x0z8_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:04:
[Afbeelding]
80km… hier worden we blij van. Gisteren 76km range en effectief 72
:strip_exif()/f/image/o1O78dXaZBMSiky3lqfnHlda.jpg?f=fotoalbum_large)
De MK3 met 1500 kg aan de haak, rijdt als een tierelier. Heb niet eerder zo’n fijne trekauto gehad. In stand EV-later bewaar je ongeveer 80% accu en op een flinke helling omhoog merk je meteen die extra 235 Nm van de elektra motor. Aangezien je ook weer de helling af gaat, wordt door het regenereren de accu weer bijgeladen en zal je nooit met een lege accu “buffer” komen te staan.nooberke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:40:
[...]
Interessant hoe positief te zijn, bij de test van de vorige generatie waren ze dat een stuk minder...Kan mij niet voorstellen dat er veel aan het onderstel veranderd is.
Het beperkte koppel van de Atkinson motor lijkt mij toch niet bepaald ideaal voor het trekken van een zware caravan...op een stevige snelweghelling zal de benzinemotor flink aan de bak moeten. Als je meer power nodig hebt dan de motor kan leveren zal ook de accu "buffer" ooit leeg raken.
De MK4 heeft nog 18 pk meer en een elektro motor met een koppel van 320 Nm + koppel benzinemotor 200 Nm, waardoor dit model 2100 kg mag trekken t.o.v. de MK3 1500 Kg.
Ik heb nog geen één keer meegemaakt dat ik meer power nodig had dan de motor kan leveren. Nu voor de 5e keer ermee naar zuid Frankrijk gereden, geen enkel probleem met wat voor helling dan ook. Onze caravan houden we op een asdruk van ongeveer 1500 kg met een kogeldruk van 90 à 95 kg. Betere trekker dan onze vorige megane diesel en 5008 1.6 thp, heel erg tevreden.nooberke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:40:
[...]
Het beperkte koppel van de Atkinson motor lijkt mij toch niet bepaald ideaal voor het trekken van een zware caravan...op een stevige snelweghelling zal de benzinemotor flink aan de bak moeten. Als je meer power nodig hebt dan de motor kan leveren zal ook de accu "buffer" ooit leeg raken.
Vignale en St line X gaan we proberen.
[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 27-06-2024 23:37 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
"Ook het totale koppel is hoger dan voorheen: de benzinemotor heeft nog altijd 200 Nm aan koppel, maar bij de elektromotor steeg het van 235 naar 320 Nm, 135 procent meer."
Oeps rekenfoutje, is iets van 40% meer een geen 135 %.
Maar toch. zat power.
Op de vering letten. Ik vond de st line minder fijn en heb een titanium x gekocht.Sport_Life schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:36:
Zaterdag proefrit in een Kuga uit 2023 iemand nog tips?
Mijn ouders rijden met 1200kg, hebben ook nog nooit plankgas gegeven... Maar ondanks de relatief lichte en smalle (2,13) caravan en lage kruissnelheid rijden ze maar 350km op 35/40 liter.rekel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:58:
[...]
Ik heb nog geen één keer meegemaakt dat ik meer power nodig had dan de motor kan leveren. Nu voor de 5e keer ermee naar zuid Frankrijk gereden, geen enkel probleem met wat voor helling dan ook. Onze caravan houden we op een asdruk van ongeveer 1500 kg met een kogeldruk van 90 à 95 kg. Betere trekker dan onze vorige megane diesel en 5008 1.6 thp, heel erg tevreden.
Vooral de souplesse van de aandrijflijn en het gemak van de ACC en automaat bevallen heel goed.
Ik vond de ST line X maandag prima rijden, maar ik heb (nog even) een Captur als voorloper, dat is net een baha truck qua veringjerh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:52:
[...]
Op de vering letten. Ik vond de st line minder fijn en heb een titanium x gekocht.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Rammeltjes... Klinkt misschien stom maar bij mij is de hele achterbank eruit gehaald en opnieuw geplaatst vanwege rammeltjes. Werd er gek van. Maar nu is het over....Sport_Life schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:36:
Zaterdag proefrit in een Kuga uit 2023 iemand nog tips?
Het Sync3 systeem, kijken of dat een beetje vlot werkt.
Verder de standaard dingen als schades, zit alles recht, banden, rijgeluiden (cupping), werkt alles etc, en zeker niet het minst belangrijkste: zit je lekker en rijd je lekker!
Veel plezier 😃.
Ja om vervolgens net aan 60km te halenSgt_Pepper schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 00:19:
[...]
[Afbeelding]
Met deze temperaturen wordt het met de dag meer.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Die rammeltjes achterin....bij mij elke keer de gordels, ik heb er zelf een stuk rubber in geplakt, heerlijk rustig nu...Ginger Tosser schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:28:
[...]
Rammeltjes... Klinkt misschien stom maar bij mij is de hele achterbank eruit gehaald en opnieuw geplaatst vanwege rammeltjes. Werd er gek van. Maar nu is het over....
Het Sync3 systeem, kijken of dat een beetje vlot werkt.
Verder de standaard dingen als schades, zit alles recht, banden, rijgeluiden (cupping), werkt alles etc, en zeker niet het minst belangrijkste: zit je lekker en rijd je lekker!
Veel plezier 😃.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik begon de dag met 87 op de GOM, in de praktijk 72KM volledig elektrisch snelweg gereden
Klopt dit verhaal? Kan me niet voorstellen dat de auto in 1 jaar 20km minder rijdt ?
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2024 18:00 ]
Hoever kom jij nu op een volle batterij? Vraag me af of het panorama dak nog invloed heeft ivm gewicht.JackBigBoss schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:46:
[...]
In mijn '23 Vignale ook, erg fijn.
(mijn vrouw is 1.57 en ik 1.85, dat scheelt nogal!)
Panorama dak heb ik ook, eerlijk gezegd niet vaak open maar vind het wel fijn voor het licht en de "beleving" op de achterbank.![]()
Ook de trekhaak gebruik ik redelijk vaak. Van de zomer gaan we voor het eerst met de caravan op vakantie met deze auto, ik ben wel heel benieuwd hoe hij zich gedraagd.
Kom van een Skoda Superb met 2.0TDI, die kon behoorlijk ver rijden op een volle tank diesel, dat is nu nog niet de helft dus ben benieuwd hoeveel km ik met een volle tank kan rijden nu.
Oh man, dit... ik ga dit weekend eens even knutselen, want de gordel rechts achterin.vanderv schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:25:
[...]
Die rammeltjes achterin....bij mij elke keer de gordels, ik heb er zelf een stuk rubber in geplakt, heerlijk rustig nu...
Ook, mijn vorige Kuga (van 2021) had een raar loeiend geluid bij de airco, als het heel warm was buiten (wanneer hij hard moet werken gok ik dan), paar keer mee bij de garage geweest, uiteindelijk toen de auto ingeruild voor mijn huidige uit 2023.
Deze heeft het ook wanneer het warm is! Dit is allemaal pre-facelift dus, maar ik was benieuwd naar de mensen met een facelift model of dit nog steeds aanwezig is.
sorted.bits schreef op zondag 30 juni 2024 @ 07:47:
[...]
Oh man, dit... ik ga dit weekend eens even knutselen, want de gordel rechts achterin.
Ook, mijn vorige Kuga (van 2021) had een raar loeiend geluid bij de airco, als het heel warm was buiten (wanneer hij hard moet werken gok ik dan), paar keer mee bij de garage geweest, uiteindelijk toen de auto ingeruild voor mijn huidige uit 2023.
Deze heeft het ook wanneer het warm is! Dit is allemaal pre-facelift dus, maar ik was benieuwd naar de mensen met een facelift model of dit nog steeds aanwezig is.
Die paar kg op bijna 2 ton? Mwah... dat maakt weinig verschil.Sport_Life schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:15:
[...]
Vraag me af of het panorama dak nog invloed heeft ivm gewicht.
Vooral optrekken en 'sportief' rijden vreet stroom.
Een verkoper die garantie geeft op het elektrisch bereik?Sport_Life schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:55:
Krijg van hem garantie dat het elektrische bereik 60/65km is (zwart op wit ).
Klopt dit verhaal?
Tuurlijk...

1. hoe denk je dat ooit te verifiëren? Want het uiteindelijke bereik is afhankelijk van zoveel factoren.
En wat er in het display staat, moet je ook met een flink pak zout nemen.
2. en, als je al kunt aantonen, dat het bereik niet gehaald wordt, wat dan concreet?
Fabrieksgarantie is toch ook 80% van WLTP tot 8 jaar/160k km? In die hoedanigheid krijg ik garantie van 98% van de WLTP (= 60-65km bij gunstige omstandigheden). Ik vermoed dat de vorige eigenaar niet stekkerde waardoor bereik nu 40km aangeeft. Maar wil een defecte accu uitsluiten.ehtweak schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:50:
[...]
Een verkoper die garantie geeft op het elektrisch bereik?
Tuurlijk...![]()
1. hoe denk je dat ooit te verifiëren? Want het uiteindelijke bereik is afhankelijk van zoveel factoren.
En wat er in het display staat, moet je ook met een flink pak zout nemen.
2. en, als je al kunt aantonen, dat het bereik niet gehaald wordt, wat dan concreet?
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2024 10:29 ]
Op een volle batterij meestal rond de 40-45km.Sport_Life schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:15:
[...]
Hoever kom jij nu op een volle batterij? Vraag me af of het panorama dak nog invloed heeft ivm gewicht.
Als hij volgeladen is geeft hij soms wel eens 65km aan maar dat haal ik niet.
Ik rijd woon/werk 80% op cc, 110km/uur vaak in de Normaal stand en EV nu. 23km heen, 23km terug. Terug vaak laatste km's op de motor als die niet al eerder is aangeslagen.
Heb de 20 inch velgen.
[ Voor 12% gewijzigd door JackBigBoss op 30-06-2024 22:44 ]
Nee.Ginger Tosser schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:11:
Iemand (ook) wel eens gehad dat de adaptieve cruise control wel een voorganger weergeeft op het display maar niet de snelheid aanpast maar gewoon doorgaat?
Hoeveel zones heb je ingesteld om afstand te houden?
Dat is toch wel minder dan de meeste hier, waar zit dat verschil? Ik hoop toch wel 60km te kunnen halen.JackBigBoss schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:39:
[...]
Op een volle batterij meestal rond de 40-45km.
Als hij volgeladen is geeft hij soms wel eens 65km aan maar dat haal ik niet.
Ik rijd woon/werk 80% op cc, 110km/uur vaak in de Normaal stand en EV nu. 23km heen, 23km terug. Terug vaak laatste km's op de motor als die niet al eerder is aangeslagen.
Heb de 20 inch velgen.
Gewoon de normale standIcor schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:43:
Een vraag, ik ga deze zomer met mijn PHEV van begin dit jaar op vakantie naar Kroatië. Welke stand raden jullie aan voor zo'n lange rit waar je niet bijlaad aan een laadpaal?
Hangt enorm af van je rijstijl en ook wat je rijd. 60km snelweg met 100+ ga je nooit halen, 60km provinciaal is het warmere deel van het jaar wel te doen als je rustig rijd. Verder las hierboven ook over iemand op 20", die zal ook vast minder ver komen dan iemand die op 17" met eco-sloffen rijd.Sport_Life schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:58:
[...]
Dat is toch wel minder dan de meeste hier, waar zit dat verschil? Ik hoop toch wel 60km te kunnen halen.
Ik zou uitgaan van een kilometer of 50 bij gemiddelde omstandigheden, wat minder bij kou/snelweg/zware rechtervoet en mogelijk wat meer bij lekkere temperatuur/binnenweg/rustige rijstijl.
Voordeel van de Kuga is wel dat ook met lege accu hij relatief zuinig is voor een SUV van dit formaat.
Garantie over bereik ga je nooit krijgen, ze zullen dan gaan kijken naar de capaciteit van de accu in verhouding tot origineel. Dus bijvoorbeeld 80% van 14,4kWh
[ Voor 5% gewijzigd door nooberke op 01-07-2024 10:45 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Wat ikzelf wel prettig vind, is om wat accucapaciteit te bewaren voor of in de file, of op de camping/bungalow park etc.(Dus ev later) Voor de rest gewoon in stand normaal.Icor schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:43:
Een vraag, ik ga deze zomer met mijn PHEV van begin dit jaar op vakantie naar Kroatië. Welke stand raden jullie aan voor zo'n lange rit waar je niet bijlaad aan een laadpaal?
Vanochtend, met volle accu, vertrokken, 24km, door de polder, naar het werk.
En vanmiddag weer terug, 24km naar huis. De airco hoefde niks te doen, want de buitentemperatuur was laag genoeg.
Op standje ECO en puur elektrisch rijden.
Na dat ritje heen-en-weer, gaf de Kuga nog aan 19km EV bereik over te hebben.
M.a.w. nette cijfers lijkt me zo.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 01-07-2024 17:47 ]
Kortste afstand, is ver genoeg. Normaal houdt ie al best snel in maar nu ging de Kuga door tot op de bumper.... Moest zelf ingrijpen. Auto was op het display al lang in beeld maar greep dus niet in. Heel de reis zo gehad. Gestopt en weer terug en het kwam niet meer voor en reed netjes zoals het hoorde.EdvanAl schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:40:
[...]
Nee.
Hoeveel zones heb je ingesteld om afstand te houden?
Ik wil in eerste instantie de Granny gebruiken, maar een goede laadmogelijkheid is wel fijn.
[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 01-07-2024 18:43 ]
Ik heb een WCD in de (inpandige) berging, vanuit daar kan ik makkelijk de auto opladen mits de deur open staat. Gat in de muur voor de kabel zie ik niet echt zitten voor een 'Granny' oplossing, dan liever in 1x goed met een echte laadpaal. Overigens heb ik bij de werkgever een aanvraag voor een laadpaal ingediend (voor prive auto), misschien krijg ik een vergoeding.ZieMaar! schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:25:
Gewoon een granny, met slotje en houder. Hangt altijd klaar, goedkoopste en mooiste oplossing denk ik.
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
En ik heb er een Shelly Pro 1PM in gezet, zodat ik via HA m'n laadpaal kan besturen en uitlezen.
Behalve dat het langzamer gaat, is er effectief ook meer verlies.ZieMaar! schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:51:
Het gaat iets langzamer, maar dat is (voor mij) niet echt een punt.
FYI:
https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Tuurlijk is de Kuga PHEV geen DC snellaad auto. Maar, zoals vandaag was ik redelijk op tijd thuis. De PV-panelen vangen nog een paar uurtjes zonlicht en produceren er lekker op los.
En in combinatie met het lage uurtarief tijdens de middaguren, kon onze auto weer voor bijna nop gevuld worden!
Dan is het efficiënter en goedkoper dat 'ie met 16A kan laden. Zodat er zo goed mogelijk gebruik gemaakt wordt van het tijdsinterval waarbij onze PV-panelen ook nog een bijdrage leveren aan de laadcyclus.
[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 01-07-2024 22:45 ]
Dat wist ik niet. Maakt voor nu ook nog niet uit (nog geen tlv), maar eind dit jaar loop uit contract en is dit wel interessant misschien. Tnx!ehtweak schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:42:
[...]
Behalve dat het langzamer gaat, is er effectief ook meer verlies.
FYI:
Tuurlijk is de Kuga PHEV geen DC snellaad auto. Maar, zoals vandaag was ik redelijk op tijd thuis. De PV-panelen vangen nog een paar uurtjes zonlicht en produceren er lekker op los.
En in combinatie met het lage uurtarief tijdens de middaguren, kon onze auto weer voor bijna nop gevuld worden!![]()
Dan is het efficiënter en goedkoper dat 'ie met 16A kan laden. Zodat er zo goed mogelijk gebruik gemaakt wordt van het tijdsinterval waarbij onze PV-panelen ook nog een bijdrage leveren aan de laadcyclus.
Ik vraag mij af of de laadverliezen ook gelden voor PHEV’s. Deze hebben namelijk een kleinere accu en kunnen vaak ook niet heel snel laden. Dus 1 op 1 vergelijken met EV’s kan niet.ehtweak schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:42:
[...]
Behalve dat het langzamer gaat, is er effectief ook meer verlies.
FYI:
En in combinatie met het lage uurtarief tijdens de middaguren, kon onze auto weer voor bijna nop gevuld worden!![]()
60km haal je wel met 20 graden en 100km/h. Maar met 5 graden en 120km/h kom je net 35km elektrisch geloof ik zo ongeveer.Sport_Life schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:58:
[...]
Dat is toch wel minder dan de meeste hier, waar zit dat verschil? Ik hoop toch wel 60km te kunnen halen.
In de winter doen mijn PV panelen ook niet zoveel en wat ze doen gaat direct de warmtepomp in dus dan rijd ik prima op benzine.Draakje5 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:49:
[...]
60km haal je wel met 20 graden en 100km/h. Maar met 5 graden en 120km/h kom je net 35km elektrisch geloof ik zo ongeveer.
Vanaf maart t/m oktober heb ik minimaal 10kwh over per dag, dus met een slimme laadpaal kan dat de auto in .
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2024 22:38 ]
Maar overdag staat onze Kuga niet op onze oprit.Sport_Life schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:35:
[...]
Vanaf maart t/m oktober heb ik minimaal 10kwh over per dag, dus met een slimme laadpaal kan dat de auto in .
M.a.w. dan kan ik thuis wel power 'over' hebben, maar hooguit als ik vroeg(er) thuis ben en nog een 1-2 uurtjes zonnetje op de PV's kan meepakken.
Ik rijd 2 dagen naar kantoor en mijn vrouw pakt de fiets meestal, dus genoeg ochtenden of middagen om op te laden.ehtweak schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:57:
[...]
Maar overdag staat onze Kuga niet op onze oprit.![]()
M.a.w. dan kan ik thuis wel power 'over' hebben, maar hooguit als ik vroeg(er) thuis ben en nog een 1-2 uurtjes zonnetje op de PV's kan meepakken.
Gisteren had ik van 17u tot 21u nog (bijna) vol kunnen laden.
/f/image/t9QDtXlVtj2OdhAF424yDeQN.png?f=fotoalbum_small)
Blijft ook vooral hobby, ik vind het leuk om zoveel mogelijk uit de pv panelen te halen (direct verbruik), mijn vrouw vindt het allemaal veel teveel gedoe.
[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2024 23:06 ]
Zijn die instellingen bijvoorbeeld verbonden aan de bestuurder (net als de stoelen) of heb ik dan teveel hoop op moderne features bij Ford 😉 . En in hoeverre is het allemaal configureerbaar?
Dat is apart van Apple CarPlay dan, want met Android Auto zie ik de navigatie aanwijzingen wel gewoon in het HUD en in het instrumentenpaneel.ZieMaar! schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:27:
Ik vind em prima en zeker mijn vriendin kijkt voor de navigatie aanwijzingen en snelheid eigenlijk alleen maar naar de HUD. Ik niet, want CarPlay ondersteunt dat helaas niet.
Vreemd genoeg niet altijd de eerste keer na verbinden, even stekker los en weer aansluiten helpt dan. Ik vind het HUD juist erg fijn.
De eerste paar weken dacht ik nog, goh, leuk, handig.Sport_Life schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:12:
Wat vinden jullie trouwens van de HUD?
Maar toen hoefde het al niet meer wat mij betreft. Keek er toch nooit naar.
Waarschijnlijk omdat het een beetje 'nep' HUD is. Zo'n stukkie plexiglas wat omhoog komt i.p.v. echte projectie in de voorruit.
Idd. Heb 'm uitgezet en nooit meer gemist.Hij kan gelukkig in het dashboard verdwijnen
Toch wel jammer dat piepje als je even iets te hard rijdt. (ja is wettelijk nu bij bouwjaar na....)
51 is al genoeg waar je 50 mag.
Ik kan het uitzetten maar alleen voor die ene rit.
Bij de volgende staat het weer aan...
En dan nog deze melding al na 20 minuten rijden... echt.....pffff
:strip_exif()/f/image/9SG6Jq6mUWqx1YUSqKG311xM.jpg?f=fotoalbum_large)
Het bovenaanzicht is wel grappig in zijn R of D met inparkeren etc.
EdvanAl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:19:
Mede Kuga rijders....
Toch wel jammer dat piepje als je even iets te hard rijdt. (ja is wettelijk nu bij bouwjaar na....)
[Afbeelding]
In welke regio woon je? Wil wel kijken of ik het DMV forscan uit kan zettenEdvanAl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:19:
Mede Kuga rijders....
[Afbeelding]
Of is het omdat je te vaak "pfffff" roept en er ergens een microfoontje dat oppikt als vermoeidheid?EdvanAl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:19:
Ik zou m snel inruilen voor een '23 modelEdvanAl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:19:
Mede Kuga rijders....
[Afbeelding]
Als dit geen EU regel is dan kun je dit misschien in Duitsland laten fixen?
Of te hard rijdt met al die bordjes tegenwoordig..ehtweak schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:02:
Bizar... op basis van welke sensor/metingen constateert de auto dan dat de bestuurder moe zou zijn?
Ehh? Waarom zou men dat in Duitsland kunnen fixen en hier niet?Sport_Life schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:14:
[...]
Als dit geen EU regel is dan kun je dit misschien in Duitsland laten fixen?
Te veel over de lijnen heen gaan, laat reageren op veranderingen in het verkeerehtweak schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:02:
Bizar... op basis van welke sensor/metingen constateert de auto dan dat de bestuurder moe zou zijn?
Deze kun je beide uitzetten, heel irritant namenlijk.EdvanAl schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:19:
Mede Kuga rijders....
[Afbeelding]
Snelheids waarschuwing door LIM op het stuur ingedrukt te houden. En vermoeidheids waarschuwing ook bij bestuurder assistenrie en dan onderaan driver alert.
:strip_exif()/f/image/gDAnxPSMNSO80zKapnpElXrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wel hoe de verkoper het mij uitlegde toen ik tijdens de koop van een tweedehands Kuga (2022-8 ST Line X) vroeg naar deze recall.Anman schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:52:
[...]
Bedankt! Die terugroep actie wordt kostenloos verholpen als ik de auto bij de dealer aanbiedt voor onderhoud?
Ze zouden dit dus in mijn geval uitvoeren tijdens de beurt / rijklaar maken voor aflevering.
Wat ik trouwens her en der lees is dat het onderliggende probleem van 'prematuur falende motoren', waar deze software update de ontvlambare gevolgen van moet beperken, speelde bij motoren uit een specifieke Mexicaanse fabricagelijn.
De terugroepactie is uitgezet voor alle Ford Escapes en Kugas uit de periode dat dat probleem bestond.
Kuga's worden echter in Spanje gemaakt. Snap ik dan terecht dat a) deze recall voor 'ons' meer voor het zekere is; er is natuurlijk altijd een kleine kans op falen los van productiefouten.. en b) De Kuga's geen last hebben van prematuur motorfalen?
edit: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RMISC-23V380-5342.pdf
Blijkbaar toch motoren uit de Chihuahua (ja echt) engine plant, Mexico in auto's in Europa.A Ford dealer in Europe inspected one of the previously identified vehicles
that sustained an under hood fire and confirmed a block breach.
Ook frappant: de omschrijving van de terugroepactie in het register van RDW spreekt van
Wat deed vermoeden dat de software update deze storing zou moeten verhelpen/voorkomen.Door een motorstoring kan een scheur in het cilinderblok ontstaan.
Maar het document hierboven:
Maakt duidelijk dat de software detectie toevoegt voor een mogelijk aankomend falen/scheuren en vervolgens de motor in een noodloop zet + waarschuwingsbericht.Ford’s Internal Combustion Powertrain and Powertrain Controls Engineering
teams tested several engines and analyzed historical calibration data to characterize connecting rod
bearing failures for all cylinders. The team used these findings to develop a connecting rod bearing
failure detection algorithm which will limit engine speed/load after detecting a bearing that is in the
process of failing, and provide notification to the driver.
[ Voor 41% gewijzigd door Propheticus op 05-07-2024 17:01 ]
Alle 2e hands Kuga's die ik bij RDW opzoek uit de betreffende jaren hebben tot nu toe de 23S27 recall. Lijkt dus meer op een catch-all ipv specifieke auto's.Ford’s team reviewed plant records to determine the population of affected parts.
The Ford process is capable of tracing engine production to the vehicle in which the
engine is installed. Affected vehicles are equipped with 2.5L HEV or PHEV engines.
86,656 Escape vehicles are affected.
De recall instructies in de US melden ook dat men niet alleen een update uitvoert, maar ook motorblokken vervangt als er issues worden gevonden.
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCLRPT-23V380-6746.PDF>For 2023 model year Escape and Corsair vehicles, dealers will replace the
engine long-block (LX6Z-6006-A) because a unique calibration was not developed for this
small population. For all other vehicles included in this action, dealers will update the Powertrain
Control Module (PCM) software (NX6A-12A650-GG, NX6A-12A650-HG, NZ6A-12A650-AAE,
NZ6A-12A650-ZE) which includes connecting rod bearing failure diagnostics and an inspection for
engine noise. If a connecting rod bearing failure is detected, dealers will replace the engine
long-block. Parts and software are expected to be available in the second quarter of 2024.
Verder wordt bij de getroffen auto's de garantie op motoren verlengd
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCMN-23V380-2547.pdf>NOTE: Customer Satisfaction program 23N06 (to be released May 2024) will be activated on 2020-
2022 Model Year Escape, 2021-2022 Model Year Corsair and 2022-2023 Model Year Maverick
vehicles, which will provide extended warranty coverage for the engine.
Ben benieuwd of deze meer specifieke aanpak gericht op de bekende VIN dragende Kuga's en de verlengde garantie ook naar de EU komt...
Helaas, het is een EU wet, meer infoehtweak schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:18:
[...]
Ehh? Waarom zou men dat in Duitsland kunnen fixen en hier niet?
https://www.autoweek.nl/a...-nu-op-alle-nieuwe-autos/
Niet dus. Of ze moeten iets heel bijzonders in Duitsland kunnen wat wij hier niet kunnen?

Als het een nationale wet is dan MAG een Nederlandse Ford dealer geen aanpassingen doen. In Duitsland zou dan geen probleem zijn in dat geval.ehtweak schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:52:
@Sport_Life Dus...? Die opmerking van dat het in Duitsland wel ff gefixed kon worden?
Niet dus. Om ze moeten iets heel bijzonders in Duitsland kunnen wat wij hier niet kunnen?
Maar sinds het , zoals verwacht, een EU wet is ontkom je er niet aan. Misschien kunnen de Britten iets voor je betekenen
Zie ook Sport_Life in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 06-07-2024 10:58 ]
Is er iemand die z'n Kuga PHEV heeft voorzien van een normaal reserviewiel/band?
Dus i.p.v. van dat noodsetje met compressor en fles met afdichtmiddel.
Uiteraard is de kans op een lekke band best wel klein. Maar toch, je zal maar ergens, ver weg van huis, staan met een lekke band, op zondag (als alle bandenboeren dicht zijn) en je nog naar huis moet.
en dan bedoel ik met name op vakantie ergens in Europa bijvoorbeeld
Heeft er iemand een complete set reservewiel/krik met de juiste wielmoersleutel hiervoor gekocht?
En zo ja, wat betaalde je daarvoor en past alles in de beschikbare ruimte in die ronding in de kofferbak?
Daar waar ook de gewone 12V accu staat?
Ik heb bij de aankoop meteen een reservewiel erbij besteld. Kostte geloof ik 170 euro. Nog niet nodig gehadehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:00:
Vraag/mening:
Is er iemand die z'n Kuga PHEV heeft voorzien van een normaal reserviewiel/band?
Uiteraard is de kans op een lekke band best wel klein. Maar toch, je zal maar ergens, ver weg van huis, staan met een lekke band, op zondag (als alle bandenboeren dicht zijn) en je nog naar huis moet.
Heeft er iemand een complete set reservewiel/krik met de juiste wielmoersleutel hiervoor gekocht?
En zo ja, wat betaalde je daarvoor en past alles in de beschikbare ruimte in die ronding in de kofferbak?
De laadkabel kan ik nog net rond het reservewiel leggen met de stekkers links in een uitsparing. En in de andere uitsparingen heb ik een sleepkabel, startkabels, handschoenen en een fles ruitensproeiervloeistof liggen. Valt dus nog mee wat je er kwijt kan.
Ik snap je scenario wel, overigens. Kan je zo een dag vakantie kosten als t op zondag gebeurt…
Want slechts 170 euro lijkt me een koopje...
En welke maat was dat? zelfde maat als een regulier wiel of een thuiskomertje?
Nee, uiteraard wil ik geen lekke band.ZieMaar! schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:27:
Maar zou je dat echt willen? Al je tassen eruit, in de kou en in het donker?
Ik snap je scenario wel, overigens. Kan je zo een dag vakantie kosten als t op zondag gebeurt…
De afgelopen jaren 3 x gehad, met 3 verschillende auto's.
1ste keer met een Golfje. Op de ringweg van München, op zaterdagmiddag, een geklapte band (kwam door een afgevallen voorwerp van een vrachtwagen voor me)
2de keer halverwege Duitsland een langzaam leeglopende achterband. Idd, kofferbak leeg om reservewiel te kunnen pakken. Maar dan nog, een half uur later waren we weer op weg, naar huis.
3de keer met een Skoda, een dikke schroef in een band, ergens in Oostenrijk. Die liep langzaam leeg. Ook toen weer, blij dat ik een echt reservewiel had. En een paar dagen later bij een lokale bandenboer de boel laten fixen.
Ook dat verhaal van die 'wet' klopt niet...Sport_Life schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:55:
[...]
Als het een nationale wet is dan MAG een Nederlandse Ford dealer geen aanpassingen doen. In Duitsland zou dan geen probleem zijn in dat geval.
Zie ook Sport_Life in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Want het is helemaal geen regel dat hier, alleen in Nederland, de achterlichten niet tegelijkertijd met de dimlichten/drl zouden mogen branden.
Terwijl de Ford garage vertikt om dat te doen.
Dus tja... die logica gaat ook niet op. Nieuwere auto's hebben vaak juist wel ook de achterlichten aan i.c.m. de voorverlichting.
Nu moet ik zelf iedere keer de verlichting maar zelf inschakelen, overdag. Één klikje naar rechts van de draaiknop is uiteraard weinig moeite. Maar toch, terwijl het notabene wel KAN automagisch.
En ja, dat schijnt te kunnen met FORScan, maar die heb ik zelf niet en ik ken ook niet iemand die dat wel heeft om het te kunnen doen.
Bij mij zit ook een reservewiel, die hebben ze gewoon uit een andere occasion gehaaldehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:00:
Vraag/mening:
Oké... compleet met krik en wielmoersleutel?Sport_Life schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:56:
[...]
Bij mij zit ook een reservewiel, die hebben ze gewoon uit een andere occasion gehaald.
En de maat?
Prijs?
Alles compleet, maat 18inch volgens mij (lastig rijden anders).ehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:57:
[...]
Oké... compleet met krik en wielmoersleutel?
En de maat?
Prijs?
Niks voor betaald, was onderdeel van de onderhandelingen (oa ook trekhaak erbij en nog wat korting etc).
Ze wilde graag van de Kuga's af denk ik

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2024 10:32 ]
De keren dat ik een lekke band had stond de auto thuis geparkeerd, ff krik eronder , wisselen en naar de garage rijden voor een (of 2?) nieuwe.ZieMaar! schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:27:
Zal zo’n 300 170 euro zijn? Maar zou je dat echt willen? Al je tassen eruit, in de kou en in het donker? Auto is zwaar en die draagbare krikjes zijn nogal ruk, net als die sleutels voor onderweg…heb ooit winterbanden gewisseld bij de picanto van mijn vriendin maar heb toen direct een echte krik en sleutel gekocht…
De anwb of Ford hulp zal het vast ook doen , geen idee wat dat kost maar het zal iets meer tijd kosten lijkt mij.
Dat was trouwens met een Focus van 1300kg, geen Kuga
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2024 10:17 ]
Het ging er mij om dat ze dat blijkbaar in Duitsland wel kunnen/mogen fixen , en hier nietehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:39:
[...]
Ook dat verhaal van die 'wet' klopt niet...![]()
Want het is helemaal geen regel dat hier, alleen in Nederland, de achterlichten niet tegelijkertijd met de dimlichten/drl zouden mogen branden.
Terwijl de Ford garage vertikt om dat te doen.
Dus tja... die logica gaat ook niet op. Nieuwere auto's hebben vaak juist wel ook de achterlichten aan i.c.m. de voorverlichting.
Nu moet ik zelf iedere keer de verlichting maar zelf inschakelen, overdag. Één klikje naar rechts van de draaiknop is uiteraard weinig moeite. Maar toch, terwijl het notabene wel KAN automagisch.
En ja, dat schijnt te kunnen met FORScan, maar die heb ik zelf niet en ik ken ook niet iemand die dat wel heeft om het te kunnen doen.
Ik snap trouwens het probleem niet zo van die achterlichten, dacht dat dat allemaal automatisch aan gaat. Blijkbaar niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2024 10:21 ]
Da's nou juist DE vraag...Sport_Life schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:20:
[...]
Ik snap trouwens het probleem niet zo van die achterlichten, dacht dat dat allemaal automatisch aan gaat. Blijkbaar niet.
Achterlichten zijn bij de Kuga dus niet automatisch aan. En, zoals bij vele moderne auto's, die automatische lichtinschakeling bij donker/mist functioneert gewoon niet goed. En ik wil niet, zonder brandende achterlichten, rondrijden.
https://www.anwb.nl/experts/auto/2/88/dagrijverlichting-drl
https://www.anwb.nl/exper...lichting-en-achterlichten
https://www.ad.nl/auto/wa...grijverlichting~abbc50cf/
Dat noemen ze de zogenaamde 'Skandinavië optie' qua verlichting. Bij een aantal merken kan het al aantal jaren wel. Waarom Ford zo halsstarrig weigert? Geen idee...
Leuk feitje: mijn vorige auto, een 13 jaar oude Skoda, had gewoon een schakelaar, bij de zekeringkast, onderin het dashboard, voor de 'Skandinavië optie'.
Als die schakelaar op 'ON' stond, gingen bij het starten de dimlichten + achterlichten aan. Gewoon helemaal automatisch, iedere keer weer.
M.a.w. zo kan het ook.
[ Voor 43% gewijzigd door ehtweak op 07-07-2024 11:47 ]
Dan rijd je toch ff naar een Ford dealer in Duitsland?ehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:26:
[...]
Da's nou juist DE vraag...![]()
Achterlichten zijn bij de Kuga dus niet automatisch aan. En, zoals bij vele moderne auto's, die automatische lichtinschakeling bij donker/mist functioneert gewoon niet goed. En ik wil niet, zonder brandende achterlichten, rondrijden.
https://www.anwb.nl/experts/auto/2/88/dagrijverlichting-drl
Want? Dan gaan die achterlichten WEL automatisch aan?
Ik snap het ff niet...
En dan nog, je rijdt ff naar een willekeurige Ford garage bij onze Oosterburen. En dan hebben ze a la minuut tijd om dit 'ff' te doen?
Terwijl je daar geen klant bent. En een afspraak maken? Ze zien je aankomen... zo'n Ollander met een vaag verhaaltje over "Bitte Rückleuchten automatisch einschalten zusammen mit Abblendlicht"
Dat wordt volgens mij een heel duur grapje en de praktische uitvoering...

https://www.adac.de/rund-...beleuchtung/abblendlicht/
https://www.kuga-forum.de...45-tagfahrlicht/?pageNo=3
[ Voor 54% gewijzigd door ehtweak op 07-07-2024 10:51 ]
Op de foto zie ik een 17" thuiskomertje... "for temporary use only"Sport_Life schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:11:
[...]
Alles compleet, maat 18inch volgens mij (lastig rijden anders).
Niks voor betaald, was onderdeel van de onderhandelingen (oa ook trekhaak erbij en nog wat korting etc).
Ze wilde graag van de Kuga's af denk ik
[Afbeelding]
Maar idd prima om thuis te komen, om ff nog naar de bandenboer te kunnen rijden.
Zonder dat je velg/band helemaal vol zit met die smurrie van dat lekmiddel.
Een vriend van mij heeft Forscan en wil deze dingen wel even voor mij aanpassen.
Zodra dat gedaan is laat ik het even weten en mocht je in de buurt van Midden Nederland wonen kan er misschien wel wat geregeld worden om het bij jou ook aan te passen.
Dat staat er tochehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:29:
[...]
Want? Dan gaan die achterlichten WEL automatisch aan?
Ik snap het ff niet...
En dan nog, je rijdt ff naar een willekeurige Ford garage bij onze Oosterburen. En dan hebben ze a la minuut tijd om dit 'ff' te doen?
Terwijl je daar geen klant bent. En een afspraak maken? Ze zien je aankomen... zo'n Ollander met een vaag verhaaltje over "Bitte Rückleuchten automatisch einschalten zusammen mit Abblendlicht"
Dat wordt volgens mij een heel duur grapje en de praktische uitvoering...![]()
https://www.adac.de/rund-...beleuchtung/abblendlicht/
https://www.kuga-forum.de...45-tagfahrlicht/?pageNo=3
Sport_Life in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Misschien een paar tientjes voor de moeite geven , lijkt mij niet zo'n probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2024 12:05 ]
Nou... "dat staat er toch".Sport_Life schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:04:
[...]
Dat staat er toch
Sport_Life in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Maar prima, ff verder puzzelen:
Dus jij hebt het blijkbaar in Duitsland laten doen? Hoe/waar precies? En wat moest je daarvoor betalen?
Dank voor de tip!rekel schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:57:
Een vriend van mij heeft Forscan en wil deze dingen wel even voor mij aanpassen.
Zodra dat gedaan is laat ik het even weten en mocht je in de buurt van Midden Nederland wonen kan er misschien wel wat geregeld worden om het bij jou ook aan te passen.
En, Midden-NL, valt Flevoland daar ook onder?
Zeker, als jij het niet erg vind om er voor naar de omgeving van Utrecht te komen.ehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:07:
[...]
Dank voor de tip!
En, Midden-NL, valt Flevoland daar ook onder?
Ik heb (bewust) een reservewiel erbij gekocht. Die spuitbussen rotzooi heb ik nooit gesnapt. Je band kan je daarna niet meer plakken/proppen. Weg voordeel.ehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:00:
Vraag/mening:
Reservew komt in de kofferbak onder de plank. De accu zit onder/in het reservewiel.
Bij de aankoop van een reservewiel zit een krik en sleutel.
Gelukkig nog niet nodig gehad maar wil er ook niet van afhankelijk zijn (op vakantie dan eigenlijk)
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 07-07-2024 23:24 ]
https://www.ford.nl/conte...PL-ford_new_kuga_phev.pdfehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:18:
@Ginger Tosser En wat moest je voor zo'n set betalen? wiel/band+sleutel+krik
175 euro
Dat is de prijs als je de set meteen besteld bij aanschaf van een nieuwe auto. Later aanschaffen is waarschijnlijk een stuk duurder.
Op de Ford accessoires site staan ze niet, maar bij derde partijen te vinden rond de 230 euro.PimZ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:18:
[...]
Dat is de prijs als je de set meteen besteld bij aanschaf van een nieuwe auto. Later aanschaffen is waarschijnlijk een stuk duurder.
“ Als je het schuim van de accu weg haald past een 18 inch velg gewoon in de kofferbak” en zelfs 19 inch schijnt mogelijk te zijn…….meten is weten🤔
Kan je niet gewoon je lichten altijd aanzetten? Bij onze focus werkte dat gewoon, schakelaar op dimlicht en ging gewoon uit zodra je de auto uitzette.ehtweak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:06:
[...]
Nou... "dat staat er toch".Voor mij is het nog steeds een zoekplaatje hoor.
Maar prima, ff verder puzzelen:
Dus jij hebt het blijkbaar in Duitsland laten doen? Hoe/waar precies? En wat moest je daarvoor betalen?
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Tuurlijk kan dat:
maar ik rijd in een mobiele computer van 50k en 1,8 ton zwaar. En dan moet ik met de hand het licht aanzetten?

M.a.w. ze blijven niet aan... je moet het bij iedere start weer opnieuw aanzetten.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 08-07-2024 13:58 ]
Ah, er is dus geen fysieke schakelaar in de Kuga, dat wist ik niet. In onze focus had je nog gewoon een lichtschakelaar. Hoewel je die handmatig moest omzetten hoefde dat natuurlijk maar 1x en daarna nooit meer. Dat overleefde ik nog wel.ehtweak schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:57:
[...]
Tuurlijk kan dat:
maar ik rijd in een mobiele computer van 50k en 1,8 ton zwaar. En dan moet ik met de hand het licht aanzetten?![]()
M.a.w. ze blijven niet aan... je moet het bij iedere start weer opnieuw aanzetten.
EDIT
Ah, ik begrijp je verkeerd. Je hebt wel een schakelaar maar die werkt als een digitale switch en dus naar de auto stand gaat elke keer als je auto uitzet. Dit zou bij de Focus ook moeten gebeuren maar bij ons bleef die gewoon op dimlichtg staan. Zal wel foutje geweest zijn dan denk ik.
[ Voor 16% gewijzigd door OMD op 08-07-2024 14:05 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X