Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 27 ... 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 11:33
yordy1985 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:36:
Hallo allemaal,

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan de Ford Kuga Bursting green bestellen met de volgende opties: Winterpack, Elektrische trekhaak en panaromadak.

Nu zegt de dealer waar wij zijn geweest levertijd ongeveer 15 weken maar de Ford site geeft 28 weken aan. Waar kunnen we nou vanuit gaan? Wat is jullie ervaring?
Ik wilde eerst een nieuwe Kuga bestellen, levertijd inderdaad circa 28 weken.
Heb nu een voorraadmodel kocht, Activ X in bursting green met als opties: technologie pack, winterpack, elektrische trekhaak en panoramadak. Alleen een reservewiel zit er niet in. Heb gevraagd of ze die uit mijn huidige Kuga kunnen inbouwen. Nu levertijd 2 weken, 28 oktober is al de aflevering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 16:54
Sinds kort in het bezit van een Kuga St-line X '23. Is het normaal dat in de EV-later modus de auto relatief lang/veel in EV blijft rijden? Als ik een verkeerslicht nader en zo veel mogelijk afrem dmv gaspedaal los, gaat de verbandingsmotor uit. Zodra ik optrek gebeurt dat elektrisch (logisch), maar de auto blijft soms wel 2 a 3 kilometers als EV rijden. Daarna springt de brandstofmotor bij. Het brandstofverbruik is dan de eerste minuten hoog (waarschijnlijk gaat de auto dan weer bijladen). Dit proces lijkt me niet efficiënt, of is mijn observatie verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:02
flo_ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:42:
Sinds kort in het bezit van een Kuga St-line X '23. Is het normaal dat in de EV-later modus de auto relatief lang/veel in EV blijft rijden? Als ik een verkeerslicht nader en zo veel mogelijk afrem dmv gaspedaal los, gaat de verbandingsmotor uit. Zodra ik optrek gebeurt dat elektrisch (logisch), maar de auto blijft soms wel 2 a 3 kilometers als EV rijden. Daarna springt de brandstofmotor bij. Het brandstofverbruik is dan de eerste minuten hoog (waarschijnlijk gaat de auto dan weer bijladen). Dit proces lijkt me niet efficiënt, of is mijn observatie verkeerd?
Interessant. Dat zou betekenen dat hij de batterij bewust iets meer leeg trekt dan de doellading toen je EV-later inschakelde. Het is wel zo dat hij een sterke voorkeur voor EV heeft (goed lijkt me), maar dit gedrag verwacht ik niet als je de omschrijving van die modus leest.

Zou natuurlijk kunnen dat dynamische situaties, optrekken/afremmen, efficiënter op de elektromotor gereden kunnen worden om deze energie later weer steady bij te laden. Doordat het een Atkinson cycle motor is, heeft hij een beperkt toerentalbereik waarin hij efficiënt is. Het meest efficiënte toerental is wellicht hoger dan wat er nodig is om enkel je cruise-snelheid vast te houden. Dus in plaats van heel lang op een te laag en inefficiënt toerental, rijdt hij eerst EV en zet later pas de motor aan om met de overtollige power de accu weer bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:09

Arno

PF5A

yordy1985 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:36:
Hallo allemaal,

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan de Ford Kuga Bursting green bestellen met de volgende opties: Winterpack, Elektrische trekhaak en panaromadak.

Nu zegt de dealer waar wij zijn geweest levertijd ongeveer 15 weken maar de Ford site geeft 28 weken aan. Waar kunnen we nou vanuit gaan? Wat is jullie ervaring?
Precies de uitvoering die ik sinds deze week heb. Mijn levertijd was 3½ maand, dus die 15 weken klopt wel :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-06 22:05
flo_ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:42:
Bij een volle accu zal in de stand EV-later elektra gebruikt worden tot de accu ongeveer teruggelopen is tot 80%, daarna blijft de auto in die stand op 80%. Die 20% ruimte is nodig op te kunnen regenereren. Elektra die daarna opgewekt wordt gebruik de auto meteen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
PimZ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Bij een volle accu zal in de stand EV-later elektra gebruikt worden tot de accu ongeveer teruggelopen is tot 80%, daarna blijft de auto in die stand op 80%. Die 20% ruimte is nodig op te kunnen regenereren. Elektra die daarna opgewekt wordt gebruik de auto meteen weer.
Die ~80% staat inderdaad uitgelegd in de omschrijving van de modus
"Wanneer u EV Later selecteert terwijl de auto volledig of bijna volledig is opgeladen, verbruikt de accu wat van het elektrisch rijbereik om de accu te ontladen en kan het regeneratieve remsysteem volledig werken."

Dat verklaart alleen nog niet waarom de motor bij het later aanslaan een, zoals @flo_ aangaf, opmerkelijk hoog verbruik laat zien. Dat dit komt door actief bijladen tot boven die 80-85%, lijkt me niet aannemelijk.
Klopt het dat je dit (vooral) waarneemt wanneer je accu nog bijna helemaal vol is, Flo?
Misschien ook interessant: wat voor verbruik zie je eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Propheticus op 18-10-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Arno schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Precies de uitvoering die ik sinds deze week heb. Mijn levertijd was 3½ maand, dus die 15 weken klopt wel :)
De dealer verwacht mijn Kuga pas in januari. 19 augustus besteld. :o

Vind ik op zich niet erg. Heb geen haast en dan in januari op kenteken.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Naboo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

De dealer verwacht mijn Kuga pas in januari. 19 augustus besteld. :o

Vind ik op zich niet erg. Heb geen haast en dan in januari op kenteken.
5 maandjes, dat is toch peanuts :+

Bestelde de mijne februari 2022 en die werd februari 2023 geleverd :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 16:54
Propheticus schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Die ~80% staat inderdaad uitgelegd in de omschrijving van de modus
"Wanneer u EV Later selecteert terwijl de auto volledig of bijna volledig is opgeladen, verbruikt de accu wat van het elektrisch rijbereik om de accu te ontladen en kan het regeneratieve remsysteem volledig werken."

Dat verklaart alleen nog niet waarom de motor bij het later aanslaan een, zoals @flo_ aangaf, opmerkelijk hoog verbruik laat zien. Dat dit komt door actief bijladen tot boven die 80-85%, lijkt me niet aannemelijk.
Klopt het dat je dit (vooral) waarneemt wanneer je accu nog bijna helemaal vol is, Flo?
Misschien ook interessant: wat voor verbruik zie je eigenlijk?
Ja, dat is wel relevant om te weten inderdaad. Ik weet geen %, maar zag nog 27km elektrisch bereik staan. Laten we zeggen 50%. Nadat de motor weer aansloeg, zag ik een verbruik van 1 op 11-12 terugkomen. Na 2-3 minuten ging het weer richting de 1 op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-06 22:10
Weet iemand of het mogelijk is om de rijstand standaard op eco te zetten? Hij gaat nu telkens terug naar de normaal stand. Niet dat het veel werk is om een knop in te drukken maar wel irritant.
En ook of het mogelijk is alle meldingen over de gordels e.d. bij het starten weg te krijgen zonder dat je telkens op OK moet drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pascal P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:06:
Weet iemand of het mogelijk is om de rijstand standaard op eco te zetten? Hij gaat nu telkens terug naar de normaal stand. Niet dat het veel werk is om een knop in te drukken maar wel irritant.

En ook of het mogelijk is alle meldingen over de gordels e.d. bij het starten weg te krijgen zonder dat je telkens op OK moet drukken.
Nee en nee. :N
Of je wacht, behoorlijk lang, totdat die 'OK' melding vanzelf verdwijnt. :-(

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 19-10-2024 09:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vanochtend weer zo'n 'leuke' experience met het verwachte EV-rijbereik:

Vanacht is de Kuga helemaal opgeladen. En vlak voor vertrek voorverwarmd (heerlijk in de warme auto stappen).

Tijdens het wegrijden staat er in het display dat 'ie 72km EV bereik zou hebben.
Na 7 km door de bebouwde kom, op weg naar de markt, bij het parkeren op het parkeerterrein, nog 70km EV bereik over. (?)
Oké...
Boodschappen gedaan, weer ingestapt en bij het wegrijden stond er nog 62km EV bereik. M.a.w. tijdens het stilstaan 'verliest' 'ie 8km...
Wederom 7km naar huis gereden en geeft 'ie aan: nog 57km EV bereik.

M.a.w. het blijft een continu variërende schatting, die sterk afhankelijk is van de afgelegde route, buitentemperatuur en die weke massa tussen stuur en hoofdsteun. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:27:
Vanochtend weer zo'n 'leuke' experience met het verwachte EV-rijbereik:

Vanacht is de Kuga helemaal opgeladen. En vlak voor vertrek voorverwarmd (heerlijk in de warme auto stappen).

Tijdens het wegrijden staat er in het display dat 'ie 72km EV bereik zou hebben.
Na 7 km door de bebouwde kom, op weg naar de markt, bij het parkeren op het parkeerterrein, nog 70km EV bereik over. (?)
Oké...
Boodschappen gedaan, weer ingestapt en bij het wegrijden stond er nog 62km EV bereik. M.a.w. tijdens het stilstaan 'verliest' 'ie 8km...
Wederom 7km naar huis gereden en geeft 'ie aan: nog 57km EV bereik.

M.a.w. het blijft een continu variërende schatting, die sterk afhankelijk is van de afgelegde route, buitentemperatuur en die weke massa tussen stuur en hoofdsteun. :+
En toch, de originele 72km - 14km = 58km. Helemaal niet zo ver van de uiteindelijk getoonde 57km bij thuiskomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 21:49
Net mail van van Mossel. Levering Kuga staat gepland op 28-2-2025
Nog even geduld dus :(

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Dus begin maart ophalen? Hoe lang heb je dan in totaal moeten wachten?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
Arno schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:33:
Dus begin maart ophalen? Hoe lang heb je dan in totaal moeten wachten?
4-5 maanden

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis t
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 10:59
Iemand ervaring met Android Auto Adapter? Op ali zijn er genoeg te verkrijgen, maar wat is een goede en stabiel werkt met onze Ford Kuga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-06 10:03
Dennis t schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:22:
Iemand ervaring met Android Auto Adapter? Op ali zijn er genoeg te verkrijgen, maar wat is een goede en stabiel werkt met onze Ford Kuga?
Voor draadloos android auto / apple carplay?
Ik heb ottocast en die werkt prima :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

De 2024 editie ondersteund standaard draadloos, welke editioe heb jij Dennis t ?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

weststar schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:45:
Net mail van van Mossel. Levering Kuga staat gepland op 28-2-2025
Nog even geduld dus :(
Wanneer heb jij hem besteld?
Ik heb nog niks gehoord van m'n dealer

[ Voor 7% gewijzigd door Naboo op 22-10-2024 16:52 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
Naboo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Wanneer heb jij hem besteld?
Ik heb nog niks gehoord van m'n dealer
besteldatum 29 september, contract getekend en aanbetaling gedaan op 1 oktober (PL). Daarna 2 weken bedenktijd. Bleef stil vanuit de dealer. Deze vorige week gebeld, bij hen was nog geen afleverdatum bekend.
Vannacht een email ontvangen met de bestelbevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

weststar schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

besteldatum 29 september, contract getekend en aanbetaling gedaan op 1 oktober (PL).
Aanbetaling? :?
Heb nog nooit een aanbetaling hoeven te doen bij het bestellen van een auto.
Ook voor onze nieuwe Kuga (vorig jaar) niet.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 22:03
Dennis t schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:22:
Ik heb onderstaande en werkt prima, voordeel is dat deze zonder draad zo in de usb poort kan. Opstart als ik in de auto zit is ongeveer een minuut. Vaak ook sneller.

MSXTTLY Android Auto Draadloze Adapter, U2A-L9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
ehtweak schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Aanbetaling? :?
Heb nog nooit een aanbetaling hoeven te doen bij het bestellen van een auto.
Ook voor onze nieuwe Kuga (vorig jaar) niet.
Bij Private Lease kun je ervoor kiezen het maanbedrag te verlagen met bijvoorbeeld de inruilwaarde van je oude auto. Van deze waarde hebben we een gedeelte ingelegd. Dat bedoel ik met een aanbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
weststar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Bij Private Lease kun je ervoor kiezen het maanbedrag te verlagen met bijvoorbeeld de inruilwaarde van je oude auto. Van deze waarde hebben we een gedeelte ingelegd. Dat bedoel ik met een aanbetaling.
Bij ons is de auto gisteren besteld, ook middels private lease. Ben heel benieuwd wat de levertijd is. Sterkte met wachten!;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis t
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 10:59
Arno schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:59:
De 2024 editie ondersteund standaard draadloos, welke editioe heb jij Dennis t ?
Ik heb er 1tje uit 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Vraagje, ik kom uit een tesla, en die adviseert om je accu niet altijd 100% op te laden, 80% is het beste voor de levensduur. Geldt dit ook voor de Kuga? Ford zegt hier niks over. Volgens mij niet, de auto gebruikt de accu zelf niet voor 100%, dus die marge is al ingebouwd lijkt mij, Is dit zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
atanis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:10:
...de auto gebruikt de accu zelf niet voor 100%, dus die marge is al ingebouwd lijkt mij, Is dit zo?
Dat is zo. Van de ~14kWh gebruikt hij er 11.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Na enige honderden kilometers benzine rijden, is de HV-accu, op reserve na, wel aardig leeg.
Dan gaat er maximaal zo'n 12,6kWh in, via m'n eigen laadpaal. (gemeten via Shelly Pro 1PM).

Blijf me wel positief verbazen over de redelijke zuinigheid van deze zware bak. d:)b
Na een weekje roadtrip door het Teutoburger Wald en wat snelle Autobahn etappes:
De Kuga heeft niet aan een laadpaal gehangen tijdens ons verblijf in Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bg9F5FLrJyXlBv9G-u_PNYKArw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nApuTzuRy93hYH9rwa2skb2X.jpg?f=fotoalbum_large

En qua snelheid heb ik me toch niet ingehouden: ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMYsC7RvuTTGqCQ1bGlTjSEKqn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCkewhHbVzcDZEtpyrIPsiYd.jpg?f=fotoalbum_large

Leuke bijkomstigheid: slechts 1,65/liter voor de benzine betaald! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 11:51
Dat is keurig inderdaad. Auto is ook snel genoeg, vooral in sport hangt hij lekker aan het gas.
Ik heb nu 3000km gereden, woon-werk 80% elektrisch, en genoeg langere ritten op benzine, heb ik nu een gemiddeld verbruik van 1:39! super tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-06 09:45
ehtweak schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:43:

En qua snelheid heb ik me toch niet ingehouden: ;)
[Afbeelding]
Wat vond je van de Auto op die snelheid?
Op de autobahn heb ik max. 210 aangetikt voordat ik moest remmen :) Dat viel me best mee, had het gevoel dat hij nog wel door kon..

Alleen vond ik dat het wel leek alsof de motorkap veel wind pakte rond de 200 en die leek te "klepperen" ik kreeg het gevoel dat die elk moment ophoog kon waaien 8)7 |:(

Heb de 2023 Vignale op 20inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Is de Kuga niet begrenst?

Er zit weinig snelheidsbeleving in door de CVT, maar stiekem is hij verrekte vlot op de tussensprints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
nooberke schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:21:

Er zit weinig snelheidsbeleving in door de CVT, maar stiekem is hij verrekte vlot op de tussensprints.
Daar heb ik niets van gemerkt maar misschien omdat die van mij uit DE komt?
Nieuw import gedaan dus ik ben wel eerste eigenaar.

Even iemand inhalen gaat inderdaad prima als je hem onderin trapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-06 15:14
JackBigBoss schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Wat vond je van de Auto op die snelheid?
Op de autobahn heb ik max. 210 aangetikt voordat ik moest remmen :) Dat viel me best mee, had het gevoel dat hij nog wel door kon..

Alleen vond ik dat het wel leek alsof de motorkap veel wind pakte rond de 200 en die leek te "klepperen" ik kreeg het gevoel dat die elk moment ophoog kon waaien 8)7 |:(

Heb de 2023 Vignale op 20inch.
Same here. Letterlijk vorige week nog gecheckt of de motorkap aan de raam kant wel goed vast zat. Je kan hem afstellen en dat ga ik misschien ook doen.
nooberke schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:21:

Bij 200KM/h echte snelheid word het vermogen in een keer afgekapt. Het is niet dat hij niet meer voldoende vermogen heeft want als je tegen de begrenzing aan loopt loopt je vermogensmeter in een keer terug.

0-100 is niet zo snel omdat je eigenlijk eest 1.5 seconde bezig bent met van de plek af komen en de motor starten. Ik heb al gemerkt dat je met een goed getimede switch van normale modus met EV charge modus naar sport modus ongeveer 7.5 haalt omdat je motor dan al aan staat.

In tussensprints en na de eerste 2 seconden is het echt een beest van een auto, zeker voor zn gewicht. Je word gewoon zonder pauzes van de 10kmh tot 190kmh in je stoel gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
x0z8_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Same here. Letterlijk vorige week nog gecheckt of de motorkap aan de raam kant wel goed vast zat. Je kan hem afstellen en dat ga ik misschien ook doen.
Inderdaad, ik vond het best scary de eerste keer :S
[...]

Bij 200KM/h echte snelheid word het vermogen in een keer afgekapt. Het is niet dat hij niet meer voldoende vermogen heeft want als je tegen de begrenzing aan loopt loopt je vermogensmeter in een keer terug.

0-100 is niet zo snel omdat je eigenlijk eest 1.5 seconde bezig bent met van de plek af komen en de motor starten. Ik heb al gemerkt dat je met een goed getimede switch van normale modus met EV charge modus naar sport modus ongeveer 7.5 haalt omdat je motor dan al aan staat.

In tussensprints en na de eerste 2 seconden is het echt een beest van een auto, zeker voor zn gewicht. Je word gewoon zonder pauzes van de 10kmh tot 190kmh in je stoel gedrukt.
Die begrenzing heb ik nog niet meegemaakt, volgende week mag ik weer over de Autobahn dus eens goed opletten dan hoe ver hij door wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

atanis schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:32:
vooral in sport hangt hij lekker aan het gas.
Ik rijd eigenlijk altijd in eco-mode, ook bij 200km/h. :+
Vooral de resume van de ACC werkt dan veel vloeiender. En dat 'nep' schakelen heb je dan ook niet.
M.a.w. al-met-al vind ik dat relaxter rijden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ditto hier.
De eerste keer dat ik dat zag, dacht ik... ai, als dat maar goed gaat.
Maar na diverse ritjes met vibrerende motorkap, zit 'ie er nog steeds op. ;)

Mag aannemen dat ze dat getest hebben... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Je brengt zeker vaak een bezoekje aan de bandenboer? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
ehtweak schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Je brengt zeker vaak een bezoekje aan de bandenboer? :+
Nee zeker niet. Ik ben over het algemeen juist een best rustige rijder. Maar dat was op bandjes die al aan vervanging toe waren en had toen net de auto. Je wilt natuurlijk even weten waar je auto toe in staat is als je hem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
ehtweak schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Ik rijd eigenlijk altijd in eco-mode, ook bij 200km/h. :+
Vooral de resume van de ACC werkt dan veel vloeiender. En dat 'nep' schakelen heb je dan ook niet.
M.a.w. al-met-al vind ik dat relaxter rijden.
Dat eco modus mag van mij wel standaard aan. Het mooie van de eCVT is dat hij altijd het beste en efficiëntste toerental van je motor vraagt. Met die nep versnellingen blijft hij natuurlijk steeds even niet op het meest optimale toerental for the sake of nep schakel-achtige dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 09:50

EiT

[...]
Dat is een gratis optie op alle Ford modellen. Op zowel beide Mondeo’s (mk4.5, mk5) en Edge last van (gehad). Jammer dat de Kuga dit ook heeft…

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EiT schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

Dat is een gratis optie op alle Ford modellen.
Aha!
De welbekende producteigenschap! :+
flubberende motorkap

Niet uniek trouwens voor Ford. Vele VAG (en vooral Pon) modellen hebben daar ook een handje van. :(
en dan bedoel ik niet specifieke fladderende motorkappen, maar andere dingen die door de importeur vaak afgedaan worden met 'da's een producteigenschap, valt niet onder garantie/herstel/vervanging'

[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 28-10-2024 21:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 13:47

OmeJoyo

This is me

EiT schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

Dat is een gratis optie op alle Ford modellen. Op zowel beide Mondeo’s (mk4.5, mk5) en Edge last van (gehad). Jammer dat de Kuga dit ook heeft…
Mijn Focus MK4 Vignale had dit niet, mijn MK4.5 ST Line dan weer wel. Mijn Mondeo MK5 First Edition daarvoor ook niet trouwens. Dus niet volledig onbekend voor mij, maar vraag me af of er wellicht iets achter zit met hoe goed ze op bepaalde modellen of misschien wel dagen meer hun best doen dit goed af te stellen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-06 10:03
De hoedenplank (meer hoedendoek :P ) is gesneuveld. Vind de plastic aansluitingen beetje goedkoop. Weet iemand of ik hier een schuifsysteem zo kan inzetten of gewoon nieuw "doek" bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Splitrr schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:07:
De hoedenplank (meer hoedendoek :P ) is gesneuveld. Vind de plastic aansluitingen beetje goedkoop. Weet iemand of ik hier een schuifsysteem zo kan inzetten of gewoon nieuw "doek" bestellen?
Had kort geleden een leen-Ford met 1200km op de teller, die lag ook al in delen in de kofferbak..

Ali heeft ze, dus ook al is deze misschien ruk (geen idee), het bestaat.. ;)

https://nl.aliexpress.com...12000029846282152!rec!UK!

[ Voor 15% gewijzigd door WaterFire op 29-10-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:11
Hmm klinkt interessant. Ik ga eens opzoek naar een 2024 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik blijf het ook een brak concept vinden. Ik had liever een gewone rol gehad in plaats van deze vliegenvanger :P

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd; dat flutdoekje/vliegenvanger is gewoon prut. :-(

Maar... heeft iemand daadwerkelijk al eens een alternatieve/fatsoenlijke oprol hoedenplank/-rol gekocht en deze gemonteerd in de Kuga MK3?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rekel
Gisteren onze ‘22 Kuga ingeleverd en de nieuwe Activ X in de kleur bursting green mee naar huis genomen. Ook de nieuwe is voorzien van de elektrische trekhaak, het panoramadak, het technologie pack en winter pack. Alleen geen reservewiel jammer genoeg, maar dat komt omdat het een showroommodel is. Heb in overleg wel mijn krik meegenomen naar de nieuwe, wil zelf mijn winter/zomerbanden kunnen blijven wisselen.

Met de Kuga titanium X uit 2022 hebben wij 67.136 km gereden, waarvan circa 15.700 km met de caravan erachter. In totaal 2888 liter benzine getankt voor € 5285,- , dat is gemiddeld € 1,83 per liter.
En 6272 kWh stroom geladen. (waarvan 454 kWh extern wat € 205,- kostte)

Dan kom ik in totaal op 4,3 lt/100 km oftewel 1 op 23,24 plus 9,3 kWh elektra/100 km.

In het eerste complete jaar waren wij maar 1 keer met de caravan naar Zuid Frankrijk gereden en was het gemiddelde nog 3,2 lt/100 km plus 11,3 kWh. Dit jaar al 3 keer naar het Zuiden geweest, lekker hoor pensionada zijn.

Met onze zonnepanelen wekken wij tussen de 4500 en 5000 kWh op. Zonder laden van de auto gebruiken wij circa 3000 kWh per jaar. Ik vind het lastig om een bedrag aan de thuis-elektra te hangen. Tot voor kort een vast contract met 26 ct/kWh, nu dynamisch. Maar het laden thuis heeft ons afgelopen jaren weinig gekost schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
rekel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:04:
Tot voor kort een vast contract met 26 ct/kWh, nu dynamisch. Maar het laden thuis heeft ons afgelopen jaren weinig gekost schat ik in.
Hoef je niet te schatten, 26 ct/kWh om precies te zijn :)

Plezier met de auto! En nog de goede kleur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
Hallo allemaal,

Vraagje aan de mensen die al een Ford Kuga hebben en deze thuis opladen. Hoe doen jullie dat, via het stopcontact of een wallbox/laadpaal?

Wij krijgen begin 2025 de Ford Kuga, maar zijn nog een beetje aan het kijken hoe op te laden. Stopcontact kan, dan moeten we een buitenstopcontact aan laten leggen met een extra groep(neem ik aan) of we gaan voor een laadpaal(wand). Laatste optie is duurder maar we hebben zonnepanelen, dit kunnen we dan samen laten werken.

In geval jullie een wallbox hebben, welk merk en type gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
yordy1985 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:42:
Hallo allemaal,

Vraagje aan de mensen die al een Ford Kuga hebben en deze thuis opladen. Hoe doen jullie dat, via het stopcontact of een wallbox/laadpaal?

Wij krijgen begin 2025 de Ford Kuga, maar zijn nog een beetje aan het kijken hoe op te laden. Stopcontact kan, dan moeten we een buitenstopcontact aan laten leggen met een extra groep(neem ik aan) of we gaan voor een laadpaal(wand). Laatste optie is duurder maar we hebben zonnepanelen, dit kunnen we dan samen laten werken.

Misschien is onze situatie niet zo bruikbaar omdat we naast de Kuga al een Hyundai Ioniq electric hebben. Die hebben we nu bijna 3 jaar en ik heb na een half jaar bezit van de Ioniq een Wallbox Copper laten installeren. Die gebruik ik nu ook voor onze Kuga die we sinds een maand hebben.
Maar kijkend naar de laadsnelheid (beide auto's laden op 1 fase) dan is het de vraag of het loont. Het is vooral gemak nu, omdat ik er een vaste kabel aan heb zitten en ik daardoor snel de auto's even inplug. Met een 230V (granny)lader is het toch net wat meer gedoe. Maar als je een gewoon buitenstopcontact al hebt liggen zou ik het daarmee eerst eens proberen. VOor de laadsnelheid hoef je het niet te doen. De wallbox laad met 3,7kW, en de granny naar ik meen rond 2,7kW. maar de accu van de Kuga is niet zo groot dus scheelt je een uurtje bij volledig leeg. Meestal is ie dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-05 19:28
Dat was destijds ook mijn vraag.

Inmiddels heb ik een 3-fasenaansluiting, zonnepanelen met een 3-fasen omvormer, en een Alfen Eve Single Pro-line met 3 fasen.

Heb je dit nodig? Nee, niet specifiek voor de Kuga, want die kan maar op 1 fase laden – dus maximaal 3700 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik heb de granny 1x getest, was echt geen succes. Ging met 1kw en toen maar naar een laadpaal gereden :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hallo allemaal,

Mijn ouders laden al bijna twee jaar met de Granny en een buiten stopcontact. Een laadpaal met vaste kabel is wel een stuk gebruiksvriendelijker maar zit natuurlijk ook een kostenplaatje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hallo allemaal,

[..]

Heb hier sinds kort een Webasto Unite hangen. 300 euro voor betaald via iBOOD :+

Rfid lezer, load balancing en koppeling naar e-flux voor automatische verrekening met de laadpas van de werkgever d:)b

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hallo allemaal,

Daar is een ander topic voor.

Ik heb zelf een 22kw Zappi laten installeren, bevalt uitstekend. Is natuurlijk overkill voor de Kuga, maar voor een volgende electrische auto of 2e auto is het wel fijn om het meteen goed te doen.

Hij kan ook op eco+ modus op zonnepanelen laden, dan laad je alleen op overschot.

Ik vind het vooral fijn om bij thuiskomst de vaste kabel erin te pluggen en verder geen omkijken naar. Zo'n Granny lader zou ik zelf niet dagelijks gebruiken, zeker niet in de winter als het verbruik ook flink omhoog gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2024 19:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
WaterFire schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Hoef je niet te schatten, 26 ct/kWh om precies te zijn :)

Plezier met de auto! En nog de goede kleur ook.
Dank je wel! Kleur vinden wij ook erg mooi.
V.w.b. de kosten, ik heb natuurlijk ook geladen op tijden met overschot van de zonnepanelen. Die kilowatts kostten geen 26 ct, vandaar.

[ Voor 3% gewijzigd door rekel op 29-10-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zie hier:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
vorig jaar zelf geïnstalleerd en tot op heden, zowat dagelijks, in gebruik. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik kreeg het in de instellingen van de Kuga niet gevonden, maar al mijn vorige auto's kon ik zo instellen dat bij vertrek de deuren automatisch op slot gingen. Kan de Kuga dit ook? Ik vind dit wel een gemis als dat niet zou kunnen :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arno schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:40:
Ik kreeg het in de instellingen van de Kuga niet gevonden, maar al mijn vorige auto's kon ik zo instellen dat bij vertrek de deuren automatisch op slot gingen. Kan de Kuga dit ook?
De Kuga kan het wel, maar dat heeft wat voeten in de aarde... :|

zie hier:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
en lees het vervolgverhaal dan maar in dit topic. ;)

Kort gezegd:
  • het staat/stond in de gebruiksaanwijzing dat het kan.
  • je kunt het niet zelf instellen in het menu
  • soms wil de garage dat voor je doen
  • of je moet het met FORScan (laten) instellen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
rekel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:02:
[...]
V.w.b. de kosten, ik heb natuurlijk ook geladen op tijden met overschot van de zonnepanelen. Die kilowatts kostten geen 26 ct, vandaar.
Als je de auto niet zou laden gaat de stroom naar je leverancier en krijg je 26ct vergoed / lagere rekening via salderen. Die krijg je nu niet omdat je het in de auto stopt, dus dat kostte je 26ct.
(Binnenkort niet meer helaas).

[ Voor 4% gewijzigd door WaterFire op 30-10-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Gisteren heeft mijn fordpass app een paar uur niet gewerkt. Wellicht heeft er een update plaatsgevonden.
Maar vandaag constateer ik dat de voertuiglokatie niet meer geupdate wordt.
Zijn er meer mensen met deze ervaring of moet ik het toch ergens in de auto zoeken? Of even afwachten....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daar lijkt al enige tijd een flinke vertraging in te zitten inderdaad. Voorheen was dat bijna realtime :(

Maar dat is al minstens 2 weken zo hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Pascal P schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:30:
Gisteren heeft mijn fordpass app een paar uur niet gewerkt. Wellicht heeft er een update plaatsgevonden.
Zijn er meer mensen met deze ervaring of moet ik het toch ergens in de auto zoeken? Of even afwachten....?
Ze hadden gisteren onderhoud. De locatievoorzieningen bij mij werken wel weer prima :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Arno schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Ze hadden gisteren onderhoud. De locatievoorzieningen bij mij werken wel weer prima :)
Vreemd dat het bij mij vooraf prima werkte en nu niet meer maar bij jou blijkbaar het omgekeerde.
Ik wacht het nog even af. Is niet het belangrijkste. Ik weet nog waar de auto staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Pascal P schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:30:
Dit is een /sarcasm antwoord hoor.. je vraag gaf me een kans even te ventileren.. ;)

Als je hetzelfde probleem hebt als mijn auto dan zal het vanaf nu als volgt gaan:
- Eerst blijft de auto staan op dezelfde locatie in de app
- Daarna blijkt dat de app niets meer update over de auto
- Na resetten van de app kan de auto niet meer geactiveerd worden, dus geen app meer
- Op de snelweg krijg je opeens de melding "auto ontgrendeld" (gelukkig geen klik er bij)
- De rijbaancentrering wordt iedere 5-10 minuten uitgeschakeld (en direct daarna weer aan) inclusief alarmbel
- Bordenherkenning gaat na die melding op blanco in beeld.
- De auto roept opeens rood knipperend"direct besturing overnemen" terwijl je gewoon 2 handen aan het stuur hebt
- Bij het stoplicht zakt de auto af en toe in de parkeerrem.
- Bij starten zie je de melding dat er een storing is in het alarmsysteem (als je op de kop ligt etc)

- De navigatie gaat opeens van de snelweg af (stippellijn), of
- Navigatie stopt er 10 minuten lang tijdens de rit helemaal mee en springt opeens weer verder, of
- Navigatie kan de gehele rit geen satellieten vinden

De dealer vermoedt dat het allemaal verband met elkaar heeft >:)
Volgende week een tweede keer naar de garage, vervang gewoon alles wat losgeschroefd kan worden aub :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
WaterFire schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Dit is een /sarcasm antwoord hoor.. je vraag gaf me een kans even te ventileren.. ;)

Als je hetzelfde probleem hebt als mijn auto dan zal het vanaf nu als volgt gaan:
- Eerst blijft de auto staan op dezelfde locatie in de app
- Daarna blijkt dat de app niets meer update over de auto
- Na resetten van de app kan de auto niet meer geactiveerd worden, dus geen app meer
- Op de snelweg krijg je opeens de melding "auto ontgrendeld" (gelukkig geen klik er bij)
- De rijbaancentrering wordt iedere 5-10 minuten uitgeschakeld (en direct daarna weer aan) inclusief alarmbel
- Bordenherkenning gaat na die melding op blanco in beeld.
- De auto roept opeens rood knipperend"direct besturing overnemen" terwijl je gewoon 2 handen aan het stuur hebt
- Bij het stoplicht zakt de auto af en toe in de parkeerrem.
- Bij starten zie je de melding dat er een storing is in het alarmsysteem (als je op de kop ligt etc)

- De navigatie gaat opeens van de snelweg af (stippellijn), of
- Navigatie stopt er 10 minuten lang tijdens de rit helemaal mee en springt opeens weer verder, of
- Navigatie kan de gehele rit geen satellieten vinden

De dealer vermoedt dat het allemaal verband met elkaar heeft >:)
Volgende week een tweede keer naar de garage, vervang gewoon alles wat losgeschroefd kan worden aub :(
Ik hoop toch dat met dat bespaard blijft en heb inmiddels een kaarsje voor je aangestoken. Ik overweeg de hele kapel aan te steken als het niet voldoende werkt. Houd me maar op de hoogte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En eind deze maand wordt de Ford Pro app ook nog uitgeschakeld...

Belooft niet veel goeds. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:04:
Gisteren onze ‘22 Kuga ingeleverd en de nieuwe Activ X in de kleur bursting green mee naar huis genomen.
...
Gefeliciteerd met je nieuwe bolide.

Maar... is dat niet heel duur rijden? Een nieuwe auto al zo snel weer omruilen voor weer een nieuwe?
Dat ding is amper ingereden. :)

Ik heb mezelf voorgenomen zeer zeker niet voor het aflopen van de garantietermijn (sept 2028) een nieuwe(re) auto te nemen. En wat er tegen die tijd nog wel of niet mogelijk is, zien we dan wel weer.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:15
ehtweak schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:36:
En eind deze maand wordt de Ford Pro app ook nog uitgeschakeld...

Belooft niet veel goeds. :-(
Hoe weet je dat, als ik vragen mag? En is er een alternatief?

Morgen krijg ik m'n nieuwe Kuga en wilde dan ook de app installeren. Behalve als dat niet meer mogelijk is natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

De gewone FordPass app werkt hier prima :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arno schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:35:
De gewone FordPass app werkt hier prima :)
Dan heb jij wel een hele speciale FordPass app! :+

Een compleet werkende? Lijkt me sterk... :?

https://www.kuga-forum.de...p/?postID=68420#post68420
hier staan pagina's vol met hoe het zou moeten werken, maar in de praktijk dus niet doet. :-(

Iets simpels als de logs van het laden bekijken? Fail.
Een vertrektijdstip programmeren zonder tig keer opnieuw te doen? Fail.
Gelijk de goede actuele status binnen te krijgen, als je de app start? Fail.
etc...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

huiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Hoe weet je dat, als ik vragen mag? En is er een alternatief?

Morgen krijg ik m'n nieuwe Kuga en wilde dan ook de app installeren. Behalve als dat niet meer mogelijk is natuurlijk :)
Die melding komt zo nu en dan in beeld als je de Fordpass Pro app opent.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ehtweak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe bolide.

Maar... is dat niet heel duur rijden? Een nieuwe auto al zo snel weer omruilen voor weer een nieuwe?
Dat ding is amper ingereden. :)

Ik heb mezelf voorgenomen zeer zeker niet voor het aflopen van de garantietermijn (sept 2028) een nieuwe(re) auto te nemen. En wat er tegen die tijd nog wel of niet mogelijk is, zien we dan wel weer.
Ja, dat is inderdaad heel duur rijden :'(
Waren we niet van plan, toch maar ingeruild vanwege het hogere trekgewicht van de nieuwe. Wel zonde, hij was gewoon nog als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

ehtweak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Dan heb jij wel een hele speciale FordPass app! :+

Een compleet werkende? Lijkt me sterk... :?
De functies die ik gebruik en in de app aanwezig zijn werken prima ja

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dan ben ik toch heel benieuwd @Arno ; wat zijn dan die functies van de app die bij jou wel prima werken?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Kun je niet beter aangeven wat jij wel gebruikt en niet werkt? Ik kan gewoon laadsessies bekijken en andere zaken gewoon.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier kan ik ook gewoon laadsessis bekijken. Alleen de locatie van de auto lijkt een grote vertraging in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:05
Hier ook op de fordpass app ( dus niet de pro versie) laadsessie en ook de locatie van de auto gewoon af te lezen. En ook bij de locatie geen vertraging in het laten zien van de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Glashelder schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:52:
Hier kan ik ook gewoon laadsessis bekijken. Alleen de locatie van de auto lijkt een grote vertraging in te zitten.
Was hier alleen laatst bij het onderhoud. Verder geen issues gehad.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Glashelder schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:52:
Inmiddels werkt lokatiebepaling hier weer gewoon. Overige functies ook behalve alles eat met inplanning te maken heeft doet het moeizaam maar uiteindelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, daar gaan we dan. Wat opties langslopen van de FordPass app die ik regelmatig gebruik. Of beter gezegd, die ik graag zou willen gebruiken, zonder 'gedoe'.

De app starten en dan zou 'ie moeten komen met info als:
Laden voltooid, percentage tank, percentage accu.
Maar bij de eerste keer opstarten v.d. app zie ik dan altijd de oude waardes, van de vorige keer zeg maar.
Pas nadat andere handelingen zijn gedaan, wordt die info blijkbaar aangepast.
Voorheen kon je dan naar beneden swipen om een update te forceren. Maar die optie werkt ook al enige tijd niet meer.

Dan tap ik op 'energie'
Ook hier weer info van de vorige keer (!).
Bij 'planning', 'voorkeursoplaadtijden' en als ik daar wat instel/aanpas, dan ... lange tijd een zenuwachtig balkje wat heen & weer zwiept, ... enige minuten later ... "er is iets misgegaan". :-(
Of het scherm komt terug, maar is er ondertussen niks aangepast!?
M.a.w. het werkt nauwelijks...

Bij 'planning', 'vertrektijden' iets soortgelijks. Bij een aanpassing komt er een draaiend wieltje in beeld, en dat draait, en draait ... en na enige tijd komt het scherm weer terug, gewoon met de oorspronkelijke instellingen. Alsof je niks hebt gedaan. 8)7

En bij al dit soort dingen geldt; je moet het meestal een aantal malen proberen en dan af en toe lukt het wel een keertje. Maar dat is toch van de zotte?

En dan de logs.
'Laadgeschiedenis'
Daar staat de locatie, de datum, en alleen maar +0kWh en als je daar op tikt, dan beweert 'ie dat er 0 kWh Toegevoegde energie geregistreerd zou zijn.
Het kan nog gekker, heel soms geeft 'ie aan dat er +17kWh zou zijn geladen! Maar dat is technisch gewoon onmogelijk! 8)7
Gelukkig registreert mijn eigen laadpaal met een Shelly Pro 1PM die waardes wel correct.

Dit soort ergernissen zie je dus veelvuldig in divere fora beschreven worden. En niet pas recent, maar al gedurende langere tijd.
Net alsof de crommunicatie tussen de FordPass App <--> vage Ford Cloud <--> Kuga <--> FordPass App niet goed functioneert.

Maar bij jullie werken dit soort dingen allemaal prima?

En ja, uiteraard al meerdere malen geprobeerd de FordPass App te verwijderen en weer opnieuw te installeren. Maar dat maakt allemaal geen verschil.
Draaiend op een standaard Google Pixel 8a telefoon met alle meest recente updates.

De FordPass Pro app doet/deed het ietsje beter. En in ieder geval vond ik die duidelijker.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-Anne-Tweaked
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-05 12:59
Ik vind die FordPass app een verschrikking. Nadat een initiële verbinding met de auto was gelukt, werd vervolgens de data van de auto nooit meer bijgewerkt. Twee weken heeft de auto volgens de app op dezelfde plek gestaan, met hetzelfde 'rijbereik' van bijna volgeladen accu. ( Wat overigens natte vinger werk is, en min/meer een lachtertje )

Nu had ik de 'connectie' verbroken, en de app van de telefoon verwijderd. Opnieuw op de telefoon geïnstalleerd. En geprobeerd om opnieuw te verbinden.

Dat gaat dus niet meer. Elke poging resulteert in een fiasco.

Moet ik nu werkelijk een master reset uitvoeren om het opnieuw te kunnen proberen? En dan fingers crossed.

Mijn verwachtingen voor dit soort voorzieningen door Ford zijn minder en minder. Ronduit teleurstellend.

Iemand die zich een beetje herkent in dit relaas, en misschien eerder dit aan de hand heeft gehad, en een oplossing kunnen vinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBigBoss
ehtweak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:51:
Nou, daar gaan we dan. Wat opties langslopen van de FordPass app die ik regelmatig gebruik. Of beter gezegd, die ik graag zou willen gebruiken, zonder 'gedoe'.

De app starten en dan zou 'ie moeten komen met info als:
Laden voltooid, percentage tank, percentage accu.
Maar bij de eerste keer opstarten v.d. app zie ik dan altijd de oude waardes, van de vorige keer zeg maar.
Pas nadat andere handelingen zijn gedaan, wordt die info blijkbaar aangepast.
Voorheen kon je dan naar beneden swipen om een update te forceren. Maar die optie werkt ook al enige tijd niet meer.

Dan tap ik op 'energie'
Ook hier weer info van de vorige keer (!).
Bij 'planning', 'voorkeursoplaadtijden' en als ik daar wat instel/aanpas, dan ... lange tijd een zenuwachtig balkje wat heen & weer zwiept, ... enige minuten later ... "er is iets misgegaan". :-(
Of het scherm komt terug, maar is er ondertussen niks aangepast!?
M.a.w. het werkt nauwelijks...

Bij 'planning', 'vertrektijden' iets soortgelijks. Bij een aanpassing komt er een draaiend wieltje in beeld, en dat draait, en draait ... en na enige tijd komt het scherm weer terug, gewoon met de oorspronkelijke instellingen. Alsof je niks hebt gedaan. 8)7

En bij al dit soort dingen geldt; je moet het meestal een aantal malen proberen en dan af en toe lukt het wel een keertje. Maar dat is toch van de zotte?

En dan de logs.
'Laadgeschiedenis'
Daar staat de locatie, de datum, en alleen maar +0kWh en als je daar op tikt, dan beweert 'ie dat er 0 kWh Toegevoegde energie geregistreerd zou zijn.
Het kan nog gekker, heel soms geeft 'ie aan dat er +17kWh zou zijn geladen! Maar dat is technisch gewoon onmogelijk! 8)7
Gelukkig registreert mijn eigen laadpaal met een Shelly Pro 1PM die waardes wel correct.

Dit soort ergernissen zie je dus veelvuldig in divere fora beschreven worden. En niet pas recent, maar al gedurende langere tijd.
Net alsof de crommunicatie tussen de FordPass App <--> vage Ford Cloud <--> Kuga <--> FordPass App niet goed functioneert.

Maar bij jullie werken dit soort dingen allemaal prima?

En ja, uiteraard al meerdere malen geprobeerd de FordPass App te verwijderen en weer opnieuw te installeren. Maar dat maakt allemaal geen verschil.
Draaiend op een standaard Google Pixel 8a telefoon met alle meest recente updates.

De FordPass Pro app doet/deed het ietsje beter. En in ieder geval vond ik die duidelijker.
apart hoor, op mijn Samsung S23 geen problemen. De app is niet de snelste maar verder werkt alles prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten Joost
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Beste PHEV rijders,

Wij zijn nieuw in dit geheel, maar hebben sinds begin Oktober een 2024 Plug in hybrid Kuga.

900-960 km op 1 tank en een aantal elec ladingen is heel goed mogelijk, wanneer je het gaspedaal in toom houdt.

Enige vreemde is dat ik sinds een week geen 57 maar maximaal 46 km rijbereik heb, dat is 11 km minder dan 4 weken geleden, is in onze beleving heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maarten Joost schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:04:

Enige vreemde is dat ik sinds een week geen 57 maar maximaal 46 km rijbereik heb, dat is 11 km minder dan 4 weken geleden, is in onze beleving heel vreemd.
Da's toch niet vreemd? Met de dalende buitentemperaturen neemt de effectieve HV-accucapaciteit flink af.
Dat geldt voor alle (PH)EV auto's...

Voorverwarmen (in te stellen via het menu in de auto of met de FordPass app) helpt ook wel wat qua bereik.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo... na ruim een jaar rijden met de Kuga, werd het eens tijd voor een schoon interieurluchtfilter.

Nu kun je daar uiteraard de uiterst zorgvuldig opgeleide specialist van de lokale Ford garage voor inhuren. Die dan voor een vorstelijke vergoeding uiteraard dit klusje wil klaren. :+

Maar ook bij de Ford Kuga is het zeer eenvoudig zelf te doen. Handschoenkastje openen, palletje voor de vergrendeling losklikken en voila je ziet de twee schroefjes waarmee het filter vastzit.
Die losdraaien, het afdekklepje losklikken (let op dat je de nokjes niet afbreekt), voorzichtig het oude filter eruit halen (komt meestal wel rotzooi mee), nieuwe filter erin schuiven. Alle bevestigingen weer in omgekeerde volgorde vastschroeven/vastklikken en klaar!
Toch zeker 10 minuten werk. :)

Ik had een Bosch A8586 - Innenraumfilter FILTER+pro antibakteriell, precies passend voor de Ford Kuga via amazon.de besteld. Prijs ca. 22 euro. ASIN #B0B99BGFZR
Er zijn nog iets goedkopere versies verkrijgbaar, zonder dat koolfilter e.d.

Zo zag het filter eruit wat er af-fabriek (sinds begin vorig jaar) in zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmHJL5f6H5nd4stZ59HTyGcfOpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1CaTuXLLy3AGleVLk7S6iGs.jpg?f=fotoalbum_large
(met daaronder de doos van het nieuwe filter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyylUuiFIb1iXzD5kEOxK2semYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JT7MGBC85edpvSz4sv02klnf.jpg?f=fotoalbum_large
(aan de andere kant zie je duidelijk de verkleuring, een vers filter is wit aan deze kant)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
ehtweak schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:18:
Zo... na ruim een jaar rijden met de Kuga, werd het eens tijd voor een schoon interieurluchtfilter.

Nu kun je daar uiteraard de uiterst zorgvuldig opgeleide specialist van de lokale Ford garage voor inhuren. Die dan voor een vorstelijke vergoeding uiteraard dit klusje wil klaren. :+

Maar ook bij de Ford Kuga is het zeer eenvoudig zelf te doen. Handschoenkastje openen, palletje voor de vergrendeling losklikken en voila je ziet de twee schroefjes waarmee het filter vastzit.
Die losdraaien, het afdekklepje losklikken (let op dat je de nokjes niet afbreekt), voorzichtig het oude filter eruit halen (komt meestal wel rotzooi mee), nieuwe filter erin schuiven. Alle bevestigingen weer in omgekeerde volgorde vastschroeven/vastklikken en klaar!
Toch zeker 10 minuten werk. :)

Ik had een Bosch A8586 - Innenraumfilter FILTER+pro antibakteriell, precies passend voor de Ford Kuga via amazon.de besteld. Prijs ca. 22 euro. ASIN #B0B99BGFZR
Er zijn nog iets goedkopere versies verkrijgbaar, zonder dat koolfilter e.d.

Zo zag het filter eruit wat er af-fabriek (sinds begin vorig jaar) in zat:
[Afbeelding]
(met daaronder de doos van het nieuwe filter)

[Afbeelding]
(aan de andere kant zie je duidelijk de verkleuring, een vers filter is wit aan deze kant)
Een hoop onderhoud is prima zelf te doen, waar onder dit. Word tijd dat ik net als voor bij de focus ook voor de Kuga een zelf-onderhoud boekje maak om te laten zien hoe makkelijk dit is.

Let wel dat een verkleurd filter niet perse slechter is. Een filter van een paar weken oud doet z’n werk beter dan een nieuw filter doordat het filter dan vol zit met klein stof en dan echt pas goed filtert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:53:
[...]

Een filter van een paar weken oud doet z’n werk beter dan een nieuw filter doordat het filter dan vol zit met klein stof en dan echt pas goed filtert.
Bijzondere redenatie... :? ;)
Kun je 't beter meteen dicht-purren! :+ Komt er niks meer door!

Gewoon ff voor de leuk, het was ook weer tijd om de Kuga te wassen. :Y
Dit krijg je na een paar ritjes over de buitenwegen hier in de polder. (oogsttijd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srUDqHgt0GcAKNdN2iPheqWSI7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fwkh2MLerTS6huxo5eiehqtu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqm6lUs_Zk1Uz1WkSBFe2eCGvAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTUPN5MFB9uEoF0U2RugFyFb.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
ehtweak schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:41:
[...]

Bijzondere redenatie... :? ;)
Kun je 't beter meteen dicht-purren! :+ Komt er niks meer door!

Gewoon ff voor de leuk, het was ook weer tijd om de Kuga te wassen. :Y
Dit krijg je na een paar ritjes over de buitenwegen hier in de polder. (oogsttijd)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://diy.stackexchange.com/a/289924

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

@ehtweak de functie voor voorverwarmen ga ik zo instellen voor morgenochtend. Moest wel een moment kiezen dat het koud was EN die een nacht aan de lader bleef staan.

Overigens reed ik vanmiddag een milieuzone in, wel grappig dat de Kuga dan gelijk in eco stand springt en (ondanks een lege accu volgens het dashboard), toch elektrisch door de zone reed :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Is het overigens normaal dat de levensduur van de olie (volgens de app) na 2200km (nog geen 3 weken in gebruik) al is gezakt naar 91%?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Arno schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:57:
Is het overigens normaal dat de levensduur van de olie (volgens de app) na 2200km (nog geen 3 weken in gebruik) al is gezakt naar 91%?
Geen idee wat normaal is, maar de onze is na een maandje (1900km, waarvan driekwart elektrisch) gezakt naar 94%. Dat zou bij deze trend dus de 0% bereiken bij 31.667 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Propheticus schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:49:
[...]

Geen idee wat normaal is, maar de onze is na een maandje (1900km, waarvan driekwart elektrisch) gezakt naar 94%. Dat zou bij deze trend dus de 0% bereiken bij 31.667 km
Wat volledig in lijn is met het belachelijk lange onderhoudsinterval van 30.000KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
x0z8_ schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:53:
[...]

Wat volledig in lijn is met het belachelijk lange onderhoudsinterval van 30.000KM.
Inderdaad. Ik vind het ook niet snel of erg, maar verschaf vergelijkingsmateriaal.

Let wel bij ons huidige stekkergedrag, hebben we bij 30k km dus maar 7500km op de verbrandingsmotor gedaan...dan is het opeens helemaal niet zo belachelijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:53:
[...]

Moderne ICE auto's hebben al jarenlang dit soort onderhoudsintervallen.

Maar... aangezien de Kuga zoveel mogelijk EV rijdt, draait het Atkinson blok veel minder. Of zou juist DAT de reden zijn dat 'ie, naar verhouding al zo snel frisse olie wil hebben?

We hebben onze Kuga sinds september 2023. En na enige maanden gaf 'ie al aan dat 'ie bij 19kkm een onderhoudsbeurt wilde hebben.
Inmiddels zijn we 14 maanden en 19kkm verder en nog steeds zegt 'ie dat 'ie pas in september 2025 een onderhoudsbeurt wil hebben. M.a.w. de logica van de kilometrage berekening ontgaat mij. 8)7
2 jaar na aflevering, de eerste onderhoudsbeurt, is dan wel weer conform het onderhoudsschema.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De olie heeft bij korte ritjes niet de tijd om goed op temperatuur te komen als de motor eventjes aan gaat.

Heel verhaal over waarom korte stukjes rijden met een ICE slecht is voor de olie:
https://olieservice-zuid....es-rijden-auto-motorolie/
(al is dit geen onafhankelijke bron O-) )

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 09:50

EiT

Bij ons komt het ook neer op ongeveer 20.000km. 5k mee gereden, 76%.

Onderhoud zou pas bij 30k plaatsvinden, nog nooit olie eerder vervangen. Ik ga er gewoon vanuit dat de formule verkeerd is en deze op 20k staat.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Resistor schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:14:
De olie heeft bij korte ritjes niet de tijd om goed op temperatuur te komen als de motor eventjes aan gaat.

Heel verhaal over waarom korte stukjes rijden met een ICE slecht is voor de olie:
https://olieservice-zuid....es-rijden-auto-motorolie/
(al is dit geen onafhankelijke bron O-) )
Dit weekend vrijwel alles op de ICE gereden vanwege lange ritten en gebrek aan laadpalen. Ik denk dat dit zo nu en dan wel vaker voorkomt :)

Jeremy Clarkson

Pagina: 1 ... 27 ... 43 Laatste