Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 7 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André66
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-05 18:01
WesPet85 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:43:
[...]

@PimZ @henry84 Dit baart mij toch zorgen over de stoelen :F
Als het goed wordt mijn ST Line-X in maart geleverd.
Alles erop en eraan.

Heb inmiddels van de dealer te horen gekregen dat er dan standaard de 12-weg AGR stoelen in geplaatst worden.
Las dat dit al vaak verkeerd is gegaan en hen expliciet aangegeven dat de auto dan niet geaccepteerd wordt.
Een vergoeding geven…?!?!
Men komt er dan wel gemakkelijk en goedkoop af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-04 18:29
WesPet85 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:43:
[...]

@PimZ @henry84 Dit baart mij toch zorgen over de stoelen :F
@WesPet85 Zoals ik eerder zei moeten ze vanaf ST Line X erin zitten. Als ik de auto in januari op ga halen en ze zitten er niet in maken ze maar een nieuwe. :Y

• WesPet85
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
henry84 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:21:
[...]

@WesPet85 Zoals ik eerder zei moeten ze vanaf ST Line X erin zitten. Als ik de auto in januari op ga halen en ze zitten er niet in maken ze maar een nieuwe. :Y
Ja, zo denk ik er zelf ook over. Volgens de website moeten ze er idd inzitten maar ik ga echt niet akkoord met een korting van 1100 euro.

• André66
Kunnen mijn S-Max velgen met winterbanden ook op de Kuga?
Alleen de boutmaat is anders.
Kuga heeft 12 mm, S-Max heeft 14 mm.
Dat betekent dus dat de gaten 2 mm te groot zijn..

Zou dit problemen (kunnen) geven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:21
Gisteren heb ik bij Voldt.nl een laadkabel besteld, Type 2 stekker 1 fase 16 Ampère 3,7 kW — 6 meter voor €134,-. Scheelt toch € 25,- t.o.v. van de Ford kabel. Snelle levering en geen verzendkosten 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
André66 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:14:

Als de steekmaat en de naafmaat overeenkomen, zullen de grotere gaten geen probleem zijn. De velgen centreren op de naaf en de bouten hebben een conus waardoor ze centreren in de gaten.
De ET-waarde mag niet teveel afwijken van de originele velgen van de Kuga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PimZ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:47:
Gisteren heb ik bij Voldt.nl een laadkabel besteld, Type 2 stekker 1 fase 16 Ampère 3,7 kW — 6 meter voor €134,-. Scheelt toch € 25,- t.o.v. van de Ford kabel. Snelle levering en geen verzendkosten 😉
Als je nog meer wilde besparen: :+

https://www.amazon.de/LVW...e-Auto/dp/B0BY1YHGRY?th=1
5m voor 70 euro (BF aanbieding)
of
https://www.amazon.de/GON...roauto-Golf/dp/B0CLRTV6MV
7m voor 90 euro (BF aanbieding)

geen verzendkosten als Prime klant... :)
voor dat verschil kan ik (thuis) heel wat kWh 'tanken'. :Y

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 24-11-2023 09:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:47
André66 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:14:

Ik heb mijn winterbanden met velg bij mijn Smax weg gedaan en een compleet nieuwe originele Ford winterbanden set bij de nieuwe Kuga gekocht, ik zou geen risico nemen met grotere gaten e.d.
Wat heb je eraan om straks in de vangrail te hangen.....

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André66
PimZ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:47:
Denk dat ik deze ook maar vast ga bestellen.. :)
Voor dit verschil kan men mooi wat laden toch ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
André66 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:54:
[...]
Denk dat ik deze ook maar vast ga bestellen.. :)
Voor dit verschil kan men mooi wat laden toch ?!
De verwachting is dat onze Kuga rond de jaarwisseling geleverd wordt. Aangezien ik niet vanuit huis kan opladen heb ik maar vast een kabel besteld om dit bij openbare laadpalen te kunnen doen.
De kabel van Voldt.nl heb ik inmiddels binnen (snelle levering). Zoals @ehtweak hierboven al schreef zijn de kabels in Duitsland nog goedkoper te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WesPet85
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
ehtweak schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:18:
[...]

Als je nog meer wilde besparen: :+

https://www.amazon.de/LVW...e-Auto/dp/B0BY1YHGRY?th=1
5m voor 70 euro (BF aanbieding)
of
https://www.amazon.de/GON...roauto-Golf/dp/B0CLRTV6MV
7m voor 90 euro (BF aanbieding)

geen verzendkosten als Prime klant... :)
voor dat verschil kan ik (thuis) heel wat kWh 'tanken'. :Y
Thanks @ehtweak ! De 7 meter versie besteld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvdgraaf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-11-2023
Hallo alle,

Ik rijd nu een paar maanden met plezier de nieuwe KUGA. Fijne auto en rijdt heerlijk.

Alleen is de actie radius nu een stuk minder dan op het begin. Komt misschien vanwege de temperatuur, maar ik zie op mijn laadpaal, dat hij maar 10,8 KW in mijn accu pompt. Terwijl de accu helemaal leeg was.
Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:48
Markvdgraaf schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:47:
Hallo alle,

Ik rijd nu een paar maanden met plezier de nieuwe KUGA. Fijne auto en rijdt heerlijk.

Alleen is de actie radius nu een stuk minder dan op het begin. Komt misschien vanwege de temperatuur, maar ik zie op mijn laadpaal, dat hij maar 10,8 KW in mijn accu pompt. Terwijl de accu helemaal leeg was.
Is dit normaal?
Dat is normaal ja, 10.8kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo allemaal. Ik heb speciaal een account gemaakt voor deze vraag. De eerste 25 pagina's hebben we bijgelezen, haha! Wij hebben een occasion Kuga uit 2022 uit Duitsland laten importeren en mogen hem over 2-3 weken ophalen. We oriënteren ons op de aanschaf van een laadpaal. Kunnen jullie adviezen geven waar rekening mee de houden? Wij zoeken een laadpaal die de zonnepanelen opgewekte energie kan gebruiken. We hebben achttien stuks en leveren overdreven veel terug, wat vanaf 2025 steeds minder waard wordt.

https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-11-kw/p100368246

Bij de Lidl zagen we deze laadpaal. Hij leek in onze ogen te voldoen aan de vereisten van kW (11), 3-fasen (is nu niet nodig maar wellicht later wel bij een e-auto, las ik hier?), en een langzamere stand die gebruikt maakt van zonnepanelen energie. Dat laatste werd me alleen niet helemaal duidelijk. Wat denken jullie van deze laadpaal?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door Dallie op 27-11-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dallie Kun je daarvoor niet beter dit topic raadplegen:
Thuisladen van je EV deel 2

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hedenochtend de eerste ochtend met een graadje vorst met onze nieuwe Kuga PHEV.
Zoals altijd, afgelopen nacht keurig opgeladen en volgens de Kuga en de Ford app voldoende energie om ruim 50km elektrisch te kunnen rijden.

Daarnaast had ik de laadkabel erin laten zitten, zodat het ingestelde voorverwarmen van de Kuga, keurig door energie vanaf onze laadpaal gevoed kon worden.
En dat voorverwarmen werkte de afgelopen twee weken trouwens top! Iedere ochtend een lekker warme auto.

Maar... ik wilde wegrijden en meteen kwam de melding "motor aan vanwege systeemprestaties". Terwijl 'ie staat ingesteld op EV only.
En daadwerkelijk sloeg de motor meteen aan, nog voordat ik wegreed vanaf onze oprit.
Iemand enig idee wat nou precies de parameters zijn die dit gedrag triggeren?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Zijn er hier meer mensen die vaak een kort ritje maken en vervolgens even stoppen en enkele minuten later weer wegrijden?

Wij brengen iedere ochtend de kids weg naar de kinderopvang. Maar als we vervolgens weer wegrijden bij de opvang, dan is er OPNIEUW 6KM actieradius uit de accu verdwenen.

Dus (vb):
Vertrek bij volle accu, 50km.
2 seconden later actieradius 47km.
Rijden 10KM.
Accu actieradius bij aankomst 37km.
10 minuten later weer in de auto.
Actieradius accu plots 33km.

Heeft dit te maken met het afkoelen van de accu oid? Ik vind het ronduit belachelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 28-11-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:09:

Heeft dit te maken met het afkoelen van de accu oid? Ik vind het ronduit belachelijk.
Of het belachelijk is, weet ik niet.

Maar enigszins verklaarbaar wel imho. Met de huidige buitentemperaturen doen accu's, en met name die van (PH)EV's, het gewoon minder goed.
Da's een elektrische/chemische eigenschap waar je weinig tegen kunt doen.

Ook lijkt me dat de boordcomputer de uiteindelijke range herberekent met de, tot dat moment, gemeten waardes.
Ik zie dat ook wel gebeuren; ik rijd hetzelfde stukje woon-werk verkeer. En aan het begin geeft 'ie keurig aan dat ik nog in z'n totaliteit 30km elektrisch kan rijden. Maar gisterenmiddag (nogal koud) liep de range sneller terug dan een paar weken geleden. Vervolgens was het restant 0km, na 24km rijden!? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ehtweak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:32:
[...]
Ik zie dat ook wel gebeuren; ik rijd hetzelfde stukje woon-werk verkeer. En aan het begin geeft 'ie keurig aan dat ik nog in z'n totaliteit 30km elektrisch kan rijden. Maar gisterenmiddag (nogal koud) liep de range sneller terug dan een paar weken geleden. Vervolgens was het restant 0km, na 24km rijden!? :?
Ja, dat heb ik ook. Maar bovenop dat, nog eens een verlies van een KM of 5 omdat ik de auto 10 minuten parkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:04:
Iemand enig idee wat nou precies de parameters zijn die dit gedrag triggeren?
Niet echt, maar ik heb wel gemerkt dat het vaker gebeurd als je veel elektrische verbruikers aan hebt staan. Als je de auto voorverwarmd en het is koud dan gaat de stoelverwarming, stuur verwarming, raam verwarming en interieur verwarming aan. Ik denk dat dat gewoon teveel stroom trekt en dat ie daarop de motor start. Ik heb wel eens gehad dat de motor al draaide terwijl ie aan de lader hing mèt een volle accu :+

Heb me in m’n leven nog nooit zó asociaal gevoeld als toen ik de auto toen afkoppelde.. ronkende 2,5 liter aan de laadpaal :o

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 28-11-2023 18:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

Wouda

^C^C^C^C^C

Vandaag eindelijk de Kuga binnengekregen. Begin juni besteld, en netjes binnen de gestelde levertijd ontvangen.

Het viel mij alleen op dat de lampen allemaal vochtig zijn. Bij navraag kreeg ik het volgende antwoord:
Deze lampen zijn open van structuur en zullen bij stilstaan altijd enige vocht laten zien. Dit gaat er met de rijwind weer uit.

In deze vochtige periode zal dit vaker voor komen.

Mocht u hiervoor navraag doen bij een andere Ford dealer dan zal hij/zijn dat ook bevestigen.
Herkennen jullie dit? Ik vind het vrij lelijk en ik kan mij ook niet voorstellen dat dit “by design” is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW4DdhtfoPiKV2wv_Qh8TeWgNpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWO7ZOkuNjzEdNldHbhleYLe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:10
Nu 2 jaar in een Kuga rijdende, nooit vocht gezien in de achterlicht units. Zelfs keer schade gehad dus er is een nieuwe opgekomen. Alle 3 altijd zonder vocht geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Hier ook niet herkenbaar, vocht achter de lampen kap.

Wel tijdens de zoektocht 1 kuga gezien met rare plekken (vocht of restanten van ) op 1 koplamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als vervolg hierop:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Onze Kuga heeft een dagje bij de Ford garage vertoeft.

Wel grappig dat je ondertussen precies kunt zien waar de auto zich bevindt, en/of ze er mee rijden en zelfs wanneer ze (laad)steker erin steken en weer eruit halen. 8)

Blijkbaar was een TCU s/w update noodzakelijk.
Hierdoor kon er abusievelijk (zegt men) een foutmelding komen dat het HV (de accu dus) systeem niet goed z'n werk zou doen.
Afijn, het zal wel.

Ze hebben trouwens ook de auto-door locking feature aangezet. (had ik om gevraagd).
Nadeel van die s/w update: een groot aantal instellingen in de schermen en menuutjes waren foetsie.

ff ingedoken wat nu dat TCU is. Volgens de maker:
https://www.ti.com/soluti...e-telematics-control-unit

Ik had als leenauto een Puma meegekregen. Wel een vrij nieuwe met slechts 8kkm op de teller. Maar dan nog vond ik het een tegenvaller. Dat 'ding' reed gewoon niet lekker/fijn. :N

Dan had ik nog liever m'n oude Skoda voor een dagje teruggehad.

Aan de andere kant, als je dan eind v.d. dag weer in de Kuga stapt, merk je wel heel goed hoe snel je verwend bent. :)

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
Iemand ooit nog iets gehoord van de terugroepactie waarvan een aankondiging in Juli dit jaar is gedaan?
In die brief stond dat de software naar verwachting in Q3 released werd...

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-05 21:28
Nu het in een deel van Nederland wat winters glad is geweest, heb ik een vraagje: heeft de speciale drive mode echt toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Bertje9999 Ik denk dat de juiste banden met het juiste profiel veel meer toegevoegde waarde hebben!

En, daarnaast die weke massa tussen stuur en hoofdsteun; die bepaalt in grote mate of je al dan niet wegglijdt... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schraapie
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 31-03-2024
Goedemiddag allen,
Volgens het instructieboekje van de Kuga PHEV wordt afgeraden om reguliere sneeuwkettingen te plaatsen voor de 19" banden. Het alternatief zijn dure loopvlak sneeuwkettingen. Helaas accepteert Oostenrijk de 'sneeuwsokken' nog niet.

Heeft iemand geprobeerd om de 19" (225/55/19) sneeuwkettingen te monteren op de banden? Zou dit bij hoge nood en voor een paar honderd meter niet alsnog werken? Of is er simpelweg te weinig ruimte tussen de banden en de vering? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nubscake
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-09-2024
Goedemorgen

Ik heb sinds kort een Ford Kuga PHEV uit 2020.
Vanochtend probeerde ik de auto te openen met de sleutel, maar de auto reageert niet.

Ik heb keyless openen ook geprobeerd en er gebeurt niks.

De andere sleutel ook geprobeerd maar ook daar reageert de auto niet.

Iemand ervaring met dit probleem

Groeten

Stephan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 18:46

KingCrash

Angry Rabbit

Klinkt als het bekende 'dode 12v accu' probleem. Helaas veel over te vinden online. Kun je de auto nog wel starten?
(Voor het geval je het niet wist, filmpje hoe je sleutel uit je FOB haalt).
https://youtu.be/Xq1BgNKP9JI?si=xPCa4k24lvlUmWYN

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Schraapie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:52:
Goedemiddag allen,
Volgens het instructieboekje van de Kuga PHEV wordt afgeraden om reguliere sneeuwkettingen te plaatsen voor de 19" banden. Het alternatief zijn dure loopvlak sneeuwkettingen. Helaas accepteert Oostenrijk de 'sneeuwsokken' nog niet.

Heeft iemand geprobeerd om de 19" (225/55/19) sneeuwkettingen te monteren op de banden? Zou dit bij hoge nood en voor een paar honderd meter niet alsnog werken? Of is er simpelweg te weinig ruimte tussen de banden en de vering? Alvast bedankt!
Dure loopvlak sneeuwkettingen zijn niet hetzelfde als de in Oostenrijk verboden “sneeuwsokken”.
Als ik het verschil in omtrek vergelijk (online bandencalculator), tussen 18” (225/60/18) en 19” (225/55/19) zijn de 19” banden 0,4 % ofwel 2,9 mm groter in omtrek. Dit is een minimaal verschil, of dit problemen met sneeuwkettingen oplevert durf ik niet te zeggen.
Heb je winterbanden op je 19” velgen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schraapie
PimZ schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:54:
[...]

Dure loopvlak sneeuwkettingen zijn niet hetzelfde als de in Oostenrijk verboden “sneeuwsokken”.
Als ik het verschil in omtrek vergelijk (online bandencalculator), tussen 18” (225/60/18) en 19” (225/55/19) zijn de 19” banden 0,4 % ofwel 2,9 mm groter in omtrek. Dit is een minimaal verschil, of dit problemen met sneeuwkettingen oplevert durf ik niet te zeggen.
Heb je winterbanden op je 19” velgen liggen?
Helaas geen winterbanden op velg liggen. 2.9mm is wel echt een minimaal verschil. Volgens het instructie boekje kan op de 18" band wel een reguliere sneeuwketting en op de 19" niet. Waarom dat nou precies is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nubscake
Ik kan de auto niet starten. Zit er ergens een kapje waar ik de sleutel in kan steken? Ik zie namelijk alleen de startknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Nubscake schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:14:
Ik kan de auto niet starten. Zit er ergens een kapje waar ik de sleutel in kan steken? Ik zie namelijk alleen de startknop.
Ik vrees dat je 12v accu overleden is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Schraapie schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:37:
[...]
Helaas geen winterbanden op velg liggen. 2.9mm is wel echt een minimaal verschil. Volgens het instructie boekje kan op de 18" band wel een reguliere sneeuwketting en op de 19" niet. Waarom dat nou precies is mij een raadsel.
Ik zou niet zonder winterbanden tussen 1 november en 1 april naar de Oostenrijk gaan. Misschien is 2 set 18”velgen en winterbanden een optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nubscake
@Nedora ik ben er ook bang voor. Morgen maar even de garage bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Nubscake schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:25:
@Nedora ik ben er ook bang voor. Morgen maar even de garage bellen.
Onder de motorkap zitten de aansluitingen voor "startkabels". De accu zit achterin de kofferruimte. Er is hiervoor een software update (zit nog niet in de eerste geleverde auto's tot circa 2021)om dit in de toekomst te voorkomen, nu de accu helemaal dood is geweest, zo snel mogelijk vervangen (er past ook een iets zwaardere accu dan standaard in, is bij mij ook gedaan) daarna nooit meer problemen gehad .

Wil je nog gaan rijden, even een acculader erop...

[ Voor 4% gewijzigd door vanderv op 03-12-2023 14:37 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nubscake
@vanderv weet jij welke accu ze er bij jou in hebben gezet? Merk en type?

Enige wat ik gisteren had gedaan is de FordPass app gedownload. Kan dit nog van invloed zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schraapie
PimZ schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:11:
[...]

Ik zou niet zonder winterbanden tussen 1 november en 1 april naar de Oostenrijk gaan. Misschien is 2 set 18”velgen en winterbanden een optie voor je?
Winterbanden heb ik al en wissel ik op de 19" velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappio
  • Laatst online: 06-02 09:33
Wouda schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:13:
Vandaag eindelijk de Kuga binnengekregen. Begin juni besteld, en netjes binnen de gestelde levertijd ontvangen.

Het viel mij alleen op dat de lampen allemaal vochtig zijn. Bij navraag kreeg ik het volgende antwoord:

[...]

Herkennen jullie dit? Ik vind het vrij lelijk en ik kan mij ook niet voorstellen dat dit “by design” is.

[Afbeelding]
Ik heb dit ook al een paar keer gezien bij de achterlichten vam mijn Kuga. Vind het ook bijzonder, had verwacht dat dit afgesloten zou zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Nubscake schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:35:
@vanderv weet jij welke accu ze er bij jou in hebben gezet? Merk en type?

Enige wat ik gisteren had gedaan is de FordPass app gedownload. Kan dit nog van invloed zijn geweest?
Het zou kunnen, omdat de app contact zoekt met de auto en hierdoor hij uit zijn "diepe slaap ontwaakt". Bij mij was de trigger na het opladen van de HV accu met 3,7 kW . Daarna elke keer de 12V accu dood. Ik kijk zsm even welk type 12V accu ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Nieuwe FordPass app staat klaar om te downloaden.
Ik zie echter geen verschil met de oude..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Schraapie schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:57:
[...]
Winterbanden heb ik al en wissel ik op de 19" velgen.
Aha, dat had ik niet goed begrepen.
Informeer eens bij de dealer over sneeuwkettingen bij 19” velgen/banden. Mocht je voor sneeuwkettingen gaan, kies dan kettingen met kleine schakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:52:
Nieuwe FordPass app staat klaar om te downloaden.
Ik zie echter geen verschil met de oude..
Die melding kreeg ik eergisteren ook al.

Behalve het app-icoontje, (net iets ander plaatje van Ford) zie/merk ik ook geen verschil. Functionaliteit is nog steeds hetzelfde (heel beperkt). Zelfs het versienummer is hetzelfde. 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
@Nubscake

Hierbij een foto van het type nr.van de accu(origineel Ford), standaard is volgens mij 45Ah.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_6OlngBvNJtWVPYcAZMiIxH2Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2H7DWPeOzD9VfgOsQGb23g9L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:51
ehtweak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:32:
[...]

Of het belachelijk is, weet ik niet.

Maar enigszins verklaarbaar wel imho. Met de huidige buitentemperaturen doen accu's, en met name die van (PH)EV's, het gewoon minder goed.
Da's een elektrische/chemische eigenschap waar je weinig tegen kunt doen.

Ook lijkt me dat de boordcomputer de uiteindelijke range herberekent met de, tot dat moment, gemeten waardes.
Ik ervaar hier hetzelfde, het wordt door de toenemende kou alleen maar erger.
Als het straks nog kouder gaat worden ga ik niet meer laden denk ik, want het heeft totaal geen zin meer. Wel 10 à 11 kWh 'tanken' maar dan max 20/25km, of minder, kunnen rijden.
Het valt mij al met al toch wat tegen, de temperatuur is nog maar net onder de 5 graden en ik kan nog maar de helft van mijn elektrische kilometers rijden. Dat is toch 50% minder, daar hoor ik mijn zwager, die in een volledige elektrische auto rijdt, niet over. Daar spreekt men van gemiddeld 25% verlies, wat ik ook nog best veel vind.
Maar gelukkig kunnen ‘we’ nog gewoon op benzine rijden, wat de auto toch al doet als het koud is!

En ik las hier over de ‘nieuwe’ Ford app. Waardeloze update! Ja een mooi Fordlogo op je scherm, maar na de update werkt de app voor geen meter. Telkens de melding “er is iets misgegaan, probeer het later nog eens” jaja, een echter vooruitgang! Ik had met vele denk ik gehoopt dat de app eens wat beter zal werken, maar helaas. Een auto van €55.000 en een brakke app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
50% verlies serieus?
Op een goede zomer dag rijd ik 60km elektrisch.
Nu haal ik 45km max denk ik. Mijn vrouw zit misschien wel op 50%. Stoel en stuurverwarming aan. Hard optrekken etc...

[ Voor 30% gewijzigd door Draakje5 op 04-12-2023 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• André66
PimZ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:06:
[...]

Als de steekmaat en de naafmaat overeenkomen, zullen de grotere gaten geen probleem zijn. De velgen centreren op de naaf en de bouten hebben een conus waardoor ze centreren in de gaten.
De ET-waarde mag niet teveel afwijken van de originele velgen van de Kuga.
Na overleg de set verkocht. Ga nu all season banden erop doen. Wintersport doen we nooit dus...

En kan altijd nog een mooie set voor de Kuga zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:34
Cybertroy schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:21:
[...]

Ik ervaar hier hetzelfde, het wordt door de toenemende kou alleen maar erger.
Als het straks nog kouder gaat worden ga ik niet meer laden denk ik, want het heeft totaal geen zin meer. Wel 10 à 11 kWh 'tanken' maar dan max 20/25km, of minder, kunnen rijden.
Het valt mij al met al toch wat tegen, de temperatuur is nog maar net onder de 5 graden en ik kan nog maar de helft van mijn elektrische kilometers rijden. Dat is toch 50% minder, daar hoor ik mijn zwager, die in een volledige elektrische auto rijdt, niet over. Daar spreekt men van gemiddeld 25% verlies, wat ik ook nog best veel vind.
Maar gelukkig kunnen ‘we’ nog gewoon op benzine rijden, wat de auto toch al doet als het koud is!

En ik las hier over de ‘nieuwe’ Ford app. Waardeloze update! Ja een mooi Fordlogo op je scherm, maar na de update werkt de app voor geen meter. Telkens de melding “er is iets misgegaan, probeer het later nog eens” jaja, een echter vooruitgang! Ik had met vele denk ik gehoopt dat de app eens wat beter zal werken, maar helaas. Een auto van €55.000 en een brakke app.
20-25km is wel heel extreem, rij je steeds mini stukjes waar hij volle bak moet verwarmen? Of is dit aaneengesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In de maand september haalde zoiets van 60km op een volle accu.

Nu zit ik op ca. 40-45km op een acculading. Idd een fors verlies, maar ook meer verbruik door zaken als verwarming e.d. Ik heb zo'n idee dat dat meer elektra vreet dan koeling in de warmere periode.

Maar dan nog. Afgelopen nacht was het all-in dynamische tarief 28cent/kWh. En duurde het laden zoiets van 3h15. M.a.w. 3,25 x 28cent x 3,7kW = € 3,37.
En dan rijd ik daarmee zo'n 45km. Nog steeds een lage kilometerprijs qua 'brandstof'.

Toegegeven, er komt nog ongeveer 30 cent bij voor het warmstoken van de auto. Want ik heb ingesteld dat 'ie vlak voor het wegrijden lekker warm moet zijn.
Dan gaat de stoelverwarming aan + stuurverwarming + interieurverwarming.
Geen ruiten krabben, niks ontdooien; :Y wat een luxe! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
nooberke schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:11:
[...]

20-25km is wel heel extreem, rij je steeds mini stukjes waar hij volle bak moet verwarmen? Of is dit aaneengesloten?
Je leest niet goed ;)
Ik zeg, straks als het kouder wordt. Voor nu is het gemiddeld zo'n 30km, ik rij elke dag richting Utrecht en maak er een sport van om te kijken bij welke hectometerpaaltje de motor aangaat. En helaas gaat deze met de huidige temperaturen steeds eerder aan. Maar laat je niet foppen door het display, zoals door meerdere hier genoemd is laat deze verkeerde informatie zien, er spelen talloze factoren mee dat je dit niet echt mag geloven, geloof me :)

Meten is weten zeggen ze altijd, dan is het natuurlijk erg lastig te meten als je motor eerst aangaat, en daar kan je niks tegen doen! Dat de motor aangaat snap ik best, er moet warmte gemaakt worden voor de bestuurder en warmte maken via de accu kost simpelweg te veel energie waardoor Ford voor deze optie heeft gekozen, en ik denk dat er meer fabrikanten zijn die dit doen.
Dus ja, meten is weten, maar hoe kan ik nu meten als de motor wel aangaat en de auto een combinatie doet met de accu en brandstofmotor, zeg het maar. Feit blijft dat de motor steeds sneller aangaat als het kouder wordt. Dus is voor mij een logische benadering dat als het straks 20 á 25km wordt ik maar gewoon op benzine ga rijden O-)

Maar die 50% staat nu al vast, bij mij in ieder geval! van 60km naar 30km is nog steeds 50% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
ehtweak schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:13:
In de maand september haalde zoiets van 60km op een volle accu.

Nu zit ik op ca. 40-45km op een acculading. Idd een fors verlies, maar ook meer verbruik door zaken als verwarming e.d. Ik heb zo'n idee dat dat meer elektra vreet dan koeling in de warmere periode.

Maar dan nog. Afgelopen nacht was het all-in dynamische tarief 28cent/kWh. En duurde het laden zoiets van 3h15. M.a.w. 3,25 x 28cent x 3,7kW = € 3,37.
En dan rijd ik daarmee zo'n 45km. Nog steeds een lage kilometerprijs qua 'brandstof'.

Toegegeven, er komt nog ongeveer 30 cent bij voor het warmstoken van de auto. Want ik heb ingesteld dat 'ie vlak voor het wegrijden lekker warm moet zijn.
Dan gaat de stoelverwarming aan + stuurverwarming + interieurverwarming.
Geen ruiten krabben, niks ontdooien; :Y wat een luxe! d:)b
Voor mij kost het ongeveer €3,65 als de auto weer vol is, ik rij dan 30km nu.
Daar kan je met de huidige benzine prijs bijna twee liter voor kopen, dat is volgens mij gelijk aan elkaar (plussen en minnen) Als dan de kilometer range voor elektrisch minder wordt, wordt het weer interessant om benzine te rijden. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cybertroy schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:47:
[...]

Dus ja, meten is weten, maar hoe kan ik nu meten als de motor wel aangaat en de auto een combinatie doet met de accu en brandstofmotor, zeg het maar.
Ik zie dat iedere keer aan het einde van een rit; de verhouding tussen ICE en EV rijden.
Dus als je het precies wilt weten, zul je dat moeten noteren.
Feit blijft dat de motor steeds sneller aangaat als het kouder wordt. Dus is voor mij een logische benadering dat als het straks 20 á 25km wordt ik maar gewoon op benzine ga rijden O-)

Maar die 50% staat nu al vast, bij mij in ieder geval! van 60km naar 30km is nog steeds 50% minder.
Toch lijkt me dat sterk, dat je nu nog maar 30km totaal EV bereik zou hebben... Dat heb ik met mijn Kuga ook niet. Die is van dit bouwjaar; in september 2023 afgeleverd.
Toegegeven; de manier waarop je rijdt is uiteraard fors van invloed op het verbruik. Maar dat geldt voor een ICE motor ook.., :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Ik meende dat ook de capaciteit van de 12V accu heeft hier invloed op heeft, als de bms van de 12V accu ziet dat er teveel ampères worden getrokken cq de spanning teveel daalt, zal de auto de motor ook starten om gebruik te maken van de dynamo.

Wat betreft de sneeuw/modder functie, als ik het goed heb begrepen, heb je dan 4wd. De benzine motor op de vooras en de electro motor op de achteras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Voor zover ik weet is AWD echt een aparte optie? Ben wel nieuwsgierig hoe je bij die informatie komt.

Dat zou betekenen dat alle Kuga’s AWD hebben in hybride modus.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
Glashelder schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:44:
Voor zover ik weet is AWD echt een aparte optie? Ben wel nieuwsgierig hoe je bij die informatie komt.

Dat zou betekenen dat alle Kuga’s AWD hebben in hybride modus.
Het is helaas inderdaad ook niet waar, er zit geen aandrijving op de achteras, wat voor functie dat dan heeft?

[ Voor 28% gewijzigd door vanderv op 05-12-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

imho hebben alle PHEV Ford Kuga's die in Nederland verkocht worden, voorwielaandrijving.
@vanderv Zowel de ICE als de EV krachtbron is gekoppeld aan de voorwielen en niet aan de achterwielen.

Alleen b.v. in Duitsland kun je nog 4WD modellen bestellen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
ehtweak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:18:
imho hebben alle PHEV Ford Kuga's die in Nederland verkocht worden, voorwielaandrijving.
@vanderv Zowel de ICE als de EV krachtbron is gekoppeld aan de voorwielen en niet aan de achterwielen.

Alleen b.v. in Duitsland kun je nog 4WD modellen bestellen.
En de 4WD is altijd een Hybride in plaats van een PHEV volgens mij.

Moet wel zeggen dat hij niet zo snel doorslaat aan de voorkant bij vlot optrekken, het vermogen lijkt vrij geknepen en misschien dat de neus ook relatief zwaar is met zowel de 2.5 liter motor en elektromotor.

Overigens wel jammer dat de electromotor niet op de achteras zit, was met de caravan echt top geweest :+ , maar goed de PHEV's met 4WD zijn veelal ook een stukje duurder en/of minder efficient op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:33
hier inmiddels een Titanium X. Fijne auto. Ik heb hem net en heb nog een vraagje over het laden.

Laten jullie de Kuga permanent aan de thuispaal zitten? Ik las ergens iets over accu problemen veroorzaakt door continue communicatie tussen de auto en laadpaal, waardoor de 12 volt accu leegloopt.

Ik gebruik de auto soms een paar dagen niet namelijk. Zag al wel in de log file op de app dat de log pas zichtbaar wordt als je de kabel verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
Altijd aan de stekker als hij op de oprit staat. Al bijna 2 jaar zonder enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jerh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:57:
Laten jullie de Kuga permanent aan de thuispaal zitten? Ik las ergens iets over accu problemen veroorzaakt door continue communicatie tussen de auto en laadpaal, waardoor de 12 volt accu leegloopt.
Er waren wel problemen met de 12V accu. Maar die zijn, als het goed is, sinds het recente modeljaar, verleden tijd.

Toen ik laatst bij de garage was voor een (andere) s/w update, werd me ook verteld dat die problemen inmiddels aangepakt waren en dat zeker bij de recent geproduceerde Kuga's dat geen probleem meer was.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
ehtweak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:02:
[...]

Er waren wel problemen met de 12V accu. Maar die zijn, als het goed is, sinds het recente modeljaar, verleden tijd.

Toen ik laatst bij de garage was voor een (andere) s/w update, werd me ook verteld dat die problemen inmiddels aangepakt waren en dat zeker bij de recent geproduceerde Kuga's dat geen probleem meer was.
Hij is van oktober 22, ik weet niet of dat recent genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jerh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:07:
[...]
ik weet niet of dat recent genoeg is.
2021? 2022? 2023? ;)

Zeker vanaf modeljaar 2022 schijnt het nu op orde te zijn. Mits de meest recente s/w updates ook zijn doorgevoerd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
ehtweak schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:26:
[...]

2021? 2022? 2023? ;)

Zeker vanaf modeljaar 2022 schijnt het nu op orde te zijn. Mits de meest recente s/w updates ook zijn doorgevoerd.
oeps 10/2022. Er staat nog een software update open:

23S27
Door een motorstoring kan een scheur in het cilinderblok ontstaan.

De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken bij een Ford erkend reparateur of Ford erkend hersteller. Deze zal een software update uitvoeren.

ik heb hem zaterdag gekregen, morgen maar eens bellen.

Het lukte niet om deze met de 0 beurt mee te nemen in Duitsland (heb hem geimporteerd)

[ Voor 6% gewijzigd door jerh op 06-12-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
Recent een set Emuk caravanspiegels gekocht via markplaats, 1 vakantie gebruikt voor €100,-. Er zitten XXL spiegels bij ipv de normale spiegels. Ik rijd al jaren met Emuk caravanspiegels en deze bevallen zeer goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyRfP5U5OIJUQ-RIWsBmFfzTqgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g65ZIiRNA9S4szVpi1HQYqUh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehoogkamer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-12-2023
Ik heb in de app een tijdschema geprogrammeerd zodat de auto voorverwarmd.
Je moet dan vertrek tijd en dag invullen.

Alleen tot nu toe heeft hij dit nog niet uitgevoerd als ik in stap.

Weet iemand hier toevallig waar dit aan zou kunnen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ehoogkamer Waar het aan ligt, dat het niet werkt kan ik je niet vertellen.

Maar bij mijn Kuga werkt het al een paar weekjes uitstekend!
(blijkbaar?) Afhankelijk van de buitentemperatuur begint 'ie 15-25 minuten van tevoren met opwarmen, zodat op het gewenste tijdstip de auto lekker warm is.
En ik hoef niet te krabben... d:)b

Je ziet dan trouwens wel in de status, bij de app, staan wat het eerstvolgende tijdstip van vertrek is. Zie je dat wel/niet?
Probeer anders eens de hoeveelheid warmte te veranderen; wellicht dat dat wat uitmaakt?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
ehtweak schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:07:
@ehoogkamer Waar het aan ligt, dat het niet werkt kan ik je niet vertellen.

Maar bij mijn Kuga werkt het al een paar weekjes uitstekend!
(blijkbaar?) Afhankelijk van de buitentemperatuur begint 'ie 15-25 minuten van tevoren met opwarmen, zodat op het gewenste tijdstip de auto lekker warm is.
En ik hoef niet te krabben... d:)b

Je ziet dan trouwens wel in de status, bij de app, staan wat het eerstvolgende tijdstip van vertrek is. Zie je dat wel/niet?
Probeer anders eens de hoeveelheid warmte te veranderen; wellicht dat dat wat uitmaakt?
Hij moet ook verplicht aan de lader hangen right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bij mij thuis zat dan idd wel de steker erin ja.

Want het kost behoorlijk wat kWh's.
Ik heb ingesteld dat ik om 07:30h weg wil.
Hedenochtend was het rond het vriespunt buiten, de Kuga begon om 06:57h met elektronen lurken, gedurende net iets meer dan een half uur @ 3,7kW.
En dat kostte vanochtend (tarief @ 30 cent/kWh) dus 0,5 x 0,3 x 3,7 = 56 cent.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
ehoogkamer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:53:
Ik heb in de app een tijdschema geprogrammeerd zodat de auto voorverwarmd.
Je moet dan vertrek tijd en dag invullen.

Alleen tot nu toe heeft hij dit nog niet uitgevoerd als ik in stap.

Weet iemand hier toevallig waar dit aan zou kunnen liggen
Hangt hij wel aan de stekker?
ehtweak schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:36:
Bij mij thuis zat dan idd wel de steker erin ja.

Want het kost behoorlijk wat kWh's.
Ik heb ingesteld dat ik om 07:30h weg wil.
Hedenochtend was het rond het vriespunt buiten, de Kuga begon om 06:57h met elektronen lurken, gedurende net iets meer dan een half uur @ 3,7kW.
En dat kostte vanochtend (tarief @ 30 cent/kWh) dus 0,5 x 0,3 x 3,7 = 56 cent.
Trekt hij gewoon de volle 3,7kW er doorheen? Benieuwd hoe zwaar 't elektrische verwarmingselement dan is... Moet best een zware zijn dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja... dit is het verbruik hedenochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lc0HzVqBEI5tlnvkYzxK_qM7tBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OyCvVSDRyG5IRy97dt4sDwcF.png?f=fotoalbum_large

3,89kW minus het standaard huisverbruik (= ca. 0,25kW op dat moment).
En wel ff een dipje rond 07:18h.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 07-12-2023 22:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Draakje5 @Cybertroy Wellicht nog een tip voor jullie:

Rijden jullie de Kuga PHEV in 'normal' mode of 'eco' mode?

Want de afgelopen twee weken heb ik per rit (iedere dag dezelfde) eens geprobeerd of dat wat uitmaakt. De buitentemperaturen waren natuurlijk niet precies hetzelfde iedere dag, maar varieerden zo rond het vriespunt.

En ik moet zeggen, het lijkt wel alsof de Kuga in 'eco' mode net een paar kilometer verder komt volledig EV rijdend...
Nu is dit uiteraard een test n=1. Maar wellicht een idee om eens te proberen.

Ik vind zelf 'eco' mode nog wat rustiger en prettiger rijden. Als je dan b.v. 'resumed' met de cc, dan gaat de auto veel geleidelijker naar de ingestelde snelheid toe. En niet zo schielijk zoals dat in 'normal' mode gebeurt.
Ook het afremmen, bij (gas)pedaal loslaten, werkt net een klein beetje meer.

Wel weer jammer dat bij iedere keer starten 'normal' mode weer standaard staat ingesteld en dat de laatst gekozen optie niet onthouden wordt.
Of weet iemand hoe dat wellicht toch mogelijk is?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ehtweak schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:43:

Rijden jullie de Kuga PHEV in 'normal' mode of 'eco' mode?

Want de afgelopen twee weken heb ik per rit (iedere dag dezelfde) eens geprobeerd of dat wat uitmaakt. De buitentemperaturen waren natuurlijk niet precies hetzelfde iedere dag, maar varieerden zo rond het vriespunt.

En ik moet zeggen, het lijkt wel alsof de Kuga in 'eco' mode net een paar kilometer verder komt volledig EV rijdend...
Nu is dit uiteraard een test n=1. Maar wellicht een idee om eens te proberen.

Ik vind zelf 'eco' mode nog wat rustiger en prettiger rijden. Als je dan b.v. 'resumed' met de cc, dan gaat de auto veel geleidelijker naar de ingestelde snelheid toe. En niet zo schielijk zoals dat in 'normal' mode gebeurt.
Ook het afremmen, bij (gas)pedaal loslaten, werkt net een klein beetje meer.

Wel weer jammer dat bij iedere keer starten 'normal' mode weer standaard staat ingesteld en dat de laatst gekozen optie niet onthouden wordt.
Of weet iemand hoe dat wellicht toch mogelijk is?
Ik reed vrijwel altijd in Eco inderdaad. Laatste tijd niet meer. Maar met de veranderende buitentemperaturen kan ik dus niet echt iets zeggen over de impact. Zal eens weer een tijdje eco gebruiken.

Merk zelf overigens geen verschil in rijgedrag met eco of normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Mijn vader rijd altijd in "eco" vanwege het gedrag van de Adaptive cruise control... In "normal" acceleert hij erg fors bij gebruik van de Adaptive cruise control.

(eco past ook wel goed bij zijn karakter en rijstijl 🤣)

Het niet onthouden van instellingen als driver profielen heeft te maken met wetgeving... De auto moet altijd "aangaan" in de stand waarmee hij getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nooberke schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:58:
Mijn vader rijd altijd in "eco" vanwege het gedrag van de Adaptive cruise control... In "normal" acceleert hij erg fors bij gebruik van de Adaptive cruise control.
Dat dus. Ik bespeur precies datzelfde verschil van acceleratie gedrag van de cc, tussen de 'normal' en 'eco' mode.
Met als bijkomstigheid, dat tijdens dat rappe accelereren vaak ook nog ff de ICE motor aangaat om extra power (?) te leveren. Terwijl in 'eco' mode de Kuga gewoon braaf elektrisch blijft accelereren.
Het niet onthouden van instellingen als driver profielen heeft te maken met wetgeving... De auto moet altijd "aangaan" in de stand waarmee hij getest is.
Dat hoor ik wel vaker.
Maar waar staat dat dan zo specifiek in de wetgeving? Ik ben eigenlijk wel benieuwd... :?
Mag trouwens aannemen dat de auto in alle mogelijke modussen is getest. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 09-12-2023 13:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ervaring hedenochtend. Buitentemperatuur 8 graden.
En voor het eerst weer een elektrisch bereik van ruim 50km.

Op werklocatie aangekomen, na een rit van 24km, volgens het display nog 30km accucapaciteit over.

Ben benieuwd hoe dat vanmiddag gaat, op de terugreis.

M.a.w. temperaturen richting het vriespunt zorgen voor een significante beperking qua HV-accu capaciteit.
Wel weer bijzonder was dat de ICE motor werd ingeschakeld, voor maar liefst 0,3km(!) :? Geen idee waarom... Want 300m op een rechte weg bij een constante snelheid van 50km/h, dan draagt de ICE motor toch ook niet echt bij aan extra bereik o.i.d.

[toevoeging]
En weer de rit terug naar huis, ook 24km, volledig EV mode.
Terugweg was trouwens windje tegen door de polder.
Nog 3km resterende accucapaciteit. Dus da's mooi! d:)b

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 11-12-2023 17:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
APK van onze kuga vervalt 19 maart 2024.
Nu heb ik een melding 'resterende gebruiksduur olie 5%'.

Nu kan ik nog geen APK uitvoeren (max 2 mnd voor vervaldatum).

Is dit puur een melding van het verversen van de olie, of bijvullen?
Ik neem aan dat ik dan nog wel tot 20 januari kan wachten met olie verversen zodat ik dit meteen met apk en alles tegelijk kan laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Draakje5 Olie bijvullen? Is dat nodig dan? Dat kun je zelf checken of het niveau nog voldoende is.
Olie verversen (+ bijbehorende filter) is natuurlijk wat anders.

Maar 20 januari zeg je? Gezien de drukte bij alle garages is het nog maar de vraag of ze dan al tijd hebben... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ehtweak schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:46:
@Draakje5 Olie bijvullen? Is dat nodig dan? Dat kun je zelf checken of het niveau nog voldoende is.
Olie verversen (+ bijbehorende filter) is natuurlijk wat anders.

Maar 20 januari zeg je? Gezien de drukte bij alle garages is het nog maar de vraag of ze dan al tijd hebben... ;)
Dit is dus alleen een melding dat de olie ververst moet worden? Dus kan sowieso wel nog wachten tot Januari dan?
Ik zal maar vast eens bellen om een afspraak te maken dan. Ben een kleine garage in de buurt gewend waar ik gewoon altijd binnen 2 weken terrecht kon ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qcu3u7AHH2r6Kv4qUh-4wfKLHwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEuxedZVLwGSuor3h0J6U0JG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Laatst online: 15-05 21:28
Draakje5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:41:
Ik neem aan dat ik dan nog wel tot 20 januari kan wachten met olie verversen zodat ik dit meteen met apk en alles tegelijk kan laten doen?
Dit is uiteraard geheel afhankelijk van hoeveel km je nog wil/moet rijden. Het was weliswaar een Focus, maar ik heb eens gehad dat ik een kleine 1000 km doorgereden had, na de waarschuwing dat de olie vervangen moest worden. Druk druk druk... De garagehouder vond het toen niets bijzonders, terwijl de auto nog wel in de garantie periode zat.

Maar dat was uiteraard geen onderbouwde keuze van mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Thanks voor de reacties. Afspraak voor midden Januari gemaakt.

Na 20 minuten in de wacht te hebben gestaan bij Ford Wensink daar ook weer klaar mee. Dus nu gaat ie mooi naar een andere ford merk dealer die wel fatsoenlijk de telefoon kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
ehtweak schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:43:

[.....]
Dank voor je tip!

Ik had dit al eens geprobeerd, maar ik maak helaas teveel snelweg kilometers.
En dat wordt door de computer ook bevestigt na elke rit, dat er geen verschil is voor mij normaal en of eco modus.
Maar eco rijdt wel rustiger zoals andere reeds hebben gemeld, je moet er dan wel rekening mee houden dat je eco rijdt, want als je vroeg het gas loslaat voor een rotonde bijv. dan moet je het laatste stuk nog even gas geven :) Dat heb je niet als je in de normale modus rijdt, in deze modus rol je lekker uit, dus kan je eerder van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cybertroy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:33:
je moet er dan wel rekening mee houden dat je eco rijdt...
't Display voor je neus is ook rustgevend groen(ig). En er wordt een boomblaadjes (?) symbool getoond aan de onderzijde van het display. O+

BTW: ik vind zeker de R(esume) optie van de cc veel beschaafder reageren dan in 'normal' mode.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[update qua laden/verbruik]

Hedenochtend, ondanks een buitentemperatuur van slechts 5 graden.
Toch ruim 54km EV bereik gaf 'ie vanochtend aan.

En idd; vandaag bij thuiskomst, na 2 x 24 km woon/werk-verkeer EV, nog zelfs 7 km bereik over!
Dus waarom de Kuga het nu ineens weer 'beter' doet? Geen idee... :?

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
ehtweak schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:08:

En idd; vandaag bij thuiskomst, na 2 x 24 km woon/werk-verkeer EV, nog zelfs 7 km bereik over!
Knap. Hier stond ie op 41km bij vertrek vanmiddag om 5u.

Wat is jullie verbruik zo'n beetje gemiddeld zonder accu? 5.3l /100km vanochtend met een lege accu. Veel snelweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpl9MSA4xpf7gsFjGWYGQ8zNwgU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QvljsqxMw3y4Qq9t1R4263Yb.jpg?f=user_large

Maar ik was dan weer heel erg verbaasd over het verbruik in het begin. 50km/h met lage vermogens vraag ( 12 motor tekentje ) verbruik een L of 14 per 100km. Zonder comfortverbruikers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sce54kqFuvjVk-NQtdFtAEj55l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaZGQaao2gXHYHDhEp90Z97P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Draakje5 op 14-12-2023 19:09 ]

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:36
ehtweak schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:08:

Is dit met de verwarming/airco aan? Prima actieradius.

Vraagje over de cvt, klopt het dat deze softwarematig ‘schakelt’ of is het zoals bij Toyota waarbij er geen schakel momenten zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Untouchablezz20 op 14-12-2023 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:20:
[...]

Is dit met de verwarming/airco aan? Prima actieradius.
Ik heb ingesteld dat de Kuga warm moet zijn als ik wegrijd. M.a.w. in het kwartier daarvoor trekt 'ie nog wat power uit m'n privé laadpaal om de auto op te warmen.
En dan onderweg staat de temperatuur gewoon ingesteld op 19 graden (zoals altijd) en vaak aan het begin van de rit nog ff de achterruitverwarming en soms heel eventjes nog extra voorruitontwaseming (omdat ik zelf zo zit te verdampen ;) )
Vraagje over de cvt, klopt het dat deze softwarematig ‘schakelt’ of is het zoals bij Toyota waarbij er geen schakel momenten zijn?
't Is een e-CVT.
In 'normal' mode lijkt 't net alsof 'ie schakelt. Maar dat is vooral een akoestisch effect. In 'eco' mode hoor je geen fake-schakel geluiden. ;)

Mooie Plaatjes   

• KugaLeon
  • Laatst online: 27-03-2024
Klopt het dat de Kuga PHEV zonder laadpaalkabel geleverd wordt?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@KugaLeon Ik kreeg er, afgelopen september, alleen een granny laadkabel bij.

Mooie Plaatjes   

• nooberke
Draakje5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:08:
[...]

Wat is jullie verbruik zo'n beetje gemiddeld zonder accu? 5.3l /100km vanochtend met een lege accu. Veel snelweg.
[Afbeelding]

Maar ik was dan weer heel erg verbaasd over het verbruik in het begin. 50km/h met lage vermogens vraag ( 12 motor tekentje ) verbruik een L of 14 per 100km. Zonder comfortverbruikers.
[Afbeelding]
Wat je soms ziet is dat bij lage belasting/snelheid hij als een soort van generator draait om vervolgens even later stukje elektrisch te rijden... Vooral opvallend soms als je kleine stukjes rijd...

1km heen met 1:10, 1km terug volledig elektrisch... Samen toch weer 1:20...

Blijkbaar is dat soms efficiënter... Net als 't ietwat verhoogde stationaire toerental wat je soms hebt.

• PimZ
KugaLeon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:25:
Klopt het dat de Kuga PHEV zonder laadpaalkabel geleverd wordt?
Idd, de granny laadkabel wordt erbij geleverd, de type 2 laadkabel voor openbare/thuis laadpalen moet je zelf aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André66
Ik zag dat de achteruitrij lamp en richting aanwijzer achter geen led is.
Is dit door led lampen te vervangen?
Zo ja, welk type lamp ( fitting) heb ik dan nodig en is dit eenvoudig te verwisselen?

Alvast bedankt voor de info….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KugaLeon
  • Laatst online: 27-03-2024
PimZ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:38:
[...]

Idd, de granny laadkabel wordt erbij geleverd, de type 2 laadkabel voor openbare/thuis laadpalen moet je zelf aanschaffen.
Eigenlijk te gek voor woorden.
Voor die prijs mag er best een laadkabel bijgeleverd worden.
Rij nu een Renault plug-in en hier zitten ze alle twee standaard bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter_Pe
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07-2024
Draakje5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe krijg je dat rechtse scherm met die cijfertjes? Ik kan dat precies nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wouter_Pe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:02:
[...]

Hoe krijg je dat rechtse scherm met die cijfertjes? Ik kan dat precies nergens vinden.
Ik heb er in het begin wat naar gezocht en gevraagd waarom de ene het wel heeft en de andere niet.

Er was geen duidelijk antwoord. De ene zei softwareupdate. Bouwjaar leek het in ieder geval niet te zijn. 'Aanpassen' in settings kan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
KugaLeon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:37:
[...]
Eigenlijk te gek voor woorden.
Voor die prijs mag er best een laadkabel bijgeleverd worden.
Rij nu een Renault plug-in en hier zitten ze alle twee standaard bij.
Helemaal mee eens dat er voor die prijs 2 laadkabels bijgeleverd mogen worden.
Mijn Kuga staat al bij de dealer, maar wordt in januari geleverd.
Type 2 laadkabel heb ik al thuis liggen, als je even terugkijkt naar berichten van 23 november zie je daar besteladresjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja... moet Ford/garage nou wel of niet een type 2 laadkabel meeleveren?

Aan de ene kant zou je zeggen; dat mag toch zeker wel, bij een auto van 50k.

Aan de andere kant; zoveel consumenten, zoveel wensen.
De ene wil een witte/rode/groene/zwarte kabel. 5 meter, 7 meter, 10 meter?
Met opbergdoosje, zonder opbergdoosje.
Kortom; het is ook nooit goed. ;)

Dan zoek ik er liever zelf wel eentje uit; precies zoals ik wil.
En niet voor van die (hoge) Ford prijzen voor een kabeltje met een Ford logo d'rop.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André66
Onze ST-line X staat klaar voor transport naar Nederland.

Zijn deze nu wél of niét voorzien van rode remklauwen?
De één zegt wel, de ander niet…
En heeft dit model nu ook standaard de 12-weg AGR stoelen?
Beide voorstoelen elektrisch verstelbaar?
Ook hier hoor ik verschillende meningen over.
Hoor graag van jullie.

Alvast bedankt 👍!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@André66 Maar dat soort zaken staan toch beschreven in de orderbevestiging die je gehad hebt van jouw specifieke auto?

ALS er AGR stoelen inzitten, dan zijn ze elektrisch verstelbaar.
Echter ZONDER geheugenstand. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

Wouda

^C^C^C^C^C

@André66 die van mij heb ik sinds eind vorige maand, ook ST-Line X, met AGR stoelen (inderdaad zonder geheugenstand) en met rode remklauwen. Beide voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, met uitzondering van het uitschuiven van het zitvlak.

Overigens vind ik de stoelverwarming wel erg heet. De hoogste stand is niet uit te houden, en standje twee wisselt tussen gloeispiraal en niets, dus ook niet erg comfortabel. Delen jullie die ervaring?
Pagina: 1 ... 7 ... 41 Laatste