I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Ik krijg netjes granny en type 2. Wellicht dat het per model verschilt?ehtweak schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:43:
De standaard Type 2 kabel kreeg ik er ook niet bij.
Slechts de granny-kabel.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
De geruchten gaan ook dat er geen Kuga PHEV meer hierna gaat komen...rmr1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:27:
Geruchten gaan dat die er bij de volgende facelift bij zit
https://boelsites.nl/prod...nekes-16a-1-fase-5-meter/
Aan de andere kant: wat maakt die 25 euro nog uit als je net 51k hebt uitgegevenArno schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:46:
[...]
De auto komt later deze maand, maar voor 51k aan nieuwwaarde zou een rubberen dop van 25 euro er wel bij mogen horen
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
De enige auto van Ford die goed verkoopt gaan ze niet weg doen hoorehtweak schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
De geruchten gaan ook dat er geen Kuga PHEV meer hierna gaat komen...
Explorer EV wordt toch niks als men vol MRB moet betalen
Jeremy Clarkson
Focus en fiesta idem. Ford is zoekende, zou zomaar fiat achterna kunnen gaan (focus op bedrijfsvoertuigen).Sport_Life schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:51:
[...]
De enige auto van Ford die goed verkoopt gaan ze niet weg doen hoor.
Het zou mij niks verbazen als beide types weer terug gaan komen hoor. Focus als een dikke plug-in hybrid lijkt me echt fantastisch. Ik vind de Kuga technisch mooi, maar ik heb niks met dit type auto.
Dit snap ik niet echt, Kuga is gewoon een Focus die net iets hoger is (20cm). Als je schuin naar de zijkant van de auto kijkt lijkt het net een focus.twowheeler schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:22:
[...]
Focus en fiesta idem. Ford is zoekende, zou zomaar fiat achterna kunnen gaan (focus op bedrijfsvoertuigen).
Het zou mij niks verbazen als beide types weer terug gaan komen hoor. Focus als een dikke plug-in hybrid lijkt me echt fantastisch. Ik vind de Kuga technisch mooi, maar ik heb niks met dit type auto.
https://www.carsized.com/...te-vs-ford-kuga-2024-suv/
Druk en zetfouten voorbehouden.
20% hoger en breder vind ik toch wel een fors verschil hoor...
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 04-10-2024 14:41 ]
Nou, maak je borst maar nat.Sport_Life schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:51:
[...]
Wat dat betreft is de Kuga PHEV natuurlijk ook geen lichtgewicht. Letterlijk en figuurlijk.
Daarvan gaat de MRB al sneller omhoog.
https://www.rijksoverheid...elastingvoordelen-klimaat
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor personenauto’s met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 0%. Je betaalt dus 100% van het reguliere tarief. Het voordeel vervalt dan.
Kuga gaat naar 80 euro op vol tarief, vergelijkbare EV's zitten rond de 115 euro op vol tarief (va 2030) en tot die tijd rond de 100 euro.ehtweak schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:41:
[...]
Nou, maak je borst maar nat.
Wat dat betreft is de Kuga PHEV natuurlijk ook geen lichtgewicht. Letterlijk en figuurlijk.
Daarvan gaat de MRB al sneller omhoog.
https://www.rijksoverheid...elastingvoordelen-klimaat
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor personenauto’s met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 0%. Je betaalt dus 100% van het reguliere tarief. Het voordeel vervalt dan.
Ter vergelijking mijn Focus wagon zat op 60 euro, dat scheelt dus maar 20 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2024 16:40 ]
Focus rijdt heel anders, is niet te vergelijken.EiT schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:49:
[...]
Dit snap ik niet echt, Kuga is gewoon een Focus die net iets hoger is (20cm). Als je schuin naar de zijkant van de auto kijkt lijkt het net een focus.
https://www.carsized.com/...te-vs-ford-kuga-2024-suv/
Kregen we deze mail vandaag binnen..
""""Onze werkplaats moet tijdens het klaarmaken constateren dat er een storing in het noodoproepsysteem van het voertuig zit.
Door de storing schakelt het systeem de airbags en andere automatische veiligheidsystemen uit. Hierdoor kunnen wij de auto niet veilig de weg op sturen.
Om dit probleem te verhelpen moet een chassis, specifiek onderdeel gewisseld worden."""
Gelukkig geconstateerd voordat we hem in gebruik hebben..
Iemand een idee wat het precies kan zijn??
Wat ik ook nog vraag..;
Zit er nou bij de kuga een kofferbak systeem met je voet bedienend?
Ik heb het :
Desert Island Blue
Technology Pack
Elektrisch wegklapbare trekhaak
Winter Pack
19 inch lichtmetalen velgen, ST-Line Ebony Black en diamond cut
Vinyl met suede
Panoramadak, te openen.
Bij ophalen van de auto gaan we uiteraard even foto's maken
Ja zit er op. Links / rechts van de trekhaak even je voet onder de bumper door en de klep gaat open.polo306 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:09:
Wat ik ook nog vraag..;
Zit er nou bij de kuga een kofferbak systeem met je voet bedienend?
Hij had het over als er een PHEV focus komt. Dat zal sowieso anders rijden.l ivm gewicht en motor.Sport_Life schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:41:
[...]
Focus rijdt heel anders, is niet te vergelijken.
Kijk maar naar de hybride Mondeo, die reed ook niet hetzelfde als een “normale” variant.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Bij het nieuwe model horen twee laadkabels, zie prijslijst.ehtweak schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:43:
De standaard Type 2 kabel kreeg ik er ook niet bij.
Slechts de granny-kabel.
Ford Kuga 2024
Gelukkig maar! Scheelt toch weer zo'n 0,2% op het totaalbedrag...BertKlkmn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:35:
[...]
Bij het nieuwe model horen twee laadkabels, zie prijslijst.
Yey, ik hoor ergens bij.... een groep mensen die rare meldingen over de ingestelde taal krijgt bij het instappen en aansluiten van de telefoon.ehtweak schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:00:
[...]
Die melding krijg ik ook af en toe, om de paar weken.Zomaar, als ik de auto start. Voor de rest werkt alles prima.
Ach, die melding krijg ik ook bij mijn huidige Fiesta...Propheticus schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:27:
[...]
Yey, ik hoor ergens bij.... een groep mensen die rare meldingen over de ingestelde taal krijgt bij het instappen en aansluiten van de telefoon.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Ja onze Fiesta is een mild hybrid en die heeft ook altijd accu gezeik... Accu is verder gewoon prima, maar ergens vindt het systeem van niet en schakelt dus ook altijd direct uit. Je kan niet even met contact aan in je auto zitten met een muziekje.Propheticus schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:36:
Was al even bang dat de 12v accuspanning te laag was en de instelling iedere keer verloren ging of zo.... Maar het is gelukkig maar een 'producteigenschap'.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Oh, dat kan ik wel. Maar een instelling ergens staat wel op max 30 minuten contact voordat hij automatisch uitschakelt.Naboo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:14:
[...]
Je kan niet even met contact aan in je auto zitten met een muziekje.
Gisteren nog even gespeeld met de B&O audio die op 'neutraal' verre van neutraal klonk. Uiteindelijk treble -2, mid +1 en bass -3 moeten instellen voordat het ergens op leek. By default heeft men een flinke loudness (V) curve ingesteld lijkt het.
Dat vind ik op zich niet zo vreemd. Dat hadden mijn vorige twee auto's (VAG) ook.Propheticus schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:18:
[...]
Oh, dat kan ik wel. Maar een instelling ergens staat wel op max 30 minuten contact voordat hij automatisch uitschakelt.
Is ook / noem ik ook niet vreemd. Geef alleen aan dat er een instelling voor bestaat...die bij Naboo wellicht wat kort staat.ehtweak schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:58:
[...]
Dat vind ik op zich niet zo vreemd. Dat hadden mijn vorige twee auto's (VAG) ook.
Ik ben gaan kijken maar zie nergens die code staan, noch kan ik iets vinden in de handleiding of op internet.
Wellicht weet iemand hier waar die trekhaak van is gemaakt.
Ik heb de fietsdrager overigens al erop gehad en dat ging verder prima, maar ik snap ook wel dat een aluminium haak vrij zacht is en de klemkoppeling van de fietsdrager dan sneller los zou kunnen komen.
Wellicht weet iemand waar die haak van is gemaakt of zijn er geruststellende (of juist niet) ervaringen met een fietsdrager op de originele trekhaak.
Alvast dank!
Ford gebruikt af fabriek trekhaken van Brink
https://brink.eu/nl-nl/
Edit: vanaf 1996 worden er geen trekhaken meer gemaakt met GGG40 legering.
Alles daarna is GGG52.
Je kan dus met gerust hart je fietsendrager op je auto plaatsen. Zorg er wel voor de dat je de maximale kogeldruk niet overschrijdt.
(Waarschijnlijk 100kg) staat op je typeplaatje
[ Voor 42% gewijzigd door rmr1 op 07-10-2024 23:33 ]
[ Voor 40% gewijzigd door atanis op 08-10-2024 11:05 ]
Super info! Daar kan ik iets mee. Bedankt!rmr1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:13:
Er zit een type plaatje bij je trekhaak (even onder je auto kruipen) wellicht dat daar de benodigde informatie op staat.
Ford gebruikt af fabriek trekhaken van Brink
https://brink.eu/nl-nl/
Edit: vanaf 1996 worden er geen trekhaken meer gemaakt met GGG40 legering.
Alles daarna is GGG52.
Je kan dus met gerust hart je fietsendrager op je auto plaatsen. Zorg er wel voor de dat je de maximale kogeldruk niet overschrijdt.
(Waarschijnlijk 100kg) staat op je typeplaatje
Die 100 kg ga ik zeker niet overheen. Fietsen samen zijn iets minder dan 60 kg en de fietsdrager 18, dus max 78kg. Helemaal goed!
[ Voor 9% gewijzigd door Pascal P op 08-10-2024 17:49 ]
Nog geen (winter)ervaring met de Kuga. In het algemeen en uit ervaring van de Fiesta zijn all seasons in het matige klimaat van Nederland goed genoeg. Zelden hebben we lagen sneeuw en als het al valt zijn de hoofdwegen al snel weer vrijgemaakt. Belangrijker zijn de prestaties op nat wegdek.x0z8_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:17:
Ik twijfel heel erg tussen een losse zomer en winter set voor de Kuga of all season banden. Wat is jullie ervaring met all-season voor de Kuga?
Rij je veel naar landen met bergen en veel sneeuw dan snap ik de behoefte aan een winterband.
Zie https://www.tyrereviews.c...eason-Tyres-2024-2025.htm voor een test waarbij ter referentie ook gemiddelde/beste zomer en winterband worden getoond.
En vergeet niet, als het regent in de zomer heb je meer grip met een AS band dan een zomerband.
M+S is niet meer geldig voor Duitsland, je hebt een 3PMSF logo nodig op je band. Echter op de beter all-season en winterbanden zit dat logo al 10 jaar. Overigens waren banden met enkel M+S ook nou niet bepaald goede banden.atanis schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:56:
Zeker all season banden. Rij al jaren met All seasons, gaan in december ook onder de nieuwe Kuga. Zijn echt heel goed tegenwoordig. Met M+S logo ook geschikt voor Duitsland.
En vergeet niet, als het regent in de zomer heb je meer grip met een AS band dan een zomerband.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Heb je daar bewijsvoering bij? In bijvoorbeeld de test van de poster boven je zie je dat een zomerband beter presteert bij nat dan een winterbandatanis schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:56:
Ga je op wintersport? Moet je verplicht afstanden rijden die keer dat het glad is in Nederland? Wat wijsheid is hangt nogal af van gebruik.x0z8_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:17:
Ik twijfel heel erg tussen een losse zomer en winter set voor de Kuga of all season banden. Wat is jullie ervaring met all-season voor de Kuga?
Persoonlijk kies ik voor zomerbanden, geen wintersport hier en in hachelijke omstandigheden laat ik de auto staan. (thuiswerken, boodschappen lopend). Gezien ik het grootste deel van mijn kilometers in de zomerperiode maak (vakanties) en ik in Nederland meer regen dan sneeuw/ijs zie is enkel een zomerband voor mijn gebruik prima.
Overigens is winterbanden altijd een lastige discussie, dus gevaarlijk onderwerp om over te beginnen.
Ik ga niet op wintersport maar ik rijd van mijn woon werk kilometers wel ongeveer 90% door Duitsland (achterhoek - onder Nijmegen v.v.) en een vriendin die in Limburg woont waar via Duitsland de meest realistische route is, waar winterbanden/all seasons met 3 peak mountain snowflake symbool verplicht zijn.. Ik ben wel van mening dat als het weer in Nederland zo slecht is dat je winterbanden echt nodig hebt, je sowieso niet de weg op moet gaan. Ik rijd zo'n 35K km per jaarnooberke schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:03:
[...]
Heb je daar bewijsvoering bij? In bijvoorbeeld de test van de poster boven je zie je dat een zomerband beter presteert bij nat dan een winterband
[...]
Ga je op wintersport? Moet je verplicht afstanden rijden die keer dat het glad is in Nederland? Wat wijsheid is hangt nogal af van gebruik.
Persoonlijk kies ik voor zomerbanden, geen wintersport hier en in hachelijke omstandigheden laat ik de auto staan. (thuiswerken, boodschappen lopend). Gezien ik het grootste deel van mijn kilometers in de zomerperiode maak (vakanties) en ik in Nederland meer regen dan sneeuw/ijs zie is enkel een zomerband voor mijn gebruik prima.
Overigens is winterbanden altijd een lastige discussie, dus gevaarlijk onderwerp om over te beginnen.![]()
[ Voor 5% gewijzigd door x0z8_ op 09-10-2024 11:12 ]
Precies.x0z8_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
...
Ik ben wel van mening dat als het weer in Nederland zo slecht is dat je winterbanden echt nodig hebt, je sowieso niet de weg op moet gaan. Ik rijd zo'n 35K km per jaar
Ik zou (en rij dat zelf ook) in NL gewoon all-seasons kiezen. Geen zomerbanden het hele jaar ivm (nat) performance onder koude omstandigheden. De test die ik hierboven linkte was onder redelijk warme omstandigheden.
Toevallig gaan deze er volgende week onder op mijn Kuga 😬 leek me een goede keuze voor in NL.atanis schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:32:
Ik had Pirelli Cinturato onder mn tesla 3. Gaan heel lang mee, laatste set 40k km. Is een zwaardere auto dan een Kuga.
Uiteraard slijten ze harder met een zwaardere of zwaarder beladen auto, maar vlak de invloed van je rechtervoet ook zeker niet uit hierx0z8_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:24:
Precies. Mijn voorkeur gaat wel uit naar all season vanwege de zorgeloosheid alleen slijten die als een gek van wat ik heb gehoord, zeker met een zware auto.
En (semi)elektrische auto's lenen zich vaak wel voor om wat door te rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door OmeJoyo op 09-10-2024 12:58 ]
Als je op link hieronder klikt zie je een aantal foto’s van de trekhaakvoorbereiding van een Kuga waarvan de achterbak en bumper deels gedemonteerd zijn.atanis schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:04:
Nog een vraag over trekhaken, volgens de verkoper van mijn Kuga heeft de auto trekhaakvoorbereiding. Zou dus eenvoudig een trekhaak onder te zetten zijn, kabelvoorbereiding ect, en inlezen is dan niet nodig. Hoe kan ik dit zien of dit er op zit? Kan er nergens wat over lezen. Dank.[Afbeelding]
https://caravan-forum.nl/...t=52120&start=75#p1111927
3 peak mountain met M+Sx0z8_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
Ik ga niet op wintersport maar ik rijd van mijn woon werk kilometers wel ongeveer 90% door Duitsland (achterhoek - onder Nijmegen v.v.) en een vriendin die in Limburg woont waar via Duitsland de meest realistische route is, waar winterbanden/all seasons met 3 peak mountain snowflake symbool verplicht zijn.. Ik ben wel van mening dat als het weer in Nederland zo slecht is dat je winterbanden echt nodig hebt, je sowieso niet de weg op moet gaan. Ik rijd zo'n 35K km per jaar
https://www.autoweek.nl/a...et-meer-als-winterbanden/
Er staat zowel in dit artikel als in de officiele regels niet dat M+S er ook op moet staan.Nougat schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:01:
[...]
3 peak mountain met M+S
https://www.autoweek.nl/a...et-meer-als-winterbanden/
Is ook geen gecertificeerd label en heeft dus ook geen waarde. Enkel de 3PMSF is vereist.
Van de site van de ADAC, die je als Duitse autoclub wel mag vertrouwen:
https://www.adac.de/news/...eifen-neue-regel-oktober/
Erlaubt sind nur noch Reifen, die – ausschließlich oder zusätzlich zum "M+S"-Symbol – das Alpine-Symbol, einen stilisierten Berggipfel nebst Schneeflocke (siehe Bild) tragen. Dies gilt übrigens auch für Fahrzeuge mit ausländischem Kennzeichen!
Alleen banden die – uitsluitend of naast het “M+S”-symbool – het Alpine -symbool , een gestileerde bergtop en een sneeuwvlok (zie afbeelding) dragen, zijn toegestaan. Dit geldt ook voor voertuigen met buitenlandse kentekenplaten!
https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland
Regels winterbanden in Duitsland
Alle autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd. Banden gefabriceerd vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S worden tot en met 30/9/2024 als winterband geaccepteerd.
Winterbanden moeten wettelijk een profieldiepte hebben van ten minste 1,6 mm, maar een minimum profiel van 4 mm wordt aangeraden.
Wanneer winterbanden zijn gemonteerd, moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden. Deze maximumsnelheid staat met een lettercode op de zijkant van de band vermeld. Als de maximumsnelheid van de winterbanden lager is dan die van de auto, moet op het dashboard binnen het blikveld van de bestuurder een sticker aangebracht worden met daarop de maximumsnelheid van de banden.
Winterbanden moeten op alle wielen worden gemonteerd, maar ze zijn niet verplicht voor aanhangers. Uit veiligheidsoverwegingen wordt echter aangeraden om bij winterse omstandigheden ook een aanhanger met winterbanden uit te rusten.
En de wettelijke profieldieptegrens mag dan 1,6mm zijn, maar dan is de werking vrijwel nihil.
Wilde ook wel wat eigen muziek luisteren, en dat zou moeten kunnen met een USB stickie, maar ik zie zo snel maar 2 poorten. In de middenconsole, boven de draadloze oplader 1 USB-C en 1 USB-A poort.
Maar die schijnen enkel geschikt voor opladen, en niet voor 'gegevensoverdracht', in het Ford jargon.
Weet iemand waar in de model ST-X de/een USB poort voor gegevensoverdracht te vinden is? Dat zit er toch wel op hè..
Misschien dat Ford dan echt geen mediaspeler heeft voorzien en vertrouwt op een telefoon als speler via (BT of) AndroidAuto/Carplay?
- Muziek blijft nog een seconde of 5 aanstaan zodra ik de motor uitzet en de deuren open om uit te stappen. Bij de Focus werd zodra de motor uitstond het geluid gelijk uitgeschakeld zodra ik of een passagier de deur open deed. Is daar een instelling voor die ik niet kan vinden?
- Kinderslot niet automatisch instelbaar. Bij mijn focus zat een knop bij de bestuurdersdeur waarmee ik het kinderslot in- en uit kon schakelen. Maar voor zover ik kon vinden kan ik het enkel op de ouderwetse manier? Of kijk ik ergens gruwelijk overheen? Ik heb regelmatig meerijders, dus bij mijn focus was het ideaal dat ik dat via de knop aan kon zetten met kinderen als passagier en uit als er volwassenen achterin zaten.
Echt punten in de categorie waar zeurt die over zoals jullie kunnen lezen
Wel een paar verschillen tussen de diverse uitvoeringen. Maar is een kwestie van ff zoeken op 'kinderslot' in dat gigantische boekwerk (PDF) dat Ford ter beschikking stelt.
Werk bij mijn Kuga gewoon prima.Jo-Anne-Tweaked schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 01:12:
Wilde ook wel wat eigen muziek luisteren, en dat zou moeten kunnen met een USB stickie, maar ik zie zo snel maar 2 poorten. In de middenconsole, boven de draadloze oplader 1 USB-C en 1 USB-A poort.
Maar die schijnen enkel geschikt voor opladen, en niet voor 'gegevensoverdracht', in het Ford jargon.
Weet iemand waar in de model ST-X de/een USB poort voor gegevensoverdracht te vinden is? Dat zit er toch wel op hè..
Staat ook beschreven in de handleiding. Je kunt media-devices aansluiten op de USB poorten en vervolgens via de 'audioknop' en selecteer 'USB symbool' kiezen dat je het aangesloten device wilt gebruiken voor afspelen.
Die optie zou ik ook graag kennen. Wachten na uitschakelen motor heeft geen zin, muziek blijft spelen en na openen deur dus nog een paar seconden. Niet dat de buren er last van hebben (neem ik aan) maar het heeft geen toegevoegde waarde natuurlijk. Je mist zelfs een paar zinnen van je podcastNACrat schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:02:
Muziek blijft nog een seconde of 5 aanstaan zodra ik de motor uitzet en de deuren open om uit te stappen. Bij de Focus werd zodra de motor uitstond het geluid gelijk uitgeschakeld zodra ik of een passagier de deur open deed. Is daar een instelling voor die ik niet kan vinden?
Een ander, kleiner, stickske als MS-Dos gepartioneerd met een Fat32 format lustte de Kuga wel. Nu kan ik mijn eigen muziek afspelen, zonder gedoe met smart phone, Android auto of Apple car.
Dat komt nog wel, belangrijkste was dat ik niet van radio alleen afhankelijk was, en mijn mix van klassiek Bach tot SexPistols tot Ethiopians en Don Drummond kon afspelen.
Nogmaals bedankt aan de meedenkers. Cheers
Ook valt me op dat de plank in de kofferbak schuin afloopt naar de achterklep. Hij ligt niet horizontaal in de kofferbak. Niet zo'n probleem wel raar.
Eens. Staat bij mij daarom meestal uit, tenzij het echt een lange stop is bijv. spoorwegovergang of open brug.bukkum schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:49:
Het autohold systeem die de auto voor een stoplicht op de rem houdt. Zodra je weer gaat rijden komt de auto abrupt van de rem met een schok. Ook als de auto op de rem gaat, gaat dit alles behalve verfijnd.
..
Op je opdrachtbon staat een verwijzing naar de geldende prijslijst. Deze is bindend, in de prijslijst van 2024 staan twee kabels als onderdeel van de levering.sorted.bits schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:25:
[...]
Nou, die vraag stelde ik een paar weken terug, maar is er ook daadwerkelijk iemand die de auto al binnen heeft en netjes 2 kabels heeft?
De versie van jan en juli geven beide de beide kabels aan. Zou mn geld terug vragen voor tweede kabel of Ford informeren
Ik heb em ook altijd uit, als ik lang stilsta zet ik em wel in P. Idee is goed, maar het gaat te schokkerig inderdaad.Propheticus schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:19:
[...]
Eens. Staat bij mij daarom meestal uit, tenzij het echt een lange stop is bijv. spoorwegovergang of open brug.
De mijn wordt met een Type 2 en granny stekker geleverd,BertKlkmn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:33:
[...]
Op je opdrachtbon staat een verwijzing naar de geldende prijslijst. Deze is bindend, in de prijslijst van 2024 staan twee kabels als onderdeel van de levering.
De versie van jan en juli geven beide de beide kabels aan. Zou mn geld terug vragen voor tweede kabel of Ford informeren
:strip_exif()/f/image/HsTgrWEbgcahKIuu3M7C46WO.jpg?f=fotoalbum_large)
Links de granny in plastic en rechts de Type 2 in de doos.
Jeremy Clarkson
Of het nieuwigheid is, weet ik niet.bukkum schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:49:
Sinds 2 weken ook eigenaar van een kuga. Helemaal tevreden op 1 punt na. Het autohold systeem die de auto voor een stoplicht op de rem houdt. Zodra je weer gaat rijden komt de auto abrupt van de rem met een schok. Ook als de auto op de rem gaat, gaat dit alles behalve verfijnd.
Maar bij onze Kuga (nu ruim een jaar oud), gaat dit wel soepel.
Ik rem zelf af tot stilstand, houd de rem ff vast, ik zie het lampje aangaan, en laat dan het rempedaal los. En voila de auto blijft keurig stilstaan.
Als ik weer ga rijden moet je idd met een fluwelen voet, het gaspedaal indrukken en dan rijdt 'ie toch echt heel soepeltjes weer weg. Je voelt een miniem schokje/soortement van kraak-geluidje, als 'ie weer in beweging komt.
Zeker weten dat je de plank onder die twee nokjes hebt zitten? En niet er bovenop?Ook valt me op dat de plank in de kofferbak schuin afloopt naar de achterklep. Hij ligt niet horizontaal in de kofferbak. Niet zo'n probleem wel raar.
:strip_exif()/f/image/jtNPdNHQXFTdasbl4cUyChwl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan ligt 'ie vlak en strak vast.
Wat is de lengte van de meegeleverde type 2?Arno schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:57:
[...]
De mijn wordt met een Type 2 en granny stekker geleverd.
Idem dito hier. Kuga van 2022, ST line X. De auto hold is juist superfijn en nergens een schok te voelen, alles gaat soepel. Zo wel op de rem als er van af bij licht het gaspedaal aanraken...ehtweak schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:45:
[...]
Of het nieuwigheid is, weet ik niet.
Ik rem zelf af tot stilstand, houd de rem ff vast, ik zie het lampje aangaan, en laat dan het rempedaal los. En voila de auto blijft keurig stilstaan.
Als ik weer ga rijden moet je idd met een fluwelen voet, het gaspedaal indrukken en dan rijdt 'ie toch echt heel soepeltjes weer weg. Je voelt een miniem schokje/soortement van kraak-geluidje, als 'ie weer in beweging komt.
[...]
Hij ligt idd op de nokjes maar kan niet onder de nokjes want daar zit dat schuim van de bakjes. Mijn gevoel was dus al dat er een verkeerde rand om de plek van de reserveband zit.ehtweak schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:45:
[...]
Of het nieuwigheid is, weet ik niet.
[...]
Zeker weten dat je de plank onder die twee nokjes hebt zitten? En niet er bovenop?
[Afbeelding]
Dan ligt 'ie vlak en strak vast.
[ Voor 17% gewijzigd door bukkum op 12-10-2024 18:42 ]
Voor een laadvloer zonder tildrempel leg je de plank normaliter op de nokjes. Eronder geeft meer ruimte, maar een kleine drempel.
Dat weet ik woensdagHiliick schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:45:
[...]
Wat is de lengte van de meegeleverde type 2?
Maar ik dacht 3 of 5 meter.
Jeremy Clarkson
Bij jou loopt je plank dus ook schuin af? Onder die nokjes kan gewoon niet nl. Dan zal ik is vragen waar mijn reservewiel is als dit om die reden zo isPropheticus schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:47:
Verschil zit hem denk ik in al dan niet af-fabriek geleverd zijn met volledig reservewiel. Dat wiel is breder dan het dunnetje in ehtweak's foto. De schuimranden in mijn 2022 Kuga inc volledig reservewiel zijn net zo hoog als de jouwe.
Voor een laadvloer zonder tildrempel leg je de plank normaliter op de nokjes. Eronder geeft meer ruimte, maar een kleine drempel.
Om blijkbaar een volledig reservewiel versus een thuiskomer kwijt te kunnen.
Als je goed naar beide foto's kijkt zie je idd een hoogteverschil. Bij mijn Kuga tel ik 4 stippen op de zijkant van het schuimmateriaal, bij @Propheticus tel ik 5 stippen.
En @bukkum hieruit begrijp ik dus dat jij geen reservewiel in de kofferbak hebt liggen?
Heb je die er wel bij besteld? Af-fabriek of later besteld?
Het is een 2ehands van 2022. Ik heb de dealer even gemaild dat ik een reservewiel mis of het verkeerde schuimmateriaal heb. Is kijken wat ze zeggen. Verder was de auto echt perfect afgeleverd met nieuwe banden en ongevraagd nieuwe schijven. Kan me voorstellen dat ze dit ook niet hebben gezien.ehtweak schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:28:
@Propheticus @bukkum Bijzonder dat het schuimmateriaal bij de een dus hoger is dan bij de ander.
Om blijkbaar een volledig reservewiel versus een thuiskomer kwijt te kunnen.
Als je goed naar beide foto's kijkt zie je idd een hoogteverschil. Bij mijn Kuga tel ik 4 stippen op de zijkant van het schuimmateriaal, bij @Propheticus tel ik 5 stippen.
En @bukkum hieruit begrijp ik dus dat jij geen reservewiel in de kofferbak hebt liggen?
Heb je die er wel bij besteld? Af-fabriek of later besteld?
Je krijgt er een van 6 meter die in het echt 5.7 meter is (net even niet-wetenschappelijk gemeten). Als je nu bij Ford een losse bestelt is het 6 of 8 meter volgens de site (159 en 181 euro).Arno schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:41:
[...]
Dat weet ik woensdag
Maar ik dacht 3 of 5 meter.
Achteruit inparkeren en rechtsachter de paal hebben redt hij net niet met 6 meter (vooruit inparkeren kon toen niet).
Dat van die nokjes ook eens bekeken; je kan de plank er inderdaad op leggen en dan iets naar voren schuiven, waarna hij recht blijft liggen. Nooit geweten. Zweeft wel op 4 hoeken dan, niet te veel gewicht erop?
Niet dat ik doorheb. Lastig inschatten, de parkeerplekken hier hebben een afschot richting de afwatering waardoor de neus van de auto lager staat. De plank sluit bij mij aan op de rand/drempel van de achterbak.bukkum schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 00:09:
[...]
Bij jou loopt je plank dus ook schuin af? Onder die nokjes kan gewoon niet nl. Dan zal ik is vragen waar mijn reservewiel is als dit om die reden zo is
Neem aan dat als je hem onder die nokjes zou leggen er een klein tildrempeltje ontstaat.
Edit: net op een rechte plek gekeken. Lijkt inderdaad licht af te lopen richting 'drempel'.
[ Voor 7% gewijzigd door Propheticus op 14-10-2024 11:07 ]
Wat me opvalt is dat de inschatting van het elektrisch rijbereik nogal weird is, zeker als de accu nog helemaal vol is.
Praktisch voorbeeld: accu gevuld tot 100%: weergave rijbereik: 58km. Rijden op EV modus in eco stand.
Als ik dan begin te rijden is er na 1 km al 3 km vanaf. Zo rond de 45 km lijkt het een beetje normaler maar toch nog wel wisselend. Uiteindelijk kon ik met 0% nog ongeveer 1,5 km rijden en kwam ik op 50,5km totaal bij een buitentemp van 10 graden. Dan valt de afwijking met het begin nog wel mee, maar tussentijds lijkt het rijbereik ook niet meer dan een grove gok.
Opladen vervolgens tot 100% gaf een verbuik aan van 13,2kWh (gemeten op het laadpunt, niet in de auto) over die 50,5km.
Voor mijn beeldvorming: is bovenstaande gedrag en verbruik normaal? Of zou dit beter moeten kunnen?
Ik ben een vrij rustige rijder overigens.
Waar en hoe rijd je? Binnen de bebouwde kom? 80 of 100km/h wegen?
Laat je 'm helemaal uitrollen, rem je met 100% regeneratie? Hoe hard trek je op?
Is je accu voorverwarmd; heb je de app/Sync scherm gebruikt om voor te bereiden op vertrek?
Staat de verwarming aan? Stoelverwarming? Achterruit-/stuurverwarming? Airco?
Kortom, heel veel parameters die allemaal van invloed zijn op het verbruik. Dus lastig te zeggen...
Die "testperiode" van 50,5 km vooral binnen de bebouwde kom, en 80km wegen. Geen snelweg.ehtweak schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:55:
@Pascal P Wat is normaal?
Waar en hoe rijd je? Binnen de bebouwde kom? 80 of 100km/h wegen?
Laat je 'm helemaal uitrollen, rem je met 100% regeneratie? Hoe hard trek je op?
Is je accu voorverwarmd; heb je de app/Sync scherm gebruikt om voor te bereiden op vertrek?
Staat de verwarming aan? Stoelverwarming? Achterruit-/stuurverwarming? Airco?
Kortom, heel veel parameters die allemaal van invloed zijn op het verbruik. Dus lastig te zeggen...
Ik rij anticiperend, vroeg van het gas, weinig "actief remmen". Optrekken vrij rustig. Zeker geen strepentrekker, zoals gezegd, rijd ik in eco modus, en dan heb je al een minder responsief gaspedaal.
Accu voorverwarmd? Uh..kan dat? Hoe dan? Niet dus bij deze test.
Verwarming stond op 21 graden op automatisch. Stoel en stuurverwarming paar minuutjes aan bij de start.
Buitentemp was dus 10 graden.
Het "normale" bedoel ik ook vooral de rijbereik aanduiding. Die vind ik zo bij de eerste ervaringen niet al te best. Maar ben ook wel benieuwd hoe ver een gemiddelde rijder op een volle accu in EV modus komt. gewoon ter vergelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Pascal P op 13-10-2024 22:14 ]
Zoek maar eens wat vakantietrip berichtjes van ondergetekende terug in dit topic.Pascal P schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:02:
[...]
Maar ben ook wel benieuwd hoe ver een gemiddelde rijder op een volle accu in EV modus komt. gewoon ter vergelijk.
Niet zozeer die tientallen kilometers EV bereik, maar vooral hoe efficiënt die zware en logge Kuga met de combinatie ICE/EV omgaat!
Ik had dat echt niet verwacht met deze auto.
Naar mijn werk ca 50% snelweg, 50% n-wegen:Pascal P schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:58:
Sinds 2 weken in bezit van een Kuga PHEV (2020).
Wat me opvalt is dat de inschatting van het elektrisch rijbereik nogal weird is, zeker als de accu nog helemaal vol is.
Praktisch voorbeeld: accu gevuld tot 100%: weergave rijbereik: 58km. Rijden op EV modus in eco stand.
Als ik dan begin te rijden is er na 1 km al 3 km vanaf. Zo rond de 45 km lijkt het een beetje normaler maar toch nog wel wisselend. Uiteindelijk kon ik met 0% nog ongeveer 1,5 km rijden en kwam ik op 50,5km totaal bij een buitentemp van 10 graden. Dan valt de afwijking met het begin nog wel mee, maar tussentijds lijkt het rijbereik ook niet meer dan een grove gok.
Opladen vervolgens tot 100% gaf een verbuik aan van 13,2kWh (gemeten op het laadpunt, niet in de auto) over die 50,5km.
Voor mijn beeldvorming: is bovenstaande gedrag en verbruik normaal? Of zou dit beter moeten kunnen?
Ik ben een vrij rustige rijder overigens.
Vanaf 18 graden: ~70km
Onder 10 graden: ~55km
Heb weleens 80km gehaald op n wegen in de zomer.
Betreft een Kuga uit 2023.
Verder wat @ehtweak zegt, hij is op benzine zuiniger dan mijn vorige Focus Wagon uit 2019. Ondanks zijn gewicht en SUV kenmerken.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2024 22:50 ]
OK, maar dan lijkt me mijn 50,5km binnendoor en 80km wegen wel krap.Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:47:
[...]
Naar mijn werk ca 50% snelweg, 50% n-wegen:
Vanaf 18 graden: ~70km
Onder 10 graden: ~55km
Heb weleens 80km gehaald op n wegen in de zomer.
Betreft een Kuga uit 2023
En de betrouwbaarheid van de aanduidinge van je EV rijbereik? Hoe is die?
Binnenkort gaan we een paar dagen weg, dan ga ik het benzineverbruik op langere afstand eens uit testen. Ik kom uit een focus (2016) met een 1.0 ecoboost. Daar haalde ik 1 op 20 op de snelweg mee. Zou me wel verbazen als de kuga dat ook haalt
[ Voor 23% gewijzigd door Pascal P op 13-10-2024 22:53 ]
Wat volgens mij zwaar meeweegt is de bandenmaat, ik heb er 18" onder zitten (standaard), 19" of 20" is minder zuinig. Wat ook helpt is de vertrektijden ingeven, dan warmt de accu vast op.Pascal P schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:50:
[...]
OK, maar dan lijkt me mijn 50,5km binnendoor en 80km wegen wel krap.
En de betrouwbaarheid van je EV rijbereik? Hoe is die?
Betrouwbaarheid is niet zo heel best , als ik wegrijd geeft ie in de winter ook 70 aan
Ik rijd idd op 19" (ST-X uitvoering). Mijn vertrektijden zijn nogal wisselend, dus ik kan het lastig inplannen.Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:53:
[...]
Wat volgens mij zwaar meeweegt is de bandenmaat, ik heb er 18" onder zitten (standaard), 19" of 20" is minder zuinig. Wat ook helpt is de vertrektijden ingeven, dan warmt de accu vast op.
Betrouwbaarheid is niet zo heel best , als ik wegrijd geeft ie in de winter ook 70 aan.
Ik pas de vertrektijd soms nog een half uurtje van tevoren aan. Werkt prima.Pascal P schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:54:
[...]
Mijn vertrektijden zijn nogal wisselend, dus ik kan het lastig inplannen.
... en de juiste bandenspanning!Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:53:
[...]
Wat volgens mij zwaar meeweegt is de bandenmaat
Ik heb voor 2,3 en achter 2,9bar. Dat zijn de waardes bij een vol bepakte auto. Nu veert de ST-X toch al niet al te soepeltjes, dus dat kan er ook nog wel bij.
Zou graag de logica begrijpen dat een 19inch velg minder zuinig is, diameter van totaal is hetzelfde en breedte idem(225)Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:53:
[...]
Wat volgens mij zwaar meeweegt is de bandenmaat, ik heb er 18" onder zitten (standaard), 19" of 20" is minder zuinig. Wat ook helpt is de vertrektijden ingeven, dan warmt de accu vast op.
Betrouwbaarheid is niet zo heel best , als ik wegrijd geeft ie in de winter ook 70 aan.
Hoe dan, zolang de breedte hetzelfde blijft is er geen verschil voor de auto, totale diameter blijft namelijk hetzelfdeehtweak schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:58:
[...]
... en de juiste bandenspanning!
Ik heb voor 2,3 en achter 2,9bar. Dat zijn de waardes bij een vol bepakte auto. Nu veert de ST-X toch al niet al te soepeltjes, dus dat kan er ook nog wel bij.
Hoe dan?BertKlkmn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:53:
[...]
Hoe dan, zolang de breedte hetzelfde blijft is er geen verschil voor de auto, totale diameter blijft namelijk hetzelfde
Ik had het over bandenspanning; dat maakt toch echt verschil qua wrijvingsweerstand...
Als je band zachter is, zakt deze dieper in onder gewicht. Dan krijg je dus een langer contactvlak op de grond.BertKlkmn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:53:
[...]
Hoe dan, zolang de breedte hetzelfde blijft is er geen verschil voor de auto, totale diameter blijft namelijk hetzelfde
Het kantelpunt van de band ligt daarmee verder weg van het middelpunt, grotere arm > groter kantelmoment > meer rolweerstand.
Ik moest opnieuw verbinding maken met Ford Connect, telefoons opnieuw koppelen, een paar instellingen opnieuw instellen en bij huis weer aan de wifi koppelen.
Pff, eindelijk opgelost, maand rondgereden zo.
Jeremy Clarkson
Met als test de kachel / airco uit en enkel stoel-/stuurverwarming even aan zag ik maandagochtend een schatting van 70km.Arno schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:26:
Hoe zat het ook alweer met het elektrisch bereik? Net mijn eerste keer volledig geladen en er stond 49 km rijbereik. Vanmiddag vooral snelweg gereden en de Kuga staat in normal/EV auto modus.
Na woon-werk 2x29km = 58km, was de schatting nog 5km resterend. Zou een totaal van 63km maken. Daarin vooral 100km/u snelweg en natuurlijk eerste&laatste kilometer ~50km/u.
Met de kachel/airco aan op 19,5graden red ik het deze dagen niet heen en weer op een acculading.
Jeremy Clarkson
Jeremy Clarkson
Eens! DankjewelArno schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:13:
Zwart staat prima in met deze lakkleur, maar met mijn groene lak vind ik de standaard ST-X velgen prima staan
Het niet halen van de 100km/u door file en het terugwinnen scheelt inderdaad erg op het verbruik.Arno schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:48:
Airco staat hier ook op 19,5 en die blijft ook zo. Ik had vanmorgen ~55km gereden en door files en remmen/regenereren stond er nog 12km op het rijbereik. De rit was in EV first stand.
Lange stukken 100 rijdend zie ik de schatting met 1.5 - 2 km per gereden km omlaag gaan.
De auto laat 15 - 16kWh /100km zien, wat op een accu van 11kWh een ~70km op zou moeten leveren.
Toch haal ik rijdend op de A2 geen dagtotaal van 58km zonder op de terugweg de motor er even bij aan te zetten.
Jeremy Clarkson
Zeker. Merk ook dat ik relaxter ben gaan rijden t.o.v. de vorige auto. Nog beter anticiperend en vooruitkijkend.Arno schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:53:
We gaan het meemaken, de sport is nu om het rijbereik van de brandstofmotor zo lang mogelijk op 900+ km te houden
Mijn sport is zoveel mogelijk "100% energie teruggewonnen" berichten na het remmen.
Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan de Ford Kuga Bursting green bestellen met de volgende opties: Winterpack, Elektrische trekhaak en panaromadak.
Nu zegt de dealer waar wij zijn geweest levertijd ongeveer 15 weken maar de Ford site geeft 28 weken aan. Waar kunnen we nou vanuit gaan? Wat is jullie ervaring?
:strip_exif()/f/image/Sqi9e5aCzYbHsDrF1jVXrY0O.jpg?f=fotoalbum_large)