Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 23 ... 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 15:53
Romundoo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:48:
Hebben jullie je Kuga ook opgeladen tijdens de vakantie in het buitenland? Of kiezen jullie dan volledig voor fossiele brandstof? In Nederland heb ik een laad-/tankpas van de zaak, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Onderweg laden richting de bestemming lijkt me niet zo handig vanwege de laadtijd, maar opladen op de bestemming (Italië), of tijdens de tussenstop in Frankrijk, kan wellicht voor mij een optie zijn

Afhankelijk van de keuze. Welke apps en laadpassen raden jullie in dat geval aan?
In Frankrijk gebruik van gemaakt, doe ik niet meer.
Mijn laadpas werkte niet. Dus creditcard gebruikt.
Alle drie de apps op mijn telefoon gaven aan 59 cent per kWh, en pas na drie uur volgeladen stilstaan kwamen er kosten bij.
Na de melding op de telefoon dat hij vol was direct opgehaald. 10kWh geladen, daarna een simpele email van de provider met een enkele regel dat er e.9,56 in rekening was gebracht.. 59 werd dus opeens 95.
Daarbovenop werd de kabel niet vrijgegeven door de paal. Dus een Frans nummer bellen. Dat ze geen Engels (willen) spreken weten we inmiddels, maar leg maar eens uit dat je laadkabel vast zit in het Frans. Iedere letter die je verkeerd uitspreekt zorgt ervoor dat ze je niet begrijpen.
En geef de cijfers en letters van de laadpaal door die ze kunnen verstaan, geen idee wat de juiste uitspraak is van losse letters en bedenk maar eens snel een Frans woord met een K :?

Een tweede keer in een dorpje iets verderop. Dezelfde provider/paal. De enige reden om het nog eens te doen was dat alle parkeervakken vol waren op één na, met een laadpaal. Vond het wat aso om zonder laden neer te zetten.
Dit keer: er wordt 80 euro gereserveerd op je creditcard. Bij terugkomst bleek de lading helemaal niet gestart te zijn. Vervolgens staat er twee weken lang een reservering op mijn creditcard van 80 euro zonder terugboeking zoals bij de eerste keer. Geen email zoals na de eerste keer, niets.
Gelukkig was die nog voor de maandafrekening alsnog verdwenen.

[ Voor 4% gewijzigd door WaterFire op 29-08-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:43
Hebben jullie je Kuga ook opgeladen tijdens de vakantie in het buitenland? Of kiezen jullie dan volledig voor fossiele brandstof? In Nederland heb ik een laad-/tankpas van de zaak, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Onderweg laden richting de bestemming lijkt me niet zo handig vanwege de laadtijd, maar opladen op de bestemming (Italië), of tijdens de tussenstop in Frankrijk, kan wellicht voor mij een optie zijn

Afhankelijk van de keuze. Welke apps en laadpassen raden jullie in dat geval aan?
Ik zou een Shell Recharge laadpas kiezen voor het buitenland, die heeft een grote dekking. Maar kijk goed naar de kosten van het laden en eventuele kosten voor de tijdsduur die je op de laadplek staat.
Onderweg naar de bestemming is niet handig, minstens 3,5 uur laden als de accu 0% aangeeft.
Tijdens mijn vakantie (met caravan erachter) heb ik alles op EV later en ECO gereden en 1x kunnen bijladen op de camping (lukt meestal niet) van 50 naar 80 %. Van de 6300 km heb ik 25% elektrisch gereden volgens de boordcomputer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05:38
Vanuit het werk heb ik een multitankcard (nl) en een eneco emobility kaart/druppel voor de EU. Schijnt ook best een prima dekking te hebben maar ik heb het nog niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-06 09:11
Naboo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:41:
Een eigen laadpaal is niet van toepassing, dus ben aangewezen op de laadpaal in de straat. En aangezien opladen dus compleet nieuw is voor mij, waar moet ik op letten? Tips en trucs?
Zonder een eigen laadpaal ben je afhankelijk van de beschikbaarheid van een laadpaal in de straat op het door jou gewenste tijdstip, wat niet altijd handig is. Daarnaast is het juist voordelig om een eigen laadpaal te hebben in combinatie met zonnepanelen, zodat je het maximale voordeel kunt behalen.

Mijn Kuga staat bijna dagelijks aan mijn eigen laadpaal, met als resultaat dat van de 11.500 km er momenteel 5.800 elektrisch zijn gereden. Overigens was de verhouding voor mijn vakantie in Italië beter — maar daar was de laadpaal in het dorp aan het Comomeer steeds bezet! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
Wie heeft dit probleem ook ervaren?

Tijdens mijn vakantie in Italië had ik in tunnels veel last van de pre-crash assistentie. De auto remde plotseling hard terwijl we met 80 km/u en adaptieve cruise control door de tunnel reden. De auto's achter me zullen flink geschrokken zijn!

Het maakte niet uit of er wel of niet een tegenligger was of dat een andere auto inhaalde. Opvallend was dat de temperatuur in de tunnels vrij hoog was — in de Gotthardtunnel bijvoorbeeld 40 graden, en in andere Italiaanse tunnels 30+ graden.

Uiteindelijk moest ik de assistentie uitschakelen, wat pas kan als de auto stilstaat — iets wat je in de Gotthardtunnel echt niet wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Hmm.. hier een vreemde storing sinds gisteren.
In 20 kilometer rijden krijg ik drie keer de melding "lane keeping assist off" en een paar seconden later weer "lane keeping assist on". Nog nooit eerder gezien, en gewoon op de snelweg. Het irritante is dat dit het hele scherm volknippert met geluiden er bij, dus leidt nogal af. Nu drie aparte ritten achter elkaar.
Daar komt bij dat ik hem nu op de lader heb staan, de accu staat op 0, terwijl in de Fordpass app "laden voltooid staat" en als locatie het kantoor waar ik gisteren vandaan reed..

Straks maar eens een reset uitvoeren.. dat soort dingen moet een nieuwe auto gewoon niet doen :(

[ Voor 14% gewijzigd door WaterFire op 30-08-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-06 22:39

Over het algemeen vind ik openbaar laden te duur, dus ook op vakantie. Heb een enkele keer met de campingbaas af kunnen spreken dat ik tegen een vergoeding mocht laden bij een vrij elektrapunt, vaak voor circa 30 ct/kWh.
Vorig jaar werd dat al minder en dit jaar op één uitzondering na niet meer op de camping kunnen laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:23

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb op heel veel vakanties de laatste jaren gratis kunnen laden op bestemming, met de granny of lokale pas. Onderweg doe ik t alleen ‘s nachts, ik vind t comfort van elektrisch rijden wel fijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 30-08-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

UlrichT schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:54:
[...]

Zonder een eigen laadpaal ben je afhankelijk van de beschikbaarheid van een laadpaal in de straat op het door jou gewenste tijdstip, wat niet altijd handig is. Daarnaast is het juist voordelig om een eigen laadpaal te hebben in combinatie met zonnepanelen, zodat je het maximale voordeel kunt behalen.

Mijn Kuga staat bijna dagelijks aan mijn eigen laadpaal, met als resultaat dat van de 11.500 km er momenteel 5.800 elektrisch zijn gereden. Overigens was de verhouding voor mijn vakantie in Italië beter — maar daar was de laadpaal in het dorp aan het Comomeer steeds bezet! ;-)
Tja, helaas bestaan er huizen in Nederland waar je geen eigen laadpaal of zonnepanelen kan plaatsen. (Vandaar dat ik de hele EV dwang dan ook walgelijk vindt, maar goed, dat is een andere discussie :P )

Maar goed, voor een PHEV af en toe laadpaal moeten gebruiken, so be it. Het is dat de Kuga er niet in normale motorisering is. :+

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20

Meneer aard

Porsche rulez!

PimZ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Ik zou een Shell Recharge laadpas kiezen voor het buitenland, die heeft een grote dekking. Maar kijk goed naar de kosten van het laden en eventuele kosten voor de tijdsduur die je op de laadplek staat.
Onderweg naar de bestemming is niet handig, minstens 3,5 uur laden als de accu 0% aangeeft.
Tijdens mijn vakantie (met caravan erachter) heb ik alles op EV later en ECO gereden en 1x kunnen bijladen op de camping (lukt meestal niet) van 50 naar 80 %. Van de 6300 km heb ik 25% elektrisch gereden volgens de boordcomputer.
In het buitenland gebruik gemaakt van de ANWB laadpas...aangezien mijn zakelijke pas niet alles accepteert. Op de meest gekke plekke geladen, relatief goedkoop (max 0,50ct / kwh).
Pas werkt altijd. Ben wel blij met de 7,7kwh boordlader op mn phev. Vaak boodschappen gedaan bij een lokale lidl die hadden ook een snel lader. Kon mooi binnen 45 min de accu vol hebben (vanaf 45% lading ongeveer).

Op bestemming veelal op de granny geladen. Voorkeur ook om electrisch te rijden ivm comfort.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Vind het sjonnie ogen. Net als die zwarte VW logo's op Golfjes 8)7 :X Gruwel ervan.
Tja...
Ik zie liever een schone kont. :) Dus zonder logo's, typeplaatjes, letters, reclameuitingen, etc.
Maakt ook makkelijker schoon, blijft je spons/borstel niet achter al die scherpe hoekjes hangen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Naboo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:21:
[...]
Het is dat de Kuga er niet in normale motorisering is. :+
In NL niet, bij onze oosterburen wel.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Ik heb de zwarte letters hier besteld voor 6 euro:
https://a.aliexpress.com/_EwnPM3j ik twijfelde nog even of ik voor de gein Escape letters ging monteren in plaats van Kuga maar die kon ik niet vinden.
En hoe heb je de chromen letters er af gehaald?
Ik heb de eindstukken gespoten met zwarte radiator verf van de action
Is dat hittebestendig genoeg?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchacho
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-06 18:59
WaterFire schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:03:
In 20 kilometer rijden krijg ik drie keer de melding "lane keeping assist off" en een paar seconden later weer "lane keeping assist on". Nog nooit eerder gezien, en gewoon op de snelweg. Het irritante is dat dit het hele scherm volknippert met geluiden er bij, dus leidt nogal af. Nu drie aparte ritten achter elkaar.
Daar komt bij dat ik hem nu op de lader heb staan, de accu staat op 0, terwijl in de Fordpass app "laden voltooid staat" en als locatie het kantoor waar ik gisteren vandaan reed..

Straks maar eens een reset uitvoeren.. dat soort dingen moet een nieuwe auto gewoon niet doen :(
Ohjeee vanwege dit soort geintjes ruil ik juist onze huidige auto (geen ford) in voor een nieuwe Kuga :o

Hopelijk snel dan een fatsoenlijke over the air update als dit bij meerdere het geval is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kfl
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-06 16:36

Kfl

Hallo mensen,
Vraagje over het laden van de Kuga met de standaard thuislaadkabel.
Dit gaat niet “heel snel”, volgens de app met 1,7 kWh. Dit zal ongeveer 8 ampere zijn, zoals ook op de achterkant van het laadkastje staat vermeld.
Nu zag ik op meerdere websites dat er laadkabels te koop zijn voor aan een normaal 230V stopcontact, waarbij je het vermogen kunt instellen op 10 of 16 ampere.
Zou ik met zo’n kabel dan ook thuis aan het stopcontact met 16A kunnen laden, of is de Kuga zo geprogrammeerd dat 16A alleen lukt met een Wallbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-06 22:39
Met de bijgeleverde “granny” 230 v lader kan je maximaal met 10 ampere laden. Maar dat is, zeker gedurende langere tijd, een behoorlijke stroomsterkte hoor, ze adviseren niet voor niets om geen verlengsnoer te gebruiken.
Met een Wallbox kan je Max 16 amp / 3,7 kW laden, die kabels zijn ook veel dikker. In mijn Wallbox en ik denk bij de meeste, kan ik instellen hoeveel ampere er geladen wordt. De Kuga heeft een 16 A boordlader, dus meer kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kfl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:56:
Hallo mensen,
Vraagje over het laden van de Kuga met de standaard thuislaadkabel.
Dit gaat niet “heel snel”, volgens de app met 1,7 kWh. Dit zal ongeveer 8 ampere zijn, zoals ook op de achterkant van het laadkastje staat vermeld.
Nu zag ik op meerdere websites dat er laadkabels te koop zijn voor aan een normaal 230V stopcontact, waarbij je het vermogen kunt instellen op 10 of 16 ampere.
Zou ik met zo’n kabel dan ook thuis aan het stopcontact met 16A kunnen laden, of is de Kuga zo geprogrammeerd dat 16A alleen lukt met een Wallbox?
Via een ‘normaal stopcontact’ (type f) wil je niet meer laden dan 8 a 10A. Bij meer loop je gewoon het risico dat de boel te heet wordt en een keer in de fik vliegt. Gewoon niet doen..

Maar het kan wel. De Kuga weet niet of hij aan een Mennekes hangt of aan een type f stopcontact.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:12

EiT

Eindelijk de moeite genomen in de Kuga te rijden.

Positief:
+ ik had (gelukkig) weer eens gelijk, in een Ford hoef je geen proefrit te maken.
+ leuke auto om in te rijden, nog snel ook
+ behoorlijk stiller dan verwacht
+ ruim achterin
+ hybride functie werkt goed
+ banden waren goed (Continental PremiumContact 6)
+ rijd erg comfortabel.
+ stoelen prima
+ alarm, hoewel niet geclassificeerd heb je in ieder geval voertuig tracking en gaat die af als je een kind opsluit in de auto ;).
+ zuinig, ook bij doorrijden.
+ velgen mooier dan verwacht, kleur ook tevreden over.

Negatief:
- onthoud standaard scherm instelling niet, EV modus dus.
- oplader had iets sneller gemogen, moest mijn lunch iets uitstellen om hem vol te krijgen (laadpas van collega gejat).
- persoonlijk: van binnen had het dashboard en deuren bekleed kunnen worden met (nep?) leer. Ik rij zelf mijn 3e Ford bezig die dit wel heeft (2x Vignale en een Titanium X uit 2013 die dit had) en dan zou de auto behoorlijk luxer voelen.
- scherm vond ik niet altijd even makkelijk bedienbaar. Zelfs bij Mondeo met Sync3 werkt dat beter, mogelijk omdat je dan met je hand kan leunen om stabiel te drukken. Plastic rond het scherm voelde ook wat fragiel.
- draadloos laden werkt niet lijkt het, iPhone laad zien dat deze laad, maar is alsnog leeg als je aankomt.
- miste na 1 rit wel direct airco in stoelen.
- stuur hadden ze wel eens mogen upgraden. Persoonlijk vind ik de Mondeo stuur beter.
- piep piep, maar dat heeft elke auto en redelijk makkelijk uit te zetten.
- B&O niet mijn ding. Krijg er geen fatsoenlijke bass uit, dat deed de Mondeo met Sony behoorlijk beter.
- remschijven roesten al als je er naar kijkt.
- extra garantie achterlijk duur

Maar goed, erg fijne auto! Hoewel een aantal negatieve punten, zijn wij er erg blij mee.
Nog wel even kijken of 360 camera makkelijk aan gaat bij vooruit inparkeren.

Hebben de spiegels wel dim functie?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dimbare buitenspiegels vind ik heerlijk, maar was geen optie op mij ‘21 Vignale, dus nu denk ik ook niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:19
ehtweak schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

Tja...
Ik zie liever een schone kont. :) Dus zonder logo's, typeplaatjes, letters, reclameuitingen, etc.
Maakt ook makkelijker schoon, blijft je spons/borstel niet achter al die scherpe hoekjes hangen...
Zo 😇:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI3bO1qCkIy4PinkAyN3_fBEXV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNPJFE9zaBb3b47Ho1yyFYel.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is het Ford logo niet te verwijderen zonder de hele achterkant te laten spuiten. Zit verzonken in de carrosserie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd @Nedora ! d:)b
Dat het Ford logo verzonken zit, accoord. Maar wellicht iets van een donkere folie erover.

De vraag ging echter over het verwijderen van die 'KUGA' letters?
Hoe heb je ze er afgehaald?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Föhn van de vrouw gebruiken en heel dun draad, bijvoorbeeld visdraad. Alles goed warm maken zodat de lijm week wordt en dan draadje er achterlangs halen.

Daarna lijmresten verwijderen met veel geduld 🫣 (sommige zeggen stickerverwijderaar gebruiken, maar dat durf ik niet zo goed) en tenslotte oppoetsen.

Zo heb ik het bij vrijwel alle auto's gedaan die ik in bezit heb gehad. Ging altijd vrij soepel.

Via Google zijn nog wel meer manieren te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Nedora op 31-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
Idd warm maken met een föhn of op een warme zomerdag
Dun draad erachter langs snijden. Flosdraad werkt goed!
Daarna stickerresten verwijderen. Met de hand of een caramelschijf
Daarna polijsten met een lichte cuttingfactor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
x0z8_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:20:
Zijn er hier overigens mensen die ook wat getuned hebben aan hun Kuga? Ik vind het jammer dat hier weinig over te vinden is, maar misschien ook omdat de gemiddelde leeftijd van de eigenaar vaak geen interesse heeft in het tunen van hun auto en ik wel omdat ik 22 ben.

Ik heb momenteel alleen de chromen letters achter vervangen met zwarte exemplaren en wil eigenlijk proberen heel Black Pack na te maken, dus ook de ramen iets verder tinten dan nu (nu is het weinig tot niet getint) en de sierdelen rond de mistlampen zwart maken. Ik overweeg ook een maxxton splitter set en ik heb mijn uitlaat eind stukken al zwart gemaakt. Dus, inspiratie vanuit jullie altijd welkom :) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Tunen van een NA motor (zonder turbo dus) is kostentechnisch gewoon niet interessant. De winst die je haalt is minimaal en je moet echt hardware gaan swappen en motoren gaan rebuilding wil je echte winst halen. Dan nog is het maar een max aantal pk's wat je erbij krijgt.
Bij turbomotor is tunen makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog even wat verbruikscijfers van de afgelopen vakantie delen.
Ik blijf me verbazen over het 'beschaafde' verbruik van deze zware kolos. De Kuga is redelijk massief met z'n 1800kg en z'n forse (frontale) oppervlak. En ondanks dat is 'ie zelfs wat zuiniger en sneller dan onze vorige auto, een Skoda Roomster 1.2 TSI DSG-7.

Heenreis, van NL naar Ulm (overnachtingsadres)
7:39h gereden
16,2 km/l
734 km totaal gereden
263 km daarvan elektrisch (en slechts thuis, voor aanvang opgeladen)

Van Ulm, via de Fernpass en tig km file naar Süd-Tirol
4:24h gereden
14,7 km/l
288 km totaal gereden
108 km daarvan elektrisch (allemaal regeneratie)

Terugreis, vanuit Italië terug naar NL
wederom in 2 etappes.

5:45h gereden (vooral toeristische routes en bergpassen door Tirol en Vorarlberg)
23,8 km/l
324 km totaal gereden
195 km daarvan elektrisch

Vanuit Ulm --> NL (ondertussen nog wat boodschappen in Duitsland gedaan, vlak voor de grens)
7:37h gereden
14,7 km/l (terugweg diverse lange stukken flink snel gereden op de Autobahn)
752 km totaal gereden
188 km daarvan elektrisch

Totale vakantietrip.
39:17h gereden
16,9 km/l (en dat zijn de snelle Autobahn kilometers, maar ook de nodige bergpassen)
2673 km in z'n totaliteit
1055 km daarvan elektrisch afgelegd (zonder opladen in het buitenland)

Kortom; het verbruik valt me alleszins mee. d:)b
Dat had ik eigenlijk, toen we de auto kochten, niet verwacht.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

@ehtweak is dat verbruik incl. de elektrisch gereden km’s of zonder?
Dus 16,9 op 1618KM of 16,9 op 2673KM

Edit: bedoel dus, is er 95,7L of 158,2L brandstof verstookt.

[ Voor 21% gewijzigd door EiT op 31-08-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@EiT Dat zijn de totaalcijfers van de BC van de Kuga.

Hier alle detailgegevens:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

ehtweak schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:19:
@EiT Dat zijn de totaalcijfers van de BC van de Kuga.

Hier alle detailgegevens:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html
Bedankt! Het echte verbruik vind ik moeilijk in te schatten, maar je post en link helpen.

Wat voor snelheid rij je door Duitsland heen als het onbeperkt is?

Reden voor deze vragen is slechte ervaringen qua verbruik met 2L benzine Mondeo, maar goede ervaringen met de 2L diesel.
Ik hoop dat deze motor behoorlijk zuiniger is als je ook flink gas geeft.

Ter vergelijking:
Ik rij nu 8/100 met diesel gemiddeld (gemiddeld van 130.000km). Kosten bij €1,60 = €12,80 per 100KM. De auto kan ook wel 5,8/100 rijden, maar dan moet ik wel overal 100 rijden. Alleen in NL rijden dan haal ik ongeveer de 6,9/100 wel.

Stel dat ik met PHEV (Kuga/Explorer) zoals jou 5,9/100 kan halen dan kost dit bij €1,88 = €11,12
Dat zit vrij dicht bij elkaar en scheelt ook nog behoorlijk in wegenbelasting.

EV is 30/100 en dan zit ik op €6,- thuis laden en +/- €12-€18 onderweg. Dit is met mij rijstijl, met 20/100 en 0,60 per kWh kom je ook op €12,-.

En dat geeft wat hoofdpijn ;). Ik rij te vaak in het buitenland waardoor het verbruik en kosten soms lastig zijn te berekenen. Als je hele stukken 180-200 rijd, dan regenereer je namelijk ook weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:36
Hier onze verbruikscijfers van onze vakantie naar Noorwegen (gereden via zweden).
Vertrokken met volle batterij thuis. Verder nergens geladen!
Nederland 105km/u op de teller, Duitsland 125, Denemarken zo hard als legaal, Zweden zo hard als legaal (grooste deel 110).
Noorwegen zelf is verhaal apart. Je kan soms hard maar dan mag het niet. Soms mag je 100 of 80 maar dan rij je dat niet! (Vanwege de bochten enzo).
Stuk vanaf richting Stavanger naar het oosten (over de hoogvlaktes) 75% electrisch gereden (dus zonder vol te vertrekken)
Terug idem maar bij Hamburg en Bremen flinke vertraging gehad. Tot die tijd stond ie op precies 5.0/100km.
Toen maar afgeweken van de normalen route. Konden toen flink doorrijden (lees 150+) voor een flinke tijd.
Toen weer door Nederland..... 105 en laatste stuk 125 (na 19:00).

Best tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhZlg7sjrTSzW2oHLvU9X5lLIXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfFPKuQpdWXoHCEkb4g2AppK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

Arno

PF5A

ZieMaar! schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:05:
Dimbare buitenspiegels vind ik heerlijk, maar was geen optie op mij ‘21 Vignale, dus nu denk ik ook niet?
De Vignale is geen uitvoering meer nu :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EiT schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Bedankt! Het echte verbruik vind ik moeilijk in te schatten, maar je post en link helpen.

Wat voor snelheid rij je door Duitsland heen als het onbeperkt is?
Harder dan 200km/h gaat de Kuga niet... ;)

Maar gewone hele stukken op 150km/h op de ACC.
Voor zover je dat lang achter elkaar kunt doen. Want op een normale werkdag (afgelopen vrijdag bijvoorbeeld) lukt dat amper een paar minuten achter elkaar. Het is gewoon te druk.
En dat geeft wat hoofdpijn ;). Ik rij te vaak in het buitenland waardoor het verbruik en kosten soms lastig zijn te berekenen. Als je hele stukken 180-200 rijd, dan regenereer je namelijk ook weinig.
Ehhhh, de kritische factor qua brandstofverbruik bevindt zich tussen hoofdsteun en stuur! O-)

Maar als je idd rijdt, zoals sommige Duitsers doen, vol gas continu optrekken en dan gelijk weer in de remmen als er een bordje Baustelle 120, 100, 80 km/h verschijnt. Tja... dat is niet echt efficiënt. :N
Want gewoon gas los laten, ver vooruit kijken en anticiperen is ook een kunst. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
WaterFire schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:03:

Ik quote mijzelf een keertje.. Kuga is helemaal van het padje af inmiddels.

Connectie met app is niet meer te maken. Menu optie Connectiviteit werkt in de auto niet meer. Hij denkt even na maar springt daarna terug naar menu.

Op snelweg opeens 'auto ontgrendeld' in display.

Op snelweg opeens rood scherm 'onmiddellijk besturing overnemen!' Voor me terwijl ik normaal aan het rijden ben (op ACC).

Op snelweg iedere 5 minuten ongeveer melding 'lane centering off' en daarna weer 'on'. Op woon-werk route, strepen zijn prima.

Na verlaten snelweg en stoplicht wordt de parkeerstand geactiveerd. Dus ook echt dat krakende vastzetten wat hij dan doet.

Als ik thuis wegrijd bijna iedere keer 'parkeer hulp uitgeschakeld' in beeld.

Gewoon, vanaf donderdag opeens. Software resets vanuit display geen effect. Alles hierboven heeft het 4000km niet gedaan. Rijdt niet ontspannen zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:42
@WaterFire Heb je de spanning van de 12v accu al eens doorgemeten met een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Propheticus schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:50:
@WaterFire Heb je de spanning van de 12v accu al eens doorgemeten met een multimeter?
nee, die heb ik niet. Ik las wel ergens dat accu loskoppelen een nog hardere reset uit kan voeren. Wie weet wat dat doet. Maar ik zal morgen eerst even de dealer bellen. Ben meer van de software dan hardware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Arno schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

De Vignale is geen uitvoering meer nu :)
Ik bedoel vooral; op de meest complete was t geen optie dus nu die versie er niet meer is, zal t waarschijnlijk dus geen optie meer zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:43
Binnenkort gaan we op vakantie en inmiddels zijn de dakdragers (Thule WingBar Evo 135 cm) binnen. Nu nog een dakkoffer aanschaffen. Naast de dakkoffer wil ik ook een racefiets meenemen op een Thule TopRide. Heeft iemand tips voor een geschikte dakkoffer voor een Ford Kuga?

Ik overweeg momenteel de volgende dakkoffers:
Thule Force XT L
Thule Touring L

Veel grotere dakkoffers zijn geen optie, het moet er natuurlijk ook nog een beetje oké uitzien 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icor
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 10:10
Wie heeft het volgende ook al opgemerkt?

Ik heb een PHEV versie 2023 en gisteren toen mijn auto een buiten temperatuur van 30 graden aangaf zag ik twee 'dampplekken' in het midden onderaan de voorruit. Die zijn de hele rit van 5km er gebleven en toen ik stopte en langs de binnenkant voelde was de ruit wel wat koud maar nat was het niet. Dan maar langs buiten gevoeld en daar was de ruit op die twee plekken ijskoud en nat.

De airco heb ik niet speciaal gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Icor schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:21:
Wie heeft het volgende ook al opgemerkt?

Ik heb een PHEV versie 2023 en gisteren toen mijn auto een buiten temperatuur van 30 graden aangaf zag ik twee 'dampplekken' in het midden onderaan de voorruit. Die zijn de hele rit van 5km er gebleven en toen ik stopte en langs de binnenkant voelde was de ruit wel wat koud maar nat was het niet. Dan maar langs buiten gevoeld en daar was de ruit op die twee plekken ijskoud en nat.

De airco heb ik niet speciaal gehoord
Dat is volgens mij heel normaal; warme vochtige lucht die neerslaat op een koude(re) ondergrond. Ruitenwisser een keer aan en foetsie..
Met 30 graden zal de airco vast wel zijn best gedaan hebben hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Volgens http://www.fordzona.sk is mijn Kuga volgens planning afgelopen donderdag geassembleerd :D

Ik kan de auto nog niet koppelen in mijn Ford account, maar dat zal binnenkort wel gaan lukken. Wel grappig hoeveel info die website heeft over de auto :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Iemand al eens meegemaakt dat ineens er blauwe lampjes bij het opladen het niet meer doen? De afgelopen week 3x gebeurd. Accu wordt gewoon geladen, percentage in de app is ook gewoon te zien. Auto nu 2,5 jaar in bezit.

Verder geen man overboord, alles werkt gewoon maar toch vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
Nedora schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:21:
Iemand al eens meegemaakt dat ineens er blauwe lampjes bij het opladen het niet meer doen? De afgelopen week 3x gebeurd. Accu wordt gewoon geladen, percentage in de app is ook gewoon te zien. Auto nu 2,5 jaar in bezit.

Verder geen man overboord, alles werkt gewoon maar toch vreemd.
Hoe dat komt weet ik niet. Je kan via het Sync scherm de oplaadindicator aan en uit schakelen, kijk dan bij voertuiginstellingen. (Pag 235 van de handleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Heeft iemand een goede telefoonhouder voor de nieuwe Ford Kuga? Ik weet dat Android Auto al veel mogelijk maakt, maar ik ben toch op zoek naar een handige telefoonhouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

https://www.brodit.se/en/...uga?steering=1&years=2024

Ik ben al jaren zeer tevreden over de sets van Brodit :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Bedankt! Ik heb net even gekeken en heb dan volgens mij dit nodig: https://www.brodit.com/en/product/855449. Daarnaast heb ik ook nog een houder voor de telefoon zelf nodig, die je daarop kunt bevestigen. Ik kijk even of er ook een universele houder bij Brodit beschikbaar is, zodat ik niet telkens het telefoonhoesje hoef te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Voor mijn iPhone is er een waarbij mijn bumper kan blijven zitten. Maar universeel hebben ze meestal ook wel :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martiennicolejt
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-06 14:26
Ik ben sinds kort ook in het bezit van een Ford Kuga PHEV van 2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5rF_Z8L257KLFEmG65xzazo9pE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Pv6fbcjMAooPeVBmKRKmRC5.png?f=fotoalbum_large

Hierop zat ook de welbekende terugroepactie 23S27. Echter tot mijn verbazing zie ik dat deze er nu vanaf is zonder dat er iets aan gedaan is.

Is hier meer van bekend bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Oh in het rood is die ook best gaaf :*)

Jeremy Clarkson

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Martiennicolejt schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:55:
Hierop zat ook de welbekende terugroepactie 23S27. Echter tot mijn verbazing zie ik dat deze er nu vanaf is zonder dat er iets aan gedaan is.
En van waar haal je die info? Bij Ford zelf (via je inlog bij Ford qua terugroepacties) of via RDW?

In dit topic:
https://www.kuga-forum.de...kruf-fsa-23s27/?pageNo=50
is er diverse info over te vinden.

Waarbij 24S33 de opvolging schijnt te zijn:
https://www.kuga-forum.de...3%BCckruf-24s33/?pageNo=1

En, idd, ook bij sommigen, dat de recall weer weg is, ondanks dat 'ie niet is uitgevoerd... :?

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 05-09-2024 09:18 ]

Mooie Plaatjes   

• Martiennicolejt
  • Laatst online: 13-06 14:26
ehtweak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:16:
[...]

En van waar haal je die info? Bij Ford zelf (via je inlog bij Ford qua terugroepacties) of via RDW?

In dit topic:

En, idd, ook bij sommigen, dat de recall weer weg is, ondanks dat 'ie niet is uitgevoerd... :?
Op beide sites stond deze er eerst wel en nu niet meer. Ik vindt het echt vreemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-06 10:53
Ik heb nu tijdelijk een voorloop auto in afwachting van mijn eigenlijke lease auto (Tesla MY). Dus ik dacht ik deel even mijn ervaringen.

Hiervoor reed ik in een 2020 Ford Kuga Vignale en heb totaal 111k km afgelegd.
Niet storingsvrij helaas, maar uiteindelijk wel allemaal verholpen. Overall was het wel een erg fijne comfortable auto waarmee ik ook menig roadtrip heb gemaakt.

Heb nu een facelift ST X 2024.
Uiterlijk vind ik niet perse een vooruitgang. Dit is natuurlijk smaak. Ik hou niet van die zogenaamd sportieve opsmuk, zeker niet op een auto die toch nooit echt sportief zal zijn).

De voornaamste dingen die mij opvallen:
- motor voelt duidelijk wat krachtiger, maakt ook een iets ander geluid
- ACC is minder soepel in verkeer. Komt pompend remmend schokkerig tot stilstand achter voorlopend verkeer
- verplichte snelheid limiet piepjes zijn minimaal. helaas ook omslachtig uit te zetten dieper in menus weggestopt
- lane keeping assist lijkt wel wat aggressiever, moet nog uitvinden of dit met instellingen te tweaken is
- Sync4 is wel een verbetering met name door draadloos Android Auto
- bediening van klimaat/verwarming etc via scherm vind ik geen toegevoegde waarde. via fysieke knoppen werkte het uitstekend, moet ik maar aan wennen met dadelijk de Tesla
- GUI van scherm & HUD zijn veranderd, voornamelijk cosmetisch. Geen verbetering vind ik.
- vertaling van aantal functies in Sync is knullig. Zo heet een aanhanger functie 'slepen'
- handmatig updates zoeken starten werkt om een of andere reden niet, knop greyed out. ik was met name benieuwd of updates nu soepeler en moderner verlopen. Met Sync3 duurde downloaden eeuwig en moest je soms in feite 30+ minuten rondrijden om de update goed te laten voltooien.
- positie scherm vind ik wat minder gunstig in combinatie met de telefoonhouder in de ventilatieroosters. Telefoon komt zo voor het scherm.
- aantal knoppen zijn verplaatst rondom bediening van rijfuncties zijn verplaatst van middenconsole naar dashboard als ook de startknop
- de automaat draaiknop kun je nu oneindig blijven draaien. hiervoor was deze gelimiteerd bij P en D. Dit vind ik ook fijner, dan kon ik blind voelen welke stand hij in stond.
- grotere velgen en wellicht ook andere demping levert in aan comfort. de vignale was duidelijk meer op comfort gericht, dat is meer mijn smaak.
- er zit een reservewiel bij. Bij mijn auto was dat toentertijd niet mogelijk tijdens bestellen als optie, later volgens mij wel.
- door de anders gevormde motorkap ziet de reflectie van de HUD er iets anders uit. Was even wennen, vond het initieel minder duidelijk
- zeterverlenging van ST X stoelen is fijn voor lange benen
- de kofferbakafdekking is nogsteeds zo'n slappe constructie die erg makkelijk los schiet. Gemiste kans van Ford
- ik heb het idee dat de auto wat eerder resoneert met de bass van de B&O installatie
- qua verbruik/efficientie heb ik nog geen verschil gemerkt. Helaas dus zover geen verbetering op dit vlak 4 jaar later.

De auto voelt direct wel vertrouwd, maar ik mis dan toch wel het comfort en meer ingetogen looks van de Vignale.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

DarkHelmet schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:44:
Ik heb nu tijdelijk een voorloop auto in afwachting van mijn eigenlijke lease auto (Tesla MY). Dus ik dacht ik deel even mijn ervaringen.

Niet storingsvrij helaas, maar uiteindelijk wel allemaal verholpen. Overall was het wel een erg fijne comfortable auto waarmee ik ook menig roadtrip heb gemaakt.

Uiterlijk vind ik niet perse een vooruitgang. Dit is natuurlijk smaak. Ik hou niet van die zogenaamd sportieve opsmuk, zeker niet op een auto die toch nooit echt sportief zal zijn).

- ACC is minder soepel in verkeer. Komt pompend remmend schokkerig tot stilstand achter voorlopend verkeer
- verplichte snelheid limiet piepjes zijn minimaal. helaas ook omslachtig uit te zetten dieper in menus weggestopt
- lane keeping assist lijkt wel wat aggressiever, moet nog uitvinden of dit met instellingen te tweaken is
- bediening van klimaat/verwarming etc via scherm vind ik geen toegevoegde waarde. via fysieke knoppen werkte het uitstekend, moet ik maar aan wennen met dadelijk de Tesla
- GUI van scherm & HUD zijn veranderd, voornamelijk cosmetisch. Geen verbetering vind ik.
- vertaling van aantal functies in Sync is knullig. Zo heet een aanhanger functie 'slepen'
- handmatig updates zoeken starten werkt om een of andere reden niet, knop greyed out. ik was met name benieuwd of updates nu soepeler en moderner verlopen. Met Sync3 duurde downloaden eeuwig en moest je soms in feite 30+ minuten rondrijden om de update goed te laten voltooien.
- positie scherm vind ik wat minder gunstig in combinatie met de telefoonhouder in de ventilatieroosters. Telefoon komt zo voor het scherm.
- aantal knoppen zijn verplaatst rondom bediening van rijfuncties zijn verplaatst van middenconsole naar dashboard als ook de startknop
- de automaat draaiknop kun je nu oneindig blijven draaien. hiervoor was deze gelimiteerd bij P en D. Dit vind ik ook fijner, dan kon ik blind voelen welke stand hij in stond.
- grotere velgen en wellicht ook andere demping levert in aan comfort. de vignale was duidelijk meer op comfort gericht, dat is meer mijn smaak.
- er zit een reservewiel bij. Bij mijn auto was dat toentertijd niet mogelijk tijdens bestellen als optie, later volgens mij wel.
- door de anders gevormde motorkap ziet de reflectie van de HUD er iets anders uit. Was even wennen, vond het initieel minder duidelijk
- de kofferbakafdekking is nogsteeds zo'n slappe constructie die erg makkelijk los schiet. Gemiste kans van Ford
- ik heb het idee dat de auto wat eerder resoneert met de bass van de B&O installatie
- qua verbruik/efficientie heb ik nog geen verschil gemerkt. Helaas dus zover geen verbetering op dit vlak 4 jaar later.

De auto voelt direct wel vertrouwd, maar ik mis dan toch wel het comfort en meer ingetogen looks van de Vignale.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de MY irl de Vignale :).

MY was mijn tweede keuze, uiteindelijk voor de Kuga gegaan voornamelijk vanwege de range en caravan trekker (en Vignale voor het comfort). En iets goedkoper in aanschaf/MRB prive.

Ik denk dat Ford meer focus heeft gehad op de BEV Explorer, achteraf gezien hadden ze beter de Kuga wat meer kunnen upgraden (grotere accu , fatsoenlijke kofferbak afdekking , sneller laden ed) , want BEV verkopen duiken naar beneden.
Nu is de nieuwe Kuga eigenlijk een auto van 5 jaar oud .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Piepje kan je ook uitzetten door de lim knop 5 sec in te drukken.

Anyway, led lampen van de nieuwe vind ik persoonlijk wel veel mooier/beter passen, maar snap niet dat interieur van Vignale niet is aangehouden.

Persoonlijk vind ik witte Vignale een hele mooie auto en komt dat chrome goed tot zijn recht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EiT

EiT

Hier nog een foto van onze Kuga. De eerste 1000KM zitten er inmiddels op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Nz86nkY_Uh4CHFFKLlP71jv_E0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59coysgoex7RrIeFhK7MemaL.jpg?f=fotoalbum_medium

• Propheticus
Martiennicolejt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:39:
[...]

Op beide sites stond deze er eerst wel en nu niet meer. Ik vindt het echt vreemd.
Je hebt de auto niet bij een Ford dealership gekocht? Die hebben bij de 'rijklaar' beurt wellicht die terugroepactie (softwareupdate) al uitgevoerd. Dit moeten dealers doen zodra je de auto aanbiedt voor een beurt.

Zou wel kunnen dat je binnenkort dan 23N06 ziet staan. Hoeft niks te zijn, maar ALS je nu na de softwareupdate 1 van 2 mogelijke motor foutcodes krijgt en hij in noodloop gaat wordt het motorblok onder garantie vervangen.
https://www.kuga-forum.de...ustausch-des-rumpfmotors/

• Propheticus
ehtweak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:16:
[...]

In dit topic:

De 24S33 is alleen van toepassing op die auto's waar een eerdere foutieve versie van de softwareupdate is geïnstalleerd. Bij auto's die pas recent de 24S27 update hebben gehad met de nieuwe versie is deze dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
DarkHelmet schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:44:

Duidelijk op zoek naar een (her)bevestiging van wat je hebt tov het nieuwe model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niceke
  • Laatst online: 08-09-2024
Beste Kuga liefhebbers,
Mijn naam is Walter en volg al een tijdje deze forum op achtergrond ;)
Kuga is van 2022 en heb begin dit jaar deze tweedehands gekocht en ja ben er super tevreden van :)
Nadat een Ford-app een update gekregen heeft, zag ik dat er een terugroepactie is (23S27). Dit zowel op de app en op pc via Ford website.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EBUuS9Arwh0qtwcr_sQTeue3Fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPKVQxFi8r81HBz4j2txXNHr.jpg?f=fotoalbum_large
Wat houd deze terugroepactie precies in?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
Goedemorgen,

Als ik in Home Assistant een automatisering programmeer die ervoor zorgt dat de Alfen laadpaal maximaal de stroom levert die de zonnepanelen op dat moment kunnen produceren, is er dan een minimaal ampère dat de Kuga vereist?

Weet iemand dat toevallig?
Heeft iemand wellicht ook al ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
Niceke schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:28:
Beste Kuga liefhebbers,
Kuga is van 2022 en heb begin dit jaar deze tweedehands gekocht en ja ben er super tevreden van :)
Nadat een Ford-app een update gekregen heeft, zag ik dat er een terugroepactie is (23S27). Dit zowel op de app en op pc via Ford website.
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Een snelle Google:

https://www.ford.com/supp...23-engine-failure-recall/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
Niceke schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:28:
Beste Kuga liefhebbers,
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
"Isolated engine manufacturing issues can cause the engine to fail prematurely. In the event of an
engine failure, engine oil and/or fuel vapor may be released into the under-hood environment and may
migrate to and/or accumulate near ignition sources, increasing the risk of fire and injury. Engine failure
is expected to produce loud noises (example: metal-to-metal clank) audible to the vehicle’s
occupants. An engine failure will also result in a reduction in available engine power."

Tussen 2020 en 2022 zijn er motoren met productiefouten gefabriceerd in een productielijn van de Ford fabriek in Chihuahua, Mexico. Het blok van deze motoren kan door dit defect openbarsten met alle gevolgen van dien.
De recall installeert nieuwe PCM software (motormanagement) die tekenen van dit premature falen herkent. Indien je motor deze tekenen vertoont, gaat hij in noodloop en kan je naar de garage voor een nieuw motorblok onder garantie.

Zie de links naar Duitstalige fora een paar posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-06 14:50
Beste mede Tweakers..

Momenteel staat onze kuga phev in de bestelling.
Ook met elektrische trekhaak..
Nu rijden wij met een caravan die een constante plus nodig heeft.

Ik vroeg aan de dealer of de trekhaak een constante plus in de trekhaak heeft zitten..
Nu kreeg ik dit als antwoord:

Goed dat je dit even navraagt.
De Kuga wordt alleen geleverd met een elektrische trekhaak AF fabriek.
Bij een elektrische trekhaak is het niet mogelijk om een constante stroomdraad te trekken.

De 13-polige levert ook niet standaard constante plus.
Dit heeft te maken omdat de 12 volt accu die dit levert niet meer wordt opgeladen door de motor. Dit i.v.m. het plug-in hybride verhaal.
Ga je de caravan aansluiten en stroom gebruiken dan trek je de 12 volt accu leeg en kom je te stranden.

Om dit wel te kunnen moet de pool op de caravan worden aangepast i.p.v. de auto.
Ik wil graag helpen maar een caravan winkel weet dit veel beter te vertellen dan ik.

Is er iemand beter op de hoogte qua mogelijkheden of iets dergelijks??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertKlkmn
polo306 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:59:
Beste mede Tweakers..

Ik vroeg aan de dealer of de trekhaak een constante plus in de trekhaak heeft zitten..

Bij een elektrische trekhaak is het niet mogelijk om een constante stroomdraad te trekken.

Dit heeft te maken omdat de 12 volt accu die dit levert niet meer wordt opgeladen door de motor. Dit i.v.m. het plug-in hybride verhaal.
Ga je de caravan aansluiten en stroom gebruiken dan trek je de 12 volt accu leeg en kom je te stranden.

Om dit wel te kunnen moet de pool op de caravan worden aangepast i.p.v. de auto.
Ik wil graag helpen maar een caravan winkel weet dit veel beter te vertellen dan ik.

Natuurlijk wordt de accu 12 volt opgeladen door de motor, de oude dynamo is verdwenen maar de electromotor wordt generator en laad beide accu’s op.
Sterker nog, als je de phev aan de laadkabel legt wordt alleen de hv accu geladen, niet je 12 volt accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertKlkmn
BertKlkmn schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:56:
[...]

Natuurlijk wordt de accu 12 volt opgeladen door de motor, de oude dynamo is verdwenen maar de electromotor wordt generator en laad beide accu’s op.
Sterker nog, als je de phev aan de laadkabel legt wordt alleen de hv accu geladen, niet je 12 volt accu.
Natuurlijk is het zo dat je de constante stroom draad miet gebruikt voor accu laden of koelkast maar dit is vaak goed geschakeld in de caravan. Ik heb de constante stroomdraad nodig voor de control unit van de koelkast, zonder dit schakelt de koelkast niet in op de geschakelde stroomdraad, draaiende motor. De boordaccu van de caravan kan dit natuurlijk ook.

[ Voor 3% gewijzigd door BertKlkmn op 09-09-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
Beste mede Tweakers..

Er is inmiddels een setje bij de dealers beschikbaar, waardoor pin 9 en 13 is aan te sluiten, volgens een betrouwbare bron op een ander forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:07
Ik lees dit in een ander forum:

Sinds 6 maanden ook eigenaar van een Kuga PHEV nu met caravan in Frankrijk. Werkelijk een top trekker.In eerste instantie de koelkast op gas met crash sensor ertussen, omdat Ford geen schakeldraad meer aansluit bij de Kuga. De dealer heeft uitgelegd dat als je onderweg bent de koelkast enz het alsnog op stroom gaat doen. Dus de koelkast op stand “ automaat” gezet. En ik had in dit argument geen vertrouwen. Echter……. Het was waar! Na een uurtje rijden gaat de koelkast automatisch in stand 12 volt geleverd door de Ford! De auto is dusdanig electronisch ingeregeld dat hij wacht totdat de accu voldoende stroom kan leveren. Best bijzonder

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrReallySerious
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 16:08
rmr1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:13:

Sinds 6 maanden ook eigenaar van een Kuga PHEV nu met caravan in Frankrijk. Werkelijk een top trekker.In eerste instantie de koelkast op gas met crash sensor ertussen, omdat Ford geen schakeldraad meer aansluit bij de Kuga. De dealer heeft uitgelegd dat als je onderweg bent de koelkast enz het alsnog op stroom gaat doen. Dus de koelkast op stand “ automaat” gezet. En ik had in dit argument geen vertrouwen. Echter……. Het was waar! Na een uurtje rijden gaat de koelkast automatisch in stand 12 volt geleverd door de Ford! De auto is dusdanig electronisch ingeregeld dat hij wacht totdat de accu voldoende stroom kan leveren. Best bijzonder
Dit gaat over de stroom op pin 10 volgens mij, dat is 120volt geschakelde stroom als de auto ingeschakeld is (contact), daar zou ook de koelkast op aangesloten moeten zijn.

Pin 9 gaat over permanente stroom ook als de auto uit staat. Pin 9 constante stroom wil je bijv. als je aangekoppeld stilstaat en dan je lampen en waterpomp wilt gebruiken (de 12-volt kleinverbruikers). Maar als er dan een permanent verbruik is dan is er grote kans dat dit de accu leegtrekt. Daarom wordt deze vaker niet aangesloten op moderne auto's. Of soms is deze aangesloten zodanig dat deze gedurende kortere tijd nadat de auto wordt uitgeschakeld nog stroom levert. Dus ook een geschakelde pin ipv permanente stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door MrReallySerious op 09-09-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
Beste mede Tweakers..

Wellicht is dit wat voor je:

https://www.rameder.nl/un...romm-en-massa-107650.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
MrReallySerious schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:50:
[...]

Dit gaat over de stroom op pin 10 volgens mij, dat is 120volt geschakelde stroom als de auto ingeschakeld is (contact), daar zou ook de koelkast op aangesloten moeten zijn.

Pin 9 gaat over permanente stroom ook als de auto uit staat. Pin 9 constante stroom wil je bijv. als je aangekoppeld stilstaat en dan je lampen en waterpomp wilt gebruiken (de 12-volt kleinverbruikers). Maar als er dan een permanent verbruik is dan is er grote kans dat dit de accu leegtrekt. Daarom wordt deze vaker niet aangesloten op moderne auto's. Of soms is deze aangesloten zodanig dat deze gedurende kortere tijd nadat de auto wordt uitgeschakeld nog stroom levert. Dus ook een geschakelde pin ipv permanente stroom.
Als je je koelkast op automaat kan zetten heb je 12 volt tot je beschikking voor de control unit van de koelkast, de koelkast zelf gebruikt pin 10, de geschakelde draad, die is ook bij de Kuga altijd aangesloten. Het lijkt mij sterk dat de Kuga software deze later alsnog inschakelt. De instelling van de koelkast (selectie) heeft altijd 12 volt nodig, anders doet deze niets.

[ Voor 4% gewijzigd door BertKlkmn op 09-09-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-06 14:50
rmr1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:13:

ik heb een hobby 540ul uit 2012 met alleen een dometic koelkast met draaiknop voor keuze gas/220/12v
Geen automaat dus.. Én inderdaad op mijn huidige auto kan ik inderdaad op 12 v gebruikers zoals sfeer lampjes en de wc spoeler gebruiken..
Ik wil dat ook op de kuga gebruiken.
Maar nu lees ik dat de één zegt dat de kuga tijdens het rijden de accu de 12v regelt. De ander zegt dat de controller een constante moet hebben... Ik weet het nu nog niet zeker.. Het wordt denk ik afwachten wat de stekker gaat doen..
In ieder geval bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:03
Blijf het vervelend vinden dat als ik de auto in stap met een actieradius van 65km, en na 2km een stop maak omdat ik kinderen moet wegbrengen naar de opvang, ik bij het weer in de auto stappen ineens nog maat 55km over heb.
Niemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:06
Draakje5 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:10:
Blijf het vervelend vinden dat als ik de auto in stap met een actieradius van 65km, en na 2km een stop maak omdat ik kinderen moet wegbrengen naar de opvang, ik bij het weer in de auto stappen ineens nog maat 55km over heb.
Niemand ervaring mee?
Hier ook. Eerste paar KM gaan altijd heel snel aan de andere kant doe ik voor mijn gevoel ook altijd 3/4KM tussen wanneer de GOM naar 1km veranderd en de motor aan gaat

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-06 10:03
Niemand ervaring mee?
Yes, bij mij hetzelfde. Volle accu geeft 65-70KM aan. Zodra je gaat rijden (airco aan, verwarming radio etc) verbruik je meer accu waardoor de KM naar beneden wordt gesteld. Ik merk wel dat het bij 55-60 veel rustiger afneemt. Keer de proef op de som genomen door airco uit te zetten en raampje open, toen nam de KM range veel minder af en bleef deze langer dan "normaal" boven de 65 km.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niemand ervaring mee?
Het blijft een indicatie, maar met 50/50 n wegen/snelweg kom ik op een range van ongeveer 68-70km uit in de praktijk. (2023 Vignale).

Ook weleens een lang stuk binnendoor (60/80) gereden toen was de range 80+.

Voor woonwerk ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 11-09-2024 09:18 ]

• rmr1
Ik heb het 2024 model en die geeft 50km als max aan.
En dat is ook precies wat ik haal full electric.
90% snelweg met 100km/h in eco-mode.

Had eerlijk gezegd wel iets meer verwacht…

• x0z8_
En ook bij de Kuga is de eerste afspraak voor het eerste garantie gevalletje weer gemaakt bij de dealer: De passagierskant blaast geen warme lucht. Dat verklaart al een foutcode die ik eerder kreeg (B1082). Had wat meer gehoopt van een NL auto uit '22 met 10.500km op de teller

• WaterFire
rmr1 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:45:
Ik heb het 2024 model en die geeft 50km als max aan.
En dat is ook precies wat ik haal full electric.
90% snelweg met 100km/h in eco-mode.

Had eerlijk gezegd wel iets meer verwacht…
Wat hij aangeeft hangt helemaal af van de laatste rit merk ik. Als het druk was op de (snel)weg en ik rond de 80 gereden heb staat er na laden soms 60-62 in beeld. Was het gewoon 105 op de cruise control dan iets boven de 50km. Ik heb zelfs een keer 3 ritten van 24km op EV Now gereden zonder dat de motor er bij kwam.. (Daar twijfel ik zelf over, dat zou Ford dan wel in de specs gezet hebben).

Wat je daarna full electric rijdt is ook heel variabel. Ik reed gisteren een stuk van 160km met 25km bereik toen ik wegreed. Bij aankomst had ik iets van 110 "full electric" gereden van die 160. Voor mijn gevoel slaat dat nergens op.
Ik merk wel dat wanneer het bereik op 0 staat en je rijdt een stukje heel langzaam, dat hij dan weer elektrisch rijdt ook al staat hij op nul. Maar dat tel je in hectometers, niet in kilometers ;).

[ Voor 8% gewijzigd door WaterFire op 11-09-2024 09:14 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

WaterFire schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:10:
[...]

Wat hij aangeeft hangt helemaal af van de laatste rit merk ik. Als het druk was op de (snel)weg en ik rond de 80 gereden heb staat er na laden soms 60-62 in beeld. Was het gewoon 105 op de cruise control dan iets boven de 50km. Ik heb zelfs een keer 3 ritten van 24km op EV Now gereden zonder dat de motor er bij kwam.. (Daar twijfel ik zelf over, dat zou Ford dan wel in de specs gezet hebben).

Wat je daarna full electric rijdt is ook heel variabel. Ik reed gisteren een stuk van 160km met 25km bereik toen ik wegreed. Bij aankomst had ik iets van 110 "full electric" gereden van die 160. Voor mijn gevoel slaat dat nergens op.
Ik merk wel dat wanneer het bereik op 0 staat en je rijdt een stukje heel langzaam, dat hij dan weer elektrisch rijdt ook al staat hij op nul. Maar dat tel je in hectometers, niet in kilometers ;).
Daar is al eerder over geschreven maar dat klopt inderdaad niet, als de auto uitrolt telt het als electrische kilometers..
Voor mij zijn dat nog steeds benzine meters maargoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
Sport_Life schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:21:
[...]

Daar is al eerder over geschreven maar dat klopt inderdaad niet, als de auto uitrolt telt het als electrische kilometers..
Voor mij zijn dat nog steeds benzine meters maargoed.
Ik zie dat juist als elektrische meters. Je ICE motor gaat compleet uit en je laad de accu zelfs een beetje op. Dus verbruiken doe je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

x0z8_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:27:
[...]

Ik zie dat juist als elektrische meters. Je ICE motor gaat compleet uit en je laad de accu zelfs een beetje op. Dus verbruiken doe je niet.
In mijn ogen zijn electrische kilometers aangedreven door de electromotor, bij uitrollen nadat de benzine motor heeft aangedreven heeft de electro motor niks gedaan, de accu zou ook leeg kunnen zijn.

Hetgeen je regenereert tijdens het uitrollen zijn natuurlijk wel weer electrische meters, maar die komen pas zodra de electro motor aandrijft.

Als je met een ice auto (niet hybride) een berg afrijdt dan verbruik je ook niet. Maar je kunt ook niet stellen dat het electrische kilometers zijn bij gebrek aan een electro motor.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 11-09-2024 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05:38
polo306 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:43:
[...]
ik heb een hobby 540ul uit 2012 met alleen een dometic koelkast met draaiknop voor keuze gas/220/12v
Geen automaat dus.. Én inderdaad op mijn huidige auto kan ik inderdaad op 12 v gebruikers zoals sfeer lampjes en de wc spoeler gebruiken..
Ik wil dat ook op de kuga gebruiken.
Maar nu lees ik dat de één zegt dat de kuga tijdens het rijden de accu de 12v regelt. De ander zegt dat de controller een constante moet hebben... Ik weet het nu nog niet zeker.. Het wordt denk ik afwachten wat de stekker gaat doen..
In ieder geval bedankt voor jullie input.
Kleine disclaimer: ik heb geen verstand van de stroom inrichting op caravans/auto's _/-\o_

Maar op dit moment ben ik met onze kuga 2024 (augustus geleverd) op pad icm met een caravan. Zodra de auto op contact staat (dus niet persee ingeschakeld) kan ik de koelkast bedienen (electronisch paneel met lampjes om de kracht van het koelen in te stellen). Daardoor neem ik aan dat mijn koelkast op dat moment werkt.

Ik heb niks aan laten passen aan de bedrading.

• PimZ
prekz schreef op donderdag 12 september 2024 @ 03:46:
[...]

Kleine disclaimer: ik heb geen verstand van de stroom inrichting op caravans/auto's _/-\o_

Maar op dit moment ben ik met onze kuga 2024 (augustus geleverd) op pad icm met een caravan. Zodra de auto op contact staat (dus niet persee ingeschakeld) kan ik de koelkast bedienen (electronisch paneel met lampjes om de kracht van het koelen in te stellen). Daardoor neem ik aan dat mijn koelkast op dat moment werkt.

Ik heb niks aan laten passen aan de bedrading.
De koelkast zelf is normaal aangesloten op de geschakelde stroomdraad (pin 10) waar pas spanning op komt als de motor draait. Het bedieningspaneel heeft ook 12V nodig om te werken en deze spanning komt of van de constante stroomdraad (pin 9) of van batterijen in het bedieningspaneel of van de boordaccu.
Ik denk dat het bedieningspaneel bij jou werkt via de constante stroomdraad, maar zou dan ook moeten werken met het contact uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:27:
[...]

Ja & nee...

Weliswaar verbruikt een ICE motor geen brandstof tijdens het uitrollen/helling af.
Maar die kan geen brandstof genereren, wat een hybride natuurlijk wel doet (waarbij die 'brandstof' dan natuurlijk de elektrische energie is).
Dus eigenlijk zouden het negatieve elektrische kilometers moeten zijn... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 13-09-2024 09:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:11

Wouda

^C^C^C^C^C

Vanochtend zat ik even door de displays heen te bladeren om te zien wat voor info er allemaal beschikbaar is. Daar staat ook een gemiddelde snelheid tussen. Die kun je resetten tijdens het rijden en dan zou je dus direct een gemiddelde bij kunnen houden bij bijvoorbeeld trajectcontroles. Best handig, maar, deze snelheid ligt exact 5 km/h onder de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft. Als ik dus 105km/h op de teller met ACC rijd, dan het gemiddelde reset, komt die op 100km/h staan.

Is dat bij jullie ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Er is altijd een verschil tussen de snelheidsmeter en de GPS snelheid. Daarom kun je doorgaans ook prima met 108 op de teller veilig door een trajectcontrole rijden :)
Eigen risico uiteraard!

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Denk je dat de gemiddelde snelheid op het dashboard op basis van GPS is? Dat zou wel bijzonder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Arno schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:18:
Er is altijd een verschil tussen de snelheidsmeter en de GPS snelheid. Daarom kun je doorgaans ook prima met 108 op de teller veilig door een trajectcontrole rijden :)
Eigen risico uiteraard!
Ben in Frankrijk met 96 op CC langs een 90 flitspaal gereden, geen boete gekregen (Ga ervanuit dat hij aanstond).
En ja, die worden snel doorgestuurd 😉😡

Doe verder maar eens de twee-pi-r rekensom waarbij je band een paar millimeter afslijt. Scheelt (even snel gerekend) rond 2 km/h bij 100.
Dus ook de staat van de banden doet mee met de afwijking.

[ Voor 21% gewijzigd door WaterFire op 13-09-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Wouda schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:05:
Denk je dat de gemiddelde snelheid op het dashboard op basis van GPS is? Dat zou wel bijzonder zijn.
Ik ben in (bijna) 30 jaar auto rijden nog geen auto tegengekomen waar dit zo was :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Uit de reacties begrijp ik dat ik niet helemaal duidelijk was. De 100km/h komt van de boordcomputer. Ik zie zelf geen reden waarom die 5km/h lager is dan de 105km/h op de teller. Beide snelheden worden dus op het display zelf weergegeven. Ik gebruik geen GPS of externe systemen om de snelheid te bepalen.

Het enige idee dat ik heb is dat de teller een correctie van +5% op de werkelijke snelheid toegepast heeft gekregen, en deze correctie niet in de gemiddelde snelheid is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Wouda schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:19:
Uit de reacties begrijp ik dat ik niet helemaal duidelijk was. De 100km/h komt van de boordcomputer. Ik zie zelf geen reden waarom die 5km/h lager is dan de 105km/h op de teller. Beide snelheden worden dus op het display zelf weergegeven. Ik gebruik geen GPS of externe systemen om de snelheid te bepalen.

Het enige idee dat ik heb is dat de teller een correctie van +5% op de werkelijke snelheid toegepast heeft gekregen, en deze correctie niet in de gemiddelde snelheid is meegenomen.
„De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Daarom bouwen autofabrikanten een veiligheidsmarge in.”
Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-06 16:01
Hij is binnen, na 4 jaar Lynk en Co toch maar een overstap gemaakt (omdat L&C een drama bedrijf is)
We moeten erg wennen qua rij comfort, bij de Lynk voelde je niet veel van oneffenheden maar nu bonkt en klapt de auto over elk hobbeltje en is de wegligging veel sportiever, dat laatste is voor mij wel een plus, meer rij plezier.

Volgens de dealer zal de auto wel zachter worden als we er kilometers op hebben gemaakt ipv de 100 van nu.
Ik hoop het, want de dame naast me wordt een beetje wagenziek op het moment.

Valt vooral op dat de voorkant een beetje stuitert en de achterkant bij een hobbel niet in wil veren maar je gelijk "stopt".

Looks 10/10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufxEnSWNdBhlojIuEE91Bo2ZXV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYQocecc1BP0SDck0pQ6V1su.jpg?f=fotoalbum_large

• Nedora
Raylan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:21:
Hij is binnen, na 4 jaar Lynk en Co toch maar een overstap gemaakt (omdat L&C een drama bedrijf is)
We moeten erg wennen qua rij comfort, bij de Lynk voelde je niet veel van oneffenheden maar nu bonkt en klapt de auto over elk hobbeltje en is de wegligging veel sportiever, dat laatste is voor mij wel een plus, meer rij plezier.

Volgens de dealer zal de auto wel zachter worden als we er kilometers op hebben gemaakt ipv de 100 van nu.

Valt vooral op dat de voorkant een beetje stuitert en de achterkant bij een hobbel niet in wil veren maar je gelijk "stopt".

Looks 10/10.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Het gehobbel...hebben ze de veerwegblokken eruit gehaald? Kijk eens tussen je wielen naar de veren. Bij vervoer zitten daar blokken tussen zodat niet alle auto's zo veren op de vrachtwagen...

De auto is inderdaad niet superzacht, maar gestuiter herken ik niet van onze eigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Precies de uitvoering als waar ik op wacht, veel plezier :D

Jeremy Clarkson

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-06 10:54
Raylan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:21:

Kwam van een C5 Aircross en herken dit wel. Het is wel wat minder geworden, wellicht de kuga wat ingereden en de C5 wat weggesleten in de herinneringen....

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Da's ook het enige punt waar wij spijt van hebben:
vorig jaar gekozen voor de ST-X uitvoering. Nooit beseft dat die behoorlijk stug afgeveerd is... :|

Terwijl de auto zelf zo lekker stil en relaxed rijdt, is dat zogenaamde 'sportieve' gestuiter voor mij een no-go.
Ben blij dat de AGR stoelen zo goed zitten; dat verzacht de pijn nog enigszins. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 14-09-2024 12:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x0z8_
Ik vind het geveer zo oncomfortabel dat ik overweeg andere dempers erin te laten zetten die de auto misschien zelfs iets verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Herken mij hier helemaal niet in. Maar moet daar wel bij vermelden dat ik twee keer een Mach-E had mee gekregen bij een beurt. De eerste keer voelde je alles in het wegdek, tweede keer dat ik er een mee kreeg reed deze wel comfortabel. Dit was op dezelfde route, ik was daae best verbaasd over, omdat ik hem de eerste keer voor geen meter vond rijden.

Ik heb met de Kuga geen gevoel gehad dat er iets mis is met de vering, vond alle rij eigenschappen juist boven verwachting.

Probeer eens met een andere Kuga te rijden om uit te sluiten of dit aan de auto ligt.

Zijn de banden wel goed en is de banden spanning in orde? Dit geeft ook wel eens leuke effecten.

[ Voor 8% gewijzigd door EiT op 14-09-2024 13:16 ]

• Raylan
x0z8_ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:58:
Ik vind het geveer zo oncomfortabel dat ik overweeg andere dempers erin te laten zetten die de auto misschien zelfs iets verlagen.
Dit is zeker een optie die ik gelijk in m’n hoofd sprong, lease bak of niet.

Eerst maar even fatsoenlijk inrijden.

• Raylan
ehtweak schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:43:
Da's ook het enige punt waar wij spijt van hebben:
vorig jaar gekozen voor de ST-X uitvoering. Nooit beseft dat die behoorlijk stug afgeveerd is... :|

Terwijl de auto zelf zo lekker stil en relaxed rijdt, is dat zogenaamde 'sportieve' gestuiter voor mij een no-go.
Ben blij dat de AGR stoelen zo goed zitten; dat verzacht de pijn nog enigszins. ;)
AGR stoelen zitten inderdaad prima!

Ik geloof dat er geen verschil zit in de ST X en de andere uitvoeringen voor het 2024 model, kan het mis hebben.

Misschien is het gewenning maar de achterkant vangt zeker harder op dan de voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

x0z8_ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:58:
Volgens mij zijn de Titanium (goedkoopste uitvoering) en Active X minder stug, van vorig model de Titanium en Vignale.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-06 10:54
Sport_Life schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:31:
[...]

Volgens mij zijn de Titanium (goedkoopste uitvoering) en Active X minder stug, van vorig model de Titanium en Vignale.
Ik heb van het 2023 model de Titanium X en was duidelijk minder stug dan de ST X 2023 model. Dat is ook de reden dat die heb genomen
Pagina: 1 ... 23 ... 43 Laatste