Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 19 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 13:29

Arno

PF5A

Hoe snel na de bestelling hebben jullie de VIN gekregen?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:05
ehtweak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:00:
Toen we vorig jaar onze Kuga PHEV MK3 bestelden en de diverse extra pakketten erbij namen, was ik in de veronderstelling dat 'ie volledig voorzien was van LED verlichting.
Bijna... :-(

De achterknipperlichten en de achteruitrij verlichting zijn nog steeds van die ordinaire gloeilampjes. Daar moesten we wat aan doen.
Wat ik nog weet uit mijn tijd met LED inbouwen in diverse (oudere) VAG modellen, dat het altijd maar afwachten is of al die beweringen van 'CANBUS proof' wel kloppen. En als het dan niet werkt, moet je alsnog een paar vermogens belastingsweerstanden parallel toevoegen om de oorspronkelijke stroomsterkte te simuleren. Zodanig dat de boordcomputer niet begint te zagen over defecte lampjes.
Op sommigen modellen kon je de LED/gloeilamp check uitschakelen en/of herconfigureren. Maar dat heb ik nog niet kunnen vinden dat dat met FORSCAN ook zou kunnen.

Dus via AE zitten zoeken naar T20/WY21W LED units die het goed zouden moeten doen.
Op goed geluk een paar setjes besteld.
En inmiddels de knipperlichten voorzien van LED units.

Het zijn dus deze geworden:

[Afbeelding]

hier zie je nieuw & oud naast elkaar:
[Afbeelding]

Heb van tevoren gecheckt wat de stroomopname is van die LED vervangers. En dat bleek net iets onder de 2A te liggen, bij 13V. Dus vrijwel gelijk aan de oorspronkelijk 25Watt van de gloeilamp uitvoering.
En idd, de auto klaagt niet en knippert nu vrolijk met LEDs.
Nu afwachten hoe lang ze het blijven doen. :+

Montage was zeer simpel. Afdekplaatje loswippen wat over de schroef zit waarmee de achterlichtunits vastzitten. Die ene schroef eruit. De hele unit kun je dan voorzichtig uit de drie klempinnen trekken. De lampfitting een slag draaien, eruit halen, gloeilamp eruit, lampfitting weer terug. Achterlichtunit weer terugplaatsen en klaar. :Y
Al met al een kwartiertje werk als je voorzichtig doet, er ondertussen een doek tussen legt, zodat de lichtunit niet op de lak kan krassen. Nog ff pielen hoe je die unit precies uit z'n vergrendeling trekt, zonder de boel te forceren, etc. (filmpje staat op YT)

Ik heb in totaal 30 euro betaald voor 2 x T20 amber/yellow (= vervanging van de knipperlichten) en 2 x T20 white (= vervanging voor de achteruitrijlichten)

De achteruitrijlichten moet ik nog doen. Want daarvoor moet de kunststofafdekking aan de binnenzijde van de achterklep helemaal los. Zo ver ben ik nog niet. ;)
Was aan het kijken of ik ook T20 Ledlampjes zou kopen, maar kwam er al snel achter dat dit in de EU helemaal niet is toegestaan.
H- of T-fitting lampen moeten een gloeidraad hebben. Deze vervangen door LED is niet toegestaan op de openbare weg.
Waarschijnlijk bedoeld om slecht matchende vervangers voor (halogeen) gloeilampen in m.n. de koplampen tegen te gaan. Deze hebben een compleet verkeerd lichtbeeld en verblinden tegenliggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

rmr1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:15:
https://shop.ford.com/vehicleordertracking#/

Het 8e karakter van het VIN nummer geeft aan waar de auto gemaakt is.
In de eerste instantie keek ik naar het 2e karakter die gaf aan Ford Werke Koln.

Maar het 8e karakter geeft aan “Valencia”
Mijn 8e karakter is een P , waar staat dat voor?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Propheticus schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:53:
[...]

Was aan het kijken of ik ook T20 Ledlampjes zou kopen, maar kwam er al snel achter dat dit in de EU helemaal niet is toegestaan.
Te snel rijden is ook helemaal niet toegestaan. Net als andere misdragingen, bezijden de wettelijke regels, ook niet. O-)
H- of T-fitting lampen moeten een gloeidraad hebben. Deze vervangen door LED is niet toegestaan op de openbare weg.
Waarschijnlijk bedoeld om slecht matchende vervangers voor (halogeen) gloeilampen in m.n. de koplampen tegen te gaan. Deze hebben een compleet verkeerd lichtbeeld en verblinden tegenliggers.
Heel veel 'gewone' H[x] LED-vervangers, gebruikt in reflectorkoplampen hebben dat probleem idd.
In projectorunits is het probleem al een stuk minder.

Maar zo levert b.v. Osram wel degelijk LED H[x] vervangers die voor een groot aantal koplampunits van diverse merken zijn toegestaan!
Het is niet wettelijk zo dat er een gloeidraad in moet zitten, de lichtunit dient gewoon een (E) keurmerk te hebben.
zie hier:
https://www.osram.com/am/...lity-list-netherlands.jsp

Daarnaast ging het hier om T[x] lampjes aan de achterzijde.
Bij mijn vorige auto had ik dit ook zelf gedaan. Uiteraard wel de juiste types (dus niet TE veel licht) kiezen. En bij iedere APK keuring kwam er geen enkele opmerking over.

Maar op het Duitse Kuga forum werd het zowat een relletje over het verliezen van de "Zulassung". :)
zie hier:
https://www.kuga-forum.de...fast-alles-led-beim-kuga/

Voor inspiratie, er is een speciaal GoT topic over:
LED Verlichting auto+motor

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Mijn 8e karakter is een P , waar staat dat voor?
Hier is een Ford VIN decoder:
https://en.wikibooks.org/...d/VIN_Codes#European_Ford

P (following W in the 7th position) Valencia Body & Assembly: Almussafes, Valencia, Spain

http://vin-ford.com/

[ Voor 37% gewijzigd door ehtweak op 18-07-2024 21:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-07 06:54
Heeft iemand ervaring met sync4 en de wifi hotspot. Ik heb een Kuga 2024 facelift. Nu ben ik in Frankrijk heb een data bundel bij Vodafone afgenomen, ik verbind mijn toestel, maar geen internet, nu heeft mijn eigen telefoon bijvoorbeeld wel gewoon internet dus ontvangst is er.

Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRROhvTwQ_qdm9cAn1Pa3xFoUa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8wocs1pYtwhVZS1oT6hJXLn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
ehtweak schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:19:
[...]

Te snel rijden is ook helemaal niet toegestaan. Net als andere misdragingen, bezijden de wettelijke regels, ook niet. O-)

[...]

Heel veel 'gewone' H[x] LED-vervangers, gebruikt in reflectorkoplampen hebben dat probleem idd.
In projectorunits is het probleem al een stuk minder.

Maar zo levert b.v. Osram wel degelijk LED H[x] vervangers die voor een groot aantal koplampunits van diverse merken zijn toegestaan!
Het is niet wettelijk zo dat er een gloeidraad in moet zitten, de lichtunit dient gewoon een (E) keurmerk te hebben.
zie hier:
https://www.osram.com/am/...lity-list-netherlands.jsp

Daarnaast ging het hier om T[x] lampjes aan de achterzijde.
Bij mijn vorige auto had ik dit ook zelf gedaan. Uiteraard wel de juiste types (dus niet TE veel licht) kiezen. En bij iedere APK keuring kwam er geen enkele opmerking over.

Maar op het Duitse Kuga forum werd het zowat een relletje over het verliezen van de "Zulassung". :)
zie hier:
https://www.kuga-forum.de...fast-alles-led-beim-kuga/

Voor inspiratie, er is een speciaal GoT topic over:
LED Verlichting auto+motor
Zolang het goed gaat, gaat het goed. Het is alleen niet wettig zonder keurmerk. En aangezien verzekeraars alles (kunnen) aangrijpen om onder claims uit te komen, ga ik het er niet op wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:54

In de eerste instantie keek ik naar het 2e karakter die gaf aan Ford Werke Koln.

Thanks!
Helaas heb ik bij navraag naar het order nummer (auto gaat via een lease maatschappij) niet de juiste combinatie gekregen. Ik zal dus nog even geduldig af moeten wachten. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Werkt deze website ook voor nederlandse auto's gebouwd in duitsland?
Hoe moet dat ordernummer er ongeveer uitzien?

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Twijfel, twijfel...

Wij gaan op vakantie naar Italië met onze PHEV Kuga. En bij het appartement in Noord-Italië vragen ze maar liefst 50 cent/kWh voor het opladen aan de laadpaal aldaar.
thuis zit ik ergens tussen 20-25 cent/kWh

Met een benzineprijs van 1,87€/l in datzelfde Italië is het amper nog lonend om elektronen te tanken. Uitgaande van het feit dat de Kuga zoiets van 1:17 qua benzine zal rijden in de bergen en ca. 60km op een volle lading.
Een volle acculading kost meestal zoiets van 12 kWh = 6 euro.

1,87 / 17 = 11 cent per km
6 / 60 = 10 cent per km.

Wat zouden jullie doen? Toch laden aldaar? Er vanuit gaande dat bovenstaande verbruikscijfers realistisch zijn?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:08:
Twijfel, twijfel...

Wij gaan op vakantie naar Italië met onze PHEV Kuga. En bij het appartement in Noord-Italië vragen ze maar liefst 50 cent/kWh voor het opladen aan de laadpaal aldaar.

Met een benzineprijs van 1,87€/l in datzelfde Italië is het amper nog lonend om elektronen te tanken. Uitgaande van het feit dat de Kuga zoiets van 1:17 qua benzine zal rijden in de bergen en ca. 60km op een volle lading.

6 / 60 = 10 cent per km.

Wat zouden jullie doen? Toch laden aldaar? Er vanuit gaande dat bovenstaande verbruikscijfers realistisch zijn?
Gewoon lekker benzine tanken, daar heb je toch PHEV voor :). Dan heeft een Tesla rijder weer een plekje.
Die 12kwh gaat het verschil niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:26:
[...]
Die 12kwh gaat het verschil niet maken.
Het gaat natuurlijk ook niet om 1 x elektra tanken.
Maar iedere dag/avond weer, om de volgende ochtend weer een volle accu te hebben.

We maken aldaar dagelijks uitstapjes, waar we eerst een aantal km met de auto voor nodig hebben.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Twijfel, twijfel...

6 / 60 = 10 cent per km.

Zou vooral ter plekke kijken hoe gemakkelijk je kunt laden. Als je een eigen lader hebt bij de privé parkeerplaats van je appartement is het lekker laagdrempelig....Als je moet vechten om een lader 200 meter verderop zou ik het lekker laten gaan :+

Voorkeur is natuurlijk altijd elektrisch, die paar euro gaat het verschil niet maak op je vakantietrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Is een aparte laadpaal, op het parkeerterrein bij het appartement.
Het is allemaal heel kleinschalig. Het zijn 4 appartementen (verbouwde boerderij) met wat parkeervakken en een laadpaal op eigen terrein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIF2p8H5e1PApl-Sq3HFlY0KzfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzvZEN0l85RIRNNuk7OYgy5M.png?f=fotoalbum_large

Betaling is gewoon afrekenen bij de eigenaar. Niks met pasjes o.i.d.

[ Voor 37% gewijzigd door ehtweak op 22-07-2024 08:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 16:40
ehtweak schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:42:
't Is een aparte laadpaal, op het parkeerterrein bij het appartement.
Het is allemaal heel kleinschalig. Het zijn 4 appartementen (verbouwde boerderij) met wat parkeervakken en een laadpaal op eigen terrein.

[Afbeelding]

Betaling is gewoon afrekenen bij de eigenaar. Niks met pasjes o.i.d.
Ik heb op vakantie wel consistent gestekkerd en heeft toch wel het verbruik (en ook de kosten van benzin) wat gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Splitrr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Ik heb op vakantie wel consistent gestekkerd en heeft toch wel het verbruik (en ook de kosten van benzin) wat gedrukt.
Ik snap dat dat het benzine verbruik drukt. Dat was nou juist ook de bedoeling van een PHEV. :F

Maar tegen welke prijs heb je op vakantie gestekkerd?

ff ter vergelijk:
Onze Kuga hebben we sinds september 2023, heeft nu ruim 13kkm gereden en tot nu toe slechts 5 x benzine getankt. De rest elektrisch gereden voor een prijs van ongeveer 25 cent/kWh. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou uitkijken met opladen in het buitenland. Soms hebben die laadpalen daar een krankzinnig tarief per uur als je niet laadt. Zo heb ik bij een hotel in Oostenrijk gestaan waar het laden rond de 40 cent was, maar als je de laadpaal in de nacht bezet hield dan werd er een aantal euro per uur in rekening gebracht. Meende dat een hele nacht tussen de 12 en 15 euro kostte 8)7 Omdat je niet aan het opladen was..

Vanaf dat moment heb ik het gelaten voor wat het was :w

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 22-07-2024 10:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 16:40
ehtweak schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:38:
[...]

Ik snap dat dat het benzine verbruik drukt. Dat was nou juist ook de bedoeling van een PHEV. :F

Maar tegen welke prijs heb je op vakantie gestekkerd?

ff ter vergelijk:
Onze Kuga hebben we sinds september 2023, heeft nu ruim 13kkm gereden en tot nu toe slechts 5 x benzine getankt. De rest elektrisch gereden voor een prijs van ongeveer 25 cent/kWh. :)
Dat was iets van 45 cent en geen toeslag omdat ik de auto tussen 23 en 07:00 aan de stekker had. Na 07;00 ging er toeslag van 10 cent per minuut bovenop. Aangezien we de kleine man bij hadden was ik toch nog geregeld in de nacht wakker en kon ik in de nacht de auto van de paal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:13:
Ik zou uitkijken met opladen in het buitenland. Soms hebben die laadpalen daar een krankzinnig tarief per uur als je niet laadt. Zo heb ik bij een hotel in Oostenrijk gestaan waar het laden rond de 40 cent was, maar als je de laadpaal in de nacht bezet hield dan werd er een aantal euro per uur in rekening gebracht. Meende dat een hele nacht tussen de 12 en 15 euro kostte 8)7 Omdat je niet aan het opladen was..
Maar dat was dan waarschijnlijk een (semi)publieke laadpaal, waar je met een pasje/app moest betalen?

Deze laadpaal staat gewoon op het boerenerf van het appartement.
Vorig jaar stond de auto ook op zo'n plek, de hele nacht, vlak naast de laadpaal. Alleen hadden we toen geen auto met stekker... Dat interesseert ze daar ter plekke niks.

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 22-07-2024 11:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die was met RFID lezer inderdaad :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Heb even 2 foto’s gemaakt hoe het bij mij er in ligt.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Dank voor de info.
Maar nu begin ik idd te twijfelen of zo'n thuiskomsetje er wel in past.

Bij mij ziet de kofferbak er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plyV7mr7AjAWgMjjGlPNYWE1kh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGMmdPoMS96SfHB35VsFeUo1.jpg?f=fotoalbum_large

M.a.w. er is ruimte voor een reservewiel, maar waar ik vooral over twijfel is de afdekking over de 12V accu. In hoeverre zit die de ruimte in het midden van het reservewiel in de weg?

Ik twijfel tussen deze 2 sets:

https://www.thuiskomer24....-krik-opbergzak-voor-krik
en

De ene is een 17", de andere een 18"
Volgens de specs is 17" 165mm hoog en de 18" 125mm hoog.

Als ik die ruimte opmeet in mijn kofferbak, dan kom ik aan de 170mm, net onder de plank van de kofferbak. En qua diameter bijna 70cm. Dus qua buitenmaat zou dat moeten passen.
Alleen de binnenmaten staan er niet bij.

En van die webwinkel kreeg ik wel vlot antwoord:
Helaas hebben wij deze specifieke informatie niet beschikbaar. Wij raden u aan om de ruimte in de kofferbak zelf op te meten. De hoogte en breedte van de band kunt u op onze website vinden.
Alvast bedankt voor uw begrip.

Alleen had ik daar effectief niet zoveel aan. :-(

[toevoeging]
Na diverse telefoontjes naar 3 Ford garages met deze vraag, waar ik geen antwoord op kreeg en men beloofde terug te bellen en het niet deed. Ben ik vervolgens bij twee garages fysiek langs geweest.
"moeilijk, zoeken op de computer, kan het niet vinden" "mmmm, vreemd dat het zo lastig te vinden is".
"nou, ik zal u hierover terugbellen"

Je raadt het al... stilte... akelige stilte... :(

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 22-07-2024 12:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Dank voor de info.

[Afbeelding]

M.a.w. er is ruimte voor een reservewiel, maar waar ik vooral over twijfel is de afdekking over de 12V accu. In hoeverre zit die de ruimte in het midden van het reservewiel in de weg?

en

Als ik die ruimte opmeet in mijn kofferbak, dan kom ik aan de 170mm, net onder de plank van de kofferbak. En qua diameter bijna 70cm. Dus qua buitenmaat zou dat moeten passen.

Helaas hebben wij deze specifieke informatie niet beschikbaar. Wij raden u aan om de ruimte in de kofferbak zelf op te meten. De hoogte en breedte van de band kunt u op onze website vinden.

Ik kwam nog een prijslijst tegen van 2023, daar kost de thuiskomer 107 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Ik kwam nog een prijslijst tegen van 2023, daar kost de thuiskomer 107 euro.
Oké... :? maar wat heb ik daar aan? Waar kan ik die kopen en nog belangrijker, past dat?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:19:
[...]

Oké... :? maar wat heb ik daar aan? Waar kan ik die kopen en nog belangrijker, past dat?
Even langsgaan bij een Ford dealer :?
En niet bellen, gewoon ouderwets even langsgaan, leuk praatje maken , etc..

Maar laat je dus geen ding aansmeren voor meer dan 200 euro want dan wordt je genaaid ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Even langsgaan bij een Ford dealer :?
Heb ik gedaan:

[toevoeging]
Na diverse telefoontjes naar 3 Ford garages met deze vraag, waar ik geen antwoord op kreeg en men beloofde terug te bellen en het niet deed. Ben ik vervolgens bij twee garages fysiek langs geweest.
"moeilijk, zoeken op de computer, kan het niet vinden" "mmmm, vreemd dat het zo lastig te vinden is".

Niet gezien? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Heb ik gedaan:

[toevoeging]

Niet gezien? ;)
Bij mij hebben ze er 1 uit een occasion getrokken (wel als onderdeel van de aankoop/onderhandeling natuurlijk), let toch bijna niemand op blijkbaar :+ kun je dat niet voorstellen?

Zij weer 100 euro verdiend en jij een thuiskomer *;

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Maar laat je dus geen ding aansmeren voor meer dan 200 euro want dan wordt je genaaid ;).
Voorlopig kost het helemaal niks; want ze (= Ford garage) willen me niks verkopen. ;)

En het gaat niet alleen om het wiel, maar ook krik + wielmoersleutel.
Tja, ik kan ze moeilijk voorstellen om in de kofferbak van de occasions te gaan neuzen, toch? Want dan moeten ze er toevallig wel eentje hebben staan, waar een thuiskomer in zit...

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 22-07-2024 12:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-09 19:03
[...]

Dank voor de info.

[Afbeelding]

en

[toevoeging]

Zo te zien zou het moeten passen. Het hardschuim is wat anders gemodelleerd, de ruimte lijkt gelijk. Je mist alleen de beugel met bout waar je het reservewiel op vast draait.
Nu er nog aan zien te komen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 22:55
Hallo,

Kan ik zien hoeveel fordpass apps er verbonden zijn op het sync 4 scherm ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Twijfel, twijfel...

6 / 60 = 10 cent per km.

Ik ben met het laden bij een publieke laadpaal gestopt. Paar keer mijn neus gestoten in het buitenland en hier in Nederland op een camping. Ik ga niet meer laden voor 50 ct of meer per kWh.
Solo rij ik over het algemeen niet onzuiniger dan 1 op 18. En zeker in de bergen kan je zuinig rijden is mijn ervaring, de snelheden liggen niet zo hoog. Reken al gauw met 1 op 20. Dan kom je uit op 9,3 ct/km op benzine.

Aan de andere kant, wanneer jij voor 5,5 à 6 euro elke keer de accu weer vol hebt, rij je alles op bestemming elektrisch. En dat is ook wat waard omdat het zo fijn rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:49
rekel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Ik ben met het laden bij een publieke laadpaal gestopt. Paar keer mijn neus gestoten in het buitenland en hier in Nederland op een camping. Ik ga niet meer laden voor 50 ct of meer per kWh.
Solo rij ik over het algemeen niet onzuiniger dan 1 op 18. En zeker in de bergen kan je zuinig rijden is mijn ervaring, de snelheden liggen niet zo hoog. Reken al gauw met 1 op 20. Dan kom je uit op 9,3 ct/km op benzine.

Aan de andere kant, wanneer jij voor 5,5 à 6 euro elke keer de accu weer vol hebt, rij je alles op bestemming elektrisch. En dat is ook wat waard omdat het zo fijn rijdt.
Ik betaal momenteel 53 cent per KWH, echt het maximum wat ik zou betalen en het is niet specifiek meer rendabel dan benzine. Maar elektrisch rijdt zo lekker en het instant torque mis ik echt als ik op volledig benzine rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-09 19:04
[...]

Dank voor de info.

[Afbeelding]

en

[toevoeging]

Ik heb reservewiel vanaf fabriek en de kap die boven de accu zit heb ik niet. Dit is vervangen door een beugel waarmee het reservewiel vast ligt. Door het reservewiel kan je de accu gewoon zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
isene schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:53:
Iets wat ik vreselijk vervelend vind aan de climate control is dat de Airco soms uit zichzelf uit gaat. Kan ook niet ergens een mogelijkheid vinden om AC altijd aan te houden.

Deze week trouwens de eerste problemen bij een 4 maanden oude Kuga... de bodem van de bekerhouder viel naar beneden met een thermosbeker er in. Schijnt een bekend probleem te zijn, gefixed bij de dealer maar hierdoor is helaas meer schade ontstaan :+
Wordt vervolgd...
Ben benieuwd naar het vervolg (en je schade) want ik heb precies hetzelfde met de bekerhouder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ginger Tosser schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:53:
[...]

Ik heb reservewiel vanaf fabriek en de kap die boven de accu zit heb ik niet. Dit is vervangen door een beugel waarmee het reservewiel vast ligt. Door het reservewiel kan je de accu gewoon zien zitten.
Grote vraag is en blijft; zou die (schuim)kap van de accu eraf moeten, wil het reservewiel passen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
ehtweak schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:13:
[...]

Grote vraag is en blijft; zou die (schuim)kap van de accu eraf moeten, wil het reservewiel passen?
Denk dat de schuimkap weg moet om de beugel te kunnen plaatsen. Je reservewiel moet namelijk vast zitten (net als je accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ginger Tosser schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:28:
Je reservewiel moet namelijk vast zitten (net als je accu).
Maar als dat reservewiel in die uitsparing ligt, en de harde plank (= bodem kofferbak) er bovenop, dan kan 'ie toch letterlijk nergens meer heen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag de Kuga Phev Vignale in zwart opgehaald, blijft een heerlijke auto om te rijden en mooi om te zien :).

Net viel me op dat de achter lichten (led) een zoomend geluid maken, heb best wat reviews gelezen maar ben dit nergens tegen gekomen. Herkennen jullie dit ?

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2024 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 22:55
Twijfel of dit ook bij de oude Kuga was.

Als je op het knopje van de front camera drukt als je snel rijdt dan gaat de achteruit rij camera aan best leuk beeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7yMspOSJ-7iZr7xDDaWB51GNb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcFa2bwQgmpAuIMuCh2eq7cF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

EdvanAl schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:38:

Als je op het knopje van de front camera drukt als je snel rijdt dan gaat de achteruit rij camera aan best leuk beeld

[Afbeelding]
De oude Kuga heeft nog een ouderwetse spiegel :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_

[Afbeelding]
Helaas niet (Mk3 hier). Je kan helaas de front camera ook niet aanzetten tijdens het rijden, je krijgt dan een melding dat dat voor je veiligheid (?) is uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel

[Afbeelding]
Leuk hè, ik zag het ook bij de proefrit in de nieuwe. Mijn Kuga heeft dat niet, wanneer je rijdt kan je op de cameraknop drukken wat je wilt maar er gaat geen camera aan. Alleen bij het wegrijden doet de voor-camera het nog heel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:42:
[...]

De oude Kuga heeft nog een ouderwetse spiegel :+.
Ik heb een spiegel, en voor- en achtercamera's.

Maar net als @x0z8_ die camera's doen het niet als je gewoon rijdt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:34:
Vandaag de Kuga Phev Vignale in zwart opgehaald, blijft een heerlijke auto om te rijden en mooi om te zien :).

Net viel me op dat de achter lichten (led) een zoomend geluid maken, heb best wat reviews gelezen maar ben dit nergens tegen gekomen. Herkennen jullie dit ?
Maar jij hebt toch een Kuga III (pre-facelift) gekocht:
Sport_Life in "Het grote Ford topic"

Net zoals ondergetekende. En die zoemen toch echt niet.

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 23-07-2024 08:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:55:
[...]

Maar jij hebt toch een Kuga III (pre-facelift) gekocht:
Sport_Life in "Het grote Ford topic"

Net zoals ondergetekende. En die zoemen toch echt niet.
Klopt. Vandaag even naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online

Zijn het wel daadwerkelijk de lichten?

Ik hoor altijd achterin (ik denk) de brandstofpomp zoemen, geeft misschien ook aan hoe stil de rest van de auto is. :+

Als de auto overgaat op benzine hoor ik dat niet aan de motor maar aan de brandstofpomp :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Laatst online: 21:31
ehtweak schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:49:
[...]

Maar als dat reservewiel in die uitsparing ligt, en de harde plank (= bodem kofferbak) er bovenop, dan kan 'ie toch letterlijk nergens meer heen?
Zo ziet het er bij onze Kuga uit als het reservewiel (thuiskomer T165/70 R17) er niet in ligt.
Een metalen beugel die met 4 boutjes vast zit en bovenop een draadeind om het reservewiel vast te zetten.
Om de accu ligt nog een losse 3/4 kunststof ring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNBXa_vP-7T1HWXalGxkYjDiLBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkcXh4XMRbwCSLDakDrA8ntR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:43
[...]

Dank voor de info.

[Afbeelding]

en

[toevoeging]

Zitten er bij jou wel boutjes waar je de houder voor het reservewiel op kan monteren?

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQTIGXcmRLIHVqtpcYqF31kDgNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RbpjH7HPfAEvBS9ccaBlGJ2h.jpg?f=user_large

Krijg toevallig net de nieuwsbrief van de ANWB binnen:
Steeds meer lekke banden

Een kapotte band staat sinds jaar en dag op nummer 2 van de pechstatistieken van de Wegenwacht (kapotte accu is nr. 1). Maar de laatste jaren ziet de Wegenwacht een stijging in het aantal lekke banden.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus

Je auto stond niet in drive of reverse? Dan kan het gewoon het voetgangers zoemgeluid (Acoustic Vehicle Alerting System - AVAS) zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeBuild69
Voortreffelijke extra ruimte als je met 3 kids op vakantie gaat 😂 paste nog luiers in enz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ob2kh8rGY3j8Lr6B7iQ0WPoOfEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00KxFU3iQK2vEfge8anRDqM7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Propheticus schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:19:
[...]

Je auto stond niet in drive of reverse? Dan kan het gewoon het voetgangers zoemgeluid (Acoustic Vehicle Alerting System - AVAS) zijn.
Nee dat geluidje klinkt heel anders.
Volgens de dealer is het.. een product eigenschap. Ik zou haast denken dat het met de accu te maken heeft? Voltage oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ginger Tosser
CreativeBuild69 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:38:
Voortreffelijke extra ruimte als je met 3 kids op vakantie gaat 😂 paste nog luiers in enz

[Afbeelding]
Kun je nagaan als je al dat schuim weg zou halen! Ik heb zelf een rechts compleet weggehaald, passen hengels en de laadkabel en de grannylader..... Veel ruimte onder de plank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CreativeBuild69 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:38:
Maar geen reservewiel... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rmr1 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Zitten er bij jou wel boutjes waar je de houder voor het reservewiel op kan monteren?
Nope.
Zie de foto. Niks meer dan wat je ziet.

Dus ik vermoed, dat als je af-fabriek voor een reservewiel kiest, de afwerking onder de bodem van de kofferbak anders wordt uitgevoerd.
Denk ik?

Want die beugel zit er ook niet. Slechts die schuimkap om de accu heen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
ehtweak schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Nope.
Zie de foto. Niks meer dan wat je ziet.

Dus ik vermoed, dat als je af-fabriek voor een reservewiel kiest, de afwerking onder de bodem van de kofferbak anders wordt uitgevoerd.
Denk ik?

Het lijkt alsof er toch schroefdraad door en onder de schuimkap zit.
De beugel kan je dan los bestellen samen met het reservewiel en zo toch stevig monteren.

Zie ook deze foto, onder de accu zie je de bouten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bwg_rrZhExuLsXWlhRbxcp-YVkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ZUMOpus0v384tgszadu3fmU.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rmr1 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:58:
[...]

De beugel kan je dan los bestellen samen met het reservewiel en zo toch stevig monteren.
Bestellen? Bij de Ford garages die geen antwoord geven? ;w
Of weet jij een ander (online?) adresje?

Maar als dat reservewiel er in ligt, met de kofferbakplank er overheen, kan 'ie toch nergens heen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
Ik hou nog hoop op mijn ford dealer ;-)
Maar ik zie ze ook op eBay etc.
Ze noemen het ook wel: spare wheel carrier bracket.
Of spare wheel mount.

In principe kan het wiel nergens heen. Maar heb het liever vast liggen. Heb geen zin in een reservewiel in m’n nek tijdens een ongeluk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimZ
ehtweak schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:10:
[...]
Denk ik?
Als je de schuimkap weg haalt, zie daaronder de accu die met een band vastzit. Deze band zit vast aan 2 draadeinden en 2 worden er niet gebruikt. Deze 4 draadeinden worden gebruikt om de beugel (die jij niet hebt) vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mijn hemeltje zeg, ik wist niet dat het zo moeilijk was om bij een Ford garage iemand te pakken te krijgen die echt antwoord geeft op een, imho, gewone vraag...

Vanochtend weer beide garages hier (enigszins) in de buurt gebeld en gevraagd of ik alsjeblieft antwoord kan krijgen op mijn eerder gestelde vraag over een reservewiel.

"lastig... we zullen het noteren, we bellen u terug"
"ja, maar er wordt niet teruggebeld"

"...."

Zucht... :-(

Want uit de alhier, wel d:)b behulpzame antwoorden, begrijp ik dat ik, behalve de reservewiel set, ook nog wat wijzigingen moet doen aan de bevestiging van het reservewiel.
M.a.w. ik heb nog wat onderdelen nodig (die beugel?) om de boel er in te monteren.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rmr1 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:06:

In principe kan het wiel nergens heen. Maar heb het liever vast liggen. Heb geen zin in een reservewiel in m’n nek tijdens een ongeluk..
Dat snap ik.
Maar hoe dan?

Want als er spullen in de kofferbak liggen, bijvoorbeel je bagage tijdens vakantieritten, dan krijg je toch eerst al die bagage over je heen?
Dan maakt een reservewiel meer of minder ook niet meer uit... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
ehtweak schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Dat snap ik.
Maar hoe dan?

Want als er spullen in de kofferbak liggen, bijvoorbeel je bagage tijdens vakantieritten, dan krijg je toch eerst al die bagage over je heen?
Dan maakt een reservewiel meer of minder ook niet meer uit... ;)
Ik heb liever een weekendtas in mn nek dan een reservewiel.....
Flinke krachten hoor als je een ongeluk krijgt!
Bovendien denk ik dat je band ook wel beweegt zonder die beugel en rubber op piepschuim maakt geluid....

Wel gemerkt dat je kofferbak vol baggage en de auto vol mensen de Kuga een stuk stiller maakt.... En comfortabeler.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ginger Tosser schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Bovendien denk ik dat je band ook wel beweegt zonder die beugel en rubber op piepschuim maakt geluid....

Wel gemerkt dat je kofferbak vol baggage en de auto vol mensen de Kuga een stuk stiller maakt.... En comfortabeler.
Oh wat gek, als mijn kinderen mee gaan is het juist altijd een hoop kabaal achterin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
[...]

Dat heb ik gisteren dus ook gemerkt toen ik een verhuisdoos of 14 in de auto had staan. Denk dat het gewicht op de achteras ook de boel stil maakt en heb het gevoel dat daar normaal ook het meeste bandenruis vandaan kom. Was alleen een mindere verassing toen pre-collission assist z'n ding deed toen ik 130 reed en ik ineens een losse spanband in mijn nek had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat stiller zijn kan ik me goed voorstellen @Ginger Tosser . Die klankkast van een kofferbak is dan gedempt/gevuld. En de, naar verhouding vrij stugge vering van de ST-X, is dan wat meer belast.

En de hoedenplank, of eigenlijk flutgaasje, doet niet zoveel bij de Kuga.
Dat vind ik trouwens wel één van de minpunten; zo'n knullige constructie heb ik zelden gezien. :-(

Een weekendtas, koffer, of welk voorwerp dan ook, dat vanuit de kofferbak wordt gelanceerd is altijd funest.
De impact van die kinetische energie is gewoonweg desatreus. Wat dat betreft maak ik me geen illusies.

Desalniettemin; hoe zou het reservewiel, onder de bagage, en vanonder die kofferbak plank dan in je nek moeten belanden? Die snap ik ff niet. :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

In week 35 wordt mijn St-Line X geproduceerd, dan nog een paar weken wachten tot die bij de dealer klaarstaat :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Altijd spannend, dat wachten op een nieuwe auto @Arno . ;)

Week 35? Dat is volgens mij de eerste week na de fabrieksvakantie in Almussafes.
Nu maar hopen dat van Valencia --> jouw Ford garage niet te lang gaat duren...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Volgens de systemen van de dealer inderdaad Valencia. De geplande datum voor levering is een week of 6 na productie, dus ben benieuwd of ik in oktober kan gaan rijden :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Trouwens een leuk weetje, Almussafes is de grootste productie site van Ford buiten de USA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0B2V5PKac0apXp_94U7Rvak0EE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BEVwQJlPA61yhpYrcRnSfoRE.webp?f=fotoalbum_large

Wikipedia: Ford Valencia Body and Assembly

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdi42
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-07-2024
Eergisteren mijn nieuwe Kuga opgehaald. Ik bots nog op twee dingen:

- EV Charge is niet te vinden. Auto EV, EV nu en EV later staan er wel. Is die verwijderd in de facelift?

- Op mijn Skoda kon ik mijn eigen iPhone verbinden met CarPlay en intussen ook via Bluetooth oproepen ontvangen via m’n pixel van het werk. Telkens ik hier enkel op het telefoontje druk bij de pixel deconnecteert de iPhone volledig. Wat doe ik fout?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Verdi42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:09:
Eergisteren mijn nieuwe Kuga opgehaald. Ik bots nog op twee dingen:

- EV Charge is niet te vinden. Auto EV, EV nu en EV later staan er wel. Is die verwijderd in de facelift?

- Op mijn Skoda kon ik mijn eigen iPhone verbinden met CarPlay en intussen ook via Bluetooth oproepen ontvangen via m’n pixel van het werk. Telkens ik hier enkel op het telefoontje druk bij de pixel deconnecteert de iPhone volledig. Wat doe ik fout?

Alvast bedankt!
- Charge is inderdaad verwijderd. Voor recupererend laden en bewaren ben je dus aangewezen op EV-later.
- Gebruik je Carplay draadloos? Dan snap ik het wel dat hij disconnect als je een andere telefoon via bluetooth verbindt. Misschien bekabeld proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

EV Charge / EV later? Wat is het verschil?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EV charge laad de accu actief op met de benzinemotor. Een deel van het vermogen is dan niet bruikbaar voor aandrijving maar wordt gebruikt om de accu bij te laden.
EV later houdt de accu op de capaciteit zoals die is als je het inschakelt. Oftewel je rijdt dan alleen elektrisch op teruggewonnen energie. Enige is wel dat als je die modus start terwijl ie vol is, dan zal de Kuga de accu laten terugzakken naar 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdi42
Propheticus schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:32:
[...]

- Charge is inderdaad verwijderd. Voor recupererend laden en bewaren ben je dus aangewezen op EV-later.
- Gebruik je Carplay draadloos? Dan snap ik het wel dat hij disconnect als je een andere telefoon via bluetooth verbindt. Misschien bekabeld proberen?
Bedankt voor de hulp! Jammer dat die charge weg is, ik vond het erg comfortabel om op de snelweg op te laden om dan in het centrum altijd elektrisch te kunnen rijden. Ik check morgen wat het geeft met een kabel, maar da’s toch ook weer onhandig. Raar dat de Skoda het wel kon en de Kuga niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Verdi42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:50:
[...]

Bedankt voor de hulp! Jammer dat die charge weg is, ik vond het erg comfortabel om op de snelweg op te laden om dan in het centrum altijd elektrisch te kunnen rijden. Ik check morgen wat het geeft met een kabel, maar da’s toch ook weer onhandig. Raar dat de Skoda het wel kon en de Kuga niet.
Vreemd. Zeker weten dat je dat draadloos deed? Lees online vooral dat "Bluetooth will be disabled on the head unit when a device is connected to CarPlay" en dat je dus niet beide tegelijk kunt.
De aangedragen oplossing: bekabelde CarPlay (en bluetooth uit op je iPhone).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wat ik begrijp van die functie is dat het enorm veel benzine vraagt, de vraag is of je dan nog groen bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdi42
@Sport_Life: klopt, maar het is een firmawagen dus qua kost maakt het me niet uit. Qua groen vind ik het minder erg om op de autostrade met uitstoot te zitten als ik in het centrum dan clean kan rijden. Heb overigens wel de groene kleur gekozen, telt dat mee?

@Propheticus: met de Skoda? Zeer zeker! Was erg praktisch, ook bij uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 09:18
Arno schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:39:
In week 35 wordt mijn St-Line X geproduceerd, dan nog een paar weken wachten tot die bij de dealer klaarstaat :)
Wanneer heb je de jouwe besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
Sport modus laad wel iets op als je in die stand rijd. Pak dan snel 6/7 km charge na 30 mins rijden ofzo
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

michael86 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Wanneer heb je de jouwe besteld?
Laatste week juni.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
Ow dat is snel gegaan, ik heb de mijne eerste week mei besteld. Tot nu toe nog niets gehoord. Zal morgen even met de dealer bellen of hij iets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik was ook verbaasd dat ze al zoveel info hadden na 3 weken. Ik vermoed dat jouw info ook al wel bij de dealer in de systemen staat :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
Mooi dat de stand EV opladen niet meer beschikbaar is op de Kuga facelift, ik gebruik die modus nooit. Het benzine verbruik is een stuk hoger door het onderweg opladen van de accu. Wil je per se elektrisch rijden binnen de bebouwde kom, gebruik dan de stand EV later om 80% van de accu te bewaren voor het stadse rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
Ik heb nu een kuga van 2021, deze functie is er ook uit sinds de terugroepactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdi42
CreativeBuild69 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:03:
Sport modus laad wel iets op als je in die stand rijd. Pak dan snel 6/7 km charge na 30 mins rijden ofzo

[...]
Goede tip, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
Glashelder schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:56:
EV charge laad de accu actief op met de benzinemotor. Een deel van het vermogen is dan niet bruikbaar voor aandrijving maar wordt gebruikt om de accu bij te laden.
EV later houdt de accu op de capaciteit zoals die is als je het inschakelt. Oftewel je rijdt dan alleen elektrisch op teruggewonnen energie. Enige is wel dat als je die modus start terwijl ie vol is, dan zal de Kuga de accu laten terugzakken naar 80%.
Heb meer het idee bij EV charge dat het overschot aan electrische energie (dus bij afremmen) in de accu wordt gestopt en niet zozeer dat de ICE motor als generator aan het dienen is om de accu vol te krijgen.... Het duurt best lang (echt vele km's) eer ik 1km aan electrische energie zo in de accu heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verdi42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:28:
@Sport_Life: klopt, maar het is een firmawagen dus qua kost maakt het me niet uit. Qua groen vind ik het minder erg om op de autostrade met uitstoot te zitten als ik in het centrum dan clean kan rijden. Heb overigens wel de groene kleur gekozen, telt dat mee?
Firmawagen of niet, bij die stand gebruik je een inefficiënte benzine generator om electriciteit op te wekken waar veel verlies optreedt. Dat slaat nergens op 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ginger Tosser schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:02:
[...]

Heb meer het idee bij EV charge dat het overschot aan electrische energie (dus bij afremmen) in de accu wordt gestopt
Dat doet de Kuga toch altijd?
Regeneren tijdens het afremmen (zie je zelfs in het dashboard aangegeven worden) en terugleveren aan de HV-accu?

Zo zie ik, dat al rijdende met constante snelheid, het EV-bereik langzaam teruglopen. Maar als ik dan een paar langere stukken het gaspedeaal loslaat en/of beschaafd afrem voor een rotonde/zijweg, het EV-bereik zelfs weer iets toenemen!
En tijdens dat afremen krijg je dan ook nog zo'n 100% (of net iets minder) melding, vlak voordat je tot stilstand komt :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Heb meer het idee bij EV charge dat het overschot aan electrische energie (dus bij afremmen) in de accu wordt gestopt en niet zozeer dat de ICE motor als generator aan het dienen is om de accu vol te krijgen.... Het duurt best lang (echt vele km's) eer ik 1km aan electrische energie zo in de accu heb.
Toch is het zo.. dat regenereren doet de auto in elke modus, niet alleen in EV charge. Je merkt ook dat de motor een stukje hoger in toeren gaat zitten als EV charge aan staat. En hij is niet vooruit te branden imo.. Geen idee met welk vermogen hij de auto kan opladen maar ik veronderstel dat dit 3,6 kW is (omdat dat ook de max is via de stekker).

Met 3,6 kW kost het je ongeveer een kwartier om één kWh op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
Glashelder schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:31:
[...]

Toch is het zo.. dat regenereren doet de auto in elke modus, niet alleen in EV charge. Je merkt ook dat de motor een stukje hoger in toeren gaat zitten als EV charge aan staat. En hij is niet vooruit te branden imo.. Geen idee met welk vermogen hij de auto kan opladen maar ik veronderstel dat dit 3,6 kW is (omdat dat ook de max is via de stekker).

Met 3,6 kW kost het je ongeveer een kwartier om één kWh op te wekken.
Regeneratief energie opslaan doet ie inderdaad altijd maar dan gebruikt de Kuga het niet en blijft ie deze energie opslaan in de accu bij EV charge. (of je moet veel gas gaan geven, dan gebruikt hij het alsnog eventjes wel).
Toerental hoor ik niet oplopen tijdens deze stand! 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm dat is wel opmerkelijk :p Bij mijn Kuga hoor ik duidelijk dat de motor moet werken in de EV charge modus als ie stationair loopt. En als ik rij dan merk je duidelijk dat er vermogen ontbreekt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
Glashelder schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:36:
Hmm dat is wel opmerkelijk :p Bij mijn Kuga hoor ik duidelijk dat de motor moet werken in de EV charge modus als ie stationair loopt. En als ik rij dan merk je duidelijk dat er vermogen ontbreekt :X
Ik merk niks van vermogensverlies. En zoals gezegd, als ik extra vermogen nodig heb krijg ik netjes alsnog stroom uit de accu als boost. Maar daarna gelijk weer 0 om de accu vol(ler) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
[...]

Ben je niet in de war met EV-later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdi42
Propheticus schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Vreemd. Zeker weten dat je dat draadloos deed? Lees online vooral dat "Bluetooth will be disabled on the head unit when a device is connected to CarPlay" en dat je dus niet beide tegelijk kunt.
De aangedragen oplossing: bekabelde CarPlay (en bluetooth uit op je iPhone).
Heb dit geprobeerd, maar hij blijft de connectie met de pixel verbreken als ik bekabelde CarPlay aanzet. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
nooberke schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Zeker niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 14:01
[...]

Volgens mij is er op verschillende forums te vinden dat de Kuga vooral lawaai toelaat vanuit de kofferbak, dus dat kan wel eens kloppen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:54
Vanochtend een aflever datum gekregen (8 augustus) van de nieuwe Kuga _/-\o_
Uiteindelijk begin/midden Maart besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:11

EiT

Zien jullie je bestelling terug in je Ford account?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

nooberke schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Je zou het zeggen.. ik heb het net nog even geprobeerd maar als ik stil sta bij een stoplicht dan hoor ik de motor duidelijk met een verhoogd toerental lopen als de Kuga op de oplaad modus staat.

@Ginger Tosser ik heb dan toch het idee dat de oplaad modus bij jou niet goed werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 25-07-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ginger Tosser
Glashelder schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Je zou het zeggen.. ik heb het net nog even geprobeerd maar als ik stil sta bij een stoplicht dan hoor ik de motor duidelijk met een verhoogd toerental lopen als de Kuga op de oplaad modus staat.

@Ginger Tosser ik heb dan toch het idee dat de oplaad modus bij jou niet goed werkt.
Verder geen problemen! In L stand remt hij goed af en prima verbruik verder....(Lees +/- 1:19). Nu in Noorwegen met wat heuvels rij ik makkelijk 1:25+ (lege accu) op de L-stand (meer dan 50% electrisch van de km's)...
En gebruik EV charge eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

michael86 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 05:09:
Ik heb nu een kuga van 2021, deze functie is er ook uit sinds de terugroepactie.
Welke terugroepactie precies?

De mijne is uit 2022 en daar staat geen terugroepactie open. En ik heb gewoon de oplaad functie nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
Glashelder schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Welke terugroepactie precies?

De mijne is uit 2022 en daar staat geen terugroepactie open. En ik heb gewoon de oplaad functie nog.
Dit is de code: 23S27

Heb een aantal maanden ook al een scheur gehad in mijn radiateur. Weet niet of dit de oorzaak was... gelukkig was de rekening onder coulance.
Pagina: 1 ... 19 ... 48 Laatste