Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 11:04
X-Kiwi schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:18:
Ik rijd in Eco Mode, omdat die nog het meeste afremt als je het gas loslaat.
Ja ik ook, tenzij ik op de snelweg rijd, de accu (bijna) leeg is en ik bijna van de snelweg af ga. Dan is het efficienter om de accu op het 50 of 80 stuk te gebruiken. Dan gebruik ik normal met EV later of Motor laadt accu op.
Ik ga eens op zoek naar die indicatie op het dashboard - die is mij tot nu toe niet opgevallen. Heb nog maar nét gespot dat er een groen driehoekje komt op de snelheid waar je je cruisecontrol op hebt gezet.
Volgens mij heet het EV coach. Ik weet niet of het standaard aan staat, maar in de opties kan je meerdere schermen kiezen om in de lijst toe te voegen.
https://www.buckinghammot...coach-on-a-ford-kuga-phev
Ook handig voor als je bijna thuis bent en de batterij is bijna leeg: dan kan je precies zien hoeveel gas je kan geven om electrisch te blijven rijden. Juist het opwarmen van de motor is inefficient.
Waarschijnlijk geef ik inderdaad wel redelijk wat gas. Niet bij normaal rijden (ben vrij rustig, Focus reed ik 1:20 mee) maar inhalen hoort (erg)vlot te gebeuren. Maar ben ook nog niet helemaal gewend aan het gedrag van de CVT - die klinkt als vrij snel overdreven hoog in de toeren. Eigenlijk gelijk aan een voorgaande hybride die ik had, ook met een CVT (Prius).
Herken het gedrag ook van de corolla. Ik heb me laten vertellen dat de motor de optimale RPM kiest voor gevraagd vermogen en efficientie. Soms is meer toeren efficienter en de motor kan het makkelijk hebben.

Enige milde irritatiepunt is dat in de normal modus de CVT een soort 'nep' schakelgedrag laat horen. dus de motor maakt hogere toeren bij versnellen en 'lijkt' dan verder te schakelen naar weer lagere toeren. Maar echt schakelen doet hij niet natuurlijk, alleen voor het geluid. Dat is in eco modus niet en ik zou het ook graag in normal modus uit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:18
X-Kiwi schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:57:

Nu zo'n 500km gereden met de Kuga en vraag mij af hoe je in zo'n situatie eigenlijk zou moeten rijden:

Mijn woon-werk verkeer route bestaat uit 25 kilometer lang een 100km/h weg volgen. Je mag er officieel inhalen.

Vaak is het druk, dus ideaal in elektrische stand met het verkeer meerollen.

Soms is het echter doodstil (Drenthe, daar kan dat nog) dus is het zonde om de hele weg achter een vrachtwagen te hangen. Ik heb dan echter alleen nog maar elektrisch gereden, dus het motorblok is ijskoud. Hoe haal je dan in? Volgens mij heb je deze opties:

1. Vrede mee hebben dat je niet in kan halen.

2. Puur op elektrisch inhalen. Traag, dus gevaarlijk.

3. Voor iedere rit waarbij je verwacht iets vlot in te willen halen, dan maar vanaf de start in Sport Mode rijden, zodat je motorblok in ieder geval warm is. Wel zonde van het PHEV deel zo.

4. Subtiel maar toch redelijk resoluut het gaspedaal intrappen. Het motorblok slaat voor het eerst deze rit aan en de CVT zorgt direct voor een flinke hoeveelheid toeren. Iets wat mij niet handig lijkt voor de levensduur van het koude motorblok.

Zie ik iets over het hoofd? Ik geef de voorkeur aan opties 1 en 3, want de alternatieven zijn slecht voor het motorblok of mijn veiligheid.
Ik zou gewoon inhalen en ja, dan slaat de motor 'koud' aan. Het is een hybride-auto en het is by-design. Als Ford het ander had gewild dan hadden ze dat wel gedaan. Wellicht denk ik er makkelijker over omdat het onze lease-auto is en deze binnen nu en 2 jaar weer wordt ingeleverd.

Mocht je er toch waarde aan hechten; zet dan de auto in de sport-modus voordat je gaat inhalen, want dan zal de motor eerder aanslaan.

[ Voor 54% gewijzigd door FerryHidden op 03-09-2025 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is aan redelijk lui Atkinson blok met weinig compressie dus ik vermoed dat het allemaal wel losloopt. En volgens mij doet hij wel aan iets van voorverwarmen want zelfs met elektrisch rijden zie ik de temperatuurmeter toch wel iets oplopen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:41
Ik merk toch de laatste tijd dat ik met 100km/h zelfs inlever op de actieradius.

Constant 100km/u rijden, over een afstand van 30KM, gaat er toch een zekere 35-38km van de actieradius af.
Meen me te herinneren dat dit in het verleden beter was. Ervaart iemand hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanRR
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 16:14
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een nieuwe Kuga ST-line X met alle opties.
Bij aflevering vertelde de verkoper al dat het HUD niet meer geleverd wordt, dus deze zit er ook niet op.
Nu viel me vandaag op dat de automatische inparkeerhulp ook niks doet, ik krijg enkel een lijst met parkeerplaatsen om naartoe te navigeren.
Is dit ook gewijzigd of gaat er bij de mijne iets mis?

Viel me wel op dat bij mij de achterlampen standaard branden als de DRL brandt, zag dat mensen hier zich in allerlei bochten moeten wringen om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DylanRR schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:58:

Viel me wel op dat bij mij de achterlampen standaard branden als de DRL brandt, zag dat mensen hier zich in allerlei bochten moeten wringen om dat voor elkaar te krijgen.
Omdat Ford eindelijk het licht gezien heeft... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-09 20:34
DylanRR schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:58:
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een nieuwe Kuga ST-line X met alle opties.
Bij aflevering vertelde de verkoper al dat het HUD niet meer geleverd wordt, dus deze zit er ook niet op.
Nu viel me vandaag op dat de automatische inparkeerhulp ook niks doet, ik krijg enkel een lijst met parkeerplaatsen om naartoe te navigeren.
Is dit ook gewijzigd of gaat er bij de mijne iets mis?

Automatisch inparkeren is bij mij ook verdwenen. Moet zeggen dat ik dat bij mijn vorige mk3 alleen een keer heb geprobeerd toen ik die net had. Verder nooit meer.

Achterlichten dus eindelijk aan bij DRL!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DylanRR
rekel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:10:
[...]

Automatisch inparkeren is bij mij ook verdwenen. Moet zeggen dat ik dat bij mijn vorige mk3 alleen een keer heb geprobeerd toen ik die net had. Verder nooit meer.

Oké, dan ligt het in elk geval niet aan mij. Zou het sowieso niet gebruikt hebben, maar als je de auto net hebt ga je toch alle knopjes even testen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://www.kugaownersclub.co.uk/attachments/78d606a0-62f2-4e14-b12b-d42e52df1f93-jpeg.11843/
(voorbeeld foto) maar rechts staat het Power cirkeltje. Tijdens de vorige rit, was dat opeens bij mij vervangen door het toerental! Geen idee hoe ik dat gedaan heb. Was ook niet stand afhankelijk want zowel Sport als Eco liet hem zien. Na opnieuw starten krijg ik hem niet meer terug en is hij weer de vertrouwde Power cirkel.

Is dit ergens in te stellen?

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Nu online
[...]

Werken de OTA updates zo, dat je de volgende ochtend er opties bij hebt - of kwijt bent?
En wordt ook een 2.5 jaar oude Kuga nog bijgehouden?

Kiwi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

X-Kiwi schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:58:
Tijdens de vorige rit, was dat opeens bij mij vervangen door het toerental! Geen idee hoe ik dat gedaan heb.
Schijnt een bug te zijn die af en toe optreedt.
Niet reproduceerbaar c.q. instelbaar.

Net zo goed als dat er foto's zijn dat het hele scherm ineens in spiegelbeeld staat. Ook zo'n feature, oh sorry, bug. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

X-Kiwi schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:07:
[...]

Werken de OTA updates zo, dat je de volgende ochtend er opties bij hebt - of kwijt bent?
En wordt ook een 2.5 jaar oude Kuga nog bijgehouden?
Kuga MK3 (dus niet de FL) kent geen OTA updates imho.

Mooie Plaatjes   

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-09 11:50
ehtweak schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:48:
[...]

Schijnt een bug te zijn die af en toe optreedt.
Niet reproduceerbaar c.q. instelbaar.

Net zo goed als dat er foto's zijn dat het hele scherm ineens in spiegelbeeld staat. Ook zo'n feature, oh sorry, bug. ;)
En toch zou ik het fijn vinden als die bug optreedt zodra de accu leeg is. Bij mij komt de bug nog wel eens voor als accu leeg is en de auto in sportstand zet >:)

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:33

conhen

Anti-Wappie

Oh ja, ik heb mijn MK3 van februari, en moet dat ook nog steeds een keer uitproberen...
(lees: ik heb daar blijkbaar weinig behoefte aan)

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-09 20:34
conhen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:16:
[...]

Oh ja, ik heb mijn MK3 van februari, en moet dat ook nog steeds een keer uitproberen...
(lees: ik heb daar blijkbaar weinig behoefte aan)
Tsja, het werkt wel hoor, daar liet ik het niet voor. Alleen ben je wanneer je zelf inparkeert veel sneller, dus ik snap dat van jou zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanRR
Zijn er meer mensen trouwens echt niet onder de indruk van het B&O systeem?
Ik krijg het niet ingesteld dat het echt zuiver klinkt, zeker op hogere volumes is het echt ergerlijk slecht.

Daarnaast zag ik dat de DRL+achterlichten volgens mij alleen is bij auto's met de matrix LED lampen, zag vandaag een Kuga rijden die in dezelfde week als de mijne is geleverd (week van 26 augustus) en die had z'n achterlampen uit staan met de standaard koplampen.

Dus het is nog niet helemaal standaard helaas 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Nu online
DylanRR schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:32:
Ik krijg het niet ingesteld dat het echt zuiver klinkt, zeker op hogere volumes is het echt ergerlijk slecht.

Daarnaast zag ik dat de DRL+achterlichten volgens mij alleen is bij auto's met de matrix LED lampen, zag vandaag een Kuga rijden die in dezelfde week als de mijne is geleverd (week van 26 augustus) en die had z'n achterlampen uit staan met de standaard koplampen.

Dus het is nog niet helemaal standaard helaas 8)7
Had in mijn vorige (Focus mk4) wel zo'n B&O set en dat was toch wel fijn hoor, maar vooral voor het basgeluid. Was bang dat ik nu met de Kuga zonder dat B&O systeem veel moest inleveren, maar het verschil valt mij mee, gelukkig maar.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Nu online
Hoe heeft men hier trouwens dat opladen geregeld? Ik heb nu een Ford kabel (10A 220v) erbij, die ik bij elke keer laden uit de garage haal, in het stopcontact op de oprit in plug, netjes rondom de auto afwikkel en dan in de Kuga stop. Dat moet toch makkelijker kunnen? Vooral mooi zou zijn als de kabel gewoon buiten kan blijven hangen, maar dan niet zo dat men hem kan stelen. En ik denk niet dat ik het zou vertrouwen om hem 24/7 ingeplugd in het stopcontact te laten, als hij niet aan het laden is. Kan hier ook een wallcharger-station bij? Anders kan ik wellicht iets 3D printen in ASA.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:33

conhen

Anti-Wappie

DylanRR schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:32:
Als B&O een upgrade was op de MK3, dan heb ik hem waarschijnlijk niet. Ik heb in elk geval niet die B&O labeltjes op de speaker-roosters, maar ik hoorde eerder al dat die gewoon zijn wegbezuinigd. In elk geval vind ik de audio in mijn Kuga volstrekt afdoende, en de volumes waarbij dat wellicht niet meer is die vind ik niet nodig. Het is geen "bonk bonk petjesauto" natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

conhen schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:56:
[...]

Als B&O een upgrade was op de MK3, dan heb ik hem waarschijnlijk niet. Ik heb in elk geval niet die B&O labeltjes op de speaker-roosters, maar ik hoorde eerder al dat die gewoon zijn wegbezuinigd.
Idd. Die zijn al een paar jaar geleden wegbezuinigd.
Maar wanhoop niet; er schijnen losse stickertjes te bestaan, kun je naar hartenlust logo's plakken. ;)
Het is geen "bonk bonk petjesauto" natuurlijk ;)
_/-\o_ _O-

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

X-Kiwi schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:57:
Hoe heeft men hier trouwens dat opladen geregeld?
Ik heb het zo gedaan:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

En er zit een Shelly Pro 1PM tussen, waarmee ik het daadwerkelijke verbruik meet en die ik ook (remote) gestuurd kan aan/uit schakelen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:10:
[...]

Idd. Die zijn al een paar jaar geleden wegbezuinigd.
Maar wanhoop niet; er schijnen losse stickertjes te bestaan, kun je naar hartenlust logo's plakken. ;)

[...]

