Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 36 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:17
ehtweak schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:48:
@x0z8_ Denk je, dat als je auto affikt, nog eenduidig en onomstotelijk is vast te stellen dat dat kwam door het opladen?

BTW: de auto laadt toch zelf ook op, tijdens het rijden.
Nee, nog gekker, in de bergen, tijdens het naar beneden rijden, laadt 'ie zelfs sneller op, dan aan de steker!
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
In de ford cloud zijn gewoon die logs aanwezig van het laden en als het goed is ligt er tussen het gruis ergen nog koper van de auto naar het stopcontact/de paal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@x0z8_ Dat de kabel er in zit, wil nog niet zeggen dat 'ie aan het laden was/is.

En de betrouwbaarheid van de Ford digitale wolk?
Mwah... daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. De FordPass App heeft bij mij, in de afgelopen jaren, nog nooit (!) de correcte laadlogs laten zien.

Maar dan nog, het zelf laden van de auto dan, tijdens het rijden? Dat kan geen kwaad?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Ja goeie, kan me niet voorstellen dat dat dan ineens niet schadelijk is. Want met EV Charge modus of idd recuperatief remmen/rijden met sport stand laad de accu sneller op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 22:55
ehtweak schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Zonder de steker in je laadpaal en met de ICE motor uit, warmt 'ie niet voor! :N
Dat is dan vreemd.
Ik zet de auto soms aan met de app net voordat ik weg wil gaan.
Niet aan de paal en ICE motor uit en toch warme stoelen en stuur en kachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Glashelder schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Vooralsnog weet ik officieel van niets.. pas als de leasemij mij meldt dat ik niet meer mag laden dan zal ik daarmee stoppen. Uiteindelijk blijft het hun auto. Maar ik heb 8000 kWh per jaar aan zonnestroom en niet laden is best wel pijnlijk :p
Hmmm..
Maar net wat je zegt.
Je maakt dan meer kosten voor de brandstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EdvanAl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Dat is dan vreemd.
Ik zet de auto soms aan met de app net voordat ik weg wil gaan.
Niet aan de paal en ICE motor uit en toch warme stoelen en stuur en kachel
Hoe doe je dat dan?
Je zegt de "auto aan", maar dan gaat de verbrandingsmotor toch aan?

Want ik krijg het niet voor elkaar dat 'ie wel gaat opwarmen, als 'ie niet aan de paal hangt en het Atkinson blok uit blijft...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier hangt dat af van de temperatuur. Als het goed koud is geweest dat gaat altijd de benzineslurper aan, ook al hangt ie aan de laadpaal. Is het 3/4 graden maar heeft het wel gevroren? Benzineslurper aan.

De benzineslurper gaat alleen niet aan als het in de nacht een graad of 4/5/6 boven nul geweest is de hele nacht. Dan warmt ie elektrisch op als de accu vol genoeg is. Anders gaat de benzineslurper aan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-09 15:05
x0z8_ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:07:
Al was het nieuws bij mij al een paar weken bekend, eerst via RDW opendata gezien en daarna van de dealer gehoord, nu gisteren ook officieel de brief binnen gekregen.

Ik zit heel erg in dubio. Aan de ene kant is niet laden met de auto funest, dan rijd ik 1:13 over de hele rit naar werk. Ik heb wel in mijn achterhoofd dat de kans nihil is dat mijn auto in de fik vliegt, aan de andere kant, wat als het wel gebeurd? Is Ford dan nog wel coulant omdat ik alsnog wel heb geladen? Dekt mijn all-risk verzekering de brand wel omdat de fabrikant heeft aangegeven dat ik niet moet laden?
1:13? Hoe dan? Dat is wel erg hoog in verbruik. Zoals eerder aangeven haal ik met een lege accu 1 op 22/23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is andersom voor anderen net zo’n raadsel. Als ik vertrek vanaf een tankstation met een opgewarmd interieur plus motor en ik rij daarna 102/103 op de CC dan haal ik niet eens 1 op 22/23. Beter dan 1 op 18 heb ik nog nooit gezien met de Kuga.

edit: brief is hier nu ook binnen gekomen via de leasemaatschappij :')

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 17-03-2025 09:19 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Als de oplossing dus 1 jaar gaat duren dan kan je dus een heel jaar niet opladen.
Ik vermoed namelijk dat de oplossing wel even op zich laar wachten.

Met andere woorden dat gaat meer geld kosten als je alleen op brandstof rijdt.

Wat ik mij afvraag.
De Kuga's die nu nog gebouwd moeten worden zal daar al een juiste battery pack in gezet worden??
Of krijgen die later alsnog een terugroepactie??

[ Voor 26% gewijzigd door EdvanAl op 17-03-2025 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EdvanAl schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:28:
Wat ik mij afvraag.
De Kuga's die nu nog gebouwd moeten worden zal daar al een juiste battery pack in gezet worden??
Of krijgen die later alsnog een terugroepactie??
Ik denk dat daar echt geen zinnig woord over te zeggen is. Het kan best zijn dat daar andere battery packs in zitten die geen bekende defecten hebben maar dat is geen garantie dat er in de toekomst geen defecten gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Jeroentje23 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 00:01:
[...]

1:13? Hoe dan? Dat is wel erg hoog in verbruik. Zoals eerder aangeven haal ik met een lege accu 1 op 22/23.
Vanochtend 1:17, maar dan best wat file en dus veel kunnen regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
x0z8_ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:07:
Al was het nieuws bij mij al een paar weken bekend, eerst via RDW opendata gezien en daarna van de dealer gehoord, nu gisteren ook officieel de brief binnen gekregen.

Ik zit heel erg in dubio. Aan de ene kant is niet laden met de auto funest, dan rijd ik 1:13 over de hele rit naar werk. Ik heb wel in mijn achterhoofd dat de kans nihil is dat mijn auto in de fik vliegt, aan de andere kant, wat als het wel gebeurd? Is Ford dan nog wel coulant omdat ik alsnog wel heb geladen? Dekt mijn all-risk verzekering de brand wel omdat de fabrikant heeft aangegeven dat ik niet moet laden?
Ik zou je adviseren om eens super of 98 te tanken. Ik zie dat deze motoren best gevoelig zijn voor de kwaliteit benzine. Ik rij nu op Aral 102 uit Duitsland, en rij gewoon 1:18 op benzine, en ik rij gewoon lekker door, >130 op de snelweg. Dat haal ik op 95 bij lange na niet.

Wat betreft die terugroepactie, ik ben vorige maand al bij de dealer geweest voor deze laatste terugroepactie, netjes de software update gehad, en ik krijg nu ook deze brief van Ford. Na de software update geld dit toch niet meer? Dan kun je toch gewoon weer laden? De auto detecteerd nu beter als er iets met de accu mis gaat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
atanis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Ik zou je adviseren om eens super of 98 te tanken. Ik zie dat deze motoren best gevoelig zijn voor de kwaliteit benzine. Ik rij nu op Aral 102 uit Duitsland, en rij gewoon 1:18 op benzine, en ik rij gewoon lekker door, >130 op de snelweg. Dat haal ik op 95 bij lange na niet.

Wat betreft die terugroepactie, ik ben vorige maand al bij de dealer geweest voor deze laatste terugroepactie, netjes de software update gehad, en ik krijg nu ook deze brief van Ford. Na de software update geld dit toch niet meer? Dan kun je toch gewoon weer laden? De auto detecteerd nu beter als er iets met de accu mis gaat volgens mij.
Ik tank altijd 98 in Duitsland gezien die pomp (Kuster Emmerich) het meest dichtbij zit en ik bij de duitse grens woon. 102 van de Aral maakt weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

ik ben vorige maand al bij de dealer geweest voor deze laatste terugroepactie, netjes de software update gehad, en ik krijg nu ook deze brief van Ford. Na de software update geld dit toch niet meer? Dan kun je toch gewoon weer laden? De auto detecteerd nu beter als er iets met de accu mis gaat volgens mij.
s/w update gehad??? 24S79

Dat kan toch nog helemaal niet? Want Ford zegt zelf dat die s/w update nog niet beschikbaar is... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:25
[...]

Ik denk dat je de update voor de vorige terugroepactie hebt ontvangen. Die detecteert mogelijke issues met het motorblok.
Het lijkt me sterk dat je een update hebt ontvangen die nog niet bestaat en in Q2 verwacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
Ford dealer van Mossel in Middelharnis. Was goed op de hoogte van deze laatste terugroepactie, 24S79, en ik ben een paar weken terug al hier voor langs geweest. Zal het nog eens checken bij ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nogmaals, @atanis het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat die Ford garage van jou de 24S79 update al heeft uitgevoerd.
Terwijl de rest v.d. wereld daar nog op zit te wachten... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:19
ehtweak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:09:
Nogmaals, @atanis het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat die Ford garage van jou de 24S79 update al heeft uitgevoerd.
Terwijl de rest v.d. wereld daar nog op zit te wachten... ;)
Anders iedereen even ritje Middelharnis, kunnen we weer laden 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
Kunnen we eventueel ook tot een gewenst laad niveau van bijvoorbeeld max 50% instellen?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Kan zowel in Sync als in FordPass door een locatie toe te voegen en per locatie waar je laad een maximum laad percentage in te stellen (in het Engels heet dit target charge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vanderv schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:12:
Kunnen we eventueel ook tot een gewenst laad niveau van bijvoorbeeld max 50% instellen?
Maar waarom zou je dat willen c.q. wat denk je dat dat voor een nut heeft?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazZ!
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:46
Als je de brief hebt gehad zou ik het laden gewoon even achterwegen laten. Ik baal er zelf ook ontzettend van want ik probeer altijd zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Stukje uitdaging maar ook gewoon omdat het goedkoper is.

Ik lees op een ander forum dat iemand navraag heeft gedaan en dat je niet verzekerd bent als er iets met de auto gebeurt omdat je op de hoogte bent van het euvel.

Is hier in ieder geval het risico niet waard.. ook al denk ik ook dat het wel goed zou komen.

Hopelijk komt Ford vroeg in Q2/25 met de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JazZ! schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:39:
Als je de brief hebt gehad zou ik het laden gewoon even achterwegen laten. Ik baal er zelf ook ontzettend van want ik probeer altijd zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Stukje uitdaging maar ook gewoon omdat het goedkoper is.
Zoals al eerder aangegeven, je kunt niet met de auto rijden zonder op te laden.
Dat doet 'ie gewoon zelf ook al. En in sommige gevallen zelfs nog sneller dan ooit via de laadkabel mogelijk is.
Dus hoezo is dat dan niet gevaarlijk?

Want het gaat om mogelijke problemen (bij hooguit 1% van de geproduceerde Kuga's) met de accucellen. M.a.w. die worden sowieso gebruikt (laden/ontladen).
Ik lees op een ander forum dat iemand navraag heeft gedaan en dat je niet verzekerd bent als er iets met de auto gebeurt omdat je op de hoogte bent van het euvel.
Zegt wie?
Welke uitspraak van welke verzekeraar?

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 17-03-2025 21:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:25
Krijg je de brief eigenlijk aangetekend?

Anders is het toch hard te bewijzen dat je hem daadwerkelijk ontvangen hebt en dat je over het euvel wist.
Niet iedereen zit op fora op internet namelijk...

En als je denkt dat het spamm is van de dealer, tja... dan kan hij gelijk door naar het oud papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Zoals al eerder aangegeven, je kunt niet met de auto rijden zonder op te laden.
Dat doet 'ie gewoon zelf ook al. En in sommige gevallen zelfs nog sneller dan ooit via de laadkabel mogelijk is.
Dus hoezo is dat dan niet gevaarlijk?

Want het gaat om mogelijke problemen (bij hooguit 1% van de geproduceerde Kuga's) met de accucellen. M.a.w. die worden sowieso gebruikt (laden/ontladen).
In de automatische modus zal hij wel een heel klein beetje opladen maar er zal nooit een significante lading in de accu komen (zelfs voor 1 a 2% heb je een flinke neerwaartse heuvel nodig). Het risico zal wel vergroot worden met een flinke lading en door opladen te verbieden wordt het risico geminimaliseerd.

Ik verwacht dus dat het risico niet zozeer zit in het opladen zelf maar meer in het hebben van een grote lading in de accu.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 17-03-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:26:
[...]

In de automatische modus zal hij wel een heel klein beetje opladen maar er zal nooit een significante lading in de accu komen (zelfs voor 1 a 2% heb je een flinke neerwaartse heuvel nodig). Het risico zal wel vergroot worden met een flinke lading en door opladen te verbieden wordt het risico geminimaliseerd.
Dit noem ik een flinke lading:
...Bovenaan vertrokken met 0km rijbereik EV, onderaan de pas gaf de Kuga 35km EV rijbereik aan! d:)b
M.a.w. in nog geen 40 minuten laadt de Kuga zelf sneller dan dat 'ie dat doet aan de laadpaal.
...

Ik lees nergens dat je niet meer in de bergen zou mogen rijden in 'L' modus met berg-assistent...

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 17-03-2025 21:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Inderdaad, een beetje bergweg (bijv vanuit Cervinia) en je accu laadt heel flink op. Ook dat “niet verzekerd” zijn klinkt toch wat als borrelpraat, ik zou daar graag wat meer onderbouwing voor willen zien.

Ik denk dat ik net als de afgelopen 3,5 jaar gewoon blijf laden. Ik heb precies deze auto genomen om veel elektrisch te rijden voor de dagelijkse ritjes en op benzine voor de wintersport en andere lange(re) ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabroos
  • Laatst online: 30-08 20:51
Hoe kan je met een software update een kortsluiting in een cel oplossen of voorkomen? Zonder capaciteit/prestatie verlies?

Met alle OTA mogelijkheden moeten we wel terug naar de dealer en we kunnen er niet op wachten?

Ik vind het een heel vreemd verhaal.

Remy
Ford Kuga 2023, 45k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
rabroos schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:35:
Hoe kan je met een software update een kortsluiting in een cel oplossen of voorkomen? Zonder capaciteit/prestatie verlies?

Met alle OTA mogelijkheden moeten we wel terug naar de dealer en we kunnen er niet op wachten?

Ik vind het een heel vreemd verhaal.

Remy
Ford Kuga 2023, 45k km
Ze gaan issues detecteren, niet voorkomen. Bij detectie van defecte cellen > vervanging accupakket.
Op deze manier hoeven ze maar tot 1% van de pakketten te vervangen in plaats van preventief alle uit de getroffen jaargangen. Toch iets voordeliger (en duurzamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Dit noem ik een flinke lading:
...Bovenaan vertrokken met 0km rijbereik EV, onderaan de pas gaf de Kuga 35km EV rijbereik aan! d:)b
M.a.w. in nog geen 40 minuten laadt de Kuga zelf sneller dan dat 'ie dat doet aan de laadpaal.
...

Ik lees nergens dat je niet meer in de bergen zou mogen rijden in 'L' modus met berg-assistent...
Wat snap je niet aan het ‘minimaliseren van het risico’ ? Hebben wij bergen in Nederland?

Ford heeft een risicoanalyse gedaan en dit was voor hun goed genoeg blijkbaar. Een alternatief was misschien een rijverbod. Waren we helemaal klaar mee geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Minimaliseren van het risico?
Ach, dan moeten we massaal stoppen met überhaupt autorijden. :+

En wat betreft die bergen. Nederlanders rijden toch niet alleen in Nederland?
Ik lees trouwens op het Duitse Kuga forum dat iemand in Oostenrijk ook dat schrijven heeft gehad, maar dat Ford Oostenrijk niet zegt dat je niet meer zou mogen opladen.
Hoe inconsequent. :?
En menige Duitse Kuga PHEV eigenaar weet wel van de 24S79 recall, maar heeft niks te horen gekregen over niet meer mogen opladen.

Kortom, willekeur. En dat is het punt wat ik probeerde te maken, er zit imho weinig consequente logica achter.
Ook de FordPass App zwijgt in alle talen over een mogelijke actie.
Ditto als je inlogt bij ford.nl; ook volgens die info (gekoppeld aan het VIN#) is er geen benodigde terugroepactie. 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ok laten we even een paar keer stampvoeten op de grond.

.

Het is niet eerlijk!

.

Dan kunnen we nu weer verder :) Dat laadverbod krijg je toch niet van tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heeft niks met al dan niet eerlijk te maken.

Maar als die-hard nerd kan ik dit soort imho onlogische redeneringen van een leverancier slecht verdragen.
't Zal wel voornamelijk een marketing/juridische beweegreden hebben. (en daar ben ik al helemaal allergisch voor O-) ;w )

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:18

EiT

Nog ff een maandje wachten en dan een tweedehands Kuga op de kop tikken.

Ik ga er vanuit dat Ford dealers ze niet willen inruilen (hoe ga je een PHEV verkopen die he niet mag opladen) en de prijs keldert.

Een ST-X uit 2023 kost +/- 30k. Over een maand nog eens kijken wat daar van over is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EiT schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:40:
Ik ga er vanuit dat Ford dealers ze niet willen inruilen (hoe ga je een PHEV verkopen die he niet mag opladen) en de prijs keldert.
Ben benieuwd...

Maar ik denk het niet. Want er zijn al eerdere terugroepacties geweest, waarbij al wel het complete accupakket werd vervangen. Heeft dat veel invloed gehad op de wederverkoopprijs?

BTW: bij andere merken zijn soortgelijke gevallen bekend. Dus wat dat betreft. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:18
alle uit de getroffen jaargangen.
Om welke jaargangen gaat het eigenlijk? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ach, zodirect is de software update er, dan is er niets meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:24

Arno

PF5A

ZieMaar! schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:14:
Tot zover dat de wagen dan wél kan melden dat de batterij vervangen moet worden ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
Net de dealer gebeld, en ze weten helaas nog niet wanneer de nieuwste software update uitkomt, Q2 denken ze. Ben ik vorige maand voor een andere update geweest helaas.
Hij hangt nu wel aan de lader, blijf ik ook wel doen, zo'n vaart zal het niet lopen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Bertje9999 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Om welke jaargangen gaat het eigenlijk? :$
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCLRPT-24V954-5979.PDF

Bij de Amerikaanse evenknie, de Escape, gaat het om auto's geproduceerd JUL 10, 2019 - APR 17, 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Ben benieuwd...

Maar ik denk het niet. Want er zijn al eerdere terugroepacties geweest, waarbij al wel het complete accupakket werd vervangen. Heeft dat veel invloed gehad op de wederverkoopprijs?

BTW: bij andere merken zijn soortgelijke gevallen bekend. Dus wat dat betreft. :+
De problemen met Samsung SDI cellen hebben ook impact op merken als Jeep en Audi.
https://www.automotivediv...ler-vw-audi-nhtsa/740014/
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2025/RMISC-25E007-8543.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 18-03-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Altijd weer die Samsung :( :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:27
ZieMaar! schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:14:
Het probleem!
Chronologie: Op 4 september 2024 opende de Critical Concern Review Group (CCRG) van Ford een onderzoek naar drie meldingen uit Europa waarin thermische ventilatie van de batterij in PHEV-voertuigen werd beschreven. De ventilatie-incidenten vonden plaats tussen april 2024 en augustus 2024. Tussen september en november 2024 werden de hoogspanningsbatterijpakketten van de drie Europese voertuigen gedemonteerd en geanalyseerd door Ford-teamleden met ondersteuning van de batterijcellenleverancier, Samsung. Bovendien werden arrays uit de pakketten CT-gescand om de cellen te identificeren waar de ventilatie begon. Ford-teamleden voerden ook regelmatig gesprekken met Samsung om mogelijke oorzaken te identificeren. In december 2024, met een ontwikkeld begrip van de oorzaak van het probleem, beoordeelden Ford-teamleden productiegegevens van de leverancier om de getroffen voertuigpopulatie te bepalen. Op 11 december 2024 was Ford zich bewust van één extra geval van thermische ventilatie van de batterij dat mogelijk verband houdt met dit probleem. Op 13 december 2024 beoordeelde Ford’s Field Review Committee de bezorgdheid en keurde een veldactie goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@De Eik Heb je ook de bron van deze tekst?

Oh, wacht, da's gewoon de vertaling van deze:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCLRPT-24V954-5979.PDF

die hier ook al genoemd was:
Propheticus in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

[ Voor 71% gewijzigd door ehtweak op 18-03-2025 21:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier een lekker sensatiebericht van de Duitse Pers:

https://www.bild.de/leben...-67d953707de6aa748383f1b8

Terwijl menige Kuga PHEV rijder in Duitsland zelf nog niks concreets gehoord heeft van Ford...

Waarbij er ook nog eens een complete onwaarheid in het bericht staat:

Stattdessen sollten Fahrer den „Auto EV“-Modus nutzen, sodass das Fahrzeug ausschließlich mit dem Benzinmotor betrieben wird.

De Kuga PHEV kan, technisch bepaald, niet eens benzine-only rijden! De e-CVT is altijd gekoppeld en recupereert altijd, zodra je gas loslaat. En waar gaat die energie heen? Juist ja, in het accu pakket. :F

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 18-03-2025 21:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:56
https://www.batterytechon...standing-ev-battery-vents
Deze pagina legt begrijpelijk uit wat thermische ventilatie eigenlijk is. Logisch, maar ik kende de term nog niet.
Ik las de uitleg van @De Eik eerst alsof dat deel van het probleem was, maar eigenlijk staat er in andere woorden 'de beveiliging is drie keer geactiveerd'.
Vergelijkbaar met 'er zijn drie meldingen over het openspringen van de airbag' nadat die auto's eerst vol tegen de muur gereden waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, mijn Kuga heeft dringend behoefte aan s/w en battery update. :+

Hedenmorgen, 't was -3 graden, gaf 'ie 71km (!) EV-bereik aan, na het opladen/opwarmen. (ja, ja, ik weet 't, mag niet ;) )

En nadat ik 24km gereden had, was van die 71km nog 30km EV-bereik over. 8)7

Het wordt toch tijd dat Ford z'n software bakkers eens leert rekenen. O-)
Ook de FordPass App maakt er nog steeds een potje van.
Dan krijg ik een melding dat 'ie is opgeladen. en in de laadgeschiedenis staat dat er tussen 06:53h-07:23h 0kWh (?) is bijgekomen, van 16% --> 99%. WTF 8)7
Dus de tijd die 'ie aan het opwarmen is, wordt gezien als de totale oplaadtijd?! Met maar liefst 0kWh lading toegevoegd. (?)
Gelukkig krijg ik zinnigere data uit m'n laadpaal/HA sensor. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Hier vandaag ook de brief gekregen. Vrouw des huizes twijfelt nu toch ineens of we moeten blijven opladen...stel dat er wel wat gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk eigenlijk dat je verzekering ook juridisch gewoon heel sterk staat als je dat toch doet en er breekt toch iets van brand uit. Laat staan als er gewonden bij vallen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
Glashelder schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:11:
Ik denk eigenlijk dat je verzekering ook juridisch gewoon heel sterk staat als je dat toch doet en er breekt toch iets van brand uit. Laat staan als er gewonden bij vallen :X
Tja, ik snap het ook wel. Maar de afgelopen 3 jaar (want dit probleem zit al vanaf het begin in de auto) gewoon kunnen laden, gaat er bij gewoon niet in dat er nu ineens van alles mis kan gaan...

En die fix tweede kwartaal...ik ga daar niet vanuit. Zal wel herfst worden 🫣

[ Voor 8% gewijzigd door Nedora op 19-03-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De vraag die je je moet stellen is o.a. een financiële: kan je het je veroorloven om de gehele auto af te moeten schrijven?

In mijn geval is het een lease, maar ik weet vrij zeker dat de verzekering zal proberen om mij aansprakelijk te stellen als dat ding in vlammen op gaat. No to mention dat we een bijna 7 maanden oud zoontje hebben. Moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt en hem gebeurd iets en ik had het kunnen voorkomen.

Als het nou alleen jezelf is.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:55
Gisteren hebben wij ook de brief van Ford gekregen over de terugroepactie. Als ik het goed begrijp is er dus een risico dat een of meer cellen vlam vatten. Als oplossing wordt er een software-update doorgevoerd die het accupakket beter bewaakt. Toch knaagt er iets. Feitelijk zegt Ford dat er een kans is op een probleem met best ernstige gevolgen waarbij de auto kan stilvallen en zelfs uitbranden. Het zal je maar gebeuren op vakantie.
Maar als je een auto koopt, en al zeker in deze prijsklasse, dan koop je toch ook "zorgeloze vrijheid"? Daar zit mijn punt nu net. Dat zorgeloze is er na de 3e terugroepactie (waarvan dit voor mij persoonlijk de 2e is, de eerste was bij de 1e eigenaar). Ford probeert nu met een relatief goedkope aanpassing in ieder geval de veiligheid te garanderen, maar er blijft in de kern natuurlijk wel een potentieel probleem bestaan. Het "zorgeloze" is er wel een beetje vanaf. Want de software kan de auto wel stilzetten bij problemen, maar wat dan? Wij hebben deze auto juist gekocht voor de vakanties en lange ritten. De korte afstanden rijden we vrijwel allemaal volledig electrisch. Dit kost ons geld maar geeft ook zorgen voor als je wel eens verder weg bent. Ik heb er geen zin in om in Italie of zo dan mijn auto naar een dealer aldaar te moeten brengen en dat ze dan het accupakket moeten gaan wisselen. Moet Ford niet gewoon het accupakket vervangen als dat potentieel een risico is en omdat de auto zonder accupakketwissel in principe minder betrouwbaar maar vooral minder zorgeloos is? Voor een auto van nieuw bijna 50k mag je dat toch verwachten? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik dacht gelezen te hebben dat de software foute cellen detecteert na de installatie hiervan bij de dealer. Dan worden deze accupakketten preventief vervangen. Dan hoeven ze niet preventief alle accu's te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:24

Arno

PF5A

Zo heb ik het inderdaad ook begrepen.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar brand, bij zowel een ICE alsmede een (PH)EV) kan altijd gebeuren.
En de kans daarop is zeer gering. Het dagelijkse verkeer is gewoon veel gevaarlijker.

Dus laat je ook niet opfokken. Dit is typisch weer zo'n juridische afwimpelactie in de trant van "wij hebben het gemeld" "gewoon niet meer opladen".
Alhoewel dat technisch gewoonweg niet kan bij deze auto.
Zie ook mijn eerdere post hierover.

En op het Duitse Kuga forum zijn er zelfs klanten die van de Ford garage te horen kregen:
https://www.kuga-forum.de...3/?postID=71976#post71976
"Habe gerade Antwort vom Fordhändler erhalten:

Sie können Ihren Ford ohne Bedenken weiterfahren, auch laden und den Modus EV jetzt benutzen
"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:02:
Nou, mijn Kuga heeft dringend behoefte aan s/w en battery update. :+

Hedenmorgen, 't was -3 graden, gaf 'ie 71km (!) EV-bereik aan, na het opladen/opwarmen. (ja, ja, ik weet 't, mag niet ;) )

En nadat ik 24km gereden had, was van die 71km nog 30km EV-bereik over. 8)7
Misschien een gevolg van foute cellen? :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
bukkum schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:13:
Ik dacht gelezen te hebben dat de software foute cellen detecteert na de installatie hiervan bij de dealer. Dan worden deze accupakketten preventief vervangen. Dan hoeven ze niet preventief alle accu's te vervangen.
Zo staat dat zeker niet in de brief.
En ik begrijp ook wel dat dit juridische indekking is, maar mijn punt is eigenlijk dat Ford een gemankeerd product heeft geleverd in beginsel en nu dat goedkoop proberen op te lossen zonder naar de kern van het probleem te gaan. Het geeft mij simpelweg minder vertrouwen in de betrouwbaarheid van de auto.
3 terugroepacties op 1 model is best veel!

[ Voor 3% gewijzigd door Pascal P op 19-03-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Nu online
Ik vind het sowieso raar dat de recall niet in de app staat. Via fordzona.sk zag ik ook dat er nog een andere recall open staat. De 23N06 long Block replacement. Kan daar maar weinig over vinden. Het vertrouwen daalt wel zo idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazZ!
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:46
Glashelder schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:29:
De vraag die je je moet stellen is o.a. een financiële: kan je het je veroorloven om de gehele auto af te moeten schrijven?

In mijn geval is het een lease, maar ik weet vrij zeker dat de verzekering zal proberen om mij aansprakelijk te stellen als dat ding in vlammen op gaat. No to mention dat we een bijna 7 maanden oud zoontje hebben. Moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt en hem gebeurd iets en ik had het kunnen voorkomen.

Als het nou alleen jezelf is.. :)
Hier hetzelfde. 2 jonge kindjes en het is lease. Durf het niet aan. Wel echt balen met de (hopelijk) zonnige maanden in het vooruitzicht. Ergens ook wel storend en kwalijk dat ze het al zo lang weten en dat er dan nog steeds geen update is. Zelfs pas in Q2. SMH 🤦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
bukkum schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:39:
Ik vind het sowieso raar dat de recall niet in de app staat. Via fordzona.sk zag ik ook dat er nog een andere recall open staat. De 23N06 long Block replacement. Kan daar maar weinig over vinden. Het vertrouwen daalt wel zo idd.
In de VS als de terugroep actie 23S27 aangeeft dat er een probleem is. 23S27 is software welke constateert dat er een probleem met de 2.5 Atkinson motor is.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2024/MC-11002806-0001.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
ehtweak schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:16:
Maar brand, bij zowel een ICE alsmede een (PH)EV) kan altijd gebeuren.
En de kans daarop is zeer gering. Het dagelijkse verkeer is gewoon veel gevaarlijker.

Dus laat je ook niet opfokken. Dit is typisch weer zo'n juridische afwimpelactie in de trant van "wij hebben het gemeld" "gewoon niet meer opladen".
Alhoewel dat technisch gewoonweg niet kan bij deze auto.
Zie ook mijn eerdere post hierover.

En op het Duitse Kuga forum zijn er zelfs klanten die van de Ford garage te horen kregen:
https://www.kuga-forum.de...3/?postID=71976#post71976
"Habe gerade Antwort vom Fordhändler erhalten:

Sie können Ihren Ford ohne Bedenken weiterfahren, auch laden und den Modus EV jetzt benutzen
"
Met alle respect maar als Ford een hele serie auto's gaat terugroepen dan is er iets aan de hand. Zij hebben dus blijkbaar wel de conclusie getrokken dat er brand kan ontstaan, anders deden ze dit echt niet. Dus het zal technisch wel kunnen, en het zou zeker niet de eerste zijn.
Risico=kans x effect.. kans is misschien klein maar het effect is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 08:33
Er staat in de brief niet laden maar in auto EV te rijden. Wij zijn vorig jaar naar Frankrijk geweest en hebben de hele tijd in EV later gereden en dit is ons prima bevallen. 4500 km totaal waarvan 2900 km elektrisch. Dit willen wij in april weer gaan doen. In deze stand behoud de batterij zijn hoeveelheid energie en wordt door remmen netjes op zo’n 80% gehouden. Is deze stand eigenlijk hetzelfde als auto EV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb niet gezegd dat er technisch gezien geen brand uit kan breken.
Gaf aan dat technisch gezien de Ford Kuga PHEV niet kan rijden zonder dat de HV-accu in meer of mindere mate wordt opgeladen!

Zoals hier:

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 19-03-2025 16:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
ehtweak schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:17:
Ik heb niet gezegd dat er technisch gezien geen brand uit kan breken.
Gaf aan dat technisch gezien de Ford Kuga PHEV niet kan rijden zonder dat de HV-accu in meer of mindere mate wordt opgeladen!

Zoals hier:
OK, dank voor deze uitleg. Dan had ik het verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ReneAP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:17:
Er staat in de brief niet laden maar in auto EV te rijden. Wij zijn vorig jaar naar Frankrijk geweest en hebben de hele tijd in EV later gereden en dit is ons prima bevallen. 4500 km totaal waarvan 2900 km elektrisch. Dit willen wij in april weer gaan doen. In deze stand behoud de batterij zijn hoeveelheid energie en wordt door remmen netjes op zo’n 80% gehouden. Is deze stand eigenlijk hetzelfde als auto EV?
In auto EV trekt hij de accu gewoon leeg.

Waarom denk je dat die stand hetzelfde is als EV-later? Die twee standen hebben toch duidelijk een ander doel.. ?

Volgens mij wil Ford gewoon dat je accu zo leeg mogelijk blijft totdat de update erop staat. Dat ie dan oplaadt tijdens het rijden.. het is dat ze het niet uit kunnen zetten denk ik, anders hadden ze het vast gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Ik heb eens uitgerekend hoeveel het ons gaat kosten.

We rijden gemiddeld 4 keer per week de accu volledig leeg. Ik ga uit van 45km elektrisch en 1:15 rijden zonder accu.

Gelukkig wonen we dichtbij Duitsland waar ik kan tanken voor 1,65 euro. Volgens de laadpaal gegevens laden we voor gemiddeld 19 cent per kWh (dynamisch contract). En er gaat telkens 11kWh de accu in van leeg naar vol.

11x0,19 = 2,19
1,65x3 = 4,95

We leveren dus ongeveer 2,75 euro in per leeg gereden accu. 4x per week, is 11 euro per week. Dit zal eigenlijk steeds meer worden als de auto verder kan rijden op de accu en de stroomprijzen lager worden in de zomerperiode.

Met de tegemoetkoming van 120 euro komen we 11 weken verder (grofweg gezien dus). Ben bang dat de update er dan nog niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneAP
Dus als ik mijn batterij helemaal leeg rij en we staan boven op de bv de col du Galibier
en naar beneden rijden in de L stand dan wordt de batterij toch ook gewoon opgeladen. Daar kan ik niks aan doen. Het maakt dus niet uit in welke stand je rijdt, opladen gebeurt toch wel, alleen bij EV later behoud de batterij een hoeveelheid energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ReneAP Dat dus. :Y
... heb ik al paar keer geprobeerd duidelijk te maken. O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als er mogelijkheid is op brandgevaar, dan wil je die accu zo leeg mogelijk houden. Met de Kuga is het nou eenmaal geen optie om de accu altijd helemaal leeg te houden... als ze dat konden hadden ze vast geadviseerd die optie te activeren.

Misschien moeten jullie dit filmpje even bekijken.. dan begrijp je wat beter wat het verschil is tussen een volle batterij of een lege batterij die in de fik vliegt :Y

Zoals je ziet is het verschil echt astronomisch. Het opladen is het probleem niet. Het laadniveau, dat is het probleem. Door opladen te verbieden zullen er vast wat mensen zijn die grote hoeveelheden lading in die accu weten te pompen op een laatste afdaling. Het leeuwendeel van de accu's zal waarschijnlijk het grootste deel van de tijd vrijwel leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Er zijn 3 gevallen geweest waarin er iets gebeurd is, leidend tot de boodschap “nu stoppen”. Dat kan potentieel leiden tot brand, maar dat lijkt niet gebeurd te zijn (maar dat is niet duidelijk genoeg uit de tekst te halen).

Iedereen moet zijn eigen afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:35
Voor de mensen die deze brief krijgen, weet iemand of deze ook geldt voor het facelift model (de mark 3,5 dus)?

Ik heb deze vanaf augustus 2024. Ik lees her en der diverse verhalen zonder echte bron vermelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@prekz Blader ff terug in dit topic.
Er zijn diverse urls voorbij gekomen waarmee je aan de hand van je VIN# kunt controleren of jouw auto hiervoor in aanmerking komt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-07 06:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKlrwQPlXsILTXf1bxKzf-GzksM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wBp34Rw6uPm0j2hkI7A7i2Aq.png?f=fotoalbum_large

Iemand deze al gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-07 06:54
Kan zijn dat het aan de update ligt maar laden duurt 10 minuten daarna storing , net bij 2 palen gehad :( zal later nog een andere testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 23:16
Iemand deze al gehad ?

Ja, vanmorgen kwartiertje onderweg toen ik de melding kreeg dat de update was gedownload.

Het zal vast ook aan de temperatuur liggen, maar voor het eerst een geschat rijbereik boven de 50 km. (53 om precies te zijn)
En daarna met twee tussenstops nog steeds meer bereik dan ik normaal al op 3/4 van de heenweg nog maar over had.
Het lijkt er dus op dat er idd een verbetering in het energiebeheer is geïnstalleerd. Maar pas 1 ochtend ervaring, dus nog ff afwachten.

[ Voor 2% gewijzigd door rekel op 20-03-2025 21:52 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:18
De onkosten moeten natuurlijk gewoon helemaal vergoed worden. Ben benieuwd hoe juridisch de vork in de steel steekt..

Wij laden gratis (zonnepanelen, salderen, geen boete enz)... 2 maanden rijden op benzine kost me ongeveer 100 euro.

[ Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 20-03-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:29:
De onkosten moeten natuurlijk gewoon helemaal vergoed worden.
Dat vinden wij (= de consument die heel veel geld betaald heeft voor een PHEV) wellicht.
Maar of Ford ook die mening is toegedaan? :+

Ik verwacht eigenlijk een soortement van inschrijfformulier waarmee je dit kunt claimen o.i.d. Of gaat nu iedereen individueel Ford bellen en hierom vragen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
ehtweak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:04:
[...]
Of gaat nu iedereen individueel Ford bellen en hierom vragen?
Ik denk dat dat de enige echte snelle oplossing is. Je legt druk bij Ford. Hoe meer mensen bellen hoe beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, Audi PHEV rijders zijn ook de pineut:

https://www.auto-motor-un...rien-koennen-ueberhitzen/

ook daar:

Festgestellt wurde der Fehler durch laufende Qualitätskontrollen. Möglicherweise gab es Abweichungen bei der Zellproduktion beim Zulieferer Samsung SDI. Nach Angaben der NHTSA können die möglicherweise defekten Batteriezellen noch bis zum August 2023 verbaut worden sein.

en ook analoog aan wat Ford al aangeeft:

Eine Lösung für das Problem scheint aktuell von Audi noch nicht verfügbar zu sein. In dem uns vorliegenden Schreiben heißt es, Audi entwickle derzeit eine optimierte Onboard-Software. Diese soll den Energiespeicher besser überwachen und bei Unregelmäßigkeiten eine Warnmeldung im Kombiinstrument anzeigen sowie den Ladezustand auf einen definierten Wert herabsetzen. Auch in den USA überprüft Audi an allen Fahrzeugen zusätzlich die Batteriefunktion, um möglichen Schäden vorzubeugen

en dit:

Audi empfiehlt generell, die Batterie nicht mehr extern zu laden, bis der Hersteller eine Reparaturmöglichkeit anbieten kann. Vermutlich wird diese in einem partiellen oder kompletten Batterietausch münden, der in Deutschland voraussichtlich im ersten Quartal 2025 durchgeführt werden soll.

M.a.w. wij, de Kuga PHEV rijders, zijn niet de enige 'slachtoffers'...

Nu maar hopen dat Ford niet softwarematig de accucapaciteit gaat terugschroeven zoals Google dat deed met de Pixel 4a:
nieuws: 'Sommige' Pixel 4a-smartphones krijgen na update kortere accuduur

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 21-03-2025 11:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerLeonov
  • Laatst online: 13-09 12:41
Je kunt erop rekenen dat Ford (en elk ander beursgenoteerd bedrijf) precies dat zal doen wat financieel voor hun het beste uitkomt. Als dat het verlagen vand e capaciteit van de accu is (omdat ze inschatten dat ze daarmee wegkomen), dan zullen ze dat doen. Helaas werkt het systeem zo: alleen financiele prikkels kunnen een bedrijf bijsturen, want hoofdelijke aansprakelijkheid bestaat niet, zolang een besluit niet op een persoon kan worden gepind.
Ik bedoel maar: het aantal Tesla's dat inmiddels is uitgebrand, met de passagiers opgesloten in de auto, is inmiddels ongelooflijk (Ton Aarts houdt het cijfer bij). Maar kennelijk kan het juridisch en daarmee financieel nog uit. Dus ja, we kunnen onze 'problematiek' wel relativeren. Maar ik wil ze tegelijkertijd wel zien bloeden, al is het een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
Het probleem is toch met de Samsung batterijen dan lijkt me het normaal dat Ford daar de claim moet neerleggen of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:56
ReneAP schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:28:
Het probleem is toch met de Samsung batterijen dan lijkt me het normaal dat Ford daar de claim moet neerleggen of zie ik dit verkeerd?
Natuurlijk, ook Ford gaat proberen de kosten te verhalen bij de veroorzaker.
Stel dat is Samsung, dan gaat die weer claims leggen bij hun leverancier enzovoorts, tot je aan de kleinste onderdelen toekomt.

Onderaan de streep is er uiteindelijk veel geld verschoven en verloren, en wordt het volgende product duurder 'door stijgende kosten'.

[ Voor 6% gewijzigd door WaterFire op 21-03-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toch ook weer lekker tegenstrijdig; de communicatie van Ford.

Als je inlogt bij ford.nl met je VIN#, dan staat er nog steeds:
"jouw voertuig heeft geen terugroepacties" :N
De FordPass App weet ook nog van niks. :N

Bij de RDW staat al sinds januari een terugroepactie geregistreerd. :Y
En de afgelopen weken hebben al velen DE brief binnengekregen. :Y

Al met al, weer een perfect staaltje van hoe het niet zou moeten. 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Laatst online: 09:45
Dus laden maar....
Ik laad momenteel nog wel, maar dan tot 60%.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:57
prekz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:39:
Voor de mensen die deze brief krijgen, weet iemand of deze ook geldt voor het facelift model (de mark 3,5 dus)?

Ik heb deze vanaf augustus 2024. Ik lees her en der diverse verhalen zonder echte bron vermelding.
Nee nieuwe facelift model valt er NIET onder:
Het gaat om auto’s geproduceerd van
20.08.2019 t/m 28.11.2023.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiMike
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:49
Goedemorgen! Ik volg al enige tijd dit onderwerp binnen Tweakers en ik heb gisteren, uiteraard na goedkeuring van de vrouw, een nieuwe Kuga ST line mogen bestellen. Levertijd 14 tot 18 weken. Was benieuwd hoe de ervaringen zijn met de levertijden. Het zal erom hangen eind juli verwachten we de 2e kleine op komst. Fingers crossed, zou leuk zij als pap de 2e in zijn nieuwe Kuga mag meenemen naar huis :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:35
rmr1 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Nee nieuwe facelift model valt er NIET onder:
Het gaat om auto’s geproduceerd van
20.08.2019 t/m 28.11.2023.
Bron? Want bij anderen hoor ik dat het tot april 2024 is. (dus inclusief het facelift model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gewoon je kenteken invullen op de RDW site, of bij de al eerder genoemde andere urls, en je weet of je Kuga PHEV al dan niet onder de terugroepactie valt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het verhaal rond 24S79 wordt steeds interessanter. ;)

In Oostenrijk worden de Ford Kuga PHEV rijders ook op de hoogte gesteld d.m.v. een brief.
MAAR... daar is het verder prima om je auto te blijven opladen! 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3z3IaQoOAQVUyZM_OYuLUPSFNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DW0USyM9chIcgl54Mq17uz9J.jpg?f=fotoalbum_large

Toch bijzonder, het gevaar is blijkbaar land afhankelijk. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
ehtweak schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:06:
Het verhaal rond 24S79 wordt steeds interessanter. ;)

In Oostenrijk worden de Ford Kuga PHEV rijders ook op de hoogte gesteld d.m.v. een brief.
MAAR... daar is het verder prima om je auto te blijven opladen! 8)7

[Afbeelding]

Toch bijzonder, het gevaar is blijkbaar land afhankelijk. :+
Nederlandse stroom is veel gevaarlijker dan die in Oostenrijk :Y) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Terwijl deze week mijn Kuga PHEV zich juist weer van de goede kant laat zien. :)

Ik rijd 's-ochtends weg, volgeladen + opgewarmd. En einde v.d. dag, na 47km volledig elektrisch heen en weer gereden, nog 12km EV-bereik over! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
prekz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Bron? Want bij anderen hoor ik dat het tot april 2024 is. (dus inclusief het facelift model)
Ook het vorige model is tot in 2024 geproduceerd. Voor zover ik nu overal lees, gaat het (nog) niet over het facelift model. Maar check vooral ovi.rdw.nl
De getroffen cellen van Samsung SDI zijn tot maart-2023 geproduceerd. (Volgens de NHTSA documenten waar ik eerder aan refereerde, de Duitse brief die ehtweak eerder quote spreekt dan weer over augustus 2023 :? )

[ Voor 28% gewijzigd door Propheticus op 22-03-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:18

Wouda

^C^C^C^C^C

Zelf zit ik al een tijdje te wachten op de brief, maar bij het RDW is nog geen terugroepactie aan mijn kenteken gekoppeld. Mijn auto is op 28-11-2023 op kenteken gezet (dus pre-facelift). Dan zou je toch verwachten dat die binnen die range valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
Wouda schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:39:
Zelf zit ik al een tijdje te wachten op de brief, maar bij het RDW is nog geen terugroepactie aan mijn kenteken gekoppeld. Mijn auto is op 28-11-2023 op kenteken gezet (dus pre-facelift). Dan zou je toch verwachten dat die binnen die range valt.
Als de RDW ook niets aangeeft, kan je ervanuit gaan dat deze aan jou voorbijgaat, mazzel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
De Eik schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Als de RDW ook niets aangeeft, kan je ervanuit gaan dat deze aan jou voorbijgaat, mazzel! Dus blijven laden en niet wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In de USofA zijn er twee brieven gestuurd.
Eerst eentje zonder dat je hoefde te stoppen met inpluggen en de tweede versie dat je wel moest stoppen met inpluggen...

zie hier:
https://www.kuga-forum.de...3/?postID=72142#post72142

Om de PDFjes te kunnen lezen moet je wel ingelogd zijn op dat forum.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJeTe
  • Laatst online: 05-04 09:59
Goedeavond,

Na het switchen van werkgever, ben ik ook gewisseld van auto, sinds 2 dagen nu in het bezit van een Kuga st-line uit 22.
Tot nu toe zijn de bevindingen erg positief.
Ik krijg alleen op geen enkele manier het Apple CarPlay systeem geactiveerd, ook zijn de icoontjes niet aanwezig in het hoofdscherm.
Omdat mijn kuga nog niet klaar stond, heb ik 2 dagen met een andere Kuga gereden waarbij de icoontjes in het hoofdscherm wel aanwezig waren en waarbij de verbinding snel geregeld was.
Betekent dit dat bij mijn Kuga gewoonweg het niet aanwezig is?
Ik ben na een middag zoeken op Google en marktplaats niet wijzer geworden of er überhaupt Kuga’s zijn zonder CarPlay.

Ik heb hiervoor 1,5 jaar met een Enyaq gereden en ben totaal niet thuis in de Ford wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Nu online
Heb je het wel bedraad aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJeTe
  • Laatst online: 05-04 09:59
Yes, plus andere kabels en poorten geprobeerd.
Pagina: 1 ... 36 ... 48 Laatste