• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:15
Zijn er mensen hier die de dreame schoonmaak solution ook in hun watertank doen? Of alleen in de compartiment. Op de achterkant zie ik dat dat dus ook kan. Ben benieuwd of er verschil is of dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ldFCzCfCYo_f_rNZNdVWneoURY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVSZMfa25SKFpH3JAyyNyyCZ.jpg?f=fotoalbum_large

• _AI
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-12 11:35

_AI

RudolfR schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:06:
Dreame X40 Ultra opnieuw op ibood:
https://www.ibood.com/nl/...-met-dweilfunctie/2872067

Ik heb deze al staan. Moet nog wat meer meters maken.
Succes! Inmiddels tweede X40 Ultra complete retour gebracht. Dreame heeft veel te veel storingen.. Water blijft in basin staan. Schoonmaken en Resetten helpt niet. Én je kunt stofzuiger dweil functies nu al kopen voor €250 ipv €1400 (later900) wat een windhandel..

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:04

Deurwaarder

*blaf*

Bolletje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:44:
Sinds vorige week ook een Dreame L40 Ultra AE

[...]

Ik had hier last van; het leek alsof die van ons altijd z'n mop extend uit had. Ook tijdens gewoon z'n werk doen.

Als die dan achterwaarts naar achter ging in z'n dock, ging de extended mop pad (Ik denk door de druk) wel naar binnen. Maar als die mop pads ging reinigen (en dus draaien die dingen rond) drukte hij zichzelf een beetje naar buiten met de extended mop pad. Hij verliest dan ook contact en laad dan niet meer. We kwamen er pas achter na een paar dagen. Ik heb het op video trouwens.

Uiteindelijk heb ik hem toen uit z'n dock laten rijden. Home button op de robot paar seconden ingedrukt. Soort reset doet die dan. Toen ging de rechter mop pad wel naar binnen.

Volgende probleem is nu dat hij hem nooit meer z'n mop extend doet. ok nu met high freq wel

Ander probleem dat ik had was een onwijs piep geluid tijdens het stofzuigen. Bleek dus die rubber brush te zijn. Is toen verholpen met heel klein beetje wd40. Hopelijk komt het niet terug.
Hier was ie vandaag ook leeg in het dock, na gisteren gedweild te hebben. Ik had hem met mn voet een tikje naar voren geduwd, toen maakte hij weer contract.
Ik zal het in de gaten houden, of het terug komt.

-Geen deurwaarder-

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
sacaji schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:27:
Zijn er mensen hier die de dreame schoonmaak solution ook in hun watertank doen? Of alleen in de compartiment. Op de achterkant zie ik dat dat dus ook kan. Ben benieuwd of er verschil is of dat niet.

[Afbeelding]
Dat staat er zo op omdat niet elke robot een speciaal compartiment heeft. Dan meng je dus zelf in het water. Met compartiment doet de robot dat voor je. Beide is niet de bedoeling gebruik je te veel.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

De Dreame L10 pro helaas binnen 2,5 jaar stuk gegaan, althans, 3 knipperende led lampen. Reset niet meer mogelijk. De app ziet de robot ook niet meer

Amper gebruikt ivm wijziging in woonsituatie (20x wellicht?), en verder ook niet met updates/firmware gespeeld.

Je zou bijna denken dat dreame dit ingebouwd heeft, zie op Reddit meerdere soortgelijke klachten zonder oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 13-12-2025 13:40 ]

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-12 10:30
Wij zoeken een simpel maar goed ding.

Dweilen doen we zelf wel, en hoe kleiner de base des te beter.
Roborock Q7 L5 Robotstofzuiger - 8000 Pa Zuigkracht - Dubbele Anti-Klit - LiDAR Navigatie | bol https://share.google/wpIkKk0Algl4Y2eHC

Dit een oke ding?

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-12 10:30
Of is de dweil functie tegenwoordig wel goed. En is dat echt aan te raden, zo ja welke machine is dan gewoon een degelijk ding.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@sjurres
Ben nog niet 100 overtuigd van dweilen.

Knap ingewikkeld ook met al die opties om dweilen te liften, of juist achter te laten voor het zuigen (van tapijten).
Het bijbehorende basisstation moet je ook maar net kwijt kunnen...

Die roterende mops doen echt wel wat en zijn een verbetering tov de natte lap.
Rollers zijn weer een stap beter, maar die eerste generatie is niet zonder kinderziektes.

Zelflegen van stof vind ik wel weer handig, maar keuze is niet reuze.

Heb de X40, Dreame's topmodel 2024, aangeschaft ivm ondersteuning Valetudo en twijfel nog.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:24

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
AOC schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:39:
De Dreame L10 pro helaas binnen 2,5 jaar stuk gegaan, althans, 3 knipperende led lampen. Reset niet meer mogelijk. De app ziet de robot ook niet meer

Amper gebruikt ivm wijziging in woonsituatie (20x wellicht?), en verder ook niet met updates/firmware gespeeld.

Je zou bijna denken dat dreame dit ingebouwd heeft, zie op Reddit meerdere soortgelijke klachten zonder oplossing.
En weer Dreame in dit topic dat defect lijkt te zijn. Blijf erbij dat Roborock betrouwbaarder lijkt te zijn (los van de statestieken die hier laatst gepost zijn, want die vertrouw ik niet zo).

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12 08:48
Herkent iemand met een Dreame zich hierin?
We hebben een Dreame L40s Pro Ultra. Meestal doet deze goed zijn werk, maar regelmatig ook niet.

