ehtweak schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:25:
[...]
Bizar!
Je zou toch denken ze willen je probleem toch oplossen, want dit kost de garage ook geld.
Mag tenminste aannemen dat je in de tussentijd de vervangende auto niet zelf hoeft te betalen?
Inderdaad geen kosten, gewoon lastig. In die tijd heb ik inmiddels 6 leenauto's gehad. En als ik een auto ruim een maand had, liggen er gewoon je dagelijkse spullen in natuurlijk. Dus vergeet je je zonnebril er uit te halen, dat soort gedoe.
Voor de geinteresseerden nog eens een samenvatting (en anders sorry voor het kapen van de pagina):
De auto heeft het een maand of twee goed gedaan (nieuwe groene Titanium), mee naar Frankrijk op vakantie geweest, heerlijke auto.
Opeens ging hij na iedere laadbeurt klagen dat er een storing tijdens het laden was opgetreden (rode ring en "controleer handboek").
Garage kon niets vinden. Weer een aantal weken later begon het display op de snelweg (letterlijk) te piepen dat de Lane Centering niet werkte. Een paar seconde daarna werkte alles gewoon weer.
Dat gebeurde iedere 5 á 10 minuten, inclusief de geluidspingel die er bij hoort.
De precieze volgorde weet ik niet meer, maar de periode daarna kwamen er steeds meer storingen bij:
- Rijbaan herkenning ging uit en weer aan (weer dat 'ding-dong' geluid er bij)
- Vlak na wegrijden, en soms op de snelweg opeens de melding "auto ontgrendeld"
- Bij stilstand voor een stoplicht gaat de parkeerrem soms opeens 'aan', waarbij de auto echt in zijn veren zakt met kraak en al.
- Je rijdt op de snelweg, handen netjes aan het stuur, opeens de rood knipperende melding "besturing direct overnemen!" (volgens mij krijg je die als derde waarschuwing als je echt lang loslaat).
- Als een van de laatste nieuwe errors begon de navigatie de route los te laten (opeens 30 meter naast de snelweg). Weer wat later bleef het beeld soms een paar minuten bevroren en schoot toen weer goed.
Nog een paar dagen later gebeurde het regelmatig dat hij met een stippellijn rechtdoor bleef gaan ongeacht de richting of snelheid van de auto.
- En af en toe een complete rit geen enkel contact met satellieten.
- Inmiddels was de 'connectivity' optie greyed out in de SYNC instellingen, dus een poging tot een reset was ook niet uit te voeren.
'Tenslotte' was de auto niet meer te vinden in de app. De locatie en status ververste niet meer, en na ontkoppelen was hij ook niet meer te bereiken, ook niet voor de dealer.
Na wat losse pogingen van een paar dagen staat hij sinds 6 november in de werkplaats. Af en toe een update, maar die gaat nooit verder dan "we wachten op instructies van Ford Nederland in verband met de garantie".
Ik kom/kwam regelmatig langs om weer eens een leenauto om te ruilen, en dan doet het wel pijn hoor, als je je auto echt helemaal uit elkaar ziet staan daar.. Op een gegeven moment kon ik niet eens meer met mijn sleutel het slot openen om te kijken of ik er nog iets uit kon halen.. Compleet dood
Ze hebben denk ik meer dan 6 weken verloren omdat ze een onderdeel besteld hadden dat volgens Ford niet bestond als onderdeel(!?) en dus niet geleverd kon worden.
En dan weet je het wel, zodra ik iedere paar weken informeerde was het een goed idee van mij dat ze Ford daar eens over gingen bellen..zucht
Als het 'goed' is wordt deze of volgende week besloten dat de auto teruggekocht wordt en een nieuwe besteld. Ze willen nog een laatste poging doen.
Ik kan het ook wel weer relativeren; ik heb het geluk dat het een auto van de zaak is, en op wat uitzonderingen na heb ik een Kuga gereden met meer opties dan mijn eigen auto. Maar ik was/ben best trots op mijn auto, en zou als het zo ver komt gewoon dezelfde opnieuw bestellen. Hoe groot is de kans dat dit nog eens gebeurt..