Stonden er auto's langs de weg geparkeerd toen je die flauwe bochten nam? Kans dat hij opeens een voor je rijdende auto dacht te zien die wel heel snel dichterbij kwam.ehtweak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:40:
..
Alleen één dingetje:
Heel af en toe, al rijdende op de ACC, bijvoorbeeld met 55km/h in de bebouwde km. Op een rustige weg, zonder dat er iemand voor rijdt, zonder tegenliggers. Vrijwel rechtuit, af en toe een flauwe bocht.
Ineens duikt de Kuga in de remmen, net alsof 'ie iets 'ziet'.![]()
Gewoon overdag, prima zicht, geen neerslag, geen obstakels op de weg of overstekend wild.
En waarom? Werkelijk geen idee... Het is me nu, in een jaar tijd een keer of 4, 5 gebeurd. Zo maar willekeurig, op een ander stuk weg.
Iemand enig idee wat het kan zijn dat dit gedrag triggert?
Ja dat dus. Als over 2-3 weken mijn Kuga binnen is, is dat het eerste wat ik uitzet
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Nope.Propheticus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:18:
[...]
Stonden er auto's langs de weg geparkeerd toen je die flauwe bochten nam?
Er is aldaar niet eens een parkeerstrook...
?Arno schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:21:
Ja dat dus. Als over 2-3 weken mijn Kuga binnen is, is dat het eerste wat ik uitzet
Wat zet je uit dan?
Ik zou niet weten welke optie verantwoordelijk is voor de zonder-reden-plotseling-afremmen.
Tenzij je ACC helemaal niet gebruikt. Maar ja, dan zijn de voordelen, en in 99% van de gevallen werkt het gewoon prima, ook niet meer aanwezig.
ACC zelf vind ik dikke prima, maar een ACC die reageert op elk bord langs de snelweg is levensgevaarlijk als die reageert zoals deze Kodiaq. Kan me niet voorstellen dat dat op de Kuga niet mogelijk is om uit te zetten.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Het mysterie blijft. Dacht het te vragen omdat het in zo'n situatie bij mij wel eens gebeurd is.ehtweak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:28:
[...]
Nope.
Er is aldaar niet eens een parkeerstrook...
Verder kan ik me alleen bedenken dat er net een vogel/blaadje/druppel zo voor de camera langs ging dat het systeem even dacht dat er een motor / auto dicht voor je zat.
[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 27-09-2024 09:34 ]
Aanvulling:
- er staan geen borden en/of reflecterende waarschuwingsdingen op de plaatsen waar dit optrad.
- er stonden geen auto's langs de weg geparkeerd.
- sowieso rijd ik gewoon rustig.

Ik denk dat jullie het hebben over 2 aparte dingen: intelligent op borden reageren vs adaptieve systeem dat spoken ziet.ehtweak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:30:
[...]
?
Wat zet je uit dan?
Ik zou niet weten welke optie verantwoordelijk is voor de zonder-reden-plotseling-afremmen.
Tenzij je ACC helemaal niet gebruikt. Maar ja, dan zijn de voordelen, en in 99% van de gevallen werkt het gewoon prima, ook niet meer aanwezig.
Ik vind dat (A)CC niet geschikt is voor de meeste situaties binnen de bebouwde kom / 50 km. Te veel zijstromen, rotondes, handelingen.
Ja/nee.Propheticus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:38:
[...]
Zelf denk ik dat (A)CC niet geschikt is voor de meeste situaties binnen de bebouwde kom / 50 km. Te veel zijstromen, rotondes, handelingen.
Denk dat dit heel erg afhankelijk is van waar je woont.
In b.v. Amsterdam: no-go
In Lelystad (allemaal gescheiden, rechte wegen): prima!
OepsGinger Tosser schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:45:
[...]
Sd kaartje....? Waar laat jij die?
En werkt die wel zonder stotteren zoals bij de USB?

Denk dat ik inderdaad eerder hier over zoiets heb gelezen, thanks. Ga nog even zoeken.nooberke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:27:
[...]
Dat probleem met Engels hebben mensen hier eerder gehad geloof ik, was dat niet te herleiden naar issues met de 12V accu?
Druk op Functies op het aanraakscherm.ehtweak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:30:
[...]
?
Wat zet je uit dan?
Druk op Bestuurdersassistentie.
Druk op Cruise Control.
Druk op Adaptieve Cruise Control.
Schakel Voorspellende snelheidsassistentie in of uit.
:strip_exif()/f/image/Jjnc2upMtDt4aCsO3ARUlLj1.jpg?f=fotoalbum_large)
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Het is m.i. totaal onduidelijk wanneer en waarom het systeem ingrijpt en welke parameters deze gebruikt.ehtweak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:40:
Ik rijd nu ruim een jaar in de Kuga PHEV ST-X (met alle technologie pakketten).
En over het algemeen ben ik al aardig gewend aan de specifieke onhebbelijkheden van al die assistentiesystemen.
Alleen één dingetje:
Heel af en toe, al rijdende op de ACC, bijvoorbeeld met 55km/h in de bebouwde km. Op een rustige weg, zonder dat er iemand voor rijdt, zonder tegenliggers. Vrijwel rechtuit, af en toe een flauwe bocht.
Ineens duikt de Kuga in de remmen, net alsof 'ie iets 'ziet'.![]()
Gewoon overdag, prima zicht, geen neerslag, geen obstakels op de weg of overstekend wild.
En waarom? Werkelijk geen idee... Het is me nu, in een jaar tijd een keer of 4, 5 gebeurd. Zo maar willekeurig, op een ander stuk weg.
Iemand enig idee wat het kan zijn dat dit gedrag triggert?
Dit staat er in de handleiding:
Het systeem kan worden aangepast aan diverse factoren zoals het tijdstip van de dag, breedte van de rijstrook. Dit kan snelheidsaanpassingen en acceleraties beïnvloeden.
Voorspellende snelheidsassistentie werkt met adaptieve snelheidsregeling en past de rijsnelheid aan aan de geometrie van de weg en aan de snelheidslimiet die wordt gedetecteerd door het systeem voor Speed Sign Recognition. Wanneer het systeem bochten en afritten op autosnelwegen identificeert, wordt de rijsnelheid tijdelijk verlaagd voor en tijdens de veranderende geometrie van de weg. Wanneer voorbij nieuwe verkeersborden wordt gereden, wordt de ingestelde snelheid aangepast.
Deze functie maakt gebruik van kaartgegevens. We raden aan om alle Connected Vehicle-instellingen te activeren, zodat de kaartinhoud naar de laatste versie kan worden bijgewerkt.
Dan nog...rmr1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:33:
[...]
Het is m.i. totaal onduidelijk wanneer en waarom het systeem ingrijpt en welke parameters deze gebruikt.
Dit staat er in de handleiding:
Dat is dus redelijk kolder c.q. niet relevant.

Want ALS dat idd zo zou functioneren, dan zou het niet zo willekeurig functioneren c.q. zo onregelmatig al dan niet ingrijpen.
Dit zou er mee te maken kúnnen hebben:
Het systeem kan worden aangepast aan diverse factoren zoals het tijdstip van de dag
En blijkbaar zijn er diverse factoren zolang je die niet weet kun je ook niet begrijpen waarom het systeem reageert zoals het doet.
Gewoon uitzetten dus dan werkt ACC nog steeds prima of zelfs beter
Het systeem kan worden aangepast aan diverse factoren zoals het tijdstip van de dag
En blijkbaar zijn er diverse factoren zolang je die niet weet kun je ook niet begrijpen waarom het systeem reageert zoals het doet.
Gewoon uitzetten dus dan werkt ACC nog steeds prima of zelfs beter
Blijkbaar is dit van de nieuwste versie van de Kuga?rmr1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:26:
[...]
Druk op Functies op het aanraakscherm.
Druk op Bestuurdersassistentie.
Druk op Cruise Control.
Druk op Adaptieve Cruise Control.
Schakel Voorspellende snelheidsassistentie in of uit.
[Afbeelding]
Want ik heb deze opties helemaal niet. Onze Kuga is van vorig jaar augustus.
Kan alleen maar kiezen tussen normaal/adaptief/intelligent
En op de stand 'intelligent' gaat 'ie ook nog eens de voorgeschreven snelheid aanhouden. Dus 80km/h op een 80-weg. Terwijl ik 'm zelf op b.v. 86 heb gezet.
M.a.w. staat nu op standje 'adaptief'. Want als ik 'normaal' kies, dan volgt 'ie een voorganger niet zo smooth met harder/zachter rijden.
Ik heb een paar dagen een Puma te leen omdat de Kuga in de garage staat voor al die willekeurige meldingen. Software is bijna identiek, scherm lijkt zelfs groter dan de 12.3 inch breedbeeld die 'wij' hebben.
Terwijl alles toch echt een stuk kleiner aanvoelt hoor, snel verwend geraakt in de Kuga. Zitpositie is echt niet lekker, stoel moest helemaal laag, linkerarm kan niet op deur rusten, vreemd stuur dat hoog is in plaats van breed.
Wel mooi om te zien hoe de ACC blijft werken met de 6 handmatige versnellingen. Ben altijd gewend geweest dat schakelen einde CC is.
Het B&O geluidssystem zit er in, wat makkelijk instelbaar is maar met de bas aan is praten onmogelijk.. Dus meteen laag gezet, waarmee je het systeem eigenlijk weer de nek omdraait.. Eerste indruk was blij er niet voor bijbetaald te hebben zelf.
(Tot zover een puma review in het kuga topic 😁)
Terwijl alles toch echt een stuk kleiner aanvoelt hoor, snel verwend geraakt in de Kuga. Zitpositie is echt niet lekker, stoel moest helemaal laag, linkerarm kan niet op deur rusten, vreemd stuur dat hoog is in plaats van breed.
Wel mooi om te zien hoe de ACC blijft werken met de 6 handmatige versnellingen. Ben altijd gewend geweest dat schakelen einde CC is.
Het B&O geluidssystem zit er in, wat makkelijk instelbaar is maar met de bas aan is praten onmogelijk.. Dus meteen laag gezet, waarmee je het systeem eigenlijk weer de nek omdraait.. Eerste indruk was blij er niet voor bijbetaald te hebben zelf.
(Tot zover een puma review in het kuga topic 😁)
[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 28-09-2024 11:59 ]
Ik heb een Kuga met B&O geluid maar vind het juist erg mooi. Bas kan iets overheersen als t niet lekker getuned staat, maar vind het over t algemeen best goed en goed in te stellen.
Geluid leen- en huurauto’s staat vaak slecht afgesteld (max bas en hoge tonen), maar dat had je gechecked?
Ik heb 3 weken in een 2008 gereden en was heeeeel blij toen ik weer in mijn Kuga zat, maar vond opeens t scherm wel wat klein
. Maar wil je weer even blij zijn met je auto, rijdt een paar weken in een Peugeot
.
Geluid leen- en huurauto’s staat vaak slecht afgesteld (max bas en hoge tonen), maar dat had je gechecked?
Ik heb 3 weken in een 2008 gereden en was heeeeel blij toen ik weer in mijn Kuga zat, maar vond opeens t scherm wel wat klein
Nah, dat is wel weer erg simplistisch gedacht. Een kiga is een andere klasse auto dan een 2008. Ik ben zelf altijd blij als ik een mooi interieur voor me zie in plaats van die plastic meuk in een Ford. Maar goed ik rijd dan zelf een 308.ZieMaar! schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:05:
Ik heb 3 weken in een 2008 gereden en was heeeeel blij toen ik weer in mijn Kuga zat, maar vond opeens t scherm wel wat klein. Maar wil je weer even blij zijn met je auto, rijdt een paar weken in een Peugeot
.
Nou t gaat er vooral om het aantal dingen dat wel of niet werkt, en hoe snel of traag het is als t werkt. Ook ooit een 308 gehad, op vakantie, zelfde ervaring. Proefrit 3008, zelfde ervaring.
En de rij eigenschappen zijn anders, maar dat is smaak.
En de rij eigenschappen zijn anders, maar dat is smaak.
Ik heb ook een 308 gehad (2015) , was blij dat we die hebben ingeruild
.
Alles ging via dat schermpje dat veel te traag was .. (nog los van de distributie riem die door de olie loopt).
2008 kon me ook niet echt bekoren, 3008 was al beter maar komt niet in de buurt van de Kuga m.i.
Alles ging via dat schermpje dat veel te traag was .. (nog los van de distributie riem die door de olie loopt).
2008 kon me ook niet echt bekoren, 3008 was al beter maar komt niet in de buurt van de Kuga m.i.
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2024 14:54 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Vandaag een proeftrit gemaakt in de Kuga.
Was best onder de indruk van het comfort en wegligging.
Ik heb nu bij justlease en van Mossel een offerte gevraagd. Beide waren in de PL veel goedkoper dan via Ford zelf. Nu weet ik nog niet zeker wat de eventuele levertijd is (titanium editie). De dealer zei 6 tot 12 weken maar wat ik meekrijg bij justlease en van Mossel is dat ze uit voorraad leveren. Bij de consumentenbond is de levertijd echter 24 weken.
Weten jullie daar iets meer van?
Was best onder de indruk van het comfort en wegligging.
Ik heb nu bij justlease en van Mossel een offerte gevraagd. Beide waren in de PL veel goedkoper dan via Ford zelf. Nu weet ik nog niet zeker wat de eventuele levertijd is (titanium editie). De dealer zei 6 tot 12 weken maar wat ik meekrijg bij justlease en van Mossel is dat ze uit voorraad leveren. Bij de consumentenbond is de levertijd echter 24 weken.
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Kijk bij ford.nl.weststar schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:59:
[levertijd]
https://aanbiedingen.ford...-kuga-5-deurs?channel=b2c
Daar zie je bij sommige modellen 4 weken levertijd (m.a.w. da's uit voorraad) of >14 weken levertijd (die moeten dus nog gefabriceerd worden in Spanje).
[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 28-09-2024 15:13 ]
1600km en de eerste storing is binnen.
Reed met een lege aanhanger en de batterij ging naar 0% toen op dat moment de motor aanging ging hij in storing.
Rode lampen met uitroeptekens in het dashboard en geen vermogen meer.
Maandag maar even langs de dealer..
/f/image/W2dEVV6yFhFkbp38oyiuelUd.png?f=fotoalbum_large)
Reed met een lege aanhanger en de batterij ging naar 0% toen op dat moment de motor aanging ging hij in storing.
Rode lampen met uitroeptekens in het dashboard en geen vermogen meer.
Maandag maar even langs de dealer..
/f/image/W2dEVV6yFhFkbp38oyiuelUd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t8RdO4aE7IHC2IYHjMjLzuUB.png?f=fotoalbum_large)
Consumentenbond wordt voor de Kuga verzorgd door Broekhuis.nl . Ik heb een Kuga besteld daar, via Consumentenbond eind juni 2024. Leverdatum zou 15 jan 2025 worden. Maar!!'knip'
Bij de consumentenbond is de levertijd echter 24 weken.
Werd afgelopen woensdag gebeld dat de auto over 2 weken opgehaald kan worden, op 9 okt 2024. Dat is dus 3 mnd, ca 13 weken eerder.
Overigens. Heb een Titanium opgetuigd met (bijna alle) opties in Agate Black via Broekhuis, JustLease en van Mossel vergeleken. En van Mossel is duur, JustLease goedkoopst, wat ik zo kon vinden.
[ Voor 18% gewijzigd door Jo-Anne-Tweaked op 28-09-2024 16:37 ]
Heb zojuist bij van Mossel de ST-Line besteld. Was in ons geval het goedkoopst (en vind het fijn om een dealer in de buurt te hebben).Jo-Anne-Tweaked schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:25:
[...]
Consumentenbond wordt voor de Kuga verzorgd door Broekhuis.nl . Ik heb een Kuga besteld daar, via Consumentenbond eind juni 2024. Leverdatum zou 15 jan 2025 worden. Maar!!
Werd afgelopen woensdag gebeld dat de auto over 2 weken opgehaald kan worden, op 9 okt 2024. Dat is dus 3 mnd, ca 13 weken eerder.
Overigens. Heb een Titanium opgetuigd met (bijna alle) opties in Agate Black via Broekhuis, JustLease en van Mossel vergeleken. En van Mossel is duur, JustLease goedkoopst, wat ik zo kon vinden.
Ben benieuwd of ze de 4 weken levertijd waar kunnen maken.
Kom nu van een Megane diesel uit 2015. Dus een flinke sprong voorwaarts.
[ Voor 4% gewijzigd door weststar op 28-09-2024 19:09 ]
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Mijn St-X zou bij de bestelling eind juni half oktober binnen zijn, Intussen staat die (info van woensdag) in Antwerpen te wachten op een lift naar de dealer en dat zou nog een weekje duren. Dan de week poetsen, RDW kenteken en andere rijklaar zaken en dan is het toch echt half oktober. Mooie in schatting van de dealer
Jeremy Clarkson
Gisteren mogen ophalen! 😁 Erg blij mee natuurlijk, de eerste kilometers bevallen heel goed!
:strip_exif()/f/image/xCwbmeaqwBFUayWnFMY1zRRG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Muchacho op 29-09-2024 16:05 ]
Ik ben heel licht aan het overwegen de Kuga weer weg te doen, ook al heb ik hem pas net 3 maanden en kost het wat centjes. In tegenstelling tot veel mensen ben ik geen zakelijke rijder en heb ik hem privé gekocht. Thuis geen laad mogelijkheid en de enige paal in het dorp heeft zijn tarief meer dan verdubbeld naar 61 cent per kWh ongeveer twee weken nadat ik hem heb gekocht. Ook is op mijn leeftijd (23) verzekering gigantisch duur. Voor all risk met inzittendenverzekering en 10% collectiviteitskorting en 1 schadevrije jaar (want pas sinds een jaar auto’s op mijn eigen naam verzekerd) zit ik op 189 euro per maand. Dat zakt op een gegeven moment wel door meer schadevrije jaren en hogere leeftijd maar vooral de wegenbelasting is voor mij een ding. Er word wat gespeculeerd maar tot nu toe heeft de overheid aangeven dat over de twee jaar de wegenbelasting korting word afgebouwd naar 0% wat inhoud wat betekent dat ik over twee jaar 300 euro per kwartaal gaat kosten. Ook heb ik niet overal de mogelijkheid om te laden wat er in resulteert dat ik alsnog veel op benzine rijd en dan slurpt hij als een malle (bij mij zo rond de 1liter/12km). Als laatste vraag ik me af hoe betrouwbaar de motor is als hij vaak op een koude motor gewoon ineens vol in de toeren onder flinke belasting gaat bij optrekken. Banden slijten doet hij volgens mij ook al als een gek. Bij koop (10.250km) hadden ze 4mm en nu (21.000) hebben ze nog rond (ik denk iets minder dan) 2mm. Een aardige kostenpost voor mijn gevoel in de toekomst. Zeker omdat de meeste normale banden relatief duur zijn tegenover andere auto banden voor andere modellen. En belangrijk om te vertellen, ik ben een rustige rijder.
Dit alles heeft me laten concluderen dat ik misschien mezelf gewoon niet goed goed heb geïnformeerd en ingelezen heb bij de koop en er iets te veel de voordelen van in heb gezien en niet de nadelen.
Als ik de volgende berekeningen erbij pak tegenover een auto die me interessant lijkt (Toyota Yaris Cross) en correct me if I’m wrong:
Bij die berekening zijn een nieuwe set banden met montage voor de Kuga nog niet meegenomen, waar de auto’s die ik als vervanger zie allemaal nieuwe of bijna nieuwe banden erop hebben.
Is de pijn van de kloof tussen gemiddelde taxatie bedrag en koop Yaris cross (grofweg 6.000 euro) redelijk te verzachten gezien de intentie de auto voor redelijk wat jaartjes te rijden. Ja, op zich lever je er qua Yaris cross wel het een en ander op in maar hiervoor had ik een focus en fiesta dus de eisen liggen niet hoog.
Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen? Want ik kan niet echt kiezen. Ga ik vroeg ingrijpen zoals nu, een aardig verlies accepteren maar dit op langere termijn compenseren, nog even een paar maanden door rijden of gewoon sowieso de Kuga voor langere tijd houden?
Dit alles heeft me laten concluderen dat ik misschien mezelf gewoon niet goed goed heb geïnformeerd en ingelezen heb bij de koop en er iets te veel de voordelen van in heb gezien en niet de nadelen.
Als ik de volgende berekeningen erbij pak tegenover een auto die me interessant lijkt (Toyota Yaris Cross) en correct me if I’m wrong:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Wegenbelasting: (159×0,5×12)+(159×12) Besparing over 2 jaar: 2862 Verzekering: ((178-147)×12)+((178-128)×12) Besparing over 2 jaar: 972 Besparing per jaar over komende twee jaar: 1.917 |
Bij die berekening zijn een nieuwe set banden met montage voor de Kuga nog niet meegenomen, waar de auto’s die ik als vervanger zie allemaal nieuwe of bijna nieuwe banden erop hebben.
Is de pijn van de kloof tussen gemiddelde taxatie bedrag en koop Yaris cross (grofweg 6.000 euro) redelijk te verzachten gezien de intentie de auto voor redelijk wat jaartjes te rijden. Ja, op zich lever je er qua Yaris cross wel het een en ander op in maar hiervoor had ik een focus en fiesta dus de eisen liggen niet hoog.
Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen? Want ik kan niet echt kiezen. Ga ik vroeg ingrijpen zoals nu, een aardig verlies accepteren maar dit op langere termijn compenseren, nog even een paar maanden door rijden of gewoon sowieso de Kuga voor langere tijd houden?
Daar kan toch prima een laadpaal, of is dat niet jouw oprit ?x0z8_ schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:16:
[Afbeelding]
Laatste poging om de boel geupdate te krijgen als USB niet werkt…
Heb je de auto nieuw of tweedehands gekocht? Als het tweedehands is dan valt de schade wellicht nog mee, al zul je een hogere prijs krijgen als je m bij een Ford dealer inruilt. Dus ik zou kijken voor een Fiesta/Focus oid. Zie het als leergeld
Zonder oprit/laadpaal is een Phev niet handig nee...
Ik betaal ~60 euro voor een all risk verzekering, stroom is gratis tot 2027, benzine alleen met vakanties. (Relatief goedkoop in buitenland).
[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 29-09-2024 20:37 ]
Ik weet niet of je je auto nodig hebt voor een specifiek doel, maar als dat niet het geval is;x0z8_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:20:
Ik ben heel licht aan het overwegen de Kuga weer weg te doen, ook al heb ik hem pas net 3 maanden en kost het wat centjes. In tegenstelling tot veel mensen ben ik geen zakelijke rijder en heb ik hem privé gekocht. Thuis geen laad mogelijkheid en de enige paal in het dorp heeft zijn tarief meer dan verdubbeld naar 61 cent per kWh ongeveer twee weken nadat ik hem heb gekocht. Ook is op mijn leeftijd (23) verzekering gigantisch duur. Voor all risk met inzittendenverzekering en 10% collectiviteitskorting en 1 schadevrije jaar (want pas sinds een jaar auto’s op mijn eigen naam verzekerd) zit ik op 189 euro per maand. Dat zakt op een gegeven moment wel door meer schadevrije jaren en hogere leeftijd maar vooral de wegenbelasting is voor mij een ding. Er word wat gespeculeerd maar tot nu toe heeft de overheid aangeven dat over de twee jaar de wegenbelasting korting word afgebouwd naar 0% wat inhoud wat betekent dat ik over twee jaar 300 euro per kwartaal gaat kosten. Ook heb ik niet overal de mogelijkheid om te laden wat er in resulteert dat ik alsnog veel op benzine rijd en dan slurpt hij als een malle (bij mij zo rond de 1liter/12km). Als laatste vraag ik me af hoe betrouwbaar de motor is als hij vaak op een koude motor gewoon ineens vol in de toeren onder flinke belasting gaat bij optrekken. Banden slijten doet hij volgens mij ook al als een gek. Bij koop (10.250km) hadden ze 4mm en nu (21.000) hebben ze nog rond (ik denk iets minder dan) 2mm. Een aardige kostenpost voor mijn gevoel in de toekomst. Zeker omdat de meeste normale banden relatief duur zijn tegenover andere auto banden voor andere modellen. En belangrijk om te vertellen, ik ben een rustige rijder.
code:
1 2 3 4 5 6 7 Wegenbelasting: (159×0,5×12)+(159×12) Besparing over 2 jaar: 2862 Verzekering: ((178-147)×12)+((178-128)×12) Besparing over 2 jaar: 972 Besparing per jaar over komende twee jaar: 1.917
Waarom koop je niet voor het bedrag van verkoop een zuinige (occasion) up/citigo ofzo?
Veel goedkoper in verzekering en wegenbelasting kun je het denk ik niet krijgen.
Dat is zeker 'mijn' oprit, of ja die van mijn ouders. Mijn stiefpa maakt er een hoop problemen van om thuis te laden.. puntje bij paaltje, mag niet en is de dure laadpaal in het dorp de enige optie.Sport_Life schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:31:
[...]
Daar kan toch prima een laadpaal, of is dat niet jouw oprit ?
Heb je de auto nieuw of tweedehands gekocht? Als het tweedehands is dan valt de schade wellicht nog mee, al zul je een hogere prijs krijgen als je m bij een Ford dealer inruilt. Dus ik zou kijken voor een Fiesta/Focus oid. Zie het als leergeld.
Zonder oprit/laadpaal is een Phev niet handig nee...
Ik betaal ~60 euro voor een all risk verzekering, stroom is gratis tot 2027, benzine alleen met vakanties. (Relatief goedkoop in buitenland).
Hij is in juni gekocht met 10.250 op de teller voor 32.000. Inruilbod voor de Toyota komt neer op 26.500. Donderdag ga ik langs de dealer waar ik hem heb gekocht voor wat garantie zaken en de kans bestaat natuurlijk dat die wat meer geeft voor de auto. Dat 'garantie zaken' is ook de reden dat ford voor mij een streepje achter staat. Tussen 3 fords (fiesta MK8, focus MK4 en Kuga MK3) ben ik 9 keer bij de garage geweest waarbij ik soms een dagdeel of een hele dag vrij heb moeten nemen en een leenauto moest betalen en dat word een duur grapje. Dus zien als leergeld zie ik het zeker mocht ik besluiten wat anders te nemen. Voor welke keuze ik ook ga is het een duur grapje.
Daarnaast bied ford geen HEV aan en alleen MHEV. Voor mij zou een HEV ideaal zijn omdat de MHEV een paar seconde op electra kan rijden en een HEV meerdere kilometers. En voor mijn gevoel is en Kuga als HEV rijden een beetje een dure sport. Voor mijn gevoel is een HEV economisch gezien het beste omdat ik 45 woon-werk kilometers heb enkele reis wat door veel stedelijk gebied is.
[ Voor 3% gewijzigd door x0z8_ op 29-09-2024 20:57 ]
Ik ben zelf 2 meter en in een up heb ik nooit goed kunnen zitten. Ik heb afgelopen vakantie een MY23 Yaris (non-HEV) gehad als huurauto waar ik meerdere uren achter elkaar in heb gezeten en daar paste ik echt verassend goed in en heb enorm goed gezeten. Wel met de stoel helemaal maar achter maar ik pas de grootte van mijn auto niet aan op het mogelijk incidenteel vervoeren van mensen op de achterbank. Een Yaris Cross is ietsje groter.weststar schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:51:
[...]
Ik weet niet of je je auto nodig hebt voor een specifiek doel, maar als dat niet het geval is;
Waarom koop je niet voor het bedrag van verkoop een zuinige (occasion) up/citigo ofzo?
Veel goedkoper in verzekering en wegenbelasting kun je het denk ik niet krijgen.
Een specifiek doel heb ik niet nee.
@x0z8_ Bijzonder; de keuze tussen een Yaris of een Kuga is nogal een verschil! Een klein, zuinig autootje versus een bakbeest van SUV.
En idd, als jeugdig persoon zo'n enorm apparaat rijden kan een kostbaar grapje zijn. Op velerlei gebied en dan met name de verzekering.
Ik betaal, all-risk met inzittenden verzekering erbij, net aan 50€/mnd.
En idd, als jeugdig persoon zo'n enorm apparaat rijden kan een kostbaar grapje zijn. Op velerlei gebied en dan met name de verzekering.
Bijzonder, ik heb een Fiesta (bj 2014 lease) en Focus (bj 2019) gehad en nu de Kuga dan , eigenlijk nooit problemen gehad. Iedere jaar de olie vervangen en verder geen onderhoud. Waarvoor moet de Kuga nu naar de garage?x0z8_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:51:
[...]
Hij is in juni gekocht met 10.250 op de teller voor 32.000. Inruilbod voor de Toyota komt neer op 26.500. Donderdag ga ik langs de dealer waar ik hem heb gekocht voor wat garantie zaken en de kans bestaat natuurlijk dat die wat meer geeft voor de auto. Dat 'garantie zaken' is ook de reden dat ford voor mij een streepje achter staat. Tussen 3 fords (fiesta MK8, focus MK4 en Kuga MK3) ben ik 9 keer bij de garage geweest waarbij ik soms een dagdeel of een hele dag vrij heb moeten nemen en een leenauto moest betalen en dat word een duur grapje.
Ik zou trouwens als 23 jarige sowieso nooit zoveel geld aan een auto uitgeven, mijn advies (meer in algemene zin) zou zijn koop iets goedkoops in aanschaf en onderhoud en leg de rest apart voor een eigen woning.. (met oprit
Uiteraard kunnen er persoonlijke zaken spelen die mij niks aangaan , vandaar de opmerking dat dit meer in z'n algemeenheid geldt.
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 29-09-2024 21:51 ]
Bij een bakbeest denk ik eerder aan een XC90, Grand Cherokee of Explorer PHEV.ehtweak schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:22:
@x0z8_ Bijzonder; de keuze tussen een Yaris of een Kuga is nogal een verschil! Een klein, zuinig autootje versus een bakbeest van SUV.
De Kuga is een midsize SUV (Al vind ik m wel breed met inparkeren).
1 op 12 met een Kugax0z8_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:20:
Ook heb ik niet overal de mogelijkheid om te laden wat er in resulteert dat ik alsnog veel op benzine rijd en dan slurpt hij als een malle (bij mij zo rond de 1liter/12km).
[..]
En belangrijk om te vertellen, ik ben een rustige rijder.
Sorry maar deze twee zijn nogal in tegenspraak. We weten hier uit ervaring dat 1 op 17/18 makkelijk haalbaar is. Ik rij zelf redelijk door en haal dat ook..
Toen ik van Oostenrijk naar Frankrijk reed met de voet meer plat tegen de vloer dan niet deed ie 1 op 10. Hoe je als rustige rijder dan 1 op 12 doet is me een raadsel
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Excuus, ik heb de berekening van liters per 100KM naar kilometers per liter verkeerd gedaan. Het is 1 op 14.5. En waarom? De ritten die ik naar werk maak zijn volledig elektrisch. De ritten die dat niet zijn zijn veelal ook al gelijk grotere afstanden over de snelweg (zeg een KM of 160 enkele reis)Glashelder schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:13:
[...]
1 op 12 met een KugaHoe dan..
Sorry maar deze twee zijn nogal in tegenspraak. We weten hier uit ervaring dat 1 op 17/18 makkelijk haalbaar is. Ik rij zelf redelijk door en haal dat ook..
Toen ik van Oostenrijk naar Frankrijk reed met de voet meer plat tegen de vloer dan niet deed ie 1 op 10. Hoe je als rustige rijder dan 1 op 12 doet is me een raadsel
Maar dan nog @x0z8_ dat verbruik?!? Hoe dan?
Kijk nog eens hier:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
en dan praat ik over snelheden, ruim boven de 160km/h en dat over een rit van enkele duizenden kilometers...
Kijk nog eens hier:
en dan praat ik over snelheden, ruim boven de 160km/h en dat over een rit van enkele duizenden kilometers...
Dat is een aardig verschil ja... Wat kan verklaren dat het zuinig kan zijn is dat hij op de snelweg ook af en toe een stukje elektrisch rijd maar boven de 120/125 doet hij dat bij mij niet meer en is het puur en alleen benzineehtweak schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:37:
Maar dan nog @x0z8_ dat verbruik?!? Hoe dan?
Kijk nog eens hier:
Dan nog... Je houdt toch ook regelmatig in? Dan ga je weer harder, dan weer zachter. Al is het maar door de automagische ACC.x0z8_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:39:
[...]
...maar boven de 120/125 doet hij dat bij mij niet meer en is het puur en alleen benzine
En juist dan is zo'n PHEV in het voordeel!
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2024 22:47 ]
Kuga is relatief zuinig met 1:18 wat goed haalbaar is op lange ritten. Ja de Toyota Yaris is flink zuiniger maar dat is een totaal andere auto met z'n 1200kg .x0z8_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:39:
[...]
Dat is een aardig verschil ja... Wat kan verklaren dat het zuinig kan zijn is dat hij op de snelweg ook af en toe een stukje elektrisch rijd maar boven de 120/125 doet hij dat bij mij niet meer en is het puur en alleen benzine
@x0z8_ volgens mij maak je een rekenfout bij wegen belasting.
Yaris Cross kost rond de 56 per maand, Kuga 53?
2025: 80 p/m => 288 verschil
2026: 106 p/m => 600 verschil
Totaal dus +/- 888.
Besparing per jaar is dus +/- €930.
De vraag is of dit de afschrijving / inruil kleinere auto waard is, volgend jaar gewoon switchen naar goedkoopste verzekering en bij je moeder zeuren of je mag opladen, desnoods betaal je die 0,20 zelf.
Ipv andere auto te kopen zou ik het laad probleem aanpakken.
Totaal dus +/- 888.
De vraag is of dit de afschrijving / inruil kleinere auto waard is, volgend jaar gewoon switchen naar goedkoopste verzekering en bij je moeder zeuren of je mag opladen, desnoods betaal je die 0,20 zelf.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Dat dus.EiT schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:46:
En misschien wat 'rustiger' rijden, dat is veel vriendelijker voor je bankrekening. (en je bloeddruk)
Bedenk wel: de allergrootste factor qua kosten zit nog altijd tussen stuur en hoofdsteun!
Hallo, ik heb een vraag. Ik heb een Tesla wallbox lader, 3 fase, en mijn nieuwe Kuga geeft een foutmelding bij het laden. Kan ik een 3 fase Tesla lader ombouwen naar 1 fase? Of moet ik dan een nieuwe wallbox hebben? Bedankt,
Inderdaad, ik heb het per kwartaal uitgerekend maar wel per maand opgenomen in het overzicht.EiT schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:46:
@x0z8_ volgens mij maak je een rekenfout bij wegen belasting.
Totaal dus +/- 888.
Thuis opladen word 'm simpelweg niet. Ik kan een hele uitleg geven hoe de banden thuis zijn tussen mij en mijn ouders (vooral stiefvader), maar kortgezegde kan thuis laden niet (iets met jaloezie)
Zeker mee eens dat de bestuurder de veroorzaker is van hoog gebruik. Voor mijn gevoel rijd ik rustig in de zin van dat ik niet hard optrek, rem of door bochten ga. Ik probeer altijd een beetje de sweet spot vinden tussen voldoende snel optrekken maar niet de motor aan laten gaan als de accu al leeg is. Qua snelheden rijd ik de plaatselijke snelheid waar dat op de snel weg max 130 is.ehtweak schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:31:
[...]
Dat dus.![]()
En misschien wat 'rustiger' rijden, dat is veel vriendelijker voor je bankrekening. (en je bloeddruk)![]()
Bedenk wel: de allergrootste factor qua kosten zit nog altijd tussen stuur en hoofdsteun!
Staat je Acces Control correct?atanis schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:03:
Hallo, ik heb een vraag. Ik heb een Tesla wallbox lader, 3 fase, en mijn nieuwe Kuga geeft een foutmelding bij het laden. Kan ik een 3 fase Tesla lader ombouwen naar 1 fase? Of moet ik dan een nieuwe wallbox hebben? Bedankt,
https://www.tesla.com/nl_...-connector/access-control
Bedankt, ik heb een type II wallbox. Dit gaat over een type III. Geen idee of ik deze wallbox via de app kan bekijken, heeft deze generatie misschien wel niet.
x0z8_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:08:
[...]
Inderdaad, ik heb het per kwartaal uitgerekend maar wel per maand opgenomen in het overzicht.
Thuis opladen word 'm simpelweg niet. Ik kan een hele uitleg geven hoe de banden thuis zijn tussen mij en mijn ouders (vooral stiefvader), maar kortgezegde kan thuis laden niet (iets met jaloezie)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2024 10:11 ]
Dus vanwege jaloezie van een ander ga je de auto wegdoen... laat je leven niet bepalen door iemand die zo emotioneel onvolwassen doet.x0z8_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:08:
[...]
Inderdaad, ik heb het per kwartaal uitgerekend maar wel per maand opgenomen in het overzicht.
Kijk er eens op deze manier naar:
Voor die 5500 euro die je mist op onruilwaarde kan je aardig lang het verschil in wegenbelasting, onderhoud en benzine betalen
Wel lijkt het dat je eens kijken moet naar je rijstijl, waarschijnlijk kan je met rustiger optrekken en minder hard remmen al veel winst halen! Alle informatie uit je post geeft eigenlijk aan dat je helemaal niet rustig rijdt namelijk, maar wellicht je wel aan de max snelheid houdt. Dan jaag je de motor dus ook niet koud in de toeren én dan slijten je banden minder hard!!!
De verzekering wordt elk jaar weer goedkoper trouwens, daarvoor kan je op de website vaak een schema vinden. Dat kan in het begin vrij hard gaan! Zoek naar bonus malus tredes.
Dan je laadprobleem:
Bij veel gemeentes kan je een laadpaal aanvragen. Als er voldoende vraag is plaatsen ze er een, mits er binnen een bepaalde straal nier al een is. Daarnaast heb je nu al laadmogelijkheid... Nu kan je voor 61 cent niet goedkoop laden, maar vergeleken met 1:12 benzine rijden ben je elektrisch nog steeds goedkoper (meestal 5 a 6 km per kWh) dus elektrisch ongeveer 10 a 12 cent per km en benzine 15 cent per km.
Ik kan verder niet in je portemonnee kijken natuurlijk, dus wellicht is het beter om je verlies te nemen en een goedkopere auto aan te schaffen natuurlijk. De Kuga is nou eenmaal een gezinsbak en dan zijn gled echt waard, terwijl hij voor de 'leuk' best duur is... (elke auto is dat trouwens

Succes!
Ik heb nog een oudere gen 2 wallbox. Die is niet open voor niet Tesla auto's helaas. Weet iemand of hier opties voor zijn of moet ik echt een andere thuislader?nooberke schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:12:
[...]
Staat je Acces Control correct?
https://www.tesla.com/nl_...-connector/access-control
Voor de mensen die maar 40 / 45 kilometer halen met een volle accu, dit klopt dit is in het begin zo , maar naarmate veel stekkeren zal je zien dat dit gaat oplopen.
Heb de nieuwe Kuga nu 10000+ kilometers
En stekker tegenwoordig meer, ik haalde op mooie dagen max 50 vandaag ineens 61.
Een collega van mij beaamde dit ook hij heeft een andere phev
En stekker tegenwoordig meer, ik haalde op mooie dagen max 50 vandaag ineens 61.
Ik lees online wat over een J1772 adapter, maar ik denk dat je dit beter in één van de Tesla topics kan vragen. Daar is mogelijk meer kennis aanwezig over dit onderwerp.atanis schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:16:
[...]
Ik heb nog een oudere gen 2 wallbox. Die is niet open voor niet Tesla auto's helaas. Weet iemand of hier opties voor zijn of moet ik echt een andere thuislader?
Dit zou mooi zijn, viel me vanmorgen al op na het eerste woon-werkritje dat het mogelijk kritisch wordt vanmiddag 100% elektrisch terug thuis te komen. Totaal heen-terug is circa 52km. Ook eens de diverse rijmodi gaan vergelijken en testen.CreativeBuild69 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:29:
Voor de mensen die maar 40 / 45 kilometer halen met een volle accu, dit klopt dit is in het begin zo , maar naarmate veel stekkeren zal je zien dat dit gaat oplopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Muchacho op 30-09-2024 12:40 ]
Even een vraagje over de fordpass app. en de mogelijke "op afstand" uitlezen en bepaalde zaken instellen van de Kuga.
Werkt die app alleen als je ook een abonnement hebt voor het modem? Of werkt hij ook anders, bijv. via bluetooth.
Werkt die app alleen als je ook een abonnement hebt voor het modem? Of werkt hij ook anders, bijv. via bluetooth.
@Pascal P Naar mijn weten zijn de 'connected services' toch inbegrepen (de eerste 10 jaar) vanaf de aanschaf van je Kuga?
Geen idee...waar heb je dat gelezen? De mijne is 4 jaar oud en komt uit duitsland. Zou dat nog verschil maken?ehtweak schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:32:
@Pascal P Naar mijn weten zijn de 'connected services' toch inbegrepen (de eerste 10 jaar) vanaf de aanschaf van je Kuga?
Even checken of de andere 2024 model rijders dit ook ervaren, miss ook het vorige model?
Op de snelweg maakt de electro motor best een hoog geluid, een zoem. Ook wanneer je van het gas gaat, ik neem aan omdat de motor dan de energie probeert terug te winnen.
Het geluid is er niet zodra je de auto precies tussen opladen en accelereren laat rijden door met het gas te spelen.
Normaal? hoop ik, haha.
Had trouwens geen idee dat de CVT versnellingen probeert te simuleren, daar kwam ik achter in de sport stand, best leuk.
Op de snelweg maakt de electro motor best een hoog geluid, een zoem. Ook wanneer je van het gas gaat, ik neem aan omdat de motor dan de energie probeert terug te winnen.
Het geluid is er niet zodra je de auto precies tussen opladen en accelereren laat rijden door met het gas te spelen.
Normaal? hoop ik, haha.
Had trouwens geen idee dat de CVT versnellingen probeert te simuleren, daar kwam ik achter in de sport stand, best leuk.
Ben nieuw op dit forum en sinds 3 maanden in het bezit van een Kuga ST X met SYNC-versie 4.0.23335
Nu vroeg ik me af of ik deze de laatste Sync versie heeft.
Af en toe stel ik vast dat de linker parkeersensor (vooraan) een object waarneemt dat er niet is.
Dit heeft volgens mij te maken met de temperatuur (had er vooral last van in de zomer).
Is dit een gekend probleem ?
Af en toe stel ik vast dat de linker parkeersensor (vooraan) een object waarneemt dat er niet is.
Dit heeft volgens mij te maken met de temperatuur (had er vooral last van in de zomer).
Staat toch gewoon op de Ford site:Pascal P schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:46:
[...]
Geen idee...waar heb je dat gelezen? De mijne is 4 jaar oud en komt uit duitsland. Zou dat nog verschil maken?
"10 jaar vanaf de eerste registratie, zowel in binnen- als buitenland."
Inloggen bij ford en je weet het!JDB007 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:59:
Ben nieuw op dit forum en sinds 3 maanden in het bezit van een Kuga ST X met SYNC-versie 4.0.23335
M.a.w. dus zorgen dat je een account hebt en je VIN# daaraan gekoppeld is.
Ik heb het ook een keer gehad maar even schoonmaken met een natte doek was bij mij ook direct de oplossing. Wie weet?JDB007 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:59:
Ik ben ingelogd bij Ford en heb daar een account , maar wou even weten of de update wel werkt.ehtweak schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:02:
[...]
Inloggen bij ford en je weet het!
M.a.w. dus zorgen dat je een account hebt en je VIN# daaraan gekoppeld is.
Misschien helpt het om de wallbox een keer uit en in te schakelen met de stroomonderbreker en vervolgens de firmware update opnieuw te uploaden (tip van internet)atanis schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:29:
Bedankt, ik heb een type II wallbox. Dit gaat over een type III. Geen idee of ik deze wallbox via de app kan bekijken, heeft deze generatie misschien wel niet.
Dat gaat mooi vlot bij van Mossel. Kredietcheck binnen een dag uitgevoerd, meteen het contract in de mail, ondertekend en aanbetaling gedaan. Ging nog even iets mis met het ontvangen van een verkeerde factuur maar dat werd telefonisch (zonder wachttijd) meteen rechtgezet.
Ik zal morgen wel te horen krijgen welke levertijd er zit op onze ST line.
Vanmiddag belde de dealer dat mijn ST-X was afgeleverd bij hun. Morgen even langsrijden voor foto's 
Helaas moet ik nog even geduld hebben, de werkplaats heeft er niet echt tijd voor om de wagen rijklaar te maken
Helaas moet ik nog even geduld hebben, de werkplaats heeft er niet echt tijd voor om de wagen rijklaar te maken
Jeremy Clarkson
Huh? Factuur kreeg ik pas een dag voor ik de auto kon ophalen en daar zaten nog fouten in ook (geen totaal bedrag, verkeerde garantie).weststar schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:07:
Dat gaat mooi vlot bij van Mossel. Kredietcheck binnen een dag uitgevoerd, meteen het contract in de mail, ondertekend en aanbetaling gedaan. Ging nog even iets mis met het ontvangen van een verkeerde factuur maar dat werd telefonisch (zonder wachttijd) meteen rechtgezet.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Na het opladen op 28 sep gaf de BC 80 km aan, op 30 sep met de caravan 70 km naar huis gereden en daarna opgeladen gaf de BC 42 km aan. De laatste rit(ten) worden dus meegenomen in de berekening die de BC aangeeft.CreativeBuild69 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:29:
De BC (of GOM) geeft misschien te weinig aan o.b.v. eerder verbruik maar je hebt toch niet meer rijbereik dan? Er zit nu eenmaal niet meer stroom in de accu dan er in kan. Enige manier om dat te meten is met de dagteller en uitsluitend op de EV stand rijden en kijken hoe ver je komt tot de accu leeg is.PimZ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:58:
[...]
Na het opladen op 28 sep gaf de BC 80 km aan, op 30 sep met de caravan 70 km naar huis gereden en daarna opgeladen gaf de BC 42 km aan. De laatste rit(ten) worden dus meegenomen in de berekening die de BC aangeeft.
Je zult er echt geen km bijkrijgen in real.
Sinds vorige week heb ik een nieuwe telefoon maar ook dan krijg ik klachten. Lijkt dus toch aan de carkit te liggen? Ben nog steeds benieuwd of ik de enige ben die dit heeft?Jappio schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:50:
Ik krijg regelmatig de opmerking van mensen die ik bel via de carkit dat zij zichzelf terughoren en dat dat erg irritant is. Het is sowieso als mijn telefoon gekoppeld is met Android Auto. Ik heb geen idee hoe dit kan komen, iemand anders die er toevallig ervaring mee heeft?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Niemand ervaring met beide uitvoeringen?Timmert schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:56:
Ik mag morgenmiddag een Kuga ophalen voor een uitgebreide testrit, pas maandag hoeft ie weer terug. Nu is dit wel een ST-Line X, terwijl ik voor de Active X zou gaan. Over de vering lees ik verschillende verhalen. Kan iemand hier uit ervaring vertellen of een ST-X nou wel of niet stugger is dan een Titanium of Active?
Ik heb de Kuga afgeschreven eerlijk gezegd. Materiaalgebruik in het interieur vind ik echt benedenmaats tov de 2017 S-Max die we nu hebben. Gewoon een achteruitgang. Waardeloze dealer ook en ik kon geen Active vergelijken met de ST-X qua rijden. ST-X was echt veel te oncomfortabel. Ik was blij dat ik na dat weekend weer in m'n oude auto zat. Wat een rust...
Het gaat nu tussen een XC60 T6/T8 en de nieuwe Kodiaq PHEV.
[ Voor 29% gewijzigd door Timmert op 02-10-2024 13:34 ]
XC60 is ook iets duurdere klasse auto, desondanks vind ik persoonlijk de Kuga (of Rav4) prettiger rijden, materiaalgebruik is inderdaad wat minder. De prijs ookTimmert schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:33:
Ik heb de Kuga afgeschreven eerlijk gezegd. Materiaalgebruik in het interieur vind ik echt benedenmaats tov de 2017 S-Max die we nu hebben. Gewoon een achteruitgang. Waardeloze dealer ook en ik kon geen Active vergelijken met de ST-X qua rijden. ST-X was echt veel te oncomfortabel. Ik was blij dat ik na dat weekend weer in m'n oude auto zat. Wat een rust...
Heb je de Rav4 ook overwogen?
Als ik nieuw zou kopen dan zou mijn voorkeur voor de Kodiaq zijn ivm de range van 120km.
ST-X heb ik wel kunnen rijden en die vond ik redelijk stuiteren en dreunen over slecht wegdek (klinkers e.d.). Een Active-X hebben ze hier in de buurt niet als demo auto.
De XC60 is wel even een stukje prijziger en buiten bereik.
De XC60 is wel even een stukje prijziger en buiten bereik.

Eerder al gereden in de nieuwe Kuga, vandaag in de nieuwe Skoda Kodiaq phev in de businesline uitvoering. Vind het een mooie wagen om te zien, lijkt veel groter dan de Kuga terwijl het maar iets meer dan 10 cm scheelt.
Positieve punten: erg ruim; achterbank lijkt breder en kofferbak is veeel groter; iets mooiere materialen op het Dashboard; mooi infoscherm; zachter geveerd en dat merk je vooral op verkeersdrempels.
Als minder ervaren: niet zo’n mooi strakke wegligging als de Kuga; stoelen zitten voor mij iets minder; voelt als een veel grotere en zwaardere auto.
Rijden viel mij wel heel erg mee, had het veel minder verwacht gezien het hogere gewicht, mindere vermogen en zachter onderstel.
Heb een uurtje gereden, zowel volledig elektrisch als hybride en zolang je niet te gek doet is de Kodiaq mooi stil en merk je ook de overgangen tussen benzine en elektrisch niet.
Is het voor ons een alternatief voor de nieuwe Kuga? Wanneer de Kodiaq niet serieus duurder was dan zeker. Bij inruil scheelt het uiteindelijk ruim 7.000 euro en dat is wel heel veel geld. De offertes waren voor een Activ X met vrijwel alle opties en een Businesline die ongeveer hetzelfde is uitgerust.
Keuzes keuzes keuzes…..
Positieve punten: erg ruim; achterbank lijkt breder en kofferbak is veeel groter; iets mooiere materialen op het Dashboard; mooi infoscherm; zachter geveerd en dat merk je vooral op verkeersdrempels.
Als minder ervaren: niet zo’n mooi strakke wegligging als de Kuga; stoelen zitten voor mij iets minder; voelt als een veel grotere en zwaardere auto.
Rijden viel mij wel heel erg mee, had het veel minder verwacht gezien het hogere gewicht, mindere vermogen en zachter onderstel.
Heb een uurtje gereden, zowel volledig elektrisch als hybride en zolang je niet te gek doet is de Kodiaq mooi stil en merk je ook de overgangen tussen benzine en elektrisch niet.
Is het voor ons een alternatief voor de nieuwe Kuga? Wanneer de Kodiaq niet serieus duurder was dan zeker. Bij inruil scheelt het uiteindelijk ruim 7.000 euro en dat is wel heel veel geld. De offertes waren voor een Activ X met vrijwel alle opties en een Businesline die ongeveer hetzelfde is uitgerust.
Keuzes keuzes keuzes…..
Leuk om te lezenrekel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:21:
Eerder al gereden in de nieuwe Kuga, vandaag in de nieuwe Skoda Kodiaq phev in de businesline uitvoering. Vind het een mooie wagen om te zien, lijkt veel groter dan de Kuga terwijl het maar iets meer dan 10 cm scheelt.
Keuzes keuzes keuzes…..
Klopt, één gewichtsklasse hoger. En ik denk dat hij iets minder zuinig zal zijn, gezien de grootte van het accupakket in relatie tot de actieradius. Qua verbruik wanneer de accu leeg is weet ik het niet. Gevoelsmatig denk ik een iets hoger verbruik van de Kodiaq door de 1,5 turbomotor en het hogere gewicht.
[ Voor 5% gewijzigd door rekel op 03-10-2024 11:08 ]
Totaal niet. Ik wist het al voordat ik het artikel aanklikte. Oh wacht.. 😉Raylan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:23:
Leuke test : https://flatplanplus.io/c...nd-the-winner-shocked-us/
Kuga heeft gewonnen, verrassend.
1 op 13,7 volgens Travelcard. Tegen 1 op 18,41 voor de Kuga.rekel schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:10:
Klopt, één gewichtsklasse hoger. En ik denk dat hij iets minder zuinig zal zijn, gezien de grootte van het accupakket en de actieradius. Qua verbruik wanneer de accu leeg is weet ik het niet. Gevoelsmatig denk ik een iets hoger verbruik van de Kodiaq door de 1,5 turbomotor
Of Skoda rijders stekkeren veel minder of de Skoda is niet een klein beetje onzuiniger maar flink onzuiniger
[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 03-10-2024 08:58 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Klopt, XC60 vergelijken met de Kuga is ergens niet helemaal eerlijk. Maar bij de Kuga had ik doorlopend een net-niet gevoel en dat is niet prettig als je zo'n dure auto koopt.Sport_Life schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:52:
[...]
XC60 is ook iets duurdere klasse auto, desondanks vind ik persoonlijk de Kuga (of Rav4) prettiger rijden, materiaalgebruik is inderdaad wat minder. De prijs ook.
Heb je de Rav4 ook overwogen?
Als ik nieuw zou kopen dan zou mijn voorkeur voor de Kodiaq zijn ivm de range van 120km.
RAV4 vind ik er leuk uit zien, maar Toyota is mijn merk niet.
Kodiaq heb ik uitgebreid gereden, super fijne auto maar ik mis een beetje het "hebben, hebben, hebben" gevoel. Prima gezinscontainer maar qua rijden niks speciaals. Wel een heerlijk comfortabel onderstel en flink elektrisch bereik (120km heb ik trouwens absoluut niet gehaald, 85 max).
Dus ik neig toch naar de Volvo. Die trek je naar mijn gevoel echt aan als een jas, dat bevalt me wel.
Gisteren bij de dealer geweest, afgelopen maandag is mijn Kuga daar afgeleverd. Dus gelijk even foto's gemaakt 
/f/image/k0v4fjtEB1ULUHNFj5n6lfOI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3iAAtYsCIGnyGIZyRPBxRqhv.png?f=fotoalbum_large)
Er stond een Titanium uitvoering langs en de Bursting Green staat op de ST-X toch net wat beter omdat de eerstgenoemde toch veel matzwart plastic afwerking heeft. Ook de iets donkere velgen staat de ST-X best prima
/f/image/k0v4fjtEB1ULUHNFj5n6lfOI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3iAAtYsCIGnyGIZyRPBxRqhv.png?f=fotoalbum_large)
Er stond een Titanium uitvoering langs en de Bursting Green staat op de ST-X toch net wat beter omdat de eerstgenoemde toch veel matzwart plastic afwerking heeft. Ook de iets donkere velgen staat de ST-X best prima
Jeremy Clarkson
Het is jammer dat de Vignale uitvoering er niet meer is , die is net wat luxer met bekleding ed geeft wat meer uitstraling vind ik.Timmert schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:05:
[...]
Klopt, XC60 vergelijken met de Kuga is ergens niet helemaal eerlijk. Maar bij de Kuga had ik doorlopend een net-niet gevoel en dat is niet prettig als je zo'n dure auto koopt.
RAV4 vind ik er leuk uit zien, maar Toyota is mijn merk niet.
Kodiaq heb ik uitgebreid gereden, super fijne auto maar ik mis een beetje het "hebben, hebben, hebben" gevoel. Prima gezinscontainer maar qua rijden niks speciaals. Wel een heerlijk comfortabel onderstel en flink elektrisch bereik (120km heb ik trouwens absoluut niet gehaald, 85 max).
Dus ik neig toch naar de Volvo. Die trek je naar mijn gevoel echt aan als een jas, dat bevalt me wel.
Bereik had ik wel hoger verwacht van de Skoda, wat was de temperatuur?
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2024 10:01 ]
En een Mazda CX-60? Vond ik veruit de mooiste, afwerking, interieur ect. Ik heb een 2023 Kuga gekozen vanwege de prijs, CX-60's vind je nog niet onder de 40K, en de Kodiaq is net nieuw. Wellicht over een paar jaar inruilen, maar de Kuga bevalt prima.
Afgelopen weekend had ik m te leen, dus 10-15 graden ongeveer.Sport_Life schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:53:
[...]
Het is jammer dat de Vignale uitvoering er niet meer is , die is net wat luxer met bekleding ed geeft wat meer uitstraling vind ik.
Bereik had ik wel hoger verwacht van de Skoda, wat was de temperatuur?
Zou ik nog kunnen overwegen, maar in alle reviews (ook die van gebruikers) lees ik dingen over stugge vering, met name achter. Ook schijnt het hybridesysteem niet zo verfijnd te zijn. Ik vind het verder wel een mooie auto!atanis schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:20:
En een Mazda CX-60? Vond ik veruit de mooiste, afwerking, interieur ect. Ik heb een 2023 Kuga gekozen vanwege de prijs, CX-60's vind je nog niet onder de 40K, en de Kodiaq is net nieuw. Wellicht over een paar jaar inruilen, maar de Kuga bevalt prima.
De Kuga is gewoon veel "bang for buck", zeker de "goedkopere" uitvoeringen. Dat zie je ook zeker terug in bijvoorbeeld het interieur. Kodiaq is al gauw 10k duurder en een RAV4 PHEV 20k. Feitelijk is bijvoorbeeld een Niro PHEV vergelijkbaar qua prijs, terwijl dat toch echt een segment lager is.
Eigenlijk doet het ook wel een beetje Amerikaans aan, de ruimte voorin, grote bekerhouders en plastic fantastic
De Atkinson + CVT (zoals ook in de RAV4) moet bij je rijstijl passen, bij een rustige rijstijl en een lege accu zal het verbruik zo goed als zeker ook beter zijn dan bij de meeste concurrenten.
Eigenlijk doet het ook wel een beetje Amerikaans aan, de ruimte voorin, grote bekerhouders en plastic fantastic
De Atkinson + CVT (zoals ook in de RAV4) moet bij je rijstijl passen, bij een rustige rijstijl en een lege accu zal het verbruik zo goed als zeker ook beter zijn dan bij de meeste concurrenten.
Ja helemaal mee eens. Had de Kuga een beetje over het hoofd gezien bij mijn zoektocht. Ik heb eerst bij een Santa Fe plug in gekeken, dijk van een auto, maar die rijden in de praktijk maar 40 a 45 km elektrisch en verbruiken daarna behoorlijk. En deze auto was van 2021, en toch nog flink duurder dan mijn kuga ST line X van 2023. veel bang for bucks idd.
Volvo's betaal je ook veel voor het primium imago, maar kwalitatief is het ook niet meer zoals de oude V70's.
Volvo's betaal je ook veel voor het primium imago, maar kwalitatief is het ook niet meer zoals de oude V70's.
Gave kleur, zo heb ik hem ook besteld. Mag ik vragen hoelang je levertijd was?Arno schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:09:
Gisteren bij de dealer geweest, afgelopen maandag is mijn Kuga daar afgeleverd. Dus gelijk even foto's gemaakt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van bestellen tot daadwerkelijk fysiek bij de dealer was 14 weken.weststar schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:50:
Gave kleur, zo heb ik hem ook besteld. Mag ik vragen hoelang je levertijd was?
Jeremy Clarkson
't Is toch weer duidelijk te merken... lagere buitentemperaturen en gelijk gaat je EV-rijbereik weer fors omlaag.
Ondanks dat ik een vertrektijd heb ingesteld, het interieur en accu keurig voorverwarmd worden door wat extra energie uit m'n laadpaal.
Ruim een week geleden had ik 's-ochtends nog 65-70km bereik bij het wegrijden.
Gisteren zat ik op 60km en vanochtend nog maar 56km.
Het voorverwarmen kost ongeveer een 0,5kWh. Dat is bij het huidige dynamische tarief minder dan 20 cent. Dus dat heb ik er wel voor over.
Reminder to self: niet vergeten op tijd dat afdekplaatje tegen sneeuw/ijs te bestellen. Want vorig jaar een aantal malen gehad dat de laadklep niet meer dicht wilde...
Dit ding dus:
https://www.ford-accessoi...-laadaansluiting/2630163/
Ondanks dat ik een vertrektijd heb ingesteld, het interieur en accu keurig voorverwarmd worden door wat extra energie uit m'n laadpaal.
Ruim een week geleden had ik 's-ochtends nog 65-70km bereik bij het wegrijden.
Gisteren zat ik op 60km en vanochtend nog maar 56km.
Het voorverwarmen kost ongeveer een 0,5kWh. Dat is bij het huidige dynamische tarief minder dan 20 cent. Dus dat heb ik er wel voor over.
Reminder to self: niet vergeten op tijd dat afdekplaatje tegen sneeuw/ijs te bestellen. Want vorig jaar een aantal malen gehad dat de laadklep niet meer dicht wilde...
Dit ding dus:
https://www.ford-accessoi...-laadaansluiting/2630163/
Dat zou standaard bij de auto geleverd mogen worden lijkt me
Jeremy Clarkson
Heb jij dat er standaard bij gekregen dan?Arno schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:26:
Dat zou standaard bij de auto geleverd mogen worden lijkt me
Ik niet...
Dat zegt hij toch helemaal niet? Het zou mogen.ehtweak schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:30:
[...]
Heb jij dat er standaard bij gekregen dan?
Ik niet...
De auto komt later deze maand, maar voor 51k aan nieuwwaarde zou een rubberen dop van 25 euro er wel bij mogen horenehtweak schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:30:
[...]
Heb jij dat er standaard bij gekregen dan?
Ik niet...
Jeremy Clarkson
De standaard Type 2 kabel kreeg ik er ook niet bij.
Slechts de granny-kabel.
Slechts de granny-kabel.
Zo staat het ook in de catalogus / leveromvang. Dus dat is 'normaal'. Ik heb de type 2 kabel er bij onderhandeld.ehtweak schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:43:
De standaard Type 2 kabel kreeg ik er ook niet bij.
Slechts de granny-kabel.
Edit: van model mk3 (2019-2024)
[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 04-10-2024 11:42 ]