Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ok.. ik heb mijn auto nu 2,5 jaar en meestal als ik problemen heb dan zijn het Alfen laadpalen. Die vind je best vaak op openbare plekken.

Maar zou het even afwachten, wellicht heeft het warme weer er mee te maken inderdaad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:51
HappyCamper78 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:10:
Ik heb afgelopen zondag (3x) en vandaag (1x) een oplaadfout gehad. Het lampje op de laadpaal kleurt rood en de ford app geeft een foutmelding. Ik gebruik een Ford oplaadkabel. Ik rijd nog niet zo lang een ford Kuga en heb nog niet veel ervaring met laden. Is het normaal dat je vaak een melding krijgt? Ligt het aan het warme weer van de laatste dagen tijd? Of ligt het aan mijn auto? Of heb ik gewoon pech?
Hier ook net. Peblar laadpaal, auto stond al wel 2u lang 100% opgeladen klaar maar wel nog aan de laadpaal. Rode ring na uithalen van de laadkabel, vaag. Nooit eerder een foutmelding gehad.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:58

Quad

Doof

Vorige week een Alfen laadpaal bij het nationaal Militair Museum, ging niet harder dan 1.3kW en afkoppelen duurde veel te lang. Daarna rode ring inderdaad.

Geen aandacht aan besteedt verder, de Vattenfall en mijn Zaptec Go 2 laadpaal doen het prima namelijk.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
't Is trouwens wel akelig stil rond de 25SC4 recall. :?

Zomer 2026 is inmiddels begonnen en nog steeds geen concrete info van Ford wanneer en hoe dit HV-accu probleem aangepakt gaat worden.
De enige mitigerende maatregel is tot nu toe het 80% laad regime. Maar dat kun je geen oplossing noemen voor je duurbetaalde PHEV.

Mooie Plaatjes   

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:11
ehtweak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:18:
't Is trouwens wel akelig stil rond de 25SC4 recall. :?

Zomer 2026 is inmiddels begonnen en nog steeds geen concrete info van Ford wanneer en hoe dit HV-accu probleem aangepakt gaat worden.
De enige mitigerende maatregel is tot nu toe het 80% laad regime. Maar dat kun je geen oplossing noemen voor je duurbetaalde PHEV.
De tussenoplossing zou zijn 23B64 maar, daar krijgen maar bepaalde mensen bericht van en hier in Belgïe nog niemand denk ik.

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Heb vorige week een brief gekregen over de recall 23B64, afspraak staat ingepland. (MK3 jan 2024). Recall 25SC4 staat nog open.

• ShaneV
PimZ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:51:
Heb vorige week een brief gekregen over de recall 23B64, afspraak staat ingepland. (MK3 jan 2024). Recall 25SC4 staat nog open.
Nederland of België?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 07:33
Ben wel benieuwd of mensen hier deze herkennen. Ik had een paar weken geleden ineens tot 2x toe een lege 12v accu. Ik wilde met de caravan weg gaan, had de trekhaak uitgeklapt en toen was de auto een half uurtje blijven staan voordat ik de caravan aan wilde gaan koppelen. Toen ik dat laatste wilde gaan doen, wilde de auto niet meer aan. Allerhande storingen, "veilig stoppen", ploppende boxen, dat soort dingen. Poging de trekhaak weer in te klappen zorgde voor een onophoudelijke storingspiep.

Omdat ik hem niet vertrouwde toch de ford assist maar gebeld, half uurtje later waren die er. Beste man herkende het gedrag: lege accu. Even zo'n booster er aan en het meeste werkte weer (hud gaf nog wat storingen, die verdwenen vanzelf na een stukje rijden). Caravan er aan gehangen en verder niets meer gemerkt, aantal dagen zonder problemen kunnen rijden. Totdat we weer naar huis gingen. Toen ik de caravan aan wilde gaan koppelen, wederom nadat de trekhaak een minuut of 20 daarvoor uitgeklapt was, wilde de auto weer niet starten omdat weer de accu leeg was. Auto een handje geholpen met starten en de afgelopen 6 weken geen issues gehad. Maar ook de trekhaak niet gebruikt. Voelt dus een beetje alsof er een storing in die auto zit die de accu in rap tempo leeg trekt op het moment dat ik die trekhaak uitklap. Ik wil dat nog even een keer proberen binnenkort voordat ik er mee naar de dealer ga aangezien ik bang ben dat de dealer anders enkel de accu gaat vervangen in de hoop dat het daarmee weg is.

Desktop | Server | Laptop

• ehtweak
  • Niet online
De 12V accu vervangen kun je ook zelf doen. Staat zelfs beschreven in de handleiding.

Stuk goedkoper dan bij de merkgarage... :Y

BTW: hoe oud is jouw Kuga @Rupie ?

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 25-06-2026 10:15 ]

Mooie Plaatjes   

• asros
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:15
EdvanAl schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:16:
Ik heb de laatste iOS versie op mijn iPhone en gebruik CarPlay elke dag. Ik had altijd met navigatie van Google Maps ook pijl aanwijzingen op het display achter mijn stuur. Op een of andere manier heb ik dat niet meer.

Collega's en andere Kuga’s rijders wel.

Iemand een idee?
Ik heb dit nog nooit gezien bij mij. Alleen als ik de eigen Ford navigatie gebruik (Kuga '23)

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:12
Rupie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:02:
Ben wel benieuwd of mensen hier deze herkennen. Ik had een paar weken geleden ineens tot 2x toe een lege 12v accu. Ik wilde met de caravan weg gaan, had de trekhaak uitgeklapt en toen was de auto een half uurtje blijven staan voordat ik de caravan aan wilde gaan koppelen. Toen ik dat laatste wilde gaan doen, wilde de auto niet meer aan. Allerhande storingen, "veilig stoppen", ploppende boxen, dat soort dingen. Poging de trekhaak weer in te klappen zorgde voor een onophoudelijke storingspiep.

Omdat ik hem niet vertrouwde toch de ford assist maar gebeld, half uurtje later waren die er. Beste man herkende het gedrag: lege accu. Even zo'n booster er aan en het meeste werkte weer (hud gaf nog wat storingen, die verdwenen vanzelf na een stukje rijden). Caravan er aan gehangen en verder niets meer gemerkt, aantal dagen zonder problemen kunnen rijden. Totdat we weer naar huis gingen. Toen ik de caravan aan wilde gaan koppelen, wederom nadat de trekhaak een minuut of 20 daarvoor uitgeklapt was, wilde de auto weer niet starten omdat weer de accu leeg was. Auto een handje geholpen met starten en de afgelopen 6 weken geen issues gehad. Maar ook de trekhaak niet gebruikt. Voelt dus een beetje alsof er een storing in die auto zit die de accu in rap tempo leeg trekt op het moment dat ik die trekhaak uitklap. Ik wil dat nog even een keer proberen binnenkort voordat ik er mee naar de dealer ga aangezien ik bang ben dat de dealer anders enkel de accu gaat vervangen in de hoop dat het daarmee weg is.
ik heb het in de Meivakantie ook gehad met caravan en Ford kuga 2021. precies zoals je het omschrijft was mij ook niet bewust van de meldingen, na starten via startkabel ben ik dagelijks 20min gaan rijden op de accu up-to-date te houden en bij terugkomst terug naar de dealer voor een nieuwe AGM accu. de standaard ford accu is een 40Ah accu EFB die naar een jaar of 5 gewoon niet best meer is, en voeg je daar extra gebruik van caravan ed aan toe dan trek hij het niet.

ga naar de dealer en neem een nieuwe accu liefst AGM >50Ah of meer

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:46
ehtweak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:14:
De 12V accu vervangen kun je ook zelf doen. Staat zelfs beschreven in de handleiding.

Dat werkt wel alleen als je voldoet aan de N.B. "De accu moet worden vervangen door een accu met exact dezelfde specificaties."

Als je nog een oude loodaccu hebt en naar de nieuwe door Ford voorgeschreven AGM accu wilt wisselen zijn er wijzigingen in de boordcomputer nodig.

(p.s. Wissel naar AGM accu door Ford dealer ... 330 knaken. Losse AGM accu kost online 160 :X )

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:59
Ik heb de laatste iOS versie op mijn iPhone en gebruik CarPlay elke dag. Ik had altijd met navigatie van Google Maps ook pijl aanwijzingen op het display achter mijn stuur. Op een of andere manier heb ik dat niet meer.

Iemand een idee?
Ik ga ervan uit dat je Sync 4 heb? ik heb weleens gelezen dat sync 3 het ooit ook kon maar lijkt niks te worden helaas.

• ehtweak
  • Niet online
Er is trouwens nieuwe info via de NHTSA m.b.t. 25SC4:

A complete Dealer Bulletin including technical instructions is expected to be available by
August 17, 2026 when a remedy is planned to be available to support this safety recall.

M.a.w. van half augustus zou er wat bekend moeten zijn.
Ik ben benieuwd...

Mooie Plaatjes   

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 18:39

Iemand een idee?
Ik heb het wel met android auto.
Dan zie ik wel gegevens op het display achter het stuur (klein pijltje) en dacht ik ook in de HUD (maar weet het zo niet zeker)

• Rupie
ehtweak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:14:

juli 2022, dus bijna 4 jaar inmiddels. Het gaat mij niet zozeer om de kosten van het vervangen, met de huidige ervaring bij de dealer vermoed ik dat men er eerder gewoon een nieuwe accu ingooit zonder de overige klachten serieus te nemen. Met, ik verwacht, als gevolg dat ik volgend jaar weer problemen heb.
RuudMu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:51:
[...]

ik heb het in de Meivakantie ook gehad met caravan en Ford kuga 2021. precies zoals je het omschrijft was mij ook niet bewust van de meldingen, na starten via startkabel ben ik dagelijks 20min gaan rijden op de accu up-to-date te houden en bij terugkomst terug naar de dealer voor een nieuwe AGM accu. de standaard ford accu is een 40Ah accu EFB die naar een jaar of 5 gewoon niet best meer is, en voeg je daar extra gebruik van caravan ed aan toe dan trek hij het niet.

ga naar de dealer en neem een nieuwe accu liefst AGM >50Ah of meer
Maar mijn probleem is er dus al voordat ik überhaupt een caravan aangesloten heb. Ik heb alleen de trekhaak nog maar uitgeklapt en pakweg 30 minuten gewacht. Overigens heb ik ook nooit de koelkast in de caravan op de auto accu zitten ofzo, ik rij altijd maar kleine stukje met de caravan. Dus extra verbruik van de caravan is dan in de basis alleen de verlichting.

• RuudMu
Bij de modernere Ford Kuga's (waaronder de derde generatie Plug-in Hybrides) kunnen de luidsprekers en subwoofer een hard kloppend of "bonkend" geluid produceren wanneer de 12v accu onvoldoende is opgeladen. je 12v accu laad alleen bij wanneer de auto in Ready staat (aan staat).

In je achterklep onder de bodem zit je 12v accu kijk eens welk type er in zit en hoe groot.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

ZieMaar!

Moderator General Chat
stimpyrulez schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb het wel met android auto.
Dan zie ik wel gegevens op het display achter het stuur (klein pijltje) en dacht ik ook in de HUD (maar weet het zo niet zeker)
Ik heb een Kuga Vignale uit '21. Android Auto, met Google Maps, zie ik in het instrumentenpaneel en op de hud. Ik heb Carplay, ik heb nog nooit iets in een van die panelen gezien...Maar anderen dus wel?

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:46
RuudMu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:20:
Bij de modernere Ford Kuga's (waaronder de derde generatie Plug-in Hybrides) kunnen de luidsprekers en subwoofer een hard kloppend of "bonkend" geluid produceren wanneer de 12v accu onvoldoende is opgeladen. je 12v accu laad alleen bij wanneer de auto in Ready staat (aan staat).

In je achterklep onder de bodem zit je 12v accu kijk eens welk type er in zit en hoe groot.
Niet ook tijdens het opladen van de HV accu?

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 16:51

conhen

Anti-Wappie

ZieMaar! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb een Kuga Vignale uit '21. Android Auto, met Google Maps, zie ik in het instrumentenpaneel en op de hud. Ik heb Carplay, ik heb nog nooit iets in een van die panelen gezien...Maar anderen dus wel?
Zeker wel, op de bovenste regel van je dashboard. Vaak staat daar ook de naam van de radiozender.
Ik heb een Titanium van 21

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Interessant, eens zien of ik dat ook kan/heb/over het hoofd heb gezien.

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Nederland

• RuudMu
Propheticus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Niet ook tijdens het opladen van de HV accu?
Nee dat dacht ik ook maar de 12v accu word alleen opgeladen wanneer de auto in ready staat, hier voor moet de auto aan staan, beste is rijden is mij verteld.

Ik had savonds een lage accuspanning en dacht ik laad de hv accu en zo ook de 12v accu maar dit is zelfs nog minder goed want voor het laden gebruik de computer 12v spanning 🫣

• Rupie
RuudMu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:20:

Ik zal eens kijken. Maar het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat ik de auto zonder problemen kan gebruiken en nergens last van heb. Kan gewoon een paar dagen ongebruikt staan, dat start en loopt hij zonder problemen. Week in week uit. Ik kan rustig de radio een half uur aanlaten met de deuren open terwijl de auto uit is, maakt ook niets uit. Maar als ik de trekhaak uitklap (verder is alles uit, deuren zijn dicht) en een minuut of 20 wacht, dan is ineens de accu leeg. Alleen het uitgeklapt zijn van die trekhaak mag toch nooit zoveel van de accu vragen dat hij in 20 min leeg is? Dan moet er toch wel meer aan de hand zijn dan een zwakke accu zou ik denken?

• Quad

Quad

Doof

Klinkt alsof er een lekstroom is zodra de trekhaak uitgeklapt is.

nggyu nglyd

• ehtweak
  • Niet online
Ik heb last van de hitte... maar m'n Kuga PHEV blijkbaar niet. ;)

De airco maakt redelijk wat lawaai, als je buiten de auto bent, maar houdt 'm wel goed op een beschaafde temperatuur (al deed m'n vorige auto, een Skoda, dat beter en gelijkmatiger).
Het EV-bereik is ook weer helemaal top. Als ik 's-ochtends instap geeft 'ie maar liefst 80km EV bereik aan.
Dat haalt de Kuga weliswaar niet, maar na 47km woon-werkverkeer, staat er nog steeds 20km als resterend EV-rijbereik in het display. d:)b

En nu maar wachten op de 25SC4 update... :X

Mooie Plaatjes   

• Quad

Quad

Doof

Ik denk dat het wel een beetje relevant is hoe oud je Kuga is en of het de nieuwe generatie betreft. Onze Kuga uit 2020 haalt de 80km niet meer, een goede 50km en het is gebeurd.

Wat prima is natuurlijk na 6 jaar en 85k km.

nggyu nglyd

• ehtweak
  • Niet online
Die van ons is uit 2023 en heeft inmiddels zo'n 45kkm gereden.
Vind het nog steeds netjes, qua accu toestand, toch?

Mooie Plaatjes   

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:51
Zeker gezien het gewicht. 50 echte km is prima.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:01
Ik moet alleen maar lachen als jk collega's hoor met een dikke mercedes hybrid enz waar dan ook 11kwh in gaat, en ze maar 30km kunnen rijden. Dan denk ik hoe kan die ford toch zo'n grote actieradius hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Draakje5 op 26-06-2026 20:14 ]

• ehtweak
  • Niet online
Maar dat komt vaak ook door hoe die mensen rijden... :+

Mooie Plaatjes   

• Crawl NL
  • Laatst online: 21:46
ehtweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:06:
Ik heb last van de hitte... maar m'n Kuga PHEV blijkbaar niet. ;)

De airco maakt redelijk wat lawaai, als je buiten de auto bent, maar houdt 'm wel goed op een beschaafde temperatuur (al deed m'n vorige auto, een Skoda, dat beter en gelijkmatiger).
Het EV-bereik is ook weer helemaal top. Als ik 's-ochtends instap geeft 'ie maar liefst 80km EV bereik aan.
Dat haalt de Kuga weliswaar niet, maar na 47km woon-werkverkeer, staat er nog steeds 20km als resterend EV-rijbereik in het display. d:)b

En nu maar wachten op de 25SC4 update... :X
Die airco maakt echt een herrie. Ik zet de airco altijd even uit en start h'm pas als ik wat meters heb gereden. Voor mijn gevoel scheelt dat in de herrie en heb ik niet het idee dat de hele airco unit onder uit de motorkap komt vliegen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:14:
Ik moet alleen maar lachen als jk collega's hoor met een dikke mercedes hybrid enz waar dan ook 11kwh in gaat, en ze maar 30km kunnen rijden. Dan denk ik hoe kan die ford toch zo'n grote actieradius hebben.
Was vorige maand met een collega in zn Mercedes electrische auto (geen idee welk type) meegereden naar het buitenland, 600km bijna 10 uur over gedaan.

Morgen met de Kuga naar de Alpen, ruim 1100km in naar verwachting 11 uur.. :+ (we stoppen om te tanken, wisselen en weer door)

Die Mercedes is in de basis natuurlijk wel veel luxer.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-06-2026 08:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
Crawl NL schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:57:
[...]

Die airco maakt echt een herrie. Ik zet de airco altijd even uit en start h'm pas als ik wat meters heb gereden. Voor mijn gevoel scheelt dat in de herrie en heb ik niet het idee dat de hele airco unit onder uit de motorkap komt vliegen.
Dit heb ik ook. Bij de Ford dealer mee geweest, maar is normaal. Ook had elk model Kuga wat ik gehad heb, dit.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:10

EiT

Sport_Life schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Was vorige maand met een collega in zn Mercedes electrische auto (geen idee welk type) meegereden naar het buitenland, 600km bijna 10 uur over gedaan.
De reden om niet elektrisch te kunnen rijden. Ik moet vaak naar buitenland toe, met een diesel rij ik daar max 5 uur over. Scheelt gewoon de helft qua tijd.

Mijn schoonouders reiden een elektrische Toyota en zijn al snel 12-14 uur onderweg voor 900km. Mijn vrouw rijd daar met de Kuga een uur of 7-8 over incl stoppen.

Nadeel is natuurlijk ook dat je maar 100 kan rijden met zo’n ding, sneller weegt niet op tegen het verbruik. Het is daarom ook goed dat je elke 350km moet stoppen, anders val je in slaap.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

EiT schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:13:
[...]

De reden om niet elektrisch te kunnen rijden. Ik moet vaak naar buitenland toe, met een diesel rij ik daar max 5 uur over. Scheelt gewoon de helft qua tijd.

Mijn schoonouders reiden een elektrische Toyota en zijn al snel 12-14 uur onderweg voor 900km. Mijn vrouw rijd daar met de Kuga een uur of 7-8 over incl stoppen.

Nadeel is natuurlijk ook dat je maar 100 kan rijden met zo’n ding, sneller weegt niet op tegen het verbruik. Het is daarom ook goed dat je elke 350km moet stoppen, anders val je in slaap.
Wat ik ook erg tegen viel vallen waren de kosten die je uiteindelijk uitgeeft aan lunch/eten tijdens het snelladen.
We waren voor een broodje + drinken makkelijk 20 euro pp kwijt. Dat zou met mijn gezin 100 euro zijn ! Avondeten bij de McDonalds omdat daar vrije laadpalen waren ..
Wij konden alles declareren bij de werkgever dus dan maakt het voor ons wat minder uit.

En ook een stukje 90 moeten rijden achter een vrachtwagen omdat we nog 50km konden terwijl de laadpaal nog 30km was . En je wil geen risico lopen .

Voor thuis is electrisch rijden wel ideaal als je op de eigen oprit kan laden, maar buitenland ben ik nog niet overtuigd.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-06-2026 11:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

900km in 7 uur is 128km/h gemiddeld. Dat geloof ik niet inclusief stoppen, files (ze zijn er altijd op zo’n lange afstand).

Net zoals dat 14 uur over 900 km nog geen 70 km/h gemiddeld is. Dat is zelfs met snelladen overdreven traag.

En dat is een beetje een van de issues met tegenstanders en voorstanders van elektrische rijden. Die onrealistische statistieken…

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• EiT

EiT

Glashelder schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:28:
[...]

900km in 7 uur is 128km/h gemiddeld. Dat geloof ik niet inclusief stoppen, files (ze zijn er altijd op zo’n lange afstand).

Net zoals dat 14 uur over 900 km nog geen 70 km/h gemiddeld is. Dat is zelfs met snelladen overdreven traag.

En dat is een beetje een van de issues met tegenstanders en voorstanders van elektrische rijden. Die onrealistische statistieken…
Als je veel rijdt dan weet je ook hoe en wanneer je moet rijden. Alleen rond Hamburg is het druk als je het verkeerd planned.

Ik zou juist graag elektrisch rijden (meer PK, stiller, vaak luxer), maar dan zie ik https://www.autoreview.nl/autotests/id/30073/top-deze-elektrische-autos-kwamen-het-verst-in-onze-test

Als voorbeeld, de eerste Lucid Air: 100km/h: 629, leuke afstand, maar ga je 130 rijden haal je 386. Dat is niet te doen als je internationaal werkt. Ik zou heel graag mijn Edge opruimen en elektrisch rijden, maar niet met zulke beperkingen.

Dit is ook de reden om een Kuga te kopen als 2e auto en elektrisch uit te stellen tot rij bereik groter is. Of eventueel in NL gaan werken, dan is het eerste wat ik doe kijken naar een Mustang Mach-E of een Capri. En dan proberen we met de Kuga wel ver weg op rijs te gaan.

Dit jaar gaan we in ieder geval proberen om met de Kuga naar Oosterijk / Italy te gaan, om een idee te krijgen over zowel het verbruik (in de alpen) als beperkte kofferruimte.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EiT schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Als je veel rijdt dan weet je ook hoe en wanneer je moet rijden. Alleen rond Hamburg is het druk als je het verkeerd planned.

Ik zou juist graag elektrisch rijden (meer PK, stiller, vaak luxer), maar dan zie ik https://www.autoreview.nl/autotests/id/30073/top-deze-elektrische-autos-kwamen-het-verst-in-onze-test

Als voorbeeld, de eerste Lucid Air: 100km/h: 629, leuke afstand, maar ga je 130 rijden haal je 386. Dat is niet te doen als je internationaal werkt. Ik zou heel graag mijn Edge opruimen en elektrisch rijden, maar niet met zulke beperkingen.

Dit is ook de reden om een Kuga te kopen als 2e auto en elektrisch uit te stellen tot rij bereik groter is. Of eventueel in NL gaan werken, dan is het eerste wat ik doe kijken naar een Mustang Mach-E of een Capri. En dan proberen we met de Kuga wel ver weg op rijs te gaan.

Dit jaar gaan we in ieder geval proberen om met de Kuga naar Oosterijk / Italy te gaan, om een idee te krijgen over zowel het verbruik (in de alpen) als beperkte kofferruimte.
Prima usecase om niet elektrisch te gaan rijden.

Probleem is dat te vaak mensen die niet internationaal werken (en vaak rijden) deze argumenten aanhalen om voor zichzelf te rationaliseren dat ze toch écht niet elektrisch kunnen rijden. Omdat een mogelijkheid waar ze zelden tot nooit gebruik van maken ze wordt ontnomen.

Je hoeft overigens niet met de Kuga naar Italie of Italie te gaan om een indruk te krijgen van het verbruik. Er zijn je genoeg mensen voorgegaan die hun verbruikcijfers hier allang gepost hebben ;)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Glashelder schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:28:
[...]

Ik heb ook een electrische auto, dus redelijk objectief :+. Punt is dat beide (vooralsnog) voor en nadelen hebben. Als de range in de winter na 5 jaar nog 600km is dan zou het al veel schelen . (En die zijn er ook wel, maar beperkt).

• ehtweak
  • Niet online
EiT schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Of je checkt de cijfers @ spritmonitor.de
Bij mij bijvoorbeeld... ;)
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Jaaaaaren geleden, al rijdende vanuit Midden-Nederland naar Salzburgerland (A) of Südtirol (I), lukte dat nog wel, om die afstand binnen 11 à 12 uur van deur naar deur af te leggen.
Ooit, om 06:00h 's-ochtends vanuit Nauders weggereden en om 16:30h waren we in Lelystad. Maar toen zat letterlijk alles mee. En rijdende in een stevige TDI (zuinig & snel) lukte dat ook met nauwelijks tanken onderweg.

Maar de laatste jaren? Met al die Baustellen? En snelheidsbeperkingen? Gaat niet meer lukken. :N
Ongeacht of je nou een potente Porsche rijdt of een Ford Kuga PHEV. ;)

Mooie Plaatjes   

• TonMa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07 18:11
Ik zag vandaag een sync-3 upgrade beschikbaar komen 3.4.26057. Iemand een idee wat dit gaat doen en of het wijsheid is om deze te installeren? Ik zie op het eerste gezicht geen release notes

• ShaneV
TonMa schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:07:
Ik zag vandaag een sync-3 upgrade beschikbaar komen 3.4.26057. Iemand een idee wat dit gaat doen en of het wijsheid is om deze te installeren? Ik zie op het eerste gezicht geen release notes
De download link is eindelijk aangepast. AE ipv AD op het einde. Denk dat deze update voor de nieuwe kaarten is. Kijken om straks eens te downloaden en installeren. Mogelijks pas morgen.

//edit: download gedaan, op de stick gezet en onmiddellijk error LST_ERR03 - het staat er nu op maar, is niet correct... echt typisch

[ Voor 12% gewijzigd door ShaneV op 27-06-2026 20:58 ]

• HappyCamper78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-07 20:50
Ik vind het vreemd dat wanneer ik via de webpagina van ford check of er een update is, ik de melding krijg dat er een update is. Als ik via de auto zoek naar updates dan zijn ze er niet. Het zijn wel verschillende versie nummers die op de webpagina is nieuwer. Kan ik die via usb installeren of is het verstandiger te wachten tot de auto hem ook vind?

• ShaneV
HappyCamper78 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:10:
Ik vind het vreemd dat wanneer ik via de webpagina van ford check of er een update is, ik de melding krijg dat er een update is. Als ik via de auto zoek naar updates dan zijn ze er niet. Het zijn wel verschillende versie nummers die op de webpagina is nieuwer. Kan ik die via usb installeren of is het verstandiger te wachten tot de auto hem ook vind?
Ik installeer altijd via usb, wifi werkt nooit. Dan zegt hij altijd up to Date.

• HappyCamper78
ShaneV schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:20:
[...]

Ik installeer altijd via usb, wifi werkt nooit. Dan zegt hij altijd up to Date.
Dan ga ik dat ook maar eens proberen.

• ShaneV
HappyCamper78 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Dan ga ik dat ook maar eens proberen.
Top, laat zeker weten als het werkt.

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:08
Ik blijf mij verbazen over het lage verbruik van de Kuga. Zijn op vakantie met de caravan, thuis gewogen 1870 kg. Zijn nu in Slovenië, totaal tot nu toe deze reis 3438 km gereden, waarvan 1091 km elektrisch. 1 keer op een camping kunnen laden, verder alleen stroom door regenereren. Gemiddeld: een ongeloofelijk 8.0 liter/100 km. Dat haalde ik hiervoor niet eens met mijn diesels. Van het totaal hebben we denk ik zo'n 250 km solo gereden.

Mijn rijstijl is wel rustig, met caravan zo tussen de 88 en 92 km/u op de teller, grootste deel mochten we toch maar 80.

Deze Kuga heb ik nieuw vanaf oktober 2024 en de totaalstand is nu 30.312 km, waarvan 16.198 km elektrisch, avs nu 4.5 lt/100 km. Was bij vertrek thuis nog 4 lt/100. Ik denk dat er niet veel auto's in deze klasse zijn die dit halen.

Buiten dat de Kuga zuinig is, vind ik haar ook nog eens heerlijk zitten en rijden, wij houden het lang uit in de (elektrisch verstelbare) stoelen. Voor ons een heerlijke, comfortabele en zuinige (trek)auto.

[ Voor 5% gewijzigd door rekel op 28-06-2026 18:24 ]

• Quad

Quad

Doof

Hier de auto nu 2 maanden, 3k km gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4_PPGSBS51-aiQq8ohL4eFCdZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgDy4nmGsweFJDOsGHxX1CQw.jpg?f=fotoalbum_tile
Mega content met het verbruik. Afgelopen maanden vooral woon-werkverkeer, dagtripjes in het weekend. Laden eerste 3 weken bij Vattenfall, daarna vooral thuis.

Binnenkort op vakantie, we gaan niet al te ver dit keer, maar toch benieuwd naar het reguliere verbruik. (volgens bc 4.6l/100km)

Ten opzichte van de vorige VW Golf in brandstofkosten goed bespaart (zo'n 175 euro).

nggyu nglyd

• HappyCamper78
ShaneV schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Top, laat zeker weten als het werkt.
Niet gelukt. USB erin gedaan en krijg gelijk een melding dat de software is bijgewerkt naar de laatste versie als ik de auto opnieuw start. Lijkt wel of de usb niet goed herkent wordt. Andere keer weer eens proberen

• ehtweak
  • Niet online
ShaneV schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:00:
[...]

//edit: download gedaan, op de stick gezet en onmiddellijk error LST_ERR03 - het staat er nu op maar, is niet correct... echt typisch
Ditto. :-(
Zelfde foutmelding kreeg ik ook.

Volgens de zoekrobots ligt dit aan het feit dat de USB stick niet correct geformatteerd zou zijn. En/of het te downloaden file (van Ford) is corrupt/incompleet.
Dat eerste is bij mij zeer zeker niet het geval. De tweede optie is meer waarschijnlijk. Zeker gezien de s/w update kwaliteit van Ford van de afgelopen jaren. :X :w

Mooie Plaatjes   

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Nadeel is natuurlijk ook dat je maar 100 kan rijden met zo’n ding, sneller weegt niet op tegen het verbruik.
Als verbruik echt je issue is, moet je onmiddellijk afscheid nemen van je diesel. Die gooit namelijk 70% van de energie in je diesel over de balk in de vorm van hitte. Over hoog energieverbruik gesproken...

• ShaneV
ehtweak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:14:
[...]

Ditto. :-(
Zelfde foutmelding kreeg ik ook.

Volgens de zoekrobots ligt dit aan het feit dat de USB stick niet correct geformatteerd zou zijn. En/of het te downloaden file (van Ford) is corrupt/incompleet.
Dat eerste is bij mij zeer zeker niet het geval. De tweede optie is meer waarschijnlijk. Zeker gezien de s/w update kwaliteit van Ford van de afgelopen jaren. :X :w
Heb 2 verschillende sticks gebruikt en ze beiden ook opnieuw geformat. Het feit dat jij het ook hebt geeft aan dat het weer aan ford zijn download ligt.. toch triestig dat ze dit niet in orde krijgen. Op het eerste zicht ziet het er allemaal ok uit maar, wat er precies ontbreekt is natuurlijk niet duidelijk..

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:08

thijsco19

KTM 990 SMT

conhen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Als verbruik echt je issue is, moet je onmiddellijk afscheid nemen van je diesel. Die gooit namelijk 70% van de energie in je diesel over de balk in de vorm van hitte. Over hoog energieverbruik gesproken...
offtopic:
:?
Thermische rendement van een diesel is juist hoger dan van een benzinemotor.
Als je zo redeneert dan kan je juist beter allemaal diesel rijden ipv benzine.
Er zijn wel benzinemotoren die richting of over het rendement van diesels gaan. Maar die zijn niet gemeengoed in de gemiddelde auto.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04

Iemand een idee?
Helaas geen oplossing, maar wel dezelfde ervaring. Ik gebruik zelf Sygic, die nooit instructies gaf in het display achter het stuur, tot kort geleden opeens wel, en daarna weer niet, en daarna weer wel..
Je vraagt je soms serieus af hoe ze software op deze manier werkend kúnnen krijgen.
---
Andere vraag over de airco de afgelopen dagen:
Bij echt heet weer doet de 'auto stand' niet veel, je moet echt de fan zelf omhoog schuiven zetten of "AC Max" wil ook nog wel helpen (in display, niet de knop onderaan)

Bij andere auto's was ik meer gewend om na de eerste koeling de airco via de voorruit te blazen in plaats van recht op mijzelf (te koud). Maar ik kan geen stand vinden waarin er echt koude lucht naar boven geblazen wordt als ik mijn hand erboven houd. Is er gewoon geen stand 'hard blazen' soms op de voorruit met dit weer? De voorruit zelf is gewoon een kachel zo warm..

[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 29-06-2026 11:50 ]

• EiT

EiT

conhen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Mijn vebruik:

Mondeo 2L benzine: 1:8 NL, 1:5 Duitsland

Edge 2L diesel: 1:12,5 NL, 1:10 Duitsland

Kuga: accu leeg: 1:10 NL

Net voor €1,71 diesel getankt in Duitsland, nog goedkoper ook per L.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik rijd volgens mij in Duitsland (dus 95% ofzo met een lege accu) ergens tussen de de 1 op 13 en 1 op 15 volgens mij...

Bij mij zijn er, na bijna 5 jaar, nu 2 mankementjes. Er is, bij een bepaald toerental, een gek geluid te horen, alsof iets trilt. Merkte het in Wales vooral (lijkt vooral heuvel op te zijn), maar hoor het hier ook af en toe.

Daarnaast ging zondag de airco aan de passagierskant opeens verwarmen. Dat werd heet. Resettruuk thuis geprobeerd, lijkt iets te helpen maar gister bleef de passagierskant weer achter.

Eens zien wat de garage vindt en kan doen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EiT schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Mijn vebruik:
Wut? 1 op 10 met een Kuga? Hoe doe je dat?

Ik haal eigenlijk altijd wel 1 op 17 met een lege accu en ik rij echt niet als een slak ofzo.. }:O

• ehtweak
  • Niet online
EiT schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Mijn vebruik:

Mondeo 2L benzine: 1:8 NL, 1:5 Duitsland

Edge 2L diesel: 1:12,5 NL, 1:10 Duitsland

Wow. 7(8)7

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Zowel met alledrie die auto's! Verwar je niet het momentele verbruik met het gemiddelde verbruik?
Want zelfs bergop kom ik niet aan dat soort cijfers.

Mooie Plaatjes   

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:31
Wij orienteren ons op een nieuwe auto waaronder een Kuga. Nu zit er een in de oudere modellen een kleiner scherm dan in het nieuwere model. Wie weet of het veel moeite of kosten zijn om het kleinere scherm te vervangen voor een groter scherm

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:40
rickskeg99 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:39:
Wij orienteren ons op een nieuwe auto waaronder een Kuga. Nu zit er een in de oudere modellen een kleiner scherm dan in het nieuwere model. Wie weet of het veel moeite of kosten zijn om het kleinere scherm te vervangen voor een groter scherm
Scherm vervangen kan niet zomaar. Vanaf kuga 3.5 (facelift) zit sync 4 op en op oudere modellen tot 2023 met klein scherm sync 3. Je hebt op aliexpress grotere schermen met volledig Android OS erop maar of je dat in wil hebben betwijfel ik :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AFAIK kan je Sync3 niet vervangen door Sync4.

Wellicht dat je op ali een groter scherm kan vinden.. maar dat zal geen sync4 worden..

Overigens vind ik zelf het kleine scherm prima.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hebben Kuga's met Sync 4 draadloze Android Auto?

• ehtweak
  • Niet online
ff lezen op ford.nl: ;)
https://www.ford.nl/personenautos/kuga

13,2 inch SYNC 4 multimediasysteem met draadloos Apple CarPlay en Android Auto

Mooie Plaatjes   

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Afgelopen 2 weken in Zuid Frankrijk geweest met de Kuga met dakkoffer en gezin met kleine kinderen. Afgezien van een bandenspanningssensor (RA geeft af en toe geen waarde, ook bij koude start vanochtend) geen enkel probleem ondervonden, ook niet met hoge temperaturen. Prettige auto voor de langere afstanden.

• Pascal P
  • Laatst online: 21:26
HappyCamper78 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Niet gelukt. USB erin gedaan en krijg gelijk een melding dat de software is bijgewerkt naar de laatste versie als ik de auto opnieuw start. Lijkt wel of de usb niet goed herkent wordt. Andere keer weer eens proberen
Die updates van Ford probeer ik niet eens meer. Het is een drama telkens weer. Het is me 1 keer gelukt met een USB stick maar toen heb ik 3 uur op de oprit in de auto gezeten. De meerwaarde van de update heb ik vervolgens nooit kunnen ontdekken. En als ik écht moet navigeren gebruik ik de tomtom-app die altijd up to date is en via Androidauto gewoon op beeldscherm komt. Ik begin er niet meer aan. Hoe anders dan bij onze andere auto...een hyundai ioniq EV. Kaartje downloaden, op een geheugenkaartje en in het dashboard steken...klaar in 15 minuten en zonder problemen. Ford is echt een mechanisch georienteerd bedrijf en weten nog steeds niet goed hoe om te gaan met de digitale wereld maar ook met de elektrisch rijden nog niet echt. Als pluginn is de Kuga prima maar ik zou niet snel een Ford EV kopen. EN dat terwijl ik dat best zou willen maar als ik de ervaringen lees, dan kies ik voor een koreaan of zelfs chinees in dat geval.

• Quad

Quad

Doof

njitter schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:02:
Hebben Kuga's met Sync 4 draadloze Android Auto?
Ik heb de AAWireless 2 in gebruik met m'n vrouw. Werkt prima, helemaal met de draadloze lader in het midden.

Schermgrootte van onze Kuga mk3 is prima, is vergelijkbaar als met de Amundsen Pro in de vorige VW Golf Variant, qua grootte. Interface is wat moderner, maar zit ook 5 jaar verschil tussen.

[ Voor 26% gewijzigd door Quad op 29-06-2026 18:22 ]

nggyu nglyd

• geeMc
  • Laatst online: 03-07 20:43
Voordat ik de dealer bel (en ja, ik heb gezocht in dit topic!); heeft iemand Bluecruise al aan de praat gekregen zonder een BC editie te hebben? Ik heb een 2024 ST-Line X model (07-2024, MK3.5) die in aanmerking zou moeten komen voor Bluecruise, maar via de app niet te activeren. Volgens de specs zou de auto het moeten ondersteunen. Ook geprobeerd om via https://www.ford.nl/technologie/rijhulp/ford-bluecruise op het linkje te klikken om de proefperiode te starten, maar helaas. Toch wel eens benieuwd naar!

• ehtweak
  • Niet online
We maken wel eens grapjes over de beroerde software kwaliteit van de diverse modules bij Ford. Of het nou falende BMS systemen zijn, s/w updates die lang op zich laten wachten.
SYNC updates die keer op keer vol met bugs zitten, enzovoorts.

Maar het zou zo maar eens kunnen dat het hier mee te maken heeft:
https://www.giga.de/tech/...1KW9N1FEXD35DMA1KRJBHARVC

Teveel op AI vertrouwd, mensen zijn toch zorgvuldiger, beter. (?)

Helaas zit de originele Engelse tekst (bloomberg) achter een betaalmuur.
https://www.bloomberg.com...ctors-after-ai-fell-short

Mooie Plaatjes   

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:46
geeMc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:44:
Voordat ik de dealer bel (en ja, ik heb gezocht in dit topic!); heeft iemand Bluecruise al aan de praat gekregen zonder een BC editie te hebben? Ik heb een 2024 ST-Line X model (07-2024, MK3.5) die in aanmerking zou moeten komen voor Bluecruise, maar via de app niet te activeren. Volgens de specs zou de auto het moeten ondersteunen. Ook geprobeerd om via https://www.ford.nl/technologie/rijhulp/ford-bluecruise op het linkje te klikken om de proefperiode te starten, maar helaas. Toch wel eens benieuwd naar!
Helaas, voor BlueCruise is extra hardware nodig die de 3.5-modellen niet standaard hebben. Denk aan een gezichtscamera op de stuurkolom, een infraroodcamera die je oogbewegingen en hoofdpositie monitoren.

Ik had destijds dezelfde verwachting toen ik mijn Kuga 3.5 kreeg, maar helaas blijkt het dus niet mogelijk zonder die hardware.

• Skully
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07-07 14:53
Glashelder schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Wut? 1 op 10 met een Kuga? Hoe doe je dat?

Ik haal eigenlijk altijd wel 1 op 17 met een lege accu en ik rij echt niet als een slak ofzo.. }:O
mee eens, mijn kuga uit 2020 rijd met gemak 1op18 in de randstad zelfs 1 op 20 met lege accu

• conhen

conhen

Anti-Wappie

thijsco19 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:47:
Thermische rendement van een diesel is juist hoger dan van een benzinemotor.
Ietsje ja. Maar uiteraard totaal onvergelijkbaar veel slechter ten opzichte van elektrisch rijden, dat is waar het over ging, en waar @EiT het over had. Dus je gaat zelf een beetje off-topic ;)

• conhen

conhen

Anti-Wappie

rickskeg99 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:39:
Wie weet of het veel moeite of kosten zijn om het kleinere scherm te vervangen voor een groter scherm
Ik ben juist blij dat er niet zo'n lomp groot scherm in zit.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Skully schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:55:
[...]

mee eens, mijn kuga uit 2020 rijd met gemak 1op18 in de randstad zelfs 1 op 20 met lege accu
Ik heb ook echt geen idee hoe ik dat ding moet aftrappen om tot zo'n bedroevende waardes te komen. Het ligt naar mijn idee dan ook maar aan één ding (of eigenlijk één persoon).

• Jknevel
conhen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik heb ook echt geen idee hoe ik dat ding moet aftrappen om tot zo'n bedroevende waardes te komen. Het ligt naar mijn idee dan ook maar aan één ding (of eigenlijk één persoon).
Die waardes reed ik met onze caravan 8)7
Leeg 1:18
Sport van maken: 1:20 easy!

• TonMa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07 18:11
Skully schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:55:
[...]

recent terugreis vanuit zuid Frankrijk, 1400 km , vol bepakt, bloedjeheet dus volop airco, gestart met lege accu, ACC consequent op max snelheid+4, 1 op 17

• Marokkoseletan
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:18
conhen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Ik ben juist blij dat er niet zo'n lomp groot scherm in zit.
Ik heb juist het tegenovergestelde. Ik ben van Sync 3 in mijn Focus naar het grote Sync 4 scherm in de Kuga gegaan en vindt het geweldig. Waze en Spotify naast elkaar.

• Marokkoseletan
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:18
geeMc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:44:
Toen ik de mijne 3 maanden geleden kocht met 20.000 kilometer, heb ik dat ook gevraagd. Volgens de site kon het, maar volgens de dealer inderdaad niet vanwege de ontbrekende hardware. Zou wel mooi zijn als we dat tegen bepaalde kosten konden laten inbouwen. Ford/ autobedrijven kennede zal dat geen optie zijn helaas.

• geeMc
  • Laatst online: 03-07 20:43
Ittie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Helaas, voor BlueCruise is extra hardware nodig die de 3.5-modellen niet standaard hebben. Denk aan een gezichtscamera op de stuurkolom, een infraroodcamera die je oogbewegingen en hoofdpositie monitoren.

Ik had destijds dezelfde verwachting toen ik mijn Kuga 3.5 kreeg, maar helaas blijkt het dus niet mogelijk zonder die hardware.
Ah jammer, maar voor mij toch wel een gimmick die ik wel kan missen. Thanks, ook aan @Marokkoseletan

• ehtweak
  • Niet online
Als vervolg hierop:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Heb inmiddels uitgevogeld hoe je de LST_ERR03 kunt fixen.

Zorg voor een download van de files:
https://iotazipbinaries.f...841606/NU5T-14G381-AE.zip
uitpakken conform de Ford instructies op een exFat geformatteerde USB stick.

En dan moet je autoinstall.lst aanpassen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SYNC3 Consumer Assembly Upgrade - Release 3.4.26057

[SYNCGen3.0_3.4.26057_PRODUCT]
Item1 = PU5T-14G386-BC
Open1 = SyncMyRide\PU5T-14G386-BC.tar.gz
Item2 = HB5T-14G386-VEB
Open2 = SyncMyRide\HB5T-14G386-VEB.tar.gz
Item3 = HB5T-14G386-VCB
Open3 = SyncMyRide\HB5T-14G386-VCB.tar.gz
Item4 = NU5T-14G381-AE
Open4 = SyncMyRide\NU5T-14G381-AE.tar.gz
Options = AutoInstall
[SYNCGen3.0_ALL]
Item1 = GB5T-14G386-AE
Open1 = SyncMyRide\GB5T-14G386-AE.tar.gz
Item2 = LU5T-14G386-CA
Open2 = SyncMyRide\LU5T-14G386-CA.tar.gz
Options = AutoInstall,Delay,Include
En dan begint 'ie wel met updaten. Nog geen idee wat er nou daadwerkelijk verbeterd is, maar dat zien we dan wel weer.

Waarschijnlijk zal Ford de komende weken wel ergens het te downloaden file weer aanpassen en hopelijk de 'slordigheden' corrigeren.
En ooit, heel misschien, publiceren ze nog eens een version history met wat er gewijzigd is. (waarschijnlijk niet, maar altijd blijven hopen O-) )

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 01-07-2026 21:45 ]

Mooie Plaatjes   

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:48
Ik rijd momenteel een Volkswagen Tiguan uit 2017 en overweeg deze in te ruilen voor een Ford Kuga PHEV uit 2021.

Ik ben benieuwd naar objectieve ervaringen van mensen die een Kuga PHEV rijden of hebben gereden. Hoe bevalt de auto qua betrouwbaarheid, comfort en gebruikskosten? Meerdere die recent zijn overstap hebben gemaakt?

Ik ben op de hoogte van de hv-accu problemen.

Alle voor- en nadelen zijn welkom. Alvast bedankt!

• Quad

Quad

Doof

@Untouchablezz20 zoek op verbruik en je leest genoeg denk ik. :)
Cijfers van mij na 2 maanden en 3k km: Quad in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Betrouwbaarheid is lastig te zeggen, maar ik lees hier niet echt veel schokkende dingen eigenlijk.

Nog wat meer info over m'n zoektocht en keuze 2 maanden geleden: Het grote Ford Kuga PHEV topic

Geen spijt van!

nggyu nglyd

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Untouchablezz20 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:15:
Ik rijd momenteel een Volkswagen Tiguan uit 2017 en overweeg deze in te ruilen voor een Ford Kuga PHEV uit 2021.

Ik ben benieuwd naar objectieve ervaringen van mensen die een Kuga PHEV rijden of hebben gereden. Hoe bevalt de auto qua betrouwbaarheid, comfort en gebruikskosten? Meerdere die recent zijn overstap hebben gemaakt?

Ik ben op de hoogte van de hv-accu problemen.

Alle voor- en nadelen zijn welkom. Alvast bedankt!
Waarom wil je m inruilen?

• Jknevel
ehtweak schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:41:
Als vervolg hierop:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Heb inmiddels uitgevogeld hoe je de LST_ERR03 kunt fixen.

Zorg voor een download van de files:
https://iotazipbinaries.f...841606/NU5T-14G381-AE.zip
uitpakken conform de Ford instructies op een exFat geformatteerde USB stick.

En dan moet je autoinstall.lst aanpassen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SYNC3 Consumer Assembly Upgrade - Release 3.4.26057

[SYNCGen3.0_3.4.26057_PRODUCT]
Item1 = PU5T-14G386-BC
Open1 = SyncMyRide\PU5T-14G386-BC.tar.gz
Item2 = HB5T-14G386-VEB
Open2 = SyncMyRide\HB5T-14G386-VEB.tar.gz
Item3 = HB5T-14G386-VCB
Open3 = SyncMyRide\HB5T-14G386-VCB.tar.gz
Item4 = NU5T-14G381-AE
Open4 = SyncMyRide\NU5T-14G381-AE.tar.gz
Options = AutoInstall
[SYNCGen3.0_ALL]
Item1 = GB5T-14G386-AE
Open1 = SyncMyRide\GB5T-14G386-AE.tar.gz
Item2 = LU5T-14G386-CA
Open2 = SyncMyRide\LU5T-14G386-CA.tar.gz
Options = AutoInstall,Delay,Include
En dan begint 'ie wel met updaten. Nog geen idee wat er nou daadwerkelijk verbeterd is, maar dat zien we dan wel weer.

Waarschijnlijk zal Ford de komende weken wel ergens het te downloaden file weer aanpassen en hopelijk de 'slordigheden' corrigeren.
En ooit, heel misschien, publiceren ze nog eens een version history met wat er gewijzigd is. (waarschijnlijk niet, maar altijd blijven hopen O-) )
Wat een gedoe zeg... Of je hebt tijd teveel of niet goed gekeken 8)7

Google sync 3 update en je krijgt sync3updater van Cyanlabs die maakt een stick voor je.

Sync 3: 3.4.26057
Kaarten: F13 (EU 09-25)

Controleert ook of je systeem een "oude" of "nieuwe"versie is ivm update methode kan niet misgaan.

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:48
Zijn toe aan iets nieuws. Tevens speelt het verbruik van de Tiguan ook een rol. We hebben ook gekeken naar volledig elektrisch, maar prijstechnisch is de Kuga interessanter.

• ShaneV
Jknevel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:19:
[...]

Wat een gedoe zeg... Of je hebt tijd teveel of niet goed gekeken 8)7

Google sync 3 update en je krijgt sync3updater van Cyanlabs die maakt een stick voor je.

