Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 20:27
mclabbers schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:46:
Hallo ,
Hebben jullie ook allemaal om die compensatie (120 euro) gevraagd ?
Heb 27 mei jl. gemaild maar op een automatisch antwoord na .. niks meer vernomen.
Ja, netjes ontvangen. 25-03 mail gestuurd, 16-04 reactie gehad en 17-04 stond geld op de rekening.

The one you cant see...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 20:30

FutureCow

(C) FutureCow

De motor gaat bij het remmen ook niet echt "aan" er wordt geen benzine ingespoten(wat wel gebeurd als je teveel gas heeft). Ze laten de motor alleen even een keer meedraaien, zodat je wat sneller afremt. Dat is het verschil met echt aan gaan, en dus aan blijft tot deze op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-07 21:30
Goedenavond mede tweakers,

Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een Kuga Vignale PHEV uit augustus 2021. Heel blij mee maar het laden snap ik nog niet zo, heb een granny charger waarmee ik thuis oplaad op de oprit. Maar in 4 uur is er maar 5kwh geladen en zit de accu pas op 48%. Iemand een idee hoe dit kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrID2ew2wlCXnKeOgx2b_exR6A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuWRL8Ff6EsianWfDWjZDchA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 22:48

Arno

PF5A

De granny laadt echt heeeeeeel langzaam. Op een normale AC aansluiting is het al snel 4 uur, op de granny (heb ik 1x getest) zou het ruim 10 uur duren.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FutureCow schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:58:
Ze laten de motor alleen even een keer meedraaien, zodat je wat sneller afremt. Dat is het verschil met echt aan gaan, en dus aan blijft tot deze op temperatuur is.
Maar het is en blijft een ICE blok wat koud mee gaat draaien/zuigers bewegen/etc. terwijl het motoroliebad waarin e.e.a. beweegt totaal niet op bedrijfstemperatuur is.
En dat voor een paar seconden, weer uitgeschakeld c.q. losgekoppeld wordt van de aandrijving. Om, even later (als je pech hebt) weer gebruikt te worden om de boel af te remmen.

Je vraagt je dan idd af, waarom stuurt de elektronica niet de schijfremmen eventjes beheerst/miniem aan?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

appels schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:09:

Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een Kuga Vignale PHEV uit augustus 2021. Heel blij mee maar het laden snap ik nog niet zo, heb een granny charger waarmee ik thuis oplaad op de oprit. Maar in 4 uur is er maar 5kwh geladen en zit de accu pas op 48%. Iemand een idee hoe dit kan?

[Afbeelding]
Dan heb je waarschijnlijk een granny charger die 6A trekt. Dat is minder dan normaal, normaal zit je tussen de 2 en de 3.6kW.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 20:17

[Afbeelding]
Ik heb ook 2 jaar het op deze manier gedaan. Hij laadde altijd op met ongeveer 2,3kW. Dus de accu was dan in ongeveer 4 a 5 uur vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Outerspace schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk een granny charger die 6A trekt. Dat is minder dan normaal, normaal zit je tussen de 2 en de 3.6kW.
Hier niet met een granny, officiële van Ford :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik denk dat je een 6 ampere lader gebruikt i.p.v. de 10 ampere lader die meestal meegeleverd word. Met de 10 ampere lader is m’n auto vaak in een uurtje of 4 vol. (Heb nog een tweede eenmalige maar verder ongebruikte 10 ampere officiële ford Kuga lader liggen als je wilt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met 10A kan je maximaal 9,2 kWh geladen hebben in 4 uur en dat is exclusief verliezen dus die accu kan in 4 uur nooit vol zijn. Dat duurt toch dik 5 uur. Er gaat zo'n 11,5 kWh in als ie echt helemaal leeg was.

En anders is het meer dan 10A :) Heb hier de granny charger nog nooit aangesloten..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 19:51

[Afbeelding]
Hier ook een 'Granny Lader' gebruiker en in iets meer dan 4 uur is de accu weer vol.
Het heeft er dus veel weg van dat je een 'langzame' lader hebt. Ik zou het voorstel van @x0z8_ met beide handen aanpakken en kijken of je zo een snellere lader kan regelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:29

[Afbeelding]
klinkt als laden op 6 ampere.

Heb van de week deze gekocht (specifiek voor de camping, zodat ik wellicht daar kan bij laden met lage amperage).

Maar bij deze kan je dus kiezen tussen 6, 8, 10, 13 en 16.

[ Voor 3% gewijzigd door stimpyrulez op 26-06-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Kan je de laadsnelheid niet limiteren in de auto zelf? Is het altijd de granny zelf die dat bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost-X
  • Laatst online: 06-07 20:27
nooberke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:43:
Kan je de laadsnelheid niet limiteren in de auto zelf? Is het altijd de granny zelf die dat bepaald?
Dat had een mooie optie geweest inderdaad, zover ik weet zit dat er niet op.

De originele Ford lader die ik bij de Kuga kreeg is ook 6A. Dus dat duurt gewoon zo een 8 a 9 uur van leeg naar vol.
Ik gebruik een Voldt lader die op 8/10/13/16 A kan werken, dat gaat prima.

The one you cant see...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatD
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:52
Auto heeft vanochtend accu upgrade gekregen, niets bijzonders kunnen ontdekken. Alles werkt nog als normaal. Wel vorige week een nieuwe 12v accu geplaatst door anwb na 4 maal de Ford Assistance laten komen om de auto te starten, anders had ik 2 maanden niet kunnen rijden. Inmiddels 4 jaar oud 44000 km.
Wel vreemd ik had de km s gereset naar 0 op de boordcomputer, toen ik weer instapte stond deze op 2,5 km. Proberen ze m in de garage op te laden? Rapport gevraagd maar tot nog toe niet gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-07 13:25

conhen

Anti-Wappie

FutureCow schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:58:
De motor gaat bij het remmen ook niet echt "aan" er wordt geen benzine ingespoten(wat wel gebeurd als je teveel gas heeft). Ze laten de motor alleen even een keer meedraaien, zodat je wat sneller afremt. Dat is het verschil met echt aan gaan, en dus aan blijft tot deze op temperatuur is.
Ik heb inderdaad dat truukje geprobeerd met volle lading en dan de L gebruiken (geen idee waarom ik dat zou willen, maar goed), dan gaat inderdaad de motor "aan" zoals jij zegt, maar niet echt. Het klinkt ook niet alsof die aan gaat, maar het lampje licht wel op. Ik ben vergeten te kijken of de Kuga dat zelf kwalificeert als "op benzine rijden".

Wat mij dan zorgen baart is of er wel sprake is van smering. Ik denk het niet. Het zal niet voor niets zijn dat Ford zegt deze L stand alleen voor korte duur te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

ehtweak schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Maar het is en blijft een ICE blok wat koud mee gaat draaien/zuigers bewegen/etc. terwijl het motoroliebad waarin e.e.a. beweegt totaal niet op bedrijfstemperatuur is.
En dat voor een paar seconden, weer uitgeschakeld c.q. losgekoppeld wordt van de aandrijving. Om, even later (als je pech hebt) weer gebruikt te worden om de boel af te remmen.

Je vraagt je dan idd af, waarom stuurt de elektronica niet de schijfremmen eventjes beheerst/miniem aan?
Ja, ik vind dat ook een schadelijke methode. Maar waarom gebruik je de L stand zo graag in ons vlakke landje? Ik rij echt niet standaard met de L stand aan, Ik zou niet weten waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

conhen schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Wat mij dan zorgen baart is of er wel sprake is van smering. Ik denk het niet. Het zal niet voor niets zijn dat Ford zegt deze L stand alleen voor korte duur te gebruiken.
Ga er maar vanuit van wel. Fabrikanten zoals Ford zijn niet gek. Oliepompen in veel motoren zijn al vele jaren elektrisch en dat zal bij de Kuga niet anders zijn.

Ik verwacht dat die tijdens het elektrisch rijden de motor af en toe van smering voorziet, voor het geval hij ineens nodig zou zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Glashelder schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:21:
[...]Fabrikanten zoals Ford zijn niet gek.
Nou misschien wel daarom juist...
Als ze kunnen besparen door in de handleiding (die niet wordt bijgeleverd uit besparing) te volstaan met de mededeling die functie niet voor lange tijd te gebruiken, zullen ze dat waarschijnlijk niet nalaten ;-) We zien wel vreemdere besparingen bij Ford...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Nu online
conhen schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Ja, ik vind dat ook een schadelijke methode. Maar waarom gebruik je de L stand zo graag in ons vlakke landje? Ik rij echt niet standaard met de L stand aan, Ik zou niet weten waarom.
Ik rij zowat permanent met de L stand aan (mits de accu iets leeg is). Dan kan je vrijwel met één pedaal rijden. Rempedaal gebruik ik alleen voor het laatste stukje remmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

conhen schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Wie zegt dat ik de 'L' stand gebruik hier in NL? Dat doe ik namelijk helemaal niet.
Alleen tijdens het rijden van bergpassen in de Alpen.

Ik denk je me verwart met iemand anders...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-07 21:31

OmeJoyo

This is me

Laag (L)
• Maximaliseert de remfunctie van de
motor.
• De transmissie kan bij elke rijsnelheid in
laag (L) worden gezet.
• Deze stand is niet bedoeld voor langdurig
gebruik of voor gebruik bij normale
rijomstandigheden en leidt tot een hoger
brandstofverbruik.

Dit is wat Ford omschrijft over de L stand. Het is zo vaag mogelijk :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

In de Ardennen laatst ging het prima in L stand met 2 ton aanhanger achter de Kuga. Reed ik zuiniger dan in Nederland op vlakke wegen zonder L :D

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
Arno schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:14:
In de Ardennen laatst ging het prima in L stand met 2 ton aanhanger achter de Kuga. Reed ik zuiniger dan in Nederland op vlakke wegen zonder L :D
2 ton? Is dat nog een beetje stabiel en omhoog te krijgen? Wel echt een flink gewicht voor een auto van dit formaat. Zowel qua eigen gewicht als qua power van de benzine motor

Die 2100kg trekgewicht kan waarschijnlijk wel prima voor een korte rit, maar om met dat aan de haak naar Zuid Frankrijk te rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ja eigenlijk wel, het zal net onder de 2 ton geweest zijn, maar optrekken ging eigenlijk alsof er niets achterhing. Was overigens niet naar Zuid Frankrijk, maar een uurtje of 2 Duitsland in.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-07 17:18
OmeJoyo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:12:
Laag (L)
• Maximaliseert de remfunctie van de
motor.
• De transmissie kan bij elke rijsnelheid in
laag (L) worden gezet.
• Deze stand is niet bedoeld voor langdurig
gebruik of voor gebruik bij normale
rijomstandigheden en leidt tot een hoger
brandstofverbruik.

Dit is wat Ford omschrijft over de L stand. Het is zo vaag mogelijk :)
Het is een review van de Kuga ook al een keer genoemd, maar bovenstaande passage geld NIET voor de PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Laatst online: 06-07 14:39
FerryHidden schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Het is een review van de Kuga ook al een keer genoemd, maar bovenstaande passage geld NIET voor de PHEV.
Wat geldt dan wel voor de PHEV volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:12
Vandaag weer een brief van Ford Nederland.
Terugroepactie 25s16, een actie op een eerder uitgevoerde actie. 2 weken geleden deze actie en de actie mbt opladen hoogvoltacvu gedaan. Op Ford Nederland staat er geen actie meer open op mijn auto. Waarom dan deze brief?
Maandag maar weer bellen. 🥴Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXli0ZTLJkXvy3ciFMIUs6QOXJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6bYpnVVFuypW0vHGkhEcFle.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Info uit het terugroepgerister van RDW

https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx
Zoek dan op Ford Kuga PHEV, periode 2019 tot nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyTF-6Diu-_iZCEak998v8-8cyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqUS9BsdZoTBZp8OjJqK6Vqo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbeVjQWrFS0am0m26-i9n67xM78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzmJDwKSIvXoMhw1rFGwMOCW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QBm9bnfWg7lhJ1gun5gETuLdOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyRJ2j8r5r6FWnaP57dAtnzC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door PimZ op 28-06-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:10
Hier ook vandaag een brief ontvangen. Dacht dat het over dezelfde ging en dus gewoon weggedaan. Meende dat iemand dat hier ook eerder had aangegeven. Verder niet in detail gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatD
  • Laatst online: 21:52
Bij de rdw staat alleen 24s79 erin voor mijn Kuga, die andere 2 niet.Wij hebben geen post op zaterdag dus misschien.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

_O-
Idd, hoe belangrijk kan het zijn? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:09
Nidebo schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:20:
Vandaag weer een brief van Ford Nederland.
Terugroepactie 25s16, een actie op een eerder uitgevoerde actie. 2 weken geleden deze actie en de actie mbt opladen hoogvoltacvu gedaan. Op Ford Nederland staat er geen actie meer open op mijn auto. Waarom dan deze brief?
Maandag maar weer bellen. 🥴[Afbeelding]
Als je de online kanalen en app bijhoudt is de brief nogal mosterd na de maaltijd. Kijk voor de grap eens naar de datum boven de brief.

