Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 28 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 09:18
Hallo sinds begin september heb ik de nieuwe kuga. Maar na een 100% lading krijg ik maar 39km. De max wat ik heb gezien was 45km. Zal er iets mis zijn met de auto? Hiervoor had ik ook een kuga en daar kon ik vaak meer dan 50km elektrisch rijden. Dus vroeg me af wat andere mensen deze dagen zien na een volledige lading, met de nieuwe kuga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:45
Komt door het weer, het wordt kouder dus dan helaas ook minder accu capaciteit. Als het weer 20 graden wordt, zal het ongetwijfeld meer zijn dan 39km.

Bij ons met een volle accu op een 100km weg met 35km de accu wel leeg (was rond het vriespunt). In de zomer redden we dan makkelijk de 50 soms 60km op dezelfde weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
michael86 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:02:
Hallo sinds begin september heb ik de nieuwe kuga. Maar na een 100% lading krijg ik maar 39km. De max wat ik heb gezien was 45km. Zal er iets mis zijn met de auto? Hiervoor had ik ook een kuga en daar kon ik vaak meer dan 50km elektrisch rijden. Dus vroeg me af wat andere mensen deze dagen zien na een volledige lading, met de nieuwe kuga.
Had hier ook last van, echter na een uurtje eco te hebben geteden en de airco uitgezet vliegt de waarde naar boven: 57km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchacho
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:45
michael86 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:02:
Zelf heb ik nu met de nieuwe Kuga, met de huidige lagere temperaturen (ochtend 4, middag 11 graden), ongeveer 44km bereik. Dit is ook wat de auto weergeeft (wat dat betreft best wel accuraat). Bij iets warmer weer, zeg rond de 15-20 graden was dit 49 en de piek die ik eenmalig eens heb gezien is 52 geweest.

De auto heb ik in de nacht altijd aan de lader en de vertrektijden zijn ingesteld zodat de accu niet al leeg raakt door het opwarmen van het interieur. Verder rijd ik continue in eco modus en maak ik er een sport van zo optimaal mogelijk om te gaan met de energie.

Voorbeeld van gisteren:
- Ochtend 4 graden (rit circa 22 km waarvan 10km 50-70 wegen binnendoor en circa 12km snelweg 100)

- Middag/avond 11 graden retour waarbij de motor op de laatste km net bijsprong.

We gaan het over een langere periode eens in de gaten houden en zien of in de zomermaanden de wltp kan worden benaderd zoals ik hier wel eens heb gelezen of in ieder geval mijn eigen record van 52km bereik overschreden kan worden! Al met al ben ik al tevreden als ik woon-werk gewoon volledig elektrisch kan halen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:23
Ik heb ook een veel minder groot rijbereik met de nieuwe Kuga. Natuurlijk is het inmiddels frisser, dat speelt uiteraard een rol. Nu ‘s ochtends zo’n beetje 40 km en toen ik de auto vorige week volgeladen ophaalde bij de dealer stond er maar 34 km bereik op en het was toen een graad of 16. Komt bij mij misschien omdat het een showroom model is, veel stil gestaan.

Afgelopen week even bezig geweest met de instellingen. Auto aan, ik denk maximaal 15 minuten bezig geweest en toen zakte het accupercentage van 100 naar 90 procent, bizar gewoon.

Met de vorige Kuga was het minimum zo’n beetje 50 km en vaak tegen of zelfs boven de 70 km.
Het bereik zakt al rijdende wel minder hard lijkt het. Maar of ik ooit weer richting de 70 km kom?

[ Voor 14% gewijzigd door rekel op 06-11-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart G
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-04 13:16
Beste allemaal,
Ik ben nieuw hier dus ff kijken hoe het eerkt. Al veel helezen en opgestoken.
Sinds 1 november de nieuwe Kuga afgehaald.
Ik lees dat er problemen zijn met de app. Die herken ik niet op mijn Samsung S20.
Wat mij wel tegenvalt is het ev bereik. Bij het ophalen was dit 49 km. 100%. Nu 38 km.
Dat valt toch wel tegen. Ik ben geabboneerd op Autoweek en volgens de specs zou 69 km moeten kunnen. Nu weet ik dat de energiedichtheid bij koude weersomstandigheden afneemt. Maar bijna 50%?

Dan vwb de L functie. Ik lees tegenstrijdige berichten maar uit de test die ik hieronder las kwam het gebruik daarvan als meest regeneratieve naar voren. Echter in het instructieboekje staat weer dat die vooral handig is bij gebruik van aanhangers.
Mijn dealer wist ook niet of je dit nu wel of niet moet gebruiken dagdagelijks en of dit kwaad kon.

Kortom, wat is nu wijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
Bart G schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:37:
Beste allemaal,

Dan vwb de L functie. Ik lees tegenstrijdige berichten maar uit de test die ik hieronder las kwam het gebruik daarvan als meest regeneratieve naar voren. Echter in het instructieboekje staat weer dat die vooral handig is bij gebruik van aanhangers.
Mijn dealer wist ook niet of je dit nu wel of niet moet gebruiken dagdagelijks en of dit kwaad kon.

Kortom, wat is nu wijs.
Met licht remmen doe je hetzelfde als met de L knop, terugwinnen van energie. Het is m.i. het meest nuttig om dit bij afdalingen in de bergen te gebruiken, je gebruikt de remmen dan vrijwel niet meer. Je doseert de mate van regeneratie, dus afremmen, door het doseren van het gaspedaal.
Ik vind het zelf wel leuk om bv bij een afrit de L in plaats van de rem te gebruiken, puur gemak dus.
Rem je harder, en ook voor het compleet tot stilstand komen, dan worden ook de mechanische remmen gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door rekel op 06-11-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart G
  • Laatst online: 29-04 13:16
Bedankt voor je reactie...ga het e.e.a. eens uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:29:
[...]

Met licht remmen doe je hetzelfde als met de L knop, terugwinnen van energie. Het is m.i. het meest nuttig om dit bij afdalingen in de bergen te gebruiken, je gebruikt de remmen dan vrijwel niet meer. Je doseert de mate van regeneratie, dus afremmen, door het doseren van het gaspedaal.
Ook daar zijn gradaties, in dat regeneratieve afremmen.
Zie ook hier:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

In onze vlakke polders niet echt van toepassing. Maar in de Alpen wel. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bamboo-54
  • Laatst online: 25-08 14:32
Hallo allemaal, nog één nachtje slapen en dan kan ik mijn ST-line X in Bursting green ophalen!!! Dankzij dit forum al heel veel tips en tricks gelezen over gebruik van mijn Kuga. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54

Arno

PF5A

Gave auto, ik heb precies die uitvoering :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
Bamboo-54 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:00:
Hallo allemaal, nog één nachtje slapen en dan kan ik mijn ST-line X in Bursting green ophalen!!! Dankzij dit forum al heel veel tips en tricks gelezen over gebruik van mijn Kuga. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Heel veel rij plezier! Heb je lang moeten wachten? Wij hebben precies de zelfde besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboo-54
yordy1985 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:31:
[...]

Heel veel rij plezier! Heb je lang moeten wachten? Wij hebben precies de zelfde besteld.
Besteld in februari. Er ging (helaas) wat mis in het toewijzen van de juiste dealer en de leasemaatschappij had dit te laat door. Eigenlijk is pas vanaf juni de hele orderprocedure doorgezet. Dus maand of 4 verloren tijd. Als je het zo bekijkt is order-bouw-levering in ong. 4 maanden nog acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
Bamboo-54 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:43:
[...]

Besteld in februari. Er ging (helaas) wat mis in het toewijzen van de juiste dealer en de leasemaatschappij had dit te laat door. Eigenlijk is pas vanaf juni de hele orderprocedure doorgezet. Dus maand of 4 verloren tijd. Als je het zo bekijkt is order-bouw-levering in ong. 4 maanden nog acceptabel.
4 maanden is ook wat ze bij ons aangeven indd. Valt dan inderdaad nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
De mijne is besteld op 19-06 en afleverdatum kwam binnen op 22-10. Dus precies 4 maand :)

Mijn vorige auto was een Audi en daar heb ik 14 maanden op moeten wachten. Was ook in corona-tijd, toen duurde alles langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Beste allemaal,
Ik ben nieuw hier dus ff kijken hoe het eerkt. Al veel helezen en opgestoken.
Sinds 1 november de nieuwe Kuga afgehaald.
Ik lees dat er problemen zijn met de app. Die herken ik niet op mijn Samsung S20.
Wat mij wel tegenvalt is het ev bereik. Bij het ophalen was dit 49 km. 100%. Nu 38 km.
Dat valt toch wel tegen. Ik ben geabboneerd op Autoweek en volgens de specs zou 69 km moeten kunnen. Nu weet ik dat de energiedichtheid bij koude weersomstandigheden afneemt. Maar bijna 50%?

Kortom, wat is nu wijs.
L betekent dat de wagen extra afremt op de electromotor, dus meer regenereert. Op een weg met veel verkeerslichten en/of lange afdalingen gebruiken.
Zeker niet met een aanhangwagen gebruiken. Door L te gebruiken schaket de versnellingsbak anders, hoger in de toeren en daardoor meer afremmen op de electro motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Een e-CVT schakelt toch niet?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
BertKlkmn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:05:
[...]

L betekent dat de wagen extra afremt op de electromotor, dus meer regenereert. Op een weg met veel verkeerslichten en/of lange afdalingen gebruiken.
Zeker niet met een aanhangwagen gebruiken. Door L te gebruiken schaket de versnellingsbak anders, hoger in de toeren en daardoor meer afremmen op de electro motor
De elektromotor gebruikt de cvt “versnellingsbak” voor zover ik weet niet. Bij een afdaling drijven de wielen de elektromotor aan ipv andersom. En wordt er dus elektriciteit gegeneerd wat weerstand oplevert. En het werkt perfect met een aanhangwagen erachter hoor.
Zoals EHTweak schreef, kan je ook de Hill Decent Control gebruiken. Dan houdt de auto de snelheid vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die is er idd niet. Is allemaal software.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:13:

Zoals EHTweak schreef, kan je ook de Hill Decent Control gebruiken. Dan houdt de auto de snelheid vast.
Idd, die Hill Descent Control, daalt heel decent af... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wierema
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 11:01
Dag allemaal,
Ik sta op het punt ook de knoop door te hakken en een nieuwe 2024 Kuga te bestellen.Ik heb een paar beginnersvraagjes.

Hoewel ik nijg de uitvoering van de ST-LineX, die ik vooral aan de binnenzijde mooier vind (met de zwarte 'plafond'-bekleding en de rode stiksels), neig ik toch meer naar de ActiveX- versie vanwege het wat stoerderder uiterlijk en zoals ik her en der hoor, het minder stug rijden tov de ST-LineX.
En het gaat mij vooral om dat rijdcomfort. Mijn vraag is dan ook: Zit er tussen die twee uitvoeringen daadwerkelijk merkbaar verschil in rijdcomfort?
Zijn er wat jullie betreft andere redenen (die ik misschien nog niet zie) om te kiezen voor of wel een ST-LineX of ActiveX?

Ander vraagje: is het Enterntainmentscherm qua kleurstelling/layout ook per type verschillend? Ik zie YouTube filmnpjes van zowel een mooier (vind ik althans) donkerblauwe lay-out, maar ook van een wat killer grijs/witte layout/indeling van het scherm. Of is dit naar voorkeur in te stellen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:58

Kortom, wat is nu wijs.
Idd heeft licht remmen dezelfde functie als de L-knop, je regenereert dan meer en gebruikt de remblokjes niet.
De L-knop of Grade Assist (hellingassistentie) gebruik je in heuvel/bergachtig gebied en vooral met aanhangwagen/caravan achter de auto.
Nog een opmerking, bij volle accu (80 - 100%) zal bij gebruik van de L-knop/Grade Assist de benzine motor aangaan om af te kunnen remmen op de motor. Er is namelijk 20% ruimte in de accu nodig om te kunnen regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 22:55
Jeetje de range neemt wel rap af nu het wat kouder weer is

Nornaal rond de.50KM nu rond de 38KM met volle.axcu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:17
Goedemorgen KUGA PHEV bezitters!
Ik ben hier nieuw en ben sedeert oktober de trotse bezitter een KUGA PHEV.

Ik heb de volgende vraag.

Ik wil een thuiskomer aanschaffen voor mijn PHEV KUGA, nu is de vraag of dat past over de accu bescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De Eik schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:57:

Ik wil een thuiskomer aanschaffen voor mijn PHEV KUGA, nu is de vraag of dat past over de accu bescherming?
Zoek ff terug in dit topic. Ik heb diverse berichten hierover geplaatst.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EdvanAl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:33:

Idd. Neemt fors af. :-(

Ik rijd woon-werk verkeer in z'n totaliteit 47km. (ca. 50% binnen bebouwde kom, ca. 50% 80km/h wegen). Als ik dan 's-avonds thuis kom, had ik meestal zo rond 10-15km EV-bereik over.
Afgelopen dagen had ik nog 4 km over... Maar nog steeds is 1 HV-accu lading dus voldoende.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:30

yep, de range is echt om te janken nu 8)7 vanochtend 34km bij volle lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik zit deze dagen rond de 35 met een volle accu. Als ik na een rit de stats bekijk, zit ik er net wat boven vanwege regenereren, maar niet heel veel meer.

Eigenlijk is het deze winter van de zotte om ruim 3½ uur te laden om dan < 30 km EV te rijden.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arno schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:01:
[...]

Eigenlijk is het deze winter van de zotte om ruim 3½ uur te laden om dan < 30 km EV te rijden.
Dat zou idd van de zotte zijn.
Maar dat is het niet. Want je rijdt echt wel ruim meer dan die 30km...
is uiteraard wel sterk afhankelijk van de control unit tussen stuur en hoofdsteun ;)

Ik rij de Kuga nu ruim een jaar en zelfs in de wintermaanden kom ik nog steeds een behoorlijk eind met een acculading.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik rij in EV stand zo dat de ICE zo min mogelijk aanspringt; dat gaat vrijwel altijd goed :)

Maar woon-werk is > 35km en dat vind ik zo krom ;)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zit toch echt ruim boven de 40km nu nog. Maar bij mij gaat er opgewekte zonnestroom van afgelopen zomer in, wellicht dat dat scheelt :+ ;).

Op kantoor kan ik m gratis opladen en krijg ook nog kilometer vergoeding.. :).

Ik zat trouwens te denken.. zou het schelen om eerst 10km op benzine te rijden en daarna pas op de batterij? Je zou zeggen dat alles dan warmer is dus meer bereik?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:32:

Ik zat trouwens te denken.. zou het schelen om eerst 10km op benzine te rijden en daarna pas op de batterij? Je zou zeggen dat alles dan warmer is dus meer bereik?
Aangesloten aan de laadpaal, en dan vertrektijd instellen met de gewenste interieurtemperatuur. Da's de beste manier om het inwendige van je PHEV op te warmen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ja dat werkt echt prima. Ding is vol; programma start en ik zie aan de laadpaal dat die de energie voor het opwarmen netjes uit de paal haalt :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:44:
[...]

Aangesloten aan de laadpaal, en dan vertrektijd instellen met de gewenste interieurtemperatuur. Da's de beste manier om het inwendige van je PHEV op te warmen...
Ja dat doe ik ook regelmatig , met name voor het comfort, maar heb de indruk dat dat niet heel veel bereik toevoegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24

EiT

Mwa, gisteren 55 KM enkele rit gereden, dus 110km totaal. Totaal 36KM elektrisch, maar 1:9 op benzine. Viel best tegen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EiT schreef op zondag 10 november 2024 @ 01:59:
maar 1:9 op benzine. Viel best tegen.
Hoe dan?
Heb je op een circuit gereden ofzo? ;)

Zelfs als ik tig kilometer over de Autobahn rijd, dan haal ik dat nog niet eens...
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
  • Laatst online: 28-05 17:01
vanderv schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:12:
[...]

11,2 kWh, meer krijg ik er niet in met 3,7 kWh laden
Bij mij precies hetzelfde. Ik mag blij zijn als ik 20-25 km elektrisch kan rijden met mijn 2024 Kuga ST Line X met alle opties (behalve sunroof). Elke keer als ik bijlaad (max cap. 11kwh terwijl accu 14,4 kwh) wordt de mogelijk te rijden afstand steeds minder. 25km tov de beloofde 68km is toch wel een enorm verschil. Ik snap ook wel dat deze 68km niet haalbaar zijn maar laat om het enigszins aantrekkelijk te maken de volledige accu capaciteit haalbaar zijn en een actieradius van pakweg 45-50km mogelijk zijn. Mij valt dit enorm tegen. Zowel bij dealer als Ford Nederland vind ik geen gehoor. 4x gemaild met Ford NL en alleen n autoreply dat er contact wordt opgenomen. Ik wacht al meer dan 3 weken. Zeer teleurstellend. Jammer. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
Net als alle nieuwe auto's word je knettergek van alle piepjes en meldingen. Om nu de snelheids en verkeersbord meldingen uit te zetten de navolgende tip voor de Ford Kuga PHEV 2024:

Houd de Lim-knop (limiter op stuur) zo'n 5 sec ingedrukt en deze piepjes verdwijnen. In het scherm zie je wanneer je los kunt laten. Werkt perfect. Helaas na elke herstart opnieuw doen, maar mij helpt het enorm. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
JustRudy schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:35:
[...]

Bij mij precies hetzelfde. Ik mag blij zijn als ik 20-25 km elektrisch kan rijden met mijn 2024 Kuga ST Line X met alle opties (behalve sunroof). Elke keer als ik bijlaad (max cap. 11kwh terwijl accu 14,4 kwh) wordt de mogelijk te rijden afstand steeds minder. 25km tov de beloofde 68km is toch wel een enorm verschil. Ik snap ook wel dat deze 68km niet haalbaar zijn maar laat om het enigszins aantrekkelijk te maken de volledige accu capaciteit haalbaar zijn en een actieradius van pakweg 45-50km mogelijk zijn. Mij valt dit enorm tegen. Zowel bij dealer als Ford Nederland vind ik geen gehoor. 4x gemaild met Ford NL en alleen n autoreply dat er contact wordt opgenomen. Ik wacht al meer dan 3 weken. Zeer teleurstellend. Jammer. :'(
Reed je deze auto ook al toen het nog wat warmer was? Twee weken terug haalde ik nog 72,5km elektrisch met het 2023 model voordat de motor aan ging. Met een laadbeurt gaat er ook nooit meer in dan 11kWh en een beetje. Die 72,5km is wel over 80 wegen met wat rotondes, langzaam optrekken en goed anticiperen. Ik doe niet aan voorverwarmen, 18 graden binnentemperatuur, airco uit en stoelverwarming op standje 2 of 3. Nu het kouder is heb ik soms maar 50 elektrische kms.
Mwa, gisteren 55 KM enkele rit gereden, dus 110km totaal. Totaal 36KM elektrisch, maar 1:9 op benzine. Viel best tegen.
1 op 9 benzine? Over welke afstand en met welke snelheid? Haast niet te geloven.. Dan zou ik serieus even langs de garage gaan en de auto laten nakijken.

[ Voor 16% gewijzigd door flo_ op 10-11-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raylan
Er schijnt een flink verschil in elektrische range te zitten tussen de MK3 en MK3.5, wat niet zou moeten maar dit is wel de werkelijkheid. Mijn gaf in de in de warmere dagen ongeveer tussen de 40 and 46km range. Zodra ik de straat uit rij gaat er gelijk 3-4km af. Nu maximaal 35.

En ja, dat is met zuinig rijden, 80 wegen en rustig aan op eco stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raylan schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:25:
Er schijnt een flink verschil in elektrische range te zitten tussen de MK3 en MK3.5...
Maar dan wel als verbetering. M.a.w. de MK3 FL zou net iets verder moeten komen elektrisch. Niet minder...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Hoe krijg je die 1 op 9 voor elkaar met een Kuga?
Vandaag 172 km gereden. Vanmorgen eerste rit van 55 km, waarvan 15 km stad en binnendoor wegen elektrisch, 40 km snelweg op ev-later, 4,5 / 100 km.
Door van Rijswijk naar Dordrecht, 52 km voornamelijk snelweg met 100 km/u, stukken druk en 70 km/u en laatste stuk weer geheel elektrisch, 3,5 / 100 km.
En vanavond terug van Dordrecht naar omgeving Utrecht, eerste paar km elektrisch, snelwegen 80 / 100 / 120 en 130 km/u. Even uitproberen, van 136 op de teller vol gas, jeetje wat is deze nog veel sneller dan de vorige. In no time reed ik 175 km/u. Gauw weer gas los en met 132 km/u tot de afrit. Laatste 7 km binnendoor elektrisch, totaal 4,7 / 100 km = 1 op 21,3.
En thuis nog 4 km rijbereik op stroom over, niet goed genoeg uitgekiend dus….
Thuis vertrokken met voorverwarmde auto en tussendoor niet geladen.
Dus vandaag een acculading verbruikt en qua benzineverbruik zuiniger dan 1 op 20 met ongeveer 1 op 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
Ik heb deze auto vanaf 31-7-24 en inmiddels 1900 km op de klok. (4 weken vakantie zonder auto). Het hoogste aantal km volgens dashboard was 52 km. En steeds minder aan het worden, nu zo'n 33 km volledig geladen. Geen stoel of stuurverwarming en climate control op 22 graden. Normale rijstijl voornamelijk stadsverkeer.
Al 2x in garage geweest en onboard loader en accucellen zijn volledig doorgemeten en alles werkt naar behoren. Wordt gezegd.

De eerder vermelde afstanden (dashboard) kloppen niet want als ik de straat uitrij ben ik al 2 km kwijt.

Bij dealer en Ford krijg ik geen gehoor en als ik alles op dit forum lees ben ik niet de enige.

Hier moeten we iets mee, maar wat,???????

[ Voor 1% gewijzigd door JustRudy op 11-11-2024 01:22 . Reden: Schrijffouten hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

1:9? Gewoon geen accu lading hebben, kou en beetje doorrijden (130-150) op 40KM snelweg.

[ Voor 4% gewijzigd door EiT op 11-11-2024 07:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bamboo-54
TADAAAAA. Afgelopen vrijdag de Kuga ST-line X opgehaald en natuurlijk meteen flink uitproberen. Zeer fijne auto, heerlijk stil. Nog volop aan het ontdekken, maar vanochtend een rit met 48 elektrische kilometers (op een afstand van 65 km). Snelheid rond de 105, in Eco-stand en voorverwarmde auto/accu. Valt me alles mee met de lagere temperaturen.

Dit weekend uiteraard ook al even de verschillende rijmodi geprobeerd en de achterbank wil alleen maar in SPORT rijden - JIHAA :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEaSgPaJ63e7OY9jVOfuqyp6wLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLcovwOEbIyfKCKTrgQT3XSh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y1o-UjlLOu27hNki5g8i17b9RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHg3zYzwdWDuebozSBvQHH6l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9ent4XML-jObGE4ntKgDxJiT_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzkfKhJyNAccrjQolfEwr8Ix.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Bamboo-54 op 11-11-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Vreemde cijfers allemaal…mijn Vignale uit ‘21 rijdt eigenlijk in alle omstandigheden makkelijk 45 km (uitzondering tijdens de wintersport, als t keihard vriest en ik de auto vantevoren start zonder ingeplugd te zijn). Als ik op benzine doorrijdt (dus niet in Nederland, maar Duitsland waar ik rond de 150 rij) dan wordt hij zeker minder zuinig, maar zeker geen 1:9). Bij 100/120 is hij redelijk zuinig voor zijn formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Ik herken deze cijfers ook niet. Mijn boordcomputer staat nu op 4000km, en een verbruik van 1:35. Elke avond opladen en soms op mn werk, w-w is 80km. En veel lange stukken in de weekeinden. Vind ik een super verbruik. Ik heb een '23 ST-X op 18" banden. Dit is misschien wel de beste uitvoering qwa range als ik hier zo de reacties lees. Hoe dat komt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
JustRudy schreef op maandag 11 november 2024 @ 01:19:
climate control op 22 graden.
...
Hier moeten we iets mee, maar wat,???????
Climate control op 19, trui aan en de stoelverwarming aan als je het te koud hebt.
(Bovenop het reeds vaak genoemde vooraf opwarmen terwijl de auto nog aan de stekker hangt.)

[ Voor 16% gewijzigd door Propheticus op 11-11-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Arno schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:54:
Ja dat werkt echt prima. Ding is vol; programma start en ik zie aan de laadpaal dat die de energie voor het opwarmen netjes uit de paal haalt :)
Totdat het echt kouder wordt, dan start ie schaamteloos die 2,5 liter terwijl ie aan de laadpaal hangt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:36:
[...]

Totdat het echt kouder wordt, dan start ie schaamteloos die 2,5 liter terwijl ie aan de laadpaal hangt :+
Ik rijd nu ruim een jaar in onze Kuga ST-X, maar dat heb ik nog nooit bemerkt hoor.
Nu heeft het weliswaar geen 20 graden gevroren afgelopen jaar, maar dan nog. Bij enige graden onder nul, slurpt 'ie wel wat meer uit m'n laadpaal om op te warmen en het HV-accu circuit te verwarmen. Maar het Atkinson blok blijft stil & uit.

[toevoeging]:
Wat @Arno al aangeeft, de benzinemotor starten om de boel op te warmen mag gewoon niet.

En wat ik zelf laatst bemerkte, tijdens een korte vakantie in Duitsland, waarbij de Kuga niet aan een laadpaal hing. De ingestelde vertrektijd/opwarmen wordt niet uitgevoerd. Want de auto is niet ingeplugd. M.a.w. moest ik alsnog ijs krabben... :-(

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 11-11-2024 09:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Glashelder schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:36:
[...]

Dat zal vast niet mogen van de EU :+

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is dan opmerkelijk want de mijne doet het geregeld als het 2 graden of kouder is terwijl hij aan de laadpaal hangt...

En volgens mij heb ik ook genoeg anderen gezien hier waarbij dat gebeurd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
1:9 lukt wel, met een stevige caravan aan de trekhaak :D

Overigens bij hele kleine stukjes zonder acculading zie ik het ook gebeuren...Dan rij je eerste 2km met verhoogd toerental en slecht verbruik om dan vervolgens het volgende korte stukje van 2km volledig elektrisch te rijden. Uiteindelijk zit je dan gemiddeld weer rond de 1:18 :+

Wat verbruik je bij 150 op de teller? Kan mij voorstellen dat de benzine dan erg hard gaat. Atkinson gedijd gewoon het beste bij een rustige rijstijl, dat zie je ook goed terug bij andere Atkinson hybrides (Toyota)

Mijn ouders rijden rustig/soepel, vrijwel altijd eco en veel provinciaal. Begin oktober de boordcomputer gereset en vorige week stond hij op 1:78 over bijna 1000 kilometer. In de eigen omgeving gaat vrijwel alles elektrisch, het is de sporadische langere rit waar de benzine er doorheen gaat. Dat is overigens een '21 Titanium op 17" zomersloffen, dat draagt ook nog wel een klein steentje bij.

[ Voor 5% gewijzigd door nooberke op 11-11-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Glashelder ff voor de goede orde: van wanneer is jouw Kuga? Bouwjaar?

Zou me nog kunnen voorstellen dat er s/w matig iets anders is ingeregeld qua mogelijkheden/regelgeving?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:29:
@Glashelder ff voor de goede orde: van wanneer is jouw Kuga? Bouwjaar?

Zou me nog kunnen voorstellen dat er s/w matig iets anders is ingeregeld qua mogelijkheden/regelgeving?
Gebouwd in september 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
  • Laatst online: 09-06 23:29
Raylan schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:25:
Er schijnt een flink verschil in elektrische range te zitten tussen de MK3 en MK3.5, wat niet zou moeten maar dit is wel de werkelijkheid. Mijn gaf in de in de warmere dagen ongeveer tussen de 40 and 46km range. Zodra ik de straat uit rij gaat er gelijk 3-4km af. Nu maximaal 35.

En ja, dat is met zuinig rijden, 80 wegen en rustig aan op eco stand.
Ik mag toch hopen dat dit niet zo is. Ik had juist begrepen dat de FL zuiniger zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:05
nooberke schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:29:
1:9 lukt wel, met een stevige caravan aan de trekhaak :D

Overigens bij hele kleine stukjes zonder acculading zie ik het ook gebeuren...Dan rij je eerste 2km met verhoogd toerental en slecht verbruik om dan vervolgens het volgende korte stukje van 2km volledig elektrisch te rijden. Uiteindelijk zit je dan gemiddeld weer rond de 1:18 :+

Wat verbruik je bij 150 op de teller? Kan mij voorstellen dat de benzine dan erg hard gaat. Atkinson gedijd gewoon het beste bij een rustige rijstijl, dat zie je ook goed terug bij andere Atkinson hybrides (Toyota)

Mijn ouders rijden rustig/soepel, vrijwel altijd eco en veel provinciaal. Begin oktober de boordcomputer gereset en vorige week stond hij op 1:78 over bijna 1000 kilometer. In de eigen omgeving gaat vrijwel alles elektrisch, het is de sporadische langere rit waar de benzine er doorheen gaat. Dat is overigens een '21 Titanium op 17" zomersloffen, dat draagt ook nog wel een klein steentje bij.
Ik mis op dit soort momenten de 'Instantaneous fuel usage' meter die ik op de focus en fiesta had. Dat je het actuele verbruik en niet het gemiddelde verbruik ziet. Net als dat ik het leuker zou vinden om in de kuga een toerenteller te hebben dan een power meter. Beide helaas niet met forscan aan te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-09 09:42
x0z8_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:53:
[...]

Ik mis op dit soort momenten de 'Instantaneous fuel usage' meter die ik op de focus en fiesta had. Dat je het actuele verbruik en niet het gemiddelde verbruik ziet. Net als dat ik het leuker zou vinden om in de kuga een toerenteller te hebben dan een power meter. Beide helaas niet met forscan aan te zetten
Ik heb de toerenteller keer in mijn dashboard gehad alleen geen idee hoe ik deze erop heb getoverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny4_SsymAYh19DFuvihucMuOtfU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sXJZXgvt26SuWrJVbGU7GGeu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:05
Splitrr schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:33:
[...]

Ik heb de toerenteller keer in mijn dashboard gehad alleen geen idee hoe ik deze erop heb getoverd.

[Afbeelding]
Das een bekende bug die ik helaas nog niet tegen ben gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:53:
[...]

Ik mis op dit soort momenten de 'Instantaneous fuel usage' meter die ik op de focus en fiesta had.
Die is er toch?
Weliswaar niet als getal, maar wel als een streepje op die horizontale verbruiksbalk. Daaraan kun je toch aardig goed aflezen wat het fossiele sap verbruik is.
Bij het optrekken, bij het gebruik van de ICE motor, zie je het verbruik fors toenemen. Terwijl bij een constante snelheid, b.v. 85km/h op een provinciale weg, ik verbruikscijfers van soms wel >1:20 zie. :)

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 11-11-2024 10:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat mij trouwens opvalt de laatste tijd aan de app is dat hij meldingen geeft dat de auto klaar is met laden terwijl hij volgens mijn laadpaal nog vol aan het laden is. Zien jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Kennelijk heeft Tweakers het meest actieve Ford Kuga Forum!

Deze maand onze Kuga PHEV uit 2022 voor het eerste voor een 2 jaars beurt gestuurd. naar een officiële Ford garage voor behoud van de verlengde garantie.

Want ons verbaasde is dat ze de PHEV in het zelfde schema gooien als een volledige brandstof versie. Er word niet gekeken hoeveel kilometers en elektrische gereden vs hoeveel op brandstof.
Wij hebben van de 18.000km ruim 9500km elektrische gereden.

Maar als we dan vragen wanneer volgende beurt, zeggen ze 30.000km (of 2 jaar), maar dit maakt dan niet uit of dit brandstof of elektrische kilometers zijn.
Ik zou bijvoorbeeld denken dat het werkt zoals bij een trekker, waar er naast kilometerstand ook een "draai uren stand" is.
Dus trekker moet olie verversen bij 1000 kilometer of 500 draaiuren.

Ook word er niets aan controle gedaan elektrische "kant" , geen diagnostiek van de accu (laad cyclus, percentage cel problemen voltage ect) gedaan. Pas als de auto een fout melding geeft word er naar gekeken?

Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben wij gewoon een matige officiële garage getroffen? Of is dit het moderne auto onderhoud "the computer says no".
Dus blind kijken wat protocol zegt.

Hiervoor heb ik een Ford Focus TDCi gereden waar ik deels zelf onderhoud deed, maar ook van lokale vakgarage waar ik gewoon duidelijk advies kreeg. "Let op je remblokken hebben nog x mm, check even over 6 maanden hoe dik ze zijn of je veilig de winter in kan".

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

BroederM schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:22:
Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben wij gewoon een matige officiële garage getroffen? Of is dit het moderne auto onderhoud "the computer says no".
Dus blind kijken wat protocol zegt.
Garage volgt gewoon een checklist vanuit Ford.
Met een beetje geluk loopt er iemand met passie rond die ook nog even naar veel voorkomende problemen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Schijnt vaker te gebeuren.
Maar er is een update:
https://www.kuga-forum.de...tiv-wegen-systemleistung/

SSM 51616 Kuga PHEV - Engine starting in "EV NOW" below freezing ambient temperatures
https://www.kuga-forum.de...e/?postID=56306#post56306

Heeft jouw Kuga wellicht die s/w update nog niet gehad?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat zou kunnen inderdaad.. hij doet het ook gewoon terwijl hij nog aan de laadpaal hangt en ik de auto heb gestart via de app :') Dus of het helemaal hetzelfde is.. Ik zal het vragen als ie weer voor onderhoud gaat. Dat zal ergens in februari zijn waarschijnlijk.

Is toch wel genant hoor, zo'n ronkende 2,5 liter die aan de lader hangt waar aan beide zijden aan de achterkant allemaal uitlaatgassen uit ontsnappen :D Hij maakt ook best wat geluid als ie koud gestart is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
Glashelder schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:31:
Is toch wel genant hoor, zo'n ronkende 2,5 liter die aan de lader hangt waar aan beide zijden aan de achterkant allemaal uitlaatgassen uit ontsnappen :D Hij maakt ook best wat geluid als ie koud gestart is :D
In ieder geval wel duidelijk dat het niet van die afzichtelijke nep uitlaten zijn :( >:)

Kan mij voorstellen dat het rare blikken oplevert als er een auto met ronkende benzine motor aan de lader staat :9 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb het vandaag nog eens ff precies genoteerd.
De kilometerstand + het continu herberekende EV-bereik, tijdens het woon-werk verkeer.

Hedennacht volgeladen en voorverwarmd voor vertrek.
EV instelling + ECO stand. En zoveel mogelijk op de ACC gereden.
56km/h binnen de bebouwde kom, 87km/h op de provinciale weg.
24 km heen, 24 km terug.

km stand-----EV-bereik
--0--------------61 start vanaf huis (8 graden buitentemperatuur)
--8--------------55 binnen de bebouwde kom
-21--------------38 provinciale weg
-24--------------37 binnen de bebouwde kom

(tijdens stilstand overdag verliest 'ie ook wat lading)

--0---------------35 vertrek vanaf werk (10 graden buitentemperatuur)
--3---------------33 binnen de bebouwde kom
-15--------------17 provinciale weg
-24--------------10 binnen de bebouwde kom
en weer thuis.

Kortom, (bijna) 48 km heen en weer gereden en nog 10 km EV-bereik over.
Je merkt ook duidelijk dat rijden binnen de bebouwde kom een stuk minder energie kost dan de polderwegen.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 11-11-2024 21:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
Met welke Kuga.? Een bereik van EV 61km heb ik in mijn 2024 Kuga nog nooit gezien. Zou idd mooi zijn, in ieder geval voldoende. Mijn bereik bij volledige lading is slechts 32km.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXUzsDly-RnS-3fviPxM4m2Pgrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmDwk4madwa7zpRUTwJ4AGRR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
Hoe dan.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 08:09
Hallo, mijn Kuga PHEV uit 2023 staat geparkeerd in mijn garage (niet verwarmd) waar het nooit onder nul komt. De motor start dan nooit bij het wegrijden in de EV later mode. Wel start de motor gelijk als ik op visite ben geweest en de auto buiten staat met een buiten temperatuur van 4 graden en de binnen temperatuur is ingesteld op 20 graden. De hoeveelheid km's die je volledig elektrisch kan rijden hangt helmaal af van je rechtervoet. Op de snelweg bij gewoon 100 km/hr gaat er per kilometer gewoon 2 kilometer van je bereik af ( kan iets meer of minder zijn afhankelijk van de wind )maar rij je lekker door de polder ( 60km/hr) kan het wel zo zijn dat er 1 kilometer van je bereik afgaat per gereden 3 kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vanmorgen 59km bereik! Zonder voor te verwarmen.

Vignale uit 2023.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
Maar waarom krijg ik die 61km er niet in.? Dat ik er daadwerkelijk afhankelijk van mijn rijstijl die 61km niet mee haal snap ik. De aangegeven 32 haal ik ook niet. Is nogal een verschil. 61km geladen en 58km daadwerkelijk rijden of zoals bij mij 32km geladen en 25 km daadwerkelijk rijden. Ook de mijne staat in garage en niet onder 0 graden. Staat trouwens in normale mode en hybride stand. Eco of normaal is het verschil niet. Trouwens ook zoiets: waarom niet standaard in Eco-mode.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
JustRudy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:40:
Maar waarom krijg ik die 61km er niet in.? Dat ik er daadwerkelijk afhankelijk van mijn rijstijl die 61km niet mee haal snap ik. De aangegeven 32 haal ik ook niet. Is nogal een verschil. 61km geladen en 58km daadwerkelijk rijden of zoals bij mij 32km geladen en 25 km daadwerkelijk rijden. Ook de mijne staat in garage en niet onder 0 graden. Staat trouwens in normale mode en hybride stand. Eco of normaal is het verschil niet. Trouwens ook zoiets: waarom niet standaard in Eco-mode.?
Ik denk omdat je de thermostaat op 22 hebt staan. Verwarming kost veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Glashelder schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:59:
Wat mij trouwens opvalt de laatste tijd aan de app is dat hij meldingen geeft dat de auto klaar is met laden terwijl hij volgens mijn laadpaal nog vol aan het laden is. Zien jullie dat ook?
Heb juist andersom. Volgens de homewizard slimme stekker zakt het laadvermogen om 04:00 van 2.2kW naar ~2W, de melding dat de auto volledig is geladen komt pas na 05:00 binnen (gedempt gelukkig :) )

Er klopt naderhand vaak weinig van de laadhistorie. Ik hang de auto 's avonds aan de stekker, maar volgens schema start deze pas om middernacht met laden (laagtarief, oud contract). Dit is ook te zien aan de slimme stekker / P1-dongle data. Volgens de FordPass app is er pas om 00:34 gestart met laden en is er 7kWh ingegaan. De slimme meter toont echter 11.6kWh, wat ook beter klopt met ~11kWh in een 'lege' accu stoppen.
De tijden en waardes worden helemaal grappig als je hebt opgeladen over 2 tijdvakken. Ik heb 11:00-17:00 (laden op zon) en 00:00-07:00 (nachtelijk laagtarief) ingesteld. Als ik om 16:00 begin met laden en de rest na middernacht klopt er echt helemaal niets van de historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07

FutureCow

(C) FutureCow

Hier ook een nieuwe trotse bezitter van een Kuga PHEV ST-X uit 2021.
Totdat ik gister weg moest rijden en de 12v accu leeg was...(Verder thuis helemaal opgeladen met 16A laadpaal)
Bekend probleem lees ik her en der. Maar ik zou verwachten dat de software van mijn auto al wel een update heeft gehad? In 05-2023 heeft deze bij de dealer nog onderhoudt gehad en nu voor aflevering nog een beurt(niet Ford Dealer). Wat moet er precies geupdate worden om dit probleem om te lossen? Nieuwe AGM accu van 70ah zal in ieder geval schelen denk ik, maar als de software niet goed is, lost dat natuurlijk niet de kern van het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-09 09:42
FutureCow schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:41:
Hier ook een nieuwe trotse bezitter van een Kuga PHEV ST-X uit 2021.
Totdat ik gister weg moest rijden en de 12v accu leeg was...(Verder thuis helemaal opgeladen met 16A laadpaal)
Bekend probleem lees ik her en der. Maar ik zou verwachten dat de software van mijn auto al wel een update heeft gehad? In 05-2023 heeft deze bij de dealer nog onderhoudt gehad en nu voor aflevering nog een beurt(niet Ford Dealer). Wat moet er precies geupdate worden om dit probleem om te lossen? Nieuwe AGM accu van 70ah zal in ieder geval schelen denk ik, maar als de software niet goed is, lost dat natuurlijk niet de kern van het probleem op.
Als je de ford app download en je vult VIN nummer in van je auto. (rechtsonder in voorruit) kan je zien of er nog terugroepacties / updates etc open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Afgeleverd in september 2023. Gebouwd enkele maanden eerder in Valencia...

ST-X model op 18" banden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Propheticus schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:17:
[...]

Er klopt naderhand vaak weinig van de laadhistorie. I
Die heb ik het afgelopen jaar nog nooit kloppend c.q. zinnig gezien.
Meestal meldingen in de trant van "100% geladen, 0 kWh geladen"
Of nog gekker "17kWh geladen" Dat kan gewoon technisch gezien niet eens!?! 8)7

Gelukkig registreert de Shelly Pro 1PM in m'n laadpaal het wel correct.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07

FutureCow

(C) FutureCow

Splitrr schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:02:
[...]

Als je de ford app download en je vult VIN nummer in van je auto. (rechtsonder in voorruit) kan je zien of er nog terugroepacties / updates etc open staan.
Stond alleen een Sync 3 update nog open, deze heb ik ondertussen zelf gedaan met een USB. Verder staat er niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-09 17:52
FutureCow schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:54:
[...]

Stond alleen een Sync 3 update nog open, deze heb ik ondertussen zelf gedaan met een USB. Verder staat er niks
Hoe lang heb jij in de auto gezeten voor die update met een USB stick? Ik heb het nu 2 keer gedaan maar ook de laatste keer. Tot twee keer aan toe bijna 3 uur in de auto gezeten op de oprit.
Vind ik wat absurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Probeer het via de wifi. Wel het contact aan laten, maar hoef je niet in de auto te blijven zitten. Duurt wel lang inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
atanis schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:17:
Probeer het via de wifi. Wel het contact aan laten, maar hoef je niet in de auto te blijven zitten. Duurt wel lang inderdaad.
Inmiddels ben ik klaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
JustRudy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:30:
Met welke Kuga.? Een bereik van EV 61km heb ik in mijn 2024 Kuga nog nooit gezien. Zou idd mooi zijn, in ieder geval voldoende. Mijn bereik bij volledige lading is slechts 32km.[Afbeelding]
Hier een titanium X uit september 2022 op 17 inch all weather banden, 51 km elektrisch vanmiddag om 13.00 uur zonder voorverwarmen (8km 80 km weg, rest snelweg op 101 km/u). En mijn woon werk verkeer is 20 km enkele reis (80km weg) en dat haal ik makkelijk elke dag, tussen de 8 en 15 km over, beetje afhankelijk van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatD
  • Laatst online: 20-09 23:38
Ben ik dan de enige die zn kuga zover op kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatD
  • Laatst online: 20-09 23:38
Tot 84 km bedoel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Laatst online: 20:58
Pascal P schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:55:
[...]

Hoe lang heb jij in de auto gezeten voor die update met een USB stick? Ik heb het nu 2 keer gedaan maar ook de laatste keer. Tot twee keer aan toe bijna 3 uur in de auto gezeten op de oprit.
Vind ik wat absurd worden.
De Sync update zelf duurt niet zo lang, wel de kaart update. Die kan je het best starten als je een langere rit moet rijden. Is de update nog niet klaar als je stopt, USB stick laten zitten. De update gaat dan verder bij de volgende rit(ten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar rijd je ook daadwerkelijk die afstand compleet EV?
Met de huidige buitentemperaturen?

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 12-11-2024 21:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raylan
JustRudy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:30:
Met welke Kuga.? Een bereik van EV 61km heb ik in mijn 2024 Kuga nog nooit gezien. Zou idd mooi zijn, in ieder geval voldoende. Mijn bereik bij volledige lading is slechts 32km.[Afbeelding]
Het zelfde hier, 34 en 31 zodra ik van mn parkeer plek af draai :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Hier momenteel tussen de 30 en 35, afhankelijk van wanneer de accu vol is. Met voorverwarming aan laadt de accu iets bij en is het meestal 35.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Gisterochtend stond er 52 km op en is mijn vrouw met de auto weg geweest. Vanmorgen gaf ie 48 km aan. Ritje van 16 km heen en 16 km terug, voornamelijk provinciale weg, en een stukje snelweg plus 50 wegen. Bij thuiskomst nog 16 km over. Dan klopt het zowaar eens een keer precies! Vanmorgen was de auto voorverwarmd bij vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-e-m
  • Laatst online: 09-06 23:29
Vanochtend 37km (90% geladen) bij mijn Kuga uit 2020. Deze heeft een wltp van 56 km, naar mijn idee prima met in achtneming van de koude omstandigheden. De nieuwe Kuga heeft een wltp van 69 km, vandaar dat ik zou verwachten dat deze verder komt met dezelfde accu capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
Mijn laatste laadsessie bij 100% was volgens dashboard 32 km en hier heb ik 29 stadskilometers mee gereden. In koude omstandigheden. Ben ik al blij mee (niet echt.....). Ben best wel jaloers op de bezitters van vorige modellen als ik het lees. Voor mij zijn het best wel dure km's zo.

11kwh × €0,32=€3,52 als ik 30km ermee rijd. Dat is €11,73 per 100km. Bij een literprijs van €1,90 is dat 6,17 liter per 100km oftewel 1 op 16,2. Kan ik net zo goed op benzine rjiden. Andere som: 11kwh -> 30 km is 36,7kwh per 100 km. Zo'n zware rechtervoet heb ik nu ook weer niet. 24-26kwh is al behoorlijk. Terwijl het vorige model bijna 1,5 doet op dezelfde 11kwh dan kom je hierop zo'n beetje uit. Mijn vorige auto op gas was dan een stuk voordeliger. Jammer want voor de rest is de Kuga een heerlijke auto.

Ik ben hier best wel teleurgesteld over en ja zoals r-e-m zegt was een WLTP van 68km beloofd. Dit is je reinste reclamebedrog. Bij andere merken zie je dat niet. En nogmaals ik zou tevreden zijn als ik met zo'n WLTP daadwerkelijk iets meer dan 50km zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
En @JustRudy, heb je al eens geprobeerd de thermostaat omlaag te zetten naar 19 graden?

WLTP is onder gecontroleerde omstandigheden. Waaronder: een buitentemperatuur van 23 graden.
Een elektrisch aangedreven auto zonder warmtepomp is gewoon veel stroom kwijt aan verwarmen bij lage temperaturen.

Ik zal er hierna over ophouden, maar ik heb het al 2 keer aangedragen en je lijkt het te (willen) negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
r-e-m schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:57:
Vanochtend 37km (90% geladen) bij mijn Kuga uit 2020. Deze heeft een wltp van 56 km, naar mijn idee prima met in achtneming van de koude omstandigheden. De nieuwe Kuga heeft een wltp van 69 km, vandaar dat ik zou verwachten dat deze verder komt met dezelfde accu capaciteit.
Ik heb ook een 2020 model en haal bij 7 a 8 graden buitentemp. ongeveer 45km. Ook heb ik gemerkt dat als de indictor aangeeft dat de accu leeg is, je soms toch nog wel een km of iets meer zelfs kunt rijden. Die km indicatoren van elektrische aandrijvingen zijn van zoveel factoren afhankelijk, en de efficiencymarges zo dun dat je je er niet blind op moet staren. Wat helpt wel": voorverwarmen....ecostand....rustig rijden, veel laten rollen, zonder gas geven (coasting) en niet boven de 100km/h gaan.
Naast de kuga hebben we nog een Hyundai ioniq 2017 electric (range ca. 220 km met 28kWh accupakket, echt een efficiencymonster! 10kWh/100km is redelijk makkelijk te halen, daar kan je met de Kuga alleen maar van dromen). Maar daarmee leer je wel hoe je elektrisch moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
Propheticus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:38:
En @JustRudy, heb je al eens geprobeerd de thermostaat omlaag te zetten naar 19 graden?

WLTP is onder gecontroleerde omstandigheden. Waaronder: een buitentemperatuur van 23 graden.
Een elektrisch aangedreven auto zonder warmtepomp is gewoon veel stroom kwijt aan verwarmen bij lage temperaturen.

Ik zal er hierna over ophouden, maar ik heb het al 2 keer aangedragen en je lijkt het te (willen) negeren.
Ja, ik heb de thermostaat op 19 gezet en neem de adviezen wel degelijk ter harte. Ik ben dus nog altijd zoekende. Het is toch vreemd dat onder dezelfde condities met vernieuwde specs er een slechter resultaat gehaald wordt. Het is niet regelmatig dat ik zo 'n grote investering doe. Voor de 54k wil ik wel krijgen waarvoor ik betaald heb.

Met uw laatste opmerking geef u me het gevoel dat ik aan het zeuren ben.
Dat ik enigszins teleurgesteld ben klopt. Daarnaast ben ik benieuwd of ik de enige ben, maar zoals blijkt is dat niet zo.
Daar is dit platform toch voor.!

Ik heb lang gedacht dat er iets fout was met mijn aankoop. Wellicht dat Ford hierin iets kan betekenen middels een update bijvoorbeeld. Dat kun je alleen bereiken met een collectief maar niet als eenling. Dus aan alle anderen in dit topic blijf svp reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
JustRudy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:24:
[...]

Ja, ik heb de thermostaat op 19 gezet en neem de adviezen wel degelijk ter harte. Ik ben dus nog altijd zoekende. Het is toch vreemd dat onder dezelfde condities met vernieuwde specs er een slechter resultaat gehaald wordt. Het is niet regelmatig dat ik zo 'n grote investering doe. Voor de 54k wil ik wel krijgen waarvoor ik betaald heb.

Met uw laatste opmerking geef u me het gevoel dat ik aan het zeuren ben.
Dat ik enigszins teleurgesteld ben klopt. Daarnaast ben ik benieuwd of ik de enige ben, maar zoals blijkt is dat niet zo.
Daar is dit platform toch voor.!

Ik heb lang gedacht dat er iets fout was met mijn aankoop. Wellicht dat Ford hierin iets kan betekenen middels een update bijvoorbeeld. Dat kun je alleen bereiken met een collectief maar niet als eenling. Dus aan alle anderen in dit topic blijf svp reageren.
Zal toch ook even hier reageren voor het meer publieke discours na de reactie op je bericht onder mijn profiel.

Ik snap dat je hier toch wat teleurgesteld over bent, zou ik denk ik ook zijn.
Wel is de WLTP geen belofte, noch een garantie. Het blijft een laboratoriumtest.
In de verschillende autoreviews zie je dat ~2/3e van dat bereik vaak een realistischere schatting is.

Toch is slechts 30 stadse (max 50km/u?) kilometers wel erg laag.
Vandaag heb ik met ~87% lading een schatting gezien van 54km. Heen en weer naar werk is 58km. Ik heb ~5km de motor er bij aan gehad en rijd een stuk A2 (100km/u GPS - 105 op de teller). Kwam met 0km resterende lading thuis aan.
Eco stand, A/C uit, 19graden en een beetje stoel/stuurverwarming in het begin.
(in een 2022 model ST-Line X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRudy
Propheticus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:29:
[...]

Zal toch ook even hier reageren voor het meer publieke discours na de reactie op je bericht onder mijn profiel.

Ik snap dat je hier toch wat teleurgesteld over bent, zou ik denk ik ook zijn.
Wel is de WLTP geen belofte, noch een garantie. Het blijft een laboratoriumtest.
In de verschillende autoreviews zie je dat ~2/3e van dat bereik vaak een realistischere schatting is.

Toch is slechts 30 stadse (max 50km/u?) kilometers wel erg laag.
Vandaag heb ik met ~87% lading een schatting gezien van 54km. Heen en weer naar werk is 58km. Ik heb ~5km de motor er bij aan gehad en rijd een stuk A2 (100km/u GPS - 105 op de teller). Kwam met 0km resterende lading thuis aan.
Eco stand, A/C uit, 19graden en een beetje stoel/stuurverwarming in het begin.
(in een 2022 model ST-Line X)
Bedank voor deze reactie. _/-\o_
Mijn laatste rit zoals gemeld was echt onder deze condities echter zonder de stoel/stuurverwarming.
Ik zou ontzettend blij zijn met het door u geschetste resultaat.
Jaloers. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
JustRudy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:39:
[...]

Bedank voor deze reactie. _/-\o_
Mijn laatste rit zoals gemeld was echt onder deze condities echter zonder de stoel/stuurverwarming.
Ik zou ontzettend blij zijn met het door u geschetste resultaat.
Jaloers. :'(
Vraag me af vanaf welk punt je garantie of non-conformiteit kunt claimen. De door Ford gedeelde bereikscijfers / WLTP zijn dan wel geen garantie maar scheppen wel een verwachting. Minder dan de helft halen bij snelheden van slechts 50km per uur wijkt wel érg veel af.

Nog even een mogelijke oorzaak uitsluiten: was dit 30km in 1 of 2 stints, of veel kleine stukjes met daar langere tijd -waarin de auto weer afkoelt- tussen?

[ Voor 22% gewijzigd door Propheticus op 13-11-2024 19:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VanguardWR
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-05 17:18
Ik mag mijzelf hier melden :) kia niro weg, Ford Kuga ST Line x, Tech en winter pakket, trekhaak en de mooie velgen coming soon :) kan niet wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor wie nog op een vers te fabriceren Kuga PHEV zit te wachten:

https://www.kuga-forum.de...l/?postID=68431#post68431

dat kon nog wel ff gaan duren. :-(
Dit i.v.m. de catastrofe in/rond Valencia.

https://www.automotivelog...upply-chain/46328.article

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 28 ... 48 Laatste