Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:23
Het is natuurlijk ook raar dat de Xtend geen foutmelding geeft bij dit probleem, dit lijkt me toch duidelijk iets waar een foutmelding op zn plek zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10 20:35
ietsjes meer. 266 euro per jaar. zit dan nog steeds op een terugverdientijd van 12 jaar. Maargoed ik ga na de winter kijken hoe ik nog meer uit die xtend kan halen.

Trouwens, Is er een manier om erachter te komen hoe vaak hij degen zijn limiet aanloopt? (en dat de cv moet bijspringen)

Is er ook zo'n soort excel voor de XTORE? dat zou wel mooi zijn! Ik heb overigens w l een proxy gevond n. In de comfort touch app staat hoeveel uren cv er gebruikt is not n hoeveel uren warm water. Als ik mijn besparijg neem en deze deel door de cv uren en vermenigvuldig met warmwater uren dan kom je op een indicatie van hoeveel je kunt besparen. Waarschijnlijk een onderschatting aangezien de cop in de zomer veel beter zal zijn dan in de winter.

Enfin voor mij kom ik dan uit op 91 euro per jaar besparing... Ook hier is de terugverdien tijd gewoon heel lang. Dus voor nu laat ik het even... Eerst maar de verwarming aanpakken en ltv ready maken voordat ik hiermee aan de gang ga.

[ Voor 38% gewijzigd door justice strike op 04-10-2025 21:05 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:44:
[...]

ietsjes meer. 266 euro per jaar. zit dan nog steeds op een terugverdientijd van 12 jaar. Maargoed ik ga na de winter kijken hoe ik nog meer uit die xtend kan halen.

Trouwens, Is er een manier om erachter te komen hoe vaak hij degen zijn limiet aanloopt? (en dat de cv moet bijspringen)

Is er ook zo'n soort excel voor de XTORE? dat zou wel mooi zijn! Ik heb overigens w l een proxy gevond n. In de comfort touch app staat hoeveel uren cv er gebruikt is not n hoeveel uren warm water. Als ik mijn besparijg neem en deze deel door de cv uren en vermenigvuldig met warmwater uren dan kom je op een indicatie van hoeveel je kunt besparen. Waarschijnlijk een onderschatting aangezien de cop in de zomer veel beter zal zijn dan in de winter.

Enfin voor mij kom ik dan uit op 91 euro per jaar besparing... Ook hier is de terugverdien tijd gewoon heel lang. Dus voor nu laat ik het even... Eerst maar de verwarming aanpakken en ltv ready maken voordat ik hiermee aan de gang ga.
Kijk daarnaast naar een prijsvergelijker voor een energieleverancier. Het kan maar zo zijn dat jouw energieboer laag op gasprijs, en hoog op electra zit in vergelijking met andere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
VySio schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:01:
[...]

Kijk daarnaast naar een prijsvergelijker voor een energieleverancier. Het kan maar zo zijn dat jouw energieboer laag op gasprijs, en hoog op electra zit in vergelijking met andere leveranciers.
He5 is dynamisch. Ik heb ook niet echt het idee day ze duur zijn. Ben wel conservative want ik Neem 24cent per kw... Dat kan some 14 en soms 35cent zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

He5 is dynamisch. Ik heb ook niet echt het idee day ze duur zijn. Ben wel conservative want ik Neem 24cent per kw... Dat kan some 14 en soms 35cent zijn
Toch zou ik een prijsvergelijker raadplegen als je terugverdientijd laag is. Overdag, wanneer de zon schijnt, verbruikt de warmtepomp het minst. De warmtepomp werkt het hardst wanneer de zon onder is. Dus puur kijkend naar warmtepomp verbruik is dynamisch theoretisch minder gunstig.

Ik heb persoonlijk onlangs een vast contract van 2 jaar Met €0,229 afgesloten, mijn gas is €1.245. En dan heb je nog de zekerheid dat je tarieven niet wijzigen als er weer iets gebeurd in deze instabiele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@justice strike Heb je de thermostaat op ene vaste temperatuur staan? Of zit er een klok programma achter? Want zeker met een programma kun je precies op de momenten stoken waarop ook de stroom prijs hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-10 19:53
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:44:
[...]

Ik zie dat je warmtepomp alleen 69% van de warmte levert, terwijl je berekende gasverbruik zonder warmtepomp (exclusief warm water) maar zo'n 600 m3 per jaar is. Met zo'n laag gasverbruik zou de warmtepomp een veel groter aandeel van de warmte moeten kunnen leveren. Volgens mij gaat hier iets niet goed, ik denk dat de ketel veel te snel bijspringt.

Heb je radiatoren of vloerverwarming ?
Gebruik je een constante temperatuur of nachtverlaging ?

In instellingen van de Xtend, wat zijn de waarden voor
P100
P101
P102
P103
P130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:33
Tijdje niet meer gereageerd hier, want zomer en de Xtend gaf in ieder geval geen foutmelding. Dus zal wel goed zijn? :)
Hencksch schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:09:
[Afbeelding]

Als ik het zwarte isolatiemateriaal weghaal, krijgen we dit te zien. Twee koperen pijpen die naar de buitenunit gaan plus de voedingskabel van de buitenunit. Hier zie ik niets waar nog aan gesleuteld of geopend of gesloten kan worden.
Ben je hier nog uitgekomen? My 2 cents is inderdaad dat dat ventiel er nog zit. Bij mij hadden ze die ook laten zitten. Installateur had tientallen Xtends geplaatst.... Heel lang aan het zoeken geweest naar waarom het ding niet draaide en uiteindelijk bleek het zo'n simpele stap en hadden ze de hele ellende kunnen voorkomen door een goede test run te doen.
Ik had ook sterk de indruk dat ie het deed. De compressor sprong aan, alle zaken stonden op groen. Alles leek te lopen en er waren geen foutmeldingen. Maar blijkbaar moet men iets verder kijken dan dat voordat een systeem vrijgegeven wordt en opgeleverd aan de klant als werkend.
ewh schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:17:
Ik ga nu mijn eerste winter in met de Xtore, dus kan je geen data geven over zin/onzin ervan. Hij warmt idd alleen op als de verwarming niets hoeft te doen.
(overigens ook mijn eerste winter met Xtend, dus eens kijken wat het effect nu echt is op gasverbruik.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik zou het liefste helemaal van het gas af gaan en dan de gasketel puur als "werkeloze" backup hebben voor als bepaalde zaken niet werken. Dus ben hier vooral benieuwd naar wat aangeraden wordt: een Xtore of een losse elektrische boiler. En in geval van een losse elektrische boiler, is het dan ook mogelijk om de Xtend mee te laten helpen het tapwater te verwarmen? Of ga je dan 100% op de spiraal? En moet in zo'n geval de ketel voor tapwater uitgeschakeld worden? In die zin lijkt een Xtore iets logischer in elkaar te zitten.
Ik stel me dan voor, dat in de zomermaanden (boven temperatuur x) de Xtend enkel werkt als ie de Xtore met warm tapwater moet vullen en dat in de wintermaanden (onder temperatuur x) de Xtend nagenoeg full time draait en dan het ene moment voor verwarming en het andere moment om de Xtore te vullen met warm water. Of is het niet zo slim ingestoken?
GroundBreaking schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:28:
@ErnstvV & @Lecenten ik ben het met jullie eens, maar ik word ook zo moe van elke keer uit moeten leggen hoe het zit omdat er iemand komt met geen idee van de historie en dan die instelling ziet en zegt ja daar ligt het aan, waarom ze het allemaal zo moeilijk moeten maken begrijp ik nog steeds niet.
Ze kunnen dat ding op afstand uitlezen, maar Intergas schijnt over gegaan te zijn naar een nieuw systeem en daarvan weten ze bij de installateur weer niet hoe het werkt(en dit is een grote installateur die door nagenoeg heel Nederland zit).
Ik zag in mijn Comfort Touch app ineens de volgende optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yagdx__BQEG1xpeUp7cAUkq_YwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGhOs0dAi7qqh4atcrf5GIJa.jpg?f=fotoalbum_large
Ik meen stellig, dat deze optie er voorheen niet was. Is dit wat je bedoelt met het nieuwe systeem? En nog belangrijker: kan ik zelf op deze manier ook "van buitenaf" met mijn Xtend verbinden en op die manier eindelijk af zijn van die ellende om telkens de Xtend in WiFi mode te moeten zetten?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Lecenten schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Ik zie dat je warmtepomp alleen 69% van de warmte levert, terwijl je berekende gasverbruik zonder warmtepomp (exclusief warm water) maar zo'n 600 m3 per jaar is. Met zo'n laag gasverbruik zou de warmtepomp een veel groter aandeel van de warmte moeten kunnen leveren. Volgens mij gaat hier iets niet goed, ik denk dat de ketel veel te snel bijspringt.
Mijn extend was eind januari opgeleverd. Dus nog geen volledige winter gedraait.
Heb je radiatoren of vloerverwarming ?
Beide. Vloerverwarming beneden (wel met bijmeng verdeler dus HTV) en radiatoren boven. Ben van plan om dit na de winter te vervangen naar Hybride verdeler beneden en LTV radiatoren. Ik weet alleen niet hoeveel me dat zou schelen.

[quote]
Gebruik je een constante temperatuur of nachtverlaging ?
[quote]
Nachtverlaging voor de radiatoren. De vloerverwarming blijft op een constante temperatuur
In instellingen van de Xtend, wat zijn de waarden voor
P100
P101
P102
P103
P130
p100: standard (Cop Controlled)
P101: 2.2
P102: 15
P103: -5
P130: Always

Even nog terzijde. Ik hoop wel dat intergas over 5 jaar ofzo met een electrische variant komt voor de xtreme. Zodat je deze naast de xtend kan gebruiken en zo op full electric kan overstappen. Zou wel gaaf zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 05-10-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Jouw huis heeft een lage warmtevraag, die heeft de ketel alleen nodig als het echt vriest.

Zet in ieder geval P130=1.

P102=5, dat blokkeert de ketel boven 5 graden buitentemperatuur. Als dat ook met koud weer geen problemen geeft kan dat nog lager.

De nachtverlaging kan er ook voor zorgen dat de ketel gaat bijschakelen. Probeer zo weinig mogelijk nachtverlaging, niet meer dan 1 graad. Of zelfs geen nachtverlaging. En zet de thermostaat niet handmatig hoger want dan schakelt de ketel al snel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Lecenten schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:00:
Jouw huis heeft een lage warmtevraag, die heeft de ketel alleen nodig als het echt vriest.

Zet in ieder geval P130=1.

P102=5, dat blokkeert de ketel boven 5 graden buitentemperatuur. Als dat ook met koud weer geen problemen geeft kan dat nog lager.

De nachtverlaging kan er ook voor zorgen dat de ketel gaat bijschakelen. Probeer zo weinig mogelijk nachtverlaging, niet meer dan 1 graad. Of zelfs geen nachtverlaging. En zet de thermostaat niet handmatig hoger want dan schakelt de ketel al snel bij.
ik neem aan dat je met 130 bedoelt "only if required"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:39
[b]

[...]

Ben je hier nog uitgekomen? My 2 cents is inderdaad dat dat ventiel er nog zit. Bij mij hadden ze die ook laten zitten. Installateur had tientallen Xtends geplaatst.... Heel lang aan het zoeken geweest naar waarom het ding niet draaide en uiteindelijk bleek het zo'n simpele stap en hadden ze de hele ellende kunnen voorkomen door een goede test run te doen.
Ik had ook sterk de indruk dat ie het deed. De compressor sprong aan, alle zaken stonden op groen. Alles leek te lopen en er waren geen foutmeldingen. Maar blijkbaar moet men iets verder kijken dan dat voordat een systeem vrijgegeven wordt en opgeleverd aan de klant als
Ik sta nog in de wacht. Pas sinds een week. Of pas sinds zeven dagen. Dat weet ik niet precies meer.
Wel iemand aan de telefoon gehad. Maar dat is tegelijk ook alle goede nieuws.

EDIT: hoera, morgen, woda 8-10, komt er een monteur na een wachttijd van een ruime week.

[ Voor 5% gewijzigd door Hencksch op 07-10-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
justice strike schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:10:
[...]

ik neem aan dat je met 130 bedoelt "only if required"?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:29

_Apache_

For life.

Hmm.. Twee weken geleden is er een Xtend geinstalleerd. Van de week tikt de groep eruit. Heb de groep weer teruggeklikt, maar sindsdien staat ie in storing (geen noemenswaardig stroom verbruik meer volgens de kwh meter, lamp brand constant rood, en wel gas vebruik).

Van de week komt de monteur zoiezo even langs (nog een nabestelde radiator ophangen) kan hij dit meteen even nazien.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:46
_Apache_ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:29:
Hmm.. Twee weken geleden is er een Xtend geinstalleerd. Van de week tikt de groep eruit. Heb de groep weer teruggeklikt, maar sindsdien staat ie in storing (geen noemenswaardig stroom verbruik meer volgens de kwh meter, lamp brand constant rood, en wel gas vebruik).

Van de week komt de monteur zoiezo even langs (nog een nabestelde radiator ophangen) kan hij dit meteen even nazien.
Ik had met mijn nieuwe installatie ook een error. Nadat die opgelost is moet je nog inloggen op de xtend om deze weer uit het noodprogramma te halen, anders blijft hij de CV pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-10 08:29
Met de start van het stookseizoen met Xtend+Xtreme ook weer wat meer aandacht voor de output van Home Assistant middels de wifi koppeling met de Xtend (Wat overigens top werkt!). Hierbij viel me op dat de status van de Xtend op defrost stond. Iets wat natuurlijk erg raar is in deze tijd. Blijkt dat de defrost teller deze week +100 stuks aangaf. Ook bij verder inzoomen over het vorige stookseizoen zag ik ook hier twee keer zo veel defrosts als het eerste stookseizoen (2000 vorig seizoen en 1000 in het eerste stookseizoen). Ik heb er eigenlijk vorig jaar niet zoveel meer op gelet. Installatie bestaat uit radiatoren met ventilatoren met Honeywell zoneregeling, maar die zoneregeling had ik er deze zomer al afgehaald omdat het hele huis toch continue één temperatuur stook. Het viel met al op dat de COP na het eerste stookseizoen 4,6 was en na het tweede (vorige winter) 4,0 . Dus dan moet de COP vorig stookseizoen veel lager zijn geweest zijn om gemiddeld op 4,0 uit te komen. Ik heb vorige winter geen parameter aanpassingen gedaan in het systeem. Ik zie wel sterke pieken in de coil temperatuur onder nul op het moment van een defrost, maar of dit oorzaak of gevolg is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDWQ9qjydLiMrg5_krC0kyPvKnI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dVQLfgyiRUMJ3Zya1fvrolb1.png?f=fotoalbum_large

Edit 8 okt: Er lijkt idd sprake van een storing. De installateur gaat er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Hoe werkt die koppeling tussen de Xtend en Home Assistant? Heb je dan gewoon 24/7 de WiFi van de Xtend aan staan en haalt Home Assistant daar zo eens in de tijd data vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:53
Plantje1978 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:16:
Hoe werkt die koppeling tussen de Xtend en Home Assistant? Heb je dan gewoon 24/7 de WiFi van de Xtend aan staan en haalt Home Assistant daar zo eens in de tijd data vandaan?
Zowel de Home Assistant als de Domoticz koppeling halen frequent data binnen want anders sluit de wifi verbinding vanzelf. Als de wifi verbinding gesloten is kan je hem alleen weer activeren door op de knop van de Xtend te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
WillemD61 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:25:
[...]

Zowel de Home Assistant als de Domoticz koppeling halen frequent data binnen want anders sluit de wifi verbinding vanzelf. Als de wifi verbinding gesloten is kan je hem alleen weer activeren door op de knop van de Xtend te drukken.
En hoe haalt het systeem die data binnen dan? Een systeem kan toch maar met één WiFi verbinding gekoppeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Plantje1978 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

En hoe haalt het systeem die data binnen dan? Een systeem kan toch maar met één WiFi verbinding gekoppeld zijn?
Ikzelf heb mijn Raspberry Pi via een LAN kabel verbonden met mijn centrale router. Tegelijkertijd maakt die Raspberry Pi via WIFI verbinding met de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-10 08:29
[...]

Op mijn HA server (HP thin client, software HaOs) heb ik, naast de LAN naar de router, een wifi USB stick gezet. Die maakt koppeling met de Xtend via het eigen Wifi Netwerk van de Xtend. Werkt al een jaar perfect.
Let op dat je een USB stick neemt die compatibel is met HaOs
Verdere uitleg: https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plantje1978
Ik blijf het echt absurd vinden, dat mensen zich zo in bochten moeten wringen terwijl ze dit toch gewoon via de Intergas gateway zouden moeten kunnen ontsluiten?!? Die hangt aan mijn netwerk en aan de Xtend. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Plantje1978 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:43:
Ik blijf het echt absurd vinden, dat mensen zich zo in bochten moeten wringen terwijl ze dit toch gewoon via de Intergas gateway zouden moeten kunnen ontsluiten?!? Die hangt aan mijn netwerk en aan de Xtend. Klaar.
Inderdaad. Helaas geeft de gateway maar heel weinig datapunten en een aantal van die datapunten zijn ook nog eens waardeloos omdat de gateway niet de gegevens van de gasketel ziet, want de gateway ziet alleen het opentherm circuit tussen thermostaat en xtend.

Ideaal zou zijn als de xtend gewoon in het wifi netwerk van het huis zou hangen en dan gewoon via een gedefinieeerde api uit te lezen zou zijn.

Ik snap ook niet hoe/waarom de xtend wel door intergas zelf uit te lezen is via mijn wifi maar niet zichtbaar is in mijn netwerk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Voordat ik aan het systeem begon dacht ik een gateway nodig te hebben om te zorgen dat ik mijn systeem mooi kan bedienen en aan mijn thuis netwerk kan koppelen. Niets is minder waar. Dat is dus alleen om de thermostaat van buitenshuis in te kunnen stellen.

Want ook zonder gateway kan de Xtend aan je netwerk gekoppeld worden en zo kan Intergas deze uitlezen. Hij hangt dus gewoon aan je netwerk en zelfs via je netwerk aan internet. Zou fijn zijn als Intergas deze toegang met de eigenaar van het systeem zou delen! Nu ligt de focus op de installateur. Maar heel eerlijk gezegd in mijn ervaring (en ook wat ik hier bij sommige anderen lees) zijn de installateurs daar helemaal niet mee bezig. Die hangen gewoon zo'n ding op en gaan verder naar de volgende. De installateur die het hier gedaan heeft moest "de app nog even installeren"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
GroundBreaking schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:28:
Hier dinsdag de installateur geweest, die is eerst begonnen met het aanpassen van alle parameters want de mevrouw in kwestie vond dat ze het beter wist hoe die moesten staan, en ja dan zou het vanzelf goedkomen, gelukkig toch nog met mij gebeld, ik was zelf niet thuis, dus duidelijk gemaakt dat ik het echt super irritant vind dat ze niet eerst gewoon in het service menu op vol vermogen testen voordat ze alles gaan zitten veranderen. Dus die test toch gedaan en inderdaad de unit levert geen warmte dus er is toch iets mis. (Joh verrassend he, anders bel ik niet)
Maar de mevrouw in kwestie, heeft geen F-gassen certificaat dus moet een ander komen om te gaan kijken hoe het met de vulling zit. Helaas bleek dat het intern weer niet goed gecommuniceerd is en toen ik vrijdag belde voor een status update was er chaos en wist niemand hoe het nu zat. Dus ondertussen weer een week op de CV-ketel, en nog geen duidelijkheid over wanneer er nu een monteur komt die echt iets kan doen qua onderzoek/reparatie. Nu blijft de Xtend regelmatig proberen om iets te doen, zonder effect en dan springt de ketel weer bij. Dit kan ook nooit goed zijn voor de unit, maar het moest zo blijven staan van de installateur tot de volgende monteur kwam.

[Afbeelding]

In maart dit jaar al een maand zonder Xtend gezeten, en jaar daarvoor zijn ze ook meerdere malen geweest om het werkend te maken of lekkage op te lossen. Het begint ondertussen wel irritant te worden. Juist gekozen voor een complete set van Intergas om zo min mogelijk gedoe en gezeur te hebben, dat blijkt helaas niet zo te werken voor ons.
Update:
Bleek inderdaad een lek bij de koppelingen bij de buitenunit. Nieuwe koppelingen, compleet gevacumeerd, afgeperst en opnieuw gevuld.
Lijkt nu weer als vanouds te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CdZ5_GBc1fmoR79V0rZI7qYlFg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CXwCYNaXGcPJy4l4kNvlyqAM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA5_Yo1NiR7rePxreqkBqO20qKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iit1aU6wp1YZFuwcqRzB1Ghf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriador16
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-10 15:27
GroundBreaking schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Update:
Bleek inderdaad een lek bij de koppelingen bij de buitenunit. Nieuwe koppelingen, compleet gevacumeerd, afgeperst en opnieuw gevuld.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat u op Firmware versie 0.86 zit.
Nu heb ik vandaag een update uit laten voeren, maar ik zit op versie 0.21.
Heeft u ook een Xtend of heeft u een Xtore?

Ik ben benieuwd of ik misschien meerdere keren de firmware aan moet vragen zodat ie elke keer een versie update. Of is V0.21 de laatste versie van de Xtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBaldEagle
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-10 17:27
Eriador16 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

Ik zie dat u op Firmware versie 0.86 zit.
Nu heb ik vandaag een update uit laten voeren, maar ik zit op versie 0.21.
Heeft u ook een Xtend of heeft u een Xtore?

Ik ben benieuwd of ik misschien meerdere keren de firmware aan moet vragen zodat ie elke keer een versie update. Of is V0.21 de laatste versie van de Xtend?
Als je naar de onderstaande link gaat, kun je de laatste firmware naar je Xtend laten pushen:
https://www.intergas-verw.../download-xtend-software/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:21
GroundBreaking schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:11:
Update:
Fijn dat het weer werkt! Weet je ook hoeveel R32 er weggelekt is (doordat men dat gewogen heeft)?

Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat er nog steeds behoorlijk wat druk in je leidingen stond (15 resp. 7bar), dus dan leek me dat slechts een deel van de R32 zou zijn ontsnapt, maar toch genoeg om het hele systeem 'onbruikbaar' te maken. In je laatste screenshot is de druk hoger (19 resp. 10bar), dus blijkbaar is dat wat het verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ik heb niks van de gewichten gehoord.
Wel de olie aan de binnenkant van de kap gezien van de lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:14
Mijn Xtend hangt (standalone) - ik heb een comfort touch in bestelling maar heb er tijdelijk een Honeywell chronotherm touch aan gehangen.

Helaas krijg ik de WP niet aan de praat, overal al mee lopen klooien inmiddels. Honeywell gereset naar fabriekinstellingen.
  • Als ik via het service menu de diagnostische modus aanzet, doet de WP het. Ik ga er dus van uit dat het ergens een instelling is.
  • Als ik aangeef dat er op OT2 een aan/uit thermostaat staat, begint de pomp te lopen maar wordt er niet verwarmd. Er komt dan wel een foutmelding "parameter n000 buiten de waarde" oid.
  • Als ik aangeef dat er op OT2 een openthern thermostaat staat (dat zou de honeywell toch moeten zijn), gebeurt er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:03
studiostevus schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:30:
Mijn Xtend hangt (standalone) - ik heb een comfort touch in bestelling maar heb er tijdelijk een Honeywell chronotherm touch aan gehangen.

Helaas krijg ik de WP niet aan de praat, overal al mee lopen klooien inmiddels. Honeywell gereset naar fabriekinstellingen.
  • Als ik via het service menu de diagnostische modus aanzet, doet de WP het. Ik ga er dus van uit dat het ergens een instelling is.
  • Als ik aangeef dat er op OT2 een aan/uit thermostaat staat, begint de pomp te lopen maar wordt er niet verwarmd. Er komt dan wel een foutmelding "parameter n000 buiten de waarde" oid.
  • Als ik aangeef dat er op OT2 een openthern thermostaat staat (dat zou de honeywell toch moeten zijn), gebeurt er niks.
Je kunt voor verwarmen alleen de ingang OT1 gebruiken. Hier kun je zowel opentherm als een aan/uit thermostaat op aan sluiten.

Parameter P202 moet op 'opentherm thermostaat' staan.
Als je alles verder op default hebt staat, dan moet het werken.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Als OT1 de pins 5 en 6 van connector X2 is, dan is hij juist aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrider83
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-10 16:54
Is er ook iemand die deze koppeling werkend heeft gekregen op de Home Assistant Green? https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Ik krijg via een WIFI USB-adapter verbinding met de Extend (wel met een fout: Activating connection failed, maar daarna is er wel verbinding) Alleen blijft de sensor in HA 'Unavailable' aangeven. Ik heb het vermoeden dat de requests via de default (LAN) verbinding lopen en niet via de WIFI verbinding met de Extend... heeft iemand misschien tips hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
De koppeling maakt verbinding met een vast IP adres (10.20.30.1), het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat op de LAN verbinding zit.

Makkelijkste manier om te testen of de verbinding met de Xtend er ook echt is, is dit:

Installeer deze add-on:
https://github.com/hassio...ssh/blob/main/ssh/DOCS.md

Open daarna de terminal en geef dit commando:
ping 10.20.30.1

Als je een reactie krijgt, dan werkt de verbinding met de Xtend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrider83
Heel erg bedankt voor je reactie @Lecenten !
Je hebt gelijk, de verbinding is er helemaal niet, pingen geeft geen resultaat...

Als ik probeer te verbinden met het WIFI netwerk krijg ik deze fout;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz1J44_ilerobCxzqZgZwVJjz9g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ri7xILVPeEt7GF0Q55tG6Kdd.png?f=user_large

Maar vervolgens staat er wel 'Verbonden'...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-V6wzdA2fOtl8KHvK_ZV8RbUj0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZR1Fa8ErYnT0CfXdk3R25u88.png?f=user_large

Daar gaat dus iets fout, maar wat....

[ Voor 34% gewijzigd door skyrider83 op 11-10-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSdnT8L4Oly4aH7VvMEAvhwA0t0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rrqB2kBz2Q9djfVdRFC8hdY4.png?f=user_large

DNS server moet het IP adres van de DNS server in je LAN zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrider83
@Lecenten geweldig, dat was het. Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Ik heb sinds een paar dagen als nieuwe Xtend gebruiker de warmtepomp aanstaan en vraag me af wat het normale geluid van de buitenunit is. Ik vind dat die nog best wel veel geluid maakt. Ik hoor zowel een licht suizend alsook een bubbelend/borrelend geluid. Is dat normaal?

De druk in het systeem is ongeveer 13 bar ls het systeem uit staat. Is licht gezakt de afgelopen maanden (van 15 naar 13) mogelijk door temperatuur?

[ Voor 23% gewijzigd door WillemD61 op 11-10-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:43
Nieuwe (gebruikte) woning voor schoonvader.
Installatie is een Intergas ketel met warmptepomp (Xtend).
Is er een mogelijkheid om de instellingen in te zien via de laptop ipv alleen de code te scannen via de telefoon?
Momenteel is er geen gateway aanwezig. Zit hier nuttige functionaliteit in of in principe niet nodig als alle instellingen correct zijn?
Anders zal ik even enkele printscreens plaatsen ter controle voordat we het winterweer ingaan.

Huis heeft alleen radiatoren welke alle voorzien zijn van Speedcomfort ventilatoren. Deze schakelen aan bij 33 graden (of 28 bij nieuwe sensoren) en ik wil graag de stooklijn bekijken of de ventilatoren nuttig zijn bij 33 graden of het beter is om 50 euro uit geven voor nieuwe sensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
Michieas schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:29:
Is er een mogelijkheid om de instellingen in te zien via de laptop ipv alleen de code te scannen via de telefoon?
Momenteel is er geen gateway aanwezig. Zit hier nuttige functionaliteit in of in principe niet nodig als alle instellingen correct zijn?
Anders zal ik even enkele printscreens plaatsen ter controle voordat we het winterweer ingaan.

Huis heeft alleen radiatoren welke alle voorzien zijn van Speedcomfort ventilatoren. Deze schakelen aan bij 33 graden (of 28 bij nieuwe sensoren) en ik wil graag de stooklijn bekijken of de ventilatoren nuttig zijn bij 33 graden of het beter is om 50 euro uit geven voor nieuwe sensoren.
Je kan via een druk op de knop van de binnenunit de wifi activeren. Vervolgens met je laptop verbinding maken en je browser openen. Je kan via het menu diverse opties kiezen. Voor instellingen type je code 20 om toegang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:32
WillemD61 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:53:
Ik heb sinds een paar dagen als nieuwe Xtend gebruiker de warmtepomp aanstaan en vraag me af wat het normale geluid van de buitenunit is. Ik vind dat die nog best wel veel geluid maakt. Ik hoor zowel een licht suizend alsook een bubbelend/borrelend geluid. Is dat normaal?

De druk in het systeem is ongeveer 13 bar ls het systeem uit staat. Is licht gezakt de afgelopen maanden (van 15 naar 13) mogelijk door temperatuur?
Vorig jaar voor het eerste seizoen mee gedraaid. Ik had ook best veel last van borrelende geluiden, en dan vooral bij het buffervat. In principe komt dat door lucht in de installatie. Ik kreeg het er tijdens het stookseizoen niet goed uit. Echter nu voor het nieuwe seizoen de boel goed kunnen ontluchten en tot nog toe nog niks gehoord.

Wat betreft geluid van de buitenunit; stil is de Xtend zeker niet. Hangt bij ons aan de gevel bij de logeerkamer. Je hoort de unit binnen echt wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten

De gateway heb je alleen nodig als je de thermostaat via de app wil kunnen instellen.

33 graden voor het inschakelen van de Speedcomfort lijkt me erg hoog. Ik heb ook alleen radiatoren en niet eens een heel goed geisoleerd huis, maar bij 33 graden zouden ventilatoren (als ik ze zou hebben) het halve stookseizoen niets doen. Ik gebruik ze niet omdat mijn radiatoren flink overbemeten zijn. Warmtepompen produceren bij dezelfde watertemperatuur meer warmte dan een ketel omdat ze met een hogere flow werken.

De Xtend werkt standaard niet met een stooklijn, maar wordt gestuurd door de opentherm thermostaat. Dat kun je wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
DurQ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:35:
[...]

Vorig jaar voor het eerste seizoen mee gedraaid. Ik had ook best veel last van borrelende geluiden, en dan vooral bij het buffervat. In principe komt dat door lucht in de installatie. Ik kreeg het er tijdens het stookseizoen niet goed uit. Echter nu voor het nieuwe seizoen de boel goed kunnen ontluchten en tot nog toe nog niks gehoord.

Wat betreft geluid van de buitenunit; stil is de Xtend zeker niet. Hangt bij ons aan de gevel bij de logeerkamer. Je hoort de unit binnen echt wel draaien.
Lucht bij het buffervat betekent lucht in het interne watercircuit. Dat is bij mij geen probleem want ik heb een automatische ontluchter in het watercircuit. Ook bij handmatig ontluchten constateer ik daar geen probleem.

Bij mij is het borrelend geluid in de buitenunit. Dat is niet het watercircuit maar het circuit van de R32. Ik vroeg me af of dat geluid op die plek normaal is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja, je kunt de laptop ook met de WiFi verbinden die de Xtend in de lucht gooit. Beetje flauwe opmerking, want dat is natuurlijk niet wat je wil. Eén van de instellingen die de installateur waarschijnlijk voor je gedaan heeft is het verbinden van de ketel met je WiFi netwerk, zodat de Xtend via internet benaderd kan worden.
Dan denk je:"Mooi! Dan kan ik mijn eigen Xtend ook op die manier benaderen!" Jammer joh! Dat kan alleen door mensen van Intergas (en sinds kort ook door de installateur als ie er een beetje moeite in stopt en jij hem de code geeft)
Momenteel is er geen gateway aanwezig. Zit hier nuttige functionaliteit in
Nee, anders dan via de Comfort Touch app je thermostaat (van buitenshuis) bedienen en een paar basiswaarden (temperatuur, ingestelde temperatuur en druk volgens mij) uitlezen kun je er niet mee
of in principe niet nodig als alle instellingen correct zijn?
Die gateway staat dus los van de instellingen en je kunt er eigenlijk niets mee. Enige manier voor ons als gebruiker en eigenaar om de instellingen uit te lezen en aan te passen is door de WiFi van de Xtend in te schakelen en daar mee te verbinden. Dat maakt de logging die enkel op die manier beschikbaar is ook nagenoeg nutteloos natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Domoticz heeft overigens wel een plugin voor de Intergas Gateway dus via Domoticz kan je wel de temperatuur instellen. Ik weet niet of Home Assistant dat ook heeft.

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik gebruik Domoticz nu niet meer om de temperatuur in te stellen.

Voordat ik de Xtend had gebruikte ik wel een Opentherm Gateway (OTGW) om via Domoticz de temperatuur in te stellen. Als Domoticz bijvoorbeeld zag dat alle mobiele telefoons uit huis waren dan stelde die de temperatuur naar beneden en als er weer een van de telefoons gekoppeld was aan het WIFI netwerk gaf die de controle terug aan de Honeywell thermostaat (met dagprogramma). Ook kon ik een email sturen aan mijn Raspberry PI met Domoticz om vanaf afstand de temperatuur in te stellen.

Op dit moment gebruik ik de Intergas app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
WillemD61 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Bij mij is het borrelend geluid in de buitenunit. Dat is niet het watercircuit maar het circuit van de R32. Ik vroeg me af of dat geluid op die plek normaal is of niet.
Dit hoor je binnen niet dan? Maar alleen als je naast de buitenunit staat?
Alleen tijdens verwarmen? En dan continu of iets meer info is handig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
GroundBreaking schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:13:
[...]

Dit hoor je binnen niet dan? Maar alleen als je naast de buitenunit staat?
Alleen tijdens verwarmen? En dan continu of iets meer info is handig denk ik.
Inderdaad alleen als ik bij de buitenunit sta en alleen als deze aktief is.

Ik weet niet of het uitmaakt voor het geluid hoe hard die draait. De Xtend is deze dagen slechts licht aktief door de temperaturen.

Enkele gegevens tijdens aktiviteit:
Pomp percentage 65% met enkele korte uitschieters naar 100 %
Flow 7 l/min met enkele uitschieters naar 13 l/min
Fan 350 rpm
Suction pressure 10 bar
Discharge pressure 21 bar
Compressor frequentie 25 Hz met enkele uitschieters naar 65 Hz
COP ongeveer 6
Supply temp 33 graden, Return temp 27 graden

Hier is een bestand met het geluid. Opgenomen op 10 cm afstand.

https://youtu.be/xqb7BRyPJjo

[ Voor 6% gewijzigd door WillemD61 op 13-10-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:26
Lecenten schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

De gateway heb je alleen nodig als je de thermostaat via de app wil kunnen instellen.

33 graden voor het inschakelen van de Speedcomfort lijkt me erg hoog. Ik heb ook alleen radiatoren en niet eens een heel goed geisoleerd huis, maar bij 33 graden zouden ventilatoren (als ik ze zou hebben) het halve stookseizoen niets doen. Ik gebruik ze niet omdat mijn radiatoren flink overbemeten zijn. Warmtepompen produceren bij dezelfde watertemperatuur meer warmte dan een ketel omdat ze met een hogere flow werken.

De Xtend werkt standaard niet met een stooklijn, maar wordt gestuurd door de opentherm thermostaat. Dat kun je wel veranderen.
Daarom heb ik heatfans deze beginnen met 25 graden en ze worden met sociaal ondernemerschap in elkaar gezet bij 2 sociale werkplaatsen wat ik ook een groot plus punt vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:34
WillemD61 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Inderdaad alleen als ik bij de buitenunit sta en alleen als deze aktief is.

Ik weet niet of het uitmaakt voor het geluid hoe hard die draait. De Xtend is deze dagen slechts licht aktief door de temperaturen.

Enkele gegevens tijdens aktiviteit:
Pomp percentage 65% met enkele korte uitschieters naar 100 %
Flow 7 l/min met enkele uitschieters naar 13 l/min
Fan 350 rpm
Suction pressure 10 bar
Discharge pressure 21 bar
Compressor frequentie 25 Hz met enkele uitschieters naar 65 Hz
COP ongeveer 6
Supply temp 33 graden, Return temp 27 graden

Hier is een bestand met het geluid. Opgenomen op 10 cm afstand.

https://youtu.be/xqb7BRyPJjo
Even een reactie op het geluid. Dit hoor je alleen als hij net aan het opstarten is? Want na een half uur moet dit lang en breed weg zijn.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:41
Ik draai nu Firmware versie V0.86- en web-app versie: V0.5.1 en ik denk dat er ergens iets niet helemaal goed gaat bij het bepalen van de CV-water streefwaarde en retour temperatuur. Is dit een known bug / andere ook last van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxAXatJJQdt8qvsArSrrq3Pa9y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pDgzu3whc762PLbkWV5s92kw.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast merk ik dat de verbinding de laatste tijd voortdurend wegvalt. Mogelijk komt het door dat HA probeert een waarde op te halen die buiten het verwachte bereik ligt, waardoor een timeout optreedt. Zodra ik mijn wifi-instellingen opnieuw opsla, werkt de verbinding tijdelijk, maar na een á twee minuten wordt alles weer als “unavailable” weergegeven. Voor zover ik kan zien, staat alles correct ingesteld. Ping werkt ook zodra ik de instellingen opsla, maar na ongeveer 30 tot 150 pings (met een vertraging tussen 8 ms en 20 ms) stopt de ping en is er geen communicatie meer met de Xtend. Opvallend is dat Home Assistant nog steeds aangeeft dat het apparaat verbonden is.
Wanneer ik geen enkel ander apparaat met de Xtend verbind, verbreekt deze na enige tijd de verbinding. Dat lijkt erop te wijzen dat HA inderdaad geen echte verbinding heeft. Heeft iemand een idee waar ik het beste kan zoeken om de oorzaak van dit probleem te vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-PE5B6v0MYJGHn-zynJ4XKB9hM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hKoC8PegI0Fj4cLGpj7cSsro.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Dedier schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:18:
Daarnaast merk ik dat de verbinding de laatste tijd voortdurend wegvalt. Mogelijk komt het door dat HA probeert een waarde op te halen
Als je met versie 0.86 sensor 8e38 opvraagt zal inderdaad de verbinding wegvallen want die is in die versie niet meer beschikbaar (zie pagina 146 van dit forum). Je kan die vervangen door 7ee6.

Verder zit er een timeout op de wifi. Bij geen activiteit wordt die na een bepaalde tijd gesloten.

Dit lijkt te kloppen met je waarnemingen, dus probeer eerst eens de sensor aan te passen in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:34
Ik draai nu Firmware versie V0.86- en web-app versie: V0.5.1 en ik denk dat er ergens iets niet helemaal goed gaat bij het bepalen van de CV-water streefwaarde en retour temperatuur. Is dit een known bug / andere ook last van?
[Afbeelding]

Daarnaast merk ik dat de verbinding de laatste tijd voortdurend wegvalt. Mogelijk komt het door dat HA probeert een waarde op te halen die buiten het verwachte bereik ligt, waardoor een timeout optreedt. Zodra ik mijn wifi-instellingen opnieuw opsla, werkt de verbinding tijdelijk, maar na een á twee minuten wordt alles weer als “unavailable” weergegeven. Voor zover ik kan zien, staat alles correct ingesteld. Ping werkt ook zodra ik de instellingen opsla, maar na ongeveer 30 tot 150 pings (met een vertraging tussen 8 ms en 20 ms) stopt de ping en is er geen communicatie meer met de Xtend. Opvallend is dat Home Assistant nog steeds aangeeft dat het apparaat verbonden is.
Wanneer ik geen enkel ander apparaat met de Xtend verbind, verbreekt deze na enige tijd de verbinding. Dat lijkt erop te wijzen dat HA inderdaad geen echte verbinding heeft. Heeft iemand een idee waar ik het beste kan zoeken om de oorzaak van dit probleem te vinden?

[Afbeelding]
Is idd een bug, snap ook niet waarom dat na ruim een half jaar nog niet is opgelost.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Je bedoelt de waarden van de ketel ? Volgens mij komt dat doordat niet alle ketel modellen die waarden doorgeven en dan maakt het systeem er 32767 van (binair allemaal enen). Bij mij is dat altijd zo geweest, niet gekoppeld aan een bepaalde software versie.

[ Voor 38% gewijzigd door Lecenten op 15-10-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:29

_Apache_

For life.

Hmm.. vorige week tikte de stop eruit. De stop op de groep alleen bedoeld voor de Xtend warmtepomp. Even spanningsloos gemaakt, en niet veel later weer stekker erin.
Sindsdien stond het lampje niet meer continue wit / af en toe rood te pulseren, maar alleen wit te knipperen en bleef het koud in de woning.

Vanmorgen monteur geweest (instalaltie is amper 2 weken oud), en die trok de conclusie dat de printplaat van de buitenunit defect is. Zal een intergas specialist moeten gaan komen. Want die printplaat is er niet zomaar uit te halen.
Worst case, word de buitenunit vervangen (weer kraan komen, nieuw koudemiddel, etc).
Hopelijk is het een kwestie van printplaat wisselen.
Voor nu is de WP in "CV only"-modus gezet, ons huis is in ieder geval weer warm, helaas nog wel op gas.

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 15-10-2025 15:10 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:21
[quote]GroundBreaking schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:10:
Vandaag eerste dag weer de verwarming nodig, en kennelijk niet de ketel het werk doen, want die heeft al 1m3 verbruikt vandaag en de Xtend pas 0.9kwh.
Het lijkt er op dat er gewoon geen warmte gegenereerd wordt, dus voor mij als leek lijkt het alsof er geen gas meer in zit.
[Afbeelding]

Staat je werkschakelaar (buiten, bij de buitenunit) wel in de juiste stand?
Oeps,was al gefixed zie ik nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:21
[...]

Nee hoor, ik heb een Raspberry Pi _en_ een HA host gelijktijdig aan de Xtend hangen, de Xtend gedraagt zich als een Wifi Basis station en kan (in theorie) honderden clients aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
sirtm schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:40:
[...]

Nee hoor, ik heb een Raspberry Pi _en_ een HA host gelijktijdig aan de Xtend hangen, de Xtend gedraagt zich als een Wifi Basis station en kan (in theorie) honderden clients aan.
Snap ik. Ik bedoelde meer dat een telefoon of computer slechts met één WiFi netwerk tegelijk verbonden kan zijn. Met systeem bedoel ik dan de computer/Raspberry Pi/telefoon en niet net router (wat jij het WiFi Basis station noemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
Hencksch schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:40:
[...]

Gevonden. Deze parameter staan op "COP".
Ik heb alle parameters nagelopen.
De eerste parameter P000 stond op "Nee". Met als uitleg eronder 'toestel staat in stand-by en zal geen warmtevraag beantwoorden'. Deze heb ik maar even op eigen initiatief op 'ja'gezet: toestel is operationeel.

morgen verder. Dank zover.
Het bleef modderen en ik heb erg veel moeite moeten doen om de installateur te overtuigen dat het systeem niet goed werkt.
Uiteindelijk hebben er drie man naar gekeken die alledrie tot de conclusie kwamen dat het systeem electrisch gezien in orde was. Dat klopt inderdaad, maar alle warmtevragen werden door de CV beantwoord.

Na een bescheiden escalatie hebben er mensen vanuit Intergas meegekeken. Resultaat is dat de installateur morgen zijn eigen werk op een paar punten komt controleren. Als dat geen fouten oplevert die hersteld moeten worden, dan komt de fabrikant zelf om een defecte onderdelen te vervangen.
Kern van het probleem in de huidige definitie is dat de WP wel aanslaat en korte tijd begint met warmte te produceren, maar er daarna ook snel mee ophoudt. Daar kwam men achter toen de parameter P100 op "uitsluitend WP" werd gezet.
Tot zover. Binnen enkele dagen waarschijnlijk meer informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
@Hencksch ik moet zeggen dat ik het wel steeds kwalijker vind dat de unit in dit soort gevallen geen echte foutmelding geeft. Bij mij was er dus een koudemiddel lekkage waardoor er geen warmte geproduceerd werd door de unit. Echter geen foutmelding te bekennen, nu had ik dit zelf als tweaker door, maar ik denk dat er veel units zijn waar mensen niks door hebben omdat de Ketel het overneemt, en misschien alleen argwaan krijgen als ze de energie afrekening krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
GroundBreaking schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 06:19:
@Hencksch ik moet zeggen dat ik het wel steeds kwalijker vind dat de unit in dit soort gevallen geen echte foutmelding geeft. Bij mij was er dus een koudemiddel lekkage waardoor er geen warmte geproduceerd werd door de unit. Echter geen foutmelding te bekennen, nu had ik dit zelf als tweaker door, maar ik denk dat er veel units zijn waar mensen niks door hebben omdat de Ketel het overneemt, en misschien alleen argwaan krijgen als ze de energie afrekening krijgen.
Dat is wel een terecht punt.

Ik kan aan Home Wizard zien wat er aan gas en stroom verbruikt wordt. Ik heb ingelogd op de WP via de wifi. En ik heb een paar jaar historische verbruiksgegevens over gas en stroom, dus ik kan zien dat het mis is. Dan kun je zien dat alle warmtevraag beantwoord wordt door de CV, maar er is geen signalering daarvan in het dashboard en dat mag je wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
studiostevus schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:30:

Ik heb hem nog steeds niet draaiend helaas… heb nu een comfort touch thermostaat aangesloten maar helaas doet hij eigenlijk hetzelfde als bovenstaande.

Die rare notificatie n000 blijft ook staan. In de handleiding staat geen goede beschrijving hiervan, maar wel dat notificaties in principe geen foutmeldingen zijn en het systeem gewoon zou moeten werken.

Dit zijn de live gegevens. Streefwaarde 25.5c is wat ik ingesteld heb op de thermostaat. Raar dat hij aangeeft dat er geen warmtevraag is. Druk is 1 bar op de manometer.

Edit: heb druk verhoogd naar 2 bar op de manometer. Nu krijg ik code n030… deze staat niet eens in de manual 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmd2P4QucK3WbpAsxIra2TnHcuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rHjGf33KcMaYkONu9h0MBRm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door studiostevus op 17-10-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Staat die wel ingesteld op “alleen warmtepomp”? Kan zijn dat het temperatuurverschil tussen werkelijk en gewenst dusdanige groot is dat die er niet aan wil beginnen. Wat gebeurd er als je doeltemperatuur op 16 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
studiostevus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

Ik heb hem nog steeds niet draaiend helaas… heb nu een comfort touch thermostaat aangesloten maar helaas doet hij eigenlijk hetzelfde als bovenstaande.

Die rare notificatie n000 blijft ook staan. In de handleiding staat geen goede beschrijving hiervan, maar wel dat notificaties in principe geen foutmeldingen zijn en het systeem gewoon zou moeten werken.

Dit zijn de live gegevens. Streefwaarde 25.5c is wat ik ingesteld heb op de thermostaat. Raar dat hij aangeeft dat er geen warmtevraag is. Druk is 1 bar op de manometer.

Edit: heb druk verhoogd naar 2 bar op de manometer. Nu krijg ik code n030… deze staat niet eens in de manual 🤔

[Afbeelding]
n030 betekent dat je een aan/uit ketel hebt, maar geen externe systeem aanvoer temperatuur sensor (T43) hebt geplaatst / ingesteld. Sensor moet op koper / staal worden geklikt, na de openverdeler.

De n000 is dan opgelost (blijkbaar) ?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJjGlJJezYVQ4smCZT6-MGaQQrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZQOx5u8WQJhGwK3o9VsosPK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Fullpower schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:49:
[...]

n030 betekent dat je een aan/uit ketel hebt, maar geen externe systeem aanvoer temperatuur sensor (T43) hebt geplaatst / ingesteld. Sensor moet op koper / staal worden geklikt, na de openverdeler.

De n000 is dan opgelost (blijkbaar) ?
Volgens een ouder bericht een “stand alone” opstelling, dat zou suggereren helemaal zonder ketel.
Blijkbaar wel een hele recente firmwareversie gezien de “-“ ipv 32768 bij de keteltemperatuurdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ja inderdaad stand-alone, ik heb p004 (cv functie activeren) dus op ‘nee’.

P066=uit (wel geprobeerd hier iets anders van te maken maar geeft geen krimp)
P123=nee (er zit geen sensor, als ik hier ja zeg, geeft hij de error dat de sensor niet werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
studiostevus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:31:
Ja inderdaad stand-alone, ik heb p004 (cv functie activeren) dus op ‘nee’.

P066=uit (wel geprobeerd hier iets anders van te maken maar geeft geen krimp)
P123=nee (er zit geen sensor, als ik hier ja zeg, geeft hij de error dat de sensor niet werkt)
Ik zou denken dat P004 op ‘ja’ moet staan, de Xtend moet immers CV bedrijf doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
P100 moet op de eerste optie (alleen warmtepomp)

P121 moet op 'geen backup'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Zo heb ik deze parameters nu ingesteld. Alle meldingen zijn nu verdwenen, maar helaas heeft dit niet geleid tot warmtevraag en opstarten van de buitenunit.

In de servicemodus gaat de buitenunit wel gewoon aan en wordt aanvoer water ook mooi warm. Alleen met de thermostaat krijg ik het niet voor mekaar om hem aan te zwengelen…. Grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Zou het kunnen komen doordat het systeem geen waterdruk ziet, wat is de waarde van P021 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
P021 is ‘gebruik niet de opentherm druksensor’. In de beschrijving staat dat ‘wel’ zou betekenen dat hij de druk overneemt van de cv ketel, en aangezien ik die niet heb…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Klopt, ik dacht dat die misschien nog op de standaard waarde stond. Je hebt P004 wel op 1 gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Die staat op ‘ja’

Wat moet p022 zijn? Heb hem nu op ‘gekoppelde gateway’ aan xtend gezet, maar ik vind het een rare optie (gateway? Heb ik wel maar niet aangesloten. Heb nu gewoon een thermostaat, maar dat is geen optie. Kan alleen ‘ketel’ of ‘gateway’ kiezen)

[ Voor 86% gewijzigd door studiostevus op 18-10-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
studiostevus schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:57:
Die staat op ‘ja’

Wat moet p022 zijn? Heb hem nu op ‘gekoppelde gateway’ aan xtend gezet, maar ik vind het een rare optie (gateway? Heb ik wel maar niet aangesloten. Heb nu gewoon een thermostaat, maar dat is geen optie. Kan alleen ‘ketel’ of ‘gateway’ kiezen)
Je kunt de gateway koppelen met de ketel of de Xtend. Het kamersetpunt vanuit de App kan dus binnenkomen op de Xtend via:

1) de opentherm verbindingen met de ketel, via de gateway op de ketel
2) direct op de Xtend, via gateway op de Xtend.

Advies om voor de tweede optie te gaan (default instelling)

[ Voor 5% gewijzigd door Fullpower op 18-10-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ik heb nog geen bedraad internet in de buurt van het binnendeel, dus heb de gateway nog niet aangesloten. Ik ging/ga ervan uit dat de boel ook zonder gateway zou moeten werken, of moet ik verwachten dat het aansluiten van de gateway ineens de boel aan de gang krijgt? (Heb nu de comfort touch zonder gateway bedraad aan het binnendeel hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
studiostevus schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:42:
P021 is ‘gebruik niet de opentherm druksensor’. In de beschrijving staat dat ‘wel’ zou betekenen dat hij de druk overneemt van de cv ketel, en aangezien ik die niet heb…
Dan zie je geen waterdruk meetwaarde via de Xtend; want die heeft zelf geen druksensor. Je kunt deze parameter gewoon op default laten staan; heeft verder geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
studiostevus schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:31:
Ik heb nog geen bedraad internet in de buurt van het binnendeel, dus heb de gateway nog niet aangesloten. Ik ging/ga ervan uit dat de boel ook zonder gateway zou moeten werken, of moet ik verwachten dat het aansluiten van de gateway ineens de boel aan de gang krijgt? (Heb nu de comfort touch zonder gateway bedraad aan het binnendeel hangen)
Xtend draait gewoon zonder gateway. Comfort touch is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
De gateway is draadloos verbonden met het binnendeel trouwens. Dus die hoeft helemaal niet dichtbij de unit te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Kun je nog eens een screenshot delen van de Intergas live data pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-CWquO8X1_YBL4kJxguJXMNPpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DI8nAbEYzsN0m1LPuSJXUYaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Systeem geeft aan warmtevraag uit, dus die gaat inderdaad niets produceren. Dus er staat toch iets aan parameters nog niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Staat er niet ergens een een minimum temperatuur te hoog? Blokkade bij een te lage watertemperatuur of zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Nou met wat hulp wat @Fullpower is het gelukt… parameter P207 stond verkeerd. Hij draait nu met een COP van 9, we laten hem eens lekker draaien, kijken hoe het loopt

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Waar dient P207 voor? Misschien wel handig om te delen ter lering en vermaak…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• studiostevus
Iets van ‘cv vraag beantwoorden ja/nee’ (ik kan even niet in de webui)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plantje1978
GroundBreaking schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 06:19:
Geen foutmelding en om de diverse waarden te zien moet je telkens die WiFi van dat ding in de lucht gooien.
Het zou zoveel handiger zijn als je gewoon even een web pagina kunt openen en de waarden kunt checken. En welke home automation dan ook zonder toestanden aan je Xtend kunt koppelen. Dan kun je zo terugkijken en zien sinds wanneer bepaalde waarden ineens afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WM1
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:54

WM1

WM1 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:41:
Intergas Xtend kan niet verbinden met TP-Link Omada

Sinds dit weekend heb ik een Intergas Xtend geïnstalleerd naast mijn Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30, inclusief de verbinding met de Intergas Gateway en de Intergas Comfort Touch thermostaat en app. So far, so good.

Wat helaas niet lukt is om de Xtend te verbinden met mijn TP-Link Omada Wi-Fi (access point EAP615-Wall (EU) v1.0). De Xtend ziet wel de SSID's die worden uitgezonden, maar het lukt in geen geval om daadwerkelijk verbinding te maken. Ook nadat ik een nieuw test SSID had aangemaakt (2.4GHz, geen wachtwoord, geen MAC filter, enz.), lukte het niet om te verbinden.

Ik heb de firmware gisteren geüpdatet door de Xtend te verbinden met de hotspot van mijn iPhone, in de hoop dat dit een verbetering in de Wi-Fi verbinding zou verzorgen. Helaas. Ook tijdens het maken van de verbinding met de hotspot van mijn iPhone ging dit moeizaam. Ik moest eerst 'Maximaliseer compatibiliteit' aanzetten onder Persoonlijke hotspot, voordat de Xtend verbinding kon maken.

Heeft iemand ervaring in het verbinden van de Xtend met TP-Link Omada?
Het is me tot nu toe nog niet gelukt om mijn Intergas Xtend te verbinden met mijn Wi-Fi thuis. Ook heb ik nog steeds geen enkele reactie van Intergas ontvangen, ondanks diverse herinneringen. Erg teleurstellend.

Weet iemand wat de juiste instellingen voor het SSID zijn om de Intergas Xtend te kunnen verbinden? Dit zou vergelijkbaar moeten zijn met 'Maximaliseer compatibiliteit' bij Persoonlijke hotspot van een iPhone, aangezien mijn Xtend daarmee wel verbinding kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
WM1 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Het is me tot nu toe nog niet gelukt om mijn Intergas Xtend te verbinden met mijn Wi-Fi thuis. Ook heb ik nog steeds geen enkele reactie van Intergas ontvangen, ondanks diverse herinneringen. Erg teleurstellend.

Weet iemand wat de juiste instellingen voor het SSID zijn om de Intergas Xtend te kunnen verbinden? Dit zou vergelijkbaar moeten zijn met 'Maximaliseer compatibiliteit' bij Persoonlijke hotspot van een iPhone, aangezien mijn Xtend daarmee wel verbinding kan maken.
Zie je je accesspoint wel verschijnen in de lijst of zelfs dat niet? Hij is een beetje kieskeurig met de namen had ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WM1

WM1

ErnstvV schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:40:
[...]

Zie je je accesspoint wel verschijnen in de lijst of zelfs dat niet? Hij is een beetje kieskeurig met de namen had ik begrepen.
Jazeker, ik kan het SSID (niet het access point) gewoon selecteren maar ik krijg een foutmelding bij het verbinden. Zoals gezegd, ook nadat ik een nieuw SSID (met als naam Test) had aangemaakt (2.4GHz, geen wachtwoord, geen MAC filter, enz.), lukte het niet om te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Plantje1978 op 19-10-2025 22:00 . Reden: Laat maar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WM1

WM1

Dag @Plantje1978, iets te snel gereageerd? Ik haal niets door elkaar. Het ging mij inderdaad om het tweede dat je beschreef (voordat je je reactie verwijderde), namelijk het verbinden van de Xtend met Wi-Fi om een firmware upgrade te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Maximaliseer compatibiliteit' bij Persoonlijke hotspot van een iPhone maakt een 2.4 GHz only netwerk, dat is in principe niet nodig want een 2.4+5 GHz netwerk met hetzelfde SSID werkt bij mij prima met eeen TP-Link Deco mesh en de Xtend. Een 5 GHz only zal niet werken.

Je moet wel een wachtwoord gebruiken, het wachtwoord wat op de sticker op de Xtend staat en WPA2 beveiliging instellen. Dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
Mijn Xtend draait inmiddels als een warm zonnetje op stroom. Met de uitleg hierboven heb ik de systeemwifi met het IP-adres uit de 10-serie op mijn laptop zichtbaar kunnen maken.

Volgende uitdaging is een truc te bedenken om te bepalen wanneer het economisch gezien beter is om de WP uit te zetten en in de dure uren op de CV over te schakelen.
We hebben een dynamisch tarief en bij een winterse dag met een Dunkelflaute zonder zon en zonder wind, kan de stroomprijs flink de hoogte in.
Met mijn vaste tarief voor gas en dynamisch tarief voor stroom moet ik rond een prijs van 0,70€/kWh en een COP van 6 omschakelen.
Wie kan mijn helpen met een denk- en werkrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@Hencksch ik denk heel eerlijk gezegd dat de xtend niet het meest geschikte apparaat daarvoor is om die omschakeling makkelijk te kunnen doen.
Ik denk dat het enige wat je kan doen is de pomp van de warmtepomp op altijd aan zetten, en dan de ketel en de warmtepomp allebei een losse thermostaat zodat je die los kan bedienen, en dat kan dan natuurlijk vanaf 1 apparaat dat ze los aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
De xtend heeft zelf een stand om op basis van prijs de meest economische verwaming te kiezen. Probleem is dat er geen API is om de prijs dynamisch vanuit een externe bron te voeden.

In theorie zou het mogelijk moeten zijn om.met behulp van een soort terminal emulatie een gebruiker te simuleren die de prijs invoert... in theorie

[ Voor 29% gewijzigd door WillemD61 op 20-10-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
WillemD61 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:26:
In theorie zou het mogelijk moeten zijn om.met behulp van een soort terminal emulatie een gebruiker te simuleren die de prijs invoert... in theorie
Is het opslaan van (aangepaste) parameters niet 'gewoon' een HTTP POST? Lijkt mij niet een hele moeilijke uitbreiding op de bestaande HA (of Demoticz) integratie. Disclaimer: ik heb heel weinig verstand, en nog minder ervaring met home automation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Kan je niet één van de digitale inputs gebruiken om zoiets voor elkaar te krijgen? Ik dacht dat je daarmee ook de warmtepomp mee kan blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
a2aan schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

Is het opslaan van (aangepaste) parameters niet 'gewoon' een HTTP POST? Lijkt mij niet een hele moeilijke uitbreiding op de bestaande HA (of Demoticz) integratie. Disclaimer: ik heb heel weinig verstand, en nog minder ervaring met home automation...
Dingen runtime via de parameters zou ik niet snel aan beginnen aangezien die permanent opgeslagen worden. Meestal hebben dit soort permanente opslag blokken maar een beperkt aantal schrijf cyclus voordat ze stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
ErnstvV schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:58:
Dingen runtime via de parameters zou ik niet snel aan beginnen aangezien die permanent opgeslagen worden. Meestal hebben dit soort permanente opslag blokken maar een beperkt aantal schrijf cyclus voordat ze stuk gaan.
Hmm, terecht punt, denk ik, alhoewel het ook mee zou kunnen vallen. De parameters van de Xtend staan op een SD-kaartje opgeslagen, en dan ben je denk ik afhankelijk van hoeveel die kaart is overgedimensioneerd (ik gok heel veel), en hoe slim de controller aan wear levelling doet, door de schrijfacties over het totaal aantal cellen te verspreiden.

Met dynamische tarieven die per kwartier veranderen, kom je binnen 15 jaar aan de 500.000 schrijfacties, maar wel van een bestand van (denk ik) enkele kB groot, op een SD-kaart met een veelvoud daarvan aan vrije ruimte. En als je alleen een schrijfactie doet als de tarieven daadwerkelijk wijzigen (desnoods met een ondergrens van enkele centen), dan levert dat waarschijnlijk ook al een flinke besparing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
ErnstvV schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:39:
Kan je niet één van de digitale inputs gebruiken om zoiets voor elkaar te krijgen? Ik dacht dat je daarmee ook de warmtepomp mee kan blokkeren.
In mijn droomwereld komen er, op termijn, (AI?) oplossingen die ook rekening houden met de weers- en zonverwachting (niet alleen het effect op de pv-opwek, maar ook op het opwarmen van je huis), en slimmer sturen dan alleen warmtepomp vs gasketel, waarbij ze er ook voor kunnen kiezen om even een paar uur wat minder, of helemaal niet te stoken, als er toch niemand thuis is (of iedereen slaapt), en later op de dag de zon gaat schijnen.

Juist hybride zie ik hier mogelijkheden. Als de COP slecht is, de stroom duur, en de mensen maar een paar uur per dag (wakker) thuis, kan je misschien beter overschakelen op een regime van een paar uur op hoge(re) temperatuur stoken met de gasketel. Maar zodra de COP weer beter wordt en/of de stroom goedkoper, de Xtend zijn energie laten leveren.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste