Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:23
DaCootMeister schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:48:
Heren, een use case: nu de dynamische prijzen gedurende de dag vrij stabiel zijn, tussen 23 ven 28 cent lijkt mij laden mbv ECO in de nachtelijke uren niet (meer) rendabel.
Want... er is laad-ontlaadverlies en de prijsdelta tussen dag en nacht is dermate klein dat het laad-ontlaadverlies dit compenseert.
Daarnaast gebruik je ook nog eens een of meerdere cycli hiermee.

Is het een juiste gedachte als ik op zulke dagen de Sessy op IDLE laat staan?
Het is soms goed, en soms niet. Elke dag is dus geen goed idee financieel.

Ik kijk elke dag naar het verschil tussen prijzen en alleen als dat prijsverschil groter is dan 20 procent doe ik mijn eigen Eco-modus.

Ik gebruik de eco modus zelf dus niet maar bij een verschil groter dan 20 procent ga ik in de goedkoopste uren laden en ga ik in de duurste uren op NOM.

Ik doe dat in twee fases, ik kijk eerst of er twee pieken gedurende de dag groot genoeg zijn (zodat ik twee keer kan laden/ontladen). Als die twee pieken er niet zijn dan kijk ik of dat verschil er wel is op dagbasis (dus 1 piek), als dat er ook niet is dan doet de batterij niets.

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26
helm71 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:23:
[...]

Het is soms goed, en soms niet. Elke dag is dus geen goed idee financieel.

Ik kijk elke dag naar het verschil tussen prijzen en alleen als dat prijsverschil groter is dan 20 procent doe ik mijn eigen Eco-modus.

Ik gebruik de eco modus zelf dus niet maar bij een verschil groter dan 20 procent ga ik in de goedkoopste uren laden en ga ik in de duurste uren op NOM.

Ik doe dat in twee fases, ik kijk eerst of er twee pieken gedurende de dag groot genoeg zijn (zodat ik twee keer kan laden/ontladen). Als die twee pieken er niet zijn dan kijk ik of dat verschil er wel is op dagbasis (dus 1 piek), als dat er ook niet is dan doet de batterij niets.
Ik neem aan dat je dit in Homey geautomatiseerd hebt of in HomeAssistant. Zou je misschien je code met mij willen delen, of is het IP?
De deltaberekening zoals @mausy5043 al aangaf is wat mij betreft bepalend welke van de strategieeen je hanteert

Check da Specz

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26
mausy5043 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:00:
[...]

Zat ik me ook af te vragen. Ik zie voor vannacht weer een dalletje van 25 cent en een piek in de middag oplopend tot 37 cent. Dus, zou effe moeten rekenen of laden in het dal een goed idee is en waar nou precies de grens ligt.
DAnk voor je BEP berekening, die zocht ik nog!

Check da Specz

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04
DaCootMeister schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:48:
Heren, een use case: nu de dynamische prijzen gedurende de dag vrij stabiel zijn, tussen 23 ven 28 cent lijkt mij laden mbv ECO in de nachtelijke uren niet (meer) rendabel.
Want... er is laad-ontlaadverlies en de prijsdelta tussen dag en nacht is dermate klein dat het laad-ontlaadverlies dit compenseert.
Daarnaast gebruik je ook nog eens een of meerdere cycli hiermee.

Is het een juiste gedachte als ik op zulke dagen de Sessy op IDLE laat staan?
Hier hetzelfde. Het prijsverschil is te klein om te laden/ontladen met stroom van het net. Door de verliezen ga je er zelfs op achteruit. Hier ook in IDLE. Zonne-energie wordt meteen gebruikt, overtollige gaat wel de batterij in en wordt daarna weer meteen gebruikt. Maar - op dit soort dagen is he batterij nagenoeg werkloos :)
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste