Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 35 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 18:14

kaas-schaaf

Beunhaas

ehtweak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Nope. Auto was al keurig voorverwarmd en 'schoon' qua zicht.

[...]

Volgens Ford zelf werkt het toch anders:
https://www.fordserviceco...abled=False&buildtype=web

[...]

Ook dat is niet het geval. Regelmatig de afgelopen twee jaar gehad dat het Atkinson blok aanging, en na enkele minuten al weer uit. Dan is 'ie toch echt niet op temperatuur hoor. Zelfs de koelvloeistofmeter staat dan nog in het blauw.
Ford mag in hun boekje zetten wat ze willen, maar het 12v laadcircuit (een aparte unit) gaat vrijwel altijd pas werken als de motor/eCVT stroom genereert. Het kan wel, of het werkelijk gebeurt is een tweede, mijn metingen zeggen van niet (accuspanning rapportage via ODB2) tijdens rijden. Kan overigens per model verschillen aangezien er meerdere controller/omvormer units in verschillende modellen zitten. Dus ik sluit niet uit dat dit gedrag over tijd aangepast is.

Kleine toevoeging: mijn 12v accu is ongeveer 2x zo groot als de standaard Ford. Wellicht heeft dat er ook mee te maken. Dit voor een 12v koelbox maar die zit er normaal natuurlijk niet altijd in.

[ Voor 7% gewijzigd door kaas-schaaf op 06-03-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kaas-schaaf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:34:
Als bonus info: Er komt een nieuwe terugroepactie aan voor HV accupaketten (24S79, 2020-2024 modellen uit specifieke accuseries), deze is al bij de RDW gemeld en je kan hem daar dus zien. Ik heb de brief nog niet gehad. Software update met "mogelijk" HV accuvervanging (staat niet bij de RDW data). Zou leuk zijn in mijn geval, dan krijg ik een tweede nieuwe ...
Is hier in het topic al over geschreven.

Voorlopig heeft Ford zelf de 'fix' nog niet klaar voor de uitrol
En bovendien is de HV-accu vervanging optioneel; pas als de s/w zou aangeven dat dat nodig is...

Extra bonus:
Ik heb Ford hierover gebeld en die ontkennen het gewoon. :F 8)7
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Ook de FordPass App 'ziet' voor mijn Kuga geen recall. Terwijl het RDW zegt van wel. :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

ehtweak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Nope. Auto was al keurig voorverwarmd en 'schoon' qua zicht.

[...]

Volgens Ford zelf werkt het toch anders:
https://www.fordserviceco...abled=False&buildtype=web

[...]

Ook dat is niet het geval. Regelmatig de afgelopen twee jaar gehad dat het Atkinson blok aanging, en na enkele minuten al weer uit. Dan is 'ie toch echt niet op temperatuur hoor. Zelfs de koelvloeistofmeter staat dan nog in het blauw.
Na enkele minuten is de motor prima op operationele temperatuur, dat hij dat niet aan geeft is een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

ehtweak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Is hier in het topic al over geschreven.

Voorlopig heeft Ford zelf de 'fix' nog niet klaar voor de uitrol
En bovendien is de HV-accu vervanging optioneel; pas als de s/w zou aangeven dat dat nodig is...

Extra bonus:
Ik heb Ford hierover gebeld en die ontkennen het gewoon. :F 8)7

Ook de FordPass App 'ziet' voor mijn Kuga geen recall. Terwijl het RDW zegt van wel. :?
Zo ver had ik nog niet terug gezocht :+
Dit klopt, aangezien je die pas krijgt als de brief verstuurd is. De Ford backend geeft hem wel aan (inclusief openstaande CSPs die niet gemeld zijn). Inzien kan via https://www.motorcraftservice.com/ .

Ford beweert wel meer over de telefoon. Bij mij kunnen de door Ford verplichte serviceacties niet voltooit worden bij de garage maar ze beweren steenhard dat dit aan de garage ligt (die factureren gewoon dus niet mijn probleem). En een garage is ondertussen twee die falen.

[ Voor 14% gewijzigd door kaas-schaaf op 06-03-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kaas-schaaf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Na enkele minuten is de motor prima op operationele temperatuur, dat hij dat niet aan geeft is een ander verhaal ;)
Ehhhh?

Ik weet niet anders dan dat de koelvloeistof als eerste opwarmt. En dat duurt al een paar minuten.
Laat staan het oliecircuit. Dat duurt toch echt wel, zeker bij buitentemperaturen rond het vriespunt, 10-20 minuten.
Zeker zo'n groot blok als in de Kuga. Met zoveel liter motorolie in het hele circuit.

Mag aannemen dat je niet gelijk volgas de Autobahn opknalt? ;)

In mijn vorige VAG auto met een 1.2TSI 4-cilinder blok duurde het wel 15 minuten voordat de olietemperatuur minimaal zo'n 80 graden bereikte.
Pas bij helling op (Autobahn, bergpas, e.d.) zag ik wel eens temperaturen van 110 graden (of zelfs iets meer). Terwijl de koelvloeistof al binnen enkele minuten rond de 90 graden zat en dat ook bleef.

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 06-03-2025 10:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

ehtweak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Ehhhh?

Ik weet niet anders dan dat de koelvloeistof als eerste opwarmt. En dat duurt al een paar minuten.
Laat staan het oliecircuit. Dat duurt toch echt wel, zeker bij buitentemperaturen rond het vriespunt, 10-20 minuten.
Zeker zo'n groot blok als in de Kuga. Met zoveel liter motorolie in het hele circuit.

Mag aannemen dat je niet gelijk volgas de Autobahn opknalt? ;)
Nope, maar 10kw leveren vs 100kw zijn hele andere gevallen. Ik kijk enkel na wat ik zie gebeuren in mijn dataverzamelingsacties met het apparaat en dat is wat ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

Ik weet niet anders dan dat de koelvloeistof als eerste opwarmt.
Normaal is dat circuit in alle auto's tot ~80-90 graden grotendeels uitgeschakeld. Enkele de vloeistof die in de motor zit is word dan verwarmt en er zit behoorlijk veel in de radiator en slangen.

Blijkbaar vind Ford dat na enkele minuten het geheel "operationele temperatuur" zit. Als dat niet het geval zou zijn kan de motor net zo goed meteen stoppen.

[ Voor 69% gewijzigd door kaas-schaaf op 06-03-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 23:46
Het opwarmen van het blok is trouwens niet de reden dat de motor ineens uit zichzelf aan gaat, maar de gasdichte brandstoftank waarvan de dampen verbrand moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:16:
... maar de gasdichte brandstoftank waarvan de dampen verbrand moeten worden
Ik denk dat je wat anders bedoelt... ;) want dampen verbranden in de brandstoftank lijkt me geen goed idee... :+

En de brandstofpomp zuigt imho vloeistof aan, geen gassen...

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 06-03-2025 13:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:44
kaas-schaaf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Zo ver had ik nog niet terug gezocht :+
Dit klopt, aangezien je die pas krijgt als de brief verstuurd is. De Ford backend geeft hem wel aan (inclusief openstaande CSPs die niet gemeld zijn). Inzien kan via https://www.motorcraftservice.com/ .

Ford beweert wel meer over de telefoon. Bij mij kunnen de door Ford verplichte serviceacties niet voltooit worden bij de garage maar ze beweren steenhard dat dit aan de garage ligt (die factureren gewoon dus niet mijn probleem). En een garage is ondertussen twee die falen.
Ondertussen ontvangt men in de US al brieven: https://preview.redd.it/i...4cf160e399bb112c668effb80

"DO NOT PLUG IN your vehicle to charge the high voltage battery until the software remedy is completed at your dealer ..."
en daaronder
"Parts and software are not available [...] the remedy is anticipated to be available in the second quarter of 2025"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En dat gaan al die Ford PHEV rijders ook meteen doen, niet meer opladen...
Tuurlijk. ;w

Van de ene op de andere dag zou het niet meer oké zijn, terwijl de afgelopen jaren het allemaal prima werkte.
De kans dat je 'gewoon' dood gaat in het verkeer of minstens gewond raakt, door een gemiddeld verkeersongeluk is nog altijd groter. :X

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 06-03-2025 21:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijne staat toch buiten. Ondanks dat het een leasebak is zorg ik er goed voor. Maar als ie afbrand door een defecte accu.. so be it. Ga niet niet opladen om die reden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:13

Arno

PF5A

Sinds de laatste app update, kan ik mijn Kuga niet meer op afstand starten. Voorheen kon dit aan de paal (EV) en los (ICE). Meer mensen die hier last van hebben?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:18:
En dat gaan al die Ford PHEV rijders ook meteen doen, niet meer opladen...
Tuurlijk. ;w

Van de ene op de andere dag zou het niet meer oké zijn, terwijl de afgelopen jaren het allemaal prima werkte.
De kans dat je 'gewoon' dood gaat in het verkeer of minstens gewond raakt, door een gemiddeld verkeersongeluk is nog altijd groter. :X
Ik zeg ook trouwens niet dat ik dat ga doen of vind dat een ieder hier dat zou moeten.

Het is alleen wel opmerkelijk hoe wezenlijk verschillend de berichtgeving vanuit Ford verloopt naar eigenaren als je de US vergelijkt met de EU. Goed, misschien iets te maken met aansprakelijkheid / indekken vanwege de "I'll sue you" cultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
ehtweak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Ik denk dat je wat anders bedoelt... ;) want dampen verbranden in de brandstoftank lijkt me geen goed idee... :+

En de brandstofpomp zuigt imho vloeistof aan, geen gassen...
M’n bericht miste wat context, die dampen worden verband terwijl de motor aan staat. Daarom dat de motor ook aan gaat soms zonder een in eerste instantie duidelijke reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-09 15:05
Misschien is dat al genoemd, maar ik meld het toch.
Onder het knopje klimaatbeheersing kan je de verwarming aan of uit zetten.

Het systeem uitschakelen helpt uw
actieradius te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:41
Vraagje...

Wij verwarmen ook altijd de auto op voor vertrek in de vroege ochtend. Ik stel altijd gemiddeld in qua warmte.

Bij heel koud weer heb je dan ook de stoelen en stuur verwarmd. Vanmorgen was dit niet zo. Wordt er ook naar de buitentemperatuur gekeken of bijvoorbeeld de stoelverwarming ook aan gaat? Vanmorgen was het immers warmer dan de afgelopen dagen.

Op de app van de laadpaal is te zien dat de auto wel voorverwarmd zou moeten zijn aan het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nedora En als je 'm op 'warm' zet (dat doe ik zelf namelijk).

Vanochtend was alles prima opgewarmd, inclusief de stoelverwarming van de bestuurder.
En nee, er was geen nachtvorst.

Maar het lijkt me eigenlijk normaal dat 'ie wel rekening houdt met de buitentemperatuur...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fep
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:59

fep

Draakje5 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:16:
We merken dat we nauwelijks benzine verbruiken.
Is het slim om euro 98 te tanken?

Ik verwacht dat een volle tank benzine bij ons pas na 9 weken leeg zal zijn.
Ik denk dat het vooral verstandig is om E5 te tanken. Woon je langs de Duitse grens dan kun je Super E5 tanken. De euro 95 dus. Het gaat vooral om het ethanol gehalte. E10 trekt water aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
ehtweak schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:03:
@Nedora En als je 'm op 'warm' zet (dat doe ik zelf namelijk).

Vanochtend was alles prima opgewarmd, inclusief de stoelverwarming van de bestuurder.
En nee, er was geen nachtvorst.

Maar het lijkt me eigenlijk normaal dat 'ie wel rekening houdt met de buitentemperatuur...
Dat ga ik maandag even proberen, al wordt het wel weer kouder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Hallo, ik heb recent op marktplaats dit bagagenet gekocht, origineel Ford, alleen weet ik niet hoe je dit moet bevestigen, ik heb geen bevestigings punten aan het dak. Hoe kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM-u1Y7QsBHVcFQQCMmfnwrGMTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJpqrzRPwQkCWImXD87lVOAn.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.ford-accessoi...8110?model=kuga&year=2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:50
atanis schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:40:
Hallo, ik heb recent op marktplaats dit bagagenet gekocht, origineel Ford, alleen weet ik niet hoe je dit moet bevestigen, ik heb geen bevestigings punten aan het dak. Hoe kan dit?

[Afbeelding]

https://www.ford-accessoi...8110?model=kuga&year=2019
Het staat kristalhelder in de tekst van je link: "Zwart polyester, kan alleen worden gemonteerd als de bevestigingspunten bij de configuratie van het voertuig (af-fabriek) zijn besteld."

Als je die niet hebt gaat het niet. Zet maar weer op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Duur bagagenet... wat niet (altijd) past... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het eerste sensatiebericht over de 24S79 recall is er ook al:

https://www.autoblog.nl/n...g-je-niet-opladen-7064311

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-Anne-Tweaked
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-08 15:28
Even een (mss) raar vraagje: Weet iemand of het stuurwiel van de laatst nieuwe Kuga bekleed is met echt leer of is het van dat nepleer. 'Vegan leather' (sic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Misschien een raar vraagje @Jo-Anne-Tweaked , ;) maar waarom is dat belangrijk, of het 'echt' leer is?

Het gaat er toch om dat je goed grip hebt, het lang meegaat en prettig te gebruiken is? + nog wat cosmetische eigenschappen wellicht...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-Anne-Tweaked
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-08 15:28
ehtweak schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:30:
Misschien een raar vraagje @Jo-Anne-Tweaked , ;) maar waarom is dat belangrijk, of het 'echt' leer is?

Het gaat er toch om dat je goed grip hebt, het lang meegaat en prettig te gebruiken is? + nog wat cosmetische eigenschappen wellicht...
Ah, ja. Op zich is dat natuurlijk het belangrijkst, ja.

Maar het voelt niet zo lekker. Inmiddels ben ik er achter: het stuur is bekleed met Ford's premium Sensico ® material. Gestikt nog wel. En dat is dus veganistisch materiaal. Kunstleer dus.

En dat voel ik. Echt leer voelt gewoon lekkerder, dus nu ben ik aan het overwegen om bij ali een echt leer stuurwielhoes te kopen. Dat sensico 'plakt' altijd een beetje aan mijn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik vind het stuur van mijn Fiesta (met echt leer) toch net even fijner aanvoelen inderdaad. Maar goed, als het maar lang meegaat inderdaad.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

De Eik schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:05:
Zijn er in dit forum.
Ford KUGA PHEV bezitters, die ook onderstaande klacht hebben?
Ook KUGA' na 2022??
Te constateren bij een koude motor in de sportstand en/ of in opladen voor later. Dit, wanneer de benzinemotor stationair draait in neutraal:
- Een zeer onregelmatig stationair toerental met schokkende trillingen.
- Een rammelend, klapperend en ook een onregelmatig knarsend geluid.

YouTube: Ford Kuga/Escape PHEV flywheel issue
YouTube: Ford Kuga PHEV / Auto -H4F45 Rasselgeräusche in Stellung N

Mijn KUGA ST-X met 28000 km op de teller uit 2022 heeft dit.

Ik zou graag weten wie dit probleem ook heeft gehad en of en hoe het is opgelost.
Heeft iemand een idee over het aantal getroffen KUGA's. En bij hoeveel het probleem is opgelost?
Ik heb mijn Kuga pas een week of drie en omdat m'n accu leeg was, startte ik hem in sportstand en viel mij inderdaad voor het eerst op dat ie bij het wegrijden beetje schokkerig reageerde.

Sowieso, in sportstand gaat ie in absurd hoge toeren voor mijn gevoel bij het starten.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Naboo met een lege accu gaat de motor in de hogere toeren lopen omdat hij de accu gaat bijvullen totdat die een range van 2km heeft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Naboo Dat rammelprobleem is heel wat anders dan een 'beetje schokkerig'. Zoek maar terug in dit topic, daar is al diverse keren over geschreven. Ook op het Duitse Kuga forum worden soortgelijke zaken gemeld.
Zoals hier:
https://www.kuga-forum.de...es-klingeln-beim-starten/
en hier:
https://www.kuga-forum.de...er-verbrenner-l%C3%A4uft/

Waarom zou je bij lege accu de sportstand inschakelen bij het starten/wegrijden?
De Kuga PHEV regelt dat toch automatisch?

De HV-accu is nooit helemaal leeg, zelfs al heb je nog 0km bereik.
Als ik bijvoorbeeld >1000km heb gereden, zonder bij te laden, en de auto al lang 0km EV-bereik aangeeft, dan nog rijdt 'ie elektrisch weg, bij de volgende keer starten. Oké, na een paar honderd meter gaat dan alsnog het Atkinson blok aan. Maar toch...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Pascal P schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Het staat kristalhelder in de tekst van je link: "Zwart polyester, kan alleen worden gemonteerd als de bevestigingspunten bij de configuratie van het voertuig (af-fabriek) zijn besteld."

Als je die niet hebt gaat het niet. Zet maar weer op marktplaats.
Niet goed gekeken helaas. Dan moet je zo'n rek hebben wat aan de hoofdsteunen van de achterbank zit. Maar weer op MP inderdaad. Iemand van hier interesse, mag voor een leuk prijsje weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
Gisteravond heb ik mijn Kuga opgeladen aan een publieke paal, 69km elektrisch bereik!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jeroentje23 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:45:
Gisteravond heb ik mijn Kuga opgeladen aan een publieke paal, 69km elektrisch bereik!!
Zou pas meerdere uitroeptekens gebruiken als je het ook daadwerkelijk haalt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik heb vandaag de 40 aangetikt, vond ik ook al heel wat :+
Wel slecht met een moderne PHEV, maar het is wat het is

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
Glashelder schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Zou pas meerdere uitroeptekens gebruiken als je het ook daadwerkelijk haalt :+
Fair punt, hoewel ik de melding 69km ook al een hele mijlpaal vind ik als ik de berichten hier lees.

Ondertussen staat het bereik nu op 42km, en heb ik 25km elektrisch gereden zonder dat de ICE aan is gegaan. Fingers crossed

[ Voor 17% gewijzigd door Jeroentje23 op 10-03-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lader
  • Laatst online: 10-04 21:13
Goedemiddag,

Heeft iemand het juiste antwoord op de vraag wat nu de beste methode is voor het opladen van de HS-accu. Telkens tot 100% en terug naar 0-10% of beter de spanning houden tussen 20% en 80%. Heb deze vraag bij meerdere dealers gesteld en krijg tegenstrijdige antwoorden: de ene zegt dat het voor EV auto's altijd beter is tot max 80% te laden, anderen geven dat de kuga-batterij is uitgerust met een veiligheidsmarge en dat je daardoor al nooit 100% kunt laden. Dat laatste klopt m.i. wel want het lukt bij volledig leeg niet om er meer dan 11,5kwh (op 220v) in te krijgen. Ik heb een Kuga active x uit 2022 (geimporteerd uit DLD).

Dank voor de reacties alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Lader schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:07:
Goedemiddag,

Heeft iemand het juiste antwoord op de vraag wat nu de beste methode is voor het opladen van de HS-accu. Telkens tot 100% en terug naar 0-10% of beter de spanning houden tussen 20% en 80%. Heb deze vraag bij meerdere dealers gesteld en krijg tegenstrijdige antwoorden: de ene zegt dat het voor EV auto's altijd beter is tot max 80% te laden, anderen geven dat de kuga-batterij is uitgerust met een veiligheidsmarge en dat je daardoor al nooit 100% kunt laden. Dat laatste klopt m.i. wel want het lukt bij volledig leeg niet om er meer dan 11,5kwh (op 220v) in te krijgen. Ik heb een Kuga active x uit 2022 (geimporteerd uit DLD).

Het laatste is waar. De Kuga PHEV kun je al niet tot 100% laden; hij houdt marges boven en onder aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentje23
Lader schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:07:
Goedemiddag,

De accu heeft een capaciteit van 14.4 kWh. 80% hiervan is 11,5 kWh, dit is ook wat je maximaal kan opladen in de accu van de Kuga. Dit wordt dan weergegeven als 100%. Oftewel de Kuga laadt maximaal op tot 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lader
  • Laatst online: 10-04 21:13
Dank voor de reacties: conclusie is dus gewoon laden tot 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen enkele elektrische auto staat toe de accu te laden tot 100% of te ontladen tot 0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propheticus
Lader schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:28:
Dank voor de reacties: conclusie is dus gewoon laden tot 100%
Tenzij je net zoals ik deze brief ontvangt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbJeB2Wrbgz3AtQ5LwrUY5yLmg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFR3Kyx6S1cYLE6F69tySQyK.jpg?f=fotoalbum_large

Na de US dus ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Propheticus schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding]

Na de US dus ook hier.
Wat is de afzender?

Dat is niet Ford volgens mij. Lijkt eerder geschreven door de lokale buurtwappie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Glashelder schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Wat is de afzender?

Dat is niet Ford volgens mij. Lijkt eerder geschreven door de lokale buurtwappie :+
Afzender Ford Nederland B.V. te Amstelveen via prioriteitspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 13:38
Krijg hem ook net in de bus. Even de dealer gebeld en die bevestigen dit.
Blijft toch bijzonder Hoogspanning en Ford, 😜 (Hebben ook een Mach-E en daar ook al voor het hoogspanningscircuit terugroepactie gehad. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
Propheticus schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding]

Na de US dus ook hier.
Pfff, gaan we ons hier ook aan houden? De zonnestroom moet toch ergens naartoe ;(

Gezien de snelheid waarmee dit normaal gaat bij terugroepacties betekend het waarschijnlijk een eeuwigheid niet laden. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Propheticus schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Afzender Ford Nederland B.V. te Amstelveen via prioriteitspost.
Lol, het komt niet vaak voor dat fabrikanten hun eigen producten GEVAARLIJK noemen 8)7 Wat een taalgebruik voor een officiele brief.

Ik vind het nogal wat hoor.. maanden lang duur moeten rijden omdat Ford zijn zaakjes niet op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
nooberke schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Pfff, gaan we ons hier ook aan houden? De zonnestroom moet toch ergens naartoe ;(

Gezien de snelheid waarmee dit normaal gaat bij terugroepacties betekend het waarschijnlijk een eeuwigheid niet laden. ;w
Maar, maar, maar, het staat er in ALL CAPS. Dan moet je wel... :+

Op de achterkant staat dat er met prioriteit aan wordt gewerkt en de software in Q2 verwacht wordt. (was al bekend vanuit berichten uit de US)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

mtouw78 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:33:
Krijg hem ook net in de bus. Even de dealer gebeld en die bevestigen dit.
Blijft toch bijzonder Hoogspanning en Ford, 😜 (Hebben ook een Mach-E en daar ook al voor het hoogspanningscircuit terugroepactie gehad. )
Welke MK is dit voor? Ik zie bij de RDW namelijk geen acties voor mijn MK3.5

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Arno schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:51:
[...]

Welke MK is dit voor? Ik zie bij de RDW namelijk geen acties voor mijn MK3.5
MK3.

De terugroepactie voor de MK3.5 volgt ergens in 2027.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Oh dus ik mag nog 2 jaar in een potentiële bom rondrijden :+

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nooberke schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Hoe serieus moet je dit nemen?

Want... zoals al eerder aangegeven, ergens eind vorig jaar was dit al bekend.
Toen was het nog niet gevaarlijk... :N

Vervolgens kwam er een melding bij je kenteken vanwege de terugroepactie, bij het RDW. :Y

Als je dan Ford Nederland klantenservice belde, werd het gewoon ontkend. :F :N
Ditto voor de Ford garage; die wist van niks... O-)

Wanneer je zelf via b.v. https://www.fordzona.sk/ de info opvraagt, staat je Kuga wel vermeld. :Y

En op dit moment heeft nog lang niet iedereen die brief ontvangen. Dus pas als je de brief ontvangt, is het plotsklaps "niet meer opladen"?!? 8)7 :?

Ik ga ze aanklagen!!!! Dat zal ze leren!!! Ik rijd al 25kkm rond in een potentieel gevaarlijke auto. :+ En ik wist van niks...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:22

EiT

Als zeer pas na 4 jaar achterkomen zal het allemaal wel mee vallen. Nadeel is wel als je oplaad en de auto alsnog uitfikt je niets van Ford hoeft te verwachten.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar je laadt ook op tijdens het rijden.
Dus hoe zit dat dan?

Nee, nog gekker, als je in de bergen rijdt, dan kan 'ie zelfs sneller laden dan dat je dat via de steker doet!

Da's niet gevaarlijk? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
ehtweak schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:02:
[...]

Vervolgens kwam er een melding bij je kenteken vanwege de terugroepactie, bij het RDW. :Y

Als je dan Ford Nederland klantenservice belde, werd het gewoon ontkend. :F :N
Ditto voor de Ford garage; die wist van niks... O-)

Wanneer je zelf via b.v. https://www.fordzona.sk/ de info opvraagt, staat je Kuga wel vermeld. :Y

En op dit moment heeft nog lang niet iedereen die brief ontvangen. Dus pas als je de brief ontvangt, is het plotsklaps "niet meer opladen"?!? 8)7 :?

Ik ga ze aanklagen!!!! Dat zal ze leren!!! Ik rijd al 25kkm rond in een potentieel gevaarlijke auto. :+ En ik wist van niks...
Het blijft toch interessant. Op ovi.rdw.nl staat de terugroep actie vermeldt.

Bij die fordzona niet en ook als ik bij ford inlog staat hij er niet.... En ieder geval ook geen brief gehad.

Vraag ma af of ze weer gaan compenseren, alleen op benzine rijden is een stuk duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb ook de brief gekregen. Benieuwd of er nog compensatie komt. En een paar bomen voor in de tuin om de co2 te compenseren .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HjB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:06

HjB

Vandaag een brief gekregen van Ford dat de auto niet meer geladen mag worden. Terugroep actie 24S79. Lekker dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
ehtweak schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:02:
[...]

Wij nemen het ter kennisgeving aan maar we gaan gewoon opladen. We gebruiken de auto nu al dik 3 jaar en er zijn al honderden kW's in de accu verdwenen en gebruikt, dan komt het op die 3 maand ook niet aan. Toevallig moet de Kuga maandag voor een beurt, zal de dealer eens vragen.

Overigens nog geen brief ontvangen maar volgens een eerder genoemde website valt onze auto er wel onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Nou... paar maanden later maar mijn kuga is eindelijk weer bij de dealer geweest met de volgende problemen:
- Auto stopt soms ineens met opladen aan de paal. Ik gebruik tientallen verschillende palen en het gebeut vaak (niet altijd), maar precies toen ze bij de dealer de auto een stukje oplaadde gebeurde het niet dus zal wel aan mijn paal liggen
- Het bekende gerammel uit de versnellingsbak met hevige getril tot gevolg... ookal werd het steeds erger, kon geen kwaad en het werd op een (je verwacht het niet bij ford) producteigenschap geschoven
- Climate control die niet volledig op temperatuur komt en hoorbaar geluiden van tandwielen van de kleppen in de kachelmotor die tandjes overslaan, maar nee, meneer we kunnen niks constateren en de instellingen van climate control zijn slechts een indicaitie en ontkennen dat er een probleem is (ookal hebben ze al 3 mnd geleden zo'n stelmotor vervangen omdat die doorgebrand was)
- Tank klep die bij gesloten stand een MM of 7 uitstak was ook....... producteigenschap

En dan als kers op de taart mogen we ook niet meer laden

En dan liepen ze te piepen dat ik overwoog contact op te nemen met de Bovag

Dat de tankklap in vergelijking met de andere kuga's op het terrein (die 2 weken oud zijn) veel verder uitstak moest ik maar mee leven en ookal staat er in de VS een terugroepactie open voor de versnellingsbak vonden ze nog dat er geen issues waren en de honderden forum threads en meerdere mensen hier op tweakers met hezelfde probleem vonden ze onbetrouwbaar

[ Voor 13% gewijzigd door x0z8_ op 14-03-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@x0z8_ Wat een doffe ellende met dat afwijzende en ontkennende gedrag van die Ford garage... :-(
troost je met de gedachte dat ik dit soort dingen ook jarenlang heb meegemaakt bij VAG garages (zowel Skoda als VW)

Wellicht verstandig om eens een andere Ford garage te proberen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:22

EiT

Ik zou ook naar een andere Ford garage gaan. Desnoods laten repareren en dan de rekening als garantie punt aan kaarten.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Ik zit helaas vanwege Bovag garantie gebonden aan Broekhuis Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
x0z8_ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:09:

- Het bekende gerammel uit de versnellingsbak met hevige getril tot gevolg... ookal werd het steeds erger, kon geen kwaad en het werd op een (je verwacht het niet bij ford) producteigenschap geschoven

[...] en ookal staat er in de VS een terugroepactie open voor de versnellingsbak vonden ze nog dat er geen issues waren en de honderden forum threads en meerdere mensen hier op tweakers met hezelfde probleem vonden ze onbetrouwbaar
Dus als het binnen de new vehicle warranty valt is het wel een probleem en op kosten van Ford te fixen door module stuursoftware update en waar nodig vliegwieldemper vervanging, maar zodra het ze zelf iets kost onder BOVAG garantie is het plots een 'producteigenschap'...
TSB 22-2061
Fraaie vertoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Propheticus schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Dus als het binnen de new vehicle warranty valt is het wel een probleem en op kosten van Ford te fixen door module stuursoftware update en waar nodig vliegwieldemper vervanging, maar zodra het ze zelf iets kost onder BOVAG garantie is het plots een 'producteigenschap'...
TSB 22-2061
Fraaie vertoning.
Ik heb meerdere keren gerefereerd naar die TSB maar het antwoord komt dan neer op ''Ja maar dat is Amerika en de escape is net iets anders'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DerLeonov
  • Laatst online: 13-09 12:41
Ik heb 'de brief' ook ontvangen en word vooral nogal boos over het laconieke sorry, maar geen compensatie. Bedrijven mogen niet wegkomen met dit soort gekloot. Want als ze er niet financieel voor moeten bloeden, maken ze bij de volgende keer weer dezelfde afweging. Ik zie voldoende aanleiding voor een collectieve claim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 20:38
Via de klantenservice biedt ford NL een compensatie van 120 euro tot de reparatie uitgevoerd is. Zie hieronder.

Niet vergelijkbaar met de tegemoetkoming tijdens de vorige recall in 2020. Dekt slechts 1 kleine maand aan toegenomen brandstofkosten.

Dit ook als reactie bij Ford NL aangegeven.

Binnen Ford is er de mogelijkheid om €120,- op uw rekening te laten storten voor benzinekosten, totdat de terugroepactie daadwerkelijk kan worden uitgevoerd. Voor het indienen van de aanvraag heb ik de onderstaande gegevens van u nodig:

- Een foto van de brief die uw ontvangen heeft
- Uw volledig naam, zoals op uw bankpas staat
- Uw IBAN nummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:56
Djoster schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:59:
Via de klantenservice biedt ford NL een compensatie van 120 euro tot de reparatie uitgevoerd is. Zie hieronder.

Niet vergelijkbaar met de tegemoetkoming tijdens de vorige recall in 2020. Dekt slechts 1 kleine maand aan toegenomen brandstofkosten.
De vorige Kuga die ik te leen had van Broekhuis Ford stond wel in het RDW bij de terugroepacties, de huidige niet. Maar dit is een import auto, dus dat kan nog komen..

Maar in mijn geval zou er nooit zo'n verschil optreden, als ik de publieke laadpaal doorreken en doe alsof benzine 1:16 verbruikt dan komt dat ongeveer gelijk uit. 120 is wellicht gerekend vanaf 'gratis stroom'?
Ach, tegen die tijd zal ik wel weer een nieuwe leenauto hebben, het zijn auto's die gewoon te koop staan bij ze 8)7 (we naderen de 5 maanden dat hij bij de dealer in de werkplaats staat!)

[ Voor 12% gewijzigd door WaterFire op 14-03-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WaterFire schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:20:
[...]
(we naderen de 5 maanden dat hij bij de dealer in de werkplaats staat!)
Bizar!
Je zou toch denken ze willen je probleem toch oplossen, want dit kost de garage ook geld.
Mag tenminste aannemen dat je in de tussentijd de vervangende auto niet zelf hoeft te betalen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Djoster schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:59:
Heb je een concrete link waar je je kunt aanmelden voor die 120€ retour?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
ehtweak schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Heb je een concrete link waar je je kunt aanmelden voor die 120€ retour?
Nee geen concrete link. Ik heb hun gebeld waarna ze een case hebben aangemaakt.
Vanochtend bovenstaande als reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
WaterFire schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:20:
[...]

De vorige Kuga die ik te leen had van Broekhuis Ford stond wel in het RDW bij de terugroepacties, de huidige niet. Maar dit is een import auto, dus dat kan nog komen..

Maar in mijn geval zou er nooit zo'n verschil optreden, als ik de publieke laadpaal doorreken en doe alsof benzine 1:16 verbruikt dan komt dat ongeveer gelijk uit. 120 is wellicht gerekend vanaf 'gratis stroom'?
Ach, tegen die tijd zal ik wel weer een nieuwe leenauto hebben, het zijn auto's die gewoon te koop staan bij ze 8)7 (we naderen de 5 maanden dat hij bij de dealer in de werkplaats staat!)
Dat is inderdaad gerekend met "gratis" stroom. Wij laden nooit aan een publieke paal. Nu met salderen een jaarlijks overschot wat we elektrisch oprijden. Terugleververgoeding van 4 cent vergeet ik voor het gemak ff 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:56
ehtweak schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Bizar!
Je zou toch denken ze willen je probleem toch oplossen, want dit kost de garage ook geld.
Mag tenminste aannemen dat je in de tussentijd de vervangende auto niet zelf hoeft te betalen?
Inderdaad geen kosten, gewoon lastig. In die tijd heb ik inmiddels 6 leenauto's gehad. En als ik een auto ruim een maand had, liggen er gewoon je dagelijkse spullen in natuurlijk. Dus vergeet je je zonnebril er uit te halen, dat soort gedoe.

Voor de geinteresseerden nog eens een samenvatting (en anders sorry voor het kapen van de pagina):

De auto heeft het een maand of twee goed gedaan (nieuwe groene Titanium), mee naar Frankrijk op vakantie geweest, heerlijke auto.
Opeens ging hij na iedere laadbeurt klagen dat er een storing tijdens het laden was opgetreden (rode ring en "controleer handboek").
Garage kon niets vinden. Weer een aantal weken later begon het display op de snelweg (letterlijk) te piepen dat de Lane Centering niet werkte. Een paar seconde daarna werkte alles gewoon weer.
Dat gebeurde iedere 5 á 10 minuten, inclusief de geluidspingel die er bij hoort.

De precieze volgorde weet ik niet meer, maar de periode daarna kwamen er steeds meer storingen bij:
- Rijbaan herkenning ging uit en weer aan (weer dat 'ding-dong' geluid er bij)
- Vlak na wegrijden, en soms op de snelweg opeens de melding "auto ontgrendeld"
- Bij stilstand voor een stoplicht gaat de parkeerrem soms opeens 'aan', waarbij de auto echt in zijn veren zakt met kraak en al.
- Je rijdt op de snelweg, handen netjes aan het stuur, opeens de rood knipperende melding "besturing direct overnemen!" (volgens mij krijg je die als derde waarschuwing als je echt lang loslaat).
- Als een van de laatste nieuwe errors begon de navigatie de route los te laten (opeens 30 meter naast de snelweg). Weer wat later bleef het beeld soms een paar minuten bevroren en schoot toen weer goed.
Nog een paar dagen later gebeurde het regelmatig dat hij met een stippellijn rechtdoor bleef gaan ongeacht de richting of snelheid van de auto.
- En af en toe een complete rit geen enkel contact met satellieten.
- Inmiddels was de 'connectivity' optie greyed out in de SYNC instellingen, dus een poging tot een reset was ook niet uit te voeren.

'Tenslotte' was de auto niet meer te vinden in de app. De locatie en status ververste niet meer, en na ontkoppelen was hij ook niet meer te bereiken, ook niet voor de dealer.

Na wat losse pogingen van een paar dagen staat hij sinds 6 november in de werkplaats. Af en toe een update, maar die gaat nooit verder dan "we wachten op instructies van Ford Nederland in verband met de garantie".
Ik kom/kwam regelmatig langs om weer eens een leenauto om te ruilen, en dan doet het wel pijn hoor, als je je auto echt helemaal uit elkaar ziet staan daar.. Op een gegeven moment kon ik niet eens meer met mijn sleutel het slot openen om te kijken of ik er nog iets uit kon halen.. Compleet dood ;w

Ze hebben denk ik meer dan 6 weken verloren omdat ze een onderdeel besteld hadden dat volgens Ford niet bestond als onderdeel(!?) en dus niet geleverd kon worden.
En dan weet je het wel, zodra ik iedere paar weken informeerde was het een goed idee van mij dat ze Ford daar eens over gingen bellen..zucht

Als het 'goed' is wordt deze of volgende week besloten dat de auto teruggekocht wordt en een nieuwe besteld. Ze willen nog een laatste poging doen.
Ik kan het ook wel weer relativeren; ik heb het geluk dat het een auto van de zaak is, en op wat uitzonderingen na heb ik een Kuga gereden met meer opties dan mijn eigen auto. Maar ik was/ben best trots op mijn auto, en zou als het zo ver komt gewoon dezelfde opnieuw bestellen. Hoe groot is de kans dat dit nog eens gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@WaterFire Wow! Nogmaals wow! 8)7

Ik dacht dat de zogenaamde maandagochtendauto niet meer bestond. Maar in jouw geval... :-(

In ieder geval sterkte met de afhandeling. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecappuchon
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-07 20:02
Is er ondertussen al een oplossing wat betreft de problemen met het instellen van vertrektijden (voorverwarmen of koelen) dagen kloppen niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Thecappuchon schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:33:
Is er ondertussen al een oplossing wat betreft de problemen met het instellen van vertrektijden (voorverwarmen of koelen) dagen kloppen niet...
De dagen in de app kloppen en ook die als je in de auto een niveau doorklikt bij het instellen van een dag. Het overzicht een niveau hoger heeft een weergavefout en toont zondag als eerste dag, maar dat is dus maandag. Vziw is daar nog geen fix voor, want sync heb ik onlangs nog geupdatet en het issue is nog zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Da's nou één v.d. weinig dingen van de FordPass App die wel redelijk goed werken.

De instelling van de laad- en opwarmtijden.
Soms kost het wel een paar pogingen om een wijziging door te voeren, maar dat is de laatste maanden (met de regelmatige updates vanuit de PlayStore), er wel op vooruit gegaan.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:03:
Da's nou één v.d. weinig dingen van de FordPass App die wel redelijk goed werken.

De instelling van de laad- en opwarmtijden.
Soms kost het wel een paar pogingen om een wijziging door te voeren, maar dat is de laatste maanden (met de regelmatige updates vanuit de PlayStore), er wel op vooruit gegaan.
Oneens, zodra ik laadtijden wil aanpassen ben ik meerdere pogingen en minimaal een kwartier verder.
Achter elkaar meerdere dagen aanpassen leidt ertoe dat de laatste dag wordt aangepast maar de eerder aangepaste dagen weer terug worden gezet naar de vorige 'state'. Zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zei ook "redelijk goed". ;)

Want, zeg maar een jaar geleden, was het vrijwel ondoenlijk om dat zonder heel veel geduld en frustratie voor elkaar te krijgen.
En idd, één parameter tegelijk wijzigen lukt vaak beter dan meerdere tegelijk. :-(

BTW: ik gebruik de Android versie op een up-to-date Google Pixel slimfeun.

Best wel triest. Een auto van 50k€, een (eigenlijk) verplichte App erbij om wat essentiële zaken in te stellen. En dan deze mate van professionaliteit. NOT. ;w :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Tezamen met de recalls, hoe er om wordt gegaan met defecten producteigenschappen en de geopolitieke situatie weet ik niet of ik bij een volgende auto nog Ford zou overwegen.
Jammer, hield altijd wel van hun onderstel en afstelling daarvan > rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:46
Propheticus schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:17:
Tezamen met de recalls, hoe er om wordt gegaan met defecten producteigenschappen en de geopolitieke situatie weet ik niet of ik bij een volgende auto nog Ford zou overwegen.
Jammer, hield altijd wel van hun onderstel en afstelling daarvan > rijgedrag.
Tja, ik zit een Kuga te overwegen aangezien mijn Kia EV6 allemaal kuren heeft.
Dus ja, bij andere merken is het zeker niet beter helaas.

En leuk dat je bij Kia 7 jaar garantie krijgt, maar dat betekend niet dat je het ook daadwerkelijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:46
WaterFire schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Inderdaad geen kosten, gewoon lastig. In die tijd heb ik inmiddels 6 leenauto's gehad. En als ik een auto ruim een maand had, liggen er gewoon je dagelijkse spullen in natuurlijk. Dus vergeet je je zonnebril er uit te halen, dat soort gedoe.

Voor de geinteresseerden nog eens een samenvatting (en anders sorry voor het kapen van de pagina):

De auto heeft het een maand of twee goed gedaan (nieuwe groene Titanium), mee naar Frankrijk op vakantie geweest, heerlijke auto.
Opeens ging hij na iedere laadbeurt klagen dat er een storing tijdens het laden was opgetreden (rode ring en "controleer handboek").
Garage kon niets vinden. Weer een aantal weken later begon het display op de snelweg (letterlijk) te piepen dat de Lane Centering niet werkte. Een paar seconde daarna werkte alles gewoon weer.
Dat gebeurde iedere 5 á 10 minuten, inclusief de geluidspingel die er bij hoort.

De precieze volgorde weet ik niet meer, maar de periode daarna kwamen er steeds meer storingen bij:
- Bij stilstand voor een stoplicht gaat de parkeerrem soms opeens 'aan', waarbij de auto echt in zijn veren zakt met kraak en al.
- Je rijdt op de snelweg, handen netjes aan het stuur, opeens de rood knipperende melding "besturing direct overnemen!" (volgens mij krijg je die als derde waarschuwing als je echt lang loslaat).
- Als een van de laatste nieuwe errors begon de navigatie de route los te laten (opeens 30 meter naast de snelweg). Weer wat later bleef het beeld soms een paar minuten bevroren en schoot toen weer goed.
Nog een paar dagen later gebeurde het regelmatig dat hij met een stippellijn rechtdoor bleef gaan ongeacht de richting of snelheid van de auto.
- Inmiddels was de 'connectivity' optie greyed out in de SYNC instellingen, dus een poging tot een reset was ook niet uit te voeren.

'Tenslotte' was de auto niet meer te vinden in de app. De locatie en status ververste niet meer, en na ontkoppelen was hij ook niet meer te bereiken, ook niet voor de dealer.

Na wat losse pogingen van een paar dagen staat hij sinds 6 november in de werkplaats. Af en toe een update, maar die gaat nooit verder dan "we wachten op instructies van Ford Nederland in verband met de garantie".
Ik kom/kwam regelmatig langs om weer eens een leenauto om te ruilen, en dan doet het wel pijn hoor, als je je auto echt helemaal uit elkaar ziet staan daar.. Op een gegeven moment kon ik niet eens meer met mijn sleutel het slot openen om te kijken of ik er nog iets uit kon halen.. Compleet dood ;w

Ze hebben denk ik meer dan 6 weken verloren omdat ze een onderdeel besteld hadden dat volgens Ford niet bestond als onderdeel(!?) en dus niet geleverd kon worden.
En dan weet je het wel, zodra ik iedere paar weken informeerde was het een goed idee van mij dat ze Ford daar eens over gingen bellen..zucht

Als het 'goed' is wordt deze of volgende week besloten dat de auto teruggekocht wordt en een nieuwe besteld. Ze willen nog een laatste poging doen.
Ik kan het ook wel weer relativeren; ik heb het geluk dat het een auto van de zaak is, en op wat uitzonderingen na heb ik een Kuga gereden met meer opties dan mijn eigen auto. Maar ik was/ben best trots op mijn auto, en zou als het zo ver komt gewoon dezelfde opnieuw bestellen. Hoe groot is de kans dat dit nog eens gebeurt..
Pff van dit soort verhalen word je niet blij nee.
En opzich ben je wel telkens geholpen met een leenauto (hoe wel het ook weer tijd/geld kost als je hem telkens moet omruilen).

Zit nu ook al aan auto 3 (in 5 weken tijd).
Nadeel is dat het niet dezelfde auto is (geen EV6) en ik dus nu in een kleinere auto moet rond rijden.
Opzich fijn dat er vervangend vervoer is, maar blijft wel lastig...

Hopelijk kopen ze de auto terug zodat je weer verder kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazZ!
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:00
Hier ook de brief ontvangen. Wat een domper. Twee jaar lang met heel veel plezier en zonder gedoe gereden (wat je ook eigenlijk mag verwachten van zo’n nieuwe auto).

Heeft iemand ervaring met zo’n terugroep actie? Hoe realistisch is het dat de oplossing ook daadwerkelijk in het tweede kwartaal geboden gaat worden? Ik vind het ook nogal een breed tijdspad. 30 juni is namelijk nog ver weg.. zeker wanneer je de auto dagelijks gebruikt en het liefst met je eigen opgewekte zonnestroom wil opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vandaag heeft ook hier de postbode DE brief bezorgd.

Afijn, de inhoud was natuurlijk al bekend. Het euvel was ook al maanden online bekend.
Alleen kon Ford NL het nu blijkbaar niet langer verzwijgen. :X

Als ik trouwens inlog bij ford.nl en je auto checkt, staat daar nog steeds:

2023 Kuga (2019)
Chassisnummer: #VIN
Geen terugroepactie *
GEEN KLANTTEVREDENHEIDSPROGRAMMA (CSP) **

8)7

Gewoon blijven ontkennen. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JazZ! schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:16:

Heeft iemand ervaring met zo’n terugroep actie? Hoe realistisch is het dat de oplossing ook daadwerkelijk in het tweede kwartaal geboden gaat worden? Ik vind het ook nogal een breed tijdspad. 30 juni is namelijk nog ver weg.. zeker wanneer je de auto dagelijks gebruikt en het liefst met je eigen opgewekte zonnestroom wil opladen.
Ik moet het nog zien gebeuren, dat er überhaupt een s/w update beschikbaar komt voor einde Q2/2025.

En dan nog, garages hebben tegenwoordig al nauwelijks tijd voor reguliere onderhoudsbeurten (en daar verdienen ze nog wat aan).
Laat staan voor dit soort s/w updates waarbij je je auto toch gauw weer een dag kwijt bent.
Want bij een vorige s/w update kon/mocht ik er ook niet op wachten. :?

Bovendien, enkele duizenden Kuga's 'ff snel' updaten? Tuurlijk... ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 22:55
Zijn er lieden die wel blijven opladen ondanks de terugroep actie?

Dit is ook voor het laatste nieuwe model?
Ik zie bij mij in RDW nog geen terug roep actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Laatst online: 18-09 23:49
EdvanAl schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:08:

Dit is niet voor het laatste model (vanaf ‘24).
Propheticus schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Oneens, zodra ik laadtijden wil aanpassen ben ik meerdere pogingen en minimaal een kwartier verder.
Achter elkaar meerdere dagen aanpassen leidt ertoe dat de laatste dag wordt aangepast maar de eerder aangepaste dagen weer terug worden gezet naar de vorige 'state'. Zeer irritant.
Hier heb ik totaal geen last van. Niet in de ‘22 Kuga en niet in onze laatste van ‘24. Ik kan gewoon tijden aanpassen en dagen bijvoegen of verwijderen, nooit lang wachten. Hier Android (Samsung) gsm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
  • Laatst online: 18-09 23:49
WaterFire schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Echt bizarre situatie zeg. Waardeloos!

Wij hebben met een Peugeot 5008 met de 1.6 thp motor iets soortgelijks gehad. Heeft uiteindelijk in totaal 9 maanden in de garage gestaan. Oorzaak was een niet goed werkend elektrisch pompje bij de turbo, waardoor deze zo heet was geworden dat er een gat was gesmolten in het klepdeksel. Klepdeksel was gerepareerd maar waterpompje niet als oorzaak gevonden, ondanks dat ik had verteld dat de motorkap regelmatig zo heet was dat ik er een ei op kon bakken. Dit was gebeurd met de caravan er achter, jaar erop gebeurde het weer, alleen nu was de kabelboom gedeeltelijk gesmolten. En het begin van 9 maanden ellende. Ook een gratis leenauto hoor, maar wij kregen die tijd een 207 of een Getz. En dat is wel wat anders dan de 5008. Uiteindelijk maar bij die garage ingeruild, ze kregen de Peus niet meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazZ!
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:00
ehtweak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Ik moet het nog zien gebeuren, dat er überhaupt een s/w update beschikbaar komt voor einde Q2/2025.

En dan nog, garages hebben tegenwoordig al nauwelijks tijd voor reguliere onderhoudsbeurten (en daar verdienen ze nog wat aan).
Laat staan voor dit soort s/w updates waarbij je je auto toch gauw weer een dag kwijt bent.
Want bij een vorige s/w update kon/mocht ik er ook niet op wachten. :?

Bovendien, enkele duizenden Kuga's 'ff snel' updaten? Tuurlijk... ;w
Lijkt me wel heel slecht voor het bedrijf / merk als ze het niet in hun eigen gestelde termijn weten te fixen. Hopelijk in april (al) goed bericht over de update! Ze weten het zelf immers al zo lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja hoor. Het is niet 'ineens' gevaarlijk(er) geworden omdat die brief binnenkwam.
Het was altijd al een issue... blijkbaar. En heeft iemand überhaupt gehoord dat hier in Nederland dit probleem optrad?
Ik niet in ieder geval.

De kans op allerlei andere malheur is vele malen groter.
Dus niet.
misschien in de toekomst wel weer iets anders, je weet maar nooit. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JazZ! schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:22:
[...]
Lijkt me wel heel slecht voor het bedrijf / merk als ze het niet in hun eigen gestelde termijn weten te fixen.
Het gaat toch al niet al te best met Ford.
Dan kan dit er ook nog wel bij. ;)

https://www.auto-motor-un...-5-gruende-modellpolitik/

Ford Europa in der Krise
5 Gründe, warum Ford bald fort ist

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:03
Hier de brief ook binnen, derde terugroepactie sinds aanschaf in 2022. Benieuwd hoe lang dit moet gaan duren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vooralsnog weet ik officieel van niets.. pas als de leasemij mij meldt dat ik niet meer mag laden dan zal ik daarmee stoppen. Uiteindelijk blijft het hun auto. Maar ik heb 8000 kWh per jaar aan zonnestroom en niet laden is best wel pijnlijk :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora

Nog geen brief ontvangen maar onze auto valt er zeker onder, Kuga uit 2022. Volgens www.fordzona.sk staat de actie open.

Wij blijven gewoon opladen, ook als we de brief krijgen. De teller staat op bijna 70000km in 3 jaar, de accu gebruiken we goed en laden dagelijks op. Dit 'probleem' zit al zolang in de auto, dat deze 3 maand heus wel goed gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
ik zit nog te wachten op de brief. Zit me wel af te vragen of voorverwarmen ook werkt zonder dat de stekker er in zit.

En als dat zo is, zullen mijn buren toch iets minder blij zijn. De moter maakt meer lawaai dan op stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jerh schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:20:
ik zit nog te wachten op de brief. Zit me wel af te vragen of voorverwarmen ook werkt zonder dat de stekker er in zit.
Zonder de steker in je laadpaal en met de ICE motor uit, warmt 'ie niet voor! :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
ehtweak schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Zonder de steker in je laadpaal en met de ICE motor uit, warmt 'ie niet voor! :N
Voorlopig blijft de laadpaal dan de optie. En anders met de hand via de app starten begrijp ik.

Lekker onhandig en ook niet heel erg groen....

Vraag me af of dit soort problemen ook bij de e mach, explorer en capri voorkomen. Daar ben je snel klaar als je niet meer mag opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bijgaand de brief zoals 'ie bij mij binnenkwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbwL2jMAv3r0EMpKaBgWBQfjwYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXw9bH9w1pOdQp2D3uRZcbnL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGfb7kz53KonTATd_5kQtkpIr-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDsuQHoyrB9zRv5Cal9zgdG0.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerLeonov
  • Laatst online: 13-09 12:41
ehtweak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:43:
[...]

Ja hoor. Het is niet 'ineens' gevaarlijk(er) geworden omdat die brief binnenkwam.
Het was altijd al een issue... blijkbaar. En heeft iemand überhaupt gehoord dat hier in Nederland dit probleem optrad?
Ik niet in ieder geval.

De kans op allerlei andere malheur is vele malen groter.

[...]

Dus niet.
misschien in de toekomst wel weer iets anders, je weet maar nooit. :+
Ik begrijp en volg je logica, maar de situatie verandert wel door die brief: ze hebben ons nu gewaarschuwd van het bestaande gevaar en expliciet aangegeven dat we niet mogen opladen. Ik ben bang dat dit dan juridisch betekent dat de verantwoordelijkheid voor de gevolgen vanaf dat moment in ieder geval deels bij de gebruiker ligt. Dus als ik zou gaan laden en hij vliegt in de fik, dan kan Ford zeggen dat ze mij gewaarschuwd en dat ik door die waarschuwing te negeren zelf verantwoordelijk ben voor de gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Al was het nieuws bij mij al een paar weken bekend, eerst via RDW opendata gezien en daarna van de dealer gehoord, nu gisteren ook officieel de brief binnen gekregen.

Ik zit heel erg in dubio. Aan de ene kant is niet laden met de auto funest, dan rijd ik 1:13 over de hele rit naar werk. Ik heb wel in mijn achterhoofd dat de kans nihil is dat mijn auto in de fik vliegt, aan de andere kant, wat als het wel gebeurd? Is Ford dan nog wel coulant omdat ik alsnog wel heb geladen? Dekt mijn all-risk verzekering de brand wel omdat de fabrikant heeft aangegeven dat ik niet moet laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@x0z8_ Denk je, dat als je auto affikt, nog eenduidig en onomstotelijk is vast te stellen dat dat kwam door het opladen?

BTW: de auto laadt toch zelf ook op, tijdens het rijden.
Nee, nog gekker, in de bergen, tijdens het naar beneden rijden, laadt 'ie zelfs sneller op, dan aan de steker!

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 35 ... 48 Laatste