Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 30 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
pk128934 schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:50:
Inmiddels toch besloten dat het geen Ford wordt. We hebben geen zin in een tikkende tijdbom. 23S27 is gewoon een probleem en Ford heeft er geen echte oplossing voor. Daarnaast schijnt Ford NL ook niet erg goed bezig om het de terugroepactie daadwerkelijk uit te voeren. Mensen worden aan het lijntje gehouden. Dat met het gebrek aan goede garantie op dit merk, maken dit merk alleen interessant voor lease rijders.
Jammer. Want wat specs, prijs en verbruik betreft lijkt het een toppertje.
We blijven dus maar gewoon bij de Japanners.
Nouja, de oplossing is alle auto's voorzien van nieuwe software met detectiealgoritme en enkel die motoren die er last van hebben (~1%) gratis omwisselen. Het was een probleem in 1 van de productielijnen met de afwerking danwel kans op 'contaminatie' tijdens assemblage.
"There have been no reports of engine block breaches on engines built after September 1, 2022" ... maar een auto die hierna is gemaakt kan natuurlijk nog een motor uit oude voorraad hebben gekregen.
Kijk dus op RDW of op de Ford website (met VIN) of deze recall überhaupt openstaat voor de auto waar je naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

atanis schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:57:
Ik heb een paar maanden geleden een '23 ST-X gekocht. Lijkt mij een betrouwbare auto, volgens de dealer na 21 ook geen problemen meer. Hebben er zat in onderhoud van mensen die er >50k per jaar mee rijden, zonder problemen. Ik heb zelf ook meer vertrouwen in een relatief groot 2,5 blok, zonder turbo's ect dan in een 1.4 tfsi'tje van VAG, maar dat is misschien ook onterecht.
Vergeet ook niet dat Toyota zelf pechhulp regelt, dat is een reden dat dit merk altijd hoog scoort in betrouwbaarheid statistieken van de ANWB, Toyota sleept ze zelf af.
Heb eens gelezen dat de Duitse merken iets soortgelijks doen in Duitsland, al laten ze ze daar wel afslepen door de ADAC maar in opdracht van het automerk zelf en daardoor tellen ze ze niet.

Verklaard waarom VW, Mercedes en BMW altijd in Duitsland goed scoren maar in de buurlanden niet :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Zou me niks verbazen haha. Ik vertrouw alleen statistieken die ik zelf heb vervalst zou Churchill ooit gezegd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-09 18:30
Muchacho schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:57:
Stomme vraag misschien. Maar met betrekking tot het “ok” knopje op het stuur aan de rechtkant, klopt het dat je in menu’s alleen naar beneden kan klikken daarmee? Er staat een pijl naar boven en beneden maar vind het raar dat de knop in geen enkel menu ook naar boven laat klikken 😅

[Afbeelding]
Heb prezies het zelfde probleem - er is al een nieuwe bestelt voor mij ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchacho
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:07
UlrichT schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:56:
[...]

Heb prezies het zelfde probleem - er is al een nieuwe bestelt voor mij ...
Toch bij veel nieuwe modellen dus het geval… ”helaas” heb ik het per ongeluk verholpen. Nooit gewerkt en nadat duidelijk werd dat het zeker niet zo hoorde heb ik met aardig wat kracht het knopje een paar keer omhoog gedrukt en tegelijkertijd ook hard ingedrukt. Nu werkt deze zowaar ondanks dat het wel iets anders voelt als je naar boven drukt tov naar beneden. Maar hey, het werkt nu 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:37
isene schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:57:
[...]
Ik heb zelf de Osram Nightbreakers H7 Led, en ze werken perfect met behoud van het juiste lichtbeeld. Binnen 10-20 minuten te installeren in je auto :)

De lampen: https://www.amazon.nl/OSR...goedgekeurd/dp/B08DNZMC11
Ik heb een Ford Kuga ST-line uit 2023 en heb de dimlichten vervangen voor Philips LED. Mooie upgrade! Nu is alleen grootlicht nog wel halogeen, maar ik kom er niet achter welk type lamp hier in zit. Is dit ook H7 en te vervangen met hetzelfde setje?

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isene
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 19:07
Xardas schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:07:
[...]

Ik heb een Ford Kuga ST-line uit 2023 en heb de dimlichten vervangen voor Philips LED. Mooie upgrade! Nu is alleen grootlicht nog wel halogeen, maar ik kom er niet achter welk type lamp hier in zit. Is dit ook H7 en te vervangen met hetzelfde setje?
Bij mij waren het H9's

Hello darkness my old friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:48
Leuk maar mag dit wel?
Ik dacht dat er iets in artikel 4.1 en 4.2 van wet regeling voertuigen stond.
Volgens mij als een koplamp unit een e keurmerk heeft voor halogeen mag er niet zomaar een ledlamp in.

Edit:
Je mag dus geen led lamp met H fitting op de openbare weg gebruiken..

[ Voor 16% gewijzigd door rmr1 op 26-11-2024 15:45 ]

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isene
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 19:07
rmr1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:40:
Leuk maar mag dit wel?
Ik dacht dat er iets in artikel 4.1 en 4.2 van wet regeling voertuigen stond.
Volgens mij als een koplamp unit een e keurmerk heeft voor halogeen mag er niet zomaar een ledlamp in.
Ik weet het, maar er mag officieel zoveel niet :+... je mag ook niet te hard rijden.

Ik heb ze laten valideren bij de garage en het lichtbeeld voldoet aan de APK-eisen. Alleen wanneer de politie hier expliciet op gaat controleren kun je problemen krijgen. En de kans dat dit gebeurd is zo goed als nul.

Ik neem het risico ;)

[ Voor 5% gewijzigd door isene op 26-11-2024 15:51 ]

Hello darkness my old friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:52
Recent een Kuga PHEV uit sept. 2020 gekocht met 82.000 km op de teller.
Ik ben deze week voor de recall geweest 23S27 (gevaar voor brand onder de motorkap tgv breuk motorblok). Volgens mij niet meer dan een software update die de motor monitord op signalen van een aanstaand probleem en dan de boel in de noodloop zet.
Ik vroeg me af of het bekend is bij welke km-standen (ongeveer) zijn ontstaan bij die gevallen dat het blok is gescheurd. Met 82.000 op de teller zou je verwachten dat, als het een probleem is, het dan al gebeurt zou moeten zijn. Of is daar niks zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-09 16:07
Xardas schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:07:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWJlC4ExDEBt86Grs5PX4dEznI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MP56lG5vDiWlYu26JAzHSUNU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:56
Pascal P schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:51:
Ik ben deze week voor de recall geweest 23S27 (gevaar voor brand onder de motorkap tgv breuk motorblok). Volgens mij niet meer dan een software update die de motor monitord op signalen van een aanstaand probleem en dan de boel in de noodloop zet.
Ik vroeg me af of het bekend is bij welke km-standen (ongeveer) zijn ontstaan bij die gevallen dat het blok is gescheurd. Met 82.000 op de teller zou je verwachten dat, als het een probleem is, het dan al gebeurt zou moeten zijn. Of is daar niks zinnigs over te zeggen?
Volgens Ford is het nog officieel nóóit voorgekomen 😉, en zijn er 23 gevallen die er aan gerelateerd lijken te zijn op 125000 terugroepacties.

(Met hulp van Chatgpt. Als je zoekt op 23S27 bovenin kom je vanzelf de link naar een Duits forum tegen met veel meer info).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 21:01
Pascal P schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:51:
Bij mijn weten is het in een paar gevallen in de VS voorgekomen. Op alle verkochte Kuga’s peanuts natuurlijk, dus ik zou mij daar geen zorgen over maken. Als ik het goed heb gebeurde het bij een koud blok waarbij in één keer vol gas was gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z659M_Fr66v6tgrdZgd0fGHrGxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3PkDiRVgPeShNVn0LCwJfta.jpg?f=fotoalbum_large

Verbaas me toch over de verschillen tussen de verschillende modeljaren. Niet voorverwarmd. Tot 100% opgeladen. Binnentemperatuur 17,5 graden (kachel aan, airco uit) en stoelverwarming op stand 3. Buitentemperatuur 6 graden. Eerste paar kilometer 50-zone, daarna 40 kilometer over een 80-weg, enkele rotondes. En de overige kilometers op de snelweg met 90kmh. Deze is van juni 2023.

[ Voor 17% gewijzigd door flo_ op 27-11-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Goed voorverwarmd aan de laadpaal? Verwarming uit? ‘Christian motering’? Bandjes op 3 bar opgepompt?

Mij lukt 68km ook echt niet met dit weer hoor.. mijn Kuga komt uit februari 2023.

Of veel logischer: je hebt vreselijk veel wind mee gehad. Windje van 60/70 km/h in de rug zal wel helpen momenteel ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 27-11-2024 19:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo_
Glashelder schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:54:
Goed voorverwarmd aan de laadpaal? Verwarming uit? ‘Christian motering’? Bandjes op 3 bar opgepompt?

Mij lukt 68km ook echt niet met dit weer hoor.. mijn Kuga komt uit februari 2023.

Of veel logischer: je hebt vreselijk veel wind mee gehad. Windje van 60/70 km/h in de rug zal wel helpen momenteel ;)
Nee, 2.6 bar. De rest staat beschreven in mijn post. En dit was gisteren, dus geen wind van 70km/h. Gewoon rustig rijden. Wellicht helpt het als je al jaren een EV hebt gehad.

Record was overigens 72,5km. Dat was een maandje terug, met een buitentemperatuur rond de 15 graden. Helaas geen foto 😪

[ Voor 12% gewijzigd door flo_ op 27-11-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Respect :p

Af en toe probeer ik wel eens echt als een oma te rijden maar dan haal ik ook niet veel meer dan 40/45km in de winter. In de zomer is 60km goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
flo_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:44:
[Afbeelding]

Verbaas me toch over de verschillen tussen de verschillende modeljaren. Niet voorverwarmd. Tot 100% opgeladen. Binnentemperatuur 17,5 graden (kachel aan, airco uit) en stoelverwarming op stand 3. Buitentemperatuur 6 graden. Eerste paar kilometer 50-zone, daarna 40 kilometer over een 80-weg, enkele rotondes. En de overige kilometers op de snelweg met 90kmh. Deze is van juni 2023.
Knap hoor. Momenteel haal ik ca. 55 a 57 km. Maar ik zie dat je tank ook bijna leeg is....scheelt weer 45kg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Op die 1,8 ton van de auto zelf + bestuurder maakt dat natuurlijk niks uit... :+

Mooie Plaatjes   

• r-e-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 23:29
Ik ben meer benieuwd naar de ervaringen en het bereik van het 2024 (FL) model. :) Bij sommige reactie's is dat lastig na te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat je wel redelijk zeker kan zijn dat het nieuwe model slechter is. Op Facebook zie ik daar ook vragen en opmerkingen over.

• Propheticus
Misschien dat iemand hier het weet:

Als de handleiding bij sneeuwkettingen spreekt van
Gebruik uitsluitend sneeuwkettingen of kabels van 10 mm...
Bedoelen ze dan de benodigde binnenspeling of de schakelgrootte? Letterlijk gelezen staat er dat laatste, maar 10mm zijn echt flink grote schakels. Belangrijker en ook vaker prominent vermeld op kettingen is de vrije ruimte.
Ook de handleiding benadrukt
Koop kettingen of kabels bij een fabrikant die de beperkingen voor de afmetingen van de carrosserie ten opzichte van de band duidelijk vermeldt.
SUV kettingen zijn er geschikt voor een vrije ruimte van 13mm, de schakel is zelf maar 3,55 mm.
Als ik onder de 10mm vrije ruimte wil blijven, moet ik kettingen nemen die niet specifiek voor SUV's bedoeld zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door Propheticus op 28-11-2024 17:42 ]

• Propheticus
Ook de Engelse handleiding leest letterlijk "Use 10 mm snow chains or cables "
Maar ik vermoed toch sterk dat ze niet kettingen van 10mm bedoelen, maar kettingen die passen in de "body to tire dimension restrictions" van 10mm.
Ze noemen anders namelijk nergens wat deze restrictions zijn....

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Je kunt ook aannemen dat een zwaardere electro motor meer verbruikt en daarom toch wat tegenvalt in het km beteik. De accu is niet zwaarder geworden, de evt wat efficiënter doch de electromotor valt in gebruik dus tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r-e-m
BertKlkmn schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:46:
Je kunt ook aannemen dat een zwaardere electro motor meer verbruikt en daarom toch wat tegenvalt in het km beteik. De accu is niet zwaarder geworden, de evt wat efficiënter doch de electromotor valt in gebruik dus tegen.
Misschien als je van het vermogen continue gebruik maakt. Dus bij het accelereren. Bij het verdere gebruik zou je eerder verwachten dat een nieuwe motor juist efficiënter en zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Propheticus schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:12:
Misschien dat iemand hier het weet:

Als de handleiding bij sneeuwkettingen spreekt van

[...]

Bedoelen ze dan de benodigde binnenspeling of de schakelgrootte? Letterlijk gelezen staat er dat laatste, maar 10mm zijn echt flink grote schakels. Belangrijker en ook vaker prominent vermeld op kettingen is de vrije ruimte.
Ik heb loopvlakkettingen gekocht vanwege de beperkte ruimte in de wielkast. Heb toen ergens gelezen dat Ford dit adviseerde bij de kuga. Voordeel is eenmaal afstellen en super makkelijk omleggen, nadeel is dat ze flink duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
r-e-m schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:50:
[...]

Misschien als je van het vermogen continue gebruik maakt. Dus bij het accelereren. Bij het verdere gebruik zou je eerder verwachten dat een nieuwe motor juist efficiënter en zuiniger is.
Precies dat. Ik rij niet anders dan hiervoor, de accu capaciteit is hetzelfde en toch veel minder bereik.
Inmiddels op het display een verbruikswaarde van 24 kWh per 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje75
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Goedenavond, ik ben nieuw hier en heb een vraag die misschien al eens eerder langs is gekomen. Ik heb sinds augustus een Ford kuga st line. In de afgelopen maanden heb ik 4 of 5 keer onder het rijden in het headup display een seconde of drie een knipperende rood/oranje rechthoek met een stekker gezien en je hoort een soort alarmsignaal. Vervolgens verdwijnt het en er gebeurt verder niets. Ik merk onder het rijden ook geen verschil als de melding verschijnt. Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ernstig dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Patje75 Ik zou de garage eens bellen en vragen of ze mogelijke storingen/foutmeldingen willen uitlezen.
Dat kan in principe van op afstand. Mits je accoord hebt gegeven op het delen van telemetrie data.

Vanochtend weer opmerkelijk gedrag van onze Kuga PHEV (bouwjaar 2023).

Keurig opgeladen afgelopen nacht, voorverwarmd (lekker comfortabel ontdooid).
Ik stap in, 54km EV bereik gaf 'ie aan in het display. Rijd weg en na 1,5km gaat ineens de ICE motor aan en blijft aan.
Hoezo? Waarom?
10km verderop, auto geparkeerd. En na een uurtje weer weggereden, en de hele terugweg weer alles EV gereden. Hoe dan/waarom? 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
ehtweak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:07:
@Patje75 Ik zou de garage eens bellen en vragen of ze mogelijke storingen/foutmeldingen willen uitlezen.
Dat kan in principe van op afstand. Mits je accoord hebt gegeven op het delen van telemetrie data.

Vanochtend weer opmerkelijk gedrag van onze Kuga PHEV (bouwjaar 2023).

Keurig opgeladen afgelopen nacht, voorverwarmd (lekker comfortabel ontdooid).
Ik stap in, 54km EV bereik gaf 'ie aan in het display. Rijd weg en na 1,5km gaat ineens de ICE motor aan en blijft aan.
Hoezo? Waarom?
10km verderop, auto geparkeerd. En na een uurtje weer weggereden, en de hele terugweg weer alles EV gereden. Hoe dan/waarom? 8)7
Kijk even waar je knop auto op staat, 1, 2 of 3?
Dit betreft, dacht ik de snelheid van opwarmen interieur.
Op het moment dat het gebeurd geeft het scherm energie verdeling aan waarom iets gebeurd, bijvoorbeeld verwarmingsvraag of performance van vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertKlkmn
r-e-m schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:50:
[...]

Niet helemaal met je eens, zwaardere motor betekent ook meer wrijving. Als ik met een driecilinder rustig 80 rijdt verbruikt deze minder dan een zescilinder rustig op 80 kilometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BertKlkmn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:43:
[...]

Kijk even waar je knop auto op staat, 1, 2 of 3?
Dit betreft, dacht ik de snelheid van opwarmen interieur.
Interieur is al voorverwarmd... (vertrektijd ingesteld)
Op het moment dat het gebeurd geeft het scherm energie verdeling aan waarom iets gebeurd, bijvoorbeeld verwarmingsvraag of performance van vraag
Welk scherm? Zegt me niks.(?)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mst8010
  • Laatst online: 03-12-2024
Muchacho schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:57:
Stomme vraag misschien. Maar met betrekking tot het “ok” knopje op het stuur aan de rechtkant, klopt het dat je in menu’s alleen naar beneden kan klikken daarmee? Er staat een pijl naar boven en beneden maar vind het raar dat de knop in geen enkel menu ook naar boven laat klikken 😅

[Afbeelding]
Zoals al eerder is aangegeven is dit niet normaal en ook mijn Kuga had dit probleem, inmiddels is de module vervangen en werkt het prima :)
Lijkt erop een hele serie defecte in omloop zijn, daar meerdere mensen dit probleem ervaren zo te lezen.

Helaas blijft het bij mijn Kuga Titanium van 09/ 24 niet bij dit probleem....

Ik heb problemen met de bestuurdersstoel, buiten het feit dat het veel slechtere stoelen zijn qua zit tegenover mijn oude Kuga uit 2018 zit er ook een knik in.
Als ik optrek of als de auto op heling komt voel ik een knik in de stoel heel erg irritant.
Vreemde is als ik de stoel in stand verzet, dan lijkt het probleem even verholpen om na korte tijd weer terug te keren.
voelt een beetje met optrekken alsof ie niet goed in de rail zit en daardoor knikt in de stoel.
Dit uiteraard aangegeven bij de dealer toen ze de module in het stuur gingen vervangen, antwoord stoel is goed. (uiteraard ze hebben hm verzet en daardoor "even" niet waarneembaar is)
Tweede keer terug ging voor de winterbanden wederom aangegeven deze stoel echt niet klopt dit is mijn zesde Ford en nooit eerder gehad.
Antwoord was zoals verwacht de stoel is goed.......

Zijn er nog meer mensen die problemen ervaren met de stoelen (model Titanium) of weet iemand misschien zelfs de oorzaak?

Verder een super auto om mee te rijden, al vind ik persoonlijk het geluid van het knipperlicht wel erg stil.
Radio op volume 2 en je hoort hm al helemaal niet meer, na mijn gevoel een beetje gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
“Ok” knopje werkt hier naar behoren. Stoelen zitten erg goed, meer zijdelingse steun, nog beter verstelbaar en zittingverlenging. Heel fijn dat de rechter voorstoel nu ook elektrisch verstelbaar is. Die vreemde knik in de stoel heb ik niet. Vervelend dat het niet optreedt wanneer de monteur er in rijdt! Heel zacht geluid van de richtingaanwijzers inderdaad, waarom datis veranderd snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

rekel schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:25:
“Ok” knopje werkt hier naar behoren. Stoelen zitten erg goed, meer zijdelingse steun, nog beter verstelbaar en zittingverlenging. Heel fijn dat de rechter voorstoel nu ook elektrisch verstelbaar is. Die vreemde knik in de stoel heb ik niet. Vervelend dat het niet optreedt wanneer de monteur er in rijdt! Heel zacht geluid van de richtingaanwijzers inderdaad, waarom datis veranderd snap ik niet.
Maar jij hebt dan de AGR stoelen. Die zijn niet standaard op een Titanium (en misschien niet eens leverbaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mst8010
  • Laatst online: 03-12-2024
Dankjewel voor jullie reacties!

Denk inderdaad jij AGR stoelen hebt, het gaat om de stoel die in de Titanium en ST-line zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Ja klopt, ik heb in onze Activ X de AGR stoelen. Mijn forumnaam doet natuurlijk anders vermoeden haha. Maar ja, dat was de vorige Kuga. Volgens mij heeft de ST-line ook de AGR stoelen.

Ik zal eens aan de moderators vragen of ik mijn naam kan/mag veranderen.

[ Voor 31% gewijzigd door rekel op 03-12-2024 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 16:17

EiT

rekel schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:20:
Je kan ook gewoon je auto een nick name geven.
Via de app, auto details.

Dan noem je de auto bijvoorbeeld “Jut Sleurhut” en neem je dezelfde forum naam. Dan hoef je hier niet elke x jaar je username aan te passen en in de FordPass kan je het zelf doen. Totdat ze ook die functie verwijderen ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
rekel schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:20:
Ja klopt, ik heb in onze Activ X de AGR stoelen. Mijn forumnaam doet natuurlijk anders vermoeden haha. Maar ja, dat was de vorige Kuga. Volgens mij heeft de ST-line ook de AGR stoelen.

Mark 3:
Vignale heeft de '10-voudig elektrisch verstelbare' stoel standaard, verder is deze alleen als optie beschikbaar op de X versies van de Titanium en ST-Line.

Mark3.5 (2024):
AGR (12-voudig verstelbare) stoel op de Active X en ST-Line X.

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 03-12-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
ehtweak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:53:
[...]

Interieur is al voorverwarmd... (vertrektijd ingesteld)

[...]

Welk scherm? Zegt me niks.(?)
Ik dacht onder de knop functies, dan knop energie verdeling Kuga 2024. Op dit scherm zie een grafisch overzicht van het gebruik van de high voltage accu. Op sport zie je bijvoorbeeld dat de accu eerst 2kw wordt opgeladen inclusief een tekst met toelichting. Of wanneer de motor wordt gestart met de mededeling performance of verwarmings behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01

Arno

PF5A

Het viel me laatst op dat als de brandstoftank bijna leeg is en de Kuga een melding geeft (80km rijbereik ongeveer), dat Apple Maps (op CarPlay en op mijn iPhone) ook een melding geeft en direct de dichtstbijzijnde laadpaal weergeeft. Dit heb ik bij andere auto's niet gezien, krijgen anderen dit ook?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Arno schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:43:
Het viel me laatst op dat als de brandstoftank bijna leeg is en de Kuga een melding geeft (80km rijbereik ongeveer), dat Apple Maps (op CarPlay en op mijn iPhone) ook een melding geeft en direct de dichtstbijzijnde laadpaal weergeeft. Dit heb ik bij andere auto's niet gezien, krijgen anderen dit ook?
Ja. Werkt volgens mij in veel auto’s met CarPlay.

Laadpaal moet waarschijnlijk tankstation zijn? Ik krijg in de Kuga geen waarschuwing als de HV accu leeg raakt :p En ook geen instructies voor de dichtstbijzijnde laadpaal :+

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 06-12-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ja ik krijg een laadpaal instructie bij een lege brandstoftank :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 16:17

EiT

Dat is bij sync3 ook al zo.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Laatst online: 10-09 19:36
Wat gooien jullie in de tank?

Internet wijsheid van de ANWB en Duits autoblad geven aan dat E10 na 3 maanden al vocht aantrekt en hoe leger je tank hoe sneller het effect.
En E5 na 6 maanden. Dit afhankelijk van het percentage ethanol. (E5, 5% en E10, suprise! 10%)
En dit vocht in je brandstof is kort samengevat, niet goed.

Wij tanken nu elke 2,5 maand.

Bij ons lokale pomp is verschil E10 vs E5 28 cent per liter. = 12 euro op een volle tank.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gewoon, de goedkoopste E10 die ik kan krijgen.
Zowel hier in NL als op reis (D, I, CH, A)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:30
BroederM schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:12:

Internet wijsheid van de ANWB en Duits autoblad geven aan dat E10 na 3 maanden al vocht aantrekt en hoe leger je tank hoe sneller het effect.
En E5 na 6 maanden. Dit afhankelijk van het percentage ethanol. (E5, 5% en E10, suprise! 10%)

Bij ons lokale pomp is verschil E10 vs E5 28 cent per liter. = 12 euro op een volle tank.
E5 bij bp is zonder ethanol, tank ik, wij proberen zoveel mogelijk thuis te laden en rijden geen lange stukken.
Af en toe in de sportstand de motor gebruiken als er veel korte stukken worden gereden. Wel zorgen dat de motor echt warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
BroederM schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:12:

Het helpt wel dat de vulopening van de Kuga zo'n automatische luchtdichte afsluiting heeft. Veel meer vocht dan wat er in de lucht in de tank zit valt er dus niet aan te trekken.

Ik tank gewoon E10, maar dan wel normale merkbenzine met schoonmaak- en anti-bezinkseladditieven zoals BP, Shell of Esso die hebben en geen witte benzine zonder toevoeging van een merkloze pomp of iets als Tinq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

E10 van Shell, maar ik tank ook meestal eens per ~1000 km :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arno schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:26:
E10 van Shell, maar ik tank ook meestal eens per ~1000 km :)
Dat vind ik nog veel...

Inmiddels ruim 21kkm gereden en pas 12 x keer fossiel sap getankt. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik tank gewoon E10. Wij rijden geregeld langere stukken dus die tank gaat gemiddeld een week of 2 mee. En soms is ie na een paar dagen al leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Ik tank normaal hier E 10. In het buitenland is het verschil tussen E 10 en E 5 vaak minder groot en dan tank ik E 5.
Heb gemerkt dat de auto met E 5 zuiniger is, maar dat een prijsverschil van 30 cent per liter, zoal in NL vaak het geval is, meer kost dan dat je bespaart door zuiniger rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

ehtweak schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:57:
[...]

Dat vind ik nog veel...

Inmiddels ruim 21kkm gereden en pas 12 x keer fossiel sap getankt. :)
Ik ook, maar thuis is de laadpaal niet om de hoek en met slecht weer ga ik mezelf niet natregenen omdat de gemeente tot een jaar doet over het plaatsen van een paal voor de deur. Daarnaast kan ik op mijn werk niet laden (wel basis beleid, maar geen uitvoer daaraan) en is mijn EV rijbereik nu echt triest (35-38km) dus kom ik er niet eens mee op de zaak. Dan rij ik dus maximaal de helft van mijn km's in EV modus :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNoot
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 10:56
Propheticus schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:52:
[...]

Ik tank gewoon E10, maar dan wel normale merkbenzine met schoonmaak- en anti-bezinkseladditieven zoals BP, Shell of Esso die hebben en geen witte benzine zonder toevoeging van een merkloze pomp of iets als Tinq.
Volgens een artikel van Hart van Nederland (2022) die op haar beurt weer verwijst naar een reactie van de ANWB (2019) valt het allemaal wel mee qua kwaliteit tussen goedkope en minder goedkope benzinestations. De additieven leveren een iets andere kwaliteit.

Het AD besteedde hier ook een kort artikel aan (2023). '...het verschil dat de automobilist daarvan merkt is echt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Het was mij niet te doen om de basisbrandstof. Die voldoet zoals aangegeven overal aan de (strikte) Europese normen. Het was me te doen om de additieven die witte pompen niet gebruiken.
In een normale benzineauto misschien de moeite niet omdat de tank sneller leeg is dan dat er bezinksel ontstaat. In een Phev waar het maanden in zit echter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Ja ze zijn allemaal heel goed in het elkaar aanwijzen als bron. En ik heb sterk mijn twijfels bij het wetenschappelijk niveau van de daadwerkelijke onderzoeken.

Maar wederom de ANWB en Engels blad zeggen dat E5 8% zuiniger zou zijn dan E10.
Er zit simpelweg meer energie is. (Mooie vergelijking was er tussen margarine en roomboter)

En dat effect van 8% dan ook weer afhankelijk is van je daadwerkelijk verbruikt, rekenen ze mooi door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwZF-zvh2bG7V_XCq2urvhQE_cM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LuIwuCa6sh26V4gvupmCHArm.jpg?f=user_large

Maar zijn ook heel eerlijk dat je rechtervoet (of in ons geval de eco/sport stand en adaptive cruiscontrole) vele malen belangrijker zijn.

Op advies van een oud-klasgenoot van me die monteur is er E5 ingegooid. Reparatie kosten wegen nooit op tegen meerprijs brandstof.
Maar waar internet advies echt op 28 cent duurder uitkwam, was het verschil nu aan de pomp gisteren 18 cent.
45liter = €8,10

Als je daadwerkelijk 8% zuiniger rijd, is praat je over 1 of 2 cent dat E5 daadwerkelijk duurder is.
(ik zal jullie de kansloze berekening besparen, het zijn simpelweg teveel variabelen om een keiharde uitspraak te kunnen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Propheticus schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:03:

In een normale benzineauto misschien de moeite niet omdat de tank sneller leeg is dan dat er bezinksel ontstaat. In een Phev waar het maanden in zit echter...
Voor zover de marketingpraat van de oliemaatschappijen. :+

En nu de werkelijkheid. Onderzoek? Aantoonbaar in de praktijk? :?
Bezinksel? Da's er altijd wel wat, daarom zitten er ook brandstoffilters in de aanvoerleidingen richting het motorblok. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroederM
Volgens die oud-klasgenoot/monteur is het puur het vocht wat killing is.

Brandstof filter houd dit niet tegen.

Vocht zou corrosie veroorzaken en zeker met huidige highpressure systemen is het een probleem omdat viscositeit van water lager is dan benzine. Waardoor eerder lekkage.

Corrosie van de brandstof tank zou onzin zijn omdat 99% tanks van kunstof zijn. Zijn de koppelingen die falen/lekken maar met name de brandstof injectors zijn gewoon erg prijzig als die problemen gaan geven.

Mic drop monteur Patrick

(Zelf laat ik me alles wijsmaken, maar dude is echt zn droogkloot monteur type, niet zeiken gewoon euro98 tanken, noemt ook structureel 95 of 98 ipv E5 en E10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
De vraag is wanneer je pas de schade gaat zien van die corrosie.
M.a.w. tank je 98 voor jezelf of voor diegene die na jou de auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@rmr1 En waar zou je die schade dan moeten zien? Als het überhaupt al zichtbaar is.

Vanochtend weer wat opmerkelijks. Terwijl het niet eens bijzonder koud was, 6 graden boven nul, toch slechts 48km bereik (vol opgeladen en voorverwarmd).
Dit heb ik afgelopen jaar nog niet eerder gezien in het display. Terwijl het toch al flink kouder is geweest. :?

Of zou mijn Kuga HV-accu al tekenen van veroudering beginnen te vertonen? ;)
Afijn, we gaan het zien, de komende maanden/jaren.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Als MK3.5 rijder ben ik jaloers :P

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
De laatste week heb de verwarming uit gezet en gebruik gemaakt van stuur- en stoelverwarming. Rijdend in de stand ECO en EVnu, is het opvallend dat de ICE motor nu niet plotseling aan gaat en het EV bereik veel minder snel terugloopt. Het betreft een Kuga MK3.

[ Voor 5% gewijzigd door PimZ op 09-12-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Heeft iemand al inzicht in een oplossing voor het Alfen probleem? Ik merk zowel bij de Alfen (via Vattenfal) paal die hier een beetje in de buurt staat weigerde vanmiddag en in Eindhoven waar ik geregeld ben staan ook op (te) veel deze Alfen palen waar steevast de auto 2-3 seconden laadt en daarna in error gaat. Ik wil best EV rijden, maar met een wildgroei aan Alfen palen en de Kuga compatibiliteits problemen valt het niet mee ;(

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:49:
@rmr1 En waar zou je die schade dan moeten zien? Als het überhaupt al zichtbaar is.

Vanochtend weer wat opmerkelijks. Terwijl het niet eens bijzonder koud was, 6 graden boven nul, toch slechts 48km bereik (vol opgeladen en voorverwarmd).
Dit heb ik afgelopen jaar nog niet eerder gezien in het display. Terwijl het toch al flink kouder is geweest. :?

Of zou mijn Kuga HV-accu al tekenen van veroudering beginnen te vertonen? ;)
Afijn, we gaan het zien, de komende maanden/jaren.
Ik zit nu ook rond de 50km bereik. Op zich prima want dan kan die motor ook weer even gesmeerd worden :P

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 09-12-2024 23:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
ehtweak schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:49:

Geen idee, hierboven hadden ze het over corrosie. Denk zelf dat het zo’n vaart niet zal lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De logica van de EV-bereik berekening van Ford ontgaat me totaal. 8)7

Gisteren:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

En vanochtend, het was nota bene buiten zelfs kouder (4 i.p.v. 6 graden), gaf de Kuga 57km bereik aan...
Ik vind het best, maar het blijft wel vreemd. :?

[toevoeging]
Vanmiddag weer thuis aangekomen, na in totaal 47km woon-werk verkeer. En tot mijn stomme verbazing nog 5km EV-bereik over! 8)7
Alles elektrisch gereden. Binnentemperatuur, zoals altijd in de winter, op 18 graden, + stoelverwarming op één streepje.
Vanochtend bij wegrijden was het 4 graden buiten, nu was het 5 graden. M.a.w. ondanks de lage buitentemperatuur, toch nog dit EV-rijbereik. d:)b

[ Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 10-12-2024 17:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
ehtweak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:11:
De logica van de EV-bereik berekening van Ford ontgaat me totaal. 8)7

Gisteren:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

En vanochtend, het was nota bene buiten zelfs kouder (4 i.p.v. 6 graden), gaf de Kuga 57km bereik aan...
Ik vind het best, maar het blijft wel vreemd. :?
Een niet-technisch-onderbouwbare mogelijkheid: Door die 48km gisteren was je bewust of onbewust getriggered om (nog) zuiniger te gaan rijden en dat neemt hij mee naar de volgende rit. Of de rit zelf was gewoon zuiniger kwa route.
Wat hij aangeeft gebruik ik al sinds de eerste ritten niet meer als getal maar als indicatie. Ik kan er toch niets aan doen als het fysieke bereik van 50'ish naar 40'ish gaat door de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@WaterFire Hmmmm...
Het ritje is precies hetzelfde. Qua afstand exact gelijkt en qua tijdsduur, binnen een marge van 1 minuut (totaal 24 minuten) ook gelijk. Datzelfde ritje; 5 dagen in de week. Dus dat gaat heel geroutineerd.
Nooit files en/of opstoppingen op mijn route. Niet eens één verkeerslicht! Heerlijk relaxed, alles zoveel mogelijk op de ACC. :)

En qua rijstijl; ik rijd altijd zuinig. Als je al ruim 21kkm in de Kuga rijdt, ga je niet ineens van de ene op de andere dag (on)zuiniger rijden... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Heel andere vraag:

Ik heb een witte Kuga uit april 2023 als leenauto van de garage. Het valt me op dat de achterbumper een andere tint wit is dan de rest van de auto, net even donkerder. Is dat 'by design' of zou deze vervangen zijn?
Op de Finnik app staat bij het kenteken dat sinds april 2023 er 5 eigenaren waren, 10 inclusief autobedrijven.
Hij rijdt prima, maar zou het een schade auto zijn die (vaak) doorverkocht is?

Mijn eigen Titanium staat inmiddels alweer vijf weken bij de garage, nog steeds geen idee wat de spookmeldingen veroorzaakt..

Maar ze zijn bezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWUXHOCveOze8JDxq1FAtorW2HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JF2ldqjX1G682mUilhx64hL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
rmr1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:34:
De vraag is wanneer je pas de schade gaat zien van die corrosie.
M.a.w. tank je 98 voor jezelf of voor diegene die na jou de auto rijdt.
Als het op onderhoud aankomt doe ik het altijd voor mezelf en niet voor een "volgende" of het nu een auto, woning of mountainbike is.

Ik weet niet hoelang de gemiddelde Kuga bezitter zijn Kuga behoudt maar wij willen hem minimaal 4-5 jaar = 150.000km rijden.

Ik zal jullie een opsomming van rare onderhoud wat ik door de jaren heen heb gehad met andere auto besparen. (Nooit meer een Renault na 3(!) homokineten)

Maar nooit bezuinigd op regulier onderhoud.
En nooit ellende wat daardoor kan ontstaan.

Maar zal nog eens aan die gozer vragen, mijn inziens zal corrosie niet zo vaart lopen.

Hij zei dat het water zich door de viscositeit makkelijk laat lekken. En dat het vage problemen kan geven met sensoren. Maar de grootste waarschuwing was effect op je brandstof injectoren. En onderhoud hieraan snel erg kostbaar word.

Maar hoelang gaat een brandstof injector mee bij een Kuga? Hoeveel kilometer? En hoe bepaal je die kilometer bij een PHEV?
Geen flauw idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tipke
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Mijn vraag
Sinds enkele weken de trotse bezitter van een Kuga PHEV.

Even een vraagje ivm de capaciteit van de batterij.
Deze zou volgens de fabrikant 14,4 kWh zijn.

Nu heb ik deze al enkele keren opgeladen, waarvan 2 keer telkens van 0% naar 100%.
Volgens de Ford pass app was dit telkens 11 kWh.

Dat is toch ruim minder dan de 14,4 kWh die de capaciteit is.
Ik neem aan dat deze batterij vermoedelijk nooit 100% leeg is, maar dan vind ik het verschil toch veel.

Iemand nog ervaring hiermee ? Is dit normaal ?

Bedankt alvast voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 21:16
WaterFire schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:43:
Heel andere vraag:

Ik heb een witte Kuga uit april 2023 als leenauto van de garage. Het valt me op dat de achterbumper een andere tint wit is dan de rest van de auto, net even donkerder. Is dat 'by design' of zou deze vervangen zijn?
Bij mij is de achterbumper ook net een andere tint, geen schade dus bij design blijkbaar. Dit werd ook door mijn dealer aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Tipke ff dit topic doorbladeren.
Daar vind je genoeg info hoe e.e.a. werkt. En ja, het is correct, veel meer dan 12kWh krijg je er niet 'in'.

BTW: de waardes die de FordPass App toont moet je met een dikke korrel zout nemen. Gebruik liever iets van je HA metingen (als je die hebt) om het daadwerkelijke verbruik te zien. Dan krijg je gelijk een idee van de laadverliezen en/of wat het kost om de Kuga voor te verwarmen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
ehtweak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:49:
@Tipke ff dit topic doorbladeren.
Daar vind je genoeg info hoe e.e.a. werkt. En ja, het is correct, veel meer dan 12kWh krijg je er niet 'in'.

BTW: de waardes die de FordPass App toont moet je met een dikke korrel zout nemen. Gebruik liever iets van je HA metingen (als je die hebt) om het daadwerkelijke verbruik te zien. Dan krijg je gelijk een idee van de laadverliezen en/of wat het kost om de Kuga voor te verwarmen.
Het zijn inschattingen, geven een globale indicatie. Achteraf de ritten registraties beoordelen met weging van de omstandigheden is mogelijk verhelderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
Tipke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:20:
Mijn vraag
Sinds enkele weken de trotse bezitter van een Kuga PHEV.

Even een vraagje ivm de capaciteit van de batterij.
Deze zou volgens de fabrikant 14,4 kWh zijn.

Nu heb ik deze al enkele keren opgeladen, waarvan 2 keer telkens van 0% naar 100%.
Volgens de Ford pass app was dit telkens 11 kWh.

Dat is toch ruim minder dan de 14,4 kWh die de capaciteit is.
Ik neem aan dat deze batterij vermoedelijk nooit 100% leeg is, maar dan vind ik het verschil toch veel.

Iemand nog ervaring hiermee ? Is dit normaal ?

Bedankt alvast voor de reacties.
De capaciteit is idd 14,4 kWh. Wat de Ford app aangeeft is bij benadering en excl laadverliezen. Zelf laad ik bij openbare laadpalen, de laadpas geeft altijd een hogere waarde aan dan de Ford app.
Zelf laad ik aan de laadpaal van 0 tot 100% tussen de 11 en 12 kWh. (Ford app 10 of 11 kWh).
Ford heeft een veiligheid ingebouwd, 0% is nooit helemaal leeg en 100% nooit helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
ehtweak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:40:
@WaterFire Hmmmm...
Het ritje is precies hetzelfde. Qua afstand exact gelijkt en qua tijdsduur, binnen een marge van 1 minuut (totaal 24 minuten) ook gelijk. Datzelfde ritje; 5 dagen in de week. Dus dat gaat heel geroutineerd.
Nooit files en/of opstoppingen op mijn route. Niet eens één verkeerslicht! Heerlijk relaxed, alles zoveel mogelijk op de ACC. :)

En qua rijstijl; ik rijd altijd zuinig. Als je al ruim 21kkm in de Kuga rijdt, ga je niet ineens van de ene op de andere dag (on)zuiniger rijden... ;)
Ik haalde vanmiddag bijna 50 km met vooral snelweg. Ik gok zomaar eens dat de wind van invloed geweest is, zat best wat verschil in hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kreeg gisteravond weer eens een update binnen van de FordPass App. (5.9.0)

En wederom hebben de s/w bakkers van Ford het niet voor elkaar om die app nou eens correct te laten functioneren.
(zie ook alle eerdere opmerkingen hierover in dit topic)

Waar voorheen de 'Laadgeschiedenis' bij thuis opladen vrijwel altijd +0kWh aangaf, terwijl 'ie wel gewoon keurig opgeladen werd/is, gaf 'ie vanochtend aan dat er maar liefst +18kWh geladen zou zijn. 8)7
Dat kan technisch gezien niet eens. :N

Gelukkig registreert mijn HA setup wel de juiste waardes. Maar eigenlijk is dit van de zotte... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blijft bijzonder dat bij een andere groep mensen dat dat deel van de app prima werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Hier is er vannacht volgens de app 11.3 kWh in de accu gegaan, dus dan zal dat wel redelijk kloppen :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
Hier 21,4 kW. Lijkt wel het dubbele van wat er eigenlijk in is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
De nieuwe kuga is deze week geleverd. Toch veel eerder dan verwacht. Dit zou in eerste instantie medio februari zijn.

Het nieuwe infotainment system t.o.v. de van de Kuga uit 2019 is wel hele vebetering en fijn dat de navigatie van Apple carplay nu ook doorkomt naar de hud.

Wat wel wennen is (en dus een gemis) is dat de keyless entry alleen nog maar werkt bij het aanraken van de voorste portieren. 8)7 Terwijl ik bijna altijd de achterste deur als eerste open om de laptoptas achter de stoel te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Zodra ik de auto voor middernacht aan de granny hang (soms al deels laad), maar de schedule om/na middernacht begint/doorgaat, klopt er weinig van de getoonde waardes.

Ook het aanpassen van de gewenste laadtijden werkt zeer irritant. Opslaan duurt lang en vaak is de nieuwe waarde niet opgeslagen. Soms lukt het, maar wordt de oude waarde even later weer teruggedraaid. 2 tijdsloten aanpassen kost meerdere pogingen en vele minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

r-e-m schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:16:

Wat wel wennen is (en dus een gemis) is dat de keyless entry alleen nog maar werkt bij het aanraken van de voorste portieren. 8)7 Terwijl ik bijna altijd de achterste deur als eerste open om de laptoptas achter de stoel te plaatsen.
Dat was bij de onze ook al het geval (uit 2023). Die sensoren in de achterhandgrepen zijn ergens in de laatste 2 jaar van het MK3 model wegbezuinigd...
Net zoals de afdekkap van het motorblok, en op diverse plekken in het interieur afdekdopjes en/of B&O logostickers, en meer van dat kleine cosmetische grut.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Propheticus Dat dus. Mega irritant dat het zo stroperig c.q. half werkt... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
ehtweak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:01:
[...]
Dat was bij de onze ook al het geval (uit 2023). Die sensoren in de achterhandgrepen zijn ergens in de laatste 2 jaar van het MK3 model wegbezuinigd...
Aha, geen idee gehad dat dit al eerder is weg bezuinigd. Ik had nog een 220v aansluiting bij de achterbank ipv USB. Was deze ook al eerder verdwenen? Dit vond ik super handig omdat je dan je eigen adapter kon gebruiken. USB-A,C, what ever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
r-e-m schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:16:
De nieuwe kuga is deze week geleverd. Toch veel eerder dan verwacht. Dit zou in eerste instantie medio februari zijn.

Het nieuwe infotainment system t.o.v. de van de Kuga uit 2019 is wel hele vebetering en fijn dat de navigatie van Apple carplay nu ook doorkomt naar de hud.

Wanneer hebben jullie de Kuga besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
Ergens half of eind oktober definitief besteld door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
r-e-m schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:26:
Ergens half of eind oktober definitief besteld door de dealer.
Dat is snel dan!

Wij eind oktober besteld. Als het goed is wordt onze Kuga vandaag gebouwd en de verwachting is eind januari bij de dealer.

Veel rijplezier gewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door yordy1985 op 13-12-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
De afgelopen week versie F13 navigatie gedownload, vandaag in mijn Kuga III PHEV geüpdatet. Ca. 5 kwartier duurde de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
De Eik schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:14:
De afgelopen week versie F13 navigatie gedownload, vandaag in mijn Kuga III PHEV geüpdatet. Ca. 5 kwartier duurde de installatie.
Zo, das snel.......!
Hier alleen al 3 kwartier downloaden en uitpakken. Vervolgens bijna 2 uur in de auto nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HjB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09 09:06

HjB

Gisteren ontgrendelde de deuren van de auto, maar bij het drukken op de startknop knipperde de knop erg snel en verder helemaal niets, nada. Ik dacht aan een defecte 12v accu en de wegenwacht gebeld. Die heeft zich via de achterbank naar de kofferbak gewurmd, omdat de achterklep ook niet meer omhoog ging. Accu doorgemeten en die was in orde.

Hij heeft de polen los gehaald en vervolgens opnieuw aangesloten en de auto doet het weer. Volgens hem was de software vast gelopen, wat die vaker had mee gemaakt. Iemand hier mee bekend? Kan hier niets over vinden en toen ik de garage belde voor een evt software update (adviseerde de wegenwacht), hadden hun ook hier nog nooit van gehoord.

30 december staat die in de garage. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 21:35
yordy1985 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:33:
[...]

Dat is snel dan!

Wij eind oktober besteld. Als het goed is wordt onze Kuga vandaag gebouwd en de verwachting is eind januari bij de dealer.

Veel rijplezier gewenst.
Grappig. Hier 20 oktober besteld door dealer en wordt 20 december gebouwd. Aflevering staat nog gepland op eind februari.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
HjB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:36:
Gisteren ontgrendelde de deuren van de auto, maar bij het drukken op de startknop knipperde de knop erg snel en verder helemaal niets, nada. Ik dacht aan een defecte 12v accu en de wegenwacht gebeld. Die heeft zich via de achterbank naar de kofferbak gewurmd, omdat de achterklep ook niet meer omhoog ging. Accu doorgemeten en die was in orde.

Hij heeft de polen los gehaald en vervolgens opnieuw aangesloten en de auto doet het weer. Volgens hem was de software vast gelopen, wat die vaker had mee gemaakt. Iemand hier mee bekend? Kan hier niets over vinden en toen ik de garage belde voor een evt software update (adviseerde de wegenwacht), hadden hun ook hier nog nooit van gehoord.

30 december staat die in de garage. Ben benieuwd
Staan wat soortgelijke verhalen online. Sommige daarvan wijzen op connectieproblemen van de 2 grote stekkers onder de motorkap aan de bestuurderskant. Onder G hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 18:57
Zijn er mensen die al een dashcam gemonteerd hebben in een Kuga 2024 en waar hebben jullie de voeding vandaan gehaald?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
weststar schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:13:
[...]

Grappig. Hier 20 oktober besteld door dealer en wordt 20 december gebouwd. Aflevering staat nog gepland op eind februari.
Ja het verschilt nogal heb ik het idee. Denk dat het ook te maken heeft met welke kleur, uitvoering en opties. Wij hebben de ST line X, Bursting Green met panaromadak, Elektrische trekhaak en winterpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Hebben jullie ook dat de auto continu open en dicht gaat tijdens het wassen in een wasbox? Heb de sleutel in mijn jaszak en deze wordt niet “per ongeluk” ingedrukt. En zo ja, wat doen jullie er aan?

Kuga ST Line X juli 2023

[ Voor 7% gewijzigd door flo_ op 14-12-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
flo_ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:19:
Hebben jullie ook dat de auto continu open en dicht gaat tijdens het wassen in een wasbox? Heb de sleutel in mijn jaszak en deze wordt niet “per ongeluk” ingedrukt. En zo ja, wat doen jullie er aan?

Kuga ST Line X juli 2023
Keyles entry uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat

Kuga ST Line X juli 2023
Ja, denk dat de straal eea triggert waardoor hij op slot gaat. Dan gaat ie met je hand van slot, maar omdat er niets gebeurt, gaat ie vanzelf weer op slot etc. Ik haal hem dan ff van slot, was de spiegels, en maak me er verder niet zo druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel

Kuga ST Line X juli 2023
Ja, hier precies hetzelfde. Ik was de auto altijd voor de deur en leg de sleutels maar even wat verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert!
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-01 17:41
LS
Ik heb sinds juni 2023 een Ford Kuga plug in Hybrid .Prachtige en fijne auto. Hier heb ik toen een Ratio Solar oplader voor geplaatst welke perfect werkt.
Sinds 4 oktober 2024 krijg ik echter na het opladen direct bij de 1e start allemaal storingsmeldingen van mijn auto: communicatie failures, hoogspannings problemen. Stop de auto direct. Nu blijkt Ratio 4 oktober een automatische update van de laders te hebben ingezet. Ik zie op forums van andere merken ook dergelijke problemen verschijnen. Ook bij de garage konden ze zien dat er communicatieproblemen zijn geweest na het opladen. Er is nu na ruim 2 maanden zoeken ook een storing in het hoogspanningssysteem gevonden.
Zijn er nog andere Ford plug-in Hybrid rijders dit zulke problemen hebben met een Ratio oplader na 4 oktober 24?
Pagina: 1 ... 30 ... 48 Laatste