Onze benedenverdieping is ingedeeld in 4 kamers. Als ik ervoor kies om de hele verdieping schoon te maken (alles), gebeurt het regelmatig dat maar 1 kamer, of maar een deel van de kamer schoongemaakt wordt. De ruimtes zitten allemaal aan elkaar (denk aan woonkamer, keuken, eetkamer etc.), dus zonder muren, drempel of wat dan ook er tussen.

Dit is nu al meerdere keren gebeurd. Dus ik kies voor 'alles' schoonmaken, maar de robot doet dan maar 1 kamer, of maar een deel van 1 kamer en stopt dan. In de schoonmaakgeschiedenis staat dan ook dat hij meerdere kamers niet schoon heeft kunnen maken, omdat ze niet toegankelijk waren.

Ben benieuwd of jullie dit ook herkennen?

Zit er aan te denken om de ruimtes gewoon samen te voegen tot 1 ruimte. Misschien helpt dat.

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• frankbruins
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-12 22:25
Xqlus1ve schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:21:
[...]

En weer Dreame in dit topic dat defect lijkt te zijn. Blijf erbij dat Roborock betrouwbaarder lijkt te zijn (los van de statestieken die hier laatst gepost zijn, want die vertrouw ik niet zo).
Dit is voor mij exact de reden dat ik enorm twijfel of ik wel een Dreame Aqua10 of Mova Z60 of V50 (een soort Dreame sub-brand?) wil aanschaffen. Als ik online zoek naar reviews lijkt het allemaal enorm positief, maar op diverse fora lees ik zoveel problemen over de kwaliteit van de producten dat ik de gok bijna niet durf te wagen.

Nu hoor je natuurlijk vooral de negatieve verhalen op het internet, omdat mensen die positief zijn niks te klagen hebben

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
Het punt is dat veel fabrikanten een agressieve verkoopstrategie erop na houden. Dat betekent veel sponsored reviews op zowel YT als andere sociale kanalen. Zelfs ogenschijnlijke betrouwbare fora als reddit e.d. staan er vol mee. Vandaar ook mijn eerdere post: renzo4000 in "[Robotstofzuigers] Ervaringen & Discussies - Deel 2"

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44
frankbruins schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:54:
[...]

Nu hoor je natuurlijk vooral de negatieve verhalen op het internet, omdat mensen die positief zijn niks te klagen hebben
Rondom Black Friday zijn veel Dreame modellen gekocht door users in dit topic. Waaronder aan mij. Ik en met mij vele anderen ervaren geen problemen met de Dreame :)

XXXVI

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
[...]

Dit is voor mij exact de reden dat ik enorm twijfel of ik wel een Dreame Aqua10 of Mova Z60 of V50 (een soort Dreame sub-brand?) wil aanschaffen. Als ik online zoek naar reviews lijkt het allemaal enorm positief, maar op diverse fora lees ik zoveel problemen over de kwaliteit van de producten dat ik de gok bijna niet durf te wagen.

En ik lees voornamelijk enkel dit topic, waar je dus klachten hoor bij begin aanschaf, halverwege de garantieperiode, maar ook na hoeveel jaar een apparaat ermee uitscheid. Reviews online zie ik een beetje als de consumentenbond; als beste getest... beste koop... Maar die reviews tonen helemaal geen betrouwbaarheid of duurzaamheid van apparaten over meerdere jaren.

Mijn S7 Maxv is nu bijna 3 jaar oud (nog 1 maand te gaan), op af en toe een bugje (laatst deed volgens mij de server van hun raar, en soms kan die de juiste map niet vinden) doet het apparaat het altijd. Hopelijk nog 2 jaar probleemloos te gebruiken 🤞🏻. En zo lees ik hier regelmatig hoe lang hun Robot al mee gaat. Ecovacs is ook een merk waar ik met een grote boog omheenloop, ik hoorde één en al ellende van dit merk.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:40
keverjeroen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:06:
Herkent iemand met een Dreame zich hierin?
We hebben een Dreame L40s Pro Ultra. Meestal doet deze goed zijn werk, maar regelmatig ook niet.

Onze benedenverdieping is ingedeeld in 4 kamers. Als ik ervoor kies om de hele verdieping schoon te maken (alles), gebeurt het regelmatig dat maar 1 kamer, of maar een deel van de kamer schoongemaakt wordt. De ruimtes zitten allemaal aan elkaar (denk aan woonkamer, keuken, eetkamer etc.), dus zonder muren, drempel of wat dan ook er tussen.

Dit is nu al meerdere keren gebeurd. Dus ik kies voor 'alles' schoonmaken, maar de robot doet dan maar 1 kamer, of maar een deel van 1 kamer en stopt dan. In de schoonmaakgeschiedenis staat dan ook dat hij meerdere kamers niet schoon heeft kunnen maken, omdat ze niet toegankelijk waren.

Ben benieuwd of jullie dit ook herkennen?

Zit er aan te denken om de ruimtes gewoon samen te voegen tot 1 ruimte. Misschien helpt dat.
Ik herken mij hier niet in, met exact hetzelfde model robotstofzuiger. Misschien een reset uitvoeren?

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-12 23:09
[...]

Op Bokt.nl zijn mensen heel enthousiast over hun Dreame.

• soodaa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-12 21:49
red1 schreef op zondag 14 december 2025 @ 00:29:
[...]