Hier ook vandaag een brief binnen voor 24S79, met datum 12/06.
Verzonden uit Duitsland (Frankfurt).
De update is de 11e al uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er staat in dat ze de auto komen ophalen en sen leenauto neerzetten. Helemaal prima dan hoef ik ook niet naar de garage.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
PimZ schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:40:
[...]

Wat geldt dan wel voor de PHEV volgens jou?
Dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Er is hier wellicht iemand die toegang heeft tot het Ford service systeem?
En kan nakijken of er nog bepaalde s/w h/w updates openstaan voor een specifiek VIN#?

De reden dat ik dit vraag:
Over een paar weken moet mijn Kuga PHEV voor de eerste onderhoudsbeurt (30kkm/2jaar) en wil gewoon goed voorbereid zijn en zelf weten of er nog specifieke updates beschikbaar zijn voor mijn auto.

de klantvriendelijkeheid van merk garages heb ik helaas geen positieve ervaringen mee :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:32:
Er is hier wellicht iemand die toegang heeft tot het Ford service systeem?
En kan nakijken of er nog bepaalde s/w h/w updates openstaan voor een specifiek VIN#?

De reden dat ik dit vraag:
Over een paar weken moet mijn Kuga PHEV voor de eerste onderhoudsbeurt (30kkm/2jaar) en wil gewoon goed voorbereid zijn en zelf weten of er nog specifieke updates beschikbaar zijn voor mijn auto.

de klantvriendelijkeheid van merk garages heb ik helaas geen positieve ervaringen mee :|
Nee, maar op deze site (kies Duits) kun je het zien:
https://www.fordserviceinfo.com/FSA/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Propheticus Die kende ik al.
Maar dat is niet wat ik bedoel(de).

Ik bedoel zoiets: (dit is niet mijn auto, slechts een voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzhoJSFOgW9c67uXAcvrRoAUjAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGGgpeS6SCr4Lc5fMTc0QfeJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door ehtweak op 30-06-2025 09:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
ehtweak schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:57:

[Afbeelding]
Mmm, zou wel interessant zijn ja.
Maar gok/verwacht dat alleen Ford medewerkers in zo'n applicatie kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:57:

[Afbeelding]
Ah nee, dat zal enkel een Ford garage met account kunnen inzien.

Over onderhoud gesproken... die FordPass app is me er een rare.
Met nog 59% levensduur van de olie krijg ik opeens de melding dat op basis van ons rijden binnen 30 dagen een verversing nodig is.

In 9 maanden tijd 10.000KM gereden, en nu rekent hij voor dat we tussen nu en 3 juli 23.600KM rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
Propheticus schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Ah nee, dat zal enkel een Ford garage met account kunnen inzien.

Over onderhoud gesproken... die FordPass app is me er een rare.
Met nog 59% levensduur van de olie krijg ik opeens de melding dat op basis van ons rijden binnen 30 dagen een verversing nodig is.

In 9 maanden tijd 10.000KM gereden, en nu rekent hij voor dat we tussen nu en 3 juli 23.600KM rijden 8)7
Grappig, zo 1 had ik er laatst ook... Mijn Kuga is van 2022 en ik kocht hem in 2024. Dus toen heeft ie meteen zijn 2 jaar/30.000 km beurt gehad (stond toen 19.000 op de teller). Wat mij opviel was dat de melding in de app precies kwam op het moment dat ik de 30.000km op de teller passeerde... Jij toevallig ook net zo'n grens gepasseerd?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Rupie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Grappig, zo 1 had ik er laatst ook... Mijn Kuga is van 2022 en ik kocht hem in 2024. Dus toen heeft ie meteen zijn 2 jaar/30.000 km beurt gehad (stond toen 19.000 op de teller). Wat mij opviel was dat de melding in de app precies kwam op het moment dat ik de 30.000km op de teller passeerde... Jij toevallig ook net zo'n grens gepasseerd?
Grote beurt (2jaar/30k km) gehad bij de dealer toen we hem tweedehands kochten september 2024. Stond toen ~25k km op de teller (maar de 2 jaar was wel gepasseerd).
Staat nu dus zo'n 35k km op de teller.

Kan me niet herinneren een melding rond 30k te hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Iets anders.. sinds ik de update heb gehad voor het batterijmanagement systeem laad ik de Kuga natuurlijk weer zoveel mogelijk op en veel kilometers zijn dan ook weer elektrisch.

Sindsdien heb ik het idee dat de levensduur van de olie sneller achteruit gaat dan toen ik veel op benzine reed :+

Je zou eigenlijk soort van verwachten dat die olie levensduur teller soort van stil staat als je in een bepaalde periode alleen elektrisch rijdt maar dat lijkt allerminst het geval hier.

Meer mensen dat idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:18:
Je zou eigenlijk soort van verwachten dat die olie levensduur teller soort van stil staat als je in een bepaalde periode alleen elektrisch rijdt maar dat lijkt allerminst het geval hier.

Meer mensen dat idee?
Je zou het wel denken, maar in de praktijk telt die olie(levens)duur teller gewoon onverbiddelijk af.

Eigenlijk raar en niet raar.
Want de laatste jaren is het gebruikelijk dat ICE auto's nog maar één keer in de twee jaar of 30kkm naar de garage hoeven voor b.v. oliewissel.
Maar de Kuga PHEV rijdt, zeker als je dat een beetje slim aanpakt, naar verhouding een stuk minder met het Atikinson blok.
Zo zie ik bij de langdurige BC tellers dat ik voor een interval van 5kkm ruim 1/3 elektrisch rijd.
En al m'n woon-werkverkeer (iedere dag bijna 50km) is sowieso 100% EV.

M.a.w. na in z'n totaliteit dertigduizend kilometer gereden te hebben, zal waarschijnlijk amper de helft de ICE motor aangestaan hebben.
Dus het onderhoudsinterval is best wel aan de korte kant. :?

Van VAG auto's ken ik bijvoorbeeld dat daar het oliewisselinterval sterk afhangt van hoe je met de auto rijdt. Altijd keurig warm rijden en niet altijd (nauwelijks opgewarmde olie) stadsritjes. Of meteen plankgas de Autobahn op. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-07 21:13
nooberke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:24:
[...]

2 ton? Is dat nog een beetje stabiel en omhoog te krijgen? Wel echt een flink gewicht voor een auto van dit formaat. Zowel qua eigen gewicht als qua power van de benzine motor

Die 2100kg trekgewicht kan waarschijnlijk wel prima voor een korte rit, maar om met dat aan de haak naar Zuid Frankrijk te rijden?
Wij zitten nu in zuid Frankrijk met een caravan van gewogen 1700 kg aan de haak. Geen enkel probleem, als een zonnetje omhoog en omlaag en zeer ontspannen rijden. Brandstofverbruik staat nu op 1 op 9,6 gemiddeld, thuis met volle accu vertrokken en met caravan alleen maar op EV-later gereden in de normale modus.
Op lange afdalingen schakel ik tijdelijk over op auto-EV zodat de accu weer wat bijgeladen wordt. Zo kreeg ik de accu na 4 weken onderweg op 77% en kunnen we de solo km's elektrisch rijden zonder te laden aan een laadpaal. En op de campings laden op de plaats doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:53

EiT

Bij 20k km (< 1 jaar). Olie wissel + filter: €260. Ik vind dat nogal wat voor 30 minuten werk en 5L olie, ook verwacht ik dat het helemaal niet nodig is. Auto heeft meer dan de helft daarvan elektrisch gereden. Vreemd dat dit niet tot 30K km beurt kan wachten.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EiT schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:01:
Bij 20k km (< 1 jaar). Olie wissel + filter: €260. Ik vind dat nogal wat voor 30 minuten werk en 5L olie, ook verwacht ik dat het helemaal niet nodig is. Auto heeft meer dan de helft daarvan elektrisch gereden. Vreemd dat dit niet tot 30K km beurt kan wachten.
Ik snap daar dus ook niets van. En als je veel op benzine rijdt dan mag je ineens 36k km rijden met 1 lading olie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wacht ff, dat vloeibare fossiele goud wat de Ford garage gebruikt heeft natuurlijk wel z'n prijs hè? En dan vergeet je nog even dat specialistische oliefilter, helemaal speciaal voor het Ford Atkinson blok, door de deskundige, hoog opgeleide Ford specialist gemonteerd. En dat allemaal voor slechts een paar honderd euro. O-)

Niet zo kritisch hoor. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-07 15:51
Glashelder schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Ik snap daar dus ook niets van. En als je veel op benzine rijdt dan mag je ineens 36k km rijden met 1 lading olie 8)7
Ik rijd meer benzine dan elektrisch en kan zeker geen 36k op 1 lading olie rijden. Hieronder mijn onderhoud met olie verversen. Auto in augustus 2022 gekregen:

13-04-2023, 21.582 km
08-12-2023, 41.146 km
17-05-2024, 55.670 km
29-11-2024, 75.970 km
06-06-2025, 92.676 km

Zo'n beetje elke 20k nieuwe olie, geeft de app ook elke keer aan. Nu geeft de app aan nog 90% sinds 06-06 en nog 36k te gaan maar weet al dat dat echt niet gaat kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
rekel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:25:
[...]

Wij zitten nu in zuid Frankrijk met een caravan van gewogen 1700 kg aan de haak. Geen enkel probleem, als een zonnetje omhoog en omlaag en zeer ontspannen rijden. Brandstofverbruik staat nu op 1 op 9,6 gemiddeld, thuis met volle accu vertrokken en met caravan alleen maar op EV-later gereden in de normale modus.
Op lange afdalingen schakel ik tijdelijk over op auto-EV zodat de accu weer wat bijgeladen wordt. Zo kreeg ik de accu na 4 weken onderweg op 77% en kunnen we de solo km's elektrisch rijden zonder te laden aan een laadpaal. En op de campings laden op de plaats doe ik niet.
Dat zijn mooie cijfers, herkenbaar met de trip die we vorig jaar naar Spanje/Portugal hebben gemaakt. Ook vertrokken met volle accu en op EV-later en ECO modus gereden. Afdalingen heb ik ook met EV-later gereden en L, dan laad je accu ook op. Dat zal trouwens nooit meer dan ongeveer 80% zijn, er is nl ruimte nodig voor het regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchacho
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:09
EiT schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:01:
Poeh pittige prijs, kan ik daar alvast rekening mee houden 😅

Ik ben vooral benieuwd hoe ze er vervolgens bij de 30k beurt mee omgaan. Een groot deel van de kosten van een reguliere onderhoudsbeurt zal dan ook wel het wisselen van de olie + filter zijn als dit de prijs is, terwijl het dan na die paar extra km nog niet nodig zal zijn.

Zelf ook twee weken terug met de dealer geschakeld nadat op was gevallen dat de oliekwaliteit na 17k km (waarvan 12k elektrisch) en een leeftijd van minder dan 1 jaar nog op slechts 16% stond. Inmiddels is dat, ondanks dat er zo goed als enkel elektrisch is gereden, gezakt tot 12%. Lange rit voor de boeg, hopelijk zakt het percentage dan niet helemaal onderuit…

Oliepeil net even gecontroleerd en dat is nog best in orde dus mocht het lampje branden is het hopelijk geen ramp als de wissel niet direct kan worden uitgevoerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Muchacho schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Oliepeil net even gecontroleerd en dat is nog best in orde dus mocht het lampje branden is het hopelijk geen ramp als de wissel niet direct kan worden uitgevoerd..
Dat was 10, 20, 30 jaar geleden ook geen daadwerkelijk probleem. Als je niet precies het (olie)onderhoudsinterval aanhoudt.
Lijkt me sterk dat dat anno nu wel een probleem zou zijn.

Hangt veelal eerder af van hoe de bestuurder met z'n auto is omgegaan.

M.a.w. als je na b.v. 15kkm olie zou moeten wisselen, dan is na 16, 17kkm ook geen ramp hoor.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Even iets heel anders: de hitte!
Vind het zelf helemaal niks. :N

Maar de Kuga PHEV vindt het blijkbaar prima. Ik heb nog nooit zo'n goed EV rijbereik gehad!
De afgelopen twee dagen, bloedheet overdag. 's-Ochtends volledig opgeladen van huis gereden. Vervolgens 47km woon-werkverkeer (alles elektrisch), met een flink werkende airco vooral op de terugweg. En dan thuis aankomen met nog 21km EV-bereik over! d:)b

Minpuntje bij de Kuga vind ik wel dat de airco er behoorlijk moeite mee heeft om zo'n grote auto (qua volume) flink te koelen.
Dat deed de climatronic in mijn vorige VAG auto's een stuk beter. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Mijn enige reden om het te doen is om later geen gezeur over garantie te krijgen. Mocht het blok in elkaar lopen san is eerste wat ze zeggen: je hebt de olie niet volgens advies vervangen, dus pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@EiT Heb je ook daadwerkelijk een gedocumenteerd geval gezien/gelezen (van welke auto dan ook). Dat zoiets het geval was?
Waarbij een kleine overschrijding van het voorgeschreven onderhoudsinterval gebruikt werd als excuus om geen garantie te verlenen?

Ik niet...en ik rijd al 45 jaar in tig verschillende auto's. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:58:
@EiT Heb je ook daadwerkelijk een gedocumenteerd geval gezien/gelezen (van welke auto dan ook). Dat zoiets het geval was?
Waarbij een kleine overschrijding van het voorgeschreven onderhoudsinterval gebruikt werd als excuus om geen garantie te verlenen?

Ik niet...en ik rijd al 45 jaar in tig verschillende auto's. ;)
Als het bericht "Olie verversen vereist" in het instrumentenpaneel wordt weergegeven vóór het gepubliceerde service-interval, kan het voertuig dan worden gebruikt zonder een oliewissel?

Nee. Als het bericht wordt weergegeven, moet de olie binnen 1500 kilometer of 1 maand (welke eerst komt) worden ververst en moet de IOLM door jouw Ford Service Partner worden gereset. Het niet verversen van de olie leidt tot voortijdige motorslijtage, schade of zelfs defecten.
Kan me voorstellen dat je problemen met garantie kan krijgen als je dit negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zei toch: "een kleine overschrijding" ;)
M.a.w. 1500km of een maand; geen probleem

Trouwens: als je vaak voor b.v. over 1 maand een afspraak wilt maken bij een garage, hebben ze niet eens tijd...
zo heb ik het 30kkm/2jr onderhoud voor mijn Kuga ruim drie maanden van tevoren afgesproken

En dan nog: ergens hardcopy bewijs dat de garantie, op wat dan ook, bij zo'n kleine overschrijding niet werd gehonoreerd?

[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 02-07-2025 08:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:36:
Ja.. en ik kom gewoon met harde cijfers vanuit Ford. Daar houden we hier toch van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

ehtweak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:36:
M.a.w. 1500km of een maand; geen probleem

Trouwens: als je vaak voor b.v. over 1 maand een afspraak wilt maken bij een garage, hebben ze niet eens tijd...
zo heb ik het 30kkm/2jr onderhoud voor mijn Kuga ruim drie maanden van tevoren afgesproken

En dan nog: ergens hardcopy bewijs dat de garantie, op wat dan ook, bij zo'n kleine overschrijding niet werd gehonoreerd?
10k KM is geen kleine overschrijding. Hele punt was dat olie verversen ook met 30K beurt had kunnen plaatsvinden ipv 10K km.

En ja, ik heb genoeg discussies mee gemaakt en zeker bij Ford, over het algemeen willen ze gewoon onder garantie uitkomen. Daarnaast is alles na 2 jaar wat je bijkoopt via een verzekering gedekt, ik denk dat internet vol staat met klachten waar verzekeraars de kleine lettertjes gebruikt om niet uit te betalen.

Overigens, wat ik ooit eerder had aangehaald, is de garantie verlenging op de Kuga een stuk duurder dan elke andere auto.

8 jaar / 160.000km:
Explorer EV / Capri: €1160
Kuga: €4100

5 jaar / 200.000km
Puma: €1030
Focus: €1280

Daar It behoorlijk verschil tussen, met de kanttekening dat de Kuga binnen 12 maanden 3x is verhoogd (in totaal meer dan €1000).

Kan natuurlijk zijn dat de marge ergens vandaan moet komen of dat de verzekering de auto niet vertrouwt. 3x-4x zo duur is in ieder geval bijzonder.

Vanwege het bedrag wil je niet riskeren dat je door te laat olie verversen je garantie foetsie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Matti44 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Ik rijd meer benzine dan elektrisch en kan zeker geen 36k op 1 lading olie rijden. Hieronder mijn onderhoud met olie verversen. Auto in augustus 2022 gekregen:

13-04-2023, 21.582 km
08-12-2023, 41.146 km
17-05-2024, 55.670 km
29-11-2024, 75.970 km
06-06-2025, 92.676 km

Zo'n beetje elke 20k nieuwe olie, geeft de app ook elke keer aan. Nu geeft de app aan nog 90% sinds 06-06 en nog 36k te gaan maar weet al dat dat echt niet gaat kloppen
Dan heb ik nog minimaal zo'n 10k km te gaan. Klopt ook wel als 10k km zo'n 40% levensduur was, dan is de resterende 60% nog 13k... Dat ga ik niet redden voor morgen hoor, gekke FordPass app :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb ik 2 jaar geleden mazzel gehad. :)
In totaal 5 jaar garantie afgesloten voor 700€.

Blijkbaar zijn de financiële toko's voorzichtiger geworden i.v.m. het toegenomen aantal 'problemen' met de Kuga PHEV? :?

En die discussies over garantie, coulance, e.d? Nou, ik heb daar diverse (niet zo leuke) ervaringen mee, met auto's die via Pon ons land waren binnengekomen. Daar word je ook niet vrolijk van. :N

BTW: olie verversen zou je natuurlijk ook door een 'universele' garage kunnen laten doen.
Die zijn, en vaak goedkoper, en vrijwel altijd een stuk klantvriendelijker (ik spreek uit ervaring).

't Is per slot van rekening geen rocket-science, dat olie verversen. En volgens EU regels zou (!) dat niet mogen/moeten uitmaken qua garantieaanspraken.

[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 02-07-2025 09:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:31
Gisteren tijdens het opladen ging de auto af en toe “aan”
D.w.z. er ging een ventilator op volle toeren draaien. Ongeveer voor 20 seconden en dan weer alles uit.
Denk van de radiator.

Auto was niet gebruikt dus de motor was niet warm.
Heb dit nooit eerder gehoord. Wellicht dat het te maken heeft met het warme weer… maar vraag me af wat er dan gekoeld moet worden…

Over koelen gesproken. Maakt bij jullie ook de airco een verschrikkelijke herrie buiten de auto?
Volgens Ford is dat een “product eigenschap”

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

rmr1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:39:
D.w.z. er ging een ventilator op volle toeren draaien. Ongeveer voor 20 seconden en dan weer alles uit.
Denk van de radiator.

Heb dit nooit eerder gehoord. Wellicht dat het te maken heeft met het warme weer… maar vraag me af wat er dan gekoeld moet worden…
De accu? Die ontwikkelt best wat warmte tijdens het opladen. En als het buiten dan al zo warm is..
Over koelen gesproken. Maakt bij jullie ook de airco een verschrikkelijke herrie buiten de auto?
Ja dat is normaal. Meerdere merken hebben dat. De aircocompressor in de Kuga wordt elektrisch aangedreven. Bij de meeste auto's zit die aan de krukas vast met een magneetkoppeling en daar wordt het geluid van de compressor dus altijd verdreven door de motor.

Door de elektrische compressor heb je overigens dan weer niet dat de airco minder vermogen levert als je motor stationair loopt.

Maar het kan vrij luid zijn inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:31
Glashelder schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:42:
[...]

De accu? Die ontwikkelt best wat warmte tijdens het opladen. En als het buiten dan al zo warm is..
Inmiddels ook gevonden in de handleiding :)

Tijdens het opladen kunnen ventilatoren of pompen in werking treden om de temperatuur van de accu te regelen. Dit is normaal en onderdeel van het beveiligingssysteem van het voertuig.”
Je kunt dus geluiden horen van ventilatoren of koelinstallaties terwijl de auto aan het laden is. Dit gebeurt om de temperatuur van de accu binnen veilige grenzen te houden, vooral bij warm weer of als de accu tijdens het laden warm wordt.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchacho
rmr1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:39:
Denk van de radiator.

Gisteravond hoorde ik de ventilatoren voor het eerst voor een korte periode draaien tijdens het opladen, zal inderdaad door de warmte zijn. Er komt natuurlijk al warmte vrij tijdens het laden en icm het weer zal een te hoge waarde bereikt worden.

Ja als de airco hard moet werken dan geeft deze bij mij buiten de auto ook een vervelend geluid, heb echter nog niet de moeite genomen bij de dealer na te vragen of dit zo hoort. Kan me voorstellen dat ze het wegschuiven onder “product eigenschap” zolang de airco intern zijn werk wel blijft doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:41
Hallo,

Ik heb een vraagje m.b.t. de geluidsproductie van de airco als hij volop aan het werk is. Je hoort het ook buiten de auto (rechts bij de voorruit). In mijn geval lijkt het net of er ergens iets ratelt, net of er een blaadje in zit of zo.

Hebben jullie dezelfde ervaring, of moet ik iets laten checken?

Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
Airco van de Kuga maakt soms wat herrie ja, maar dat ding heeft ook het vermogen van de gemiddelde kerncentrale geloof ik...Nog nooit een auto gehad waar de airco zo snel en krachtig is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
nooberke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:47:
Airco van de Kuga maakt soms wat herrie ja, maar dat ding heeft ook het vermogen van de gemiddelde kerncentrale geloof ik...Nog nooit een auto gehad waar de airco zo snel en krachtig is :+
Ook nog nooit een auto gehad die zo veel takke herrie maakt bij de opstart met airco in de zomer of kachel in de winter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:29
Das wel grappig. Ik zelf vind het vermogen maar net aan de maat, zelfs in de hoogste stand. Met name in het begin als de warmte verdreven moet worden (alhoewel ik altijd eerst met de ramen open de heetste lucht eruit probeer te rijden) vind ik het vermogen en de koeling niet al te fors. In mijn andere auto (hyundai Ioniq electric) voel ik binnen 30 seconden al flink koude lucht. Bij de kuga duurt dat echt wel wat langer.
Ik las een paar berichten geleden dezelfde ervaring. Ik zou het toch echt geen kerncentralevermogen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier duurt het echt geen 30 seconde voor er koude lucht uit komt.. Klinkt alsof de AC niet goed is gevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:41
Glashelder schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:53:
Hier duurt het echt geen 30 seconde voor er koude lucht uit komt.. Klinkt alsof de AC niet goed is gevuld.
Mijn vrouw begint al na 10 seconden te klagen, of het niet wat minder kan. ;) Hij staat dan wel op "Max".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bertje9999 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Mijn vrouw begint al na 10 seconden te klagen, of het niet wat minder kan. ;) Hij staat dan wel op "Max".
Dat ja, en dan beginnen ze te kutten met die uitblaasopeningen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FerryHidden
Glashelder schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Dat ja, en dan beginnen ze te kutten met die uitblaasopeningen :+
Zo herkenbaar dit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

.Nog nooit een auto gehad waar de airco zo snel en krachtig is :+
Vind ik niet.
Bij een VW Golf, Skoda Octavia en Roomster werkte de climatronic een stuk efficiënter...
In de eerste paar minuten werkte 'ie heel hard om, zoals vandaag, die bloedhitte weg te werken. Om dan vervolgens keurig terug te regelen om het interieur op de ingestelde temperatuur te houden.

Bij de Kuga moet ik zelf veel meer aan de knoppen zitten qua luchtverdeling. Weinig 'intelligentie' qua luchtstroomsturing lijkt het wel. :-(

[ Voor 37% gewijzigd door ehtweak op 02-07-2025 13:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-07 11:56
ehtweak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Vind ik niet.
Bij een VW Golf, Skoda Octavia en Roomster werkte de climatronic een stuk efficiënter...
Ik sluit me hier bij aan, ik ging van een L&C01 naar de Kuga en climate control in the LC was echt beter, heb nu steeds ruzie met te koud/te warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Inmiddels een update over de stand van, al dan niet geïnstalleerde updates bij mijn Kuga PHEV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNc415e4hfNyJlNbjktlg4v2WPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMNpNyIy1LWSvaYWPOaSMdFq.png?f=fotoalbum_large

M.a.w. ik zie dat er nog één openstaande/beschikbare update is: TCU.

