Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbfordkuga2021
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:32
WaterFire schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Ik reed gisteren weer even in de sport stand, maar ik vind dat niet fijn rijden. De normale stand past het beste bij me; de Eco is weer zo flauw in reactie op het pedaal. Passen jullie dan de stand aan zodra je de cc aanzet? Of rijden jullie dan altijd op sport? Want no way dat die over een hele tank zuiniger is, zo zenuwachtig als dat rijdt.

Wat ik mij ook afvraag bij topics over verbruik en zuinig zijn; vergelijkt iedereen 'het verbruik' op basis van wat het display aangeeft, of hoeveel men werkelijk in de tank stopt achteraf? Want ik ken auto's die vriendelijk gezegd niet meer dan een grove schatting kunnen maken van het verbruik..
Ik rijd (woon/werk)erg veel elektrisch, dus ik vind het lastig te zeggen.
Tijd geleden vanuit huis naar Limburg gereden +- 150km en was sport ongeveer 2.5 km per liter zuiniger. De accu laden tijdens de sport stand ook nog op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebke86
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 22:07
Sinds november een Ford Kuga ST-line 2020 in bezit. Rijd echt heerlijk! Wel zoals wellicht iedereen vaak geneuzel met het doek in de achterbak 😅
Nu vroeg ik me af of iemand al hetzelfde is tegengekomen met Apple Carplay icm Google Maps; eindtijd e.d. niet zichtbaar bij het rijden naar een afslag met veel plaatsen.
Heb dit al bij Google enzo gemeld maar daar krijg je buiten de standaard vragen (app opnieuw installeren enzo) geen reactie.
Het is eigenlijk wel irritant omdat ik de route bijna dagelijks rij😅…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-psdJ32bte2mP8gd1Hw7Uf6NYTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m8MgVY2KqDzLkg5a0nbQZrlx.png?f=user_large

Wel zichtbaar bij overzicht weergave;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DiwuE7lXPzj1X7Ge1AvJil_49Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zr26GgpYoRhzwgsgWVtOch5n.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:22
WaterFire schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Ik reed gisteren weer even in de sport stand, maar ik vind dat niet fijn rijden. De normale stand past het beste bij me; de Eco is weer zo flauw in reactie op het pedaal. Passen jullie dan de stand aan zodra je de cc aanzet? Of rijden jullie dan altijd op sport? Want no way dat die over een hele tank zuiniger is, zo zenuwachtig als dat rijdt.

Wat ik mij ook afvraag bij topics over verbruik en zuinig zijn; vergelijkt iedereen 'het verbruik' op basis van wat het display aangeeft, of hoeveel men werkelijk in de tank stopt achteraf? Want ik ken auto's die vriendelijk gezegd niet meer dan een grove schatting kunnen maken van het verbruik..
Ik heb zelf het idee dat de eco-stand simpelweg de software matige 8 versnellingen uit de automaat haalt (die in de Normal stand wel aanwezig zijn. Zijn er meer mensen die dat gevoel hebben? Of zit het tussen mijn oren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 10:00
FerryHidden schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb zelf het idee dat de eco-stand simpelweg de software matige 8 versnellingen uit de automaat haalt (die in de Normal stand wel aanwezig zijn. Zijn er meer mensen die dat gevoel hebben? Of zit het tussen mijn oren.
Ja dat gevoel heb ik ook. Dat is ook de hoofdreden dat ik op eco rijd en niet op normaal. Verschrikkelijk irritant dat nepschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:26
Hoe merken jullie dat schakelen dan?
Ik merk er namelijk eigenlijk niks van. In het begin bij lage snelheid soms misschien iets in geluid, maar ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:22
Draakje5 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:49:
Hoe merken jullie dat schakelen dan?
Ik merk er namelijk eigenlijk niks van. In het begin bij lage snelheid soms misschien iets in geluid, maar ook lastig.
Als je de in 'Normal' stand accelereert (en niet elektrisch rijdt) dan gedraagt de automaat zich alsof er 8 versnellingen zijn. Je merkt dit o.a. aan het geluid. Die versnellingen zijn er niet echt, die zijn software matig ingebouwd.

Ga daarna maar eens accelereren in Eco-Modus en dan merk je het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FerryHidden schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:00:
[...]

Als je de in 'Normal' stand accelereert (en niet elektrisch rijdt) dan gedraagt de automaat zich alsof er 8 versnellingen zijn. Je merkt dit o.a. aan het geluid. Die versnellingen zijn er niet echt, die zijn software matig ingebouwd.

Ga daarna maar eens accelereren in Eco-Modus en dan merk je het verschil.
Zal eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:03
In de ECO-stand heb je geen nep-schakelgeluiden, in de Normal-stand wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-06 11:10
In theorie is eco ook daarom ietsje zuiniger, om het effect van het nep schakelen mogelijk te maken worden de toeren altijd ietsje hoger gehouden dan nodig. Vind het geluid en effect wel leuk (of eerder, het constante geloei door de CVT mag best eens onderbroken worden door wat geluid en gevoel) dus ik rij vaak gewoon in normaal of sport.

Overigens weet ik niet of ford specifiek op 8 versnellingen nadoen doelt. Als je een beetje speelt met heul langzaam het gas pedaal op laten komen na het acceleren kan het maar zo zijn dat de auto wel 14 ‘versnellingen’ nept

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
Ook opvallend voor mij, naast de politie die de Kuga gebruikt, gebruiken de Service en Veiligheid teams van de NS ook Kuga’s in ArnhemAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrszsLwl_fhRWPi4rm-J5Kwcjus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeY4DWIyBvZywRw7tT6oeMHh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:21
Splitrr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:29:
[...]

https://archive.ph/TAbCX

Yes, klantenservice gemaild en 120 euro compensatie ontvangen
Hoe lang duurde dat? Ik heb 11 dagen geleden gemaild, kreeg een mail dat ze binnen 24 uur zouden reageren en wacht nu al 11 dagen op antwoord.
Zal wel storm lopen na het Radar item, maar 11 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik kwam iets interessants tegen op reddit over een missend stuk isolatiemateriaal bij de Kuga:

https://www.reddit.com/r/...oises_missing_part_repost

Het schijnt dit onderdeel te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NjNSKbCyXFgYV03WgZc19X4AwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f87Fv62wXndDCE450vLpiwcI.webp?f=fotoalbum_large

Vanavond ff gecheckt bij mijn Kuga en het zit er idd niet in. :N
Schijnt, als het wel aanwezig is, voor vermindering van het windgeruis te zijn.

Iemand hier al eens mee te maken gehad?
En/of bij de Ford garage gevraagd hoe dit zit?

https://ford.oempartsonli...-insulator-pad-lj6z16071a

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 31-05-2025 21:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ginger Tosser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-06 19:53
ehtweak schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:34:
Ik kwam iets interessants tegen op reddit over een missend stuk isolatiemateriaal bij de Kuga:

https://www.reddit.com/r/...oises_missing_part_repost

Het schijnt dit onderdeel te zijn:

[Afbeelding]

Vanavond ff gecheckt bij mijn Kuga en het zit er idd niet in. :N
Schijnt, als het wel aanwezig is, voor vermindering van het windgeruis te zijn.

Iemand hier al eens mee te maken gehad?
En/of bij de Ford garage gevraagd hoe dit zit?

https://ford.oempartsonli...-insulator-pad-lj6z16071a
Interessant maar ik denk dat het meeste rijgeluid vanuit de achterkant komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ginger Tosser
daan! schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Ja dat gevoel heb ik ook. Dat is ook de hoofdreden dat ik op eco rijd en niet op normaal. Verschrikkelijk irritant dat nepschakelen.
Is geen nepschakelen! De CvT gaat dan naar 1 van de 8 voorgeprogrammeerde standen. Dus je toerental zakt of stijgt wel degelijk. Ik vindt dat heerlijk!

Als je op stand normaal rijdt maakt de Kuga dus hier gebruik van. Op stand eco houd de Kuga het toerental meer je sweetspot (en dus het meest efficiënte) van je motor aan.
Bij stand normaal laad je accu ook een beetje op. Vandaar dat je actuele verbruik (op de boord computer) dan ook iets meer is dan in standje eco, dan laad je accu namelijk niet op. Dat resulteert in een iets lager huidig gebruik op stand eco.

Dus als je op stand normaal rijdt dan heb je ook vaker dat je weer 1 km (of bijna) elektrisch rijdt en bij standje eco heb je dat veel minder vaak +alleen op gas los of afremmen).
Dus bij tegenwind is stand normaal niet handig want dan probeert de Kuga je accu nog een beetje peut te geven en ook nog door de tegenwind heen te duwen. Dat kost extra energie en bij tegenwind ben je zo door je stroom heen.
Dus bij harde wind rij ik altijd op stand eco.
Sport laad je accu ook op, maar die stand rij ik eigenlijk nooit, rijdt zo zenuwachtig op je gas....

Bovenstaande is mijn ervaring maar heb wel gemerkt dat de Kuga niet overal hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
Ginger Tosser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:42:
[...]

Interessant maar ik denk dat het meeste rijgeluid vanuit de achterkant komt.
Dit voor de Ford Escape, dit is ook een heel andere auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ginger Tosser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Dit voor de Ford Escape, dit is ook een heel andere auto!
Nou... heel anders... ;)

Op de foto's (reddit) is te zien dat het bij sommigen tussen de laadkabelaansluiting en de open ruimte richting het voorportier is geplaatst.

Ook als je zoekt op het onderdeelnummer vind je verwijzingen naar zowel de Escape als de Kuga PHEV van diverse bouwjaren.

Maakt op zich ook niet uit. Vroeg me alleen af hoe dit zit, en/of het bij Europese PHEV's ooit ingebouwd is geweest.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd3jcw
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:14
Is voor de NL Kuga ook te verkrijgen, te bestellen bij de dealer met het FINIS nummer;

FINIS 2351463 / LJ6B-S16E560-AA = isolatie rechts
FINIS 2351465 / LJ6B-S16E561-AA = isolatie links

Kost ongeveer 30 / 31 euro per stuk.

Ik heb even gekeken bij mijn Kuga (2020 Vignale) die heeft wel de isolatie aan de rechterkant zitten maar niet aan de linkerkant bij de laad aansluiting...

[ Voor 25% gewijzigd door pd3jcw op 01-06-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

pd3jcw schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:58:

Ik heb even gekeken bij mijn Kuga (2020 Vignale) die heeft wel de isolatie aan de rechterkant zitten maar niet aan de linkerkant bij de laad aansluiting...
Is dat al een MK3 Kuga?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd3jcw
Zeker weten !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 10:00
Ginger Tosser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:54:
[...]

Is geen nepschakelen! De CvT gaat dan naar 1 van de 8 voorgeprogrammeerde standen. Dus je toerental zakt of stijgt wel degelijk. Ik vindt dat heerlijk!
Dat is dus precies wat ik bedoel met nepschakelen. Er zijn geen versnellingen waar naartoe 'geschakeld' moet worden. Het heeft geen functie behalve een hoorbaar verschil in toerental. Als de eco stand meer vermogen nodig heeft gaat het toerental ook omhoog. Dat is ook geen 'schakelen'.
Als je op stand normaal rijdt maakt de Kuga dus hier gebruik van. Op stand eco houd de Kuga het toerental meer je sweetspot (en dus het meest efficiënte) van je motor aan.
Bij stand normaal laad je accu ook een beetje op. Vandaar dat je actuele verbruik (op de boord computer) dan ook iets meer is dan in standje eco, dan laad je accu namelijk niet op. Dat resulteert in een iets lager huidig gebruik op stand eco.

Dus als je op stand normaal rijdt dan heb je ook vaker dat je weer 1 km (of bijna) elektrisch rijdt en bij standje eco heb je dat veel minder vaak +alleen op gas los of afremmen).
Nee hoor, in eco laadt de accu ook op en zal er ook op de snelweg naar elektrisch overgegaan worden in hybride modus. Dan gaat de ICE uit. Ook bij 0km puur elektrische range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-06 10:03
Propheticus schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Hoe lang duurde dat? Ik heb 11 dagen geleden gemaild, kreeg een mail dat ze binnen 24 uur zouden reageren en wacht nu al 11 dagen op antwoord.
Zal wel storm lopen na het Radar item, maar 11 dagen...
Tussen mail en betaling zat ongeveer 7 werkdagen. Dit was begin mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
daan! schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:50:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel met nepschakelen. Er zijn geen versnellingen waar naartoe 'geschakeld' moet worden. Het heeft geen functie behalve een hoorbaar verschil in toerental. Als de eco stand meer vermogen nodig heeft gaat het toerental ook omhoog. Dat is ook geen 'schakelen'.

[...]

Nee hoor, in eco laadt de accu ook op en zal er ook op de snelweg naar elektrisch overgegaan worden in hybride modus. Dan gaat de ICE uit. Ook bij 0km puur elektrische range.
Dat "nepschakelen" geeft wel meer rijbeleving dan een CVT.
Er treedt geen slip op tijdens het schakelen dus het zijn wel echt verzetten (dus schakelen).

En op eco, dan laadt de accu alleen op met gas los en afremmen.

Net wat ik eerder ook zei, dit zijn mijn bevindingen. Ik weet dat het per Kuga (geen idee waarom) verschild.
Als ik bv op stand normaal zet en dan de accu erbij oplaad gaat ie van mij niet loeien en voel ik ook niet dat ik minder vermogen heb.
Bij anderen heb ik wel eens gehoord die dat wel hebben.
Opladen onderweg duurt bij mij ook best lang voordat ik er een km bij heb. In de bergen afremmen schiet wel op (zeker op stand N).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Er zijn, los van nep schakelen wat volgens mij enkel in Sport gebeurt, ook normale fluctuaties in toerental.

Atkinsonmotoren hebben een beperkter toerentalbereik waarin deze de meeste power leveren (power band). Afhankelijk van de load en de powervraag schakelt deze tussen verschillende toerentallen.

In de eco modus kiest de auto wellicht voor toerentallen die beter binnen de meest efficiënte band vallen maar minder max power leveren.

Uit de handleiding:
De benzinemotor en transmissie van uw auto zijn ontworpen om het benodigde vermogen bij het efficiëntste toerental te leveren. Dit kan onverwacht hoog zijn als u hard optrekt en het kan variëren als u met constante snelheid rijdt. Dat is kenmerkend voor de Atkinson-cyclus en de transmissietechnologie, die uw hybride zo min mogelijk brandstof laten verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 22:00
Propheticus schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:56:
Er zijn, los van nep schakelen wat volgens mij alleen in sport mode
Ook in de normal mode.
In eco is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
4 terugroepacties stonden er bij mijn Kuga open.
2 software updates ( die ene nog van vorig jaar van de motorruimte ) en die van de EV accu.
En nog 2 andere controles die ze moesten uitvoeren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-06 13:02

Arno

PF5A

Draakje5 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:04:
4 terugroepacties stonden er bij mijn Kuga open.
2 software updates ( die ene nog van vorig jaar van de motorruimte ) en die van de EV accu.
En nog 2 andere controles die ze moesten uitvoeren. 8)7
Stonden die op de RDW website ook vermeld?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Arno schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:54:
[...]

Stonden die op de RDW website ook vermeld?
Ja die 2 die echt uitgevoerd moesten worden wel.
Volgens mij - begreep ik achteraf - was de 3e om een service code te genereren wanneer je accu een foute cel heeft, waardoor je de 10jr garantie op de accu kan claimen.
En de 4e weet ik niet meer.. Maar dat was meer een controle die ze moesten uitvoeren (niet zo zeer een update).

Hij zit nu weer aan de lader _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 03-06-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De keyless entry bij de passagierskant en achterdeuren werken ook weer evenals het sluiten van de auto.
Werkte voorheen alleen bij de bestuurderskant.

Wat in de instellingen lopen klooien en volt waarde van de accu gecheckt in 'installateurs' menu (kan haast niet geloven dat dit het opgelost heeft) en het werkt weer. Hierbij moet ik ook zeggen dat de batterij nu opgeladen is. Maar of dat er invloed op heeft? Er zullen ook genoeg bestuurders zijn die de accu wellicht nooit opladen (lease rijders). En mijn garage kende het probleem niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 03-06-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:08:
De keyless entry bij de passagierskant en achterdeuren werken ook weer evenals het sluiten van de auto.
Werkte voorheen alleen bij de bestuurderskant.
Hè? Hoe oud is jouw Kuga dan?
Want volgens mij zijn al een paar jaar geleden de sensoren in de achterdeurhandgrepen wegbezuinigd. M.a.w. dat werkt fysiek gewoonweg niet meer...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 08:46
trebke86 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:56:
Wel zoals wellicht iedereen vaak geneuzel met het doek in de achterbak 😅
Hoewel dat doekje een vreselijk goedkope oplossing is, vind ik het eigenlijk wel heel erg handig! In mijn vorige SUV moest ik ALTIJD dat zeiltje oprollen om iet uit de bak te kunnen halen. Hoeft niet meer... :)
eindtijd e.d. niet zichtbaar bij het rijden naar een afslag met veel plaatsen.
Daar hebben meer apps last van o.a. HERE WeGo en de MRA Next app die op hetzelfde platform gebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ehtweak schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Hè? Hoe oud is jouw Kuga dan?
Want volgens mij zijn al een paar jaar geleden de sensoren in de achterdeurhandgrepen wegbezuinigd. M.a.w. dat werkt fysiek gewoonweg niet meer...
Nov 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd3jcw
De fase1 Kuga 3 heeft inderdaad nog keyless sensors in de achterdeuren, als de 12v accu minder wordt worden deze uitgeschakeld door het systeem.

De monteur hangt de auto altijd aan een 12v voeding om de accu te ontlasten tijdens het flashen, je wilt immers niet dat het flashen wordt afgebroken door een te lage 12v ! Tijdens dit process zal de accu weer genoeg geladen zijn om de modules die in powersave stonden weer te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
pd3jcw schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:58:
De fase1 Kuga 3 heeft inderdaad nog keyless sensors in de achterdeuren, als de 12v accu minder wordt worden deze uitgeschakeld door het systeem.

De monteur hangt de auto altijd aan een 12v voeding om de accu te ontlasten tijdens het flashen, je wilt immers niet dat het flashen wordt afgebroken door een te lage 12v ! Tijdens dit process zal de accu weer genoeg geladen zijn om de modules die in powersave stonden weer te activeren.
Toch iets met de 12v accu dan? Nu werkt de keyless entry ineens weer niet ! Kort na het starten (en stoppen) wel. Maar 15 min later niet meer.

De app geeft aan dat die ook in accuspaarmodus zit. Maar dat is raar want de accuspanning gaf aan dat het 14v was.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 03-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Iets opmerkelijks:

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van Ford Nederland met de vraag of alles nu duidelijk was en of al mijn vragen die ik gesteld had, via email nu tot tevredenheid beantwoord waren?!?
Net op het moment dat ik in mijn Kuga PHEV huiswaarts zoefde. ;)

De beste man had blijkbaar alle tijd.
Want hij ging uitgebreid uitleggen dat al vlak voor de uitzending van Radar de 24S79 update beschikbaar was, en of ik al een afspraak gemaakt had. (ja dus, dat heb ik)
Vervolgens ging 'ie uitgebreid uitleggen dat er nog een tweede brief achteraan komt waarin specifiek door Ford die extra garantie van 10 jaar/240kkm zou worden bevestigd. En dat die garantie bij het VIN# hoort en dus overdraagbaar is.