Sync 3: 3.4.26057
Kaarten: F13 (EU 09-25)

Controleert ook of je systeem een "oude" of "nieuwe"versie is ivm update methode kan niet misgaan.
Ik heb de voorkeur aan het behouden van ondersteuning van Ford. Dit is een bedrijfswagen. Dan begin ik niet aan die updaters (hoe goed ze ook mogen werken).

@ehtweak bedankt voor het uitzoeken, ik check dit straks :)

• Jknevel
ShaneV schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Ik heb de voorkeur aan het behouden van ondersteuning van Ford. Dit is een bedrijfswagen. Dan begin ik niet aan die updaters (hoe goed ze ook mogen werken).

@ehtweak bedankt voor het uitzoeken, ik check dit straks :)
Even ter info: je krijgt exact dezelfde software als Ford alleen zorgen hun dat alle bestanden compleet zijn.
Waarom dit gebruiken? Ford website geeft niet de AE maar de oude AD onder dezelfde naam, soms ontbreekt of staan files niet goed in de mappen en heb je constant errors.
Extra en optioneel is "gratis" nieuwere kaarten versie.

Succes i.i.g.

• ehtweak
  • Niet online
Jknevel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:14:
[...]

Ford website geeft niet de AE maar de oude AD
Dat was idd het geval, maar sinds een weekje staat er de 'AE' versie bij Ford.
(zie ook de link die ik eerder aangaf)

Er zat alleen nog een fout in het autoinstall.lst bestand.

Inmiddels heb ik de SYNC3 update uitgevoerd. Duurde slechts een paar minuten.
Daarna het log file (.xml) geupload en toen kreeg ik gelijk de download aangeboden voor de MAPS update. Dat .zip file is best wel groot. (25GB)
Die ga ik als volgende update runnen... ben benieuwd hoe lang dat gaat duren...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 02-07-2026 14:25 ]

Mooie Plaatjes   

• ShaneV
ehtweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Dat was idd het geval, maar sinds een weekje staat er de 'AE' versie bij Ford.
(zie ook de link die ik eerder aangaf)

Er zat alleen nog een fout in het autoinstall.lst bestand.

Inmiddels heb ik de SYNC3 update uitgevoerd. Duurde slechts een paar minuten.
Daarna het log file (.xml) geupload en toen kreeg ik gelijk de download aangeboden voor de MAPS update. Dat .zip file is best wel groot. (25GB)
Die ga ik als volgende update runnen... ben benieuwd hoe lang dat gaat duren...
Exact de zelfde foutmelding.... De autoinstall is van deze dan ook verkeerd. (De map update)

• ehtweak
  • Niet online
Zelfde wijziging:
code:
1
[3,SYNCGen3.0_ALL]
veranderen in:
code:
1
[SYNCGen3.0_ALL]
en
code:
1
23188
veranderen in:
code:
1
26057

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 02-07-2026 20:37 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
En volgens deze bron:
https://community.cyanlab...-feedback-issues/26375/40

zijn dit de wijzigingen:
Ford Sync 3 build 3.4.26057 is a maintenance update rather than a major feature release. While Ford does not provide a public line-by-line changelog, community and developer tracking indicates that this build primarily focuses on SiriusXM logo and subscription fixes, under-the-hood bug squashing, and stability improvements.

Mooie Plaatjes   

• ShaneV
ehtweak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:31:
Zelfde wijziging:
code:
1
[3,SYNCGen3.0_ALL]
veranderen in:
code:
1
[SYNCGen3.0_ALL]
en
code:
1
23188
veranderen in:
code:
1
26057
Dat werkte. Van F10 naar F13 gegaan. XML file echter niet gekregen.. kon er ook niet bij blijven.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:54
Untouchablezz20 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Zijn toe aan iets nieuws. Tevens speelt het verbruik van de Tiguan ook een rol. We hebben ook gekeken naar volledig elektrisch, maar prijstechnisch is de Kuga interessanter.
Tiguan is er toch ook als PHEV?
https://www.udenhout.nl/volkswagen/modellen/tiguan

*sowieso

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Tiguan is er toch ook als PHEV?
Die kost 10K meer met minder opties en een lullig 1.5l blok.
Wel een fijne 120km EV range, dat is wel fijn ;-)

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
En een stuk betere bouwkwaliteit/afwerking dan een Kuga, dat is eigenlijk het enige wat mij aan de Kuga echt tegenviel.

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:55
StrayDog schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:47:
En een stuk betere bouwkwaliteit/afwerking dan een Kuga, dat is eigenlijk het enige wat mij aan de Kuga echt tegenviel.
Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Het zit er allemaal, op en aan, maar Ford heeft het net niet. Is denk ik strategie van Ford, de laatste 10% naar perfectie is het kostbaarst.

• ehtweak
  • Niet online
ShaneV schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:47:
[...]
XML file echter niet gekregen.. kon er ook niet bij blijven.
Na twee ritjes, van ca. 20 minuten, gaf 'ie aan dat ik de USB stick eruit kon halen.

En er stond zelfs een .XML (staat in de subdir SyncMyRide) bestand op. Geüpload bij ford.nl en inmiddels geeft 'ie aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooebpx-zRq1pEcP5wOXtk5IclcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4BxUbkIMgdVS1uErEprgne4.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of we de komende jaren nog updates voor SYNC3/Maps gaan zien...

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 03-07-2026 14:13 ]

Mooie Plaatjes   

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-07 20:55
De Eik schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:33:
[...]

Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Het zit er allemaal, op en aan, maar Ford heeft het net niet. Is denk ik strategie van Ford, de laatste 10% naar perfectie is het kostbaarst.
Kun je wat concrete voorbeelden geven? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een Kuga uit 2024 (facelift model). Hiervoor hadden we een passat r-line uit 2017. Toen we gingen kijken bij de Kuga had ik niet direct het wauw gevoel zoals destijds bij de passat. Maar een tiguan werd echt te duur dus gekozen voor de Kuga.

Maar ik moet zeggen dat ik echt wel positief verrast ben. Vooral het rijgedrag en de stoelen van de Kuga vind ik een stuk beter dan de passat.

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:55
Rec0n schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:18:
[...]

Kun je wat concrete voorbeelden geven? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een Kuga uit 2024 (facelift model). Hiervoor hadden we een passat r-line uit 2017. Toen we gingen kijken bij de Kuga had ik niet direct het wauw gevoel zoals destijds bij de passat. Maar een tiguan werd echt te duur dus gekozen voor de Kuga.

Maar ik moet zeggen dat ik echt wel positief verrast ben. Vooral het rijgedrag en de stoelen van de Kuga vind ik een stuk beter dan de passat.
Het zijn vaak kleine details, Ik had zelf een 2022 Kuga ST-LINE X. Met een geluidje en een kraakje hier en daar, kunststof interieur niet echt stevig vast. Naden in de carrosserie met name de motorkap niet evenwijdig. De afwerking onderkant portieren. Kortom als je er met een technisch oog naar kijkt is er best wat te vinden.

En.. het comfort en wegligging van de kuga ST-Line vielen tegen.

De koreanen en denk nu ook verschillende Chinese merken doen het beter.

Ik zou een bezoek bij andere merken aanraden.
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste