Ja ik ook, tenzij ik op de snelweg rijd, de accu (bijna) leeg is en ik bijna van de snelweg af ga. Dan is het efficienter om de accu op het 50 of 80 stuk te gebruiken. Dan gebruik ik normal met EV later of Motor laadt accu op.X-Kiwi schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:18:
Ik rijd in Eco Mode, omdat die nog het meeste afremt als je het gas loslaat.
Volgens mij heet het EV coach. Ik weet niet of het standaard aan staat, maar in de opties kan je meerdere schermen kiezen om in de lijst toe te voegen.Ik ga eens op zoek naar die indicatie op het dashboard - die is mij tot nu toe niet opgevallen. Heb nog maar nét gespot dat er een groen driehoekje komt op de snelheid waar je je cruisecontrol op hebt gezet.
https://www.buckinghammot...coach-on-a-ford-kuga-phev
Ook handig voor als je bijna thuis bent en de batterij is bijna leeg: dan kan je precies zien hoeveel gas je kan geven om electrisch te blijven rijden. Juist het opwarmen van de motor is inefficient.
Herken het gedrag ook van de corolla. Ik heb me laten vertellen dat de motor de optimale RPM kiest voor gevraagd vermogen en efficientie. Soms is meer toeren efficienter en de motor kan het makkelijk hebben.Waarschijnlijk geef ik inderdaad wel redelijk wat gas. Niet bij normaal rijden (ben vrij rustig, Focus reed ik 1:20 mee) maar inhalen hoort (erg)vlot te gebeuren. Maar ben ook nog niet helemaal gewend aan het gedrag van de CVT - die klinkt als vrij snel overdreven hoog in de toeren. Eigenlijk gelijk aan een voorgaande hybride die ik had, ook met een CVT (Prius).
Enige milde irritatiepunt is dat in de normal modus de CVT een soort 'nep' schakelgedrag laat horen. dus de motor maakt hogere toeren bij versnellen en 'lijkt' dan verder te schakelen naar weer lagere toeren. Maar echt schakelen doet hij niet natuurlijk, alleen voor het geluid. Dat is in eco modus niet en ik zou het ook graag in normal modus uit hebben.