• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-02 16:55
@remzor Als je zelf dweilt werkt het toch ook zo? Je maakt je dweil schoon in een emmer, knijpt 'm uit en gaat dweilen. En na een x aantal m2 doe je dat opnieuw.
Of sproei jij schoonmaakmiddel op.je vloer?

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:05
remzor schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Oke, dus om de mops schoon te maken dus maar geen reinigingsmiddel om de vloer mee schoon te maken?

[...]

Hmm ok, maar dat is het goedje dat er standaard bij zit?
Je kunt los namelijk ook van die flessen kopen (o.a. bij MediaMarkt) met ‘multi surface’ reinigingsspul. Een liter voor €15,-. Dat lijkt, zoals de naam zegt, wel degelijk reinigingsmiddel voor de vloer zelf.
Heel duidelijk is het allemaal nergens echt te vinden of te lezen vind ik helaas.
Dit zijn de de antwoorden op Reddit.
https://www.reddit.com/r/...ltra_gen_2_detergent_use/

Tijdens pre wash worden de dweilen gezeept, maar het is hoofdzakelijk bedoeld voor schoonmaken van de mops

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
monica66 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:18:
@remzor Als je zelf dweilt werkt het toch ook zo? Je maakt je dweil schoon in een emmer, knijpt 'm uit en gaat dweilen. En na een x aantal m2 doe je dat opnieuw.
Of sproei jij schoonmaakmiddel op.je vloer?
Haha ja, dat snap ik ook wel. Maar mijn punt is juist dat we bij handmatig dweilen speciaal spul voor onze parketvloer in die emmer gieten. En dat kan/mag natuurlijk niet bij de Dreame.

Ik wil dus juist géén schoonmaakmiddel op mijn parketvloer hebben. Ook niet verdund, gewoon helemaal niks dus.
Maar als ie er alleen de pads mee reinigt en het spul niet ‘mee onderweg’ neemt voor de vloer, lijkt me het oké.
Dan zou je die Dreame multi reiniger die ook te koop is, in de schoonwatertank moeten gieten lijkt me. (Wat ik dus niet ga doen).

• remzor
  • Nu online
remzor schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Haha ja, dat snap ik ook wel. Maar mijn punt is juist dat we bij handmatig dweilen speciaal spul voor onze parketvloer in die emmer gieten. En dat kan/mag natuurlijk niet bij de Dreame.

Ik wil dus juist géén schoonmaakmiddel op mijn parketvloer hebben. Ook niet onverdund, gewoon helemaal niks dus.
Maar als ie er alleen de pads mee reinigt en het spul niet ‘mee onderweg’ neemt voor de vloer, lijkt me het oké.
Dan zou je die Dreame multi reiniger die ook te koop is, in de schoonwatertank moeten gieten lijkt me. (Wat ik dus niet ga doen).
@karakedi Thanks! Ga ik straks nog eens rustig lezen daar 👍

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uiteindelijk tóch een keuze kunnen maken en het is een Dreame L10s Gen 2 geworden voor 142 euro. Nette prijs!

Deze keuze gemaakt op basis van de goede ervaringen van de huidige L-serie L10 Pro. En op basis van de goede reviews en natuurlijk de lage prijs. Kreeg dus 60 euro inruilkorting van Dreame en mocht de oude robot houden. Prima, kan die naar boven.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:50
[...]

Ik wil dus juist géén schoonmaakmiddel op mijn parketvloer hebben. Ook niet verdund, gewoon helemaal niks dus.
Als de robot de vloer begint te dweilen, zijn de pads bij ons nat met verdunt reinigingsmiddel. Het is dus niet zo dat de pads in het basisstations nog nagespoeld worden met schoon water voordat de robot opnieuw gaat dweilen. Maar als je geen dreame-reinigingsmiddel op de vloer wilt hebben, dan vul je het reinigingsmiddel reservoir gewoon niet, dan dweilt de robot dus gewoon met schoon water.

De accessoires van Ali werken bij ons trouwens even goed als de orginele die ooit bij aankoop zaten. Scheelt toch weer wat euros.

Grtz Mark

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:05
[...]

Dan zou je de cartridge niet moeten. Als je melding krijgt dat cartridge leeg is,moet je het resetten. Volgens mij wordt niet de daadwerkelijk inhoud van cartridge gemeten. Maar op basis van geschat verbruik.
Je zou eventueel de cartridge gewoon met water kunnen vullen als mijn aanname niet klopt.

• hugo4
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:42
Ik heb een ongepland vergelijkend warenonderzoek uitgevoerd tussen de Dreame X50 Ultra en Roborock Saros 10R.

Ik heb voor mijn eerste aankoop enige tijd getwijfeld tussen deze flagship modellen. Op basis van de online reviews kreeg ik de indruk dat de modellen qua functionaliteit erg vergelijkbaar zijn, waardoor andere factoren zoals prijs zwaarder gingen wegen. Ik koos voor de Dreame X50 Ultra omdat deze €50 goedkoper was en in de "Complete" uitvoering kwam met een voorraad extra dweiltjes, borstels, etc. en omdat mat zwart me meer aanstond.

Mijn Dreame X50 Ultra begon echter binnen 10 dagen kuren te vertonen met een afwijking naar links waardoor hij nagenoeg stationair rondjes ging draaien. Dit lag niet aan de sensoren, want ook in de joystick modus vertoonde hij dit gedrag (het 'rechtdoor' commando maakte een bocht naar links). De wielen waren vrij van vuil, dus ik vermoed een defect van de actuator van de linker motor. De X50 ging dus retour naar de verkoper waardoor ik opnieuw een afweging kon maken tussen de twee flagships. Ditmaal koos ik voor de Roborock Saros 10R en die keuze is me bevallen. Mijn subjectieve vergelijking als volgt.
Voordelen van de Roborock Saros 10R
  • Bereik onder keukenkastjes - onze keuken heeft een (zwarte) plint met een hoogte van 10cm waar de kastjes een stukje overheen hangen. Op basis van de online reviews was ik onder de veronderstelling dat de X50 prima onder de kastjes kon schoonmaken door zijn LiDAR toren te laten zakken. Echter, in de eerste runs deed de X50 niet eens een poging om schoon te maken onder de kastjes (waarschijnlijk omdat de LiDAR de afstand tot de keukenkastjes mat en niet tot de plint). Pas toen ik de instelling aanzette dat de X50 zich ook in tight spaces mag begeven ging hij weifelend onder de kastjes poetsen. Hij deed dit echter erg matig door op enkele plekken haaks tegen de plint te zuigen, in plaats van parallel aan de plint over de hele lengte. Mogelijk dat de zwarte kleur van de plint de (non-LiDAR) sensoren aan de voorkant in de war brachten. Voor de Saros 10R was dit vanaf het begin geen enkel probleem.
  • Rustiger klimgedrag - beide kunnen over drempels klimmen (de X50 de hoogste, begreep ik). De X50 probeerde echter ook nodeloos over objecten te klimmen die geen drempel waren zoals horizontale stoel- en tafelpoten, met veel lawaai en klemzitten tot gevolg. De Saros 10R begreep direct dat het logischer was om simpelweg om deze objecten heen te rijden.
  • Sneller inleren - de X50 maakt een onvolledige kaart van de begane grond tijdens zijn eerste verkenning (en tekende onnodige drempels in langs de randen van een laag kleed). De Saros 10R reed veel uitgebreider en pikte alle kamers in een keer goed op. De X50 had wel een betere automatische labeling van de kamers (keuken, woonkamer, etc.), maar dat kun je met een paar klikken zelf instellen in beide modellen.
  • Betere QC - neem dit met een korrel zout want n=1, maar in mijn geval ging de X50 binnen 10 dagen stuk terwijl ik met de Saros 10R geen probleem heb gehad tot zover (3 weken).
  • Hogere batterijefficiëntie (wordt in online reviews besproken) - het batterijverbruik van de Saros 10R is nadrukkelijk beter, maar door het automatisch tussentijds opladen was dit voor mij om het even.
  • Native Home Assistant integratie (wordt in online reviews besproken) - voor de Roborock is er een goede standaard integratie, terwijl voor de X50 je eerst via HACS een integratie moet installeren en daarbij de juiste beta versie moet selecteren. Het gebruik van HACS is echter eenvoudig dus voor mij was het om het even. Beide integraties werkten uiteindelijk prima in HA.
Voordelen van de Dreame X50 Ultra
  • Betere looks (subjectief) - een van mijn oorspronkelijke redenen voor de X50 was dat ik mat zwart mooier vind staan in ons interieur dan glimmend zwart. Het verschil vind ik in de praktijk echter meevallen, zeker omdat het basisstation bij ons uit het zicht staat.
  • Groter reservoir (wordt in online reviews besproken) - bij de Saros 10R moet ik na zo'n 2 dagen de watertanks aanvullen/legen, bij de X50 was dat een dag langer. Maar in beide gevallen is het zo gepiept.
  • Lagere prijs - €50 goedkoper (voor de Complete uitvoering) dan de Saros 10R (peildatum begin januari 2026); wordt daarbij geleverd met extra dweiltjes, borstels, etc. (vergelijkbare aftermarket waarde €25); en wordt wél geleverd met een fles schoonmaakmiddel.
Dit is uiteraard geen volledige vergelijking van alle specs, maar dit waren de zaken die mij het meeste opvielen.

• batteries4ever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-02 19:57
Ik had eerder info hierover gezocht. Voordat er wordt begonnen met dweilen, worden de mops vochtig maken en bij het vochtig maken wordt volgens mij reinigingsmiddel gebruikt. Tussen het drukken op de knop en daadwerkelijk dweilen zit 1 a 2 minuut, in deze tijd wordt onder andere mops natgemaakt en de interne water tank gevuld.
Of dat middel nu gebruikt wordt om de mops te reinigen of dat het bedoeld is voor de vloer maakt denkelijk niet zoveel uit, want ik denk niet dat de mops worden gespoeld met water: dat spul komt dus op je houten vloer. Of dat nou schadelijk of niet is nog een ander verhaal.

[ Voor 0% gewijzigd door batteries4ever op 02-02-2026 15:57 . Reden: quotes, typos ]

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-02 16:39
Ik laat mijn houten vloer niet dweilen door de Dreame, alleen al omdat ik niet wil dat een houten vloer gedweild wordt, te link na aan aantal keer waterschade hier te hebben gehad(niet door een dweilrobot).
de keuken mag hij prima doen, daar liggen tegels, lekker vochtig en soms laat ik het gewoon twee achter elkaar doen, werkt prima, dat schoonmaakspul wat er in zit ruik je minimaal, dus ik verwacht dat het alleen is om de pads schoon te maken. Ik spoel die 1x per maand zelf effe af overigens.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

AOC schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:39:
De Dreame L10 pro helaas binnen 2,5 jaar stuk gegaan, althans, 3 knipperende led lampen. Reset niet meer mogelijk. De app ziet de robot ook niet meer

Amper gebruikt ivm wijziging in woonsituatie (20x wellicht?), en verder ook niet met updates/firmware gespeeld.
Lol, contact opgenomen met de Dreams klantenservice.

Aangeven dat de robotstofzuiger 2,5 jaar terug gekocht is en hooguit 20x gebruikt oid, en nu ineens niks meer doet. Dezelfde klacht waar vele andere Dreame gebruikers ook mee zitten.

Hierop vroeg Dreame foto's/uitleg etc toe te sturen. Prima
Vervolgens gaf Dreame aan dat ik het product retour kon sturen.

Dus ik vond dat erg coulant, denkende dat het probleem opgelost gaat worden.

Vandaag een mail ontvangen met dat het buiten de garantie valt en reparatie 156,96euro is. En dat de stofzuiger een restwaarde heeft van 60euro. En dat het wellicht meer kosteneffectief is om te upgraden naar een nieuw product.

Grrrr. Eerst maar even een nachtje slapen voordat ik een mail in elkaar ratel

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-02 11:06

Steeffoon

Smartphone-nerd

AOC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:12:
[...]

Aangeven dat de robotstofzuiger 2,5 jaar terug gekocht is en hooguit 20x gebruikt oid, en nu ineens niks meer doet. Dezelfde klacht waar vele andere Dreame gebruikers ook mee zitten.

Vandaag een mail ontvangen met dat het buiten de garantie valt en reparatie 156,96euro is. En dat de stofzuiger een restwaarde heeft van 60euro. En dat het wellicht meer kosteneffectief is om te upgraden naar een nieuw product.

Je mag van een robotstofzuiger verwachten dat deze langer meegaat dan 2,5 jaar. Dus zou het er niet zomaar bij laten zitten. Rare manier van werken daar bij ze.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• remzor
  • Nu online
AOC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:12:
[...]

Slechte service zeg, niet erg klantvriendelijk. Lees er wel meer over bij Dreame helaas.

Nu zelf voor het eerst een ronde aan het maken beneden: eerst stofzuigen, daarna dweilen. Tot nu toe slaat ie ie de donkere droogloopmat in de half over, hopelijk pakt ie hem wel mee en denken de cliff-sensors niet dat het een gat is 8)7

Edit: ah kijk, top. Hij heeft het tapijt gewoon bewaard voor het laatst. Stofzuigt nu de droogloopmat en zal zometeen het tapijt in de woonkamer dus ook nog doen. Prima dus.

[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 05-02-2026 09:27 ]

• Lien9
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:54
Na een grondige inlees periode, heb ik nu drie modellen die overblijven. Zouden jullie willen meedenken? Ik heb geen groot huis, met name tegels en laminaat. 3 Katten waarvan 1 langharig en oudere kinderen. Ik zoek een robot die met name goede dweilprestaties heeft en goed kan navigeren (veel hoekjes en meubilair etc.).
Ik twijfel nu tussen de Roborock Qrevo Curv 2 Pro en de Saros Z70 (nu 900 resp 1000 euro bij Bol). Verder had ik interesse in de Eufy S2 pro (1200 euro), maar die release is uitgesteld. Advies wordt zeer gewaardeerd. Mijn vloer is erg streepgevoelig, ik weet niet of dat nog relevant is voor deze modellen. Bedankt voor het meedenken!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-02 11:49
Onze Roborock ziet het horizontale deel van deze tafelpoot niet, omdat deze onder de lidar zit. Om dit te testen heb ik een rolmaat op de juiste hoogte gehangen, nu ziet ie hem wel.

Het probleem? Zonder rolmaat behandelt hij dit als een object en dan maakt ie niet goed schoon zoals langs een muur. En dit is de eetplek van ons zoontje (9 maanden) dus dan blijven er langs de rand eetresten zitten

Met rolmaat maakt ie goed schoon, omdat ie het herkent als een muur/plint en dan gaat er langs met de zijborstel. Alleen de WAF om de rolmaat te laten hangen is laag en de baby vind het ook te interessant om te laten zitten. Iemand andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTWOR8K_1h0EdUOHz-ncRN8rn3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6QJOr7owDJx5Z4QjVZzkLX4.jpg?f=fotoalbum_large

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:22
@Probydoby

Virtual wall toevoegen aan de map, tussen de tafelpoten?

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Boy

www.byoscoop.nl

Probydoby schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:58:
Onze Roborock ziet het horizontale deel van deze tafelpoot niet, omdat deze onder de lidar zit. Om dit te testen heb ik een rolmaat op de juiste hoogte gehangen, nu ziet ie hem wel.

Het probleem? Zonder rolmaat behandelt hij dit als een object en dan maakt ie niet goed schoon zoals langs een muur. En dit is de eetplek van ons zoontje (9 maanden) dus dan blijven er langs de rand eetresten zitten

Met rolmaat maakt ie goed schoon, omdat ie het herkent als een muur/plint en dan gaat er langs met de zijborstel. Alleen de WAF om de rolmaat te laten hangen is laag en de baby vind het ook te interessant om te laten zitten. Iemand andere ideeën?

[Afbeelding]
Wellicht een zwartgeverfd houten blok tussen de poten in / op de horizontale poot vastzetten?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Probydoby
De virtual wal werkt helaas niet.

Met rolmaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aVaRdkUE4Zcq3iq2qCwS0lauXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsPMNBnbMdzS9SAS1lTdRlGB.jpg?f=fotoalbum_large

Met virtual wall:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlagscReUZftAD--j_K0RpQ1YPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVvIXtHltJ4zYx9KLh9B2Kmz.jpg?f=fotoalbum_large

Stuk hout zal idd wel werken. Wordt wel een heel project en ben benieuwd wat mijn vrouw daarvan gaat vinden :+

Obstakel avoidance zo laag mogelijk zetten helpt een klein beetje, maar dat is een globale variabele en voor de rest van het huis (speelgoed) is dat niet ideaal.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik gebruik voor mijn Roborock een routine zodat ik de volgorde en methode van schoonmaken per ruimte kan bepalen.

Soms gaat het mis in 1 van de ruimtes (deur dicht, iets staat in de weg oid) en geeft de robot het op, hij stopt dan de routine en zal dus de ruimte(s) die nog moeten ook niet meer doen.

Iemand een suggestie hiervoor? Ik dacht nog aan meerdere schedules.maken, maar hoe gaat hij daarmee om als het voorgaande nog bezig is?

• Probydoby
Probydoby schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:52:
De virtual wal werkt helaas niet.

Met rolmaat:

[Afbeelding]

Met virtual wall:

[Afbeelding]

Stuk hout zal idd wel werken. Wordt wel een heel project en ben benieuwd wat mijn vrouw daarvan gaat vinden :+

Obstakel avoidance zo laag mogelijk zetten helpt een klein beetje, maar dat is een globale variabele en voor de rest van het huis (speelgoed) is dat niet ideaal.
Mocht iemand hetzelfde probleem hebben, ik heb het opgelost als volgt:

Hij geeft een obstakel weer op de kaart in de vorm van een pion, als je daar op klikt kan je ervoor kiezen om het obstakel te negeren. Hij pakt nu netjes alle kruimels mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRDQpWIbcTonTxgIBhtVCgCHWts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fLisTqjkEZ9imOzHDtTeD1H.jpg?f=fotoalbum_large

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 12:12
Yes dat is de enige oplossing. Ik dacht ook een virtual wall te gebruiken (glazen tussenwant waar hij elke keer 'doorheen' wil gaan. Maar helaas dat is niet een muur maar een lang-gerekte-no-go-zone. Wordt niet echt duidelijk gemaakt dat dat zo werkt.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste