Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 34 ... 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wootlock schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Wacht.. je koopt een sportieve uitvoering die wat stugger afgesteld is en dan klaag je dat je het comfort vind tegenvallen :?
Idd. :-(

Want dat wisten we niet bij de aankoop. Is ons ook niet verteld door de verkoper.
En we hebben proefgereden in een (blijkbaar) niet ST-X model.

Daarnaast was het kiezen uit een aantal voorraadmodellen (in 2023) die destijds met bijna 8k korting werden aangeboden. Volgeladen met alle mogelijke opties, maar dus (bleek achteraf) wel die stugge vering.
Destijds had ik geen weet van dat 'ST-X' synoniem was voor stuiterende achterkant met een torsieachteras. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 14-02-2025 15:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pino112 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Edit; en die VIN-decoder van hierboven heeft het over 23N06, maar dat lijkt een US-only recall? Bij RDW en ook in dit topic vind ik er maar weinig over eigenlijk.
Dat is zeer zeker NIET alleen een US gevalletje.

Zie hier o.a:
https://www.kuga-forum.de...ustausch-des-rumpfmotors/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07
ehtweak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:15:
[...]

Dat is zeer zeker NIET alleen een US gevalletje.

Zie hier o.a:
https://www.kuga-forum.de...ustausch-des-rumpfmotors/
Raar dat het terugroepregister hem ook niet kent.
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx
De site van Ford zegt ook niks als ik de VIN invoer, dus dan zal het wel goed zijn. Geloof toch iets meer in die twee sites dan een Slowaakse site.

[ Voor 6% gewijzigd door Pino112 op 14-02-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Ik ben vandaag teruggeweest voor de terugroepactie. Auto heeft een softwareupdate gehad. Dealer wist verder van niks wat er precies gedaan is. Hopen dat het hier bij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:05:
[...]

En, van wanneer dateert jouw Kuga dan? ;)

Denk dat de meeste berijders niet eens een verschil merken...
Die is gebouwd eind 22.

Maar dat zal best.. maar blijft belachelijk :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47
Pino112 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:28:
[...]

Raar dat het terugroepregister hem ook niet kent.
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx
De site van Ford zegt ook niks als ik de VIN invoer, dus dan zal het wel goed zijn. Geloof toch iets meer in die twee sites dan een Slowaakse site.
Het is ook eigenlijk een 'customer satisfaction program' en geen terugroepactie. Dat was 23S27 (en soms als correctie van een vroege foute versie van de update: 24S33) met nieuwe motor controle software die symptomen van de betreffende fabricagefouten kan herkennen. Alleen als de auto deze symptomen nu herkent en je sommeert een ford garage te bezoeken treedt 23N06 in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
atanis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:23:
Ik ben vandaag teruggeweest voor de terugroepactie. Auto heeft een softwareupdate gehad. Dealer wist verder van niks wat er precies gedaan is. Hopen dat het hier bij blijft.
Met de actie bedoel je de laatste (24S79) of nog de vorige (23S27)? Beide zijn namelijk software updates, maar van die nieuwste geeft Ford aan dat ze de software pas in Q2 verwachten klaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Pino112 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:28:
[...]

... Geloof toch iets meer in die twee sites dan een Slowaakse site.
Kijk eens hier https://www.fordserviceinfo.com/FSA (kies Duitsland/Duits voor toegang tot terugroepactie info zonder login. Voor NL heb je plots een login nodig voor dezelfde info 8)7 ) voor een officiëlere bron.

[ Voor 23% gewijzigd door Propheticus op 14-02-2025 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 21:49
Vanmiddag de Kuga opgehaald bij Van Mossel in Den Bosch. Daarna de rit naar huis gemaakt (Leeuwarden)
Ik ben echt wel onder de indruk van het gemiddeld verbruik over die 220 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9jSOeCvTl7xBTrI7RVFD64DTOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3UxeXAX71eCJeLiVuVYWB9q.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07
Propheticus schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Kijk eens hier https://www.fordserviceinfo.com/FSA (kies Duitsland/Duits voor toegang tot terugroepactie info zonder login. Voor NL heb je plots een login nodig voor dezelfde info 8)7 ) voor een officiëlere bron.
Ja ook beiden
Ausstehende Rückrufaktionen

23N06 - KUGA, S-MAX, GALAXY – 2.5L HEV/PHEV AUSTAUSCH DES RUMPFMOTORS

24S79 - 2020-24 KUGA, ESCAPE UND CORSAIR PHEV - BATTERIEENTLÜFTUNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Tbol schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:48:
@Propheticus Dankjewel voor de reactie, geluid komt wel uit de motorruimte, niet van de motor zelf, maar eerder bij de transmissie. Vandaag weer geprobeerd en nu ratelt het ook bij de normale Hybride stand. Met een beetje onderzoek ben ik er achter gekomen dat het wellicht aan het vliegwiel of drukplaat van de koppeling ligt.
Ik kwam een forum tegen waarin hetzelfde probleem beschreven werd ('Marbles in engine') en een filmpje waarin het geluid ook hoorbaar was, echter nog wel veel luider dan bij mij het geval:

[YouTube: 2020 Escape Hybrid rattle]

Ik heb inmiddels contact gezocht met de garage en hen ook een filmpje gestuurd, ben benieuwd waar zij mee komen.

Wordt vervolgd :)
En?

Ben benieuwd, want ik hoorde net (terwijl ik buiten de auto stond) hetzelfde geluid. Met de motorkap open, duidelijk ter hoogte van de transmissie (bestuurderskant van de motor/rechts als je voor de auto staat). Het is niet hard maar wel gek.
Op verschillende fora loopt het uiteen van mensen waarbij het probleem door een software update en/of vervanging van de koppelplaat/demper is verbeterd maar niet compleet verholpen, tot mensen die te horen krijgen dat het 'normaal' is en geen kwaad kan. ... en de ongelukkige enkeling waarbij 2 reparatiepogingen niks hielpen of het probleem verergerde.
zie o.a. hier

https://static.oemdtc.com/TSB/MC-10208346-0001.pdf suggereert toch echt een reden tot repareren.

De Ford 'expert' uitspraken dat het geen kwaad kan en normaal is bij koud weer en het wisselende succes van reparaties, doet mij twijfelen of ik dit überhaupt bij de garage (onder garantie) moet melden.

[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 15-02-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkvdbroek
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:00
Sinds kort de trotse eigenaar van een Kuga uit eind 2022. Ik weet dat de winter geen goede graadmeter is voor het elektrische bereik, maar ik heb nu een keer of 15 opgeladen en kom niet verder dan 40 km met een volle accu. Dit geeft de meter ook aan als de accu vol is. Is dit gebruikelijk? Net een rit gedaan met een lege accu van rond de 70 km waarvan het grootste gedeelte 130 km/h is geweest en verder veel 80 k/mh weg. Het verbruik ligt dan op 7,6 liter per 100 km. Is dit gebruikelijk?

Ik ben ook al een weekje met de nieuwe auto op wintersport geweest. Vertrokken met een volle accu en toen we naar huis gingen ook weer vertrokken met een volle accu. Op de autobahn het grootste gedeelte 135 km/h gereden. Verbruik over 1900 km was 7,3 l per 100 km. Met een volle accu is de auto uiteraard erg zuinig, maar met een lege accu valt het me enigzins tegen. Het blijft natuurlijk een zware auto, maar ik vraag me af of anderen dit verbruik herkennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Henkvdbroek klinkt normaal.

1 op 13,6 bij gemiddeld 135 km/h met een SUV is toch helemaal niet slecht? Genoeg hatchbacks die dat bij die snelheid niet eens halen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Henkvdbroek schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:31:
Het verbruik ligt dan op 7,6 liter per 100 km.
Is dit gebruikelijk?
Afhankelijk van hoe groot het aandeel 130 was klinkt dat normaal.

Gemiddelde snelheid weet ik niet precies, maar de wintersport met meest 125km/h (maar ook 80 baustelle of 100 lärmschutz, of juist 160 vrij baan tot 180-200 ter test) kwam ik uit op 6,8 l/100km.
1:14,7 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-06 12:18
Tbol schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:48:
@Propheticus Dankjewel voor de reactie, geluid komt wel uit de motorruimte, niet van de motor zelf, maar eerder bij de transmissie. Vandaag weer geprobeerd en nu ratelt het ook bij de normale Hybride stand. Met een beetje onderzoek ben ik er achter gekomen dat het wellicht aan het vliegwiel of drukplaat van de koppeling ligt.
Ik kwam een forum tegen waarin hetzelfde probleem beschreven werd ('Marbles in engine') en een filmpje waarin het geluid ook hoorbaar was, echter nog wel veel luider dan bij mij het geval:

[YouTube: 2020 Escape Hybrid rattle]

Ik heb inmiddels contact gezocht met de garage en hen ook een filmpje gestuurd, ben benieuwd waar zij mee komen.

Wordt vervolgd :)
Zelfde probleem hier, wat doet je auto als je hem met motor aan in de neutraal zet? Lekker schokken en wiebelen? Dat doet hij hier wel. Bij mij is de reparatie afspraak van de 3 grote garantie punten voor de zoveelste keer verschoven, nu naar 12 maart. Dan gaan ze er ook naar kijken (zoals ze zelf zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Die heeft er gewoonweg nooit opgezeten.

Trouwens, functioneel gezien maakt het ook geen verschil.
Hooguit cosmetisch, als je de motorkap opendoet. Maar dat gebeurt, mag ik hopen, toch maar zelden.

Wat @Glashelder al aangaf. Er worden in de loop v.d. tijd wat zaken wegbezuinigd.

Zo is op een gegeven moment zelfs de multi-link achteras ingeruild voor een torsie-constructie.
Gewoonweg omdat dat goedkoper is en simpeler te monteren/in te stellen.
Maar wel wat minder verfijnd weggedrag.

BTW: als je b.v. eBay afstruint, zijn er nog wel Kuga MK3 PHEV motorafdekkappen te vinden. Maar ik vind het gewoonweg veel te prijzig voor een stuk (cosmetisch) plastic...

Voorbeeld van een ouder model Kuga multi link achteras:
https://www.onderdelenlij...ing/onderdeelid/21385939/
en van een recentere Kuga, de torsie uitvoering:
https://www.onderdelenlij...ing/onderdeelid/19527669/

Is goedkoper en simpeler...
Ik heb een vignale uit 2023, maar die is qua comfort prima. Heeft die dan een multi link as?

Verder overigens nog steeds heel blij met deze auto, het voorjaarszonnetje komt er weer aan dus dan kan het panorama dak weer open 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2025 17:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb een vignale uit 2023, maar die is qua comfort prima. Heeft die dan een multi link as?
Waarschijnlijk is dat een niet-ST(X) uitvoering. Die zijn klaarblijkelijk wat comfortabeler afgeveerd.

Kijk er ff onder, en aan de hand van de eerder gelinkte plaatjes, zie je snel genoeg welk type achteras 'ie heeft.

Maar als je Kuga uit 2023 stamt (net zoals de onze), dan is het vrijwel zeker een torsie achteras.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Waarschijnlijk is dat een niet-ST(X) uitvoering. Die zijn klaarblijkelijk wat comfortabeler afgeveerd.

Kijk er ff onder, en aan de hand van de eerder gelinkte plaatjes, zie je snel genoeg welk type achteras 'ie heeft.

Maar als je Kuga uit 2023 stamt (net zoals de onze), dan is het vrijwel zeker een torsie achteras.
Ziet er inderdaad uit als een torsie as.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
Propheticus schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:24:
[...]

Het is ook eigenlijk een 'customer satisfaction program' en geen terugroepactie. Dat was 23S27 (en soms als correctie van een vroege foute versie van de update: 24S33) met nieuwe motor controle software die symptomen van de betreffende fabricagefouten kan herkennen. Alleen als de auto deze symptomen nu herkent en je sommeert een ford garage te bezoeken treedt 23N06 in werking.
Ja, betrof de 24S79 terugroepactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotAvailable
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-06 14:48
Iemand hier ervaring met het importen van een Ford Kuga uit Duitsland? Wij willen graag ergens in het komende half jaar onze Focus verkopen en een Kuga kopen en het viel ons op dat de prijzen in Duitsland aanzienlijk minder hoog zijn in NL. Idee is om een Kuga met max 40k km op de teller te kopen, bouwjaar maakt daarbij minder sterk uit.

Ik heb zelf helaas 0 ervaring met het importeren van auto's, dus hoop dat iemand hier ervaring heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:39

EiT

NotAvailable schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:50:
Iemand hier ervaring met het importen van een Ford Kuga uit Duitsland? Wij willen graag ergens in het komende half jaar onze Focus verkopen en een Kuga kopen en het viel ons op dat de prijzen in Duitsland aanzienlijk minder hoog zijn in NL. Idee is om een Kuga met max 40k km op de teller te kopen, bouwjaar maakt daarbij minder sterk uit.

Ik heb zelf helaas 0 ervaring met het importeren van auto's, dus hoop dat iemand hier ervaring heeft!
Zelf via dasimport een auto gekocht in Duitsland. Prima bevallen en ondertussen al 150k km extra bij geschreven. Voordeel is dat het via een Ford dealer gaat, nadeel is dat er bij een aankoop keuring niet met (mijn) auto gereden mocht worden.
Garantie ben je wel kwijt, tenzij de auto dit nog zelf heeft.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
Dealers doen dit zelf ook. Ik heb mijn '23 Kuga bij Ford de Bilt gekocht, die had hem uit Denemarken gehaald. Daar komen momenteel veel plug ins vandaan, krijgen daar subsidie en kunnen hier vrijwel zonder bpm ingevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBBemelen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-05 08:31
Vorige week vrijdag een vraag gesteld waarom de motorafdekplaat voor mijn Kuga PHEV niet meer leverbaar is. Enkele antwoorden gekregen van "glashelder" en "ICT opruimer", waarvoor mijn dank.
Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden. Deze kap is trouwens niet alleen cosmetisch maar heeft ook een (motor) geluid dempende werking. Krijg vandaag nog een telefoontje van Ford Nederland dat ze niets meer voor me kunnen doen. Is het niet wettelijk verplicht dat bedrijven tot 10 jaar na productie-einde nog onderdelen moeten kunnen leveren. Nu begrijp ik dat je van een Chinees product van enkele tientjes niet teveel moet verwachten, maar we hebben het hier over een auto van bijna 50,000 euro en van iets meer dan een jaar oud. Op het net vind ik trouwens nog meer mensen die naar dit specifiek onderdeel zoeken. Kunnen we niet een actie starten om dit onderdeel te eisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
PBBemelen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:07:
Vorige week vrijdag een vraag gesteld waarom de motorafdekplaat voor mijn Kuga PHEV niet meer leverbaar is. Enkele antwoorden gekregen van "glashelder" en "ICT opruimer", waarvoor mijn dank.
Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden. Deze kap is trouwens niet alleen cosmetisch maar heeft ook een (motor) geluid dempende werking. Krijg vandaag nog een telefoontje van Ford Nederland dat ze niets meer voor me kunnen doen. Is het niet wettelijk verplicht dat bedrijven tot 10 jaar na productie-einde nog onderdelen moeten kunnen leveren. Nu begrijp ik dat je van een Chinees product van enkele tientjes niet teveel moet verwachten, maar we hebben het hier over een auto van bijna 50,000 euro en van iets meer dan een jaar oud. Op het net vind ik trouwens nog meer mensen die naar dit specifiek onderdeel zoeken. Kunnen we niet een actie starten om dit onderdeel te eisen?
Deze plaat heeft er vanaf fabriek niet op gezeten. Dus hoeveel recht kan je dan halen ivm een 10-jarige verplichting op reserveonderdelen? De geluidsdemping zit bij mij trouwens aan de onderkant van de motorkap zelf bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBBemelen
  • Laatst online: 27-05 08:31
Ik weet niet of deze plaat er vanaf fabriek opgezeten heeft of niet maar ik denk het wel want dit onderdeel bestaat wel degelijk en de bevestigingspunten ervan zitten er ook op bij mijn auto. Ik weet ook dat eenieder van Ford zelf waar ik contact mee heb gehad ( en dat zijn er inmiddels een heleboel ) het ook een vreemd verhaal vinden dat het niet meer leverbaar is, maar niemand kan er iets aan doen. Helaas kom ik bij Ford niet meer verder. Misschien dat iemand in de hogere kringen bij Ford dit verhaal mee krijgt en mij hier een reactie op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Uit welk bouwjaar is de jouwe? Volgens mij hebben alle Kuga's vanaf het begin van de oorlog in Oekraine zo'n beetje die plaat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
PBBemelen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:12:
Ik weet niet of deze plaat er vanaf fabriek opgezeten heeft of niet maar ik denk het wel want dit onderdeel bestaat wel degelijk en de bevestigingspunten ervan zitten er ook op bij mijn auto. Ik weet ook dat eenieder van Ford zelf waar ik contact mee heb gehad ( en dat zijn er inmiddels een heleboel ) het ook een vreemd verhaal vinden dat het niet meer leverbaar is, maar niemand kan er iets aan doen. Helaas kom ik bij Ford niet meer verder. Misschien dat iemand in de hogere kringen bij Ford dit verhaal mee krijgt en mij hier een reactie op kan geven.
Mijn Kuga uit augustus 2022 heeft die bevestigingspuntjes ook. De plaat heeft er op dat bouwjaar niet opgezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:45
Glashelder schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:03:
Uit welk bouwjaar is de jouwe? Volgens mij hebben alle Kuga's vanaf het begin van de oorlog in Oekraine zo'n beetje die plaat niet meer.
Sinds 2021 volgens een Engelse site met dezelfde discussie. Dus sinds Joe Biden president werd zijn ze niet meer geleverd 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 23:29
Mijn Kuga geleverd in april 2020 had de plaat nog wel. Miscchien had ik hem moeten bewaren :). Nu heb ik een nieuwe zonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans 555
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-06 08:40
Mijn Kuga van 2024 heeft ook de bevestigingspunten maar geen afdekplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

WaterFire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Sinds 2021 volgens een Engelse site met dezelfde discussie. Dus sinds Joe Biden president werd zijn ze niet meer geleverd 😉.
Het was dat ik de mijne besteld had een paar dagen voor die oorlog uitbrak :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PBBemelen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:07:
Deze kap is trouwens niet alleen cosmetisch maar heeft ook een (motor) geluid dempende werking.
Geloof je dat? Of heb je dat ook echt gemeten met een dBA meter buiten/binnen in de auto, met draaiende motor?

M.a.w. dan zou je het oude en het nieuwe (zonder afdekkap) model naast elkaar moeten zetten en dan een meting verrichten. Ik betwijfel of je daadwerkelijk een objectief c.q. subjectief (gehoor)verschil gaat bemerken...
Zolang de motorkap dicht is, maakt het bar weinig uit...

Ik las zelfs een (humoristische) opmerking op een Ford Kuga forum dat de prijs van een onderhoudsbeurt nu wat lager moest zijn. Immers, de hoeveelheid benodigde tijd om service te verlenen is een fractie korter zonder die afdekkap. Je hoeft namelijk die kap er niet af te halen en er niet op te zetten. :+

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 19-02-2025 11:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BTW: waar staat omschreven dat die kap er per se op zou moeten zitten?
Laat staan dat je er recht op hebt...

Kwalijker vind ik eigenlijk die 'sneaky' manier waarop de multi-link achteras constructie is wegbezuinigd en vervangen door een simpelere torsieas. Dat lijkt me een meer functioneler en belangrijker component dan een kunststof afdekkap.

Maar dan nog; waar staat precies beschreven waar je recht op had c.q. wat er precies aan componenten gebruikt zou moeten worden? ;w
imho nergens dus. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

ehtweak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:27:
BTW: waar staat omschreven dat die kap er per se op zou moeten zitten?
Laat staan dat je er recht op hebt...

Kwalijker vind ik eigenlijk die 'sneaky' manier waarop de multi-link achteras constructie is wegbezuinigd en vervangen door een simpelere torsieas. Dat lijkt me een meer functioneler en belangrijker component dan een kunststof afdekkap.

Maar dan nog; waar staat precies beschreven waar je recht op had c.q. wat er precies aan componenten gebruikt zou moeten worden? ;w
imho nergens dus. :N
Prijs van de auto is de laatste 5 jaar niet veranderd. Dat heeft daar natuurlijk ook mee te maken.

Als je kijkt hoe de Fiesta ook ineens van 20k naar 30k is gegaan of de Tiguan ook duurder is geworden is het niet vreemd dat er wat consessies gedaan moeten worden.

Grote vraag is of iemand het door heeft gehad, want blijkbaar worden ze wel verkocht.

Discussie over die afdekplaat is bijzonder, vind het een hoop gezever voor niets. Zoals omschreven: als dat ding in UA of RU geproduceerd werd dan zal dat de impact geweest zijn, en om dan een alternatieve productie op te zetten voor zo’n plaat is gewoon te duur.

Vast wel een Chinees die het het nagemaakt, zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007384026795.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vind ik nog duur... €110 + €25 verzendkosten.

En dan is het maar de vraag of het precies past c.q. of het wel hittebestendig is... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Propheticus schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:44:
[...]
Deze plaat heeft er vanaf fabriek niet op gezeten. Dus hoeveel recht kan je dan halen ivm een 10-jarige verplichting op reserveonderdelen?
Je kan redeneren dat als in 2020 de kap er nog wel op zat, je die dan tot 2029/2030 nog moet kunnen nabestellen. Maar ik ken die wet daar niet goed genoeg voor.
Dat je die kap vervolgens op een 2023 model schroeft is je eigen zaak.
En er is vast wel ergens een Kuga uit die periode (van achteren) total loss gereden, waarna het als onderdeel op een sloop ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirjamy
  • Laatst online: 01-06 18:37
Iemand een idee hoe je het geluid van de knipperlichten harder/zachter kan zetten? Geluid is uit het niets harder gegaan en ook horen we nu een geluidje als we de auto in P zetten

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:32
Mirjamy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:18:
Iemand een idee hoe je het geluid van de knipperlichten harder/zachter kan zetten? Geluid is uit het niets harder gegaan en ook horen we nu een geluidje als we de auto in P zetten
Wellicht een nieuwe software update binnengekregen die e.a. heeft veranderd??

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Mirjamy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:18:
Het commentaar was vaak dat het geluid juist erg zacht was, misschien dat Ford daarnaar geluisterd heeft..

Tot nu toe was er geen setting voor in ieder geval on zelf in te stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door WaterFire op 20-02-2025 06:32 ]

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 21:49
rmr1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 02:01:
[...]

Wellicht een nieuwe software update binnengekregen die e.a. heeft veranderd??
Hier nog geen software update beschikbaar (MK 3,5)

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 18:58

Arno

PF5A

Same :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:05
x0z8_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:28:
[...]

Vandaag is de deadline (12 jan gemeld, 16 reactie van Bovag) dat mijn dealer schriftelijk of per email met een oplossing moet komen. Ik ben ook heel benieuwd!
Ik heb een garantieclaim gedaan (Europese garantie). Vooralsnog afgewezen!
Kosten bij ford dealer ca € 2200,--

YouTube: Ford Kuga PHEV / Auto -H4F45 Rasselgeräusche in Stellung N

Mijn Kuga ST-X heb ik september 2024 uit Duitsland geïmporteerd. Nu 29000 km op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

De Kuga nu 10 dagen in bezit.

Wat een heerlijke auto. Nu zo'n 700km er mee gereden. Ik heb de Active X variant en ben zeer blij met het comfort. Ik had proefgereden met de ST-Line X, maar vond die qua uitstraling minder mooi.

Zal van de week eens wat foto's maken, dit is er nog niet van gekomen met het slechte weer van afgelopen week.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-05 20:02
Hiliick schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:53:
Iets meer dan een jaar geleden kregen wij de sleutel van onze nieuwe Kuga ST-Line X.
[Afbeelding]

Na een maand of 6 gereden te hebben, ontvingen wij een aanbieding van onze dealer om tegen een geringe bijdrage onze auto om te ruilen voor het nieuwe model. Na wat wikken en wegen, zijn we akkoord gegaan en wederom weer een ST-Line X besteld. Helaas konden we alleen kiezen tussen 3 kleuren: zwart/ blauw/ groen. De keuze was op zwart gevallen, achteraf wel iets spijt. Het is nu wel echt een aso bak met alles zwart, we waren wel erg gecharmeerd van Chrome Blue.

[Afbeelding]

Inmiddels hebben we het nieuwe model nu 4 weken, echter vallen ons een aantal dingen op en was beniewd naar jullie ervaring/mening
Observaties
1) Iets wat ons toch wel erg tegen valt is de range, deze lijkt aanzienlijk minder ten opzichte van het oudere model. Ondanks dat we er nog geen 1000km mee gereden hebben, viel het ons direct op. Over de zelfde woon werk verkeer km's (35 enkele reis), kon ik in het voorgaande model net aan heen en weer rijden. Weliswaar in de zomer, maar in de winter haalde ik dikwels +/- 50km. Wel in combinatie met het voor vertrek verwarmen. Na ~25.000km/ ~14 maanden zaten we op een gemiddelde van 16kWh/100km. In het nieuwe model zijn we nog niet onder de 21Kwh/100km gekomen, sterker nog het gemiddelde is nu 28kWh/100km en afgelopen 2 weken haal ik net aan een enkele reis naar werk. Hier ook weer met voorverwarmen voor vertrek. Wat is jullie ervaring met het nieuwe model? Wij zijn juist overgegaan, omdat er ons werd beloofd dat dit model een efficiëntere motor zou hebben en meer bereik. De dealer wil er nog niet teveel op ingaan, omdat er nog geen 1000km mee is gereden? Wel fijn trouwens dat er nu bij elke keer dat de auto gestart wordt een vraag naar boven komt of je de rijmodus in de laatste stand wil terug zetten. Wij rijden eigenlijk 90% in Eco, in het oude model kon je door meerdere keren klikken op het knopje in de center consule wisselen. Bij het nieuwe model moet dit eerst via de knop en dan op de display worden geaccordeerd.

2) Irritante snelheids piepje. Bij het oude model kon je dit in het menu uit zetten en bleef het ook uit. Nu moet dit elke rit weer. Wel uitgevonden dat met lang drukken op de "Lim" knop weg gaat.

3) Klopt het dat je in het nieuwe model het actief zelf sturen niet uit kunt zetten (hiermee bedoel ik niet de functie lane assist)? Zodra je cruise control op adaptive zet en je lane assist aan doe gaat die actief sturen. Dit kon in het oude model alleen als je op het knopje met het "stuurtje" drukte. Deze is nu vervangen voor de lane assits welke in de oude op de top van de richting aanwijzer zat.

4) In het oude model hadden we al de AGR stoelen. Hierbij was het uitschuif stuk voor ondersteuning van je benen van "alcantara" dit was in de zomer wel fijn met een korte broek, nu in het nieuwe model is het "leer" wat weer flink heet wordt. Geen enorm probleem, maar toch ff aan denken als die in de volle zon heeft gestaan.

5) Mistlichten voor zijn niet meer aanwezig in het nieuwe model. Bij het oude model had je in de draaiknop voor de verschillende verlichting keuzes, twee knoppen om mist voor en achter aan te zetten. Het viel me op dat dit ontbreekt bij het nieuwe type.
.
Verbeteringen:
1) Een van de grootste verbeteringen is toch wel de beide display's, mid consule als instrumentenpaneel. Stuk innovatiever en oogt direct moderner. Tevens ook een stuk meer instellingen, sommige wel fijn andere zie ik niet zoveel meer waarde in. Het is ook even wennen dat er nu minder fysieke knoppen zijn, Het veranderen van de instellingen van de HID display konden we niet zo snel vinden, zelfs de dealer wist het niet |:( . Bleek in de instellingen van het instrumentenpaneel te zitten. Overigens wel jammer dat deze nog steeds niet ver genoeg naar achtere klapt. Ik ben vrij lang en hierdoor projecteert die de snelheid op mijn motorkap i.p.v. vooruit/op de weg.

2) Geheugen stoelen, helaas zat dit alleen op de vingale in het oude model, maar nu tegenwoordig ook op de ST-Line X. Mijn vrouw en ik hebben een behoorlijk verschil in lengte, in het oude model moesten we dan ook vaak alles weer afstellen na een wisselbeurt. Het is ideaal dat dit nu allemaal vast staat. Iemand een idee of je dit ook aan een sleutel zou kunnen koppelen? Ook bij het in en uitstappen kan je er voor kiezen dat de stoel automatisch naar achteren gaat voor een betere in/uitstap.

3) Sneller, in sport modus heb ik het idee dat het gas respons directer is de de oude. In de normale modus voel je bij het inhalen op de snelweg dat je net iets meer power hebt om in te halen.

4) Draadloos Android auto en WiFi hotspot voor de kids achter. Overigens geen idee hoeveel we van deze functie gebruik gaan maken, maar wel grappige toevoeging

5) Via het menu zag ik dat er ook een alarm in zitten? Iemand idee wat voor type dit is? Kon het niet in de optie lijst/handleiding niet vinden. Was er bij opgave van de verzekering vanuit gegaan dat er net zoals bij de oude geen alarm op zat

6) Er wordt zowaar een type 2 stekker met mooie tas bij geleverd! Bij het oude model kregen we alleen een granny lader in een plastic zakje.

7) Bij vooruit inparkeren wordt er automatisch overgeschakeld naar de voor camera. Bij het oude model moest je dit zelf doen door middel van een knopje. Tevens is de 360° view wel gaaf, wel even wennen!

Over het algemeen dus wel een hoop verbeterpunten, echter dat de range/efficiency zo veel minder lijkt te zijn is toch wel jammer.
Nog reacties ontvangen m.b.t. de Lane Assist vraag ? Groeten <> Cees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Zijn er in dit forum.
Ford KUGA PHEV bezitters, die ook onderstaande klacht hebben?
Ook KUGA' na 2022??
Te constateren bij een koude motor in de sportstand en/ of in opladen voor later. Dit, wanneer de benzinemotor stationair draait in neutraal:
- Een zeer onregelmatig stationair toerental met schokkende trillingen.
- Een rammelend, klapperend en ook een onregelmatig knarsend geluid.

YouTube: Ford Kuga/Escape PHEV flywheel issue

Mijn KUGA ST-X met 28000 km op de teller uit 2022 heeft dit.

Ik zou graag weten wie dit probleem ook heeft gehad en of en hoe het is opgelost.
Heeft iemand een idee over het aantal getroffen KUGA's. En bij hoeveel het probleem is opgelost?

[ Voor 6% gewijzigd door De Eik op 24-02-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
De Eik schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:05:
Zijn er in dit forum.
Ford KUGA PHEV bezitters, die ook onderstaande klacht hebben?
Te constateren bij een koude motor in de sportstand en/ of in opladen voor later. Dit, wanneer de benzinemotor stationair draait in neutraal:
- Een zeer onregelmatig stationair toerental met schokkende trillingen.
- Een rammelend, klapperend en ook een onregelmatig knarsend geluid.

YouTube: Ford Kuga/Escape PHEV flywheel issue

Mijn KUGA ST-X met 28000 km op de teller uit 2022 heeft dit.

Ik zou graag weten wie dit probleem ook heeft gehad en of en hoe het is opgelost.
Die zijn er, lees/zoek maar een paar pagina's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Propheticus schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Die zijn er, lees/zoek maar een paar pagina's terug.
Heeft iemand een idee over het aantal getroffen KUGA's. (Ook KUGA's van na 2022)
En bij hoeveel het probleem is opgelost?

[ Voor 3% gewijzigd door De Eik op 24-02-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Ik heb het zelfde probleem en hier een paar Posts geleden over geschreven. Is ook hevig bij mij, vooral in de neutraal. Dan bokt de auto hevig. Komende 14e gaan ze het hopelijk oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
x0z8_ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:49:
Ik heb het zelfde probleem en hier een paar Posts geleden over geschreven. Is ook hevig bij mij, vooral in de neutraal. Dan bokt de auto hevig. Komende 14e gaan ze het hopelijk oplossen
Hoe gaan ze het oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Geen idee. Ze gaan het pas de 14e onderzoeken. Ze zouden dat eerst begin dit jaar doen maar de afspraak is al een aantal keer verschoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Nieuwe Kuga aanbieding:

Ford Power Promise
Koop of financier een nieuwe Ford Kuga via Ford options (rentetarief 0,99%) en ontvang een gratis slimme laadpaal met een installatiepakket (óf 2 jaar verlengde garantie). Je rijdt al een Ford Kuga vanaf € 39.490 incl. Ford Voordeel of vanaf € 249 per maand met Ford Options.

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:14
NotAvailable schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:50:
Iemand hier ervaring met het importen van een Ford Kuga uit Duitsland?
Ja ik heb onlangs een ST-Line X geimporteerd uit 2020. Wel wat meer kilometers dan je zoekt. Bij particulier gekocht dus wat meer risico. Ophalen en importeren etc. zelf gedaan mbv Autotelex voor de BPM, was goed te doen allemaal. Helaas heb ik hem te koop moeten zetten wegens omstandigheden :| [admode]klik[/admode].

Prijzen liggen zeker wat lager, dus het scheelt iets. Daarnaast veel aanbod en over het algemeen goed in het onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door joenex1 op 27-02-2025 14:11 ]

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 15:15
De steunen van de laadvloer van mijn Kuga mk3 zijn afgebroken, geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren, zou toch verwachten dat je wel wat KG's kan vervoeren (en nee ik vervoer geen massieve blokken osmium...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz4_kncBpipS3DC-EQAc1mkUCAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yj6f7y9hSuXmkZxHuEEQiTXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD2RkAbribYc0W3TcNnVRcfN5SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdsKA15OWhFaArerYBeMKSPk.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar ik nieuwe onderdelen kan kopen?

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

joenex1 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Ja ik heb onlangs een ST-Line X geimporteerd uit 2020. Wel wat meer kilometers dan je zoekt. Bij particulier gekocht dus wat meer risico. Ophalen en importeren etc. zelf gedaan mbv Autotelex voor de BPM, was goed te doen allemaal. Helaas heb ik hem te koop moeten zetten wegens omstandigheden :| [admode]klik[/admode].

Prijzen liggen zeker wat lager, dus het scheelt iets. Daarnaast veel aanbod en over het algemeen goed in het onderhoud.
https://www.marktplaats.n...-x-tech-p-winter-p-trekhk

Dit is jouw ad, dat is de link naar jouw profiel :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ThaStealth schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:07:

Iemand een idee waar ik nieuwe onderdelen kan kopen?
Met het onderdeel(nummer) ff langs een Ford garage gaan en vragen of ze het voor je willen bestellen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo... de Kuga PHEV is weer netjes terug qua EV-bereik.

Afgelopen week geen nachtvorst meer gehad. En 's-ochtends, na het laden en opwarmen, gaf 'ie een EV-bereik van 55-60km aan.
Als ik dan vanaf huis --> werk --> terug naar huis had gereden, had ik zo tussen de 3 - 8km EV bereik nog over. En dan praat ik over 24 km heen en 24km terug rijden. Waarvan totaal ca. 20km binnen de bebouwde kom en 28km op 80km/h wegen.
M.a.w. weer netjes. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Hier blijft het bereik "hangen" op 40km.... -O-

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:39
Er lijkt bij mij sinds vorige week wat te zijn veranderd. Met temperaturen net boven het vriespunt had ik ineens ruim 40 km bereik. Hiervoor was dat eerder onderin de 30 km.
Las net de nieuwste review op Autoweek, deze eigenaar haalt met zijn Kuga uit 2024 ruim 50 km bij temperaturen rond het vriespunt. En een langere rit met een gemiddelde van 11 kWh / 100 km. Bij mij 20 kWh / 100 kmofhoger.

[ Voor 12% gewijzigd door rekel op 28-02-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:58
@rekel 30km bereik met temperaturen rond het vriespunt is normaal voor een 2024 model (het mark 3,5 model)

50km lijkt mij heel stug, en heb ik nog nooits gezien. Ik zelf zit ook rond de 30, en in de zomer maanden rond de 60-65.

Wat het daadwerkelijke verbruik is qua kWh heb ik nooit zo op gelet eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
prekz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:02:
@rekel 30km bereik met temperaturen rond het vriespunt is normaal voor een 2024 model (het mark 3,5 model)

50km lijkt mij heel stug, en heb ik nog nooits gezien. Ik zelf zit ook rond de 30, en in de zomer maanden rond de 60-65.

Wat het daadwerkelijke verbruik is qua kWh heb ik nooit zo op gelet eerlijk gezegd.
Hij heeft een foto van het dashbord bijgevoegd. Staat toch echt 75 km gereden en nog 8 km bereik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:58
rekel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Hij heeft een foto van het dashbord bijgevoegd. Staat toch echt 75 km gereden en nog 8 km bereik over.
Heb je het over deze?
https://www.autoweek.nl/r...-5-phev-st-line-x-2024-4/

Dan zie je rechtsonderin een temperatuur van 18 graden staan.
Die 75km zou theoretisch haalbaar moeten zijn, ik heb hem zelf alleen nog nooit gehaald (iets met zware voet denk ik _/-\o_ ). Daarnaast rijd ik alleen snelweg kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
prekz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Heb je het over deze?

Die 75km zou theoretisch haalbaar moeten zijn, ik heb hem zelf alleen nog nooit gehaald (iets met zware voet denk ik _/-\o_ ). Daarnaast rijd ik alleen snelweg kilometers.
Klopt, die ja. 18 graden is zo’n beetje het gunstigste wat je kunt hebben. Geen verwarming en koeling nodig. Met mijn vorige Kuga haalde ik onder die omstandigheden ook wel de 75 km. Met de nieuwe echt niet meer.
Zware voet :*) , ja dat scheelt ook wel. En veel snelweg is ook funest voor het bereik ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
rekel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Klopt, die ja. 18 graden is zo’n beetje het gunstigste wat je kunt hebben. Geen verwarming en koeling nodig. Met mijn vorige Kuga haalde ik onder die omstandigheden ook wel de 75 km. Met de nieuwe echt niet meer.
Zware voet :*) , ja dat scheelt ook wel. En veel snelweg is ook funest voor het bereik ;(
Binnen de bebouwde kom krijg je veel terug van het afremmen en uitlopen. De kilometers die dat oplevert, worden ook als elektrische kilometers bij geteld.
Op de snelwegen kan je beter met een lege accu vertrekken, dan zal je zien dat je 1 op 23 rijd en toch ook een flik aantal elektrische kilometers maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
De Eik schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Binnen de bebouwde kom krijg je veel terug van het afremmen en uitlopen. De kilometers die dat oplevert, worden ook als elektrische kilometers bij geteld.
Op de snelwegen kan je beter met een lege accu vertrekken, dan zal je zien dat je 1 op 23 rijd en toch ook een flik aantal elektrische kilometers maakt.
Mij lukt dit met de MK3 niet boven de 100. Ik moet ‘m echt forceren elektrisch te rijden met wat trucjes, al werkt dat vaak ook maar een paar seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

1 op 23 ? Met een Kuga met een lege accu lijkt me dat wel uitgesloten. Of je moet 60 rijden op de snelweg..

Als ik hele stukken met een lege accu 100 kachel dan doet ie hier 1 op 17,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:31
x0z8_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Mij lukt dit met de MK3 niet boven de 100. Ik moet ‘m echt forceren elektrisch te rijden met wat trucjes, al werkt dat vaak ook maar een paar seconden
Bij gas los gaat normaliter direct de motor uit, maar ik geloof dat jij fan bent van de sport-stand...Dan blijft de motor draaien.
prekz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Heb je het over deze?

De omschrijving is vrij cryptisch, maar hij heeft het over "zonder AC", zou dat betekenen dat hij het ventilatiesysteem uitschakelt? Dan is de impact van lagere temperaturen ook significant minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01:12
Glashelder schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:31:
[...]

1 op 23 ? Met een Kuga met een lege accu lijkt me dat wel uitgesloten. Of je moet 60 rijden op de snelweg..

Ik heb sinds 3 weken een nieuwe Ford Kuga, ik haal ook makkelijk 1 op 23 met een lege accu op de snelweg. En yes, ik houd van doorrijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat vind ik bijzonder omdat de berichten tot op heden waren dat de 3.5 een stuk onzuiniger was dan de 3 :?

Even voor de duidelijkheid: we hebben het hier over de huidige koude omstandigheden, vertrekken met een lege accu en dan halen we 1 op 23 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik niet hoor, heb de airco standaard ook niet (meer) aanstaan maar met een lege accu rij ik gemiddeld rond de 20% EV en de rest op de ICE. Gemiddeld verbruik houd ik minder bij dan de EV/ICE verhouding :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
Glashelder schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:12:
Dat vind ik bijzonder omdat de berichten tot op heden waren dat de 3.5 een stuk onzuiniger was dan de 3 :?

Even voor de duidelijkheid: we hebben het hier over de huidige koude omstandigheden, vertrekken met een lege accu en dan halen we 1 op 23 :?
Correct, ik had andere verwachtingen na het lezen van dit forum, maar tot op heden ben ik erg onder de indruk van het verbruik. Ondertussen heb ik de accu enkele malen vol geladen en dan geeft hij een bereik van 59km aan, deze lijk ik ook netjes te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:37
Ik wil in de toekomst waarschijnlijk ook een Kuga aanschaffen als vervanger van mijn Kia EV6.

Het zal dan niet de nieuwe variant worden maar wellicht 1 van 2024 met weinig KM op de teller (en die een flink deel is afgeschreven).

Maar welk bereik haal je realistisch elektrisch op de snelweg?
Ik rij vaak rond de 110 en moet 100KM enkele reis.

Dus ja, is 50KM haalbaar (onder goede omstandigheden), of totaal niet realistisch?

En wat zou dan ongeveer het gemiddeld verbruik kunnen zijn?

(mijn EV6 staat voor de 2de keer bij de dealer met ICCU issues daar staat hij al weer ruim 4 weken staat , eerste keer was ik hem een maand kwijt |:( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

De 2024 zal de MK3.5 zijn en die heeft een WLTP van rond de 75, echter is 45 hier de max geweest (oktober vorig jaar). Ik vermoed dat 50 wel haalbaar is als je geen zware rechtervoet hebt. File rijden helpt in je EV rijbereik :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
[quote]nooberke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Bij gas los gaat normaliter direct de motor uit, maar ik geloof dat jij fan bent van de sport-stand...Dan blijft de motor draaien.

Ik ben nog vol aan het experimenteren met wat het zuinigste is op de snelweg, vooral tussen normaal en sport. Bij normaal gaat alleen de motor uit als ik expres een dip in het gevraagde vermogen forceer (cruise control snel 2kmh zachter of even iets gas bij geven zodat je cruise daarna gas los laat) of als ik idd gas los laat bij een afrit. Verder gebeurt het me op mijn standaard snelweg ritten van 40 tot 50km nooit.

Op die ritten ben ik nu het zuinigste af als ik net als ik de provinciale/snelweg op gereden ben de motor langzaam op laat warmen door even naar EV later en dan terug naar normaal te gaan. Dan rijd je heel wat kilometers echt hybride tot de motor helemaal warm is.

Maar zonder aan de knoppen te zitten krijg ik het niet voor elkaar om electrisch op de snelweg te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
x0z8_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:43:
[quote]nooberke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:32:

Maar zonder aan de knoppen te zitten krijg ik het niet voor elkaar om electrisch op de snelweg te rijden
Bizar hoe mijn ervaring compleet anders is. Ik blijf me juist verbazen over hoeveel ik puur elektrisch rijd, ook op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
Arno schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:33:
De 2024 zal de MK3.5 zijn en die heeft een WLTP van rond de 75, echter is 45 hier de max geweest (oktober vorig jaar). Ik vermoed dat 50 wel haalbaar is als je geen zware rechtervoet hebt. File rijden helpt in je EV rijbereik :)
De eerste MK3.5 zijn pas in jun 2024 op de markt gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Jeroentje23 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Bizar hoe mijn ervaring compleet anders is. Ik blijf me juist verbazen over hoeveel ik puur elektrisch rijd, ook op de snelweg.
Ik heb de afgelopen maanden in 4 verschillende Kuga's gereden, twee mk3 modellen en twee mk3.5 modellen, en in alle vier reed ik gewoon cruise controle 106 volledig op stroom tot de accu leeg was, inclusief adaptief afremmen en optrekken. Default stand en EV Now.
Jammer genoeg rijd ik eigenlijk nooit na 19:00 uur, misschien dat 120+ dit niet trekt?

[ Voor 10% gewijzigd door WaterFire op 04-03-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan tot 140km/h op de elektromotor, daarboven start de benzinemotor.
stimpyrulez schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:31:
Ik wil in de toekomst waarschijnlijk ook een Kuga aanschaffen als vervanger van mijn Kia EV6.

Het zal dan niet de nieuwe variant worden maar wellicht 1 van 2024 met weinig KM op de teller (en die een flink deel is afgeschreven).

Maar welk bereik haal je realistisch elektrisch op de snelweg?
Ik rij vaak rond de 110 en moet 100KM enkele reis.

Dus ja, is 50KM haalbaar (onder goede omstandigheden), of totaal niet realistisch?

En wat zou dan ongeveer het gemiddeld verbruik kunnen zijn?

(mijn EV6 staat voor de 2de keer bij de dealer met ICCU issues daar staat hij al weer ruim 4 weken staat , eerste keer was ik hem een maand kwijt |:( )
Ik heb zelf maximaal zo'n 65km elektrisch gehaald in het voorjaar. Graadje of 20, airco niet echt nodig. En dat is dan met redelijk rustig rijden maar niet als een oma.

Rijdend als een oma heb ik laatst wel 53km in de winter gehaald, maar dat was inclusief voorverwarmen aan de laadpaal, rijdend als een oma en de verwarming uit. Die statistieken zijn leuk maar je moet er dan ook echt wat voor laten. In de winter haal ik meestal rond de 30, max 35 km elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Voor diegene die roepen boven de 1:20 te halen met lege accu: heb je dat ook gecontroleerd of dat echt zo is.

Wat mij trouwens nog opviel is dat als je accu leeg is en je op benzine rijd waarna je vervolgens het gas los laat, dat de afstand die je aflegt als elektrische km’s worden berekend.

Daar klopt naar mijn idee geen hol van. Dat doet een diesel toch ook niet als je gas los laat.

Zelf vind ik het al knap om 12km/l te halen, laat staan het dubbele. Ik heb er een mee gekregen van de dealer met lege accu en werd niet vrolijk van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
[...]

Ik moet wel vermelden dat ik E5 tank zonder ethanol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Glashelder schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
EiT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:10:
Voor diegene die roepen boven de 1:20 te halen met lege accu: heb je dat ook gecontroleerd of dat echt zo is.

Wat mij trouwens nog opviel is dat als je accu leeg is en je op benzine rijd waarna je vervolgens het gas los laat, dat de afstand die je aflegt als elektrische km’s worden berekend.

Daar klopt naar mijn idee geen hol van. Dat doet een diesel toch ook niet als je gas los laat.

Zelf vind ik het al knap om 12km/l te halen, laat staan het dubbele. Ik heb er een mee gekregen van de dealer met lege accu en werd niet vrolijk van het verbruik.
Dat heb ik inderdaad gecheckt door te kijken hoeveel liter (E10) ik heb moeten tanken bij de afgelegde kilometers. Voor de duidelijkheid, met een lege accu en zonder bijladen aan een laadpaal.

Dat de kms bij de elektrische kms geteld worden bij een lege accu is vreemd inderdaad, maar niet storend.
Bij een niet lege accu is dit niet zo, die keuze vind ik wellicht nog vreemder.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroentje23 op 04-03-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De Eik schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Ik zal dat ook eens proberen :p
EiT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:10:

Ik vind dat ook enorm misleidend inderdaad.

1 op 12 is wel slecht btw :p Dat haal ik alleen als hij koud is met lege accu en ik rij een heel klein stukje. Langere stukken eigenlijk altijd wel 1 op 17.

[ Voor 68% gewijzigd door Glashelder op 04-03-2025 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo misleidend vind ik dat niet.

Als je bij een ICE vehikel afremt wordt alle overtollige energie in warmte weggestookt. Bij een (deel)hybride en/of EV wordt die kinetische energie zoveel mogelijk weer terug omgezet in elektrische/chemische energie.
M.a.w. de accu wordt daardoor wat bijgeladen, ergo het levert (extra) EV-rijbereik op.

BTW: bij ICE-only auto's, bij gas loslaten, loopt ook de verbruiksmeting/afgelegde kilometers gewoon door, ondanks dat er dan geen brandstof meer verbruikt wordt...

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 04-03-2025 15:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En qua verbruik wat betreft benzine. Zelfs 1000km aan één stuk over de Autobahn. Met snelheden van tegen de 200km/h, dat doet onze Kuga alsnog met een gemiddelde van 1:16, 1:17.
Allemaal dankzij dat continu terugwinnen van energie, zodra je gas loslaat c.q. afremt.

Anders zou een log bakbeest van 1800kg nooit zulke verbruikscijfers halen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:59:
Zo misleidend vind ik dat niet.

Als je bij een ICE vehikel afremt wordt alle overtollige energie in warmte weggestookt. Bij een (deel)hybride en/of EV wordt die kinetische energie zoveel mogelijk weer terug omgezet in elektrische/chemische energie.
M.a.w. de accu wordt daardoor wat bijgeladen, ergo het levert (extra) EV-rijbereik op.
Zou je misschien zeggen maar je wordt niet elektrisch aangedreven als je afremt.
Komt nog eens bij dat de Kuga het natuurlijk ook meetelt als je dan wel elektrisch wordt aangedreven door de teruggewonnen energie als je weer verder rijdt.

Het zou gewoon eerlijker zijn als alleen meters worden meegeteld waarbij de wielen echt actief worden aangedreven door de elektromotor. Nu is die telling dubbel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-06 16:23
Bij normale weersomstandigheden kan ik makkelijk 130+ km/h rijden gewoon volledig electrisch. Bandjes goed oppompen,😀

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroentje23
vanderv schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:16:
Bij normale weersomstandigheden kan ik makkelijk 130+ km/h rijden gewoon volledig electrisch. Bandjes goed oppompen,😀
Yep, same here. Ik heb het gister nog getest, zat vrij snel op 120 km/h op puur elektrisch.
Mijn banden staan op 2,9 bar zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het blijft opmerkelijk, dat PHEV gedrag van de Kuga... :?

De afgelopen twee dagen, 's-nachts had een graadje gevroren.
De auto is opgeladen en opgewarmd (en ook keurig ontdooid).

Als ik instap geeft 'ie ruim 60km EV-bereik. Oké... lijkt me een beetje optimistisch, zeker bij 0 graden tijdens het wegrijden. Maar prima zo.
En gedurende de rit naar het werk stijgt de buitentemperatuur naar ca. 6 graden bij aankomst.
Bij vertrek eind v.d. dag is de buitentemperatuur bijna 15 graden.

En gisteren doet 'ie de hele rit, heen en terug, volledig elektrisch, met bij thuiskomst (na 48km) nog een paar kilometer EV-bereik over. Dus prima zou je zo zeggen.
En vanochtend, zelfs een graadje warmer dan gisteren, schakelt 'ie halverwege ineens de ICE motor in, blijft zo'n 10km lang met de ICE motor ingeschakeld doorrijden en gaat vervolgens weer in EV-mode verder.
Vanmiddag, alles elektrisch teruggereden en bij thuiskomst nog 15km EV-bereik over!?! 8)7

Dan denk ik, wtf, hoe dan?
Geen idee waarom... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
ehtweak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:04:
Het blijft opmerkelijk, dat PHEV gedrag van de Kuga... :?

De afgelopen twee dagen, 's-nachts had een graadje gevroren.
De auto is opgeladen en opgewarmd (en ook keurig ontdooid).

Als ik instap geeft 'ie ruim 60km EV-bereik. Oké... lijkt me een beetje optimistisch, zeker bij 0 graden tijdens het wegrijden. Maar prima zo.
En gedurende de rit naar het werk stijgt de buitentemperatuur naar ca. 6 graden bij aankomst.
Bij vertrek eind v.d. dag is de buitentemperatuur bijna 15 graden.

En gisteren doet 'ie de hele rit, heen en terug, volledig elektrisch, met bij thuiskomst (na 48km) nog een paar kilometer EV-bereik over. Dus prima zou je zo zeggen.
En vanochtend, zelfs een graadje warmer dan gisteren, schakelt 'ie halverwege ineens de ICE motor in, blijft zo'n 10km lang met de ICE motor ingeschakeld doorrijden en gaat vervolgens weer in EV-mode verder.
Vanmiddag, alles elektrisch teruggereden en bij thuiskomst nog 15km EV-bereik over!?! 8)7

Zit er geen logica in dat de auto 'eens in de zoveel tijd' een keer de motor wil laten draaien?
Neem aan dat dit voor de motor ook wel goed is dat deze het af en toe doet en wellicht zo ook de 12V accu bij laad (neem aan dat dit niet door de andere accu gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
stimpyrulez schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Zit er geen logica in dat de auto 'eens in de zoveel tijd' een keer de motor wil laten draaien?
Neem aan dat dit voor de motor ook wel goed is dat deze het af en toe doet en wellicht zo ook de 12V accu bij laad (neem aan dat dit niet door de andere accu gebeurd).
Dat klopt, en er zijn waarschijnlijk nog meer sensoren die gebruikt worden in het algoritme waarna de software besluit dat het goed is voor de motor om aan te gaan. Niet iedere sensor kunnen wij zelf waarnemen dus dan krijg je voor het gevoel ‘willekeurige’ resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stimpyrulez schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Misschien wel, misschien niet.
Maar op basis waarvan dan? Dat vind ik nergens terug. En vragen hierover aan Ford (zowel de garage als de 'klantenservice') blijven gewoonweg onbeantwoord.
Je zou toch verwachten dat de 12V accu tegelijkertijd met de HV-accu geladen kan worden als 'ie aan de laadpaal hangt?
BTW: 10 minuten de ICE motor laten draaien om de 12V accu te laden lijkt me ook niet echt effectief. Wat imho heeft de Ford Kuga PHEV niet eens een dynamo waarmee op de 'ouderwetse' manier, zoals bij een ICE auto, de 12V accu geladen kan worden...
https://www.fordserviceco...abled=False&buildtype=web

En ook hier weer; waarom mag je als gebruiker/consument niet weten hoe dat algoritme werkt c.q. wat je kunt verwachten?

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 06-03-2025 09:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Trouwens, vanochtend, buitentemperatuur rond de nul graden.
Auto lekker wit van de rijp. Wordt keurig ontdooid.

Ik rij weg met 64km EV-bereik volgens het display.
De hele rit EV gereden.
En, aangekomen op werklocatie (24km verder) geeft 'ie aan 32km EV-bereik en volgens de FordPass App nog 52% lading.
M.a.w. logisch gezien zou ik vanmiddag gewoon weer compleet elektrisch naar huis kunnen rijden. Zeker gezien het feit dat de buitentemperatuur vanmiddag naar de 15 graden gaat.
We gaan het zien... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
ehtweak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:00:

Maar op basis waarvan dan? Dat vind ik nergens terug. En vragen hierover aan Ford (zowel de garage als de 'klantenservice') blijven gewoonweg onbeantwoord.

En ook hier weer; waarom mag je als gebruiker/consument niet weten hoe dat algoritme werkt c.q. wat je kunt verwachten?
Wellicht is iets meer uitleg wel op zijn plaats, echter is het volkomen logisch dat ze niet het algoritme of een precieze omschrijving van de werking vrijgeven.

Persoonlijk heb ik nog geen vreemde situaties meegemaakt met wanneer de motor aanspringt (note: de Kuga pas een klein maand in bezit). Als ik genoeg batterij heb blijft de motor uit als ik het gas niet serieus intrap. Dit bij zowel onder het vriespunt of bij +15 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
[...]

Omdat het proprietary software is en geen open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
[...]

[...]

Je zou toch verwachten dat de 12V accu tegelijkertijd met de HV-accu geladen kan worden als 'ie aan de laadpaal hangt?
BTW: 10 minuten de ICE motor laten draaien om de 12V accu te laden lijkt me ook niet echt effectief. Wat imho heeft de Ford Kuga PHEV niet eens een dynamo waarmee op de 'ouderwetse' manier, zoals bij een ICE auto, de 12V accu geladen kan worden...

Qua 12V laden aan de laadpaal.
Ik rij nu nog elektrisch (Kia EV6) en die laad de 12V accu ook niet bij als je aan de laadpaal hangt.
Die doet het als je aan het rijden bent.

Dus ja, je weet niet welke logica een fabrikant gebruikt om dit soort dingen op te lossen (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WaterFire schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Omdat het proprietary software is en geen open source.
Ik hoef de broncode er ook niet bij. :+

Maar waarom zou ik niet mogen weten hoe het werkt c.q. wat ik als berijder EN betalende klant zou mogen verwachten van deze auto?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 13:40

kaas-schaaf

Beunhaas

...
Geen idee dat dit topic bestond, en ik heb al 3 jaar een PHEV.

Mijn gok is een van de volgende:
* Temperatuur te laag voor airco/verwarming combi, toevallig ontwaseming of vooruitverwarming aan gehad?
* 12v accu te leeg (wordt geladen als de motor/generator unit van de eCVT aangedreven word door de motor). Kan technisch gezien direct vanuit de HV accu maar dit gebeurt niet.

Overigens blijft de motor altijd aanstaan tot hij op temperatuur is. Als je dus bijv. de voorruitverwarming, stoelverwarming of iets anders van het 12v circuit aan zet waardoor de spanning onder de minimale gaat, dan zal de motor blijven draaien tot deze op temperatuur is ongeacht of de aandrijving nodig is.
Dit gebeurt weldegelijk (stop maar eens een voltmeter op de accu en zie 15v er op staan). Echter dit stopt zodra de laadpaal stopt met stroom geven. Dus als je hem dan nog enkele uren laat hangen is het teniet gedaan. Laat je hem nog 3 dagen hangen is je accu leeg. Overigens sluit ik niet uit dat in latere modellen die gedrag veranderd is, echter bij de eerste generatie PHEV laad hij gewoon op.

[ Voor 27% gewijzigd door kaas-schaaf op 06-03-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

WaterFire schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Ik heb de afgelopen maanden in 4 verschillende Kuga's gereden, twee mk3 modellen en twee mk3.5 modellen, en in alle vier reed ik gewoon cruise controle 106 volledig op stroom tot de accu leeg was, inclusief adaptief afremmen en optrekken. Default stand en EV Now.
Jammer genoeg rijd ik eigenlijk nooit na 19:00 uur, misschien dat 120+ dit niet trekt?
Het maximum leverbaar vermogen van de accu neemt af als de spanning af neemt (wordt gerapporteerd over ODB2 als je het wilt controleren). Dus als je net te leeg bent en het gevraagde vermogen is te hoog gaat de brandstofmotor aan. Dus als je rustig optrekt naar 120 en niet over dat limiet gaat zal hij prima blijven draaien op EV.

Het hangt ook van de accu af. Mijn originele accu had een vol-limiet van 120kW levering, mijn vervaning (ik zat als een van de 36 gelukkigen in een terugroepactie) levert max 92kW vol. Niet dat de motor controller dat toe laat maar het kan dus ook van het type accu afhangen, overigens nog steeds meer dan de geadverteerde 80kw max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

Als bonus info: Er komt een nieuwe terugroepactie aan voor HV accupaketten (24S79, 2020-2024 modellen uit specifieke accuseries), deze is al bij de RDW gemeld en je kan hem daar dus zien. Ik heb de brief nog niet gehad. Software update met "mogelijk" HV accuvervanging (staat niet bij de RDW data). Zou leuk zijn in mijn geval, dan krijg ik een tweede nieuwe ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kaas-schaaf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Geen idee dat dit topic bestond, en ik heb al 3 jaar een PHEV.

Mijn gok is een van de volgende:
* Temperatuur te laag voor airco/verwarming combi, toevallig ontwaseming of vooruitverwarming aan gehad?
Nope. Auto was al keurig voorverwarmd en 'schoon' qua zicht.
* 12v accu te leeg (wordt geladen als de motor/generator unit van de eCVT aangedreven word door de motor). Kan technisch gezien direct vanuit de HV accu maar dit gebeurt niet.
Volgens Ford zelf werkt het toch anders:
Overigens blijft de motor altijd aanstaan tot hij op temperatuur is. Als je dus bijv. de voorruitverwarming, stoelverwarming of iets anders van het 12v circuit aan zet waardoor de spanning onder de minimale gaat, dan zal de motor blijven draaien tot deze op temperatuur is ongeacht of de aandrijving nodig is.
Ook dat is niet het geval. Regelmatig de afgelopen twee jaar gehad dat het Atkinson blok aanging, en na enkele minuten al weer uit. Dan is 'ie toch echt niet op temperatuur hoor. Zelfs de koelvloeistofmeter staat dan nog in het blauw.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 34 ... 43 Laatste