NileZ_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:37:
En dan niet een ev3 o.i.d. maar een alternatief voor de kuga?
Een vroege XC40 EV zou ik niet doen, dat zijn enorme zuipschuiten. Persoonlijk zou ik naar een EV6 of IONIQ 5 kijken als tweedehands EV... Officieel een segmentje hoger maar scoren over het algemeen erg goed qua SoH en door het 800V systeem laden ze sneller dan menig nieuwe EV.NileZ_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:55:
Ok eerlijk is eerlijk, BYD staat bij mij totaal niet op de radar. Maar wellicht is dat een alternatief, geen idee om eerlijk te zijn.
De VW ID.XX zijn vooral qua gevoel niet mijn auto. Aantal weken geleden wel een paar proefritjes gemaakt maar is het gewoon niet voor mij (en vrouw) maar dit is 100% gebaseerd op persoonlijke smaak dus daarmee niks ten nadele van de auto(s) op zichzelf.
Heb wel een leuke XC40 zien staan met een lage kilometerstand, misschien dat ik daar dit weekend eens naar ga kijken.
Voorkeur heeft de kuga, wel in de juiste kleur en uitvoering maar ik merk dat het aanbod daarin wat beperkt is op dit moment. Heb (nog) geen haast, maar wellicht de zoektocht iets verruimen qua bouwjaar en km stand.
Waren een tijdje erg scherp qua prijs, maar prijzen voor tweedehands EV lijken weer wat gestegen te zijn door toegenomen populariteit
Wat ik niet begrijp, veel Kuga (Ford) rijders hier maar niemand die het heeft over de Ford Explorer EV. Deze is zelfs in een zeer complete uitvoering goedkoper of minstens net zo duur als een Kuga st-line X. En met 600 km WLTP bereik heb je geen klagen.
Ik heb ervaring met de EV6...nooberke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:30:
[...]
Een vroege XC40 EV zou ik niet doen, dat zijn enorme zuipschuiten. Persoonlijk zou ik naar een EV6 of IONIQ 5 kijken als tweedehands EV... Officieel een segmentje hoger maar scoren over het algemeen erg goed qua SoH en door het 800V systeem laden ze sneller dan menig nieuwe EV.
Waren een tijdje erg scherp qua prijs, maar prijzen voor tweedehands EV lijken weer wat gestegen te zijn door toegenomen populariteit
Lees je effe in op het tweakers forum.
Ik heb die van mij uiteindelijk weer verkocht aangezien ik echt vaak issues had.
Met name met de 12V accu en 2x de ICCU kapot gehad (beide keren de auto meer dan een maand bij de garage gehad).
UPDATE:
Moet wel zeggen dat als de EV6 niet zoveel issues had gehad, dan had ik hem zekers nog gereden.
Was verder een zeer fijne en ruime auto qua rijden en comfort.
Hierna dus een Kuga gehaald en afgelopen jaar geen issues gehad.
[ Voor 9% gewijzigd door stimpyrulez op 27-05-2026 11:06 ]
Goed, er is nergens een budget genoemd, maar ik denk dat een Ford Explorer EV als occasion nog best prijzig is vergeleken met een Kuga of andere concurrerende EVs. Goedkoopste op autoscout start vanaf 34k.ReneAP schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:52:
[...]
Wat ik niet begrijp, veel Kuga (Ford) rijders hier maar niemand die het heeft over de Ford Explorer EV. Deze is zelfs in een zeer complete uitvoering goedkoper of minstens net zo duur als een Kuga st-line X. En met 600 km WLTP bereik heb je geen klagen.
Recente Kuga vanaf 2020 tot 50k op de teller is rond de 25k of minder te vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Quad op 27-05-2026 08:12 ]
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Dat is toch geen Ford. Meer een omgekatte VW.ReneAP schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:52:
[...]
Wat ik niet begrijp, veel Kuga (Ford) rijders hier maar niemand die het heeft over de Ford Explorer EV. Deze is zelfs in een zeer complete uitvoering goedkoper of minstens net zo duur als een Kuga st-line X. En met 600 km WLTP bereik heb je geen klagen.
Mach-E dan maar, maar die mag onderhand wel een refresh.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Als je niet perse een SUV model wilt en wel iets geeft om wegligging en comfort is de Mondeo Hybrid overwegen waard.
Heb zelf 2020 model. Hoeft niet aan een kabel voor opladen.
4.8l/100km is makkelijk haalbaar.
Zijn beetje overengineerd door Ford destijds met aangekochte Toyota patenten. Mega betrouwbaar en super comfortabel.
Heb zelf 2020 model. Hoeft niet aan een kabel voor opladen.
4.8l/100km is makkelijk haalbaar.
Zijn beetje overengineerd door Ford destijds met aangekochte Toyota patenten. Mega betrouwbaar en super comfortabel.
Even een update, helaas is de 2024 ST-Line X anders. Je kunt nog steeds op dezelfde manier het paneel aan de binnenzijde verwijderen, echter daaronder zit een hard plastic liner op de deur geschroefd. Dit paneel zit niet alleen met de zichtbare bouten rondom bevestigd, maar ook met andere onzichtbare bevestigingen vanaf de andere kant waardoor ik niet verder durfde te gaan. De liner bevat ook veel ribben waardoor je hier geen dempend materiaal op aan kunt brengen.Mad Wally schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:34:
[...]
Toevallig net aan het voorbereiden om die van mij (2024) van wat extra isolatie te voorzien. Ik vind de deuren blikkerig klinken en wil beter geluid van de muziek. Ik heb daarom spullen besteld om de binnenkanten van de deuren van een dempingslaag te voorzien
Deze https://www.vevor.nl/isolatie-c_12467/vevor-set-van-34-auto-isolatiematten-3-3m2-ontdreuningsmat-248-9x398-8mm-voertuigisolatie-80mil-2-mm-dikte-aluminiumfolie-geluidsisolatiemat-hittebestendige-geluidsisolatie-akoestische-isolatie-geluidsisolatie-p_010681919367?adp=gmc&country=NL&utm_id=17048333421&ad_group=136744721020&ad_id=594789831300&gad_source=1&gad_campaignid=17048333421
En een setje om alles netjes te demonteren https://www.amazon.nl/Removal-Aohoo-Nevigation-Removers-Installer/dp/B087WKQDY5/ref=sr_1_18?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=29TKU51TZWNU1&dib=eyJ2IjoiMSJ9.kLSw-mKDWTtHuU6q8NsSr5ke5pJNuVKVh6wO4rJ7JZTqPMZeIKNZuFVYUKYmfWi1QqPvlGkzyaluSsl58n0uZiAeNlqSBT5LgU7JJzKC5GKrHKm1jebgBJx79N0lR68i99T0_pnY7I85zasGgpC62iF2djTn0AuY8HHzd-IycXGUQnpca---xb1o-DPdLqzKNaHO9Btr46aaQ-_MbR9stDrScAQuewe9jTq2HcGCoc9Rf3yFUXXEnqZGY5ayGWnLs8prgOYmxI0oRVDoF1J8nkTx_uthOTKuwI_PXFP91_I.EK6hZWF-y4IwPENsw4kQHLJontFEeDwsakh7aovNsTg&dib_tag=se&keywords=auto+bekleding+demonteren&qid=1779189967&sprefix=auto+bekleding+demonteren%2Caps%2C92&sr=8-18
Hier uitleg hoe te demonteren YouTube: How to remove front door panels on a 2022 Ford Escape
De update inmiddels uit laten voeren, maar geen uitgebreidere samenvatting bij het uitzetten van de auto. Iemand daar ervaring mee? Ik tik wel de laatste 4 dagen de 60 kilometer aan kwa rijbereik elektrisch. Dat was in het begin niet. Al komt dat blijkbaar ook door het warmere weer.Marokkoseletan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:49:
Ik stelde de volgende vraag aan mijn Ford dealer:
"Ik zag in de leen-Kuga dat in de ritsamenvatting van het digitale dashboard ook EV-/laadinformatie werd weergegeven, met een indicatie van laadtijden. Mijn Kuga toont deze uitgebreide EV-samenvatting niet. Kunnen jullie controleren of er updates beschikbaar zijn voor de IPC/APIM/BECM modules en indien nodig de update uitvoeren?"
En kreeg daarop het volgende antwoord:
"Ik heb het nagekeken en er zijn nieuwe updates vrijgegeven, echter met betrekking op accu controle en SW-update computermotorregeling (PCM) maar niet gerelateerd aan wat u hieronder aangeeft."
Zou dat betekenen dat er een oplossing is voor de accuproblemen? Of is dit wat anders?
Is er iemand die de oplaadinformatie bij het uitzetten van de auto erbij gekregen heeft na een update?
Wat de lader betreft, heb ik de volgende besteld: https://www.grodttrading.nl/product/ev4u-mobiele-lader-type-2-vanaf-stopcontact-eu-16a-fase-1/ Deze is vandaag binnengekomen en het laden van 60 naar 100% duurde nu 56 minuten korter dan met de standaard lader van Ford. Een aanrader dus. Ook kun je uitgesteld laden instellen of laden met minder dan de 16A die nu ingesteld staat.
Ik vind de Explorer EV simpelweg niet mooi.ReneAP schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:52:
[...]
Wat ik niet begrijp, veel Kuga (Ford) rijders hier maar niemand die het heeft over de Ford Explorer EV. Deze is zelfs in een zeer complete uitvoering goedkoper of minstens net zo duur als een Kuga st-line X. En met 600 km WLTP bereik heb je geen klagen.
Ziet er goedkoop uit.
Kwestie van smaak denk ik.
Zou persoonlijk kijken in de richting van ID4/5/7. Of Tesla.
Mijn vrouw geeft een ID3 en dat is een prettige auto (maar voor ons te klein als primaire auto).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Nou heb 1 week geleden de mail gestuurd met alle bewijzen erbij voor de 120 euro compensatie.
Maar vooralsnog nul reactie.
Of heb ik meer geduld nodig ?
Maar vooralsnog nul reactie.
Of heb ik meer geduld nodig ?
Ze hebben het druk met het afhandelen van heel veel van dit soort verzoeken. Ik kreeg daar ook excuses voor. Maar wel na een paar weken het geld op de rekening gekregen. Ik denk nog ff afwachten. Heb je de mail naar klanten@ford.com gestuurd?
Vorig jaar (die andere recall 24S79) duurde het bij mij zoiets van een maand voordat ik het geld had.EdvanAl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:44:
Of heb ik meer geduld nodig ?
Dit jaar 'slechts' 4 weken...
Benieuwd wat het volgend jaar wordt dan.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
YepFiesta1958 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:21:
Ze hebben het druk met het afhandelen van heel veel van dit soort verzoeken. Ik kreeg daar ook excuses voor. Maar wel na een paar weken het geld op de rekening gekregen. Ik denk nog ff afwachten. Heb je de mail naar klanten@ford.com gestuurd?
19 mei een mail gestuurd. Afgelopen woensdag de reminder. Vandaag bericht dat het geld er binnen 7 dagen op staat. Kan best snel dus.
Ik heb net ook maar weer een reminder gestuurd.
De eerste keer blijkbaar naar een verkeerd emailadres.
daarna naar de juiste met op 8 mei reactie dat ze er mee bezig gingen.
Tot op heden niks gehoord. Dus ik heb ook maar weer een reminder verstuurd...
De eerste keer blijkbaar naar een verkeerd emailadres.
daarna naar de juiste met op 8 mei reactie dat ze er mee bezig gingen.
Tot op heden niks gehoord. Dus ik heb ook maar weer een reminder verstuurd...
Sinds een aantal dagen laad onze Ford Kuga heel langzaam op. De garage zegt dat dit kan komen doordat Ford op de achtergrond bezig is met een update mbt de terugroepactie.
Hebben meerdere dit probleem?
We hebben een zaptac go2 en naast de Ford een volkswagen ID3. De volkswagen heeft een laadsnelheid van 11kWh. De Ford Kuga laad momenteel met 763W waar deze normaal met 3,6 kWH oplaadt.
Hebben meerdere dit probleem?
We hebben een zaptac go2 en naast de Ford een volkswagen ID3. De volkswagen heeft een laadsnelheid van 11kWh. De Ford Kuga laad momenteel met 763W waar deze normaal met 3,6 kWH oplaadt.
Welk model heb je? Met de nieuwe zou dat misschien kunnen omdat die OTA updates kan ontvangen. Pre-facelift kan dat niet.
De mijne laadt overigens gewoon met 16A (2022). Met 3A zullen de laadverliezen substantieel zijn vermoed ik.. mijn auto lust zo een kWh meer op 6A versus 16A.
De mijne laadt overigens gewoon met 16A (2022). Met 3A zullen de laadverliezen substantieel zijn vermoed ik.. mijn auto lust zo een kWh meer op 6A versus 16A.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb inmiddels bericht gehad over een software update die uitgevoerd moet worden ( Service-actie 23B64):
Ford verbetert en ontwikkelt zijn producten voortdurend. Daarom is er bijgewerkte software voor de regelmodule accucapaciteit (BECM) ontwikkeld voor uw voertuig. De software-update van de BECM verbetert de bewakingscapaciteiten van de hoogspanningsaccu (HV) van uw voertuig doordat bewaking op afwijkingen van de celcapaciteit is toegevoegd. Als er een afwijking wordt gedetecteerd, wordt het beschikbare vermogen niet beperkt tot 5 kW, maar wordt het vermogen beperkt tot 70 kW, wordt het bericht "Service voertuig binnenkort" weergegeven in het instrumentenpaneel en worden de maximale vermogenslimieten voor ontlading van de cellen verhoogd, voor een groter elektrisch rijbereik.
Ford verbetert en ontwikkelt zijn producten voortdurend. Daarom is er bijgewerkte software voor de regelmodule accucapaciteit (BECM) ontwikkeld voor uw voertuig. De software-update van de BECM verbetert de bewakingscapaciteiten van de hoogspanningsaccu (HV) van uw voertuig doordat bewaking op afwijkingen van de celcapaciteit is toegevoegd. Als er een afwijking wordt gedetecteerd, wordt het beschikbare vermogen niet beperkt tot 5 kW, maar wordt het vermogen beperkt tot 70 kW, wordt het bericht "Service voertuig binnenkort" weergegeven in het instrumentenpaneel en worden de maximale vermogenslimieten voor ontlading van de cellen verhoogd, voor een groter elektrisch rijbereik.
Een bijzonder bericht. Met name die laatste 2 zaken, een hogere vermogenslimiet en een hoger bereik, voelen voor mij wel wat tegenintuitief. Ik ben benieuwd wat dat in de praktijk moet gaan inhouden.Jappio schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:01:
Ik heb inmiddels bericht gehad over een software update die uitgevoerd moet worden ( Service-actie 23B64):
Ford verbetert en ontwikkelt zijn producten voortdurend. Daarom is er bijgewerkte software voor de regelmodule accucapaciteit (BECM) ontwikkeld voor uw voertuig. De software-update van de BECM verbetert de bewakingscapaciteiten van de hoogspanningsaccu (HV) van uw voertuig doordat bewaking op afwijkingen van de celcapaciteit is toegevoegd. Als er een afwijking wordt gedetecteerd, wordt het beschikbare vermogen niet beperkt tot 5 kW, maar wordt het vermogen beperkt tot 70 kW, wordt het bericht "Service voertuig binnenkort" weergegeven in het instrumentenpaneel en worden de maximale vermogenslimieten voor ontlading van de cellen verhoogd, voor een groter elektrisch rijbereik.
En die lost 25SC4 op?Jappio schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:01:
Ik heb inmiddels bericht gehad over een software update die uitgevoerd moet worden ( Service-actie 23B64):
Ford verbetert en ontwikkelt zijn producten voortdurend. Daarom is er bijgewerkte software voor de regelmodule accucapaciteit (BECM) ontwikkeld voor uw voertuig. De software-update van de BECM verbetert de bewakingscapaciteiten van de hoogspanningsaccu (HV) van uw voertuig doordat bewaking op afwijkingen van de celcapaciteit is toegevoegd. Als er een afwijking wordt gedetecteerd, wordt het beschikbare vermogen niet beperkt tot 5 kW, maar wordt het vermogen beperkt tot 70 kW, wordt het bericht "Service voertuig binnenkort" weergegeven in het instrumentenpaneel en worden de maximale vermogenslimieten voor ontlading van de cellen verhoogd, voor een groter elektrisch rijbereik.
@Jappio Zoek maar eens terug op 23B64:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Bovendien is de Nederlandse vertaling wel slecht gedaan t.o.v. het Engelstalige origineel. Want de tekst van de NHTSA omschrijft de maatregelen die de BECM s/w neemt in het geval van HV-accu problemen toch echt anders.
If a HV battery fault is detected, the updated BECM software will do the following:
• Limit maximum cell discharge power to 70 kW.
• Limit maximum charge power to 5 kW.
• Limit plug-in charging to 70% maximum cell state of charge.
• Display an instrument cluster notification/warning lights such as a wrench and
engine/malfunction indicator lamp (MIL).
NOTE: During a fault detection scenario, these charge and discharge limits are observable to the
customer as a reduction in the vehicle’s electric range by approximately 30%. This is an improvement
to the prior software strategy which has a greater impact on range
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Bovendien is de Nederlandse vertaling wel slecht gedaan t.o.v. het Engelstalige origineel. Want de tekst van de NHTSA omschrijft de maatregelen die de BECM s/w neemt in het geval van HV-accu problemen toch echt anders.
If a HV battery fault is detected, the updated BECM software will do the following:
• Limit maximum cell discharge power to 70 kW.
• Limit maximum charge power to 5 kW.
• Limit plug-in charging to 70% maximum cell state of charge.
• Display an instrument cluster notification/warning lights such as a wrench and
engine/malfunction indicator lamp (MIL).
NOTE: During a fault detection scenario, these charge and discharge limits are observable to the
customer as a reduction in the vehicle’s electric range by approximately 30%. This is an improvement
to the prior software strategy which has a greater impact on range
[ Voor 79% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2026 21:19 ]
Gelukkig niet.Rambo41 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:11:
Hebben meerdere dit probleem?
Onze Kuga laadt gewoon keurig met 3,7kW.
Haha ja dat is slecht vertaald idd dan ja. Had het eerdere bericht niet gezien. Zoals ik het lees kun je daarmee weer gewoon laden, maar áls de software een fout in de batterijcellen vindt dan wordt de auto in laden en ontladen beperkt?
Wat is het minimale wat je moet mailen en welk mail adres. Van de week ook maar even een mail aan wagen voor het is opgelost
Druk en zetfouten voorbehouden.
zoekfunctie in een forum blijkt toch een lastig iets.EiT schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:37:
Wat is het minimale wat je moet mailen en welk mail adres. Van de week ook maar even een mail aan wagen voor het is opgelost
maar:
kentekenbewijs
Brief met de terugroepactie
Iban
Interessante info m.b.t. de e-Call/2G functionaliteit van de Kuga PHEV:
https://www.kuga-forum.de...l/?postID=79882#post79882
Vooral dit stukje is interessant:
Kuga der 3. Generation (Baujahr ab Anfang 2020 bis heute):
Diese Generation verfügt über das eingebaute FordPass Connect Modem. Dieses Modem funkt für Infotainment-Dienste, Live-Traffic und App-Steuerung im 4G-LTE-Netz.
Das eCall-Problem: Obwohl das Modem internetfähig (4G) ist, wurde die gesetzliche eCall-Funktion bei fast allen Herstellern in diesem Zeitraum technisch so programmiert, dass sie den eCall-Notruf ausschließlich über das sprachbasierte 2G-Netz (GSM) absetzt.
Die Auswirkung: Nach aktuellem Stand ist die eCall-Funktion dieses Kuga-Modells ab 2028 somit trotz 4G-Modem von der Abschaltung betroffen, da der reine Notrufkanal im Hintergrund auf 2G angewiesen ist. [1, 2]
BTW: voor diegenen die het Duits lastig vinden, google translate is your friend.
https://www.kuga-forum.de...l/?postID=79882#post79882
Vooral dit stukje is interessant:
Kuga der 3. Generation (Baujahr ab Anfang 2020 bis heute):
Diese Generation verfügt über das eingebaute FordPass Connect Modem. Dieses Modem funkt für Infotainment-Dienste, Live-Traffic und App-Steuerung im 4G-LTE-Netz.
Das eCall-Problem: Obwohl das Modem internetfähig (4G) ist, wurde die gesetzliche eCall-Funktion bei fast allen Herstellern in diesem Zeitraum technisch so programmiert, dass sie den eCall-Notruf ausschließlich über das sprachbasierte 2G-Netz (GSM) absetzt.
Die Auswirkung: Nach aktuellem Stand ist die eCall-Funktion dieses Kuga-Modells ab 2028 somit trotz 4G-Modem von der Abschaltung betroffen, da der reine Notrufkanal im Hintergrund auf 2G angewiesen ist. [1, 2]
BTW: voor diegenen die het Duits lastig vinden, google translate is your friend.
Ach tegen die tijd is de verplichting voor de APK ongetwijfeld afgeschaft.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat ik de laatste tijd ook heb ondanks dat ik de navigatie van het Ford systeem nooit heb gebruikt dat ik soms als ik de auto start en er een route in staat die kan ik dan annuleren.
Maar eigenwijs genoeg een paar dagen later bij het starten staat er weer een route actief.
Gek van.
Maar eigenwijs genoeg een paar dagen later bij het starten staat er weer een route actief.
Gek van.
Ik zou hem eens rijden, kijken waar die jou naartoe brengt...EdvanAl schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:50:
Wat ik de laatste tijd ook heb ondanks dat ik de navigatie van het Ford systeem nooit heb gebruikt dat ik soms als ik de auto start en er een route in staat die kan ik dan annuleren.
En vandaag op de rekening. Ik vind het vlot!Henkvdbroek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:20:
19 mei een mail gestuurd. Afgelopen woensdag de reminder. Vandaag bericht dat het geld er binnen 7 dagen op staat. Kan best snel dus.
Hier laadt de auto ineens steeds tot 100%. Ik krijg het met geen mogelijkheid gefixt tot 80%. Afgemeld van auto, opnieuw aangemeld, masterreset gedaan. Het helpt allemaal niet. Waardeloos stuk software.
Gewoon via de app?Stijnd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:31:
Hier laadt de auto ineens steeds tot 100%. Ik krijg het met geen mogelijkheid gefixt tot 80%. Afgemeld van auto, opnieuw aangemeld, masterreset gedaan. Het helpt allemaal niet. Waardeloos stuk software.
Same here.. gisteravond was ik bij mijn schoonouders 80km verderop en daar deed ie wel gewoon tot 80% laden
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ok. Ik heb weleens dat hij zegt dat ie op nr 40 aan het laden is terwijl we op 46 wonen bijv. Dan gaat het mis, dus ik heb diverse huisnummers er in gezet.
Maargoed, geniet van de langere range denk ik maar..
Maargoed, geniet van de langere range denk ik maar..
[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 04-06-2026 07:56 ]
snap gewoon niet waarom het zo omslachtig moet in de app met een laadlocatie.
Als je dat aanzet heb je ineens een slider waarmee je het percentage kan instellen.
Dan kan je die toch ook gewoon altijd tonen en bruikbaar maken....
maar ja... wie ben ik...
Als je dat aanzet heb je ineens een slider waarmee je het percentage kan instellen.
Dan kan je die toch ook gewoon altijd tonen en bruikbaar maken....
maar ja... wie ben ik...
Zoals hierboven al enige keren is genoemd: klanten@ford.COMstimpyrulez schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:03:
Hebben meer mensen dat de mails niet aan willen komen bij klanten@ford.nl ?
Ik krijg nadat ik laatst een reminder wilde sturen dat de mail niet meer aankomt (via gmail).
[Afbeelding]
De hele app is zo traag en onlogisch als maar kan. Auto aanzetten of uitzetten op afstand, nergens duidelijk wat het precies doet. Klimaatcontrole gaat dan aan denk ik?
Laden doe ik tot 100%, woon-werkverkeer red ik nu al niet mee met 28km enkele reis.
Laden doe ik tot 100%, woon-werkverkeer red ik nu al niet mee met 28km enkele reis.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
ahhh oeps...Mad Wally schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:05:
[...]
Zoals hierboven al enige keren is genoemd: klanten@ford.COM
Mmm... de initiele aanvraag had ik wel goed verstuurd. Maar deze reminder blijkbaar toch naar de verkeerde...
[ Voor 22% gewijzigd door stimpyrulez op 04-06-2026 08:09 ]
Ik laad ook tot 100%.Quad schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:05:
De hele app is zo traag en onlogisch als maar kan. Auto aanzetten of uitzetten op afstand, nergens duidelijk wat het precies doet. Klimaatcontrole gaat dan aan denk ik?
Laden doe ik tot 100%, woon-werkverkeer red ik nu al niet mee met 28km enkele reis.
Als ik een laadloactie wil toevoegen dan of de tijd wil aanpassen voor het voorverwarmen van de auto of zo, dan lijkt het vaak net of de app hangt.
Duurt echt minuten voordat hij zegt dat het goed is gegaan
Breek me de bek niet open. Ondanks tig nieuwe versies van de FordPass App, is dit al jaren zo...stimpyrulez schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:11:
[...]
Als ik een laadloactie wil toevoegen dan of de tijd wil aanpassen voor het voorverwarmen van de auto of zo, dan lijkt het vaak net of de app hangt.
Duurt echt minuten voordat hij zegt dat het goed is gegaan
Altijd afwachten of een verandering überhaupt wordt doorgevoerd. Vrijwel nooit in één keer. Meestal meerdere pogingen en wachten... wachten... tot er weer een foutmelding komt van dat je het opnieuw moet proberen. Terwijl de auto gewoon voor de deur staat.
Of de onhebbelijkheid dat de dagen v.d week in het vertrekschema in het SYNC3 scherm niet gelijk zijn aan die in de app. Als ik b.v alleen de woensdag (of donderdag) wil instellen, dan is dat een andere dag in de app dan in het SYNC3 scherm.
Vanochtend weer akkefietje met dat spookremmen:
Lange tijd geen rare dingen gehad met dat euvel. Tot vanochtend... rechte weg, geen tegenliggers, niemand voor me, droog, helder weer. Ik rijd ca. 55km/h op de ACC, en ineens, vol in de remmen.
WTF?!?
Dezelfde weg die ik iedere dag rijd.
En ja, nu reed er iemand achter me. Die kon net op tijd remmen. Ik zag het gebeuren in m'n achteruitkijkspiegel.
Waarom dan? Werkelijk geen idee.
Lange tijd geen rare dingen gehad met dat euvel. Tot vanochtend... rechte weg, geen tegenliggers, niemand voor me, droog, helder weer. Ik rijd ca. 55km/h op de ACC, en ineens, vol in de remmen.
WTF?!?
Dezelfde weg die ik iedere dag rijd.
En ja, nu reed er iemand achter me. Die kon net op tijd remmen. Ik zag het gebeuren in m'n achteruitkijkspiegel.
Waarom dan? Werkelijk geen idee.
Een groot insect of blaadje wat op de radar af komt? Wordt je hoe dan ook niet blij vanehtweak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:34:
Vanochtend weer akkefietje met dat spookremmen:
Lange tijd geen rare dingen gehad met dat euvel. Tot vanochtend... rechte weg, geen tegenliggers, niemand voor me, droog, helder weer. Ik rijd ca. 55km/h op de ACC, en ineens, vol in de remmen.![]()
WTF?!?
Dezelfde weg die ik iedere dag rijd.
En ja, nu reed er iemand achter me. Die kon net op tijd remmen. Ik zag het gebeuren in m'n achteruitkijkspiegel.![]()
Waarom dan? Werkelijk geen idee.
Dat is idd netjes. Nu nog een fix voor de terugroepactie. Ik vind het zo langzamerhand wel lang duren. We zijn inmiddels zo'n 5 maanden verder, maar geen enkele update vanuit Ford. Wat als dit nog eens een half jaar gaat duren. Laden tot 80% betekent gewoon dagelijks 2x 20% elektrische kilometers die je mist. Die 120 euro dekt dit al lang niet meer gok ik.Henkvdbroek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:45:
[...]
En vandaag op de rekening. Ik vind het vlot!
Ik heb inmiddels een afspraak staan bij de dealer om de update volgende week uit te voeren dus we gaan het zien.ehtweak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:57:
@Jappio Zoek maar eens terug op 23B64:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Bovendien is de Nederlandse vertaling wel slecht gedaan t.o.v. het Engelstalige origineel. Want de tekst van de NHTSA omschrijft de maatregelen die de BECM s/w neemt in het geval van HV-accu problemen toch echt anders.![]()
If a HV battery fault is detected, the updated BECM software will do the following:
• Limit maximum cell discharge power to 70 kW.
• Limit maximum charge power to 5 kW.
• Limit plug-in charging to 70% maximum cell state of charge.
• Display an instrument cluster notification/warning lights such as a wrench and
engine/malfunction indicator lamp (MIL).
NOTE: During a fault detection scenario, these charge and discharge limits are observable to the
customer as a reduction in the vehicle’s electric range by approximately 30%. This is an improvement
to the prior software strategy which has a greater impact on range
Het lijkt wel alsof het met iedere update van de FordPass App beroerder gaat werken.
Steeds lastiger om b.v. laad-/vertrektijden in te stellen. Pas na diverse pogingen wil 'ie de waardes wijzigen/opslaan.
En de getallen die getoond worden van een oplaadsessie gaan weer alle kanten op.
Normaliter laad ik iedere nacht ca 8-9kWh. Da's ook conform het verbruik en het standaard woon/werkverkeer ritje.
Maar de FordPass App laat de ene keer 6kWh geladen (?) tot aan 13kWh (?) geladen zien. Hoe dan? En die 13kWh kan niet eens.
Gelukkig functioneert mijn Home Assistant omgeving wel betrouwbaar en nauwkeurig. Dankzij de Shelly Pro 1PM weet ik in ieder geval hoeveel kWh er daadwerkelijk richting de Kuga PHEV gaat.
Zucht. Geeft wel weer aan hoe goed en zorgvuldig de s/w ontwikkelt en getest wordt bij Ford. NOT.
Vorig jaar duurde het al een half jaar voordat er fix kwam voor de 24S79 recall. En dit jaar (25SC4) duurt het nog langer.
Steeds lastiger om b.v. laad-/vertrektijden in te stellen. Pas na diverse pogingen wil 'ie de waardes wijzigen/opslaan.
En de getallen die getoond worden van een oplaadsessie gaan weer alle kanten op.
Normaliter laad ik iedere nacht ca 8-9kWh. Da's ook conform het verbruik en het standaard woon/werkverkeer ritje.
Maar de FordPass App laat de ene keer 6kWh geladen (?) tot aan 13kWh (?) geladen zien. Hoe dan? En die 13kWh kan niet eens.
Gelukkig functioneert mijn Home Assistant omgeving wel betrouwbaar en nauwkeurig. Dankzij de Shelly Pro 1PM weet ik in ieder geval hoeveel kWh er daadwerkelijk richting de Kuga PHEV gaat.
Zucht. Geeft wel weer aan hoe goed en zorgvuldig de s/w ontwikkelt en getest wordt bij Ford. NOT.
Vorig jaar duurde het al een half jaar voordat er fix kwam voor de 24S79 recall. En dit jaar (25SC4) duurt het nog langer.
[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2026 08:56 ]
En het is zo jammer, dat dit soort dingen, de algehele rij- en tevredenheidservaring zoveel geweld aan doen.
(spookremmen, haperende achterklep, SYNC3 die rare meldingen geeft, FordPass App die beroerd werkt, diverse recalls, etc.)
Want gewoon rijdend in de Kuga PHEV ben ik wel blij, Als alles werkt zoals het moet werken. Het is een comfortabele, redelijke zuinige en koersvaste auto. Prima... tenzij...
Daarnaast de falende en niet communicerende 'service' van de Ford garages.
(spookremmen, haperende achterklep, SYNC3 die rare meldingen geeft, FordPass App die beroerd werkt, diverse recalls, etc.)
Want gewoon rijdend in de Kuga PHEV ben ik wel blij, Als alles werkt zoals het moet werken. Het is een comfortabele, redelijke zuinige en koersvaste auto. Prima... tenzij...
Daarnaast de falende en niet communicerende 'service' van de Ford garages.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2026 09:56 ]
Denk nog even geduld voor reactie Ford voor die 125 euro compensatie ?
Heb de mail 27 mei verstuurd.
Lees dat sommige snel reactie hadden en andere niet.
Heb de mail 27 mei verstuurd.
Lees dat sommige snel reactie hadden en andere niet.
Ik probeer forscan te downloaden maar kan het niet krijgen via forscan.org of sw.forscan.net , lijkt erop dat die site eruit ligt. Iemand een idee waar die nog meer te downloaden is?
Het kwam omdat ik geoblocking aan heb staan en forscan.org is blijkbaar een Russisch ip-adres.
Het kwam omdat ik geoblocking aan heb staan en forscan.org is blijkbaar een Russisch ip-adres.
[ Voor 22% gewijzigd door Retir op 07-06-2026 19:02 ]
16-3 Ford gemaild en gister (!) na 4x om reactie te hebben gevraagd mail gehad dat het wordt toegekend. Ik geloof het pas als het op mijn rekening staat. Verder weinig nieuws op dit vlak volgens mij, het mag allemaal even duren. Op gegeven moment zal toch het besluit moeten komen of dit met een software update wel of niet kan worden opgelost zou je zeggen.EdvanAl schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:10:
Denk nog even geduld voor reactie Ford voor die 125 euro compensatie ?
Heb de mail 27 mei verstuurd.
Lees dat sommige snel reactie hadden en andere niet.
Angry Rabbit
Ook ik heb een reminder naar Ford gestuurd ivm met de terugroepactie. Had na een maand nog niets gehoord. Ik kreeg een automatisch bericht terug. Wat mij opvalt is het slechte taalgebruik. Zal wel wel weer uit het Engels zijn vertaald, maar het door elkaar gebruiken van "je", Jou" en "U" vind ik een wereldbedrijf als Ford onwaardig.
"Hartelijk dank voor je email.
Wij hebben deze in goede orde ontvangen en proberen ervoor te zorgen dat we binnen 24 uur contact met jou opnemen.
Wanneer u contact met ons opneemt in verband met de lopende Ford serviceactie, willen we u erop wijzen dat de afhandeling van uw verzoek vanwege de hoge werkdruk mogelijk tot 72 uur kan duren. Wij danken u voor uw begrip.
Kan je vraag niet wachten? Klik dan op de links hierboven of gebruik de live chat button op onze website om contact met ons op te nemen.
Ford Nederland B.V. hecht waarde aan jouw privacy en de bescherming van jouw persoonsgegevens. Wil je weten hoe jouw informatie wordt beschermd, lees dan onze privacyverklaring."
Als je contact opneemt met ons team, vermeldt dan altijd het casenummer, mocht je deze al hebben."
"Hartelijk dank voor je email.
Wij hebben deze in goede orde ontvangen en proberen ervoor te zorgen dat we binnen 24 uur contact met jou opnemen.
Wanneer u contact met ons opneemt in verband met de lopende Ford serviceactie, willen we u erop wijzen dat de afhandeling van uw verzoek vanwege de hoge werkdruk mogelijk tot 72 uur kan duren. Wij danken u voor uw begrip.
Kan je vraag niet wachten? Klik dan op de links hierboven of gebruik de live chat button op onze website om contact met ons op te nemen.
Ford Nederland B.V. hecht waarde aan jouw privacy en de bescherming van jouw persoonsgegevens. Wil je weten hoe jouw informatie wordt beschermd, lees dan onze privacyverklaring."
Als je contact opneemt met ons team, vermeldt dan altijd het casenummer, mocht je deze al hebben."
Het valt mij op dat de auto de laatste tijd erg vaak en vooral snel de melding geeft, handen aan het stuur houden.
Hij heeft lane center waardoor hij mooi stabiel op de weg blijft. Als je niet teveel wind hebt, is het stuur lichtjes vastpakken genoeg. Maar nu begint hij direct te zeuren. Binnen enkele seconden ging hervat een waarschuwing naar melding in rood en toen, de auto verminderd snelheid.
Je moet dus gedwongen een tik aan het stuur geven om te slingeren voor deze 'rij hulp'.
Wat is jullie ervaring?
Hij heeft lane center waardoor hij mooi stabiel op de weg blijft. Als je niet teveel wind hebt, is het stuur lichtjes vastpakken genoeg. Maar nu begint hij direct te zeuren. Binnen enkele seconden ging hervat een waarschuwing naar melding in rood en toen, de auto verminderd snelheid.
Je moet dus gedwongen een tik aan het stuur geven om te slingeren voor deze 'rij hulp'.
Wat is jullie ervaring?
Dat hij snel reageert is vaak als die al reeds wat waarschuwingen heeft gegeven, mijn hand rust net onder knoppen of half stuur vasthouden / hangen is voldoende vaak.j_h_1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:44:
Het valt mij op dat de auto de laatste tijd erg vaak en vooral snel de melding geeft, handen aan het stuur houden.
Hij heeft lane center waardoor hij mooi stabiel op de weg blijft. Als je niet teveel wind hebt, is het stuur lichtjes vastpakken genoeg. Maar nu begint hij direct te zeuren. Binnen enkele seconden ging hervat een waarschuwing naar melding in rood en toen, de auto verminderd snelheid.
Je moet dus gedwongen een tik aan het stuur geven om te slingeren voor deze 'rij hulp'.
Wat is jullie ervaring?
De MG eHS reageerde alleen op stuurbeweging, deze lijkt bijna aanraakgevoelig.
Het vereist inderdaad een beetje handigheid om de juiste greep te hebben zodat je niet geregeld de melding krijgt.j_h_1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:44:
Het valt mij op dat de auto de laatste tijd erg vaak en vooral snel de melding geeft, handen aan het stuur houden.
Hij heeft lane center waardoor hij mooi stabiel op de weg blijft. Als je niet teveel wind hebt, is het stuur lichtjes vastpakken genoeg. Maar nu begint hij direct te zeuren. Binnen enkele seconden ging hervat een waarschuwing naar melding in rood en toen, de auto verminderd snelheid.
Je moet dus gedwongen een tik aan het stuur geven om te slingeren voor deze 'rij hulp'.
Wat is jullie ervaring?
Ik heb hetzelfde. Toch merk ik dat niet super vaak; wat ik meer merk is dat de auto soms versnelt voor een halve tel terwijl je juist remt. Iemand meer die dat heeft gehad?
Is het sloopbaar? Dan valt het te fiksen!
Ja.. is wel zeldzaam. In 2,5 jaar tijd heb ik dat denk ik 5 keer gehad.Vliegenier04 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:32:
Ik heb hetzelfde. Toch merk ik dat niet super vaak; wat ik meer merk is dat de auto soms versnelt voor een halve tel terwijl je juist remt. Iemand meer die dat heeft gehad?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb deze auto nu ongeveer 2 maanden en al minimaal 3 keer gehad... Weet je wellicht hoe het komt of kan voorkomen?Glashelder schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:21:
[...]
Ja.. is wel zeldzaam. In 2,5 jaar tijd heb ik dat denk ik 5 keer gehad.
Is het sloopbaar? Dan valt het te fiksen!
Nee.. ik heb wel het idee dat het voornamelijk gebeurt als je remt terwijl de voorkant van de auto nét omhoog komt door iets van een kuiltje of heuvel oid..Vliegenier04 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:27:
[...]
Ik heb deze auto nu ongeveer 2 maanden en al minimaal 3 keer gehad... Weet je wellicht hoe het komt of kan voorkomen?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik mag mijn Kuga eind juli halen, maar begin een beetje bang van het ding te worden als ik het zo lees...
Hosky maximist
Ik heb gemerkt dat te losjes vasthouden een melding geeft dat ik het stuur moet vasthouden.Mad Wally schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:30:
[...]
Het vereist inderdaad een beetje handigheid om de juiste greep te hebben zodat je niet geregeld de melding krijgt.
terwijl de auto zelf juist zo netjes tussen de strepen in stuurt
Maar ff een beetje knijpen is voldoende.
[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 08-06-2026 21:05 ]
Kan je dat niet uitschakelen? Bij mijn Volvo uit 2016 was dat gewoon een knopje op het dashboard.
Zal nu wel weer begraven zijn in een menu?
Zal nu wel weer begraven zijn in een menu?
Hosky maximist
Ik denk dat je je moet voorbereiden op het ergste.Jimbeam schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:51:
Ik mag mijn Kuga eind juli halen, maar begin een beetje bang van het ding te worden als ik het zo lees...
[ Voor 33% gewijzigd door Crawl NL op 09-06-2026 07:55 ]
Sinds kort ben ik eigenaar geworden van een Kuga uit 2023. Hiervoor reed ik in een auto uit 2009 waar de meest luxe optie de centrale deurvergrendeling was. Ik kijk er naar uit om binnenkort naar Frankrijk te rijden en hopelijk zonder moeite met een bagagewagen erachter berg op en af kan rijden. Met de andere auto was dat af en toe een uitdaging.
Door al die snufjes ben ik het spoor een beetje kwijtgeraakt en hoop dat één van jullie mij kan helpen. Op de draaiknop zit de knop L. Ik begreep dat door het indrukken de auto in een lage versnelling blijft en bergafwaarts meer stroom teruglevert. Kun je deze functie gebruiken met de gradient assist en kun je die wel laten aanstaan gedurende de hele rit? En een laatste vraag kun je in de bergen je cruise control laten aanstaan of vraagt dat te veel van de motor?
Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.
Door al die snufjes ben ik het spoor een beetje kwijtgeraakt en hoop dat één van jullie mij kan helpen. Op de draaiknop zit de knop L. Ik begreep dat door het indrukken de auto in een lage versnelling blijft en bergafwaarts meer stroom teruglevert. Kun je deze functie gebruiken met de gradient assist en kun je die wel laten aanstaan gedurende de hele rit? En een laatste vraag kun je in de bergen je cruise control laten aanstaan of vraagt dat te veel van de motor?
Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.
Geinig dat je dit zegt ik heb vaak als ik rem en scherp wegdraai alsof die dit ook doet (parkeervak inrijden) Of dit nou het schakelen van regeneratief naar fysieke remmen is geen idee.Vliegenier04 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:32:
Ik heb hetzelfde. Toch merk ik dat niet super vaak; wat ik meer merk is dat de auto soms versnelt voor een halve tel terwijl je juist remt. Iemand meer die dat heeft gehad?
In de L stand remt de auto meer af op de elektromotor dan normaal bij “gas” loslaten. Het voordeel hiervan is dat je bij lange afdalingen (sommigen vinden het ook in andere omstandigheden handig) niet de hele tijd het rempedaal hoeft in te houden. Ook dan remt de auto natuurlijk op de elektromotor.HappyCamper78 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:07:
Sinds kort ben ik eigenaar geworden van een Kuga uit 2023. Hiervoor reed ik in een auto uit 2009 waar de meest luxe optie de centrale deurvergrendeling was. Ik kijk er naar uit om binnenkort naar Frankrijk te rijden en hopelijk zonder moeite met een bagagewagen erachter berg op en af kan rijden. Met de andere auto was dat af en toe een uitdaging.
Door al die snufjes ben ik het spoor een beetje kwijtgeraakt en hoop dat één van jullie mij kan helpen. Op de draaiknop zit de knop L. Ik begreep dat door het indrukken de auto in een lage versnelling blijft en bergafwaarts meer stroom teruglevert. Kun je deze functie gebruiken met de gradient assist en kun je die wel laten aanstaan gedurende de hele rit? En een laatste vraag kun je in de bergen je cruise control laten aanstaan of vraagt dat te veel van de motor?
Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.
Nadeel kan zijn dat als de accu helemaal vol geladen is en je schakelt L in hij dan op de verbrandingsmotor gaat afremmen en de verbrandingsmotor aanslaat terwijl je dat dan niet wilt.
Cruise control: dat is natuurlijk je eigen keuze en werkt prima. In de “echte” bergen, bergweggetjes, is cruisecontrol niet de beste keuze omdat hij dan ook in de bochten dezelfde snelheid aanhoudt en dat vind ik onprettig en vaak te snel.
Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l
Gewoon gaan genieten van je nieuwe auto. Ik rijd ‘m nieuw vanaf maart vorig jaar, super fijne auto!! En ja, af en toe iets geks, alleen dat heeft iedere moderne auto. Ik heb de afgelopen jaren in veel verschillende (lease) auto’s gereden, zowel PHEV als full electric, ze hebben allemaal wel kuren.Jimbeam schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:51:
Ik mag mijn Kuga eind juli halen, maar begin een beetje bang van het ding te worden als ik het zo lees...
Dankje voor je reactie. Cruise control wilde ik alleen gebruiken op de snelweg. Mijn ervaring op binnenwegen is dat de snelheid op de borden lang niet haalbaar is vanwege de “gevaarssetting”. Cruise control is dan ook niet heel handig.Mang0w schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:21:
[...]
In de L stand remt de auto meer af op de elektromotor dan normaal bij “gas” loslaten. Het voordeel hiervan is dat je bij lange afdalingen (sommigen vinden het ook in andere omstandigheden handig) niet de hele tijd het rempedaal hoeft in te houden. Ook dan remt de auto natuurlijk op de elektromotor.
Nadeel kan zijn dat als de accu helemaal vol geladen is en je schakelt L in hij dan op de verbrandingsmotor gaat afremmen en de verbrandingsmotor aanslaat terwijl je dat dan niet wilt.
Cruise control: dat is natuurlijk je eigen keuze en werkt prima. In de “echte” bergen, bergweggetjes, is cruisecontrol niet de beste keuze omdat hij dan ook in de bochten dezelfde snelheid aanhoudt en dat vind ik onprettig en vaak te snel.
Heb je ook ervaring met die gradient assist?
(A)CC is juist heel handig. En draagt bij aan een rustiger verkeersbeeld. Wel zorgen dat je in 'ECO' mode rijdt, dan gaat alles veel beschaafder/geleidelijker.
Zowel op provinciale wegen, zelfs op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom. Alleen vereist het natuurlijk wel het nodige anticiperen en doorhebben hoe het systeem van de betreffende auto werkt.
Hier in de polder heb ik grade assist uitstaan. Dat is gewoon niet handig.
Maar zodra ik richting Duitsland en de Alpenlanden vertrek, is het wel aan te bevelen. En idd, vooral op steile(re) bergwegen is de 'L' functie ook handig.
En als je alles combineert kun je dus b.v. paswegen als de Stelvio, Umbrail, Grossglockner, etc. gewoonweg met constante snelheid naar beneden rijden, zonder dat je zelf continu aan het remmen bent. Ik vind het ideaal. En als bonus wordt je HV-accu ook nog flink bijgeladen. Ik heb regelmatig ruim 35km EV-bereik er bij 'gekregen', tijdens lange afdalingen.
FYI:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Zowel op provinciale wegen, zelfs op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom. Alleen vereist het natuurlijk wel het nodige anticiperen en doorhebben hoe het systeem van de betreffende auto werkt.
Hier in de polder heb ik grade assist uitstaan. Dat is gewoon niet handig.
Maar zodra ik richting Duitsland en de Alpenlanden vertrek, is het wel aan te bevelen. En idd, vooral op steile(re) bergwegen is de 'L' functie ook handig.
En als je alles combineert kun je dus b.v. paswegen als de Stelvio, Umbrail, Grossglockner, etc. gewoonweg met constante snelheid naar beneden rijden, zonder dat je zelf continu aan het remmen bent. Ik vind het ideaal. En als bonus wordt je HV-accu ook nog flink bijgeladen. Ik heb regelmatig ruim 35km EV-bereik er bij 'gekregen', tijdens lange afdalingen.
FYI:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Grade Assist (hellingassistentie) werkt perfect, treedt alleen in werking als het nodig is. Dat is dus bij hellingen bergaf, de L knop hoef je dan niet te gebruiken. Heb afgelopen zomer zo gereden in Noorwegen met een caravan van 1500 kg erachter. Bij de MK 3 kan je Grade Assist inschakelen op het Sync scherm, er komt dan ikoontje in beeld aan de rechterkant van het dashboard (schuin autootje). Als Grade assist in werking treedt, verandert het ikoontje van wit naar groen.HappyCamper78 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Dankje voor je reactie. Cruise control wilde ik alleen gebruiken op de snelweg. Mijn ervaring op binnenwegen is dat de snelheid op de borden lang niet haalbaar is vanwege de “gevaarssetting”. Cruise control is dan ook niet heel handig.
Heb je ook ervaring met die gradient assist?
Ik heb de 23B64 update inmiddels gehad en kan weer gewoon tot 100% laden. Nu hopen dat de software geen foute cellen detecteert 😇
Is dit een update voor 23B64? En mag je hiermee echt tot 100% laden? Las op een ander forum dat de brief nogal onduidelijk was.Jappio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:18:
Ik heb de 23B64 update inmiddels gehad en kan weer gewoon tot 100% laden. Nu hopen dat de software geen foute cellen detecteert 😇
Moest je naar de dealer of kwam de update gewoon binnen terwijl de auto thuis stond?Jappio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:18:
Ik heb de 23B64 update inmiddels gehad en kan weer gewoon tot 100% laden. Nu hopen dat de software geen foute cellen detecteert 😇
Ik heb de actie 25SC4. Hopelijk komt daar ook snel een update voor.
Ja zoals ik begreep wel. Software houdt nu zelf in de gaten of de accu nog goed is, als dat niet zo is beperkt de software de laadcapaciteit en gaat er een storingslamp branden.j_h_1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:33:
[...]
Is dit een update voor 23B64? En mag je hiermee echt tot 100% laden? Las op een ander forum dat de brief nogal onduidelijk was.
[ Voor 4% gewijzigd door Jappio op 11-06-2026 22:49 ]
Nee moet bij de dealer.Fiesta1958 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:39:
[...]
Moest je naar de dealer of kwam de update gewoon binnen terwijl de auto thuis stond?
Ik heb de actie 25SC4. Hopelijk komt daar ook snel een update voor.
Zou dan iedereen een oproep krijgen vanuit Ford dat er een afspraak gemaakt moet worden met een Ford dealer? Of kan iedereen dan zelf een afspraak ervoor maken en zijn daar kosten aan verbonden?
Ik heb hiervoor twee weken geleden een nieuwe brief ontvangen met een terugroepactie.Retir schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:23:
Zou dan iedereen een oproep krijgen vanuit Ford dat er een afspraak gemaakt moet worden met een Ford dealer? Of kan iedereen dan zelf een afspraak ervoor maken en zijn daar kosten aan verbonden?
dat is toch een heel andere terugroepactie als 25SC4j_h_1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:33:
[...]
Is dit een update voor 23B64? En mag je hiermee echt tot 100% laden? Las op een ander forum dat de brief nogal onduidelijk was.
Je hebt gelijk! Er zijn ook zoveel terugroepacties.. net wel gebeld met de dealer en ze verwachten dat er in augustus/september een update beschikbaar is.
Zoals ik het begrepen heb is 23B64 een tussenoplossing voor 25SC4. Na de 23B64 update mag je gewoon weer tot 100% laden. Aan de software zijn alleen een paar parameters toegevoegd die de status van de accu in de gaten houden. Als de software een afwijking in de accu detecteert wordt laden automatisch beperkt tot 70% en gaat een storingslamp branden.
Ik zie het nog wel gebeuren dat er voor nu voor de 25SC4 terugroepactie verder niks komt en dat het verhaal gaat zijn dat je naar de dealer moet gaan als na de 23B64 update het storingslampje gaat branden. Want dan weten ze zeker dat de accu kapot is.
Ik zie het nog wel gebeuren dat er voor nu voor de 25SC4 terugroepactie verder niks komt en dat het verhaal gaat zijn dat je naar de dealer moet gaan als na de 23B64 update het storingslampje gaat branden. Want dan weten ze zeker dat de accu kapot is.
Sommigen krijgen expliciet de melding (via Ford zelf; een brief) en de FordPass App dat ze een afspraak moeten maken voor 23B64 update.
lees ik ook op het Duitse Kuga forum
https://www.kuga-forum.de/forum/thread/3002-diskussion-zum-kzp-23b64-f%C3%BCr-den-kuga-brandgefahr-des-hochvoltakku/
Wat echter onduidelijk is, wat de selectiecriteria daarvoor zijn...
Want er zijn ook Kuga PHEV rijders die beide (?!) meldingen hebben gehad.
Of die slechts één melding, alleen over 25SC4 hebben gehad.
lees ik ook op het Duitse Kuga forum
https://www.kuga-forum.de/forum/thread/3002-diskussion-zum-kzp-23b64-f%C3%BCr-den-kuga-brandgefahr-des-hochvoltakku/
Wat echter onduidelijk is, wat de selectiecriteria daarvoor zijn...
Want er zijn ook Kuga PHEV rijders die beide (?!) meldingen hebben gehad.
Of die slechts één melding, alleen over 25SC4 hebben gehad.
[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 12-06-2026 11:45 ]
Ik ben niet bekend bij Ford dealer, dus hoe Ford Nederland dat gaat regelen..? Via RDW denk ik dan.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Wat hebben ze gezegd wat ze gaan doen als de software een fout detecteert?Jappio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:18:
Ik heb de 23B64 update inmiddels gehad en kan weer gewoon tot 100% laden. Nu hopen dat de software geen foute cellen detecteert 😇
Krijg je dan een nieuwe accu onder garantie?
Dat is wel een belangrijk detail. De software oplossing lijkt een prima oplossing.
Maar als er nog geen oplossing bestaat voor een slechte accu heb je er eigenlijk niet veel aan.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Uiteindelijk is de kans op een slechte accu die een fout veroorzaakt heel klein. Daartegenover staat dat je weer je volle capaciteit tot je beschikking hebt.thijsco19 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:36:
[...]
Wat hebben ze gezegd wat ze gaan doen als de software een fout detecteert?
Krijg je dan een nieuwe accu onder garantie?
Dat is wel een belangrijk detail. De software oplossing lijkt een prima oplossing.
Maar als er nog geen oplossing bestaat voor een slechte accu heb je er eigenlijk niet veel aan.
Lijkt me evident dat als je een accu hebt die nog onder garantie valt en hij wordt als defect aangemerkt, dat je dan een vervangende accu krijgt.thijsco19 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:36:
Krijg je dan een nieuwe accu onder garantie?
Net eens gevraagd naar de 23B64 update hier in België maar, deze hebben ze nog niet.. De update van Sync 3.4 26057 , op de ford website, heeft ook een verkeerde link...
@ShaneV Whats's new? Ford en software? Da's geen goede combo.
Vandaag een brief gekregen voor 23B64 om een afspraak te maken voor software update.
Brief stond op mijn naam terwijl auto op naam van vrouw staat (1e eigenaar).
Grappig is wel dat mijn eigen Edge nu ook een terugroep actie heeft, 25S89, voor de achteruitrijcamera. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de brief daarvoor was.
Brief stond op mijn naam terwijl auto op naam van vrouw staat (1e eigenaar).
Grappig is wel dat mijn eigen Edge nu ook een terugroep actie heeft, 25S89, voor de achteruitrijcamera. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de brief daarvoor was.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Na veel mailen wat niet werkte. Heb ik gebeld. Het was toen binnen 1 week geregeld de compensatie van 120 euro.
Sinds een week verdwijnen continu de oplaad locaties uit de app. Als gevolg hiervan laadt de auto op tot 100% terwijl ik dat niet wil. Gebeurt dit bij meer mensen? Vind het knap irritant omdat tot 80% laden zo niet werkt 🫣
Ondertussen is er een ID3 bijgekomen dus we rijden met de Kuga de kortere stukjes. Ik was altijd van het 100% laden maar de auto aantal dagen laten staan met volle accu is weer niet zo best....
Ondertussen is er een ID3 bijgekomen dus we rijden met de Kuga de kortere stukjes. Ik was altijd van het 100% laden maar de auto aantal dagen laten staan met volle accu is weer niet zo best....
Panorama dak gaat met dit warme weer met wat gekreun open (uitzetting) ga ik vanuit dan, meer mensen idem dito?
Ik heb de laatste iOS versie op mijn iPhone en gebruik CarPlay elke dag. Ik had altijd met navigatie van Google Maps ook pijl aanwijzingen op het display achter mijn stuur. Op een of andere manier heb ik dat niet meer.
Collega's en andere Kuga’s rijders wel.
Iemand een idee?
Collega's en andere Kuga’s rijders wel.
Iemand een idee?
dit was een goede tip!EdvanAl schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:10:
Na veel mailen wat niet werkte. Heb ik gebeld. Het was toen binnen 1 week geregeld de compensatie van 120 euro.
Net ook maar effe gebeld. Bleek dat ik begin april al als afgehandeld was gezet... maar er was geen uitbetaling aangemaakt.
Nu gaan ze zorgen dat het vandaag nog komt.
Beetje jammer hoe dat gegaan is, maar ja, wel weer goed opgelost zo
Ik heb afgelopen zondag (3x) en vandaag (1x) een oplaadfout gehad. Het lampje op de laadpaal kleurt rood en de ford app geeft een foutmelding. Ik gebruik een Ford oplaadkabel. Ik rijd nog niet zo lang een ford Kuga en heb nog niet veel ervaring met laden. Is het normaal dat je vaak een melding krijgt? Ligt het aan het warme weer van de laatste dagen tijd? Of ligt het aan mijn auto? Of heb ik gewoon pech?
Alfen laadpaal? Verbaast me niet.
Bij alle andere merken: nee hoort niet.
Bij alle andere merken: nee hoort niet.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het zijn openbare laadpalen. Eentje van equans en van allego.Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:50:
Alfen laadpaal? Verbaast me niet.
Bij alle andere merken: nee hoort niet.
:strip_exif()/f/image/DUjW68xOYAhQIfjFTQCNG8fF.jpg?f=fotoalbum_large)