dus geen zuiver beeld van het aantal starts van het fysieke compressor exemplaar.
De compressor zit in de buitenunit maar de pomp van het CV water zit in de binnenunit. Een goede omschrijving zou zijn "CH water pump hours" en "CH water pump starts".

Ik zie ook een hogere pump hours dan runtime hours. Mogelijk dat runtime gereset wordt als de unit uit gezet wordt en pump hours gewoon doortelt? Of het is omdat de compressor uitgaat en dan de pomp door draait.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 04-11-2025 09:48 ]

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

_Apache_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:19:
[...]
Homewizard kWh meter voor de WP.
En de intergas gateway app op de telefoon.

Zie je veel verbruik, stel je hem een graadje naar benee. Niet te moeilijk over doen. :)
Afgelopen weekend waren we van vrijdagmiddag tot zondagavond weg. Ik heb de thermostaat naar 18,0° continu gezet. In onderstaand plaatje zie je wat er dan gebeurt. Zondagmiddag heb ik op afstand via de app het weekschema weer aangezet, wat in dit geval setpoint 20,0° betekende. Dan zie je dat het toch wel even duurt voordat de kamer weer op temperatuur is, en dat de Xtend in dit geval zelfs de gasketel heeft bijgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPFHtrm4SFOepdjFQC4TDANXKNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OygDqEKahfnLqgyzVoo1A8qU.png?f=user_large

Wij hebben vloerverwarming. Ik denk dat ik volgende keer minder verlaag. Of ik moet WP-only modus aanzetten en meer tijd geven om weer op te warmen.

[ Voor 15% gewijzigd door JanPedaal op 04-11-2025 10:02 ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Weerz
@JanPedaal
WP duurt idd ff voordat het weer 2C erbij heeft.
Ipv van alleen WP modus, kan je ervoor kiezen dat het bijschakelen van gas alleen kan op een bepaalde buitentempratuur gebeurt bij de instellingen. Bij ons heb ik deze op 5C staan. Indien het het buiten hoger is als tempratuur dan zal hij niet de CV aanroepen.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:16

_Apache_

For life.

Weerz schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:22:
@JanPedaal
Ipv van alleen WP modus, kan je ervoor kiezen dat het bijschakelen van gas alleen kan op een bepaalde buitentempratuur gebeurt bij de instellingen. Bij ons heb ik deze op 5C staan. Indien het het buiten hoger is als tempratuur dan zal hij niet de CV aanroepen.
Klopt, hier de WP ook op die 5C ingesteld.

Maar 2 graden inlopen zijn best grote stappen (wij hebben hier laag temperatuur radiatoren die geblazen zijn) dus hij kan het snel inlopen.
Maar hier schiet de WP er nog wel eens aan voorbij, ik hoop dat dat onderdeel is van het leerproces, mag volgende keer wel iets minder heftig. Woonkamer blijft lang warm hier.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Weerz schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:22:
@JanPedaal
Goede tip, die stond bij mij op 12°C. Heb ik nu ook naar 5°C gezet.

• a2aan
WillemD61 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:41:
[...]

De compressor zit in de buitenunit maar de pomp van het CV water zit in de binnenunit. Een goede omschrijving zou zijn "CH water pump hours" en "CH water pump starts".

Ik zie ook een hogere pump hours dan runtime hours. Mogelijk dat runtime gereset wordt als de unit uit gezet wordt en pump hours gewoon doortelt? Of het is omdat de compressor uitgaat en dan de pomp door draait.
Hmm, misschien dat het bij nader inzien toch wel kan, dat 'DHW' eigenlijk op de circulatiepomp van de binnenunit slaat. Ik vond 40% hoger dan de compressor zo'n groot verschil, maar had even niet meegenomen dat de circulatiepomp afgelopen januari zo'n beetje continu gedraaid heeft zonder dat de compressor aan stond (mijn buitenunit was defect, en moest vervangen worden).

En dat het aantal starts van de circulatiepomp in de buurt ligt van het aantal compressorstarts is misschien ook wel logisch, aangezien soms de compressor stopt/start terwijl de circulatiepomp blijft draaien (bij pendelen), en soms de circulatiepomp start/stopt terwil de compressor uit staat (minimaal een keer per dag).

• WillemD61
De term DHW wordt volgens mij normaal voor tapwater gebruikt. Dat werkt volgens mij zonder pomp (in huis) en stroomt gewoon door de druk in de waterleiding (pomp bij waterleidingbedrijf). De pomp in de Xtend is voor het warme water van de CV. Verder niet zo belangrijk, semantics, het leek me alleen dat ik niet zo lang onder de douche stond als het getal wat hier getoond werd :-)

• a2aan
WillemD61 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:35:
De term DHW wordt volgens mij normaal voor tapwater gebruikt. Dat werkt volgens mij zonder pomp (in huis) en stroomt gewoon door de druk in de waterleiding (pomp bij waterleidingbedrijf). De pomp in de Xtend is voor het warme water van de CV. Verder niet zo belangrijk, semantics, het leek me alleen dat ik niet zo lang onder de douche stond als het getal wat hier getoond werd :-)
Sinds de Xtend ook de Xtore kan aansturen, zitten er parameters in de Xtend die wél echt over DHW gaan.

Alleen bij deze statistieken denk ik dat men de verkeerde terminologie op het label heeft gezet.

En om de verwarring compleet te maken: i.c.m.de Xtore is de Xtend weldegelijk in staat om tapwater te verwarmen, en hij gebruikt daar de circulatiepomp van de CV voor...

• Weerz
_Apache_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:26:
[...]

Klopt, hier de WP ook op die 5C ingesteld.

Maar 2 graden inlopen zijn best grote stappen (wij hebben hier laag temperatuur radiatoren die geblazen zijn) dus hij kan het snel inlopen.
Maar hier schiet de WP er nog wel eens aan voorbij, ik hoop dat dat onderdeel is van het leerproces, mag volgende keer wel iets minder heftig. Woonkamer blijft lang warm hier.
Denk dat dit ook wel het spel is voor een ieders huis en manier van verwarmen, isolatie en berekenen.
Is het koud buiten (6C of lager) zal hij meer gaan verbruiken zeker met inhaalslagen. Het zij in stroom of een combinatie.
Buiten warmer(10C), zoals vandaag zal dat minder intensief zijn om in te lopen en verbruik.

Hier hebben we het continue op 20C staan. Vloerverwarming en radiatoren boven(worden minimaal gebruikt). Als ik kijk over de afgelopen dagen dan is het rond de 300/400w verbruik om op temp te houden en soms wat hoger. Met dagen zoals nu op 0.

Had nog een andere test gedaan voor een temp hoger en is het al richting de 1100W om er te komen.
2C verhogen zal een aardig verbruik opleveren hier en dat vast te houden.
Ik zou hier geen (grote)verlaging doen, gezien dit mij meer kosten en zeker op de koude dagen. Ben ik meer dan een week weg, dan is het wellicht interessant.

• a2aan
Het maken, continu (!) bijsturen en uitvoeren van een 'stookplan' dat ervoor zorgt dat je met zo min mogelijk elektrische energie maximaal comfort bereikt lijkt me typisch iets voor AI, omdat het inderdaad afhangt van het huis, maar ook van weersomstandigheden en -voorspellingen.

Wanneer je tijdens afwezigheid de thermostaat omlaag (of uit) zet krijg je het volgende:
  • Doordat het, tijdens de afwezigheid, gemiddeld, binnen kouder was dan 'normaal', verliest je woning minder thermische energie. De mate van besparing zal sterk afhangen van je huis (hoe slechter de isolatie, hoe groter de thermische energiebesparing).
  • Om je huis weer opgewarmd te krijgen heb je (tijdelijk) een hogere aanvoertemperatuur nodig, wat leidt tot een lagere COP, en dus hogere kosten.
Hoe de besparing en extra kosten zich tot elkaar verhouden hangt ook nog eens (sterk) af van of het aan het eind van de afwezigheid relatief warm, of juist koud is buiten. Bij relatief warm weer tijdens de opwarmfase kan je misschien toch, gemiddeld, een hogere COP halen (ondanks de hogere aanvoertemperatuur) dan wanneer je tijdens de afwezigheid op een constante temperatuur had doorgestookt. Dan heb je dus dubbele 'winst'.

Dit vraagstuk speelt dus niet alleen bij afwezigheid van meerdere dagen of weken, maar ook wanneer er overdag niemand thuis is, of wanneer je 's nachts niet per se behoefte hebt aan een warm huis (maar bij opstaan wel). Ik dat dit een mooie toepassing voor AI is!

Nu doe ik dit 's ochtends dus zelf: als ik thuis vertrek als het buiten 'fris' is, en de verwachting is dat het 's middags significant warmer wordt, dan zet ik de thermostaat een paar uur lager, zodat de Xtend een paar uur 'rust' krijgt (deels tijdens de koudste uren van de dag), en 's middags lekker met een hoge(re) COP de verloren energie weer in het huis kan stoppen.

Maar vorig jaar is dit ook een keer mis gegaan: 's middags koelde het toch eerder/harder af dan ik had voorzien, waardoor de Xtend best een tijd in een vicieuze defrost cirkel terecht kwam. terwijl 'ie een constante temperatuur waarschijnlijk zonder defrosts had kunnen handhaven...
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste