Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 18 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Huizinga
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-07-2024
Ik heb al enig tijd problemen met het uploaden van logbestand dat wordt gemaakt tijdens de SYNC3 updates.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? Heeft iemand een goede tip

Rijd al jaren veel plezier met mijn Kuga maar het (terug melden van) updaten van SYNC3 zou beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:00
Tja...

Bij.ijn vorige Kuga had ik bedraad Carplay.
Van de 10 keer pakte hij dit 1 of 2 keer niet op.
Kwam geen verbinding tot stand.

Nu met sync 4 draadloos hetzelfde beeld 😡
Hoe moelijk kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 11:54

Wouda

^C^C^C^C^C

@Jan Huizinga In April had ik dezelfde ervaring. Een paar weken terug heb ik nog eens geprobeerd de logbestanden te uploaden, maar wederom dezelfde melding.

De reactie van ford was:
Er zijn momenteel problemen met het afmelden van de sync en navigatie update op de website ford.nl.

Zoals vermeld op de website wordt hieraan gewerkt door de technische afdeling en zij zullen de melding binnen korte tijd bijwerken. We vragen je nog even geduld te hebben.
Nadat ik aangaf dat dit zeker al sinds april speelt, en mij afvroeg wanneer dan “binnen korte tijd” zal zij kreeg ik de volgende reactie:
We kunnen momenteel geen streefdatum geven waarop het probleem zal zijn opgelost. Dit kan enige tijd duren, dus gebruik indien mogelijk je wifi verbinding om de update bij te werken.
Via wifi zou het dus wel werken, maar via een hotspot ziet mijn Kuga geen update, en mijn wifi signaal komt niet door mijn HR++ glas heen om op straat gebruikt te kunnen worden, dus dat heb ik nog niet kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 11:54

Wouda

^C^C^C^C^C

EdvanAl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:58:
Tja...

Bij.ijn vorige Kuga had ik bedraad Carplay.
Van de 10 keer pakte hij dit 1 of 2 keer niet op.
Kwam geen verbinding tot stand.

Nu met sync 4 draadloos hetzelfde beeld 😡
Hoe moelijk kan het zijn.
Ik heb regelmatig een aftermarket pioneer radio met bedrade CarPlay gebruikt. Die had exact hetzelfde. Daarnaast heb ik ook een tijd in een Corolla Cross met wireless CarPlay gereden. Idem.

Lijkt dus geen Kuga euvel. Ik vraag mij af of mensen met de luxe van een CarPlay Dashboard ditzelfde ervaren. Dat heeft iets meer impact.

Overigens komt dit bij mij eerder 1 op de 50 keer voor, maar wel irritant als het gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wouda schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:43:
[...]

Lijkt dus geen Kuga euvel.
't Zal eerder de specifieke combinatie van een mobieltje/Android versie/firmware zijn i.c.m. de implementatie van de betreffende auto.

ff afkloppen, maar bij onze Kuga (2023 model) werkt het prima i.c.m. een Google Pixel 8a.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jan Huizinga schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:58:
Ik heb al enig tijd problemen met het uploaden van logbestand dat wordt gemaakt tijdens de SYNC3 updates.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? Heeft iemand een goede tip

Rijd al jaren veel plezier met mijn Kuga maar het (terug melden van) updaten van SYNC3 zou beter kunnen.
Het is toch ergens absurd dat ie dit niet lekker zelf doet. Bijna al die dingen hebben gewoon een mobiele data verbinding. Dat ze de updates niet willen downloaden is een ding, maar die paar logfiles.. 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-06 13:26
De Kuga rijdt lekker maar website + app is h é l e m a a l niks. Gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Jan Huizinga Daar zijn oplossingen voor om het XML bestand alsnog richting Ford te sturen.

Hier wat tips:
https://www.kugaownersclu...sortby=oldest#post-277961

Of je gebruikt de CyanLabs Sync updater:
https://cyanlabs.net/applications/syn3updater/

't Is idd nou niet bepaald je-van-het die s/w bij Ford. :-(
Maar dan troost ik me met de gedachte dat bij menig ander platform (al dan niet EV/ICE) ook vaak allerlei onhebbelijkheden optreden. :|
Als je de fora volgt over het MEB geneuzel met s/w; daar lusten de honden ook geen brood van.
En het 'gewone' multimedia entertainment gebeuren bij de ICE auto's van VAG is ook niet allemaal hoezee. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 09-07-2024 08:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:05
ehtweak schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:47:
@Jan Huizinga Daar zijn oplossingen voor om het XML bestand alsnog richting Ford te sturen.

Of je gebruikt de CyanLabs Sync updater:
https://cyanlabs.net/applications/syn3updater/
Klopt het dat deze oplossing alleen werkt met auto's die vóór 2020 zijn gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bertje9999 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Klopt het dat deze oplossing alleen werkt met auto's die vóór 2020 zijn gebouwd?
Juist andersom toch?

it's important to answer this one 100% correctly as if you have a car manufacturer 2020 or newer you may have a MY20 APIM and if you answer this incorrectly and you do have one, you WILL brick your SYNC.

If your car is 100% not manufactured in 2020 and you have not retrofitted the SYNC or had it replaced by a dealer you are safe to click "No" otherwise if you are unsure click "Yes"

bron:
https://cyanlabs.net/docs...ting-started/basic-usage/

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 09-07-2024 10:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:05
ehtweak schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:48:
[...]

Juist andersom toch?

it's important to answer this one 100% correctly as if you have a car manufacturer 2020 or newer you may have a MY20 APIM and if you answer this incorrectly and you do have one, you WILL brick your SYNC.

If your car is 100% not manufactured in 2020 and you have not retrofitted the SYNC or had it replaced by a dealer you are safe to click "No" otherwise if you are unsure click "Yes"

bron:
https://cyanlabs.net/docs...ting-started/basic-usage/
Je hebt helemaal gelijk... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 20:36
Wouda schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:37:
@Jan Huizinga In April had ik dezelfde ervaring. Een paar weken terug heb ik nog eens geprobeerd de logbestanden te uploaden, maar wederom dezelfde melding.

De reactie van ford was:

[...]

Nadat ik aangaf dat dit zeker al sinds april speelt, en mij afvroeg wanneer dan “binnen korte tijd” zal zij kreeg ik de volgende reactie:

[...]

Via wifi zou het dus wel werken, maar via een hotspot ziet mijn Kuga geen update, en mijn wifi signaal komt niet door mijn HR++ glas heen om op straat gebruikt te kunnen worden, dus dat heb ik nog niet kunnen testen.
Hier zelfde probleem. Alles in orde gedaan via een USB stick maar met logfile uploaden gaat het fout. Kreeg ook de melding om het via wifi te doen maar daar begint hij steeds een bestand te downloaden maar die maakt hij nooit af... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:54
Sinds ik een Ford heb met sync 3 ben ik gestopt met updaten. Wat wordt er nu beter/anders in het Sync 3 systeem. Kaarten downloaden doe ik niet meer, Apple CarPlay werkt uitstekend icm Waze (ook alle verkeersmeldingen in het buitenland), Google Maps met realtime verkeersinformatie en de kaarten van Apple zelf. Dus altijd up to date en geen stress of het allemaal wel goed gaat via Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCX9NGTO7m35hsrufiCREumvro8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVjhXUVRHa1uVcRQ0K6BJzy5.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste poging om de boel geupdate te krijgen als USB niet werkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:12
Ik heb de beschrijving van onderstaande link met succes gevolgd begin van het jaar met updaten naar sync versie 3.4.23188. Het updaten ging goed maar de xml file die je moet uploaden was corrupt.
Met de beschrijving in de link kan je een nieuwe logfile maken.
https://www.kugaownersclu...em_JumpFrumW01gHKIXVwPOKg
Na het succesvol uploaden kon ik de kaarten F12 downloaden en daarna installeren.

Updaten via WiFi wordt afgeraden, schone USB-STICK op de juiste manier geformatteerd werkt goed.

[ Voor 8% gewijzigd door PimZ op 09-07-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:53
Propheticus schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:56:
Ben benieuwd of deze meer specifieke aanpak gericht op de bekende VIN dragende Kuga's en de verlengde garantie ook naar de EU komt...
Ondertussen ben ik berichten op kugaownersclub.co.uk tegengekomen waar verschillende (Engelse) gebruikers melden dat ze na de installatie van de update horend bij 23S27 een brief van Ford hebben ontvangen dat de garantie op hun motor is verlengd naar 8 jaar of 100k miles.

Zijn er hier misschien Nederlandse eigenaars die ook zo'n brief hebben ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:16:

Laatste poging om de boel geupdate te krijgen als USB niet werkt…
WiFi router in de tuin. :+

Verlengkabel voor de granny lader? :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 11:35
ehtweak schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Als je een fatsoenlijke verlengkabel gebruikt kan dat geen kwaad denk ik? Hij trekt 2000W via de granny lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
ehtweak schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Ja had even een reserve AP aangesloten op de switch om het downloaden iets sneller te laten verlopen. Had overigens weinig zin want ik zit blijkbaar al op build xx888 maar hij download hem wel elke keer opnieuw.

Inderdaad een verlengkabel voor de granny lader. Heb die kabel er specifiek voor besteld. Is een robuuste 3g2.5 kabel. Wilde de auto even aan de lader gooien met de hoop dat hij de 12v accu ook oplaad want keyless entry werkt alleen bij de pasagiersdeur en meende gelezen te hebben dat dat met een lege accu te maken kan hebben

[ Voor 16% gewijzigd door x0z8_ op 10-07-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Zo had ik bij mijn vorige Kuga redelijk vaak 70/80 km tot leeg bij een volle lading (Zie foto).
Mijn nieuwe maximaal 55km
Raar toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq6QH7Z7MQwlbP8XGJcqsw23Bpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heVvyZ5magWooM7eofvYbVsy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiBj9va3N3pQE-9hg-bsXk1PONA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83OzQazr7rLuA6EqEWD5Pfk6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door EdvanAl op 12-07-2024 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
EdvanAl schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:03:
Zo had ik bij mijn vorige Kuga redelijk vaak 70/80 km tot leeg bij een volle lading (Zie foto).
Mijn nieuwe maximaal 55km
Raar toch?
..
Dan vraag ik me wel gelijk af of dat verschil er ook in de daadwerkelijk behaalde range is of enkel in de -misschien voorheen te optimistische- schatting. Misschien is het nieuwe algoritme wel beter in staat realistisch te schatten?

edit: of natuurlijk een stukje verwachtingsmanagement. Aangezien die schatting afhangt van historische omstandigheden en rijgedrag, kan het bij ander weer/route/gedrag zomaar zijn dat je die 80km bij lange na niet haalt >> klachten van klanten. Als je de max gewoon hard begrenst op een soort 'worst-case', kan het alleen maar meevallen > minder klachten.

p.s. is in jouw geval "mijn nieuwe" een model 2024 (Kuga III facelift) of nog van daarvoor? Zou wel gek zijn anders dat de WLTP en Ford specs spreken van max 69 (noice!) km range en je dit vervolgens nooit als max geschat bereik ziet :)

[ Voor 40% gewijzigd door Propheticus op 12-07-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Propheticus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Dan vraag ik me wel gelijk af of dat verschil er ook in de daadwerkelijk behaalde range is of enkel in de -misschien voorheen te optimistische- schatting. Misschien is het nieuwe algoritme wel beter in staat realistisch te schatten?

edit: of natuurlijk een stukje verwachtingsmanagement. Aangezien die schatting afhangt van historische omstandigheden en rijgedrag, kan het bij ander weer/route/gedrag zomaar zijn dat je die 80km bij lange na niet haalt >> klachten van klanten. Als je de max gewoon hard begrenst op een soort 'worst-case', kan het alleen maar meevallen > minder klachten.

p.s. is in jouw geval "mijn nieuwe" een model 2024 (Kuga III facelift) of nog van daarvoor? Zou wel gek zijn anders dat de WLTP en Ford specs spreken van max 69 (noice!) km range en je dit vervolgens nooit als max geschat bereik ziet :)
Ja is het nieuwe 2024 model.
wellicht is het algoritme wat beter nu inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Ik denk inderdaad dat we kunnen bevestigen dat de GOM echt kijkt naar de historie. Gisteren na werk van de lader gehaald na in de ochtend rustig gereden te hebben en zou 70KM range hebben. Na mijn bestemming in Limburg had ik inderdaad zo'n 68-69KM elektrisch gereden en een deel hybride. In de avond terug naar huis zo'n 60KM snelweg en autobahn op met 134 op de teller waardoor ik vanochtend maar 54km op de accu zou kunnen rijden. Werk is 55km ver maar ik kwam alsnog aan met 11km op de GOM. Blijft evengoed altijd een leuke verrassing als je veel meer dan de GOM aangaf elektrisch hebt gereden.

Overigens, hoe zijn jullie ervaringen qua brandstof verbruik in combinatie met verschillende rij-modi op ritten dat je niet met de accu red? Is het handiger om eerst volledig de accu op te maken en dan alleen maar volledig op accu te rijden of in sport stand te rijden en geleidelijk aan de accu op te maken en altijd op brandstof te rijden? Ik meende ergens te lezen dat onder bepaalde omstandigheden sport mode het zuinigste is maar ik kan me niet meer herinneren waar.

Ik heb ook wel eens geëxperimenteerd met - als ik een deel snelweg en deel stad rit heb - het gebruik van de EV later mode om zo proberen range over te houden voor in de stad, maar ik houd in de praktijk altijd weer een paar KM over wat ik zonde vind.

[ Voor 10% gewijzigd door x0z8_ op 12-07-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
@x0z8_ Met de kanttekening dat ik mijn Kuga nog niet in ontvangst heb genomen: Na grondig onderzoek online op meerdere websites en fora is mijn conclusie: de automatische stand is veelal het best of gelijk aan zelf plannen van EV-later. Dat laatste is dus eigenlijk alleen handig als je weet door een emissie vrije zone te komen of stil/sneaky wilt aankomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij is de ECO stand het zuinigste (ik heb hem al anderhalf jaar). Begrenst ook je rechtervoet een beetje en ik vind die schakelsimulatie een klein beetje gênant wetende dat het nep is :X In ECO doet ie dat niet.

EV(-nu) is vooral zuiniger als je weet welke afstand je gaat rijden. Als jij weet dat je reis 50km is en je weet dat je kan laden bij de bestemming, dan kan de automatische modus onmogelijk zuiniger zijn. Hij zal dan sowieso direct de motor starten als je meer dan 60 kW vraagt en aan laten tot ie warm is. Ook start ie de motor weer periodiek om die op temperatuur te houden. Alleen maar verspilling van benzine als je eindbestemming toch binnen de elektrische range ligt..

Op lange afstanden kan je het hem wel prima zelf uit laten zoeken maar hij is relatief gezien toch zo leeg dus echt veel boeit het toch niet :p

EV-later is nooit zuiniger volgens mij. Die is inderdaad alleen handig als je een zone nadert waar je alleen elektrisch zou mogen rijden. Dan nog blijft de Kuga tricky omdat ie er niet van houdt dat de benzinemotor afkoelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 12-07-2024 14:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Glashelder schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:42:
[...]
EV-later is vooral zuiniger als je weet welke afstand je gaat rijden. Als jij weet dat je reis 50km is en je weet dat je kan laden bij de bestemming, dan kan de automatische modus onmogelijk zuiniger zijn. Hij zal dan sowieso direct de motor starten als je meer dan 60 kW vraagt en aan laten tot ie warm is. Ook start ie de motor weer periodiek om die op temperatuur te houden. Alleen maar verspilling van benzine als je eindbestemming toch binnen de elektrische range ligt..
[...]
Je noemt EV-later (welke de accu spaart voor later) maar vervolgens korte ritten van 50km. Is dan niet juist EV-nu handiger ...of Auto + je rechtervoet africhten?
Lees online veel dat ongeacht welke EV stand je kiest, de motor zo nu en dan aangaat voor temperatuur/smering. Is dat echt anders/minder in de EV-nu stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Propheticus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:50:
[...]

Je noemt EV-later (welke de accu spaart voor later) maar vervolgens korte ritten van 50km. Is dan niet juist EV-nu handiger ...of Auto + je rechtervoet africhten?
Lees online veel dat ongeacht welke EV stand je kiest, de motor zo nu en dan aangaat voor temperatuur/smering. Is dat echt anders/minder in de EV-nu stand?
Excuus, ik bedoel gewoon de EV modus inderdaad :)

In de EV(-nu) stand, dus volledig elektrisch, gaat de motor in zeldzame gevallen wel eens aan. Waarom is mij totaal onbekend. Meestal blijft ie gewoon uit. Ik dacht eerst dat het alleen bij kou gebeurt, maar recentelijk gebeurde het me ook gewoon bij 22 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
Glashelder schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:52:
[...]

In de EV(-nu) stand, dus volledig elektrisch, gaat de motor in zeldzame gevallen wel eens aan. Waarom is mij totaal onbekend. Meestal blijft ie gewoon uit. Ik dacht eerst dat het alleen bij kou gebeurt, maar recentelijk gebeurde het me ook gewoon bij 22 graden.
Ik heb altijd in de eerste paar kilometers van mijn werk route dat ik ineens 100 meter niet elektrisch gereden zou hebben. Pijnlijk om je verbruik dan op 399.9KM te zien staan i.p.v. volledig elektrisch :p

Net als dat het voor mij een raadsel is dat ik soms het gas vol in kan trappen en dik over de 120KW kan trekken zonder dat de motor aan gaat en soms ineens de koude motor ineens vol in de toeren gaat mee werken

[ Voor 14% gewijzigd door x0z8_ op 12-07-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hengelaar123
  • Laatst online: 09-11-2024
Ik lees al een tijdje mee zit zelf met een vraag een vertrektijd instellen met tijd dag en koel of warm lukt alleen als de oplader erin zit maar zonder lader erin niet je kunt wel een vertrektijd instellen maar er gebeurt niets klopt het dat het alleen werkt met de lader erin of werkt het bij iemand ook zonder kader erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

x0z8_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb altijd in de eerste paar kilometers van mijn werk route dat ik ineens 100 meter niet elektrisch gereden zou hebben. Pijnlijk om je verbruik dan op 399.9KM te zien staan i.p.v. volledig elektrisch :p

Net als dat het voor mij een raadsel is dat ik soms het gas vol in kan trappen en dik over de 120KW kan trekken zonder dat de motor aan gaat en soms ineens de koude motor ineens vol in de toeren gaat mee werken
Dat heb ik ook inderdaad. Wat ik ook bizar vind overigens is dat hij inderdaad soms tot 120 kW aangeeft, maar de elektromotor kan helemaal geen 120 kW leveren... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Glashelder schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Dat kan zijn voor de smering bij zeer weinig motorgebruik.
Kan ook bij een volle accu als je afdaalt en er dus niet kan worden afgeremd op de elektromotor of als de helling te stijl is om alleen met de elektromotor de snelheid vast te houden.
De motor aan bij afdalen kan je voorkomen door "grade assist" uit te zetten. Dan ga je heuvel af dus wel vanzelf snelheid maken. (Dit is los van de L stand die maximaal regenereert dus op een flauwe afdaling zou afremmen ipv de snelheid constant te houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:06
Hallo allen,

Het hoort er een beetje bij, 'afgelopen dinsdag ook mijn Kuga mogen ophalen'..!
Begin april besteld (Titanium, kleur groen) en begin juli geleverd. Rond de 13 weken levertijd dus.
Eerste indruk is echt goed. Even wennen met het vele laden, ik heb tijdelijk een 80kWh Eniaq gereden en dan is van 400km elektrisch naar 58 even wennen ;) Maar woon-werk past precies in die 58.

Tijdens een rit van totaal 200km zonder laadmogelijkheid halverwege heb ik eerst bewust de accu leeggereden op ev-now om te zien wat er gebeurde. Alles even testen he.. Grappig om te zien dat hij na die '58' km op nul staat, overschakelt op hybride maar daarna bijna continu aangeeft nog steeds op stroom te rijden.. en dat op de snelweg zonder steeds remmen. Uiteraard zie je het benzine-bereik wel gewoon zakken. Dus de grafische weergave of er geladen of verbruikt wordt door de motor is wat commercieel ingesteld ;).

De app vind ik wat minder geslaagd, maar die gebruik ik alleen voor het signaal dat het laden klaar is (100 meter verderop in de wijk). Al twee keer na de '100% vol' melding een paar minuten later een melding dat er een storing is opgetreden tijdens het laden. Accu is gewoon vol, dus ik kijk het nog even aan.

Ik heb een PHEV vraag, aangezien ik een factor 6 vaker moet laden dan de volledig elektrische auto die ik netjes tot 80% limiteerde.
Is tot 80% begrenzen bij deze kleinere accu ook nodig? Gezien het lage laadtempo lijkt het me niet dat temperatuur een factor is, maar de optie komt nu eenmaal in beeld om aan te passen.
In de online zoekmachine vind ik niet echt onderscheid tussen de twee in het advies, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Propheticus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Dat kan zijn voor de smering bij zeer weinig motorgebruik.
Kan ook bij een volle accu als je afdaalt en er dus niet kan worden afgeremd op de elektromotor of als de helling te stijl is om alleen met de elektromotor de snelheid vast te houden.
De motor aan bij afdalen kan je voorkomen door "grade assist" uit te zetten. Dan ga je heuvel af dus wel vanzelf snelheid maken. (Dit is los van de L stand die maximaal regenereert dus op een flauwe afdaling zou afremmen ipv de snelheid constant te houden.)
Dat eerste is het bij mij sowieso niet. Ik rij vaak lange afstanden met de Kuga dus die 2,5 liter wordt vaak genoeg aan het werk gezet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
@WaterFire De batterij is groter dan wat je ziet of gebruikt. 0% is dus niet helemaal leeg en 100% is niet helemaal vol. In werkelijkheid zit dit tussen 10% en 85%. Dit gebeurt dus al en je hoeft niet zelf ook nog eens te beperken.

(Ja, ik ben zo'n nerd die al voor dat hij de auto heeft de handleiding en fora heeft gelezen B) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 20:35
WaterFire schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:12:
Hallo allen,

Het hoort er een beetje bij, 'afgelopen dinsdag ook mijn Kuga mogen ophalen'..!
Begin april besteld (Titanium, kleur groen) en begin juli geleverd. Rond de 13 weken levertijd dus.
Eerste indruk is echt goed. Even wennen met het vele laden, ik heb tijdelijk een 80kWh Eniaq gereden en dan is van 400km elektrisch naar 58 even wennen ;) Maar woon-werk past precies in die 58.

Tijdens een rit van totaal 200km zonder laadmogelijkheid halverwege heb ik eerst bewust de accu leeggereden op ev-now om te zien wat er gebeurde. Alles even testen he.. Grappig om te zien dat hij na die '58' km op nul staat, overschakelt op hybride maar daarna bijna continu aangeeft nog steeds op stroom te rijden.. en dat op de snelweg zonder steeds remmen. Uiteraard zie je het benzine-bereik wel gewoon zakken. Dus de grafische weergave of er geladen of verbruikt wordt door de motor is wat commercieel ingesteld ;).

De app vind ik wat minder geslaagd, maar die gebruik ik alleen voor het signaal dat het laden klaar is (100 meter verderop in de wijk). Al twee keer na de '100% vol' melding een paar minuten later een melding dat er een storing is opgetreden tijdens het laden. Accu is gewoon vol, dus ik kijk het nog even aan.

Ik heb een PHEV vraag, aangezien ik een factor 6 vaker moet laden dan de volledig elektrische auto die ik netjes tot 80% limiteerde.
Is tot 80% begrenzen bij deze kleinere accu ook nodig? Gezien het lage laadtempo lijkt het me niet dat temperatuur een factor is, maar de optie komt nu eenmaal in beeld om aan te passen.
In de online zoekmachine vind ik niet echt onderscheid tussen de twee in het advies, vandaar mijn vraag.
Dan heb je hem snel ontvangen, ik heb hem eind april besteld. Toendertijd zeiden ze rond september-oktober pas de levering. Heb ook nog geen verdere informatie gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Wat ik ook mis bij het laatste model wat mijn vorige wel had, de optie accu opladem door de motor.
Of mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Heb je die optie niet staan in het zelfde menu als EV-now en EV-later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Laatst online: 11-06 09:58
EdvanAl schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:23:
Wat ik ook mis bij het laatste model wat mijn vorige wel had, de optie accu opladem door de motor.
Of mis ik wat?
Ik heb van de week een proefrit gemaakt met het nieuwe model. De optie laden door de motor zit er niet meer op. Dus nu nog 3 mogelijkheden: automatisch, ev-nu en ev-later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Accu opladen door motor = EV later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ZieMaar! schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:22:
Accu opladen door motor = EV later?
Ev later is rijden met behoud van de accu-capaciteit.

Ik gebruik die tijdens een langere rit over de snelweg om stroom over te houden voor de provinciale weg en / of stadsverkeer die erna nog komt. In die laatste omstandigheden komt elektrisch rijden beter tot zijn recht dan op de snelweg.
Je rijdt dan als een gewone hybride (HEV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 20:36
x0z8_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Vind ik ook gek inderdaad. Lijkt me niet heel prettig voor die motor om ineens vanuit niets 120kW+ te moeten gaan leveren... Maar het gebeurd mij bijna dagelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
JackBigBoss schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Vind ik ook gek inderdaad. Lijkt me niet heel prettig voor die motor om ineens vanuit niets 120kW+ te moeten gaan leveren... Maar het gebeurd mij bijna dagelijks.
Ik heb zon gevoel dat de auto ook kijkt naar hoe snel je het pedaal intrapt. Als ik wat rustiger naar vol gas ga dan blijft hij vaak elektrisch rijden. Als ik in een keer het paneel diep intrap dan gaat volgens mij de motor sneller aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JackBigBoss schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:08:
[...]

De motor heeft vermoed ik gewoon een elektrische oliepomp om alvast de olie te laten circuleren voordat er gestart wordt. Ook zie ik vaak de temperatuur van de motor al oplopen voordat ie uberhaupt een rondje gedraaid heeft, dus ik vermoed ook dat de motor en accu een deel van hun warmte delen. De twee koelvloeistofreservoirs zitten ook aan elkaar vast onder de motorkap :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Ik lees wel eens iets als 'inmiddels 10000km gereden waarvan 8200 elektrisch'. Hebben die mensen met de hand meegeschreven of staat dat ergens? Ik kan het zo in het display nergens vinden, alleen die van de laatste rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Je hebt drie boordcomputers, 'deze rit', 'boordcomputer 1' en 'boordcomputer 2'. Kan zijn dat je deze op je instrumentenpaneel onder instellingen > display > schermen aan moet vinken.

Ik gebruik bijvoorbeeld deze rit om uiteraard deze rit bij te houden, BC1 om het verbruik op de tank bij te houden en BC2 om het over-all verbruik in mijn bezit bij te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:08

Arno

PF5A

Gaat het automatisch dat er een splitsing is tussen electrisch rijden en op de brandstofmotor?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
De splitsing zit tussen volledige elektrische kilometers en alle kilometers. Dat gaat gewoon vanzelf. Hybride kilometers waar er deels je brandstof motor en deels je elektromotor worden aangesproken worden niet opgeteld bij elektrische kilometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Behalve als je je gas loslaat en de brandstofmotor daarom weer uit gaat. Dan telt hij dat wel als elektrische kilometers. Vind dat zelf wat misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
x0z8_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:30:
De splitsing zit tussen volledige elektrische kilometers en alle kilometers. Dat gaat gewoon vanzelf. Hybride kilometers waar er deels je brandstof motor en deels je elektromotor worden aangesproken worden niet opgeteld bij elektrische kilometers
Het gaat idd vanzelf. Alle kilometers die je rijdt en de motor uit is worden als elektrische kilometers geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:03

EiT

Iemand ervaring met de NEXTBASE Dashcam 380GWX? Deze wordt door Ford aangeboden als accessoire.

Zat zelf te denken aan de VIOFO A139 Pro. Vraag mij alleen af waar ik die kan laten inbouwen, verwacht niet dat de Ford dealer dit doet.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

rekel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:05:
[...]

Het gaat idd vanzelf. Alle kilometers die je rijdt en de motor uit is worden als elektrische kilometers geteld.
Ik vond de verhouding electrisch/benzine al wel erg gunstig uit de diverse reviews!
Uit dezelfde reviews blijkt met de juiste instellingen (eco en volle accu) wel hele gunstige verbruiksgegevens op de lange vakantieritten zonder stekkeren, 1l 18-20km ! :). Komt ook wel overeen met de Rav4 van mijn ouders, die halen dat ook met gemak als je geen 130+ rijdt. (Zelfde Atkinson). De accu fungeert ook goed als buffer/opslag tijdens remmen.

Mijn Focus '19 is minder zuinig, met 300kg minder en 1.0 driecilinder die op de snelweg 1 cilinder uitschakelt.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2024 18:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
[/quote]Ik vond de verhouding electrisch/benzine al wel erg gunstig uit de diverse reviews!
Uit dezelfde reviews blijkt met de juiste instellingen (eco en volle accu) wel hele gunstige verbruiksgegevens op de lange vakantieritten zonder stekkeren, 1l 18-20km ! :). Komt ook wel overeen met de Rav4 van mijn ouders, die halen dat ook met gemak als je geen 130+ rijdt. (Zelfde Atkinson). De accu fungeert ook goed als buffer/opslag tijdens remmen.

Mijn Focus '19 is minder zuinig, met 300kg minder en 1.0 driecilinder die op de snelweg 1 cilinder uitschakelt.
[/quote]

Ik vind de Kuga met lege accu erg zuinig, rij zomaar, bij een mix van binnendoor wegen en snelweg overdag, tussen de 1 op 18 en 1 op 22. Moet ik dus geen lange ritten met 130 op de snelweg rijden trouwens, dan is het eerder 1 op 16.
Mei - juni met de caravan naar Zuid Frankrijk geweest, met maar heel weinig solo km’s. 2337 km totaal, waarvan 478,8 km elektrisch en een gemiddeld verbruik van 9,0 lt/100 km. Thuis met volle accu vertrokken en nergens meer geladen. Buiten de Rav4 zijn er denk ik weinig gelijkwaardige auto’s die dit halen.

Een vriend heeft een Kia Sportage phev en een wat kleinere en lichtere caravan. Hij rijdt ook tussen de 90 en 95 km/u en haalt 1 op 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rekel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:42:
[/quote]Ik vond de verhouding electrisch/benzine al wel erg gunstig uit de diverse reviews!

[/quote]

Ik vind de Kuga met lege accu erg zuinig, rij zomaar, bij een mix van binnendoor wegen en snelweg overdag, tussen de 1 op 18 en 1 op 22. Moet ik dus geen lange ritten met 130 op de snelweg rijden trouwens, dan is het eerder 1 op 16.
Mei - juni met de caravan naar Zuid Frankrijk geweest, met maar heel weinig solo km’s. 2337 km totaal, waarvan 478,8 km elektrisch en een gemiddeld verbruik van 9,0 lt/100 km. Thuis met volle accu vertrokken en nergens meer geladen. Buiten de Rav4 zijn er denk ik weinig gelijkwaardige auto’s die dit halen.

Een vriend heeft een Kia Sportage phev en een wat kleinere en lichtere caravan. Hij rijdt ook tussen de 90 en 95 km/u en haalt 1 op 7.
1 op 16 is nog redelijk onzuinig vergeleken met diverse eigenaars die hun ervaringen delen op Autoweek.
Rijd jij met volle accu weg en eco stand? Bij een lege accu werkt het regenereren veel minder. En 18/19" velgen helpt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
Sport_Life schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:29:
[...]

1 op 16 is nog redelijk onzuinig vergeleken met diverse eigenaars die hun ervaringen delen op Autoweek.
Rijd jij met volle accu weg en eco stand? Bij een lege accu werkt het regenereren veel minder. En 18/19" velgen helpt ook.
Thuis altijd met een volle accu weg en rij in principe altijd in de eco stand. En onze auto heeft 18 inch velgen.
Mijn ervaring is dat het met 130 à 140 km/u erg hard omhoog gaat met het verbruik t.o.v 100 à 105. Je rijdt dan ook niet meer puur elektrisch terwijl dat bij 100 regelmatig gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Sport_Life schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:29:
[...]

Rijd jij met volle accu weg en eco stand? Bij een lege accu werkt het regenereren veel minder.
Is dat echt zo? Een 'lege' accu heeft nog 15 10% lading. Snap niet waarom deze minder zou opladen dan zeg een 50% volle batterij.
Bij de meeste accu's gaat laden juist langzamer naarmate deze voller raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Propheticus schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:54:
[...]

Is dat echt zo? Een 'lege' accu heeft nog 15% lading. Snap niet waarom deze minder zou opladen dan zeg een 50% volle batterij.
Bij de meeste accu's gaat laden juist langzamer naarmate deze voller raakt.
Ik had het ergens gelezen van iemand die het uitgebreide heeft getest.
Het klinkt voor mij ook wel logisch, maar ik heb weinig verstand van auto's :+.
Nu krijg ik regelmatig de vraag hoe je nu met een PHEV moet rijden op langere afstanden. Wel deze vraag heb ik mezelf heel serieus genomen en echt beginnen uitdokteren hoe en wat, en ik ben tot volgende conclusie gekomen, en let op, dit is vooral voor de langere afstanden waar het batterijpakket niet voldoende is voor de gehele afstand.

Ik laad ‘s nachts de batterij tot 100% op, bij vertrek ze ik de wagen in Eco modus en nu het belangrijkste, de EV stand op EV-Later, wat er nu gebeurt is dat de wagen een slot legt op je batterij en bijvoorbeeld zich gaat vastzetten op 90% batterij, nu gaat de wagen sneller de motor inschakelen want hij mag niet onder de 90% gaan en dat doet hij ook niet, maar elk cm energie die hij dan terug wint (en vandaar de eco stand, want regenereren doet hij veel beter dan) gaat de batterij ook opslagen, maar ook meteen gebruiken tot hij weer aan die 90% zit, en zo heel de rit lang. Nu zeggen veel mensen : ‘ laat de auto toch in normaal stand’ maar daar zit hem net het addertje, de eerste 40-50km gaan elektrisch zijn tot de batterij leeg is en dan gaat hij werken als een hybride voertuig, maar ik heb dus na veel testen gemerkt dat wanneer de batterij leeg is, de wagen minder energie kan opslagen en dan maak ik de vergelijking. Je remt en wint 1km terug, met die 1 km kan je dan maar 300 of 400m rijden als de batterij leeg is, maar op de manier die ik hierboven hanteer, is die 1km teruggewonnen ook bijna 1km effectief rijden, dus op een lege batterij wint hij wel energie terug maar die energie vliegt er veel sneller door dan wanneer er nog redelijk veel in de batterij zit. Hierdoor zijn wij nu in Tsjechië aangekomen met 3 personen, een bomvolle wagen met bagage en een verbruik van 4.9l/100km met enkel een volle batterij te zijn vertrokken, 950km gereden en toch 320km elektrisch afgelegd. Echt knap voor een wagen die in zijn totaliteit over de 2000kg gaat. En op autosnelweg gewoon 120-130 aangehouden op cruise control.
https://www.autoweek.nl/r...ga-2-5-phev-st-line-2023/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
@Sport_Life Ah, het gaat wellicht om de belastbaarheid van de accu als je deze weer aanspreekt in een bijna-leeg toestand. Die is natuurlijk minder als deze zeer leeg is.
Nuttige tips dit. Voor langere ritten zou ik dan bijv. rond de 40-50% charge EV-later inschakelen en ~25-30km voor aankomst weer op normaal/ev-nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik merk juist een ander effect.

Als ik 's-ochtends wegrijd met volle accu en dan b.v. het gaspedaal los laat, dan remt 'ie uiteraard wat af. Maar slechts in zeer geringe mate. Ik moet dan altijd zelf nog bijremmen om b.v. een bochtje te nemen.
(rijdende in bebouwde kom, 55km/h op de cc)

Terwijl 's-middags terug naar huis, met op het einde van de rit nog slechts ca. 10km rijbereik, het afremmen bij pedaal los laten veel sterker werkt.
Dus? :? Wat daar nou precies het algoritme achter is?

Want recupereren is recupereren, zou je denken... of toch niet.
Afhankelijk van hoeveel energie de auto terug 'kwijt' kan in de HV-accu?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@ehtweak regeneren is lastiger met een volle accu. Er zwerft ergens op Youtube een mooi filmpje van Elon Musk rond waarin hij de vraag beantwoord waarom een vollere accu steeds langzamer laadt. In essentie trekt hij de vergelijking met het vullen van een zaal met mensen, waarbij iedereen een willekeurige stoel moet vinden. In het begin is dat heel makkelijk, voor mensen die later binnen komen wordt dat een zoektocht die meer tijd kost. Zo werkt het ook met een accu.

Een accu die vol is kan gewoon minder snel energie kwijt en dan remt ie ook minder snel af.

@Propheticus ik denk niet dat de belastbaarheid van de accu hier een rol speelt. In geen enkele elektrische auto betekend een 'lege accu' letterlijk een lege accu. Die begrenzing zit in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:12
Bij een volle accu zal de auto niet of minder regenereren. Dit merk je ook als je de L gebruikt, dan gaat nl de benzine motor aan om meer af te remmen. Pas bij ongeveer 80% accu ben je van dit aanspringen de benzinemotor verlost. Die 20% ruimte van de accu is nodig om de regenereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Glashelder schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:03:
@Propheticus ik denk niet dat de belastbaarheid van de accu hier een rol speelt. In geen enkele elektrische auto betekend een 'lege accu' letterlijk een lege accu. Die begrenzing zit in de software.
Dat is dan ook wat ik in eerste instantie aanhaalde. Een vrij lege (<15%) accu heeft toch echt minder voltage en power dan een vollere. Ook zal er minder ruimte zijn om even tijdelijke piekvraag op te vangen als de softwarematige 0 (werkelijk 10%) al bereikt is dan dat je bijv. rond de 50% zit.

De discussie gaat hier vervolgens over het andere uiterste, helemaal 100% (softwarematig, 85% in werkelijkheid) vol. Dat is juist weer lastig opladen. Ev-later gebruikt daarom ook de accu tot 80% en houdt deze dan pas vast.

Anders gezegd:
Bij een lage state of charge neemt de interne weerstand tegen ontladen toe.
Bij een hoge state of charge neemt de interne weerstand tegen opladen toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
FerryHidden schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:43:
Is er een tooltje of website beschikbaar om snel te bepalen of het goedkoper is om onderweg (bij publieke laadpalen) te laden, of toch maar gewoon op benzine verder te rijden?

Ik zag bijvoorbeeld een openbare laadpaal met een stroomprijs van 0,59 euro per kwh. Thuis laad ik voor 0,25 euro. Mijn gevoel zegt dat dat ik die laadpaal beter kan mijden en op benzine verder moet rijden zodra de accu leeg is.
Beter laat dan nooit: heb zelf snel een omslag punt calculator ding in elkaar geknutseld https://phev-costs-calculator.pages.dev/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ehtweak schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:18:
Ik merk juist een ander effect.

Als ik 's-ochtends wegrijd met volle accu en dan b.v. het gaspedaal los laat, dan remt 'ie uiteraard wat af. Maar slechts in zeer geringe mate. Ik moet dan altijd zelf nog bijremmen om b.v. een bochtje te nemen.
(rijdende in bebouwde kom, 55km/h op de cc)

Terwijl 's-middags terug naar huis, met op het einde van de rit nog slechts ca. 10km rijbereik, het afremmen bij pedaal los laten veel sterker werkt.
Dus? :? Wat daar nou precies het algoritme achter is?

Want recupereren is recupereren, zou je denken... of toch niet.
Afhankelijk van hoeveel energie de auto terug 'kwijt' kan in de HV-accu?
Bij ‘‘s ochtends wegrijden met een volle accu heb ik dit ook. Er kan gewoon geen stroom in de accu worden geladen omdat die nog vol is. Dus rij je vrijwel met dezelfde snelheid door. Pas wanneer er voldoende stroom verbruikt is (ik las hierboven 20%) kan de auto weer stroom recupereren. Druk je voor die tijd de “L” knop in dan gaat de motor even aan om daar op af te remmen.
Geen algoritme denk ik maar puur natuurkundig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

x0z8_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Beter laat dan nooit: heb zelf snel een omslag punt calculator ding in elkaar geknutseld https://phev-costs-calculator.pages.dev/
Grappig ding , ik gebruik meestal Excel voor dit soort calculaties :P.
Je zou eigenlijk een extra variabel toe moeten voegen namelijk buiten temperatuur. Bij 0 graden is de accu capaciteit 75% , bij 20 graden 100% .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x0z8_
Sport_Life schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Grappig ding , ik gebruik meestal Excel voor dit soort calculaties :P.
Je zou eigenlijk een extra variabel toe moeten voegen namelijk buiten temperatuur. Bij 0 graden is de accu capaciteit 75% , bij 20 graden 100% .
Goeie, ik misbruikte tot nu toe het Electricity Usage veld door dit te verhogen maar eigenlijk klopt het niet helemaal nog. Zal het inbouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
En misschien een break-even punt berekenen?
Bezinekosten per 100km / kWh verbruik per 100km = break-even € per kWh

e.g. bij 5.5L/100km en een literprijs van €2 & 20kWh/100km:
11/20 = €0.55/kWh --> Pas onder deze prijs is het voor je portemonnee interessant (publiek) te laden. Denk ook aan je transactiekosten, bij 11kWh laden en 34cent toch al snel 3cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 11:35
Voor mensen met de nieuwe Kuga, werd deze nu geleverd inclusief Granny en Type2 -> Type2 kabel tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
sorted.bits schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:22:
Voor mensen met de nieuwe Kuga, werd deze nu geleverd inclusief Granny en Type2 -> Type2 kabel tegenwoordig?
"Standaarduitrusting
Oplaadkabel publiek Mennekes 1-fase en
oplaadkabel thuisstopcontact 8-10A 1 fase"
https://www.ford.nl/conte...PL-ford_new_kuga_phev.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STline-X
  • Laatst online: 01-08-2024
Goedeavond,
Afgelopen vrijdag nieuw model Ford Kuga STline-X gekregen. Super auto!
Echter nu ruzie met DAB/Spotify. Zodra Android verbinding tot stand komt na starten vd auto, begint Spotify vanuit de Android verbinding vd GSM. Als ik deze terugzet op DAB en de Spotify op de GSM afsluit(ook als app op de achergrond), auto uitzet, daarna start, dan begint de DAB tot de Android verbinding er is en dan komt de Spotify verbinding weer tot stand. In de instellingen van Spotify onder "auto" al wijzigingen geprobeerd maar dit helpt niet.
Iemand met dezelfde ervaring en een oplossing?
Groet, Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
STline-X schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:20:
Goedeavond,
Afgelopen vrijdag nieuw model Ford Kuga STline-X gekregen. Super auto!
Echter nu ruzie met DAB/Spotify. Zodra Android verbinding tot stand komt na starten vd auto, begint Spotify vanuit de Android verbinding vd GSM. Als ik deze terugzet op DAB en de Spotify op de GSM afsluit(ook als app op de achergrond), auto uitzet, daarna start, dan begint de DAB tot de Android verbinding er is en dan komt de Spotify verbinding weer tot stand. In de instellingen van Spotify onder "auto" al wijzigingen geprobeerd maar dit helpt niet.
Iemand met dezelfde ervaring en een oplossing?
Groet, Ron
Gefeliciteerd met de nieuwe auto, hoelang heb je moeten wachten? Heb de mijne de eerste week van mei besteld. Nog niets gehoord jammer genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propheticus
@STline-X In android instellingen onder "verbonden apparaten" naar "android auto" (of daar gewoon op zoeken) en dan de optie "muziek automatisch starten" uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:03

EiT

michael86 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:44:
[...]

Gefeliciteerd met de nieuwe auto, hoelang heb je moeten wachten? Heb de mijne de eerste week van mei besteld. Nog niets gehoord jammer genoeg.
Heb je wel een voorraadmodel besteld of een afwijkende kleur? (28+ weken levertijd ) Wij hebben een blauwe besteld met bepaalde opties die wij niet nodig hebben (o.a. 19” velgen) i.v.m. levertijd. Wilde de auto binnen 4-6 weken hebben en heb binnen 5 min contract getekend zonder proef te rijden. Voorwaarde was dat deze snel leverbaar was.

Nu is er bij de dealer wel een chassisnummer bekend, maar zie ik hem nog steeds niet in mijn Ford profiel wat ik wel vreemd vind. Begin mij wel zorgen te maken, heb deze auto helaas niet bij mijn vaste dealer gekocht i.v.m. inruil, haast en afstand (zit meer dan 50km verderop)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael86
EiT schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Heb je wel een voorraadmodel besteld of een afwijkende kleur? (28+ weken levertijd ) Wij hebben een blauwe besteld met bepaalde opties die wij niet nodig hebben (o.a. 19” velgen) i.v.m. levertijd. Wilde de auto binnen 4-6 weken hebben en heb binnen 5 min contract getekend zonder proef te rijden. Voorwaarde was dat deze snel leverbaar was.

Nu is er bij de dealer wel een chassisnummer bekend, maar zie ik hem nog steeds niet in mijn Ford profiel wat ik wel vreemd vind. Begin mij wel zorgen te maken, heb deze auto helaas niet bij mijn vaste dealer gekocht i.v.m. inruil, haast en afstand (zit meer dan 50km verderop)
Ik heb er 1 zelf samengesteld, dus het zou 3 tot 4 maanden duren ongeveer. Maar bij mijn vorige auto's kreeg ik na een paar weken wel de productie datum te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EiT schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Nu is er bij de dealer wel een chassisnummer bekend,
Als het VIN# al bekend is, dan 'bestaat' je auto in feite al.
M.a.w. die is ergens tussen Valencia en jouw huis onderweg... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STline-X
Propheticus schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:00:
@STline-X In android instellingen onder "verbonden apparaten" naar "android auto" (of daar gewoon op zoeken) en dan de optie "muziek automatisch starten" uitzetten.
Bedoel je op de GSM of in de Kuga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STline-X
michael86 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:44:
[...]

27 maart besteld bij Wassink lease.
Standaardkleur bursting green, met Winter Pack, reservewiel en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
STline-X schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:17:
[...]

In Android, op je telefoon dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

STline-X schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:37:
[...]

27 maart besteld bij Wassink lease.
Standaardkleur bursting green, met Winter Pack, reservewiel en trekhaak
Lijkt op de mijne, ik heb alleen pano dak erbij besteld. Hopelijk in oktober bij de dealer :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jeetje zeg, nooit geweten dat het zo moeilijk zou zijn om een simpele vraag te stellen bij een Ford garage.

Zucht... :-(

Ben op zoek naar zo'n (thuiskomer) reservewiel set (wiel + krik + wielmoersleutel) voor onze Kuga.

Heb drie verschillende Ford garages in de buurt gebeld, gelijk geprobeerd het magazijn aan de lijn te krijgen. Maar die nemen niet op. Dan word je vervolgens doorgeschakeld naar het klantencontactcentrum (whatever that may be ;w ).
En die noteren je vraag, maar aan de reactie blijkt duidelijk dat men niet echt begrijpt wat je wil bestellen.
Doe ik zelf de suggestie van "dit is mijn kenteken, daarvoor wil ik graag zo'n thuiskomerset die in de uitsparing in de kofferbak past, rond de gewone 12V accu".
Nou... dat is heel moeilijk en lastig hoor meneer, dat moet nog uitgezocht worden.

Afijn, op die terugbelacties zit ik nog steeds te wachten.
Hoe moeilijk kan het zijn? 8)7

Of weet iemand anders wellicht een online toko of anderszins mogelijkheid om 'gewoon', zonder gedoe, zo'n setje te bestellen?

Ik ga vanmiddag nog een keer proberen fysiek langs te gaan bij een garage om het er plekke irl te vragen,
Maar meestal is er na afloop van mijn werktijd niemand meer aanwezig die de vraag kan beantwoorden c.q. wil/kan helpen. Dus vandaar dat ik het telefonisch probeerde. Maar wat een mijl-op-zeven is dat zeg. ;(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

ehtweak schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:00:
Jeetje zeg, nooit geweten dat het zo moeilijk zou zijn om een simpele vraag te stellen bij een Ford garage.

Ben op zoek naar zo'n (thuiskomer) reservewiel set (wiel + krik + wielmoersleutel) voor onze Kuga.

Heb drie verschillende Ford garages in de buurt gebeld, gelijk geprobeerd het magazijn aan de lijn te krijgen. Maar die nemen niet op. Dan word je vervolgens doorgeschakeld naar het klantencontactcentrum (whatever that may be ;w ).
En die noteren je vraag, maar aan de reactie blijkt duidelijk dat men niet echt begrijpt wat je wil bestellen.
Doe ik zelf de suggestie van "dit is mijn kenteken, daarvoor wil ik graag zo'n thuiskomerset die in de uitsparing in de kofferbak past, rond de gewone 12V accu".
Nou... dat is heel moeilijk en lastig hoor meneer, dat moet nog uitgezocht worden.

Of weet iemand anders wellicht een online toko of anderszins mogelijkheid om 'gewoon', zonder gedoe, zo'n setje te bestellen?

Ik ga vanmiddag nog een keer proberen fysiek langs te gaan bij een garage om het er plekke irl te vragen,
Maar meestal is er na afloop van mijn werktijd niemand meer aanwezig die de vraag kan beantwoorden c.q. wil/kan helpen. Dus vandaar dat ik het telefonisch probeerde. Maar wat een mijl-op-zeven is dat zeg. ;(
https://www.thuiskomer24....-krik-opbergzak-voor-krik ?
(Ook voor andere uitvoeringen te vinden, geen idee of het een betrouwbare site is)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Resistor Dank voor de link.

Alleen zie ik er niet duidelijk bij staan of het passend is voor die uitsparing in de kofferbak van de Kuga PHEV.
Ik zal wel een vraag stellen hierover.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_

Ik weet niet hoe ver je van Wageningen woont, maar Broekhuis Ford Wageningen is voor mij nooit vies van een beetje uitzoek werk, ook als het niet standaard op de auto zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel

Volgens mij moet een reservewiel bij het bestellen van de auto opgegeven worden ivm een aanpassing in de kofferbak. Durf niet te zeggen of dat achteraf nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:38:
[...]

Volgens mij moet een reservewiel bij het bestellen van de auto opgegeven worden ivm een aanpassing in de kofferbak. Durf niet te zeggen of dat achteraf nog kan.
Nu maak je me nieuwsgierig; wat zou er dan aangepast moeten worden?

Voor zover ik kan zien zit er gewoon ruimte al helemaal voor gemodelleerd onder die plank van de kofferbak.
Zo'n ruime uitsparing rond de, in het midden geplaatste 12V accu.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STline-X
STline-X schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Gevonden. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ehtweak schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Nu maak je me nieuwsgierig; wat zou er dan aangepast moeten worden?

Voor zover ik kan zien zit er gewoon ruimte al helemaal voor gemodelleerd onder die plank van de kofferbak.
Zo'n ruime uitsparing rond de, in het midden geplaatste 12V accu.
Heb even 2 foto’s gemaakt hoe het bij mij er in ligt.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4KZEKMHkDAqEK_DtFdqJMEarVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICxHu5I9LTXMOx0jUEVLpVXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxK2hBjYV-98p4PH-fJ-sFJpflg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXa2wiBWbCn8UONus6Bze7X7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STline-X
Arno schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Lijkt op de mijne, ik heb alleen pano dak erbij besteld. Hopelijk in oktober bij de dealer :)
Alvast veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Voor nu nog even in een Kodiaq verplaatsen tot die binnen is :P

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchacho
  • Laatst online: 08-06 18:59
Ik lees al even mee op dit draadje, zelf in afwachting van een ST Line X in het wit met winter pack. Kan niet wachten, nog 1.5 maand voorpret!
ehtweak schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Als het VIN# al bekend is, dan 'bestaat' je auto in feite al.
M.a.w. die is ergens tussen Valencia en jouw huis onderweg... ;)
Dit was in ons geval niet helemaal waar, de dealer had diverse samenstellingen al in bestelling staan (mede daarom een mooie “deal” kunnen krijgen). Na de afronding van alle administratie heeft de verkoper de auto erbij gezocht in het systeem en daarin was het vin nummer al bekend (dit was begin/medio juni). Er stond in hetzelfde overzicht dat de auto op 11 juli geproduceerd zou worden en op 24 augustus bij de dealer binnen zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Per 1 januari vervalt de bpm korting, betekent dat dan meteen een prijsverhoging op nieuwe PHEV auto's ? Ik had wel wat reclame verwacht van oa de Kuga mbt deze korting tot einde jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:51:
Per 1 januari vervalt de bpm korting, betekent dat dan meteen een prijsverhoging op nieuwe PHEV auto's ?
En niet te vergeten, de MRB gaat omhoog!

mits alle plannen van de overheid doorgaan... je weet 't maar nooit... ;)
Ik had wel wat reclame verwacht van oa de Kuga mbt deze korting tot einde jaar.
Wat niet is, kan nog komen.

leesvoer:
https://www.activlease.nl...ar-is-om-over-te-stappen/
https://www.rijksoverheid...elastingvoordelen-klimaat

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 17-07-2024 23:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Ik had gedacht dat de plug-in aanzienlijk duurder zou worden per 1-1-2025, maar zoals ik het hierboven lees wordt het waarschijnlijk dus maar 200 euro. Maar er kan nog van alles veranderen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:01:
[...]

En niet te vergeten, de MRB gaat omhoog!

mits alle plannen van de overheid doorgaan... je weet 't maar nooit... ;)

[...]

Wat niet is, kan nog komen.

leesvoer:
https://www.activlease.nl...ar-is-om-over-te-stappen/
https://www.rijksoverheid...elastingvoordelen-klimaat
MRB gaat van 50 naar 100 per maand (uiteindelijk in 2026), betaal nu 65 voor mijn Focus dus 35 euro extra vind ik alles meevallen.
Rav4 en veel BEV auto's zijn duurder in MRB straks.

Overigens eindigt in 2027 ook het salderen dus dan kan ik mooi het overschot van mijn 26 pv panelen direct de auto in pompen. Rijd ik het grootste deel van het jaar gratis.

Bpm op de Focus is 3600 , dus dat zal op de PHEV ook wel minstens zo hoog zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 18-07-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Sport_Life schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 06:45:
[...]

MRB gaat van 50 naar 100 per maand (uiteindelijk in 2026), betaal nu 65 voor mijn Focus dus 35 euro extra vind ik alles meevallen.
Ook zonder Focus ter vergelijk gaat hij nog steeds van 50 naar 100 per maand.. Ik vind dat niet meevallen!
Overigens eindigt in 2027 ook het salderen dus dan kan ik mooi het overschot van mijn 26 pv panelen direct de auto in pompen. Rijd ik het grootste deel van het jaar gratis.
Mijn kabel is maar 6 meter. Daarmee redt ik het kantoor niet :/

[ Voor 10% gewijzigd door WaterFire op 18-07-2024 09:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudy86
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRLsBBASL4TJ37KfbjC-wud8qy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgVM4OEvOHcxFckT3GemBjR7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDq3l6-ZQDLIJt1KzRDerSUmtaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3UMF4mbd9iwog0liblhucyc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0UKJi48pIWXr3-953zI8ULQaxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMwhy9B1NVMaOfdGvEjf0o3S.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn 1e Ford, ben heel benieuwd!

In februari besteld bij Wensink Arnhem. Op verzoek vanwege huidige Private Lease levering in oktober. Echter was hij er 2 weken geleden ineens al! Volgende week vrijdag ophalen😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50
Waar worden de Kuga’s tegenwoordig gemaakt?
Ik dacht zelf alleen in Valencia.
Ik heb een Kuga besteld op 08-07 en als ik het VIN nummer op zoek staat er dat hij/zij uit een fabriek in Keulen komt.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
rmr1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:25:
Ik heb een Kuga besteld op 08-07 en als ik het VIN nummer op zoek staat er dat hij/zij uit een fabriek in Keulen komt.
Het Ford Cologne Electric Vehicle Center is volgens het web alleen voor EV auto's, dus ik denk dat ze allemaal uit Valencia komen. Het lijkt me dat dit 'de' fabriek van Ford is in Keulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Correct! Volgens Ford zelf:
https://media.ford.com/co...oducts/suv/kuga/kuga.html

...New Kuga is built in Europe at Ford’s advanced Valencia plant in Spain...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:32
Waar kan je terug vinden wat de status is van je VIN nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50
https://shop.ford.com/vehicleordertracking#/

Het 8e karakter van het VIN nummer geeft aan waar de auto gemaakt is.
In de eerste instantie keek ik naar het 2e karakter die gaf aan Ford Werke Koln.

Maar het 8e karakter geeft aan “Valencia”

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Pagina: 1 ... 18 ... 42 Laatste