Ik had al een paar keer gezegd dat alles duidelijk was. Maar hij bleef gewoon doorgaan met vertellen en dat Ford er alles aan deed om er voor te zorgen dat de klant tevreden zou zijn.
Het ging allemaal op een prettige en vriendelijke manier. Maar op een gegeven moment (na ruim 12 minuten!) had ik wel zo van, ja, ja, nu weet ik het wel. :+

Nevertheless; bijzonder. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 08:46
Tja, als je ze nodig hebt is niemand thuis, en als je er niet op zit te wachten heb je dit. Ik heb een soortgelijke ervaring met het nabellen van een servicebeurt. Tevredenheids-onderzoek. Het verschil zit waarschijnlijk in dat jouw en mijn ervaring externe callcenters betreft, die krijgen betaald per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:32:
Iets opmerkelijks:

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van Ford Nederland met de vraag of alles nu duidelijk was en of al mijn vragen die ik gesteld had, via email nu tot tevredenheid beantwoord waren?!?
Net op het moment dat ik in mijn Kuga PHEV huiswaarts zoefde. ;)

De beste man had blijkbaar alle tijd.
Want hij ging uitgebreid uitleggen dat al vlak voor de uitzending van Radar de 24S79 update beschikbaar was, en of ik al een afspraak gemaakt had. (ja dus, dat heb ik)
Vervolgens ging 'ie uitgebreid uitleggen dat er nog een tweede brief achteraan komt waarin specifiek door Ford die extra garantie van 10 jaar/240kkm zou worden bevestigd. En dat die garantie bij het VIN# hoort en dus overdraagbaar is.

Ik had al een paar keer gezegd dat alles duidelijk was. Maar hij bleef gewoon doorgaan met vertellen en dat Ford er alles aan deed om er voor te zorgen dat de klant tevreden zou zijn.
Het ging allemaal op een prettige en vriendelijke manier. Maar op een gegeven moment (na ruim 12 minuten!) had ik wel zo van, ja, ja, nu weet ik het wel. :+

Nevertheless; bijzonder. :)
Ik denk dat ze hier meelezen..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Splitrr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Tussen mail en betaling zat ongeveer 7 werkdagen. Dit was begin mei
Dankjewel. Heb maandag nog maar navraag gedaan en nu wel antwoord dat het in goede orde is ontvangen en binnen 10 dagen geregeld wordt.

Kreeg ook gelijk de blijde mededeling dat er een brief onderweg is over de software-update en dat er een afspraak gemaakt kan worden. Die staat gelukkig al even gepland :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Draakje5 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:15:
[...]

Toch iets met de 12v accu dan? Nu werkt de keyless entry ineens weer niet ! Kort na het starten (en stoppen) wel. Maar 15 min later niet meer.

De app geeft aan dat die ook in accuspaarmodus zit. Maar dat is raar want de accuspanning gaf aan dat het 14v was.
Batterijspanning tijdens gebruik van de auto via een menu of extern met een multimeter gemeten terwijl hij (nog) uit stond?

Het selectief uitschakelen van systemen klinkt wel als een lage 12v accu. Niet zo gek dat dit nu gebeurt (krijg zelf ook meldingen) want deze wordt normaal bijgeladen vanuit de hoog-voltage accu. Die staat nu natuurlijk vrij leeg door het niet mogen laden vanwege de recall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik had vorige maand een lage 12v spanning en alles deed het gewoon. Ik werd wel leip van alle meldingen op het dashboard. Half uurtje in sport stand en de 12v was weer in orde :o

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bamboo-54
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-06 15:33
Indrukwekkend!! Wel ideale omstandigheden (23 graden, windje schuin achter) maar dan nog. Standje Normaal met normale snelheden (± 110 op de teller).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCxbE-ySWBORU67MU6f9f3uUzs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbO5UocQgoA7nXvw5u11aHr2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik wou voor m'n ford een afspraak (online) maken voor de softwareupdate voor het 'accuprobleem', alle vestigingen hebben zowat pas in augustus tijd :o is dat normaal? Is een apt-get upgrade uitvoeren op een auto zoveel werk? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Keiichi op 05-06-2025 18:54 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Keiichi schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:54:
Ik wou voor m'n ford een afspraak (online) maken voor de softwareupdate voor het 'accuprobleem', alle vestigingen hebben zowat pas in augustus tijd :o is dat normaal? Is een apt-get upgrade uitvoeren op een auto zoveel werk? :)
Als je de vestiging zelf belt hebben ze soms eerder tijd. Was bij mijn vestiging zo..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een paar dagen geleden ben ik gewoon ff langsgeweest bij de lokale Ford service vestiging (Lelystad).
Gevraagd of ze tijd hadden om snel die 24S79 update te doen.
Afspraak gemaakt voor afgelopen middag. Met de Kuga langsgereden vanmiddag en drie kwartier later was het klaar.

Klein minpuntje van de update:
alle opgeslagen laad- en opwarmtijdstippen waar ineens foetsie/ongeldig.
Moest eerst thuis een minuutje laden met rechtstreeks de steker erin. Toen pas was ik weer in staat om een tijdstip voor komende nacht te programmeren (want dat is op dit moment het goedkoopst á 25cent/kWh.).

Voor de rest merk ik, tot nu toe, geen enkel verschil.
Volgens de medewerker bij de Ford garage kon het enkele dagen duren voor dat de Ford website/app aangepast was qua recall status.
Op de RDW site kon het wel wat langer duren...

[edit]
Zojuist ff op ford.nl ingelogd. En daar is de, gisteren nog aanwezige, terugroepactie al verdwenen! d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 05-06-2025 22:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
Dus, daar ben ik weer over het prachtige hoedenplank / doek ding van de kofferbak.
Een plastic onderdeel is gesneuveld en dacht goh laat ik eens bellen wat dat ding nieuw kost.

Ik bel de garage op: Uhmm even kijken dat wordt dan 380€....
Daar werd ik even stil van.

Heeft iemand een link waarbij ik een zelfde doek (zonder ford logo) kan bestellen? Anders zal ik even aan de gang moeten gaan met montage kit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Splitrr Als je deze clips bedoelt:
https://www.ebay.nl/itm/226356402557

Voor een paar tientjes vind je die op eBay b.v.

Of, als je een 3D printer hebt:
https://www.thingiverse.com/thing:5866332

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
ehtweak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:30:
@Splitrr Als je deze clips bedoelt:
https://www.ebay.nl/itm/226356402557

Voor een paar tientjes vind je die op eBay b.v.

Of, als je een 3D printer hebt:
https://www.thingiverse.com/thing:5866332
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI9GSm-E34_WCA9t4Jo7Bs-H4nk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dU94qLGnW2pKnut4Q3xt9N9T.jpg?f=user_large

Het gaat juist om de plastic "cover"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dit lijkt in orde? Of mis ik iets?
Begrijp niet waarom mijn ford in accuspaarmodus gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6Pmfyj80OIHNBCcvR4C4E1hO6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7RoAt0RtbF5DR0wfings6bM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Splitrr schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:35:
[...]

[Afbeelding]

Het gaat juist om de plastic "cover"
Aha, alleen die stukjes plastic dus.
Tja... lastig zoeken, ik zie ze niet zo 1-2-3 ergens online. Ook niet als 3D part.

Wellicht zoeken op het Ford onderdeelnr: 2619735
Blijft duur onderdeel. :-(

Of wellicht een autosloperij, waar nog een intacte hoedenflap te vinden is?

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 06-06-2025 11:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:58
mmm, mijn vrouw belde net dat het scherm in eens in spiegelbeeld is.

reboot hielp helaas ook niet (voor nu).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtUAq_ZmLBs1k9nKWnYuULvbHUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmhfFtYz4tuXS4pXocffLyi4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSt_9UNz_6rOTQO5vRXmwaYzKrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4yXkitXaFQShVocTC6oyV4O.jpg?f=fotoalbum_large

heeft iemand anders hier wel eens last van gehad?
En wat is een fix hiervoor?

kwam via google wel wat tegen, maar daar las ik bij 1 iemand dat het een dag later weer normaal was.
Alleen had hij het later blijkbaar nog een keer gehad.

UPDATE:
Blijkbaar is het euvel vanzelf weer opgelost.
Later werkte het scherm weer normaal.
wel bijzonder

[ Voor 5% gewijzigd door stimpyrulez op 06-06-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkk
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-06 22:13
Propheticus schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Batterijspanning tijdens gebruik van de auto via een menu of extern met een multimeter gemeten terwijl hij (nog) uit stond?

Het selectief uitschakelen van systemen klinkt wel als een lage 12v accu. Niet zo gek dat dit nu gebeurt (krijg zelf ook meldingen) want deze wordt normaal bijgeladen vanuit de hoog-voltage accu. Die staat nu natuurlijk vrij leeg door het niet mogen laden vanwege de recall.
Wij hebben het ook 2x gehad in de periode dat we de hoogspanningsaccu niet mochten laden en nadat we heel korte ritjes hadden. Na wat langere ritten was het weer opgelost. Gisteren bij de Forddealer de update gehad en dit probleem nagevraagd. Ze hebben netjes de 12V-accu doorgemeten. Die was nog goed. Volgens de dealer werd de 12V nooit opgeladen door de hoogspanningsaccu. Volgens hen worden beide apart opgeladen door een omvormer als de motor loopt. En de hoogspanningsaccu ook door hem aan een laadpaal of 220 V op te laden. Vreemd hoor, want de genoemde problemen ontstonden toen de hoogspanningsaccu niet mocht worden opgeladen en op dit forum en ook elders wordt toch echt aangegeven dat de hoogspanningsaccu ook de 12V oplaadt ……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
valkk schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Wij hebben het ook 2x gehad in de periode dat we de hoogspanningsaccu niet mochten laden en nadat we heel korte ritjes hadden. Na wat langere ritten was het weer opgelost. Gisteren bij de Forddealer de update gehad en dit probleem nagevraagd. Ze hebben netjes de 12V-accu doorgemeten. Die was nog goed. Volgens de dealer werd de 12V nooit opgeladen door de hoogspanningsaccu. Volgens hen worden beide apart opgeladen door een omvormer als de motor loopt. En de hoogspanningsaccu ook door hem aan een laadpaal of 220 V op te laden. Vreemd hoor, want de genoemde problemen ontstonden toen de hoogspanningsaccu niet mocht worden opgeladen en op dit forum en ook elders wordt toch echt aangegeven dat de hoogspanningsaccu ook de 12V oplaadt ……
Omdat er hele tijden zijn dat de motor niet draait in een PHEV, wordt de 12v accu (via een DC-DC omvormer) geladen vanuit de hoogspanningsaccu. Er zit niet eens een dynamo* in de auto op de motor...

*: natuurlijk wel 2 elektromotoren, 1 groot en 1 klein, op het planetaire tandwielstelsel die óók kunnen fungeren als generator.

[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 06-06-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkk
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-06 22:13
Bamboo-54 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:19:
Indrukwekkend!! Wel ideale omstandigheden (23 graden, windje schuin achter) maar dan nog. Standje Normaal met normale snelheden (± 110 op de teller).[Afbeelding]
Heel mooi! Ik neem aan dat je wel een volle hoogspanningsaccu had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Draakje5 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:25:
Dit lijkt in orde? Of mis ik iets?
Begrijp niet waarom mijn ford in accuspaarmodus gaat.
..
Dat voltage zie je met de auto aan. Misschien wordt de accu wel opgeladen op dat moment wat natuurlijk een vertekend beeld geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ginger Tosser
stimpyrulez schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:39:
mmm, mijn vrouw belde net dat het scherm in eens in spiegelbeeld is.

reboot hielp helaas ook niet (voor nu).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

heeft iemand anders hier wel eens last van gehad?
En wat is een fix hiervoor?

kwam via google wel wat tegen, maar daar las ik bij 1 iemand dat het een dag later weer normaal was.
Alleen had hij het later blijkbaar nog een keer gehad.

UPDATE:
Blijkbaar is het euvel vanzelf weer opgelost.
Later werkte het scherm weer normaal.
wel bijzonder
Heb ik ook al eens gehad.
De oplossing weet ik niet meer maar is al langer geleden ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3bfR6fDdq452NZo_xNtv4TBdW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkx4qRGAjGfpaFqEBhm5JJQP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Ginger Tosser op 06-06-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 22:00
Voor de mensen die een nieuwe Ford Kuga hebben gekocht.

Hoel lang willen jullie erin blijven rijden voordat jullie de Kuga weer inruilen/verkopen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiMike
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 12:05
EdvanAl schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:18:

Hoel lang willen jullie erin blijven rijden voordat jullie de Kuga weer inruilen/verkopen etc.
pohhhh. Ik ga er toch vanuit de aankomende 5 tot 7 jaar met de auto te mogen rijden. Maar goed, geen idee wat voor auto ze over 5 jaar weer mee komen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Ook hier is afgelopen donderdag de auto voorzien van de software-update.

Ik loop ook al een tijd met een slecht-functionerende climate control (een klep die niet goed bediend word intern), en gerammel en geschok vanuit de CVT bak. Ik heb beide problemen niet kunnen reproduceren terwijl hij bij de dealer stond voor afspraken (al is hij al wel 3x bij de dealer geweest voor diagnose en één keer is de motor die de klep bediend al vervangen omdat die doorgebrand was).

Ik dacht donderdag, laat ik het gewoon weer eens proberen, en ja hoor… bij motor aanzetten pruttelt en rammelt de CVT bak weer. Ze verzekerde er mij echter van dat het weer een….. producteigenschap is! Je verwacht het niet. Ook heb ik de slecht functionerende kachel klep kunnen reproduceren met de aftersales manager en werkplaatschef erbij en ze gingen de klep vervangen en daarvoor afspraak ingepland. Even later een telefoontje, ja meneer we kunnen de klep niet vervangen dus we moeten het hele dashboard los halen en kachelhuis vervangen. Voor mij een positief iets, want ben dan waarschijnlijk gegarandeerd van het gezeik af. En dat met nog 5 dagen garantie resterend.

Voordeel is ook dat m’n airco weer een service moest hebben, maar omdat de airco verdamper ook vervangen word, zit dat bij de reparatie er in. Scheelt weer een hoop knaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:01
x0z8_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:43:
Ook hier is afgelopen donderdag de auto voorzien van de software-update.

I..... Ook heb ik de slecht functionerende kachel klep kunnen reproduceren met de aftersales manager en werkplaatschef erbij en ze gingen de klep vervangen en daarvoor afspraak ingepland. Even later een telefoontje, ja meneer we kunnen de klep niet vervangen dus we moeten het hele dashboard los halen en kachelhuis vervangen. Voor mij een positief iets, want ben dan waarschijnlijk gegarandeerd van het gezeik af. En dat met nog 5 dagen garantie resterend.

Voordeel is ook dat m’n airco weer een service moest hebben, maar omdat de airco verdamper ook vervangen word, zit dat bij de reparatie er in. Scheelt weer een hoop knaken
Bijzonder verhaal van die kachel. Bij mij was motor die de klep aanstuurd ook defect aan de bestuurderskant en in de winter was dat best koud, terwijl MrsSparkels er lekker warm bijzat, maar bij mij hebben ze de motor wel vervangen en nu werkt alles weer naar behoren.

Hopelijk fiksen ze het snel en kan je weer genieten van je KUGA, op het rammelen na dan.

Hier nog geen oproep gekregen om nieuwe software te installeren. Ga van de week eens voorzichtig bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MrSparkels schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Hier nog geen oproep gekregen om nieuwe software te installeren. Ga van de week eens voorzichtig bellen.
Als het 24S79 betreft.
Daar krijg je ook geen specifieke oproep voor... De brief is enige maanden geleden naar iedereen verstuurd die volgens Ford in aanmerking komt.

En sinds een paar weken is de s/w update beschikbaar.
Dan hoef je echt niet voorzichtig te bellen voor een afspraak hoor. ;)

Gewoon een afspraak maken en de update laten uitvoeren.

En/of de update van toepassing is voor jouw auto kun je altijd checken op ford.nl (inloggen met jouw auto/VIN#) en/of bij het RDW online checken (op kenteken).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiMike
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 12:05
afgelopen week bericht gehad dat mijn auto van de band rolt. Dealer gemaild met de vraag wat de verwachting is van levering in Nederland!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

EdvanAl schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:18:

4-5 jaar ongeveer normaal gesproken. Hoewel ik vind de Kuga echt een fijne auto, wellicht dat we er langer mee doen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:01
ehtweak schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Als het 24S79 betreft.

....

En/of de update van toepassing is voor jouw auto kun je altijd checken op ford.nl (inloggen met jouw auto/VIN#) en/of bij het RDW online checken (op kenteken).
Ik heb de brief ook gehad. Mijn Ford komt er ook voor in aanmerking.
Vind het alleen jammer dat er geen pro-aktieve actie vanuit Ford/de dealer komt....wel melden dat je ff (lang) niet mag laden, maar niet melden dat je op datum x een afspraak kan maken.

Heb gelukkig een vast energiecontract en kan rustig terugleveren zonder boetes, maar let op:
zodra de auto weer aan de stekker gaat wordt het prut weer met weinig zon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Dit weekend met een stevige aanhanger achter de MK3.5 gereden door de Ardennen. In Nederland 1:11 maximaal, in het heuvelgebied zeker 1:15 door het regenereren. Met volle aanhanger in L stand gereden en ik ben niet ontevreden :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
Gisteren moest ik de ruitenvloeistof bijvullen, zie ik daar tot mijn grote schrik stukjes isolatiemateriaal liggen.
Nu bij de garage voor de software update en ze kijken meteen of de steenmarter nog andere schade heeft toegebracht.

Direct, op aanraden, ultrasone geluid kastjes besteld die ik als goed is eind van deze dag binnen krijg,.
https://www.vulpesgoods.c...1sQzFIEAQYASABEgIYLfD_BwE
Mocht je in een gebied wonen waar deze beschermde maar ellendige beesten rondlopen dan is het wel de 35 euro waard. Voorkomt hoop ellende!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Splitrr schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:11:
Gisteren moest ik de ruitenvloeistof bijvullen, zie ik daar tot mijn grote schrik stukjes isolatiemateriaal liggen.
Nu bij de garage voor de software update en ze kijken meteen of de steenmarter nog andere schade heeft toegebracht.

Direct, op aanraden, ultrasone geluid kastjes besteld die ik als goed is eind van deze dag binnen krijg,.
Mocht je in een gebied wonen waar deze beschermde maar ellendige beesten rondlopen dan is het wel de 35 euro waard. Voorkomt hoop ellende!
Ik had een maand of 3 geleden een dode mol onder de motorkap liggen, inderdaad ook van een steenmarter.
Wc blokje helpt ook. Ik heb een camera op de oprit hangen, maar zie hem niet meer in de auto gaan.

Pas maar op dat ie niet je woning in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
Splitrr schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:11:

Bij de aankoop van de auto miste er ook een stuk isolatie (dit hebben ze bij het afleveren gefixt) en er is inderdaad hier en daar wat isolatie te vinden in de motorruimte. Ik ga binnenkort toch draden trekken (gevarenflitsers in de grille en achter de achterruit) dus ik heb ook zo'n kastje besteld voor de zekerheid en trek wat draden bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij mij is gisteren de 24S79 update geinstalleerd. Kan je eigenlijk ergens zien of dit wel echt gebeurd is? Ford.nl en de RDW geven onverminderd aan dat er een terugroepactie openstaat. Nu zal daar ongetwijfeld een vertraging in zitten.. maar was eens nieuwsgierig of je ergens softwareversies kan zien.

Oja, wat rijdt dat weer lekker trouwens, elektrisch d:)b Volgende auto wordt zeker een BEV.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 11-06-2025 14:22 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
Glashelder schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:21:
Bij mij is gisteren de 24S79 update geinstalleerd. Kan je eigenlijk ergens zien of dit wel echt gebeurd is? Ford.nl en de RDW geven onverminderd aan dat er een terugroepactie openstaat. Nu zal daar ongetwijfeld een vertraging in zitten.. maar was eens nieuwsgierig of je ergens softwareversies kan zien.

Oja, wat rijdt dat weer lekker trouwens, elektrisch d:)b Volgende auto wordt zeker een BEV.
Ik kan zien in de ford pass (als de garage dit heeft doorgevoerd) terug zien. Tevens ook bij rdw / ford.nl dat er geen openstaande acties meer zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waar kan je dat zien in de FordPass app? Bij onderhoud? Ik zie daar vooralsnog alleen regulier onderhoud van even geleden.

Kon je direct zien bij RDW / Ford.nl dat er geen openstaande acties meer waren of duurde dat even?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:37
PimZ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:13:
[...]

Ik heb geen ledlampen, maar wel werkend gekregen. Misschien heb je wat aan de bijlage.
[Afbeelding][Afbeelding]
Gelukt, werkt ook op de LED koplampen _/-\o_ Ik zat nog te kijken naar de Trailer opties. Ik heb een Ford afneembare trekhaak die achteraf is ingebouwd vermoed ik. Hij ziet wel als er iets achter hangt, schakelt PDC etc uit. Maar in de APIM stonden deze allemaal op Disabled:

- Trailer Backup Assist
- Trailer Blind Spot
- Trailer Reverse Guidance
- Trailer Sway

Wie weet wat deze doen op een Kuga MK3 2020 (die as we speak bij Wassink staat voor de SW update, hier weten ze het niet :o )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Splitrr schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Ik kan zien in de ford pass (als de garage dit heeft doorgevoerd) terug zien. Tevens ook bij rdw / ford.nl dat er geen openstaande acties meer zijn
Zie hier:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Dezelfde dag was de status bij Ford zelf al aangepast.
Maar, net gecontroleerd, bij de RDW nog niet...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
joenex1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Gelukt, werkt ook op de LED koplampen _/-\o_ Ik zat nog te kijken naar de Trailer opties. Ik heb een Ford afneembare trekhaak die achteraf is ingebouwd vermoed ik. Hij ziet wel als er iets achter hangt, schakelt PDC etc uit. Maar in de APIM stonden deze allemaal op Disabled:

- Trailer Backup Assist
- Trailer Blind Spot
- Trailer Reverse Guidance
- Trailer Sway

Wie weet wat deze doen op een Kuga MK3 2020 (die as we speak bij Wassink staat voor de SW update, hier weten ze het niet :o )?
Mooi dat het is gelukt met achterlichten aan bij DRL.
Ik heb FORScan al een poosje niet gebruikt…….gratis 2 maanden is verlopen. Kan je daarom niet helpen met je vraag over de trekhaak……..ik heb een elek. inklapbare trekhaak.
Ik heb een MK3 van jan 2024 en had geen SW update nodig voor de accuproblemen.
Probeer je vraag eens te stellen op het focusclub forum, daar zit meer kennis over FORScan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-06 16:05
Hier is gister ook de update geïnstalleerd. 1,5 week geleden gebeld voor een afspraak omdat de planner op de website pas half juli een optie gaf. Aan de telefoon kon ik eigenlijk gewoon een dag kiezen waarop ik hem wilde brengen omdat ze die update zo een keer tussendoor konden doen. Ford site geeft inmiddels aan dat er geen terugroepacties meer zijn op mijn auto.

Volgende issue is dat ik op de site niet meer kan checken of er updates zijn voor de sync omdat er een probleem is met het 'geüploade logbestand'. Dat is volgens mij ontstaan nadat de dealer in Maart een update gedaan heeft. Ook meteen even nagevraagd en vanuit de dealer krijg ik dan dat ik maar even contact moet zoeken met Ford Nederland. Tikkeltje slordig als je het mij vraagt.

En nog wat, ik reed vorige week een keer op de ingebouwde navigatie en toen ik in de de buurt van Den Bosch in de file kwam en de 'verkeerslijst' bekeek, zag ik daar alleen maar files in Duitsland staan? Waarbij de file het dichtst in de buurt iets van 95 km bij mij vandaan was. Geen enkele file in Nederland terwijl er op dat moment volgens de ANWB ongeveer 45 files stonden? Toen ik een paar dagen later nog een keer keek had ik weer alleen Duitse files. Nu moet ik zeggen dat ik die verkeerlijst niet heel vaak gebruik maar volgens mij heb ik in het verleden toch echt Nederlandse informatie gezien daar.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Rupie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:04:
Volgende issue is dat ik op de site niet meer kan checken of er updates zijn voor de sync omdat er een probleem is met het 'geüploade logbestand'. Dat is volgens mij ontstaan nadat de dealer in Maart een update gedaan heeft. Ook meteen even nagevraagd en vanuit de dealer krijg ik dan dat ik maar even contact moet zoeken met Ford Nederland. Tikkeltje slordig als je het mij vraagt.
Problemen met het uploaden van het logbestand komt vaker voor. Contact opnemen met Ford Nederland en vragen of ze kunnen vrijgeven. Gaat meestal niet zo snel.
Laatste Sync versie is 3.4.23188 en kaarten F13, dit kan je op je Sync scherm controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:58
PimZ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Problemen met het uploaden van het logbestand komt vaker voor. Contact opnemen met Ford Nederland en vragen of ze kunnen vrijgeven. Gaat meestal niet zo snel.
Laatste Sync versie is 3.4.23188 en kaarten F13, dit kan je op je Sync scherm controleren.
ik wil ook graag nog een keer alles opnieuw updaten.
Volgens mij was het bij mij ook niet goed gegaan.

Ben nu ook al 1,5 maand aan het wachten om het te laten vrijgeven, maar duur lang zeg.

Wil iemand wellicht zijn VIN delen (via PB) zodat ik deze kan gebruiken om de nieuwe kaarten te downloaden?
De laatste versie van sync heb ik er wel opstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
PimZ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:29:
[...]

Mooi dat het is gelukt met achterlichten aan bij DRL.
Ik heb FORScan al een poosje niet gebruikt…….gratis 2 maanden is verlopen. Kan je daarom niet helpen met je vraag over de trekhaak……..ik heb een elek. inklapbare trekhaak.
Ik heb een MK3 van jan 2024 en had geen SW update nodig voor de accuproblemen.
Probeer je vraag eens te stellen op het focusclub forum, daar zit meer kennis over FORScan.
Die was ik inderdaad ook al aan het lezen. Mocht er hier iemand zijn met BLIS en een originele afneembare (of zwenkbare) trekhaak en FORSCAN, zou een screenshot van de settings meer dan welkom zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Die functie heb ik in de MK3.5 en is heel fijn. Aanhanger erachter en de BLIS houdt de lengte van de aanhanger extra in acht. Ik heb alleen geen FORSCAN.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-06 16:05
PimZ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Sync heb ik de laatste versie van blijkbaar, kaarten zit ik op F10. Zou je die kaarten ook moeten kunnen updaten via de wifi trouwens? Want als ik op de auto zelf naar updates zoek krijg ik dat er geen update zijn. Al kreeg ik dat ook toen er wel een sync update was, die de dealer toen voor mij gedaan heeft en die er dus nu voor zorgt dat ik niets meer kan zien :) Was al contact aan het zoeken met Ford maar dat gaat nog niet zo heel erg vlot moet ik zeggen. Die chat op de site is wel redelijk treurig (en die verwijzen ook al weer vrij snel naar de mail) en de reacties op de mail laten ook nogal op zich wachten als ik dat overal zo lees.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
Arno schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:22:
Die functie heb ik in de MK3.5 en is heel fijn. Aanhanger erachter en de BLIS houdt de lengte van de aanhanger extra in acht. Ik heb alleen geen FORSCAN.
Ik heb inderdaad eens een scherm voorbij zien komen waar je lengte breedte etc instelt, maar denk niet dat dit op de MK3 kan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:44
joenex1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Die was ik inderdaad ook al aan het lezen. Mocht er hier iemand zijn met BLIS en een originele afneembare (of zwenkbare) trekhaak en FORSCAN, zou een screenshot van de settings meer dan welkom zijn _/-\o_
Naar mijn weten is dit functionaliteit die in de MK3.5 zit, zou wel gaaf zijn als dit na een software update ook te activeren zou zijn in de MK3. Wat is het risico om het gewoon te proberen te activeren?

De MK3 van mijn ouders met zwenkbare trekhaak en BLIS heeft deze functionaliteit in ieder geval (helaas) niet. Die is vorige week inclusief caravan weer naar de Franse Alpen gegaan....verbruik ~1:10.5 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
nooberke schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Naar mijn weten is dit functionaliteit die in de MK3.5 zit, zou wel gaaf zijn als dit na een software update ook te activeren zou zijn in de MK3. Wat is het risico om het gewoon te proberen te activeren?

De MK3 van mijn ouders met zwenkbare trekhaak en BLIS heeft deze functionaliteit in ieder geval (helaas) niet. Die is vorige week inclusief caravan weer naar de Franse Alpen gegaan....verbruik ~1:10.5 _/-\o_
Zit ook op de Mk3 hoor. Ergens in de instellingen > rijhulpmiddelen > aanhanger BLIS (zal zo eens exacter opzoeken). Kun je 3 verschillende aanhangers in opslaan met verschillende lengtes tot 10m en max 2.5m breed.
Bij een fietsendrager vul je 1m in en werkt de cross traffic alert ook nog, boven 1m niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:44
Propheticus schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:17:
[...]

Zit ook op de Mk3 hoor. Ergens in de instellingen > rijhulpmiddelen > aanhanger BLIS (zal zo eens exacter opzoeken). Kun je 3 verschillende aanhangers in opslaan met verschillende lengtes tot 10m en max 2.5m breed.
Bij een fietsendrager vul je 1m in en werkt de cross traffic alert ook nog, boven 1m niet.
Gaaf! Gaan we naar kijken!

Moet je dan ergens kiezen welke aanhanger je eraan hebt hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
In datzelfde menu kies je voor geen aanhanger of aanhanger A,B,C.

Het is wat verwarrend, zodra je een aanhanger koppelt staat in beeld dat BLIS is uitgezet.
Dat gebeurt iedere keer dat je de auto start, zelfs als je de aanhanger BLIS hebt ingesteld op 1 vd aanhangers.

Met de fietsendrager op de trekhaak werkte BLIS gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Propheticus op 12-06-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
joenex1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Ik heb inderdaad eens een scherm voorbij zien komen waar je lengte breedte etc instelt, maar denk niet dat dit op de MK3 kan helaas.
Als je BLIS hebt op je MK3, kan je de lengte van 3 verschillende aanhangers instellen op het Sync scherm. Helaas werkt het bij niet altijd en is het me niet duidelijk wanneer wel en wanneer niet. Breedte kan je niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Rupie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Sync heb ik de laatste versie van blijkbaar, kaarten zit ik op F10. Zou je die kaarten ook moeten kunnen updaten via de wifi trouwens? Want als ik op de auto zelf naar updates zoek krijg ik dat er geen update zijn. Al kreeg ik dat ook toen er wel een sync update was, die de dealer toen voor mij gedaan heeft en die er dus nu voor zorgt dat ik niets meer kan zien :) Was al contact aan het zoeken met Ford maar dat gaat nog niet zo heel erg vlot moet ik zeggen. Die chat op de site is wel redelijk treurig (en die verwijzen ook al weer vrij snel naar de mail) en de reacties op de mail laten ook nogal op zich wachten als ik dat overal zo lees.
Voor zover ik weet gaat het updaten met de MK3 niet goed via WiFi. Het updaten kan je het beste doen met een goed merk USB-stick van 32 Gb, die op de juiste geformatteerd is. Kaartupdates duren erg lang, start de update als je een langere rit gaat rijden. Is de update nog niet klaar (daar krijg je een melding van) als je stopt, laat dan de USB- stick zitten. De volgende rit gaat de update verder.
Kaarten F10 zijn van een paar jaar geleden? F13 heb ik al een half jaar in gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door PimZ op 12-06-2025 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimZ
Voor de MK3 rijders met Blis, de locatie waar je aanhanger Blis kan vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS5KC0t8BN6T2NwnVkGSlIEfS6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vtmq9VjL8iNyRQEX6EweAPAy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5QNBXqZM9zMMTRBhtZKOyivEIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMUgXf97CYBgMtPMdMDYpR8z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik 10x met een 1tb hdd navigatie proberen te updaten error naar error.
Een usb stick bij de action gekocht werkt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
PimZ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:21:
Voor de MK3 rijders met Blis, de locatie waar je aanhanger Blis kan vinden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die zie ik dus niet helaas, ook niet met aangekoppelde caravan. Dat moet met Forscan en de juiste settings toch te activeren zijn..
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste