Wolly schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:01:
[...]
Same here. 2,5 jaar inmiddels en de laatste weken had ik al het gevoel dat het waziger werd. Schoonmaken maakt niet uit en nu ik zie dat jij hetzelfde probleem hebt denk ik dat het in het product zit.
Gelukkig nog niet zo wazig als bij jou.
Het UV-licht van de zon maakt het kunststof dof. Dat is in veel gevallen niet te voorkomen. Met een zon die in het oosten op komt en in het westen ondergaat plus de wisselende zonhoogte in de seizoenen denk ik dat al snel de helft van de voordeuren momenten heeft op de dag waarop de zon erop staat.
In de zomer zou een kapje boven de lens kunnen werken. Bij ons is dit de feitelijke situatie omdat een balkon boven de deur hangt die met hoger staande zon schaduw geeft. Maar vanaf september staat de zon alweer zo laag dat hij er vrolijk onderdoor schijnt. De zon zit dan gewoon in het FOV waar ook de gezichten van personen te zien zijn.
Het is in ieder geval een slecht ontwerp met verkeerde keuze van materialen, zoveel is wel duidelijk.
Misschien moeten we onze deurbellen maar een zonnebril geven.
Nee zonder gekkigheid, er valt vast te experimenteren met UV-werende folie die je over de lens plakt en dan hopelijk de beeldkwaliteit niet teveel aantast.
Een andere optie die ik wel eens wil proberen is de buitenzijde van de lens met een polijstmiddel behandelen. Ik weet niet hoe diep het kunststof is aangetast maar misschien valt de slecht(st)e laag te verwijderen.
Hoe dan ook, het is behelpen. Als Reolink onder garantie een nieuw exemplaar opstuurt dan is dat natuurlijk ook maar weer een tijdelijke oplossing. De volgende keer dat het gebeurt is je garantie ook afgelopen...
Edit,
hier een draadje. Daar wordt 303 UV protectant spray genoemd. Een soort zonnebrand voor je deurbel.

Die is alleen wel duur. Volgens mij is de werking gebaseerd op de UV werende eigenschappen van grafeen, ook gebruikt voor
UV-bescherming van schilderijen. Dus een no-name grafeen coating valt ook te proberen. Van
Ali bijv.
[
Voor 14% gewijzigd door
Cap op 04-11-2025 08:57
]