Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 39 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 22:55
Sinds vandaag zie ik dit.
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQxeEf422g-BYSBG52JgvCf18eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLwHZksefafqgNUlb3OxVibb.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zie is steeds vaker deze zonder rode rand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV-xrhu_hxWvlwaYpQtxrWCHdHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxDVLpx6ZWac645mHtqvdOyR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door EdvanAl op 17-04-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-09 19:38
Uitleg Grade Assist of hellingassistentie. (MK3)

HELLINGASSISTENTIE - AUTOMATISCHE TRANSMISSIE MET 1 VERSNELLING

Biedt extra remkracht op hellingen door middel van een combinatie van de motorfunctie en het opladen van de hoogspanningsaccu. Dit helpt om de rijsnelheid constant te houden wanneer u een helling afrijdt.

HELLINGASSISTENTIE IN- EN UITSCHAKELEN
1. Druk op Instellingen op het aanraakscherm
2. Selecteer Bestuurdersassistentie-instellingen.
3. Selecteer Grade Assist.

Het bergremlampje verschijnt in het instrumentenpaneel. De auto bepaalt hoeveel motorfunctie nodig is en hoeveel de hoogspanningsaccu moet worden opgeladen. U merkt mogelijk dat het motortoerental toeneemt en afneemt. Dit helpt om uw rijsnelheid constant te houden wanneer u een helling afrijdt.

Schakel je Grade Assist in, dan is het niet nodig om L te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHN
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-08 19:34

JHN

PimZ schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:28:
@JHN Dat zijn nette cijfers. Ik zie dat je Grade Assist ingeschakeld hebt….hoe bevalt dat? In welke rijmodus heb je gereden?
Als het naar beneden gaat schakelen we ook de L stand in.

Verder rijden we eerst op ev later en vergeten vaak bij opnieuw wegrijden de ev stand in te schakelen derhalve accu op 0 km. Hebben dus onderweg niet opgeladen. Campings vaak 6 ampère.

Waarom hij op grade assist staat weet ik niet, waarschijnlijk door de garage bij aflevering ingesteld. Wij hebben speciaal deze phev gekocht vanwege caravan rijden. De vorige normale kuga was bij stilstaan op hellingen onvoldoende voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-09 19:38
@JHN Dank voor je reactie. Ik gebruik met de caravan ook EV-later en dat moet je bij elke start idd weer opnieuw instellen. Nu begrijp ik ook dat de accu op 0 staat. Ik heb net hierboven beschreven hoe je Grade Assist aan/uit kan zetten. Als die functie aanstaat hoef je L niet te gebruiken, Grade Assist doet die L functie dan automatisch.

Zonder caravan zou ik Grade Assist uitzetten, in ieder geval in het vlakke NL heb je dat niet nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door PimZ op 17-04-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHN

JHN

PimZ schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:24:
@JHN Dank voor je reactie. Ik gebruik met de caravan ook EV-later en dat moet je bij elke start idd weer opnieuw instellen. Nu begrijp ik ook dat de accu op 0 staat. Ik heb net hierboven beschreven hoe je Grade Assist aan/uit kan zetten. Als die functie aanstaat hoef je L niet te gebruiken, Grade Assist doet die L functie dan automatisch.

Zonder caravan zou ik Grade Assist uitzetten, in ieder geval in het vlakke NL heb je dat niet nodig.
Ondanks dat L indrukken niet hoeft, heb ik het een paar maal uitgeprobeerd , de groene teruglevering geeft een fractie meer aan. Zal op onze terugreis hier extra opletten. Wordt dus vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Grade Assist werkt toch echt niet precies hetzelfde als de 'L' stand op de knop van de automaat bediening hoor...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:52

Arno

PF5A

EdvanAl schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:18:
Sinds vandaag zie ik dit.
Iemand een idee?

[Afbeelding]

Ook zie is steeds vaker deze zonder rode rand

[Afbeelding]
Had ik gisteren ook, geen idee vandaag; nog niet onderweg geweest.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Arno schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:21:
[...]

Had ik gisteren ook, geen idee vandaag; nog niet onderweg geweest.
Het is er weer.
En als hij dan een snelheids bord ziet dat zie ik even de juiste snelheid en het is binnen 10 seconde weer het volgende

Dealer zegt geen probleem is niet altijd 100 procent betrouwbaar.

Maar voor mij heeft het altijd voor 80 procent van de tijd goed gewerkt en nu nog maar 2 procent.

Maar schijnbaar niets aan de hand pfff

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xmpFPS_9OJGnF1sGDsAc0pswSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCOrRNbBRKHmPWlhOHAMZQH8.jpg?f=fotoalbum_large

P.S Heb fabriek reset uitgevoerd en alles lijkt weer super te werken...
Vooralsnog

[ Voor 17% gewijzigd door EdvanAl op 18-04-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:25
Kan je trouwens de laadstroom aanpassen bij de kuga of bij de granny Charger?

Nu is 3KW niet erg veel, maar soms zou het handig zijn om dit te kunnen regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-09 18:49
stimpyrulez schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:50:

Nee dat kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hij respecteert wel de limieten van het laadstation. Ben er niet helemaal zeker van maar meen dat 6A het minimum is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stimpyrulez schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:50:
Bij het MK3 model in ieder geval niet.
Ik stel het in bij mijn privé laadpaal. En dat is dan tevens de limiet waarmee de Kuga PHEV z'n energie slurpt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth-vader81
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-09 12:14
Glashelder schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:06:
[Afbeelding]

Iemand dit wel eens gehad met de elektrische wegklapbare trekhaak :? Auto geeft deze melding bij het starten en begint dan ook te piepen gedurende een halve minuut.

En uiteraard gaan we woensdag op vakantie :( Trekhaak niet nodig gelukkig..
Toevallig al een oplossing hier voor geweest? Wij hebben nu ook een aantal keer deze melding gehad. Opgelost door even uit en in klappen, maar lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Gaat om deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnwNmY3BUeNFxktUFCnsLKTgn4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqJaa9gZ72w3lvjSqwtpCTvC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door darth-vader81 op 19-04-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

darth-vader81 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:02:
[...]

Toevallig al een oplossing hier voor geweest? Wij hebben nu ook een aantal keer deze melding gehad. Opgelost door even uit en in klappen, maar lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Gaat om deze melding:
[Afbeelding]
In en uitgeklapt en het is hier niet meer terug gekomen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHN

JHN

De bedieningsknop 2x indrukken, misschien dus niet juist gedaan.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Laten we het eens niet hebben over de batterij ellende maar over het reguliere onderhoud.

Meneer Ford zijn onderhoud schema voor de Ford Kuga PHEV is precies het zelfde als die voor de niet PHEV versie.
Onze Kuga heeft nu 27.000km gelopen, waarvan 17.000km elektrische kilometers.
(Misschien zelfs meer elektrische meters, aangezien hij de hydride kilometers als niet elektrisch registreert)

Maar het onderhoudschema maakt geen onderscheid tussen elektrische gereden meters en niet elektrische meters.
Eigenlijk zou je moeten kijken naar het aantal "draai-uren" wat de motor heeft gemaakt ipv de kilometers. (net zoals bij bouw en landbouw voertuigen het geval is)

Als ik dit bespreekbaar maak bij onze Ford Hedin garage in Rotterdam, loop ik vast op medewerkers die net zo nuttig zijn als een AI-bot. Ze blijven hangen op "Maar het onderhoudschema schrijft voor dat je bij 30.000km moet..."

In dit duurzame tijdperk is het toch veel logischer dat er bij X-aantal kilometer controle is op de slijtende onderdelen zoals lagers, rubbers,banden. En dan test je de olie (en rem-vloeistof) en dan eventueel vervangen i.p.v. standaard verwisselen bij zoveel kilometer.
En heeft de brandstof filter en olie filter X-aantal draai-uren gemaakt, word die pas vervangen.

Hebben jullie dit wel wel eens besproken met jullie garage?

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 08:33
BroederM schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:44:
Laten we het eens niet hebben over de batterij ellende maar over het reguliere onderhoud.

Meneer Ford zijn onderhoud schema voor de Ford Kuga PHEV is precies het zelfde als die voor de niet PHEV versie.
(Misschien zelfs meer elektrische meters, aangezien hij de hydride kilometers als niet elektrisch registreert)

Maar het onderhoudschema maakt geen onderscheid tussen elektrische gereden meters en niet elektrische meters.
Eigenlijk zou je moeten kijken naar het aantal "draai-uren" wat de motor heeft gemaakt ipv de kilometers. (net zoals bij bouw en landbouw voertuigen het geval is)

Als ik dit bespreekbaar maak bij onze Ford Hedin garage in Rotterdam, loop ik vast op medewerkers die net zo nuttig zijn als een AI-bot. Ze blijven hangen op "Maar het onderhoudschema schrijft voor dat je bij 30.000km moet..."

In dit duurzame tijdperk is het toch veel logischer dat er bij X-aantal kilometer controle is op de slijtende onderdelen zoals lagers, rubbers,banden. En dan test je de olie (en rem-vloeistof) en dan eventueel vervangen i.p.v. standaard verwisselen bij zoveel kilometer.
En heeft de brandstof filter en olie filter X-aantal draai-uren gemaakt, word die pas vervangen.

Ik ga gewoon om de 2 jaar of om de 30000 km wat het eerste komt. Wat ik wel bij mijn eerste beurt 2 jaar (22000km) heb gezegd dat de remvloeistof niet hoeft te worden vervangen. Van die 22000 km was ongeveer 18500 km snelweg kilometers waarbij nauwelijks werd geremd. De dealer maakte daar geen bezwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is inderdaad irritant, zeker omdat de auto er wel rekening mee lijkt te houden.

Mijne ging de eerste beurt rond de 30.490. Nu gaat hij bij zo'n 55k km weer omdat de motorolie einde levensduur is volgens de app. Dat komt volgens mij omdat de levensduur van de olie wel afhankelijk is van hoeveel uren de motor gedraaid heeft. Nu we niet meer mogen laden gaat het harder met die bedrijfsuren.

Ik denk dat de auto daar dus wel degelijk rekening mee houdt. Alleen de garages werken heel stoïcijns met standaard intervallen. Ik kan bij Ford niet kiezen voor alleen olie vervangen omdat de app dat aangeeft.. Nee je moet kiezen voor een 60k km beurt.

Viel me nog mee dat de leasemij niet begon te piepen omdat hij op 55k staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:42
Ik ga voor onderhoud als mijn olie ververst moet worden. Deze lijkt me redelijk rekening te houden met het benzine vs elektrisch rijgebruik?
In de app staat zo'n metertje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:18

EiT

Beurt is uiteindelijk niets meer dan wat vloeistoffen vervangen, filter en inspectie voor meer werk ;) en als je het niet op tijd doet verlies je garantie.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Glashelder schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:54:
Dat is inderdaad irritant, zeker omdat de auto er wel rekening mee lijkt te houden.

Mijne ging de eerste beurt rond de 30.490. Nu gaat hij bij zo'n 55k km weer omdat de motorolie einde levensduur is volgens de app. Dat komt volgens mij omdat de levensduur van de olie wel afhankelijk is van hoeveel uren de motor gedraaid heeft. Nu we niet meer mogen laden gaat het harder met die bedrijfsuren.

Ik denk dat de auto daar dus wel degelijk rekening mee houdt. Alleen de garages werken heel stoïcijns met standaard intervallen. Ik kan bij Ford niet kiezen voor alleen olie vervangen omdat de app dat aangeeft.. Nee je moet kiezen voor een 60k km beurt.

Viel me nog mee dat de leasemij niet begon te piepen omdat hij op 55k staat :+
Net de olie "beurt" laten doen, mijn kleine beurt staat gewoon nog bij 30.000km dus mijn dealer heeft dat gewoon netjes zo gedaan :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EiT schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:12:
[...]

Beurt is uiteindelijk niets meer dan wat vloeistoffen vervangen, filter en inspectie voor meer werk ;) en als je het niet op tijd doet verlies je garantie.
Ik vind dat een lastige.. die olie levensduur teller verspringt nogal vaak hier. Gisteren versprong hij toevallig vanaf 500km naar 0, terwijl we 100km hadden gereden 8)7

Maar dat gezegd hebbende is hij ook wel eens van 800 naar 1200km versprongen.

Dat in combinatie met de enorme wachttijden bij Ford lijkt het mij niet redelijk dat je je garantie verliest als die in de min gaat. Ik heb bijv. ruim een maand geleden al de onderhoudsbeurt ingepland en dat kon pas op 29 april. De verwachtte tijd van einde levensduur van de olie was toen nog ergens diep in mei.

Net dit gevonden op de website van Ford overigens:
Als het bericht "Olie verversen vereist" in het instrumentenpaneel wordt weergegeven vóór het gepubliceerde service-interval, kan het voertuig dan worden gebruikt zonder een oliewissel?

Nee. Als het bericht wordt weergegeven, moet de olie binnen 1500 kilometer of 1 maand (welke eerst komt) worden ververst en moet de IOLM door jouw Ford Service Partner worden gereset. Het niet verversen van de olie leidt tot voortijdige motorslijtage, schade of zelfs defecten.
Je mag dus nog maximaal 1500km doorrijden.

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Ik heb bij hogere snelheid (120-130 km/u), of bij circa 100km/u en tegenwind aan de rechterzijde bij de bijrijder een vibratie/rammel.

Het geluid is zoals in de video, zie link, maar minder luid.
YouTube: 2021 Ford Escape PHEV door rattling

Heeft iemand dit ook en/of weet iemand de oorzaak en hoe dit op te lossen?

We hebben al veel nagekeken/geprobeerd, maar nog geen oorzaak gevonden (dooredge protector, gordelspanner, B-stijl panelen, deur en slot afgesteld, deurrubbers nagezien, deurnaden afgeplakt om het geluid te isoleren, …).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 22:33

Bij ons is net de 2e beurt geweest. We hebben gewoon gewacht tot de melding kwam voor onderhoud.

Eerste beurt na 2 jaar (37000 km). 2e beurt na 1 jaar (29000km).

Ik heb wel het gevoel dat er rekening gehouden wordt met de hoeveelheid elektrische kilometers. Eerste 2 jaar heel veel elektrisch kunnen rijden dus toen de beurt op jaarbasis ipv kilometer basis.

Daarna door opleiding van mijn vrouw veel benzine kilometers moeten maken en dus de 30k sneller geraakt dan de 2 jaar, dus eigenlijk andersom deze 2e beurt vergeleken met de 1e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

...

Dat heb ik jaren geleden al diverse keren geprobeerd toen het nog over 'gewone' ICE auto's ging. ;w
Want ook daar hangt het sterk af van hoe er mee omgegaan wordt c.q. hoe de berijder er mee omgaat.

Maar het is tegen dovemansoren. En bij de individuele garages heb ik nog nooit het idee gehad dat er echt technisch onderlegde mensen werken. :N
Ja... goed gedrild volgens de 'richtlijnen' van het automerk om braaf de te factureren werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Maar dan houdt het ook wel op. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Nou begreep ik het volgende:

De overheid is voornemens de kortingen op de MRB voor plug-in hybride auto's in de periode 2026-2030 verder af te bouwen. ln 2025 geldt nog een korting van 25%. Vanaf 1 januari 2026 geldt het volledige mrb{tarief)

Maar nu lees ik op AD:

De nieuwe klimaatmaatregelen
Vrijdag komt het kabinet met een reeks nieuwe maatregelen. Een deel is al uitgelekt:
🚗 Bezitters van elektrische en hybrideauto’s krijgen vanaf 2026 meer korting op hun motorrijtuigenbelasting. In plaats van 25 procent korting krijgen ze 30 procent korting (tot en met 2028)

Iemand een idee hoe het nu zit ?

https://www.ad.nl/politie...er-voor-diesels~a95af0c3/

[ Voor 9% gewijzigd door EdvanAl op 23-04-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:34
Geen idee, ik heb een hybride en betaal het volle pond.
Zal wel alleen zijn voor uitstoot van 50 gram of minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar dit is toch het Kuga PHEV topic? @reinier68 ?

Volgens de RDW is dit de uitstoot van onze Kuga PHEV (MK 3)
CO2-uitstoot WLTP
23 g/km

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:34
@ehtweak
Voor de KUGA zal het idd een beetje winst opleveren.
Maar had dit gepost omdat er nergens staat hoe het kabinet dit gaat invullen. Dus met welke CO norm.
Verwachting is dat ze gewoon de geldende normen gaan gebruiken, dus alles onder de 50 gram.

PS: Mijn PHEV is een explorer, en die zit op 71 gram.

[ Voor 10% gewijzigd door reinier68 op 24-04-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als vervolg hierop:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

De Kuga staat nu bij het schadeherstelbedrijf (gisterochtend afgeleverd).

Maar nu krijg ik via de FordPass App waarschuwingen binnen dat er storingen geconstateerd zouden zijn:

"controlelamp motorstoring - regelgeving"

Zou dit komen doordat ze e.e.a. losgehaald hebben c.q. gede-/gemonteerd hebben?
Iemand zoiets al eens meegemaakt?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik kreeg wel meldingen bij de bandenwissel, dus ik ga er vanuit dat dit komt vanwege de gedemonteerde bumper.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die snap ik ff niet @Arno ? Bandenwissel & gedemonteerde bumper?
Hoezo heeft het één met het ander te maken?
Of bedoel je mijn gedemonteerde bumper en jouw bandenwissel? ;)

Ik begreep via een ander forum dat ze vaak uit voorzorg de HV-accu loskoppelen i.v.m. werkzaamheden in/aan de auto. Wellicht dat het daardoor kwam?

Heb trouwens vanmiddag de klantenservice van Ford geprobeerd. Maar daar werd ik ook geen steek wijzer. :N Uiteindelijk kwam het hoge woord eruit: "technische vragen kunnen we niet beantwoorden"
Dus ook niet als de FordPass App iets roept?
"nee, daarvoor moet u bij een garage zijn"
Oké, maar die nemen niet op, en/of ze beloven dat ze terugbellen, wat ze niet doen. En dan?
"tja... dan kan ik u ook niet helpen"

En vervolgens krijg er zo'n beoordelingsenquete achteraan. "hoe vond u onze dienstverlening?"
Nou, wat denk je zelf. :( ;w

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 24-04-2025 16:12 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@ehtweak met alle respect maar je bent wel een beetje aan het zeuren om het zeuren en dat is niet alleen vandaag of gisteren.

Het ligt volkomen voor de hand dat die meldingen komen omdat er nou eenmaal aan je wagen gewerkt wordt. Geen enkel weldenkend mens gaat dan met dat soort technische vragen de klantenservice van de fabrikant lastig vallen. Stel dat ze vergaande inhoudelijke technische kennis van de Kuga zouden hebben dan hebben ze nog geen idee wat ze precies met je Kuga gedaan hebben wat de meldingen zou moeten triggeren. Die kunnen dus logischerwijs alleen maar gissen. Die wagens zijn ontzettend complex vandaag de dag. De kans zit erin dat zelfs de softwareontwikkelaars je niet exact kunnen voorspellen welke meldingen getriggered worden als bepaalde stekkers worden losgetrokken. Vervelend maar helaas de realiteit van de tijd waarin we leven. Deal with it!

Relax gewoon even, wacht tot je hem terug hebt en ga er weer lekker mee rijden. Ik weet niet hoe anderen erover denken maar ik begin dat gezeur op Ford wat beu te worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 24-04-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayham
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-09 16:43
Ben nog steeds op zoek naar iemand die de achterlichten gelijk kan laten branden met de dagrijverlichting, zoals eerder vermeld op dit forum. Weet iemand wie dit wil doen bij mijn Kuga. Woon zelf in Ede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Glashelder Je hebt helemaal gelijk hoor. :+

Ik verwacht blijkbaar van een auto van 50k€ e.e.a. aan betrouwbaarheid en service.
En ja, ik heb 'm helemaal zelf betaald.

De fabrikant, in dit geval Ford, stel een app ter beschikking waarmee je je dure auto in de gaten kunt houden. Uiteraard is het logisch dat er een melding zou komen als er aan geknutseld wordt. Maar zorg dan dat er melding komt die relevant is.
Dus iets in de trant van "auto is in onderhoud, sommige functies worden uitgeschakeld" "over enige tijd is de status van uw auto weer normaal"
Dat zou pas een 'glasheldere' melding geweest zijn... :)

Of iets dergelijks. Net alsof dit zulke bijzondere gebeurtenissen zouden zijn. Lijkt me niet. Onderhoud en/of af en toe reparaties zijn te verwachten tijdens de levensduur van een stuk techniek.
En ja, als techneut zijnde, wil ik graag weten wat er gebeurt.
Er is functionaliteit om foutmeldingen te wissen c.q. zaken te simuleren. En dan is het teveel gevraagd om te zorgen dat de (betalende!) klant zinnige info krijgt?

Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd. Er kwam zelfs nog een melding binnen dat ik zo snel mogelijk contact op moest nemen met een Ford service punt.
Ze hadden ook, van tevoren, kunnen aangeven dat die meldingen ff niet zouden komen bijvoorbeeld. Of niet relevant zijn. Dat noem ik klantenservice en een beetje meeleven met de klant die z'n dure bolide ergens achterlaat waar 'ie uit elkaar gehaald wordt.

De reparatie is trouwens goed gegaan. Het bleek zelfs nog iets goedkoper dan oorspronkelijk begroot. Omdat een her kalibratie van camera en radar niet nodig bleek te zijn omdat ze niet losgemaakt/verplaatst hoefden te worden.

In de tussentijd had ik trouwens ook de Ford garage nog gebeld. Maar daar was, zoals zo vaak, niemand beschikbaar die kon/wilde antwoorden en ik zou over een paar uur teruggebeld worden.
Welnu, je raadt het al... ik wacht nog steeds... :-(

Dus ben ik dan een zeurpiet? Waarschijnlijk wel.

Al die grote commerciële concerns zijn goed in marketing geneuzel. Maar in dit geval schort er toch echt wat aan het verwachtingsmanagement. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 24-04-2025 22:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 31-08 10:55
hoe kun je in vredesnaam al rijdend de accu opladen ? opladen gaat alleen in sport mode en dan slechts 4 km maar in sport mode kun je niet kiezen voor ev later. in eco en normaal mode laad de accu helemaal niet !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sharebeliever Je kunt prima al rijdend de accu opladen:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
alleen in ons platte polderlandje wordt dat wat lastiger... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kayham schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:50:
Ben nog steeds op zoek naar iemand die de achterlichten gelijk kan laten branden met de dagrijverlichting, zoals eerder vermeld op dit forum. Weet iemand wie dit wil doen bij mijn Kuga. Woon zelf in Ede.
Volgens mij kan @x0z8_ dat voor je doen... Toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
maar we rijden al 2000 km de laatste dagen waarvam de helft inhet vlakke oostenrijk !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
blijft vreemd dat de accu alleen in sport mode een heel klein beetje laad en in sport mode ev later niet te selecteren is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sharebeliever Kijk nog eens goed naar de waardes op je BC.
Daar vind je een samenvatting van de gereden kilometers elektrisch en op benzine.

Je zult weliswaar niet zien dat de HV-accu helemaal geladen gaat worden.
En mijn linkje ging over een bijzondere situatie waarbij je kilometers lang alleen maar naar beneden rijdt i.s.m. de bergassistentie functie en dat de Kuga dan intern, in korte tijd, flink wat energie terugpompt in de HV-accu.

Maar over een afstand van duizenden kilometers perst 'ie er toch aardig wat elektrische kilometers uit! Da's nou juist het hele principe van de PHEV. ;)

BTW: je mag niet te kritisch zijn op je Ford Kuga, anders ben je een zeurpiet. :+ O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
  • Laatst online: 17-09 15:05
De Kuga accu laadt zelfs behoorlijk op onder het rijden hier in Nederland, op een lege accu en in normal mode rijd ik zeker meer dan 1/3 elektrische kilometers. De opgeladen energie verbuikt de Kuga vrijwel meteen weer.

In sport mode wordt de opgeladen energie nauwelijks verbruikt, dus dan laadt de accu bij mij behoorlijk op (laatste keer gestopt bij 32km opgeladen kilometers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
kuga phev is in feite gewoon een hev als je met lege accu vertrekt. ik ga voor de byd seal u dmi awd die juist andersom werkt nl volledig electrische auto en motor laad alleen de accu bij. alleen bij kickdown ondersteund de ice de transmissie een beetje maar dan krijg je ook een acceletatie van 5,9 sec tot de 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Hoi,

Zijn er mensen die spijt hebben van hun aanschaf van de Kuga?

En liever hadden gegaan voor een Ford Explorer EV?

Het lijkt veiliger te zijn om voor een volledige EV te gaan met deze overheid en hun plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoi @EdvanAl

Maar dat is toch niet zozeer een Ford vraag, alsmeer een algemene(re) vraag over of je een PHEV versus een EV aanschaft? :?
Dat is uiteraard ook sterk afhankelijk van je persoonlijke gebruik en hoe je er mee omgaat.
Leaserijders denken daar waarschijnlijk heel anders over. O-)
Dankzij het thuis laden (goedkoop dynamisch tarief i.c.m. PV-panelen) zijn mijn elektrisch gereden kilometers een stuk goedkoper dan de kilometervergoeding die ik daarvoor krijg bij mijn werkgever. :)

Ik ben tot nu toe, op wat terugroepacties na, best wel tevreden over de Kuga PHEV. :Y
Vooral verbazingwekkend vind ik nog steeds het brandstof verbruik op de langere ritten (vakantie, e.d.) Naar verhouding best wel zuinig, voor zo'n zware lompe bak. d:)b

En het beleid van onze overheid? Tja... dat zwalkt continu. En ik koop een auto voor de langere termijn. Dus daar is imho lastig rekening mee te houden.
Of je moet een geldboom in de tuin hebben en je van auto switched alsof het ander soort broodje is. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 26-04-2025 12:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

"25 april 2025 09:53

Henk 'm!
Jeroentje23

De Kuga accu laadt zelfs behoorlijk op onder het rijden hier in Nederland, op een lege accu en in normal mode rijd ik zeker meer dan 1/3 elektrische kilometers. De opgeladen energie verbuikt de Kuga vrijwel meteen weer.

In sport mode wordt de opgeladen energie nauwelijks verbruikt, dus dan laadt de accu bij mij behoorlijk op (laatste keer gestopt bij 32km opgeladen kilometers)"

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nogmaals als de accu leeg is bij vertrek is er geen enkele mogelijkheid om de accu volledig te laden tijdens het rijden (ja ik weet dat dit niet economisch zou zijn). Alleen in sport mode incl. L stand (waar bij je niet EV now of EV later kunt kiezen) heb ik max van 0 to 4 km kunnen laden tijdens een "proefrit van 2500 km" in bergachtige omgeving maar deze 4 km was ook weer binnen no time weg. In eco en normal mode was laden van accu helemaal niet mogelijk (wel kun je dan vreemd genoeg EV now en EV later aanklikken maar wat heeft dat voor zin bij een lege accu). Uiteraard zie je wel EV kms op de teller maar die neemt alleen toe als de auto bergaf gaat of inhoudt/uitrolt. Je kunt slechts ca. 20% aan EV km verzamelen als HEV ! In EV only heb ik 0 km kunnen rijden als je met een lege accu begint. Om EV only te kunnen rijden moet je dus echt de accu van te voren aan een laadpaal zetten om hem op te laden. Als hij leeg is rij je met een HEV totdat je de accu weer aan de laadpaal oplaat. Echt een groot min puntje voor mij en waarschijnlijk de deal breker waardoor ik toch voor de BYD SEAL U DMi-AWD ga die juist andersom werkt namelijk een volledig electrische auto met ruim 200 pk electrische motor op de voorwielen, ruim 160 pk electrische motor op de achterwielen en een ruim 130 pk benzinemotor die de accu capaciteit op pijl houdt van min. 25 % tot max 75% naar keuzen. Je rijdt dus 99 % van de tijd volledig electrisch alleen als je een kickdown doet ondersteunt de verbrandingsmotor ook direct de wielen. Tevens heeft de BYD ook een LFP batterij met 8 jaar garantie en 6 jaar garantie op de volledige auto (itt 2 jaar bij de KUGA) en dat voor de zelfde prijs !

Back to de Kuga : Verder met accu leeg, in eco stand en snelheden van 80 -130 kmu volledig geregeld door de acc gebruikmakend van snelheidsborden herkenning (wat overigens fantastisch goed werkt in de Kuga) is het verbruik 16,9 km per liter wat een normaal bezine verbruik is, niet exceptioneel goed.

Wat mij ook opviel is dat als je een snelweg verlaat de acc ook de snelheid aanpast, ook als er geen voorligger is, great :-) Verder heb je in Duitsland eco zones en als je in normaal of sport mode staat schakelt de auto automatisch over op de eco stand bij aanvang van de eco zone en bij verlaten van de eco zone schakelt hij weer terug naar de normal of sport mode, great :-)

Wat mij verder opviel is dat :

- richtingaanwijzer geluid mag wel wat luider (vaak vergeet je hem terug te zetten, maar je krijgt dan wel weer een alarm op een gegeven moment dat jet het vergeten bent)
- plaatsen van je telefoon op de draadloze lader komt zeer spits anders laad smartphone niet
- interieur kwaliteit mag wel wat beter, veel hard plastic en veel zwart (twee kleurig zou het wat opfrissen)
- audio kwaliteit is prima (in Oostenrijk geen DAB ontvangst)
- stoelen zijn prima
- airco, heated seats en stuur zijn prima
- acceleratie en topsnelheid zijn prima
- bij openen auto door auto te benaderen zou het handig zijn als de achterdeuren ook van het slot gaan (nu moet je daar nog een keer extra de sleutel voor gebruiken).
- openen van kofferbak door voetbeweging is erg handig :-)
- parkeer assist is geweldig zowel in file parkeren als achteruit in parkeren
- matrix verlichting is geweldig, ook automatische mode
- HUD op een plastic schermpje is niet meer van deze tijd
- geluid in de auto bij cruisen is voornamelijk bandengeluid, bij flink accelereren hoor je de motor/eCVT duidelijk

als me nog iets te binnenschiet betreffende de Kuga 2500 km testrit plaats ik het hieronder in deze bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halomaster
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-04 08:49
Het opladen van je accu tijdens het rijden kan prima. Als je de EV mode op ‘motor laad accu’ zet dan laad de auto je accu op. Deze mode is in ECO niet beschikbaar.
Maar bij het laden door de motor laad de accu tot max tot 75%. De overige 25% blijft beschikbare oplaad capaciteit voor generatief remmen.

In de sport stand kan je inderdaad niet op EV later zetten, dit omdat de sport stand het beschikbare vermogen van accu en benzine motor zo efficiënt mogelijk gaat inzetten voor een zo vlot mogelijke acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

FutureCow

(C) FutureCow

halomaster schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:41:
Het opladen van je accu tijdens het rijden kan prima. Als je de EV mode op ‘motor laad accu’ zet dan laad de auto je accu op. Deze mode is in ECO niet beschikbaar.
Maar bij het laden door de motor laad de accu tot max tot 75%. De overige 25% blijft beschikbare oplaad capaciteit voor generatief remmen.

In de sport stand kan je inderdaad niet op EV later zetten, dit omdat de sport stand het beschikbare vermogen van accu en benzine motor zo efficiënt mogelijk gaat inzetten voor een zo vlot mogelijke acceleratie.
De motor laad accu optie zit er in de nieuwe Kuga mk3.5 volgens mij niet meer in, omdat deze een beetje nutteloos is (Niet efficiënt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FutureCow schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:43:
[...]

De motor laad accu optie zit er in de nieuwe Kuga mk3.5 volgens mij niet meer in, omdat deze een beetje nutteloos is (Niet efficiënt).
Het idee daarachter was volgens mij opladen voor emissieloze zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Glashelder schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:45:
[...]

Het idee daarachter was volgens mij opladen voor emissieloze zones.
En de "ev later" modus vgm ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayham
  • Laatst online: 17-09 16:43
ehtweak schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:17:
[...]

Volgens mij kan @x0z8_ dat voor je doen... Toch?
Dat is juist het probleem, nu even niet. Vandaar mijn nieuwe vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
FutureCow schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:43:
[...]

Klopt deze optie zit niet in de Kuga model 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gfort
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 11:31
Hallo, heb problemen met de 12v accu. 2e x in korte tijd. Heb 4,8 volt over. Een jumpstart of laden, niets helpt. Wie weet hoe ik de achterklep open krijg. Fijn al dat elektrische.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
Gfort schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:20:
Hallo, heb problemen met de 12v accu. 2e x in korte tijd. Heb 4,8 volt over. Een jumpstart of laden, niets helpt. Wie weet hoe ik de achterklep open krijg. Fijn al dat elektrische.
Als je googled kom je uit door via de achterbank naar je achterklep te gaan.

Blijkbaar zit in het midden een plaatje die je met een platte schroevendraaier kan weg halen.
Daar kan je dan hem open.

Wellicht op deze manier (geen kuga)

Maar als jump starten niet helpt, dan vraag ik mij af of het de accu is.
Jumpstarter kan je vaak ook in een andere modus zetten (via knopje) zodat hij stroom gaat afgeven (als hij de accu niet herkend, als deze te leeg is).

Dan zou je ook stroom moeten hebben voor de achterklep.
Dikke tip, zet dan wel de koplampen uit en xo snel mogelijk de airco.

[ Voor 20% gewijzigd door stimpyrulez op 30-04-2025 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blommetje92
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-08 18:12
Sinds deze maandag ben ik ook trotse rijder van een nieuwe ford kuga. De titanium versie in fris groen. Wat een geweldig apparaat! Ik kwam van een ford fiesta uit 2016, zonder opties en rijdt ineens in een hypermoderne wagen met genoeg ruimte voor de babyspullen. Ik ben er heel blij mee.

Wel heb ik nog twee vraagjes aan de ervaringsdeskundigen. Steeds als ik de radio start (of de wagen als ik bij uitschakelen de radio aan had) springt het volume naar een vrij hoog niveau. Kan ik dat ergens instellen om gewoon bij het laatste volume te blijven?
Een zelfde verhaal bij het volume van de navigatie. Die kan ik wel omlaag draaien, maar bij iedere aanwijziging springt het weer terug. Kan ik dat ook ergens instellen? Ik gebruik Android auto.

Met vriendelijke groet,
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.niessen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-06 17:06
Heb hetzelfde issue met het volume van de navigatie van mijn Kuga Active X MK3.5 (zowel Android auto als Ford navigatie). Zou het volume graag lager hebben, maar lager dan 7 gaat ie niet. Bij de volgende melding staat ie weer op 7. Als ik het volume hoger zet onthoudt ie dat wel 8)7 .
Heb dit ook aangegeven bij Ford Nederland, maar het zou een product eigenschap zijn. Niets aan te doen, maar wel heel irritant. Zou toch eenvoudig op te lossen moeten zijn voor Ford met een update zodat ie ook volumes lager dan 7 onthoudt zou ik zeggen... Misschien gaan ze iets doen als meer mensen hierover bij Ford Nederland klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 23:16
blommetje92 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:14:
Sinds deze maandag ben ik ook trotse rijder van een nieuwe ford kuga. De titanium versie in fris groen. Wat een geweldig apparaat! Ik kwam van een ford fiesta uit 2016, zonder opties en rijdt ineens in een hypermoderne wagen met genoeg ruimte voor de babyspullen. Ik ben er heel blij mee.

Wel heb ik nog twee vraagjes aan de ervaringsdeskundigen. Steeds als ik de radio start (of de wagen als ik bij uitschakelen de radio aan had) springt het volume naar een vrij hoog niveau. Kan ik dat ergens instellen om gewoon bij het laatste volume te blijven?
Een zelfde verhaal bij het volume van de navigatie. Die kan ik wel omlaag draaien, maar bij iedere aanwijziging springt het weer terug. Kan ik dat ook ergens instellen? Ik gebruik Android auto.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bij mij gaat het volume altijd naar het laatst ingestelde niveau. Ik heb nog nergens gezien dat dat instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht dat die volume stand te maken heeft met het modeljaar?

Want bij mijn Kuga PHEV MK3 (Sync3) komt het volume keurig terug in de laatste ingestelde waarde, als je de auto opnieuw start.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
Gfort schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:20:
Je kunt onder de motorkap ook een plus(onder een rood kapje)en een min (opstaand pootje) vinden aan de rechterkant,voor het bijladen van de accu.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zal wel weer een zeurpiet zijn volgens sommigen alhier. O-)

Maar ik heb 10 dagen geleden een paar vragen gesteld bij Ford Nederland. En daar kreeg ik direct als reactie op:

Wij hebben deze in goede orde ontvangen en nemen binnen 24 uur contact met u op.

Nu 10 dagen later nog steeds geen reactie/inhoudelijk antwoord.
Wat moet je daar nou mee? Ben ik dan een zeurpiet?
Waarom is het toch zo moeilijk voor bedrijven om te doen wat ze zeggen en te zeggen wat ze doen?

Oh ja, en de vragen gingen over de toegezegde 120€ vergoeding en de beloofde garantieverlenging op het HV-accupakket i.v.m. de 24S79 recall. Zoals in menig persbericht ter sprake werd gebracht.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ehtweak schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:07:
Ik zal wel weer een zeurpiet zijn volgens sommigen alhier. O-)

Maar ik heb 10 dagen geleden een paar vragen gesteld bij Ford Nederland. En daar kreeg ik direct als reactie op:

Wij hebben deze in goede orde ontvangen en nemen binnen 24 uur contact met u op.

Waarom is het toch zo moeilijk voor bedrijven om te doen wat ze zeggen en te zeggen wat ze doen?

Oh ja, en de vragen gingen over de toegezegde 120€ vergoeding en de beloofde garantieverlenging op het HV-accupakket i.v.m. de 24S79 recall. Zoals in menig persbericht ter sprake werd gebracht.
Toen ik belde werd expliciet benoemd let op je krijgt een automatische mail met daarin de tekst dat je binnen 24h iets hoort maar het duurt nu langer door de drukte over de recall.

Dus: een beetje, maar als ford dit zo goed weet kunnen ze ook de email aanpassen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:31:
[...]

Toen ik belde werd expliciet benoemd let op je krijgt een automatische mail met daarin de tekst dat je binnen 24h iets hoort maar het duurt nu langer door de drukte over de recall.
Dat hadden ze er niet bij verteld.
Ik dacht al, die 24 uur lijkt me onrealistisch. Maar 10 dagen is een heel ander verhaal.
:?
maar als ford dit zo goed weet kunnen ze ook de email aanpassen....
Dat dus. Blijkbaar te veel moeite om iets aan te passen. :-(
Beloof het dan ook niet. ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:07:
Ik vind jou sowieso een zeurpiet maar in dit geval geef ik je gelijk :o

Over de app heb ik ook nog wel wat te klagen btw.. ik heb mijn auto dinsdag binnengebracht voor een oliewissel (levensduur teller stond op 0). Dezelfde dag hebben mijn schoonouders de auto meegenomen naar Frankrijk. Dag later een melding dat ik zwaar in overtreding ben. De olie is al meer dan 500 mijl (mijl ja, geen kilometers) over tijd! 8)7 Terwijl de Ford garage hier netjes het onderhoud heeft afgemeld. De 60k beurt staat in de app maar ook de olie levensduur meter was netjes 100%. Inmiddels weer 95%. 1 ritje naar Frankrijk en nog niet eens retour 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hohoho @Glashelder nou ook niet gaan zeuren hè, over iets wat niet goed is bij Ford!
Foei! Hoe durf je!

Stel je voor dat wij, als betalende consument, kritisch zijn op een heel kostbaar stuk blik/rijdende computer! Dat is affreus. >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:53
Zijn er hier meer mensen hebben die het volgende ondervinden met climate control:

Ik heb nu al een half jaar last van een verschillende lucht temperatuur tussen wat links en rechts uit de roosters komt. Het voelt soms alsof er gewoon zo goed als buitenlucht temperatuur uit een van de roosters komt. In de winter was dit dus super koude lucht en nu in de zomer is dat terwijl de airco aan staat lauwe lucht.

Wanneer de climate control de kleppen gaat regelen en dus de kleppen bijvoorbeeld van het ene uiterste naar het andere uiterste beweegt, hoor je een hard geklik achter het dashboard bij het kachelhuis/achter het Dashboard kastje. Ik heb zelf al eerder geconstateerd dat dit harde geklik tandwielen zijn die een tandje overslaan. Ik ben hier meermaals mee naar broekhuis ford geweest maar buiten een doorgebrande stel motor en bramen op de tandwieltjes vinden ze dat er niks aan de hand is. Ik heb wat instructies meegegeven om het te reproduceren maar die volgen ze niet echt op ‘want volgens onze diagnose handleiding is er niks aan de hand’ (net zoals gerammel in de versnellingsbak?)

Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
x0z8_ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:50:
Zijn er hier meer mensen hebben die het volgende ondervinden met climate control:

Ik heb nu al een half jaar last van een verschillende lucht temperatuur tussen wat links en rechts uit de roosters komt. Het voelt soms alsof er gewoon zo goed als buitenlucht temperatuur uit een van de roosters komt. In de winter was dit dus super koude lucht en nu in de zomer is dat terwijl de airco aan staat lauwe lucht.

Wanneer de climate control de kleppen gaat regelen en dus de kleppen bijvoorbeeld van het ene uiterste naar het andere uiterste beweegt, hoor je een hard geklik achter het dashboard bij het kachelhuis/achter het Dashboard kastje. Ik heb zelf al eerder geconstateerd dat dit harde geklik tandwielen zijn die een tandje overslaan. Ik ben hier meermaals mee naar broekhuis ford geweest maar buiten een doorgebrande stel motor en bramen op de tandwieltjes vinden ze dat er niks aan de hand is. Ik heb wat instructies meegegeven om het te reproduceren maar die volgen ze niet echt op ‘want volgens onze diagnose handleiding is er niks aan de hand’ (net zoals gerammel in de versnellingsbak?)

Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Mijn 2 cents:

Ik merk geen verschil bij de airco ventilatoren. Ik heb het altijd op auto staan.

Wij hebben in het begin een ratelend geluid gehad wat volgens mij te wijten was aan het stroef bewegen van de ventilatoren. Of dit tandwielen waren weet ik niet zeker, zou kunnen.
Hiervoor bij ford wensink geweest ( wat een prutsers ). Zij wilden me 1000 euro lichter maken om het te repareren. En ook nog eens met de foutieve diagnose. Dus dit had het helemaal niet opgelost.

Vervolgens , omdat ik garantie had, terug naar de Zeeuw gegaan, en zij hebben het opgelost. Volgens mij moest er alleen wat gesmeerd worden. 1 jaar later nog nooit meer gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 10:40
a.niessen schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 00:48:
Heb hetzelfde issue met het volume van de navigatie van mijn Kuga Active X MK3.5 (zowel Android auto als Ford navigatie). Zou het volume graag lager hebben, maar lager dan 7 gaat ie niet. Bij de volgende melding staat ie weer op 7. Als ik het volume hoger zet onthoudt ie dat wel 8)7 .
Heb dit ook aangegeven bij Ford Nederland, maar het zou een product eigenschap zijn. Niets aan te doen, maar wel heel irritant. Zou toch eenvoudig op te lossen moeten zijn voor Ford met een update zodat ie ook volumes lager dan 7 onthoudt zou ik zeggen... Misschien gaan ze iets doen als meer mensen hierover bij Ford Nederland klagen.
Mijn ervaring is dat je op het moment dat er een melding wordt gegeven door de navigatie gelijktijdig het volume moet aapassen. Dan wordt de volume instelling wel onthouden. Wellicht kan het ook via het menu maar daar heb ik nooit naar gezocht.

The one you cant see...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lekker dan, zowel Ford Wensink alsmede Broekhuis bij @Draakje5 en @x0z8_ :-(

Zucht, waarom is het toch voor dit soort bedrijven zo moeilijk om gewoon echt te luisteren naar de klant en daadwerkelijk service te verlenen? 8)7

Als je dit soort verhalen weer leest hoop je altijd maar weer dat het jezelf niet overkomt.

Op het Duitse Kuga forum lees ik ook wel eens soortgelijke verhalen over de niet zo kundige FFH (FreundlicheFordHändler). De tranen springen je af en toe in de ogen.

Troost je met de gedachte dat het bij menig andere merkgarage ook niet veel beter is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Ik ben altijd heel enthousiast geweest over broekhuis (specifiek vestiging Wageningen). Recent is de vestiging in Wageningen gesloten en is alles overgegaan naar Veenendaal. Waar in Wageningen garantie werkzaamheden vooral door de werkplaats werden bepaald en dus eigenlijk beoordeeld werd op basis van het oordeel van de monteur, zit er bij Veenendaal nu een aftersales manager tussen en die denkt natuurlijk vooral aan centen, waardoor en nu moeilijk word gedaan, en je dus allemaal lulverhalen krijgt hoe iets niet kapot is en het door Ford bedoeld zou zijn dat ze CVT als een gek rammelt en geluid maakt als het koud is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Laatst online: 11:43
Ach je geraakt er helemaal klaar mee met die toestanden. Niet specifiek Kuga gericht, maar heb eens tweemaal een halve dag doorgebracht bij een officiële Ford dealer met m’n Focus die na het gewone onderhoud begon te trillen als een gek bij het remmen. Niets aan de hand mijnheer, misschien een beetje roest of zo Uiteindelijk naar een onafhankelijke garagist gegaan, bleek slechte combinatie remblokken en schijven geplaatst door Ford, probleem onmiddellijk opgelost. Ben nu nog steeds klant bij die garagist die wel luistert, meedenkt en binnen de week kan helpen als het nodig is.

Paar maand geleden een Skoda gekocht, voor de vrouw in principe. Maar ze had er bijna geen zin in zo slecht was de service tijdens de verkoop. Tot twee maal toe geen tijd om ons verder te helpen, afspraak uiteindelijk bij een andere garage overgezet. Etc.

Ik vrees dus een algemene trend helaas.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 16:45
Afgelopen week een reis naar Frankrijk gemaakt waarbij me 2 zaken opvielen tijdens het gebruik van de (intelligente) cruise control.
Allereerst in situaties waarbij ik wil gaan inhalen omdat de auto voor me langzamer rijdt dan ikzelf heb ingesteld op de CC en de ford dus zelfstandig wat gas heeft terug genomen. Ik zet op het moment van inhalen dan de richtingaanwijzer naar links aan en de auto gaat dan weer versnellen tot de ingestelde snelheid. Wat ik echter (tot soms mijn schrik/ergernis) vaak merk is dat de auto dan plots weer even inhoudt, precies op het moment dat je juist verwacht (en hoopt) dat ie snelheid moet gaan maken. Na een seconde of 1 a 2 neemt de snelheid wel weer toe maar ik wil eigenlijk altijd zo snel mogelijk invoegen vanwege acheropkomend verkeer. Ben een paar keer toch goed geschrokken en heb toen maar het gas even ingetrapt. Hebben meer mensen deze ervaring en is er een oplossing voor?
Tweede punt is dat de cruisecontrol bergaf, als de snelheid boven de ingestelde sneheid dreigt te komen, de auto nogal schokkerig afremt. Dat is niet dramatisch maar het voelt alsof de benzine bijna op is en de motor dreigt uit te vallen. Niet erg subtiel in ieder geval. Ik denk niet dat er veel aan te doen is maar zijn er meer mensen met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik merk niks schokkerigs als ik op cruisecontrol een berg afrijd en hij moet inhouden/remmen.

Dat met de CC ervaar ik wel, maar door te herkennen hoe de adaptive cc werkt en er je rijgedrag er op aan te passen zie ik het niet als een probleem. Misschien iets sneller naar links gaan na het aanzetten van je richtingaanwijzer? Of zelf gas bij blijven geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pascal P schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:33:
Hebben meer mensen deze ervaring en is er een oplossing voor?
Ja, eigenlijk altijd ff je voet op het gas zetten als je gaat inhalen. Daar stop je dat vroeg afremmen mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
Afgelopen week een reis naar Frankrijk gemaakt waarbij me 2 zaken opvielen tijdens het gebruik van de (intelligente) cruise control.
Allereerst in situaties waarbij ik wil gaan inhalen omdat de auto voor me langzamer rijdt dan ikzelf heb ingesteld op de CC en de ford dus zelfstandig wat gas heeft terug genomen. Ik zet op het moment van inhalen dan de richtingaanwijzer naar links aan en de auto gaat dan weer versnellen tot de ingestelde snelheid. Wat ik echter (tot soms mijn schrik/ergernis) vaak merk is dat de auto dan plots weer even inhoudt, precies op het moment dat je juist verwacht (en hoopt) dat ie snelheid moet gaan maken. Na een seconde of 1 a 2 neemt de snelheid wel weer toe maar ik wil eigenlijk altijd zo snel mogelijk invoegen vanwege acheropkomend verkeer. Ben een paar keer toch goed geschrokken en heb toen maar het gas even ingetrapt. Hebben meer mensen deze ervaring en is er een oplossing voor?
Ik ben net terug van een vakantie in Italie (3000+ Km).

Ook hier veel gereden op de ACC en af en toe ook wel gehad dat hij inhield.
Soms ging een auto bijv. langzaam opzij en dan gaf hij eerst gas en remde hij gelijk weer.
Nu schrok ik er wel van, maar niet super erg.
Mijn kia EV6 had dit soms ook wel eens, dus was het wel een beetje gewend.

Soms had ik ook last van 'phatom breaking'.
Dus hij remde ineens terwijl er niks aan de hand was.
Volgens mij ziet de camera/radar dan net iets wat in een andere baan gebeurd en daardoor remde hij ineens.
Ook wel irritant, maar niet meer dan dat.

Verder wel tevreden over het verbruik.
Toen we weg gingen heb ik de accu vol geladen en daarna eigenlijk niet meer.
Volgens mij was de accu na +/- 30Km leeg (aangezien we dicht bij DE wonen en de snelheid al snel richting 120+ ging).

In DE veel 140Kmh gereden (soms harder) en in Italie ook veel 130Km (en harder).
Dus vind de 5,7l/100km wel reuze meevallen (17,5Km de liter).

Tevens ook dus bijna 30% elektrisch gereden zonder te laden, dat vind ik ook zeer netjes voor al zeg ik hetzelf.

Of wel, dik tevreden met de Kuga! (is van 2024, oude model)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jjfzTlERp4Uvu9kYtk93MyeLjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH7h94zmrWcSILB8YXssQx4y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
stimpyrulez schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:04:
[...]

Ik ben net terug van een vakantie in Italie (3000+ Km).

Ook hier veel gereden op de ACC en af en toe ook wel gehad dat hij inhield.
Soms ging een auto bijv. langzaam opzij en dan gaf hij eerst gas en remde hij gelijk weer.
Nu schrok ik er wel van, maar niet super erg.
Mijn kia EV6 had dit soms ook wel eens, dus was het wel een beetje gewend.

Soms had ik ook last van 'phatom breaking'.
Dus hij remde ineens terwijl er niks aan de hand was.
Volgens mij ziet de camera/radar dan net iets wat in een andere baan gebeurd en daardoor remde hij ineens.
Ook wel irritant, maar niet meer dan dat.

Verder wel tevreden over het verbruik.
Toen we weg gingen heb ik de accu vol geladen en daarna eigenlijk niet meer.
Volgens mij was de accu na +/- 30Km leeg (aangezien we dicht bij DE wonen en de snelheid al snel richting 120+ ging).

In DE veel 140Kmh gereden (soms harder) en in Italie ook veel 130Km (en harder).
Dus vind de 5,7l/100km wel reuze meevallen (17,5Km de liter).

Tevens ook dus bijna 30% elektrisch gereden zonder te laden, dat vind ik ook zeer netjes voor al zeg ik hetzelf.

Of wel, dik tevreden met de Kuga! (is van 2024, oude model)

[Afbeelding]
OK, dus wel herkenbare issues.
Ik heb ongeveer 1500 km gereden met een gemiddelde van 1 op 17,2. Zonder laden (ivm terugroepactie) dus volledig op benzine. We waren met 4 volwassenen en een volle kofferruimte. Op de snelweg rijdt ik gemiddeld ongeveer 110 a 115km/h. Op de terugweg meestal wat sneller (120/125). Over het algemeen wek tevreden met dit verbruik bij dit formaal auto. Wordt wel tijd dat ze snel die terugroepactie uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tweede punt is dat de cruisecontrol bergaf, als de snelheid boven de ingestelde sneheid dreigt te komen, de auto nogal schokkerig afremt. Dat is niet dramatisch maar het voelt alsof de benzine bijna op is en de motor dreigt uit te vallen. Niet erg subtiel in ieder geval. Ik denk niet dat er veel aan te doen is maar zijn er meer mensen met deze ervaring?
Vraagje:
Had je bergassistentie aan? I.c.m. met de 'L' stand?
Want dat maakt ook verschil...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
ehtweak schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Vraagje:
Had je bergassistentie aan? I.c.m. met de 'L' stand?
Want dat maakt ook verschil...
Bergassistentie?? Waar zit dat?
De L stand is niet gebruikt. Het gaat er om dat tijdens het rijden bergaf MET cruisecontrol de auto schokkerig aanvoelt als hij de snelheid moet verlagen. Ik denk omdat hij telkens een klein beetje de elektromotor bijzet om de accu te laden maar dat dat allemaal net te ongenuanceerd gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat bedoel ik nou juist @Pascal P , de combinatie van hellingassistentie + 'L' werkt bij onze Kuga PHEV gewoonweg uitstekend.
Diverse passen gereden (Umbrail, Stelvio, Reschen, Timmelsjoch) en dan zet je 'm b.v. op 30-50km/h op de ACC en alles gaat automagisch en zeer soepeltjes. d:)b

'gradeassist' kun je opzoeken in de handleiding. ;)
Of iets van hellingassistentie ofzo.

HELLINGASSISTENTIE IN- EN
UITSCHAKELEN
1. Druk op Instellingen op het
aanraakscherm.
Automatische transmissie
2. Selecteer
Bestuurdersassistentie-instellingen.
Het bergremlampje verschijnt in het
instrumentenpaneel.
De auto bepaalt hoeveel motorfunctie
nodig is en hoeveel de hoogspanningsaccu
moet worden opgeladen. U merkt mogelijk
dat het motortoerental toeneemt en
afneemt. Dit helpt om uw rijsnelheid
constant te houden wanneer u een helling
afrijdt.

[ Voor 46% gewijzigd door ehtweak op 04-05-2025 23:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Ik heb trouwens wel veel met de L stand gereden.
De berg stsnd wel gelezen voor de vakantie, maar niet meer aan gedacht.

Vond de L stand al behoorlijk goed werken en zo super steil hebben wij het nu ook weer niet gehad.
Met de L stand toch nog een keer 10km terug opgewekt de berg af.

Oh ja, mijn auto heeft dud geen terugroepactie (gelukkig), blijkbaar valt hij er net buiten (april 2024 is hij van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
Dit had ik ook met de focus mk4. Dan probeerde de CC te remmen, maar leek het alsof de computer vond dat er te weinig daadwerkelijk geremd werd en daardoor even heel hard bij remde voor een kleine seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar dat is natuurlijk wel een groot verschil tussen een Focus en de Kuga PHEV met z'n grote massieve 2,5l Atkinson blok.
Die heeft veel meer compressie beschikbaar om te kunnen afremmen op de motor + regeneratie van het elektrische gebeuren, versus een 'klein' benzineblokje in een Focus...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
ehtweak schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:28:
Dat bedoel ik nou juist @Pascal P , de combinatie van hellingassistentie + 'L' werkt bij onze Kuga PHEV gewoonweg uitstekend.
Diverse passen gereden (Umbrail, Stelvio, Reschen, Timmelsjoch) en dan zet je 'm b.v. op 30-50km/h op de ACC en alles gaat automagisch en zeer soepeltjes. d:)b

UITSCHAKELEN
aanraakscherm.
Automatische transmissie
2. Selecteer
instrumentenpaneel.
afrijdt.
Die ga ik eens zoeken in het menu. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 09:18
Sinds gisteren deze storingen gekregen in mijn kuga facelift van augustus. Hopelijk is het niet iets ergs. Heb al genoeg problemen gehad met het model voor de facelift.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNb5_pfLxnxYLc-GAkrLIiJTXBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiDEDP7uKSgNkPd4qc5QgesN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjHIPG7cixmWUhcD03oZLpJPCtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9o6iSiPsxX1NizSb2x5eqBuk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@michael86 Je Ford garage bellen.
Ze kunnen je auto uitlezen qua storingen, zonder dat je fysiek langs hoeft te komen.
(mits je hier uiteraard toestemming voor gegeven hebt).

Ik had zo'n foutmelding ("Storing Motorregeling"), toen we de auto net een paar weken hadden (in 2023).
Bleek een kwestie van een s/w update en probleem is nooit meer teruggekomen.

Nu maar hopen dat men zin/tijd heeft OM je te helpen. Want dat is tegenwoordig HET grootste probleem. :X

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 05-05-2025 11:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
ehtweak schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:28:

UITSCHAKELEN
aanraakscherm.
Automatische transmissie
2. Selecteer
instrumentenpaneel.
afrijdt.
Ik heb het inmiddels ingeschakeld. Waarom staat dat eigenlijk niet standaard aan?
En toch de vraag of we het over hetzelfde hebben. Mijn probleem was vooral op de snelweg en dan bergaf, als de ACC aan staat op bijvoorbeeld 110km/h. Zodra de auto dan sneller gaat dan die 110 (omdat het berg af gaat) begint hij dus was schokkerig bij te remmen tot die 110. Dan laat ie weer los, dan weer beetje bijremmen (in denk trouwens dat dat de regeneratiestand is).Dus ik had het niet over een pas in de alpen of zo maar een snelweg die een langer stuk bergaf gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier in NL is die gradeassist niet echt handig (tenzij je b.v. in Limburg woont).
Want vaak gaat de ICE dan aan, terwijl je eigenlijk b.v. compleet EV wil rijden. En dat wil je dan juist weer niet, dat het ijskoude Atkinson blok mee-ingeschakeld wordt.

Maar zowel op lange hellingen op de Autobahn, alsmede in de Alpen vond ik het perfect werken. Zeer zeker zonder schokken o.i.d.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
ehtweak schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:44:
Hier in NL is die gradeassist niet echt handig (tenzij je b.v. in Limburg woont).
Want vaak gaat de ICE dan aan, terwijl je eigenlijk b.v. compleet EV wil rijden. En dat wil je dan juist weer niet, dat het ijskoude Atkinson blok mee-ingeschakeld wordt.

Maar zowel op lange hellingen op de Autobahn, alsmede in de Alpen vond ik het perfect werken. Zeer zeker zonder schokken o.i.d.
Dit inderdaad. Als je met 80% of vollere accu een viaduct af rijdt, gaat de motor aan omdat hij de accu (nog) niet kan laden met regeneratief remmen. Hij remt dan af op de motor.

Voordat deze weer eens uit gaat, moet de boel eerst op bedrijfstempatuur zijn. Is veel gevallen zonde van de benzine 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 23:16
Nedora schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Dit inderdaad. Als je met 80% of vollere accu een viaduct af rijdt, gaat de motor aan omdat hij de accu (nog) niet kan laden met regeneratief remmen. Hij remt dan af op de motor.

Voordat deze weer eens uit gaat, moet de boel eerst op bedrijfstempatuur zijn. Is veel gevallen zonde van de benzine 🫣
Bij mij gaat de motor, na sterk afremmen bij een meer dan 80% gevulde accu, meteen weer uit. Maar dat is alleen maar bij “EV-only”. In de stand “auto-EV” blijft de motor idd aan tot deze na een paar kilometer op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 09:18
ehtweak schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:05:
@michael86 Je Ford garage bellen.
Ze kunnen je auto uitlezen qua storingen, zonder dat je fysiek langs hoeft te komen.
(mits je hier uiteraard toestemming voor gegeven hebt).

Ik had zo'n foutmelding ("Storing Motorregeling"), toen we de auto net een paar weken hadden (in 2023).
Bleek een kwestie van een s/w update en probleem is nooit meer teruggekomen.

Nu maar hopen dat men zin/tijd heeft OM je te helpen. Want dat is tegenwoordig HET grootste probleem. :X
Bedankt zal het morgen meteen navragen. Storing is nu weg. Heb een uurtje gereden en geen melding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
rekel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Bij mij gaat de motor, na sterk afremmen bij een meer dan 80% gevulde accu, meteen weer uit. Maar dat is alleen maar bij “EV-only”. In de stand “auto-EV” blijft de motor idd aan tot deze na een paar kilometer op temperatuur is.
Hier helaas niet, motor staat aan vanwege systeem prestatie (of zoiets 😇). Ongeacht welke modus ik ook selecteer, uit zal hij niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDB007
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23-07 11:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
Jammer dat het stuk achter een Belgische betaalmuur zit....

Zijn er al mensen die iets van een vergoeding gezien hebben. Ik lees wel een aantal aanvragen, maar geen duidelijke berichten dat er geld gestort is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:56
MrSparkels schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Zijn er al mensen die iets van een vergoeding gezien hebben. Ik lees wel een aantal aanvragen, maar geen duidelijke berichten dat er geld gestort is?
https://archive.ph/TAbCX

Yes, klantenservice gemaild en 120 euro compensatie ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
Splitrr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:29:
[...]

https://archive.ph/TAbCX

Yes, klantenservice gemaild en 120 euro compensatie ontvangen
Bedankt voor je snelle reactie, vanavond ook maar een email sturen.
Over de +40km enkele reis Woon-Werk blijft tie braaf 5.2l/100km rijden en in de stad doet hij grote delen elektrisch, maar het blijft zonde dat de zon schijnt en we er geen gebruik van kunnen maken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:19
MrSparkels schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Ja, zat wel bijna 3 weken tussen mijn mail naar Ford en het moment waarop het geld daadwerkelijk gestort werd.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:45
...
Herken dit wel. Klikker aan = gas bij, maar als je pas half van rijstrook verschoven bent en dus nog half achter je voorligger rijdt kom je daar te hard/dicht op af en remt hij weer. Zoals @Glashelder ook al aangaf, aangeleerd om bij het op een voorganger afrijden met de intentie om in te halen altijd even de voet op het gaspedaal te houden om de ACC te overstemmen.

edit: vraag me nu opeens af of het zou helpen om de richtingaanwijzer helemaal aan te zetten, i.p.v. een enkel tikje te geven (=3x knipperen) zoals ik altijd doe.

[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 06-05-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDB007
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23-07 11:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDZx_bVcUD8imsuCfV56wHyixBE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1HMesJN6hR0mzYFmBXhYFCx0.jpg?f=user_large

Een plug-inhybride, maar opladen is niet toegestaan: ruim 5.000 Belgische Ford Kuga-eigenaars getroffen door accuproblemen
In België mogen ruim 5.000 eigenaars van een plug-inhybride Ford Kuga hun auto al maanden niet meer opladen. “Het product is gevaarlijk”, zo staat in de brief die de fabrikant aan klanten stuurde en die via 4040 aan onze redactie werd bezorgd. Wat is er aan de hand? Hoelang moeten klanten nog wachten op een oplossing? En hoe zal die eruitzien? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn licht toe.

Wereldwijd kregen meer dan 165.000 eigenaars van een plug-inhybride Ford Kuga een brief van het automerk in de bus met de onheilspellende opener: “Waarom is dit product gevaarlijk?” Enkele hoogspanningscellen in de batterijen kunnen kortsluiting veroorzaken. Dat kan zorgen voor een verlies aan aandrijfkracht en uiteindelijk zelfs tot brand leiden. Julien Libioul, woordvoerder van Ford in België benadrukt: “Wanneer op het bestuurdersdisplay de melding ‘Stop nu veilig’ verschijnt, dienen de inzittenden het voertuig te verlaten zodra het veilig tot stilstand is gekomen.” Met andere woorden: maak je zo snel mogelijk uit de voeten. In ons land zijn precies 5.369 eigenaars getroffen.

Ford vraagt eigenaars om onder geen enkel beding de wagen nog op te laden. Volgens het merk voorkomt dat het probleem. De Ford Kuga plug-inhybride heeft een accu van 14,4 kWh die een elektrisch rijbereik tussen de 56 en 69 kilometer biedt. Wanneer de batterij niet opgeladen of reeds opgebruikt is, gedraagt de auto zich als een normale hybride. De batterij zal zichzelf bijvoorbeeld nog bij het remmen opladen, maar de volledig elektrische rijmodus mogen eigenaars niet meer gebruiken. “De voertuigen rijden perfect normaal in Hybride Auto EV-functie”, benadrukt Ford.

Besparingsmaatregel
Ford rept met geen woord over compensatie voor klanten. Het zegt louter dat ze “contact kunnen opnemen met de klantendienst die elk geval afzonderlijk zal onderzoeken”. Een oplossing voor het euvel is intussen in de maak. Na maanden wachten wordt die voor het einde van mei beloofd.

“Onze ingenieurs werken met hoge prioriteit aan de ontwikkeling van software om dit probleem op te lossen”, lees je in de uitleg over de terugroepingsactie. Maar in een reactie aan onze redactie nuanceert de fabrikant die uitleg. “De bijgewerkte software zal beter in staat zijn om celafwijkingen te detecteren, waardoor eigenaars vroegtijdig worden gewaarschuwd voor een probleem met de hoogspanningsbatterij. Als er een afwijking wordt gedetecteerd, zullen verdelers het hoogspanningsbatterijpakket van het voertuig vervangen.”

De software-update zelf lost met andere woorden niets op. Ze zorgt er alleen voor dat Ford de vervanging van de accupakketten kan beperken tot auto’s waarbij een probleem zich voordoet. De autobouwer moet dan niet preventief grotere aantallen batterijen vervangen. De software-update kan je dus ook zien als een besparingsmaatregel voor het merk. Wanneer Ford de update klaar heeft, worden eigenaars verzocht zich naar een verdeler te reppen voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:56
michael86 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:27:
Sinds gisteren deze storingen gekregen in mijn kuga facelift van augustus. Hopelijk is het niet iets ergs. Heb al genoeg problemen gehad met het model voor de facelift.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update omtrent deze melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:50

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Splitrr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Update omtrent deze melding?
Ik denk het bericht precies boven die van jou, want de melding is degene die in het artikel staat.
Hopelijk valt het allemaal mee voor de eigenaren. (ik kijk met een half oog naar een kuga)

ping 127.212.23.124

Pagina: 1 ... 39 ... 48 Laatste