Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 46 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
Iemand verstand van de SYNC MAPS update?

Ik heb deze recentelijk uitgevoerd, maar de auto geeft nog steeds aan F13, terwijl F14 de laatste maps versie is toch?

De website geeft echter op basis van VIN aan:

SYNC-updates
SYNC is up-to-date

Navigatie-updates
Maps is up-to-date

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:12
Draakje5 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:56:

Ik heb deze recentelijk uitgevoerd, maar de auto geeft nog steeds aan F13, terwijl F14 de laatste maps versie is toch?

SYNC-updates
SYNC is up-to-date

Navigatie-updates
Maps is up-to-date

F13 is de laatste kaart update, laatste Sync is 3.4.23188, dit betreft een (MK3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
PimZ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:47:
[...]

F13 is de laatste kaart update, laatste Sync is 3.4.23188, dit betreft een (MK3)
Oh dan zit ik toch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 22:55
Chr1s schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:53:
Iemand al eens de melding “Storing Noodoproepsysteem, onderhoud zsm” gehad? Ik kreeg deze vandaag. Naderhand was hij weg, vraag me af wat dit kan veroorzaken.
Ja 1x gehad met mijn vorige Kuga.
Was toen uiteindelijk niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:33

conhen

Anti-Wappie

Glashelder schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:51:
Elektrisch is altijd efficiënt maar heuvelop trek je die accu zo leeg, zeker met een caravan erachter.
Vandaar dat je wat over wilt houden voor precies die gevallen.
Glashelder schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:51:
Laten we ook niet doen alsof de Kuga nou zoveel vermogen heeft elektrisch met die 100 pk en 200 nm... een kleine diesel heeft al meer koppel dan dat.
Die 200Nm van de elektromotor verdubbeld dus wel mooi de 200Nm die de benzinemotor maximaal levert. Dat is een wereld van verschil als je een caravan omhoog moet sleuren. 200Nm van de benzinemotor alleen is erg weinig, getuige de 2.0 IX35 die ik voorheen had, met hetzelfde vermogen (achter Luik al plankgas in de 2 omhoog, hopende dat je het gaat halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

conhen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:25:
[...]
Die 200Nm van de elektromotor verdubbeld dus wel mooi de 200Nm die de benzinemotor maximaal levert. Dat is een wereld van verschil als je een caravan omhoog moet sleuren. 200Nm van de benzinemotor alleen is erg weinig, getuige de 2.0 IX35 die ik voorheen had, met hetzelfde vermogen (achter Luik al plankgas in de 2 omhoog, hopende dat je het gaat halen).
In theorie ja.

In de praktijk wordt dat vermogen echt wel beperkt door de CVT bak. No way dat die combinatie 400 nm levert maar helaas zegt Ford er niets over. Autoweek houdt het gewoon op totaal 200 nm en dat komt ook wel redelijk overeen met mijn beleving. Een koppelmonster vind ik het absoluut niet. Vanaf de lijn is gewoon traag te noemen en ik vermoed dat dat komt omdat ze de geleverde koppel erg beperken.

Overigens is dit in de nieuwe Kuga wel verbeterd. De oude is gewoon traag vanaf 0.

Een vriend van mij heeft een Alfa Romeo Stelvio met 2 liter blokje en die levert 400 nm. Als je dat vergelijkt met de Kuga dan voelt het eerder alsof de Kuga 50 nm levert dan 200 :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
conhen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Vandaar dat je wat over wilt houden voor precies die gevallen.

[...]

In de praktijk kom je met die 200Nm benzinemotor ook nog best een eind, CVT heeft als voordeel dat hij altijd het "beste" toerental kan kiezen waarbij je niet afhankelijk bent van het bereik van de versnellingen.

Iemand die uit de praktijk weet wat het gedrag is als de accu echt "leeg leeg" is? Ik weet dat bijvoorbeeld de Niro en Outlander (P)HEV dan een zogenaamde "turtle" mode hebben.

Met een flinke caravan aan de haak zou ik toch verwachten dat er op een stevige snelweghelling er nog redelijk wat stroom bijgevoegd moet worden. Met de ~1200KG caravan van mijn ouders houd hij altijd probleemloos de ingestelde ACC snelheid aan, zonder gebruik van EV-later of opsparen van accu.
Glashelder schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Een vriend van mij heeft een Alfa Romeo Stelvio met 2 liter blokje en die levert 400 nm. Als je dat vergelijkt met de Kuga dan voelt het eerder alsof de Kuga 50 nm levert dan 200 :+
Toch, trek met beide is vanaf 60 --> 120 een snelweg oprit op en je zal zien dat de Kuga niet ver achter blijft. Snelheid is voor een groot deel beleving. De CVT poetst alles dermate soepel weg dat hij een stuk vlotter gaat dan het voelt. Vanaf nul is hij inderdaad flink geknepen, mijn GTI rijd al weg met spinnende bandjes op slechte ondergrond als je naar het gaspedaal kijkt...De Kuga rijd altijd heel beheerst en netjes weg.

Benieuwd wat een sessie op de rollerbank voor resultaten zou geven, maar kan op het internet zo snel geen uitdraai vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

nooberke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Toch, trek met beide is vanaf 60 --> 120 een snelweg oprit op en je zal zien dat de Kuga niet ver achter blijft.
Hij is nu op vakantie maar als hij weer terug is dan zal ik dit eens regelen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

[...]Een vriend van mij heeft een Alfa Romeo Stelvio met 2 liter blokje en die levert 400 nm. Als je dat vergelijkt met de Kuga dan voelt het eerder alsof de Kuga 50 nm levert dan 200 :+
Mijn IX35 had op een haar na ook 200Nm, en ik kan je vertellen dat de Kuga een PAK sneller is, ondanks zijn 400Kg extra gewicht. Dat een 2 liter turbo met 400Nm dan weer sneller is verbaast mij helemaal niks. Jammer inderdaad dat Ford zo geheimzinnig doet over vermogen inderdaad. Ik denk dat het koppel, net als het vermogen, op op ongeveer 75% van de optelsom zit. Een deel van de goede trek-eigenschappen zit waarschijnlijk ook in de eCVT.

Van mij mochten trouwens alle auto's afgeregeld zijn op een zekere maximale acceleratie. Het slaat nergens op dat mensen een EV kopen omdat die zo snel is... En het haalt meteen het ver-plas gehalte uit de keuze voor een auto. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:24
conhen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:07:
[...]
Jammer inderdaad dat Ford zo geheimzinnig doet over vermogen inderdaad.
Ford geeft een totaal systeemvermogen op van 225PS (165kW) / 200Nm

Dat oogt misschien gek als je ziet dat de 2.5L i4 al 200Nm levert (@4500-5000 RPM) en de elektromotor volgens sommige bronnen 235Nm @onbekend. Van de Gen 3 Kuga vind ik verschillende 'technische daten' die elkaar wat tegenspreken v.w.b. de elektromotor; de een meld 110PS(81kW) met 230Nm koppel, verschillende andere 131PS(97kW) vermogen zonder bekend koppel.

Door de in een eCVT constant wisselende ratio's en verschillende curves/karakteristieken van de ICE en Elektromotor is het moeilijk is 1 systeemtotaal te noemen.
Het is wel zo dat een elektromotor het meeste koppel laag in de toeren heeft (theoretisch @0 RPM, maar dan is de stroom te hoog, dus die is gelimiteerd). De benzinemotor moet juist richting de 5000 RPM voor zijn piek. Leg je dit over elkaar dan zou je gemiddeld best in de buurt kunnen komen van die opgegeven 200Nm.

[ Voor 3% gewijzigd door Propheticus op 16-07-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:21
Propheticus schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Ford geeft een totaal systeemvermogen op van 225PS (165kW) / 200Nm

Dat oogt misschien gek als je ziet dat de 2.5L i4 al 200Nm levert (@4500-5000 RPM) en de elektromotor volgens sommige bronnen 235Nm @onbekend. Van de Gen 3 Kuga vind ik verschillende 'technische daten' die elkaar wat tegenspreken v.w.b. de elektromotor; de een meld 110PS(81kW) met 230Nm koppel, verschillende andere 131PS(97kW) vermogen zonder bekend koppel.

Door de in een eCVT constant wisselende ratio's en verschillende curves/karakteristieken van de ICE en Elektromotor is het moeilijk is 1 systeemtotaal te noemen.
Het is wel zo dat een elektromotor het meeste koppel laag in de toeren heeft (theoretisch @0 RPM, maar dan is de stroom te hoog, dus die is gelimiteerd). De benzinemotor moet juist richting de 5000 RPM voor zijn piek. Leg je dit over elkaar dan zou je gemiddeld best in de buurt kunnen komen van die opgegeven 200Nm.
Hoe presteert de Kuga PHEV in de praktijk? Uiteindelijk gaat het er toch om of het benodigde koppel op het juiste moment beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Van mij mochten trouwens alle auto's afgeregeld zijn op een zekere maximale acceleratie. Het slaat nergens op dat mensen een EV kopen omdat die zo snel is... En het haalt meteen het ver-plas gehalte uit de keuze voor een auto. :+
d:)b :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 13:28
Zou dit de volgende terugroepactie zijn? Gaat om de Amerikaanse uitvoering, de Escape. Naar mijn weten ligt daar hetzelfde blok in?

https://www.nieuwsblad.be...brandgevaar/78218661.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met een beetje mazzel gaat het wederom om blokken die in Mexico geproduceerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wees blij, die recall gaat over de 1.5L I-3 EcoBoost motoren:

https://fordauthority.com...r-cracked-fuel-injectors/

Niet over de 2.5 PHEV.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
joenex1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:19:
Zou dit de volgende terugroepactie zijn? Gaat om de Amerikaanse uitvoering, de Escape. Naar mijn weten ligt daar hetzelfde blok in?

https://www.nieuwsblad.be...brandgevaar/78218661.html
Mogelijk gaat het niet over PHEV 's maar de Escapes met de 1.50 motoren. Die hebben daar al een terug roep actie opgehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
[...]

In theorie ja.

In de praktijk wordt dat vermogen echt wel beperkt door de CVT bak. No way dat die combinatie 400 nm levert maar helaas zegt Ford er niets over. Autoweek houdt het gewoon op totaal 200 nm en dat komt ook wel redelijk overeen met mijn beleving. Een koppelmonster vind ik het absoluut niet. Vanaf de lijn is gewoon traag te noemen en ik vermoed dat dat komt omdat ze de geleverde koppel erg beperken.

Overigens is dit in de nieuwe Kuga wel verbeterd. De oude is gewoon traag vanaf 0.

De MK3 heeft totaal 435 Nm aan koppel, benzinemotor 200 Nm en elektromotor 235 Nm. De MK3.5 zelfs totaal 520 Nm ( 200 + 320)
Zie https://www.acsifreelife....ekker-ford-kuga-2-5-phev/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@PimZ het gaat er hier om hoeveel daarvan daadwerkelijk op de wielen overgebracht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Draakje5 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:56:

SYNC-updates
SYNC is up-to-date

Navigatie-updates
Maps is up-to-date

Ik heb gister de kaarten update gedaan van F10 naar F13 (wat inderdaad de laatste versie is volgens de site) via usb. Na pakweg 45 minuten ging het systeem vanzelf een keer rebooten. En nog een keer een minuut of 45 later de melding dat ik het systeem moest uitschakelen en herstarten. Dat gedaan, systeem ging weer aan en er kwamen geen meldingen meer dat er een update geïnstalleerd werd (die daarvoor pakweg elke 5 minuten boven in beeld stond). Een half uur daarna de usb stick er uitgehaald omdat het systeem inmiddels ook aangaf dat F13 geïnstalleerd was. Maar nooit een melding gehad dat de update daadwerkelijk klaar was. Net even de usb stick gecheckt maar daar staat geen logfile op zo te zien... zou je ik toch haast gaan denken dat er nog iets niet helemaal klaar was op de een of andere manier...

Overigens werd ik begin van de week ook gebeld door Ford Nederland om uit te leggen dat ze toch echt een melding gingen maken van het feit dat ik nog altijd de melding 'probleem met het geüploade logbestand' krijg als ik mijn VIN op zoek en dat het toch echt binnen nu en 3 weken opgelost zou moeten zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door Rupie op 17-07-2025 11:35 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:41
De Eik schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:22:
[...]

Hoe presteert de Kuga PHEV in de praktijk? Uiteindelijk gaat het er toch om of het benodigde koppel op het juiste moment beschikbaar is.
Ik vind de Kuga prima presteren. Onze vorige vond ik al snel zat, de nieuwe is echt nog een heel stuk sneller. Bij 130 op de snelweg even volgas, je knippert met je ogen en je gaat al 175. Zo makkelijk gaat het en ook met de caravan er achter gaat het heel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Propheticus schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:40:
[...]Door de in een eCVT constant wisselende ratio's en verschillende curves/karakteristieken van de ICE en Elektromotor is het moeilijk is 1 systeemtotaal te noemen.
Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Ik zag gisteren ook een dynojet grafiek die dit lijkt te bevestigen, maar kan hem niet meer terugvinden. Het zou wel leuk zijn als iemand hier met de beschikking over een dynojet dat eens zou testen, uit de eerste hand.

Een benzine motor heeft zijn maximale koppel meestal ergens rond de 5000 toeren. Maar wanneer rij je die nu helemaal. Als je die vanwege de elektromotor over de hele linie beschikbaar hebt, is dat al een enorme winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

conhen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:39:
[...]

Een benzine motor heeft zijn maximale koppel meestal ergens rond de 5000 toeren. Maar wanneer rij je die nu helemaal. Als je die vanwege de elektromotor over de hele linie beschikbaar hebt, is dat al een enorme winst.
Elke rit toch minimaal wel een paar keer :+ Vind het wel een lekker geluidje ook.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Hij roffelt lekker inderdaad. Leuk voor eens door te trekken, maar niet echt voor langdurig te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Zo iets raars.
Sinds gisteren als ik EV nu rij lijkt het soms alsof de motor stationair erbij draait.
Maar zonder dat je brandstof verbruik hebt.

Ik weet dat soms de motor bijspringt maar dat is dan overduidelijk geluid en brandstof verbruik.

Nu hoor je iets waarbij je denkt loopt de motor nu stationair mee?

Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
EdvanAl schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:35:
Zo iets raars.
Sinds gisteren als ik EV nu rij lijkt het soms alsof de motor stationair erbij draait.
Maar zonder dat je brandstof verbruik hebt.

Ik weet dat soms de motor bijspringt maar dat is dan overduidelijk geluid en brandstof verbruik.

Heel vreemd.
Niet per ongeluk de bergrem aangezet?

[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 17-07-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Rupie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:31:
[...]
Maar nooit een melding gehad dat de update daadwerkelijk klaar was. Net even de usb stick gecheckt maar daar staat geen logfile op zo te zien... zou je ik toch haast gaan denken dat er nog iets niet helemaal klaar was op de een of andere manier...
Via onderstaande link zie je een beschrijving hoe je een nieuw logfile kan maken.
https://www.kugaownersclu...ford-servers.22289/?tl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Oh.
Waar zit dat orecies ?
Iets met grade assist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

EdvanAl schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:35:
Heel vreemd.
Als je display nog steeds zegt dat je elektrisch rijdt, is het niet de ICE die meedraait. Ik weet wel dat bij erg warm weer en afhankelijk van je airco instelling de airco compressor begint te lijken op dat ding wat ik ook in de schuur heb staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:13
[...]

Daar bestaan boeken over :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-CkZA1-la3VmmQojfj-mXCXsjU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kSkrkH1P1OeQPsLpnKclZmRk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

@WaterFire Die moest ik even opzoeken, want ik loop nog niet bij een pseudo-psycholoog. Dat boek gaat blijkbaar over het loslaten van frustraties, maar die heb ik gelukkig niet. Ik vind het ook leuk hoor, lekker snel optrekken. Het is alleen zo zinloos om dat te doen met een auto die beoogd is duurzaam(er) te zijn. Nou, niet als je er zo mee optrekt dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 31-08 10:55
Vandaag mijn nieuwe Ford Kuga opgehaald. Maar hoe laadt je zo'n auto op met een grannycharger van Ford ???? Stekker in huis stopcontact, andere eind in auto maar er gebeurt niets. Op granny charger brand groene en rode lampje en oranje lampje knipperd. op de app staat : charging error. Broekhuis gebeld maar zoals gewoonlijk bij autohandelaren als je hebt betaald geven ze niet meer thuis !!!

[ Voor 15% gewijzigd door sharebeliever op 18-07-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@sharebeliever heb je ook een laadpaal geprobeerd en werkt het daar wel?

Anders DOA omalader vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

@sharebeliever Ja, ik zou een laadpaal proberen, of een granny van iemand anders. Het kan ook je onboard charger zijn. Ik heb trouwens ook heel af en toe charging errors. Die verdwijnen dan weer na een keer opnieuw te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
sharebeliever schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:25:
Vandaag mijn nieuwe Ford Kuga opgehaald. Maar hoe laadt je zo'n auto op met een grannycharger van Ford ???? Stekker in huis stopcontact, andere eind in auto maar er gebeurt niets. Op granny charger brand groene en rode lampje en oranje lampje knipperd. op de app staat : charging error. Broekhuis gebeld maar zoals gewoonlijk bij autohandelaren als je hebt betaald geven ze niet meer thuis !!!
Groen Aan, Rood aan en oranje knipperend =
De stekker van de laadkabel is oververhit. Modus laadkabel opnieuw proberen uitgeput. Het voertuig wordt niet opgeladen. Het stopcontact is defect.
---
Laat het stopcontact repareren of gebruik een ander stopcontact.
Lijkt er dus op dat je stopcontact mogelijk niet in orde is. Is deze versleten/roestig of zit de stekker er los in (klemmen lam)?

[ Voor 27% gewijzigd door Propheticus op 18-07-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
PimZ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:47:
[...]

Via onderstaande link zie je een beschrijving hoe je een nieuw logfile kan maken.
https://www.kugaownersclu...ford-servers.22289/?tl=nl
Tooltje heb ik al een keer van ford gekregen, het is meer dat ik twijfel of de update dan wel helemaal goed gegaan is.

Ik zie inmiddels wel dat de site van ford op mijn vin weer info over de software versies geeft *O*
Vreemd genoeg geeft hij alleen aan dat alles up to date is terwijl ik doorgegeven heb dat ik op F10 maps zit (wat tot voor woensdag ook zo was) en ik dus nog geen logfile daarvan heb kunnen uploaden…wat nu ook niet meer kan trouwens omdat ford van mening is dat alles bijgewerkt is.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta737
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 13:31
sharebeliever schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:25:
Is het stopcontact wel geaard? Bij een andere auto met granny charger ook gehad dat het daarom niet ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Rupie Of je doet het helemaal zelf, de SYNC3 updates:

https://www.kuga-forum.de...-4-alle-updates/?pageNo=1

cyanlabs. Daar kun je ook alle (losse) update files vinden.
't Is wel een zoekplaatje. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Weet iemand wanneer de L-stand in de transmissie te gebruiken en/of wanneer grade assist?
Ik gebruik nu (rijdend in heuvelachtig/bergachtig) gebied de L modus tijdens het rijden.

Ik neem aan dat je deze wel enige tijd (30-60min) mag gebruiken als er continue hoogteschil is?

Heeft grade assist bepaalde voordelen over de L modus en mag je deze lang(er) gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Na dertigduizend kilometer, diverse software updates, 17 keer fossiel sap tanken (525 liter E10), één onderhoudsbeurt en talloze malen gestekkerd te hebben, is het tijd voor een korte evaluatie van onze Kuga PHEV.

Ik had trouwens niet verwacht dat deze Kuga PHEV, EN het beloofde EV-bereik zou halen, EN dat 'ie naar verhouding ook nog zo 'zuinig' met de dure benzine omgaat. Wat dat betreft hebben ze bij Ford (met dank aan Toyota) een bijzonder gelukte combinatie van een groot 2,5L Atkinson blok, een e-CVT bak en het EV gedeelte, weten te bouwen. d:)b

Allereerst het rijden in de Kuga PHEV:
Dat is gewoon top. Een heerlijke auto voor korte en lange ritten. 8) Heerlijk relaxed, zacht zoevend naar je bestemming. Het zitmeubilair (AGR elektrisch verstelbare stoel met verwarming) is uitstekend. De zitpositie achter het stuur is gewoon goed. Prettige ontspannen houding, ook bij lange Autobahntripjes, is prima.
Het zicht rondom is prima. Ietwat dikke A-stijlen en enigszins beperkt zicht naar achteren. Maar gelukkig ondersteund door een breedbeeld achteruitrij camera.
Het intelligente LED dim-/grootlicht werkt ook uitstekend. Wat een bak licht wordt er op die donkere polderweggetjes losgelaten. Fantastisch. En directe reactie bij tegenliggers e.d.
Nadeel is wel dat Ford nog steeds niet zo slim omgaat met DRL+achterlichten tegelijk ingeschakeld. Of nog beter; de zogenaamde 'Skandinavië verlichtingsoptie' wil aanzetten voor Nederlandse klanten.

Sturen en koersvastheid. Deze rijmachine ligt als een blok op de weg. Ook hoge snelheden op de Autobahn (tegen de 200km/h) zijn eigenlijk geen probleem. Het sturen over bergpassen met haarspeldbochten en forse stijgingen en dalingen is eigenlijk kinderspel. Ook qua trekkracht niets te klagen. Nauwelijks stuurreacties en alles voelt heel vertrouwenwekkend aan.
Heeft ongetwijfeld te maken met de forse massa van het geheel. Ruim 1800kg. De Michelin CC2 banden bevallen ook goed. Zowel in de natte prutwinters in Nederland, de blubberweggetjes in de polder, tot aan die enkele sneeuw-/hagelbui in de Alpen gedurende de zomer.

Da's misschien ook eigenlijk een beetje een nadeel: deze auto is heel makkelijk te rijden. Je hoeft er echt geen geroutineerde chauffeur voor te zijn. Zelfs mijn vrouw (die weinig rijdt) ;) voelt zich op d'r gemak in dit grote apparaat.

Nadeel is wel, vind ik, de vering is gewoonweg te stug. Te stuiterig (men zegt dat dat specifiek van de ST-X uitvoering komt). Dat gehobbel, zeker op slecht wegdek (grintweg, kinderkopjes) is best wel storend. Aan de andere kant; dat voorkomt direct al, te enthousiaste snelheden op dat soort wegdek.

Deze uitvoering (gebouwd begin 2023) heeft nog niet zoveel irritante ADAS aan boord. Maar ook hier wel eens de nodige uitglijders. Af en toe een bizarre remoperatie van een object wat er helemaal niet was. En/of detectie van iets recht voor/achter de auto, wat helemaal geen probleem vormt.

De carrosserie.
Die kleur, zwart dus. Nooit meer doen! Verschrikkelijk gewoon. Je ziet er alles op. En het is best wel krasgevoelig. Het enige waar m'n echtgenote d'r zin kreeg.
Want andere kleuren waren destijds, bij aanschaf, niet met dezelfde gunstige financiële voordelen leverbaar. De kleur die ik eigenlijk wilde. Iets van metallic blue o.i.d. Bleek in 2023 ruim een half jaar levertijd te hebben. En onze toenmalige auto stond net op het punt om ook forse kosten te gaan krijgen.
Dus tja... Toen was het kiezen tussen een witte en een zwarte.
Ook de vorm(en) van de carrosserie, met al die vouwen en lijnen, ben ik niet echt van gecharmeerd. Het is vooral lastig schoonmaken. Je blijft in alle hoekjes en gaatjes bezig om het vuil eraf te krijgen. En daarnaast is dat zwart niet echt vergevingsgezind.
Ik zie liever een compleet gladde, ronde carrosserie. Beetje zoals een Range Rover dat gladde uiterlijk toepast.
Ook de binnenkant. Skoda gaat gewoon veel slimmer om met binnenruimte, in een gegeven carrosserie. M.a.w. de effectief bruikbare ruimte valt wat tegen. Ook hier weer teveel 'rare' hoeken en gaten en vouwen.

Tja, en dan waar-voor-z'n-geld? Hmmm, lastig. 't Is dat we destijds deze nieuwe voorraadauto met 8k€ korting konden aanschaffen, we naar verhouding, veel terugkregen voor onze 13 jaar oude Skoda Roomster. Anders was 'ie wel heel prijzig geweest.

Recentelijk heeft 'ie z'n eerste onderhoudsbeurt gehad. Bij 30kkm/2jr. Dat kostte maar liefst 608€. En de welbekende riedels als wel/geen nieuwe ruitenwissers, ruitenwisservloeistof bijvullen terwijl er niks bij kan, interieurluchtfilter waar ze veel te veel voor rekenen, etc.
Wat dat betreft maken blijkbaar alle merkgarages zich daar schuldig aan. Ook de bereikbaarheid is slecht. En luisteren is ook een ding bij klanten'service'. ;(

Enige voordeel van de laatste grote s/w update (24S79 i.v.m. mogelijk venten van cellen uit het HV-accu blok) is dat de garantie op het HV-installatie nu is verlengd naar 10jaar/240kkm.

De komende weken gaat de Kuga weer op reis. Van Nederland, door Duitsland en Oostenrijk naar Süd-Tirol. En na een paar weken weer retour. Hopelijk wederom zonder problemen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Chr1s schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:30:

Heeft grade assist bepaalde voordelen over de L modus en mag je deze lang(er) gebruiken?
Het één lijkt veel op het ander, maar het is niet hetzelfde.

Soms wat lastig uit te leggen.
Maar lees nog eens de manual er op na. ;)

De 'L' zorgt eerder voor sterk(er) afremmen, al rijdende naar beneden, m.b.v. het motorblok.
En de bergassistentie kan zorgen voor een constante snelheid, terwijl je naar beneden rijdt, zonder dat je zelf hoeft in te grijpen.
Al meerdere malen gebruikt, bijvoorbeeld op de Stelvio en Umbrail pas (zoek maar eens terug in dit topic).

Hellingassistentie:
De auto bepaalt hoeveel motorfunctie
nodig is en hoeveel de hoogspanningsaccu
moet worden opgeladen. U merkt mogelijk
dat het motortoerental toeneemt en
afneemt. Dit helpt om uw rijsnelheid
constant te houden wanneer u een helling
afrijdt.

'L':
In Low (L) vertraagt de auto merkbaarder
dan in de vooruit (D) wanneer u het
gaspedaal loslaat.
N.B.: Het gebruik van deze modus wordt
aanbevolen bij het rijden op heuvel- of
bergachtige wegen of bij gebruik van een
aanhanger.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij wordt in de L modus de motor alleen gebruikt voor afremmen als de energie niet in de HV accu opgeslagen kan worden. Die les heb ik hardhandig geleerd in Oostenrijk door ergens hoog in de bergen te slapen en in de ochtend naar beneden te gaan. Als je dan zo stom bent als ondergetekende door boven op te laden dan gaat gelijk de motor aan als je naar beneden rijdt. Dag later niet opgeladen om beneden aan te komen met 60% lading :+

Zonder dat de motor aansprong natuurlijk.

Sindsdien laadt ik overigens nergens meer in Oostenrijk met die belachelijke ‘kleeftarieven’. Die gewoon in de nacht doorlopen 8)7.

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 19-07-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
ehtweak schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:37:
Na dertigduizend kilometer, diverse software updates, 17 keer fossiel sap tanken (525 liter E10), één onderhoudsbeurt en talloze malen gestekkerd te hebben, is het tijd voor een korte evaluatie van onze Kuga PHEV.

Ik had trouwens niet verwacht dat deze Kuga PHEV, EN het beloofde EV-bereik zou halen, EN dat 'ie naar verhouding ook nog zo 'zuinig' met de dure benzine omgaat. Wat dat betreft hebben ze bij Ford (met dank aan Toyota) een bijzonder gelukte combinatie van een groot 2,5L Atkinson blok, een e-CVT bak en het EV gedeelte, weten te bouwen. d:)b

Dat is gewoon top. Een heerlijke auto voor korte en lange ritten. 8) Heerlijk relaxed, zacht zoevend naar je bestemming. Het zitmeubilair (AGR elektrisch verstelbare stoel met verwarming) is uitstekend. De zitpositie achter het stuur is gewoon goed. Prettige ontspannen houding, ook bij lange Autobahntripjes, is prima.
Het zicht rondom is prima. Ietwat dikke A-stijlen en enigszins beperkt zicht naar achteren. Maar gelukkig ondersteund door een breedbeeld achteruitrij camera.
Het intelligente LED dim-/grootlicht werkt ook uitstekend. Wat een bak licht wordt er op die donkere polderweggetjes losgelaten. Fantastisch. En directe reactie bij tegenliggers e.d.
Nadeel is wel dat Ford nog steeds niet zo slim omgaat met DRL+achterlichten tegelijk ingeschakeld. Of nog beter; de zogenaamde 'Skandinavië verlichtingsoptie' wil aanzetten voor Nederlandse klanten.

Sturen en koersvastheid. Deze rijmachine ligt als een blok op de weg. Ook hoge snelheden op de Autobahn (tegen de 200km/h) zijn eigenlijk geen probleem. Het sturen over bergpassen met haarspeldbochten en forse stijgingen en dalingen is eigenlijk kinderspel. Ook qua trekkracht niets te klagen. Nauwelijks stuurreacties en alles voelt heel vertrouwenwekkend aan.
Heeft ongetwijfeld te maken met de forse massa van het geheel. Ruim 1800kg. De Michelin CC2 banden bevallen ook goed. Zowel in de natte prutwinters in Nederland, de blubberweggetjes in de polder, tot aan die enkele sneeuw-/hagelbui in de Alpen gedurende de zomer.

Da's misschien ook eigenlijk een beetje een nadeel: deze auto is heel makkelijk te rijden. Je hoeft er echt geen geroutineerde chauffeur voor te zijn. Zelfs mijn vrouw (die weinig rijdt) ;) voelt zich op d'r gemak in dit grote apparaat.

Nadeel is wel, vind ik, de vering is gewoonweg te stug. Te stuiterig (men zegt dat dat specifiek van de ST-X uitvoering komt). Dat gehobbel, zeker op slecht wegdek (grintweg, kinderkopjes) is best wel storend. Aan de andere kant; dat voorkomt direct al, te enthousiaste snelheden op dat soort wegdek.

Deze uitvoering (gebouwd begin 2023) heeft nog niet zoveel irritante ADAS aan boord. Maar ook hier wel eens de nodige uitglijders. Af en toe een bizarre remoperatie van een object wat er helemaal niet was. En/of detectie van iets recht voor/achter de auto, wat helemaal geen probleem vormt.

De carrosserie.
Die kleur, zwart dus. Nooit meer doen! Verschrikkelijk gewoon. Je ziet er alles op. En het is best wel krasgevoelig. Het enige waar m'n echtgenote d'r zin kreeg.
Want andere kleuren waren destijds, bij aanschaf, niet met dezelfde gunstige financiële voordelen leverbaar. De kleur die ik eigenlijk wilde. Iets van metallic blue o.i.d. Bleek in 2023 ruim een half jaar levertijd te hebben. En onze toenmalige auto stond net op het punt om ook forse kosten te gaan krijgen.
Ook de vorm(en) van de carrosserie, met al die vouwen en lijnen, ben ik niet echt van gecharmeerd. Het is vooral lastig schoonmaken. Je blijft in alle hoekjes en gaatjes bezig om het vuil eraf te krijgen. En daarnaast is dat zwart niet echt vergevingsgezind.
Ik zie liever een compleet gladde, ronde carrosserie. Beetje zoals een Range Rover dat gladde uiterlijk toepast.
Ook de binnenkant. Skoda gaat gewoon veel slimmer om met binnenruimte, in een gegeven carrosserie. M.a.w. de effectief bruikbare ruimte valt wat tegen. Ook hier weer teveel 'rare' hoeken en gaten en vouwen.

Tja, en dan waar-voor-z'n-geld? Hmmm, lastig. 't Is dat we destijds deze nieuwe voorraadauto met 8k€ korting konden aanschaffen, we naar verhouding, veel terugkregen voor onze 13 jaar oude Skoda Roomster. Anders was 'ie wel heel prijzig geweest.

Recentelijk heeft 'ie z'n eerste onderhoudsbeurt gehad. Bij 30kkm/2jr. Dat kostte maar liefst 608€. En de welbekende riedels als wel/geen nieuwe ruitenwissers, ruitenwisservloeistof bijvullen terwijl er niks bij kan, interieurluchtfilter waar ze veel te veel voor rekenen, etc.
Wat dat betreft maken blijkbaar alle merkgarages zich daar schuldig aan. Ook de bereikbaarheid is slecht. En luisteren is ook een ding bij klanten'service'. ;(

Enige voordeel van de laatste grote s/w update (24S79 i.v.m. mogelijk venten van cellen uit het HV-accu blok) is dat de garantie op het HV-installatie nu is verlengd naar 10jaar/240kkm.

De komende weken gaat de Kuga weer op reis. Van Nederland, door Duitsland en Oostenrijk naar Süd-Tirol. En na een paar weken weer retour. Hopelijk wederom zonder problemen.
Goede herkenbare omschrijving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Het één lijkt veel op het ander, maar het is niet hetzelfde.

Soms wat lastig uit te leggen.
Maar lees nog eens de manual er op na. ;)

De 'L' zorgt eerder voor sterk(er) afremmen, al rijdende naar beneden, m.b.v. het motorblok.
En de bergassistentie kan zorgen voor een constante snelheid, terwijl je naar beneden rijdt, zonder dat je zelf hoeft in te grijpen.
Al meerdere malen gebruikt, bijvoorbeeld op de Stelvio en Umbrail pas (zoek maar eens terug in dit topic).

Hellingassistentie:
De auto bepaalt hoeveel motorfunctie
nodig is en hoeveel de hoogspanningsaccu
moet worden opgeladen. U merkt mogelijk
dat het motortoerental toeneemt en
afneemt. Dit helpt om uw rijsnelheid
constant te houden wanneer u een helling
afrijdt.

'L':
In Low (L) vertraagt de auto merkbaarder
dan in de vooruit (D) wanneer u het
gaspedaal loslaat.
N.B.: Het gebruik van deze modus wordt
aanbevolen bij het rijden op heuvel- of
bergachtige wegen of bij gebruik van een
aanhanger.
Ok dus als ik het goed begrijp dan geeft de L functie altijd maximaal remvermogen als ik het gaspedaal loslaat.

Terwijl de grade assist min of meer dezelfde functie heeft maar het motorvermogen aanpast (of regeneratie) om een constante snelheid te behouden?

Ik kan me in dit geval voorstellen als je met een constante snelheid afdaalt je grade assist gebruikt en als het terrein wat meer varieert en daarmee ook je snelheid je eerder de L functie gebruikt?

Ik heb overigens wel de indruk dat ik meer energie terugwin met L.

Kan je beide functie gedurende een hele rit gebruiken als je door bergachtig gebied gaat, of is L alleen voor kort gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:37:

De carrosserie.

Over die onderhoudskosten, ik heb nog geen onderhoud gehad met de Kuga, wel met de vorige auto de Ford Focus en dat kostte in 2023 EUR 291,- bij de Ford dealer voor olie en remvloeistof. Zal nu iets duurder zijn wegens inflatie, maar het zou niet uit hoeven maken of ze de olie en remvloeistof in een Focus of Kuga gooien lijkt mij.
En niet betalen voor 'Ford assistance' , dan heb je een jaar lang 'gratis' pech service, maar hoe groot is de kans nou dat je pech krijgt met zo'n nieuwe auto. Als je niks zegt dan betaal je hier standaard voor bij een beurt. (ik meen dat het iets van 100-150 euro scheelt). Even gechekt, Ford Assistance kostte 240 euro in 2023. Dus dat verklaart die 600 euro van jou wel.

Verder eens dat het beste een dure wagen is, mijne had een nieuwprijs van ruim 50k, dat heb ik er niet voor betaald, maar irl de Focus die we hiervoor hadden (nieuwprijs 32k) vind ik het aardig uit verhouding.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2025 22:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDB007
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23-07 11:01
Vraagje aan de specialisten:
Sinds enkele dagen zie ik dit OFF teken op mijn dashboard bij het starten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1S3S1v1fJxtUKXpeZgorrqZtyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odSPe5YFd2PmHIai62NTpL1l.jpg?f=fotoalbum_large

Na 5 sec is deze OFF weg en zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkHwxRf-eHMHEfv_e6K-zKz0yxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De6idhVgWYBsm4Fd3qA1zcxF.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het wegrijden geeft dit de toegelaten snelheid aan volgens Android auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-Anne-Tweaked
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-08 15:28
Aan allen. Ik rij nu ruim een maand of 7 met de Kuga, en over het algemeen ben ik best tevreden. Maar er zijn 2 dingen die ik graag zou aanpassen cq configureren, en evt moet ik dat via forscan met een OBD2 dongle uitvoeren. Het betreft de adaptive cruise control versus de 'gewone' cruise control. Ik zou de gewone versie graag standaard willen hebben, maar als ik die instelling zo laat staan krijg ik elke keer een irritante melding. Die melding hoeft niet, ik weet wat ik heb ingesteld, daar heb ik het juist voor gedaan. Hoe zet ik die af?

Ten tweede de ambient lighting. Vind ik ook overbodig, en wil ik permanent disabled hebben. Nu moet ik steeds weer in de sync 4 settings, en daar de sterkte terugdraaien naar 0, want steeds wordt dat weer opgeschroefd naar een waarde > 0.

De sneheidssignalering en lane keeping. Tja. Bedankt Brussel. (Bemoeials)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het heeft lang geduurd...
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
DRL + achterlichten aan.

Bij de 24S79 update (afgelopen juni) heb ik er ook nog naar gevraagd.
Was allemaal moeilijk, kon niet, is niet mogelijk op uw Kuga, enzovoorts.

En zelf was ik er nog steeds niet toegekomen om FORScan + adapter te kopen en me daarin te verdiepen.

Aangezien er nog een andere s/w update (TCU) gedaan moest worden, vanochtend de auto gebracht en nogmaals gevraagd.

Vanmiddag opgehaald en nu ineens wel.
DRL + achterlichten gaan nu gewoon aan als je de auto start. :Y

Zucht, en waarom eerst dan zo moeilijk doen? :?
Ze mompelden wel iets van dat de monteur die er vandaag was, 'iets met z'n laptop gedaan had'. :+
Ok...
laat me raden, die heeft zelf FORScan gebruikt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ehtweak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:36:
Het heeft lang geduurd...
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
DRL + achterlichten aan.

Bij de 24S79 update (afgelopen juni) heb ik er ook nog naar gevraagd.
Was allemaal moeilijk, kon niet, is niet mogelijk op uw Kuga, enzovoorts.

En zelf was ik er nog steeds niet toegekomen om FORScan + adapter te kopen en me daarin te verdiepen.

Aangezien er nog een andere s/w update (TCU) gedaan moest worden, vanochtend de auto gebracht en nogmaals gevraagd.

Vanmiddag opgehaald en nu ineens wel.
DRL + achterlichten gaan nu gewoon aan als je de auto start. :Y

Zucht, en waarom eerst dan zo moeilijk doen? :?
Ze mompelden wel iets van dat de monteur die er vandaag was, 'iets met z'n laptop gedaan had'. :+
Ok...
laat me raden, die heeft zelf FORScan gebruikt...
Dat is heel fijn voor jou ehtweak, je was er al lang mee bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Iemand deze wel eens gehad ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZijyMW6FPGmAkmh9MaB7YGWNExQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5NIaHfwv4EoVF2GFhJLAk1B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:26
Ja, ik heb dit ook.
Ik gebruik een Alfen laadpaal en daar schijnt het wel eens vaker voor te komen, zover ik weet kan je hier niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ik die foutmelding krijg hoef ik meestal niets te doen en laad hij gewoon op.

Maar met Alfen laadpalen heb ik ook wel vaker gedonder gehad ja.. Zelf heb ik er een van Webasto. Met Alfen palen stopt de sessie dan wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 23-07-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
Nou, ik heb de beker weer, begint dat gedonder weer, 12V accu dood...nu aan de accu lader. Gisteren de hv accu nog opgeladen.(Betreft Kuga2021)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Da's mooi balen @vanderv .
Maar ik dacht dat de 12V accu problemen door de s/w updates van de laatste jaren en het toepassen van een andere type accu, met bijbehorend BMS, nu wel verholpen waren?

Weet je zeker dat jouw Kuga al de benodigde updates heeft gehad?
En, heb je geen recht meer op Ford Assistance?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
ehtweak schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:01:
Da's mooi balen @vanderv .
Maar ik dacht dat de 12V accu problemen door de s/w updates van de laatste jaren en het toepassen van een andere type accu, met bijbehorend BMS, nu wel verholpen waren?

Weet je zeker dat jouw Kuga al de benodigde updates heeft gehad?
En, heb je geen recht meer op Ford Assistance?
Wat betreft de assistance, heb ik nog wel recht op, maar ja, dan komt waarschijnlijk de ANWB en doet precies hetzelfde wat ik nu zelf doe, de booster erop, kofferbak open, accu pool los en een acculader erop.

Ik had na de updates voorheen en montage van een grotere accu ook geen problemen meer, zou het dan toch weer met de laatste hv accu update in de war zijn? Ik dacht meld het toch maar even hier.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayham
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-09 14:15
Deze melding heb ik ook gehad, vooral vorige week toen het boven de 30gr was. Zie ook bij mijn energie meter pieken en dalen in de laadsnelheid. Dit gebeurd dus bij een gewoon stopcontact welke het altijd goed gedaan heeft voor de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Chr1s schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:47:
[...]

Ok dus als ik het goed begrijp dan geeft de L functie altijd maximaal remvermogen als ik het gaspedaal loslaat.

Terwijl de grade assist min of meer dezelfde functie heeft maar het motorvermogen aanpast (of regeneratie) om een constante snelheid te behouden?

Ik kan me in dit geval voorstellen als je met een constante snelheid afdaalt je grade assist gebruikt en als het terrein wat meer varieert en daarmee ook je snelheid je eerder de L functie gebruikt?

Ik heb overigens wel de indruk dat ik meer energie terugwin met L.

Kan je beide functie gedurende een hele rit gebruiken als je door bergachtig gebied gaat, of is L alleen voor kort gebruik?
Wanneer je afdaalt op de cruise control heeft de "L" geen zin, de auto past het remvermogen toch al aan om de snelheid constant te houden.
Zonder cc aan scheelt het wel, met de L-functie aan hoef je in een afdaling vrijwel niet je rempedaal te gebruiken.
Grade-assist weet ik niet, heb ik nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zit er weer een update van de Kuga aan te komen? Vlak voor de introductie van het 2024 model kreeg het 2019 model de 'Grey Matter' editie, en nu heeft de 2024 een 'Sound Edition'. https://www.ford.nl/personenautos/kuga/sound-edition

De PHEV's met een elektrisch bereik van meer dan 100km beginnen te komen, en Ford loopt een beetje achter met nog geen 70km, lijkt mij wel een reden voor een 'paniekupgrade' zo snel na de introductie van het 2024 model. Even wat oude aandrijflijnen wegwerken met speciale uitvoeringen, zo voelt het.

(Kuga staat op de shortlist van mijn volgende auto, Ford heeft wel mijn voorkeur, maar het elektrische bereik valt een beetje tegen, de 120km van de Vokswagen Tiguan PHEV is beter voor 1x in de week aan de openbare paal, maar ik vind dat een minder mooie auto)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanderv
Nou, nou, €350,- incl.BTW voor alleen de nieuwe Ford accu, dan nog montage en zogenaamd programmeren van de accu... 8)7

Nu zelf maar exact dezelfde gekocht, Varta 50 Ah/540A AGM (is ook intern bij Ford aangepast naar AGM, Ford bestelnummer 265 1139) voor €220,- incl. resetten eventuele foutcodes bij de plaatselijke autozaak hier.

Het resetten van de nieuwe accu kun jezelf; auto op contact (motor niet "starten") ,5 x knipperen met grootlicht en vervolgens 3x op de rem trappen, als bevestiging knippert het accu lampje 3x, nu is de accu sensor gereset.... >:)

[ Voor 10% gewijzigd door vanderv op 25-07-2025 18:57 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd3jcw
  • Laatst online: 15-09 15:59
Het resetten van de accu monitor kun je zelf inderdaad met die procedure, wat ik mij wel afvraag is of de centrale configuratie van de auto is ' verteld' dat er nu een AGM accu is gemonteerd. Anders is deze nieuwe accu geen lang leven beschoren...

Als de voorgaande, defect geraakte accu, ook een AGM was is programmeren natuurlijk niet nodig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Dat is een goeie vraag, weet iemand of dat inderdaad te programmeren is? AGM of SLI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirjamy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-07 11:56
Wij hebben een hele vervelende rammel/ratel vanuit het dashboard aan de passagierskant. Vooral met warmere temperaturen. Hebben al veel los gehad en nagekeken maar kunnen niets vinden. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Gaat om een ST-Line X uit 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Mirjamy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:08:
Wij hebben een hele vervelende rammel/ratel vanuit het dashboard aan de passagierskant. Vooral met warmere temperaturen. Hebben al veel los gehad en nagekeken maar kunnen niets vinden. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Gaat om een ST-Line X uit 2024.
Vanwege de relatie met warm weer; Al eens gecontroleerd of het geluid weg gaat als je de airco (of hele climate control) uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Mirjamy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:08:
Ik kwam erachter dat mijn expansie vat van de koelvloeistof een beetje los zat, mischien hoor je dat?

Is er iemand met Forscan in omgeving Sneek die mij wil helpen met het aanpassen van de 12V accu instelling? Graag PM, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
Is dit beste procedure om de auto te parkeren :

- auto staat in D met voet op de rem
- ga naar N
- schakel handrem in
- ga naar P
- haal voet van rem

Is dit de beste manier om zo min mogelijke krachten te hebben op de transmissie tijens parkeren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Ik denk niet dat je je daarover zoveel zorgen moet maken. Zolang je maar niet terwijl je nog net rolt al de P erop gooit.

Op een helling zou je eerst de handrem kunnen doen voordat je de auto uitzet/in P zet.

Mijn procedure: met voet op de rem auto uitzetten (vanuit D/R gaat hij automatisch naar P), dan met de voet nog steeds op de rem de handrem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

Arno

PF5A

Mijn Kuga gaat vanzelf in P als ik de motor uitzet. Lijkt me allemaal vanzelf prima gaan :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En de Kuga trekt ook zelf de handrem aan. Het enige gekke is dat ie dat pas doet als je de deur opent (volgens mij) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
JDB007 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:51:
Vraagje aan de specialisten:
Sinds enkele dagen zie ik dit OFF teken op mijn dashboard bij het starten:

[Afbeelding]

Na 5 sec is deze OFF weg en zie ik dit:
[Afbeelding]

Bij het wegrijden geeft dit de toegelaten snelheid aan volgens Android auto.
Ik had het constant.
Fabrieks instellingen heeft het opgelost.
Net zoals mijn vorige Kuga.
Pff slechte zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

Vraagje, komen bij de Kuga de alarm en indicatie geluiden altijd uit het instrumentenpaneel? Of is dat net als bij andere Fords normaal over de speakers tenzij er iets met de 12 volt accu is of andere problemen?

Ik heb nog niet anders gehoord en heb mijn Kuga tweedehands gehoord en vroeg het me net in ene af :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Zucht, heb ik eindelijk de 24S79 update gehad.
Is mijn app-verbinding dood:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT7DUqrWmWG1pqzy79RQ_TD8znk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4caHyS7e0VivabhUDdE9QfZh.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de FordPass reset actie in de auto al uitgevoerd.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd3jcw
OmeJoyo schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:00:
Vraagje, komen bij de Kuga de alarm en indicatie geluiden altijd uit het instrumentenpaneel? Of is dat net als bij andere Fords normaal over de speakers tenzij er iets met de 12 volt accu is of andere problemen?

Ik heb nog niet anders gehoord en heb mijn Kuga tweedehands gehoord en vroeg het me net in ene af :)
De piepjes en alarmen komen normaal uit de autoradio (ACM), mocht hiermee een probleem zijn wordt deze functie overgenomen door je instrumentenpaneel (IPC). Deze piepjes uit je instrumentenpaneel klinken ook scheller dan via de autoradio.
Bij mij is de ene keer de radio actief en de andere keer weer het instrumentenpaneel, ik moet nog eens kijken waarom dit regelmatig wisselt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

pd3jcw schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:25:
[...]

De piepjes en alarmen komen normaal uit de autoradio (ACM), mocht hiermee een probleem zijn wordt deze functie overgenomen door je instrumentenpaneel (IPC). Deze piepjes uit je instrumentenpaneel klinken ook scheller dan via de autoradio.
Bij mij is de ene keer de radio actief en de andere keer weer het instrumentenpaneel, ik moet nog eens kijken waarom dit regelmatig wisselt..
Ja ik ben gewend bij de vorige Focussen dat ze uit de radio komen, tenzij de 12 volt accu voor de auto zijn zin te laag was en een enkele keer om een andere reden. Moet de accutester er nog maar even aanhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
rekel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:47:
[...]

Wanneer je afdaalt op de cruise control heeft de "L" geen zin, de auto past het remvermogen toch al aan om de snelheid constant te houden.
Zonder cc aan scheelt het wel, met de L-functie aan hoef je in een afdaling vrijwel niet je rempedaal te gebruiken.
Grade-assist weet ik niet, heb ik nog nooit gebruikt.
Grade Assist (hellingassistentie) kan je bij de MK3 in het Sync scherm aan/uit zetten bij bestuurdersinstellingen. Bij de MK3.5 treedt Grade Assist automatisch in werking bij bepaalde voorwaarden (zie manual).
Met caravan en Grade Assist aan, zie ik de werking ervan bergaf met CC aan. Afhankelijk van het helling treed Grade Assist in werking ( groen ikoontje) of niet (wit ikoontje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Vanmorgen wat aparts. Reen naar het vliegveld van Toulouse Zuid Frankrijk. Ik krijg de melding milieu-zone en direct daarna dat de auto naar de eco-mode is geschakeld. En idd, het groene blaadje onderin beeld van eco. Zone uit, weer melding en auto terug naar normal.
Dat wisselde een aantal keren, dus die zones worden kennelijk nog niet lekker herkend. Accu was leeg, was anders misschien wel naar ev-nu ipv eco gegaan.
Heel stuk van de terugweg van Toulouse naar Carcassonne bleef de auto af en aan zone EV van Toulouse melden. Vreemd, herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:02
Ik zie jullie verbruiken allemaal in bergen, maar wat is het verbruik op het platte land als Nederland met caravan? Morgen net 300km rijden dat moet te doen zijn met 1 volle accu en tank bezine lijkt me? Ik zie 1 op 9 en 1 op 10 voorbij komen...

Dit in verband met tankstation zoeken waar je beetje makkelijk kan tanken met de caravan erachter, is niet allemaal zo vanzelf sprekend met krappe bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oknih
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-08 17:29
Ik zit te twijfelen tussen een Kuga of een Explorer ev.
Ik hoef geen caravan te trekken en ga dit ook niet doen in de toekomst.
Vriendin is wat conservatief en moet nog een stap maken richting elektrisch rijden.
Ik heb een eigen parkeerplekken maar nog geen laadpalen oid.
Ik zou wel de stap wil maken naar ev. Ik rijd ongeveer 10-15k.
Ik rij al jaren Ford en dit bevalt super, heb nu een Focus.
De Kia ev 3 valt niet in de smaak bij mijn partner, wellicht nog wel de Niro ev.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
Oknih schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:59:
Ik zit te twijfelen tussen een Kuga of een Explorer ev.
Ik hoef geen caravan te trekken en ga dit ook niet doen in de toekomst.
Vriendin is wat conservatief en moet nog een stap maken richting elektrisch rijden.
Ik heb een eigen parkeerplekken maar nog geen laadpalen oid.
Ik zou wel de stap wil maken naar ev. Ik rijd ongeveer 10-15k.
Ik rij al jaren Ford en dit bevalt super, heb nu een Focus.
De Kia ev 3 valt niet in de smaak bij mijn partner, wellicht nog wel de Niro ev.
Als je makkelijk een (eigen) laadpaal kan plaatsen en het binnen je gebruik past (geen lange reizen/aanhanger) zou ik persoonlijk altijd voor het genot van een EV gaan. Overigens zijn er in dat segment veel leuke auto's te krijgen tegenwoordig...Denk ook is een een Skoda Elroq, Tesla met 4k inruilpremie, of een afgeprijsde Cupra of ID3.
Nedora schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:12:
Ik zie jullie verbruiken allemaal in bergen, maar wat is het verbruik op het platte land als Nederland met caravan? Morgen net 300km rijden dat moet te doen zijn met 1 volle accu en tank bezine lijkt me? Ik zie 1 op 9 en 1 op 10 voorbij komen...

Dit in verband met tankstation zoeken waar je beetje makkelijk kan tanken met de caravan erachter, is niet allemaal zo vanzelf sprekend met krappe bochten.
Dat red je makkelijk, mits je geen 110 op de teller gaat rijden of enorme bak tegenwind. En zelf dan waarschijnlijk ook nog wel :9

1:10 is prima haalbaar als je beetje rustig aan doet en de aanhanger geen 250 brede lompe windvanger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:02
nooberke schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:45:

Dat red je makkelijk, mits je geen 110 op de teller gaat rijden of enorme bak tegenwind. En zelf dan waarschijnlijk ook nog wel :9

1:10 is prima haalbaar als je beetje rustig aan doet en de aanhanger geen 250 brede lompe windvanger is.
Haha nee hoor, standaard caravan van 4,5 meter lang. Gewoon 90 op de rechterbaan achter de rest aan van het vakantie verkeer 😂. Dank je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Gisteren terug uit Italie, auto vakantie, geen sleurhut gewoon een vol bepakte auto met 3 personen.

3000km gereden waarvan 900 elektrisch (ik heb niet geladen) verbruik 1:16.4

NL = maximale snelheid +10 extra, Autobahn was 150-160 waar mogelijk, Zwitserland was 120 + wat extra en Itaiie 135 op CC ivm de vele traject controle.

Ik zeg, erg knap van de Kuga!

Nog een kleine vraag voor de andere ST-X rijders onder ons, mijn Kuga wordt best onrustig als in trillingen bij 150-160, hebben jullie dit ook? Hij is al eens uitgelijnd omdat mn stuur en zitting duidelijk trilde bij 85.

[ Voor 23% gewijzigd door Raylan op 01-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taffy41
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-08 14:54
Nedora schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Haha nee hoor, standaard caravan van 4,5 meter lang. Gewoon 90 op de rechterbaan achter de rest aan van het vakantie verkeer 😂. Dank je!
Ik heb weliswaar geen 2,50 mtr brede maar wel een 7,50 mtr lange caravan , 1500 kg en ook ik ben heen weer naar Italie gereden met een verbruik van 1 op 10,5 met altijd 90 op de cc.
En ongeveer een kleine 20 % elektrisch , alleen door het regeneren.
Kuga toch merendeels aangeschaft voor het caravanen en geen moment spijt van , heerlijke trekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Raylan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:21:
Gisteren terug uit Italie, auto vakantie, geen sleurhut gewoon een vol bepakte auto met 3 personen.

3000km gereden waarvan 900 elektrisch (ik heb niet geladen) verbruik 1:16.4

NL = maximale snelheid +10 extra, Autobahn was 150-160 waar mogelijk, Zwitserland was 120 + wat extra en Itaiie 135 op CC ivm de vele traject controle.

Ik zeg, erg knap van de Kuga!

Nog een kleine vraag voor de andere ST-X rijders onder ons, mijn Kuga wordt best onrustig als in trillingen bij 150-160, hebben jullie dit ook? Hij is al eens uitgelijnd omdat mn stuur en zitting duidelijk trilde bij 85.
Ik had bij 150 op de autobahn ook duidelijk trillingen. Bij het uitvoeren van de terugroepactie hebben ze gelijk wat opnieuw gebalanceerd, maar rond de ~75 per uur (helft van de probleemsnelheid) hoor ik nog steeds wel wat (voel niks). Kan de 150 in NL lastig testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raylan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:21:

Uitlijnen of balanceren?

Uitlijnen is eerder vanwege verkeerde sporing, last van scheefstand stuur/wielen, nerveus gedrag op spoorvorming etc.
Balanceren vanwege trillingen bij bepaalde snelheden.

En zijn de wielen los van de auto gebalanceerd? Of terwijl ze gemonteerd waren?
Want ook de andere draaiende delen kunnen onbalans trillingen veroorzaken...

BTW: onze Kuga ST-X rijdt zonder trillingen (zolang je niet teveel op belgische kasseien rijdt), tot 200km/h gewoon strak over de weg. :)

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 01-08-2025 16:19 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier wisselt het van stagiair tot stagiair van de lokale Profile of er wel of geen trillingen zijn. Elke wissel weer een verrassing :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een verassing van de stagiair? Geen wonder dat er iedere keer weer een verse stagiair moet komen... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
In Nederland mag je maar max 130 dus geen idee, zo vaak rijd ik niet in Duitsland op een weg waar geen snelheidslimiet geld. :+

Ik heb mijn Ford Focus na 3 maanden terug gestuurd vanwege trillingen (had overigens niks met de wielen te maken), bij de Kuga (ook st line x) gelukkig nog nooit gemerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 01-08-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raylan
  • Nu online
ehtweak schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Uitlijnen of balanceren?

Uitlijnen is eerder vanwege verkeerde sporing, last van scheefstand stuur/wielen, nerveus gedrag op spoorvorming etc.
Balanceren vanwege trillingen bij bepaalde snelheden.

En zijn de wielen los van de auto gebalanceerd? Of terwijl ze gemonteerd waren?
Want ook de andere draaiende delen kunnen onbalans trillingen veroorzaken...

BTW: onze Kuga ST-X rijdt zonder trillingen (zolang je niet teveel op belgische kasseien rijdt), tot 200km/h gewoon strak over de weg. :)
Dank voor de reactie! geen idee betreft wat ze nou gedaan hebben, ik zal eens informeren.

Gezien jouw ST-X strak zonder trillingen tot de 200 gaat dan mogen ze die van mij wel eens gaan checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:26
ehtweak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:30:
@Splitrr Als je deze clips bedoelt:
https://www.ebay.nl/itm/226356402557

Voor een paar tientjes vind je die op eBay b.v.

Of, als je een 3D printer hebt:
https://www.thingiverse.com/thing:5866332
Ik ben eigenlijk naar het origineel van de eerste op zoek (of naar een 3d print variant)

Die van mij is namelijk afgebroken. Heb jij hier toevallig ook een onderdeel nummer van? Ik kan deze nergens vinden (waarschijnlijk zoek ik verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd3jcw
prekz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 02:55:
[...]

Ik ben eigenlijk naar het origineel van de eerste op zoek (of naar een 3d print variant)

Die van mij is namelijk afgebroken. Heb jij hier toevallig ook een onderdeel nummer van? Ik kan deze nergens vinden (waarschijnlijk zoek ik verkeerd)
FINIS 2556215 (LV4B-S454A74-AD3ZHE) kost rond de 4 euro bij de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoop
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:10
Sinds kort hebben we een caravan (max 1350kg) en nu zijn we op zoek naar een passende trekker.

Op de shortlist staan een gebruikte Lynk & Co 01 en de Kuga PHEV MK3.

Al veel over gelezen en gespeurd, o.a. op dit forum en op caravantrekker.nl. Ook heb ik enkele proefritten gemaakt.

De Lynk heeft een moderner interieur en meer power, hoewel dat laatste me niet perse nodig lijkt met onze caravan. En daar staat de zuinigheid van de Kuga tegenover en soepelere automaat en (vind ik) beter rijgedrag.

Daarnaast kan ik me niet van het idee ontdoen dat Lynk een mogelijk groter onderhoudsrisico is. En duurder, want Volvo.

De Lynk is daarentegen financieel interessant. Voor een auto uit 2022 met 35k km betaal ik hetzelfde als een Kuga uit 2020 die 70k heeft gelopen.

Idee is om de volgende auto 5-7 jaar te rijden met ca. 12k km per jaar. Dan lijkt de Lynk de betere deal, hoewel er weinig modellen te koop staan met >100k op de teller. Bij de Kuga logischerwijs weer wel.

Ben wel benieuwd naar de ervaring van mensen die de overstap hebben gemaakt van Lynk naar Kuga. En wat anderen adviseren natuurlijk. :)

Mijn vakgarage zegt trouwens dat ik gewoon voor een Japanner moet gaan. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

zwoop schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:36:

Ben ik wel benieuwd, welke Japanner die vakgarage dan aanraadt als sleurhutsleurder... ? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
zwoop schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:36:
Sinds kort hebben we een caravan (max 1350kg) en nu zijn we op zoek naar een passende trekker.

Op de shortlist staan een gebruikte Lynk & Co 01 en de Kuga PHEV MK3.

Al veel over gelezen en gespeurd, o.a. op dit forum en op caravantrekker.nl. Ook heb ik enkele proefritten gemaakt.

De Lynk heeft een moderner interieur en meer power, hoewel dat laatste me niet perse nodig lijkt met onze caravan. En daar staat de zuinigheid van de Kuga tegenover en soepelere automaat en (vind ik) beter rijgedrag.

Daarnaast kan ik me niet van het idee ontdoen dat Lynk een mogelijk groter onderhoudsrisico is. En duurder, want Volvo.

De Lynk is daarentegen financieel interessant. Voor een auto uit 2022 met 35k km betaal ik hetzelfde als een Kuga uit 2020 die 70k heeft gelopen.

Idee is om de volgende auto 5-7 jaar te rijden met ca. 12k km per jaar. Dan lijkt de Lynk de betere deal, hoewel er weinig modellen te koop staan met >100k op de teller. Bij de Kuga logischerwijs weer wel.

Ben wel benieuwd naar de ervaring van mensen die de overstap hebben gemaakt van Lynk naar Kuga. En wat anderen adviseren natuurlijk. :)

De aandrijflijnen zijn erg verschillend! Geloof dat ik ergens een review tegen ben gekomen van iemand die van een Lync overstapte naar een Kuga.. Misschien even goed zoeken op autoweek?

Geloof dat die ook aangaf dat de Kuga stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raylan
  • Nu online
nooberke schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

De aandrijflijnen zijn erg verschillend! Geloof dat ik ergens een review tegen ben gekomen van iemand die van een Lync overstapte naar een Kuga.. Misschien even goed zoeken op autoweek?

Geloof dat die ook aangaf dat de Kuga stiller is.
Hier iemand die van de Lynk naar een Kuga (het nieuwe 2024 model) ging.

Ik kan alleen input geven over een nieuwe Kuga en niet het oude model. De 2024 Kuga is net zo stil als een Lynk, daar zit weinig verschil in. Ook heeft deze meer vermogen maar dit was met het oude model weer anders, die is indd een stukje minder vlot.

De Lynk heeft zonder twijfel een mooier interieur echter is alle elektronica van Volvo met een vleugje Chinees. Mijn Lynk had dus ook wel wat kuren, kachel kleppen die blijven hangen, regelmatig hangende mutli media systeem wat niet meer wilde werken, versnellingsbak issues etc.

De Lynk is wel een stuk goedkoper, natuurlijk met een reden. Ook zal deze minder zuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Ik had kunnen weten dat er op Tweakers een Kuga topic zou zijn ;)
Hier een trotse bezitter van een Kuga sinds augustus 2023. Ben sowieso een redelijk Ford fan, want vrij lang een Fiesta gereden en daarna een Focus wagon. En nu dus een Kuga, zonder meer de meest luxe auto die ik zelf ooit heb gekocht. Erg tevreden mee. Ik ben een enthousiaste (thuis) stekkeraar. Zodra de zon goed schijnt en de zonnepaneeltjes hun magie doen, zeg maar in de maanden maart - oktober probeer ik zoveel mogelijk kansen te pakken om de auto aan de lader te hangen, via de 'gewone' meegeleverde laadkabel. Ik laad dus nooit aan een openbare paal en kan dat ook niet, omdat ik geen geschikte laadkabel daarvoor heb.

Anyway, de schrik zat er natuurlijk wel een beetje in toen het bericht van Ford in april kwam dat we niet meer mochten laden wegens het welbekende accuprobleem. Ik heb me er keurig aan gehouden uiteraard :+ O-)

Afgelopen woensdag 30 juli kon ik EINDELIJK terecht bij Hedin Noordwijk voor de software update. Het was woensdag behoorlijk zonnig dus bij thuiskomst meteen aan de lader gehangen. En nu komt het: de auto heeft net als altijd 11 kWh geladen (een volle batterij dus). Echter gaf de app een schokkende 56 km rijbereik aan. Dat zijn waarden die ik in dec-jan en feb haal, maar niet hartje zomer. Vaak geeft de app 90+ km aan, wat uiteraard schromelijk overdreven is. Maar ik haal dan zeker wel 75 km volledig elektrisch.
Enfin, ik denk dat ik uiteindelijk wel meer dan 60 km elektrisch heb kunnen rijden, het viel me op dat de teller in de auto minder snel terug liep dan gebruikelijk qua bereik. Dus zou het wellicht kunnen dat na de software update de software een soort van opnieuw moet kalibreren ofzo? En dat het rijbereik dus (nog) niet goed wordt weergegeven?
En hebben meer mensen gemerkt dat na de software update het elektrisch bereik inkakte? Helaas na woensdag geen geschikte tijd meer gevonden om te laden, dus ik heb niet nog een nieuwe referentie. Maar ik ben vooral benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb nog nooit een 90km+ rijbereik op de app / auto gezien. Laat staan 80+.
Het hoogste wat ik ooit heb gezien zal rond de 72 schommelen volgens mij.

Het zou wel kunnen dat sinds de update het rijbereik minder is of lijkt. Ik heb er echter nog niet heel goed naar gekeken om dit met zekerheid te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mr_Size schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:26:

En hebben meer mensen gemerkt dat na de software update het elektrisch bereik inkakte?
De (verwachte) weergave van het elektrisch bereik was wat minder, vlak na de 24S79 update (bij mij begin juni).

Maar het daadwerkelijke rij EV-bereik is bij mijn Kuga PHEV nog steeds prima. d:)b
Tot nu toe, na bijna 2 jaar en 30kkm en tig keer stekkeren, is het EV-bereik nog steeds goed. Wat dat betreft niks te klagen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 16:53

FutureCow

(C) FutureCow

Mr_Size schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:26:
Ik had kunnen weten dat er op Tweakers een Kuga topic zou zijn ;)
Hier een trotse bezitter van een Kuga sinds augustus 2023. Ben sowieso een redelijk Ford fan, want vrij lang een Fiesta gereden en daarna een Focus wagon. En nu dus een Kuga, zonder meer de meest luxe auto die ik zelf ooit heb gekocht. Erg tevreden mee. Ik ben een enthousiaste (thuis) stekkeraar. Zodra de zon goed schijnt en de zonnepaneeltjes hun magie doen, zeg maar in de maanden maart - oktober probeer ik zoveel mogelijk kansen te pakken om de auto aan de lader te hangen, via de 'gewone' meegeleverde laadkabel. Ik laad dus nooit aan een openbare paal en kan dat ook niet, omdat ik geen geschikte laadkabel daarvoor heb.

Anyway, de schrik zat er natuurlijk wel een beetje in toen het bericht van Ford in april kwam dat we niet meer mochten laden wegens het welbekende accuprobleem. Ik heb me er keurig aan gehouden uiteraard :+ O-)

Afgelopen woensdag 30 juli kon ik EINDELIJK terecht bij Hedin Noordwijk voor de software update. Het was woensdag behoorlijk zonnig dus bij thuiskomst meteen aan de lader gehangen. En nu komt het: de auto heeft net als altijd 11 kWh geladen (een volle batterij dus). Echter gaf de app een schokkende 56 km rijbereik aan. Dat zijn waarden die ik in dec-jan en feb haal, maar niet hartje zomer. Vaak geeft de app 90+ km aan, wat uiteraard schromelijk overdreven is. Maar ik haal dan zeker wel 75 km volledig elektrisch.
Enfin, ik denk dat ik uiteindelijk wel meer dan 60 km elektrisch heb kunnen rijden, het viel me op dat de teller in de auto minder snel terug liep dan gebruikelijk qua bereik. Dus zou het wellicht kunnen dat na de software update de software een soort van opnieuw moet kalibreren ofzo? En dat het rijbereik dus (nog) niet goed wordt weergegeven?
En hebben meer mensen gemerkt dat na de software update het elektrisch bereik inkakte? Helaas na woensdag geen geschikte tijd meer gevonden om te laden, dus ik heb niet nog een nieuwe referentie. Maar ik ben vooral benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring?
Had het zelfde, was na de update ook opeens 20 km kwijt, maar na nog een keer rijden en opladen kwam het weer helemaal terug. Heb niet het idee dat ik minder ver kom dan voor de update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcucHF8NZWFJVsmFJQThPDcgZOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xg10O2eCc9kKNwwt3RQ0bR1H.jpg?f=fotoalbum_large
Deze is van twee weken na de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

FutureCow schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Had het zelfde, was na de update ook opeens 20 km kwijt, maar na nog een keer rijden en opladen kwam het weer helemaal terug. Heb niet het idee dat ik minder ver kom dan voor de update.
[Afbeelding]
Deze is van twee weken na de update
Dit is veel max 80 rijden gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
hier met een 3 weken oude KUGA 2024 model, krijg ik max. 63 km in dashboard bij volle accu. Valt mij wel op dat de range van deze 63 km echt heel erg af hangt van de buitentemperauur. Bij 15 oC 's morgen ben je na 300 meter rijden al 3 km kwijt (verder niets in de auto aan wat energie verbruikt). Ik denk dat in de winter rond de 0 oC het bereik tussen de 20 en 30 km ligt iets meer dan de helft van mijn dagelijkse woon werk verkeer. Het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
oh ja max. volgens Ford spec.is 69 km dus alles hoger wat hier op de site wordt vermeld kan niet kloppen !!

[ Voor 8% gewijzigd door sharebeliever op 03-08-2025 12:05 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 48 Laatste