Ik herken mij hier niet in, met exact hetzelfde model robotstofzuiger. Misschien een reset uitvoeren?
Je kunt kamers samenvoegen tot 1 geheel bij map editing, misschien helpt dat.

• frankbruins
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-12 22:25
renzo4000 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:59:
Het punt is dat veel fabrikanten een agressieve verkoopstrategie erop na houden. Dat betekent veel sponsored reviews op zowel YT als andere sociale kanalen. Zelfs ogenschijnlijke betrouwbare fora als reddit e.d. staan er vol mee. Vandaar ook mijn eerdere post: renzo4000 in "[Robotstofzuigers] Ervaringen & Discussies - Deel 2"
Dat maakt het dan ook des te moeilijker om een goede vergelijking te maken. Helemaal met het aanbod, waarbij het verschil tussen robots minimaal is. Een Mova V50 Ultra die de stofzak kan drogen of een Dreame X50 Ultra die dat niet kan, maar dan weer een sensor heeft die bepaalt of er nog een keer een dweilronde nodig is. Laat staat alle Qrevo Curv / Edge / Saros modellen van Roborock met minimale verschillen.

Combineer dat met onrealistische scenario's die getest worden op YT (hele vloeren onder ketchup, enorme klossen haar) en je krijgt helemaal een chaos qua vergelijking.
Als iemand zou willen kunnen de tests gemanipuleerd worden. Zet in de app de zuigstand van de ene robot op laag en de andere op hoog. Niemand komt er achter, maar in de video krijg je wel het beeld dat de ene robot heel slecht is en dan ander heel goed.

Misschien is het toch niet zo'n slecht idee om gewoon een middenklasse te kopen zonder alle toeters en bellen. Zolang de basis maar goed is.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:04

Deurwaarder

*blaf*

De Dreame L40 Ultra AE heeft hier een aantal rondes gedaan. Ik ben op zich tevreden.
De verschillende suction/noise levels die je kan kiezen voor het stofzuigen worden erg gewaardeerd door vrouw en kinderen.
De app heeft een hoop opties, een flinke verbetering tov Neato.
Tot nu toe nog geen haren vast in de tri-cut borstel en de auto empty werkt goed.
Ik vind het jammer dat ie geen uitschuifbare borstel heeft (alleen dweil), want langs sommige kasten blijft nu wel wat aan kruimels liggen, in ieder geval met alleen stofzuigen. Misschien dat de uitstekende dweil dat wel mee pakt.

Wat wel apart was, na vanmorgen een rondje 'vacuuum only' keek ik naar de borstel, en voelde dat de dweilen nat waren. Hopelijk een glitch, ik zal dat in de gaten houden.

-Geen deurwaarder-

• _AI
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-12 11:35

_AI

28 november 2024 kocht ik mijn eerste Dreame X40 Ultra Complete Black. Na 5 weken defect. Product ter reparatie aangeboden. na bijna 8 weken wachten toch eindelijk aankoopbedrag retour (Coolblue) Ik dacht dat het misschien het een maandagochtend product was en dus kocht in Maart 2025 weer een Dreame X40 Ultra Complete Black (Dit keer alleen 200,00 goedkoper) ook wederom bij CB. Op 16 Mei kon ook de tweede Dreame X40 Ultra Complete Black weer retour voor reparatie. Water bleef in het basin liggen en werdt niet meer afgezogen (ondanks handmatig schoonmaken van de sensoren). retour duurde 5 weken. gerepareerd terug. Mid November 2025 weer het product met het zelfde probleem voor retour aangemeld. Inmiddelsis het vandaag 14 december en heb het aankoopbedrag weer terug. En ga weer een nieuwe kopen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel keer dit koop>retour>geld terug proces door kan gaan..

[ Voor 0% gewijzigd door _AI op 14-12-2025 11:35 . Reden: bedrag aangepast naar correct verschil ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Truus01 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:06:
[...]
Q5 Pro, foutmelding "Error 1 Lidar turret error".

Chips, deze error heb ik nu ook. Gewoon, ineens. :-(
Morgen eens kijken of ik nog iets schoon kan maken en anders maar contact opnemen met Roborock. :-(
Ik mag 'm opsturen, maar nu doet ie het ineens weer.
Dus ik twijfel. Opsturen en na laten kijken, of gebruiken en wachten dat het weer gebeurd?
(Nu ik het zo opschrijf lijkt me opsturen de beter optie...)

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 14-12-2025 11:45 ]

• sacaji
Deurwaarder schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:14:
De Dreame L40 Ultra AE heeft hier een aantal rondes gedaan. Ik ben op zich tevreden.
De verschillende suction/noise levels die je kan kiezen voor het stofzuigen worden erg gewaardeerd door vrouw en kinderen.
De app heeft een hoop opties, een flinke verbetering tov Neato.
Tot nu toe nog geen haren vast in de tri-cut borstel en de auto empty werkt goed.
Ik vind het jammer dat ie geen uitschuifbare borstel heeft (alleen dweil), want langs sommige kasten blijft nu wel wat aan kruimels liggen, in ieder geval met alleen stofzuigen. Misschien dat de uitstekende dweil dat wel mee pakt.

Wat wel apart was, na vanmorgen een rondje 'vacuuum only' keek ik naar de borstel, en voelde dat de dweilen nat waren. Hopelijk een glitch, ik zal dat in de gaten houden.
Idem dito, zal even voelen of mijn dweilpads nat zijn. Heb ook alles laten stofzuigen. Prijsverschil moet er zijn, denk dat hij daarom die extended borstel mist. Moet zeggen dat die wel handig zou zijn maar niet groot gemis. Af en toe zelf stofzuigen, goed voorbeeld geven aan de kleine. 🤣

• paterke
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-12 19:07
SqnLdr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:18:
[...]

Dat staat er zo op omdat niet elke robot een speciaal compartiment heeft. Dan meng je dus zelf in het water. Met compartiment doet de robot dat voor je. Beide is niet de bedoeling gebruik je te veel.
Op andere fora is er wel discussie of de vloeistof in het compartiment niet alleen voor het kuisen van de dweilen is of ook in het waterreservoir doet.
Het staat nergens duidelijk vermeld en dreame klantenservice van 2 landen geven tegenstrijdige antwoorden.

• sacaji
paterke schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:33:
[...]

Op andere fora is er wel discussie of de vloeistof in het compartiment niet alleen voor het kuisen van de dweilen is of ook in het waterreservoir doet.
Het staat nergens duidelijk vermeld en dreame klantenservice van 2 landen geven tegenstrijdige antwoorden.
Doe het nu in de speciale compartiment. Maar ik ga Dreame NL is vragen kijken wat hun zeggen.

• RudolfR
  • Nu online
BIj het (pre-)washen van de mops wordt er optioneel wat reinigingsmiddel bijgemengd.
In hoeverre dit weer met schoon water wordt weggespoeld is niet duidelijk, mogelijk blijft er wat achter, wat op de vloer terecht komt als je daarna gaat dweilen.

In de robot zelf gaat alleen maar 'schoon water', denk dat als je reinigingsmiddel op de vloer wil hebben dat je het daarin moet bijmengen.

• Dr-Diesel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-12 20:27
Sinds kort in het bezit van de Philips Homerun 5000 XU5100.

Kamers zijn in kaart gebracht, nu wil ik 1 kamer als test instellen dat hij gezogen moet worden in de App.

Ik ga naar "room setting" en wil daar alleen zuigen instellen, als ik die wil kiezen krijg ik steeds de melding
"deze modus gebruiken" verwijder eerst de dweil.

Tja waar moet ik die verwijderen ?

Alvast bedankt.

• Dr-Diesel
Dr-Diesel schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:42:
Sinds kort in het bezit van de Philips Homerun 5000 XU5100.

Kamers zijn in kaart gebracht, nu wil ik 1 kamer als test instellen dat hij gezogen moet worden in de App.

Ik ga naar "room setting" en wil daar alleen zuigen instellen, als ik die wil kiezen krijg ik steeds de melding
"deze modus gebruiken" verwijder eerst de dweil.

Tja waar moet ik die verwijderen ?

Alvast bedankt.
Opmerking: De modus 'Stofzuigen' is alleen beschikbaar als de dweildoekjes niet geïnstalleerd zijn. _/-\o_

• paterke
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-12 19:07
sacaji schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:47:
[...]

Doe het nu in de speciale compartiment. Maar ik ga Dreame NL is vragen kijken wat hun zeggen.
Laat maar weten aub

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26
Ik was met black friday aan het twijfelen om een Valetudo compatible robot te kopen, maar gelukkig heb ik gewacht, en kan ik met wat geknutsel mijn Neato straks weer bedienen, en nog beter. zonder cloud.

https://github.com/Philip2809/neato-connected

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:51
sacaji schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:27:

[Afbeelding]
Ik heb een Xiaomi x20+ die mag officieel niets gebruiken van schoonmaakmiddel. Maar gooi al 1.5 jaar dit spul in de watertank en gaat prima. Ik zie ook echt verschil met of zonder dit spul op mijn vloer. Gebruik overigens echt heel weinig, mengverhouding is 1 op 200 dacht ik.

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12 13:22
Korte update na 2 weken de Dreame L40s Pro Ultra gebruik:(in willekeurige volgorde)
  • Mappen en vinden van nieuwe delen in ruimtes(er lag zooi, staat kerstboom etc) werkt voortreffelijk goed, hij heeft een ruimte onder de trap gevonden en kwam tot de ontdekking dat hij een aanloopje nodig heeft om uit de wc te komen, iets hogere drempel.
  • Tot op heden 1x vast gereden in het ophaaltouwtje van de luxaflex.
  • Stofzuigen, werkt voortreffelijk, de mat bij de voordeur wordt goed schoon, hij gaat ook harder zuigen als hij merkt dat hij op de mat komt(dit dien je wel aan te geven na het mappen)
  • Dweilen, werkt ook goed, ik doe alleen de keukenvloer, 3m2, van vochtig tot extra nat, werkte allemaal goed.
  • Stofzuigen en direct dweilen is een optie maar tot op heden niet gebruikt.
  • De weg terugvinden naar de dock werkt ook goed, als er een deur dicht is gaat hij via de andere deur terug naar het dock.
  • Het legen van de stofbak, met de automatisch afzuiging in de dock, is een goede oplossing, werkt goed.
  • Het spoelen van de mops, werkt ook goed, water is warm genoeg en de mops zijn schoon.
  • Als je ziet wat een troep hij van de vloer afhaalt, is heerlijk en we gaan nu 1x per week met de normale stofzuiger door het huis lansg de plekken waar de Dreame niet kan komen.
Puntje, waar ik nog niet uit ben, is het aanpassen van de richting van stofzuigen, verticaal ipv nu horizontaal.
Verder dik tevreden.

• sacaji
Hun reactie:

Zoals de afbeelding laat zien, kunt u de reinigingsoplossing op twee manieren toevoegen aan het waterreservoir van het basisstation. Deze oplossing wordt gebruikt voor de zelfreiniging van het apparaat.

Heb gevraagd hoeveel er in de watertank mag. Is een floor cleaner maar wordt zo alleen maar gebruikt voor schoonmaken dweilpads 🧐

• Blondies3
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-12 13:19
Tijdens BF een Dreame L40 Ultra AE gekocht (na uitgebreid onderzoek en een poging om door de bomen het bos te zien 😅) en ik ben redelijk tevreden met een bemerking op de hondenharen en een hoogpolig tapijt.

De app werkt prima, mapping van de kamers ging goed en de stofzuiger weet de route naar basisstation goed te vinden (al varieert de route soms zonder duidelijke reden). Legen van stofzak etc gaat goed, geluid van zuigen en drogen dweilmops erg acceptabel.

Obstakel avoidance werkt ook goed, snoeren worden herkend, de honden worden voorzichtig benaderd en er is maar 1 gebogen stoelpoot waar de Dreame telkens op probeert te rijden. Geen probleem, die schuif ik wel even aan de kant. Ook de kerstboom vind de Dreame geen probleem. Een beetje zand in de bijkeuken wordt ook meegenomen.

Maar ik had iets meer verwacht van de prestaties. De eerder genoemde 2 issues; We hebben Golden Retrievers dus altijd wel hondenharen ondanks dagelijks zuigen en daarvan blijft toch wel wat liggen. Om vervolgens met het dweilen uitgesmeerd te worden. En ze blijven aan de dweilmops hangen. De tricut mes werkt wel goed (haren raken niet verstrikt) maar haren blijven wel onder en rond apparaat hangen. Als de Dreame vervolgens een drempeltje over moet dan valt er ook beetje vuil onderuit.
Er is weinig verschil tussen de optie zuigen en dweilen of dit los van elkaar doen.

-Ik heb de Max zuigkracht nog niet geprobeerd, iemand ervaring ermee?
-En zou een model met aflegbare dweilmops beter werken (zodat haren onder apparaat minder makkelijk blijven plakken)?

Daarnaast heeft de Dreame veel moeite van ons hoogpolig tapijt van een aantal m2. Hij komt er wel op om vervolgens een klein stukje te rijden/zuigen zonder zijn vaste slalom patroon en dan weer klaar te zijn waarmee nog geen 5% is gedaan. Een laagpolig deurmatje wordt wel beter gedaan maar daar blijft vuil/haren wel zichtbaar.
Tapijt is aangeduid in kaart, zowel geprobeerd om tapijt los te doen als gelijktijdig met kamer.

Het is mijn 1e robotstofzuiger en wellicht zijn mijn verwachtingen te hoog?

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:13
In het verre verleden, 2016, een Neato gekocht. Deze had de laatste tijd al wat botskuren maar de per vandaag trekken wij de stekker uit uw product mail zorgde er toch voor dat ik afscheid heb genomen van de bodvac.

Na heel wat getwijfeld te hebben tussen merken en types uiteindelijk op blackfriday een Roborock Saros 10r.
Wat een verschil is dat! Niet alleen de zuigkracht op ai smartplan modus is al veel beter maar ook veel stiller.

Zuigkracht op maximaal is helemaal super. Max+ heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Het ding herkend zelf de deurmatten en gaat daar harder zuigen.
Dweilen gaat ook prima in de ai smartplan modus. Is het viezer dan laat ik m dweilen met extreem waterstroom en 2x reinigen in de grondig+ modus.

Over een kabel waarvan ik heb aangegeven dat ie er geen rekening mee moet houden rijdt t ding netjes heen. Andere dingen blijft ie netjes weg en blijft niet doorduwen wat de Neato wel deed.

Ding komt ook heerlijk onder kastjes dus ook daar nu lekker schoon.

Meerdere verdiepingen mappen is geen probleem en zuigen van een andere verdieping gaat ook erg goed. En dat terwijl dock gewoon beneden blijft. Dweilen van de hele andere verdieping heb ik nog niet geprobeerd omdat er laminaat ligt. Alleen de badkamer dweilen werkt perfect.
Dus zeer tevreden en hopende dat dit ding ook zo lang meegaat als de vorige

• sacaji
Vanavond voor het eerst dat na het dweilen de pads niet werden gereinigd, ging ik kijken werd hij opeens naar voren gedrukt / 1 pad los, baseplaat en grond nat. Moest hem even tegendrukken om te wassen / drogen. Eerste past keer is dit voorgekomen. Iemand die dit vaker heeft meegemaakt met de Dreame L40 Ultra AE?

@Bolletje is het jou nog voorgekomen na je reset trucje met de home knop? Nou had ik de instelling voor AI Mopextend op intelligentie gezet ipv high frequentie. Kijken of hij binnenkort weer problemen heeft met de dweil schoonmaken / gedocked blijven

[ Voor 28% gewijzigd door sacaji op 15-12-2025 22:47 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-12 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
sacaji schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:37:
Vanavond voor het eerst dat na het dweilen de pads niet werden gereinigd, ging ik kijken werd hij opeens naar voren gedrukt / 1 pad los, baseplaat en grond nat. Moest hem even tegendrukken om te wassen / drogen. Eerste past keer is dit voorgekomen. Iemand die dit vaker heeft meegemaakt met de Dreame L40 Ultra AE?

@Bolletje is het jou nog voorgekomen na je reset trucje met de home knop? Nou had ik de instelling voor AI Mopextend op intelligentie gezet ipv high frequentie. Kijken of hij binnenkort weer problemen heeft met de dweil schoonmaken / gedocked blijven
Hij doet het nu goed! Sindsdien geen issues meer. Hij kan nu ook gewoon z'n extended mop pad gewoon goed gebruiken.

Dus ik deed hem er uit laten rijden (als die in de dock zit, deed ik 'clean' in de app', dan rijdt die er uit, toen die er uit was gelijk pauzeren'). Daarna dus iets van 5 seconden die home button inhouden. Dan maakt die een geluidje. Daarna nog een keer aan. En toen zag je hem gelijk die extend mop pad intrekken.

• sacaji
Bolletje schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:50:
[...]

Hij doet het nu goed! Sindsdien geen issues meer. Hij kan nu ook gewoon zo'n extende mop pad gewoon goed gebruiken.

Dus ik deed hem er uit laten rijden (als die in de dock zit, deed ik 'clean' in de app', dan rijdt die er uit, toen die er uit was gelijk pauzeren'). Daarna dus iets van 5 seconden die home button inhouden. Dan maakt die een geluidje. Daarna nog een keer aan. En toen zag je hem gelijk die extend mop pad intrekken.
Thanks. Ga hem binnenkort wel weer is laten dweilen en kijken of het wel goed gaat, anders jou trucje even doen.

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:52
Mij S5 max heeft elke keer verbinding probleem met de Roborock server. Waardoor elke de verbinding wordt verbroken met HA. Hebben hier meer last van?
Ik zit zelf te denken Valetudo te installeren.
Snap nog steeds niet waarom de stofzuiger met de server verbonden moet worden om goed te functioneren.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:13
Evertt schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:25:
Mij S5 max heeft elke keer verbinding probleem met de Roborock server. Waardoor elke de verbinding wordt verbroken met HA. Hebben hier meer last van?
Ik zit zelf te denken Valetudo te installeren.
Snap nog steeds niet waarom de stofzuiger met de server verbonden moet worden om goed te functioneren.
er zat een probleem in HA wat hiervoor zorgde. Je moet minimaal versie .2 van deze maand hebben om het op te lossen

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:15
Bolletje schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:50:
[...]

Hij doet het nu goed! Sindsdien geen issues meer. Hij kan nu ook gewoon z'n extended mop pad gewoon goed gebruiken.

Zag dat ik nog niet had geantwoord op je eerdere post maar thanx, ik ga het hier ook proberen.

• sacaji
Laatste update van Dreame, die adviseren het dus niet in de water tank te doen:

Dat klopt. De L40 Ultra AE gebruikt het reinigingsmiddel alleen voor het reinigen van de dweilpads, zoals in de productspecificaties staat vermeld.

We hebben geen specifieke hoeveelheid water die u aan het reservoir moet toevoegen (behalve de afbeelding die u heeft bijgevoegd, ongeveer 28 ml) als u het apparaat voor normale reiniging wilt gebruiken. Het is namelijk niet efficiënt om dit te doen, omdat het apparaat, in tegenstelling tot andere apparaten, niet is ontworpen om met reinigingsmiddel te reinigen.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
commentator schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:01:
[...]

er zat een probleem in HA wat hiervoor zorgde. Je moet minimaal versie .2 van deze maand hebben om het op te lossen
Had hetzelfde probleem, maar dat kwam ook in de Roborock app voor. Het leek dus ook op een server probleem aan Roborock server zijde, de afgelopen dagen geen issue meer gehad.

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12 08:51
Ik heb nu een tijdje eigenaar van Valtteri RoBottas (Eufy E25) en ben erg tevreden!

Voordelen
  • App werkt top! Ook fijn dat Eufy alles in 1 app stopt (Deurbel, cameras en robotzuiger)
  • Voldoende zuigkracht en 2 uitschuifbare borsteltjes, ook tapijten/deurmatten zijn mooi schoon
  • Hydrojet dweilsysteem werkt grondig
  • Op meerdere verdiepingen te gebruiken
  • Voelt stevig aan
Nadelen
  • Dweilsysteem streept licht op mijn hardstenen vloer
  • Dweilsysteem komt niet helemaal in hoeken en naast randen
  • Soms mag de navigatie wel wat beter, blijft eindeloos tegen mijn steel frame bed aanbotsen. dmv een verboden zone wel te omzeilen gelukkig.
  • Mijn kat is er bang voor >:)

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-12 16:44
Blondies3 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:54:
Daarnaast heeft de Dreame veel moeite van ons hoogpolig tapijt van een aantal m2. Hij komt er wel op om vervolgens een klein stukje te rijden/zuigen zonder zijn vaste slalom patroon en dan weer klaar te zijn waarmee nog geen 5% is gedaan. Een laagpolig deurmatje wordt wel beter gedaan maar daar blijft vuil/haren wel zichtbaar.
Tapijt is aangeduid in kaart, zowel geprobeerd om tapijt los te doen als gelijktijdig met kamer.

Het is mijn 1e robotstofzuiger en wellicht zijn mijn verwachtingen te hoog?
Wij hebben de L40s Ultra Pro en tot nu toe erg tevreden. Ze heeft zelfs al een koosnaampje gekregen want het scheelt ons best wel wat werk...

Je kan het type tapijt nog aanduiden in de app. Kaart bewerken, daarna kiezen voor Tapijt, dan Types tapijten. Je kan daar je tapijt aanklikken en instellen als Middelhoog tot hoogpolig.

Hopelijk helpt je dat, bij ons werkte het in ieder geval bevredigend.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:48

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Gerritjuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:06:
[...]

Wij hebben de L40s Ultra Pro en tot nu toe erg tevreden. Ze heeft zelfs al een koosnaampje gekregen want het scheelt ons best wel wat werk...
Ik ben benieuwd naar het koosnaampje.
Mijn zwarte L40 AE heet "Black Betty" :P

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13:44
Zondagskindje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:19:
[...]

Onze heet Robin, vernoemd naar de robot van Bassie en Adriaan :+

• Pjotter87
  • Laatst online: 12:22
Wij zijn ook aan het kijken voor een robotstofzuiger.
Na het kappen van de bomen begin ik het bos weer te zien :P

Nu was mijn oog gevallen op de Roborock Qrevo Edge.
Veel revieuws gezien en gaan zoeken naar aanbieders in Nederland.
Nu zijn er veel een aantal varianten maar degene met AI Obstacle Avoidance zie ik niet terug in Nederland. (De gewone Edge zonder toevoegingen)
Is deze uberhaupt beschikbaar in Nederland?
De reden dat ik hier naar zoek is dat er regelmatig wat blijft liggen op de vloer. (2 honden en kinderen)
En dan is het wel handig dat de stofzuiger obstakels kan herkennen en ontwijken.

Ik heb ook de Dreame L40s Ultra AE overwogen maar neig toch meer naar de Roborock ivm kwaliteit.
Lees dat er met de Dreame toch vaker dingen kapot gaan of niet werken.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-12 21:21
Pjotter87 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:54:

Nu zijn er veel een aantal varianten maar degene met AI Obstacle Avoidance zie ik niet terug in Nederland. (De gewone Edge zonder toevoegingen)
De reden dat ik hier naar zoek is dat er regelmatig wat blijft liggen op de vloer. (2 honden en kinderen)
En dan is het wel handig dat de stofzuiger obstakels kan herkennen en ontwijken.

Ik heb ook de Dreame L40s Ultra AE overwogen maar neig toch meer naar de Roborock ivm kwaliteit.
Ja hoor. Op bol.com via retailer beschikbaar. Nu wel voor 900 zie ik. Ik heb hem paar weken geleden voor 650 gekocht en hij is bij BF even 600 geweest.

Ik ben er erg tevreden over. Je kunt ook de Qrevo Curv overwegen. Identieke robot met ander station. Ik heb een paar posts terug een overzicht van de robots geplaatst waar je terug kunt vinden dat er in de robot geen verschillen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door De Ingenieur op 16-12-2025 16:06 ]

• sacaji
[...]

Je kan het type tapijt nog aanduiden in de app. Kaart bewerken, daarna kiezen voor Tapijt, dan Types tapijten. Je kan daar je tapijt aanklikken en instellen als Middelhoog tot hoogpolig.

Ben benieuwd, ik krijg die optie niet. Alleen dat ik kan kiezen negeren/vermijden etc

• Pjotter87
  • Laatst online: 12:22
De Ingenieur schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:05:
[...]

Ja hoor. Op bol.com via retailer beschikbaar. Nu wel voor 900 zie ik. Ik heb hem paar weken geleden voor 650 gekocht en hij is bij BF even 600 geweest.

Ik ben er erg tevreden over. Je kunt ook de Qrevo Curv overwegen. Identieke robot met ander station. Ik heb een paar posts terug een overzicht van de robots geplaatst waar je terug kunt vinden dat er in de robot geen verschillen zijn.
Die is wel een heel stukje duurder dan ik op gehoopt had.
Voor die 900 kun je dan weer beter de curvX kopen lijkt mij.

Ik zal de curv eens bekijken.
Mocht er iemand nog andere suggesties hebben dan hoor ik het graag.

• RudolfR
  • Nu online
Inmiddels de X40 toch maar gekoppeld aan de app en nog wat rondes laten schoonmaken.
Het navigeren wordt wel beter. Op laminaat volgt de robot een duidelijk patroon, op kleden absoluut (nog) niet.
Snoeren worden goed omzeild, maar dat geldt ook voor gordijnen, terwijl die zijn gemarkeerd op de kaart.

De mogelijkheden via Home Assistant zijn eindeloos, alles is terug te zien en aan te passen.
Heb een automation gemaakt die op verschillende dagen van de week een van de verdiepingen reinigt, door te zuigen of ook te dweilen. Op basis van het plan en de gekozen verdieping worden de dweilen voorgewassen (zodat ik de robot kan verplaatsen via de trap), of achtergelaten bij het zuigen en later opgehaald.

• Gerritjuh
Zondagskindje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:19:
[...]

Schuurman92 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:48:
[...]

Onze heet Robin, vernoemd naar de robot van Bassie en Adriaan :+
Die van ons heet Beppie :)

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:50
rkonings schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:08:
Korte update na 2 weken de Dreame L40s Pro Ultra gebruik:(in willekeurige volgorde)
  • Mappen en vinden van nieuwe delen in ruimtes(er lag zooi, staat kerstboom etc) werkt voortreffelijk goed, hij heeft een ruimte onder de trap gevonden en kwam tot de ontdekking dat hij een aanloopje nodig heeft om uit de wc te komen, iets hogere drempel.
  • Tot op heden 1x vast gereden in het ophaaltouwtje van de luxaflex.
  • Stofzuigen, werkt voortreffelijk, de mat bij de voordeur wordt goed schoon, hij gaat ook harder zuigen als hij merkt dat hij op de mat komt(dit dien je wel aan te geven na het mappen)
  • Dweilen, werkt ook goed, ik doe alleen de keukenvloer, 3m2, van vochtig tot extra nat, werkte allemaal goed.
  • Stofzuigen en direct dweilen is een optie maar tot op heden niet gebruikt.
  • De weg terugvinden naar de dock werkt ook goed, als er een deur dicht is gaat hij via de andere deur terug naar het dock.
  • Het legen van de stofbak, met de automatisch afzuiging in de dock, is een goede oplossing, werkt goed.
  • Het spoelen van de mops, werkt ook goed, water is warm genoeg en de mops zijn schoon.
  • Als je ziet wat een troep hij van de vloer afhaalt, is heerlijk en we gaan nu 1x per week met de normale stofzuiger door het huis lansg de plekken waar de Dreame niet kan komen.
Puntje, waar ik nog niet uit ben, is het aanpassen van de richting van stofzuigen, verticaal ipv nu horizontaal.
Verder dik tevreden.
Ik deel deze punten wel, wel heb ik het vermijden van botsen uitstaan waardoor hij nu op andere plekken komt. Echter heeft dit wel heel veel invloed op de tijd om bijvoorbeeld de woonkamer te doen. Na ongeveer een uur schoonmaken zit hij op 20 vierkante meter. De hele woonkamer is 41 vierkante meter (volgens de Dreame app).

Just do it.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:13
Gerritjuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:22:
[...]

[...]

Die van ons heet Beppie :)
Wall-E!

• Blondies3
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-12 13:19
[...]

Bedankt voor het meedenken!
Helaas heeft mijn Dreame app deze functie niet, ik kan enkel kiezen tussen een vierkant en rond tapijt (via menu kaart bewerken, grondomgeving, tapijt). Misschien is dit een verschil tussen de L40S Ultra Pro en L40 Ultra AE.

Nu heb ik extra spijt dat ik toch niet voor de L40S Ultra Pro ben gegaan haha. Vanwege de goede reviews op vacuumwars en prijsverschil toch voor de Ultra AE gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Blondies3 op 17-12-2025 13:19 ]

• Gerritjuh
Blondies3 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:11:
[...]

Bedankt voor het meedenken!
Helaas heeft mijn Dreame app deze functie niet, ik kan enkel kiezen tussen een vierkant en rond tapijt (via menu kaart bewerken, grondomgeving, tapijt). Misschien is dit een verschil tussen de L40S Ultra Pro en L40 Ultra AE.
Ik zag in eerste instantie hetzelfde, maar je moet echt via kaart bewerken gaan, het icoontje rechts in de app en niet door op de kaart te drukken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_vpIJsm6josMdoINt6H64Be61Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WNWBixSoq9FMrJVndFRykxg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Gerritjuh op 17-12-2025 16:06 . Reden: Typo ]

• sacaji
Gerritjuh schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:16:
[...]

Ik zag in eerste instanatie hetzelfde, maar je moet echt via kaart bewerken gaan, het icoontje rechts in de app en niet door op de kaart te drukken....

[Afbeelding]
Zelfde model als Blondies, maar die optie heb ik helaas niet, overal gekeken. Zal wel aan model robotstofzuiger liggen.

• Dr-Diesel
Philips Homerun App.

Vaak is het met een App dat je gezinsleden kan uitnodigen om de app ook te gebruiken.

Dit kan ik niet terugvinden in de homerun app.

Hoe kan een ander gezinslid de app ook gebruiken op zijn eigen telefoon ?

• Steeffoon
  • Laatst online: 13:38

Steeffoon

Smartphone-nerd

sacaji schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:11:
[...]

Hun reactie:

Zoals de afbeelding laat zien, kunt u de reinigingsoplossing op twee manieren toevoegen aan het waterreservoir van het basisstation. Deze oplossing wordt gebruikt voor de zelfreiniging van het apparaat.

Heb gevraagd hoeveel er in de watertank mag. Is een floor cleaner maar wordt zo alleen maar gebruikt voor schoonmaken dweilpads 🧐
Wat betreft het tapijt, klopt. Dat is echt waardeloos aan dat ding.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Steeffoon
  • Laatst online: 13:38

Steeffoon

Smartphone-nerd

Pjotter87 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:54:

Ik heb de genoemde Dreame een maand getest, en de Edge zelf in bezit. De Edge is beduidend beter. Gaat goed om met vloerkleden en werkt nauwkeuriger.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• sacaji
Focus schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:30:
[...]

Zag dat ik nog niet had geantwoord op je eerdere post maar thanx, ik ga het hier ook proberen.
Hier geprobeerd, helaas blijft hij uitsteken als hij ze dock terug op rijdt, heel vervelend opeens.

Had op reddit gelezen dat een truc was om hem uit te zetten (10 sec power button indrukken) en dan aa doen. Hij trok de arm in en herkalibreerde. Lijkt opgelost nu.

[ Voor 20% gewijzigd door sacaji op 19-12-2025 12:33 ]

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste