Voor autos na 2021 wel ja.Glashelder schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:32:
[...]
De Kuga heeft al jaren een sleutel die stopt met uitzenden als die niet beweegt. Die metalen container is zinloos.
Al jaren dus
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Met name in Limburg (en daar woon ik) zijn er een groot aantal gestolen (35 van de 38 gestolen Kuga's in NL). Ze worden softwarematig op de een of andere manier gekraakt. Of dat via de sleutel is weet ik niet maar je leest daar wel veel over.ehtweak schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:11:
[...]
Bewijs? Statistiek?
Specifiek bepaalde modellen? Wel of niet alleen in Nederland?
En, op welke wijze worden die Kuga's dan gestolen?
Want als ik dit zo zie:
https://movingintelligenc...uto-gestolen-cijfers-2024
https://zichtopvoertuigcriminaliteit.nl/
zijn andere merken een stuk populairder bij het boevengilde.
Gisteren is de Ford Fiesta van onze dochter voor onze deur gestolen. De Kuga stond toen op de oprit. Maar toen ik dus ging googelen kwam ik die info over de diefstalgevoeligheid van de Kuga tegen.
Zie o.a. hier: https://movingintelligenc...uto-gestolen-cijfers-2024
Lijstje waar je dus eigenlijk geen stijger in wil zijn...maar helaas dus wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Pascal P op 29-01-2025 16:34 ]
Vanmorgen in de voorverwarmde Kuga gestapt, rijbereik 36 km bij 7 graden buitentemperatuur. Heb normaal 19 graden interieur temperatuur ingesteld, nu zoals ik pas hier las, op 17 gr en stoelverwarming aan.ehtweak schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:44:
Hedenochtend, voor het eerst sinds lange tijd, de melding dat ik 's-ochtends bij het wegrijden 60km EV-bereik zou hebben!![]()
Dankzij de hogere buitentemperaturen.
Nu had ik gisteren, woon-werk verkeer 48km vice-versa, ook al 7km EV-rijbereik over toen ik thuiskwam. Alles elektrisch gereden. M.a.w. die hogere buitentemperatuur (gisteren zowat 10 graden) doet heel veel voor het EV-bereik.
Wat een verschil in rijbereik! Tijdens mijn ritje van 13,5 km liep de actieradius maar heel langzaam terug, veel langzamer dan normaal. Ik kwam aan met nog 30 km over.
Ik had de temperatuur al niet zo hoog staan, maar die twee graden lager scheelde dus heel veel.
Kan het zijn dat de elektrische verwarming minder efficiënt is dan hiervoor in de pre facelift?
Ik merk dat verschil in bereik door de klimaatregeling ook bij mijn MK3. Helemaal uitzetten scheelt nog meer😉. Stoel- en stuurverwarming merk je nauwelijks met het EV bereik.rekel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:03:
[...]
Vanmorgen in de voorverwarmde Kuga gestapt, rijbereik 36 km bij 7 graden buitentemperatuur. Heb normaal 19 graden interieur temperatuur ingesteld, nu zoals ik pas hier las, op 17 gr en stoelverwarming aan.
Wat een verschil in rijbereik! Tijdens mijn ritje van 13,5 km liep de actieradius maar heel langzaam terug, veel langzamer dan normaal. Ik kwam aan met nog 30 km over.
Ik had de temperatuur al niet zo hoog staan, maar die twee graden lager scheelde dus heel veel.
Kan het zijn dat de elektrische verwarming minder efficiënt is dan hiervoor in de pre facelift?
In de zomer haal ik op die manier makkelijk 70KM elektrisch. Raampje open, airco/ klimaatregeling uit en rustig cruisenGlashelder schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:40:
@PimZ Klimaatregeling helemaal uit? Je bedoelt dat ook de blower helemaal uit is dan? Of kan je alleen de verwarming uitzetten?
Als ik de blower uitzet dan gaat de boel vroeg of laat beslaan.
Maar wat je zegt, in deze periode de blower uitzetten is garantie op beslagen ruiten.
Vanochtend was het weer eens zover.
De Kuga was spontaan 'vergeten' dat 'ie gewoon bij ons voor de deur staat, aan z'n persoonlijke laadpaal. En heeft 'ie vannacht niet geladen.
Één keer in de zoveel weken zie ik dit gedrag. Dan is 'ie blijkbaar z'n 'thuis' locatie kwijt (waarmee de koppeling tussen de laadtijden en de locatie gemaakt is). En dan ignoreert 'ie het laadschema.
Geen idee waarom. De Kuga staat toch echt gewoon bij ons op de oprit. En zo groot is die nou ook weer niet dat de GPS coördinaten variabel zijn.
Iemand anders dit al eens meegemaakt?
Net nu alles weer wit bevroren was. Maar opwarmen deed 'ie dan weer wel elektrisch.
De Kuga was spontaan 'vergeten' dat 'ie gewoon bij ons voor de deur staat, aan z'n persoonlijke laadpaal. En heeft 'ie vannacht niet geladen.

Één keer in de zoveel weken zie ik dit gedrag. Dan is 'ie blijkbaar z'n 'thuis' locatie kwijt (waarmee de koppeling tussen de laadtijden en de locatie gemaakt is). En dan ignoreert 'ie het laadschema.
Geen idee waarom. De Kuga staat toch echt gewoon bij ons op de oprit. En zo groot is die nou ook weer niet dat de GPS coördinaten variabel zijn.
Net nu alles weer wit bevroren was. Maar opwarmen deed 'ie dan weer wel elektrisch.
Ik heb een nieuwe terugroep actie op mijn auto (2022 PHEV):
Referentiecode producent
24S79
Omschrijving van het defect
In een of meer cellen van de hoogspanningsaccu kan interne kortsluiting in de cel ontstaan.
Materiële gevolgen
Hierdoor kan de aandrijving uitvallen, wat de kans op een ongeluk vergroot. Daarnaast kan de accu oververhit raken en brand veroorzaken
Mogelijk gevaar
Brand met letselschade
Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel
De voertuigeigenaar wordt verzocht contact op te nemen met een Ford Service Partner zodra een oplossing beschikbaar is. Deze zal het voertuig zo snel mogelijk repareren. Tot die tijd hoeft het voertuig niet buiten gebruik te worden gesteld, maar als het bericht "Nu veilig stoppen" in het instrumentenpaneel verschijnt, dient de eigenaar direct actie te ondernemen.
Referentiecode producent
24S79
In een of meer cellen van de hoogspanningsaccu kan interne kortsluiting in de cel ontstaan.
Materiële gevolgen
Hierdoor kan de aandrijving uitvallen, wat de kans op een ongeluk vergroot. Daarnaast kan de accu oververhit raken en brand veroorzaken
Mogelijk gevaar
Brand met letselschade
De voertuigeigenaar wordt verzocht contact op te nemen met een Ford Service Partner zodra een oplossing beschikbaar is. Deze zal het voertuig zo snel mogelijk repareren. Tot die tijd hoeft het voertuig niet buiten gebruik te worden gesteld, maar als het bericht "Nu veilig stoppen" in het instrumentenpaneel verschijnt, dient de eigenaar direct actie te ondernemen.
Het is vooralsnog geen gelukkig huwelijk, Kuga en hoogspanning batterijen…
https://fordauthority.com...high-voltage-battery/amp/
https://fordauthority.com...high-voltage-battery/amp/
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Da's wel balen...
Volgens de RDW valt mijn Kuga ook onder deze terugroepactie:
https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP250037
Volgens de RDW valt mijn Kuga ook onder deze terugroepactie:
Zitten er in de MK3.5 niet dezelfde batterijen? Ik heb namelijk geen recall op het kenteken staan.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Wel dezelfde capaciteit, maar waarschijnlijk een andere toeleverancier en/of andere productiebatch van dat batterijpakket.Arno schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:25:
Zitten er in de MK3.5 niet dezelfde batterijen?
Wees blij! (voorlopig danIk heb namelijk geen recall op het kenteken staan.
Accu kosteloos vervangen klinkt niet slecht....Na 4 jaar en 100000 kilometer is een verse batterij niet heel vervelend.
Raar. 1vd best verkochte Hybryde modellen in Europa, verkoop van volledig E die wat afzwakt (zie VW).rmr1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:48:
Kuga uitgefaseerd per 2026..
https://fordauthority.com...tinuation-by-2026-report/
Maar goed, dan maar weer een eenheidsworst auto met een oude naam (capri/mustang) op een VW chassis.#passion

ik ben eind '26 weer in de markt voor een nieuwe auto, en zou zo een nieuw model Kuga willen halen.earlier this month, the CEO also once again reiterated the fact that The Blue Oval intends to get rid of its “boring” models and instead focus on passion products moving forward.
[ Voor 26% gewijzigd door KingCrash op 31-01-2025 12:00 ]
Angry Rabbit
Grote kans dat ze het met alleen een software update kunnen verhelpen…nooberke schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:56:
Accu kosteloos vervangen klinkt niet slecht....Na 4 jaar en 100000 kilometer is een verse batterij niet heel vervelend.
Minder.rmr1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:48:
Kuga uitgefaseerd per 2026..
https://fordauthority.com...tinuation-by-2026-report/
Ik wilde nadat ik mijn hypotheek had afgelost (gedaan) een andere (nieuwe) auto kopen. Eerste keus was een Ecosport (worden niet meer gemaakt), dan maar een nieuwe Fiesta voor een paar jaar (worden niet meer gemaakt), dan maar verder sparen en april 2026 helemaal losgaan op een Kuga... (en nog 30k reserve spaargeld)
Puma en Focus vind ik niet mooi/te laag.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Tja...
The fix: dealers perform a battery energy control module (BECM) software update, and replace the high voltage battery pack, as necessary, free of charge
Ford NL kennende... zal het idd wel snel een s/w update worden.
Stuk goedkoper dan het HV-pakket vervangen.
Want als ze s/w matig één of meerdere cellen van het batterij pakket uitschakelen, dan mis je natuurlijk wel totale capaciteit.
The fix: dealers perform a battery energy control module (BECM) software update, and replace the high voltage battery pack, as necessary, free of charge
Ford NL kennende... zal het idd wel snel een s/w update worden.

Stuk goedkoper dan het HV-pakket vervangen.
Want als ze s/w matig één of meerdere cellen van het batterij pakket uitschakelen, dan mis je natuurlijk wel totale capaciteit.
[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 31-01-2025 12:34 ]
Dat kan OTA, hebben ze geen garagebezoek voor nodig lijkt me.rmr1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Grote kans dat ze het met alleen een software update kunnen verhelpen…
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Is dat zo?Arno schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:02:
[...]
Dat kan OTA, hebben ze geen garagebezoek voor nodig lijkt me.
Volgens mij doet Ford dat niet bij de Kuga.
Zo hebben ze bij mijn Kuga in het najaar van 2023 ook een s/w update doorgevoerd, maar daarvoor moest 'ie toch echt in de garage komen. En heeft 'ie daar een paar uur aan het digitale infuus gehangen.
[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 31-01-2025 13:21 ]
Ik zet de oplaadtijden in mijn Wallbox (pulsar plus) en dan doet ie het altijd.ehtweak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:17:
Vanochtend was het weer eens zover.![]()
De Kuga was spontaan 'vergeten' dat 'ie gewoon bij ons voor de deur staat, aan z'n persoonlijke laadpaal. En heeft 'ie vannacht niet geladen.![]()
Geen idee waarom. De Kuga staat toch echt gewoon bij ons op de oprit. En zo groot is die nou ook weer niet dat de GPS coördinaten variabel zijn.![]()
Voorverwarmen via de Fordpass app en dan moet ik er alleen op letten dat dit binnen de ingestelde oplaadtijd valt, anders geeft de Wallbox geen energie door.
De 3.5 heeft wel een OTA functieehtweak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:20:
[...]
Is dat zo?
Volgens mij doet Ford dat niet bij de Kuga.
Zo hebben ze bij mijn Kuga in het najaar van 2023 ook een s/w update doorgevoerd, maar daarvoor moest 'ie toch echt in de garage komen. En heeft 'ie daar een paar uur aan het digitale infuus gehangen.
Jeremy Clarkson
Oké, maar dan heb jij de Kuga zodanig geprogrammeerd dat 'ie gelijk begint met opladen, zodra de steker er in zit...rekel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:40:
[...]
Ik zet de oplaadtijden in mijn Wallbox (pulsar plus) en dan doet ie het altijd.
M.a.w. jij gebruikt niet de in-auto en/of FordPass App settings.
Hoe zie je dat dan? Onze Kuga is van februari 2022...ehtweak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:18:
Da's wel balen...
Volgens de RDW valt mijn Kuga ook onder deze terugroepactie:![]()
@Nedora Hier je kenteken invullen:
https://ovi.rdw.nl/
en dan checken bij 'terugroepacties'. Isse simpel...
Ik heb net het telefoonnummer van Ford in Den Haag gebeld.
Dat was weer een dieptrieste ervaring. Er werd gewoon ijskoud beweerd dat het alleen fabrieksnieuwe Kuga's betrof die niet uitgeleverd zouden mogen worden.
Ja duhh!
Ik heb de beste meneer de recall voorgelezen en aangegeven dat het nou juist om al geruime tijd geleden gebouwde Kuga's pre-facelift betrof.
De beste man was letterlijk oostindisch doof!
En volgens die meneer had de RDW gewoon de verkeerde info. En, letterlijk "de veiligheidseisen hier in NL zijn anders dan in andere landen", "maar als er iets fout gaat zijn wij als Ford natuurlijk wel aansprakelijk"
Het was werkelijk een tenenkrommend afwimpelverhaal!
Ik had echt moeite om vriendelijk te blijven. En dan krijg je er ook nog een klantentevredenheidsenquête achteraan.
Dat was weer een dieptrieste ervaring. Er werd gewoon ijskoud beweerd dat het alleen fabrieksnieuwe Kuga's betrof die niet uitgeleverd zouden mogen worden.
Ja duhh!

Ik heb de beste meneer de recall voorgelezen en aangegeven dat het nou juist om al geruime tijd geleden gebouwde Kuga's pre-facelift betrof.
De beste man was letterlijk oostindisch doof!

En volgens die meneer had de RDW gewoon de verkeerde info. En, letterlijk "de veiligheidseisen hier in NL zijn anders dan in andere landen", "maar als er iets fout gaat zijn wij als Ford natuurlijk wel aansprakelijk"
Het was werkelijk een tenenkrommend afwimpelverhaal!
Ik had echt moeite om vriendelijk te blijven. En dan krijg je er ook nog een klantentevredenheidsenquête achteraan.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 31-01-2025 15:59 ]
Ben benieuwd wat de daadwerkelijke reparatie dus is.
We zijn noodgedwongen aan het kijken naar een andere auto (huidige economisch total loss na achterop-aanrijding). Willen van een station iets hoger en komen uit bij de Kuga.
De occasion die we op het oog hebben (2020 Titanium, met 113k) valt ook onder de terugroepactie, zou mooi zijn als ze dat meteen even fixen
We zijn noodgedwongen aan het kijken naar een andere auto (huidige economisch total loss na achterop-aanrijding). Willen van een station iets hoger en komen uit bij de Kuga.
De occasion die we op het oog hebben (2020 Titanium, met 113k) valt ook onder de terugroepactie, zou mooi zijn als ze dat meteen even fixen
Klopt, ik hoef alleen maar de stekker in de auto te steken. De instelling in de Wallbox bepaalt of er geladen wordt of niet.ehtweak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:08:
Oké, maar dan heb jij de Kuga zodanig geprogrammeerd dat 'ie gelijk begint met opladen, zodra de steker er in zit...
En niks pasje of druppel, aansluiten en klaar, lekker makkelijk.
Dat betekent wel dat wanneer jij langskomt en je sluit jouw auto aan, deze gewoon geladen wordt. (binnen de tijden dat de Wallbox mag leveren)
Lekker belangrijk, wie gaat dat bij mij zomaar proberen. En tijdens vakanties zet ik het uit.
Nou, die van mij valt ook onder de terugroepactie, ik kan bijna een kamer behangen met de brieven, heeft iemand ook enig zicht op de omvang van de terugroepactie? Aantallen? Bij Ford NL weten ze dus weer van niks.... hopelijk is het fake en zijn ze gehackt...😅
(Kuga 2021)
(Kuga 2021)
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Hier ook.. Kuga uit 2023.x0z8_ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:26:
Ik heb een nieuwe terugroep actie op mijn auto (2022 PHEV):
Referentiecode producent
24S79
Materiële gevolgen
Mogelijk gevaar
Brand met letselschade
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Yep, die van ons valt er ook onder...we gaan maar afwachten. Gek verhaal dan aan de telefoon zeg, neem je verantwoordelijkheid zou ik zeggen. Altijd VW gereden maar vanuit PON (importeur VW) komen ook heel vaak slechte verhalen, zoveel mogelijk niet mee willen werken..ehtweak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:18:
@Nedora Hier je kenteken invullen:
Even snel zoeken, op X gevonden, bijna 8000 auto's in Nederland,🤔
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Fuu... hier ook terugroepactie. Niet echt fijn te lezen zo op de avond voor vertrek naar de wintersport.
Je hebt veel meer kans nog even snel ziek te worden door griep dan dat je last krijgt van die problemen van de terugroepactie denk ik 
Of maak ik het dan erger?
Of maak ik het dan erger?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Blijft een warrig verhaal over die service actie.
Als ik hier check:
https://www.fordserviceinfo.com/FSA
dan krijg ik wel de volgende tekst:
Openstaande Service-acties
24S79 - 2020-2024 KUGA, ESCAPE EN CORSAIR PHEV - VENTILATIE ACCU
Ook op het Duitse forum is niet echt duidelijk WAT er nou precies wel of niet zou moeten gebeuren.
https://www.kuga-forum.de...ford-kuga-mk3/?pageNo=296
Als ik hier check:
https://www.fordserviceinfo.com/FSA
dan krijg ik wel de volgende tekst:
Openstaande Service-acties
24S79 - 2020-2024 KUGA, ESCAPE EN CORSAIR PHEV - VENTILATIE ACCU
Ook op het Duitse forum is niet echt duidelijk WAT er nou precies wel of niet zou moeten gebeuren.
https://www.kuga-forum.de...ford-kuga-mk3/?pageNo=296
Volgens de technische gegevens zou de Kuga (model 2024) een leeggewicht moeten hebben (op kenteken) van 1759 kg. Echter mijn Kuga heeft op kenteken een leeggewicht van 1808 kg. Waar zit 'm dat verschil in, een panoramadak (die ik niet heb) zal dat verschil toch niet zijn. Ik heb wel een reservewiel (thuiskomer af fabriek) in de auto maar die weegt zeker geen 49 kg. O ja, hier een Kuga ST line X.
Voor de MRB maakt het overigens niets uit.
Gemeten met een (bijna) volle tank benzine wellicht?Hans 555 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:51:
Volgens de technische gegevens zou de Kuga (model 2024) een leeggewicht moeten hebben (op kenteken) van 1759 kg. Echter mijn Kuga heeft op kenteken een leeggewicht van 1808 kg. Waar zit 'm dat verschil in, een panoramadak (die ik niet heb) zal dat verschil toch niet zijn. Ik heb wel een reservewiel (thuiskomer af fabriek) in de auto maar die weegt zeker geen 49 kg. O ja, hier een Kuga ST line X.
Never underestimate the power of stupid people in large groups
Nee dan is het de massa rijklaar.rob_erwt schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:44:
[...]
Gemeten met een (bijna) volle tank benzine wellicht?
Massa ledig gewicht is zonder lading en passagiers
Massa rijklaar is met brandstoftank gevuld voor 90% en een bestuurder van 75kg.
RDW is idd niet heel betrouwbaar wat recalls betreft.ehtweak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:58:
De beste man was letterlijk oostindisch doof!![]()
![]()
Mijn Explorer PHEV had er bij de RDW 3 staan, maar bij de dealer zagen ze er 5.
Als een dealer je kenteken in het service systeem zet, zien ze meteen de recall orders als pop-up.
In de Ford App kan je het ook ziet trouwens.
Na de afwerking van de order, kan het nog wel 3-4 week duren voordat RDW en de Ford app het heeft bijgewerkt.
PS: de recall van het accupakket was idd een software update. Was voor sluiting in een cel bij een lege accu.
Heeft de Explorer hetzelfde gedoe met batterijen als met de Kuga?reinier68 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:35:
[...]
RDW is idd niet heel betrouwbaar wat recalls betreft.
Mijn Explorer PHEV had er bij de RDW 3 staan, maar bij de dealer zagen ze er 5.
Als een dealer je kenteken in het service systeem zet, zien ze meteen de recall orders als pop-up.
Na de afwerking van de order, kan het nog wel 3-4 week duren voordat RDW en de Ford app het heeft bijgewerkt.
PS: de recall van het accupakket was idd een software update. Was voor sluiting in een cel bij een lege accu.
En wat is +/- verbruik van dat ding bij een zware rechtervoet?
Staat nog steeds op mijn wishlist als mijn Edge er uit gaat.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Was vooral een batterijpakket uit een bepaalde serie, al wet ik niet precies welke.EiT schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:41:
[...]
Heeft de Explorer hetzelfde gedoe met batterijen als met de Kuga?
Misschien dat er cellen van een bepaalde fabrikant waren gebruikt met een probleem. Zoveel info krijg je helaas niet los.
Ik verbruik nu 12km per liter. Ik plug alleen als ik op mijn werk ben.
Maar ik rij niet met een zware voet. Past ook niet bij de auto.
105 op 100 wegen, 135 op 130 wegen. En dan valt het mij nog mee.
Hij staat wel op winterbanden. Dat helpt niet echt.
Maar helemaal zonder pluggen denk ik dat je met moeite 8km per liter gaat halen.
Stadsverkeer is rampzalig, maar N en A wegen doet ie het best netjes.
Maar dit soort auto's koop je niet voor de economische zuinigheid toch ?
Stadsverkeer rampzalig? Juist dan regenereert de auto en zal je voornamelijk elektrisch rijden.
Ik hou van doorrijden, maar in stadsverkeer met lege accu rij ik minimaal 1 op 15, vaak zelfs boven de 1 op 20. Dus hoe je dan 1 op 8 haalt?
Ik hou van doorrijden, maar in stadsverkeer met lege accu rij ik minimaal 1 op 15, vaak zelfs boven de 1 op 20. Dus hoe je dan 1 op 8 haalt?
Waar dan?reinier68 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:35:
Jeremy Clarkson
Vermoed een van de oudere apps.. Ford heeft er een handje van om apps alleen maar uit te kleden 
Voorheen kon je bijv. ook laders zoeken en de prijzen zien. Ritgeschiedenis.. hoe zuinig je gereden hebt.
Zou allemaal terugkomen. Yeah right..

Voorheen kon je bijv. ook laders zoeken en de prijzen zien. Ritgeschiedenis.. hoe zuinig je gereden hebt.
Zou allemaal terugkomen. Yeah right..
Huh, echt 1 op 12? Met 130 naar de wintersport reden we nog 1:15. (Accu op ~50% op bewaren voor later gezet)reinier68 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:16:
[...]
Was vooral een batterijpakket uit een bepaalde serie, al wet ik niet precies welke.
Misschien dat er cellen van een bepaalde fabrikant waren gebruikt met een probleem. Zoveel info krijg je helaas niet los.
Ik verbruik nu 12km per liter. Ik plug alleen als ik op mijn werk ben.
Maar ik rij niet met een zware voet. Past ook niet bij de auto.
105 op 100 wegen, 135 op 130 wegen. En dan valt het mij nog mee.
Hij staat wel op winterbanden. Dat helpt niet echt.
Maar helemaal zonder pluggen denk ik dat je met moeite 8km per liter gaat halen.
Stadsverkeer is rampzalig, maar N en A wegen doet ie het best netjes.
Maar dit soort auto's koop je niet voor de economische zuinigheid toch ?
Het afmelden duurt misschien even, maar recalls bij de RDW zijn echt door Ford zelf /de importeur aangemeld.reinier68 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:35:
[...]
RDW is idd niet heel betrouwbaar wat recalls betreft.
Dus als er een recall op een auto (op VIN) staat en een of andere callcenter medewerker zegt dat dat niet geldt voor NL...I call bullcrap.
Als aankomend Kuga rijder, welke app is dat precies? Wil wel op de hoogte zijn van alles wat mogelijk is.reinier68 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:35:
[...]
Ik zou nog even wachten tot de mrb naar 100% gaatEiT schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:41:
[...]
Heeft de Explorer hetzelfde gedoe met batterijen als met de Kuga?

Wel een hele mooie auto! (Zeker met 3 kinderen). Maar voor mij te duur in aanschaf/gebruik.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2025 23:10 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
D'r is maar één FordPass app...frenkie64 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:52:
[...]
Als aankomend Kuga rijder, welke app is dat precies? Wil wel op de hoogte zijn van alles wat mogelijk is.
Maar verwacht niet dat alles vlekkeloos werkt. Na talloze iteraties heeft Ford de afgelopen jaren de nodige functionaliteit eruit gesloopt. En zelfs alle basis dingen doen het nog steeds niet 100% anno nu.

Paar weken geleden zat het nog in het kopje "onderhoud".
Dan meteen bovenin : "Terugroepacties, net onder de kilometerstand.
[ Voor 14% gewijzigd door reinier68 op 03-02-2025 09:47 ]
Mijne is ook aan de beurt, is een '23 geleverd in Denemarken. Volgende week een afspraak bij de dealer.
Net gekeken, maar ik zie het niet...reinier68 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:45:
[...]
Onder de tellerstand staat een plaatje van de auto met de bandspanning en daaronder levensduur olie.
Niks m.b.t. terugroepacties?!?
https://static.nhtsa.gov/...em_cOeL5Y8d2m0EGRff2u7CrA
Hier staat meer info, ze gaan dus eerst een software-update doen (die meer kan diagnosticeren) en zo nodig daarna een vervanging:
Hier staat meer info, ze gaan dus eerst een software-update doen (die meer kan diagnosticeren) en zo nodig daarna een vervanging:
Owners will be notified by mail and instructed to take their vehicle to a
Ford or Lincoln dealer to have their vehicle’s Battery Energy Control
Module (BECM) software updated. The updated software will have an
enhanced capability to detect cell anomalies indicative of separator
damage. In the event of anomaly detection, dealers will replace the
vehicle’s high voltage battery pack. There will be no charge for this
service. Ford currently anticipates updated software availability in the
2nd Quarter of 2025.
Ik heb sinds vorige week een Kuga uit 2021. Er stonden nog 2 terugroepacties open, daar is er nu dus 1 bij gekomen. Volgens de RDW dan, bij de FordPass staat die nieuwe er (nog) niet bij... Ik heb vorige week de dealer gebeld, en kan pas half april terecht.reinier68 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:45:
[...]
[ Voor 0% gewijzigd door conhen op 03-02-2025 15:31 . Reden: correctie ]
De ANWB? Sinds wanneer houdt die, op kentekenbasis, dit soort terugroepacties bij?conhen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:03:
[...]
Volgens de ANWB dan, bij de FordPass staat die nieuwe er (nog) niet bij...
Haha, mijn brein zij RDW, mijn vingers typten ANWB...ehtweak schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:27:
[...]
De ANWB? Sinds wanneer houdt die, op kentekenbasis, dit soort terugroepacties bij?
Zat ook al te kijken in de app nav de berichten hier. Vroeger stond dat er zeker in maar nu zie ik het ook niet meer. Eens met @Glashelder dat het echt een heel stuk minder is geworden, vooral de ritgeschiedenis mis ik
Gek genoeg word de Apple Watch alleen maar steeds uitgebreider
Het FORD systeem is reeds bekend met de service actie 24S79.
Ik constateer dat naar aanleiding van de 30.000 km beurt vandaag waarbij op het controle formulier waarop alles wordt aangevinkt bovenin staat:
"Nog uit te voeren service-acties (FSA's). Zorg dat deze zijn voltooid.
24S79 - 2020-2024 KUGA, ESCAPE en Corsair PHEV - VENTILATIE ACCU".
Zal hiervoor dus ook nog een keer terug moeten om dit op te laten lossen.
Ik constateer dat naar aanleiding van de 30.000 km beurt vandaag waarbij op het controle formulier waarop alles wordt aangevinkt bovenin staat:
"Nog uit te voeren service-acties (FSA's). Zorg dat deze zijn voltooid.
24S79 - 2020-2024 KUGA, ESCAPE en Corsair PHEV - VENTILATIE ACCU".
Zal hiervoor dus ook nog een keer terug moeten om dit op te laten lossen.
re. de terugroepactie 24S79
Wel apart om het verschil te zien tussen wat er in het NL terugroepregister wordt gesteld en wat Ford US zegt:
"...Tot die tijd hoeft het voertuig niet buiten gebruik te worden gesteld, maar als het bericht "Nu veilig stoppen" in het instrumentenpaneel verschijnt, dient de eigenaar direct actie te ondernemen."
bron
"Ford is advising customers to immediately refrain from charging their vehicle to maintain a lower charge level in the high voltage battery, reducing the risk of a vehicle fire until a remedy is available."
bron
@ehtweak Om nog maar even te benadrukken dat de callcentermedewerker onzin praatte, quote ik uit de link van Pino112:
"On September 4, 2024, Ford’s Critical Concern Review Group (CCRG) opened an investigation into three field
reports from Europe describing battery thermal venting occurring in PHEV vehicles. The venting incidents
occurred between April 2024 and August 2024."
Wel apart om het verschil te zien tussen wat er in het NL terugroepregister wordt gesteld en wat Ford US zegt:
"...Tot die tijd hoeft het voertuig niet buiten gebruik te worden gesteld, maar als het bericht "Nu veilig stoppen" in het instrumentenpaneel verschijnt, dient de eigenaar direct actie te ondernemen."
bron
"Ford is advising customers to immediately refrain from charging their vehicle to maintain a lower charge level in the high voltage battery, reducing the risk of a vehicle fire until a remedy is available."
bron
@ehtweak Om nog maar even te benadrukken dat de callcentermedewerker onzin praatte, quote ik uit de link van Pino112:
"On September 4, 2024, Ford’s Critical Concern Review Group (CCRG) opened an investigation into three field
reports from Europe describing battery thermal venting occurring in PHEV vehicles. The venting incidents
occurred between April 2024 and August 2024."
[ Voor 11% gewijzigd door Propheticus op 10-02-2025 13:52 ]
En dat gaat nu ook iedereen meteen doen?Propheticus schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:50:
Niet meer laden...
Tuurlijk.

Aangezien ik (en ik denk vrijwel iedereen) van Ford NL zelf (en/of de Ford garage waar je Kuga PHEV geleverd werd) nog niks gehoord heeft.

Alleen als je toevallig het RDW register checkt of wat forums leest, dan weet je hier van.
M.a.w. het grootste deel van de berijders heeft geen idee.
Dat betwijfel ik ook. Ik meld maar een opmerkelijk verschil in waartoe wordt opgeroepen. Ford US loopt hier iets voor op EU want dealers en klanten zouden daar al geïnformeerd zijnehtweak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:54:
[...]
En dat gaat nu ook iedereen meteen doen?
Niet meer laden...
Tuurlijk.![]()
Aangezien ik (en ik denk vrijwel iedereen) van Ford NL zelf (en/of de Ford garage waar je Kuga PHEV geleverd werd) nog niks gehoord heeft.![]()
Alleen als je toevallig het RDW register checkt of wat forums leest, dan weet je hier van.![]()
"Planned Dealer Notification Date : JAN 06, 2025 - JAN 06, 2025
Planned Owner Notification Date : JAN 20, 2025 - JAN 24, 2025"
Maar het onderzoek in de US vond plaats naar aanleiding van accu 'thermal venting' in de EU.
Met een geschatte 1% met daadwerkelijk defect in de hele populatie mogelijk getroffen voertuigen, willen de lezers alhier er misschien wel van weten. Ik vind een kans van 1/100 vrij hoog om mee te gokken.
Dikgedrukte vind ik wel typisch. Ik was toevallig afgelopen weekend bij mijn dealer om te kijken naar de Capri en toen hadden we het ook over de Kuga. Zij hadden ook nog niets gehoord van de terugroepactie.ehtweak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:54:
[...]
En dat gaat nu ook iedereen meteen doen?
Niet meer laden...
Tuurlijk.![]()
Aangezien ik (en ik denk vrijwel iedereen) van Ford NL zelf (en/of de Ford garage waar je Kuga PHEV geleverd werd) nog niks gehoord heeft.![]()
Alleen als je toevallig het RDW register checkt of wat forums leest, dan weet je hier van.![]()
Ik kan mij daar nou niets bij voorstellen. Als je die producten verkoopt dan mag je toch wel een bepaalde mate van interesse verwachten in de eigen producten. Dat is er blijkbaar niet echt.. men verdiept zich blijkbaar alleen in informatie die top-down via de officiele kanelen naar beneden sijpelt. Ze hadden echt geen idee waar ik het over had.
Zelf zit ik in de Azure wereld en als ik alleen de berichten van MS Nederland tot me neem dan kan ik denk ik beter iets anders gaan doen.
Ik heb net contact gelegd met mijn Ford garage. ze zagen dat er terugroepacties zijn maar ze hebben nog geen reparatie instructies gehad vanuit Ford zelf. Ik moet of de brief even afwachten of over tijdje nog een keertje bellen.
Ik verbaas me nergens meer over @Glashelder .
Pon (importeur van allerlei VAG spul) is er ook zo eentje.
Soms is er iets al lang bekend via diverse internationale fora b.v. en de importeur doet net of z'n neus bloedt. Of nee, nog beter, "het is een producteigenschap".
Wat dat betreft zijn vrijwel alle andere merken geen haar beter. Je moet er eigenlijk maar op hopen dat je zo min mogelijk van de klantenservice en/of een garage te maken krijgt.
Of de prijzen die ze vragen voor regulier onderhoud zijn schrikbarend hoog. Want al die glimmende glazen verkooppaleizen moeten natuurlijk wel betaald worden.
Pon (importeur van allerlei VAG spul) is er ook zo eentje.
Soms is er iets al lang bekend via diverse internationale fora b.v. en de importeur doet net of z'n neus bloedt. Of nee, nog beter, "het is een producteigenschap".
Wat dat betreft zijn vrijwel alle andere merken geen haar beter. Je moet er eigenlijk maar op hopen dat je zo min mogelijk van de klantenservice en/of een garage te maken krijgt.

Of de prijzen die ze vragen voor regulier onderhoud zijn schrikbarend hoog. Want al die glimmende glazen verkooppaleizen moeten natuurlijk wel betaald worden.

Maar met PON benoem je er wel eentje.. gevalletje Audi met de te kleine zuigers/olieschraapveren comes to mind

Woensdag de auto ophalen

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Ik vrijdag!
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Ha goedendag allemaal,
Ik rijdt sinds de kerstvakantie in een Kuga ST-Line X uit 2023. Hij bevalt me super tot nu toe, maar ik mis het draadloos opladen van de telefoon.
Vanuit een sloopauto kan ik een compleet dashboard deel aanschaffen inclusief af-fabriek draadloze oplader. Weet iemand hier of deze zonder "gedoe" kan worden geplaatst in mijn auto zonder deze optie?
Alvast bedankt!
Ik rijdt sinds de kerstvakantie in een Kuga ST-Line X uit 2023. Hij bevalt me super tot nu toe, maar ik mis het draadloos opladen van de telefoon.
Vanuit een sloopauto kan ik een compleet dashboard deel aanschaffen inclusief af-fabriek draadloze oplader. Weet iemand hier of deze zonder "gedoe" kan worden geplaatst in mijn auto zonder deze optie?
Alvast bedankt!
Poeh, heb je dat er voor over? Lijkt me nogal een klus met ongewisse uitkomst.VincentP. schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:12:
Ha goedendag allemaal,
Alvast bedankt!
Ik zou gewoon een los oplaadplaatje kopen dat in de USB poort kan.
Zo iets: https://www.kabelshop.nl/...vpWRTtiv_WchoCqFgQAvD_BwE
Weet je trouwens zeker dat dat er niet op zit? Ik heb een ST line X uit 2020 en heb wel draadloos opladen, dus zou dat op een 2023 dan zeker verwachten.
[ Voor 21% gewijzigd door Pascal P op 12-02-2025 15:59 ]
En stel je er niet teveel van voor. Wij hebben ook draadloos laden maar hij verliest regelmatig de 'connectie' omdat de telefoon iets kan schuiven. Het lijkt mij een hele hoop werk en kost geld voor een matige optie...
In geval van ons, Apple Carplay, moeten we er toch al een draadje aan hebben hangen, dan laadt de telefoon ook gewoon op.
In geval van ons, Apple Carplay, moeten we er toch al een draadje aan hebben hangen, dan laadt de telefoon ook gewoon op.
Het is een inkoppertje, maar zonder hoesje laadt hij beter op. Helaas zijn de meeste hoesjes er niet voor gemaakt om de telefoon dagelijks uit te halen. Fijner is een kabeltje van een centimeter of 15, dan kan hij in het vakje zonder een meter kabel die uitsteekt.Nedora schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:32:
En stel je er niet teveel van voor. Wij hebben ook draadloos laden maar hij verliest regelmatig de 'connectie' omdat de telefoon iets kan schuiven. Het lijkt mij een hele hoop werk en kost geld voor een matige optie...
Ik heb er een oprolbare USB c kabel in. De rol heb ik aan de onderzijde vastgeplakt, vlak bij de USB poorten. Rolt altijd netjes op als ik hem niet gebruik en dan ook onzichtbaar.WaterFire schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:40:
[...]
Het is een inkoppertje, maar zonder hoesje laadt hij beter op. Helaas zijn de meeste hoesjes er niet voor gemaakt om de telefoon dagelijks uit te halen. Fijner is een kabeltje van een centimeter of 15, dan kan hij in het vakje zonder een meter kabel die uitsteekt.
https://www.gsmpunt.nl/ka...2VLUSV-UCGVxoCfrEQAvD_BwE
Ik zou hem inruilen voor een auto met draadloos laden!VincentP. schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:12:
Ha goedendag allemaal,
Alvast bedankt!
Even zonder gekheid, stop er lekker een kabeltje in....minder warmte en werkt altijd....Of koop zo'n USB pad voor draadloos laden. Zou mijn vingers er niet aan branden.
Dat dus.Pascal P schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:51:
[...]
Weet je trouwens zeker dat dat er niet op zit? Ik heb een ST line X uit 2020 en heb wel draadloos opladen, dus zou dat op een 2023 dan zeker verwachten.
Hier kun je checken:
https://www.fordzona.sk/
welke opties je Ford allemaal af-fabriek zou moeten hebben...
Als er staat "less [....]" dan betekent het dat die optie niet aanwezig is.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 12-02-2025 21:12 ]
Heb je een punt, hoesje werkt inderdaad niet mee maar dan zit je alsnog met Carplay 😊 Dus we hebben gewoon een heel kort kabeltje en dan werkt prima.WaterFire schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:40:
[...]
Het is een inkoppertje, maar zonder hoesje laadt hij beter op. Helaas zijn de meeste hoesjes er niet voor gemaakt om de telefoon dagelijks uit te halen. Fijner is een kabeltje van een centimeter of 15, dan kan hij in het vakje zonder een meter kabel die uitsteekt.
Draadloos laden heb ik wel iets voor over. Maar zag in een Engels forum iets dat iemand zelf gefabriceerd heeft met een Apple magsafe lader. Ik denk dat ik dat op termijn eens ga proberen.Pascal P schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:51:
[...]
Poeh, heb je dat er voor over? Lijkt me nogal een klus met ongewisse uitkomst.
Ik zou gewoon een los oplaadplaatje kopen dat in de USB poort kan.
Zo iets: https://www.kabelshop.nl/...vpWRTtiv_WchoCqFgQAvD_BwE
Dat het er niet op zit weet ik wel zeker inderdaad. Dat merk je snel genoeg als je je telefoon in het vakje legt
Wellicht dat het te maken heeft met het feit dat het een import auto betreft. Opties in Dld bijv. zijn minder "pakketgebonden" dan hier in NL. Heb wel vaker een auto gehad met vreemde keuzes qua fabriek-af opties

En dat heb je gecontroleerd a.d.h. van je VIN#?VincentP. schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:03:
[...]
Dat het er niet op zit weet ik wel zeker inderdaad.
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Niet nodig. M’n ogen bedriegen me niet 😂ehtweak schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:25:
[...]
En dat je heb je gecontroleerd a.d.h. van je VIN#?
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Heb overigens wel even gekeken op die site, maar wat een onoverzichtelijke lijst krijg je daar.
Kan mij iemand uitleggen waarom je bij Ford geen nieuwe motorafdekplaat ( bestel nr. 2464034 ) voor mijn Kuga 2.5 PHEV kunt bestellen. Heb sinds kort een gebruikte Kuga gekocht en er ontbreekt een kap op de motor. Geen probleem denk ik dan, niet goed opgelet. Onderdeel is echter niet te bestellen, en ik ben niet de enigste die hiernaar op zoek is. Antwoord Ford, heeft er nooit opgezeten??? De bevestigings punten zitten er wel op. Heb je een auto van bijna € 50.000,- van net 2 jaar oud en zijn onderdelen niet meer te bestellen. Volgens mij zijn fabrikanten tot 10 jaar na einde productie verplicht om nog onderdelen te betstrellen
Die kap monteren ze af fabriek al jaren niet meer. Grote kans dus inderdaad dat ze die niet meer maken.
Dat is ook een beetje Ford. Je brengt een model uit, en gaandeweg kleed je dat model steeds meer uit: die kap die jij bedoeld, de LED verlichting in het interieur (was eerst multi color en instelbaar), meen dat je nu ook geen zonnebrillenvakje meer kan krijgen(?), het ontbreken van de sensoren voor keyless entry op de achterdeuren (over het gehele assortiment hebben ze hierop bezuinigd), de app die steeds meer uitgekleed wordt en eigenlijk nauwelijks nog serieus te nemen is. Sync4, waarbij vrijwel alle knoppen zijn verdwenen en alles via het touchscreen bediend moet worden.
Maar wel de prijs telkens flink verhogen

Gelukkig is het Amerikaans, en ik weet niet hoe het met jullie zit, maar de volgende auto wordt zeker geen Amerikaan
Zonde, want de Kuga blijft een geweldige auto om mee te rijden. Maar Europe First
Dat is ook een beetje Ford. Je brengt een model uit, en gaandeweg kleed je dat model steeds meer uit: die kap die jij bedoeld, de LED verlichting in het interieur (was eerst multi color en instelbaar), meen dat je nu ook geen zonnebrillenvakje meer kan krijgen(?), het ontbreken van de sensoren voor keyless entry op de achterdeuren (over het gehele assortiment hebben ze hierop bezuinigd), de app die steeds meer uitgekleed wordt en eigenlijk nauwelijks nog serieus te nemen is. Sync4, waarbij vrijwel alle knoppen zijn verdwenen en alles via het touchscreen bediend moet worden.
Maar wel de prijs telkens flink verhogen
Gelukkig is het Amerikaans, en ik weet niet hoe het met jullie zit, maar de volgende auto wordt zeker geen Amerikaan
Ik heb gewoon een vakje voor mijn zonnebril, gebruik het niet maar het zit er wel
Jeremy Clarkson
Was voor mij wel even een kleine maar rare verrassing komende van een Fiesta ST-Line naar een Kuga (mk3 - 2022 - CX482 EU) ST-Line X dat er geen zonnebrilvakje aanwezig is.Glashelder schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:25:
...meen dat je nu ook geen zonnebrillenvakje meer kan krijgen(?), het ontbreken van de sensoren voor keyless entry op de achterdeuren (over het gehele assortiment hebben ze hierop bezuinigd), de app die steeds meer uitgekleed wordt en eigenlijk nauwelijks nog serieus te nemen is. Sync4, waarbij vrijwel alle knoppen zijn verdwenen en alles via het touchscreen bediend moet worden.
Die staat als standaard in de Nederlandse prijslijst van de 2022 Kuga, maarja de mijne is Duitse import. In de Duitse prijslijst is het vakje enkel beschikbaar als onderdeel van de "Panorama-Schiebedach, elektrisch, inkl. Dachkonsole mit Brillenablagefach" optie....en die heb ik niet.
Ook in de mk 3.5 (2024 facelift) is het vakje (in NL ook) enkel te krijgen icm een panoramadak.
Die heeft er gewoonweg nooit opgezeten.PBBemelen schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:16:
Kan mij iemand uitleggen waarom je bij Ford geen nieuwe motorafdekplaat ( bestel nr. 2464034 ) voor mijn Kuga 2.5 PHEV kunt bestellen. Heb sinds kort een gebruikte Kuga gekocht en er ontbreekt een kap op de motor.
Trouwens, functioneel gezien maakt het ook geen verschil.
Hooguit cosmetisch, als je de motorkap opendoet. Maar dat gebeurt, mag ik hopen, toch maar zelden.
Wat @Glashelder al aangaf. Er worden in de loop v.d. tijd wat zaken wegbezuinigd.
Zo is op een gegeven moment zelfs de multi-link achteras ingeruild voor een torsie-constructie.
Gewoonweg omdat dat goedkoper is en simpeler te monteren/in te stellen.
Maar wel wat minder verfijnd weggedrag.
BTW: als je b.v. eBay afstruint, zijn er nog wel Kuga MK3 PHEV motorafdekkappen te vinden. Maar ik vind het gewoonweg veel te prijzig voor een stuk (cosmetisch) plastic...
Voorbeeld van een ouder model Kuga multi link achteras:
https://www.onderdelenlij...ing/onderdeelid/21385939/
en van een recentere Kuga, de torsie uitvoering:
https://www.onderdelenlij...ing/onderdeelid/19527669/
Is goedkoper en simpeler...
[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 14-02-2025 11:51 ]
Anno 2024 met een torsiestaaf aan komen zetten op zo’n auto..

En, van wanneer dateert jouw Kuga dan?Glashelder schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:15:
Anno 2024 met een torsiestaaf aan komen zetten op zo’n auto..
Denk dat de meeste berijders niet eens een verschil merken...
Heeft het ook niet met teveel warmte vasthouden te maken als je wel een kap hebt? Had ik ergens gelezenehtweak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:31:
[...]
Die heeft er gewoonweg nooit opgezeten.
Trouwens, functioneel gezien maakt het ook geen verschil.
Hooguit cosmetisch, als je de motorkap opendoet. Maar dat gebeurt, mag ik hopen, toch maar zelden.
Hier deze week een Kuga Titanium 2020 gekocht, over een paar weken ophalen.
Met zonnebrilvakje, want panoramadak
En ook Winter Pack en Driver Assistance Pack dus volgens mij prima uitvoering. Ohja en draadloos laden
Heb je wel gecheckt of alle voorgeschreven recalls/vervangacties qua HV-accu e.d. uitgevoerd zijn?Hier deze week een Kuga Titanium 2020 gekocht,
(eventueel te controleren a.d.h. van het VIN# bij de eerder genoemde links)
En, heb je een SoH rapport van de accu?
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 14-02-2025 13:18 ]
Als je de 'technische daten' lees uit nov-2021 over model 2022:
en dan die uit jan-2024 over model 2024:
Verbundlenker-Hinterachse = starre achteras
Zie je het verschil inderdaad.
Kan van de 2022 echter nergens documenten vinden die al spreken over starre achterassen, maar de links van @ehtweak tonen aan dat die toch echt al ergens in 2022 zijn toegepast. Sneaky bastards.
bron„Schwertlenker“- Hinterachse mit Multi-Link-Einzelradaufhängung,
Schraubenfedern, Gasdruckstoßdämpfer, Querstabilisator mit
Kugelgelenkanbindung, Isolierter Fahrschemel
en dan die uit jan-2024 over model 2024:
bron"Verbundlenker-Hinterachse (FWD) bzw. isolierter Hilfsrahmen für die
Schwertlenker-Einzelradaufhängung (AWD), Mehrkomponentenbuchsen mit
unterschiedlichen Steifigkeitseigenschaften, die den Hilfsrahmen mit der
Karosseriestruktur verbinden, Unterboden-Federn, Stabilisator"
Verbundlenker-Hinterachse = starre achteras
Zie je het verschil inderdaad.
Kan van de 2022 echter nergens documenten vinden die al spreken over starre achterassen, maar de links van @ehtweak tonen aan dat die toch echt al ergens in 2022 zijn toegepast. Sneaky bastards.
Maar even serieus? Zijn er mensen die dit checken/navragen als ze een auto kopen?Propheticus schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:21:
Ik niet...
Qua comfort/rijgedrag vind ik het nogal een verschil of je een oude truck-style starre as toepast of een onafhankelijk geveerde opstelling.ehtweak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Maar even serieus? Zijn er mensen die dit checken/navragen als ze een auto kopen?
Ik niet...
Koop niet voor niets een ST-Line X met zgn. "sportief" afgesteld onderstel.
Die heb ik ook.Propheticus schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:27:
[...]
Koop niet voor niets een ST-Line X met zgn. "sportief" afgesteld onderstel.
Build Date : 14.02.2023 Kuga ST-X
Verder prima weglegging, maar wel stug, TE stug vind ik zelf. M.a.w. 'comfort' vind ik tegenvallen.
Of bedoelen ze wellicht met 'sportief' dat die geavanceerdere multi-link achteras constructie is wegbezuinigd?
't is geen gebrek, maar een producteigenschap!

Nee, die van een paar weken geleden is nog niet gedaan. Maar denk nog bij niemand hierehtweak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Heb je wel gecheckt of alle voorgeschreven recalls/vervangacties qua HV-accu e.d. uitgevoerd zijn?
(eventueel te controleren a.d.h. van het VIN# bij de eerder genoemde links)
En, heb je een SoH rapport van de accu?
SoH heb ik niet, zal eens vragen of ze die kunnen maken.
Edit; en die VIN-decoder van hierboven heeft het over 23N06, maar dat lijkt een US-only recall? Bij RDW en ook in dit topic vind ik er maar weinig over eigenlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Pino112 op 14-02-2025 13:45 ]
Wacht.. je koopt een sportieve uitvoering die wat stugger afgesteld is en dan klaag je dat je het comfort vind tegenvallenehtweak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:31:
[...]
Die heb ik ook.![]()
Build Date : 14.02.2023 Kuga ST-X
Verder prima weglegging, maar wel stug, TE stug vind ik zelf. M.a.w. 'comfort' vind ik tegenvallen.
Had je dan niet beter een Titanium of een Vignale kunnen kopen?
Ik vind het een prettige auto, mijn vriendin heeft een Kuga ST-line en zelf rijd ik een Focus ST-line.
Beide heerlijke autos waarbij ik de focus toch wat lekkerder vind sturen.
"Don't let your dreams be memes"