Denk dat ik er achter ben, als ik een post op kuga-forum.de mag geloven. Vanaf 9-2021 zijn ze andere radar modules links en rechts zijn gebruiken. Conclusie, op de LJ6T-14C689 werkt Trailer BLIS niet , op de NZ6T-14C689 werkt het wel. Geldt voor SODR en SODL.jerh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:59:
[...]
Ik heb (uit het hoofd) westfalia electrisch wegklapbare trekhaak, door een vakgarage geinstalleerd. De ford garage heeft hem ingeleerd bij de eerste buurt en blis aanhanger doet het gewoon. Kuga phev uit 2023
Het zal wel te simpel gedacht zijn, maar waarom krijg je niet gewoon de optie om opnieuw een xml te uploaden als het fout gegaan is ipv de hele bende te blokkeren. Nu levert het werk op voor iemand bij Ford en geïrriteerde klanten die op andere manieren een oplossing gaan zoeken. Het stomme is ook dat je in de dev tools gewoon ziet dat er een jira incident voor aangelegd is inclusief wat metadata daarvan:stimpyrulez schreef op zondag 15 juni 2025 @ 00:01:
[...]
Had ik gedaan (aangezien Ford echt lang bezig is om dat issue op de dite te fixen), maar die had niet goed gewerkt.
Dus wilde graag de originele van Ford.
Deze is nu wel goed geïnstalleerd.
Laat mijn auto nou op 12-03 bij de ford dealer zijn geweest voor een update. Ik heb ook een tooltje gekregen van Ford waarmee je een nieuwe log kan laten maken door je sync systeem. Laat mij die dan ook gewoon uploaden en dan kan ik weer door.error": "Jira Incident already exists for this VIN - WF0FXXWPMxxxxxx with status - Assigned Ticket ID - IGSYNC-xxxx"
ticketCreationDate: "2025-03-12T13:52:58.558+00:00"
ticketLastModifiedDate: "2025-03-18T10:31:35.093+00:00"
ticketStatus: "Assigned"
Nu is mijn Kuga PHEV al ruim twee weken geleden langs geweest bij de Ford garage voor de 24S79 update.
En op de website van Ford is mijn VIN# idd niet meer van toepassing op deze fix.
Maar op de website van het RDW staat de actie voor mijn kenteken nog steeds open.
Iemand al gecheckt of voor jouw auto de status bij de RDW al is aangepast?
Als je je VIN# checkt op https://www.fordzona.sk/ dan zie ik daar wel nog 24N19 openstaan. Maar dat zou de extra garantie van 240kkm/10jaar moeten zijn.
mocht het van toepassing zijn:
https://dot.report/bulletins/MC-11018950-0001.pdf
Ben trouwens benieuwd of ze hier in Nederland ook gratis een vervangende auto ter beschikking stellen:
If your dealer determines that the HV battery requires replacement and
needs your vehicle overnight, your dealer is authorized to provide a rental
vehicle for your personal transportation at no charge (except for fuel,
insurance, and tax) while your vehicle is at the dealership for repairs
En op de website van Ford is mijn VIN# idd niet meer van toepassing op deze fix.
Maar op de website van het RDW staat de actie voor mijn kenteken nog steeds open.
Als je je VIN# checkt op https://www.fordzona.sk/ dan zie ik daar wel nog 24N19 openstaan. Maar dat zou de extra garantie van 240kkm/10jaar moeten zijn.
Ben trouwens benieuwd of ze hier in Nederland ook gratis een vervangende auto ter beschikking stellen:
[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 16-06-2025 16:38 ]
Geen stress: RDW = overheid = traagehtweak schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:34:
Nu is mijn Kuga PHEV al ruim twee weken geleden langs geweest bij de Ford garage voor de 24S79 update.
Als je je VIN# checkt op https://www.fordzona.sk/ dan zie ik daar wel nog 24N19 openstaat. Maar dat zou de extra garantie van 240kkm/10jaar moeten zijn.
Het is geen kwestie van stress @SniperGuy , maar gewoon een vraag.
Ik vraag me af, of Ford wellicht pas één keer in de zoveel tijd een batch met VIN#/kentekens doorstuurt naar het RDW of dat er een automatische koppeling is tussen de service systemen van Ford en het RDW?
Ik vraag me af, of Ford wellicht pas één keer in de zoveel tijd een batch met VIN#/kentekens doorstuurt naar het RDW of dat er een automatische koppeling is tussen de service systemen van Ford en het RDW?
Tja geheel mee eens.Rupie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:11:
[...]
Het zal wel te simpel gedacht zijn, maar waarom krijg je niet gewoon de optie om opnieuw een xml te uploaden als het fout gegaan is ipv de hele bende te blokkeren. Nu levert het werk op voor iemand bij Ford en geïrriteerde klanten die op andere manieren een oplossing gaan zoeken. Het stomme is ook dat je in de dev tools gewoon ziet dat er een jira incident voor aangelegd is inclusief wat metadata daarvan:
[...]
sowieso snap ik het terug sturen van een XML niet.
Als je in de kaarten update gewoon een check doet van de minimale benodige versie dan kan je een melding geven dat je basis sync versie niet goed is en moet updaten voordat je de nieuwe kaarten kan updaten.
Dan kan je gewoon beide updates (linkjes) altijd tonen.
Nu ben je weer afhankelijk van een 'gebrekkige site' en dan zit je gewoon vast.
Maar ja, wellicht hebben ze het bij sync 4 verbeterd....
Dat zal ook een ding zijn aangezien Ford volgens mij nogal een logge, trage organisatie is.ehtweak schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:43:
Het is geen kwestie van stress @SniperGuy , maar gewoon een vraag.![]()
Ook belangrijk om erbij te vermelden om het ook >makkelijk< is om modules onbruikbaar te maken met alle gevolgen van dien. Niet lukraak allerlei dingen aanzetten omdat het er zogenaamd leuk uit ziet, maar volg alleen handleidingen die beproefd zijn tenzij je echt weet wat je doet.Raylan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:48:
Zojuist via Forscan en een OBD2 kastje van Amazon de auto lock functie van de MK3.5 aangezet en ook gelijk de achter dimlichten automatisch aan.
Mochten mensen twijfelen, dit is erg makkelijk!
Sinds mijn Kuga de 24S79 update heeft gehad denkt dat de app volgens mij dat de Kuga kan snelladen. Vrij consequent als ik hem leeg aan de lader hang dan denkt ie dat ie na een minuut of 90 alweer vol is.
Uiteraard is dat niet het geval en wordt de laadtijd op een gegeven moment bijgesteld. Meer mensen hier last van?
Uiteraard is dat niet het geval en wordt de laadtijd op een gegeven moment bijgesteld. Meer mensen hier last van?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bricken en compleet onbruikbaar maken van modules gebeurd over het algemeen alleen als je probeert te upgraden (daarom zit die functionaliteit niet in de standaard Forscan).x0z8_ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:21:
[...]
Ook belangrijk om erbij te vermelden om het ook >makkelijk< is om modules onbruikbaar te maken met alle gevolgen van dien. Niet lukraak allerlei dingen aanzetten omdat het er zogenaamd leuk uit ziet, maar volg alleen handleidingen die beproefd zijn tenzij je echt weet wat je doet.
Met het aanpassen van de functies en instellingen via 'main' en de predefined opties gaat over het algemeen altijd prima en als iets een ongewenste uitwerking heeft is het een kwestie van de originele instelling herstellen.
Als je in de as-built gaat lopen coden is dat een stuk kritischer, maar ook gewoon te herstellen met de originele waarden.
Ik denk dat hier (in het algemeen) voor velen het probleem zit bij een verkeerde setting.. Wat was de vorige waarde ook weer?SniperGuy schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:06:
[...]
een stuk kritischer, maar ook gewoon te herstellen met de originele waarden.
Dat betekent, maak eerst backups van alle modules, voordat je een waarde gaat aanpassen. Bij problemen kan je dan terugvallen op je backup. (Zie handleiding backup maken).WaterFire schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:31:
[...]
Ik denk dat hier (in het algemeen) voor velen het probleem zit bij een verkeerde setting.. Wat was de vorige waarde ook weer?
https://drive.google.com/...r6WlRkS-2UcUwSyJ4Tzl/view
Ik wil een setje nieuwe ruitenwissers erop zetten.
Ben altijd wel fan van bosch aerotwin.
Maar weet iemand wellicht welke versie ik dan van bosch moet hebben (beide voor en achter)?
Ben wel aan het zoeken maar zie dan verschillende opties.
Wil ze via amazon bestellen want dat scheelt over het algemeen de helft.
Ben altijd wel fan van bosch aerotwin.
Maar weet iemand wellicht welke versie ik dan van bosch moet hebben (beide voor en achter)?
Ben wel aan het zoeken maar zie dan verschillende opties.
Wil ze via amazon bestellen want dat scheelt over het algemeen de helft.
@stimpyrulez Ik heb deze set besteld, als reserve klaarliggen, zodra de originele aan vervanging toe zijn:
Bosch A986S - Scheibenwischer Aerotwin - Länge: 625/500 mm - Set für Frontscheibe
ASIN: B0B99JNM4F
En voor achter:
Bosch Scheibenwischer Rear A283H, Länge: 280mm − Scheibenwischer für Heckscheibe
ASIN: B07ND7L563
Ik heb er destijds 22€ respektievelijk 9€ voor betaald.
Bosch A986S - Scheibenwischer Aerotwin - Länge: 625/500 mm - Set für Frontscheibe
En voor achter:
Bosch Scheibenwischer Rear A283H, Länge: 280mm − Scheibenwischer für Heckscheibe
das snelehtweak schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:28:
@stimpyrulez Ik heb deze set besteld, als reserve klaarliggen, zodra de originele aan vervanging toe zijn:
En voor achter:
Moet trouwens zeggen dat de originele wisserbladen er nu al bijna twee jaar opzitten en nog steeds prima functioneren.
Maar ik zag wel eens horrorstories voorbij komen dat garages ruim 70€ (!) in rekening brengen voor een setje wissers. En dat vond ik absurd.
Het is werkelijk een klusje van niks, de oude los klikken, nieuwe vastklikken, klaar.
Alleen opletten dat je de wisserarm niet tegen de ruit en/of de rand van de motorkap laat stuiteren...
Maar ik zag wel eens horrorstories voorbij komen dat garages ruim 70€ (!) in rekening brengen voor een setje wissers. En dat vond ik absurd.
Het is werkelijk een klusje van niks, de oude los klikken, nieuwe vastklikken, klaar.
Alleen opletten dat je de wisserarm niet tegen de ruit en/of de rand van de motorkap laat stuiteren...
Nee, bij mij niet hier.Glashelder schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:42:
Sinds mijn Kuga de 24S79 update heeft gehad denkt dat de app volgens mij dat de Kuga kan snelladen. Vrij consequent als ik hem leeg aan de lader hang dan denkt ie dat ie na een minuut of 90 alweer vol is.
BTW: de waardes die de FordPass App aangeeft neem ik al 2 jaar niet serieus.
De ene keer zegt 'ie dat er 0kWh geladen is, en de volgende dag zomaar 17kWh. Wat beiden technisch onmogelijk is!

Ik merk alleen een ander klein verschil:
Als de Kuga een paar dagen, voor de deur, aan de steker hangt, gaat 'ie om de zoveel uur ff wat power uit m'n laadpaal zuigen.
Ik zie dan een piekje van net iets meer dan 200W.
Lijkt wel een soort van kortstondige refresh.
/f/image/vxOW2gynscJSt0rwzFl0s7hs.png?f=fotoalbum_large)
En ik heb ff in de log van HA teruggezocht, maar eerder zag ik dit niet gebeuren...
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 17-06-2025 12:45 ]
Ik denk dat op dit moment de losse cellen/modules in de accu gebalanceerd worden, luisterend naar de contacten/relais geluiden uit de accu. Dat deed ie voor de update ook al, maar inderdaad voor mijn gevoel nu veel frequenterehtweak schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Ik merk alleen een ander klein verschil:
Als de Kuga een paar dagen, voor de deur, aan de steker hangt, gaat 'ie om de zoveel uur ff wat power uit m'n laadpaal zuigen.
Ik zie dan een piekje van net iets meer dan 200W.
Lijkt wel een soort van kortstondige refresh.
[Afbeelding]
En ik heb ff in de log van HA teruggezocht, maar eerder zag ik dit niet gebeuren...
welke variant gebruik je voor HA?ehtweak schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Als ik via HACS zoek kom ik wel bij fordpass uit, maar die geeft aan dat het niet meer zou werken.
Gebruik jij dan een andere?
Het is zeker waar dat as-built nog veel gevoeliger is, echter is direct config ook niks anders dan een wat gebruiksvriendelijkere interface met bekende as-built bit waardes die alsnog dezelfde bitjes in de as-built omzet . Ik heb wel eens de verkeerde optie omgezet tijdens het programmeren voor een klant, en dan brick je hem wel tot dusver dat er nieuwe firmware op een module gezet moet worden. Maar ook vanuit bekende ford technici die thuis ook met forscan sleutelen gehoord dat je sommige modules (o.a. IPMA, IPMB, SCCM, PDM, DDM, C-CM) vrij makkelijk onbruikbaar kan maken, ook met directconfig).SniperGuy schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:06:
[...]
Bricken en compleet onbruikbaar maken van modules gebeurd over het algemeen alleen als je probeert te upgraden (daarom zit die functionaliteit niet in de standaard Forscan).
Met het aanpassen van de functies en instellingen via 'main' en de predefined opties gaat over het algemeen altijd prima en als iets een ongewenste uitwerking heeft is het een kwestie van de originele instelling herstellen.
Als je in de as-built gaat lopen coden is dat een stuk kritischer, maar ook gewoon te herstellen met de originele waarden.
Ik doe enorm veel klussen (van simpele opties aan en uit tot ACC retrofit, memory seat inbouw, andere BCM/ECU) maar soms blijft het even bollenknijpen als je een configuratie doorvoert
Nee, niet gemerkt dat hij dat doet. Wat mij overigens wel opvalt is dat de app al een tijdje de melding dat de auto 100% vol is te vroeg lijkt te geven. Dus ik krijg een push melding dat hij 100% vol is en als je dan in de app kijkt zie je dat hij nog iets van 20 minuten moet tot vol. En dan zie ik ook in de app van de laadpaal dat ie dan nog een minuut of 20 stroom trekt.Glashelder schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:42:
Maar goed dus... ik ben heel voorzichtig te werk gegaan, al had ik geen back-up gemaaktx0z8_ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:12:
[...]
Het is zeker waar dat as-built nog veel gevoeliger is, echter is direct config ook niks anders dan een wat gebruiksvriendelijkere interface met bekende as-built bit waardes die alsnog dezelfde bitjes in de as-built omzet . Ik heb wel eens de verkeerde optie omgezet tijdens het programmeren voor een klant, en dan brick je hem wel tot dusver dat er nieuwe firmware op een module gezet moet worden. Maar ook vanuit bekende ford technici die thuis ook met forscan sleutelen gehoord dat je sommige modules (o.a. IPMA, IPMB, SCCM, PDM, DDM, C-CM) vrij makkelijk onbruikbaar kan maken, ook met directconfig).
Ik doe enorm veel klussen (van simpele opties aan en uit tot ACC retrofit, memory seat inbouw, andere BCM/ECU) maar soms blijft het even bollenknijpen als je een configuratie doorvoert

DRL parkeerlichten aan "ja" en Auto lock aan "ja", daarna gelijk afgesloten en kabel er uit.
Ik zocht online ook naar de snelheids waarschuwing, dat schijnt alleen uit te kunnen zodra je de snelheids herkenning er af gooit.
Wat helaas niet kan (van wat ik online las) is de standard drive mode veranderen naar ECO.
Geen.
D'r zit een Shelly Pro 1PM in m'n privé laadpaal.Als ik via HACS zoek kom ik wel bij fordpass uit, maar die geeft aan dat het niet meer zou werken.
Gebruik jij dan een andere?
Daar haal ik alle data uit op, via HA.
Da's wel jammer.Raylan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:23:
[...]
Wat helaas niet kan (van wat ik online las) is de standard drive mode veranderen naar ECO.
Want dat is altijd het eerste wat ik doen, na het starten, ECO mode kiezen.
En de lichtknop een tikje draaien, zodat achter en vóór, de dimlichten aangaan.
Nog steeds heel jammer waarom, wij als consument in de rest van Europa, niet de zogenaamde 'Scandinavian mode' mogen/kunnen inschakelen.
Ik begrijp zelf ook niet helemaal goed waarom de auto niet gewoon in een bepaalde modus kan worden gezet en die blijft gebruiken tot een andere gekozen is, maar zo zijn er wel meer van die dingen die gewoon niet helemaal doordacht zijn.ehtweak schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:01:
[...]
Da's wel jammer.
Want dat is altijd het eerste wat ik doen, na het starten, ECO mode kiezen.
En de lichtknop een tikje draaien, zodat achter en vóór, de dimlichten aangaan.
Nog steeds heel jammer waarom, wij als consument in de rest van Europa, niet de zogenaamde 'Scandinavian mode' mogen/kunnen inschakelen.
Ja, idd @Raylan .
Maar ik moet oppassen met dit soort opmerkingen, want anders ben ik weer de grote zeurpiet.
Maar ik moet oppassen met dit soort opmerkingen, want anders ben ik weer de grote zeurpiet.

Voor een Focus durfde ze idd ruim 75-80 euro (excl. Montage) te vragen voor een set (voor en achter). Ik gebruik al decennia Bosch aerotwin welke de betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Hyundai gebruikt ze ook maar dan met een Hyundai logo.ehtweak schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:32:
Moet trouwens zeggen dat de originele wisserbladen er nu al bijna twee jaar opzitten en nog steeds prima functioneren.
Even Pro-deo advocaat van de duivel spelen..(dus geen besteehtweak schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:32:
Niet dat ik het goedkoop vind hoor, maar er zit wel enige logica in zo'n bedrag.
Jij betaalt 31 euro voor de wissers, en we weten dat dealers geen Internet prijzen hanteren. Laten we die op 40 euro zetten (ik ga er nu even vanuit dat het dezelfde zijn en niet dat Ford ze van 5 euro waarde monteert).
Dan houdt je 30 euro over voor arbeid. Maar dat is meer dan naast de auto staan en 2x klik-af en 2x klik-er-op.
Het moet besteld worden, opgeslagen (ruimte), uit magazijn gehaald, gemonteerd, 'getest'..
allemaal een minuutje hier en daar. Kom je toch wel snel aan 30 euro hoor.
[ Voor 6% gewijzigd door WaterFire op 17-06-2025 21:43 ]
Ik heb op het werk toegang tot de data van onze laadpalen, en ik moet zeggen dat deze bijna altijd (los van afronden op hele kWh in de app) mooi overeenkomen tussen paal en Fordpass app.ehtweak schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:32:
BTW: de waardes die de FordPass App aangeeft neem ik al 2 jaar niet serieus.
De ene keer zegt 'ie dat er 0kWh geladen is, en de volgende dag zomaar 17kWh. Wat beiden technisch onmogelijk is!..
Hij is 1x de mist ingegaan met een hoger getal in de app (14kWh), maar het lijkt er op dat de app twee sessies opgeteld heeft want start en einde zijn op 2 verschillende dagen terwijl ik gewoon 's ochtend startte en 's middags wegreed.
Mag ik hopen van niet. Garage (organisaties) kopen, mag ik aannemen in het groot in.WaterFire schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:40:
[...]
Jij betaalt 31 euro voor de wissers, en we weten dat dealers geen Internet prijzen hanteren.
M.a.w. hun inkoopprijs zou nog lager moeten zijn dan de enkel stuks prijs voor de consument bij een webwinkel (die begint met een 'A').
Ja, en?Het moet besteld worden, opgeslagen (ruimte), uit magazijn gehaald, gemonteerd, 'getest'..
allemaal een minuutje hier en daar. Kom je toch wel snel aan 30 euro hoor.
Die ruitenwissers liggen ergens in een magazijn. Of dat nou bij de garage is, of in het magazijn (warehouse) van een webtoko.
Het blijft dozen schuiven tussen de uiteindelijke fabriek (en zelfs Bosch ruitenwissers komen niet meer uit Deutschland) en allerlei tussenopslag.
Maar hoe verklaar je dan dat de FordPass App voor één laadsessie aangeeft dat 'ie b.v. 17 kWh geladen zou hebben? Dat is technisch gewoonweg onmogelijk. Of vol geladen (met ca. 11-12kWh) en dan zegt de FordPass App 0kWh.WaterFire schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:53:
[...]
Ik heb op het werk toegang tot de data van onze laadpalen, en ik moet zeggen dat deze bijna altijd (los van afronden op hele kWh in de app) mooi overeenkomen tussen paal en Fordpass app.
Hij is 1x de mist ingegaan met een hoger getal in de app (14kWh), maar het lijkt er op dat de app twee sessies opgeteld heeft want start en einde zijn op 2 verschillende dagen terwijl ik gewoon 's ochtend startte en 's middags wegreed.

Dan ben ik blij dat mijn HA systeem wel de juiste waardes toont.
Even over het gerammel in de versnellingsbak, ik neem aan het schokken onregelmatig stationair draaien in de neutraal stand.x0z8_ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:50:
Zijn er hier meer mensen hebben die het volgende ondervinden met climate control:
Ik heb nu al een half jaar last van een verschillende lucht temperatuur tussen wat links en rechts uit de roosters komt. Het voelt soms alsof er gewoon zo goed als buitenlucht temperatuur uit een van de roosters komt. In de winter was dit dus super koude lucht en nu in de zomer is dat terwijl de airco aan staat lauwe lucht.
Wanneer de climate control de kleppen gaat regelen en dus de kleppen bijvoorbeeld van het ene uiterste naar het andere uiterste beweegt, hoor je een hard geklik achter het dashboard bij het kachelhuis/achter het Dashboard kastje. Ik heb zelf al eerder geconstateerd dat dit harde geklik tandwielen zijn die een tandje overslaan. Ik ben hier meermaals mee naar broekhuis ford geweest maar buiten een doorgebrande stel motor en bramen op de tandwieltjes vinden ze dat er niks aan de hand is. Ik heb wat instructies meegegeven om het te reproduceren maar die volgen ze niet echt op ‘want volgens onze diagnose handleiding is er niks aan de hand’ (net zoals gerammel in de versnellingsbak?)
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Er is hierover best wat te vinden op het internet, vaak is dan de fliegwieldemper als oorzaak genoemd.
Dit zou zomaar de oorzaak NIET kunnen zijn! Dit omdat de as (met vliegwieldemper) vanuit de motor is gekoppeld aan de planeet tandwielen in het planetairetandwielstelsel. Dit betekend dat als de motor draaid en de starter/generatormotor en de aandrijfmotor/generator, door de elektronica elektrische worden gefixeerd, er geen onregelmatig en of schokkend gedrag zou mogen, kunnen ontstaan!
Indien de generator/starter en generator/aandrijfmotor niet het ringwiel van het planetairetandwielstelsel fixeren kan er wel een reactie onstaan welk dan juist moet worden opgevangen door de vliegwiel demper. Dit verklaart mogelijk het schokken/ en onregelmatig stationair draaien in de neutraal stand.
Een aanpassing in de software om dit te bewerkstellen zou dit op kunnen lossen.
Vandaag ook hier de update geïnstalleerd, dus nu weer lekker laden😊Nedora schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:49:
Vandaag kwam ik tot een zeer onaangename verrassing. Ik was de auto aan het stofzuigen tot mijn oog op de wang van de bestuurdersstoel viel...komen al scheurtjes in en je voelt onder de scheurtjes deuken van het schuim 😱
We zijn geen koeriersbedrijf met vaak in het uit stappen, mijn vrouw gebruikt de auto voor woon-werkverkeer, dus minimale belasting van de stoel in mijn ogen.
Hiervoor reden we een VW Golf met dezelfde bekleding, na 150000km nog geen centje pijn. Nu na 70000km en dik 3 jaar oud dit....mag in mijn ogen niet gebeuren.
De auto gaat toch in juni naar de dealer voor de software update, dan maar eens laten zien...[Afbeelding]
Tevens de stoel laten zien. Nee, geen garantie meneer. We gaan vandaag bekijken of er coulance gegeven kan worden. Bij auto ophalen eind van de dag wisten ze nog van niets. Ze gaan de foto's blijkbaar opsturen en dan horen we nog....
Toch wel even duidelijk aangegeven dat ik dit niet normaal vindt met 3 jaar oud en 75000km. Je voelt de deuken in het schuim zitten onder het leer....
Gefixed in iOS 26trebke86 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:56:
Sinds november een Ford Kuga ST-line 2020 in bezit. Rijd echt heerlijk! Wel zoals wellicht iedereen vaak geneuzel met het doek in de achterbak 😅
Nu vroeg ik me af of iemand al hetzelfde is tegengekomen met Apple Carplay icm Google Maps; eindtijd e.d. niet zichtbaar bij het rijden naar een afslag met veel plaatsen.
Heb dit al bij Google enzo gemeld maar daar krijg je buiten de standaard vragen (app opnieuw installeren enzo) geen reactie.
Het is eigenlijk wel irritant omdat ik de route bijna dagelijks rij😅…[Afbeelding]
Wel zichtbaar bij overzicht weergave;
[Afbeelding]
/f/image/eOdVSMDUfZLTPlFyblC6HYW0.png?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag was ik vroeg thuis.
Dus snel opladen, goedkope stroom + PV-panelen stonden lekker mee te doen.
Voor iets meer dan 1€ (!) ging er uiteindelijk 9,6kWh in. En daar had ik vandaag bijna 50km mee gereden. Wel zwaar airco gebruik met die warmte buiten.
Na het opladen zie ik toch weer om de paar uur die >200W kortstondige belasting die de Kuga uit de laadpaal trekt.
Blijft merkwaardig. Dat was vóór de 24S79 update zeer zeker niet het geval.
Dus snel opladen, goedkope stroom + PV-panelen stonden lekker mee te doen.
Voor iets meer dan 1€ (!) ging er uiteindelijk 9,6kWh in. En daar had ik vandaag bijna 50km mee gereden. Wel zwaar airco gebruik met die warmte buiten.
Na het opladen zie ik toch weer om de paar uur die >200W kortstondige belasting die de Kuga uit de laadpaal trekt.
/f/image/FpWgIKH5kMsbF16FNsiEi4k6.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat dit balanceren van de cellen is, wat nu denk ik wat agressiever gebeurd om problemen te voorkomenehtweak schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:04:
Dus snel opladen, goedkope stroom + PV-panelen stonden lekker mee te doen.![]()
[Afbeelding]
Interessante veronderstelling @x0z8_ .
Nu maakt het voor mij thuis niks uit, aan m'n eigen privé laadaansluiting.
Maar als je nu aan publieke aansluiting hangt, gedurende een nacht? Hoe pakt dat uit met al die zaken als boetes voor laadpaalklevers e.d?
Want je trekt eerst, gedurende een aantal uren, een flinke hoeveelheid kWh uit de aansluiting. Dan stopt het (immers je PHEV is opgeladen). En een paar uur later, ineens kortstondig een paar honderd Watt, dan weer een paar uur niks, en dan weer wel.
Maar als je nu aan publieke aansluiting hangt, gedurende een nacht? Hoe pakt dat uit met al die zaken als boetes voor laadpaalklevers e.d?
Want je trekt eerst, gedurende een aantal uren, een flinke hoeveelheid kWh uit de aansluiting. Dan stopt het (immers je PHEV is opgeladen). En een paar uur later, ineens kortstondig een paar honderd Watt, dan weer een paar uur niks, en dan weer wel.
Die tarieven gaan per minuten/uren, ongeacht hoeveel vermogen je uit de paal trekt. Op de laadpaal in het dorp ben ik ook al een klever als ik meer dan 4 uur niet laad (ook in de nacht) ookal ben ik de enige naast een andere identieke Kuga de paal gebruikt
Het was mijzelf nog niet opgevallen maar ik heb dit inderdaad ook sinds de update nu een week of 3 geleden.ehtweak schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:16:
Interessante veronderstelling @x0z8_ .
Af en toe pakt die opeens ongeveer 2 tot 5 minuten vermogen. Ik heb de lader op 10A staan dus kan daardoor wat langer zijn.
The one you cant see...
bij mij gebeurde dat voor de update al en met zekere regelmatigheid. Ik ging er vanuit dat de 12 volt accu dan bijgeladen werd.ehtweak schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:04:
Dus snel opladen, goedkope stroom + PV-panelen stonden lekker mee te doen.![]()
[Afbeelding]
Het zal wel een issue zijn dat wellicht al eerder is aangekaart hier maar bij mijn Kuga (ST-X 2020) is het volgende ding dat me (in negatieve zin) opvalt.
Zodra ik na het volledig opladen het rijbereik aflees dan staat er, vandaag bijvoorbeeld, 69km. Echter de eerste km's vliegen die naar beneden met meer dan dubbele aantallen. Na 4 km rijden, nog 60 km rijbereik over. Dan lijkt het te stabiliseren en gaan de km's ongeveer 1 op 1 naar beneden met de werkelijk gereden km.
Totdat ik dan een keer stop, de auto afzet, en even later weer aan. Dan zijn er toch weer een flink aantal extra km's vanaf. Stop ik met 60km rijbereik en ik zet even later de auto weer aan, geeft ie nog 54 km aan.
Op dat rijbereik is veel aan te merken dus. Zijn er meer die dat hebben en is er iets aan te doen?
En het tweede is dat het elektrissch rijbereik me met dit weer toch behoorlijk tegen valt. Ik had verwacht wel ongeveer 65km te kunnen halen (op ecostand en airco uit) maar dat valt me toch wel tegen. Meer dan 56km heb ik nooit gehaald, ondanks een rustige rechtervoet, anticiperend rijden etc.
Wellicht kan ik de banden nog wat harder oppompen (nu voor op 2.4, achter 2,8) maar dan wordt het wel een harde rit met die 19" velgen.
Zijn er nog tips en tricks?
Zodra ik na het volledig opladen het rijbereik aflees dan staat er, vandaag bijvoorbeeld, 69km. Echter de eerste km's vliegen die naar beneden met meer dan dubbele aantallen. Na 4 km rijden, nog 60 km rijbereik over. Dan lijkt het te stabiliseren en gaan de km's ongeveer 1 op 1 naar beneden met de werkelijk gereden km.
Totdat ik dan een keer stop, de auto afzet, en even later weer aan. Dan zijn er toch weer een flink aantal extra km's vanaf. Stop ik met 60km rijbereik en ik zet even later de auto weer aan, geeft ie nog 54 km aan.
Op dat rijbereik is veel aan te merken dus. Zijn er meer die dat hebben en is er iets aan te doen?
En het tweede is dat het elektrissch rijbereik me met dit weer toch behoorlijk tegen valt. Ik had verwacht wel ongeveer 65km te kunnen halen (op ecostand en airco uit) maar dat valt me toch wel tegen. Meer dan 56km heb ik nooit gehaald, ondanks een rustige rechtervoet, anticiperend rijden etc.
Wellicht kan ik de banden nog wat harder oppompen (nu voor op 2.4, achter 2,8) maar dan wordt het wel een harde rit met die 19" velgen.
tvPascal P schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:51:
Het zal wel een issue zijn dat wellicht al eerder is aangekaart hier maar bij mijn Kuga (ST-X 2020) is het volgende ding dat me (in negatieve zin) opvalt.
Je zou een volledig electrische auto kunnen kopen. 😉
Kun je veel meer kilometers electrisch rijden
Je rijdt nu in een hybride auto, hierin kun je een gedeelde van de kilometers electrisch rijden, of je gebruikt de accu om het brandstofverbruik te beperken tijdens je rit.
Woon werkverkeer rijdt ik gecombineerd met ondersteuning van de accu 1 op +/- 44 km.
Daarvoor rijdt ik nu een hybride auto.
Bij mijn vorige Kuga op alleen benzine was het met moeite 1 op 9 km. Dus ik ben zeker wel tevreden nu. 😁
Dat lijkt me onwaarschijnlijk.jerh schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:32:
[...]
Ik ging er vanuit dat de 12 volt accu dan bijgeladen werd.
Immers, zeker een 'ouderwetse' 12V (lood)accu kun je niet opladen in zo'n kort interval.
Dat heeft helemaal geen zin:
/f/image/eP80f3GnrS2bDIyMQ1xri1X0.png?f=fotoalbum_large)
In dat korte tijdsbestek valt er helemaal niks (op) te laden... volgens de data duurt die spike hooguit een paar seconden...
Dat van de eerste kilometers valt mij ook op.Pascal P schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:51:
Wat in de eerste kilometers met een volle accu ook opvalt is dat 'remmen op de motor' bij gas loslaten veel minder remt dan onder de 90% accu.
Qua electrisch bereik is snelheid echt enorm belangrijk. Boven de 70km/h knalt het bereik omlaag. de kuga is ook vrij 'fors' en aerodynamische vormen kunnen maar zoveel doen todat het ophoudt. Met 100km/h haal ik geen 50km uit de accu. Als ik via de Duitse proviniale wegen rij (veel 70, stukjes 50 in dorpen zonder stoplichten) dan haal ik met 65% tot 70% van de accu ruim 50km. Extrapolerend kom ik dan op zo'n 75km bereik waarna je hybride ook nog even verder kan. De auto zelf denkt dan 80 tot soms boven de 90km op een volle accu te kunnen rijden. vrij optimistisch.
Maar wie koopt nou een auto voor 30k+ en gaat rijden zonder airco?
Ik heb vandaag 1 op 22 gereden, van vakantie naar huis. Vol bepakt. Zonder opgeladen accu. Dikke prima.
Hier zakt ook het accubereik na stoppen en aanzetten met een paar KM's. Inderdaad heel bijzonder, zou alleen benieuwd zijn of andere merken dat ook hebben.
Ik heb vandaag 1 op 22 gereden, van vakantie naar huis. Vol bepakt. Zonder opgeladen accu. Dikke prima.
Hier zakt ook het accubereik na stoppen en aanzetten met een paar KM's. Inderdaad heel bijzonder, zou alleen benieuwd zijn of andere merken dat ook hebben.
Tot nu toe, al twee jaar rijdende in de Kuga PHEV, is het EV bereik, prima op orde. Conform de waardes in de folder. (behalve in de winter, maar dat wist ik ook wel)
En het fossiele sap verbruik valt me alleszins mee, zeker voor zo'n grote zware auto.
Zelfs tijdens de buitenlandse vakanties (hoge snelheid Autobahn en menige Alpenpas) kom ik aan 15 - 20km/l E10.
En het fossiele sap verbruik valt me alleszins mee, zeker voor zo'n grote zware auto.
Zelfs tijdens de buitenlandse vakanties (hoge snelheid Autobahn en menige Alpenpas) kom ik aan 15 - 20km/l E10.
Voor je beeldvorming....we hebben naast de kuga nog een volledig elektrische auto. Ik weet waar ik het over heb. Ik ken de verschillen hoor.....Nidebo schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:07:
[...]
tv
Je zou een volledig electrische auto kunnen kopen. 😉
Kun je veel meer kilometers electrisch rijden
Je rijdt nu in een hybride auto, hierin kun je een gedeelde van de kilometers electrisch rijden, of je gebruikt de accu om het brandstofverbruik te beperken tijdens je rit.
Woon werkverkeer rijdt ik gecombineerd met ondersteuning van de accu 1 op +/- 44 km.
Daarvoor rijdt ik nu een hybride auto.
Bij mijn vorige Kuga op alleen benzine was het met moeite 1 op 9 km. Dus ik ben zeker wel tevreden nu. 😁
Mijn vraag/opmerking ging over de onbetrouwbaarheid van het aangegeven bereik en de fluctuaties daarin aan het begin én dat ik het bereik bij deze temperaturen toch wel laag vind, gezien wat ik her en der ook lees.
En ik rijd gemiddeld ook 1 op 40 of iets in die buurt maar dat is wel met het bijpompen van de stroom. Dat is ook de bedoeling maar 1 op 44 of 1 op 30 zegt niks als je niet de stroom meerekent die je er ook in stopt. In de praktijk is er wenig te zeggen over het verbruik, tenzij je precies het opladen bijhoudt, de exacte kilomters en de liters benzine omrekent naar kWh (1 ltr=8,9kWh). En dan dus het aantal km delen door dat totaal aantal kWh. Dat is de enige realistische manier om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik kan me wel voorstellen dat als de accu nog vrijwel vol is, de auto de geregeneerde energie niet kwijt kan en daarom dus minder op e-motor remt en meer op de gewone rem.daan! schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:58:
[...]
Dat van de eerste kilometers valt mij ook op.
Wat in de eerste kilometers met een volle accu ook opvalt is dat 'remmen op de motor' bij gas loslaten veel minder remt dan onder de 90% accu.
Qua electrisch bereik is snelheid echt enorm belangrijk. Boven de 70km/h knalt het bereik omlaag. de kuga is ook vrij 'fors' en aerodynamische vormen kunnen maar zoveel doen todat het ophoudt. Met 100km/h haal ik geen 50km uit de accu. Als ik via de Duitse proviniale wegen rij (veel 70, stukjes 50 in dorpen zonder stoplichten) dan haal ik met 65% tot 70% van de accu ruim 50km. Extrapolerend kom ik dan op zo'n 75km bereik waarna je hybride ook nog even verder kan. De auto zelf denkt dan 80 tot soms boven de 90km op een volle accu te kunnen rijden. vrij optimistisch.
Maar wat ik dus ervaar is blijkbaar geen uitzondering. Dank voor de reactie!
Niet echt. Waarom denk je dat je de accu niet kan opladen tijdens eco stand....?daan! schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:50:
[...]
[...]
Nee hoor, in eco laadt de accu ook op en zal er ook op de snelweg naar elektrisch overgegaan worden in hybride modus. Dan gaat de ICE uit. Ook bij 0km puur elektrische range.
[ Voor 17% gewijzigd door Ginger Tosser op 21-06-2025 06:28 ]
Daarmee zou ik kunnen concluderen dat het dus goedkoper is om de auto tot 80% te laden bijv. Zodst deze z'n energie wel al direct kwijt kan ? Anders verlies je dus deze energie.Pascal P schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:44:
[...]
Ik kan me wel voorstellen dat als de accu nog vrijwel vol is, de auto de geregeneerde energie niet kwijt kan en daarom dus minder op e-motor remt en meer op de gewone rem.
Maar wat ik dus ervaar is blijkbaar geen uitzondering. Dank voor de reactie!
(Mits je wellicht dus max afstanden van 45km bijv. Hoeft te rijden)
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 21-06-2025 08:03 ]
@Draakje5 Als je er zelf wat moeite voor wilt doen, dan kun je de Kuga PHEV wel degelijk rijden, zonder dat 'ie de eerste paar kilometers (met volle HV-accu) niet zou kunnen regenereren en de schijfremmen/ICE motor inschakelt.
Na bijna twee jaar heb ik aardig door hoe 'ie reageert. Met flauwe hellingen, gas loslaten voor bochten e.d. En dan vereist het idd wel wat vooruitdenken, maar ik rij tegen de 50km woon-werkverkeer, 5 dagen in de week, en alles 100% elektrisch. Zonder dat het Atkinson blok aangaat.
Want dat is wat 'ie dan wil doen:
Je rijdt 's-ochtends weg, met volle HV-accu, en bij de eerste paar hellingen of bochten laat je het gas los en wil 'ie afremmen (elektrisch), maar omdat de accu dan nog propvol zit, kan 'ie z'n energie niet kwijt. Ergo... het Atkinson blok gaat ff aan om de compressie van het motorblok te gebruiken om af te remmen. (m.a.w. een koud motorblok wordt hupsakee voor een paar momenten aangezwengeld). Om vervolgens bij het weer terug op snelheid komen (ACC standje) weer meteen uit te gaan.
En dat gedrag kun je wel degelijk vermijden. Maar dat vereist wel wat fijngevoeligheid hoe je afremt/optrekt en hoe je het pedaal aanraakt.
Kortom, zoals al vaker genoemd: de belangrijkste control unit qua zuinig/onzuinig rijden bevindt zich tussen stuur en hoofdsteun.
Na bijna twee jaar heb ik aardig door hoe 'ie reageert. Met flauwe hellingen, gas loslaten voor bochten e.d. En dan vereist het idd wel wat vooruitdenken, maar ik rij tegen de 50km woon-werkverkeer, 5 dagen in de week, en alles 100% elektrisch. Zonder dat het Atkinson blok aangaat.
Want dat is wat 'ie dan wil doen:
Je rijdt 's-ochtends weg, met volle HV-accu, en bij de eerste paar hellingen of bochten laat je het gas los en wil 'ie afremmen (elektrisch), maar omdat de accu dan nog propvol zit, kan 'ie z'n energie niet kwijt. Ergo... het Atkinson blok gaat ff aan om de compressie van het motorblok te gebruiken om af te remmen. (m.a.w. een koud motorblok wordt hupsakee voor een paar momenten aangezwengeld). Om vervolgens bij het weer terug op snelheid komen (ACC standje) weer meteen uit te gaan.
En dat gedrag kun je wel degelijk vermijden. Maar dat vereist wel wat fijngevoeligheid hoe je afremt/optrekt en hoe je het pedaal aanraakt.
Kortom, zoals al vaker genoemd: de belangrijkste control unit qua zuinig/onzuinig rijden bevindt zich tussen stuur en hoofdsteun.
En wat kwam er vandaag, met de papieren post, binnen?
Een brief van Ford Nederland, gedateerd 11 juni 2025, dat ik mijn Kuga nu kan laten updaten m.b.t. 24S79.
Oké... maar dat is bij mijn auto al lang gebeurd. Ruim voordat Ford die brief dateerde.
M.a.w. hun eigen administratie is niet echt op orde.
Er staan wel een paar nieuwe dingen in die brief:
Gebruik alleen standaard Auto-EV-modus (wisten we al) en vermijd het gebruik van de modi diepe modder en sneeuw totdat het voertuig de oplossing heeft ontvangen.
De bewuste extra garantie wordt ook beschreven: 150.000 mijl/240.000km of 10 jaar, wat zich eerst voordoet.
En, je kunt gebruik maken van een kosteloze haal- en brengservice van je voertuig.
(dat is wel nieuw)
Prima dat je je klanten schriftelijk op de hoogte stelt. Maar is het nou zo moeilijk, om voordat je die brief verstuurt, ff een database query te doen of het bewuste [kenteken]/[VIN#] wellicht al geüpdatet is?
Een brief van Ford Nederland, gedateerd 11 juni 2025, dat ik mijn Kuga nu kan laten updaten m.b.t. 24S79.
Oké... maar dat is bij mijn auto al lang gebeurd. Ruim voordat Ford die brief dateerde.

M.a.w. hun eigen administratie is niet echt op orde.

Er staan wel een paar nieuwe dingen in die brief:
Gebruik alleen standaard Auto-EV-modus (wisten we al) en vermijd het gebruik van de modi diepe modder en sneeuw totdat het voertuig de oplossing heeft ontvangen.
De bewuste extra garantie wordt ook beschreven: 150.000 mijl/240.000km of 10 jaar, wat zich eerst voordoet.
En, je kunt gebruik maken van een kosteloze haal- en brengservice van je voertuig.
(dat is wel nieuw)
Prima dat je je klanten schriftelijk op de hoogte stelt. Maar is het nou zo moeilijk, om voordat je die brief verstuurt, ff een database query te doen of het bewuste [kenteken]/[VIN#] wellicht al geüpdatet is?
Ja, dat zou een optie kunnen zijn maar het elektrisch rijbereik is al niet al te veel en dan ga je dat zelf nog verder beperken. Persoonlijk zou ik dat niet doen, want als je gaat uitrekenen wat je er evt. mee wint denk ik niet dat je er een kop koffie per jaar van kunt kopen. En al zouden dat 3 kopjes zijn...dan nog.Draakje5 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:03:
[...]
Daarmee zou ik kunnen concluderen dat het dus goedkoper is om de auto tot 80% te laden bijv. Zodst deze z'n energie wel al direct kwijt kan ? Anders verlies je dus deze energie.
(Mits je wellicht dus max afstanden van 45km bijv. Hoeft te rijden)
Daarbij vind ik dat de auto er voor mij is en niet andersom.
Wat ik zeg is dat dit juist wel kan.Ginger Tosser schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 06:23:
Niet echt. Waarom denk je dat je de accu niet kan opladen tijdens eco stand....?
Wij hebben een 6 weekse vakantie gehad in Andalusië. Geen enkele keer geladen dus met 0 km elektrisch bereik vertrokken. Hebben 8330 km gereden en daarvan 4770 km elektrisch. Die Kuga is echt heel zuinig zeker als je binnendoor rijdt en geen snelwegen pakt. Op de terugweg getankt in Jaca (Spanje) en daarna geheel door Frankrijk gereden over de N en D wegen en we hebben pas in Aarschot ( België) weer getankt.ehtweak schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:57:
Tot nu toe, al twee jaar rijdende in de Kuga PHEV, is het EV bereik, prima op orde. Conform de waardes in de folder. (behalve in de winter, maar dat wist ik ook wel)
Na een bezoek aan de Siërra Nevada gingen we naar beneden en in 30 minuten was de batterij opgeladen tot 39 km.
@ReneAP Mooi hè? Ik vind dat toch een knappe prestatie van zo'n zware, massieve auto.
Wat dat betreft petje af voor de Ford ingenieurs!
Wat dat betreft petje af voor de Ford ingenieurs!
De Ford app is niet de beste maar accu percentage update niet meer. Auto was leeg, hangt nu al 2 uur aan de lader maar nog steeds 0% en niet aan het laden volgens de app. Dit gedrag zie ik sinds de software update sinds afgelopen woensdag. Meer die dit hebben?
@Nedora Is 'ie echt niet aan het laden, of is de info van de FordPass app gewoonweg niet actueel?
Want je kunt natuurlijk altijd in de auto zelf ook zien of 'ie aan het laden is...
BTW: ik heb de afgelopen jaren nog nooit betrouwbaar en consistent gedrag gezien van de FordPass app.
Want je kunt natuurlijk altijd in de auto zelf ook zien of 'ie aan het laden is...
BTW: ik heb de afgelopen jaren nog nooit betrouwbaar en consistent gedrag gezien van de FordPass app.

Fordpass app is niet actueel. In de app van de laadpaal kan ik zien dat de auto opgeladen wordt, dat is het belangrijkste. Alleen accu percentage kan ik alleen zien in de Fordpass app en niet in de laadpaal app....
[ Voor 7% gewijzigd door Nedora op 22-06-2025 16:27 ]
Werkt hier prima maar heeft eigenlijk altijd prima gewerkt. Geen verandering sinds de update. Ook de laadgeschiedenis laat hier eigenlijk getallen zien die vrijwel overeen komen met de gegevens van de laadpaal.
:strip_exif()/f/image/he07iLeIOQrmMJXEhZVPRQ6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2wHEy6CmvUewBIRxCci8J0dO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FrpFRwuqCWHcmLPZjYrWxQgr.png?f=fotoalbum_large)
(De huidige sessie staat hier logischerwijs nog niet bij…)
Over die 48km.. ik rij veel snelweg en woon er niet ver vandaan en zit er dus redelijk snel op
:strip_exif()/f/image/he07iLeIOQrmMJXEhZVPRQ6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2wHEy6CmvUewBIRxCci8J0dO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FrpFRwuqCWHcmLPZjYrWxQgr.png?f=fotoalbum_large)
(De huidige sessie staat hier logischerwijs nog niet bij…)
Over die 48km.. ik rij veel snelweg en woon er niet ver vandaan en zit er dus redelijk snel op
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat is in mijn ervaring heel anders. Het motorblok gaat niet aan om af te remmen op de motor. Het ding heeft ook gewoon remschijven, nietwaar? Waarom zou-ie dan op de motor willen remmen... En als de motor aan gaat, dan blijft-ie ook aan tot die op temperatuur is (tenzij je de auto voor die tijd uit zet natuurlijk).ehtweak schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:56:
@Draakje5 Ergo... het Atkinson blok gaat ff aan om de compressie van het motorblok te gebruiken om af te remmen. (m.a.w. een koud motorblok wordt hupsakee voor een paar momenten aangezwengeld). Om vervolgens bij het weer terug op snelheid komen (ACC standje) weer meteen uit te gaan.
In mijn woon-werk ritten, trap ik ook vaak aan het begin al even het gaspedaal helemaal in om zo de motor aan te dwingen, als ik weet dat mijn elektrisch bereik onvoldoende is. Dan heeft-ie tijd om op temperatuur te komen, en gaat-ie eenmaal warm gewoon weer uit zoals dat hoort, en hoef ik hem niet koud uit te zetten.
@conhen als je een helling afgaat is het geen goed idee om bij te remmen met de schijfremmen. In ons kikkerlandje hebben we geen heuvels die volgens mij diep genoeg zijn om schijven te laten oververhitten maar de Kuga is dus (AFAIK) zo geprogrammeerd dat hij nooit de schijven aanspreekt voor bijremmen bij heuvels.
@Glashelder, mijn vorige auto had ook gewoon schijfremmen, en daar reed ik ook heuvels mee af, met caravan. En natuurlijk rijdt je bergaf met de motor aan, maar dat geeft niks, want daar verbruik je geen benzine mee. En juist vanwege jouw kikkerlandjes opmerking zeg ik ook precies dat het zinloos is om de motor aan te doen bij een niet noemenswaardige afdaling. En dat is dan ook precies mijn ervaring. Het kan daarbij wel helpen om de grade-assist uit te zetten. Zinloos in Nederland.
Voor langere tijd berg-af doe je altijd op de de motorrem. Doe je dat niet dan heb je kans dat je remmen oververhit raken en helemaal niets meer doen en dat wil je heuveltje af echt niet hebben.conhen schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:39:
[...]
Dat is in mijn ervaring heel anders. Het motorblok gaat niet aan om af te remmen op de motor. Het ding heeft ook gewoon remschijven, nietwaar? Waarom zou-ie dan op de motor willen remmen... En als de motor aan gaat, dan blijft-ie ook aan tot die op temperatuur is (tenzij je de auto voor die tijd uit zet natuurlijk).
In mijn woon-werk ritten, trap ik ook vaak aan het begin al even het gaspedaal helemaal in om zo de motor aan te dwingen, als ik weet dat mijn elektrisch bereik onvoldoende is. Dan heeft-ie tijd om op temperatuur te komen, en gaat-ie eenmaal warm gewoon weer uit zoals dat hoort, en hoef ik hem niet koud uit te zetten.
Wij Nederlanders hebben geen bergen, maar in het het buitenland pik je de mensen zonder rijervaring (veelal Nederlanders) in de bergen er zo uit: met het voetje op de rem de berg af

De Kuga heeft zoals veel (PH)EV’s flink wat marge onder en bovenin de accu. Als de accu zogenaamd 100% zou zijn is die in de werkelijkheid rond de 85-90% en bij een lege accu ook maar andersom. Vrijwel elke accu heeft echter veel moeite met energie tot zich nemen wanneer deze bijna vol is. Daarom moet je ook veel harder remmen om te regenereren bij een volle accu.
Ik laad de accu standaard tot 90% op nóg wat extra marge te creeeren, en omdat voor mijn gevoel de extra KWh’s om van 90% naar 100% te laden in de eerste kilometer al vrijwel weer weg zijn.
Bij een langere rit laad ik wel naar 100% en dan is het altijd even wennen dat wanneer ik op het eerste stoplicht af rijd, de auto veel moeilijker te remmen is
Ik laad de accu standaard tot 90% op nóg wat extra marge te creeeren, en omdat voor mijn gevoel de extra KWh’s om van 90% naar 100% te laden in de eerste kilometer al vrijwel weer weg zijn.
Bij een langere rit laad ik wel naar 100% en dan is het altijd even wennen dat wanneer ik op het eerste stoplicht af rijd, de auto veel moeilijker te remmen is
Ook daar kan schijn bedriegen... want de Kuga PHEV rijdt met z'n zware 2,5L Atkinson blok (lekker veel compressie) rustig naar beneden, in bijvoorbeeld de 'L' stand en met bergassistentie aan. Maar ondanks dat de bestuurder dan niet op het rempedaal trapt, gaan wel degelijk de remlichten aan.SniperGuy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:28:
[...]
maar in het het buitenland pik je de mensen zonder rijervaring (veelal Nederlanders) in de bergen er zo uit: met het voetje op de rem de berg af![]()
![]()
Dus ook dat zeg niet alles.
Ehhh... wellicht heb ik het niet duidelijk uitgelegd.conhen schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:39:
[...]
Dat is in mijn ervaring heel anders. Het motorblok gaat niet aan om af te remmen op de motor. Het ding heeft ook gewoon remschijven, nietwaar? Waarom zou-ie dan op de motor willen remmen... En als de motor aan gaat, dan blijft-ie ook aan tot die op temperatuur is (tenzij je de auto voor die tijd uit zet natuurlijk).
Maar ik, de bestuurder, schakel de ICE motor niet kortstondig in en weer uit, maar dat doet de ECU van de Kuga PHEV. Daar heb ik op dat moment, met volle HV-accu, niet zoveel controle over.
Ik laat slechts het gaspedaal los om bijvoorbeeld wat vaart te minderen voor een afslag/bocht/flauwe helling o.i.d.
En nee, ik heb in Nederland niet de bergassistentie aan staan.
Als je per se de ICE motor aan wilt hebben, bij volle HV-accu, kun je 'm ook in [Sport] mode zetten. Dan gaat het Atkinson blok meteen aan. En blijft aan...In mijn woon-werk ritten, trap ik ook vaak aan het begin al even het gaspedaal helemaal in om zo de motor aan te dwingen, als ik weet dat mijn elektrisch bereik onvoldoende is. Dan heeft-ie tijd om op temperatuur te komen, en gaat-ie eenmaal warm gewoon weer uit zoals dat hoort, en hoef ik hem niet koud uit te zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 23-06-2025 17:55 ]
En is dan verrassend zuinig op de snelwegehtweak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:52:
[...]
Als je per se de ICE motor aan wilt hebben, bij volle HV-accu, kun je 'm ook in [Sport] mode zetten. Dan gaat het Atkinson blok meteen aan. En blijft aan...
Dat heeft niks met die remmen te maken, maar met het niet kunnen rijden. Dat je niet continu moet remmen geldt voor een ICEV net zo hard als voor een Hybrid of EV.SniperGuy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:28:
[...]Voor langere tijd berg-af doe je altijd op de de motorrem. Doe je dat niet dan heb je kans dat je remmen oververhit raken en helemaal niets meer doen en dat wil je heuveltje af echt niet hebben.
Nee, dat doet de ECU dus NIET. Die schakelt de ICE pas weer uit als die op temperatuur is.ehtweak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:52:
[...]Maar ik, de bestuurder, schakel de ICE motor niet kortstondig in en weer uit, maar dat doet de ECU van de Kuga PHEV. Daar heb ik op dat moment, met volle HV-accu, niet zoveel controle over.
Dat is precies wat ik NIET wil... Door middel van een korte kick-down gaat de ICE aan op een moment dat IK dat wil, en niet pas aan het eind van mijn woon-werk rit, als de accu leeg is, en waarna ik hem dus koud moet uitzetten omdat ik op mijn bestemming ben.ehtweak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:52:
[...]Als je per se de ICE motor aan wilt hebben, bij volle HV-accu, kun je 'm ook in [Sport] mode zetten. Dan gaat het Atkinson blok meteen aan. En blijft aan...
Een Atkinson blok kenmerkt zich juist door een lage compressie.ehtweak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:50:
[...]Ook daar kan schijn bedriegen... want de Kuga PHEV rijdt met z'n zware 2,5L Atkinson blok (lekker veel compressie) rustig naar beneden,
Ik kijk dan puur naar oudere gebakjes (oudere auto's), niet naar moderne auto's die van alles en nogwat automatisch doen en waarvan je niet meer weet of het de bestuurder is of de auto die de remlichten aandoetehtweak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:50:
[...]
Ook daar kan schijn bedriegen... want de Kuga PHEV rijdt met z'n zware 2,5L Atkinson blok (lekker veel compressie) rustig naar beneden, in bijvoorbeeld de 'L' stand en met bergassistentie aan. Maar ondanks dat de bestuurder dan niet op het rempedaal trapt, gaan wel degelijk de remlichten aan.
Dus ook dat zeg niet alles.
Wie/wat dan wel?conhen schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:36:
[...]
Nee, dat doet de ECU dus NIET. Die schakelt de ICE pas weer uit als die op temperatuur is.
Ik als bestuurder zeker niet.
nu snap ik het helemaal niet meer...
Dan heb ik zeker een heel speciale uitvoering van de PHEV. Want de mijne doet dat dus wel.
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 23-06-2025 21:11 ]
Ik reed van de week in een xc40 maar daar moet je 2x het rempedaal indrukken voor auto-hold. Dat is irritant als je dat niet gewend bent. Vind ik de Kuga hier toch gemakkelijker mee omgaan.
Volgens de beschikbare info is het Ford 2.5l Atkinson blok:conhen schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:40:
[...]
Een Atkinson blok kenmerkt zich juist door een lage compressie.
The 2.5L Atkinson-cycle engine in Ford hybrid vehicles has a compression ratio of 13.0:1. This high compression ratio, combined with the Atkinson cycle's delayed intake valve closing, contributes to the engine's high thermal efficiency and fuel economy
https://www.caranddriver....nd-what-are-its-benefits/
M.a.w. juist het door Ford gebruikte blok heeft wel een hoge compressie ratio...
Als ik al jouw verhalen hier mag geloven, is de jouwe inderdaad aardig speciaal en uniekehtweak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:56:
Dan heb ik zeker een heel speciale uitvoering van de PHEV. Want de mijne doet dat dus wel.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Interessante info m.b.t. 24S79 en 24N19:
Ford USA:
24N19
...
Your vehicle may experience a reduction in drive power with an illuminated
Malfunction Indicator Lamp (MIL) and/or a Service Engine (wrench) light
displayed in the instrument panel cluster indicating diagnostic trouble code
(DTC) P0B24 (to be found by your dealer) if the HV battery needs
replacement. Plug-in charge limits will also be reduced to prevent further
damage. These symptoms indicate a manufacturing defect in one or more
of the vehicle’s HV battery cells.
...
If your vehicle's HV battery requires replacement due to a manufacturing
defect, indicated by the P0B24 DTC, and your vehicle is within the indicated
time/mileage limitations, Ford Motor Company has authorized your dealer to
replace the HV battery free of charge. This is a one-time repair program.
Google maar eens op 'DTC P0B24 Ford'.
Ford USA:
24N19
...
Your vehicle may experience a reduction in drive power with an illuminated
Malfunction Indicator Lamp (MIL) and/or a Service Engine (wrench) light
displayed in the instrument panel cluster indicating diagnostic trouble code
(DTC) P0B24 (to be found by your dealer) if the HV battery needs
replacement. Plug-in charge limits will also be reduced to prevent further
damage. These symptoms indicate a manufacturing defect in one or more
of the vehicle’s HV battery cells.
...
If your vehicle's HV battery requires replacement due to a manufacturing
defect, indicated by the P0B24 DTC, and your vehicle is within the indicated
time/mileage limitations, Ford Motor Company has authorized your dealer to
replace the HV battery free of charge. This is a one-time repair program.
Google maar eens op 'DTC P0B24 Ford'.
Vertel!
Wat is er zo uniek aan mijn Kuga PHEV dan? Ik ben heel benieuwd...
BTW: als zo allerlei ervaringen op de diverse fora in Europa lees, is het allemaal heel herkenbaar. Niks bijzonders eigenlijk.
Ook in Sport stand gaat de motor uit.Als je per se de ICE motor aan wilt hebben, bij volle HV-accu, kun je 'm ook in [Sport] mode zetten. Dan gaat het Atkinson blok meteen aan. En blijft aan...
Al een aantal keer gehad, tijdje in Sport gereden dus warme motor en bij stilstaan bij het stoplicht schakelt de motor uit.
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Idd. Maar pas als je stilstaat toch?rmr1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:27:
[...]
Ook in Sport stand gaat de motor uit.
Al een aantal keer gehad, tijdje in Sport gereden dus warme motor en bij stilstaan bij het stoplicht schakelt de motor uit.
Meer het bekende start/stop mechanisme, zoals al langer in gebruik bij 'gewone' auto's.
Het ging mij om die, letterlijk paar (!) seconden, dat het ICE blok aangaat, als je net van huis bent, met volle HV-accu en snelheid vermindert door gas los te laten of probeert de snelheid constant te houden als je een flauwe helling afrijdt.
Inmiddels heb ik door hoe ik dat kan verhinderen. Maar het vereist wel de nodige fijngevoeligheid en aanvoelen wat er wel/niet kan door met het gaspedaal te spelen (wel heel subtiel).
[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 24-06-2025 08:01 ]
Het lijkt wel of jij alle mogelijke pech hebt die je met een auto kunt hebbenehtweak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:22:
[...]
Vertel!
Wat is er zo uniek aan mijn Kuga PHEV dan? Ik ben heel benieuwd...
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Pech? Hoezo pech?
Dat er een gat in de grille geslagen wordt door een overvliegend stuk gevogelte, dat valt toch nog wel mee?
Voor de rest business as usual; garages en bedrijven die van alles beloven, en niet doen.
What's new? Ik ben niet anders gewend, de afgelopen >45 jaar dat ik al auto's rij...
Dat er een gat in de grille geslagen wordt door een overvliegend stuk gevogelte, dat valt toch nog wel mee?
Voor de rest business as usual; garages en bedrijven die van alles beloven, en niet doen.
DAT is dus uniek aan jouw PHEVehtweak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:20:
[...]Het ging mij om die, letterlijk paar (!) seconden, dat het ICE blok aangaat, als je net van huis bent, met volle HV-accu en snelheid vermindert door gas los te laten of probeert de snelheid constant te houden als je een flauwe helling afrijdt.
Bij alle andere gaat namelijk de ICE pas weer uit nadat die op temperatuur gereden is.
Ik heb dat ook wel vaker gezien hoor. Typische (en ook wel logische) eraan is dat het brandstofverbruik dan de hele rit 399,9km/l is
@Glashelder Dat dus, die 399,9km/l.
@conhen Sorry, maar dat betwijfel ik. Want op het Duitse Kuga forum lees eenzelfde soort ervaringen. Dus zo uniek is dat niet.
En het gedrag is volkomen reproduceerbaar.
@conhen Sorry, maar dat betwijfel ik. Want op het Duitse Kuga forum lees eenzelfde soort ervaringen. Dus zo uniek is dat niet.
Ook hier is dat volkomen normaal in mijn origineel Nederlandse Kuga. Motor gaat weer uit als je weinig remvermogen vraagt. Alleen als je echt lang op de motor remt blijft ie aan, wat ik begrijp want anders ga je wel heel lang een koude motor belasten.
En dan ook inderdaad het pijnlijke 1:399,9 cijfertje in beeld omdat je motor een seconde heeft gedraaid
En dan ook inderdaad het pijnlijke 1:399,9 cijfertje in beeld omdat je motor een seconde heeft gedraaid
Bij mij gaat hij ook pas uit als hij op temp is.conhen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:14:
[...]
DAT is dus uniek aan jouw PHEV
Bij alle andere gaat namelijk de ICE pas weer uit nadat die op temperatuur gereden is.
1x perongeluk te veel 'gas' geven en de motor springt aan totdat hij warm is
Was dit ook gewend can een Mercedes.Draakje5 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:57:
Ik reed van de week in een xc40 maar daar moet je 2x het rempedaal indrukken voor auto-hold. Dat is irritant als je dat niet gewend bent. Vind ik de Kuga hier toch gemakkelijker mee omgaan.
Persoonlijk vind ik dit een betere optie.
Je hebt standaard de 'creep' die aanstaat en als je wil zo de auto-hold geactiveerd.
Bij de kuga moet je (mocht je zachtjes vooruit willen eerst weer de knop indrukken).
Lees wel: bij de Mercedes durkte ik de rem in en als je dan iets harder doir drukte ging hij op auto hold (dus niet echt 2x drukken, maar juist iets harder door drukken als je al op de rem stond).
Ik twijfel daar in het geheel niet aan, en ook bij mij is dat gedrag volkomen reproduceerbaarehtweak schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:27:
Van de winter merkte ik dat jij bij een diep tunneltje grade-assist inschakelde, dan gaat ook de motor aan, om vervolgens warm te lopen tot ik bijna thuis was. Dat heb ik dus uitgezet. Bij mij gaat de motor echt pas weer uit als hij een zekere temperatuur heeft bereikt.
Ik heb een PHEV van 2021, jij?
@conhen Zoals hier (en elders in de digitale wereld) te lezen is, is dit gedrag dus niet uniek. Noch het een noch het ander.
Mijn Kuga is gebouwd begin 2023 in Valencia, afgeleverd augustus 2023.
Mijn Kuga is gebouwd begin 2023 in Valencia, afgeleverd augustus 2023.
Hier ook hoor 👋🏻
Ik zie het soms staan en niet eens gemerkt dat de motor is geweest...
Ik kan op de UK KugaOwners zo gauw geen enkel bericht in die richting vinden.ehtweak schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:07:
Zoals hier (en elders in de digitale wereld) te lezen is, is dit gedrag dus niet uniek.
Er moeten wel verschillen in gebruik zijn dan. Gebruik jij bijvoorbeeld de ECO mode? Misschien dat die zuinigheid boven de extra slijtage stelt?
Wanneer ik met een volle accu vertrek op alleen electrisch rijden en ik zet hem in de "L". Dan bij de eerste keer gaspedaal los laten gaat de motor kortstondig aan. Hij kan zijn laadstroom dan niet kwijt. Gaat ook direct weer uit wanneer ik het gaspedaal weer in trap.conhen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Ik kan op de UK KugaOwners zo gauw geen enkel bericht in die richting vinden.
Er moeten wel verschillen in gebruik zijn dan. Gebruik jij bijvoorbeeld de ECO mode? Misschien dat die zuinigheid boven de extra slijtage stelt?
Heb wel het idee dat die afgelopen winter bleef draaien, maar nu gaat die direct weer uit.
Nou, zowel bij mijn vorige kuga uit '22 als bij de huidige uit '24 gaat de motor echt direct weer uit wanneer die is aangegaan voor het remvermogen. Dat gebeurt alleen wanneer de accu voller is dan 80%, dan kan het systeem de energie niet kwijt. Dus zolang de accu nog > 80% stroom heeft niet de L-stand gebruiken.conhen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:14:
[...]
DAT is dus uniek aan jouw PHEV
En ja, in automatische mode en elektrisch rijden, gaat de motor aan wanneer je (te) veel 'gas' geeft. En dan blijft de motor dus aan tot die op temperatuur is.
Dit zijn echt twee heel verschillende situaties. En ik vind beiden vervelend dus probeer dat te vermijden.
Hallo ,
Hebben jullie ook allemaal om die compensatie (120 euro) gevraagd ?
Heb 27 mei jl. gemaild maar op een automatisch antwoord na .. niks meer vernomen.
Heb 27 mei jl. gemaild maar op een automatisch antwoord na .. niks meer vernomen.
Heb geduld mijn mede Tweaker...mclabbers schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:46:
Hallo ,
Bij mij heeft het ook lang geduurd voordat er een reactie kwam. Heb een kleine maand gewacht....
Moet goed komen (hoop ik
Als de accu vol (meer dan 80% gok ik) zit en ik druk op L dan gaat de motor bij mij ook aan en snel weer uit.rekel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:28:
[...]
Nou, zowel bij mijn vorige kuga uit '22 als bij de huidige uit '24 gaat de motor echt direct weer uit wanneer die is aangegaan voor het remvermogen. Dat gebeurt alleen wanneer de accu voller is dan 80%, dan kan het systeem de energie niet kwijt. Dus zolang de accu nog > 80% stroom heeft niet de L-stand gebruiken.
En ja, in automatische mode en elektrisch rijden, gaat de motor aan wanneer je (te) veel 'gas' geeft. En dan blijft de motor dus aan tot die op temperatuur is.
Dit zijn echt twee heel verschillende situaties. En ik vind beiden vervelend dus probeer dat te vermijden.
Volgens mij gebruik je dan de motor om bij te remmen of zo.
Dacht alleen dat de discussie was dat als de motor aanspringt (lees te veel gas geven) dat deze dan eerst op temp moet komen voordat hij weer uitschakeld en je weer verder kan rijden op accu.
Wel gevraagd, nog niet gekregen.mclabbers schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:46:
Hallo ,
Ben niet eens gestopt met laden maar ik vind compensatie voor het gehannes met de recall ook wel op z'n plaats. Toch weer uren mee bezig geweest.