Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 31 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:07
DekkerM schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:34:
Zijn er mensen die al een dashcam gemonteerd hebben in een Kuga 2024 en waar hebben jullie de voeding vandaan gehaald?

Bedankt!
Voeding kan je aansluiten op zekering 3 dmv een zekeringsplitter, deze zekering heeft alleen 12 V als het contact aan staat. Zekeringkastje zit onder het handschoenenkastje. Let op dat zekering 1 en 2 een gecombineerde zekering is. Zie foto, rechts naast de bovenste 5A-zekering zit zekering 3.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJWiUj6CvGs2OGhzDoxcSQ_QbxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7qaoB7D7931rBR1RdgOaZuy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icor
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 10:10
mijn auto versie 2023 doet soms ook raar. Nu al een paar keer als ik gedaan heb met laden leg ik mijn kabel in de koffer en sluit ik hem. Terwijl hij dit doet ga ik al naar voren en dan denkt hij soms, als ik aan de achterdeur ben, dat de sleutel in de koffer ligt denk ik want dan claksoneert hij en stopt de koffer met sluiten. De eerste keer schrok ik mij een bult, was 's avonds laat met niemand in de buurt. Besefte eerst niet dat het door de koffer kwam.

PS: ik mis ook dat op de achterdeuren het keyless acces niet meer zit. Mijn vorige had het wel en net zoals andere hier zet ik ook mijn laptop op de achterbank en nu heb ik mij de gewoonte moeten aanleren om eerst mijn voorste deur aan te raken voor ik de achterdeur open doe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 10:40
Mede tweakers,

Recent hebben wij een Ford Kuga gekocht uit februari 2023, met zo een 12.000Km op de teller (import uit Denemarken). De Kuga bevalt ons prima en hebben geen klachten, kan er ook mee te maken hebben dat tot nu toe wij altijd in oudere auto's hebben gereden, dus deze Kuga voelt voor ons al ware luxe :-)

Omdat de auto richting de 2 jaar gaat is de fabrieksgarantie bijna verlopen. Binnen deze twee jaar kun je deze nog verlengen. Wij denken aan nog 2 extra jaar voor €680,-..

Ik heb dit topic eens (zo goed als) doorgenomen, maar waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is of er hier mensen zijn die binnen de verlengde garantie echt voordeel hebben gehad van die garantie? En welke kosten waren daar dan mee gemoeid?

The one you cant see...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook weer zoiets, zo'n mega irritant dingetje, maar alle hobbels en ellende om een afspraak te maken bij de Ford garage weerhouden me ervan, om daadwerkelijk naar de dealer te gaan.

Om de zoveel weken, s'-ochtends bij het wegrijden, hoor ik ineens 'taal ingesteld op Nederlands'.
Oké, denk ik dan. Het zal wel...

Maar dan, als ik einde v.d. dag weer thuis kom, is de programmering van de oplaadtijden/-locatie vernaggeld. Dan wil 'ie meteen gaan opladen, zodra ik de steker er in steek. Terwijl ik via de FordPass App nog steeds zie dat er tijdstippen geprogrammeerd zijn. (midden in de nacht, want dan is het tarief een stuk lager).
En als ik dan via het SYNC scherm die waardes wil checken/aanpassen begint 'ie te zeuren dat ik eerst op deze locatie moet opladen, voordat ik iets kan aanpassen?!? 8)7
Hoezo? Net alsof 'ie z'n thuispositie/-referentie kwijt is.
Na tig pogingen en een paar minuten opladen, steker erin, steker eruit, kan ik ineens wel weer een oplaadschema definiëren.

Geen idee wat er nou precies fout gaat c.q. wat er ergens op de achtergrond gereset wordt. Maar het is wel mega irritant. :(
Helemaal vreemd is, is dat vertrektijd (dus waarop 'ie voorverwarmd moet zijn), wel geprogrammeerd blijft staan.

Iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt? En/of die melding gekregen 'taal ingesteld op Nederlands'?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ghost-X schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:22:

Ik heb dit topic eens (zo goed als) doorgenomen, maar waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is of er hier mensen zijn die binnen de verlengde garantie echt voordeel hebben gehad van die garantie? En welke kosten waren daar dan mee gemoeid?
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Tja, het is eigenlijk een soort verzekering die je koopt.
M.a.w. je hoopt er nooit gebruik van te maken.
Is dat het je waard? Kun je redelijk inschatten of je zelf wilt/kunt betalen als er iets stuk gaat, wat onder die garantie valt. En/of begint dan het gezeik over of het wel of niet afgedekt was. :?
Blijft altijd lastig.

Uiteraard lees je online veel berichten over allerlei horror dingen die fout kunnen gaan, lastig te repareren zijn, veel geld kosten. Aan de andere kant, al die andere auto's die het gewoon prima doen, lees je niet zoveel over. En dat is naar verhouding, toch het grootste deel.
Maar toch... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 16:37
@ehtweak Ik heb die melding ook wel eens maar ik dacht meer dat het van de navigatie kwam. Ik kan niet thuis opladen dus dat stukje kan ik geen antwoord op geven.

Ik wel wel eens in de zoveel tijd na opladen deze melding:
Parkeerrem, Beperkte functie, Onderhoud zsm

Dat heb ik al 2 jaar en was niet de enige. Niemand had echt een oplossing hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 10:40
ehtweak schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:51:
[...]

Tja, het is eigenlijk een soort verzekering die je koopt.
M.a.w. je hoopt er nooit gebruik van te maken.
Is dat het je waard? Kun je redelijk inschatten of je zelf wilt/kunt betalen als er iets stuk gaat, wat onder die garantie valt. En/of begint dan het gezeik over of het wel of niet afgedekt was. :?
Blijft altijd lastig.

Uiteraard lees je online veel berichten over allerlei horror dingen die fout kunnen gaan, lastig te repareren zijn, veel geld kosten. Aan de andere kant, al die andere auto's die het gewoon prima doen, lees je niet zoveel over. En dat is naar verhouding, toch het grootste deel.
Maar toch... :+
Helemaal mee eens!
Maar waar ik benieuwd naar ben of er hier mensen zijn die dankzij (verlengde) garantie echt grote kosten zijn bespaard? Gewoon voorbeelden ;)

The one you cant see...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrReallySerious
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:12
Ghost-X schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:22:
Mede tweakers,

Recent hebben wij een Ford Kuga gekocht uit februari 2023, met zo een 12.000Km op de teller (import uit Denemarken). De Kuga bevalt ons prima en hebben geen klachten, kan er ook mee te maken hebben dat tot nu toe wij altijd in oudere auto's hebben gereden, dus deze Kuga voelt voor ons al ware luxe :-)

Omdat de auto richting de 2 jaar gaat is de fabrieksgarantie bijna verlopen. Binnen deze twee jaar kun je deze nog verlengen. Wij denken aan nog 2 extra jaar voor €680,-..

We hebben een Kuga Vignale uit 2021 met verlengde garantie tot 2026. Afgelopen twee maanden ineens twee keer gehele uitval van rembekrachtiging. Bleek rembekrachtiger te zijn en die is onder de verlengde garantie gratis vervangen. €1800 zonder arbeidskosten! Dus heel blij met verlengde garantie. De rembekrachtiger is geen onderdeel van onderhoudsbeurt controles.

Nu hadden we de laatste beurt op 64000 km, maar je mag maximaal 1500km over de vereiste kilometerstand (om de 30000km) anders vervalt garantie. Maar moment van afspraak totdat we terecht konden bij garage gaven ze coulance omdat het door hun lange duur tot mogelijke afspraak kwam dat we over die km stand waren gegaan. Dus zorg ervoor dat je onderhoudsintervallen op 30000 km binnen 1500 km tolerantie zijn!

• Tuintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 20:23
Glashelder schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:10:
[...]

Uit ervaring kunnen velen je wel vertellen dat je bij Ford uit moet gaan van common sense en niet van wat zij zeggen. Zelfs vlak na de inval in Oekraïne zeiden ze Kuga’s nog binnen 3 maanden te kunnen leveren terwijl er al mensen >6 maanden aan het wachten waren.

Tel maar gewoon gerust een maand of 2 a 3 op bij je verwachte levertijd na dat drama in Valencia.
Leuke update van Ford Nederland,

JOUW AUTO IS ONDERWEG
Beste meneer/mevrouw ...............

Het is bijna zover. We zijn blij dat we je kunnen vertellen dat jouw Kuga klaar is en jouw kant opkomt.

We schatten dat hij over 28-30 weken bij de Ford Agent arriveert, al kan het ook iets eerder of later zijn. We sturen je kort van tevoren nog een update.

Klaar en 28-30 weken aflevertijd ??

Hummmmmmmmmmmmm :(

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 21:01
Tuintje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:12:
[...]

Leuke update van Ford Nederland,

JOUW AUTO IS ONDERWEG
Beste meneer/mevrouw ...............

Het is bijna zover. We zijn blij dat we je kunnen vertellen dat jouw Kuga klaar is en jouw kant opkomt.

We schatten dat hij over 28-30 weken bij de Ford Agent arriveert, al kan het ook iets eerder of later zijn. We sturen je kort van tevoren nog een update.

Klaar en 28-30 weken aflevertijd ??

Hummmmmmmmmmmmm :(
Haha, het gaat niet helemaal goed bij Ford Nederland. Wij kregen twee weken geleden bericht dat onze Kuga binnenkort afgeleverd zou worden. Maar die hebben we al op 28 oktober jl ontvangen….. :*)

• Vroem12345
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-04 19:31
Vanmiddag mijn Kuga uit 2022 opgehaald, blij mee. Er zit een laadkabel van zo'n 6 meter bij die in het stopcontact kan. Deze is echter te kort om bij mijn huis op te laden, want ik gok erop dat ik zo'n 10 meter nodig heb. Hoe kan ik dit het best oplossen? Verlengkabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
Vroem12345 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:36:
Vanmiddag mijn Kuga uit 2022 opgehaald, blij mee. Er zit een laadkabel van zo'n 6 meter bij die in het stopcontact kan. Deze is echter te kort om bij mijn huis op te laden, want ik gok erop dat ik zo'n 10 meter nodig heb. Hoe kan ik dit het best oplossen? Verlengkabel?
Ford raadt het gebruik van een verlengsnoer af. Wanneer je er toch een gebruikt, zorg dan voor een goede kabel, voldoende diameter aders dus geen simpel snoertje. Er gaat continu 10 ampere doorheen en dat kan goed warm worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-09 10:07
rekel schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:59:
[...]

Ford raadt het gebruik van een verlengsnoer af. Wanneer je er toch een gebruikt, zorg dan voor een goede kabel, voldoende diameter aders dus geen simpel snoertje. Er gaat continu 10 ampere doorheen en dat kan goed warm worden.
Een kwalitatief niet te lang verlengsnoer en inderdaad met voldoende diameter is geen probleem. Ik gebruik dit zelf ook thuis op deze manier en de kabel wordt ook niet warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:41
Hier het zelfde. Een goede brennenstuhl buiten verlengkabel van 10 meter. Waar je op moet letten is dat je aders 2.5mm dik zijn, vaak aangeduid als 3g2.5 (3 aders van 2.5). Zorg er ook voor dat het stopcontact waar je de auto in prikt deugdelijk is gemonteerd, zowel intern als aan de buitenkant.

Hier geen last van warmte. Je kan een haspel overwegen voor het gemak, maar deze echt helemaal uitrollen bij gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Ik schreef over de warmteontwikkeling omdat ik dat zelf een keer heb meegemaakt. Opladen bij familie met een verlengsnoer van hun, was geen 2,5 kwadraat en met een simpele stekker. Ik trok de stekker na het laden los en brandde bijna mijn vingers er aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:30
rekel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:04:
Ik schreef over de warmteontwikkeling omdat ik dat zelf een keer heb meegemaakt. Opladen bij familie met een verlengsnoer van hun, was geen 2,5 kwadraat en met een simpele stekker. Ik trok de stekker na het laden los en brandde bijna mijn vingers er aan.
Een goed stop-contakt is ook een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
Ik heb een 2022 Kuga PHEV en al geruime tijd last van een geluid, soort vibratie van metaal zo lijkt het ter hoogte van het oor van de bijrijder. Het is geen hard geluid maar wel storend.

Het komt vooral voor bij hogere snelheden (130km/u) of bij snelheden van circa 100km/u met tegenwind.

Het lijkt wind gerelateerd te zijn. De garage heeft al vanalles nagekeken in de B-stijl, oa. De gordelspanner, de deur opnieuw afgesteld.

Echter heeft dit het niet opgelost.
Iemand enig idee? Of wellicht hetzelfde probleem en dit op weten te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chr1s op 22-12-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Laatst online: 17:52
Chr1s schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:07:
Ik heb een 2022 Kuga PHEV en al geruime tijd last van een geluid, soort vibratie van metaal zo lijkt het ter hoogte van het oor van de bijrijder. Het is geen hard geluid maar wel storend.

Het komt vooral voor bij hogere snelheden (130km/u) of bij snelheden van circa 100km/u met tegenwind.

Het lijkt wind gerelateerd te zijn. De garage heeft al vanalles nagekeken in de B-stijl, oa. De gordelspanner, de deur opnieuw afgesteld.

Heb je al naar de achtergordel gekeken? Die willen wel eens tegen de harde plastic komen en dan irritant gaan trillen. Dat lijkt dan ook van je linkeroor te komen. Heb het ooit eens ervaren in een proefrit van een (andere) Kuga. Dat bleek die gordel te zijn. Kwestie van even inklemmen in de doorvoer bovenop de achterbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
Pascal P schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:05:
[...]

Heb je al naar de achtergordel gekeken? Die willen wel eens tegen de harde plastic komen en dan irritant gaan trillen. Dat lijkt dan ook van je linkeroor te komen. Heb het ooit eens ervaren in een proefrit van een (andere) Kuga. Dat bleek die gordel te zijn. Kwestie van even inklemmen in de doorvoer bovenop de achterbank.
Ja dat hebben we ook uitgesloten helaas. Gereden met gordels vast en alle losse spullen eruit gehaald. Het is ook meer een geluid alsof metaal vibreert tegen ander metaal.

Het geluid is het beste te horen ter hoogte waar de gordel uit de B-stijl komt. Verplaatsen van de gordel in hoogte lost het ook niet op, verder kan de garage niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17

EiT

Chr1s schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:29:
[...]

Ja dat hebben we ook uitgesloten helaas. Gereden met gordels vast en alle losse spullen eruit gehaald. Het is ook meer een geluid alsof metaal vibreert tegen ander metaal.

Het geluid is het beste te horen ter hoogte waar de gordel uit de B-stijl komt. Verplaatsen van de gordel in hoogte lost het ook niet op, verder kan de garage niets vinden.
Bodem plaat die los zit?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
EiT schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:39:
[...]

Bodem plaat die los zit?
Dat hebben we nog niet bekeken. Bedankt voor de suggestie. Ik probeer wat mogelijke oorzaken te verzamelen om de garage te overtuigen verder te zoeken. Dus ideeën zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Chr1s schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:43:
[...]

Dat hebben we nog niet bekeken. Bedankt voor de suggestie. Ik probeer wat mogelijke oorzaken te verzamelen om de garage te overtuigen verder te zoeken. Dus ideeën zijn welkom.
Open dak waar de rubbers niet goed van aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
jerh schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:08:
[...]

Open dak waar de rubbers niet goed van aansluiten?
Ik heb geen open, of panoramadak, dus dat kan het niet zijn. Ik heb wel al eens gedacht of er niet via de dakrails lucht/rijwind naarbinnen komt en voor een vibratie zorgt, maar geen idee of dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Chr1s schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:07:

Hier het zelfde verhaal maar dan aan mijn kant, lijkt ergens bij de gordel verstelling af te komen maar kan bedrog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:48
Ik heb zoiets gehad bij een focus.
Bleek een rubber bij de linkerachterportier te zijn.
Hier zat een scheur in die bijna niet te zien was maar met snelheden boven de 100km/h een irritant tril geluid veroorzaakte.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
rmr1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:42:
Ik heb zoiets gehad bij een focus.
Bleek een rubber bij de linkerachterportier te zijn.
Hier zat een scheur in die bijna niet te zien was maar met snelheden boven de 100km/h een irritant tril geluid veroorzaakte.
Dank je, dat ga ik morgen eens bij daglicht bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 20:38
Hallotjes, ik ben benieuwd wat de ervaring is van de elektrische afstand van de face-lift kuga. Mijn vader heeft een 2024 model nu voor ongeveer 2 maanden, alleen is hij extreem teleurgesteld in de afstand wat de auto kan op puur elektrisch.

Bij een lading van 80%, heeft hij maximaal een afstand van 25 km, waarna de accu op 0% zit. Volgens mij zou dit niet moeten kunnen als ik lees wat ze beloven.

Ik begrijp dat je de wlpt waardes altijd een beetje met een korrel zout met nemen want ze zeggen 67km in de stad bijvoorbeeld, alleen komt hij daar niet echt van in de buurt. Er kan dus mogelijk iets met de accu mis zijn, maar ik zou graag ook van andere willen horen of ze hetzelfde probleem hebben.

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
WLTP waardes moeten ook niet gebruikt worden om range in de praktijk mee te vergelijken (al komt de Kuga mk3 er nog overheen) maar om auto’s met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
Naif0n schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:28:
Hallotjes, ik ben benieuwd wat de ervaring is van de elektrische afstand van de face-lift kuga. Mijn vader heeft een 2024 model nu voor ongeveer 2 maanden, alleen is hij extreem teleurgesteld in de afstand wat de auto kan op puur elektrisch.

Bij een lading van 80%, heeft hij maximaal een afstand van 25 km, waarna de accu op 0% zit. Volgens mij zou dit niet moeten kunnen als ik lees wat ze beloven.

Ik begrijp dat je de wlpt waardes altijd een beetje met een korrel zout met nemen want ze zeggen 67km in de stad bijvoorbeeld, alleen komt hij daar niet echt van in de buurt. Er kan dus mogelijk iets met de accu mis zijn, maar ik zou graag ook van andere willen horen of ze hetzelfde probleem hebben.
Wij ervaring soort gelijke afstand. Op 100% laden rond 30 á 35km met 26-28KWh op 100km.

In het voorgaande model haalde we vaak 16-18KWh op 100km met als eindresultaat rond de 45km op 100% laden. Overigens daar nog nooit 26-28KWH gehaald met soort gelijke temperatuur en omstandigheden (alles wel in eco stand en met voorverwarmen).

We hadden hem juist ingeruild, omdat ons gezegd/beloofd werd dat het facelift model meer actieradius zou hebben.
Na klacht bij de dealer, werd ons aangegeven nog even te wachten tot we meer km's gemaakt hadden??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online

Houdt er rekening mee dat deze periode van het jaar funest is voor je range. Ook hoe je rijdt (stad, 60/80/100 kmh) is ook erg bepalend.

Wij rijden een Kuga uit 2022 en vanmorgen kwam ik op 80km weg op ongeveer 32km. In de zomer gaan we regelmatig over de 60km heen met een volle accu.

Heel representatief is deze periode dus niet om de range van een volle accu te beoordelen/veroordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ

Laden tot 100% kan geen kwaad, de auto houd zelf al rekening met een marge, daarom kan je ook nooit meer laden dan 11 - 12 kWh. 100% op de display is nooit helemaal vol en 0% nooit helemaal leeg.
Wat je verder kan doen om een grotere afstand te rijden, is alleen verwarmen met stoel en stuurverwarming en eventueel voorruitverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
  • Laatst online: 26-07 06:54
Hello!

Ik heb de facelift versie straks in mei 1 jaar heb er nu bijna 20k kilometers opzitten.

Wat ik vooral gemerkt heb in het begin (en dan was de temperatuur aangenamer buiten dan nu) is dat je continu moet blijven stekkeren in het begin zodat die batterij went, een collega van mij heeft een andere phev en hij beaamde dit. Ook de garage heeft gezegd het is belangrijk veel te stekkeren

De range is zeker omhoog gegaan nu met deze temp haal ik zo’n 35 kilometer, maar wat ik ook veel merk is dat hij soms toch elektrisch rijd in de stad terwijl de batterij op 0 staat en dan rij ik rustig.

Geef het wat tijd, maar als ik het zo lees hier heeft de oude Kuga echt wel meer range. Ik heb zelf nog niet meer dan 60 KM mogen zien in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01

Arno

PF5A

Mijn MK3.5 hangt bijna dagelijks aan een stekker, maar ik zie nog echt niet een stijging van het EV bereik.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CreativeBuild69 schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:35:
is dat je continu moet blijven stekkeren in het begin zodat die batterij went
"Went"? Wat moet aan wat wennen?
Sorry hoor, maar wat is de technische redenen daarvan? Dit heb ik nog nooit gehoord...
, een collega van mij heeft een andere phev en hij beaamde dit. Ook de garage heeft gezegd het is belangrijk veel te stekkeren
Gebaseerd op wat?
Geef het wat tijd, maar als ik het zo lees hier heeft de oude Kuga echt wel meer range. Ik heb zelf nog niet meer dan 60 KM mogen zien in het dashboard.
Een FL model wat meer power heeft en sneller kan optrekken, met hetzelfde accublok qua kWh.
Gek hè, dat 'ie minder ver komt... Zou het misschien iets te maken hebben met die control unit tussen stuur en hoofdsteun? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Op zich op een manier ook wel weer gunstig want dan kan je meer zonne kilowattjes in je Kuga stoppen voor dezelfde afstand B-)

(ik verkoop mijn zonnestroom aan de leasemij)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Hier hetzelfde, (veel) minder elektrisch bereik dan met mijn vorige Kuga. Rijstijl is niet veranderd, auto hangt altijd aan onze Wallbox tot 100% lading en vrijwel altijd in de eco-stand rijden.

Ik merk nu ook de gevolgen er van voor het brandstofverbruik. Omdat ik minder ver kom elektrisch rij ik dus meer op benzine. Een wekelijkse rit naar mijn schoonouders van 55 km enkele reis, dus zonder tussendoor laden 110 km, deed de ‘22 Kuga met circa 3 tot 4 lt/100 km. Stedelijk en provinciale weg op elektra, op de snelweg meest EV-later. Laatste rit met de FL Kuga kwam ik uit op 5,1/100 km.

En pas een avondrit met lege accu, 115 km gevarieerd waaronder een aardig stuk 130 km/u. Totaal 6,1/100 km. Dat verbruik heb ik nog niet eerder gehad. Het lijkt alsof de FL ook minder snel de motor uitschakelt bij een lege accu op de snelweg bij 100 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 23:29
Zelfde ervaring. Recentelijk geswitched van 2019 model naar de FL. Stuk minder bereik elektrisch terwijl de wlpt van 55km naar 69km is gegaan 8)7. Je zou verwachten dat ook een nieuwere accu beter zou zijn dan een 4 jaar oude. Blijkbaar valt de degradatie van de accu dan ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo te lezen ben ik maar blij dat ik nog een van de laatste (bouwjaar) Kuga PHEV MK3 had, afgelopen jaar. 8)

Destijds met zowat alle optie-/actiepakketten d'rop en d'ran en bijna 8k korting op de catalogusprijs. En die korting was vanwege het feit dat er een facelift aankwam... die was nog beter... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
Dit is de info die ik heb gekregen en aangenomen heb. En dat laatste wat jij zegt neem ik ook zeker van jou aan ik rij zelf sowieso weinig op de Batterij, lekker gassen 🚀
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:00:
[...]

"Went"? Wat moet aan wat wennen?
Sorry hoor, maar wat is de technische redenen daarvan? Dit heb ik nog nooit gehoord...

[...]

Gebaseerd op wat?

[...]

Een FL model wat meer power heeft en sneller kan optrekken, met hetzelfde accublok qua kWh.
Gek hè, dat 'ie minder ver komt... Zou het misschien iets te maken hebben met die control unit tussen stuur en hoofdsteun? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CreativeBuild69 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:53:
ik rij zelf sowieso weinig op de Batterij, lekker gassen 🚀
Waarom heb je dan een PHEV? 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
Ben benieuwd of het met de tijd beter wordt!
Arno schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:57:
Mijn MK3.5 hangt bijna dagelijks aan een stekker, maar ik zie nog echt niet een stijging van het EV bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
Waarom niet? Ik mocht een Lease auto uitkiezen en met een leuke deal kwam deze naar voren. Had niet een hele brede keuze helaas, toevallig is die phev
Geen moment spijt gehad van de keuze🙌
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:57:
[...]

Waarom heb je dan een PHEV? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zie hier de reden waarom PHEV voertuigen tegenwoordig gewoon 22% bijtelling betalen.

Als je het mij vraagt zou de bijtelling dynamisch moeten zijn aan de hand van je verbruik :z Ik maar constant stekkeren om dat benzineverbruik te drukken...

[ Voor 48% gewijzigd door Glashelder op 30-12-2024 13:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat dus @Glashelder .
Vind het jammer dat het stereo-type gedrag van een leasebakrijder maar weer eens wordt benadrukt. :-(

"ach wat maakt het uit, de baas betaalt toch de brandstof wel" :F

Toen ik zelf nog in leaseauto's (zowel diesel als benzine) reed, was ik de zuinigste van het hele bedrijf. En dat vonden de anderen dan maar raar... ;) Terwijl ik het raar vond dat velen, op een enkele uitzondering na, het raar vonden dat ik wel zuinig reed... :+

Juist de Ford Kuga PHEV staat, over het algemeen, bekend als een redelijk zuinige auto.
Zeker gezien de grootte en de massa van dat ding.
Het is een technisch behoorlijk complex geheel, dat, als je je wilt aanpassen, best wel optimaal en efficiënt kunt gebruiken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:56
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:16:
Vind het jammer dat het stereo-type gedrag van een leasebakrijder maar weer eens wordt benadrukt. :-(
Tja, als men als stereo-type leaserijder niet het gedrag van het stereo-type blijft volgen, dan is er geen stereo-type meer..
Ben het er wel mee eens hoor dat veel leaserijders zo denken. Ik betrap mij er zelf ook op de laatste tijd.
Ik rijd al bijna twee maanden in een leen-Kuga uit 2023 terwijl ik zelf een groene (lease) 2024 versie heb. Daarin was de sport iedere mogelijke kilometer elektrisch te rijden, op de lange stukken na dus.
'De witte' heeft een paar eigenschappen die mijn eigen groene niet heeft en waar ik mij aan erger. 100% uit emotie, ik weet het. De 2023 is een prima auto.
Maar ik heb even geen zin meer om een straat verderop de auto op te laden in de kou of regen, wat met mijn eigen auto geen probleem was.Waardoor ik dus ook bewust niet zo zuinig mogelijk rijd.
Zal maar weer eens bellen hoe het er mee staat bij de dealer.. (zie eerdere posts, zal niet steeds in herhaling vallen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 18:57
Hoe kom je in een 2024 model in het keuzemenu van de mobiele telefoons. Als hij met mijn vrouw de telefoon is verbonden krijg ik hem met geen mogelijkheid met mijn telefoon verbonden totdat zij buiten bereik is. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r-e-m
  • Laatst online: 09-06 23:29
DekkerM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:38:
Hoe kom je in een 2024 model in het keuzemenu van de mobiele telefoons. Als hij met mijn vrouw de telefoon is verbonden krijg ik hem met geen mogelijkheid met mijn telefoon verbonden totdat zij buiten bereik is. Thanks
Via Instellingen -> Telefoonlijst. Dan krijg een overzicht te zien met de gekoppelde telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Net terug van een weekje wintersport met de Kuga. Het is een hele fijne reisauto voor lange afstanden, zeker op hogere snelheden in Duitsland. Ben er echt positief verrast over. Ook het verbruik is lager dan ik verwacht had. Dagteller staat nu op 12d km, verbruik is 1:24. Elke avond opladen, op mn werk niet, rijden op benzine is goedkoper met 34ct/kW, en met veel lange stukken in NL en een ritje Oostenrijk er bij met een koffer op het dak, vind ik best indrukwekkend. Het zou nog zuiniger kunnen als ik meer stekker, maar stroom is duurder dan benzine bij commerciele laadpalen. Ik ben zzp'er en rijdt deze auto prive, dus ik let wel op de kosten zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57

rob_erwt

What does this button do?

atanis schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:27:
Net terug van een weekje wintersport met de Kuga. Het is een hele fijne reisauto voor lange afstanden, zeker op hogere snelheden in Duitsland. Ben er echt positief verrast over. Ook het verbruik is lager dan ik verwacht had. Dagteller staat nu op 12d km, verbruik is 1:24. Elke avond opladen, op mn werk niet, rijden op benzine is goedkoper met 34ct/kW, en met veel lange stukken in NL en een ritje Oostenrijk er bij met een koffer op het dak, vind ik best indrukwekkend. Het zou nog zuiniger kunnen als ik meer stekker, maar stroom is duurder dan benzine bij commerciele laadpalen. Ik ben zzp'er en rijdt deze auto prive, dus ik let wel op de kosten zeg maar.
Verbruik is prima als je consequent laadt, maar ik moet zeggen dat het verbruik qua benzine toch wat tegenviel: op vakantie in Duitsland de afgelopen twee weken niet gestekkerd en met dakkoffer op het dak en 130 km/u op de snelweg was het rond de 1:13... :P

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
rob_erwt schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Verbruik is prima als je consequent laadt, maar ik moet zeggen dat het verbruik qua benzine toch wat tegenviel: op vakantie in Duitsland de afgelopen twee weken niet gestekkerd en met dakkoffer op het dak en 130 km/u op de snelweg was het rond de 1:13... :P
Bij 130km/u 1:13 is vrij regulier voor een gemiddelde auto, voor een flinke SUV met een dakkoffer op het dak is het wat mij betreft erg netjes. ;)

Snelheid en luchtweerstand doen heel heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Ja dat is het zeker. Ik heb 1 keer een tank leeg gereden in 500km, dat komt neer op 1:13. Maar dat is wel 3 uur 140 a 150 rijden. Vind ik heel netjes. Gemiddeld kwam ik veel zuiniger uit, langzame stukken en file verkeer helpt het hybride systeem weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fep
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:59

fep

rekel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:56:

We zijn binnendoor vanaf de Ardèche naar de Auvergne gereden, veel bergweggetjes met haarspeldbochten er in. Totaal geen probleem voor de Kuga. Meestal in rijmodus normaal en op EV-later, af en toe in de sportstand, dan rijdt het wel erg lekker hoor.
Ik weet even niet in welk bouwjaar Kuga je rijdt, maar ik zoek er één uit 2022. Ik ben benieuwd of het lekker rijdt, bergaf met een eCVT met een caravan erachter, die dus niet terug te schakelen is? Met een schakelauto ga je in theorie in dezelfde versnelling de berg af als dat je de berg op bent gegaan.
Of remt de L-stand voldoende af?
Of rijdt je dan op cruisecontrol, zodat de Kuga dit zelf regelt?
Ik ben benieuwd welke rijmodus je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
fep schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Ik weet even niet in welk bouwjaar Kuga je rijdt, maar ik zoek er één uit 2022. Ik ben benieuwd of het lekker rijdt, bergaf met een eCVT met een caravan erachter, die dus niet terug te schakelen is? Met een schakelauto ga je in theorie in dezelfde versnelling de berg af als dat je de berg op bent gegaan.
L-stand naar beneden is top, ook met de caravan... Lekker energie terugwinnen!

Geloof dat met grade assist hij ook nog op de benzine motor kan remmen, maar dat staat hier uit... Op de elektro motor zit ruim voldoende remmende werking.

Over afdalen hoef je je geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Echt goed automatisch remmen doet de Kuga PHEV in de bergen uitstekend:

en braaf energie terugwinnen! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 05-01-2025 00:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
fep schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Wat ik schreef ging over onze Kuga uit 2022. Inmiddels hebben we er een uit 2024.
Zoals hierboven ook al geschreven, de L stand remt voldoende elektrisch af. In de praktijk gebruik je de gewone remmen vrijwel niet in de bergen, ook met caravan er achter. En je wekt weer behoorlijk stroom op. Wanneer je dan achter een ander rijdt zie je weer hoeveel er geremd wordt aan de continu oplichtende remlichten terwijl je zelf de mechanische remmen niet gebruikt. Maar ik denk dat er best veel mensen zijn die niet voldoende terugschakelen om zo op de brandstofmotor te remmen.

Met cruisecontrol regelt de Kuga het zelf, dan wordt er indien nodig ook hard afgeremd op de elektromotor. Maar ik rij in de bergen eigenlijk nooit op de cc, de snelheden wisselen daar te sterk voor vind ik.

Op de autobahn / peage is dat anders, dan rij ik vrijwel alleen maar op de acc. Aan de powermeter zie je hoeveel vermogen gevraagd wordt en kan je eventueel je snelheid verlagen wanneer dat teveel oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Zijn er mensen die er al achter zijn gekomen wat het zuinigste is op de snelweg qua rijmodus/instellingen?

Ik rij veel op de snelweg, en dan specifiek veel een route van ongeveer 125KM waarvan 90KM boven de 100kmh is. en daar doet EV later weinig qua hybride rijden tenzij ik hem forceer elektrisch te laten rijden door een beetje gas te geven zodat de auto kortstondig onder de drempel voor electric rijden terecht komt. Soms heb ik een paar minuten lang in ‘auto-EV’ dat hij half motor en half elektrisch vermogen levert en eigenlijk zou ik dat ideaal vinden om constant te hebben.

Ik weet dat de Kuga niet ideaal is voor veel snelweg rijden maar momenteel is het huidige gemiddelde gebruik van 1:12 vrij dramatisch. En dan rijd ik niet harder dan 105kmh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Laatst online: 17:52
x0z8_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:59:
Zijn er mensen die er al achter zijn gekomen wat het zuinigste is op de snelweg qua rijmodus/instellingen?

Ik rij veel op de snelweg, en dan specifiek veel een route van ongeveer 125KM waarvan 90KM boven de 100kmh is. en daar doet EV later weinig qua hybride rijden tenzij ik hem forceer elektrisch te laten rijden door een beetje gas te geven zodat de auto kortstondig onder de drempel voor electric rijden terecht komt. Soms heb ik een paar minuten lang in ‘auto-EV’ dat hij half motor en half elektrisch vermogen levert en eigenlijk zou ik dat ideaal vinden om constant te hebben.

Ik weet dat de Kuga niet ideaal is voor veel snelweg rijden maar momenteel is het huidige gemiddelde gebruik van 1:12 vrij dramatisch. En dan rijd ik niet harder dan 105kmh.
Je schrijft dat je in de modus "EV later" rijdt. Dan houdt de auto dus een deel van de accu gevuld om dus later in de EV modus te rijden. Met dit weer (koud) zal hij dan al snel volledig op de verbrandingsmotor gaan rijden. Maar dan nog is 1 op 12 heel veel.
Welke banden(druk) heb je? Hoe hoog staat je verwarming? Hoe trek je op?
Op de snelweg rond de 100 a 105 rijd ik zo ongeveer 1 op 19. In de winter met verwarming aan misschien 1 op 17,5. Maar ik rijd dan niet in de EV later modus maar in de gewone of de EV modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Pascal P schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Je schrijft dat je in de modus "EV later" rijdt. Dan houdt de auto dus een deel van de accu gevuld om dus later in de EV modus te rijden. Met dit weer (koud) zal hij dan al snel volledig op de verbrandingsmotor gaan rijden. Maar dan nog is 1 op 12 heel veel.
Welke banden(druk) heb je? Hoe hoog staat je verwarming? Hoe trek je op?
Op de snelweg rond de 100 a 105 rijd ik zo ongeveer 1 op 19. In de winter met verwarming aan misschien 1 op 17,5. Maar ik rijd dan niet in de EV later modus maar in de gewone of de EV modus.
Wellicht had ik wat nuance toe kunnen voegen. EV-later heeft het zelfde effect als rijden met een lege batterij, namelijk je rijd normaal hybride. Echter is het enige verschil met EV-later dat de accu wat sneller oplaad en je zuiniger rijd (iets wat ook in de stad en op provinciale wegen merkbaar is). Ook met een lege accu (dus EV-auto) rijd ik op de snelweg nooit hybride.

Ik rijd voor met 2,6 en achter met 2,8 BAR bandenspanning. Verwarming staat op 19 graden. Optrekken doe ik met naar mijn idee niet idioot hard, optrekken (ook op de oprit naar de snelweg) word vaak door de cruise control gedaan. Vermogen meter is dan net onder de 60Kwh.

Ik rijd expres niet in de EV modus omdat na het stuk snelweg vaak nog een provinciale weg zit waar ik dan de accu zo goed als leeg rijd. En dan heb ik soms niet altijd de luxe dat ik met een volle accu weg rijd en begin ik dezelfde reis met 5km resterend. En dan rijd ik dus met geluk 1:12

[ Voor 5% gewijzigd door x0z8_ op 05-01-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:59:

Dat vind ik idd vrij dramatisch.

Zelfs als ik duizend kilometer, vanaf huis, door Duitsland, naar Noord-Italië rijd, dan red ik dat niet.
En dan rijd ik in Duitsland toch echt niet braaf 130km/h. Maar regelmatig hele stukken 160km/h op de ACC.

Slechts vertrokken vanaf huis met een volle HV-accu. En dan pas weer opladen, als we twee weken later thuis komen.

De diverse Autobahn en Alpenpassen trajecten kun je terugvinden in mijn spritmonitor account:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html
(maand augustus 2024)
Grofweg ca. 1:16.

De Kuga staat dan ingesteld op 'Auto' en 'Eco'.
En die 'Eco' stand eigenlijk voornamelijk omdat 'ie dan niet van die nep-optrek geluiden maakt... Maar gewoon vloeiend optrekt.
Want ook in 'Eco' mode kun je >200km/h rijden. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMYsC7RvuTTGqCQ1bGlTjSEKqn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCkewhHbVzcDZEtpyrIPsiYd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 05-01-2025 15:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiz
  • Laatst online: 19-09 19:31
ehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:16:
Dat dus @Glashelder .

"ach wat maakt het uit, de baas betaalt toch de brandstof wel" :F
Als leaserijder vind ik deze stereotypering wel een beetje kort door de bocht :)

De meeste leaserijders zijn daar m.i. gewoon niet zo mee bezig, ze zien hun auto als een tool om ze naar de klant te brengen. Een timmerman houdt zich ook niet bezig met hoe hard hij met zijn hamer slaat om te voorkomen dat die sneller slijt. En dus maakt het hen niet zoveel uit wat die auto verbruikt, en wie de brandstof betaalt.
Het kan wat nonchalant over komen, maar het zijn meestal de mensen die wel zelf de brandstof moeten betalen die paniekerig doen over het verbruik. Die trekken hun gedrag dan door naar hoe leaserijders zich zouden moeten gaan gedragen.

Overigens vandaag weer gezien hoeveel niet-leaserijders de motor laten draaien en zelf in huis zitten wachten tot alle sneeuw gesmolten is. Er zijn dus ook niet-leaserijders die het niet zo boeien dat een beetje comfort geld kost ;)

---

Dit gezegd hebbende, ik heb mijn Kuga nu 2 maand, en 6000km verder. Persoonlijk hoefde ik niet een PHEV maar je kunt niks anders krijgen als je een Kuga wilt. Ik heb 'm nog niet opgeladen want dat gaat thuis niet, en als ik op kantoor ben dan is dat hooguit voor een uurtje. Met wat redelijk weer haal ik 1:17.5, maar nu rond de 1:14 (en ja, rustige rijder en zelden boven de 100). Met de teruggewonnen stroom zou ik een kwart van de km's elektrisch hebben gereden.

Mijn vorige auto was een Audi A3, en daar reed ik gemiddeld 1:22 mee. Ik had wel iets meer verwacht van de Kuga, want in de reviews wordt meestal over 1:18 gesproken als je alleen brandstof rijdt. Maar ja, ik heb 'm voor de comfort gekozen, niet voor de zuinigheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

huiz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Als leaserijder vind ik deze stereotypering wel een beetje kort door de bocht :)
Helaas, wie de schoen past, trekke hem aan. ;)
De meeste leaserijders zijn daar m.i. gewoon niet zo mee bezig
Precies! Dat is nou juist het punt!
Net zoiets als met onderhoud en bandenslijtage.
Een timmerman houdt zich ook niet bezig met hoe hard hij met zijn hamer slaat om te voorkomen dat die sneller slijt. En dus maakt het hen niet zoveel uit wat die auto verbruikt, en wie de brandstof betaalt.
Mijn schoonzoon is aannemer, en die interesseert het wel degelijk hoe lang z'n gereedschap EN z'n bus meegaan c.q. hoeveel diesel 'ie verbruikt...

Gewoon simpel: waarom zou je resources verspillen, als het ook anders kan?
Ongeacht wie de rekening betaalt?
btw: is dat nou niet juist een symptoom van de hedendaagse ikke-ikke-ikke maatschappij? Maar dat is voer voor een ander topic :X
Overigens vandaag weer gezien hoeveel niet-leaserijders de motor laten draaien en zelf in huis zitten wachten tot alle sneeuw gesmolten is. Er zijn dus ook niet-leaserijders die het niet zo boeien dat een beetje comfort geld kost ;)
Ja, en?
Hoeveel voorbeelden van [Whataboutisme] wilde je er nog bijhalen? :|

Trouwens, daarvoor kent de Kuga PHEV een [vertrektijden instellen] optie. Werkt prima. Levert een verwarmde, ontdooide (zowel interieur als HV-accu) auto op.
Moet 'ie wel aan de steker hangen...

Want in menig land is voorverwarmen met de ICE motor al verboden.

't Is best te doen om de Kuga PHEV ook zodanig te gebruiken dat geen fossiel sap zuipt. Maar ja, dan moet je daar wel moeite voor doen... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

ehtweak schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:19:
Trouwens, daarvoor kent de Kuga PHEV een [vertrektijden instellen] optie. Werkt prima. Levert een verwarmde, ontdooide (zowel interieur als HV-accu) auto op.
Vanmorgen getest met de sneeuw erop, maar mijn groene Kuga was echt nog wit 8)7 O-)
Waarom kan ik dit dan via de app doen, voor ongeveer 5 minuten?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Arno Vanochtend nog gebruikt.

Ca. 25min van tevoren begon 'ie stroom te trekken.
En even later zag ik zo de sneeuw eraf schuiven (van de ramen).
Daarna ingestapt in een heerlijk warme auto.

Gebruikte ca. 1,1kWh. Dat kostte vanochtend ca 0,28€.

Heb het wel eens getest, maar zonder de steker erin, doet 'ie dat niet, dat opwarmen.
Zal misschien afhankelijk zijn van de jaargang c.q. s/w versie van de boordelektronica?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

De functie opwarmen doet het inderdaad alleen aan de paal, maar via de app kan ik de motor starten en donderdag na het sporten in de ijskoude buitenlucht was de auto wel lekker op temperatuur (via de ICE dus) :P

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
ehtweak schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:19:

't Is best te doen om de Kuga PHEV ook zodanig te gebruiken dat geen fossiel sap zuipt. Maar ja, dan moet je daar wel moeite voor doen... O-)
Dat doe ik normaal ook. Maar vanochtend wilde ik lastmoment op stap, dus op afstand aangezet en na enige stond de kuga op de moter (benzine dus) voor te verwarmen. Ik start door op te knoppen drukken, gelijk moter uit. Nog niet eerder meegemaakt.

En op het ritje zelf sloeg ook steeds de moter aan, kennelijk te koud voor alleen elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
Gelukkig trek je hem zelf ook wel is naar de 200+
😜
ehtweak schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Dat vind ik idd vrij dramatisch.

Zelfs als ik duizend kilometer, vanaf huis, door Duitsland, naar Noord-Italië rijd, dan red ik dat niet.
En dan rijd ik in Duitsland toch echt niet braaf 130km/h. Maar regelmatig hele stukken 160km/h op de ACC.

Slechts vertrokken vanaf huis met een volle HV-accu. En dan pas weer opladen, als we twee weken later thuis komen.

De diverse Autobahn en Alpenpassen trajecten kun je terugvinden in mijn spritmonitor account:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html
(maand augustus 2024)
Grofweg ca. 1:16.

De Kuga staat dan ingesteld op 'Auto' en 'Eco'.
En die 'Eco' stand eigenlijk voornamelijk omdat 'ie dan niet van die nep-optrek geluiden maakt... Maar gewoon vloeiend optrekt.
Want ook in 'Eco' mode kun je >200km/h rijden. :+
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CreativeBuild69 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:24:
Gelukkig trek je hem zelf ook wel is naar de 200+
Heel af en toe, bij onze Oosterburen. Kijken of 'ie goed op de weg ligt. :+

En dan nog, zuipt 'ie niet zoveel brandstof als sommigen alhier al eerder aangaven.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
Hallo allemaal,

Vraagje, je kan de status van een nieuw bestelde auto (Ford Kuga) in de gaten houden bij Ford. Daar heb ik het VIN nummer nodig. Nu heb ik een overzicht gekregen van de dealer en er staat een chassisnummer op, deze heeft 11 cijfers/karakters. Een VIN nummer heeft er 17. Zijn er andere karakters die je toe moet voegen? Er staat van alles op dat overzicht, zoals productienummer enz enz.

Wil niet elke keer bij de dealer de status navragen:)

[ Voor 16% gewijzigd door yordy1985 op 06-01-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Als die op https://www.fordzona.sk/ niet zichtbaar is, dan is de wagen nog niet gepland om gebouwd te worden. De mijne duurde ook tot 2 weken voor productie dat die in systemen stond.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
Arno schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:30:
Als die op https://www.fordzona.sk/ niet zichtbaar is, dan is de wagen nog niet gepland om gebouwd te worden. De mijne duurde ook tot 2 weken voor productie dat die in systemen stond.
Bedankt voor je reactie. De auto is eind oktober besteld. Hij lijkt al wel gebouwd te zijn. Geplande bouwdatum is 13 december en datum uit productie is 17 december. Vreemde is dat er in het overzicht ook al een kenteken staat. Als ik dit kenteken opzoek via RDW dan gaat het inderdaad om een groene Kuga, bouwjaar onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als er al een kenteken aan jouw Kuga gekoppeld is, dan is die auto ook al in Nederland. En staat 'ie ergens te wachten op aflevering.

Heb je je auto al betaald?

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2025 20:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
ehtweak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:34:
Als er al een kenteken aan jouw Kuga gekoppeld is, dan is die auto ook al in Nederland. En staat 'ie ergens te wachten op aflevering.

De auto is besteld via Private lease, via Ford Lease.
Inmiddels wel het VIN nummer gevonden. Ben alleen nog op zoek naar een order nummer. Als het goed is kan ik de status volgen via: https://www.ford.com/myaccount/vehicle-order-tracking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:34:

Dat hoeft niet. Mijne stond nog op de kade in Valencia en toen stond ie hier in NL al op kenteken.

Dat doen ze vaak om belastingen in het nieuwe jaar te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
Glashelder schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Dat hoeft niet. Mijne stond nog op de kade in Valencia en toen stond ie hier in NL al op kenteken.

Dat doen ze vaak om belastingen in het nieuwe jaar te ontwijken.
Dat zou het wel kunnen verklaren, gezien ik geen BPM verhoging had, terwijl deze wel in 2025 omhoog is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 21:35
yordy1985 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:48:
Hallo allemaal,

Vraagje, je kan de status van een nieuw bestelde auto (Ford Kuga) in de gaten houden bij Ford. Daar heb ik het VIN nummer nodig. Nu heb ik een overzicht gekregen van de dealer en er staat een chassisnummer op, deze heeft 11 cijfers/karakters. Een VIN nummer heeft er 17. Zijn er andere karakters die je toe moet voegen? Er staat van alles op dat overzicht, zoals productienummer enz enz.

Wil niet elke keer bij de dealer de status navragen:)
Interessant. De mijne is ook eind oktober besteld (van Mossel private lease) en heb net ook even de gegevens opgevraagd bij de dealer.
Omdat ik ook niks gehoord heb over BPM verhoging in de leaseprijs, ben ik ook wel benieuwd of onze (ook groene) Kuga al op kenteken staat.

[ Voor 8% gewijzigd door weststar op 07-01-2025 06:59 ]

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
weststar schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:58:
[...]

Interessant. De mijne is ook eind oktober besteld (van Mossel private lease) en heb net ook even de gegevens opgevraagd bij de dealer.
Omdat ik ook niks gehoord heb over BPM verhoging in de leaseprijs, ben ik ook wel benieuwd of onze (ook groene) Kuga al op kenteken staat.
Wanneer verwacht de dealer dat jullie auto bij hen is?
Bij ons was het eind januari, nu is het half februari. Auto is wel gebouwd, maar wacht dus nog op transport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 21:35
yordy1985 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Wanneer verwacht de dealer dat jullie auto bij hen is?
Bij ons was het eind januari, nu is het half februari. Auto is wel gebouwd, maar wacht dus nog op transport.
Heb VIN nummer gekregen. Auto is op 23 december gebouwd zie ik. Ik kan niet zien of auto al op kenteken staat omdat ik geen ordernummer van Ford zelf heb.
Dealer zei vanmorgen dat aflevering bij dealer gepland staat op medio februari. 28 februari staat nog steeds gepland dat ik de auto kan ophalen.
Onze auto's gaan dus denk ik samen op transport 8)

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 19:29
Binnenkort komt onze Ford Kuga (import, van november 2023). Bijgeleverd zit een oplader voor een gewoon stopcontact naar type 2 (mannekes). Wij hebben nog geen laadpunt aan huis en zullen hier dus tijdelijk gebruik van gaan maken.

Kan deze oplader buiten in de regen liggen? Ik kan daar niks over terugvinden in de Ford handleiding. Het lijkt mij waarschijnlijk, maar ik hoor graag even van huidige Kuga gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-09 15:18
mrunknown223 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:02:

Kan deze oplader buiten in de regen liggen? Ik kan daar niks over terugvinden in de Ford handleiding. Het lijkt mij waarschijnlijk, maar ik hoor graag even van huidige Kuga gebruikers.
Ik heb er de afgelopen maanden geen problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
mrunknown223 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:02:
Binnenkort komt onze Ford Kuga (import, van november 2023). Bijgeleverd zit een oplader voor een gewoon stopcontact naar type 2 (mannekes). Wij hebben nog geen laadpunt aan huis en zullen hier dus tijdelijk gebruik van gaan maken.

Ook hier geen problemen met regen, volgens mij zijn ze gewoon spatwaterdicht, Als ik de Kuga naast het stopcontact heb staan douw ik voor de zekerheid dat blok in het midden van de kabel in mijn wielkuip zodat hij droog ligt en als ik hem met de verlengkabel oplaad ligt. het blok en stekker onder de auto

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
jerh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Dat doe ik normaal ook. Maar vanochtend wilde ik lastmoment op stap, dus op afstand aangezet en na enige stond de kuga op de moter (benzine dus) voor te verwarmen. Ik start door op te knoppen drukken, gelijk moter uit. Nog niet eerder meegemaakt.
Ik gebruik zelf niet de geplande vertrektijd, want mijn vertrektijden zijn niet zo voorspelbaar. Ik start de auto dus meestal 10min van tevoren via de app. Dit is vaak terwijl hij aan de lader hangt.
Toen het buiten nog niet zo koud was gebeurde het voorverwarmen op deze manier gewoon volledig elektrisch. De auto starten is dus niet altijd de motor starten. Gisteren rond het vriespunt en met bevroren ruiten zette hij er inderdaad wel de motor bij aan.

De handleiding legt uit waarom:
"De motorkoelvloeistof moet warm genoeg zijn zodat de klimaatregeling het interieur kan verwarmen of de voorruit kan ontdooien zodra u dat wenst. De motor moet aan blijven om de juiste koelvloeistoftemperatuur te handhaven. "
Eigen uitleg: De elektrische (bij)verwarming is een verwarmingselement dat is geplaatst in dezelfde lamellen (~radiator) waardoorheen koelvloeistof omgeleid wordt om inkomende lucht mee te verwarmen. De bijverwarming heeft zijn grenzen qua capaciteit. Als het dus koud is, moet de motor aan om de koelvloeistof op te warmen om (tezamen) voldoende verwarmingscapaciteit te hebben.
En op het ritje zelf sloeg ook steeds de moter aan, kennelijk te koud voor alleen elektrisch.
Herken ik. De motor wilde op de A2 ivm "systeemprestaties" niet uit toen ik EV-only modus koos om de batterij leeg te rijden richting huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans 555
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-09 07:07
Hier een Kuga PHEV van 2024. Laatst zag ik in het hoofdstuk onderhoud in de Ford app dat de olie 68% was en dat een onderhoudsbeurt dient plaats te vinden op ca. 12.400 km. De auto heeft nu net geen 8.000 km gereden. Maar wat houdt die 68% in. Betekent dit dat de viscositeit is afgenomen of dat er 32% olie is verbruikt.
Het oliepeil staat nu tussen de min en plus op de oliepeilstok. Er is nu een paar duizend km gereden met een caravan achter de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Toevallig van de week naar de garage geweest met deze vraag. Als de olie op 10-15% zit dan meldt de auto dat voor een oliewissel. Dit is niet de beurt die op de reguliere interval uitgevoerd moet worden :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Hans 555 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:23:
Hier een Kuga PHEV van 2024. Laatst zag ik in het hoofdstuk onderhoud in de Ford app dat de olie 68% was en dat een onderhoudsbeurt dient plaats te vinden op ca. 12.400 km. De auto heeft nu net geen 8.000 km gereden. Maar wat houdt die 68% in. Betekent dit dat de viscositeit is afgenomen of dat er 32% olie is verbruikt.
Het oliepeil staat nu tussen de min en plus op de oliepeilstok. Er is nu een paar duizend km gereden met een caravan achter de auto.
Ik heb sterk het vermoeden dat het 'algoritme' achter de oliekwaliteit simpelweg de voortgang richting de onderhoudsinterval volgt. 30.000KM of 2 jaar, welke ook maar het eerst bereikt wordt.

Zo heb ik ongeveer 4500km gereden over 111 dagen en is de kwaliteit nog 84%. 111/(365x2)x100=15.2% Wat een toeval.

Of het is inderdaad toeval dat ons rijgedrag en verhouding elektrische kms vs motor draaiuren precies overeenkomt met Ford's voorspelde onderhoudsinterval.

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 09-01-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17

EiT

Propheticus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Ik heb sterk het vermoeden dat het 'algoritme' achter de oliekwaliteit simpelweg de voortgang richting de onderhoudsinterval volgt. 30.000KM of 2 jaar, welke ook maar het eerst bereikt wordt.

Zo heb ik ongeveer 4500km gereden over 111 dagen en is de kwaliteit nog 84%. 111/(365x2)x100=15.2% Wat een toeval.

Of het is inderdaad toeval dat ons rijgedrag en verhouding elektrische kms vs motor draaiuren precies overeenkomt met Ford's voorspelde onderhoudsinterval.
Bij ons geeft die juni 2025 aan (59%).
Auto is in augustus geleverd en er staat bijna 9000 op de teller.

Ik verwacht eerder dat er een foutje in de app zit, dat de Kuga op 20k staat ipv 30k.

Ik geloof er niets van dat dit van een sensor komt.

Ik vervang de olie van mijn diesel ook nooit buiten de 30k beurt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
EiT schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:30:
[...]

Bij ons geeft die juni 2025 aan (59%).
Auto is in augustus geleverd en er staat bijna 9000 op de teller.

Ik verwacht eerder dat er een foutje in de app zit, dat de Kuga op 20k staat ipv 30k.

Ik geloof er niets van dat dit van een sensor komt.

Ik vervang de olie van mijn diesel ook nooit buiten de 30k beurt.
Ik vermoed ook geen echte oliekwaliteit sensors, maar een afgeleide aanname aan de hand van andere data.
Het zou natuurlijk kunnen dat het wel slimmer in elkaar steekt en de auto bijv. kijkt naar de looptijd van de motor, rekening houdend met hoeveel tijd daarvan onder of op bedrijfstemperatuur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans 555
Hoe het ook zij, de afspraak is gemaakt met de dealer voor een olie en filter wissel. Ik vind het wel bijzonder dat de motor best wel wat olie verbruikt heeft. Maar ik hou wel het oliepeil in de gaten en vul het zonodig aan. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hans 555 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:37:
Ik vind het wel bijzonder dat de motor best wel wat olie verbruikt heeft. Maar ik hou wel het oliepeil in de gaten en vul het zonodig aan.
Heeft jouw Kuga idd olie verbruikt?
Of is het alleen de kwaliteit van de olie die achteruit gegaan is?

Want ik check ook regelmatig het oliepeil (onze Kuga is van september 2023, inmiddels 22kkm gereden) en hij geeft nu aan dat de 'levensduur olie 34%' is en 'geschatte servicedatum sep. 2025'.
Maar het oliepeil zelf is gewoon keurig op niveau.

En onze Kuga heeft toch al de nodige stevige ritjes over de Autobahn en in de Alpen gedaan.

BTW: al te horen gekregen wat een olie- en filterwissel gaat kosten bij de garage?
Schrik niet hoor... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Hans 555 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:37:
Hoe het ook zij, de afspraak is gemaakt met de dealer voor een olie en filter wissel. Ik vind het wel bijzonder dat de motor best wel wat olie verbruikt heeft. Maar ik hou wel het oliepeil in de gaten en vul het zonodig aan. Bedankt voor de reacties.
Is dat niet wat snel bij een geschatte 68% kwaliteit? Die waarde geeft niet olieverbruik aan maar kwaliteit/resterende levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Propheticus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:13:
[...]

0,96% komt overeen met een week, 100% x 0.96% = 24 maanden. Het lijkt er op dat het een timer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Propheticus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:43:
[...]

Die waarde geeft niet olieverbruik aan maar kwaliteit/resterende levensduur.
Da's maar goed ook, anders zou de olie op zijn, tegen de tijd dat 'ie naar de garage gaat... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans 555
ehtweak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Heeft jouw Kuga idd olie verbruikt?
Of is het alleen de kwaliteit van de olie die achteruit gegaan is?

Want ik check ook regelmatig het oliepeil (onze Kuga is van september 2023, inmiddels 22kkm gereden) en hij geeft nu aan dat de 'levensduur olie 34%' is en 'geschatte servicedatum sep. 2025'.
Maar het oliepeil zelf is gewoon keurig op niveau.

En onze Kuga heeft toch al de nodige stevige ritjes over de Autobahn en in de Alpen gedaan.

BTW: al te horen gekregen wat een olie- en filterwissel gaat kosten bij de garage?
Schrik niet hoor... ;)
Ervan uitgaande dat het oliepeil op max. stond ten tijde van nieuw ophalen bij de dealer (maar niet gecontroleerd) is er idd olie verbruikt. Oliepeil staat nu tussen het min en max teken. Nu 7800 km gereden en levensduur olie staat op 63% en dan staat er in de app nog de geschatte afstand: 12.000 km en geschatte servicedatum: juli 2025. Wel erg snel, maar liefst dus 18.000 eerder dan werd verteld en is voorgeschreven.

Ik moet wel zeggen dat wij enkele duizenden km's (+/- 3000 km) gereden hebben naar Spanje met een 1900 kg wegende caravan erachter.

En de kosten voor deze oliewissel bedraagt € 260,=. Tsja, soms is het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 16:37
Ik heb mijn Kuga sinds augustus 2022 (lease) en olie "moet" rond de 20.000 km ververst worden, mijn data wanneer ik olie heb laten verversen:

13-04-2023, 21.582 km
08-12-2023, 41.146 km
17-05-2024, 55.670 km
29-11-2024, 75.945 km

Het gaat om de kwaliteit van de olie en ik volg wat de app aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

ehtweak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:18:
Schrik niet hoor... ;)
Ik rij zakelijk, maar ik ben wel benieuwd :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuintje
  • Laatst online: 18-09 20:23
weststar schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Heb VIN nummer gekregen. Auto is op 23 december gebouwd zie ik. Ik kan niet zien of auto al op kenteken staat omdat ik geen ordernummer van Ford zelf heb.
Dealer zei vanmorgen dat aflevering bij dealer gepland staat op medio februari. 28 februari staat nog steeds gepland dat ik de auto kan ophalen.
Onze auto's gaan dus denk ik samen op transport 8)
JOUW AUTO IS ONDERWEG
Beste meneer/mevrouw ..........

Vergeet niet dat je jouw bestelgegevens op elk moment kunt inzien in jouw Ford Account.

Komt deze mailing jullie ook bekend voor ??

Gr <> Cees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans 555
Nog even een bericht over het olieverbruik. In de instructie van de Kuga ben ik erachter gekomen wat de merktekens op de oliepeilstok betekenen. In de olie peilstok (volgens Ford Oliepeilstaaf) zitten twee gaatjes en daartussen zit een ingestanst raster. De gaatjes betekenen min (onderste gaatje) en het bovenste is max, logisch toch. Alleen dat gemarkeerde deel is het afvuldeel. Mijn oliepeil staat dus gelijk aan de max. van dat gestanste deel.
Wellicht toch geen olieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
Propheticus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:52:
[...]

Ik vermoed ook geen echte oliekwaliteit sensors, maar een afgeleide aanname aan de hand van andere data.
Het zou natuurlijk kunnen dat het wel slimmer in elkaar steekt en de auto bijv. kijkt naar de looptijd van de motor, rekening houdend met hoeveel tijd daarvan onder of op bedrijfstemperatuur was.
Klopt het is een berekening op basis van heat cycles, omstandigheden,koude starts etc. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Hans 555 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:38:
[...]
Ga er maar vanuit dat het oliepijl niet op max staat bij aflevering, eerder op voldoende

Ervan uitgaande dat het oliepeil op max. stond ten tijde van nieuw ophalen bij de dealer (maar niet gecontroleerd) is er idd olie verbruikt. Oliepeil staat nu tussen het min en max teken. Nu 7800 km gereden en levensduur olie staat op 63% en dan staat er in de app nog de geschatte afstand: 12.000 km en geschatte servicedatum: juli 2025. Wel erg snel, maar liefst dus 18.000 eerder dan werd verteld en is voorgeschreven.

Ik moet wel zeggen dat wij enkele duizenden km's (+/- 3000 km) gereden hebben naar Spanje met een 1900 kg wegende caravan erachter.

En de kosten voor deze oliewissel bedraagt € 260,=. Tsja, soms is het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:46
Om de garantie te behouden zal je wel het onderhouds schema aan moeten houden helaas. Maar als je de peilstok eruit haalt, of de olie dop eraf draait, en je ruikt eraan, dan ruik ik altijd meer benzine dan olie...dat is een groot nadeel van het weinige aantal km waarbij de motor lekker warm wordt.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
SniperGuy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Klopt het is een berekening op basis van heat cycles, omstandigheden, koude starts etc. :)
24 maanden =100% 0,96% komt overeen met een week, 100% x 0.96% = 24 maanden. Het lijkt erop dat het een timer is.
Pagina: 1 ... 31 ... 48 Laatste