• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:32
Mattie112 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:46:
Ik denk dat het hele roller gebeuren nog (te) nieuw is? Heeft dit zich al bewezen? Of kan ik toch beter voor een traditioneel systeem gaan? Of heeft iemand een andere suggestie?
Als je zo op robot-vacuum-wars kijkt dan doen de rollers het niet significant beter dan de draaiers. Ze zijn wel significant veel duurder (mijn L40 AE kostte 470 euro vorige maand, de goedkoopste rolmops zat toen rond de 1000)

Ik heb ooit een elektrische "dweilzuiger" gekocht (van Karcher) maar die na een week of wat teruggestuurd. Die werkte op hetzelfde principe als de robots. In theorie heb je een zichzelf continu verschonende dweil, maar in praktijk werkt dat niks beter dan gewoon dweilen.

Mijn L40 AE gaat pakweg elke 10 m2 even terug om de dweil uit te spoelen. Dat lijkt goed te werken. Jouw eisen lijken veel op de mijne, afgezien van de hoogte (13 cm was voor mij genoeg), en we hebben maar een verdieping (hij ondersteunt wel meer verdiepingen, maar ik weet niet hoe hij dan zijn draaidweiltjes moet gaan spoelen. Maar voor je 900 euro budget heb je er bijna twee ...)

• mobrockers
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-01 20:28
Dreame x40 Ultra nu voor 555 euro te koop bij mediamarkt: https://www.mediamarkt.nl...ofzuiger-wit-1893736.html

Ongerelateerd, heeft iemand een Dreame Breakout PCB te leen? :+

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:00
Zondagskindje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Ja na elke dweilbeurt. Die lucht die uit de tank komt .... :r
Is al eens genoemd hier, maar ik gooi een (halve) bruistablet voor gebitsreiniging in de vuilwatertank. Heb helemaal geen last van een vieze geur bij het legen. Kan je bij de drogist of supermarkt kopen. Kost niet veel.

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Mattie112 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:46:
Goed, na 6-en-een-half jaar mijn Roborock S5 te hebben gebruikt ben ik wel toe aan iets nieuws. An sich werkt hij perfect maar een paar dingen zijn doen mij toch overstag gaan. Plattegrond doet maar 1 verdieping. Dus als ik hem boven wel eens wil laten draaien moet ik eerst de plattegrond clearen (of hij raakt echt helemaal in de war omdat hij denkt dat hij ergens is wat niet bestaat). En de deweilfunctie is gewoon niks. Een nat doekje wat onder de robot hangt. Dat kan toch wel beter inmiddels.

Dus: dan ga je op zoek en dan zie je door de bomen het bost niet meer haha :)

Budget: €800~€900. Yes een hoop geld maar als ik er weer zoveel jaar mee doet is het me dat wel waard.

Eisen:
- 'laag' model (of retractable Lidar), ik zal exact de hoogte nog even nameten
- Multi-functional-dock
- Bekend merk (dus goede app en goede ondersteuning)
- Dweilfunctie wat meer is dan een nat doekje wat over de grond sleept
- Iets van schoonmaakmiddel ondersteuning maar ik doe gerust zelf wat allesreiniger in de water-tank
- edit: geen huisdieren of tapijt. Wel deurmat :)

Mijn ouders hebben een Dreame L20 Ultra, op kantoor staat een Roborock Qrevo Master. Beide mop pads met multi-functional dock. Alleen wat ik dus een soort vreemd vind. Huidige robot heeft een water-tankje die de boel vochtig houd. Deze maakt de mod pads nat en gaat aan de gang. Vooral op kantoor zie je dat na een halve minuut echt al (veel) minder water zichtbaar is waardoor ik me afvraag hoe goed dat nou echt schoon maakt.

Ik denk dus dat ik een robot met een watertankje wil hebben. Dit lijkt echter niet standaard te zijn (en soms ook erg lastig te vinden). Bij alle "roller style mops" zie je dit wel, deze reinigen ook continue de mops.

Dan kom je dus uit bij de Mova Z60 Ultra Roller, de Narwall Flow of bijv de Dreame Aqua Roller 10. Maar dit zijn weer robots die écht een stuk duurder zijn. Dat vind ik ook weer niet nodig.

Dan heb je nog Ecovacs met de Omni X9 of X11 (de laatste bij een bol.com seller voor €900), maar ik had van dit merk nog nooit gehoord. Nou zegt dat neit alles natuurlijk.... :)

Ik denk dat het hele roller gebeuren nog (te) nieuw is? Heeft dit zich al bewezen? Of kan ik toch beter voor een traditioneel systeem gaan? Of heeft iemand een andere suggestie?
Saros 10R. Wordt door velen met plezier gebruikt. Inclusief ondergetekende. Is nu voor 899 op te pikken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-01 19:44
Nu Dreame X50 Ultra zwart voor 806 bij mediamarkt of 829 bij bol en coolblue (ook wit).

Zelf de witte gekocht. Wilde een Saros 10R of Curvx maar ik krijg deze deels dus mag niet klagen!

• Gineau
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-01 19:20
[...]

Klein Scheutje azijn helpt ook!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:01
mobrockers schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:53:
Dreame x40 Ultra nu voor 555 euro te koop bij mediamarkt: https://www.mediamarkt.nl...ofzuiger-wit-1893736.html

Ongerelateerd, heeft iemand een Dreame Breakout PCB te leen? :+
Nog niet. Is onderweg met de post en dan moet ik aan de bak om te solderen. Ga mijn X40u ook voorzien van Valetudo.

Is recent ook al gevraagd en toen kwam er geen respons.

Er is een Valetudo PCB telegram groep, mogelijk krijg je daar reactie. Ook zijn er daar leden die kits voor weinig naar je opsturen.

• Yrkh88
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-01 11:20
Er zijn teveel opties, kan iemand meedenken welke optie het beste is voor het volgende:
  • - geen huisdieren
  • - alleen pvc vloer, dus geen tapijt
  • - kinderen, maar ruimen het speelgoed einde vd dag meestal op (dus slingeren niet rond als snachts de bot aangaat)
  • - zwart model
  • - oppervlakte rond de 50-75m2; alleen de keuken en woonkamer
  • - cleaning station en mop
Budget is liefst rond de 600-750 eur, maar mag ook iets hoger als het daarmee bij echt een beter model uitkomt

opties die ik in gedachten had:
  • - roborock qrevo edge5v1 (het is mij niet duidelijk of er een verschil is met de s5a)
  • - eufy e25
  • - ecovacs x9 pro omni
  • - dreame L40s Pro Ultra
andere opties, iets duurder:
  • - roborock saros r10
  • - dreame x50 ultra complete
wat raden jullie aan?

bedankt!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 19:01
[...]

Ik heb het niet na elke dweilbeurt, maar wanneer er x-dagen overheen gaan voordat je de tank moet legen, heeft zich idd wel echt een putlucht opgebouwd zeg, niet normaal.
Ik heb ook al alles geprobeerd: listerine in de tank mieteren werkt enigszins...maar ook dán ruik je de putlucht erdoorheen als een lichte ammoniakzweem. Ik heb ook Teatree olie erin gegooid (anti-bacterieel), maar na enkele dagen blijft die putlucht toch. Ik vrees dat er niks aan te doen valt...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-01 17:59
cdwave schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Als je zo op robot-vacuum-wars kijkt dan doen de rollers het niet significant beter dan de draaiers. Ze zijn wel significant veel duurder (mijn L40 AE kostte 470 euro vorige maand, de goedkoopste rolmops zat toen rond de 1000)

Ik heb ooit een elektrische "dweilzuiger" gekocht (van Karcher) maar die na een week of wat teruggestuurd. Die werkte op hetzelfde principe als de robots. In theorie heb je een zichzelf continu verschonende dweil, maar in praktijk werkt dat niks beter dan gewoon dweilen.

Mijn L40 AE gaat pakweg elke 10 m2 even terug om de dweil uit te spoelen. Dat lijkt goed te werken. Jouw eisen lijken veel op de mijne, afgezien van de hoogte (13 cm was voor mij genoeg), en we hebben maar een verdieping (hij ondersteunt wel meer verdiepingen, maar ik weet niet hoe hij dan zijn draaidweiltjes moet gaan spoelen. Maar voor je 900 euro budget heb je er bijna twee ...)
Ja het blijft lastig. De top 10 tussen vacuum wars en vacuum nerds bijvoorbeeld is echt compleet anders. Je moet ergens een gok op doen natuurlijk.

Maar: ik heb de hoogte even opgemeten en ik heb ~9.4cm, de Z60 (met ingeklapte LIDAR) is 9.6cm dus dat gaan we niet doen! Blijkbaar is die standaard net zo hoog zonder LIDAR als mijn huidige nu is mét LIDAR. Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Toch goed om dit even te checken :)

(al kan ik in theorie ook de kasten wat verhogen met een paar viltjes maargoed dan kan ik toch beter verder kijken).

En je maakt precies waar ik aan zat te twijfelen: 1x mop pads vochtig maken is niet zo handig voor boven vandaar dat ik naar iets zat te kijken met een interne water tank. Alleen; hoe vaak ligt er echt een plas die je op moet dweilen...Ook niet echt dus mop pad (met water tankje) is dan prima.

En qua kosten maak je een heel goed punt. Heb er alleen liefst niet twee want dan moet je dat ding ook weer kwijt haha!
Oekol schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Saros 10R. Wordt door velen met plezier gebruikt. Inclusief ondergetekende. Is nu voor 899 op te pikken.
Ik zie zelfs voor €788 bij Art&Craft (witte versie). Ben benieuwd of dat goed werkt met die mop daar, staat wel #13 bij vacuum wars dus zal ook weer niet slecht zijn nee O-)

edit:
Whoops dat is de Saros 10 (zonder R), de versie met R heeft draaiende mops. Wel een mooie 8cm dus dat zou dan weer perfect zijn voor onder mijn kasten. Ga eens wat reviews opzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mattie112 op 03-01-2026 13:53 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:23
Ik heb een Dreame Z10 Pro en zoek nu (ook naar aanleiding van het filmpje vna vacuumwars) een nieuwe filter. Kan alleen op de site van drwame niks vinden omdat 't uitverkocht is. Volgens mij is de D10 plus hetzelfde met de filters en brushes? Kan iemand dat bevestigen, want zag dat deze set wel beschikbaar is https://nl.dreametech.com...e-d10-plus-accessoiresset

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Mattie112 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Ja het blijft lastig. De top 10 tussen vacuum wars en vacuum nerds bijvoorbeeld is echt compleet anders. Je moet ergens een gok op doen natuurlijk.

Maar: ik heb de hoogte even opgemeten en ik heb ~9.4cm, de Z60 (met ingeklapte LIDAR) is 9.6cm dus dat gaan we niet doen! Blijkbaar is die standaard net zo hoog zonder LIDAR als mijn huidige nu is mét LIDAR. Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Toch goed om dit even te checken :)

(al kan ik in theorie ook de kasten wat verhogen met een paar viltjes maargoed dan kan ik toch beter verder kijken).

En je maakt precies waar ik aan zat te twijfelen: 1x mop pads vochtig maken is niet zo handig voor boven vandaar dat ik naar iets zat te kijken met een interne water tank. Alleen; hoe vaak ligt er echt een plas die je op moet dweilen...Ook niet echt dus mop pad (met water tankje) is dan prima.

En qua kosten maak je een heel goed punt. Heb er alleen liefst niet twee want dan moet je dat ding ook weer kwijt haha!

[...]

Ik zie zelfs voor €788 bij Art&Craft (witte versie). Ben benieuwd of dat goed werkt met die mop daar, staat wel #13 bij vacuum wars dus zal ook weer niet slecht zijn nee O-)

edit:
Whoops dat is de Saros 10 (zonder R), de versie met R heeft draaiende mops. Wel een mooie 8cm dus dat zou dan weer perfect zijn voor onder mijn kasten. Ga eens wat reviews opzoeken.
Ja pas op dat je niet de 10 koopt. Die is significant slechter. De 10R is een prachtapparaat.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
Mattie112 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:52:
... Heb er alleen liefst niet twee want dan moet je dat ding ook weer kwijt haha!
Is wel een ding voor de eerstvolgende grote verbouwing, een plekje voor het robotstation met water aan- en afvoer. Volgens mij kun je 'm mooi in een soort keukenkastje kwijt, kan de robot mooi van onder de deurtjes door starten. Ik zie het er nog wel van komen dat er een soort schuifdeurplint komt in de keuken waar de robot achter verstopt kan zitten...

• Mattie112
Ja, of via een "kattenluikje". Ik heb ook een hoek kast die minder diep is dan de 'bar' waar hij tegenaan staat. Zou perfect zijn als daar de robot in zou kunnen staan :)

Maargoed, ik heb het idee dat met de water-tanks van tegenwoordig je best een weekje vooruit kan zonder 'onderhoud' dus dat vind in prima.

• Mattie112
Ik zit er nu aan te denken om voor de Dreame X50 Ultra te gaan (plek 7 robot vacuum wars). Deze is al voor €806 te koop en kan met 90 mm precies onder mijn kast. Scheelt toch weer 100 euro met de Saros 10 R (plek 13) of de Qrevo Curv X (plek 2).

Ben er nog niet 100% uit maar daar ziet het naar uit in elk geval. Ga nog kijken of ik wat comparison videos kan kijken tussen deze.

• lookoutordie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:16
Ik ben nu toch meer aan het twijfelen om voor deze te gaan: Roborock Qrevo Edge S5A. Staat nu beschikbaar voor €550. Op reviews afgaande is deze vergelijkbaar met de CurvX alleen obstakels vermijden scoort hij minder. Verder zou de dweilfunctie beter scoren (door minder water gebruik weliswaar). Aangezien er geen huisdieren zijn en we opruimen vooraleer er gepoetst of gedweild wordt maken de obstakels minder uit. Scheelt toch weer in prijs met de CurvX of een Saros 10R. Alleen weet ik nu niet of ik de juiste met elkaar aan het vergelijken ben aangezien de naam niet overal overeen komt.

Toevallig iemand ervaring met deze ?

Bekijk Roborock Qrevo Edge S5A robotstofzuiger - 18500Pa - met dweilfunctie&Liftable mop - anti-verstrengeling - obstakelvermijding - individuele tapijtstrategie - ultradun design - 75 °C heet water mopwas - Zelfreinigend - Zwart - S8 Pro Ultra upgrade op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

• Vogelnest
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:23
Als recente (1 week) Saros 10R eigenaar kom ik even met een update op mijn zorgen/vragen die al door andere Tweakers waren beantwoord.

Tijdens mijn observatie zag ik dat de borstelarm en de borstels van de dweilpad inderdaad over de lage plakplinten heen draaien. Ik dacht dat de dweilpad schuin zou staan hierdoor en dus de vloer voor de plakplint missen, maar dat is niet zo. De borstels van de dweilpad worden in principe wat platter gedrukt op de plakplinten.

En dan een ander onderwerp, namelijk onderhoud en dan specifiek kalkaanslag. Ik kwam maar een paar opmerkingen van Tweakers tegen tijdens het zoeken, maar niets concreet of over de Saros 10R. De handleiding van Saros 10R zegt ook niets hierover en in de app zie ik ook niets staan bij maintenance.
Dat is wel vreemd, want kalkaanslag is een serieus probleem voor apparaten die met leidingwater werken in ons land. Ik besloot daarom Roborock een mail te schrijven. Dit was hun reactie:
Dear Customer,

Thank you for your message.

If it has an undetachable water tank, and you really wants to descale it, pls try the following:

1) Pls add 1L clean water in the clean water tank, and then add around 20g citric acid into the tank. Wait until it fully resolves and then proceed with the next step.
2) Pls put robot back to dock. Press and hold the Dock button (the one with house icon) or start washing via app to start mop washing;
3) Pls try the mop washing for around 2-3 times
4) Then empty the water with citric acide in the clean water tank, and add clean water back to the clean water tank. Try the mop washing for 2-3 times again with clean water tank before using robot again.

Sincerely,
Roborock Customer Service
Ik had al zo'n reactie verwacht, maar dan heb je in ieder geval een soort officieel antwoord van klantenservice.

[ Voor 3% gewijzigd door Vogelnest op 04-01-2026 08:27 ]

• Dr-Diesel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-01 11:13
De Philips Homerun XU 5100/20 weer een aantal weekjes in gebruik.

Nu wil ik de 2e verdieping in kaart gaan brengen, echter wordt hier in de handleiding weinig over geschreven.

Bij ander Philips types wordt gesproken dat je het basis station eerst op de 2e verdieping moet zetten, daarna de 2e verdieping in kaart laten brengen.

Maar dan ???

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Ik heb het topic niet van A tot Z doorgeploegd, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van mede-X10 Pro Omni eigenaren.

Ik heb er zelf twee in huis, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de prestaties achteruitgaan. In de eerste maanden leek de zuigkracht veel hoger en was het resultaat simpelweg schoner. Nu lijkt het allemaal net wat minder effectief.

Beeld ik me dit in, of zijn er meer mensen die deze "degradatie" in schoonmaakresultaat herkennen bij dit model? Of is dit een euvel dat bij alle robotstofzuigers optreedt?

Automatische meldingen voor Marktplaats, 2dehands en vinted? MarktAlert.nl

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:01
@Tweakez

Klinkt als een volle stofzak of een vuil filter, heb je die gecheckt?

• mobrockers
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-01 20:28
RudolfR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Nog niet. Is onderweg met de post en dan moet ik aan de bak om te solderen. Ga mijn X40u ook voorzien van Valetudo.

Is recent ook al gevraagd en toen kwam er geen respons.

Er is een Valetudo PCB telegram groep, mogelijk krijg je daar reactie. Ook zijn er daar leden die kits voor weinig naar je opsturen.
Ik heb via de telegram groep iemand in de buurt gevonden, dus hopelijk heb ik er morgen een thanks!
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste