Sinds een paar dagen zijn wij over op een 2022 Kuga PHEV Titanium in het donkerrood.
25.000km op de teller, fabrieksgarantie tot half 2029. Adaptive cruise, BLIS, winter pakket, camera voor/achter, inklapbare trekhaak, kofferbak met kick-sensor. Heeft zijn 30.000km/2jaar beurt met 18.000km gehad - en zijn 60.000km/4jaar beurt met 24.000km. Loopt iets voor, zeg maar. Ik vind 2 jaar best lang voor de volgende beurt. Doen jullie ook ieder jaar een kleinere beurt, met olie/filter?
Voorgaande auto's waren de 2019 Fiesta Titanium en de 2020 Focus Active, ook beide in het donkerrood.
Het hele dashboard, Sync 3 en de knoppen aan het stuur zijn dus ook 90% gelijk tussen bovenstaande Fiesta / Focus / Kuga.
Het valt wel op hoe de keuzevrijheid per versie aan het afnemen is. Wellicht is het aan te passen?
-De airco start 90% van de keren zelf bij het starten van de auto, ook als ik de airco voor de tijd uit had. Ik gebruik de airco echt wel, maar rij lage snelheden vaak met de ramen open. Kan hij ook gewoon automatisch uit blijven?
-De mate van afremmen / regenereren als je het gas los laat, valt ons tegen. Wij kiezen nu elke keer voor Eco mode omdat die het meeste nog lijkt te remmen. Low zal vast nog meer af kunnen remmen, maar het boekje adviseert om deze L modus niet veel/lang te gebruiken. Zijn er nog andere opties?
-De lane assist kende bij mijn vorige twee Fords de opties:
1. uit
2. waarschuwing (trillen)
3. waarschuwen + ingrijpen
4. ingrijpen
Deze hadden wij altijd op waarschuwing staan, want echt geen behoefte aan dat hij zelf aan het stuur gaat trekken. Die optie lijkt er nu niet meer tussen te staan bij de Kuga, klopt dat?
Het lane centering heb ik 1x kort geprobeerd. Hij heeft bij de stoplichten zelf gekozen om actief de rijstrook er naast (voorsorterend op afslaan) te kiezen. Was totaal geen aanleiding voor. Die optie gebruiken we dus maar niet.
-Online deze Air Design set gevonden voor de Ford Escape, die ik wel graag zou willen plaatsen. Lijkt wel wat op de Active zijpanelen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5pxTMlxCRCtRKlTTuHhgtl7W.jpg?f=user_large)
Nadeel is alleen: €229 in USA (acceptabele prijs), maar voor EU rekent men €300, plus €140 verzendkosten, plus vast nog veel meer importheffingen. Zijn deze ook elders te vinden?
[
Voor 13% gewijzigd door
X-Kiwi op 19-08-2025 15:32
]