_/-\o_ _O-
Stickertjes zijn voor amateurs, de echte pro's plakken complete sierpanelen O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CFnuq5fkB88Q23PQ_t81-mwNb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syFf9WJat1rZmbzmidLQxnps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXrJRpkCBK3AyVCF09RXCIwgAwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWyFI0fqki63BIC5mxpqi1E2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxnTxqPuldNi0TPDtah5vJpIqio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCANscP890pgEmeoKuavM2t9.jpg?f=fotoalbum_large

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanRR
conhen schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:56:
[...]

Als B&O een upgrade was op de MK3, dan heb ik hem waarschijnlijk niet. Ik heb in elk geval niet die B&O labeltjes op de speaker-roosters, maar ik hoorde eerder al dat die gewoon zijn wegbezuinigd. In elk geval vind ik de audio in mijn Kuga volstrekt afdoende, en de volumes waarbij dat wellicht niet meer is die vind ik niet nodig. Het is geen "bonk bonk petjesauto" natuurlijk ;)
Bij mij zit er alleen nog het B&O logotje op de middenspeaker, op de deuren zie je er inderdaad helemaal niks meer van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:32
X-Kiwi schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:52:
[...]

Had in mijn vorige (Focus mk4) wel zo'n B&O set en dat was toch wel fijn hoor, maar vooral voor het basgeluid. Was bang dat ik nu met de Kuga zonder dat B&O systeem veel moest inleveren, maar het verschil valt mij mee, gelukkig maar.
Ik ging van een Ford Puma 2021 met B&O naar een Kuga zonder B&O maar geluid in de Kuga vind ik persoonlijk toch echt een stuk minder dan in de Puma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5FYubmEL-6zXnNYPZBTEmT_qiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vNaWJErYAuuG9QwfOYSeb2d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPvKOHFYUAfXxAK3AOKocPcvTZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqMGdlrtMxYq4q4PuGKM37lt.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zijn in Zuid Frankrijk op vakantie en schoonpa heeft met de Kuga een stoepje gepakt bij een tankstation :+ Heel lullig, maar daardoor is er een beschermkap onder de auto dusdanig beschadigd dat ie ervanaf viel. Nu ligt dit onderdeel bloot. Volgens Ford kan het geen kwaad (ben langs een dealer geweest). Wat zal het zijn? Zie wel een oranje stekker en dat betekent doorgaans hoogspanning.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Glashelder schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij zijn in Zuid Frankrijk op vakantie en schoonpa heeft met de Kuga een stoepje gepakt bij een tankstation :+ Heel lullig, maar daardoor is er een beschermkap onder de auto dusdanig beschadigd dat ie ervanaf viel. Nu ligt dit onderdeel bloot. Volgens Ford kan het geen kwaad (ben langs een dealer geweest). Wat zal het zijn? Zie wel een oranje stekker en dat betekent doorgaans hoogspanning.
Ik had precies hetzelfde, bij mij aan de rechterzijde. Ook in Frankrijk :+.

Volgens de Franse garage was het de beschermkap voor de batterij. In Nederland weer een nieuwe op laten zetten bij de dealer voor 152 euro. (Model <2023).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als alleen maar de beschermkap geraakt/los is, dan is het niet zo'n ramp.

Zeker weten dat onderzijde en/of andere massieve(re) delen niet geraakt/gedeukt zijn?
Want mechanische vervorming van een HV-accu cel(len) is niet zo'n goed idee.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:02:
Als alleen maar de beschermkap geraakt/los is, dan is het niet zo'n ramp.

Zeker weten dat onderzijde en/of andere massieve(re) delen niet geraakt/gedeukt zijn?
Want mechanische vervorming van een HV-accu cel(len) is niet zo'n goed idee.
Ja. Hij is hier in Frankrijk bij Ford op de brug geweest en ze hebben de onderzijde heel grondig bekeken :)

Ik heb er zelf op afstand naar staan kijken en met 5 man hebben ze er naar gekeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 09-09-2025 22:57 ]

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 16:31
X-Kiwi schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:19:
[...]

Stickertjes zijn voor amateurs, de echte pro's plakken complete sierpanelen O-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn ze er ook in een donkerdere uitvoering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Nu online
De Eik schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:10:
[...]

Zijn ze er ook in een donkerdere uitvoering?
Ja, zwart is er ook. Vond de kleur alleen wat lastig in te schatten. Zwart-pianolak is altijd lastig mooi te houden. Vandaar 'veilig' voor alu gekozen. Ik was zo'n €22 kwijt voor enkel de 4 voor op de deuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNTz3gkrJqcfwR4pf-LG5-Y8pUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UFdbEO7cnsDu6x4HS4Nz5Cm.jpg?f=fotoalbum_large

Kiwi !

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste