Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 32 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
De Eik schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:30:
[...]

24 maanden =100% 0,96% komt overeen met een week, 100% x 0.96% = 24 maanden. Het lijkt erop dat het een timer is.
Nope, het is meer dan een timer: https://www.ford.ca/suppo...-oil-life-monitor-system/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:30
24 maanden =100% 0,96% komt overeen met een week, 100% x 0.96% = 24 maanden. Het lijkt erop dat het een timer is.
Levensduur olie 14-01-2025 de app geeft 67%, 67%/0,96% = 68 weken.
De onderhoudsbeurt voor mijn ford Kuge PHEV 05-2022 is gepland 05-2026.
Dat is dus, va. nu 68 weken!
Misschien handig om de berekening ook eens toe te passen op andere gebruikers. Voordat de bewering door ford meteen zou betekenen dat er geen sprake is van een timer. De mogelijkheid is aanwezig dat er dus naast een timer, een timer parallel brandstofmotorgebruik, invloed heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 20:25

Arno

PF5A

Voor mij is het percentage veel anders. Ik sinds half oktober in april de olie moeten wisselen. Dat is dus 100% in 6 maanden? Nu 51% levensduur dus die 6 maanden kloppen best aardig.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 16:37
Zie mijn post stukje hoger met de data van olie vervangen. Heb niet het idee dat het aan de tijd ligt maar meer aan de kilometers.

Als ik de buurt van 20.000km kom dan geeft de app al aan dat ik afspraak moet maken voor vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
De Eik schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Levensduur olie 14-01-2025 de app geeft 67%, 67%/0,96% = 68 weken.
De onderhoudsbeurt voor mijn ford Kuge PHEV 05-2022 is gepland 05-2026.
Dat is dus, va. nu 68 weken!
Misschien handig om de berekening ook eens toe te passen op andere gebruikers. Voordat de bewering door ford meteen zou betekenen dat er geen sprake is van een timer. De mogelijkheid is aanwezig dat er dus naast een timer, een timer parallel brandstofmotorgebruik, invloed heeft.
Ik schrijf toch ook 'meer dan een timer' ;)
Bij normaal gebruik zal idd de tijd als eerste komen.
Bij zwaarder gerbruik (volgens de parameters van Ford) gaat de kwaliteit veel sneller naar beneden en zit je eerder aan een beurt.

[ Voor 11% gewijzigd door SniperGuy op 14-01-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
SniperGuy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Ik schrijf toch ook 'meer dan een timer' ;)
Bij normaal gebruik zal idd de tijd als eerste komen.
Bij zwaarder gerbruik (volgens de parameters van Ford) gaat de kwaliteit veel sneller naar beneden en zit je eerder aan een beurt.
Sorry, had deze helemaal niet gezien. Nog niet refreshed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 22:31
Mijn Kuga is van jan 2024, km stand 13.305, waarvan een kleine 50% elektrische kms.
Voorjaar 2024 een flinke reis gemaakt met caravan, 6300 km waarvan bijna 25% elek. kms zonder accu laden.
Levensduur olie 47%, geschattte afstand 16.200 km, geschatte servicedatum mei 2027.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:09
Toch blijf ik mij verbazen over alle negatieve meldingen rondom de MK 3,5. Dit model wordt eigenlijk in de laatste maanden van 2024 en later goed geleverd en dat zijn nu precies de maanden dat de temperatuur lager is wat natuurlijk veel invloed heeft op het bereik. Zelf heb ik er een uit 2023 en ook hier zie je een verschil, het scheelt echt wel hoe je ermee omgaat. We hebben de tijd dus rij ik gewoon de meeste tijd in de Eco stand, en op korte afstanden alles elektrisch en op lange stukken Ev later. Als wij rustig door de polder rijden dan geeft het display soms wel 10 kWh aan per 100 km. Zo heb ik wel eens opgeladen en gaf de boord computer 118 km rijbereik aan. Alles valt of staat met je rechter voet. De nieuwe Kuga (3,5) heeft een sterkere motor maar wel hetzelfde accu pakket. Persoonlijk denk ik dat Ford het bereik veel te rooskleurig heeft opgegeven, die extra kracht moet ergens vandaan komen. Maar laten de eigenaren van een Mk3,5 maar eens afwachten als de temperaturen weer richting de 15-20 graden gaan en dan nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:00
PimZ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:28:
Mijn Kuga is van jan 2024, km stand 13.305, waarvan een kleine 50% elektrische kms.
Voorjaar 2024 een flinke reis gemaakt met caravan, 6300 km waarvan bijna 25% elek. kms zonder accu laden.
Levensduur olie 47%, geschattte afstand 16.200 km, geschatte servicedatum mei 2027.
Dat is wel gek want de service interval is 30k km of 2 jaar, welke het eerst komt. Mei 2027 is wel...laat.
Waar zie je deze schatting? Die heb ik in de app niet gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Propheticus op 16-01-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

ReneAP schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:40:
Toch blijf ik mij verbazen over alle negatieve meldingen rondom de MK 3,5. Dit model wordt eigenlijk in de laatste maanden van 2024 en later goed geleverd en dat zijn nu precies de maanden dat de temperatuur lager is wat natuurlijk veel invloed heeft op het bereik. Zelf heb ik er een uit 2023 en ook hier zie je een verschil, het scheelt echt wel hoe je ermee omgaat. We hebben de tijd dus rij ik gewoon de meeste tijd in de Eco stand, en op korte afstanden alles elektrisch en op lange stukken Ev later. Als wij rustig door de polder rijden dan geeft het display soms wel 10 kWh aan per 100 km. Zo heb ik wel eens opgeladen en gaf de boord computer 118 km rijbereik aan. Alles valt of staat met je rechter voet. De nieuwe Kuga (3,5) heeft een sterkere motor maar wel hetzelfde accu pakket. Persoonlijk denk ik dat Ford het bereik veel te rooskleurig heeft opgegeven, die extra kracht moet ergens vandaan komen. Maar laten de eigenaren van een Mk3,5 maar eens afwachten als de temperaturen weer richting de 15-20 graden gaan en dan nog eens kijken.
Ik rij in EV now modus, ook op de snelweg. Ik heb nergens gevonden welke modus wanneer nu eigenlijk de beste keuze is?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 23:46
Ik heb afgelopen dagen aardig lopen experimenteren met wat nou het zuinigste is op de snelweg. Als je je accu lading wil bewaren tot een later moment tot je de snelweg af bent is sport stand het zuinigste. Bij EV later is hij steeds iets je accu aan het bij laden terwijl je boven de 90 vrijwel niet elektrisch rijd op de snelweg (tenzij je een hele stijle bult af gaat of je af remt voor iets).

Als je sport stand gebruikt word er niet bij geladen tot op zekere hoogte en dat merk je ook in het verbruik. Als je op een vlakke weg rijd en heen en weer switcht tussen sport stand en EV-later zie je dat EV-later meer vermogen vraagt op de snelweg. Als je een tijd EV-later rijd en je gaat vervolgens naar sport zie je ook dat je verbruikscijfer wat gunstiger worden.

Nog steeds zou een rijmodi waar je ongeveer 50/50 elektrisch en brandstofmotor vermogen gebruikt het meest ideal zijn. Dan rij je gewoon voor een langere afstand veel zuiniger. Een beetje zoals EV-later maar je motor is nog koud. Dan is het vermogen ook ongeveer 50/50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Propheticus schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:09:
[...]

Dat is wel gek want de service interval is 30k km of 2 jaar, welke het eerst komt. Mei 2027 is wel...laat.
Waar zie je deze schatting? Die heb ik in de app niet gevonden.
Deze schatting vind ik de FordPass app, bij Onderhoud. Ik vond de geschatte servicedatum ook al vreemd, 2 jaar verder zou jan 2026 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeBuild69
  • Laatst online: 26-07 06:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iBBn-Hsi6xciT8kvXQ7pwPZraU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kp2HXKVSRb6SL6k9kL7OkSCq.jpg?f=fotoalbum_large

@ehtweak
Ik was Best nieuwsgierig hoe zuinig de Kuga kan rijden, dus ik ben maar wat extra gaan stekkeren. Nu heb ik hem af en toe toch even op z’n staart getrapt, maar nog maar één keer in sport modus. Ik rij nu alleen maar op Eco en stekker continu Ook doe ik heel zachtjes met het gaspedaal hierdoor gaan Mijn elektrische kilometers echt heel erg omhoog. Vandaag stond ie bij bijvoorbeeld op 46. Ik denk dat ik nog veel zuiniger kan rijden dat ik nu doe het is best een leuk spelletje om te doen.
ReneAP schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:40:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CreativeBuild69 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:22:
Mijn elektrische kilometers echt heel erg omhoog. Vandaag stond ie bij bijvoorbeeld op 46. Ik denk dat ik nog veel zuiniger kan rijden dat ik nu doe het is best een leuk spelletje om te doen.
Moet je eens opletten, als de buitentemperaturen weer omhoog gaan, dan neemt je EV bereik ook gelijk weer flink toe! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
weststar schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Heb VIN nummer gekregen. Auto is op 23 december gebouwd zie ik. Ik kan niet zien of auto al op kenteken staat omdat ik geen ordernummer van Ford zelf heb.
Dealer zei vanmorgen dat aflevering bij dealer gepland staat op medio februari. 28 februari staat nog steeds gepland dat ik de auto kan ophalen.
Onze auto's gaan dus denk ik samen op transport 8)
Ik krijg zojuist bericht van de dealer dat de leverdatum aan de dealer is verplaatst van 14 feb naar 22 feb, een weekje verplaatst dus. Jij nog wat gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 20:23
mrunknown223 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:02:
Binnenkort komt onze Ford Kuga (import, van november 2023). Bijgeleverd zit een oplader voor een gewoon stopcontact naar type 2 (mannekes). Wij hebben nog geen laadpunt aan huis en zullen hier dus tijdelijk gebruik van gaan maken.

Kan deze oplader buiten in de regen liggen? Ik kan daar niks over terugvinden in de Ford handleiding. Het lijkt mij waarschijnlijk, maar ik hoor graag even van huidige Kuga gebruikers.

[h1]Volgens mij gaat mijn Kuga ook met dit transport mee naar Holland !![/h1]

Build Date : 16.12.2024
Vehicle Line : KUGA 2020-
Engine : 2.5L DURA D4 IVCT ATK HEV/PHEV
Transmission : CVT AUTO TRANS POWERSPLIT ELEC
Emission : STAGE 6.2 PHEV EMISSIONS
Air Conditioning : DUAL ZONE AUTO TEMP CONTROL A/C
Body Style : SPORT UTILITY VEHICLE
Drive : LHD FWD
Version : SERIES 66
Exterior Paint : BURSTING GREEN
Territory : (+)"NL"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 21:35
yordy1985 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Ik krijg zojuist bericht van de dealer dat de leverdatum aan de dealer is verplaatst van 14 feb naar 22 feb, een weekje verplaatst dus. Jij nog wat gehoord?
Ik heb vanuit de dealer zelf niks gehoord. Alles staat voor nu nog op aflevering aan klant op 28-2-25

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
Tuintje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:53:
[...]

[h1]Volgens mij gaat mijn Kuga ook met dit transport mee naar Holland !![/h1]

Build Date : 16.12.2024
Vehicle Line : KUGA 2020-
Engine : 2.5L DURA D4 IVCT ATK HEV/PHEV
Transmission : CVT AUTO TRANS POWERSPLIT ELEC
Emission : STAGE 6.2 PHEV EMISSIONS
Air Conditioning : DUAL ZONE AUTO TEMP CONTROL A/C
Body Style : SPORT UTILITY VEHICLE
Drive : LHD FWD
Version : SERIES 66
Exterior Paint : BURSTING GREEN
Territory : (+)"NL"
Welk transport heb je het dan over? Dit is de info die ik heb….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPqkMFit_Je8QlMClSmJ02rCn9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2npexCA30dSreObp34tuauSM.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 20:23
weststar schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 07:44:
[...]

Welk transport heb je het dan over? Dit is de info die ik heb….[Afbeelding]
Ik las een aantal berichten terug dat er diverse KUGA's rond half december geproduceerd zijn en neem aan dat die "gelijk" op transport gaan richting het Hollandse, maar hoe dat precies geregeld is bij Ford in Valencia weet ik ook niet, overigens zij mij dealer dat in de week van 17 Februari hij geleverd gaat worden. Gr <> Cees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:55
Wij hebben sinds een aantal maand last van gekraak rechts voor. Bij bochten naar links, hoor je rechts bij het voorwiel gekraak.

Bij de winterbanden wissel in oktober, hebben we dit al kenbaar gemaakt en is er visuele inspectie gedaan. Niets gevonden, toen 56000km.

Ondertussen lijkt het erger te worden. Auto is afgelopen woensdag geweest. Het komt uit de schokdemper volgens de dealer. Het kan absoluut geen kwaad. Vervangen kost 375 euro.

Nu komt daar dus het ding...3 jaar garantie loopt eind februari af. Bijgekochte garantie geldt niet op schokdempers? Op moment is de kilometerstand 62000. Ook zou er max 60000km garantie op dempers zitten. Dus ik zei dat we dit al kenbaar gemaakt hebben op de km stand zoals eerder genoemd...

Het gekraak klinkt nergens naar, maar ik vind dat dit kosteloos vervangen moet worden. De dealer praat zichzelf tegen. Eerst valt het niet onder garantie, dan protesteer je, komen ze met 60000km. Maar aangezien we dit al ruim voor de 60000km gemeld hebben, kan dat argument ook de prullenbak in.

Wat vinden jullie? 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-09 10:07
Nedora schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:51:
Wij hebben sinds een aantal maand last van gekraak rechts voor. Bij bochten naar links, hoor je rechts bij het voorwiel gekraak.

Bij de winterbanden wissel in oktober, hebben we dit al kenbaar gemaakt en is er visuele inspectie gedaan. Niets gevonden, toen 56000km.

Ondertussen lijkt het erger te worden. Auto is afgelopen woensdag geweest. Het komt uit de schokdemper volgens de dealer. Het kan absoluut geen kwaad. Vervangen kost 375 euro.

Nu komt daar dus het ding...3 jaar garantie loopt eind februari af. Bijgekochte garantie geldt niet op schokdempers? Op moment is de kilometerstand 62000. Ook zou er max 60000km garantie op dempers zitten. Dus ik zei dat we dit al kenbaar gemaakt hebben op de km stand zoals eerder genoemd...

Het gekraak klinkt nergens naar, maar ik vind dat dit kosteloos vervangen moet worden. De dealer praat zichzelf tegen. Eerst valt het niet onder garantie, dan protesteer je, komen ze met 60000km. Maar aangezien we dit al ruim voor de 60000km gemeld hebben, kan dat argument ook de prullenbak in.

Wat vinden jullie? 🫣

[ Voor 18% gewijzigd door Nidebo op 19-01-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-09 10:07
Een schokdemper die geluid maakt, maar voor de rest wel goed werkt en ook niet lek is ( waardoor de demping zou afnemen en dus ook de werking) wordt niet onder garantie of verlengde garantie vervangen. Dit wordt beschouwd als slijtage door leeftijd en of aantal gereden kilometers. Ik begrijp dat je dit niet wilt horen maar wordt meestal op deze manier behandeld. Als je de auto bij de dealer zelf gekocht hebt zijn ze misschien wel coulant om als tegemoetkoming een gedeelte of het arbeidsloon voor hun rekening te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nedora Is het niet dit probleem:
https://www.kuga-forum.de...449-knurksen-vorn-rechts/
https://www.kuga-forum.de...rzen-beim-links-abbiegen/

Het zou ook nog iets voor de hand liggends kunnen zijn als een homokineet die knarst of een gebroken veer die op de veerschotel heen en weer krast.

[ Voor 56% gewijzigd door ehtweak op 19-01-2025 20:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:55
Nidebo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:26:
Een schokdemper die geluid maakt, maar voor de rest wel goed werkt en ook niet lek is ( waardoor de demping zou afnemen en dus ook de werking) wordt niet onder garantie of verlengde garantie vervangen. Dit wordt beschouwd als slijtage door leeftijd en of aantal gereden kilometers. Ik begrijp dat je dit niet wilt horen maar wordt meestal op deze manier behandeld. Als je de auto bij de dealer zelf gekocht hebt zijn ze misschien wel coulant om als tegemoetkoming een gedeelte of het arbeidsloon voor hun rekening te nemen.
Niet willen horen wil ik niet zeggen, maar een auto van 2,5 jaar oud met 56k km (toen hebben we het al gemeld) bij dezelfde dealer gekocht en in onderhoud, verwacht je gewoon iets anders.
ehtweak schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:40:
@Nedora Is het niet dit probleem:
https://www.kuga-forum.de...449-knurksen-vorn-rechts/
https://www.kuga-forum.de...rzen-beim-links-abbiegen/

Het zou ook nog iets voor de hand liggends kunnen zijn als een homokineet die knarst of een gebroken veer die op de veerschotel heen en weer krast.
Gebroken veer mag ik niet hopen, de auto heeft een dag bij de dealer gestaan en alles is nagekeken. Maar het klinkt allemaal wel heel herkenbaar in die 2 topics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Onregelmatig stationair draaien!

Mijn Kuga 2022 ST-Line X (28000km) loop heel onregelmatig bij stationair toerental.

Heeft iemand dit ook bij de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik begrijp echt steeds minder van het gedrag van de Kuga. Ik stekker zowat dagelijks, en soms gaat het goed, maar vanochtend stond weer eens de 2,5 liter te ronken terwijl hij aan het voorverwarmen was aan de laadpaal.

Vanmiddag ook even weggeweest. Accu vol, instappen, gelijk de motor weer aan :+
De Eik schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:54:

Mijn Kuga 2022 ST-Line X (28000km) loop heel onregelmatig bij stationair toerental.

Nee loopt 'mooi' stationair, maar maakt wel een raar geluid als ie koud is. Heel rauw. /producteigenschap

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
heb het idee dat het door de lage temperatuur komt dat de motor gelijk aan gaat. Ik had vanmorgen precies hetzelfde. Accu vol genoeg maar toch gelijk de motor aan. Pas toen het een beetje warm was in de auto/de motor, schakelde de auto over naar elektrisch.

Ga zo naar huis rijden, accu is nu helemaal vol. Kijken wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
De Eik schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:54:

YouTube: Ford Kuga PHEV Mk3 unstable RPM and weird noise

Dit? Ik wel

In ieder geval tijdens het stationair opwarmen (bijvoorbeeld als je net lang hebt gereden, daarna een stuk EV en de auto weer op warmt), of in de neutraal

2022 Kuga ST-line met 34K op de teller

[ Voor 19% gewijzigd door x0z8_ op 20-01-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Is al meermaals bevestigd. Ook bij ons slaat de motor aan tijdens voorverwarmen (d.m.v. starten op afstand). Heeft te maken met benodigde temperatuur in de (motor)koelvloeistof om de verwarming te laten werken.
Ook bij aanzetten zonder voorverwarmen, dan kan het komen doordat: de verwarming warme koelvloeistof nodig heeft, de accu te koud is om veel power te leveren of de motor te koud is. Je wilt niet onderweg iets te hard op het pedaal staan (veilig invoegen) en dan vanuit erg koude toestand veel power van je motor vragen. Daarom slaat de motor gelijk aan om op een veilige bedrijfstemperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
x0z8_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:34:
[...]

YouTube: Ford Kuga PHEV Mk3 unstable RPM and weird noise

Dit? Ik wel

In ieder geval tijdens het stationair opwarmen (bijvoorbeeld als je net lang hebt gereden, daarna een stuk EV en de auto weer op warmt), of in de neutraal

2022 Kuga ST-line met 34K op de teller
Precies!!! Dat, kan volgens mij niet goed zijn!
Ik heb in januari een afspraak bij de dealer.
Heb jij iets ondernomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
De Eik schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Heb jij iets ondernomen?
Zeker, twee dingen:
- afspraak bij de dealer. Heb ook al langdurige problemen met de verwarming (sinds september, erg fijn met de winter) en dit nemen ze mee met de afspraak op 2 februari
- zoals altijd doe ik zelf diagnose via de computer en zoek werk. Dit is een bekend probleem, namelijk de demping in de transmissie die niet lekker werkt. En dan specifiek iets van een vlieg wiel waarvan de veren te stug zijn ofzo. Op een of andere manier is het meestal met een software update op te lossen, maar als ik het zelf in vul word in mijn stadium al de complete transmissie vervangen.

Misschien dat dat de veroorzaker is van mijn onstekings correctie die soms uitschieters heeft naar 47 graden correctie

Er staat in de VS een terugroep actie open: https://static.oemdtc.com/TSB/MC-10208346-0001.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En toch blijft het vreemd, dat al dan niet gelijk starten van de ICE motor van de Kuga. 8)7

De afgelopen week stond de Kuga iedere ochtend keurig opgeladen EN opgewarmd klaar, als ik naar werk vertrok. ZONDER dat de ICE motor aanging en/of aangegaan was om de auto/interieur op te warmen.
M.a.w. het kan dus wel.

Terwijl alhier, in Flevoland, de temperatuur toch ook echt onder nul of rond nul was.

Wel dat het EV bereik fors verminderd is. Ik haal nu nog maar net 45km heen & weer. Vaak net de laatste paar kilometers, op weg naar huis, gaat de ICE motor nog aan.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:43:
En toch blijft het vreemd, dat al dan niet gelijk starten van de ICE motor van de Kuga. 8)7

De afgelopen week stond de Kuga iedere ochtend keurig opgeladen EN opgewarmd klaar, als ik naar werk vertrok. ZONDER dat de ICE motor aanging en/of aangegaan was om de auto/interieur op te warmen.
M.a.w. het kan dus wel.
Hier ook, keurig opgewarmd klaar zonder de ice motor. Zodra ik de auto start slaat de ice moter aan... en daarna op de hele rit af en toe. Vooral als je stopt (voor een stoplicht bijv.), dat vond ik dan wel weer opvallend. Die 45 km haal ik ook nog, vanaf zaterdag zal het wel verbeteren bij de voorspelde 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 21:01
Vanmorgen in de voorverwarmde Kuga gestapt, startte en ging de motor aan. Stond de rijmodus nog op Auto-EV van de laatste rit. Op EV-only gezet, auto weer uit en opnieuw gestart. Dan rij ik dus ook met een temp onder het vriespunt helemaal elektrisch. 13,5 km gereden en eind van de middag weer terug. Sloeg weer de motor aan omdat het systeem weer naar Auto-EV was gegaan. Dus opnieuw uitgezet en omgeschakeld zodat ik weer puur elektrisch naar huis kon rijden. Thuis na in totaal 27 km met nog maar 2 km rijbereik.
Dus met de nieuwe 45 km bij temperaturen rond het vriespunt, no way!

Inmiddels wat meer kilometers met lege accu, ook ‘s avonds. Pff, al twee keer een rit van ca 55 km met een avs van 7,1 / 100 km. Dat had ik met de vorige nooit, zo’n relatief hoog brandstofverbruik.
Mix van stad, provinciale weg en grootste deel snelweg met 120 à 125 km/u en rond Utrecht 100 km/u.
En dan ben ik nog een rustige rijder, altijd in eco en goed anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
x0z8_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Zeker, twee dingen:
- afspraak bij de dealer. Heb ook al langdurige problemen met de verwarming (sinds september, erg fijn met de winter) en dit nemen ze mee met de afspraak op 2 februari
- zoals altijd doe ik zelf diagnose via de computer en zoek werk. Dit is een bekend probleem, namelijk de demping in de transmissie die niet lekker werkt. En dan specifiek iets van een vlieg wiel waarvan de veren te stug zijn ofzo. Op een of andere manier is het meestal met een software update op te lossen, maar als ik het zelf in vul word in mijn stadium al de complete transmissie vervangen.

Misschien dat dat de veroorzaker is van mijn onstekings correctie die soms uitschieters heeft naar 47 graden correctie

Er staat in de VS een terugroep actie open: https://static.oemdtc.com/TSB/MC-10208346-0001.pdf
Dank!
Hier kan ik wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nadat ik dit gepost had:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Vanochtend weer iets anders. :?
Zelfde buitentemperatuur als gisteren. Kuga opgeladen en voorverwarmd, klaar voor vertrek.
Toen ik wegreed gaf 'ie 50km EV bereik aan.
Het enige wat ik altijd doe, is 'm handmatig op 'ECO' mode zetten. Want hij springt altijd terug naar 'Normaal'.
EV-nu onthoudt 'ie wel.

Ik rijd zo'n 10km elektrisch, constante snelheid, schakelt 'ie ineens het Atkinson blok in! En blijft aan.
WTF, waarom? 8)7 Op dat moment gaf 'ie aan nog 40km EV-bereik.
M.a.w. ik kan de logica er achter niet verklaren. :N

Vervolgens heb ik 'm maar ruim 10km lang zo laten gaan, met de ICE motor ingeschakeld. Om zeker te zijn dat het blok goed doorwarmde. Vervolgens wilde ik 'm weer terugzetten op 'EV-nu' krijg ik de melding 'Motor aan wegens systeemprestatie', maar... nu komt 't... en toch schakelde 'ie de motor uit en ging 'ie over op elektrische aandrijving. Toen snapte ik het helemaal niet meer. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2025 08:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:58:
Vanmorgen in de voorverwarmde Kuga gestapt, startte en ging de motor aan. Stond de rijmodus nog op Auto-EV van de laatste rit. Op EV-only gezet, auto weer uit en opnieuw gestart. Dan rij ik dus ook met een temp onder het vriespunt helemaal elektrisch. 13,5 km gereden en eind van de middag weer terug. Sloeg weer de motor aan omdat het systeem weer naar Auto-EV was gegaan.
Bedoel je nou dat de Kuga wel of niet de rijmodus onthoudt bij jouw model?

Want als ik eenmaal 'EV-nu' heb ingesteld, onthoudt 'ie dat ook, ook de volgende dag staat 'ie nog in die stand.
BTW: ik heb zelf een 2023 model.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

EV nu wordt hier ook onthouden, maar de rijmodus (ik ben normaal vs eco aan het testen) blijft steeds naar normaal springen.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans 555
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-09 07:07
De 2024 modellen schakelen kennelijk automatisch terug naar de modus Normaal. Ook ik rijd nogal vaak op de ECO modus. Na het opnieuw starten van de auto vraagt het systeem of er wederom de ECO modus ingeschakeld moet worden. Niets doen betekent dat de normale stand wordt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hans 555 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:48:
De 2024 modellen schakelen kennelijk automatisch terug naar de modus Normaal.
Dat doet het 2023 model ook hoor.
Ook ik rijd nogal vaak op de ECO modus. Na het opnieuw starten van de auto vraagt het systeem of er wederom de ECO modus ingeschakeld moet worden. Niets doen betekent dat de normale stand wordt gekozen.
Vragen?
Dat herken ik niet.
Ik moet zelf, doelbewust, die keuze maken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik krijg die vraag zo nu en dan, niet consistent.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Dit lijkt allemaal voornamelijk met de buitentemperatuur te maken te hebben. Irritant is het zeker.
Als ik de auto voorverwarm start de motor op afstand. Staat de auto 10 minuten stationair te draaien voor de deur, terwijl hij aan de stekker hangt. Goed voor het millieu, wel lekker warme auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

atanis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:01:
Dit lijkt allemaal voornamelijk met de buitentemperatuur te maken te hebben. Irritant is het zeker.
Als ik de auto voorverwarm start de motor op afstand. Staat de auto 10 minuten stationair te draaien voor de deur, terwijl hij aan de stekker hangt. Goed voor het millieu, wel lekker warme auto!
Ja en dan rij je weg en gaat na een paar minuten de motor weer uit :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Wat behoorlijk van invloed is op het EV bereik en het starten van de ICE motor met de huidige temperaturen, is de klimaatregeling. Als je deze uit zet, springt zelden of nooit de motor aan en is je EV bereik een stuk groter. Stuur- en stoelverwarming heeft daar geen of nauwelijks invloed op.
ECO moet je bij elke start opnieuw instellen, net zoals EV-later.

[ Voor 10% gewijzigd door PimZ op 21-01-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

atanis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:01:
Dit lijkt allemaal voornamelijk met de buitentemperatuur te maken te hebben.
Dat vind ik op zich niet zo vreemd.
Irritant is het zeker.
Vooral de schijnbare willekeur/onlogica (?) vind ik irritant. En navragen bij de Ford garage word je ook niet wijzer van. Die verwijzen naar het handboek, waar weinig concrete detailinfo hierover te vinden is. :-( ;w
Hè? Gaat jouw ICE motor aan als 'ie voor de deur staat, aan de steker hangt, op te warmen?
Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Hè? Gaat jouw ICE motor aan als 'ie voor de deur staat, aan de steker hangt, op te warmen?
Hier ook hoor. Vrijwel standaard als het buiten rond het nulpunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
Vanmorgen op afstand gestart. Gelijk motor aan. Pas bij 3km te hebben gereden ging de motor uit en elektrisch verder.

Gisteren van mijn werk ook op afstand gestart maar nog aan kabel. Auto stond wel overdekt in parkeergarage maar die is helemaal open verder. Toen toch wel alleen elektrisch. Maar zodra ik ging rijden gelijk de motor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus

Ja hoor, als het koud genoeg is hier ook. Let wel dat is aan de granny loader, niet aan een laadpaal.
edit: ik doe voorverwarmen dus d.m.v. starten op afstand (10min van tevoren) niet d.m.v. een vertrektijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Propheticus op 21-01-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Propheticus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Ja hoor, als het koud genoeg is hier ook. Let wel dat is aan de granny loader, niet aan een laadpaal.
Beiden leveren nooit meer dan 3.5 kwh

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Arno schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Beiden leveren nooit meer dan 3.5 kwh
De granny komt niet verder dan 2.2kW en heeft dus (nog) minder power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Propheticus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:06:
[...]

De granny komt niet verder dan 2.2kW en heeft dus (nog) minder power.
Oh zou kunnen, die heb ik 1x in de auto gehad en schoot inderdaad niet op.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Matti44 Maar op afstand starten is natuurlijk wat anders dan vertrektijd instellen/voorverwarmen via de FordPass app.

Als het flink koud is, zo rond de de -5 graden, dan begint de Kuga soms wel een half uur van tevoren al met opwarmen. En trekt in z'n totaliteit toch wel ruim 1,5kWh uit m'n privé laadpaal met pieken van ruim 3,5kW aan vermogen.

BTW: dat op afstand starten van ICE motor vind ik wel wat 'gevaarlijk'. Hij zal maar binnen staan, in een afgesloten ruimte. Dan staat 'ie daar lekker te gassen, met vooral veel onvolledige verbranding (immers; koude motor).
Ben blij dat de mijne dat niet doet. Ondanks dat de Kuga bij ons gewoon buiten, op de oprit staat.

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2025 13:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:25:

BTW: dat op afstand starten van ICE motor vind ik wel wat 'gevaarlijk'. Hij zal maar binnen staan, in een afgesloten ruimte. Dan staat 'ie daar lekker te gassen, met vooral veel onvolledige verbranding (immers; koude motor).
Ben blij dat de mijne dat niet doet. Ondanks dat de Kuga bij ons gewoon buiten, op de oprit staat.
Daarom ook een grote waarschuwing in de handleiding bij starten op afstand:
"WAARSCHUWING: Start de motor niet in een gesloten garage of in andere gesloten ruimtes. Uitlaatgassen zijn giftig. Open altijd de garage voordat u de motor start. Als u deze instructie negeert, kan dat al dan niet dodelijke verwondingen tot gevolg hebben."

Dat hij het bij jou niet doet komt omdat je de geplande vertrektijd gebruikt. Als ik voor mezelf spreek (en verwacht wat bij anderen ook meespeelt); ik gebruik de starten op afstand functie (10min ingesteld).
De vertrektijden instellen/aanpassen werkt zo traag en onbetrouwbaar en we vertrekken niet altijd op dezelfde tijden. Waardeloze functie voor ons gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door Propheticus op 21-01-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Hoe zet je die op 10 minuten?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Vanuit de auto;
De duur van starten op afstand instellen
U kunt instellen hoe lang Starten op afstand moet werken.
  1. Druk op Instellingen op het aanraakscherm.
  2. Druk op Voertuig.
  3. Druk op Starten op afstand instellen.
  4. Druk op Duur.
  5. Druk op een instelling.

[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 21-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51

Ja als het rond of onder het vriespunt is. Dat is wel met starten op afstand op m'n telefoon. Die vertrektijden instellen werkt waardeloos in de auto, en ik rijd ook niet elke dat op dezelfde tijd weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

atanis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Ja als het rond of onder het vriespunt is. Dat is wel met starten op afstand op m'n telefoon. Die vertrektijden instellen werkt waardeloos in de auto, en ik rijd ook niet elke dat op dezelfde tijd weg.
Instellen in de auto, van zowel oplaadtijden als vertrektijden (voorverwarmen/koelen) via het SYNC scherm is idd een rampenplan.
Sinds enige tijd werkt de FordPass App wel redelijk wat dat betreft.
Je moet wel ff geduld hebben voordat een wijziging wordt doorgevoerd, maar ik pas regelmatig, 's-ochtends vóór m'n vertrek, het tijdstip nog aan.
Wel minimaal een half uur van tevoren, anders is er niet voldoende tijd om de boel elektrisch op te warmen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:27:
Nadat ik dit gepost had:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Vervolgens heb ik 'm maar ruim 10km lang zo laten gaan, met de ICE motor ingeschakeld. Om zeker te zijn dat het blok goed doorwarmde. Vervolgens wilde ik 'm weer terugzetten op 'EV-nu' krijg ik de melding 'Motor aan wegens systeemprestatie', maar... nu komt 't... en toch schakelde 'ie de motor uit en ging 'ie over op elektrische aandrijving. Toen snapte ik het helemaal niet meer. 8)7
Dit heb ik ook vaak, wel de melding maar de motor gaat wel uit

“ Bedoel je nou dat de Kuga wel of niet de rijmodus onthoudt bij jouw model? “

Normaal onthoudt de Kuga wel de rijmodus. Maar van de week dus niet en vanmiddag ook weer niet. Heenweg in EV-nu, start ik m voor de terugweg gaat de motor weer aan! Grrr, op het scherm van Auto-EV afhalen, op EV-nu zetten, motor uit, motor aan en toen wel elektrisch.

Bij starten op afstand gaat de brandstofmotor niet aan wanneer de auto aan de lader hangt, anders wel.
Bij een vertrektijd instellen via de app met de auto aan de lader gaat het voorverwarmen hier altijd elektrisch.
Dat instellen gaat, zoals ehtweak ook al schreef, erg gemakkelijk. Wanneer het koud is heeft de auto er zeker een half uurtje voor nodig met 3,7 kWh. Je kan heel makkelijk nog even de vertrektijd aanpassen wanneer het toch wat later of vroeger wordt zolang je er maar rekening mee houd dat de auto wel even tijd nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
x0z8_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Zeker, twee dingen:

Hier een forum met veel ervaringen met problemen met stationair herrie, bij koude.
https://www.fordescape.or...the-motor.116456/#replies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De Eik schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Heb jij iets ondernomen?
Dat geluid maken ze volgens mij allemaal. Is volgens Ford een ‘producteigenschap’. Heb er in ieder geval heel lang geleden al een filmpje van gezien in dit topic. Mijne doet het ook en die gaat al 52k km probleemloos mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Glashelder schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Dat geluid maken ze volgens mij allemaal. Is volgens Ford een ‘producteigenschap’. Heb er in ieder geval heel lang geleden al een filmpje van gezien in dit topic. Mijne doet het ook en die gaat al 52k km probleemloos mee.
Tja, maar heeft u mischien een oplossing?
Wat zou u er van vinden als deze (producteigenschap) uw kuga bij 60k in de steek laat.
De vraag ook in andere Nederlandse forums gesteld. Daar geen reacties. In het buitenland wel, daar vervangt Ford de demper tussen de motor en de ecvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De Eik schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:27:
[...]

Tja, maar heeft u mischien een oplossing?
Wat zou u er van vinden als deze (producteigenschap) uw kuga bij 60k in de steek laat.
De vraag ook in andere Nederlandse forums gesteld. Daar geen reacties. In het buitenland wel, daar vervangt Ford de demper tussen de motor en de ecvt.
Ik helaas niet. 'Gelukkig' is het in mijn geval slechts een leaseauto, anders was ik er ook niet blij mee geweest. Ik verzorg ze altijd alsof het mijn eigen auto's zijn, maar als de leverancier het een producteigenschap noemt dan laat ik het zo.

En tsja als hij me bij 60k in de steek laat, dan komt er een of andere wegenwacht mij ophalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De Eik schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:27:
[...]

In het buitenland wel, daar vervangt Ford de demper tussen de motor en de ecvt.
Maar, wat me niet duidelijk is, als je dan hier in NL bij je Ford garage komt en die oplossing voorstelt?

Willen ze het niet? Kunnen ze het niet?

BTW: bij wie heb je je auto gekocht, bij de Ford garage of bij Ford Nederland?
Want wij moesten, in 2023, de auto afrekenen bij Ford NL en alleen bij de Ford dealer/garage de extra kosten betalen. M.a.w. de juridisch verkopende partij is (in ons geval) Ford Nederland. Dus die zou je moeten aanspreken als ze iets niet willen vervangen wat wel onder garantie zou (?) moeten vallen...
Desnoods je RBV vragen om hulp? Mits je die hebt natuurlijk.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

.

[ Voor 99% gewijzigd door ehtweak op 22-01-2025 08:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Trouwens, een duur grapje, dat vervangen. Er staat 12 uur (!) arbeid voor.
Ik kan me voorstellen dat Ford hier wat terughoudend mee is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:25:
@Matti44 Maar op afstand starten is natuurlijk wat anders dan vertrektijd instellen/voorverwarmen via de FordPass app.

Als het flink koud is, zo rond de de -5 graden, dan begint de Kuga soms wel een half uur van tevoren al met opwarmen. En trekt in z'n totaliteit toch wel ruim 1,5kWh uit m'n privé laadpaal met pieken van ruim 3,5kW aan vermogen.

Vanochtend eens geprobeerd. Auto hing aan de laadpaal en vertrektijd ingesteld op 07:25. Het verwarmen startte netjes om 06:55.

Toen ik rond 07:25 wegreed startte onmiddelijk de motor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Glashelder Blijft bijzonder, zo'n Kuga PHEV.

Hier (bijna) hetzelfde. Vertrektijd ingesteld op 07:20h. Even voor zevenen begon 'ie elektronen te slurpen uit m'n privé laadpaal. En ik zag de auto langzaam ontdooien. 8)

Om 07:25h weggereden en de hele route naar werk (24km, 25 minuten) volledig (!) elektrisch gereden.
Met deze buitentemperaturen trekt 'ie wel veel uit de HV-accu. Volgens de FordPass app heeft 'ie nu nog 49% lading over.
M.a.w. vanmiddag op de terugweg zal de ICE motor wel aangaan...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Glashelder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Vanochtend eens geprobeerd. Auto hing aan de laadpaal en vertrektijd ingesteld op 07:25. Het verwarmen startte netjes om 06:55.

Toen ik rond 07:25 wegreed startte onmiddelijk de motor :+
Stond het systeem toen nog wel op EV-only dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Ik heb afgelopen dagen geëxperimenteerd:

- avond climate control uit zetten > ochtend pas startende motor als je climate control aanzet
- avond climate control uit zetten aan de laadpaal > ochtend, als je hebt voorverwarmd, na aanzetten climate control geen motor die start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
ehtweak schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Trouwens, een duur grapje, dat vervangen. Er staat 12 uur (!) arbeid voor.
Ik kan me voorstellen dat Ford hier wat terughoudend mee is.
Daar heb ik Bovag garantie voor, welke ik inmiddels ook heb gecontacteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

De Ford app crasht sinds gisteren op mijn iPhone, daarvoor nooit issues. Als test op mijn werk iPhone gezet (beiden iOS 18.2.1) en daar werkt het prima App verwijderen en opnieuw installeren loste het niet op. Anderen nog tips?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

rekel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Stond het systeem toen nog wel op EV-only dan?
Yup..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Ik dacht dat de Mk 3 bij koud weer altijd de motor aanzet bij starten. Tenminste, dat had ik altijd met mijn ‘22 Kuga. Ongeacht welke modus.
Bij de Mk 3.5 gaat de motor niet meer automatisch aan wanneer je EV-only hebt geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@rekel Ik heb een Kuga Mk3 uit 2023 en daar gaat het Atkinson blok ook niet zomaar aan. Zelfs niet bij de temperaturen van de afgelopen weken. En ik probeer zoveel mogelijk EV te rijden. (mits uiteraard de HV-accu geladen is)

Maar...[lees maar in dit topic terug] op allerlei andere momenten weer wel.
En da's juist het vreemde: de logica daarachter heb ik nog niet kunnen ontdekken. :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Heb inderdaad jouw ervaringen gelezen @ehtweak. Blijft erg vreemd die wisselende ervaringen, er is dus geen peil op te trekken bij de Mk3. Tot nu toe, m.u.v. een paar keer wel de motor aan door Auto-EV, blijft bij mijn nieuwe Kuga de motor uit in EV-only. Maar, het is nog niet heel koud geweest dus ik kan het nog niet met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
x0z8_ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Daar heb ik Bovag garantie voor, welke ik inmiddels ook heb gecontacteerd
Benieuwd naar de afwikkeling, ik volg het met belangstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
De Eik schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:27:
[...]

Benieuwd naar de afwikkeling, ik volg het met belangstelling.
Vandaag is de deadline (12 jan gemeld, 16 reactie van Bovag) dat mijn dealer schriftelijk of per email met een oplossing moet komen. Ik ben ook heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-09 09:42
MIsschien een wat domme vraag.

Ik heb de volgende dakrails op de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNV8_viBXZSQ0L8HvnlNSgQzn3k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hV576sd6gGzZ78q3XaWnLQr2.png?f=user_large
Weet iemand of ik hier dakdragers op kan monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-09 09:42
Splitrr schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:14:

[Afbeelding]
Even mezelf gequoted; ik heb gezocht in forum en gevonden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
Splitrr schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:14:

[Afbeelding]
En? Wat was het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbol
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-01 09:18
Hallo mede Kuga-bezitters :)

Ik heb sinds kort een Ford Kuga PHEV uit 2021 en het rijdt fantastisch, ben er superblij mee.

Nu kwam ik gister achter een klein dingetje wat ik niet helemaal kan achterhalen:
Gisteren starte ik de Kuga en heb ik op een parkeerplaats de EV-charge modus geactiveerd om zo de motor een beetje warm te draaien.
Toen hoorde ik aan bestuurderszijde een onregelmatig klikkend/rammelend geluid komen, het klonk niet als staal op staal en was ook niet heel luid hoorbaar. Beetje plastic geluid.
Daarna de modus weer op EV-normaal (motor aan) gezet en toen was het geluid weg. het geluid komt ook niet uit de motor, en ik denk ook niet transmissie aangezien bij de andere modus het geluid weg was.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? ik denk zelf aan iets met het koelsysteem van het EV-systeem of iets met het oplaadsysteem.

Ben benieuwd naar jullie inzichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
@Tbol Als het geluid niet uit de motor(ruimte) zelf komt en klinkt als plastic dan moet ik gelijk aan resonantie denken. Een motor is nooit helemaal gebalanceerd en veroorzaakt dus trillingen. Als er een plastic onderdeel in de cabine / dashboard een eigenfrequentie heeft vlak bij de frequentie van die trilling gaat het mee resoneren. Misschien 2 onderdelen vlak bij elkaar die door deze resonantie net tegen elkaar komen.
De Atkinson stijl motor werkt met een lager volume lucht-brandstofmengsel door de korte inlaat en compressieslag t.o.v. de arbeidsslag en uitlaat. Dit is efficiënter maar minder krachtig. Nadeel is dat deze motoren daardoor wat ruig kunnen lopen bij lage toeren/stationair. Dit verklaart misschien de onregelmatigheid.
Bij belasting (charge modus) zal het toerental waarschijnlijk iets verhoogd worden. Dit toerental is dan dus wél een resonantiefrequentie, terwijl het onbelaste stationaire toerental dat niet is.

[ Voor 12% gewijzigd door Propheticus op 27-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbol
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-01 09:18
@Propheticus Dankjewel voor de reactie, geluid komt wel uit de motorruimte, niet van de motor zelf, maar eerder bij de transmissie. Vandaag weer geprobeerd en nu ratelt het ook bij de normale Hybride stand. Met een beetje onderzoek ben ik er achter gekomen dat het wellicht aan het vliegwiel of drukplaat van de koppeling ligt.
Ik kwam een forum tegen waarin hetzelfde probleem beschreven werd ('Marbles in engine') en een filmpje waarin het geluid ook hoorbaar was, echter nog wel veel luider dan bij mij het geval:

Ik heb inmiddels contact gezocht met de garage en hen ook een filmpje gestuurd, ben benieuwd waar zij mee komen.

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
@Tbol Dat klinkt dan erg als de klachten 2-3 pagina's terug in dit topic. Bijv: x0z8_ in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hedenochtend, voor het eerst sinds lange tijd, de melding dat ik 's-ochtends bij het wegrijden 60km EV-bereik zou hebben! d:)b

Dankzij de hogere buitentemperaturen.
Nu had ik gisteren, woon-werk verkeer 48km vice-versa, ook al 7km EV-rijbereik over toen ik thuiskwam. Alles elektrisch gereden. M.a.w. die hogere buitentemperatuur (gisteren zowat 10 graden) doet heel veel voor het EV-bereik. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat heb ik ook gemerkt afgelopen vrijdag. Haalde 53 km waarvan 48km over de snelweg :) Auto voorverwarmd aan de laadpaal en daarna de verwarming op 16 gezet. Stoel en stuurverwarming aan.

Wel gelijk de verwarming aangezet toen wel de motor aansprong :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

ehtweak schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:44:
Hedenochtend, voor het eerst sinds lange tijd, de melding dat ik 's-ochtends bij het wegrijden 60km EV-bereik zou hebben! d:)b

Dankzij de hogere buitentemperaturen.
Nu had ik gisteren, woon-werk verkeer 48km vice-versa, ook al 7km EV-rijbereik over toen ik thuiskwam. Alles elektrisch gereden. M.a.w. die hogere buitentemperatuur (gisteren zowat 10 graden) doet heel veel voor het EV-bereik. :Y
Mijn bereik was gisteren 35, uiteindelijk 40 van de 45 km naar mijn werk EV gereden, zelfs zonder files :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
Weet iemand hoe het transport van de Ford Kuga naar Nederland gaat, is dit met de boot?
En gaan er dan meerdere keren een transport of is het, zeg maar, bv elke 6 weken een boot?

Ben gewoon even benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
De fabriek in Valencia is 20km van de haven. Vanaf daar varen ze naar Vlissingen.

Zie ook Max1m1608 in "Levertijd Ford Kuga PHEV ST-line (X)"

[ Voor 84% gewijzigd door Propheticus op 28-01-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 17:00
Afgelopen zaterdag beslissende testrit gedaan (3e keer rijden), vanochtend leasecontract getekend. Nu kan het wachten beginnen.
Weet iemand de huidige levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
frenkie64 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:55:
Afgelopen zaterdag beslissende testrit gedaan (3e keer rijden), vanochtend leasecontract getekend. Nu kan het wachten beginnen.
Weet iemand de huidige levertijd?
Dat vertelde de dealer of leasemaatschappij je niet tijdens het aangaan van je contract? Beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
Nou, nee. Ik heb contact met wagenparkbeheer van mijn werkgever, die hebben contact met de leasemaatschappij. Nadat ik aan onze kant de overeenkomst heb getekend gaat het papierwerk naar de leasemaatschappij om te bestellen.

En voor degenen die het interesseert, ik ben een eenvoudige rijder. Het is daarom een Titanium uitvoering geworden in de standaard groene kleur met als enige toevoegingen het Winter pakket en het Driver Assistance pakket.

Auto is voor mij dan ruim voldoende aangekleed. Kleur en velgen zijn voor mij niet heel interessant, je zit toch meer in de auto dan dat je er naar kijkt, fijn rijden vind ik belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:33

conhen

Anti-Wappie

frenkie64 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:46:
een Titanium uitvoering geworden in de standaard groene kleur met als enige toevoegingen het Winter pakket en het Driver Assistance pakket.
Met zowel het Winter pakket en de Driver Assistance heb je naar mijn idee een bijzonder complete auto. En heel eerlijk, Ik heb ook een Titanium gekozen (een gebruikte 2021 dan wel). Ik vind de zwarte wielkastomijsting en sidepanels gewoon mooier dan zo'n ST-Line waarvan het lijkt of die een kleurspoeling in de wasstraat heeft gehad (ééntonig qua kleurstelling). Daarnaast lees ik in reviews dat de sportieve(re) demping van de ST niet zo'n geweldige combi is met een caravan. Kan wat stoterig worden. Dus ik zeg: goede keuze! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
@frenkie64 Blijf het vreemd vinden dat je hier niet gewoon over bent geïnformeerd.
Afgaande op de ervaringen in dit topic is de levertijd zo'n 3,5-4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
Zo vreemd is het toch niet? Ik heb geen direct contact met de leasemaatschappij, dus er is niemand die het mij direct kan zeggen. Ik had het zaterdag bij de proefrit hier kunnen vragen, dat ben ik echter vergeten. De leasemaatschappij (PON) voornamelijk in het noorden van het land, ik woon in Midden-Limburg. De kans dat de auto bij mijn lokale dealer besteld wordt is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57

rob_erwt

What does this button do?

frenkie64 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:25:
Zo vreemd is het toch niet? Ik heb geen direct contact met de leasemaatschappij, dus er is niemand die het mij direct kan zeggen. Ik had het zaterdag bij de proefrit hier kunnen vragen, dat ben ik echter vergeten. De leasemaatschappij (PON) voornamelijk in het noorden van het land, ik woon in Midden-Limburg. De kans dat de auto bij mijn lokale dealer besteld wordt is klein.
De auto wordt sowieso niet bij een dealer besteld, maar bij Ford Nederland. Ford heeft geen dealers meer, maar alleen nog agentschappen. En als je geluk hebt, kan afleveren (en onderhoud) gewoon lekker bij je lokale dealer agentschap. :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:40
De Kuga blijkt nogal diefstalgevoelig te zijn. Welke aanvullende beveiligingen kunnen er evt. nog op. Stuurslotstang is wel effectief maar vind ik onhandig. Zijn er andere ideeen of praktijkvoorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pascal P schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:53:
De Kuga blijkt nogal diefstalgevoelig te zijn.
Bewijs? Statistiek?

Specifiek bepaalde modellen? Wel of niet alleen in Nederland?
En, op welke wijze worden die Kuga's dan gestolen?

Want als ik dit zo zie:
https://movingintelligenc...uto-gestolen-cijfers-2024
https://zichtopvoertuigcriminaliteit.nl/

zijn andere merken een stuk populairder bij het boevengilde.

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 29-01-2025 14:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Pascal P schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:53:
De Kuga blijkt nogal diefstalgevoelig te zijn. Welke aanvullende beveiligingen kunnen er evt. nog op. Stuurslotstang is wel effectief maar vind ik onhandig. Zijn er andere ideeen of praktijkvoorbeelden?
Afgaande op de gevonden nieuwsitems tijdens m'n schrikreactie gegoogle: niet in Limburg wonen.
Verder lijkt het vaak te gaan om een keyless fob relay attack. Dus: sleutel thuis opbergen weg van de deur en/of in een metalen container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Propheticus schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Afgaande op de gevonden nieuwsitems tijdens m'n schrikreactie gegoogle: niet in Limburg wonen.
Verder lijkt het vaak te gaan om een keyless fob relay attack. Dus: sleutel thuis opbergen weg van de deur en/of in een metalen container.
De Kuga heeft al jaren een sleutel die stopt met uitzenden als die niet beweegt. Die metalen container is zinloos.

Pagina: 1 ... 32 ... 48 Laatste