Iets meer dan een jaar geleden kregen wij de sleutel van onze nieuwe Kuga ST-Line X.
Na een maand of 6 gereden te hebben, ontvingen wij een aanbieding van onze dealer om tegen een geringe bijdrage onze auto om te ruilen voor het nieuwe model. Na wat wikken en wegen, zijn we akkoord gegaan en wederom weer een ST-Line X besteld. Helaas konden we alleen kiezen tussen 3 kleuren: zwart/ blauw/ groen. De keuze was op zwart gevallen, achteraf wel iets spijt. Het is nu wel echt een aso bak met alles zwart, we waren wel erg gecharmeerd van Chrome Blue.
Inmiddels hebben we het nieuwe model nu 4 weken, echter vallen ons een aantal dingen op en was beniewd naar jullie ervaring/mening
Observaties
1) Iets wat ons toch wel erg tegen valt is de range, deze lijkt aanzienlijk minder ten opzichte van het oudere model. Ondanks dat we er nog geen 1000km mee gereden hebben, viel het ons direct op. Over de zelfde woon werk verkeer km's (35 enkele reis), kon ik in het voorgaande model net aan heen en weer rijden. Weliswaar in de zomer, maar in de winter haalde ik dikwels +/- 50km. Wel in combinatie met het voor vertrek verwarmen. Na ~25.000km/ ~14 maanden zaten we op een gemiddelde van 16kWh/100km. In het nieuwe model zijn we nog niet onder de 21Kwh/100km gekomen, sterker nog het gemiddelde is nu 28kWh/100km en afgelopen 2 weken haal ik net aan een enkele reis naar werk. Hier ook weer met voorverwarmen voor vertrek.
Wat is jullie ervaring met het nieuwe model? Wij zijn juist overgegaan, omdat er ons werd beloofd dat dit model een efficiëntere motor zou hebben en meer bereik. De dealer wil er nog niet teveel op ingaan, omdat er nog geen 1000km mee is gereden? Wel fijn trouwens dat er nu bij elke keer dat de auto gestart wordt een vraag naar boven komt of je de rijmodus in de laatste stand wil terug zetten. Wij rijden eigenlijk 90% in Eco, in het oude model kon je door meerdere keren klikken op het knopje in de center consule wisselen. Bij het nieuwe model moet dit eerst via de knop en dan op de display worden geaccordeerd.
2) Irritante snelheids piepje. Bij het oude model kon je dit in het menu uit zetten en bleef het ook uit. Nu moet dit elke rit weer. Wel uitgevonden dat met lang drukken op de "Lim" knop weg gaat.
3) Klopt het dat je in het nieuwe model het actief zelf sturen niet uit kunt zetten (hiermee bedoel ik niet de functie lane assist)? Zodra je cruise control op adaptive zet en je lane assist aan doe gaat die actief sturen. Dit kon in het oude model alleen als je op het knopje met het "stuurtje" drukte. Deze is nu vervangen voor de lane assits welke in de oude op de top van de richting aanwijzer zat.
4) In het oude model hadden we al de AGR stoelen. Hierbij was het uitschuif stuk voor ondersteuning van je benen van "alcantara" dit was in de zomer wel fijn met een korte broek, nu in het nieuwe model is het "leer" wat weer flink heet wordt. Geen enorm probleem, maar toch ff aan denken als die in de volle zon heeft gestaan.
5) Mistlichten voor zijn niet meer aanwezig in het nieuwe model. Bij het oude model had je in de draaiknop voor de verschillende verlichting keuzes, twee knoppen om mist voor en achter aan te zetten. Het viel me op dat dit ontbreekt bij het nieuwe type.
.
Verbeteringen:
1) Een van de grootste verbeteringen is toch wel de beide display's, mid consule als instrumentenpaneel. Stuk innovatiever en oogt direct moderner. Tevens ook een stuk meer instellingen, sommige wel fijn andere zie ik niet zoveel meer waarde in. Het is ook even wennen dat er nu minder fysieke knoppen zijn, Het veranderen van de instellingen van de HID display konden we niet zo snel vinden, zelfs de dealer wist het niet

. Bleek in de instellingen van het instrumentenpaneel te zitten. Overigens wel jammer dat deze nog steeds niet ver genoeg naar achtere klapt. Ik ben vrij lang en hierdoor projecteert die de snelheid op mijn motorkap i.p.v. vooruit/op de weg.
2) Geheugen stoelen, helaas zat dit alleen op de vingale in het oude model, maar nu tegenwoordig ook op de ST-Line X. Mijn vrouw en ik hebben een behoorlijk verschil in lengte, in het oude model moesten we dan ook vaak alles weer afstellen na een wisselbeurt. Het is ideaal dat dit nu allemaal vast staat.
Iemand een idee of je dit ook aan een sleutel zou kunnen koppelen? Ook bij het in en uitstappen kan je er voor kiezen dat de stoel automatisch naar achteren gaat voor een betere in/uitstap.
3) Sneller, in sport modus heb ik het idee dat het gas respons directer is de de oude. In de normale modus voel je bij het inhalen op de snelweg dat je net iets meer power hebt om in te halen.
4) Draadloos Android auto en WiFi hotspot voor de kids achter. Overigens geen idee hoeveel we van deze functie gebruik gaan maken, maar wel grappige toevoeging
5) Via het menu zag ik dat er ook een alarm in zitten?
Iemand idee wat voor type dit is? Kon het niet in de optie lijst/handleiding niet vinden. Was er bij opgave van de verzekering vanuit gegaan dat er net zoals bij de oude geen alarm op zat
6) Er wordt zowaar een type 2 stekker met mooie tas bij geleverd! Bij het oude model kregen we alleen een granny lader in een plastic zakje.
7) Bij vooruit inparkeren wordt er automatisch overgeschakeld naar de voor camera. Bij het oude model moest je dit zelf doen door middel van een knopje. Tevens is de 360° view wel gaaf, wel even wennen!
Over het algemeen dus wel een hoop verbeterpunten, echter dat de range/efficiency zo veel minder lijkt te zijn is toch wel jammer.
[
Voor 39% gewijzigd door
Hiliick op 24-11-2024 22:24
]