Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 29 ... 42 Laatste
Acties:

• JustRudy
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-05 17:01
Propheticus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:55:
[...]

Vraag me af vanaf welk punt je garantie of non-conformiteit kunt claimen. De door Ford gedeelde bereikscijfers / WLTP zijn dan wel geen garantie maar scheppen wel een verwachting. Minder dan de helft halen bij snelheden van slechts 50km per uur wijkt wel érg veel af.

Nog even een mogelijke oorzaak uitsluiten: was dit 30km in 1 of 2 stints, of veel kleine stukjes met daar langere tijd -waarin de auto weer afkoelt- tussen?
Meerdere stints idd. Over actieradius op dashboard versus werkelijke km's hoor je mij niet klagen. Zeker niet in Eco-mode en met cc op 19 graden.
Claimen kun je idd niets. Technisch is de auto al 2x gecontroleerd en er is zelfs een expert bij geweest uit Duitsland. Alles doorgemeten zoals onboard-loader en accucellen. Dus de garage is er klaar mee. Ford tot 2x toe aangeschreven maar krijg er geen reactie.
Vandaar ook mijn onderzoek naar meerdere ervaringen met dit type auto. Alleen kun je helemaal niets.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@JustRudy Daar is wel jurisprudentie over overigens.
Volgens de Hoge Raad wilde de zakelijke klant de koopovereenkomst van de Jaguar I-PACE laten ontbinden toen bleek dat de actieradius niet tot 480 kilometer ging, maar rond de 300 kilometer. De rechtbank gaf de koper ongelijk, maar het hof ging wel mee in het betoog van de klant.
62,5% halen van de beloofde afstand is dus niet genoeg.

Jij haalt niet eens 50%, dus ja, je zou zeggen dat je die koop kan ontbinden. Het enige is.. dit was een volledig elektrische auto en jij hebt een hybride. Doordat je de elektrische afstand niet haalt is niet de auto onbruikbaar voor dagelijks gebruik ofzo. Een en ander zal liggen aan de motivering (en die heb ik niet bekeken :p ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:11
Ik vermoed toch dat dit erg meespeelt. De auto meermaals opwarmen vanaf koud ('s morgensvroeg 5 graden, overdag 10) verbruikt gewoon veel stroom. Tussen het instappen en 30 sec later zie ik de schatting ook al snel 2km dalen.
Interieurverwarming is als een soort flinke föhn, dus met een warmte-element (weerstand) die zo'n 2000-2500Watt verstookt. Meer zelfs bij het koud opstarten. Allemaal geheel afhankelijk van de delta tussen buitentemp en gewenste binnentemp natuurlijk.
De verwarmde stoel trekt maar zo'n 50Watt. Dus: stel de temp lager in en stoelverwarming aan.

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:54
De elektrische interieurverwarming kun je ook uitzetten. Dan heb je die föhn dus niet.
En idd temperatuur in de auto laag en de stoelverwarming aan.
Precies zoals Ford adviseert in de handleiding

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• JustRudy
Glashelder schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:18:
@JustRudy Daar is wel jurisprudentie over overigens.

[...]

62,5% halen van de beloofde afstand is dus niet genoeg.

Jij haalt niet eens 50%, dus ja, je zou zeggen dat je die koop kan ontbinden. Het enige is.. dit was een volledig elektrische auto en jij hebt een hybride. Doordat je de elektrische afstand niet haalt is niet de auto onbruikbaar voor dagelijks gebruik ofzo. Een en ander zal liggen aan de motivering (en die heb ik niet bekeken :p ).
Als je de brochures leest dan staat er dat een actieradius TOT 69 km MOGELIJK is. Dat is natuurlijk vrij ruim omschreven want dit bereik is dus van 0 tot 69 en daar voldoen ze aan. Geschillencommissie zal dit als maatstaf volgen.

Ook het feit dat het een hybride betreft zal idd meespelen in deze. Desalniettemin bedankt voor het uitzoeken en aanbevelingen. Deze neem ik zeer ter harte.
Wel ben ik benieuwd naar ervaringen van overige (nieuw model)-Kuga bezitters, want volgens mij moeten hier meer bezitters last van hebben.

Ook de laadtijd klopt. Daarnaast is de op het dashboard vermelde afstand niet de WLTP maar de geprognotiseerde afstand (volgens mij) als gevolg van historische ritten.

Om er het maximale uit te kunnen halen zal ik de aanbevelingen mbt cc en stoelverwarming volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRrGG2JFQErKXIY-t5YPQiLboyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6yd90ut6HIisDb6f8F0lue8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JustRudy op 14-11-2024 13:43 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JustRudy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:32:
[...]

Als je de brochures leest dan staat er dat een actieradius TOT 69 km MOGELIJK is. Dat is natuurlijk vrij ruim omschreven want dit bereik is dus van 0 tot 69 en daar voldoen ze aan. Geschillencommissie zal dit als maatstaf volgen.
Dat deed Jaguar ook hoor :). Daar kunnen ze zich niet achter verschuilen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
ehtweak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:07:
Voor wie nog op een vers te fabriceren Kuga PHEV zit te wachten:

https://www.kuga-forum.de...l/?postID=68431#post68431

dat kon nog wel ff gaan duren. :-(
Dit i.v.m. de catastrofe in/rond Valencia.

https://www.automotivelog...upply-chain/46328.article
Zojuist even geïnformeerd bij onze dealer maar zij weten voor nu nog niks over uitgestelde leveringen o.i.d. Onze Kuga wordt 5 december gebouwd, verwachting eind januari bij de dealer. Hopelijk blijft dit zo!

• rmr1
Hier even wat info (in het Engels) hoe de range berekent wordt tijdens een WLPT test.

https://evdb.nz/wltp

En hier de getallen van de kuga.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lq0iXhssOLZfz2z-SBHORmpK4_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcPChSYyFD8Hbu0t1OJ3oHDF.jpg?f=fotoalbum_large

• Tuintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-05 20:02
Ik (Cees) vrees dat mijn bestelde Kuga (01-11-2024) nog wel wat meer delay zal hebben, zijn er al mensen hier in het forum die wat vernomen hebben van hun dealer of anderzins betreffende te verwachten vertraging qua levering i.v.m. de overstromingen in Valencia ??

Verwoestende overstromingen in Valencia, Spanje vorige week heeft de autoproductie in de regio getroffen, met tier 1-leveranciers die zijn getroffen en een aanzienlijke impact op de logistiek. Magazijns en distributiecentra op industrieterreinen zijn overstroomd die de toeleveringsketen aantasten. Het extreme weer heeft ook de spoor- en wegverbindingen in de regio verstoord.

De overstromingen en aardverschuivingen, die meer dan 200 mensen hebben gedood, waren het gevolg van het equivalent van een jaar regen die dinsdag (29 oktober) in slechts acht uur in Valencia en de omliggende gebieden viel. Ook de regio Andalusië is getroffen. Lokaal worden de plotselinge overstromingen, hagel en tornado's aangeduid als Dana, een Spaans acroniem dat verwijst naar een geïsoleerde depressie op grote hoogte (depresiéne aislada en niveles altos).

Het aardobservatorium van de valenciaflooding-NASA

Uit de vloedgolf van overstromingen in Valencia

Bron: NASA Earth Observatory

Ford bevestigde dat zijn activiteiten in de Almussafes-fabriek op 30-31 oktober werden gesloten, hoewel er geen directe schade aan de fabriek was door de overstromingen.

Een woordvoerder van Ford zei dat ongeveer 500 werknemers in de Ford Almussafes-fabriek de eerste nacht in de fabriek doorbrachten omdat de zware regenval de bussen verhinderde de fabriek te bereiken.

Het team van Almussafes evalueert momenteel de volledige impact op leveranciers en de status van de verbindingsinfrastructuur, inclusief weg- en spoorverbindingen.

De fabriek blijft gesloten tot 11 november vanwege de feestdag op 1 november en de geplande sluiting voor de volgende week vanwege het Uitzendschrift Voorschrift (ERTE) dat van kracht is bij Almussafes. De ERTE is een maatregel die Ford tot het einde van het jaar neemt voor de regulering van de werkgelegenheid. Ford heeft met de vakbond onderhandeld over de geplande sluitingsdagen, omdat de productiecapaciteit momenteel hoger is dan de vraag. Ford introduceert in 2027 een nieuw model voor montage in de fabriek.

De woordvoerder van Ford zei dat het een duidelijker beeld zou hebben van de impact op de toeleveringsketen toen de fabriek weer openging.

De Spaanse Vereniging van Automobielleveranciers (SernAuto) heeft een condoleanceverklaring afgegeven voor het leven dat verloren is gegaan bij de storm en overstromingen. Het voegde eraan toe dat veel fabrieken en faciliteiten voor autoleveranciers zijn getroffen door de storm, met de bijbehorende impact op werknemers, hun gezinnen en het concurrentievermogen van bedrijven.
Logistiek over land en haven

Wat de weginfrastructuur betreft, zijn de snelwegen A-3 en A-7 in verschillende delen getroffen, waardoor het verkeer ernstig wordt verstoord. De instorting van de bovenleiding op de snelweg A-7 in de Middellandse Zee heeft het langeafstandsverkeer op de mediterrane as getroffen. Meer dan 77.000 voertuigen maken dagelijks gebruik van de snelweg, waarvan 25% zware voertuigen. Daarnaast trekken 5.000 vrachtwagens elke dag met de weg in en uit de haven van Valencia. Het Spaanse algemeen directoraat-generaal Verkeer (GDT) heeft een resolutie van buitengewoon verkeersbeheer ingediend met een verbod op voertuigen van meer dan 7.500 kg (of niet geladen) die niet bestemd zijn voor Valencia. Op 4 november worden om middernacht beperkingen ingesteld.

Het ministerie van Transport en Duurzame Mobiliteit heeft de noodtoestand uitgeroepen en ongeveer € 24,8 miljoen ($ 27 miljoen) euro toegewezen om te beginnen met de wederopbouw van de wegen die het zwaarst zijn beschadigd door de overstromingen en aardverschuivingen in de provincies Valencia en Cuenca: de A-7, de N-330 en de N-322. Het zei dat het werk is om binnenkort te beginnen op deze wegen van strategisch belang voor het State Road Network. In het bijzonder is er 12,6 miljoen euro op noodbasis toegewezen om de ingestorte A-7-overheadsectie opnieuw op te bouwen.

De resterende euro van 12,2 miljoen euro is bedoeld voor de wederopbouw van de N-322-snelweg in de buurt van Requena, en van de N-330 in verschillende delen in de provincies Valencia en Cuenca, ernstig beschadigd door de zware regenval.

Spoorwegdiensten tussen Valencia, Madrid en Barcelona zijn ook getroffen door schade aan sporen en bovenleidingen.

De havenautoriteit van Valencia zei dat de activiteiten bij de CSP-, MSC- en APM-terminals waren hervat en dat de ontvangst en levering van goederen en zowel de havens van Valencia als Sagunto op 30 oktober operationeel waren.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

ehtweak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:07:
Voor wie nog op een vers te fabriceren Kuga PHEV zit te wachten:

https://www.kuga-forum.de...l/?postID=68431#post68431

dat kon nog wel ff gaan duren. :-(
Dit i.v.m. de catastrofe in/rond Valencia.

Morgen eens bellen met de dealer of er iets bekend is. Die van mij zou sowieso pas januari op z'n vroegst komen.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Laatst online: 12-05 22:06
Hier een Kuga uit 2022,

Warmweer haal ik max krap 60m volledig elektrisch (mengsel dorp, polder, 80km, 100km) op en neer naar mijn werk, variantie lijkt idd in gebruik climate controle.

Mijn vrouw moet 70km rijden, vaak forceert zijn de auto op de snelweg op de terugweg voor +- 10km enkel de motor te gebruiken zodat ze laatste stuk op de accu rijdt. (wederom polder, dorp, 6 miljard rotondes) en haalt dan makkelijk 70km elektrische rijden, maar tijdens die 10km op de snelweg laad hij wel bij.

Mijn vrouw rijd een stuk sportiever en agressiever dan ik. (je had er ooit in haar Daihatsu Cuore moeten zien racen)

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
Naboo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:58:
[...]

Morgen eens bellen met de dealer of er iets bekend is. Die van mij zou sowieso pas januari op z'n vroegst komen.
Ben wel benieuwd wat jouw dealer aangeeft. Gister met mijn eigen dealer contact gehad en die geeft aan niets van vertragingen te weten o.i.d.
Inmiddels geeft de Ford website bij een nieuw te bestellen auto een levertijd aan van 18 weken, eerder was dit nog 28 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

yordy1985 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:33:
[...]

Ben wel benieuwd wat jouw dealer aangeeft. Gister met mijn eigen dealer contact gehad en die geeft aan niets van vertragingen te weten o.i.d.
Inmiddels geeft de Ford website bij een nieuw te bestellen auto een levertijd aan van 18 weken, eerder was dit nog 28 weken.
Uit ervaring kunnen velen je wel vertellen dat je bij Ford uit moet gaan van common sense en niet van wat zij zeggen. Zelfs vlak na de inval in Oekraïne zeiden ze Kuga’s nog binnen 3 maanden te kunnen leveren terwijl er al mensen >6 maanden aan het wachten waren.

Tel maar gewoon gerust een maand of 2 a 3 op bij je verwachte levertijd na dat drama in Valencia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
rmr1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:19:
Hier even wat info (in het Engels) hoe de range berekent wordt tijdens een WLPT test.

https://evdb.nz/wltp

En hier de getallen van de kuga.
[Afbeelding]
Bedankt voor de uitvoerige informatie. Ik twijfel nog of ik er een zaak van moet maken. Graag zou ik met anderen die hetzelfde probleem ervaren optrekken.

Bij het vorige model waren ook accu problemen en dat heeft Ford 400 miljoen dollars gekost. Was bijna de ondergang van Ford electrificatie.

https://www.electrive.com...battery-problems-persist/

Gelukkig komen er steeds meer bezitters van de Kuga PHEV 2024. Nog effe afwachten. Wel heb ik mijn bezwaren al kenbaar gemaakt bij zowel Ford dealer en Ford NL. Echter zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:19
JustRudy schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:17:
[...]

Bedankt voor de uitvoerige informatie. Ik twijfel nog of ik er een zaak van moet maken. Graag zou ik met anderen die hetzelfde probleem ervaren optrekken.

Bij het vorige model waren ook accu problemen en dat heeft Ford 400 miljoen dollars gekost. Was bijna de ondergang van Ford electrificatie.

Gelukkig komen er steeds meer bezitters van de Kuga PHEV 2024. Nog effe afwachten. Wel heb ik mijn bezwaren al kenbaar gemaakt bij zowel Ford dealer en Ford NL. Echter zonder resultaat.
Ik heb het idee dat het al flink wat klachten regent bij Ford betreft de range. Op FB zijn de gebruikers uit de UK ook ver van tevreden. Puur speculatie maar, de update wat hier vemeld is zou natuurlijk een boosdoener kunnen zijn of het extra vermogen kan hier mee spelen, ze moeten de performance ergens vandaan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 21:12

Arno

PF5A

Ik heb geen terugroepactie in mijn Kuga staan; zou dit nog komen? Ik heb al 2x (met koud weer ~10 graden) de melding hete batterij gekregen, ondanks dat ik 1x daarvan op de ICE reed?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Arno Maar heb jij een hele 'verse' Kuga? Dus de MK3 FL, of een al wat ouder productiejaar?

Want het gelinkte artikel:
gaat over de problemen van een aantal jaren geleden. En al die PHEV's zouden inmiddels aangepast moeten zijn.

Dat kun je wellicht navragen bij je Ford garage.
Geen idee of je dat zelf kunt checken met je VIN# ergens... (?)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

ehtweak schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:28:
@Arno Maar heb jij een hele 'verse' Kuga? Dus de MK3 FL, of een al wat ouder productiejaar?

Want het gelinkte artikel:
gaat over de problemen van een aantal jaren geleden. En al die PHEV's zouden inmiddels aangepast moeten zijn.

Eentje van vorige maand :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29
...gaat over de problemen van een aantal jaren geleden. En al die PHEV's zouden inmiddels aangepast moeten zijn.

Klopt, ik heb destijds een nieuwe accu gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobba
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste mensen,

Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die in de Ford kuga nieuwste model 2024 st-line x met 19 inch velgen rijden. Ik voel namelijk een trilling/hobbel in de kuga wanneer ik boven de 50kmh rijd. (Zijn al 4 nieuwe banden onderg gegaan). Passagiers stoel zie je ligt trillen, in de armsteun voel je een lichte trilling en in de bestuurders stoel een lichte trilling aan de onderkant van de boven benen. Nu ben ik bij de Ford dealers geweest en heb daar in precies de zelfde auto gereden en die had het ook. Nu ben ik benieuwd of er nog meer mensen zijn die hier last van hebben en wellicht moet/kan Ford hier wat aan doen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-06 21:32
JustRudy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:25:
Mijn laatste laadsessie bij 100% was volgens dashboard 32 km en hier heb ik 29 stadskilometers mee gereden. In koude omstandigheden. Ben ik al blij mee (niet echt.....). Ben best wel jaloers op de bezitters van vorige modellen als ik het lees. Voor mij zijn het best wel dure km's zo.

11kwh × €0,32=€3,52 als ik 30km ermee rijd. Dat is €11,73 per 100km. Bij een literprijs van €1,90 is dat 6,17 liter per 100km oftewel 1 op 16,2. Kan ik net zo goed op benzine rjiden. Andere som: 11kwh -> 30 km is 36,7kwh per 100 km. Zo'n zware rechtervoet heb ik nu ook weer niet. 24-26kwh is al behoorlijk. Terwijl het vorige model bijna 1,5 doet op dezelfde 11kwh dan kom je hierop zo'n beetje uit. Mijn vorige auto op gas was dan een stuk voordeliger. Jammer want voor de rest is de Kuga een heerlijke auto.

Ik ben hier best wel teleurgesteld over en ja zoals r-e-m zegt was een WLTP van 68km beloofd. Dit is je reinste reclamebedrog. Bij andere merken zie je dat niet. En nogmaals ik zou tevreden zijn als ik met zo'n WLTP daadwerkelijk iets meer dan 50km zou halen.
Ik kom op facebook soortgelijke verhalen tegen over het elektrisch bereik van de Kuga PHEV MK 3.5
https://www.facebook.com/groups/691487399436556

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-06 22:33
Wat is de bandenspanning? Hier mk3 met 19inch, voor 2,5 bar, achter 2,8 bar, ik haal momenteel nog gemakkelijk 50+km.

Als ik weet dat ik het toch niet ga halen, begin ik met de benzine motor aan, later op stand eco verder rijden....
Altijd euro 98 erin en ik doe af en toe bij veel ev kilometers de 12V accu aan een goede druppelaar....dit is mijn ervaring tot nu toe (2021-.....)

[ Voor 6% gewijzigd door vanderv op 17-11-2024 08:18 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vanderv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:21:

Altijd euro 98 erin en ik doe af en toe bij veel ev kilometers de 12V accu aan een goede druppelaar....dit is mijn ervaring tot nu toe (2021-.....)
Wij rijden nu sinds september 2023 in onze Kuga PHEV. Al ruim 20kkm.
En het 12V accu probleem is ook al verleden tijd (gelukkig wel). M.a.w. nog nooit aan een (druppel)lader hoeven te hangen.
Nooit problemen daarmee gehad, terwijl we week in, week uit, vrijwel alleen maar EV rijden.

Alleen tijdens vakanties, lange stukken rijden, moet ik eigenlijk benzine tanken. Maar ook dan, gewoon de goedkoopste Euro95/E10.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 17-11-2024 08:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PimZ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:10:
[...]

Ik kom op facebook soortgelijke verhalen tegen over het elektrisch bereik van de Kuga PHEV MK 3.5
https://www.facebook.com/groups/691487399436556
Kan ik niet lezen. Zit helaas achter login verstopt. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroederM
vanderv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:21:
Wat is de bandenspanning? Hier mk3 met 19inch, voor 2,5 bar, achter 2,8 bar, ik haal momenteel nog gemakkelijk 50+km.

Als ik weet dat ik het toch niet ga halen, begin ik met de benzine motor aan, later op stand eco verder rijden....
Onze ervaring is juist dat de je de langere stukken op 80-100km hem beter op de brandstof modus kan forceren en juist het optrekken werk (dus in je dorp/stad) op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-06 21:14
https://www.msn.com/en-gb...ocid=finance-verthp-feeds

Kuga fabriek gaat eerst op ochtenddiensten draaien.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 08:38
BroederM schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:23:
[...]

Onze ervaring is juist dat de je de langere stukken op 80-100km hem beter op de brandstof modus kan forceren en juist het optrekken werk (dus in je dorp/stad) op de accu.
Over het algemeen is dat de beste strategie inderdaad, al is het wel afhankelijk van de rit. Je wilt de motor ook niet laten bijspringen als de rit te kort is om op temperatuur te komen, alleen om acculading te sparen. En als je weet dat je het elektrisch net niet gaat halen, dan tijdig de motor geforceerd aan.

Wat ik me afvroeg, met dit laatste scenario, houdt de Ford navigatie daar ook rekening mee toevallig? Gebruik nl altijd Waze.

[ Voor 17% gewijzigd door flo_ op 17-11-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-06 21:32
ehtweak schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:31:
[...]

Kan ik niet lezen. Zit helaas achter login verstopt. :-(
Het is een prive Facebook groep (Nederlandstalige groep van en voor Kuga PHEV/FHEV MK3 (2020), MK3,5 (2024) rijders), als je je aanmeldt kan je alles zien en lezen. Inmiddels zijn er 1600 leden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-06 22:33
Met een hoog verbruik op zowel elektrisch als op benzine, zou je bijna denken aan iets in de remmen (blijft iets hangen ofzo) of uitlijning van de banden?
Of is het iets wat bij het nieuwe type hoort?

[ Voor 13% gewijzigd door vanderv op 17-11-2024 20:49 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:16
vanderv schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:47:
Met een hoog verbruik op zowel elektrisch als op benzine, zou je bijna denken aan iets in de remmen (blijft iets hangen ofzo) of uitlijning van de banden?
Of is het iets wat bij het nieuwe type hoort?
Het is bij mij alleen op elektra hoger dan mijn vorige Kuga. Wij hebben nog geen 1000 km gereden en de tank is nog voor 45% gevuld, maar brandstofverbruik lijkt hetzelfde.
Ik zie nu een waarde van 18 tot 20 kWh per 100 km in het display. Dat was hiervoor 14 tot 16 kWh.
Lijkt mij dat het kan liggen aan de sterkere elektromotor die meer stroom verbruikt (dus minder efficiënt is) of aan de software daarvan, de aansturing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
jobba schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:40:
Beste mensen,

Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die in de Ford kuga nieuwste model 2024 st-line x met 19 inch velgen rijden. Ik voel namelijk een trilling/hobbel in de kuga wanneer ik boven de 50kmh rijd. (Zijn al 4 nieuwe banden onderg gegaan). Passagiers stoel zie je ligt trillen, in de armsteun voel je een lichte trilling en in de bestuurders stoel een lichte trilling aan de onderkant van de boven benen. Nu ben ik bij de Ford dealers geweest en heb daar in precies de zelfde auto gereden en die had het ook. Nu ben ik benieuwd of er nog meer mensen zijn die hier last van hebben en wellicht
moet/kan Ford hier wat aan doen.?
Hier helemaal geen last van, Kuga 2024 levering october/24. 19 inch velgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
jobba schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:40:
Beste mensen,

Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die in de Ford kuga nieuwste model 2024 st-line x met 19 inch velgen rijden. Ik voel namelijk een trilling/hobbel in de kuga wanneer ik boven de 50kmh rijd. (Zijn al 4 nieuwe banden onderg gegaan). Passagiers stoel zie je ligt trillen, in de armsteun voel je een lichte trilling en in de bestuurders stoel een lichte trilling aan de onderkant van de boven benen. Nu ben ik bij de Ford dealers geweest en heb daar in precies de zelfde auto gereden en die had het ook. Nu ben ik benieuwd of er nog meer mensen zijn die hier last van hebben en wellicht moet/kan Ford hier wat aan doen.?
Hier ook Kuga ‘24 met 19 inch. Geen trilling te bekennen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Gebeld met dealer... geen last van de gebeurtenissen in Valenica. De mijne was al gemaakt en wacht op transport naar dealer en wordt met week of 2 verwacht. Levering ergens januari/februari ivm drukte bij dealer. Maar vind ik geen probleem. Ik wacht rustig af. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Gisteren een lange rit, 300km waarbij ik ze veel mogelijk de accu spaarde voor langzamere stukken en files. Hoge snelheden op de motor. Mijn ervaring is dat hij dan het zuinigste rijdt. Vanochtend stond de elektrische range op 86 km!
Is een MK3 van '23. Die halen de beste range als ik de ervaringen hier zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
Naboo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:27:
Gebeld met dealer... geen last van de gebeurtenissen in Valenica. De mijne was al gemaakt en wacht op transport naar dealer en wordt met week of 2 verwacht. Levering ergens januari/februari ivm drukte bij dealer. Maar vind ik geen probleem. Ik wacht rustig af. *O*
Wanneer heb jij de auto besteld?

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
atanis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:50:
Gisteren een lange rit, 300km waarbij ik ze veel mogelijk de accu spaarde voor langzamere stukken en files. Hoge snelheden op de motor. Mijn ervaring is dat hij dan het zuinigste rijdt. Vanochtend stond de elektrische range op 86 km!
Is een MK3 van '23. Die halen de beste range als ik de ervaringen hier zo lees.
Wat een verschil dan met de nieuwe! Mijn Kuga stond vanmorgen op 42 km elektrische range. En weer thuis vanmiddag na 30 km met nog 3 km over ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Dat is ook bijzonder dat een nieuwe qua range achteruitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het zegt ook gewoon iets over hoe merken zoals Ford in de race zitten. Ze gaan er gewoon blindelings vanuit dat mensen hun auto’s wel toch wel kopen, ongeacht de prestaties..

Rechtstreeks uit de jaren 70 die mindset :). Voor de volgende auto ga ik weer eens elders shoppen denk ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

weststar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:55:
[...]

Wanneer heb jij de auto besteld?
19 augustus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
rekel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:49:
[...]

Wat een verschil dan met de nieuwe! Mijn Kuga stond vanmorgen op 42 km elektrische range. En weer thuis vanmiddag na 30 km met nog 3 km over ;(
Maar je vergelijkt nu wel een schatting met een werkelijke waarde.

Mijn 2022 Kuga haalde vandaag 42 werkelijke km op de elektromotor. (Schatting startte op 54km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Och, ik rij de helft van mijn km's op EV stand als de batterij leeg is. Alles is perceptie :D

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vandaag weer de standaard 47 km v.v. woon/werk verkeer rit.

Met volle HV-accu (en voorverwarmd) vertrokken. Wel forse koude wind in de polder en weer thuis gekomen met nog 1 km over... (EV only gereden)
M.a.w. bij een buitentemperatuur van amper 2 graden en stevige wind/regen/hagel, prima toch?

De binnentemperatuur heb ik wel op 17-18 graden staan. Want als je die op 22 graden zet, dan vreet 'ie extra energie uit je HV-accu.
De stoelverwarming staat wel aan + voor- en achterruit ontwaseming toen ik weer naar huis reed. Er was vlak daarvoor een flinke hagelbui over de auto heen gegaan en dan beslaat de boel aan de binnenkant ook direct.

Mooie Plaatjes   

• atanis
Glashelder schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:54:
Het zegt ook gewoon iets over hoe merken zoals Ford in de race zitten. Ze gaan er gewoon blindelings vanuit dat mensen hun auto’s wel toch wel kopen, ongeacht de prestaties..

Rechtstreeks uit de jaren 70 die mindset :). Voor de volgende auto ga ik weer eens elders shoppen denk ik…
Ford is altijd wel veel value for money. Kijk zelf ook naar de nieuwe generatie Superb en Kodiaq, Er zullen nog veel meer VAG modellen volgen op dit platform. Die hebben een 22kW accu, heb je een range van 80 a 100 km. Heb je wel zo'n klein 1.4 of 1.5 tfsi blokje, hebben ook niet de beste reputatie. Al schijnen de nieuwe wel beter te zijn.
Vond de Sorento en Santa Fe ook gaaf. Maar die halen in de praktijd minder range dan de Kuga, zelfde accu, veel zwaardere auto. Kia heeft ook al wat schandalen achter zijn naam betreft verkeerd opgegeven verbruiks cijfers ect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vanochtend weer iets nieuws meegemaakt:

Netjes opgeladen en verwarmd stond de Kuga voor me klaar.
In het display op dat moment 54km EV bereik (vanwege de lage buitentemperaturen).

Ik rijd weg (EV) en na 2km rijden springt ineens de ICE motor aan?!? WTF?
En die bleef ook aan, ruim 10km lang. Terwijl ik gewoon op de ACC met constante snelheid door de polder reed.
Na ruim 10km ging het Atkinson blok uit en bleef vervolgens ook uit.
Geen idee waarom 'ie dit nou deed? Want begin deze week heb ik nog een heel stuk met de ICE motor gereden. Dus het kan ook niet zo zijn dat te lang geleden was (denk ik?).
Dit gedrag heb ik de afgelopen 14 maanden nog niet meegemaakt... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:27
ehtweak schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:31:

In het display op dat moment 54km EV bereik (vanwege de lage buitentemperaturen).

En die bleef ook aan, ruim 10km lang. Terwijl ik gewoon op de ACC met constante snelheid door de polder reed.
Geen idee waarom 'ie dit nou deed? Want begin deze week heb ik nog een heel stuk met de ICE motor gereden. Dus het kan ook niet zo zijn dat te lang geleden was (denk ik?).
Wellicht veroorzaakt door een te hoge warmtevraag voor verwarming.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Naafkap schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:42:
[...]

Wellicht veroorzaakt door een te hoge warmtevraag voor verwarming.
Hoe dan? De auto was aangenaam (voor)verwarmd...
Bovendien heb ik al lagere buitentemperaturen meegemaakt, 's-ochtends bij het wegrijden, en dan deed 'ie dit niet...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:44:
[...]

Hoe dan? De auto was aangenaam (voor)verwarmd...
Bovendien heb ik al lagere buitentemperaturen meegemaakt, 's-ochtends bij het wegrijden, en dan deed 'ie dit niet...
Toch vermoed ik dezelfde reden: temperatuur.

Zo zegt de FAQ o.a.
"Waarom blijft mijn motor aan als het buiten heel koud is? De motorkoelvloeistof moet warm genoeg zijn zodat de klimaatregeling het interieur kan verwarmen of de voorruit kan ontdooien zodra u dat wenst. De motor moet aan blijven om de juiste koelvloeistoftemperatuur te handhaven."

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat is 'heel koud'?
In mijn boekje is 'heel koud' tig graden onder nul. Maar dat was/is het nog lang niet.

En voorheen is het al veel kouder geweest en was dit geen issue.
Bovendien is de PHEV voorzien van een E-Heater. Daarnaast gebeurt de voorruit ontdooiing elektrisch.
Diezelfde (?) E-Heater wordt ook gebruikt om zowel HV-accu circuit op te warmen alsmede het interieur, als je een vertrektijd programmeert. (omgekeerde airco ;) )
Je ziet dan zelfs, als je instapt en de auto aanzet, dat de koelvloeistoftemperatuurmeter al een beetje gestegen is.

Volgens mij is dat de AUXILIARY HEATER.
Dit zit b.v. zowel in de Mach-E alsmede de Kuga PHEV.
HU5A-14B218-AB

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 21-11-2024 11:20 ]

Mooie Plaatjes   

• rekel
Propheticus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:18:
[...]

Maar je vergelijkt nu wel een schatting met een werkelijke waarde.

Mijn 2022 Kuga haalde vandaag 42 werkelijke km op de elektromotor. (Schatting startte op 54km)
Ja, heb je gelijk in. De schatting is altijd hoger dan het werkelijk aantal kilometers.
Bij de nieuwe Kuga zijn ze beiden flink lager is mijn ervaring in deze eerste 3 weken. Maar dat is nog veel te kort om er iets definitiefs van te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:08:
Wat is 'heel koud'?
In mijn boekje is 'heel koud' tig graden onder nul. Maar dat was/is het nog lang niet.

En voorheen is het al veel kouder geweest en was dit geen issue.
Bovendien is de PHEV voorzien van een E-Heater. Daarnaast gebeurt de voorruit ontdooiing elektrisch.
Diezelfde E-Heater wordt ook gebruikt om zowel HV-accu circuit op te warmen alsmede het interieur, als je een vertrektijd programmeert. (omgekeerde airco ;) )
Je ziet dan zelfs, als je instapt en de auto aanzet, dat de koelvloeistoftemperatuurmeter al een beetje gestegen is.

Volgens mij is dat de AUXILIARY HEATER.
Dit zit b.v. zowel in de Mach-E alsmede de Kuga PHEV.
HU5A-14B218-AB
De Kuga verwarmd toch niet met de warmtepomp? Volgens mij is het gewoon een COP1 verwarmer. Slurpt stroom die verwarming. Heb de compressor nog nooit gehoord tijdens verwarmen.

• Propheticus
rekel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:29:
[...]

Ja, heb je gelijk in. De schatting is altijd hoger dan het werkelijk aantal kilometers.
Bij de nieuwe Kuga zijn ze beiden flink lager is mijn ervaring in deze eerste 3 weken. Maar dat is nog veel te kort om er iets definitiefs van te vinden.
Lijkt inderdaad wel een beetje de tendens als je kijkt naar ervaring hier en op andere fora. Natuurlijk niet wat je hoopt/verwacht van een nieuwer model (met hogere WLTP).

• Propheticus
Glashelder schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:
[...]

De Kuga verwarmd toch niet met de warmtepomp? Volgens mij is het gewoon een COP1 verwarmer. Slurpt stroom die verwarming. Heb de compressor nog nooit gehoord tijdens verwarmen.
Het is inderdaad een ordinair radiatortje met verwarmingsweerstand.

• rmr1
ehtweak schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:31:

Vanmorgen iets soortgelijks meegemaakt.
Auto voorverwarmd en EV weggereden.
Rij een stuk over een 80km weg en sta stil voor een stoplicht bij de oprit voor snelweg.
Druk op EV only omdat het file was, mooi moment om stapvoets elektrisch te rijden
Springt de motor aan en geeft aan dat het niet mogelijk was vanwege “systeem prestaties”

Sowieso viel me op dat waar ik van de week naar m’n werk alles vollledig electrisch deed het vanmorgen om de haverklap hybride was.

Temperatuur was vergelijkbaar met voorgaande dagen d.w.z. gisteren 4 graden en vanmorgen 3.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij zit er gewoon geen of nauwelijks logica in :+

Ik ging vanavond even wat ophalen in een dorp verderop. Auto was vol en heb hem laten voorverwarmen via de laadpaal. Elektrisch daarnaar toe gereden. De auto is 1 of 2 minuten uit geweest en bij het opnieuw starten direct de ICE :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 22:48
Waarschijnlijk temperatuur gerelateerd: een benzinemotor moet met deze buitentemperatuur warm zijn om optimale prestaties te kunnen leveren tegen geringe slijtage. Ik denk dat de motor preventief opgewarmd is vanwege de levensduur van de benzinemotor.

• flo_
Ik dacht laat ik even naar het forum gaan en vragen waarom de benzinemotor ineens aanspringt bij een volle accu. En al meerdere berichten van andere rijders…

Gebeurde overigens vandaag voor het eerst, terwijl het al kouder is geweest andere dagen. Ik doe niet aan voorverwarmen, maar heb standaard airco uit en 17.5 binnentemperatuur en stoelverwarming aan. Ik begrijp dus niet waarom de benzinemotor ineens aan ging. Baal er ook van, want het haalt het verbruik omlaag. Op de rit van 100km is de motor niet eens 90 graden geworden door het pendelen tussen benzine en elektriciteit. Wel let de Kuga netjes op dat de benzinemotor pas uit gaat na minimaal 70 graden.

Ga vanaf nu de EV stand op EV only zetten voordat ik m in D zet, misschien helpt dat, al lees ik hier dat bij anderen de motor ook bijschakelde in de EV only modus. Heb niet veel hoop..

En nog iets vreemds met deze lagere temperaturen. Normaal op de snelweg, als de accu leeg raakt, dan loopt ie terug naar 0km en blijft dan nog vaak 1-2 km doorgaan op de batterij. Met deze temperaturen gaat de benzinemotor al aan bij 3-4km resterende accu.

En had vandaag ook ineens uitval van de adaptive cruise control. Standaard cruise control werkte wel. Auto aan de kant gezet. Motor uit en aan, daarna deed alles het weer. Maar denk dat het met sneeuw/ijs te maken had. Op de eindbestemming aangekomen was de hele voorkant besneeuwd.
SniperGuy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:25:
Waarschijnlijk temperatuur gerelateerd: een benzinemotor moet met deze buitentemperatuur warm zijn om optimale prestaties te kunnen leveren tegen geringe slijtage. Ik denk dat de motor preventief opgewarmd is vanwege de levensduur van de benzinemotor.
Ja dit gaat alleen op als de motor eenmaal aan is, dan moet een veilige temperatuur behaald worden. Maar wat andere rijders beschrijven, als de accu vol is, dan is er geen reden om de motor te beschermen als deze nog niet aan is geweest en je EV only wilt rijden.

[ Voor 53% gewijzigd door flo_ op 21-11-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:22:
Volgens mij zit er gewoon geen of nauwelijks logica in :+
D'r zal ongetwijfeld logica achter zitten.... (is immers geprogrammeerd).

Maar wij begrijpen 't (nog) niet. :+

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Klinkt logisch.
Maar zo werkt het dus blijkbaar niet. :N

Want waarom dan vanochtend wel, en de eerdere dagen in de week niet?
Toen was het immers net zo koud. 8)7

Mooie Plaatjes   

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:30
Gisteren het zelfde geval maar toen zat er na een ritje A2 wat sneeuw voor de radar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cra4xbyqjBEZFYajqDU4paMlhKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ldyBvzrhCj9XEyo3IzlT9xip.png?f=fotoalbum_large

• x0z8_
Glashelder schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:
[...]

Stroom slurpen kan die. Helaas heb ik een defect aan de climate control waar zowel links als rechts vaak vast blijft haken op de stand dat hij lucht van buiten blaast en niet verwarmde lucht. Vaak blaast de kant die wel warme lucht blaast echt mega warme lucht. Zit al 1.5 maand met dit probleem en het word pas eind december opgelost waarschijnlijk. Lekker die koude luchtstroom van 0 graden in je auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
flo_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:56:

En nog iets vreemds met deze lagere temperaturen. Normaal op de snelweg, als de accu leeg raakt, dan loopt ie terug naar 0km en blijft dan nog vaak 1-2 km doorgaan op de batterij. Met deze temperaturen gaat de benzinemotor al aan bij 3-4km resterende accu.
Dit snap ik op zich wel. Als de auto merkt dat de motor binnenkort aan moet, start hij iets eerder als het heel koud is om warm te draaien. Anders moet hij gelijk volle bak mee met olie van 0 graden.
Zit een hoop software achter, wat soms misschien onlogisch lijkt maar er is wel over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29
Klopt, al is het niet altijd logisch. Als je een ritje van 10 km in de kou maakt, dan kan dat vaak geheel elektrisch terwijl dan toch de motor aangaat om lekker op temperatuur te komen.
Overigens ging in het begin (2020) bij de Kuga nooit de motor aan als ik deze remote starte in de vrieskou. Later is bij een software update dit gewijzigd waardoor de moter bij koude temperaturen (onder 4grd?) wel aangaat bij een remote start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 21:56
r-e-m schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:42:
Overigens ging in het begin (2020) bij de Kuga nooit de motor aan als ik deze remote starte in de vrieskou. Later is bij een software update dit gewijzigd waardoor de moter bij koude temperaturen (onder 4grd?) wel aangaat bij een remote start.
Mijn (niet altijd kritische) brein gaat er dan vanuit dat dit aangepast is op basis van feedback of ter voorkoming van storingen, ook op lange termijn. Een lobby van de Shell zal er niet achter zitten.
Ik (en met mij velen) heb niet genoeg technische kennis om te kunnen zeggen dat het niet nodig is. Het is nu eenmaal geen EV, het is een hybride..

[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 22-11-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-06 21:19
Eigenlijk……
Met deze kou 4 uur laden voor 30km range.

Te gek voor worden eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EdvanAl schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:10:
Eigenlijk……
Geen idee hoe jij precies laadt en tegen welk tarief, maar ik haal echt nog wel meer dan 30km.
Vergeet niet, de Kuga PHEV tikt wel 1,8 ton (!) aan op de weegschaal.
En dat om vaak maar 1 persoon te vervoeren... ;)

Afgelopen nacht is 'ie opgeladen en voorverwarmd (toch wel heerlijk comfortabel, hoef ik ook niet te krabben). En dan is er uiteindelijk zo'n 12,5kWh in gegaan (volgens de Shelly 1 ProPM die in mijn laadaansluiting zit).
Ik betaal daarvoor ca. 0,28€/kWh * 12,5 kWh = 3,50€.

Voor die 3,50€ kan ik geen 47km op benzine rijden in een warme, ontdooide auto. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WaterFire schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:00:
[...]

Ik (en met mij velen) heb niet genoeg technische kennis om te kunnen zeggen dat het niet nodig is. Het is nu eenmaal geen EV, het is een hybride..
Zekers.
Maar daarom zitten we hier toch ook op tweakers? :+
Juist om er achter te komen wat/hoe/waarom?

BTW: het is een plug-in hybride... ;)

Wat mij dan stoort is dat er bar weinig technische info over te vinden is. Bij VAG auto's vind ik online vaak veel meer gedetailleerde technische info over hoe zaken functioneren.
Bij Ford valt me dat een beetje tegen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
ehtweak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:21:
[...]

Zekers.
Maar daarom zitten we hier toch ook op tweakers? :+
Juist om er achter te komen wat/hoe/waarom?

BTW: het is een plug-in hybride... ;)
I stand corrected.. ;)

Mijn handen en rechtervoet jeuken om al die getallen zelf bij te gaan houden, helaas staat de Kuga al ruim twee weken bij de garage :(
Ze zijn nog steeds "de diagnostiek aan het uitvoeren". In normaal Nederlands hebben ze dus gewoon geen idee wat er met dat ding aan de hand is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Want? @WaterFire wat is er met jouw Kuga aan de hand?
Kaduuk? Rijdt 'ie niet meer? Storing?

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 22-11-2024 09:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
ehtweak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:31:
Want? @WaterFire wat is er met jouw Kuga aan de hand?
Kaduuk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqpCj1FNjaVkL5SefybzxQWKCog=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/wvcUtagHgrRcJ6IyqIjmR9bV.gif?f=user_large

Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552124

[ Voor 9% gewijzigd door WaterFire op 22-11-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

EdvanAl schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:10:
Eigenlijk……

Gisteren 35km op 80% vol, dus het kan wel :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Vandaag is wel weer naar voren gekomen hoe fijne auto de Kuga is, ook in de winter. Voor mij was het de eerste winter met de Kuga. Vandaag naar Nijmegen gereden door Duitsland vanuit de achterhoek op zomerbanden (ja ik weet het...) en zelfs dan voel je jezelf enorm zelfverzekerd. Ik heb op de 'slippery' drive mode gereden en alsnog voel je dat de kuga goed op de weg ligt, zelfs op aangedrukt sneeuw/ijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Die heb ik nog niet gebruikt, wat het het voordeel van die modus? De verkoper bij de dealer gaf aan dat het niet veel verschil maakte.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
Arno schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:39:
Die heb ik nog niet gebruikt, wat het het voordeel van die modus? De verkoper bij de dealer gaf aan dat het niet veel verschil maakte.
Het zorgt ervoor dat je minder snel te veel gas geeft zoals eco en geeft zelf nog minder gas als je wielen dreigen te slippen. En ABS was iets gevoeliger voor mijn gevoel toen ik expres te hard ging remmen om het te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
Arno schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:39:
Ik weet nog niet hoe deze modus bij mijn nieuwe Kuga het gaat doen, maar de stand “sneeuw/ijs” in onze ‘22 Kuga was geweldig. Op wintersport vorig jaar stonden we met een rijtje auto’s stil op een besneeuwde helling. Ik was de enige die zonder sneeuwkettingen om zo kon weg rijden. De anderen stonden met spinnende wielen stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Thanks voor berichten over ICE, wij liepen hier afgelopen week ook ineens tegen aan en dachten "oké?"

Gaan komende week eens proberen hoe het voor verwarmen aan de 220v werkt, (wij werken onregelmatig, komende week voor eerst lange tijd dagdienst)
En of dit invloed heeft op de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
Vandaag even contact gehad met de leverende dealer.
Onze bestelde Kuga lijkt (zoals het nu staat) weinig last te hebben van het noodweer in Valencia. Hij staat gepland om 20 december gebouwd te worden (besteld 22 oktober) en zal eind januari/midden februari op transport naar Nederland gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchacho
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-06 18:59
Stomme vraag misschien. Maar met betrekking tot het “ok” knopje op het stuur aan de rechtkant, klopt het dat je in menu’s alleen naar beneden kan klikken daarmee? Er staat een pijl naar boven en beneden maar vind het raar dat de knop in geen enkel menu ook naar boven laat klikken 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laMH49Ytr3zPW2qs1JruPZaSKUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXOnIYC7tRSBHH2hpbrun4t3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Muchacho schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:57:
Stomme vraag misschien. Maar met betrekking tot het “ok” knopje op het stuur aan de rechtkant, klopt het dat je in menu’s alleen naar beneden kan klikken daarmee? Er staat een pijl naar boven en beneden maar vind het raar dat de knop in geen enkel menu ook naar boven laat klikken 😅

[Afbeelding]
Dat klinkt als een defect. Knopje kan normaal wel omhoog door opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo_
Propheticus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:14:
[...]

Dat klinkt als een defect. Knopje kan normaal wel omhoog door opties.
Zeker een defect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyDaisy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-01 13:49
Muchacho schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:57:

[Afbeelding]
Is inderdaad defect, heb ik ook. Bij mij reageert het wel als je hard genoeg drukt. Dealer heeft nieuwe besteld, maar kan zomaar lang duren als er meer last van hebben…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Hallo allemaal. Grappig om op Tweakers een Kuga topic tegen te komen. Ik heb de afgelopen jaren Lexus en Toyota gereden. Naar volle tevredenheid. Onze auto willen we nu misschien gaan vervangen voor iets nieuwers. De Toyota RAV4 of Lexus NX lonkt een beetje, maar wil je een nieuwere (2021/2022) rijden dan betaal je natuurlijk wat meer dan voor menig ander merk. Toyota/Lexus is altijd een beetje karig wat uitrusting betreft. Betrouwbaarheid is nu eenmaal hoger op simpele uitrusting.
De Ford Kuga is ook een kandidaat ivm de ECVT techniek. De meesten zijn PHEV en dat is op zich geen groot probleem. Misschien helpt het ook onze zonnepanelen wat meer rendabel te maken.
Nu heb ik een paar vragen:
* De Ford heeft maar 2 jaar garantie vs Toyota/Lexus 10 jaar? Hoe zit het met de betrouwbaarheid?
* We rijden vaak wel wat meer dan de actieradius van de PHEV accu. Kleven hier nadelen aan, anders dan het toegenomen benzine verbruik?
* Wat kosten de beurtjes bij de dealer ongeveer op welke intervallen? Voor de huidige auto staan we 2 keer per jaar bij de dealer ivm de 15.000 km interval (we rijden 25000 per jaar)
* Zouden jullie het durven om een 2e hands 2022 Kuga te kopen ipv een Toyota/Lexus? Lease rijders vind ik altijd slechte raadgevers. ;) Mijn huidige auto met nog 4 jaar garantie te gaan, zou ik niet durven rijden na de garantie. De Toyota/Lexus onderdelen zijn MEGA duur. Zelfs een ruitenwisser voor de voorruit durven ze 98 Euro excl montage voor te vragen.
* Waarin blinkt zo'n Kuga nu echt uit?
* Hoe zit het met degradatie van een PHEV accu? Heb gehoord dat dat hoger is dan bij een EV omdat bij een PHEV vaak de gehele laadcyclus steeds doorlopen wordt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door pk128934 op 23-11-2024 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

pk128934 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:40:
Zelfs een ruitenwisser voor de voorruit durven ze 98 Euro excl montage voor te vragen.
Ehhh... dat soort dingen doe je toch zelf, als je vindt dat de garage hier exorbitante tarieven voor rekent?

Zaken als ruitenwisserbladen, interieurluchtfilter, vloeistoffen bijvullen, etc.
Dat kun je allemaal prima zelf.
Zie hier bijvoorbeeld:

ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

En qua ervaringen; in dit topic is het nodige te vinden.
Maar ook hier b.v:
https://www.kuga-forum.de/forum/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

* Wat kosten de beurtjes bij de dealer ongeveer op welke intervallen? Voor de huidige auto staan we 2 keer per jaar bij de dealer ivm de 15.000 km interval (we rijden 25000 per jaar)
Ook zoiets...
Prijzen kun je opvragen.

Wij rijden sinds september 2023 in een Kuga PHEV.
En volgens de FordPass App planning zou 'ie na 30kkm/2 jaar, voor de eerste onderhoudsbeurt moeten. Tot nu toe zie ik prijzen van tussen de 500-750€ voorbijkomen voor dat onderhoud.
Maar alles valt en staat van hoe je er zelf mee omgaat.
Sommigen mensen roken hun banden al na 15kkm op, anderen doen er 40kkm (of meer) mee.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
ehtweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:11:
[...]

Ehhh... dat soort dingen doe je toch zelf, als je vindt dat de garage hier exorbitante tarieven voor rekent?

Zaken als ruitenwisserbladen, interieurluchtfilter, vloeistoffen bijvullen, etc.
Dat kun je allemaal prima zelf.
Zie hier bijvoorbeeld:

ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

En qua ervaringen; in dit topic is het nodige te vinden.
Maar ook hier b.v:
https://www.kuga-forum.de/forum/
Uiteraard heb ik dat wissertje zelf besteld van Bosch en was ik voor 30 Euro klaar.
Dankje voor de link.

500-750 Euro is wel aan de prijs. Net als Toyota. Meestal de helft, maar dan twee maal zo vaak.
Dat ontloopt elkaar dus niet veel.

[ Voor 9% gewijzigd door pk128934 op 24-11-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Hallo allemaal. Grappig om op Tweakers een Kuga topic tegen te komen. Ik heb de afgelopen jaren Lexus en Toyota gereden. Naar volle tevredenheid. Onze auto willen we nu misschien gaan vervangen voor iets nieuwers. De Toyota RAV4 of Lexus NX lonkt een beetje, maar wil je een nieuwere (2021/2022) rijden dan betaal je natuurlijk wat meer dan voor menig ander merk. Toyota/Lexus is altijd een beetje karig wat uitrusting betreft. Betrouwbaarheid is nu eenmaal hoger op simpele uitrusting.
De Ford Kuga is ook een kandidaat ivm de ECVT techniek. De meesten zijn PHEV en dat is op zich geen groot probleem. Misschien helpt het ook onze zonnepanelen wat meer rendabel te maken.
Nu heb ik een paar vragen:
* De Ford heeft maar 2 jaar garantie vs Toyota/Lexus 10 jaar? Hoe zit het met de betrouwbaarheid?
* We rijden vaak wel wat meer dan de actieradius van de PHEV accu. Kleven hier nadelen aan, anders dan het toegenomen benzine verbruik?
* Zouden jullie het durven om een 2e hands 2022 Kuga te kopen ipv een Toyota/Lexus? Lease rijders vind ik altijd slechte raadgevers. ;) Mijn huidige auto met nog 4 jaar garantie te gaan, zou ik niet durven rijden na de garantie. De Toyota/Lexus onderdelen zijn MEGA duur. Zelfs een ruitenwisser voor de voorruit durven ze 98 Euro excl montage voor te vragen.
* Waarin blinkt zo'n Kuga nu echt uit?
* Hoe zit het met degradatie van een PHEV accu? Heb gehoord dat dat hoger is dan bij een EV omdat bij een PHEV vaak de gehele laadcyclus steeds doorlopen wordt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
  1. Er waren bij modellen <2020 wat problemen met de HV accu's. Die zijn ondertussen verholpen en oudere auto's zijn teruggeroepen voor een nieuwe. Op het HV-systeem en accu zit 8 jaar garantie.
    Let op modellen van voor ~dec 2022 of er een terugroepactie 23S27 openstaat. Eis/controleer of de garage deze uitvoert zoals ze verplicht zijn. Een klein aandeel van de motorblokken -die toen nog uit Mexico kwamen- had fabricagefouten (nu verholpen) waardoor het blok kan splijten. Dit met olielekkage en daardoor risico op brand tot gevolg. De terugroepactie installeert nieuwe motormanagementsoftware (met "connecting rod bearing failure detection algorithm") die de tekenen van een prematuur falende motor kan herkennen. Áls dit gebeurt gaat hij in noodloop en mag je naar de garage gratis een nieuw motorblok halen.
    Sommige PHEVs (niet alleen de KUGA) hebben last van een leeglopende 12v accu, vooral als je de auto aan een slimme laadpaal laat hangen als de auto volgeladen is. Heeft iets te maken met het batterijmanagementsysteem dat actief blijft. Er is een softwareupdate voor de controlemodules die het probleem vermindert. Er kan echter ook iets mis zijn met een hoogvermogenszekering in de DC/DC converter.
  2. Als je de motor vaak maar kort aanspreekt omdat je nét meer rijdt dan het bereik van de accu dan kan dat de kwaliteit van de olie nadelig beïnvloeden. Omdat het systeem niet goed op temperatuur komt kan het vochtgehalte toenemen en verdunning met benzine plaatsvinden. Zelfs als je dus relatief weinig kilometers op de ICE rijdt, zul je de olie op tijd moeten verversen. De boordcomputer geeft de levensduur gewoon aan.
  3. interval van de KUGA is volgens Ford 30.000km/2jaar, maar tussendoor kan je dus sneller toe zijn aan verse olie.
  4. Ja, zelf ook gedaan.
  5. Zuinig rijden. En voor een SUV toch nog redelijk strak sturen.
  6. 8 jaar / 160.000km garantie. Volgens de FAQ van Ford gaat de accu zolang mee als de levensduur van de auto....wat deze dan ook moge zijn. Er is wel marge ingebouwd. Van de 14.4kWh is slechts ~12kWh in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Propheticus schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:22:
[...]
  1. Er waren bij modellen <2020 wat problemen met de HV accu's. Die zijn ondertussen verholpen en oudere auto's zijn teruggeroepen voor een nieuwe. Op het HV-systeem en accu zit 8 jaar garantie.
    Let op modellen van voor ~dec 2022 of er een terugroepactie 23S27 openstaat. Eis/controleer of de garage deze uitvoert zoals ze verplicht zijn. Een klein aandeel van de motorblokken -die toen nog uit Mexico kwamen- had fabricagefouten (nu verholpen) waardoor het blok kan splijten. Dit met olielekkage en daardoor risico op brand tot gevolg. De terugroepactie installeert nieuwe motormanagementsoftware (met "connecting rod bearing failure detection algorithm") die de tekenen van een prematuur falende motor kan herkennen. Áls dit gebeurt gaat hij in noodloop en mag je naar de garage gratis een nieuw motorblok halen.
    Sommige PHEVs (niet alleen de KUGA) hebben last van een leeglopende 12v accu, vooral als je de auto aan een slimme laadpaal laat hangen als de auto volgeladen is. Heeft iets te maken met het batterijmanagementsysteem dat actief blijft. Er is een softwareupdate voor de controlemodules die het probleem vermindert. Er kan echter ook iets mis zijn met een hoogvermogenszekering in de DC/DC converter.
  2. Als je de motor vaak maar kort aanspreekt omdat je nét meer rijdt dan het bereik van de accu dan kan dat de kwaliteit van de olie nadelig beïnvloeden. Omdat het systeem niet goed op temperatuur komt kan het vochtgehalte toenemen en verdunning met benzine plaatsvinden. Zelfs als je dus relatief weinig kilometers op de ICE rijdt, zul je de olie op tijd moeten verversen. De boordcomputer geeft de levensduur gewoon aan.
  3. interval van de KUGA is volgens Ford 30.000km/2jaar, maar tussendoor kan je dus sneller toe zijn aan verse olie.
  4. Ja, zelf ook gedaan.
  5. Zuinig rijden. En voor een SUV toch nog redelijk strak sturen.
  6. 8 jaar / 160.000km garantie. Volgens de FAQ van Ford gaat de accu zolang mee als de levensduur van de auto....wat deze dan ook moge zijn. Er is wel marge ingebouwd. Van de 14.4kWh is slechts ~12kWh in gebruik.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Splijtende blokken, dat is wel even schrikken. En dat de terugroepactie dan enkel een detectiemechanisme bevat, valt ook een beetje tegen.
Ik ga me eens goed inlezen. Maar het stemt niet heel positief tot nu toe. Misschien is dat een beetje overdreven. Maar het is nogal een ding als je het vergelijkt met Toyota.
9 jaar Lexus/Toyota en enkel een 12V accu versleten. Verder 0.0. Maar altijd in de fabrieksgarantie van 5 jaar en daarna de 10 jaar "extra" garantie.In feite was de garantie dus nergens voor nodig. De dure beurtjes van 300 a 400 euro iedere 15.000 euro maken dat je de garantie natuurlijk ook zelf betaald. Maar de beurtjes zijn dus even duur bij Ford, zonder garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door pk128934 op 24-11-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
De 30.000 beurt was bij ons € 561,- en de 60.000 beurt was € 750,-. Dat komt idd op vrijwel hetzelfde neer.
Qua garantie ben ik wel sceptisch. Ondanks de 3 jaar extra garantie vielen de kapotte bobine en bougie hier niet onder. Van een vriend met een Kia weet ik dat daar ook veel niet onder de garantie valt, o.a. kapotte wiellagers na 3 jaar.
Is dat bij Toyota/Lexus beter?

[ Voor 54% gewijzigd door rekel op 24-11-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:33:
Ondanks de 3 jaar extra garantie vielen de kapotte bobine en bougie hier niet onder.
Bobine is toch geen slijtage onderdeel? Wat is de motivatie dan daarachter dat 'ie niet onder de garantie zou vallen?

Bougies kan ik me voorstellen. Die slijten gewoon (corrosie en afbranden van de electrode).

BTW: long-life onderhoudsbeurten bij VAG auto's zijn ook niet bepaald goedkoop. Dus wat dat betreft. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ehtweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:50:
[...]

Bobine is toch geen slijtage onderdeel? Wat is de motivatie dan daarachter dat 'ie niet onder de garantie zou vallen?

Bougies kan ik me voorstellen. Die slijten gewoon (corrosie en afbranden van de electrode).
Slijtage onderdeel. Kon gebeuren na 60.000 km zeiden ze. Bougie is met name genoemd bij de uitsluitingen. Juist de bougies waren bij de 60.000 beurt net voor de vakantie vervangen. Na een discussie hierover met de garage kreeg ik 50 euro tegoed als compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-06 22:32
Vandaag laat toch maar weer heel goed zien wat de temperatuur met range doet.

Vrijdag en vandaag extact dezelfde weg afgelegd, voornamelijk N weg 100km/h en beetje bebouwde kom.

Vrijdag was met 35km de accu leeg. Vandaag 51km accu leeg (ook wind mee, dus dat scheelt ook iets 🙃).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
rekel schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:33:
De 30.000 beurt was bij ons € 561,- en de 60.000 beurt was € 750,-. Dat komt idd op vrijwel hetzelfde neer.
Qua garantie ben ik wel sceptisch. Ondanks de 3 jaar extra garantie vielen de kapotte bobine en bougie hier niet onder. Van een vriend met een Kia weet ik dat daar ook veel niet onder de garantie valt, o.a. kapotte wiellagers na 3 jaar.
Is dat bij Toyota/Lexus beter?
Bij Toyota/Lexus vallen bobines en wiellagers gewoon onder de 10 jaar garantie. Boogies niet, boogiekabels wel.
Zie: https://datablob.toyota.n...-programma-01-04-2022.pdf
Zoals je ziet vallen heel veel van de echte dure defecten gewoon onder garantie.

Inmiddels heb ik wat op de Duitse forum zitten lezen. Er staan daar toch best wat mensen die een issue hebben gehad met het blok. Ook mensen die nog steeds wachten op de terugroepactie. Er schijnen bij de terugroep ook gaten geboord te worden ergens. Klinkt allemaal als een houtje touwtje reparatie, terwijl het echte euvel gewoon blijft bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-06 18:19
Iets meer dan een jaar geleden kregen wij de sleutel van onze nieuwe Kuga ST-Line X.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U6kjHRy-l0QJH2t5r8MfsbzfSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SXTDPWS0jPIdFJMPhRMT9p0.jpg?f=fotoalbum_large

Na een maand of 6 gereden te hebben, ontvingen wij een aanbieding van onze dealer om tegen een geringe bijdrage onze auto om te ruilen voor het nieuwe model. Na wat wikken en wegen, zijn we akkoord gegaan en wederom weer een ST-Line X besteld. Helaas konden we alleen kiezen tussen 3 kleuren: zwart/ blauw/ groen. De keuze was op zwart gevallen, achteraf wel iets spijt. Het is nu wel echt een aso bak met alles zwart, we waren wel erg gecharmeerd van Chrome Blue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nQJGg4QdofNyH_p-87RMgKt4Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sKjcfbOsszTZ7M2f05VDj6M.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels hebben we het nieuwe model nu 4 weken, echter vallen ons een aantal dingen op en was beniewd naar jullie ervaring/mening
Observaties
1) Iets wat ons toch wel erg tegen valt is de range, deze lijkt aanzienlijk minder ten opzichte van het oudere model. Ondanks dat we er nog geen 1000km mee gereden hebben, viel het ons direct op. Over de zelfde woon werk verkeer km's (35 enkele reis), kon ik in het voorgaande model net aan heen en weer rijden. Weliswaar in de zomer, maar in de winter haalde ik dikwels +/- 50km. Wel in combinatie met het voor vertrek verwarmen. Na ~25.000km/ ~14 maanden zaten we op een gemiddelde van 16kWh/100km. In het nieuwe model zijn we nog niet onder de 21Kwh/100km gekomen, sterker nog het gemiddelde is nu 28kWh/100km en afgelopen 2 weken haal ik net aan een enkele reis naar werk. Hier ook weer met voorverwarmen voor vertrek. Wat is jullie ervaring met het nieuwe model? Wij zijn juist overgegaan, omdat er ons werd beloofd dat dit model een efficiëntere motor zou hebben en meer bereik. De dealer wil er nog niet teveel op ingaan, omdat er nog geen 1000km mee is gereden? Wel fijn trouwens dat er nu bij elke keer dat de auto gestart wordt een vraag naar boven komt of je de rijmodus in de laatste stand wil terug zetten. Wij rijden eigenlijk 90% in Eco, in het oude model kon je door meerdere keren klikken op het knopje in de center consule wisselen. Bij het nieuwe model moet dit eerst via de knop en dan op de display worden geaccordeerd.

2) Irritante snelheids piepje. Bij het oude model kon je dit in het menu uit zetten en bleef het ook uit. Nu moet dit elke rit weer. Wel uitgevonden dat met lang drukken op de "Lim" knop weg gaat.

3) Klopt het dat je in het nieuwe model het actief zelf sturen niet uit kunt zetten (hiermee bedoel ik niet de functie lane assist)? Zodra je cruise control op adaptive zet en je lane assist aan doe gaat die actief sturen. Dit kon in het oude model alleen als je op het knopje met het "stuurtje" drukte. Deze is nu vervangen voor de lane assits welke in de oude op de top van de richting aanwijzer zat.

4) In het oude model hadden we al de AGR stoelen. Hierbij was het uitschuif stuk voor ondersteuning van je benen van "alcantara" dit was in de zomer wel fijn met een korte broek, nu in het nieuwe model is het "leer" wat weer flink heet wordt. Geen enorm probleem, maar toch ff aan denken als die in de volle zon heeft gestaan.

5) Mistlichten voor zijn niet meer aanwezig in het nieuwe model. Bij het oude model had je in de draaiknop voor de verschillende verlichting keuzes, twee knoppen om mist voor en achter aan te zetten. Het viel me op dat dit ontbreekt bij het nieuwe type.
.
Verbeteringen:
1) Een van de grootste verbeteringen is toch wel de beide display's, mid consule als instrumentenpaneel. Stuk innovatiever en oogt direct moderner. Tevens ook een stuk meer instellingen, sommige wel fijn andere zie ik niet zoveel meer waarde in. Het is ook even wennen dat er nu minder fysieke knoppen zijn, Het veranderen van de instellingen van de HID display konden we niet zo snel vinden, zelfs de dealer wist het niet |:( . Bleek in de instellingen van het instrumentenpaneel te zitten. Overigens wel jammer dat deze nog steeds niet ver genoeg naar achtere klapt. Ik ben vrij lang en hierdoor projecteert die de snelheid op mijn motorkap i.p.v. vooruit/op de weg.

2) Geheugen stoelen, helaas zat dit alleen op de vingale in het oude model, maar nu tegenwoordig ook op de ST-Line X. Mijn vrouw en ik hebben een behoorlijk verschil in lengte, in het oude model moesten we dan ook vaak alles weer afstellen na een wisselbeurt. Het is ideaal dat dit nu allemaal vast staat. Iemand een idee of je dit ook aan een sleutel zou kunnen koppelen? Ook bij het in en uitstappen kan je er voor kiezen dat de stoel automatisch naar achteren gaat voor een betere in/uitstap.

3) Sneller, in sport modus heb ik het idee dat het gas respons directer is de de oude. In de normale modus voel je bij het inhalen op de snelweg dat je net iets meer power hebt om in te halen.

4) Draadloos Android auto en WiFi hotspot voor de kids achter. Overigens geen idee hoeveel we van deze functie gebruik gaan maken, maar wel grappige toevoeging

5) Via het menu zag ik dat er ook een alarm in zitten? Iemand idee wat voor type dit is? Kon het niet in de optie lijst/handleiding niet vinden. Was er bij opgave van de verzekering vanuit gegaan dat er net zoals bij de oude geen alarm op zat

6) Er wordt zowaar een type 2 stekker met mooie tas bij geleverd! Bij het oude model kregen we alleen een granny lader in een plastic zakje.

7) Bij vooruit inparkeren wordt er automatisch overgeschakeld naar de voor camera. Bij het oude model moest je dit zelf doen door middel van een knopje. Tevens is de 360° view wel gaaf, wel even wennen!

Over het algemeen dus wel een hoop verbeterpunten, echter dat de range/efficiency zo veel minder lijkt te zijn is toch wel jammer.

[ Voor 39% gewijzigd door Hiliick op 24-11-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Nedora schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:16:
Vandaag laat toch maar weer heel goed zien wat de temperatuur met range doet.

Vrijdag en vandaag extact dezelfde weg afgelegd, voornamelijk N weg 100km/h en beetje bebouwde kom.

Vrijdag was met 35km de accu leeg. Vandaag 51km accu leeg (ook wind mee, dus dat scheelt ook iets 🙃).
Ik had een beetje geladen vanmiddag en heb ik toch 30 km gereden met 20 km rijbereik 8)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Inmiddels toch besloten dat het geen Ford wordt. We hebben geen zin in een tikkende tijdbom. 23S27 is gewoon een probleem en Ford heeft er geen echte oplossing voor. Daarnaast schijnt Ford NL ook niet erg goed bezig om het de terugroepactie daadwerkelijk uit te voeren. Mensen worden aan het lijntje gehouden. Dat met het gebrek aan goede garantie op dit merk, maken dit merk alleen interessant voor lease rijders.
Jammer. Want wat specs, prijs en verbruik betreft lijkt het een toppertje.
We blijven dus maar gewoon bij de Japanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lexus heeft weer andere problemen zoals het vroeg uit productie nemen van reserveonderdelen waardoor bijv. een bumper van een 10 jaar oude RX450h niet meer te krijgen is :')

Maar die auto’s nog wel gewoon voor 25k in de showroom hebben staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
Vergeet Hyundai Tuscan ook niet. Standaard 5 jaar garantie op alles, tegen 7 jaar beperkt van Kia, zijn dezelfde auto's. Kwaliteit van de koreanen doet niks onder voor Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Of een 2023 ipv een 2022 Kuga en dan een gokje wagen. Pfff lastig he.
Het is zo'n mooi ding en de specs kloppen gewoon. Vooral de Titanium en soms de ST Line als er verwarde stoelen inzitten. Maar dat lijkt vaak niet het geval.

[ Voor 53% gewijzigd door pk128934 op 25-11-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
pk128934 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:36:
Of een 2023 ipv een 2022 Kuga en dan een gokje wagen. Pfff lastig he.
Het is zo'n mooi ding en de specs kloppen gewoon. Vooral de Titanium en soms de ST Line als er verwarde stoelen inzitten. Maar dat lijkt vaak niet het geval.
Betrouwbaarder zal de Toyota vast zijn...Maar voor het prijs verschil kan je waarschijnlijk aardig wat onderdelen vervangen...RAV4 oogt overigens ook een stuk "lomper" naar mijn mening.

Ik zou gewoon is met beide opties gaan rijden en kijken hoe ze bevallen, dat is uiteindelijk toch het belangrijkste. Niet jezelf gek maken met problemen die bij sommige mensen optreden. Denk ook even goed na of het PHEV deel meerwaarde voor je bied. Als je op je oprit kan stekkeren en veel lokaal rijd is elektrisch rijden wel echt heerlijk.

Uiteindelijk is de Kuga gewoon bang for buck...Een Corolla Cross 2.0 is qua prijs vergelijkbaar met een Kuga PHEV, RAV4 is zelfs na de recente prijs verlagingen nog steeds significant duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
Ik heb een paar maanden geleden een '23 ST-X gekocht. Lijkt mij een betrouwbare auto, volgens de dealer na 21 ook geen problemen meer. Hebben er zat in onderhoud van mensen die er >50k per jaar mee rijden, zonder problemen. Ik heb zelf ook meer vertrouwen in een relatief groot 2,5 blok, zonder turbo's ect dan in een 1.4 tfsi'tje van VAG, maar dat is misschien ook onterecht.
Vergeet ook niet dat Toyota zelf pechhulp regelt, dat is een reden dat dit merk altijd hoog scoort in betrouwbaarheid statistieken van de ANWB, Toyota sleept ze zelf af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Hiliick schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:53:
Iets meer dan een jaar geleden kregen wij de sleutel van onze nieuwe Kuga ST-Line X.
[Afbeelding]

Na een maand of 6 gereden te hebben, ontvingen wij een aanbieding van onze dealer om tegen een geringe bijdrage onze auto om te ruilen voor het nieuwe model. Na wat wikken en wegen, zijn we akkoord gegaan en wederom weer een ST-Line X besteld. Helaas konden we alleen kiezen tussen 3 kleuren: zwart/ blauw/ groen. De keuze was op zwart gevallen, achteraf wel iets spijt. Het is nu wel echt een aso bak met alles zwart, we waren wel erg gecharmeerd van Chrome Blue.

[Afbeelding]

Inmiddels hebben we het nieuwe model nu 4 weken, echter vallen ons een aantal dingen op en was beniewd naar jullie ervaring/mening
Observaties
1) Iets wat ons toch wel erg tegen valt is de range, deze lijkt aanzienlijk minder ten opzichte van het oudere model. Ondanks dat we er nog geen 1000km mee gereden hebben, viel het ons direct op. Over de zelfde woon werk verkeer km's (35 enkele reis), kon ik in het voorgaande model net aan heen en weer rijden. Weliswaar in de zomer, maar in de winter haalde ik dikwels +/- 50km. Wel in combinatie met het voor vertrek verwarmen. Na ~25.000km/ ~14 maanden zaten we op een gemiddelde van 16kWh/100km. In het nieuwe model zijn we nog niet onder de 21Kwh/100km gekomen, sterker nog het gemiddelde is nu 28kWh/100km en afgelopen 2 weken haal ik net aan een enkele reis naar werk. Hier ook weer met voorverwarmen voor vertrek. Wat is jullie ervaring met het nieuwe model? Wij zijn juist overgegaan, omdat er ons werd beloofd dat dit model een efficiëntere motor zou hebben en meer bereik. De dealer wil er nog niet teveel op ingaan, omdat er nog geen 1000km mee is gereden? Wel fijn trouwens dat er nu bij elke keer dat de auto gestart wordt een vraag naar boven komt of je de rijmodus in de laatste stand wil terug zetten. Wij rijden eigenlijk 90% in Eco, in het oude model kon je door meerdere keren klikken op het knopje in de center consule wisselen. Bij het nieuwe model moet dit eerst via de knop en dan op de display worden geaccordeerd.

2) Irritante snelheids piepje. Bij het oude model kon je dit in het menu uit zetten en bleef het ook uit. Nu moet dit elke rit weer. Wel uitgevonden dat met lang drukken op de "Lim" knop weg gaat.

3) Klopt het dat je in het nieuwe model het actief zelf sturen niet uit kunt zetten (hiermee bedoel ik niet de functie lane assist)? Zodra je cruise control op adaptive zet en je lane assist aan doe gaat die actief sturen. Dit kon in het oude model alleen als je op het knopje met het "stuurtje" drukte. Deze is nu vervangen voor de lane assits welke in de oude op de top van de richting aanwijzer zat.

4) In het oude model hadden we al de AGR stoelen. Hierbij was het uitschuif stuk voor ondersteuning van je benen van "alcantara" dit was in de zomer wel fijn met een korte broek, nu in het nieuwe model is het "leer" wat weer flink heet wordt. Geen enorm probleem, maar toch ff aan denken als die in de volle zon heeft gestaan.

5) Mistlichten voor zijn niet meer aanwezig in het nieuwe model. Bij het oude model had je in de draaiknop voor de verschillende verlichting keuzes, twee knoppen om mist voor en achter aan te zetten. Het viel me op dat dit ontbreekt bij het nieuwe type.
.
Verbeteringen:
1) Een van de grootste verbeteringen is toch wel de beide display's, mid consule als instrumentenpaneel. Stuk innovatiever en oogt direct moderner. Tevens ook een stuk meer instellingen, sommige wel fijn andere zie ik niet zoveel meer waarde in. Het is ook even wennen dat er nu minder fysieke knoppen zijn, Het veranderen van de instellingen van de HID display konden we niet zo snel vinden, zelfs de dealer wist het niet |:( . Bleek in de instellingen van het instrumentenpaneel te zitten. Overigens wel jammer dat deze nog steeds niet ver genoeg naar achtere klapt. Ik ben vrij lang en hierdoor projecteert die de snelheid op mijn motorkap i.p.v. vooruit/op de weg.

2) Geheugen stoelen, helaas zat dit alleen op de vingale in het oude model, maar nu tegenwoordig ook op de ST-Line X. Mijn vrouw en ik hebben een behoorlijk verschil in lengte, in het oude model moesten we dan ook vaak alles weer afstellen na een wisselbeurt. Het is ideaal dat dit nu allemaal vast staat. Iemand een idee of je dit ook aan een sleutel zou kunnen koppelen? Ook bij het in en uitstappen kan je er voor kiezen dat de stoel automatisch naar achteren gaat voor een betere in/uitstap.

3) Sneller, in sport modus heb ik het idee dat het gas respons directer is de de oude. In de normale modus voel je bij het inhalen op de snelweg dat je net iets meer power hebt om in te halen.

4) Draadloos Android auto en WiFi hotspot voor de kids achter. Overigens geen idee hoeveel we van deze functie gebruik gaan maken, maar wel grappige toevoeging

5) Via het menu zag ik dat er ook een alarm in zitten? Iemand idee wat voor type dit is? Kon het niet in de optie lijst/handleiding niet vinden. Was er bij opgave van de verzekering vanuit gegaan dat er net zoals bij de oude geen alarm op zat

6) Er wordt zowaar een type 2 stekker met mooie tas bij geleverd! Bij het oude model kregen we alleen een granny lader in een plastic zakje.

7) Bij vooruit inparkeren wordt er automatisch overgeschakeld naar de voor camera. Bij het oude model moest je dit zelf doen door middel van een knopje. Tevens is de 360° view wel gaaf, wel even wennen!

Over het algemeen dus wel een hoop verbeterpunten, echter dat de range/efficiency zo veel minder lijkt te zijn is toch wel jammer.
Je kunt de stand van de stoel, buitenspiegels en hud instellingen van koppelen aan je sleutel, max 3 stuks.
Na de juiste instelling kiezen voor knop 1,2 of 3 om deze stand op te slaan. Dit gebeurt door de knop langer in te drukken totvje een piep krijgt. Wanneer je de knop 1, 2 of 3 langer indrukt totdat een tweetal pieps heb gehoord dan ditect na de tweede piep de vergrendel toets indrukkennop je afstandsbediening. Wanneer je dit correct uitvoert is de stand aan je sleutel gekoppeld. Mijn vrouw en ik hebben een eigen instelling die automatisch wordt ingesteld bij het openen van de deur of door de afstandsbediening
Pagina: 1 ... 29 ... 42 Laatste