Dazzler2120 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:05:
Voor Black Friday ben ik mij een beetje aan het oriënteren op een nieuwe robotstofzuiger voor de benedenverdieping. We zijn niet het grootste talent op gebied van poetsen, dus vaak verslonst het huishouden wat in de drukte van de week, waarbij dit wel kan hebben.
Momenteel heb ik een Ecovacs Deebot Osmo 920 en die heeft ondertussen een aantal optaters gekregen waardoor we vaak wat problemen ermee beginnen te ervaren: ('vergeet' vaak zijn kaart, loopt vaak vast op posities etc.)
Nu kwam ik deze tegen:
uitvoering: Ecovacs Deebot X8 Pro Omni
Heeft hier iemand ervaring met de Deebot x8 Pro Omni? En de dweilfunctie hiervan?
Wij hebben deze robot een maand of 2 terug bij Coolblue gehaald als alternatief voor een Roomba j7+ die niet meer gerepareerd kon worden (laadpoort was gesmolten!, reparatie niet mogelijk en zelfde model was niet meer leverbaar uit voorraad, dus mochten een alternatief kiezen. Met klein beetje bijbetalen voor de X8 gegaan, want dweil. Overall prima service en oplossing vanuit de Coolblue).
Dweilfunctie van deze machine is echt goed. Het is een roller ipv draaiende pads. Dus vuil wordt door de machine nog extra gefilterd van het schoonmaak water ipv dat het in de dweil blijft zitten. We hebben een witte natuurstenen vloer die veel vuil vasthoud in de poriën. Ooit hebben we die een keer met een gehuurde schrobmachine schoongemaakt en toen was die weer echt wit wit. Maar niet voor lang. Deze robot haalt het natuurlijk niet kwa resultaat met de schrobmachine maar is zeker wel beter dan het dweilen wat we met de hand deden. Vooral de eerste dagen zagen we schone lichte 'vlekken' ontstaan op de vloer. Na een week of wat is de vloer wel weer egaal en een stuk lichter dan voorheen. Dus wat dat betreft zijn we hier dik tevreden mee. Waterlekkage hebben we nog niet ervaren, er wordt ook niet te nat gedweild.
Enige nadelen die ik ondervind is dat cloud verbinding verplicht is, ook als je het via Matter gekoppeld hebt met Apple Home. Ik zie liever toch dat dat ding niet de hele dag aan het internet hoeft te hangen. Ook is hij redelijk spraakzaam, elke poep of scheet zegt ie wat ie doet ("begin met schoonmaken en dweilen", "eerst dweilrol bevochtigen", "begin met legen stofbak", etc). Niet ideaal maar beter dan betekenisloze piepjes die je moet onthouden. Hij heeft ook een stille modus zodat ie in de nacht wat minder lawaai maakt. We zetten hem meestal voor het slapengaan aan. Een voordeel ten opzichte van de j7+ is dat deze gewoon wel lidar heeft zoals alle andere robots en dus obstakels kan ontwijken ipv er tegenaan te moeten botsen. Dus deze kan ook in de nacht zonder licht werken zonder gebonk. Wat dat betreft zijn we over de j7+ nooit tevreden geweest. Die was kwa zuiggeluid en vooral het legen van de stofbak erg luid. Bij de X8 is die zuigkracht ook aan te passen in de app.
Ik ervaar kwa software nog geen issue verder. Kaart is nooit gereset geraakt. Heb een paar dagen terug de dock omgedraaid en na een schoonmaakronde was de kaart vanzelf geupdate met de nieuwe situatie.
Ik moet nog even Home assistant integratie uitzoeken en ik ben nog wel op zoek naar een oplossing voor local only API. Er bestaat dit project maar die lijkt redelijk dood:
https://github.com/bmartin5692/bumper