Maar ook interessant, tijdens die 24S79 actie van 5 juni, zijn er nog meer modules geüpdatet.
Eerst 'APIM', daarna accumodule, aandrijfmodule, en daarna nog 2 bms modules.

Prima dat ze dat dan ook gelijk doen. Maar vertel het er ff bij. Geef info aan je klant. Dat is toch alleen maar een pluspunt. Zeker als ik vraag: "en, is alles goed gegaan, de 24S79 update uitgevoerd"
"ja hoor, meneer, alles klaar"
En verder niks... :X

Ook de laatste in het lijstje, die is voor het laatst op 8 september 2024 aangepast. :?
Maar dat is op een zondag?!? Ik dacht niet dat bij de Kuga MKIII er al OTA updates doorgevoerd werden?
Het enige wat ik me kan bedenken, is dat die 8 september 2024 precies één jaar na oorspronkelijke afleverdatum van onze Kuga is. M.a.w. toen verviel die 'gratis' verkeersinfo optie o.i.d.

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 02-07-2025 13:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
ehtweak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:14:
Inmiddels een update over de stand van, al dan niet geïnstalleerde updates bij mijn Kuga PHEV:

[Afbeelding]

M.a.w. ik zie dat er nog één openstaande/beschikbare update is: TCU.

Maar ook interessant, tijdens die 24S79 actie van 5 juni, zijn er nog meer modules geüpdatet.
Eerst 'APIM', daarna accumodule, aandrijfmodule, en daarna nog 2 bms modules.

Prima dat ze dat dan ook gelijk doen. Maar vertel het er ff bij. Geef info aan je klant. Dat is toch alleen maar een pluspunt. Zeker als ik vraag: "en, is alles goed gegaan, de 24S79 update uitgevoerd"
"ja hoor, meneer, alles klaar"
En verder niks... :X
Mag ik vragen waar / bij wie je dit hebt laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stimpyrulez schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:17:
[...]

Mag ik vragen waar / bij wie je dit hebt laten maken?
Ik heb je een DM gestuurd. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Vind ik niet.
In de eerste paar minuten werkte 'ie heel hard om, zoals vandaag, die bloedhitte weg te werken. Om dan vervolgens keurig terug te regelen om het interieur op de ingestelde temperatuur te houden.

Bij de Kuga moet ik zelf veel meer aan de knoppen zitten qua luchtverdeling. Weinig 'intelligentie' qua luchtstroomsturing lijkt het wel. :-(
Altijd weer grappig als mensen ervaringen hebben die exact contra staan op de jouwe :+

Van de Golfjes die ik op het werk wel eens meenam duurde het echt minutenlang voordat er wat koude lucht te bespeuren was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Van de Golfjes die ik op het werk wel eens meenam duurde het echt minutenlang voordat er wat koude lucht te bespeuren was :+
D'r moet natuurlijk wel voldoende koelmiddel in de correct functionerende airco zitten... O-) :) Anders kun je idd heel lang wachten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 20:17
[...]

Vind ik niet.

Hier toch ook wel dezelfde ervaring. Eerst wordt het koud daarna vind ik 21 a 22 graden toch best 'warm' aanvoelen. Onze Golf uit 2017 die wij hiervoor hadden, werkte de climatronic echt veel beter (lees, het voelde echt koeler in de auto).

De voorstoel van ons, waarvan de putten in het schuim steeds dieper worden, wordt wel weer een mooie soap. Ik had eerst een goed gevoel bij de dealer maar dat daalt met de dag. Half juni tijdens de software update is het geïnspecteerd en wordt terug gebeld. Niet dus. Vorige week wederom gebeld, u hoort deze week van ons. Vanmorgen om 0900 maar weer eens gebeld...
Oh excuses! U bent niet gebeld? Wie heeft u gesproken? Oh hij is met een klant in gesprek en belt u zometeen direct!

En ondertussen wederom niets vernomen....🙄...zucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb een beetje het idee alsof de klimaatregeling van de Kuga niet opgewassen is tegen het forse volume wat geconditioneerd moet worden. Zeker niet als een zwarte auto in de zon staat te bakken.

En wat betreft dat soort klanten'service' @Nedora . Ik weet helaas niet beter.
Business as usual. Het is een producteigenschap. O-) :w :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:29
ehtweak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:49:
Ik heb een beetje het idee alsof de klimaatregeling van de Kuga niet opgewassen is tegen het forse volume wat geconditioneerd moet worden. Zeker niet als een zwarte auto in de zon staat te bakken.

En wat betreft dat soort klanten'service' @Nedora . Ik weet helaas niet beter.
Business as usual. Het is een producteigenschap. O-) :w :(
Het is niet alleen het volume maar ook de massa. Als je 1750kg warm laat bakken in de zon, dan straalt dat wel even na voordat het een beetje aangenaam is. Gisteren de temp. van de achterklep eens gemeten met een IR thermometer die ik normaal gebruik om radiatoren in te regelen. Die was dik 75 graden.
En die massa is toch een verschil met een golfje van 1100kg. Maar daar zou Ford wel mee rekening moeten hebben gehouden bij het ontwerp...neem ik aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Pascal P op 02-07-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:49:
Daar zitten waarschijnlijk grote verschillen.. de mijne is wit :Y Dat scheelt wel met de airco..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Daar zitten waarschijnlijk grote verschillen.. de mijne is wit
Ongetwijfeld maakt dat verschil. Maar dan nog mag je verwachten dat de fabrikant dat goed test, onafhankelijk van de carrosseriekleur.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pascal P schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:33:
[...]
Maar daar zou Ford wel mee rekening moeten hebben gehouden bij het ontwerp...neem ik aan.
Ik zeg niks... :X ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:13
Niet goed koelen kan ook duiden op een lekkage in het koelsysteem. Komt veel voor door steenslag en is weinig aan te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-07 21:33
Pascal P schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Das wel grappig. Ik zelf vind het vermogen maar net aan de maat, zelfs in de hoogste stand. Met name in het begin als de warmte verdreven moet worden (alhoewel ik altijd eerst met de ramen open de heetste lucht eruit probeer te rijden) vind ik het vermogen en de koeling niet al te fors. In mijn andere auto (hyundai Ioniq electric) voel ik binnen 30 seconden al flink koude lucht. Bij de kuga duurt dat echt wel wat langer.
Ik las een paar berichten geleden dezelfde ervaring. Ik zou het toch echt geen kerncentralevermogen noemen.
Wat kan helpen is om bij heel heet weer de ramen alvast open te doen als je komt aanlopen. (Op de afstandsbediening 1x kort ontgrendelen en daarna direct weer ontgrendelen en de knop 3sec vasthouden. Dan gaan alle ramen op afstand open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
mtouw78 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Wat kan helpen is om bij heel heet weer de ramen alvast open te doen als je komt aanlopen. (Op de afstandsbediening 1x kort ontgrendelen en daarna direct weer ontgrendelen en de knop 3sec vasthouden. Dan gaan alle ramen op afstand open)
Held. Ik dacht dat dit alleen bij onze VW kon. Maar het werkt inderdaad.

Andere tip: via de app de auto starten op afstand en hij is ook in 1 min koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Nu online
Voor mij is dat een mooie automatische handeling die ik bij mezelf heb ingeprogrameerd. Het is ongeveer een minuut lopen naar de auto. Als ik de deur uit ga en de auto niet aan de lader staat met geprogrammeerde vertrektijd, zet ik de auto via de app aan. De auto is dan gelijk op een fijne temperatuur en als de accu leeg is heeft het blok even kort gelopen voordat ik weg rijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jullie zetten dus echt de ICE motor aan van de Kuga om 'm voor te koelen?

Bijzonder.
Er zijn landen in de EU daar wordt dat als een milieudelict gezien. (Italië bijvoorbeeld)

Ik koel 'm ook voor, maar alleen aan de laadpaal. Dus alles elektrisch.

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 03-07-2025 12:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ehtweak schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:11:

Bijzonder.
Er zijn landen in de EU daar wordt dat als een milieudelict gezien. (Italië bijvoorbeeld)
Bijzonder? :+

Als wij met onze 2 kids de auto in willen stappen, en deze heeft in de zon gestaan met temperatuur kookpunt, dan vind ik het wel prettig dat ik in een frisse auto kan stappen ja (en ook mijn kinderen die er de eerste 20 seconden in zitten ( gordels vastmaken enz ) voordat de start/stop knop wordt ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-07 15:51

Bijzonder.

Ik koel 'm ook voor, maar alleen aan de laadpaal. Dus alles elektrisch.
Ik doe het ook hoor als het echt heel warm is. Ook vorig jaar in Italie :+ met 39 graden als we richting auto liepen. Misschien minuut of 5 dat ie staat te draaien maar helpt enorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Nu online

Bijzonder.
Nee hoor. De aan knop in de app is vrij vergelijkbaar met fysiek in de auto de aan knop in drukken met je voet op het pedaal. Als je genoeg in de accu hebt gaat climate control z’n werk doen op de accu. Als je accu leeg is en er is geen vraag vanuit verbruikers blijf je motor alsnog een tijdje uit. Is je accu leeg en is er wel vraag van verbruikers zoals climate control, gaat je blok aan. Naar mijn idee werken de aan knop in de auto en de aan knop in de app redelijk het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Prima als 'ie kan koelen, mits er nog voldoende HV-accu capaciteit over is.

Maar, in the-middle-of-nowhere, met een lege HV-accu, werkt het dus niet, zonder het Atkinson blok aan te slingeren.
Want dat is wat ik merkte, vorig jaar in Italië. De auto staat aan het einde van een bergweggetje, de hele dag in de zon te bakken. En als je dan aan het einde v.d. middag terugkomt is 'ie natuurlijk bloedheet.
Ik had het al eens geprobeerd via de FordPass app, maar die werkte ook niet, want ik stond ergens waar er geen mobiel bereik was. :-(
En om dan die pruttelende motor van tevoren aan te zetten. Mwah... :N

https://www.nordkurier.de...r-400-euro-strafe-1778167
https://www.karlsruhe-ins...h-im-auto-benutzen-188489

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 03-07-2025 12:45 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier start eigenlijk zelden de motor voor de airco, zelfs al is de HV accu leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:51:
Hier start eigenlijk zelden de motor voor de airco, zelfs al is de HV accu leeg.
Maar als de auto stilstaat, waar komt dan de energie voor de airco vandaan (die is immers elektrisch)? :?

Want als ik de auto, via de FordPass App, programmeer op een vertrektijd, met gekoeld, of verwarmd interieur, dan doet 'ie dat toch alleen maar als de laadsteker aangesloten is?
Tenzij je de ICE motor start natuurlijk.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchacho
Het climatiseren op basis van vertrektijd lijkt bij mij niet optimaal te werken. In de winter wel, prima voorverwarmd, maar koelen snapt de auto niet heel goed. Deze week toch nog eens geprobeerd in te stellen met als optie “koel”, vanmorgen stapte ik echter in een heerlijk voorverwarmde stoel en stond de stuurverwarming aan 😩..

Dat was bij vorige auto's iets handiger waarbij ik gewoon een temperatuur kon instellen ipv “koel, gemiddeld of warm”, of zie ik iets over het hoofd in de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Nu online
In je scherm in het midden en in de fordpass app kan je bij elk gepland tijdstil instellen of je warm, gemiddeld, koel of geen klimaatvoorkeur wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Maar als de auto stilstaat, waar komt dan de energie voor de airco vandaan (die is immers elektrisch)? :?

Want als ik de auto, via de FordPass App, programmeer op een vertrektijd, met gekoeld, of verwarmd interieur, dan doet 'ie dat toch alleen maar als de laadsteker aangesloten is?
Tenzij je de ICE motor start natuurlijk.
De accu is nooit leeg :p Het is een 14 kWh accu en je kan zelf iets van 11 gebruiken. Als ik de auto laat voorkoelen is het vaak maar een paar minuten dus ik denk dat ie dan een van de resterende 3 kWh aanspreekt?

En vertrektijd werkt inderdaad alleen als hij is aangesloten. Remote start kan wel altijd gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 03-07-2025 15:08 ]

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste