Vandaag een proefrit gemaakt in een Smart #1 Premium bij Wensink in Groningen. Na 10 minuten wist ik het al, wat een geweldige auto, die wil ik!
Natuurlijk nog wel wat uitgebreider getest en verschillende opties uitgeprobeerd, zoals de modi voor regeneratief remmen, adaptieve cruise control etc. Nadat ik een half uurtje had gereden was mijn vriendin aan de beurt om hem even goed aan de tand te voelen (zij zal hem waarschijnlijk het meest gaan gebruiken). Zij vond de ‘lane assist’ op de snelweg prima werken, maar op smallere secundaire wegen toch wat irritant, met vrij krachtig tegensturen terwijl er tegenliggers aan komen (kan gelukkig worden uitgezet).
De vering is uitstekend, comfortabel, maar naar mijn idee voldoende demping om ook nog redelijk sportief te kunnen rijden. Machtige acceleratie voor een auto (wij rijden motor, dus zijn wel wat gewend qua snel optrekken), en dat alles in een zeer stille ambiance. Ik heb geen vreemde, afleidende of irritante geluidjes gehoord in het uurtje dat wij er mee zijn weggeweest (behalve sommige piepjes bij te snel rijden of de aandacht er niet bij?

).
Al met al zeer onder de indruk (maar ja, wij komen van een 2009 Peugeot 107).
Toch zijn we er nog niet helemaal uit (we gaan nooit over een nacht ijs

) en gaan voor de zekerheid nog een alternatieve elektrische auto testen, de Zeekr X Long Range RWD, die in dezelfde prijsrange zit (maar qua private lease goedkoper is), en die standaard een nog luxere, uitgebreidere uitrusting kent. Die gaan we komende woensdag proefrijden in Zeist, en pas daarna beslissen we of het de Zeekr X wordt of de Smart #1.
Maar ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat de Zeekr nog beter rijdt dan de Smart. We gaan het meemaken.